r
I
„ONS BLAD”
f
No. 224.
f 2.85
1
4
Een vereeniging voor
veiliger verkeer.
FEUILLETON.
De vier gedenkwaardige Jaren
van de familie van der Velde
Woensdag 26 September '28. giro alkmaar km863 /2e Jaargang
Verspreide Berichten.
Korte Berichten.
BINNENLAND.
Advertentieprijs
,140.—
BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon03
Abonnementsprijs i
fat kwartaal voor Alkmaar*
Voor buiten Alkmaar
Met Geïllustreerd Zondagsblad s s f 0.60 hooger
Aan alle abonné*s wordt op aanvrage gratis een polls verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 3000f750.f 250.f 125.f50.
DE 7DE OCTOBER TE WIENER
NEUSTADT.
BUITENLAND.
NA EEN HERLEZING VAN HET
PROCES-BORMS.
GIRO ALKMAAR 104863
werk-
6
er by betrokken waren, uitging,
geen twijfel bij my opryzen. H<
1
OPGEDICHT
1611
Veiliger Verkeer die, vijand van het activisme, den dag
i
Vaar Indië.
v
(Wordt vervo'gd).
i; i door
JAN VAN MERLENSTEIN.
journalist,
.7 van
het proces ziek te huis kwam en tot zyn
vrouw zei:
De
fabrieken te
1
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
I
voor-
't kort
van
een
van
een
Het Roode Kruis te West Palmbeach
deelde mee, dat het aantal dooJen, tenge
volge van den orkaan in Florida meer dan
2300 bedraagt.
DE WILD
LAAT^a. Botmtraat
Tal. M SS.
HAARDEN KACHBU
Staeda bet aliaaaSe.
Alleen
kwaliteitearti kelen
en goedkoop!
die over vier groote schepen beschikte.
Twee van de bemanning hadden korten tijd
geleden zelfs hun vyf en twintigjarig dienst-
jubileum gevierd. Alleen de marconist
maakten een uitzondering, omdat hij pas
met de indieuststelling van de „Zwaluw’’ bij
ons gekomen was. Deze was hot ook, die
later onze verrader werd. Slechts twee man
maakten van vaders verlof gebruik. En
beiden hadden daar gewichtigen redenen
voor. De een moest wegens een ziekte bin
nenkort een operatie ondergaan, terwijl de
andere een vermeerdering van zyn gezin
verwachtte. Dat deze twee lieden uitvielen,
was niet bijzonder hinderlijk, en wjj stelden
geen plaatsvervangers aan. In geval van
nood konden Gerard en ik, ja zelfs moeder
en Corry inspringen, want een van de twee
achterblyvenden was de koksmaat. De heele
zaak was ons zelfs om de volgende redenen
hef. Wjj twijfelden er geen oogeoblik aan,
dat onze afvaart zou worden bespionneerd.
Men zou de twee achterblyvenden zeker
over alles ondervragen wat er vandaag aan
boord voorgevallen was, ep wjj waren er
van overtuigd, dat de antwoorden van bei
den den ondervragers den indruk ouden
geven, dat wy werkelijk in allen ernst ons
vaderland verlieten. W’ederom voeren wjj
door den Nieuwen Waterweg de zee in. Dit
maal in vrijwillige ballingschap. Wij voeren
in Noordelijke richting en bij zonsopgang
EEN AFSCHUWELIJK MISDRIJF.
Twee menscben zwaar mishandeld,
en levend begraven.
By een lijkschouwing Maandagmiddag te
Stockton verricht op twee oude menschen,
Thomas Kirby en zyn vrouw, die by Norton
dood onder den grond zijn aangetroffen,
heeft de dokter van de politie verklaard
dat zy levend begraven en gestikt moesten
zyn. Beide slachtoffers vertoonden sporen
van elagen die hun, voor zij begraven wer
den, op het hoofd waren toegebracht.
Do politie heeft de zaak dadelijk in han
den genomen en William Conlin, de 22-jari-
ge kleinzoon van de slachtoffers, is daarop
als verdacht van de misdaad opgesloten.
EEN WEERZIEN.
James Powell, die nu vijfendertig is, had
in 1914 dienst genomen bij het Royal Army
Te Kassei is Maandagavond em ran
geerende locomotief een goederentrein m do
flank gereden. Tengevolge van deu schok
zijn 15 geladen wagons vernield. Er ».yn geen
sla-'btoifers. maar de schade is zeer groot.
