van het „Noord-Hollandsch Dagblad” Vrijdag 24 Aug. 1928. No. 33 1 -3 Hccoantanlskantoor - J. C. HEEP, De R. K. Begralenis-Onderneming „St. Joseph" te Alkmaar (Bisschoppelijk goedgekeurd) waarborgt U een nette begrafenis tegen de billijke tarieven. BIJSTEL EN EVANGELIE. Het Melanlawerk onder de meisjes. Terug uit Lourdes. J OFFICIEEL KERKBERICHT werden verstrekt als volgt TOOS VAN OPPEN. gen) Arbeiders I I 1 DE VERVOLGING IN MEXICO. Het opdragen der H. Mis in het geheim. Het „Milwaukee Journal" van 1 Augustus LL bevat een artikel van een specialen cor respondent, die in de stad Mexico een H. Mis heeft bijgewoond, welke in het geheim werd opgedragen. „Den vorigen Zondag 27 Juli", aldus schrift hij, „reed ik in een taxi ’s morgens vroeg om 8 uur naar het huis van een rijken Mexicaan, bij wien de H. Mis zou opgedragen worden. Toen ik had geklopt werd de deur geopend altaar, dat door eenige dames van Pontevo dra in de ziekenkamer van John Graill opge richt was en reikte persoonlijk aan den zieke aan zijn vrouw en kinderen en aan de aan wezigen de H. Communie uit. Bjj het ver laten der herberg werd de aartsbisschop door een groote menigte toegejuicht. John Craill is pas 40 jaar oud. De genees- heeren hadden hem reeds opgegeven. (Tablet). (Kipa). EEN AARTSBISSCHOP DOOPT EEN CLOWN. De aartsbisschop van Santiago de Com- postella, Mgr. Dr. Zacharias Martinez, heeft den bekenden Engelschen clown, in kunste naarskringen bekend onder den naam „Mar- tinete”, gedoopt. Craill, zoo was zijn eigen lijke naain, kwam voor twee maanden naar Pontevedra, waar hij geëngageerd was in den circus Feijou. Zijn vrouw en zijn beide dochters begeleidden hem. Na verschillende malen opgetreden te zijn, moest hij zich wegens vermoeienis in zijn kleine herberg terugtrekken. Daar hij den wensch te kennen gegeven had, katholiek te worden, ontving hij onderricht door den geestelijke van Santa Maria di Villanuova, don Fancisco Salla en andere personen. De aartsbischop van San tiago, die toevallig in Pontevedra vertoefde, 'liet zich persoonlijk naar de herberg bren gen, waar Martinets woonde en doopte en vormde hem, na hem eerst eenige hartelijke woorden te hebben toegesproken. Na hem de Sacramenten te hebben toegediend, cele breerde de Aartsbisschop de H. Mis aan een Koningsweg 4, hoek Ged. Nieuwesloot^ Alkmaar, Telefoon 840.. ACCOUBTABCT U BELASTDOXAUB. EEN PROLETARISCH PROTEST TEGEN ROODE METHODEN. Eerbied voor het kind geëiacht. Een frappant bewijs ervoor, hoe de sovjet- pers op de knieën moet kruipen om de volks gunst niet te verliezen, vinden we in bet feit, dat het communistisch Russische blad „Iswestia” zich gedwongen voelde om het volgende ingezonden protest te publiceeren, hoewel het voor de „godvruchtige” redactie een flinke oorvijg beteekent: „Zondag j.1. ontmoetten wij bjj klaarlich ten dag een pioniersorganisatie der metaal- arbeidersschap, welke op straat marcheerde. In dien tocht was een jongen als priester verkleed, met een kruis in de hand, en tot spotternij zwaaide hq daarmee links en rechts. Wjj, ondergeteekenden, arbeiders, verzoe ken in uw blad te publiceeren, dat wij ca tegorisch tegen zulke onbeschoftheid protes- teeren. Antireligieus» propaganda beperke zicif tot volwassenen; maar kinderen moet men in ieder geval met rust laten. Daar het ongewenscht is, dat geestelijken de kinderen onderrichten, zoo moet men de kinderen ook niet tegen den godsdienst op hitsen. Zoodra de kinderen grooter zijn, zullen ze er zelf over beslissen, of ze geloo- ven willen of niet. Nu groeien de kinderen op tot bandieten. Daarom verzoeken wij, ondergeteekenden. arbeiders van de fabriek „André Martin” dezen onzen brief te publiceeren, daar de pers moet luisteren naar de stem der arbei ders. Met alle kracht protesteeren wij tegen die brutale ongemanierdheid en, indien het zoo doorgaat, zullen we onze kinderen terugne- men (uit de pioniers-jeugdorganisatie. redj daar men hen toch maar het hoofd met al lerlei onzin op hol brengt, zoodat ze thuis met godsdienst en