I
1
Li-
Laat Uw drukwerk
maken op onze, naar
de eischen des tijds
ingerichte drukkerij.
Katte afwerking. Billijke prijs
Drukkerij ,,ONS BLAD”
- Hof 6 ALKMAAR
iiiii
ui
luiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiim
KUNST EN KENNIS.
n.
VOLKSMISBOEK
VESPERALE.
Gratis
bezitter(ster) worden.
KERK EN SCHOOL.
en
Doodeman
en
van
Gertrudis Ploeger.
kwart
Euch. retraite,
de Kapel
B
DE KATHOLIEKEN VAN ZUIDELIJK
VOOR-INDlë EN DE KASTEN.
DE KERKMUZIEKWEEK TER
GELEGENHEID VAN HET JUBILE
DER ST. GREGORIUS-VEREENIGING
TE UTRECHT.
PATER Mr. Dr.
H. J. A. J. DUYNSTEE C44.R.
het
Onze
Retr.
Pater
i
I
srplichte
'Mboden
met het
16—19 Dec.: Jonge dames deftige» stand,
2929 Dec.: Jonge dames, f 10.P.
Francisc.
2Jan.: Mefejee, f 6.50.
6.50; P. Capucyn.
3—6 Oct.: Meisje
8—11 Oct.: Geh.
Haag, 6.50.
2225 OcL: Meisjes vanaf 15 jaar, f 6.50;
P. Auguètnn.
28-31 Oct.: Meiejee, 6.50; P. CarmelieL
58 Nor.: Gehuwde damee Euch. retraite,
10.—.
11—14 Nov.: Jonge damee, 10.P.
Jezuieu K
14—17 Nov.: Meiejee, 6.50; P. CarmeHet
19—22 Nov.: Gehuwden, f 6.50; P. Fran
ciscaan.
2629 Nov.: Meiejee Euch. Retr5 6.50;
P. Augustijn.
2—5 Dec.: Open.
10—13 Dec.: Meiejee Congr., vanaf 18 jaar,
y 6.50; P. Jezuiet.
WOGNUM.
Zo. 7 uur de H. Mis voor de Parochie; te
9 uur maanddienst voor Margaretha Koe
man, gob. de Jong.
Ma. 7 uur voor Gez. Aaltje en Adriana Op
den Kelder; half 8 voor de Wed. Joanna
Tool, geb. Bos.
Di. 7 uur voor Hubertus Blank.
Wo. 7 uur voor Maartje Blauw, geb. Van
Diepen; half 8 voor de Wed. Cornelia Over
boom, geb. Brink.
Do. 7 uur voor Grietje Blauw, geb. Com
mandeur.
Vf. 7 uur voor Jan Blauw; half 8 voor
Greta Laan.
Za. 7 uur voor Cornells Matthias Bos,
Geertje van Ammers en overt, kinderen; te
half 8 voor Maria Christina Spjjkhoven.
Zo. te 7 uur voor de Parochie; 9 uur voor
Margaretha Koeman, geb. de Jong. Heden
onder de H.H. Missen collecte voor den St.
Pieterspenning; 2 uur de V espers, waarna
lied no. 37. Vervolgens vergadering van de
leden der Derde Orde.
Wegens het witten der kerk zijn de H.H.
Missen in den loop dezer week in de Kapel
der Eerw. Zusters.
Za. ’s morgens biechthooren voor de laag-
ate klassen der meisjesschool, ’s Middags van
4 uur tot half 6 en van 6 uur tot half 8.
en zich
HET PROGRAMMA DER NATIONALE
SCHOLEN IN CHINA IS NIET ANTI-
CHRISTELIJK.
De nieuwe regeling voor de bijzondere
scholen, zoowel religieuse als leekenscholen,
die kort geleden door de Nationale regeering
te Nanking werd gepubliceerd, beantwoordt
niet volledig aan de wenschen der Katholieke
overlieden; ze bevat echter een belangrijke
verbetering in vergelijking met de voor-
schriften die na de eerste revolutionaire suc
cessen verschenen.
