Za. 4 uur biechthooren. 7 uur Lor.
Zondagszorgen.
op Zon-
èn hier én aan Den Oever.
Maria
overledene
familie
en
1
familie
blik,
een hand
Mis
ter
de
van
voor
ZAANDAM.
Zo. H.H. Missen te 6, 7 H, 9 en 10X uur.
12 uur Catechismus. 4 uur Vespers.
In de week de H.H. Missen te 654, 7, 8 en
9 uur.
Ma. 854 uur Oef. van de EL Familie.
Do. 7 uur Lof.
Vr. 7 uur Oef. v. d. H. Kruisweg.
van
ïrf ii.
bren-
leintjee,
muziek, en kennissen op bezoek voor de
grooteren, het is de g<
doet en die de ware Zondagsstemming be
waart. Bonder in uitersten van vrooRjkheid
WARMENHUIZEN.
Zondag te 7 uur Vroegmis, te
Hoogmis, te 2 uur Vespers.
Maandag te half 7 di H Mis in de kapel,
7 uur uitreiking H. Communie.
Donderdag te 7 uur Lof ter eere van het
H. Sacrament
Zaterdag te 7 uur Lof ter eere van de H.
Maagd. 4—8 biechthooren.
weldoeners, op welk urn
van den nacht ook eens
dan zouden zq daarvan
HF’ JER.
H.H. Petrus en Paulus.
Zondag 28 September 17e Zondag na Pink-
Sterc:. De H.H. Missen te 7.30, 9 en 10.30 de
Hoogmis. Te 1 ure Cat. 7 uur Lof met Ro
zenhoedje.
Maandag, ’s avonds 8 uur Congregatie H.
Familie (mannenafd.).
r'T’sda'» ’s •-onds 7.30 Congregatie H. Fa
milie (vrouwenafd.).
Donderdag ’s avonds 7 uur Lof ter eere
van-het H. Sacrament.
Zaterdag van 49 uur biechthooren,
Zondag te 7 uur voor de parochie. Te 9
c-r voor de familie Veeken-Huibers.
Heden na den middag te 2 uur de Vespers,
waarna lied no. 44 vervolgens catechismus.
In deze week de H.H. Missen h. de kapel
de w. Zusters. Zaterdag biechthooren
van 4 tot 554 en van 6 tot 1% uur.
NIEUWE NIEDORP.
Zo. half 8 Vroegmis voor Mattheus Smit
en Grietje Hoogland. Om 10 uur de Hoog
mis voor de weldoeners. Om half drie het
T ZAND.
Zo. de H. H. Missen te 8 uur en te half
11. Na de Hoogmis Catechismus, te 3 uur
de Vespers. Aanst. Zondag maandvergade
ring voor de leden der 3e Orde.
Z*. s-Middags van 6 tot 9 uur Biecht-
hooren.
In den ondertrouw zqn opgenomen: An-
toon Baltua van deze Parochie en Veronica
Brandsen van Zwaagdqk.
De Zondag, door velen beschouwd als de
vervelendste, de saaiste dag van de week,
kan toch zulk een heerlqk-gezellige en toch
rustige dag zijn, als men er maar van maakt,
wat er tan te maken valt. Om den Zondag
werkelijk te doen slagen, moet men reeds
Zaterdags beginnen met de Zondagsstemming
te scheppen.
Zooals men een persoon beoordeelt naar
zijn vrienden en het gezelschap, waarin hij
verkeert, zoo zou men met hetzelfde recht
kunnen zeggen: Vertel mij eens, boe u den
Zaterdag doorbrengt, dan weet ik wel te oor-
deeien wat de Zondag voor u beteekent.’’
Een goed bestede Zondag heeft een tweeërlei
doel: de voorgeschreven rustdag is op de
eerste plaats bestemd om wat meer tijd te
geven aan Onzen Lieven Heer en ons gees
telijk leven, dan er gewoonlijk op de werk
dagen voor over blijft, en ten tweede ais
rustdag, om het evenwicht te herstellen in
krachten, waaraan men misschien gedurende
de zes overige dagen groote eischen heeft
mo< *en stellen.
