tail - Hollandsch Dagblad. s ALKMAAR. Waarom martelen met uw bril JAN DE VRi: TeLDrogisterij en Optiek, minnaar. Ill Nederiandsche Landbonwbank. j|j Bijkantoor Alkmaar: Koningsstraat hoek Pleterstraat EFFECTEN - COUPONS - DEPOSITO’S - CREDIETEN. Tweede blad MAANDAG 27 AUG. 1928. Onze Luchtvaart-Premlën. en :oi*/. - I I L. FRANKENBERG. 263K 169H 174 6314 146 194 76»/. 280 767 44514 De Kermis. Voor weinig geld een nieuwe of gerepareerd denzelfden dag nog klaar. -Ook aan huis te ontbieden. Bij 4 Beurskoersen van 27 Augusta-. V. K. I 30—1.46 2.00—8 Aö 108 266M 461*/.-» 161 718-M 712—1 107 1C9 162H 161 I 233’/.-3H 136 74 228 303\ O 77% TWEE-EN TWINTIGSTE JAARGANG. 42OM 442’/. 193 103 134 10K 146 661»/, Ó37H 187»/, 63*4 ALKMAAR. plaatst Uwe ad veren ties in alle binnen- en buitenlandsche bladen tonder prqsverhooging Geheimhouding wordt gegarandeerd. 238 16614 169 268 10», 160 283 194M 108 136 y. 16814 16'J 71814 396'z. 232»,, 164 167 166%—4 iö*/. 278 660 439-/, 514 187». 196 77 3% 430 448’/,-» 101», :02 lis ven 77 120 226 202 y; 6», 36’/, 440-% Ó34M 189—6*/, 140’/, 14»% die de taal vergastte op eeuige mooie num. mere vioolmuziek, met de noodige virtuosi, teit, nu eenmaal passend bq een revue, tol uitvoering gebracht, en aan de goede opga- wekte mutiek van het orkest onder Henk Neef, dan hebben we onze indrukken vaq deze revue neergeschreven en dan blijkt we» der dat ook dese Jubileum Revue wel ia staat is bet publiek een gezelligen, prettige» en vrooljjken avond te verschaften, eefl avond van jool en oogenschittering. En we twijfelen er niet aan, of de zchouw- burgloge tal in de komende dagen lederen avond uitverkocht zqn. uit: een boek naar keuze ter waarde van lm. en 3e prijs worden gewonnen door o eersten prijswinnaar 't dichtst STAATSLEENINGEN 4M 6 6 6 Nederland 1917 idem 1019 idem 1923 Ner! Indië 1923 - BANK-INSTELLINGEN Koloniale Bank Indische Bank Handel Mpq. INDUSTR. OND. BINNENIAND Jurgens Oude Philips Neder! Kunstzijde INDUSTR. OND. BUITENLAND Anaconda Stoel comm. CULTUUR MAATSCHAPPIJEN Cultuur Vorstenlanden Dito Actions H. V. A- Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Poerworedjo MIJNEN Red ja tig Lcbong PETROLEUM Dordtscbe Petroleum Kon. Ned Petroleum Steana Romans RUBBER-MAATSCHAPPIJEN Amst Rubber Bandar Rubber Deli Bat Rubber Indische Rubber Intercontin. Rubber Lampong Sumatra Rubber Oost-Java Rubber Serbadjadi Silau Vico’s SCHEEPVAARTEN Hol! Amerika Lqn Kon. Boot Stoomvaart Mij. „Nederland” Nievelt Goudriaan Paketvaart Scheepvaart Unie Marine Common. Marine Preferent TABAKKEN - Deli Batavia Deli-Maatscbappij 8enembab - Oostkust AM ER. SPOORWEGEN Eric Spoor Southern Rails Union Pacific Wabash. Railway- PROLONGATIE „t GULDEN VLIES”. N.V. „Het Nieuwe Ned. Tooneel” Artistiek leider: Louis Saalbom. Abie’s Rose-Mary. In V.1 Gulden Vlies" opent. Saalborn's en semble: Het Nieuwe Nederlandscbe Toon eel, dat thans voor het vijfde kermisjaar dezen schouwburg bespeelt, de rij der tooneelavon- den met het vroolijke Amerikaansche blijspel Abie’s Rose-Mary, door Annie Nichols. Het talrijk opgekomen publiek bewees, hoe men artistieke prestaties van Saalborn’s en semble nog steeds weet te waardeeren. Abie’s Rose-Mary is een tooneelstnk, dat zich bijzonder voor een kermisprogramma leent, niet zoozeer om het thema, dat erin verwerkt wordt, doch om de'manier, waarop de acteurs van het Nieuwe Nederlandsche het vertolken. Over den inboud bet volgende: Abie, een 'energieke zoon van een rijken New Yorkschen