r I „ONS BLAD” f No. 224. f 2.85 1 4 Een vereeniging voor veiliger verkeer. FEUILLETON. De vier gedenkwaardige Jaren van de familie van der Velde Woensdag 26 September '28. giro alkmaar km863 /2e Jaargang Verspreide Berichten. Korte Berichten. BINNENLAND. Advertentieprijs ,140.— BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon03 Abonnementsprijs i fat kwartaal voor Alkmaar* Voor buiten Alkmaar Met Geïllustreerd Zondagsblad s s f 0.60 hooger Aan alle abonné*s wordt op aanvrage gratis een polls verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 3000f750.f 250.f 125.f50. DE 7DE OCTOBER TE WIENER NEUSTADT. BUITENLAND. NA EEN HERLEZING VAN HET PROCES-BORMS. GIRO ALKMAAR 104863 werk- 6 er by betrokken waren, uitging, geen twijfel bij my opryzen. H< 1 OPGEDICHT 1611 Veiliger Verkeer die, vijand van het activisme, den dag i Vaar Indië. v (Wordt vervo'gd). i; i door JAN VAN MERLENSTEIN. journalist, .7 van het proces ziek te huis kwam en tot zyn vrouw zei: De fabrieken te 1 NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD I voor- 't kort van een van een Het Roode Kruis te West Palmbeach deelde mee, dat het aantal dooJen, tenge volge van den orkaan in Florida meer dan 2300 bedraagt. DE WILD LAAT^a. Botmtraat Tal. M SS. HAARDEN KACHBU Staeda bet aliaaaSe. Alleen kwaliteitearti kelen en goedkoop! die over vier groote schepen beschikte. Twee van de bemanning hadden korten tijd geleden zelfs hun vyf en twintigjarig dienst- jubileum gevierd. Alleen de marconist maakten een uitzondering, omdat hij pas met de indieuststelling van de „Zwaluw’’ bij ons gekomen was. Deze was hot ook, die later onze verrader werd. Slechts twee man maakten van vaders verlof gebruik. En beiden hadden daar gewichtigen redenen voor. De een moest wegens een ziekte bin nenkort een operatie ondergaan, terwijl de andere een vermeerdering van zyn gezin verwachtte. Dat deze twee lieden uitvielen, was niet bijzonder hinderlijk, en wjj stelden geen plaatsvervangers aan. In geval van nood konden Gerard en ik, ja zelfs moeder en Corry inspringen, want een van de twee achterblyvenden was de koksmaat. De heele zaak was ons zelfs om de volgende redenen hef. Wjj twijfelden er geen oogeoblik aan, dat onze afvaart zou worden bespionneerd. Men zou de twee achterblyvenden zeker over alles ondervragen wat er vandaag aan boord voorgevallen was, ep wjj waren er van overtuigd, dat de antwoorden van bei den den ondervragers den indruk ouden geven, dat wy werkelijk in allen ernst ons vaderland verlieten. W’ederom voeren wjj door den Nieuwen Waterweg de zee in. Dit maal in vrijwillige ballingschap. Wij voeren in Noordelijke richting en bij zonsopgang EEN AFSCHUWELIJK MISDRIJF. Twee menscben zwaar mishandeld, en levend begraven. By een lijkschouwing Maandagmiddag te Stockton verricht op twee oude menschen, Thomas Kirby en zyn vrouw, die by Norton dood onder den grond zijn aangetroffen, heeft de dokter van de politie verklaard dat zy levend begraven en gestikt moesten zyn. Beide slachtoffers vertoonden sporen van elagen die hun, voor zij begraven wer den, op het hoofd waren toegebracht. Do politie heeft de zaak dadelijk in han den genomen en William Conlin, de 22-jari- ge kleinzoon van de slachtoffers, is daarop als verdacht van de misdaad opgesloten. EEN WEERZIEN. James Powell, die nu vijfendertig is, had in 1914 dienst genomen bij het Royal Army Te Kassei is Maandagavond em ran geerende locomotief een goederentrein m do flank gereden. Tengevolge van deu schok zijn 15 geladen wagons vernield. Er ».yn geen sla-'btoifers. maar de schade is zeer groot. In sommige deelen van Frankrijk is het d» laatste dagen piotseling heel koud ge wei den. In Au/ rgne beeft het sterk gevro