Voor alles moet er dus op Zondag aan
God en aan onze ziel worden gedacht, en
daarom geeft men den rustdag een verkeerde
bestemming, als men er den Zondagmorgen
voor houdt om lang te slapen en in bed de
uren doorbrengt in plaats van naar de kerk
te gaan. Niet dat men de H. Mis geheel zal
vei imen. maar het korte Misje van 12 uur
wordt meestal het drukste bezocht, of wel
men is de trouwe klant van de 9 uren-Mis,
waar men op 't laatste nippertje juist voor
d preek nog binnenglipt. Uitslapen ia voor
velen bet eerste nummer van het Zondags-
programma en de oorzaak en de schuld van
dat uitslapen vindt men in den Zaterdag, die
by voorkeur wordt uitgekozen voor late ge
noegens en nachtbraken. Die late Zaterdag-
avondfeestcn ma’en, dat men aan een vroeg
mis op Zondag met tegenzin en afkeer denkt,
denkt.
Zoo is ook in andere opzichten de Zaterdag
de voorbereiding voor hetgeen op Zondag
volgen zal en, om werkelijk van dien dag te
’genieten, moet men tevoren den Zondag-
Di. 8 uur voor Cath. Meqne en Cath. de
Waard; 8 uur voor overl. fam. Groot—Val-
ASSENDELFT.
Zondag 7 uur H. Mis met onderrichting,
10 uur Hoogdienst met predikatie, kwart v.
twee Catechismus, half 3 Vespers.
Maandag half 7 H. Mis bjj de Eerw. Zus
ters, 8 uur in de kerk.
DL. Wo., Do., Vry. en Za- de H.H. Missen
om 7 en 8 uur.
Donderdag 8 uur gezongen H.
eere van bet H. Sacrament.
Maandag half r lusuienstonderricht voor
de jeugd in de kerk.
Dinsdag half 8 Congregatie voor Eer en
Deugd.
Woensdag half 8 Ix>f ter eere van SC Jo
zef.
Zaterdag 7 uur Lof ter eere van Maria.
Biechthooren Zaterdag van 48 uur. Da
gelijks om half 7 en half 8
Catechismus naar gewoonte.
THERESIA NEUMANN.
Op de jongste conferentie van Beiereehe
l bisschoppen, te Freising vergaderd, is be
sloten dat massa-bezoeken aan de gestigma
tiseerde van Konnersreuth, evenals vroeger
HET HEILIGE LAND, HET KINDER
RIJKSTE LAND.
(Kipa). Volgens Ziko geeft het centrals
vereenigingsorgaan de volgende schildering
over den kinderrijkdom in Palestina:
Het zal menigeen verwonderen, dat vol
gens de laatste statistieken het heilige Land
aan de spits staat van alle kinderrijke staten
der wereld. In het jhar 1925 werden er op
10.909 493 kinderen geboren, terwijl zelfs in
het kinderrijk Egypte, dat in verhouding veel
minder Europeesche bevolking telt, in het
zelfde jaar op hetzelfde aantal der bevolking
steechts 428 geboorten kwamen en in Rusland
slechts 409. Het geboortcijfer van Palestina
is bijna driemaal zoo hoog als dat van Zwe
den (175), meer dan twee en een half maal
zoo hoog als dat van Engeland (183) en meer
dan twee maal zoo hoog als dat der Ver.
eenigjje Staten (226). Zelfs wanneer men het
geboortecijfer vergelijkt van als kindrijk be
kend staand^anden als Italië en Japan met
hun respectievelijk hoog geboortecijfer v. 275
en 338 op 10.000 inwoners, dan nog baalt
Palestina de overhand. Dit hoog geboorte
cijfer is geen louter toeval, want het was in
de afgeloopen jaren nog grooter. Het be-
Willem van Schagen en
Margareta van Schagen,
WOGNUM.
H. Hieronymus.
Zondag 7 uur de H. Mis voor de Parochie.
9 uur voor Magaretha Koeman, geb. Jong.