In sommige deelen van Frankrijk is het
d» laatste dagen piotseling heel koud ge
wei den. In Au/ rgne beeft het sterk gevro
ren; ook ..an de Loire is vorst waargenomen.
De politie te Parijs heeft de hand weten
te leegen op een uit negen Tsjechoslowaken
of Joegoslaven bestaande inbrekersbende,
die inbraken pleegden in tydelyk verlaten
woningen der aristocratie.
hadden of niet In hun verrassing vergaten zy
zelfs ons vliegmachines achterna te sturen,
die ook weinig doel gehad zouden hebben,
omdat de avondschemering nu snel inviel.
Vader en Gerard losten elkaar bij den con
centrator af en hielden de snelle vaart nog
een tijdje vol. Ik had er een lief ding voor
willen geven als ik de gezichten van mijn
vyanden eens had kunnen zien. In plaats
daarvan kreeg ik echter wat andere te zien
wat niet minder interessant was. Plotseling
boorde ik n.l. een schreeuw van Corry; ik
daaride my om en zag uit het luik van het
laadruim de gestalte van George Humbïi-
ton te voorschijn komen. Hy trad op ons
toe en reide:
„Dst hebben jullie g >ed
NED. R. K. GRAFISCHE BOND.
Blijkens het dezer dagen verschenen jaar
verslag 1927 van den Ned. R. K. Grafischen
Bond is er in het afgeloopen vereenigings-
jaar een succesvolle propaganda gevoerd.
Het ledental steeg tot 4284. Sinds de laatste
vier jaren beloopt de toename 383. Het ver
slag toont aan, dat de mechanisatie der be
drijven toeneemt: het aantal bandzetters nam
met 41 af; dat der machinezetters steeg
met 44.
Het boekje geeft een overzicht Ier -ge
voerde acties en legt er den nadruk op, dat
vooral aan de organisatie der jongens-aspi-
ranten groote aandacht dient gewijd te
worden.
De fin nciën der organisatie stemmen in
hun eindresultaten alleszins Jt bevrediging
De gezamenlijke 'kassaldi beloopen de son
R. K. ALGE.MEENE MIDDENSTANDS-
BEDRIJFSRAAD.
Aan het jaarverslag van den R. K. Alge-
meenen Middenstandsbedrijfsraad over 1927
ontleenen wij het volgende:
Gaf de Algemeene Raad reeds in de tweede
helft van 1926 teekenen van hernieuwd leven
>ook in 1927 heeft hij gedaan, wat in de hui
dige omstandigheden van hem verwacht
mocht worden.
Een terugblik op het afgeloopen jaar doet
de gegronde hoop koesteren, dat het werk
in de bedryfsraden steeds van meerdere be-
teekenis zal worden en dat zoowel door het
goede voorbeeld als door de bereikte resul
taten anderen zullen worden aangespoord
tot navolging.
Einde 1927 waren by den Algemeenen
Raad aangesloten de bedrijfsraden van het
meubelbedrijf; schildersbedrijf; stucadoors-
bedryf; slagersbedrijf; schoenmakersbedrijf;
den manufacturenhandel.
Geconstateerd werden vervolgens de be
haalde resultaten in de verschillende be
drijven.
Aan de uitbreiding van het aantal be
drijfsraden wydde het bestuur van den Alge-
meenen Raad voortdurend aandacht.
DE LIMBURGSCHE MIJNEN.
Eenige getallen.
De totale netto-productie der gezamenlijke
Limburgsche mijnen bedroeg in Augustus
1928 947.244.459 ton. Het totaal aantal ar
beiders der gezamenlijke Limburgsche mijnen
bedroeg op 1 September 1928 24.160 onder-
grondsche en 9684 bovengrondsche, dus in
totaal 33.844.
De productie in de maand Augustus ia
hooger dan die in de voorafgaande maand en
wel 9080 ton. Vergeleken met de maand
Augustus van het vorige jaar ia er een vee-
hooging van 119.681 ton.
Het totaal aantal arbeiders vermeerderd*
gedurende de maand Augustus met 7, da*
der ondergrondsche verminderde met 84 en
dat der bovengrondsche steeg met 91.
W.
Van bun standpunt uit, hebben zy dus vol
komen gelyk, het gevaar voor zich daarvoor
t« verminderen, doordat zy een ooncentri-
•flben aanval op Holland voorbereiden.
Weliswaar valt dan onze concentrator niet
alleen hun ten deel, maar moeten zy het met
alle anderen deelen, doch het is voor hen
beter dat allen bet apparaat bezitten dan
een van bun naaste buren alleen”.
