I 1 Li- Laat Uw drukwerk maken op onze, naar de eischen des tijds ingerichte drukkerij. Katte afwerking. Billijke prijs Drukkerij ,,ONS BLAD” - Hof 6 ALKMAAR iiiii ui luiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiim KUNST EN KENNIS. n. VOLKSMISBOEK VESPERALE. Gratis bezitter(ster) worden. KERK EN SCHOOL. en Doodeman en van Gertrudis Ploeger. kwart Euch. retraite, de Kapel B DE KATHOLIEKEN VAN ZUIDELIJK VOOR-INDlë EN DE KASTEN. DE KERKMUZIEKWEEK TER GELEGENHEID VAN HET JUBILE DER ST. GREGORIUS-VEREENIGING TE UTRECHT. PATER Mr. Dr. H. J. A. J. DUYNSTEE C44.R. het Onze Retr. Pater i I srplichte 'Mboden met het 16—19 Dec.: Jonge dames deftige» stand, 2929 Dec.: Jonge dames, f 10.P. Francisc. 2Jan.: Mefejee, f 6.50. 6.50; P. Capucyn. 3—6 Oct.: Meisje 8—11 Oct.: Geh. Haag, 6.50. 2225 OcL: Meisjes vanaf 15 jaar, f 6.50; P. Auguètnn. 28-31 Oct.: Meiejee, 6.50; P. CarmelieL 58 Nor.: Gehuwde damee Euch. retraite, 10.—. 11—14 Nov.: Jonge damee, 10.P. Jezuieu K 14—17 Nov.: Meiejee, 6.50; P. CarmeHet 19—22 Nov.: Gehuwden, f 6.50; P. Fran ciscaan. 2629 Nov.: Meiejee Euch. Retr5 6.50; P. Augustijn. 2—5 Dec.: Open. 10—13 Dec.: Meiejee Congr., vanaf 18 jaar, y 6.50; P. Jezuiet. WOGNUM. Zo. 7 uur de H. Mis voor de Parochie; te 9 uur maanddienst voor Margaretha Koe man, gob. de Jong. Ma. 7 uur voor Gez. Aaltje en Adriana Op den Kelder; half 8 voor de Wed. Joanna Tool, geb. Bos. Di. 7 uur voor Hubertus Blank. Wo. 7 uur voor Maartje Blauw, geb. Van Diepen; half 8 voor de Wed. Cornelia Over boom, geb. Brink. Do. 7 uur voor Grietje Blauw, geb. Com mandeur. Vf. 7 uur voor Jan Blauw; half 8 voor Greta Laan. Za. 7 uur voor Cornells Matthias Bos, Geertje van Ammers en overt, kinderen; te half 8 voor Maria Christina Spjjkhoven. Zo. te 7 uur voor de Parochie; 9 uur voor Margaretha Koeman, geb. de Jong. Heden onder de H.H. Missen collecte voor den St. Pieterspenning; 2 uur de V espers, waarna lied no. 37. Vervolgens vergadering van de leden der Derde Orde. Wegens het witten der kerk zijn de H.H. Missen in den loop dezer week in de Kapel der Eerw. Zusters. Za. ’s morgens biechthooren voor de laag- ate klassen der meisjesschool, ’s Middags van 4 uur tot half 6 en van 6 uur tot half 8. en zich HET PROGRAMMA DER NATIONALE SCHOLEN IN CHINA IS NIET ANTI- CHRISTELIJK. De nieuwe regeling voor de bijzondere scholen, zoowel religieuse als leekenscholen, die kort geleden door de Nationale regeering te Nanking werd gepubliceerd, beantwoordt niet volledig aan de wenschen der Katholieke overlieden; ze bevat echter een belangrijke verbetering in vergelijking met de voor- schriften die na de eerste revolutionaire suc cessen verschenen. De kastentraditie in Indië doet «zich zoo machtig gevoelen, dat de bekeerden tot het Christendom niet alleen bevreesd moeten zjjn voor het verlies van hun eigen kaste, maar ook voor een koele ontvangst onder de oudere Christenen die, naar ze gelooven, zelfs zouden weigeren hen in hun kring op te nemen. Om deze ideeën, die het bekeerings- werk zouden kunnen schaden, doen verdwij nen, legden eenige van de oudere Christenen van Malakar onlangs een openlijke verkla ring af. dat ze geei. bezwaar zouden maken hun dochters ten huwelijk te geven aan hen die later tot het Christendom waren overge gaan. De Syrische katholieken van Indië nemen zelfs onder de heidenen den rang in van de hooge kasten, doch in ’t algemeen worden ze gerekend tusschen de hoogere en lagere kasten in te staan. Hoewel de kerk geen kastenafscheiding