Maandag 7 uur voor Joannes Koning, half
8 voor den Weled. Heer Nic. Adr. Comman
deur en overl. fam.
Dinsdag 7 uur voor Grietje Blauw geb.
Commanueur, half 8 voor den Weleerw. Heer
Petrus Hubertus Antonius Starmans.
Woensdag 7 uur voor Dirk Zeeman
Grietje Blauw.
Donderdag 7 uur voor Maarjte Blauw geb.
van Diepen. Te 1% uur voor Trijntje en Die-
vertje Mulder.
Vrijdag t<‘ 7 uur voor Petrus Vlugt.
Zaterdag te 7 uur voor Trijntje van Berkel.
Te 7uur voor Maria Christina Spijkhoven.
AKERSLOOT
Zo. half 8 voor de parochie; 10 uur voor
Dirk Sinnige als lid der H. Familie.
Ma. 8 uur voor August Wils; 8 uur voor
Cornelia Mienis.
DL 8 uur voor Cath. Meun©
▼■F 1 - -
kering.
Wo. 8 uur voor Cornells Pepping; 8 uur
voer Joannes Balvers en overl. kinderen.
Do. 8 uur voor Henricus Linders; 8 uur
voor Paulua Kerssens.
Vr. 8 uur voor Afra Heqnis; 8 uur voor
Nieolaas Velzeboer en Maria Cornelissen.
Za. 8 uur tot zekere intentie: 8 uur voor
Gerardus Linders.
WIERINGEN.
Zo. 17de Zondag na Pinkstercn; half 8 de
H. Mis voor Jacobus Numeijer; half 10 voor
het geestelijk en tijdolijk welzijn der paroehia.
Onder de H.H. Missen halfjaarlqksche schaal-
ccllecte voor den St. Pieterspenning; half 3
Vespers, waarna de „Profundis."
Ma. 8 uur de H. Mis voor overl. familie
Tirleman.
Di. 8 uur de H. Mis voor den Zeereerw.
Heer Joannes Gerardus van Kdckhoven; des
avonds 8 uur St. Antonius-Lof met Rozen
hoedje.
Wo. 8 uur Maanddienst voor overl. fam.
BoersenKoendrink
Do. 8 uur de H. Mis voor overl. weldoe
ners; 8 uur H. Sacraments-Lof met Rozen
hoedje.
Vr. 8 uur de H. Mis voor Tbeodorus Ge
rardus Boersen, overl. ouders en fam.
Za.'8 uur de H. Mis voor Joannes Koop
man.
Zo. a.g. laatste Zondag der maand; onder
de H.H. Missen schaalcollecte voor de kerk
Deze week Catechismus volgens gewoonte
VENHUIZEN.
Zondag 7 uur voor Jan on Trijntje Koop
man, half 9 tot intentie, 10 uur voor de pa
rochie.
Maandag 7 uur voor D. Beemster, 8 uur
voor P. Deken en S. Neefjes.
Dinsdag 7 uur voor overleden
LaanBijl, 8 uur voor C. Ruiter.
Woensdag 7 uur voor overleden ouden
en fam h««og'"' -t uur gezongen jaargetij
voor Joannes Bakker.
Donderdag 7 uur voor Maartje Boe en
baar overleden echtg. 8 uur voor de geloo-
vige zielen.
Vrydag 7 uur voor C. Spruit en A. Mees
eer, 8 uur voor Klaas Konijn.
Zaterdag 7 uur voor Ag. Huiberts hvr. v.
P. Meilink, 8 uur voor Geertrui Vlekke.
Creator; ’s avonds 7 uur Lof ter eere van
het Allerheiligst Sacrament.
Za. van 4 uur tot half 9 gelegenheid om te
biechten; 7 uur Lof ter eere van O. L. Vrouw
ter Nood, met Rozenhoedje voor de leden der
Broederschap. Biechthooren voor de kinderen
der le en 2e klas.
Daar ligt een andere, ook een echte vech
tersbaas. Zijn kameraad heeft hem met een
spitsen bamboestok in het hoofd gestoken.
Hij stootte af op den schedel en kwam in
het oog terecht, zoodat het oog natuurlijk
verloren is.
