van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
Vrijdag 24 Aug. 1928.
No. 33
1
-3
Hccoantanlskantoor -
J. C. HEEP,
De R. K. Begralenis-Onderneming
„St. Joseph" te Alkmaar
(Bisschoppelijk goedgekeurd)
waarborgt U een nette begrafenis
tegen de billijke tarieven.
BIJSTEL EN EVANGELIE.
Het Melanlawerk onder de meisjes.
Terug uit Lourdes.
J
OFFICIEEL KERKBERICHT
werden verstrekt als volgt
TOOS VAN OPPEN.
gen) Arbeiders
I
I 1
DE VERVOLGING IN MEXICO.
Het opdragen der H. Mis in het geheim.
Het „Milwaukee Journal" van 1 Augustus
LL bevat een artikel van een specialen cor
respondent, die in de stad Mexico een H.
Mis heeft bijgewoond, welke in het geheim
werd opgedragen.
„Den vorigen Zondag 27 Juli", aldus
schrift hij, „reed ik in een taxi ’s morgens
vroeg om 8 uur naar het huis van een rijken
Mexicaan, bij wien de H. Mis zou opgedragen
worden.
Toen ik had geklopt werd de deur geopend
altaar, dat door eenige dames van Pontevo
dra in de ziekenkamer van John Graill opge
richt was en reikte persoonlijk aan den zieke
aan zijn vrouw en kinderen en aan de aan
wezigen de H. Communie uit. Bjj het ver
laten der herberg werd de aartsbisschop door
een groote menigte toegejuicht.
John Craill is pas 40 jaar oud. De genees-
heeren hadden hem reeds opgegeven.
(Tablet). (Kipa).
EEN AARTSBISSCHOP DOOPT EEN
CLOWN.
De aartsbisschop van Santiago de Com-
postella, Mgr. Dr. Zacharias Martinez, heeft
den bekenden Engelschen clown, in kunste
naarskringen bekend onder den naam „Mar-
tinete”, gedoopt. Craill, zoo was zijn eigen
lijke naain, kwam voor twee maanden naar
Pontevedra, waar hij geëngageerd was in den
circus Feijou. Zijn vrouw en zijn beide
dochters begeleidden hem. Na verschillende
malen opgetreden te zijn, moest hij zich
wegens vermoeienis in zijn kleine herberg
terugtrekken. Daar hij den wensch te kennen
gegeven had, katholiek te worden, ontving
hij onderricht door den geestelijke van Santa
Maria di Villanuova, don Fancisco Salla en
andere personen. De aartsbischop van San
tiago, die toevallig in Pontevedra vertoefde,
'liet zich persoonlijk naar de herberg bren
gen, waar Martinets woonde en doopte en
vormde hem, na hem eerst eenige hartelijke
woorden te hebben toegesproken. Na hem
de Sacramenten te hebben toegediend, cele
breerde de Aartsbisschop de H. Mis aan een
Koningsweg 4,
hoek Ged. Nieuwesloot^
Alkmaar, Telefoon 840..
ACCOUBTABCT U
BELASTDOXAUB.
EEN PROLETARISCH PROTEST TEGEN
ROODE METHODEN.
Eerbied voor het kind geëiacht.
Een frappant bewijs ervoor, hoe de sovjet-
pers op de knieën moet kruipen om de volks
gunst niet te verliezen, vinden we in bet
feit, dat het communistisch Russische blad
„Iswestia” zich gedwongen voelde om het
volgende ingezonden protest te publiceeren,
hoewel het voor de „godvruchtige” redactie
een flinke oorvijg beteekent:
„Zondag j.1. ontmoetten wij bjj klaarlich
ten dag een pioniersorganisatie der metaal-
arbeidersschap, welke op straat marcheerde.
In dien tocht was een jongen als priester
verkleed, met een kruis in de hand, en tot
spotternij zwaaide hq daarmee links en
rechts.
Wjj, ondergeteekenden, arbeiders, verzoe
ken in uw blad te publiceeren, dat wij ca
tegorisch tegen zulke onbeschoftheid protes-
teeren. Antireligieus» propaganda beperke
zicif tot volwassenen; maar kinderen moet
men in ieder geval met rust laten.
