tail - Hollandsch
Dagblad.
s
ALKMAAR.
Waarom martelen met uw bril
JAN DE VRi:
TeLDrogisterij en Optiek, minnaar.
Ill Nederiandsche Landbonwbank. j|j
Bijkantoor Alkmaar: Koningsstraat hoek Pleterstraat
EFFECTEN - COUPONS - DEPOSITO’S - CREDIETEN.
Tweede blad
MAANDAG 27 AUG. 1928.
Onze Luchtvaart-Premlën.
en
:oi*/.
-
I
I
L. FRANKENBERG.
263K
169H
174
6314
146
194
76»/.
280
767
44514
De Kermis.
Voor weinig geld een nieuwe of gerepareerd
denzelfden dag nog klaar.
-Ook aan huis te ontbieden. Bij
4
Beurskoersen van 27 Augusta-.
V. K.
I 30—1.46
2.00—8 Aö
108
266M
461*/.-»
161
718-M
712—1
107
1C9
162H
161
I
233’/.-3H
136
74
228
303\
O
77%
TWEE-EN TWINTIGSTE JAARGANG.
42OM
442’/.
193
103
134
10K
146
661»/,
Ó37H
187»/,
63*4
ALKMAAR.
plaatst Uwe ad veren ties in alle binnen- en
buitenlandsche bladen tonder prqsverhooging
Geheimhouding wordt gegarandeerd.
238
16614
169
268
10»,
160
283
194M
108
136 y.
16814
16'J
71814
396'z.
232»,,
164
167
166%—4
iö*/.
278
660
439-/,
514
187».
196
77
3%
430
448’/,-»
101»,
:02
lis
ven
77
120
226
202 y;
6»,
36’/,
440-%
Ó34M
189—6*/,
140’/,
14»%
die de taal vergastte op eeuige mooie num.
mere vioolmuziek, met de noodige virtuosi,
teit, nu eenmaal passend bq een revue, tol
uitvoering gebracht, en aan de goede opga-
wekte mutiek van het orkest onder Henk
Neef, dan hebben we onze indrukken vaq
deze revue neergeschreven en dan blijkt we»
der dat ook dese Jubileum Revue wel ia
staat is bet publiek een gezelligen, prettige»
en vrooljjken avond te verschaften, eefl
avond van jool en oogenschittering.
En we twijfelen er niet aan, of de zchouw-
burgloge tal in de komende dagen lederen
avond uitverkocht zqn.
uit: een boek naar keuze ter waarde van lm.
en 3e prijs worden gewonnen door
o eersten prijswinnaar 't dichtst
STAATSLEENINGEN
4M
6
6
6
Nederland 1917
idem 1019
idem 1923
Ner! Indië 1923 -
BANK-INSTELLINGEN
Koloniale Bank
Indische Bank
Handel Mpq.
INDUSTR. OND. BINNENIAND
Jurgens
Oude Philips
Neder! Kunstzijde
INDUSTR. OND. BUITENLAND
Anaconda
Stoel comm.
CULTUUR MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Vorstenlanden
Dito Actions
H. V. A-
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Poerworedjo
MIJNEN
Red ja tig Lcbong
PETROLEUM
Dordtscbe Petroleum
Kon. Ned Petroleum
Steana Romans
RUBBER-MAATSCHAPPIJEN
Amst Rubber
Bandar Rubber
Deli Bat Rubber
Indische Rubber
Intercontin. Rubber
Lampong Sumatra Rubber
Oost-Java Rubber
Serbadjadi
Silau
Vico’s
SCHEEPVAARTEN
Hol! Amerika Lqn
Kon. Boot
Stoomvaart Mij. „Nederland”
Nievelt Goudriaan
Paketvaart
Scheepvaart Unie
Marine Common.
Marine Preferent
TABAKKEN -
Deli Batavia
Deli-Maatscbappij
8enembab -
Oostkust
AM ER. SPOORWEGEN
Eric Spoor
Southern Rails
Union Pacific
Wabash. Railway-
PROLONGATIE
„t GULDEN VLIES”.
N.V. „Het Nieuwe Ned. Tooneel”
Artistiek leider: Louis Saalbom.
Abie’s Rose-Mary.
In V.1 Gulden Vlies" opent. Saalborn's en
semble: Het Nieuwe Nederlandscbe Toon eel,
dat thans voor het vijfde kermisjaar dezen
schouwburg bespeelt, de rij der tooneelavon-
den met het vroolijke Amerikaansche blijspel
Abie’s Rose-Mary, door Annie Nichols.
