I 1 "-S, maar een kerkje. F I No. 39 I s 258. J 1 Vrijdag 7 September 1928. ACCOUNTAMCY EX BBLASTDIOIOJUI. - Hcconntamskanfoof J. C. HEEP, De R. R. Begraftnis-Ondcrntmliig „St. Joseph” te Alkmaar (Bisschoppelijk goedgekeurd) waarborgt U een nette begrafenis tegen de billijke tarieven. Geschiedenis der Missie van het Apostolisch Vicariaat van Nederlandsch Borneo. INGEZONDEN STUKKEN. EPISTEL EN EVANGELIE. srar^r-- N J Jt personeel van de t dichtheid van de 1 China bieechi -■ moedigheid; gei gy niet ne der» lasten, Christus meent iets te zijn, daar driegt zich zei ven. Doch zyn eigen werk, en aldus zal hjj in zich zel- Wat zijn we toch een babies!! Ja, een baby met een baard!! Father LEFEBER, Directeur. Missiehuis, Hoorn. Pqstrek. 120937. Schaamt U niet bedelaar te zQn voor Christus en voor de Zielen. Paus Pius XLr OFFICIEEL KERK :edenk- ;eko- le, om aan alle Chineezen het feit duidelijk te maken, daQ volgens de groote kerkelijke leiders, de katholieken een ernstige plicht te vervullen hebben om tot den vrede en de welvaart van het vaderland by te dragen. Zy die met onafgebroken aandacht de toe stand in Peking volgen, zijn van meening, dat zelfs wanneer de „duurzame vrede die, zoowel voor het binnenland als naar bui ten,. rijke vruchten zal dragen, een vrede steunend op de beginselen van liefde en recht" waarvoor de Paus bidt, mocht wor den verstoord, de daad van den Heiligen Vader van invloed is geweest, doordat die aan het volk de gevoelens van den Paus ken baar maakte. IERICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” 11 Koningsweg 4, hoek Ged. Nleuwesloot, Alkmaar, Telefoon 840. De katholieke kerk telt m China £.450.000 leden, onder leiding van 84 bisschoppen en negen prefecten. Alleen in de provincie Chih li zyn 28 van dit aantal, in aanmerking ge nomen dat de stad Peking 30.000 katholie ken meer telt dan Londen, een cijfer dat on geveer overeenkomt met de katholieke bevol king van het aartsdiocoes San Francisco. Maar er wonen katholieken in alle provin cies en iedere vierkante kilometer van de republiek staat onder de jurisdictie van een katholiek priester. Een katholieke organi satie bestaat er in 27.000 verschillende cen- thans jaarlijks tra. Gemiddeld hebben 60.000 bekeeringen plaats. Voor de zielzorg van al deze menechen, onderhoudt de kerk een 3.150 priesters in het land, waarvan 1.900 buitenlanders en 1.250 Chineesche inlanders zyn. Men is overtuigd dat het werk zich ge durende de drie laatste jaren slechts zoo heeft kunnen ontwikkelen aank zy de trai ning en de discipline die onder dit perso neel bestaan, üm hiervan een voorbeeld te geven: tegen het einde van het jaar 1926, toen de verhoudingen in het land op zyn moeilykst waren, kwam het bevel uit Rome dat iedere missionaris op zyn post moest blyven. Gedurende de troebelen leed de kerk aan eigendommen een verlies van 5.000.000 Lire op zyn minst, 12 katholieke priesters, waarvan 2 Chineezen en 10 vreemdelingen werden gedood; doch op het oogenblik waarop de troebelen op hun eind schenen te loopen, was de katholieke organisatie in heel de Republiek weer intact. De boodschap van den H. Vader kon zich dan richten tot een geestelykheid en een volk die wel enorm veel geleden hebben, maar die in deze droe vige periode alle pogingen hebben aange wend om het principe „de arbeid gaat zijn gang” door te voeren. het gedeelte dat op de heidenen en de na tionalisten in het bijzonder den meesten in- aruk maakte, de regels waren die de hoop van den H. Stoel weergeven om „de wet- telyke verlangens en rechten van het CM- neesobe volk ten volle erkend te zien”. In alle katholieke kerken van het land waar de zendbrief op tyd was ontvangen, gaf het voorlezen aanleiding tot de levendigste ge dachtenwisseling. Men verheugde zich in *t bijzonder dat de Heilige