Israëliet is in den oorlog verliefd geraakt op een Californisch meisje, dat als verpleegstertje aan het front was De eerste dagen van deze kennis zijn gunstig verloopen. Het weer, dat bet Alkmaarsche kermis publiek toch waarlijk niet verwend heeft, hield zich deze eerste dagen zeer goed, ’t Was een beerlqk zomerweer; Zondagavond kwam er een ..buitje voor de stof" den kermisgan- gers vriendelijk tegemoet. Over de drukte zullen de meeste kennis gelegenheden. noch de verschillende cabarets en bioscopen geen klagen’hebben. Vooral Zaterdagmiddag, heerschte er en reeds zeer vroeg in den namiddag een levendige dmkte op het kermisterrein. In de avonduren was het zelfs beel druk) vooral bet bezoek uit de buitengemeenten was- groot. -Op de Paardenmarkt was het als steeds gezellig druk; de kunstige verlichting en talrijke pierementen veroorzaakten hier een echte kermisstemming. Op de Nieuwesloot was het bijwijlen zoo vol als in de Amsterdamsche Kal verst raat op Zaterdagavond. Des Zondags was het althans in de avonduren niet zoo overweldigend druk op de kennisterrein. Natuurlijk vond dit znn oorzaak dat de vier schouwburgen hun deei van het uitgaand publiek opeischten. Zonal* steeds het geval is op den eersten avond, waren de diverse schouwburgen niet uitver kocht. al valt dan over het algemeen niet te klagnn. Ernstige gevallen van drankmisbruik zqn naar wij vernemen, niet voorgekomen. Wel liepen er hier en daar in het nachte lijk uur enkele drinkebroers, die wat te diep in het glaasje gekeken radden: grooter was echter het aantal van hen meest van die half opgeschoten jongens ..die deden alsof*. Over het algemeen kunnen we zeggen, dat de kermis op passende wijze is ingezet. SCHOUWBURG „HARMONIE”. Opvoering van „Leontientje”, teoneetepel m 3 bedr. (8 taf.) van Felix Timmermans en Ed. Veterman, door N. V. Ver. Rotterdamsch- Hof stad-T ooneel, Dir. CA v. d. Logt Melsert. Zoo langzamerhand moet 1 Alkmaarsch publiek toch wel gaan inzien, dat ’t tegen over ’t gezelschap van Cor v. d. Lugt Melsert onmogelijk onverschillig zijn mag. Er is gelukkig een kentering waar te ne men; we bedoelen: een crescendo. Voor een eersten avond wa« „Harmonie” m aanmerking eenomen de stereotiep- gereserveerde bonding, die we ons nationaal bezit mogen noemen dat in aanmerking genomen, zeggen we, was „Harmonie" flink bezet. Maar we hadden meer enthousiasme, meer spontaniteit verwacht. *t Had storm moeten loopen. Dat waren de artiston en hun spel dubbel en dwars waard geweest. En over gebrek aan belangstelling had de kermis toch waaraehtig niet te klagen. Tot laat in den avond was er een compacte massa op de been. op de been dan in alle denkbare variatie’s: er waren er, die ernstig-statig voortstapten; er waren er. die met een ele gant en. niets-ontzienden zwier over ’t Hof plein héén laveerden. In ieder gevat geen gebrek aan quanti- tatieve belangstelling. En met alle respect voor de nobele ge noegens, die een kennis te kust en te keur aanbiedt, meenen we toch zonder overdrijving een min of meer scheeve verhouding te mogen vastleggen in de geestdrift voor hakkraam-, oliebollen-, hippodrome-, serpe- tine- en andere genietingen en.... Leon- tientje”. Is *t nu absoluut noodzakelqk, dat kermis is humbug? 