De kastentraditie in Indië doet «zich zoo
machtig gevoelen, dat de bekeerden tot het
Christendom niet alleen bevreesd moeten
zjjn voor het verlies van hun eigen kaste,
maar ook voor een koele ontvangst onder de
oudere Christenen die, naar ze gelooven,
zelfs zouden weigeren hen in hun kring op te
nemen. Om deze ideeën, die het bekeerings-
werk zouden kunnen schaden, doen verdwij
nen, legden eenige van de oudere Christenen
van Malakar onlangs een openlijke verkla
ring af. dat ze geei. bezwaar zouden maken
hun dochters ten huwelijk te geven aan hen
die later tot het Christendom waren overge
gaan.
De Syrische katholieken van Indië nemen
zelfs onder de heidenen den rang in van de
hooge kasten, doch in ’t algemeen worden
ze gerekend tusschen de hoogere en lagere
kasten in te staan. Hoewel de kerk geen
kastenafscheiding duldt, zjjn ze zoo sterk in
het Indische leven en de Indische gewoonten
ingegroeid, dat ze het Christendom voor «en
moeilijk probleem stellen.
CASTRICUM.
Zo. 7 uur Vroegmis; 10 uur Hoogmis; 2 uur
Lof, daarna H Familie.
Ma. de H. Missen te 7 uur, 8 uur en kwart
over 8.
Di. de H. Missen te 7 uur, 8 uur en
over 8.
Wo. Quatertemper; de H.H. Missen te 7
uur, 8 uur en kwart over 8.
Do. de H.H. Missen te 7 en 8 uur; half 10
gez. Huwelijksmis met Veni Creator.
Vr. Quatertemper; de H.H. Missen te 7 uur,
8 uur en kwart over 8.
Za. Quatertemper; 6 uur H. Mis by de
Eerw. Zusters; te 7 en 8 uur in de kerk; van
48 uur biechthooren; half 7 Lof ter eere
van Maria. -
dwingen. Spr. heeft de overtuiging, dat
de funeste invloed van de moderne, pro
fane muziek, ook in Katholieke gelede
ren, ook op onze Roomsche mentaliteit,
groóter is dan men vermoedt. Het is ge-
EEN HOLLANDSCH LAZARIST WORDT
BISSCHOP OP JAVA.
Door een decreet der H. Congregatie der
Propaganda van den 6den Juni is Rev. Théo
phile De Backer C.M. benoemd geworden
tot Apostolisch Vicaris van Soerabaya. De
nieuwe waardigheidsbekleeder kwam vier
jaren geleden in Indië aan met de eerste
groep Hollandsche Lazaristen, die de Jezu-
ieten in de Missie opvolgden. Père de Backer
bekleedde den rang van Overste. Voor 1923
hadden de Hollandsche Jezuietcn de leiding
van geheel Java met zijn 50.000.000 inwoners
Hoewel het Vicariaat Soerabaya nog niet
lang geleden is gesticht, ontwikkelt het zich
reeds op voorspoedige wijze en houdt
schoone beloften in. Er zjjn 9.500 katholie
ken en de katholieke scholen tellen 2000 kin
deren.
Een belangrijke vooruitgang valt te con-
stateeren by de Ctiineesehe kolonies, waar
van er thans meer dan honderd Christelijk
onderwijs ontvangen.
Er zijn 14 priesterr in dit gewest; en bijna
100 broeders en zusters geven zich aan ’t on
derwijs. De broeders van Oudenboset werken
er ten getale van 24, de Ursulinen van 57 en
Zusters Dienaressen van den H. Geest van
Steyl zjjn er 17.
Zooals geheel Java, is ook Soerabaya ten
prooi aan ernstige moeilijkheden, en moet
hot stand houden tegen de communistische
en Mohanunedaanscihe tegenpartij.