Vader dit gi waardige hedendaagsche tijdstip had gekt zen dat onmiddellyk op den strijd volgdi zorg van de missie aan die armsten der ar men een vleugje van geluk gebracht. Dit was de missie niet voldoende; zy kreeg hulp van de Regeering voor den bouw van betere wo ningen, voor een afzonderlijk ziekenhuis, voor een maandelyksche bijdrage in geld voor ei ken verpleegde, opdat men hen behoorlijk af gezonderd zoude kunnen houden, buiten den omgang met niet-meiaatschen. Het gevolg van een en ander is geweest, dat de genees heer tegen een maandelyksche toelage deze zieken kwam bezoeken, zoodat tegenwoordig de melaatschen van eiken landaard daar ver tegenwoordigd, Chineezen, Maleiere, Dajaks, Madoereezen, eiken dag behoorlyk kunnen worden verzorgd. Met steun van de Regeering en hulp van de Chineesche gemeente is het de missie moge lijk geworden deze ongelukkigen te voorzien van hegeen zy noodig hebben. Groot is hun aantal gelukkig niet, het gaat de 40 niet te boven; wel echter zyn er op andere plaatsen nog melaatschen, die nog niet naar dit oord konden worden overgebracht. Lijkanto voor vervoer naar buiten beschikbaar. Aang!<te bij den Directeur A. J. A. GENEFAAS, Langeatraat 8, Telefoon 756. of bij de aansprekers J. J. ABBES, St. Jaeobstraat F. H. SA VENUE, Koorstraat 8. G. VAN VEEN, Baansingel 37 B. Gisteren zegt er een tegen my: „Het Mis siehuis moest ook eens zoo gelukkig zyn als de Parochie van Naaldwijk en een boerderij erven van een ton of vier.” Ja, de mensehen wenschen my nogal veel goeds en ik heb gelukkig weer een paar Stichters ook deze week. Het werd toch ook tijd ook. Het was den laatsten tyd zoo karig geworden, dat ik mijzelf begon af te vragen: „Waar moet het heen? Waar moet het heen?” Men moet er maar voor zitten, weet u. En nu weet ik wel (Goddank), dat God mij niet in den steek zal laten, maar Hy maakt het niet te gemakkelijk voor ons, anders zbuden we gaan denken, dat we heele Pieten waren. Ja, zoo maar Stichter van een nieuw Missie huis!! Je moet het niet uitboezeroenen. Maar O.L. Heer weet ons zoo mooi klein te hou den; en dan voelen we zoo gauw, dat we toch zulke babies zyn. Op slot van rekening 0. L. Heer heeft ook Zyn Kerk niet zonder smart gesticht. En zou ik dan denken, dat ik het hier zoo maar een- tjvee-drie voor elkaar zou hebben? Zoo praat ik in myn verstandige buien. de Dajaks, de aardsctigezindheid van hen en ook van de Chineezen; men denke aan de verschillende talen welke er worden ge- bruikt. Daarenboven is de- steun die de Missie van de regeering geniet, nog te ge ring om beduidend te heeten. Veel meer kon er nog gedaan worden, als er meer samen werking was tussehen missionarissen en re- geeringsambtenaren. Maar dit laat helaas in *t binnenland vooral (T-aham maakt een lof felijke uitzondering), dikwijls zeer veel te wenschen over. Mocht de regeering zich war meer het lot, ook van de Dajaks, aantrek ken en voor betere wegen en grondbewer king zorgen, en dan in samenwerking met de Missie, dan zou het Missiewerk op Borneo nog meer gaan bloeien. De Missie op Borneo is met die op Suma tra de eenige onder Ohineezen, welke ook werkt door middel van de echoed. Het wel slagen van dezen arbeid mag verzekerd wor den geacht, daarvoor zyn Singapore en Pe nang met hun buitengewone resultaten borg. Meer dan elders nog sullen de missionarissen op Borneo ook moeten zyn pioniers van den landbouw, om èn de bevolking èn de Missie zelve po vasten grondslag tot blijvende wel vaart te brengen. Aan de Nederiandsche afdeeling van de Missionarissen van de H. Familie werd in 1926 de Zuider- en Ooster-afdeeling van Borneo met de hoofdstatie Laham ter missio- neering aangewezen onder jurisdictie vaii den Apostolischen Vicaris van Pontianak. Het eigenlijke missiewerk is ook hier de school. Daarby komen verder