0, dat excuus, die dooddoener: „Non ja, ’t is kennis” heeft wat op zijn geweten. Niet waar lezer(es)? U vergeve de ietwat lange inleiding; we wilden alleen maar zeggen, dat de genoemde uitvoering gisteravond subliem was. Nu zouden we ons te buiten kunnen gaan aan honderdlei poëtische ontboezemingen, aan dichterlijke extase, aan hooge, maar vaak onbegrijpelijke beschouwingen, maar die en meer andere loffelijke pogingen zou den slechts een vage weergave zijn van den indruk, dien de aanwezigen gisteravond mee namen. Wij kunnen niets dan een schuchter ..dank U” stamelen, dank aan Cor v. d. Lugt Melsert c.s. voor wat ze wilden presteeren. „Leohtientje”. We zonden den duizenden, die „De Pastoor vitn den Moetenden Wijn gaard” gelezen, en den nog eens duizenden, dit dit stuk bijgewoond hebben, onrecht aan doen, als we veronderstelden, dat de inhoud onbekend was. „.Leontientje”. mengeling van blij-Vlaain- schen humor, en onzegbren weedom. Wat is die sfeer weergaloos juist getrof fen. 't Was een avond van hoog-artistiek ge nieten, van weldadige emotie, van innige devotie. IVe achten ’t een gelukkig verschijnsel, dat succes toch niet alleen het monopolie van prikkelende piquanterieën, van lichtzin nige frivoliteiten ïs. Jufeilcamrevne Henri ter Hall. Het orehest heeft de inleidende muziek ge speeld, een oogenHik is het stil, dan zien we tusschen 'n joelende menigte Piet Köhler, dien men voor den verkeerde aanziet. De goe de komt dan even later: Buziau en een har- telijk applaus stijgt uit de zaal op voor on zen onovertrefbaren revue-komiek. Hq had het publiek dadelqk „gevangen” en dat bleef den geheelen avond zoo, gelijk trouwens met de geheele revue het geval was. Men moet bewondering hebben voor den Heer Ter Jlall. die de gave bezit, telken jaro weer wat anders te bedenken en te ontwer pen en aan te kleeden, zóó, dat het publiek zich kostelqk vermaakt en dat het oog te gast gaat aan schittering van smaakvolle groe pen, aan flonkering van gewaden en aan sprookjesachtige lichteffecten. Gisteravond was de eerste voorstelling en het daverde herhaaldelqk van het applaus, en men schaterde het telkens weer uit om de dol-vennakelqke grimassen en glossen van Buziau. Want het is weer Buziau, die de ziel van het alles is. kostelijk gesteund en aange- Louis Saalbom weet, zoodra hij als de gezellige huisvader in de huiselijke woon kamer binnenkomt, het contact met het pu bliek te scheppen, dat dan den geheelen avond tusschen spelers en toeschouwers be staan blijft. Het echtpaar Cohen, Sophie de Vries en Elias van Praag brengt in het stuk een vroolqke afwisseling; vooral de laatstgenoem de. iemand dien men zoo „onder ons” wel een ..’n gekke kwast” noemt, wist door zijn origineel spel menig lachsalvo in de zaal op te wekken, zoo zelfs, dat hij open doekjes in ontvangst had te nemen. Mevr, de Vries «toml hem waardig ter zqde. Flor la Roche toonde zich een volbloed Ier, met rake uitvallen en levendig spel. Alex Frank was een eerbiedwaardige Rebbe, ter wijl Johan te Weehel als Rev. Whalen, sober, som« we] wat te sot»er spel gaf. De bruids meisjes toonden zich o.a. door het de-zaal- inkijken nog pasbeginnende groentjes. Abie's Iwse Mary is daar tal van grap pige tooneeltjes elkander afwisselen, een echt uitgaans-strik. Het publiek was gul met ap plaus, afentoe viel den spelers een welver diend opendoekje ten deeL De ensceneering van het geheel was „af” Daar Abie’s Rose Mary ook nog voor Vrij dag op het Gulden Vlies-program ma voor komt. raden wij ieder die zich ’n genotvollen avond wil verzekeren, van harte aan. Vrij dagavond voor Abie’s Rose Mary to reser ve*-ren. Vermelde» we nog dat het trio-Crefeld (viool), Weijer (piano) en Kaal (cello) het publiek de heele week in het Gulden