Dat was een aannemelijke verklaring.
Van 15 regels f 1.25; elke regel meer f 0.25. Reclame pas
regel f 0.75 voor de eerste paginavoor de' overige pagina's f 0.50
Rubriek „Vraag en aanbod” bij vooruitbetaling per pl»»tring
f 0.60 per advertentie van 5 regels iedere regel meer f 0.12.
De bekorting van het bericht over het
door de Alg. Vereeniging voor Automo
bilisme aan de 2e Kamer gezonden adres,
maatregelen verzoekende ter bevordering
van een veiliger verkeer, heeft eenige hoogst
belangrijke cyfers, die het publiek moet ken
nen, doen vervallen.
Het lijkt ons daarom gewenscht, op het
onderwerp nog eens terug te komen en wy
merken daarby op, dat door het ontbreken
van een statistiek van alle verkeersonge
vallen in ons land, we uit moeten gaan van
de cijfers van Amsterdam. Tevens houden
we hierby rekening met de waarschijnlijk
heid, dat er op de buitenwegen minder onge
vallen voorkomen dan in de steden en trek
ken daarvoor 30 pCt. af.
Er zouden dan, om by de eindcijfers te
blijven in Nederland over 1927 een kleine
10.000 gevallen van dood, verminking en
lichtere verwondingen geconstateerd moeten
worden.
In het tweedë kwartaal van 1928 was het
totaal aantal verkeersongevallen in Amster
dam reeds met 15S pCt. toegenomen, ter
wijl dat der doodelijke ongevallen zelfs met
ruim 300 pCt. steeg, tegenover het daaraan-
voorafgaande kwartaal. Over het geheeie
land lezen we tegenwoordig trouwens van
vooral ernstige ongelukken met auto of mo
tor, dat valt reeds den oppervlakkigeu lezer
op. Wanneer er geen snelle en krachtige
maatregelen worden genomen, dan valt aan
de hand van buitenlandsche statistieken,
geinakkelyk te voorzeggen, welke cyfers wo
hier te zien krygen b(j een geregeld drukker
wordend verkeer.
Nemen we eenige steden wier inwoners
aantal Amsterdam over eenigen tyd hoopt te
evenaren, en drukken we het totaal onge-
Mr. Richard Peter Hugh Utley, een be
kend Engelsch cricketer uit Hampshire en
officier-vliegenier, heeft zyn sport en de lucht
verlaten en is bij de Benedictijnen te An»-
pleforth ingetreden.
Aan boord van de „Zwaluw” wachtte
ons nog een plicht. Zonder verder in details
te treden, wat de uitvinding van Gerard
aangaat, maakten wy de manschappen
bekend met bet feit van het bestaan hier
van en eveneens met het verloop der laat
ste gebeurtenissen.
Hierna liet vader bet aan ieder vrij,
terug te trekken. Ik merk hier even op dat
al ouze menschen reeds sedert vele jaren
bij vader in dienst waren. Zelfs de scheeps
officieren waren van onze vrachtbootliin.
„Dat hebben jullie g >ed gedaan. Op soo’n
snelheid waren de heeren niet voorbereid”.
Corry huilde en lachte tegelijk en wy wis
ten niet wat we zeggen moesten, want bij
ons allen kwam tegelijkertijd de gedachte
op aan het reusachtige offer, dat onze toe
komstige zwager zijn liefde had gebracht.
Hy was officier van de marine en nu....
een deserteur. Hij raadde onze gedachten
en zeide;
„Stel u gerust. Ik heb mü volkomen re-
kfacensap gegeven van wat ik gedaan heh.
By u vind ik niet alleen mijn liefde, maar
ook het recht”.
Daar was geen antwoord op |e geven.
Wij drukten hem de hand en heetten hem ala
zagen wij aan den horizon de rookwolken
van een reeks schepen. Het was léort voor
wjj op de hoogte van Doggersbank kwamen.
Het was ons nu volkomen onverschillig van
welke natie deze schepen waren$, want wy
hadden de geheeie wereld tegen ons. Alleen
de schepen van ons vaderland behoefden wij
niet te vreezen. Naderbijkomend telden wy
vier groote kruisers, twee torpedojagers en
eenige torpedobooten. Daar we weten wil
den, wat we te verwachten hadden, voeren
we in denzelfden koers met volle kracht
verder. Wjj wisten, dat men ons jacht, ten
gevolge van het eigenaardige model op het
dek, waarop onze kleine aeroplaan de
„Mug” zeer duidelijk te zien was, onmiddel-
Ijjk herkennen moest Vader en Gerard stel
den zich ieder by een concentrator op.