duldt, zjjn ze zoo sterk in het Indische leven en de Indische gewoonten ingegroeid, dat ze het Christendom voor «en moeilijk probleem stellen. CASTRICUM. Zo. 7 uur Vroegmis; 10 uur Hoogmis; 2 uur Lof, daarna H Familie. Ma. de H. Missen te 7 uur, 8 uur en kwart over 8. Di. de H. Missen te 7 uur, 8 uur en over 8. Wo. Quatertemper; de H.H. Missen te 7 uur, 8 uur en kwart over 8. Do. de H.H. Missen te 7 en 8 uur; half 10 gez. Huwelijksmis met Veni Creator. Vr. Quatertemper; de H.H. Missen te 7 uur, 8 uur en kwart over 8. Za. Quatertemper; 6 uur H. Mis by de Eerw. Zusters; te 7 en 8 uur in de kerk; van 48 uur biechthooren; half 7 Lof ter eere van Maria. - dwingen. Spr. heeft de overtuiging, dat de funeste invloed van de moderne, pro fane muziek, ook in Katholieke gelede ren, ook op onze Roomsche mentaliteit, groóter is dan men vermoedt. Het is ge- EEN HOLLANDSCH LAZARIST WORDT BISSCHOP OP JAVA. Door een decreet der H. Congregatie der Propaganda van den 6den Juni is Rev. Théo phile De Backer C.M. benoemd geworden tot Apostolisch Vicaris van Soerabaya. De nieuwe waardigheidsbekleeder kwam vier jaren geleden in Indië aan met de eerste groep Hollandsche Lazaristen, die de Jezu- ieten in de Missie opvolgden. Père de Backer bekleedde den rang van Overste. Voor 1923 hadden de Hollandsche Jezuietcn de leiding van geheel Java met zijn 50.000.000 inwoners Hoewel het Vicariaat Soerabaya nog niet lang geleden is gesticht, ontwikkelt het zich reeds op voorspoedige wijze en houdt schoone beloften in. Er zjjn 9.500 katholie ken en de katholieke scholen tellen 2000 kin deren. Een belangrijke vooruitgang valt te con- stateeren by de Ctiineesehe kolonies, waar van er thans meer dan honderd Christelijk onderwijs ontvangen. Er zijn 14 priesterr in dit gewest; en bijna 100 broeders en zusters geven zich aan ’t on derwijs. De broeders van Oudenboset werken er ten getale van 24, de Ursulinen van 57 en Zusters Dienaressen van den H. Geest van Steyl zjjn er 17. Zooals geheel Java, is ook Soerabaya ten prooi aan ernstige moeilijkheden, en moet hot stand houden tegen de communistische en Mohanunedaanscihe tegenpartij. De Lazaristen zjjn erin geslaagd het katho lieke leven te versterken en bet getal Com muniën, dat in een tijdsruimte van 4 jaren verdrievoudigd is, is hiervan wel het beste bewijs. HET OUDSTE MISSIETIJDSCHRIFT VERSCHIJNT REEDS 60 JAAR. „De Katholieke Missiën”, het voornaamste orgaan van het Pauselijk Liefdewerk tot Voortplanting des Geloofs in Frankrijk, vierde den 28en Juni den 60en verjaardag van haar uitgave. In 1868 te Lyon opgerient, werd dit blad de voorlooper van talrijke missie tijdschriften die thans verschijnen. Ter viering van dezen gedenkdag verscheen een speciaal Jubileum-nummer, waarin het begin van de lange eri moeitevolle loopbaan van deze uitgave wordt geschetst en waarin de geluk wenschen van den Heiligen Vaxler zijn opgenomen in een missive door hem zelf ge schreven. Gezaghebbende personen der Ka tholieke missiebeweging in Frankrijk bren gen een saluut aan de groote diensten die dit orgaan heeft bewezen. Sinds 1822 worden de „Annalen van het Genootschap tot Voortplanting des Geloofs’ te Lyon uitgegeven. Om met meer zekerheid de gewichtige berichten te verkrijgen die door de missies uit alle deelen der wereld worden riepen de Centrale Co- s van Lyon en van Parys de hulp in van Rev. Stanislaus Laverrière voor het oprich ten van deze uitgave. Rev. Laverrière toonde zich een bekwaam redacteur, en toen hy zich