Vlies op voortreffelijke entre-acte-muziek vergast. c geweest. Ab»e. overtuigd van het vastgeroeste, atavistische vooroordeel, dat zijn vader heeft tegen een huwelqk van een Jood met een Gojim, en Rose-Mary, eveneens wetend dat haar vader, een rijk aannemer, nimmer zou toestemmen in een huwelijk van zijn eenigste dochter met een jodenzoon, hebben daarom besloten in het geheim te huwen en zoo- 1 doende beider papa’s voor een fait accompli I te stellen. J Als Abie den avond voor zqn aankomst in het huis van zijn vader, dezen telefonisch mededeAt, dat hij een „lief meisje” mede brengt en de oudé, man vraagt, of het een ..Jidden-kind is. bedriegt de zoon, door een bevestigend antwoord, voor den eersten keer zqn vader. Zij komen thuis, eh '■ader is zeer ingeno men met zijn alleraartdigste a.s. schoondoch ter, zoo zelfs, dat het de beide kinderen tegenstaat, juist omdat zq weten dat zij den grqzen man bedriegen. Zfl willen hem hun groote geheim vertellen, doch durven niet en worden er in verhinderd door de harte- Iqke houding welke de oude jood tegenover zijn kinderen aanneemt. Om hem te believen bësiuiten de jonggehuwden hun huwelqk nog eens te laten inzegenen, door Vader’s huis vriend, den Rabqn Samuels. Aldus een leugen te meer van de geliefden tegenover den vader. In het tweede bedrijf voltrekt zich dit Joodsche huwelijk, tot groote blijdschap van vader en familieleden. Abie en Rose-Mary voelón zich verre van op hun gemak; zij vreezen, dat Rose’s vader, die met den trein verwacht wordt, het huwe lqk zal beletten. VALSCHERMPJES- EN SERPENTLNES- WEDSTRIJD. ’t Is onzen lezeressen en lezers reeds be kend, dat de bekende ballon-commandant W. Pottum uit Rotterdam, op Koninginnedag ’n Ballon-opstqging komt maken vanaf het Gem. Sportterrein alhier. Waar de Ballon „Glim F” een inhoud heeft van 850 M3, heeft deze vol doende trekkracht, om niet alleen den com mandant omhoog te voeren, maar tevens twee passagiers. ZooaL reeds bekend is, zijn deze passagiers twee redactenr-verslaggevers van de beide plaatselijke bladen. De Alk- maarsc.he Courant en het Noord-Hollandsch Dacblad. Mochten echter wind en weer minde.' gunstig zijn, dan zal het lot beslissen wie an beiden de uitverkorene zal zqn. Is het weer nog slechter, dan zal Pottum alleen opstijgen. Mooi weer is dus een eerste vereischte. Ijtten we hopen, dat het oranjezonnetje schijnt en de wind gunstig zal zijn. aar de heer Pottum aan zijn opstijgingen meerdere attracties en wedstrijden verbindt, zal ook hier een eigenaardige wedstrijd aan de ballonvaart worden verbonden n.L een Valschermpjes- en Serpentines-wedstrijd. Aan valschermpjes en Serpentines worden door ons blad kaarten gehecht, elke kaart is voorzien van één letter van den naatn van on= blad: Noord-Hollandsch Dagblad. Hij of zij. die zoo gelukking is 22 kaarten te bemachtigen, waarop de juiste letters voor- I komen, om den naam van ons blad saam te 1 stellen, wint als le prqs f 10.de volgend» f 5.en de derde f 2.50 V inden meerderen den naam van ons blad, zoo is hij of zij winnaar of winnares van der. len prijs, die den naam het volledigst inlevert Als 4c:- en 5en prqs loven wij bovendien f2.