Juist nauwelijks waren wjj binnen het
bereik van hun kanonnen gekomen of wjj
boorden den doffen knal van een kanon. Het
schot ging te hoog, hetajj dat dit de bedoe
ling van den vijand was, hetzjj dat Gerard
bet met den concentrator had afgeweerd.
Wjj maakten hier vlug een eind aan, doordat
vader de kracht van onze motoren met zyn
concentrator versterkte, zoodat wy een snel
heid van ongeveer 134 knoopen bereikten,
hetgeen zoowat 250 K M. is. Zulk een vaart
stond geen schieten meer toe. Wjj vlogen
de oorlogsschepen voorbij en waren al weg,-
voor zii goed en wel wisten, of zy ons gezien
worden, dat voor bovengenoemde en verdere
maatregelen opkomt, jjvert voor betere weg
en straattoestanden, welke een veilig verkeer
in de hand kunnen werken. Zij kon h.v. een
tijdschrift voor een veiliger verkeer in groote
oplagen verspreiden, indrukmakende monu
menten oprichten, tot nadenken brengende
afbeeldingen het licht doen zien, kortom, op
breede basis het verantwoordeljjkheidsbe-
grip van het publiek aanwakkeren. Een der-
gelyk geschrift is noodig, alleen reeds ter
Verkrijging van een overzicht over de ver
schillende verkeersvoorschriften.
Het bewustzijn, zelf iets te kunnen bij
dragen tot het naar omlaag drukken van de
verschrikkelijke curve, die als geen andere,
neiging heeft naar boven te wijzen, zal voor
zeer velen een krachtige aansporing zijn, zich
op da een of andere manier voor dit doel
verdienstelijk te maken.
Service Corps en was naar het front in het
buitenland gegaan. In 1916 werd hij offici
eel als vermist gerapporteerd en vergeefs
hadden zjjn ouders- moeite gedaan, om iets
over zyn lot te weten te komen. Zyn twee
zusters zijn diensters in een restaurant te
Cardiff én toen Betty, een van hen. naar
een tafeltje toeging om een klant te. bedie
nen. riep zij opeens: „O God! Het is mjjn
broer!”
Daarna gingen broer en zuster naar huis
en volgde een blij weerzien, toen zyn moe7
der opendeed.
Powell vertelde, dat hij in de wereld had
rondgezworven.
DE BRAND BIJ DE UFA.
De brand die Zondagavond in de
plaatsen van de Ufa, de Duitsche filmonder-
neming te Berljjn-Tempelhof heeft gewoed
ontstond in het gebouw waarin de afdrukken
van de films worden vervaardigd. Slechts
met moeite slaagden de twee honderd per
sonen die zich in het gebouw bevonden, er
nog in te ontkomen daar het vuur zich met
een geweldige snelheid verspreidde. De
brandweer was weldra met tien stoomspui
ten ter plaatse. Daar de vlammen op groe
ten afstand zichtbaar waren trok een enorme
menigte naar Tempelhbf. Een paar honderd
agenten moesten gorden ontboden om de
omliggende straten af te zetten. Om tien uur
’s avonds waren de vlammen gedoofd. Do
stoffelijke schade is buitengewoon groot. Do
oorzaak van den brand is nog niet bekend.
HONGERSNOOD IN ALBANIë.
De bevolking van Noord-Albanië, die voor
het grootste gedeelte katholiek is, wordt ge
teisterd door een groeten hongersnood. Het
Italiaansche Roode Kruis deelt voedsel en
kleeding uit onder de 50.000 personen, die
door den hongersnood getroffen zijn, welke
het gevolg is van voortdurende stortregens,
gevolgd door een groote droogte.
TRAGISCHE TERUGKEER VAN DE
JACHT.
vertegenwoordiger der Ohrysler-
iwricncu ie Berlijn, Hans Kocb, is op zyn
terugkeer van de jacht op tragische wijze om
het teven gekomen. Hy had naast den chauf
feur plaats genomen en was in slaap ge
vallen. Naby Nauen ging het geweer door
het schuilden van den auto op den slechten
weg af en de kogel drong in het hoofd van
den slapende, die op slag gedood werd.
EEN BOETE VAN MEER DAN VIJF
MILLIOEN MARK.