Een stap verder komen we bii onzen
vriend Joseph. Hij is reeds verschillende
weken bij ons, maar nu zal het niet lang
meer duren.
Hier in het ziekenhuis werd hij door ons
gedoopt en kreeg toen een mooi kruisje en
met Kerstmis een papieren stalletje van
Bethlehem. Wanneer wij hem naar zqn
kruisje vragen, dan drukt hq met zqn ma
gere vingers op het zakje, waarin hq zqu
schat bewaart. Joseph zal spoedig uit zqn
lijden verlbst worden en dan eeuwig met
Zijn Goddelijken Vriend vereenigd zijn.
Wq komen aan de vrouwenzaal. Ook hier
is'werk en zorg genoeg, geen enkel plaatsje
onliezet. De herstellenden zitten op den rand
van haar bed en beschouweflOiet als een
groote eer, wanneer zij de zusters mogen
helpen.
Voor we afscheid nemen van onze zieken
gaan we eerst nog even links den hoek om,
om het kleine devote kerkje te bezoeken dat
tusschen de ziekenhallen en ’t zusterhuis
ligt; hs£ vórmt dus X middelpunt tusschen
zieken on gezonden, verpleegden en ver
pleegsters. 1
En des nachtsl Wanneer, onder den
schitterenden sterrenhemel, zooals men dim
hier kent, de zuster trouw de wacht houdt
hq hare dierbare Javanen, dan weet zij, dat
op eenige meters afstand Hq met haar
waakt voor Wien zij alles ten offer bracht,
dat Hq door Zijne Genade haar de kracht
schenkt, om met geduld en liefde haar ver
heven taak te vervullen. Die haar helpt om
veel van die arme zieke Javanen voor den
Hemel te winnen.
werd bepaald, achterwege moeten blijven.
Zrte er echter ernstige redenen voor een
bezon; aan Theresia Neumann, bestaan, kan
men, onder overlegging van een attest van
zijn pastoor, daartoe verlof krijgen van den
bisschop van Regensburg
Cornelia Zut, hsv. van
Z.EM. KARDINAAL VAN ROSSUM
INCOGNITO OP REIS.
Een verrassende ontmoeting.
Het doet een Nederlandsch hart altijd
goed in het buitenland een geëerd vaderlan
der te mogen ontmoeten, vooral wanneer
deze Holland's roem. Z.Em. Kardinaal van J
Rossom C-S.S.R. is. Te verrassender is zulk
een ontmoeting wanneer ze onverwacht
plaats mag vinden en men den hoogge-
plaatsten Nederlander in allen eenvoud on
opgemerkt gewoonweg temidden van ander
publiek aantreft. Hiervan vertelde een be
kend katholiek Amsterdammer, de beer H. J.
van der Borg, de honorair vertegenwoordiger
voor Nederland van het Leipziger Messamt,
aan „De Tqd”. Hij was na de pas gesloten
najaarsmesse voor zaken doorgereisd naar
Italië en had daar volgende vluchtige ont
moeting die wq hem zelf laten beschrijven:
Voor zaken in Zwitserland op reis, werd
my door een vriend aangeraden, mqn week
end voor een uitstapje <jp den Rigi-Kulm
te benutten.
Den tocht van Luzern naar Vitznau zal
menig Hollander hebben gemaakt en aange
zien ik deze reis voor het eerst deed, zal men
begrijpen dat ik slechts oogen had voor de
prachtige vergezichten die men, drijvende
op de blauwe wateren van het Vierwoudste-
denmeer, geniet.
Nadat de boot eenige stations had aan
gelegd en ik bijna het einddoel van mqn
watertocht had bereikt, zie ik op de voorste
bank bescheiden naast elkaar twee geeste
lijken zitten, beiden met den eenvoudigen
ii en i n-ies erhoed en'met eenvcwdi
gen wandelstok gewapend. Ondanks hun
oenvoudig uiterlqk en optreden wordt mqn
opmerkzaamheid getrokken, toen de oudste
der beiden zqn hoofd naar rechts wendt en
ik daardoor zijn profiel te zien krijg- Hé, dat
kou Kardinaal van Rossum zqn denk ik en
beschouw aandaebtiger het tweetal dat sa
men van tqd tot tqd eenige woorden wisselt,
waarvan ik echter niets verstond, omdat ik
te ver verwijderd was.