ren; ook ..an de Loire is vorst waargenomen. De politie te Parijs heeft de hand weten te leegen op een uit negen Tsjechoslowaken of Joegoslaven bestaande inbrekersbende, die inbraken pleegden in tydelyk verlaten woningen der aristocratie. hadden of niet In hun verrassing vergaten zy zelfs ons vliegmachines achterna te sturen, die ook weinig doel gehad zouden hebben, omdat de avondschemering nu snel inviel. Vader en Gerard losten elkaar bij den con centrator af en hielden de snelle vaart nog een tijdje vol. Ik had er een lief ding voor willen geven als ik de gezichten van mijn vyanden eens had kunnen zien. In plaats daarvan kreeg ik echter wat andere te zien wat niet minder interessant was. Plotseling boorde ik n.l. een schreeuw van Corry; ik daaride my om en zag uit het luik van het laadruim de gestalte van George Humbïi- ton te voorschijn komen. Hy trad op ons toe en reide: „Dst hebben jullie g >ed NED. R. K. GRAFISCHE BOND. Blijkens het dezer dagen verschenen jaar verslag 1927 van den Ned. R. K. Grafischen Bond is er in het afgeloopen vereenigings- jaar een succesvolle propaganda gevoerd. Het ledental steeg tot 4284. Sinds de laatste vier jaren beloopt de toename 383. Het ver slag toont aan, dat de mechanisatie der be drijven toeneemt: het aantal bandzetters nam met 41 af; dat der machinezetters steeg met 44. Het boekje geeft een overzicht Ier -ge voerde acties en legt er den nadruk op, dat vooral aan de organisatie der jongens-aspi- ranten groote aandacht dient gewijd te worden. De fin nciën der organisatie stemmen in hun eindresultaten alleszins Jt bevrediging De gezamenlijke 'kassaldi beloopen de son R. K. ALGE.MEENE MIDDENSTANDS- BEDRIJFSRAAD. Aan het jaarverslag van den R. K. Alge- meenen Middenstandsbedrijfsraad over 1927 ontleenen wij het volgende: Gaf de Algemeene Raad reeds in de tweede helft van 1926 teekenen van hernieuwd leven >ook in 1927 heeft hij gedaan, wat in de hui dige omstandigheden van hem verwacht mocht worden. Een terugblik op het afgeloopen jaar doet de gegronde hoop koesteren, dat het werk in de bedryfsraden steeds van meerdere be- teekenis zal worden en dat zoowel door het goede voorbeeld als door de bereikte resul taten anderen zullen worden aangespoord tot navolging. Einde 1927 waren by den Algemeenen Raad aangesloten de bedrijfsraden van het meubelbedrijf; schildersbedrijf; stucadoors- bedryf; slagersbedrijf; schoenmakersbedrijf; den manufacturenhandel. Geconstateerd werden vervolgens de be haalde resultaten in de verschillende be drijven. Aan de uitbreiding van het aantal be drijfsraden wydde het bestuur van den Alge- meenen Raad voortdurend aandacht. DE LIMBURGSCHE MIJNEN. Eenige getallen. De totale netto-productie der gezamenlijke Limburgsche mijnen bedroeg in Augustus 1928 947.244.459 ton. Het totaal aantal ar beiders der gezamenlijke Limburgsche mijnen bedroeg op 1 September 1928 24.160 onder- grondsche en 9684 bovengrondsche, dus in totaal 33.844. De productie in de maand Augustus ia hooger dan die in de voorafgaande maand en wel 9080 ton. Vergeleken met de maand Augustus van het vorige jaar ia er een vee- hooging van 119.681 ton. Het totaal aantal arbeiders vermeerderd* gedurende de maand Augustus met 7, da* der ondergrondsche verminderde met 84 en dat der bovengrondsche steeg met 91. W. Van bun standpunt uit, hebben zy dus vol komen gelyk, het gevaar voor zich daarvoor t« verminderen, doordat zy een ooncentri- •flben aanval op Holland voorbereiden. Weliswaar valt dan onze concentrator niet alleen hun ten deel, maar moeten zy het met alle anderen deelen, doch het is voor hen beter dat allen bet apparaat bezitten dan een van bun naaste buren alleen”. Dat was een aannemelijke