geloof den spot drijven en vader en moeder niet in eere houden. Met collegiale groeten (42 onderteekengM gen) Arbeiders van de fabriek Martig/l den G. G. D., zoo moeilijk was afgeko men. De huiskamer geurde van de vele bloemstukken, waaronder een van de Feijenoordsche afdeeling der H. Familie, "1 van O. L. Vrouw door omgeven. De belangstel- groot den geheelen avond telkens opnieuw deed de gene- HET KATHOLICISME IN SIBERIë. Men zou denken, dat de Kerk onbekend is in Siberië maar dit is niet zoo. Het geloof is er vooral verspreid door duizenden Polen, die vroeger om hun trouw aan het geloof ver bannen werden en wier levend voorbeeld machtig apostolisch werkte. Er zijn momen-* teel dan ook nog 160.000 Katholieken in Si berië, dat in twee vicariaten1 is verdeeld. Hun werkzaamheid is verlamd door de te genwerking der sovjet-heerschers. De eene vicaris woont te Harbin in Mantsjoerjje en de andere in Shanghai. Nochtans wordt er, trots de tegenwerking van de bolsjewieken, hard gewerkt door de Katholieken. Lijkauto voor vervoer naar buiten beschikbaar. Aangifte bij den Directeur A. J. A. ÜENEFAAS, Langes treat 8, Telefoon 756. ot bij de aansprekers J. J. ABBES, St. Jaeobstraat 9. F. H. SAVENDE, Koorstraat 8. G. VAN VEEN, Baansingel 37 B. zending heeft er zooveel geldelijken steun, dat het hog noodig is, dat wij. Katholieken, ons aaneenscnaren en met vereende krachten tegenover deze actie de onze plaatsen. Het beste middel daar toe is het oprichten van bovengenoemde scholen, zoodat wij de jeugd voor ons winnen, die, later groot geworden, een Katholieke kern in haar eigen dessa’s weet te vormen en vooral de grondsla gen zal uitmaken van zuiver katholieke huwelijken en daardoor de veilige even wichtigheid in het Inladnsch Katholieke gezinsleven. De oprichtingskosten van een derge lijke school zijn 3000 en jaarlijks een bedrag van 500 aan onderhoudskosten. Uit Indië komen steeds meer drin gende beden om toóh te helpen: de toe komst der Javaansche jeugd hangt er van af. Het succes, dat wij tot nu toe berei ken, is niet te onderschatten, en de mis sionarissen sporen ons aan, met gestagen ijver door te wecken om eens onze moeite beloond te zien door de verwezenlijking van onze leuze: „Java aan Christus". Geeft gij, Katholieke vrouwen, en ook gij, mannen, geeft, naar gelang uw beurs het dragen kan, maar geeft veell Uw milddadigheid zal niet onbeloond blij ven. OP DEN DERTIENDEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Galaten; III 1622. Broeders, de beloften zqn aan Abraham en tjjnen nazaat gedaan. Daar staat niet: En zijnen nazaten, als aan velen; maar aan eenen: En uwen nazaat, die Christus is. Dit zeg ik dan: De wet, die vierhonderd en der tig iaren daarna gegeven is, doet het ver bond, hetwelk door God bekrachtigd is, geenszins te niet, om-de belofte te verijdelen. Want, indien de erfenis uit de wet komt, dan komt zjj nu niet uij-4e belofte. Doch God heeft die aan Abraham door de belofte ge schonken. Waartoe is dan de wet? Zij is om de overtreding ingesteld, en is door En gelen besteld in de hand van eenen midde laar, tot dat die nazaat komt, aan wien de belofte gedaan is. Nu een middelaar is niet van eenen allen; maar God is een. Is dan de wet tegen Gods beloften? Dit zij verre. Want, indien er eene wet was gegeven, die levend konde maken, dan zoude de recht vaardigheid waarlijk uit de wet zqn. Maar de schriftuur heeft alles onder de zonde beslo ten, opdat de belofte door het geloof aan Jezus Christus den geloovigen zoude gege ven worden. en liet men mjj in een groote kamer, waar van de luiken gesloten waren. Spoedig daar op kwamen de andere gasten aan, een voor een, tot er 15 personen aanwezig waren. In een zijkamertje bekleedde de priester zich met de heilige gewaden. Van uit een verbor gen plaats bracht de gastheer een tasch, die een kandelaar, crucifix en andere benoodigd- heden voor het opdragen van de H. Mis be vatte. De gastheer zelf diende de H. Mis. Bjj de H. Communie werd het dienstper soneel ook in de zaal