Neen, dat was toch, niet mogelqk. Die
eenvoudige priesters leken in kleeding meer
op een eenvoudigen dorpspastoor met zijn
kafielaan, toen opeens de oudste priester
zich eenigszins vooroverbuigt en ik achter
uit den priesterboord iets helroods to voor
schijn zag komen.
Misschien toch!
De bel van aankomst luidt en ik moet mq
haasten mqn jas en reisgoed te halen.
Bq het afdalen van de trap kon ik nu de
hecren vlak in het gelaat zien. Geen twijfel
naar
te vervallen. Zoodat als het klokje roept
voor het Lof, het niet moeder alleen is, dio
zich gereed maakt, maar er steeds velen
van het gezin bereid zqn om in dankbaar
heid ook aan het eind van den dag nog eens
hun hart tot God te verheffen.
De Zondag kan zulk een heerlijke dag
zijn, vol rast en vol stemming, zooals het
ook bedoeld is te zqn, en het ligt aan do
huismoeder om haar schaapjes bijeen te hou
den. Zq laten zich allemaal leiden, als het
maar onopgemerkt gebeurt, zonder dwang.
En. al kost het haar veel aan tact en moet
zij bedreven zqn in de kunst van geven en
nemen en al zou zq misschien zelf
dag wel naar wat meer tqd voor zichzelf
verlangen om ook te doen wat zij graag wil,
toch zal ook haar Zondag de meeste vol
doening brengen en het best geslaagd hee-
ten, als zq de voldoening leest op de ge
zichten der anderen en weet, dat zij het haar
danken dat iedere Zopdag hun rust brengt
na een week hard werken, en weer moed ver
leent om een nieuwe week te beginnen, om
dat er telkens, na iedere zes dagen, weer
zulk een heerlijke dag volgt, die bq moeder
thuis altijd een echte feestdag is.
Ma. Feestdag van den H. Pacificus
San Severino te verdienen vollen aflaat
alle geloovigen.
Di. Om kwart voor zes het Lof ter eere
van den H. Antonius van Padua.
Do. Feestdag van den H. Elsearius te
verdienen vollen aflaat voor alle geloovi
gen.
Vr. Om kwart voor zes het Lof ter eere
▼an het H. Hart.
Za. Feestdag- van den H. Michael, te ver
dienen vollen aflaat voor de Tertiarissen.
A.«.'Zondag om half acht de H. Mis voor
de leden van den Fnmciskaaascheu Missie-
bond
KATHOLIEKE ZIEKENVERPLEGING OP
JAVA.
Moeder Ansfrida schrijft uit het Francte-
cusziekenhuis van Moentilan:
„Wq wonen nu een goed half jaar in onó
nieuw huis, in. het eenvoudig, maar vrien
delijk gebouwd en schilderachtig gelegen
St. Franciscusziekenhuis. Hebben wq ons
reeds kunnen gewennen aan onze nieuws
omgeving, en zqn de zieke Javanen aan ons
gewoon?
Wanneer onze
van den dag of
kwamen kijken,
overtuigd zqn.
Twee groote zalen, een voor mannen en
een voor vrouwen nemen een belangrijk
deel van de ruimte in beslag.
In de morgenuren heb ik gelegenheid om
mijn bezoekers eens rond te leiden. Eerst
wandelen we langs de rqen bedden in de
mannenzaal. Hier liggen twintig of meer
van de armste Javanen, wegens plaatsge
brek soms met twee in één bed. De meesten
liggen op een mat; die zwaar ziek zijn op
een met alang-alanggras gevulde matras.
Men kan het hun aanzien, dat zij er zich
thuis gevoelen en dat zq tevredey zijn met
de keurige verzorging, die zij in hun armoe
dige bedompte hutten zoo zeer moeten mis
sen. De meesten hebben vreeselqke wonden.