verklaring. Van 15 regels f 1.25; elke regel meer f 0.25. Reclame pas regel f 0.75 voor de eerste paginavoor de' overige pagina's f 0.50 Rubriek „Vraag en aanbod” bij vooruitbetaling per pl»»tring f 0.60 per advertentie van 5 regels iedere regel meer f 0.12. De bekorting van het bericht over het door de Alg. Vereeniging voor Automo bilisme aan de 2e Kamer gezonden adres, maatregelen verzoekende ter bevordering van een veiliger verkeer, heeft eenige hoogst belangrijke cyfers, die het publiek moet ken nen, doen vervallen. Het lijkt ons daarom gewenscht, op het onderwerp nog eens terug te komen en wy merken daarby op, dat door het ontbreken van een statistiek van alle verkeersonge vallen in ons land, we uit moeten gaan van de cijfers van Amsterdam. Tevens houden we hierby rekening met de waarschijnlijk heid, dat er op de buitenwegen minder onge vallen voorkomen dan in de steden en trek ken daarvoor 30 pCt. af. Er zouden dan, om by de eindcijfers te blijven in Nederland over 1927 een kleine 10.000 gevallen van dood, verminking en lichtere verwondingen geconstateerd moeten worden. In het tweedë kwartaal van 1928 was het totaal aantal verkeersongevallen in Amster dam reeds met 15S pCt. toegenomen, ter wijl dat der doodelijke ongevallen zelfs met ruim 300 pCt. steeg, tegenover het daaraan- voorafgaande kwartaal. Over het geheeie land lezen we tegenwoordig trouwens van vooral ernstige ongelukken met auto of mo tor, dat valt reeds den oppervlakkigeu lezer op. Wanneer er geen snelle en krachtige maatregelen worden genomen, dan valt aan de hand van buitenlandsche statistieken, geinakkelyk te voorzeggen, welke cyfers wo hier te zien krygen b(j een geregeld drukker wordend verkeer. Nemen we eenige steden wier inwoners aantal Amsterdam over eenigen tyd hoopt te evenaren, en drukken we het totaal onge- Mr. Richard Peter Hugh Utley, een be kend Engelsch cricketer uit Hampshire en officier-vliegenier, heeft zyn sport en de lucht verlaten en is bij de Benedictijnen te An»- pleforth ingetreden. Aan boord van de „Zwaluw” wachtte ons nog een plicht. Zonder verder in details te treden, wat de uitvinding van Gerard aangaat, maakten wy de manschappen bekend met bet feit van het bestaan hier van en eveneens met het verloop der laat ste gebeurtenissen. Hierna liet vader bet aan ieder vrij, terug te trekken. Ik merk hier even op dat al ouze menschen reeds sedert vele jaren bij vader in dienst waren. Zelfs de scheeps officieren waren van onze vrachtbootliin. „Dat hebben jullie g >ed gedaan. Op soo’n snelheid waren de heeren niet voorbereid”. Corry huilde en lachte tegelijk en wy wis ten niet wat we zeggen moesten, want bij ons allen kwam tegelijkertijd de gedachte op aan het reusachtige offer, dat onze toe komstige zwager zijn liefde had gebracht. Hy was officier van de marine en nu.... een deserteur. Hij raadde onze gedachten en zeide; „Stel u gerust. Ik heb mü volkomen re- kfacensap gegeven van wat ik gedaan heh. By u vind ik niet alleen mijn liefde, maar ook het recht”. Daar was geen antwoord op |e geven. Wij drukten hem de hand en heetten hem ala zagen wij aan den horizon de rookwolken van een reeks schepen. Het was léort voor wjj op de hoogte van Doggersbank kwamen. Het was ons nu volkomen onverschillig van welke natie deze schepen waren$, want wy hadden de geheeie wereld tegen ons. Alleen de schepen van ons vaderland behoefden wij niet te vreezen. Naderbijkomend telden wy vier groote kruisers, twee torpedojagers en eenige torpedobooten. Daar we weten wil den, wat we te verwachten hadden, voeren we in denzelfden koers met volle kracht verder. Wjj wisten, dat men ons jacht, ten gevolge van het eigenaardige model op het dek, waarop onze kleine aeroplaan