Het talrijk opgekomen publiek bewees, hoe
men artistieke prestaties van Saalborn’s en
semble nog steeds weet te waardeeren.
Abie’s Rose-Mary is een tooneelstnk, dat
zich bijzonder voor een kermisprogramma
leent, niet zoozeer om het thema, dat erin
verwerkt wordt, doch om de'manier, waarop
de acteurs van het Nieuwe Nederlandsche
het vertolken.
Over den inboud bet volgende:
Abie, een 'energieke zoon van een rijken
New Yorkschen Israëliet is in den oorlog
verliefd geraakt op een Californisch meisje,
dat als verpleegstertje aan het front was
De eerste dagen
van deze kennis zijn gunstig verloopen.
Het weer, dat bet Alkmaarsche kermis
publiek toch waarlijk niet verwend heeft,
hield zich deze eerste dagen zeer goed, ’t Was
een beerlqk zomerweer; Zondagavond kwam
er een ..buitje voor de stof" den kermisgan-
gers vriendelijk tegemoet.
Over de drukte zullen de meeste kennis
gelegenheden. noch de verschillende cabarets
en bioscopen geen klagen’hebben.
Vooral Zaterdagmiddag, heerschte er
en reeds zeer vroeg in den namiddag
een levendige dmkte op het kermisterrein.
In de avonduren was het zelfs beel druk)
vooral bet bezoek uit de buitengemeenten
was- groot.
-Op de Paardenmarkt was het als steeds
gezellig druk; de kunstige verlichting en
talrijke pierementen veroorzaakten hier een
echte kermisstemming.
Op de Nieuwesloot was het bijwijlen zoo
vol als in de Amsterdamsche Kal verst raat
op Zaterdagavond.
Des Zondags was het althans in de
avonduren niet zoo overweldigend druk op
de kennisterrein. Natuurlijk vond dit znn
oorzaak dat de vier schouwburgen hun deei
van het uitgaand publiek opeischten. Zonal*
steeds het geval is op den eersten avond,
waren de diverse schouwburgen niet uitver
kocht. al valt dan over het algemeen niet
te klagnn.
Ernstige gevallen van drankmisbruik zqn
naar wij vernemen, niet voorgekomen.
Wel liepen er hier en daar in het nachte
lijk uur enkele drinkebroers, die wat te diep
in het glaasje gekeken radden: grooter was
echter het aantal van hen meest van die
half opgeschoten jongens ..die deden
alsof*.
Over het algemeen kunnen we zeggen, dat
de kermis op passende wijze is ingezet.
SCHOUWBURG „HARMONIE”.
Opvoering van „Leontientje”,
teoneetepel m 3 bedr. (8 taf.)
van Felix Timmermans en Ed.
Veterman, door N. V. Ver.
Rotterdamsch- Hof stad-T ooneel,
Dir. CA v. d. Logt Melsert.
Zoo langzamerhand moet 1 Alkmaarsch
publiek toch wel gaan inzien, dat ’t tegen
over ’t gezelschap van Cor v. d. Lugt Melsert
onmogelijk onverschillig zijn mag.
Er is gelukkig een kentering waar te ne
men; we bedoelen: een crescendo.
Voor een eersten avond wa« „Harmonie”
m aanmerking eenomen de stereotiep-
gereserveerde bonding, die we ons nationaal
bezit mogen noemen dat in aanmerking
genomen, zeggen we, was „Harmonie" flink
bezet.
Maar we hadden meer enthousiasme, meer
spontaniteit verwacht. *t Had storm moeten
loopen. Dat waren de artiston en hun spel
dubbel en dwars waard geweest. En over
gebrek aan belangstelling had de kermis toch
waaraehtig niet te klagen. Tot laat in den
avond was er een compacte massa op de
been. op de been dan in alle denkbare
variatie’s: er waren er, die ernstig-statig
voortstapten; er waren er. die met een ele
gant en. niets-ontzienden zwier over ’t Hof
plein héén laveerden.
In ieder gevat geen gebrek aan quanti-
tatieve belangstelling.
En met alle respect voor de nobele ge
noegens, die een kennis te kust en te keur
aanbiedt, meenen we toch zonder overdrijving
een min of meer scheeve verhouding te
mogen vastleggen in de geestdrift voor
hakkraam-, oliebollen-, hippodrome-, serpe-
tine- en andere genietingen en.... Leon-
tientje”.