Hier ligt een man, wiens hoofd heelemaal
in het verband zit. Zqn vrouw, die in de
vrouwenzaal ligt, heeft hem in een aanval
van woede een tas naar het hoofd gegooid.
Tot dank kreeg zij toen een messteek.
WAARLAND.
Zo. half 8 voor Joanna Bruin, hsv. van
Gerardus Jonker.
Ma. half 8 voor Willem van Schagen en
Genrudis Ploeger.
Di. half 8 voor Johanna Maria Poland.
Wo. half 8 voor Herman us Bommer en
Elisabeth Raadgers.
Do. 9 uur ge*. Huwelijksmis (BruinSie-
ring).
Vr. half 8 voor
Willem Dekker.
Za. half 8 voor
Geruvdi» Ploeger.
Zo. half 8 voor
hsv. van H. Houtman.
reikte in het jaar 1926 het toppunt met 534
Eerst in het jaar 1927'ging dit cqfer wat
terug op 504.
Voor het grootste gedeelte is dit record te
danken aan de Mohammedanen, terwql het
geboortecijfer bq de Christenen en de Joden
niet die hoogte bereikt. Deze voorsprong der
volgelingen van Mohamed is niet het gevolg
van de omstandigheid, dat zq meerdere vrou
we» mogen hebben. Want practisch maakt
slechts een zeer klein gedeelte daarvan ge
bruik. De Fellache kan zich uit financieels
redenen niet meer dan een vrouw veroor
loven terwijl de rqke Effendi het niet doet,
omdat hij als Europeer wil doorgaan. De
groote kinderzegen der Arabieren moet veel
eer verklaard worden uit de omstandigheid
dat deze er een roem in zien zooveel mogelqk
zonen te bezitten en dat de moderne kinder
beperking den gewonen Mohamedaan nog
onbekend is. 9
rMaar het grootste gedeelte dezer geboor
ten wordt door het buitengewoon groot sterf
tecijfer weer effen gemaakt. Iq^iet jaar 1927
bedroeg het aantal sterfgevallen onder de
Mohatnedanen meer dan twee derden der ge
boorten, bq de Christenen daarentegen meer
dan de helft, bq de Joden slechts weinig meer
dan een derde. Daarvandaan komt het, dat
de vermeerdering der Joodsche bevolking In
verhouding evonzoo groot is als die derMo-
hamwlsncn, en grooter dan die der Chris
tenen.
HEEMSKERK.
Zo. heden de H.H. Missen te 7 uur, half 9
en 10 uur de Hoogmis; half 2 Catechismus;
half 3 vergadering van de Derde Orde; geen
Congregatie en geen Patronaat; half 3 ver
gadering van de Derde Orde; geen Congre
gatie en geen Patronaat; half 7 H. Familie;
collecte voor de R. K. UnivereiteiL
Ma. vergadering Derde Orde van de tela-
trioes van het Genootschap van bet H. Hart.
Opengevallen en niet-betaalde plaatsen
worden na de Hoogmis verkocht. -
Wo. 9 uur ge*. Huwelijksmis met Veni
Creator; 7 uur algetneene H. Oommume
▼oor de leden van den Meiejesbond eu de
Mariavereeniging. *a Avonds 7 uur Mariacon-
gngatie.
Do. 9 uur ge*. Huwelijksmis met Ven)
H. H. WAARD.
H. Hart.
Zo. Om 7 uur voor Jacob Danenberg en
Willem Danenberg; om 10 uur voor de pa
rochie.
Ma. Om 7 uur voor Adrianus Stoop.
Di. Om 7 uur voor Jan Korver.
Wo. Om 7 uur voor Jacob en
Groot.
Do. om 7 uur voor Dirk Plak en overle
dene familie.
Vr. Om 7 uur voor
Groen en Koopman.
Za. Om-7 uur voor Mej. Cath. Egb. Graaf.
tevreden met het leven, blq om het heerlijk mogelqk, het was de Kardinaal met
ik veronderstel Pater dr Drehmana.