de „Mug” zeer duidelijk te zien was, onmiddel- Ijjk herkennen moest Vader en Gerard stel den zich ieder by een concentrator op. Juist nauwelijks waren wjj binnen het bereik van hun kanonnen gekomen of wjj boorden den doffen knal van een kanon. Het schot ging te hoog, hetajj dat dit de bedoe ling van den vijand was, hetzjj dat Gerard bet met den concentrator had afgeweerd. Wjj maakten hier vlug een eind aan, doordat vader de kracht van onze motoren met zyn concentrator versterkte, zoodat wy een snel heid van ongeveer 134 knoopen bereikten, hetgeen zoowat 250 K M. is. Zulk een vaart stond geen schieten meer toe. Wjj vlogen de oorlogsschepen voorbij en waren al weg,- voor zii goed en wel wisten, of zy ons gezien worden, dat voor bovengenoemde en verdere maatregelen opkomt, jjvert voor betere weg en straattoestanden, welke een veilig verkeer in de hand kunnen werken. Zij kon h.v. een tijdschrift voor een veiliger verkeer in groote oplagen verspreiden, indrukmakende monu menten oprichten, tot nadenken brengende afbeeldingen het licht doen zien, kortom, op breede basis het verantwoordeljjkheidsbe- grip van het publiek aanwakkeren. Een der- gelyk geschrift is noodig, alleen reeds ter Verkrijging van een overzicht over de ver schillende verkeersvoorschriften. Het bewustzijn, zelf iets te kunnen bij dragen tot het naar omlaag drukken van de verschrikkelijke curve, die als geen andere, neiging heeft naar boven te wijzen, zal voor zeer velen een krachtige aansporing zijn, zich op da een of andere manier voor dit doel verdienstelijk te maken. Service Corps en was naar het front in het buitenland gegaan. In 1916 werd hij offici eel als vermist gerapporteerd en vergeefs hadden zjjn ouders- moeite gedaan, om iets over zyn lot te weten te komen. Zyn twee zusters zijn diensters in een restaurant te Cardiff én toen Betty, een van hen. naar een tafeltje toeging om een klant te. bedie nen. riep zij opeens: „O God! Het is mjjn broer!” Daarna gingen broer en zuster naar huis en volgde een blij weerzien, toen zyn moe7 der opendeed. Powell vertelde, dat hij in de wereld had rondgezworven. DE BRAND BIJ DE UFA. De brand die Zondagavond in de plaatsen van de Ufa, de Duitsche filmonder- neming te Berljjn-Tempelhof heeft gewoed ontstond in het gebouw waarin de afdrukken van de films worden vervaardigd. Slechts met moeite slaagden de twee honderd per sonen die zich in het gebouw bevonden, er nog in te ontkomen daar het vuur zich met een geweldige snelheid verspreidde. De brandweer was weldra met tien stoomspui ten ter plaatse. Daar de vlammen op groe ten afstand zichtbaar waren trok een enorme menigte naar Tempelhbf. Een paar honderd agenten moesten gorden ontboden om de omliggende straten af te zetten. Om tien uur ’s avonds waren de vlammen gedoofd. Do stoffelijke schade is buitengewoon groot. Do oorzaak van den brand is nog niet bekend. HONGERSNOOD IN ALBANIë. De bevolking van Noord-Albanië, die voor het grootste gedeelte katholiek is, wordt ge teisterd door een groeten hongersnood. Het Italiaansche Roode Kruis deelt voedsel en kleeding uit onder de 50.000 personen, die door den hongersnood getroffen zijn, welke het gevolg is van voortdurende stortregens, gevolgd door een groote droogte. TRAGISCHE TERUGKEER VAN DE JACHT. vertegenwoordiger der Ohrysler- iwricncu ie Berlijn, Hans Kocb, is op zyn terugkeer van de jacht op tragische wijze om het teven gekomen. Hy had naast den chauf feur plaats genomen en was in slaap ge vallen. Naby Nauen ging het geweer door het schuilden van den auto op den slechten weg af en de kogel drong in het hoofd van den slapende, die op slag gedood werd. EEN BOETE VAN MEER DAN VIJF MILLIOEN MARK. Voor het Hamburger Amtsgericht