Is *t nu absoluut noodzakelqk, dat kermis
is humbug?
0, dat excuus, die dooddoener: „Non ja,
’t is kennis” heeft wat op zijn geweten.
Niet waar lezer(es)?
U vergeve de ietwat lange inleiding; we
wilden alleen maar zeggen, dat de genoemde
uitvoering gisteravond subliem was.
Nu zouden we ons te buiten kunnen gaan
aan honderdlei poëtische ontboezemingen,
aan dichterlijke extase, aan hooge, maar
vaak onbegrijpelijke beschouwingen, maar
die en meer andere loffelijke pogingen zou
den slechts een vage weergave zijn van den
indruk, dien de aanwezigen gisteravond mee
namen.
Wij kunnen niets dan een schuchter ..dank
U” stamelen, dank aan Cor v. d. Lugt Melsert
c.s. voor wat ze wilden presteeren.
„Leohtientje”. We zonden den duizenden,
die „De Pastoor vitn den Moetenden Wijn
gaard” gelezen, en den nog eens duizenden,
dit dit stuk bijgewoond hebben, onrecht aan
doen, als we veronderstelden, dat de inhoud
onbekend was.
„.Leontientje”. mengeling van blij-Vlaain-
schen humor, en onzegbren weedom.
Wat is die sfeer weergaloos juist getrof
fen.
't Was een avond van hoog-artistiek ge
nieten, van weldadige emotie, van innige
devotie.
IVe achten ’t een gelukkig verschijnsel,
dat succes toch niet alleen het monopolie
van prikkelende piquanterieën, van lichtzin
nige frivoliteiten ïs.
Jufeilcamrevne Henri ter Hall.
Het orehest heeft de inleidende muziek ge
speeld, een oogenHik is het stil, dan zien we
tusschen 'n joelende menigte Piet Köhler, dien
men voor den verkeerde aanziet. De goe
de komt dan even later: Buziau en een har-
telijk applaus stijgt uit de zaal op voor on
zen onovertrefbaren revue-komiek. Hq had
het publiek dadelqk „gevangen” en dat bleef
den geheelen avond zoo, gelijk trouwens met
de geheele revue het geval was.
Men moet bewondering hebben voor den
Heer Ter Jlall. die de gave bezit, telken jaro
weer wat anders te bedenken en te ontwer
pen en aan te kleeden, zóó, dat het publiek
zich kostelqk vermaakt en dat het oog te gast
gaat aan schittering van smaakvolle groe
pen, aan flonkering van gewaden en aan
sprookjesachtige lichteffecten.
Gisteravond was de eerste voorstelling en
het daverde herhaaldelqk van het applaus,
en men schaterde het telkens weer uit om
de dol-vennakelqke grimassen en glossen van
Buziau. Want het is weer Buziau, die de ziel
van het alles is. kostelijk gesteund en aange-
Louis Saalbom weet, zoodra hij als de
gezellige huisvader in de huiselijke woon
kamer binnenkomt, het contact met het pu
bliek te scheppen, dat dan den geheelen
avond tusschen spelers en toeschouwers be
staan blijft.
Het echtpaar Cohen, Sophie de Vries en
Elias van Praag brengt in het stuk een
vroolqke afwisseling; vooral de laatstgenoem
de. iemand dien men zoo „onder ons” wel
een ..’n gekke kwast” noemt, wist door zijn
origineel spel menig lachsalvo in de zaal op
te wekken, zoo zelfs, dat hij open doekjes
in ontvangst had te nemen. Mevr, de Vries
«toml hem waardig ter zqde.
Flor la Roche toonde zich een volbloed Ier,
met rake uitvallen en levendig spel. Alex
Frank was een eerbiedwaardige Rebbe, ter
wijl Johan te Weehel als Rev. Whalen, sober,
som« we] wat te sot»er spel gaf. De bruids
meisjes toonden zich o.a. door het de-zaal-
inkijken nog pasbeginnende groentjes.
Abie's Iwse Mary is daar tal van grap
pige tooneeltjes elkander afwisselen, een echt
uitgaans-strik. Het publiek was gul met ap
plaus, afentoe viel den spelers een welver
diend opendoekje ten deeL
De ensceneering van het geheel was „af”
Daar Abie’s Rose Mary ook nog voor Vrij
dag op het Gulden Vlies-program ma voor
komt. raden wij ieder die zich ’n genotvollen
avond wil verzekeren, van harte aan. Vrij
dagavond voor Abie’s Rose Mary to reser
ve*-ren.
