Za. 4 uur biechthooren. 7 uur Lor. Zondagszorgen. op Zon- èn hier én aan Den Oever. Maria overledene familie en 1 familie blik, een hand Mis ter de van voor ZAANDAM. Zo. H.H. Missen te 6, 7 H, 9 en 10X uur. 12 uur Catechismus. 4 uur Vespers. In de week de H.H. Missen te 654, 7, 8 en 9 uur. Ma. 854 uur Oef. van de EL Familie. Do. 7 uur Lof. Vr. 7 uur Oef. v. d. H. Kruisweg. van ïrf ii. bren- leintjee, muziek, en kennissen op bezoek voor de grooteren, het is de g< doet en die de ware Zondagsstemming be waart. Bonder in uitersten van vrooRjkheid WARMENHUIZEN. Zondag te 7 uur Vroegmis, te Hoogmis, te 2 uur Vespers. Maandag te half 7 di H Mis in de kapel, 7 uur uitreiking H. Communie. Donderdag te 7 uur Lof ter eere van het H. Sacrament Zaterdag te 7 uur Lof ter eere van de H. Maagd. 4—8 biechthooren. weldoeners, op welk urn van den nacht ook eens dan zouden zq daarvan HF’ JER. H.H. Petrus en Paulus. Zondag 28 September 17e Zondag na Pink- Sterc:. De H.H. Missen te 7.30, 9 en 10.30 de Hoogmis. Te 1 ure Cat. 7 uur Lof met Ro zenhoedje. Maandag, ’s avonds 8 uur Congregatie H. Familie (mannenafd.). r'T’sda'» ’s •-onds 7.30 Congregatie H. Fa milie (vrouwenafd.). Donderdag ’s avonds 7 uur Lof ter eere van-het H. Sacrament. Zaterdag van 49 uur biechthooren, Zondag te 7 uur voor de parochie. Te 9 c-r voor de familie Veeken-Huibers. Heden na den middag te 2 uur de Vespers, waarna lied no. 44 vervolgens catechismus. In deze week de H.H. Missen h. de kapel de w. Zusters. Zaterdag biechthooren van 4 tot 554 en van 6 tot 1% uur. NIEUWE NIEDORP. Zo. half 8 Vroegmis voor Mattheus Smit en Grietje Hoogland. Om 10 uur de Hoog mis voor de weldoeners. Om half drie het T ZAND. Zo. de H. H. Missen te 8 uur en te half 11. Na de Hoogmis Catechismus, te 3 uur de Vespers. Aanst. Zondag maandvergade ring voor de leden der 3e Orde. Z*. s-Middags van 6 tot 9 uur Biecht- hooren. In den ondertrouw zqn opgenomen: An- toon Baltua van deze Parochie en Veronica Brandsen van Zwaagdqk. De Zondag, door velen beschouwd als de vervelendste, de saaiste dag van de week, kan toch zulk een heerlqk-gezellige en toch rustige dag zijn, als men er maar van maakt, wat er tan te maken valt. Om den Zondag werkelijk te doen slagen, moet men reeds Zaterdags beginnen met de Zondagsstemming te scheppen. Zooals men een persoon beoordeelt naar zijn vrienden en het gezelschap, waarin hij verkeert, zoo zou men met hetzelfde recht kunnen zeggen: Vertel mij eens, boe u den Zaterdag doorbrengt, dan weet ik wel te oor- deeien wat de Zondag voor u beteekent.’’ Een goed bestede Zondag heeft een tweeërlei doel: de voorgeschreven rustdag is op de eerste plaats bestemd om wat meer tijd te geven aan Onzen Lieven Heer en ons gees telijk leven, dan er gewoonlijk op de werk dagen voor over blijft, en ten tweede ais rustdag, om het evenwicht te herstellen in krachten, waaraan men misschien gedurende de zes overige dagen groote eischen heeft mo< *en stellen. Voor alles moet er dus op Zondag aan God en aan onze ziel worden gedacht, en daarom geeft men den rustdag een verkeerde bestemming, als men er den Zondagmorgen voor houdt om lang te slapen en in bed de uren doorbrengt in plaats van naar de kerk te gaan. Niet dat men de H. Mis geheel zal vei imen. maar het korte Misje van 12 uur wordt meestal het drukste bezocht, of wel men is de trouwe klant van de 9 uren-Mis, waar men op 't laatste nippertje juist voor d preek nog binnenglipt. Uitslapen ia voor velen bet eerste nummer van het Zondags- programma en de oorzaak en de schuld van dat uitslapen vindt men in den Zaterdag, die by voorkeur