—. De 2e ben. die benaderen. Wat betreft de wijz? van verspreiding der kaarten, behoeven wq U wel niet te vertel len wat „Valschermpjes” zqn. wat betreft Serpen tines”? De heer Potum werd, tqdens deb wereld oorlog door de Duitschers .op het idee ge bracht vanuit <1 ballon-mand serpentine^ te verspreiden: vanuit hun zeppelins wierpen de Duitschers tijdingen foto's, omlaag niet g. dragen, zooals vroeger, door valschermen, maar door lange strooken dun vloeipapier. Deze ..serpentines", waren, om de aandacht van de vijanden te ontgaan, van zeer dun kl^ur-loos papier.... De heer Pottum doet juist ’t tegenovergestelde.... Waar hij ser pentines toepast voor Reclamedoeleinden, gebruik' hij fel gekleurde of hèl-witte ser pentines. die ’n waar kleur-festqn opleveren, al ze door 'n vroolqk Oranje-zon netje be schenen. omlaag dwarrelen. Aaugezien valschermpjes en serpentiqes kunnen terecht komen in boomen, op daken of moeilijk te bereiken plaatsen, geven wij voldoen len tijd tot inlevering: (3 dagen nadat de verspreiding heeft plaats gehad). Onnoodig te zeggen, dat het publiek, geheel meelevend met de tragiek van deze ontroerende geschiedenis, telkens en telkens weer zqn dank aan de actevrs(triees), aan wie onverdeelde lof toekomt, door een leven dig applaus bewees. Na ’t laatste bedrijf groeide dit aan tot een minutenlange ovatie; een waarachtige hulde aan den Pastoor (Cor v. d. Lugt Mel sert) en I^eontientje (Annie v. d. Lugt Melsert v. Ees). Op één punt willen we nog wqzen: de buitengewone verzorging der décors. De eigen décors, die zoo wonderwel tot de vlekkelooze harmonie van T geheel meewerkten. Eenjbewqs te meer voor den niets ontrien- den ernst, waarmee dit gezelschap zqn taak opvat. Tets wat we nog nader bevestigd zullen zien, heden- en morgenavond, wanneer „Ma dame Sans-Gëne” opgevoerd wordt dit ge beuren nit 't Napoleontische tijdperk met al de charme daaraan verbonden. We behoeven hierover geen aanbeveling te schrijven: beide avonden zal „Harmonie” eivol zqn. Dat zqn we aan ons zelf, dat zijn we aan dit gezelschap verplicht, te meer, waar het slechts tot Donderdag in onze stad Mqft. Cor v. d. Lugt Melsert heeft gebroken met de oude traditioneele opvatting, ’t Stuk zal, natuurlijk in overeenstemming met de histo rische feiten, geheel gewijzigd, wat karakter uitbeelding betreft, opgevoerd worden. Costumes, décors (ongeveer twee wagons), mise-en-scène, alles is tot in de puntjes ver- zorgd. Men zou 't later absoluut bejammeren als men niet één avond voor „Harmonie" gere serveerd had. Juist als het huwelqk voltrokken wordt, komt deze, vergezeld van een vriend, een Anglicaanschen dominee, zqn dochter halen. Nadat een misverstand is opgehelderil, kqmeji de beide vaders tot de ontdekking, dat zij door hun kinderen bedrogen zijn, en als twee haatdragende vijanden staan zij tegenover elkaar, maken zij elkander uit voor al wat mooi en leelijk is. Het derde bedrijf brengt een bevredigende oplossing als de beide oude heeren. na een jaar niets van zich te hebben laten hooren, op. Kerstmis de jonggetrouwden Jrihmen op zoeken, beladen met heel veel ^mleautjes voor het onlangs gekomen kleinkind. Nadat de haat eerst nog eens is opgelaaid komt de verzoening. Salomon Levy wil zijn kleinzoon zien, terwql Patrick Murphy in de jongge borene zqn kleindochter wil zien. Een blij eindigend slot doet beiden tevreden stelten. De oude Jood zit met een kleinzoon etrUe oude Ier met een kleindochter op zijn schoot. Het tweeling overbrugt de klove, die tais- schen de beide vaders bestond. Zooals wij reeds zeiden, de acteurs gaven van dit stuk een vlotte vertolkuig. De actrice van de titelrol. Mevr. Helene TreepVink, voor het Alkmaarsche publiek alreeds geen onbekende mepr, wist ons door haar ongedwongen en lief spel wederom zeer te boeien. Zij vond in