in 1879 genoodzaakt zag zjjn taak om ge zondheidsredenen neer te leggen, ging dit tijdschrift een zekere toekomst tegemoet. Zyn opvolger Mgr. Theodore Joachim Morel was een eminent geleerd# en een groot re denaar; hy had gedurende 40 jaar de leiding. Thans is redacteur Rev. P. Penei; hjj heeft de schoone traditie, van dezen prins der tijd schriften weten hoog te houden. Een teeke- nend feit in verband met de eerste geschiede nis der katholieke Missiën” doet zich ken nen in het aantal vertalingen dat men er van maakte in het buitenland. De meeste hiervan verschijnen thans in den vorm v. onafhanke lijke uitgaven, maar toch blijven er eenige doorgaan met zich te baseeren op het te Lyon aangevangen systeem. Het eerst verscheen ’n Italiaansche uitgave; den 6en April 1872; daarna volgde ’n Spaansche in 1873 in April en daarna, in Juli van datzelfde jaar de Duit- sche. De Hollandsche vertaling zag den 15en Januari 1874 bet licht. Later volgden nog drie andere talen; het Hongaarseb in 1881, het Poolsch in 1882 en de Engelsche verta ling in 1885. Iedere Paus en Prefect der H. Congregatie der Propaganda heeft sinds 1868, onder een of anderen vorm de waarde van deze revue voor de uitbreiding van ’t Evangelie erkend. Het speciale Jubileum-nummer kan er verze kerd van zijn als dienaar der kerk uit alle deelen der katholieke wereld de verschul digde hulde tot zich te trekken. zoo moet het weer worden. En spr. bewijst, dat het volk zulks ook weer wil, z'n rechten weer wil laten gelden. En welk zijn die gezangen voor hel volk: Gregoriaansch, het eigen kind van Moeder de H. Kerk. Spr. betreurt het, dat in deze kerk» muziekwerk niet een proef ia genomen, het volk te laten zingen uit het Kyriale. De geest van het volk is naar het al taar gericht en het volk wil «elf weer Gregori'tah*;ch zingen. Pastoor A. Hansen (Geldrop) over: Muziek in de Liturgie. Op het herderlijk ambt van ons, pries ters, rust ook de verplichting: te zorgen voor liturgisch-muzikale kerkelijke uit voeringen. De motieven dier verplich ting ontwikkelde spr. aan de hand van 17—20 Sept.: Jonge dames, 10-—; F. Jezuïet.1 24—27 Sept.: Geb. L. St. Rita Club, Am sterdam, 10.P- August""1 30 Sept.—3 OcL: Meisjéi 4 6.50; P. Francisc. eden Kath. Garde, Den ’T ZAND. Zo. de H.H. Missen te 8 uur en half 11; vandaag de eerste dag van hot Veertig-uren gebed; den geheelen dag, alsmede Maandag en Dinsdag is den geheelen dag het H. Sa crament ter aanbidding uitgesteld. Vandaag geen Catechismus; 's nam. 3 uur luide aan bidding; ’s avonds 8 uur Lof met preek. Ma. en Di. de H.H. Missen te half 8, half 9 en half 10; de H. Mis van half 10 zal gezon gen worden; ’s nam. 3 uur luide aanbidding en ’s avonds 8 uur Lof met preek. DL 's avonds sluiting van het Veertig urengebed met plechtig Lof, preek, proces sie en den Lofzang Te Deum. Woensdag, Vrjjdag en Zaterdag zjjn Qua tertemperdagen, geboden te vasten te onthouden van vleeschspjjzen. Za. ’s middags van 69 uur biechthooren. Do. half 8 voor Aafje Groen. Vr. Half 8 voor Agatha Polle, hevr. WAARLAND. Zo. half 8 voor Dirk Dekker, Cath. Ur- •em en overt, familie, om 10 uur voor de parochie. Ma. half 8 voor Cornelius Houtman. Di. Half 8 voor Anna Zut hsw. van Jan Stoop. Wo. Half 8 voor Pieter Nieuwboer Catharina van Schagen. Do. half 8 voor Pieter e> Zondag 16e Zondag na Pinksteren, vijfde l Zondag v. d. H. Gerardus voor de bekeering I der zondaars. Hoogfeest van aanbidding, de H.H. Missen te 7 uur voor de leden van de Broederschap der