de dienstreizen door het heele gebied, maar vooral langs de kust, naar alle belangryke plaatsen, vanaf Bandjermaain in ’t Zuiden tot Tengarong in ’t Noorden, waar de sultan van Koetei re sideert. De Paters worden by ’t onderwys gehol pen door de Zusters van Veghel en inland- sche leeken-onderwyzers. De hoofdstatie te La ham heeft twee scholen: een jongens- en een meisjes-internaat. Op de bystatie’s Tu ring en Pahangay is een volksschool. Op de bystatie van Mamahak is alleen nog maar een kerkje. Kerkeiyk beboeren tot dit missiegebied, dat ongeveer zesmaal zoo groot als Neder land is, ongeveer 1100 Katholieken, waar onder 600 Europeanen, 426 Inlanders en 5b vreemde Oosterlingen. In de stad Pontianak en omgeving hebben de zusters ten bate van zieken zich eerst ver dienstelijk gemaakt door verstrekken van medicynen en zoogenaamde wijkverpleging. In 1927 werd met steun van het gouverne ment een nieuw ziekenhuis gebouwd en de zorgen ervoor opgedragen aan de zusters van Veghef. Niet alleen in deze ziekeninriohtingen ver richten de zusters hun liefdewerk: tot diep in het binnenland zyn zy getogen, naar Sedji- ram en Benoea Martinus, naar Latam by Loogiram, om hulp en troost te brengen in het lijden. De in 1924 af getreden President Prins heeft voor de Dajaks de komst bewerkt van een Europeeschen arts, Dr. Pflugbeü, die thans vaste practyk heeft onder de Dajaks langs de Kapoeas en een ziekenhuis te Sang. gau. Eens in de drie of vier maanden bezoekt hij op zijn tournée’s de stammen langs de groote rivier; het doel is vooral bestrijding van de framboesia. Het is hier de plaats een woord van wel verdiende hulde te brengen aan dezen dokter. Hij is de eerste die zich geheel geeft aan de lichamelijke verbetering van de Dajaks en zyn edelmoedigen ijver mocht reeds met veel mooie successen beloond worden. Met steun van de regeering is ook op alle Dajaks-statie's een kleine ziekeninrichting ge opend, waar de zieke Dajaks .door de Missie geholpen worden, met een kleine tegemoet koming der Regeering. De Katholieke missie doet ook haar best te zorgen voor de stoffelijke welvaart van de mensehen in haar gebied. Het middel hiertoe is vooral de aanleg vart tuinen. Zoowel in het binnenland (Sedfiram) als aan de kust (Singkawang, Sambas) zyn reeds flinke plan- b tages geojiend, vooral rubber-, klapper- en gambirtuinen. De landbouw is een uitmun tend middel om de bevolking arbeidzaamheid en spaarzaamheid te leeren. W’y zeggen hier met opzet de „landbouw", want de ondervinding heeft geleerd, dat niet het werken als koeli op do tuinen der missie de Dajaks veel ten goede komt, maar voet beter is het, als van de Dajaks zelf gezeten landbouwers met eigen bedrijf worden ge maakt. Daarom zyn de missionarissen plannen gaan beramen om de Dajaks te leeren, hoe ze den grond moeten bewerken en blijvend vruchtbaar maken. Zoodoende zal de schade lijke roofbouw plaats maken voor een vasten, blijvenden akkerbouw. Welke successen er mee bereikt zullen worden ligt nog in de toe komst. Wel zal het een moeilijke taak zyn de Dajaks hun voorvaderlijke werkmethode af te leeren, vooral daar zooveel bd)>alingen aangaande den rijstbouw zyn vastgelegd in hun adat. Hiermede vervalt evenwel niet het nut van de tuinen, daar deze y»n groote beteekenis zyn als bron van inkomsten voor de Missie en toch ook deze cultuur wel voor de Dajaks z'n nut kan hebben. Welke zyn nu de resultaten, die met het missiewerk in dit vicariaat zyn bereikt ge worden? Toen de Capucynen op Borneo kwa men, was het aantal Katholieken ongeveer j 400, waaronder 36 Europeanen. Na ruim* twintig jaren bedroeg hun getal ruim 6000, en enkele seminaristen bereiden zich voor op het priesterschap, benevens een Chineesche zuster. Bezwaren van allerlei aard maken den arbeid moeilijk; men denke bijv. slechte