John. Gobau als Abie een waardig partner. vuld door Piet Köhler en anderen. De Olympische Spelen zqn de aanleiding voor het gegevene. Buziau ia achtereenvol gens als Penalty Kick, Bokskampioen, Zwem- kampioen. kampioen leeuwentemmer, en ten slotte is hq tipsy, en in deze cratie vooral is Buziau zoo geestig en dol-grappig, dat men z’n buik vasthoudt van ’t lachen. Joop Glazemaker (Piet Köhler) een Bra- bantsche kippenboer, bezoekt met vrouw en dochter de Olymp. Spelen, en zq ontmoe ten telkens weer den sportkampioen Penalty Kick, en beleven met hem de wonderlqkste malligheden. Als gewoonlqk worden de grappen afge wisseld door mooie groepen en voorstellingen, aardig bedacht en als steeds snaak vol in j elkaar gezet. Goede zang van koor of solostemmen met begeleiding van het uitstekende orkest onder kapelmeester Neef, diende al mede tot het verkrijgen van een en al afwisseling. - De silhouetten mysterieuses waren een handig staaltje van de mogelijkheden, die met de moderne lichteffecten te bereiken zijn. Mooi waren de scherm-evoluties van een schare jonge dames, echt vennakelijk het Tuinfeest in de derde akte. Maar het glans punt van elk der drie akten waren de fina les: de Hulde aan de Olympiade, de Vier Jaargetijden (Lente, Zomer, Herfst, Winter). Vooral deze finale deed het prachtig. De lente werd symbolisch voorgesteld door een reuzenrups en vlinders; de zomer door een korenbloem, papegaaien en duiven; de herfst floor fazanten, herten, hazen, konijnen met een jachtstoet; de winter door sneeuw, ijs en rqp en ijsbloemen. De oudejaarsavond ontbrak evenmin. Dit alles prachtig aangekleed in schitte ring en flonkering van gewaden met bro- eaat en hermelijn, terwql lichteffecten er de gewenschte stemming bij aanbrachten. De slot-finate was ook al een tooneel van pracht en praal. Het moest voorstellen de vorderingen ,de ontwikkeling in techniek en smaak van de dertig revues die Ter Hall voor ’t voetlicht heeft gebracht. Uitstekend geslaagd was ook de Holland- Indiê-finale. Brengen we nu nog een extra compliment aan den viool-virtuoos* Louis Bouwmeester, ORANJE-HEIN. Een vrooHfk tpel van lederen dag^ met een lach en een traan, aft seld door zang en dans in 3 M door Herman Bouber. Muziek en zangteksten van Louis Dai'ids en Margie Morris. Zoo luidt de lange titel van het kermis- stuk dat in een der Schouwburgtenten, wel ke op het Dodenveld haar plaats vonden, gegeven wordt. De titel is lang, maar het is ook niet ge- niakkelqk, een stuk als dit in een enkel woord te karakteriseeren. ’t Is geen drama, geen tooneelspel, geen blijspel, geen klucht, het is.... een kerms- stuk7een stuk, dat on een kermis thuis be hoort, niet alleen omdat het op zoo heel b$- zondere wijze den smaak van een kermispu- hliek weet te voldoen, maar ook omdat «f tusschen een kermis en een speelstuk van dty genre een zekere verwantschap bestaat: M geven beide een brok volksleven. Met dit verschil, dat de kermis ondank» alle daarbij geïmporteerde nieuwigheden o$; vennakelijkheidsgebied een stukje antieke folklore beteekent, terwijl een stuk al» „Oranje-Hein” het echte volksleven van den huidigen dag op het tooneel brengt. Wat ’n Jan Steen indertijd op z’n onsterf, lijke doeken vastlegde, wat ’n Breerod schrééf voor het tooneel van zijn dagen, dadr biedt ons aan Herman Bouber daarin b® gestaan door een groep uitstekend yertois kende artisten voor onzen tijd,, 267-8 169V4 9 Ï78’/.-*/. 283 770 463

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 6