wordt uitgekozen voor late ge noegens en nachtbraken. Die late Zaterdag- avondfeestcn ma’en, dat men aan een vroeg mis op Zondag met tegenzin en afkeer denkt, denkt. Zoo is ook in andere opzichten de Zaterdag de voorbereiding voor hetgeen op Zondag volgen zal en, om werkelijk van dien dag te ’genieten, moet men tevoren den Zondag- Di. 8 uur voor Cath. Meqne en Cath. de Waard; 8 uur voor overl. fam. Groot—Val- ASSENDELFT. Zondag 7 uur H. Mis met onderrichting, 10 uur Hoogdienst met predikatie, kwart v. twee Catechismus, half 3 Vespers. Maandag half 7 H. Mis bjj de Eerw. Zus ters, 8 uur in de kerk. DL. Wo., Do., Vry. en Za- de H.H. Missen om 7 en 8 uur. Donderdag 8 uur gezongen H. eere van bet H. Sacrament. Maandag half r lusuienstonderricht voor de jeugd in de kerk. Dinsdag half 8 Congregatie voor Eer en Deugd. Woensdag half 8 Ix>f ter eere van SC Jo zef. Zaterdag 7 uur Lof ter eere van Maria. Biechthooren Zaterdag van 48 uur. Da gelijks om half 7 en half 8 Catechismus naar gewoonte. THERESIA NEUMANN. Op de jongste conferentie van Beiereehe l bisschoppen, te Freising vergaderd, is be sloten dat massa-bezoeken aan de gestigma tiseerde van Konnersreuth, evenals vroeger HET HEILIGE LAND, HET KINDER RIJKSTE LAND. (Kipa). Volgens Ziko geeft het centrals vereenigingsorgaan de volgende schildering over den kinderrijkdom in Palestina: Het zal menigeen verwonderen, dat vol gens de laatste statistieken het heilige Land aan de spits staat van alle kinderrijke staten der wereld. In het jhar 1925 werden er op 10.909 493 kinderen geboren, terwijl zelfs in het kinderrijk Egypte, dat in verhouding veel minder Europeesche bevolking telt, in het zelfde jaar op hetzelfde aantal der bevolking steechts 428 geboorten kwamen en in Rusland slechts 409. Het geboortcijfer van Palestina is bijna driemaal zoo hoog als dat van Zwe den (175), meer dan twee en een half maal zoo hoog als dat van Engeland (183) en meer dan twee maal zoo hoog als dat der Ver. eenigjje Staten (226). Zelfs wanneer men het geboortecijfer vergelijkt van als kindrijk be kend staand^anden als Italië en Japan met hun respectievelijk hoog geboortecijfer v. 275 en 338 op 10.000 inwoners, dan nog baalt Palestina de overhand. Dit hoog geboorte cijfer is geen louter toeval, want het was in de afgeloopen jaren nog grooter. Het be- Willem van Schagen en Margareta van Schagen, WOGNUM. H. Hieronymus. Zondag 7 uur de H. Mis voor de Parochie. 9 uur voor Magaretha Koeman, geb. Jong. Maandag 7 uur voor Joannes Koning, half 8 voor den Weled. Heer Nic. Adr. Comman deur en overl. fam. Dinsdag 7 uur voor Grietje Blauw geb. Commanueur, half 8 voor den Weleerw. Heer Petrus Hubertus Antonius Starmans. Woensdag 7 uur voor Dirk Zeeman Grietje Blauw. Donderdag 7 uur voor Maarjte Blauw geb. van Diepen. Te 1% uur voor Trijntje en Die- vertje Mulder. Vrijdag t<‘ 7 uur voor Petrus Vlugt. Zaterdag te 7 uur voor Trijntje van Berkel. Te 7uur voor Maria Christina Spijkhoven. AKERSLOOT Zo. half 8 voor de parochie; 10 uur voor Dirk Sinnige als lid der H. Familie. Ma. 8 uur voor August Wils; 8 uur voor Cornelia Mienis. DL 8 uur voor Cath. Meun© ▼■F 1 - - kering. Wo. 8 uur voor Cornells Pepping; 8 uur voer Joannes Balvers en overl. kinderen. Do. 8 uur voor Henricus Linders; 8 uur voor Paulua Kerssens. Vr. 8 uur voor Afra Heqnis; 8 uur voor Nieolaas Velzeboer en Maria Cornelissen. Za. 8 uur tot zekere intentie: 8 uur voor Gerardus Linders. WIERINGEN. Zo. 17de Zondag na Pinkstercn; half 8 de H. Mis voor Jacobus Numeijer; half 10 voor het geestelijk en tijdolijk welzijn der paroehia. Onder de H.H. Missen