Een kort oogenblik nog biqft mq over
en met jas en tasch gewagend steven ik
tamelqk zenuwachtig, op het tweetal toe.
„Mag ik als landsman Uwe Eminentie
even eerbiedig goeden dag zeggen”? en ik
stel mq t^elqkertqd voor. Een onverwacht
opzien, een vriendelqke blik, een hand
wordt mq toegestoken en de mijne wordt
hartelijk gedrukt. Een paar woorden wor-
c .i ewisseld. Ook pater Drehmans be
groet mq vriendelqk.
Ik moet nu weg, want de boot zal zoo
weer afvaren. Goede reis, hoor ik nog
met vriendelqke stem naroepen. Nog een
blik van dank terug en weg is de verse ho
ning.
Een kwartier Jater zie ik nu van uit de
hoogte op het meer een in de verte drij
vende boot, waarop de groote zoon van Ne
derland onopgemerkt verder reist.
„Goede reis”klinkt mq nog in de
ooren.
10 uur
Grietje Hoogland. Om 10 uur de Hoog-
Lof met Rozenhoedje.
morgen wel overdenken, den tqd verdeelen
en zooveel mogelqk vroeg afdoen om den
Zaterdagavond reeds een voorspel van den
Zondag te doen zqn. De huisvrouw vooral
is verantwoordelijk voor het slagen van haar
huiselijk weekend. Zij heeft er geen moeite,
geen geld en geen extra tqd voor noodig,
maar wel moet zjj knap zijn in het „voorzor
gen” nemen en zooveel mogeiijk de „weke-
Iqkschv beurt” en de „Zaterdagsche” inkoo-
pen op Vrqdag doen plaats «inden, zoodat
ook zq reeds op Zaterdagmiddag haar Zon
dag kan beg ..oen met baar man, kinderen
of grootere huisg iooten, wier werk buitens
huis hu- vrijheid geeft van Zaterdagmiddag,
tot dat op Maandagmorgen het werkkiokjo
v eer luidt.
Als de huismoeder niet zorgvuldig overlegt
zal ze dikwijls geneigd zqn zichzelf erg druk
te maken gedurende de vrqe uren van uiu
anderen. Et zijn aityd een ui; n^en, di©
ze liefst tot het allerlaatste uitajel om -toch
Vouiai op «.onuag mies «u de puntjes te
hebben. Daaronder valt bijvoorbeeld het
s-br< „n van uia....cie„ óaug en h t
vvrqven van de reeds glimmende vloerzeilen,
'laar 't in- en uitloopen van de zi?h vrij-
voelende b lisgenooieu is ïg n,,.<««-«i^k l»y
het werk en boven L, «<»r <1©
Zaterdagvierders, en daardoor worden van
b« ,..j»cii ue goec sieiuimugeu u> gevaar
gebracht. Bovendien eischt net minder moeite
om nog eens even een doek te halen over
het reeas gepoetste, als het klaart en goeu
droog is, dan het heen en weer geloop te
verduren, t .«ql me» ..rom moet
men zorgci klaar te Jjn, voordat de anderen
komen. Hef x-l voor beide partqcn het pret
tigst blqken, want voor hen, die een geheele
week hebben gewerkt, is de vrqe Zaterdag
mi !dag het lichtpunt, waar ze naar uitzien,
en als zij bij het binnentreden m»^,. -r en het
huis gereed vinden ter ontvangst, dan komt
als het ware de weldoende rust hun reel’s
teg ‘moet.
Het is wellicht voor een huisvrouw wat
moeilijk om te begrijpen met hoeveel ver
langen er naar den Zaterdag wordt uitge-
zien door hen, die slechts schaars in de
avonduren genieten kunnen van het heer
lijk „thuis” zqn.