Vermelde» we nog dat het trio-Crefeld
(viool), Weijer (piano) en Kaal (cello) het
publiek de heele week in het Gulden Vlies
op voortreffelijke entre-acte-muziek vergast.
c
geweest.
Ab»e. overtuigd van het vastgeroeste,
atavistische vooroordeel, dat zijn vader heeft
tegen een huwelqk van een Jood met een
Gojim, en Rose-Mary, eveneens wetend dat
haar vader, een rijk aannemer, nimmer zou
toestemmen in een huwelijk van zijn eenigste
dochter met een jodenzoon, hebben daarom
besloten in het geheim te huwen en zoo- 1
doende beider papa’s voor een fait accompli I
te stellen. J
Als Abie den avond voor zqn aankomst in
het huis van zijn vader, dezen telefonisch
mededeAt, dat hij een „lief meisje” mede
brengt en de oudé, man vraagt, of het een
..Jidden-kind is. bedriegt de zoon, door
een bevestigend antwoord, voor den eersten
keer zqn vader.
Zij komen thuis, eh '■ader is zeer ingeno
men met zijn alleraartdigste a.s. schoondoch
ter, zoo zelfs, dat het de beide kinderen
tegenstaat, juist omdat zq weten dat zij den
grqzen man bedriegen. Zfl willen hem hun
groote geheim vertellen, doch durven niet
en worden er in verhinderd door de harte-
Iqke houding welke de oude jood tegenover
zijn kinderen aanneemt. Om hem te believen
bësiuiten de jonggehuwden hun huwelqk nog
eens te laten inzegenen, door Vader’s huis
vriend, den Rabqn Samuels.
Aldus een leugen te meer van de geliefden
tegenover den vader.
In het tweede bedrijf voltrekt zich dit
Joodsche huwelijk, tot groote blijdschap van
vader en familieleden.
Abie en Rose-Mary voelón zich verre van
op hun gemak; zij vreezen, dat Rose’s vader,
die met den trein verwacht wordt, het huwe
lqk zal beletten.
VALSCHERMPJES- EN SERPENTLNES-
WEDSTRIJD.
’t Is onzen lezeressen en lezers reeds be
kend, dat de bekende ballon-commandant W.
Pottum uit Rotterdam, op Koninginnedag ’n
Ballon-opstqging komt maken vanaf het Gem.
Sportterrein alhier. Waar de Ballon „Glim F”
een inhoud heeft van 850 M3, heeft deze vol
doende trekkracht, om niet alleen den com
mandant omhoog te voeren, maar tevens
twee passagiers. ZooaL reeds bekend is, zijn
deze passagiers twee redactenr-verslaggevers
van de beide plaatselijke bladen. De Alk-
maarsc.he Courant en het Noord-Hollandsch
Dacblad. Mochten echter wind en weer minde.'
gunstig zijn, dan zal het lot beslissen wie an
beiden de uitverkorene zal zqn. Is het weer
nog slechter, dan zal Pottum alleen opstijgen.
Mooi weer is dus een eerste vereischte.
Ijtten we hopen, dat het oranjezonnetje
schijnt en de wind gunstig zal zijn.
aar de heer Pottum aan zijn opstijgingen
meerdere attracties en wedstrijden verbindt,
zal ook hier een eigenaardige wedstrijd aan
de ballonvaart worden verbonden n.L een
Valschermpjes- en Serpentines-wedstrijd.
Aan valschermpjes en Serpentines worden
door ons blad kaarten gehecht, elke kaart is
voorzien van één letter van den naatn van
on= blad: Noord-Hollandsch Dagblad.
Hij of zij. die zoo gelukking is 22 kaarten
te bemachtigen, waarop de juiste letters voor- I
komen, om den naam van ons blad saam te 1
stellen, wint als le prqs f 10.de volgend»
f 5.en de derde f 2.50
V inden meerderen den naam van ons blad,
zoo is hij of zij winnaar of winnares van
der. len prijs, die den naam het volledigst
inlevert
Als 4c:- en 5en prqs loven wij bovendien
f2.—.
De 2e
ben. die
benaderen.