Voor het Hamburger Amtsgericht werd
gister na een behandeling, die eenige dagen
duurde, vonnis geveld in een zaak wegens
overtreding van de belastingwet op tabak.
Het ging om een aantal leden van een con-
.sortium, die sigaretten onder een valsch
merk in den handel brachten, waarbij de be
lasting werd ontdoken. Een sigarenfabri
kant, twee kooplieden en een sigarettenfa
brikant werden veroordeeld tot een boete
van tezamen meer dan 5 millioen Mark, sub
sidiair gevangenisstraffen van meer dan
3% jaar.
dan voor:
452 ongevallen per 100.000
474 ongevallen per 100.000
ongevallen per 100.000
Die man is eerlijk, die man is trouw' en
men zal hem veroordeelen, want politieke
haat is blind!
Men heeft hem veroordeeld; zooals men
Artevelde en De Witt vermoord heeft.
Quid hoc ad aeternitatem?
Maar wat heeft dat voor de eeuwigheid
en voor de uitspraak der geschiedenis te
beteekenen
Niets.
VOOR DE VERVROEGDE ONTRUIMING
VAN HET RIJNLAND.
Naar men uit Brussel meldt, hebben het
departement van landsverdediging en de ge
nerale staf aan de militaire autoriteiten der
hoofdstad bevel gegeven de noodige maat
regelen te willen treffen ten einde, bij een
te verwachten spoedige ontruiming van het
Rijnland, een deel der Belgische bezettings
troepen in de kazernes der hoofdstad te kun
nen herbergen.
DE STAKING IN DE AUSTRALISCHE
HAVENS.
Véle vrijwilligers.
Tc Brisbane werken nu 1122 vrijwilligers
aan het lossen en laden van de schepen en
te Melbourne 650.
De reeders zeggen, dat zij 50 pet. meer
praesteeren dan de georganiseerde havenar
beiders.
Een stormachtige vergadering te Adelaide
heeft geweigerd een voorstel tot hervatting
van het werk in behandeling te nemen.
Er komen daar aanhoudend vechtpartijen
tusschen georganiseerden en -vrijwilligers
voor.
UIT HET LAND VAN KELLOG.
De bewapeningsplannen.
Naar de „Daily Telegraph” uit Washington
verneemt, komt men in toonaangevende Ame-
rikaansche kringen steeds meer tot de over
tuiging, dat nieuwe bewapeningen, zoowel
by de vloot als by het leger in het belang
van de verdediging des lands noodzakelyk
zyn.
De uitgaven voor dc nationale verdediging
zulten daardoor met 700«illioen dollar stij-
r».
i
Tegen de demonstraties.
Te Weenen zijn vertegenwoordigsteis van
vredesvereenigingen van vrouwen gisteren
in het parlement verschenen, die den leiders
van de verschillende partijen verzocht heb
ben, de demonstraties op 7 October te Wiener
Neustadt te verbieden.
Het blad Arbeiterwilie meldt, dat de partij
leiders in het Burgenland besloten hebben
aan demonstranten naar Wiener Neustadt,
zoowel per trein, als per auto en t-j voet,
den doortocht te verbieden. Bovendien zullen
zy de regeering verzoeken de demonstraties
te Wiener Neustadt te verbieden.
H(erman) V(os) heeft voor De Schelde een
artikel geschreven nadat hy het verslag van
bet proces-Borms bad herlezen.
Hij schrijft hierin o.m.:
Het is een belangrijk document, aldus
H. V., die stcnographische opname van de
debatten over het grootste politieke pro
ces, dat in België sedert 1830 gevoerd
werd.
Ik heb er een dag aan gegeven om alles
nog eens te herlezen, van beschuldigings-
acte tot requisitorium, pleidooien en von
nis toe. En ik heb dan de geschreven ge
tuigenissen aangevuld met wat Borms my
Vrijdagnamiddag heeft zitten vertellen, bij
mjjn bezoek te Leuven, over al wat er by
en aan dit proces te pas is gekomen, en dat
in zyn herinnering nog naleeft.
En wanneer ik de laatste bladzijde van
het stcnographische relaas gelezen heb, het
boek toesla en ik vraag my af: Stond dit
proces op het hooge peil van een tragisch
debat dat boven de persoonlijkheden, die
dan kan
'et heeft op
dat peil gestaan. En het ia Bonna, die het
er op bracht.