Daar het ongewenscht is, dat geestelijken
de kinderen onderrichten, zoo moet men de
kinderen ook niet tegen den godsdienst op
hitsen. Zoodra de kinderen grooter zijn,
zullen ze er zelf over beslissen, of ze geloo-
ven willen of niet. Nu groeien de kinderen
op tot bandieten.
Daarom verzoeken wij, ondergeteekenden.
arbeiders van de fabriek „André Martin”
dezen onzen brief te publiceeren, daar de
pers moet luisteren naar de stem der arbei
ders.
Met alle kracht protesteeren wij tegen die
brutale ongemanierdheid en, indien het zoo
doorgaat, zullen we onze kinderen terugne-
men (uit de pioniers-jeugdorganisatie. redj
daar men hen toch maar het hoofd met al
lerlei onzin op hol brengt, zoodat ze thuis
met godsdienst en geloof den spot drijven en
vader en moeder niet in eere houden.
Met collegiale groeten (42 onderteekengM
gen) Arbeiders van de fabriek Martig/l
den G. G. D., zoo moeilijk was afgeko
men. De huiskamer geurde van de vele
bloemstukken, waaronder een van de
Feijenoordsche afdeeling der H. Familie,
"1 van O. L. Vrouw door
omgeven. De belangstel-
groot den geheelen avond
telkens opnieuw deed de gene-
HET KATHOLICISME IN SIBERIë.
Men zou denken, dat de Kerk onbekend
is in Siberië maar dit is niet zoo. Het geloof
is er vooral verspreid door duizenden Polen,
die vroeger om hun trouw aan het geloof ver
bannen werden en wier levend voorbeeld
machtig apostolisch werkte. Er zijn momen-*
teel dan ook nog 160.000 Katholieken in Si
berië, dat in twee vicariaten1 is verdeeld.
Hun werkzaamheid is verlamd door de te
genwerking der sovjet-heerschers. De eene
vicaris woont te Harbin in Mantsjoerjje en
de andere in Shanghai. Nochtans wordt er,
trots de tegenwerking van de bolsjewieken,
hard gewerkt door de Katholieken.
Lijkauto voor vervoer naar buiten
beschikbaar.
Aangifte bij den Directeur A. J.
A. ÜENEFAAS, Langes treat 8,
Telefoon 756.
ot bij de aansprekers
J. J. ABBES, St. Jaeobstraat 9.
F. H. SAVENDE, Koorstraat 8.
G. VAN VEEN, Baansingel 37 B.
zending heeft er zooveel geldelijken
steun, dat het hog noodig is, dat wij.
Katholieken, ons aaneenscnaren en met
vereende krachten tegenover deze actie
de onze plaatsen. Het beste middel daar
toe is het oprichten van bovengenoemde
scholen, zoodat wij de jeugd voor ons
winnen, die, later groot geworden, een
Katholieke kern in haar eigen dessa’s
weet te vormen en vooral de grondsla
gen zal uitmaken van zuiver katholieke
huwelijken en daardoor de veilige even
wichtigheid in het Inladnsch Katholieke
gezinsleven.
De oprichtingskosten van een derge
lijke school zijn 3000 en jaarlijks een
bedrag van 500 aan onderhoudskosten.
Uit Indië komen steeds meer drin
gende beden om toóh te helpen: de toe
komst der Javaansche jeugd hangt er
van af.
Het succes, dat wij tot nu toe berei
ken, is niet te onderschatten, en de mis
sionarissen sporen ons aan, met
gestagen ijver door te wecken om eens
onze moeite beloond te zien door de
verwezenlijking van onze leuze: „Java
aan Christus".
Geeft gij, Katholieke vrouwen, en ook
gij, mannen, geeft, naar gelang uw beurs
het dragen kan, maar geeft veell Uw
milddadigheid zal niet onbeloond blij
ven.
OP DEN DERTIENDEN ZONDAG
NA PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Galaten; III 1622.