halfjaarlqksche schaal- ccllecte voor den St. Pieterspenning; half 3 Vespers, waarna de „Profundis." Ma. 8 uur de H. Mis voor overl. familie Tirleman. Di. 8 uur de H. Mis voor den Zeereerw. Heer Joannes Gerardus van Kdckhoven; des avonds 8 uur St. Antonius-Lof met Rozen hoedje. Wo. 8 uur Maanddienst voor overl. fam. BoersenKoendrink Do. 8 uur de H. Mis voor overl. weldoe ners; 8 uur H. Sacraments-Lof met Rozen hoedje. Vr. 8 uur de H. Mis voor Tbeodorus Ge rardus Boersen, overl. ouders en fam. Za.'8 uur de H. Mis voor Joannes Koop man. Zo. a.g. laatste Zondag der maand; onder de H.H. Missen schaalcollecte voor de kerk Deze week Catechismus volgens gewoonte VENHUIZEN. Zondag 7 uur voor Jan on Trijntje Koop man, half 9 tot intentie, 10 uur voor de pa rochie. Maandag 7 uur voor D. Beemster, 8 uur voor P. Deken en S. Neefjes. Dinsdag 7 uur voor overleden LaanBijl, 8 uur voor C. Ruiter. Woensdag 7 uur voor overleden ouden en fam h««og'"' -t uur gezongen jaargetij voor Joannes Bakker. Donderdag 7 uur voor Maartje Boe en baar overleden echtg. 8 uur voor de geloo- vige zielen. Vrydag 7 uur voor C. Spruit en A. Mees eer, 8 uur voor Klaas Konijn. Zaterdag 7 uur voor Ag. Huiberts hvr. v. P. Meilink, 8 uur voor Geertrui Vlekke. Creator; ’s avonds 7 uur Lof ter eere van het Allerheiligst Sacrament. Za. van 4 uur tot half 9 gelegenheid om te biechten; 7 uur Lof ter eere van O. L. Vrouw ter Nood, met Rozenhoedje voor de leden der Broederschap. Biechthooren voor de kinderen der le en 2e klas. Daar ligt een andere, ook een echte vech tersbaas. Zijn kameraad heeft hem met een spitsen bamboestok in het hoofd gestoken. Hij stootte af op den schedel en kwam in het oog terecht, zoodat het oog natuurlijk verloren is. Een stap verder komen we bii onzen vriend Joseph. Hij is reeds verschillende weken bij ons, maar nu zal het niet lang meer duren. Hier in het ziekenhuis werd hij door ons gedoopt en kreeg toen een mooi kruisje en met Kerstmis een papieren stalletje van Bethlehem. Wanneer wij hem naar zqn kruisje vragen, dan drukt hq met zqn ma gere vingers op het zakje, waarin hq zqu schat bewaart. Joseph zal spoedig uit zqn lijden verlbst worden en dan eeuwig met Zijn Goddelijken Vriend vereenigd zijn. Wq komen aan de vrouwenzaal. Ook hier is'werk en zorg genoeg, geen enkel plaatsje onliezet. De herstellenden zitten op den rand van haar bed en beschouweflOiet als een groote eer, wanneer zij de zusters mogen helpen. Voor we afscheid nemen van onze zieken gaan we eerst nog even links den hoek om, om het kleine devote kerkje te bezoeken dat tusschen de ziekenhallen en ’t zusterhuis ligt; hs£ vórmt dus X middelpunt tusschen zieken on gezonden, verpleegden en ver pleegsters. 1 En des nachtsl Wanneer, onder den schitterenden sterrenhemel, zooals men dim hier kent, de zuster trouw de wacht houdt hq hare dierbare Javanen, dan weet zij, dat op eenige meters afstand Hq met haar waakt voor Wien zij alles ten offer bracht, dat Hq door Zijne Genade haar de kracht schenkt, om met geduld en liefde haar ver heven taak te vervullen. Die haar helpt om veel van die arme zieke Javanen voor den Hemel te winnen. werd bepaald, achterwege moeten blijven. Zrte er echter ernstige redenen voor een bezon; aan Theresia Neumann, bestaan, kan men, onder overlegging van een attest van zijn pastoor, daartoe verlof krijgen van den bisschop van Regensburg Cornelia Zut, hsv. van Z.EM. KARDINAAL VAN ROSSUM INCOGNITO OP REIS. Een verrassende ontmoeting. Het doet een Nederlandsch hart altijd goed in het buitenland een geëerd vaderlan der te mogen ontmoeten, vooral wanneer deze