werd gister na een behandeling, die eenige dagen duurde, vonnis geveld in een zaak wegens overtreding van de belastingwet op tabak. Het ging om een aantal leden van een con- .sortium, die sigaretten onder een valsch merk in den handel brachten, waarbij de be lasting werd ontdoken. Een sigarenfabri kant, twee kooplieden en een sigarettenfa brikant werden veroordeeld tot een boete van tezamen meer dan 5 millioen Mark, sub sidiair gevangenisstraffen van meer dan 3% jaar. dan voor: 452 ongevallen per 100.000 474 ongevallen per 100.000 ongevallen per 100.000 Die man is eerlijk, die man is trouw' en men zal hem veroordeelen, want politieke haat is blind! Men heeft hem veroordeeld; zooals men Artevelde en De Witt vermoord heeft. Quid hoc ad aeternitatem? Maar wat heeft dat voor de eeuwigheid en voor de uitspraak der geschiedenis te beteekenen Niets. VOOR DE VERVROEGDE ONTRUIMING VAN HET RIJNLAND. Naar men uit Brussel meldt, hebben het departement van landsverdediging en de ge nerale staf aan de militaire autoriteiten der hoofdstad bevel gegeven de noodige maat regelen te willen treffen ten einde, bij een te verwachten spoedige ontruiming van het Rijnland, een deel der Belgische bezettings troepen in de kazernes der hoofdstad te kun nen herbergen. DE STAKING IN DE AUSTRALISCHE HAVENS. Véle vrijwilligers. Tc Brisbane werken nu 1122 vrijwilligers aan het lossen en laden van de schepen en te Melbourne 650. De reeders zeggen, dat zij 50 pet. meer praesteeren dan de georganiseerde havenar beiders. Een stormachtige vergadering te Adelaide heeft geweigerd een voorstel tot hervatting van het werk in behandeling te nemen. Er komen daar aanhoudend vechtpartijen tusschen georganiseerden en -vrijwilligers voor. UIT HET LAND VAN KELLOG. De bewapeningsplannen. Naar de „Daily Telegraph” uit Washington verneemt, komt men in toonaangevende Ame- rikaansche kringen steeds meer tot de over tuiging, dat nieuwe bewapeningen, zoowel by de vloot als by het leger in het belang van de verdediging des lands noodzakelyk zyn. De uitgaven voor dc nationale verdediging zulten daardoor met 700«illioen dollar stij- r». i Tegen de demonstraties. Te Weenen zijn vertegenwoordigsteis van vredesvereenigingen van vrouwen gisteren in het parlement verschenen, die den leiders van de verschillende partijen verzocht heb ben, de demonstraties op 7 October te Wiener Neustadt te verbieden. Het blad Arbeiterwilie meldt, dat de partij leiders in het Burgenland besloten hebben aan demonstranten naar Wiener Neustadt, zoowel per trein, als per auto en t-j voet, den doortocht te verbieden. Bovendien zullen zy de regeering verzoeken de demonstraties te Wiener Neustadt te verbieden. H(erman) V(os) heeft voor De Schelde een artikel geschreven nadat hy het verslag van bet proces-Borms bad herlezen. Hij schrijft hierin o.m.: Het is een belangrijk document, aldus H. V., die stcnographische opname van de debatten over het grootste politieke pro ces, dat in België sedert 1830 gevoerd werd. Ik heb er een dag aan gegeven om alles nog eens te herlezen, van beschuldigings- acte tot requisitorium, pleidooien en von nis toe. En ik heb dan de geschreven ge tuigenissen aangevuld met wat Borms my Vrijdagnamiddag heeft zitten vertellen, bij mjjn bezoek te Leuven, over al wat er by en aan dit proces te pas is gekomen, en dat in zyn herinnering nog naleeft. En wanneer ik de laatste bladzijde van het stcnographische relaas gelezen heb, het boek toesla en ik vraag my af: Stond dit proces op het hooge peil van een tragisch debat dat boven de persoonlijkheden, die dan kan 'et heeft op dat peil gestaan. En het ia Bonna, die het er op bracht. Hij is het type van den enkelvoudigen gcvoelsmensch, niet