toegelaten, maar trok zich weer spoedig terug. Gedurende de H. Mis waren de aanwezi gen zeer angstig; bq ieder gerucht, bjj ieder signaal van een auto op den weg, keek de gastheer angstig naar het venster. Op deze wjjze worden op duizenden plaat sen H.H. Missen opgedragen in het geheim, ofschoon er vele gevaren aan verbonden zyn. De politie kan de aanwezigen plotseling overvallen en in zulke gevallen worden zq gewoonlijk zwaar gestraft met een geldboe te van ongeveer 500 dollar.” Aldus de correspondent van de „Milwau kee Journal”, Lindsay Hoben. Ziedaar een bewijs, voegt de „Osservatore Romano” er bjj, dat de vervolging nog steeds voortduurt en dat de politie onver moeid voortgaat met arrestaties van katho lieken, die zich aan de „misdaad” schuldig maken in het geheim de H. Mis b(j te w<A nen. Dit is de waarheid, die aanhangers vag Calles voor de buitenwereld niet verborgen kennen houden. terwijl het beeld waslicht was ling was zeer door en f zene dankbaar en ontroerd het verhaal van het haar in Maria's Genadeoord ge schonken buitengewone voorrechL Evangelie volgens den H. Lucas; XVII, 11—19. In dien tijde ging Jezus naar Jeruzalem, en trok midden door Samaria en Galilea. En als hij in een zeker dorp kwam, ontmoetten Hem tien melaatsghe mannen, die van verre stonden. En zij verhieven hunne stem, en zeiden: Jezus, Meester, ontferm U onzer! Hij hen ziende, zcide: Gaat, vertoont U den priesters. En het geschiedde, terwjjl zij gin gen, dat zjj gezuiverd werden. Een van hen dan ziende, dat hij gezuiverd was, keerde terug, en verheerlijkte God met luide stem, sn viel op z|jn aangezicht voor deszelfs voe ten, en bedankte Hem; en deze was een Sa maritaan. En Jezus antwoordde, en zeide: Zijn er geen tien gezuiverd? Waar zijn dan de negen? Daar is niemand gevonden, die terugkeerde, en God verheerlijkte, dan deze vreemdeling. En Hjj zeide hem: Sta op, ga; want uw geloof heeft u gezond gemaakt. de heenreis van elkeen afhankelijk was en onder pijnen Lourdes bereikte, lief dediensten aan anderen! Met een enkel eenvoudig woord heb ben we hier het verloop van de genezing geschetst, die op de pelgrims uiteraard een diepen indruk heeft gemaakt. Ook in de Hillestraat heerschte een vreugde en dankbaarheid, waar de ge- nezene zonder eenige hulp den hoogen trap van haar woning opklom, die zij op een stoel, gedragen door twee leden van gebied zijn alleen te overwinnen door het oprichten van Katholieke 6-jarige scholen. Hier moet het meisje dan tot 14 jaar blyven, waardoor vele en moeilijke klippen omzeild worden, en zoodoende he huwelijtk gemakkelijker een 2 A 3 jaar wordt uitgesteld. Reeds 3 zulke scholen zijn opgericht, elke met ruim 150 leerlingen; dus dat wil wat zeggen! De vierde wordt opge richt door de afdeeling Maastricht, en nog drie andere wachten op een opricht ster. De Mohamtned-Diah beweging werkt daar tegen het Katholicisme met zoo een volharding, en de Protestantsche Is het aantal echtscheidingen in Europa procentsgewijze groot te noe men, op Java is dit verschi^kkelijk: on der de Mohammedaansche bevolking is het gestegen tot om en bij de 90 pCt. Is 't aantal gemengde huwelijken in Europa tamelijk groot, op Java is 't voor iederen nieuw aangekomen missionaris een onstellende ontdekking, wanneer hij de realiteit op dit gebied onder de oogen krijgt. Voor de pas bekeerde Javaansche Ka tholieken gaat het denzelfden verderfe- lijken weg uit gelijk onlangs nog in de „Swara Tama", het eenige Katholieke Javaansche weekblad, te lezen stond. Maar voor de Javaansche jongeman nen is 't practisch dan ook geen doen om altijd maar weer een geschikt katho liek meisje te vinden. Ze zijn er nog niet! 