Gedurige Aanbidding, 8 I uur voor Jan van Kampen, half 10 voor de parochie, des avonds 7 uur plechtig Lof, predikatie, Te Deum tot sluiting van het Aan I biddingsfeesL Maandag 11 uur Maria congregatie voor de I kinderen. z Woensdag, Vrjjdag en Zaterdag a.s. Qua- I tertemper, geboden vasten- en onthoudings- dagen. Woensdagavond half acht Mariacongrega- I tie voor de gezellen. In de week de H.H. Missen te half 8 en 8 I uur Kindermis. Voor en onder de H.H. Missen uitreiking I van de H. Communie." Voor en onder de H.H. Missen bestaat ge- I legenheid om te biechten. Zaterdag half 12 gelegenheid om te biech- I ten voor de kinderen. Zaterdagmiddag van 35 uur en van half I 6 tot half 8 voor de andere parochianen. Zondagmorgen bij hooge uitzondering, zoo- I mede voor diegenen, die verafgelegen hun woonplaats bobben, biechthooren. Cat. voor de meisjes in de zusterschool by I den Pastoor. Cat voor de jongens in de Jongensschool bij den kapelaan. I De belangrijkste punten van dit reglement worden vervat in artikel 1, dat de katho lieke scholen als erkende .bijzondere scholen wettigt, en in artikel 8, waarin, niettegen staande erin wrdt gezegd dat het gods dienstonderwijs niet verplichtend mag zyn in de scholen, dit onderwys evenwel niet ver- 1 boden wordt. Artikel 1 zegt: Onder de aanduiding van bijzondere school valt iedere school die ge- sticht is door een individu of een party, (d.w.z. een niet officieële groep en een ande re dan de Staat of een gemeente), alsook de scholen die gesticht zjjn door vreemdelingen of kerkgenootschappen. Artikel 8 zegt: Er mag geen vei trodsdienstcursus bestaan; het is v< zich van het onderwys te bedienen doel propaganda te maken; indien de school godsdienstlessen invoert, kunnen de leer lingen niet gedwongen worden deze bjj te wonen. Een vooraanstaand katholiek list zich, sprekend over deze voorschriften, aldus uit: Ondanks het feit dat dit reglement, foowel door den geest als door de letter, voorschrif ten bevat die onzen heiligen godsdienst kwet sen, geven ze toch 'n belangrijken vooruit gang aan. Eerstens staat men in ’t algemeen het geven van godsdienstlessen toe, zij het dan ook zonder deze verplichtend te stellen. Eveneens zyn godsdienstoefeningen toege staan. Niettegenstaande ze niet verplichtend mogen zyn, is het feit op zich van belang voor de Katholieke leerlingen. WESTWOUD. Hedenavond 7 uur Lof met predikatie ter voorbereiding van bet Aanbiddingsfeest. Morgen (Zaterdag) feestdag der Zeven Smarten van de H. Maagd, eerste Zaterdag voor het feest van O. L. Vrouw Onb. Ontv., 8 uur gezamenlijke H. Communie van de kinderen der St Josepbscholen, des yoormid flags tot 11 uur gelegenheid om te biechten, des namiddags van 3 tot 5 uur en van 6 jpt 8 uur biechthooren in 3 biechtstoelen. lukkig dat de Katholieke Kerkcompo* nisten in ons laad hun roeping nakomen. Hun band met de kerk is te innig, dan dat zij, voor de kerk schrijvend, hun geest en fantasie aan vergiftige bronnen bui ten d« kerkelijke sfeer zouden gaan voeden en bevruchten. Spr. bidt echter onze vaderlandsche kerkcomponistsn, zich om wille van hun kunst, toch te verdiepen in het Gregoriaansch, met de verhevenheid zijner hetnelsche schoon heid en de ongereptheid zijner reine me lodieën Het Gregoriaansch blijft een onuitput telijke bron, het hoogste model der ge wijde muziek. Als onze componisten zich altijd dieper in 't Gregoriaansch gaan inleven, als zij in hun ziel de echo van het bovennatuurlijke wakker roepen, dan zullen we