Holland's roem. Z.Em. Kardinaal van J Rossom C-S.S.R. is. Te verrassender is zulk een ontmoeting wanneer ze onverwacht plaats mag vinden en men den hoogge- plaatsten Nederlander in allen eenvoud on opgemerkt gewoonweg temidden van ander publiek aantreft. Hiervan vertelde een be kend katholiek Amsterdammer, de beer H. J. van der Borg, de honorair vertegenwoordiger voor Nederland van het Leipziger Messamt, aan „De Tqd”. Hij was na de pas gesloten najaarsmesse voor zaken doorgereisd naar Italië en had daar volgende vluchtige ont moeting die wq hem zelf laten beschrijven: Voor zaken in Zwitserland op reis, werd my door een vriend aangeraden, mqn week end voor een uitstapje <jp den Rigi-Kulm te benutten. Den tocht van Luzern naar Vitznau zal menig Hollander hebben gemaakt en aange zien ik deze reis voor het eerst deed, zal men begrijpen dat ik slechts oogen had voor de prachtige vergezichten die men, drijvende op de blauwe wateren van het Vierwoudste- denmeer, geniet. Nadat de boot eenige stations had aan gelegd en ik bijna het einddoel van mqn watertocht had bereikt, zie ik op de voorste bank bescheiden naast elkaar twee geeste lijken zitten, beiden met den eenvoudigen ii en i n-ies erhoed en'met eenvcwdi gen wandelstok gewapend. Ondanks hun oenvoudig uiterlqk en optreden wordt mqn opmerkzaamheid getrokken, toen de oudste der beiden zqn hoofd naar rechts wendt en ik daardoor zijn profiel te zien krijg- Hé, dat kou Kardinaal van Rossum zqn denk ik en beschouw aandaebtiger het tweetal dat sa men van tqd tot tqd eenige woorden wisselt, waarvan ik echter niets verstond, omdat ik te ver verwijderd was. Neen, dat was toch, niet mogelqk. Die eenvoudige priesters leken in kleeding meer op een eenvoudigen dorpspastoor met zijn kafielaan, toen opeens de oudste priester zich eenigszins vooroverbuigt en ik achter uit den priesterboord iets helroods to voor schijn zag komen. Misschien toch! De bel van aankomst luidt en ik moet mq haasten mqn jas en reisgoed te halen. Bq het afdalen van de trap kon ik nu de hecren vlak in het gelaat zien. Geen twijfel naar te vervallen. Zoodat als het klokje roept voor het Lof, het niet moeder alleen is, dio zich gereed maakt, maar er steeds velen van het gezin bereid zqn om in dankbaar heid ook aan het eind van den dag nog eens hun hart tot God te verheffen. De Zondag kan zulk een heerlijke dag zijn, vol rast en vol stemming, zooals het ook bedoeld is te zqn, en het ligt aan do huismoeder om haar schaapjes bijeen te hou den. Zq laten zich allemaal leiden, als het maar onopgemerkt gebeurt, zonder dwang. En. al kost het haar veel aan tact en moet zij bedreven zqn in de kunst van geven en nemen en al zou zq misschien zelf dag wel naar wat meer tqd voor zichzelf verlangen om ook te doen wat zij graag wil, toch zal ook haar Zondag de meeste vol doening brengen en het best geslaagd hee- ten, als zq de voldoening leest op de ge zichten der anderen en weet, dat zij het haar danken dat iedere Zopdag hun rust brengt na een week hard werken, en weer moed ver leent om een nieuwe week te beginnen, om dat er telkens, na iedere zes dagen, weer zulk een heerlijke dag volgt, die bq moeder thuis altijd een echte feestdag is. Ma. Feestdag van den H. Pacificus San Severino te verdienen vollen aflaat alle geloovigen. Di. Om kwart voor zes het Lof ter eere van den H. Antonius van Padua. Do. Feestdag van den H. Elsearius te verdienen vollen aflaat voor alle geloovi gen. Vr. Om kwart voor zes het Lof ter eere ▼an het H. Hart. Za. Feestdag- van den H. Michael, te ver dienen vollen aflaat voor de Tertiarissen. A.