aan de reusachtige afstanden in dit land, haast zonder goede wegen, aan de geringe dichtheid van de nog dikwyls trekkende be volking, het lage peM van ontwikkeling van (Vervolg). v Voor de Dajaks van het Oostelyk deel van Borneo werd in 1911 een volksschool met internaat geojiend te Latam. Ofschoon de oudere Bahau-Dajaks wel sceptisch tegen over het onderwys staan, neemt toch het aan tal leerlingen voortdurend toe, dank zy den steun, dien de missionarissen aldaar reeds hebben mogen ondervinden van de ambtena ren te Longiram. Te Njaroemkop werd naast de gewone •chocl ook een standaardschool voor de op leiding van Dajaksche goeroe’s opgericht. In 1924 had deze reeds negen gediplomeerde Dajaksche onderwijzers algeleverd, welke thans allen hun ambt uitoefenen aan ver- achiilci.de Dajaksche volksschooltjes. Buiten de genoemde scholen werden nog ,op een twintigtal plaatsen volksscholen op gericht. Evenals elders is ook op Borneo door de Katholieke missie veel zorg gewijd aan zie kenverpleging, hier dus vooral weer onder Chineezen en Dajaks. Aanvankelijk konden de missionarissen ten behoeve van do zieken weinig meer doen dan medicynen verstrek ken; zoodra echter de liefdezusters zich in het missiegebied hadden gevestigd, werd de arbeid der ziekenverpleging goed ter hand genomen. In 1908 opende te Singkawang de officier Van gezondheid een kleine volkskliniek, waar de zusters de zieken gingen verplegen en ook de zorg voor de huishouding op zich namen. Later is deze kliniek opgeheven: toen werden de zieken ondergebracht by de zusters it If, eerst in een schuur op het erf, daarna, -Rn 1910) in een klein ziekenhuis, dat al heel spoedig te klein werd. Met hulp der Regee ring werd later een nieuw ziekenhuis ge bouwd. Met grooten lof moge hier ook melding ge. maakt worden van bet werk der zusters te Slngka’wari onder de melaatschen. By de komst der missie waren deze beklagenswaar dige patiënten eigenlyk geheel en al aan hun lot overgelaten. Met bedelen en een beetje kleinhandel moesten zy trachten zich het noodige levensondertioud te verschaffen. Een afzonderlijke wyk was hun niet aangewezen: min of meer uitgestooten door de maat- schappy sleepten zy hun droef bestaan voort. De missionarissen hebben zich het lot dezer ongelukkigen aangetrokken; zy gingen hen bezoeken, trachtten voor hen kleeren te kry- gen en voedsel van de ryke Chineezen. Voor .verzorging was het noodig, dat zy in een af- conderlyk gedeelte werden gehuisvest; daar ■werden ook andere melaatscben naar toe ge bracht, oa uit Pontianak; daar werd een koekje voor hen gebouwd: daar werd door de Eerst ruim dertig jaar geleden, in 1895, werd de congregatie der Heiige Familie ge sticht door den Hoogeerw. Pater Joannes Berthier. Meer dan 30 jaren preekte deze eenvoudige heilige als Pater van de Congre gatie van La Salette in 16 bisdommen van Frankrijk tallooze missies en retraites. En wat hem telkens weer pijn deed: hij ontmoette zoo dikwyls jongens met roeping en heilig enthousiasme voor het priester schap, maar onbemiddeld er. al iets over den gewonei> leeftijd heen, zoodat ze op be staande seminaries en in missiehuizen niet werden aangenomen. Een Congregatie voor latere roepingen! „Ik vind het een werk, dat geheel past in onzen tyd”, sprak Paus Leo XIII, „en ik wil dat het spoedig tot stand kome.” In de oude kazerne te Grave begon hij by de grootste armoede, te midden van ontzag gelijk veel’ moeilijkheden, te werken aan de verwezenlijking van zyn ideaal. Uit alle landen van Europa kwamen stu denten naar Grave: Franschen, Duitschers, Polen, Belgen, Engelschen en ook Nederlan ders. En na den oorlog ontstonden in ver schillende landen eigen studiehuizen. Op ’t oogenblik telt de Congregatie ongeveer 200 priesters, 90 broeders, 150 studenten in de philosophie en