De Lazaristen zjjn erin geslaagd het katho
lieke leven te versterken en bet getal Com
muniën, dat in een tijdsruimte van 4 jaren
verdrievoudigd is, is hiervan wel het beste
bewijs.
HET OUDSTE MISSIETIJDSCHRIFT
VERSCHIJNT REEDS 60 JAAR.
„De Katholieke Missiën”, het voornaamste
orgaan van het Pauselijk Liefdewerk tot
Voortplanting des Geloofs in Frankrijk,
vierde den 28en Juni den 60en verjaardag
van haar uitgave. In 1868 te Lyon opgerient,
werd dit blad de voorlooper van talrijke
missie tijdschriften die thans verschijnen. Ter
viering van dezen gedenkdag verscheen een
speciaal Jubileum-nummer, waarin het begin
van de lange eri moeitevolle loopbaan van
deze uitgave wordt geschetst en waarin de
geluk wenschen van den Heiligen Vaxler zijn
opgenomen in een missive door hem zelf ge
schreven. Gezaghebbende personen der Ka
tholieke missiebeweging in Frankrijk bren
gen een saluut aan de groote diensten die
dit orgaan heeft bewezen.
Sinds 1822 worden de „Annalen van het
Genootschap tot Voortplanting des Geloofs’
te Lyon uitgegeven. Om met meer zekerheid
de gewichtige berichten te verkrijgen die
door de missies uit alle deelen der wereld
worden riepen de Centrale Co-
s van Lyon en van Parys de hulp in van
Rev. Stanislaus Laverrière voor het oprich
ten van deze uitgave. Rev. Laverrière toonde
zich een bekwaam redacteur, en toen hy zich
in 1879 genoodzaakt zag zjjn taak om ge
zondheidsredenen neer te leggen, ging dit
tijdschrift een zekere toekomst tegemoet.
Zyn opvolger Mgr. Theodore Joachim Morel
was een eminent geleerd# en een groot re
denaar; hy had gedurende 40 jaar de leiding.
Thans is redacteur Rev. P. Penei; hjj heeft
de schoone traditie, van dezen prins der tijd
schriften weten hoog te houden. Een teeke-
nend feit in verband met de eerste geschiede
nis der katholieke Missiën” doet zich ken
nen in het aantal vertalingen dat men er van
maakte in het buitenland. De meeste hiervan
verschijnen thans in den vorm v. onafhanke
lijke uitgaven, maar toch blijven er eenige
doorgaan met zich te baseeren op het te Lyon
aangevangen systeem. Het eerst verscheen
’n Italiaansche uitgave; den 6en April 1872;
daarna volgde ’n Spaansche in 1873 in April
en daarna, in Juli van datzelfde jaar de Duit-
sche. De Hollandsche vertaling zag den 15en
Januari 1874 bet licht. Later volgden nog
drie andere talen; het Hongaarseb in 1881,
het Poolsch in 1882 en de Engelsche verta
ling in 1885.
Iedere Paus en Prefect der H. Congregatie
der Propaganda heeft sinds 1868, onder een
of anderen vorm de waarde van deze revue
voor de uitbreiding van ’t Evangelie erkend.
Het speciale Jubileum-nummer kan er verze
kerd van zijn als dienaar der kerk uit alle
deelen der katholieke wereld de verschul
digde hulde tot zich te trekken.
zoo
moet het weer worden. En spr. bewijst,
dat het volk zulks ook weer wil, z'n
rechten weer wil laten gelden. En welk
zijn die gezangen voor hel volk:
Gregoriaansch, het eigen kind van
Moeder de H. Kerk.
Spr. betreurt het, dat in deze kerk»
muziekwerk niet een proef ia genomen,
het volk te laten zingen uit het Kyriale.
De geest van het volk is naar het al
taar gericht en het volk wil «elf weer
Gregori'tah*;ch zingen.