Broeders, de beloften zqn aan Abraham en
tjjnen nazaat gedaan. Daar staat niet: En
zijnen nazaten, als aan velen; maar aan
eenen: En uwen nazaat, die Christus is. Dit
zeg ik dan: De wet, die vierhonderd en der
tig iaren daarna gegeven is, doet het ver
bond, hetwelk door God bekrachtigd is,
geenszins te niet, om-de belofte te verijdelen.
Want, indien de erfenis uit de wet komt, dan
komt zjj nu niet uij-4e belofte. Doch God
heeft die aan Abraham door de belofte ge
schonken. Waartoe is dan de wet? Zij is
om de overtreding ingesteld, en is door En
gelen besteld in de hand van eenen midde
laar, tot dat die nazaat komt, aan wien de
belofte gedaan is. Nu een middelaar is niet
van eenen allen; maar God is een. Is dan de
wet tegen Gods beloften? Dit zij verre.
Want, indien er eene wet was gegeven, die
levend konde maken, dan zoude de recht
vaardigheid waarlijk uit de wet zqn. Maar de
schriftuur heeft alles onder de zonde beslo
ten, opdat de belofte door het geloof aan
Jezus Christus den geloovigen zoude gege
ven worden.
en liet men mjj in een groote kamer, waar
van de luiken gesloten waren. Spoedig daar
op kwamen de andere gasten aan, een voor
een, tot er 15 personen aanwezig waren. In
een zijkamertje bekleedde de priester zich
met de heilige gewaden. Van uit een verbor
gen plaats bracht de gastheer een tasch, die
een kandelaar, crucifix en andere benoodigd-
heden voor het opdragen van de H. Mis be
vatte. De gastheer zelf diende de H. Mis.
Bjj de H. Communie werd het dienstper
soneel ook in de zaal toegelaten, maar trok
zich weer spoedig terug.
Gedurende de H. Mis waren de aanwezi
gen zeer angstig; bq ieder gerucht, bjj ieder
signaal van een auto op den weg, keek de
gastheer angstig naar het venster.
Op deze wjjze worden op duizenden plaat
sen H.H. Missen opgedragen in het geheim,
ofschoon er vele gevaren aan verbonden
zyn. De politie kan de aanwezigen plotseling
overvallen en in zulke gevallen worden zq
gewoonlijk zwaar gestraft met een geldboe
te van ongeveer 500 dollar.”
Aldus de correspondent van de „Milwau
kee Journal”, Lindsay Hoben.
Ziedaar een bewijs, voegt de „Osservatore
Romano” er bjj, dat de vervolging nog
steeds voortduurt en dat de politie onver
moeid voortgaat met arrestaties van katho
lieken, die zich aan de „misdaad” schuldig
maken in het geheim de H. Mis b(j te w<A
nen.
Dit is de waarheid, die aanhangers vag
Calles voor de buitenwereld niet verborgen
kennen houden.
terwijl het beeld
waslicht was
ling was zeer
door en f
zene dankbaar en ontroerd het verhaal
van het haar in Maria's Genadeoord ge
schonken buitengewone voorrechL
Evangelie volgens den H. Lucas;
XVII, 11—19.
In dien tijde ging Jezus naar Jeruzalem,
en trok midden door Samaria en Galilea. En
als hij in een zeker dorp kwam, ontmoetten
Hem tien melaatsghe mannen, die van verre
stonden. En zij verhieven hunne stem, en
zeiden: Jezus, Meester, ontferm U onzer! Hij
hen ziende, zcide: Gaat, vertoont U den
priesters. En het geschiedde, terwjjl zij gin
gen, dat zjj gezuiverd werden. Een van hen
dan ziende, dat hij gezuiverd was, keerde
terug, en verheerlijkte God met luide stem,
sn viel op z|jn aangezicht voor deszelfs voe
ten, en bedankte Hem; en deze was een Sa
maritaan. En Jezus antwoordde, en zeide:
Zijn er geen tien gezuiverd? Waar zijn dan
de negen? Daar is niemand gevonden, die
terugkeerde, en God verheerlijkte, dan deze
vreemdeling. En Hjj zeide hem: Sta op, ga;
want uw geloof heeft u gezond gemaakt.
de heenreis van elkeen afhankelijk was
en onder pijnen Lourdes bereikte, lief
dediensten aan anderen!