theologie, 74 frater- en 18 broeder-novicen, tezamen pl.m. 500 leden, met nog ongeveer 500 studenten in de Hu maniora. De Nederiandsche provincie heeft een Missiehuis St. Antonius te Kaatsheuvel met pl.m. 110 studenten, en in het Sttttttttt CMC te Goirle, dat weldra naar Oudenbosch wordt verplaatst, 35 scholastieken. Den Haag. J. KLEIJNTJENS S.J. DE PAUSELIJKE BOODSCHAP IS IN CHINA ONTVANGEN ALS EEN HISTORISCHE GEBEURTENIS. De zendbrief, die de Heilige Vader tot het Chineesche volk heeft gericht, is te Pe king met groote vreugde door de katholie ken ontvangen, en door de niet-katholieken met groote sympathie. In de welwillende be langstelling die de Paus op dit critieke mo ment tot uiting brengt, ziet men een ge beurtenis van groot historisch belang. De Apostolisch gedelegeerde, Z.Ex. Aartsbisischop Celso Constantini, heeft, zoo gauw hy per telegram de Pauselijke bood schap ontving, deze aan de bisschoppen en aan de Pers doorgezonden, en bevel gege ven dat het schryven plechtig in alle ka tholieke kerken zou worden voorgelezen. Alle belangryke bladen der Republiek wijd den het een in het oog vallende plaats, ter wijl ze in het toegevoegde commentaar hun groote voldoening uitdrukken over het feit, dat „het hoogste moreele gezag der wereltj” de gelegenheid had aangegrepen om open lijk het recht te erkennen van het Chinee- sche volk, „het groote en edele Chineesche volk”, zooals de Paus zich uitdrukt, om zich- xelf te besturen. Het i> heel natuurlijk dat Maar, sjonge, als ik in de benauwhefd alt.M Evangelie volgens den H. Lucas, VII; 1116. In dien tijde ging Jezus naar eene stad, genaamd Nairn; en Zijne leerlingen, en eene talrijke menigte gingen met Hem. Als Hij uu de poorten der stadmaderde, zie er werd een doode uitgedragen, een eenige zoon zyner moeder, en deze was weduwe, en daar was veel volk van de stad met haar. Als de Hoer haar zag, werd Hij met modedoogen ovei haar bewogen, en zeide tot haar: Ween niet. En Hy naderde, en raakte de baar aan. (De dragers nu stonden stil). En Hy zeide: Jon geling! Ik z« overeind, en hem aan zijne moeder. Ën de vrees beving hen afie de: Er i> een groot Profeet onder ons opge staan.'en God heeft zyn volk bezocht. NATIONALE NOVEEN. Aan de vereerdersfsters) van de Kleine H. Theresia. Van verschillende kanteq daartoe aange spoord, durven we weder uw aandacht vra gen voor de 2de halfjaarlykscbe nationale novene ter eere van de H. Kleine Theresia, welke van 2129 September a.s. zal gehou den worden in onzen Carmel van Schiedam. De nadering van het feest der minnelyke en zoo algemeen- en vurig beminde Heilige wekt in uwe harten ongetwijfeld een grooter ver trouwen en hoopvoller blijdschap. Daarom komen wy U toeroepen: vereenigt U met ons in die dagen, zegt Haar uw noo- den en veriangens. Zorgt er voor ze te vor men in volkomen onderwerping aan Gods H. Wil, en., wacht dan in heilig ongeduld die gezegende dagen af, vooral den 30sten Sep tember, den verjaardag van Haar heilig af- sterven, want wij bidden tot een heilige, die zoo liefderijk en wonderbaar en overvloedig in onze tydCTï Gods weldaden uitdeelt, dat Ze terecht haar naam van Rozenstrooister verdient! Kent gij Haar treffend gezegde: „God zal my niets weigeren, omdat ik Hem niets geweigerd heb”. Wat geeft dat veel te hopen nietwaar? Vereenigen wy ons dan, want het groote spreekwoord: „Eendracht maakt macht”, dat in de wereld zoo vaak misbruikt wordt, vindt z’n volle verwezenlij king wanneer vele kinderen in Gods Kerk, van eiken rang en stand, zich vereenigen om den Vader daar Boven gunsten voor ziel en lichaam te vragen. Wy, die door onzen levensstaat de voortdurende taak hebben van gebed en offer tot heil der zielen, zul len toch trachten naar verdubbelden ijver in die dagen, verdubbeling van liefde vooral, tot God en U, onze