Pastoor A. Hansen (Geldrop)
over:
Muziek in de Liturgie.
Op het herderlijk ambt van ons, pries
ters, rust ook de verplichting: te zorgen
voor liturgisch-muzikale kerkelijke uit
voeringen. De motieven dier verplich
ting ontwikkelde spr. aan de hand van
17—20 Sept.: Jonge dames, 10-—; F.
Jezuïet.1
24—27 Sept.: Geb. L. St. Rita Club, Am
sterdam, 10.P- August""1
30 Sept.—3 OcL: Meisjéi
4 6.50; P. Francisc.
eden Kath. Garde, Den
’T ZAND.
Zo. de H.H. Missen te 8 uur en half 11;
vandaag de eerste dag van hot Veertig-uren
gebed; den geheelen dag, alsmede Maandag
en Dinsdag is den geheelen dag het H. Sa
crament ter aanbidding uitgesteld. Vandaag
geen Catechismus; 's nam. 3 uur luide aan
bidding; ’s avonds 8 uur Lof met preek.
Ma. en Di. de H.H. Missen te half 8, half 9
en half 10; de H. Mis van half 10 zal gezon
gen worden; ’s nam. 3 uur luide aanbidding
en ’s avonds 8 uur Lof met preek.
DL 's avonds sluiting van het Veertig
urengebed met plechtig Lof, preek, proces
sie en den Lofzang Te Deum.
Woensdag, Vrjjdag en Zaterdag zjjn Qua
tertemperdagen, geboden te vasten
te onthouden van vleeschspjjzen.
Za. ’s middags van 69 uur biechthooren.
Do. half 8 voor
Aafje Groen.
Vr. Half 8 voor Agatha Polle, hevr.
WAARLAND.
Zo. half 8 voor Dirk Dekker, Cath. Ur-
•em en overt, familie, om 10 uur voor de
parochie.
Ma. half 8 voor Cornelius Houtman.
Di. Half 8 voor Anna Zut hsw. van Jan
Stoop.
Wo. Half 8 voor Pieter Nieuwboer
Catharina van Schagen.
Do. half 8 voor Pieter
e>
Zondag 16e Zondag na Pinksteren, vijfde l
Zondag v. d. H. Gerardus voor de bekeering I
der zondaars. Hoogfeest van aanbidding, de
H.H. Missen te 7 uur voor de leden van de
Broederschap der Gedurige Aanbidding, 8 I
uur voor Jan van Kampen, half 10 voor de
parochie, des avonds 7 uur plechtig Lof,
predikatie, Te Deum tot sluiting van het Aan I
biddingsfeesL
Maandag 11 uur Maria congregatie voor de I
kinderen. z
Woensdag, Vrjjdag en Zaterdag a.s. Qua- I
tertemper, geboden vasten- en onthoudings-
dagen.
Woensdagavond half acht Mariacongrega- I
tie voor de gezellen.
In de week de H.H. Missen te half 8 en 8 I
uur Kindermis.
Voor en onder de H.H. Missen uitreiking I
van de H. Communie."
Voor en onder de H.H. Missen bestaat ge- I
legenheid om te biechten.
Zaterdag half 12 gelegenheid om te biech- I
ten voor de kinderen.
Zaterdagmiddag van 35 uur en van half I
6 tot half 8 voor de andere parochianen.
Zondagmorgen bij hooge uitzondering, zoo- I
mede voor diegenen, die verafgelegen hun
woonplaats bobben, biechthooren.
Cat. voor de meisjes in de zusterschool by I
den Pastoor. Cat voor de jongens in de
Jongensschool bij den kapelaan.
I De belangrijkste punten van dit reglement
worden vervat in artikel 1, dat de katho
lieke scholen als erkende .bijzondere scholen
wettigt, en in artikel 8, waarin, niettegen
staande erin wrdt gezegd dat het gods
dienstonderwijs niet verplichtend mag zyn in
de scholen, dit onderwys evenwel niet ver-
1 boden wordt.