een nieuw bloeitijdperk, een tweede Nederlandsche school tege moet gaan. Spr. stelde als voorbeeld aan alle kerkelijke componisten Palestrina, die modern was, omdat hij een persoon lijkheid en een karakter was^ die zich zelf wist te beperken,, omdat hij de mu ziek aan het hooge kerkelijke doel dienstbaar maakte, die van de muziek, welke een alleenheerscheres was ge worden, weer een dienares en zijn kunst tot een dienende kunst maakte. het Motu Proprio van Paus Pius X, de Roomsch-Katholieke Godsvereering dient te worden voltrokken in woord en toon. De muziek in de plechtige Liturgie is niet iets bijkomstigs, maar een daar mede samenhangena, harmonisch ge heel. Kerkmuziek moet niet uitwendig, maar ook innerlijk, en geestelijk met Liturgie verbonden zijn. Muziek en turgie hebben dus geen afzonderlijk be staan- De muziekkunst hangt nog nau wer samen met de Liturgie, dan met bouw- en schilderkunst. De kerkmuziek neemt actiei deel aan de Liturgie. En daarom wil spr-, «en plechtigen Liturgi- schen kerkdienst noemen: een Katho- liek-Liturgisch Goddelijk muziekdrama. Aan het hoogste doel der Liturgie is verbonden: de stichting der geloovigen, door het opwekken van godsvrucht. Voor die stichting is noodig een voort durende samenwerking tusschen koor en altaar. Het is van veel belang, dat een kerkkoor-directeur den waren Liturgi- schen geest in zich heeft opgenomen. Kerkkoor-directeuren moeten op-en-top zijn: Liturgist. Vóór alles Liturgist; maar ook onmiddellijk daarnaast toonkunste naar. De muziek in de Liturgie, moet hei lig zijn. In hooge mate wordt deze eigen schap aange troffen, vóór alles in den eigen zang der kerk: het Grego riaansch. Pater Huigens over: Moderne Muziek. Wie zou meenen, dat de meest-moder- ne muziek toch niet in de kerk wordt ingevoerd, vergist zich. Volgens ppr. te de moderne muziek, een labyrinth, een chaos. Intusschen ontbreken de licht punten niet, in de gisting onzer dagen schynt er blijvende waarde verborgen te liggen. Als het proces is uitgewerkt, zal de Katholieke kerk voor den nieu wen stijl haar deuren niet sluiten, mits de Liturgische wetten er niet door wor den geschonden. De muziek der kerk, in welken stijl ook geschreven, heeft het hare bij te dragen tot haar algemeen doel: de eer van God en de heiliging en stichting der geloovigen. Alles wat de componist uit zichzelf geeft, en niet uit doorvoelden tekst gegroeid is, moet als onkerkelijk gebrandmerkt worden. Een kerkelijke componist heeft mede het volk te leiden tot God. Onder volk moet niet worden verstaan, een kleine groep geestverwan ten van den kunstenaar, maar de bree- de massa. Een kunstenaar mag zich niet eenvoudig geven, zooals hij is. Het ver keerde in zich moet hij onderdrukken. Gelukt hem dit, dan is het de H. Geest, die in hem leeft, dan bezit hij de geschikt heid van produceerend kerkmusicus. Spr. behandelt vervolgens de groote gevaren van „Schund’ muziek, wier pro ducenten zich in het innerlijke niet be- Pastoor F. C. van Beukering over: Het Mishooren van den kerk zanger. Spr. denkt, dat zijn opmerkingen voor musici een beetje onaangenaam in de ooren zullen klinken. Liturgisten echter kunnen er hun voor, deel mee doen. Pastoor van Beukering heeft eigenlijk medelijden met de koor zangers, want wat missen zij niet van het mishooren. ja, zij houden vaak ook het volk van net mishooren af. Het is hoog noo dig, dat aan volk en koorzangers fes ge geven wordt in het Mishooren. Het woord „Mishooren" beschouwt spr in zijn