dat van den verstand- mensch. Waarom zou ik het niet neerschry- ven, waar hij zichzelf zoo goed kent? Ligt daarin de verklaring niet van zyn het volk zoo pakkend redenaarstalent? Ik heb hem zitten beluisteren met gespan nen aandacht, toen ik hem vroeg een te rugblik op dat dramatisch verleden te wer pen, en my te vertellen, wat hém toen het meest had aangegrepen. En, geen rimpeling van de ziel, die troebele hartstochten van wrok of zelfs maar ergernis verraadde.... Alleen het simpele verbaal, dat in het heele proces zyn kalmte hem niet verlaten beeft, en dat hij maar enkele dagen gekend heeft, heel in het begin te Leuven, in een koude benepen cel, onder het harde regime van de gewone misdadigers, van donkeren wee moed, maar waarvan hy niemand iets heeft laten merken Borms zyn zelfverdediging; de heele man, ^ooals hij is, eenvoudig, karaktervol, zonder laagheid. Hoe schampte de miserabele aanklacht op zyn integriteit af! Hij was arm: de pistoletten van het ver raad vond men niet bij hem. Hij was trouw: steeds had hij gezegd: ik zal mij voor het gerecht verantwoorden wat ook de gevolgen mogen wezen. En hij was hier! Hij verloochende niets van zyn gedachte. Hij stond en viel met haar. Ik begryp d*en Vlaamschen bondgenoot welkom. Korten tyd daarna bracht de marconist ons een codetelegram. Vader ontcijferde het en zyn gezicht klaarde op. Toen las hy voor: „Van der Velde. Jacht „Zwaluw”. Het diplomatieke corps accepteert onze verzekering dat geen stuk van uw wapen zich in ons land bevindt. Ik heb verder van Hare Majesteit opdracht gekregen u baar vurigen wensch mee te deelen dat het lot u spoedig weer aan uw vaderland moge te ruggeven. De Almachtige behoede u en de uwel” Hiermee was een zware last van ons af gewenteld. Wy waren vrjj om onze rei* voort Te zetten. HOOFDSTUK VL vallen cijfer uit per 100.000 inwoners. We krijgen Birmingham inwoners. Liverpool inwoners. Hamburg tawoners. In hetzelfde jaar 1927 geeft Amsterdam een overeenkomstig berekend cyfer san van 201. over gedeeltelijk 1928 reeds 215. Het verschil zit natuurlijk in het zeer veel grootere aantal motor-voertulgen in de ge noemde steden, maar daardoor valt teven’ op, welk gevaar we hier loopen, wanneer het verkeer, wat bet doet, ook hier inten siever wordt. Voor ons land kan dit in de toekomst be teekenenhetDetceuren van 10.000 tot 20.000 slachtoffers méér dan op bet oogen- blik. Per jaar. Het gaat dus run maatregelen, waardoor duizenden ieder jaar voor leven en ver minking gespaard kunnen worden. Met deze cyfers voor eogen denke men ook niet te licht over ieders persoonlvke kans. Gevallen van 400 per 100.000 wil zeg gen één geval op 250 in een enkel jaar. In een leven van 50 jaar is de kans reeds 1 op 5, wat byna de zekerheid insluit, dat iedere familie, vroeg of laat, een lid beeft te be treuren of te beklagen. Met tijdige verbetering der verkeerstoe- standen kunnen we echter de zee van ellenda omzeilen, waardoor men elders is moeten trekken, om bet althans iets lichter te krijgen. De aan de Regeering en 2e Kamer gestelde maatregelen omvatten in herhaald, het uitgeven op groote schaal een tijdschrift voor veilig verkeer, grondiger opleiding van bestuurders motorvoertuigen en het instellen van Rijks Verkeers Inspectie. De vereeniging voor moet door een zeer lage contributie voor alle weggebruikers toegankelijk, het lichaam De avond was gevallen. Zoowat ep de hoogte van den Noord-Oostelijken boek van Doggersbank bogen we naar het Westen nm en voeren nu dus op de Engelsch* kust aan. Ons plan was hier langs weer naar bot Zuiden te varen. Voor alles moest Georg* ons vertéllen boe btj op de „Zwaluw" gekcH men waa.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 1