Hoewel het hnishoudwerk voor een vrouw
haar ook den heelen dag en iederen dag op
nieuw bezighoudt, is het haar toch mogelqk
om het zelf te regelen en kan ze ook, naar
gelang ze zich wat minder gesu£| voelt,
haar dagorde veranderen en 's Jlaaiidags
kamer doen ’s Dinsdags en ’s Woensdags,
stoppen, of omgekeerd, en als zq een erg^
inspannenden morgen heeft doorgebracht,
kan *e zich ook al een uurtje rust of een
wandelingetje gunnen cm weer op verhaal te
komen. Maar de man in zijn zaken, de le
deren op school of de grooteren in een of
andere betrekking zijn vast gebonden van
Maandag tot Zaterdag, voor hen is er geen
ontkomen aan en daarom beteekent het
week-end voor hen tooveel te meer en zien
zq er met zooveel verlangen naar uit. En het
welslagen van die twee vrqe dagen, zoowel
als de mislukking hangt grootendeela af van
de huismoeder.
Hét is aan haar vw te zorgen, dat de tqd
jnist verdeeld wordt tusschen kerk en ge
noegens, zoodat niet alle vrqe tqd aan slechte
een van de twee wordt geofferd. Daarom
moet ze Jiaar voorbereiding voor een vol
maakten Zondag al op Vrqdag aan vangen:
haar inkoopen en besteUingen voor de maal
tijden dan reeds doen, het huishoudwerk zoo
regelen, dat Zaterdags om half 12 uur alles
gereed is en het huis er frisch en reeds in
Zondagskleedq uitziet. In veel huishoudens
wordt er 's Zaterdags vroeg gegeten, zoo
dat er ’n lange namiddag overblqft; waarvan
ieder naar eigen genoegen kan protiteereu
cn het huiselqk souper wordt op dien dag in
allen eenvoud toch zulk een gezellige maal
tijd, dat men onwillekeurig te zamen biqft
en niet meer aan uitgaan denkt. En, als het
gezin zoo op Zaterdagavond te zamen is,
t 1 u
veilig tehuis, dan komt er ook een betere
Zondagsstemming en gaat men bqtqds naar
bed om den volgenden morgen ook tijdig
present te zqn voor de H. Mis.
Het behoeft wel niet gezegd te worden
dat ieder katholiek gezin door minstens en
kele leden vertegenwoordigd behoort te zqn
aan de Communiebank. Het ligt natuurlijk
weer aan de omstandigheden in ieder gezin,
of het geregeld kan worden, dat men na die
vroegmis ook nog naar de Hoogmis gaat.
Dikwijls heeft het vroege opstaan alleen tot
doel om er af te zqn, wat al even erg is
als het late draven naar het 12 uurs-Misje.
Maar het is niet te verwonderen dat, als de
Zondagsmis wordt beschouwd als en niet
te ontkomen verplichting, welke echter liefst
zoo kort mogelqk duren moet, in later jaren
zelfs de kleine plicht nog te zwaar gaat
wegen en men den weg naar de kerk geheei
verleert.
Aan den Zondagmorgen zou tedere huis
moeder haar beste krachten moeten besteden
en het zoo gezellig maken, dat niemand er
naar verlangt om die kostbare ochtenduren
slapend door te brengen. Het kan best ge
regeld worden, dat er tusschen de H. Missen
een gezamenlijk ontbijt plaats vindt en dat
maal, op werkdagen gewoonlqk in stilte en
haastig genuttigd, is het begin van den feest
dag en het is baast onmogelijk, dat een Zon
dag, aldus begonnen met gebed en met hui
selijke gezelligheid, niet een succes zou
worden.
De Zondagmorgen kenmerkt den dag; na
12 uur ziet alles er weer anders uit. Dat er
ook voor genoegen en ontspanning vrqheid
moet bestaan, spreekt vanzelf. Het is de rust
voor een werker, dat hq eens doen kan,
waar hq lust in heeft en ieder zal die ont
spanning op eigen wijze en geheel verschil
lend opvatten; voor den een is het een
boek, voor een ander een wandeling of een
fietstocht voor een derde een bezoek of een
gesprek. MCar zoolang ieder tevreden is en
sich niet verveelt, is bet doel bereikt. In
den laten Zondagnamiddag wil de verve
ling wel eens binnensluipen en dan alweer
kan slechts huismoederstact
gen. Er zqn spelletjes voer
gezelligheid, die alles