't Javaansche katholieke gezinsleven ligt in dit opzicht nog in een droevige wanverhouding. Meer Katholieke meisjes, dat is 't, wat de katholieke Missie onder de Javanen, Sumatranen en overige Indonesiërs in de toekomst moet hebben bereikt, wil ze de jeugdige inlandsche Christenheid in gezondheid bewaren en vrijwaren van de ellendige ziekte der ongelukkige hu welijken. Maar hoe dan de Javaansche vrouw, het Javaansche meisje, gewonnen voor Christus? Dit probleem, van uit Nederland be keken, mag kort en bondig gerust wor den beantwoord met een: „door het Melania-wer k!" Wat is het Melania-werk? Deze vraag wordt mij herhaalde malen gesteld op mijn bedeltocht voor de Maastrichtsche Melania-school. De Melania-vereeniging werd in 1921 hier te lande opgericht door ir. J. Schmutzer, 't huidige lid van den Volksraad, die in werkelijkheid omzette, wat door pater W. Creutz Lechleitner SJ. als plan en idee was opgevat. Langen tijd al werd er van de zijde der missionarissen op aangedrongen, een vereeniging te stich ten, die ten doel zou hebben de zede lijke en cultureele verheffing der inland sche vrouw in onze koloniën, omdat zij in de kampongs en dessa’s absoluut machteloos stonden tegenover deze bergen werk, aangezien het kleine meisje moeilijk in contact te brengen was met de school, en de volwassen vrouwen zich meestal bevinden in een staat van armoede en maatschappelijke achterlijkheid, in een sfeer van Moham medaansche onverschilligheid, waarin het den man vrij staat zijn echtgenoote om de nietigste reden te verstooten. Om deze vrouwen te bekeeren, werd als middel gebruikt de uitzending in de des- sa's van R. K. verpleegsters en vroed vrouwen, die langzamerhand de schuw heid der Javaansche wisten te overwin nen. Als tweede middel wordt aange wend 't vormen van Melania-clubjes tusschen deze vrouwen, met Europee- sche dames als leidsters, zoodat ze van gedachten kunnen wisselen, elkaar be ter leeren begrijpen en elkander tevens helpen in moeilijke omstandigheden. De eerste jaren hadden deze clubjes weinig of geen succes, omdat 't zoo iets nieuws en vreemds was voor deze nog weinig geëmancipeerde vrouwen. Maar nu zij beter beginnen in te zien, dat haar eigen heil ervan afhangt, groeien deze vereenigingen stormenderhand. Zuster Fisher, de eerste verpleegster, die werd uitgezonden, vraagt om help sters. Dit jaar is weer een verpleegster erheen, en er zullen nog meerdere moe ten volgen. Nu worden er wel door toe doen van het Melania-werk Javaansche meisjes opgeleid tot vroedvrouw en ver pleegster, maar dezen zijn nog lang niet Ook werkt het Melania-werk hard, om het huwelijk van al te jonge meisjes, 13 A 14 jaar, met al zijn ellende tegen te gaan en het meisje vrijheid te bezorgen fn de keuze van haar echtgenoot De on mogelijke en droevige toestanden op dit die ons samen. In de Nieuwjaarsweek van dit jaar kreeg Mej. A. M. Stellovan de Brand drie beroerten achter elkaar. Na de eer ste trad de verlamming in van het lin kerbeen en linkerarm. Toen de tweede beroerte zich voordeed, werd het nood zakelijk geacht haar van de H.H. Sacra menten der Stervenden te voorzien. De toestand was zoodanig, dat het ergste werd verwacht. De situatie nam echter eenigszins een gunstigen keer, ofschoon de patiënte tot Maart bedlegerig bleef. Daarna kon zij op een rolstoel worden gereden. Pogingen om door middel van electriciteit verlichting en verbetering te brengen, faalden nagenoeg. De lede maten bleven verlamd, de arm was bui tengewoon gevoelig en pijnlijk. Mej. Stello stelde dan al haar hoop op O. L. Vr. van Lourdes. Haar meegaan werd geregeld en zoo vertrok zij op de wijze boven reeds gereleveerd, naar Maria s Genadeoord. Na Woensdag avond te Lourdes te zijn gearriveerd, heeft dc zieke Vrijdag en Zaterdag ge baad, wat heel wat bezwaren had, om dat juist door de pijnen en de lichaams zwaarte het baden moeilijkheden ople verde. Zondag wilde zij opnieuw in de piscine en geheel ondergedompeld wor den, hetgeen aanvanke/,;k werd gewei gerd, doch tenslotte op overredend aan dringen van de zusters Uyttewaal en E. v. Ryckevorsel, werd toegestaan. Nau welijks echter was zij na pijnlijke voor bereidende maatregelen en onder gebe den in de piscine geholpen, of haar been onderging hevige trillingen. De zieke was uiterst verbaasd en deed van haar situatie mededeeling aan de zusters, die haar kalmeerden. Zij kreeg gevoel