«.'Zondag om half acht de H. Mis voor de leden van den Fnmciskaaascheu Missie- bond KATHOLIEKE ZIEKENVERPLEGING OP JAVA. Moeder Ansfrida schrijft uit het Francte- cusziekenhuis van Moentilan: „Wq wonen nu een goed half jaar in onó nieuw huis, in. het eenvoudig, maar vrien delijk gebouwd en schilderachtig gelegen St. Franciscusziekenhuis. Hebben wq ons reeds kunnen gewennen aan onze nieuws omgeving, en zqn de zieke Javanen aan ons gewoon? Wanneer onze van den dag of kwamen kijken, overtuigd zqn. Twee groote zalen, een voor mannen en een voor vrouwen nemen een belangrijk deel van de ruimte in beslag. In de morgenuren heb ik gelegenheid om mijn bezoekers eens rond te leiden. Eerst wandelen we langs de rqen bedden in de mannenzaal. Hier liggen twintig of meer van de armste Javanen, wegens plaatsge brek soms met twee in één bed. De meesten liggen op een mat; die zwaar ziek zijn op een met alang-alanggras gevulde matras. Men kan het hun aanzien, dat zij er zich thuis gevoelen en dat zq tevredey zijn met de keurige verzorging, die zij in hun armoe dige bedompte hutten zoo zeer moeten mis sen. De meesten hebben vreeselqke wonden. Hier ligt een man, wiens hoofd heelemaal in het verband zit. Zqn vrouw, die in de vrouwenzaal ligt, heeft hem in een aanval van woede een tas naar het hoofd gegooid. Tot dank kreeg zij toen een messteek. WAARLAND. Zo. half 8 voor Joanna Bruin, hsv. van Gerardus Jonker. Ma. half 8 voor Willem van Schagen en Genrudis Ploeger. Di. half 8 voor Johanna Maria Poland. Wo. half 8 voor Herman us Bommer en Elisabeth Raadgers. Do. 9 uur ge*. Huwelijksmis (BruinSie- ring). Vr. half 8 voor Willem Dekker. Za. half 8 voor Geruvdi» Ploeger. Zo. half 8 voor hsv. van H. Houtman. reikte in het jaar 1926 het toppunt met 534 Eerst in het jaar 1927'ging dit cqfer wat terug op 504. Voor het grootste gedeelte is dit record te danken aan de Mohammedanen, terwql het geboortecijfer bq de Christenen en de Joden niet die hoogte bereikt. Deze voorsprong der volgelingen van Mohamed is niet het gevolg van de omstandigheid, dat zq meerdere vrou we» mogen hebben. Want practisch maakt slechts een zeer klein gedeelte daarvan ge bruik. De Fellache kan zich uit financieels redenen niet meer dan een vrouw veroor loven terwijl de rqke Effendi het niet doet, omdat hij als Europeer wil doorgaan. De groote kinderzegen der Arabieren moet veel eer verklaard worden uit de omstandigheid dat deze er een roem in zien zooveel mogelqk zonen te bezitten en dat de moderne kinder beperking den gewonen Mohamedaan nog onbekend is. 9 rMaar het grootste gedeelte dezer geboor ten wordt door het buitengewoon groot sterf tecijfer weer effen gemaakt. Iq^iet jaar 1927 bedroeg het aantal sterfgevallen onder de Mohatnedanen meer dan twee derden der ge boorten, bq de Christenen daarentegen meer dan de helft, bq de Joden slechts weinig meer dan een derde. Daarvandaan komt het, dat de vermeerdering der Joodsche bevolking In verhouding evonzoo groot is als die derMo- hamwlsncn, en grooter dan die der Chris tenen. HEEMSKERK. Zo. heden de H.H. Missen te 7 uur, half 9 en 10 uur de Hoogmis; half 2 Catechismus; half 3 vergadering van de Derde Orde; geen Congregatie en geen Patronaat; half 3 ver gadering van de Derde Orde; geen Congre gatie en geen Patronaat; half 7 H. Familie; collecte voor de R. K. UnivereiteiL Ma. vergadering Derde Orde van de tela- trioes van het Genootschap van bet H. Hart. Opengevallen en niet-betaalde plaatsen worden na de Hoogmis verkocht. - Wo. 9 uur ge*. Huwelijksmis met Veni Creator; 7 uur algetneene H. Oommume ▼oor de leden van den Meiejesbond eu