Hij is het type van den enkelvoudigen
gcvoelsmensch, niet dat van den verstand-
mensch. Waarom zou ik het niet neerschry-
ven, waar hij zichzelf zoo goed kent? Ligt
daarin de verklaring niet van zyn het volk
zoo pakkend redenaarstalent?
Ik heb hem zitten beluisteren met gespan
nen aandacht, toen ik hem vroeg een te
rugblik op dat dramatisch verleden te wer
pen, en my te vertellen, wat hém toen het
meest had aangegrepen. En, geen rimpeling
van de ziel, die troebele hartstochten van
wrok of zelfs maar ergernis verraadde....
Alleen het simpele verbaal, dat in het heele
proces zyn kalmte hem niet verlaten beeft,
en dat hij maar enkele dagen gekend heeft,
heel in het begin te Leuven, in een koude
benepen cel, onder het harde regime van de
gewone misdadigers, van donkeren wee
moed, maar waarvan hy niemand iets heeft
laten merken
Borms zyn zelfverdediging; de heele
man, ^ooals hij is, eenvoudig, karaktervol,
zonder laagheid.
Hoe schampte de miserabele aanklacht
op zyn integriteit af!
Hij was arm: de pistoletten van het ver
raad vond men niet bij hem.
Hij was trouw: steeds had hij gezegd: ik
zal mij voor het gerecht verantwoorden
wat ook de gevolgen mogen wezen. En hij
was hier!
Hij verloochende niets van zyn gedachte.
Hij stond en viel met haar.
Ik begryp d*en Vlaamschen
bondgenoot welkom.
Korten tyd daarna bracht de marconist
ons een codetelegram. Vader ontcijferde het
en zyn gezicht klaarde op. Toen las hy voor:
„Van der Velde. Jacht „Zwaluw”.
Het diplomatieke corps accepteert onze
verzekering dat geen stuk van uw wapen
zich in ons land bevindt. Ik heb verder van
Hare Majesteit opdracht gekregen u baar
vurigen wensch mee te deelen dat het lot
u spoedig weer aan uw vaderland moge te
ruggeven.
De Almachtige behoede u en de uwel”
Hiermee was een zware last van ons af
gewenteld. Wy waren vrjj om onze rei*
voort Te zetten.
HOOFDSTUK VL
vallen cijfer uit per 100.000 inwoners. We
krijgen
Birmingham
inwoners.
Liverpool
inwoners.
Hamburg
tawoners.
In hetzelfde jaar 1927 geeft Amsterdam
een overeenkomstig berekend cyfer san van
201. over gedeeltelijk 1928 reeds 215.
Het verschil zit natuurlijk in het zeer veel
grootere aantal motor-voertulgen in de ge
noemde steden, maar daardoor valt teven’
op, welk gevaar we hier loopen, wanneer
het verkeer, wat bet doet, ook hier inten
siever wordt.
Voor ons land kan dit in de toekomst be
teekenenhetDetceuren van 10.000 tot
20.000 slachtoffers méér dan op bet oogen-
blik. Per jaar.
Het gaat dus run maatregelen, waardoor
duizenden ieder jaar voor leven en ver
minking gespaard kunnen worden.
Met deze cyfers voor eogen denke men
ook niet te licht over ieders persoonlvke
kans. Gevallen van 400 per 100.000 wil zeg
gen één geval op 250 in een enkel jaar. In
een leven van 50 jaar is de kans reeds 1 op 5,
wat byna de zekerheid insluit, dat iedere
familie, vroeg of laat, een lid beeft te be
treuren of te beklagen.
Met tijdige verbetering der verkeerstoe-
standen kunnen we echter de zee van ellenda
omzeilen, waardoor men elders is moeten
trekken, om bet althans iets lichter te
krijgen.
De aan de Regeering en 2e Kamer
gestelde maatregelen omvatten in
herhaald, het uitgeven op groote schaal
een tijdschrift voor veilig verkeer,
grondiger opleiding van bestuurders
motorvoertuigen en het instellen van
Rijks Verkeers Inspectie.
De vereeniging voor
moet door een zeer lage contributie voor
alle weggebruikers toegankelijk, het lichaam
De avond was gevallen. Zoowat ep de
hoogte van den Noord-Oostelijken boek van
Doggersbank bogen we naar het Westen
nm en voeren nu dus op de Engelsch* kust
aan. Ons plan was hier langs weer naar bot
Zuiden te varen. Voor alles moest Georg*
ons vertéllen boe btj op de „Zwaluw" gekcH
men waa.