Wat betreft de wijz? van verspreiding der
kaarten, behoeven wq U wel niet te vertel
len wat „Valschermpjes” zqn. wat betreft
Serpen tines”?
De heer Potum werd, tqdens deb wereld
oorlog door de Duitschers .op het idee ge
bracht vanuit <1 ballon-mand serpentine^ te
verspreiden: vanuit hun zeppelins wierpen
de Duitschers tijdingen foto's, omlaag niet
g. dragen, zooals vroeger, door valschermen,
maar door lange strooken dun vloeipapier.
Deze ..serpentines", waren, om de aandacht
van de vijanden te ontgaan, van zeer dun
kl^ur-loos papier.... De heer Pottum doet
juist ’t tegenovergestelde.... Waar hij ser
pentines toepast voor Reclamedoeleinden,
gebruik' hij fel gekleurde of hèl-witte ser
pentines. die ’n waar kleur-festqn opleveren,
al ze door 'n vroolqk Oranje-zon netje be
schenen. omlaag dwarrelen.
Aaugezien valschermpjes en serpentiqes
kunnen terecht komen in boomen, op daken
of moeilijk te bereiken plaatsen, geven wij
voldoen len tijd tot inlevering: (3 dagen
nadat de verspreiding heeft plaats gehad).
Onnoodig te zeggen, dat het publiek,
geheel meelevend met de tragiek van deze
ontroerende geschiedenis, telkens en telkens
weer zqn dank aan de actevrs(triees), aan
wie onverdeelde lof toekomt, door een leven
dig applaus bewees.
Na ’t laatste bedrijf groeide dit aan tot
een minutenlange ovatie; een waarachtige
hulde aan den Pastoor (Cor v. d. Lugt Mel
sert) en I^eontientje (Annie v. d. Lugt Melsert
v. Ees).
Op één punt willen we nog wqzen: de
buitengewone verzorging der décors. De eigen
décors, die zoo wonderwel tot de vlekkelooze
harmonie van T geheel meewerkten.
Eenjbewqs te meer voor den niets ontrien-
den ernst, waarmee dit gezelschap zqn taak
opvat.
Tets wat we nog nader bevestigd zullen
zien, heden- en morgenavond, wanneer „Ma
dame Sans-Gëne” opgevoerd wordt dit ge
beuren nit 't Napoleontische tijdperk met
al de charme daaraan verbonden.
We behoeven hierover geen aanbeveling
te schrijven: beide avonden zal „Harmonie”
eivol zqn. Dat zqn we aan ons zelf, dat zijn
we aan dit gezelschap verplicht, te meer,
waar het slechts tot Donderdag in onze stad
Mqft.
Cor v. d. Lugt Melsert heeft gebroken met
de oude traditioneele opvatting, ’t Stuk zal,
natuurlijk in overeenstemming met de histo
rische feiten, geheel gewijzigd, wat karakter
uitbeelding betreft, opgevoerd worden.
Costumes, décors (ongeveer twee wagons),
mise-en-scène, alles is tot in de puntjes ver-
zorgd.
Men zou 't later absoluut bejammeren als
men niet één avond voor „Harmonie" gere
serveerd had.
Juist als het huwelqk voltrokken wordt,
komt deze, vergezeld van een vriend, een
Anglicaanschen dominee, zqn dochter halen.
Nadat een misverstand is opgehelderil,
kqmeji de beide vaders tot de ontdekking,
dat zij door hun kinderen bedrogen zijn, en
als twee haatdragende vijanden staan zij
tegenover elkaar, maken zij elkander uit
voor al wat mooi en leelijk is.
Het derde bedrijf brengt een bevredigende
oplossing als de beide oude heeren. na een
jaar niets van zich te hebben laten hooren,
op. Kerstmis de jonggetrouwden Jrihmen op
zoeken, beladen met heel veel ^mleautjes
voor het onlangs gekomen kleinkind. Nadat
de haat eerst nog eens is opgelaaid komt de
verzoening. Salomon Levy wil zijn kleinzoon
zien, terwql Patrick Murphy in de jongge
borene zqn kleindochter wil zien. Een blij
eindigend slot doet beiden tevreden stelten.
De oude Jood zit met een kleinzoon etrUe
oude Ier met een kleindochter op zijn schoot.
Het tweeling overbrugt de klove, die tais-
schen de beide vaders bestond.
Zooals wij reeds zeiden, de acteurs gaven
van dit stuk een vlotte vertolkuig.