Met een enkel eenvoudig woord heb
ben we hier het verloop van de genezing
geschetst, die op de pelgrims uiteraard
een diepen indruk heeft gemaakt.
Ook in de Hillestraat heerschte een
vreugde en dankbaarheid, waar de ge-
nezene zonder eenige hulp den hoogen
trap van haar woning opklom, die zij op
een stoel, gedragen door twee leden van
gebied zijn alleen te overwinnen door
het oprichten van Katholieke 6-jarige
scholen. Hier moet het meisje dan tot 14
jaar blyven, waardoor vele en moeilijke
klippen omzeild worden, en zoodoende
he huwelijtk gemakkelijker een 2 A 3
jaar wordt uitgesteld.
Reeds 3 zulke scholen zijn opgericht,
elke met ruim 150 leerlingen; dus dat
wil wat zeggen! De vierde wordt opge
richt door de afdeeling Maastricht, en
nog drie andere wachten op een opricht
ster.
De Mohamtned-Diah beweging werkt
daar tegen het Katholicisme met zoo
een volharding, en de Protestantsche
Is het aantal echtscheidingen in
Europa procentsgewijze groot te noe
men, op Java is dit verschi^kkelijk: on
der de Mohammedaansche bevolking is
het gestegen tot om en bij de 90 pCt.
Is 't aantal gemengde huwelijken in
Europa tamelijk groot, op Java is 't voor
iederen nieuw aangekomen missionaris
een onstellende ontdekking, wanneer hij
de realiteit op dit gebied onder de oogen
krijgt.
Voor de pas bekeerde Javaansche Ka
tholieken gaat het denzelfden verderfe-
lijken weg uit gelijk onlangs nog in de
„Swara Tama", het eenige Katholieke
Javaansche weekblad, te lezen stond.
Maar voor de Javaansche jongeman
nen is 't practisch dan ook geen doen
om altijd maar weer een geschikt katho
liek meisje te vinden. Ze zijn er nog niet!
't Javaansche katholieke gezinsleven
ligt in dit opzicht nog in een droevige
wanverhouding.
Meer Katholieke meisjes, dat is 't, wat
de katholieke Missie onder de Javanen,
Sumatranen en overige Indonesiërs in
de toekomst moet hebben bereikt, wil
ze de jeugdige inlandsche Christenheid
in gezondheid bewaren en vrijwaren van
de ellendige ziekte der ongelukkige hu
welijken.
Maar hoe dan de Javaansche vrouw,
het Javaansche meisje, gewonnen voor
Christus?
Dit probleem, van uit Nederland be
keken, mag kort en bondig gerust wor
den beantwoord met een: „door het
Melania-wer k!"
Wat is het Melania-werk?
Deze vraag wordt mij herhaalde malen
gesteld op mijn bedeltocht voor de
Maastrichtsche Melania-school. De
Melania-vereeniging werd in 1921 hier
te lande opgericht door ir. J. Schmutzer,
't huidige lid van den Volksraad, die in
werkelijkheid omzette, wat door pater
W. Creutz Lechleitner SJ. als plan en
idee was opgevat. Langen tijd al werd
er van de zijde der missionarissen op
aangedrongen, een vereeniging te stich
ten, die ten doel zou hebben de zede
lijke en cultureele verheffing der inland
sche vrouw in onze koloniën, omdat zij
in de kampongs en dessa’s absoluut
machteloos stonden tegenover deze
bergen werk, aangezien het kleine
meisje moeilijk in contact te brengen
was met de school, en de volwassen
vrouwen zich meestal bevinden in een
staat van armoede en maatschappelijke
achterlijkheid, in een sfeer van Moham
medaansche onverschilligheid, waarin
het den man vrij staat zijn echtgenoote
om de nietigste reden te verstooten. Om
deze vrouwen te bekeeren, werd als
middel gebruikt de uitzending in de des-
sa's van R. K. verpleegsters en vroed
vrouwen, die langzamerhand de schuw
heid der Javaansche wisten te overwin
nen. Als tweede middel wordt aange
wend 't vormen van Melania-clubjes
tusschen deze vrouwen, met Europee-
sche dames als leidsters, zoodat ze van
gedachten kunnen wisselen, elkaar be
ter leeren begrijpen en elkander tevens
helpen in moeilijke omstandigheden.