Artikel 1 zegt: Onder de aanduiding van
bijzondere school valt iedere school die ge-
sticht is door een individu of een party,
(d.w.z. een niet officieële groep en een ande
re dan de Staat of een gemeente), alsook de
scholen die gesticht zjjn door vreemdelingen
of kerkgenootschappen.
Artikel 8 zegt: Er mag geen vei
trodsdienstcursus bestaan; het is v<
zich van het onderwys te bedienen
doel propaganda te maken; indien de school
godsdienstlessen invoert, kunnen de leer
lingen niet gedwongen worden deze bjj te
wonen.
Een vooraanstaand katholiek list zich,
sprekend over deze voorschriften, aldus uit:
Ondanks het feit dat dit reglement, foowel
door den geest als door de letter, voorschrif
ten bevat die onzen heiligen godsdienst kwet
sen, geven ze toch 'n belangrijken vooruit
gang aan. Eerstens staat men in ’t algemeen
het geven van godsdienstlessen toe, zij het
dan ook zonder deze verplichtend te stellen.
Eveneens zyn godsdienstoefeningen toege
staan. Niettegenstaande ze niet verplichtend
mogen zyn, is het feit op zich van belang
voor de Katholieke leerlingen.
WESTWOUD.
Hedenavond 7 uur Lof met predikatie ter
voorbereiding van bet Aanbiddingsfeest.
Morgen (Zaterdag) feestdag der Zeven
Smarten van de H. Maagd, eerste Zaterdag
voor het feest van O. L. Vrouw Onb. Ontv.,
8 uur gezamenlijke H. Communie van de
kinderen der St Josepbscholen, des yoormid
flags tot 11 uur gelegenheid om te biechten,
des namiddags van 3 tot 5 uur en van 6
jpt 8 uur biechthooren in 3 biechtstoelen.
lukkig dat de Katholieke Kerkcompo*
nisten in ons laad hun roeping nakomen. Hun
band met de kerk is te innig, dan dat
zij, voor de kerk schrijvend, hun geest
en fantasie aan vergiftige bronnen bui
ten d« kerkelijke sfeer zouden gaan
voeden en bevruchten. Spr. bidt echter
onze vaderlandsche kerkcomponistsn,
zich om wille van hun kunst, toch te
verdiepen in het Gregoriaansch, met de
verhevenheid zijner hetnelsche schoon
heid en de ongereptheid zijner reine me
lodieën
Het Gregoriaansch blijft een onuitput
telijke bron, het hoogste model der ge
wijde muziek. Als onze componisten zich
altijd dieper in 't Gregoriaansch gaan
inleven, als zij in hun ziel de echo van
het bovennatuurlijke wakker roepen,
dan zullen we een nieuw bloeitijdperk,
een tweede Nederlandsche school tege
moet gaan. Spr. stelde als voorbeeld aan
alle kerkelijke componisten Palestrina,
die modern was, omdat hij een persoon
lijkheid en een karakter was^ die zich
zelf wist te beperken,, omdat hij de mu
ziek aan het hooge kerkelijke doel
dienstbaar maakte, die van de muziek,
welke een alleenheerscheres was ge
worden, weer een dienares en zijn kunst
tot een dienende kunst maakte.
het Motu Proprio van Paus Pius X, de
Roomsch-Katholieke Godsvereering
dient te worden voltrokken in woord en
toon. De muziek in de plechtige Liturgie
is niet iets bijkomstigs, maar een daar
mede samenhangena, harmonisch ge
heel. Kerkmuziek moet niet uitwendig,
maar ook innerlijk, en geestelijk met
Liturgie verbonden zijn. Muziek en
turgie hebben dus geen afzonderlijk be
staan- De muziekkunst hangt nog nau
wer samen met de Liturgie, dan met
bouw- en schilderkunst. De kerkmuziek
neemt actiei deel aan de Liturgie. En
daarom wil spr-, «en plechtigen Liturgi-
schen kerkdienst noemen: een Katho-
liek-Liturgisch Goddelijk muziekdrama.