De actrice van de titelrol. Mevr. Helene
TreepVink, voor het Alkmaarsche publiek
alreeds geen onbekende mepr, wist ons door
haar ongedwongen en lief spel wederom zeer
te boeien. Zij vond in John. Gobau als Abie
een waardig partner.
vuld door Piet Köhler en anderen.
De Olympische Spelen zqn de aanleiding
voor het gegevene. Buziau ia achtereenvol
gens als Penalty Kick, Bokskampioen, Zwem-
kampioen. kampioen leeuwentemmer, en ten
slotte is hq tipsy, en in deze cratie vooral is
Buziau zoo geestig en dol-grappig, dat men
z’n buik vasthoudt van ’t lachen.
Joop Glazemaker (Piet Köhler) een Bra-
bantsche kippenboer, bezoekt met vrouw
en dochter de Olymp. Spelen, en zq ontmoe
ten telkens weer den sportkampioen Penalty
Kick, en beleven met hem de wonderlqkste
malligheden.
Als gewoonlqk worden de grappen afge
wisseld door mooie groepen en voorstellingen,
aardig bedacht en als steeds snaak vol in j
elkaar gezet.
Goede zang van koor of solostemmen met
begeleiding van het uitstekende orkest onder
kapelmeester Neef, diende al mede tot het
verkrijgen van een en al afwisseling.
- De silhouetten mysterieuses waren een
handig staaltje van de mogelijkheden, die met
de moderne lichteffecten te bereiken zijn.
Mooi waren de scherm-evoluties van een
schare jonge dames, echt vennakelijk het
Tuinfeest in de derde akte. Maar het glans
punt van elk der drie akten waren de fina
les: de Hulde aan de Olympiade, de Vier
Jaargetijden (Lente, Zomer, Herfst, Winter).
Vooral deze finale deed het prachtig. De
lente werd symbolisch voorgesteld door een
reuzenrups en vlinders; de zomer door een
korenbloem, papegaaien en duiven; de herfst
floor fazanten, herten, hazen, konijnen met
een jachtstoet; de winter door sneeuw, ijs
en rqp en ijsbloemen. De oudejaarsavond
ontbrak evenmin.
Dit alles prachtig aangekleed in schitte
ring en flonkering van gewaden met bro-
eaat en hermelijn, terwql lichteffecten er de
gewenschte stemming bij aanbrachten.
De slot-finate was ook al een tooneel van
pracht en praal. Het moest voorstellen de
vorderingen ,de ontwikkeling in techniek en
smaak van de dertig revues die Ter Hall
voor ’t voetlicht heeft gebracht.
Uitstekend geslaagd was ook de Holland-
Indiê-finale.
Brengen we nu nog een extra compliment
aan den viool-virtuoos* Louis Bouwmeester,
ORANJE-HEIN.
Een vrooHfk tpel van lederen dag^
met een lach en een traan, aft
seld door zang en dans in 3 M
door Herman Bouber.
Muziek en zangteksten van Louis
Dai'ids en Margie Morris.
Zoo luidt de lange titel van het kermis-
stuk dat in een der Schouwburgtenten, wel
ke op het Dodenveld haar plaats vonden,
gegeven wordt.
De titel is lang, maar het is ook niet ge-
niakkelqk, een stuk als dit in een enkel
woord te karakteriseeren.
’t Is geen drama, geen tooneelspel, geen
blijspel, geen klucht, het is.... een kerms-
stuk7een stuk, dat on een kermis thuis be
hoort, niet alleen omdat het op zoo heel b$-
zondere wijze den smaak van een kermispu-
hliek weet te voldoen, maar ook omdat «f
tusschen een kermis en een speelstuk van dty
genre een zekere verwantschap bestaat: M
geven beide een brok volksleven.
Met dit verschil, dat de kermis ondank»
alle daarbij geïmporteerde nieuwigheden o$;
vennakelijkheidsgebied een stukje antieke
folklore beteekent, terwijl een stuk al»
„Oranje-Hein” het echte volksleven van den
huidigen dag op het tooneel brengt.
Wat ’n Jan Steen indertijd op z’n onsterf,
lijke doeken vastlegde, wat ’n Breerod
schrééf voor het tooneel van zijn dagen, dadr
biedt ons aan Herman Bouber daarin b®
gestaan door een groep uitstekend yertois
kende artisten voor onzen tijd,,
267-8
169V4 9
Ï78’/.-*/.
283
770
463