De eerste jaren hadden deze clubjes
weinig of geen succes, omdat 't zoo iets
nieuws en vreemds was voor deze nog
weinig geëmancipeerde vrouwen. Maar
nu zij beter beginnen in te zien, dat haar
eigen heil ervan afhangt, groeien deze
vereenigingen stormenderhand.
Zuster Fisher, de eerste verpleegster,
die werd uitgezonden, vraagt om help
sters. Dit jaar is weer een verpleegster
erheen, en er zullen nog meerdere moe
ten volgen. Nu worden er wel door toe
doen van het Melania-werk Javaansche
meisjes opgeleid tot vroedvrouw en ver
pleegster, maar dezen zijn nog lang niet
Ook werkt het Melania-werk hard,
om het huwelijk van al te jonge meisjes,
13 A 14 jaar, met al zijn ellende tegen te
gaan en het meisje vrijheid te bezorgen
fn de keuze van haar echtgenoot De on
mogelijke en droevige toestanden op dit
die ons
samen.
In de Nieuwjaarsweek van dit jaar
kreeg Mej. A. M. Stellovan de Brand
drie beroerten achter elkaar. Na de eer
ste trad de verlamming in van het lin
kerbeen en linkerarm. Toen de tweede
beroerte zich voordeed, werd het nood
zakelijk geacht haar van de H.H. Sacra
menten der Stervenden te voorzien. De
toestand was zoodanig, dat het ergste
werd verwacht. De situatie nam echter
eenigszins een gunstigen keer, ofschoon
de patiënte tot Maart bedlegerig bleef.
Daarna kon zij op een rolstoel worden
gereden. Pogingen om door middel van
electriciteit verlichting en verbetering
te brengen, faalden nagenoeg. De lede
maten bleven verlamd, de arm was bui
tengewoon gevoelig en pijnlijk.
Mej. Stello stelde dan al haar hoop op
O. L. Vr. van Lourdes. Haar meegaan
werd geregeld en zoo vertrok zij op de
wijze boven reeds gereleveerd, naar
Maria s Genadeoord. Na Woensdag
avond te Lourdes te zijn gearriveerd,
heeft dc zieke Vrijdag en Zaterdag ge
baad, wat heel wat bezwaren had, om
dat juist door de pijnen en de lichaams
zwaarte het baden moeilijkheden ople
verde. Zondag wilde zij opnieuw in de
piscine en geheel ondergedompeld wor
den, hetgeen aanvanke/,;k werd gewei
gerd, doch tenslotte op overredend aan
dringen van de zusters Uyttewaal en E.
v. Ryckevorsel, werd toegestaan. Nau
welijks echter was zij na pijnlijke voor
bereidende maatregelen en onder gebe
den in de piscine geholpen, of haar been
onderging hevige trillingen.
De zieke was uiterst verbaasd en deed
van haar situatie mededeeling aan de
zusters, die haar kalmeerden. Zij kreeg
gevoel in dit lichaamsdeel, wat sinds
Januari niet het geval was geweest, en
probeerde te staan, wat haar gelukte.
Zooals vanzelf spreekt, maakte zich een
hevige ontroering van den zieke, nu ge-
nezene meester, ze omhelsde haar
helpsters, die perplex stonden en zoo
veel mogelijk het feit reserveerden. Mis
schien was het maar een gunst van een
enkel oogenblik. Mej. Stello bleef echter
staan en constateerde ook de bewege
lijkheid van haar arm, waaruit de pijn
was geweken. Wandelend ging zij door
de piscine! Met medewerking van nog
twee dames van de Vereeniging van O.