de Mariavereeniging. *a Avonds 7 uur Mariacon- gngatie. Do. 9 uur ge*. Huwelijksmis met Ven) H. H. WAARD. H. Hart. Zo. Om 7 uur voor Jacob Danenberg en Willem Danenberg; om 10 uur voor de pa rochie. Ma. Om 7 uur voor Adrianus Stoop. Di. Om 7 uur voor Jan Korver. Wo. Om 7 uur voor Jacob en Groot. Do. om 7 uur voor Dirk Plak en overle dene familie. Vr. Om 7 uur voor Groen en Koopman. Za. Om-7 uur voor Mej. Cath. Egb. Graaf. tevreden met het leven, blq om het heerlijk mogelqk, het was de Kardinaal met ik veronderstel Pater dr Drehmana. Een kort oogenblik nog biqft mq over en met jas en tasch gewagend steven ik tamelqk zenuwachtig, op het tweetal toe. „Mag ik als landsman Uwe Eminentie even eerbiedig goeden dag zeggen”? en ik stel mq t^elqkertqd voor. Een onverwacht opzien, een vriendelqke blik, een hand wordt mq toegestoken en de mijne wordt hartelijk gedrukt. Een paar woorden wor- c .i ewisseld. Ook pater Drehmans be groet mq vriendelqk. Ik moet nu weg, want de boot zal zoo weer afvaren. Goede reis, hoor ik nog met vriendelqke stem naroepen. Nog een blik van dank terug en weg is de verse ho ning. Een kwartier Jater zie ik nu van uit de hoogte op het meer een in de verte drij vende boot, waarop de groote zoon van Ne derland onopgemerkt verder reist. „Goede reis”klinkt mq nog in de ooren. 10 uur Grietje Hoogland. Om 10 uur de Hoog- Lof met Rozenhoedje. morgen wel overdenken, den tqd verdeelen en zooveel mogelqk vroeg afdoen om den Zaterdagavond reeds een voorspel van den Zondag te doen zqn. De huisvrouw vooral is verantwoordelijk voor het slagen van haar huiselijk weekend. Zij heeft er geen moeite, geen geld en geen extra tqd voor noodig, maar wel moet zjj knap zijn in het „voorzor gen” nemen en zooveel mogeiijk de „weke- Iqkschv beurt” en de „Zaterdagsche” inkoo- pen op Vrqdag doen plaats «inden, zoodat ook zq reeds op Zaterdagmiddag haar Zon dag kan beg ..oen met baar man, kinderen of grootere huisg iooten, wier werk buitens huis hu- vrijheid geeft van Zaterdagmiddag, tot dat op Maandagmorgen het werkkiokjo v eer luidt. Als de huismoeder niet zorgvuldig overlegt zal ze dikwijls geneigd zqn zichzelf erg druk te maken gedurende de vrqe uren van uiu anderen. Et zijn aityd een ui; n^en, di© ze liefst tot het allerlaatste uitajel om -toch Vouiai op «.onuag mies «u de puntjes te hebben. Daaronder valt bijvoorbeeld het s-br< „n van uia....cie„ óaug en h t vvrqven van de reeds glimmende vloerzeilen, 'laar 't in- en uitloopen van de zi?h vrij- voelende b lisgenooieu is ïg n,,.<««-«i^k l»y het werk en boven L, «<»r <1© Zaterdagvierders, en daardoor worden van b« ,..j»cii ue goec sieiuimugeu u> gevaar gebracht. Bovendien eischt net minder moeite om nog eens even een doek te halen over het reeas gepoetste, als het klaart en goeu droog is, dan het heen en weer geloop te verduren, t .«ql me» ..rom moet men zorgci klaar te Jjn, voordat de anderen komen. Hef x-l voor beide partqcn het pret tigst blqken, want voor hen, die een geheele week hebben gewerkt, is de vrqe Zaterdag mi !dag het lichtpunt, waar ze naar uitzien, en als zij bij het binnentreden m»^,. -r en het huis gereed vinden ter ontvangst, dan komt als het ware de weldoende rust hun reel’s teg ‘moet. Het is wellicht voor een huisvrouw wat moeilijk om te begrijpen met hoeveel ver langen er naar den Zaterdag wordt uitge- zien door hen, die slechts schaars in de avonduren genieten kunnen van het heer lijk „thuis” zqn. Hoewel het hnishoudwerk voor een vrouw haar ook den heelen dag en iederen dag op nieuw bezighoudt, is het haar toch mogelqk om het zelf te regelen en kan ze