in dit lichaamsdeel, wat sinds Januari niet het geval was geweest, en probeerde te staan, wat haar gelukte. Zooals vanzelf spreekt, maakte zich een hevige ontroering van den zieke, nu ge- nezene meester, ze omhelsde haar helpsters, die perplex stonden en zoo veel mogelijk het feit reserveerden. Mis schien was het maar een gunst van een enkel oogenblik. Mej. Stello bleef echter staan en constateerde ook de bewege lijkheid van haar arm, waaruit de pijn was geweken. Wandelend ging zij door de piscine! Met medewerking van nog twee dames van de Vereeniging van O. L Vr. v. d. Zeven Smarten werd de overgelukkige gekleed en weggevoerd in het wagentje, v'aarmee ze was geko men. Een zware penitentie, daar zij kon en wilde loopen, doch anderzijds een noodzakelijkheid om de orde te kunnen bewaren. Nadat om half vier de wonder bare genezing had plaats gehad werd zij naar de Esplanade gereden, om langs den weg den zegen met het Allerheilig ste te ontvangen. En zij, die den arm niet had kunnen bewegen, bief onder het „Paree Domine” rechtstandig beide ar men omhoog. Nog denzelfden Zondagavond werd mej. Stello door de Nederlandsche dok toren Bonke, Woltering, Smits en Beu kers onderzocht. Maandagmiddag werd zij in het Bu reau des Constations door niet minder dan 18 doktoren onderzocht, die echter nog een volledig rapport van den haar te Rotterdam behandelenden genees heer afwachten. Onderwijl was het geval der genezing natuurlijk tot de menigte pelgrims door gedrongen, zoodat net uiterst veel moeite kostte om .de gelukkige voor overstelpend bezoek te vrijwaren. Dinsdagmorgen werd een extra dank- processie van de Hollandsche afdeeling naar de St. Rozaire ondernomen, waar in woord en gezang de vreugde over bet groote voorrecht werd uitgejubeld. Op ae terugreis bewees mej. Stello, die op Aankomst van mejuffrouw Stellov. d. Brand. Op het station D- P. heerschte bij de aankomst van den bedevaartstrein uit Lourdes een buitengewone bedrijvig heid Me.erdere particuliere auto's en auto's van den Grtneentelijken Genees kundigen Dienst stonden op het perron opgesteld, in afwachting van de zieken die met de Nationale Bedevaart van uit Lourdes weer zouden terugkeeren. Tegen vier uur hadden vele familie leden, vrienden en kennissen van de bedevaartgangers zich eveneens naar het tweede perron begeven, om den trein te zien binnenkomen en de reizi gers met een hartelijk welkom te ont vangen. Onder hen waren ook eenige familieleden van mejuffrouw Stellovan de Brand, die gelijk wij reeds eenige da gen geleden hebben medegedeeld, plot seling van lamheid in haar linkerbeen en arm is genezen. Toen de tr<in was binnengestoomd, verdrong de menigte zich om den coupé, waarin mejuffr. Stellovan de Brand zich bevond met enkele familieleden, die baar tot Roosendaal waren tegemoet gereisd. Mejuffrouw Stellovan de Brand was reeds in Roosendaal een har telijke ontvangst bereid. Zij was daar vereerd met een mooi bloemstuk van de Transport-colonne, afdeeling Roosen daal. Te Rotterdam werd haar nog een ruiker bloemen overhandigd namens het Rotterdamsche Comité van de Natio nale Bedevaart. Zonder hulp van anderen stapte me juffrouw Stellovan de Brand uit den coupé. Van menigeen mocht zij een har telijk proficiat in ontvangst nemen, waardoor zij zichtbaar onder den indruk kwam. De vorige week Dinsdag ge bracht met een auto van den Genees kundigen Dienst zij kon toen in het geheel niet staan of loopen thans ging zij te voet, omstuwd door een groote menigte, naar een gereedstaanden luxe- auto, die haar naar haar woning aan de Hillestraat bracht, waar velen zich had den opgesteld, om van haar blijde thuis komst getuige te wezen. Het verloop der wonderbare genezing. In den loop van den avond hebben wij aldus de „Msb.” een onderhoud gehoud met de genezene, den heer H. 'Janssen Pz-, sinds drie jaar leider van de Rotterdamsche colonne en Zuster M. Uyttewaal, die bij de genezing tegen- w oor dig was. .Wij jatten de gegevens.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 13