broeders en zusters in Hem, vast vertrouwend daarmede het hart van Onze kleine Heilige Zuster te raken, die op Haar beurt Gods hart te onzen gunste winnen zal! Moge Hij ieder uwer verhooring schenken, door de lieflijke Hand van Zyn kleine Rozenbruid, dit wenschen wij van ganscher harte. DE CARMELITESSEN VAN SCHIEDAM. WARANDE. Het Lisienxfonds is gevestigd: Cannel, Warande 125, Schiedam. VIJFDE INTERNATIONAAL MISSIE- CONGRES TE WURZBURG. Het vyfde Internationaal missiecongres zal van 28 tot 27 September te Burzburg in Beieren plaats hebben. Het eerste congres had plaats in 1924, in de Missie van St. Ga briel te Moedlin in Oostenrijk; het tweede te Boedapest in Hongarije, het derde te Leitmaritz in Tschecho Slowakije en bet vierde te Posnan in Polen. Prins Louis Löwenstein zal het congres van Wurzburg presideeren. De bekendste geleerden en de meest vooraanstaande lei ders der missiebeweging zullen aan de de batten deelnemen. Onder de reeds aangekon- digde namen bevinden zich die van Prof. Pierre Charles (Leuven, België), van Prof. Dr. Brom (Nederl.) van Père Turowski (Po len), van Mgr. Feierfeil (Tsecho-Slowakjje), van Dr. Pal (Hongarye), van Pastoor Joos (Zwitserland), van Père J. Thaures (Oosten rijk), Père Tragella (Italië), Père Considine (U. S. A.), Prof. Dr. Ehrlich (Yoego-Slavië). Waarschijnlijk zullen ook een of twee Fran- sche en een Spaansche redenaar het woord voeren. Van Duitschland zullen worden af gevaardigd de professoren Dr. Schmidlin (Munster), Dr. Aufhauser (München), Père Wilhelm Schmidt (St. Gabriël, Weenen), Fr. heffes (Munster), Dr. Arens S. J. (Bonn) Fr. Kilger (St. Odile), Père Freitag S. V. D. (Bad Driburg). Behalve algemeene zittingen, zullen «ok bijzondere vergaderingen plaats hebben. De Priester Missiebond zal onder voorzitter schap van Mgrs. Neuhausen (München) en van der Velden (Aken) bijeenkomen. De me dische afdeeling vergadert onder voorzitter schap van Mgr. Dr. Becker (Wurzburg). De professoren en studenten tullen ondqr lei ding van de Paters dchutz S. J. en Freitag S. V. D. bijeenkomen.' Het Congres zal worden voorafgegaan door een wetenschappelijke missie bijeen komst die van 21 tot 23 September zal duren en die door Prof. Dr. Schmidlin zal worden gepresideerd. Dit zal de eerste vergadering zyn van geleerden der missie uit de ge- heele wereld. OP DEN VIJFTIENDEN ZONDAG NA-, PINKSTER. ,v Epistel uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Galaten; V, 25, 2f», V, 116. Broeders, indien w|j door den geest leven, laten wy dan ook door den geest wandelen. Laten wij niet begeerig worden naar ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende. Broeders, zoo iemand door eene misdaad overvallen wordt, onderricht hem, gij, die geestelijk zyt, met eenen geest van zacht moedigheid; geeft acht op u zelven, opdat ook gij niet bekoord wordt. Draagt elkan- en alzoo zult gij de wet vau volbrengen. Want, indien iemand hjj niets is, die be den ieder beproeve v«n allen roem hebben, en niet in een ander. Want een ieder zal zynen eigen last dra- gen. Hy, die in het woord onderwezen wordt, deele van alle goederen mede dengenen, die hem odderwyst. Bedriegt u niet; God laat zich niet bespotten. Want hetgene de mensch gezaaid zal hebben, zal hy ook maaien. Want 'die in zyn vleeech zaait, zal van zyn vleeseh het verderf maaien; maar die in den geest zaait, zal van den geest het eeuwig leven maaien. Laten wy dan in het goed doen niet bezwijken; want, indien wy niet bezwijken, dan zullen wy te Zyner tyde maaien. Dat wty dan, terwyl wy tyd hebben, goed doen aan allen, maar byzondër aan de huisgenooten des geloofs. u, sta op. En de doode zat sgon t» spreken. En Hy gaf len; en zy verheerlijkten Ood, zeggen groot staan, en God heeft

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 13