ook, naar gelang ze zich wat minder gesu£| voelt, haar dagorde veranderen en 's Jlaaiidags kamer doen ’s Dinsdags en ’s Woensdags, stoppen, of omgekeerd, en als zq een erg^ inspannenden morgen heeft doorgebracht, kan *e zich ook al een uurtje rust of een wandelingetje gunnen cm weer op verhaal te komen. Maar de man in zijn zaken, de le deren op school of de grooteren in een of andere betrekking zijn vast gebonden van Maandag tot Zaterdag, voor hen is er geen ontkomen aan en daarom beteekent het week-end voor hen tooveel te meer en zien zq er met zooveel verlangen naar uit. En het welslagen van die twee vrqe dagen, zoowel als de mislukking hangt grootendeela af van de huismoeder. Hét is aan haar vw te zorgen, dat de tqd jnist verdeeld wordt tusschen kerk en ge noegens, zoodat niet alle vrqe tqd aan slechte een van de twee wordt geofferd. Daarom moet ze Jiaar voorbereiding voor een vol maakten Zondag al op Vrqdag aan vangen: haar inkoopen en besteUingen voor de maal tijden dan reeds doen, het huishoudwerk zoo regelen, dat Zaterdags om half 12 uur alles gereed is en het huis er frisch en reeds in Zondagskleedq uitziet. In veel huishoudens wordt er 's Zaterdags vroeg gegeten, zoo dat er ’n lange namiddag overblqft; waarvan ieder naar eigen genoegen kan protiteereu cn het huiselqk souper wordt op dien dag in allen eenvoud toch zulk een gezellige maal tijd, dat men onwillekeurig te zamen biqft en niet meer aan uitgaan denkt. En, als het gezin zoo op Zaterdagavond te zamen is, t 1 u veilig tehuis, dan komt er ook een betere Zondagsstemming en gaat men bqtqds naar bed om den volgenden morgen ook tijdig present te zqn voor de H. Mis. Het behoeft wel niet gezegd te worden dat ieder katholiek gezin door minstens en kele leden vertegenwoordigd behoort te zqn aan de Communiebank. Het ligt natuurlijk weer aan de omstandigheden in ieder gezin, of het geregeld kan worden, dat men na die vroegmis ook nog naar de Hoogmis gaat. Dikwijls heeft het vroege opstaan alleen tot doel om er af te zqn, wat al even erg is als het late draven naar het 12 uurs-Misje. Maar het is niet te verwonderen dat, als de Zondagsmis wordt beschouwd als en niet te ontkomen verplichting, welke echter liefst zoo kort mogelqk duren moet, in later jaren zelfs de kleine plicht nog te zwaar gaat wegen en men den weg naar de kerk geheei verleert. Aan den Zondagmorgen zou tedere huis moeder haar beste krachten moeten besteden en het zoo gezellig maken, dat niemand er naar verlangt om die kostbare ochtenduren slapend door te brengen. Het kan best ge regeld worden, dat er tusschen de H. Missen een gezamenlijk ontbijt plaats vindt en dat maal, op werkdagen gewoonlqk in stilte en haastig genuttigd, is het begin van den feest dag en het is baast onmogelijk, dat een Zon dag, aldus begonnen met gebed en met hui selijke gezelligheid, niet een succes zou worden. De Zondagmorgen kenmerkt den dag; na 12 uur ziet alles er weer anders uit. Dat er ook voor genoegen en ontspanning vrqheid moet bestaan, spreekt vanzelf. Het is de rust voor een werker, dat hq eens doen kan, waar hq lust in heeft en ieder zal die ont spanning op eigen wijze en geheel verschil lend opvatten; voor den een is het een boek, voor een ander een wandeling of een fietstocht voor een derde een bezoek of een gesprek. MCar zoolang ieder tevreden is en sich niet verveelt, is bet doel bereikt. In den laten Zondagnamiddag wil de verve ling wel eens binnensluipen en dan alweer kan slechts huismoederstact gen. Er zqn spelletjes voer gezelligheid, die alles

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 10