Aan het hoogste doel der Liturgie is
verbonden: de stichting der geloovigen,
door het opwekken van godsvrucht.
Voor die stichting is noodig een voort
durende samenwerking tusschen koor en
altaar. Het is van veel belang, dat een
kerkkoor-directeur den waren Liturgi-
schen geest in zich heeft opgenomen.
Kerkkoor-directeuren moeten op-en-top
zijn: Liturgist. Vóór alles Liturgist; maar
ook onmiddellijk daarnaast toonkunste
naar. De muziek in de Liturgie, moet hei
lig zijn. In hooge mate wordt deze eigen
schap aange troffen, vóór alles in den
eigen zang der kerk: het Grego
riaansch.
Pater Huigens over:
Moderne Muziek.
Wie zou meenen, dat de meest-moder-
ne muziek toch niet in de kerk wordt
ingevoerd, vergist zich. Volgens ppr. te
de moderne muziek, een labyrinth, een
chaos. Intusschen ontbreken de licht
punten niet, in de gisting onzer dagen
schynt er blijvende waarde verborgen
te liggen. Als het proces is uitgewerkt,
zal de Katholieke kerk voor den nieu
wen stijl haar deuren niet sluiten, mits
de Liturgische wetten er niet door wor
den geschonden.
De muziek der kerk, in welken stijl
ook geschreven, heeft het hare bij te
dragen tot haar algemeen doel: de eer
van God en de heiliging en stichting der
geloovigen. Alles wat de componist uit
zichzelf geeft, en niet uit doorvoelden
tekst gegroeid is, moet als onkerkelijk
gebrandmerkt worden. Een kerkelijke
componist heeft mede het volk te leiden
tot God. Onder volk moet niet worden
verstaan, een kleine groep geestverwan
ten van den kunstenaar, maar de bree-
de massa. Een kunstenaar mag zich niet
eenvoudig geven, zooals hij is. Het ver
keerde in zich moet hij onderdrukken.
Gelukt hem dit, dan is het de H. Geest, die
in hem leeft, dan bezit hij de geschikt
heid van produceerend kerkmusicus.
Spr. behandelt vervolgens de groote
gevaren van „Schund’ muziek, wier pro
ducenten zich in het innerlijke niet be-
Pastoor F. C. van Beukering
over:
Het Mishooren van den kerk
zanger.
Spr. denkt, dat zijn opmerkingen voor
musici een beetje onaangenaam in de
ooren zullen klinken.
Liturgisten echter kunnen er hun voor,
deel mee doen. Pastoor van Beukering
heeft eigenlijk medelijden met de koor
zangers, want wat missen zij niet van
het mishooren.
ja, zij houden vaak ook het volk
van net mishooren af. Het is hoog noo
dig, dat aan volk en koorzangers fes ge
geven wordt in het Mishooren.
Het woord „Mishooren" beschouwt
spr in zijn eigenlijke beteekenis
Iedere koorzanger moet zich goed
voorstellen wat hij bij het bijwonen der
H. Mis gaat doen: bidden, leèren, offe
ren. Daartoe is een verwijderde voor
bereiding (stemming) noodig. Hij moet
zich afvragen: welke(n) Heilige viert
de kerk vandaag? En bovendien een
naaste voorbereiding: Wijwater, open
bare biecht en de vereering der reli-
quiën. Wijwater: want de zanger gaat
meedoen met de heilige handelingen
Een koor is immers eigenlijk een rij
van zangers, opgesteld vóór het altaar.
Een zanger moet daar verschijnen in
koorgewaad hij gaat in den stoet mee
met de andere altaarbedienaren en moet
dan meedoen aan de openbare biecht en
bovendien aan de vereering der Marte
laren of Heiligen reliquiën.