L Vr. v. d. Zeven Smarten werd de
overgelukkige gekleed en weggevoerd
in het wagentje, v'aarmee ze was geko
men. Een zware penitentie, daar zij kon
en wilde loopen, doch anderzijds een
noodzakelijkheid om de orde te kunnen
bewaren. Nadat om half vier de wonder
bare genezing had plaats gehad werd zij
naar de Esplanade gereden, om langs
den weg den zegen met het Allerheilig
ste te ontvangen. En zij, die den arm niet
had kunnen bewegen, bief onder het
„Paree Domine” rechtstandig beide ar
men omhoog.
Nog denzelfden Zondagavond werd
mej. Stello door de Nederlandsche dok
toren Bonke, Woltering, Smits en Beu
kers onderzocht.
Maandagmiddag werd zij in het Bu
reau des Constations door niet minder
dan 18 doktoren onderzocht, die echter
nog een volledig rapport van den haar
te Rotterdam behandelenden genees
heer afwachten.
Onderwijl was het geval der genezing
natuurlijk tot de menigte pelgrims door
gedrongen, zoodat net uiterst veel
moeite kostte om .de gelukkige voor
overstelpend bezoek te vrijwaren.
Dinsdagmorgen werd een extra dank-
processie van de Hollandsche afdeeling
naar de St. Rozaire ondernomen, waar
in woord en gezang de vreugde over bet
groote voorrecht werd uitgejubeld. Op
ae terugreis bewees mej. Stello, die op
Aankomst van mejuffrouw
Stellov. d. Brand.
Op het station D- P. heerschte bij de
aankomst van den bedevaartstrein uit
Lourdes een buitengewone bedrijvig
heid Me.erdere particuliere auto's en
auto's van den Grtneentelijken Genees
kundigen Dienst stonden op het perron
opgesteld, in afwachting van de zieken
die met de Nationale Bedevaart van uit
Lourdes weer zouden terugkeeren.
Tegen vier uur hadden vele familie
leden, vrienden en kennissen van de
bedevaartgangers zich eveneens naar
het tweede perron begeven, om den
trein te zien binnenkomen en de reizi
gers met een hartelijk welkom te ont
vangen. Onder hen waren ook eenige
familieleden van mejuffrouw Stellovan
de Brand, die gelijk wij reeds eenige da
gen geleden hebben medegedeeld, plot
seling van lamheid in haar linkerbeen
en arm is genezen.
Toen de tr<in was binnengestoomd,
verdrong de menigte zich om den coupé,
waarin mejuffr. Stellovan de Brand
zich bevond met enkele familieleden, die
baar tot Roosendaal waren tegemoet
gereisd. Mejuffrouw Stellovan de
Brand was reeds in Roosendaal een har
telijke ontvangst bereid. Zij was daar
vereerd met een mooi bloemstuk van de
Transport-colonne, afdeeling Roosen
daal. Te Rotterdam werd haar nog een
ruiker bloemen overhandigd namens het
Rotterdamsche Comité van de Natio
nale Bedevaart.
Zonder hulp van anderen stapte me
juffrouw Stellovan de Brand uit den
coupé. Van menigeen mocht zij een har
telijk proficiat in ontvangst nemen,
waardoor zij zichtbaar onder den indruk
kwam. De vorige week Dinsdag ge
bracht met een auto van den Genees
kundigen Dienst zij kon toen in het
geheel niet staan of loopen thans ging
zij te voet, omstuwd door een groote
menigte, naar een gereedstaanden luxe-
auto, die haar naar haar woning aan de
Hillestraat bracht, waar velen zich had
den opgesteld, om van haar blijde thuis
komst getuige te wezen.
Het verloop der wonderbare
genezing.
In den loop van den avond hebben wij
aldus de „Msb.” een onderhoud
gehoud met de genezene, den heer H.
'Janssen Pz-, sinds drie jaar leider van de
Rotterdamsche colonne en Zuster M.
Uyttewaal, die bij de genezing tegen-
w oor dig was. .Wij jatten de gegevens.