eigenlijke beteekenis Iedere koorzanger moet zich goed voorstellen wat hij bij het bijwonen der H. Mis gaat doen: bidden, leèren, offe ren. Daartoe is een verwijderde voor bereiding (stemming) noodig. Hij moet zich afvragen: welke(n) Heilige viert de kerk vandaag? En bovendien een naaste voorbereiding: Wijwater, open bare biecht en de vereering der reli- quiën. Wijwater: want de zanger gaat meedoen met de heilige handelingen Een koor is immers eigenlijk een rij van zangers, opgesteld vóór het altaar. Een zanger moet daar verschijnen in koorgewaad hij gaat in den stoet mee met de andere altaarbedienaren en moet dan meedoen aan de openbare biecht en bovendien aan de vereering der Marte laren of Heiligen reliquiën. De Mis bestaat uit bidgedeelte, leer- gedeelte en offergedeelte, welk laatste gedeelte eigenlijk weer uit drie gedeel ten bestaat: uit bet offer van ons, van Christus en van Christus met ons. Spr. gaat dan vervolgens na, wie het KyriS zal zingen? Het is in den geest der Liturgie, dat het volk het Kyrië zingt. Er zijn in de Mis de gezangen van den priester, van de geschoolde zangers en gezangen op teksten, welke eiken dag hetzelfde zijn: die voor het volk. Zoo is het eeuwen geweest en en Van deze nieuwe derde uit gave van het alom zoo gunstig bekende „Volkstnisboek” kunt U gemakkelijk Een ieder, die ons drie nieu we abonné’s voor minstens drie maanden aanbrengt, ontvangt bovengenoemd Volkmisboek in zwart linnen band, ronde hoeken, roodsnee. Voor minstens vjjf abonné’s bovengenoemd Volks- misboek in schapenlederband, ronde hoeken, roodsnee. Voor minstens acht abonné’s bel Volksmisboek in S^grljnlederen band, ronde boenen, goudsnee. Hebt U onder Uw familie, vrienden of kennissen, dis het Noord-Holandsch Dagblad niet lezen? Het blad kant U gerust aanbe velen en bovendien komt U GRATIS in het bezit van een prachtig MISSAAL. DE ADMINISTRATIE. ROOSTER DER RETRAITEN 1928. IN HET „ST. PETRUS CANIS1US* RETRAITENHUIS TE BERGEN (N.-H.) 1114 Sept- Vrouwen gewone stand f 6.50 Pater Redemptorist. 1417 Sept. H eren Kooraan Bond, afd Bisdom Haarlem f 6.50, CarmelieL 20—23 Sept. Meisjes Middenstand, f 10. Pater Dominicaan. 2427 Sept. Damee Middenstand f 10. Pater JezuieL 29 Sept.2 Oct. Meisjes, gewone stand, f 6.50, Pater H H. Harten. 2—5 Octot«er Maisjes Congreganisten, f 6.50, Pater Franciscaan. 6—9 October Gesellen en andere jonge mannen f 6.50, Pater van H. Hart. „Sl Petrus Camsius” Retraitenbuis is in- geriebt voor 81 Retraitanten. Zy die van den uein gebruik maken, rei zen ’t meest geschikt over Alkmaar naar Bergen (halte Oostdorp). Het meest aan te bevelen is gebruik te maken van de Auto bus die 17.40 van voor bet station vertrekt, direct naar net Reyaitenbuis. De Retraiten worden 14.30. gesloten. Men wordt in bet Retraitenbuis verwacht te half 7 's avonds. Voor aanvragen en inlichtingen sieb te wenden tot Rector Fr. J. W. Hausen, Telef. 148, Postcheque en Giro 130562, Bergen (N.-H.) Bisschoppelijk Retraitenbuis „De Thabor”, Eendrachtsstraat>93, Rotterdam. C. Stoop. Za. half 8 toor Willem van Schagen en Gertrudis Ploeger. Tm. Half 8 vod»*yJoanna Bruin hsvr. van Gerardus Jonker, 10 uur voor de Parochie. In den ondèrtrouw zyn öpgenomen: Theo- dorue Bruin én Eugenia Siering. Aan de R. K. UniversiteH van Nymegen is benoemd tot opvolger van Professor W. Pompe de Zeereerw. Zeergel. Pater Mr. H. J. A. J. Duynstee Ctete.R. te Zenderen, tot hoogleeraar in het Strafrecht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 10