De Mis bestaat uit bidgedeelte, leer-
gedeelte en offergedeelte, welk laatste
gedeelte eigenlijk weer uit drie gedeel
ten bestaat: uit bet offer van ons, van
Christus en van Christus met ons.
Spr. gaat dan vervolgens na, wie het
KyriS zal zingen? Het is in den geest
der Liturgie, dat het volk het Kyrië zingt.
Er zijn in de Mis de gezangen van den
priester, van de geschoolde zangers en
gezangen op teksten, welke eiken dag
hetzelfde zijn: die voor het volk.
Zoo is het eeuwen geweest en
en
Van deze nieuwe derde uit
gave van het alom zoo gunstig
bekende „Volkstnisboek” kunt
U gemakkelijk
Een ieder, die ons drie nieu
we abonné’s voor minstens drie
maanden aanbrengt, ontvangt
bovengenoemd Volkmisboek in
zwart linnen band, ronde hoeken,
roodsnee. Voor minstens vjjf
abonné’s bovengenoemd Volks-
misboek in schapenlederband,
ronde hoeken, roodsnee. Voor
minstens acht abonné’s bel
Volksmisboek in S^grljnlederen
band, ronde boenen, goudsnee.
Hebt U onder Uw familie,
vrienden of kennissen, dis het
Noord-Holandsch Dagblad niet
lezen?
Het blad kant U gerust aanbe
velen en bovendien komt U
GRATIS in het bezit van een
prachtig MISSAAL.
DE ADMINISTRATIE.
ROOSTER DER RETRAITEN 1928.
IN HET „ST. PETRUS CANIS1US*
RETRAITENHUIS TE BERGEN (N.-H.)
1114 Sept- Vrouwen gewone stand f 6.50
Pater Redemptorist.
1417 Sept. H eren Kooraan
Bond, afd Bisdom Haarlem f 6.50,
CarmelieL
20—23 Sept. Meisjes Middenstand, f 10.
Pater Dominicaan.
2427 Sept. Damee Middenstand f 10.
Pater JezuieL
29 Sept.2 Oct. Meisjes, gewone stand,
f 6.50, Pater H H. Harten.
2—5 Octot«er Maisjes Congreganisten,
f 6.50, Pater Franciscaan.
6—9 October Gesellen en andere jonge
mannen f 6.50, Pater van H. Hart.
„Sl Petrus Camsius” Retraitenbuis is in-
geriebt voor 81 Retraitanten.
Zy die van den uein gebruik maken, rei
zen ’t meest geschikt over Alkmaar naar
Bergen (halte Oostdorp). Het meest aan te
bevelen is gebruik te maken van de Auto
bus die 17.40 van voor bet station vertrekt,
direct naar net Reyaitenbuis. De Retraiten
worden 14.30. gesloten.
Men wordt in bet Retraitenbuis verwacht
te half 7 's avonds.
Voor aanvragen en inlichtingen sieb te
wenden tot Rector Fr. J. W. Hausen, Telef.
148, Postcheque en Giro 130562, Bergen
(N.-H.)
Bisschoppelijk Retraitenbuis „De Thabor”,
Eendrachtsstraat>93, Rotterdam.
C. Stoop.
Za. half 8 toor Willem van Schagen en
Gertrudis Ploeger.
Tm. Half 8 vod»*yJoanna Bruin hsvr. van
Gerardus Jonker, 10 uur voor de Parochie.
In den ondèrtrouw zyn öpgenomen: Theo-
dorue Bruin én Eugenia Siering.
Aan de R. K. UniversiteH van Nymegen is
benoemd tot opvolger van Professor W.
Pompe de Zeereerw. Zeergel. Pater Mr. H. J.
A. J. Duynstee Ctete.R. te Zenderen, tot
hoogleeraar in het Strafrecht.