van het „Noord-Hollqndsch Dagblad TÜ Tet. 874 30 cent per halt pond epistel en evangelie. OP DEN EERSTEN ZONDAG NA paschen. Firma Timmer, St. Anna-sfr. Woning inrichting - Dt R. K. Begrafenis-OndernemlBj „SL Joseph" te Hlkmaar (Bisschoppelijk goedgekeurd) waarborgt 0 een nette begrafenis tegen de billijke tarieven. f Met C. A. RUYGH’s - C f Ochtendwonder- „A VICULTUR*" J bereikt U de grootst* successen. Bestelt por briefkaart, porto MISKALENDER. Vrijdag 5 April 1929. j OFFICIEEL KERKBERICHT is wederom: Mac Tolentijn, 2de en 3de «-■ O_j I het het Evangelie volgens den H. Joannes’, XX, 19—31. In dien tijde, als het avond was op dien dag. zijnde de eerste dag der week, en de Epistel uit den brie/ van den H- Apostel Joannes-, V. 410. Welbeminden, al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en de overwinning, die de wereld overwint, is ons geloof. Wie toch overwint de wereld, dan degene, die gelooft, dat Jesus de Zoon van God is? Hij. Jesus Christus, is <ieg°ne. die door water en bloed gekomen is, niet door water alleen, maar door water en bloed. En het is de Geest, die getuigt, dat Christus de waar heid is. Want drie zijn er. die in den hemel getuigenis geven, de Vader, het Woord, en de heiige Geest, en deze drie zijn één. En drie zjjn er, die op aarde getuigenis geven, de Geest, het water, en het bloed, en deze Zoker heeft V al plannen gemaakt voor vernieuwing van Gordijnen. EinnlcwnKar pet. Iftoper of Matrassen voor het as. voorjaar. Wij zijn gereed U te bedienen. Wij hebben voorhanden een mooie collectie: GLASGORDIJNEN, ALLOVER, VOILE. FILET. OVERGORDIJNEN HAM AST. CRETONNE. L4NDIHTSSTOI LlNOLElTM, GRANIET EN INLAID. KARPETTEN, TAPIS BELGE, AXMINSTER, LOOPER. COCOS. WOL. BOVCU, VELVET- MATRAS, DAMASTEN. Hij geren V alle gewenschte inlichtingen iraartoe wij in slaat zijn door onze erva ring en bedienen V dus vakkundig. was, zou hij de verstandige maatregel van het Vatikaan, die aan de demonstratieve afzondering van het Vatikaan een einde maakt, en de politieke eigenschappen van Mussolini die het Vatikaan tot een overeen komst met het Qurinaal leidde, naar waarde weten te schatten? Zonder twijfel zou hij dit ten volle waardeeren”. Het Sociaal-democratisehe blad Robotnik schrijft: ..Mussolini, die de rechten van den wereldlijken hecischer van Rome, den koning van Italië, zoo smartelijk te zijnen gunste heeft gekortwiekt, geeft aan den geestelijken heerscher der eeuwige stad zijnen roem tepig. Maar wellicht droomt Mussolini van een fascistisch-kerkeljjk wereldrijk, van een staat met den lictorcnbundel en het kruis?” In een tweede artikel noemde hetzelfde blad liet vredesverdrag van Lateranen ..Canossa der XX eeuw, bijzonderlijk Canossa van Mussolini Het vroegere katholieke blad van War schau. die Polska”, noemde het verdrag van den 11 Februari het eenige eerlijke vredes verdrag sinds fiO jaren, de triomph der Kerk en het werk der Goddelijke Voorzienigheid. De regeling der Romeische kwestie, die ont sproten is aan het vaderlijk hart en het zelf standig denken van den vroegeren nuntius Achilles Ratti, zal het begin van een nieuw tijdperk in het leven der Kerk beteekenen. Tot dezelfde slotsom komt de Gazetta Warschauwska, het orgaan van de nationaal democraten, en voegt met betrekking tot de verhouding van het Vatikaan tot den Volken bond daartoe toe: „Volgens onze meening zou de toetreding van den H. Stoel tot den Volkenbond de beteekenis en de stelling der Kerk in de wereld verminderen. Volgens ons oordeel is het duidelijk, dat zij de eerste geestelijke macht moet zijn, boven alle staten en boven alle naties en dat haar plaats door geen andere instelling ingenomen mag worden, die steunt op inaterieele macht en middelen. Noch op principieele, noch op utilitaristische gronden kunnen wij er ons mede vereenigen. dat Rome met Genève ge lijk gesteld wordt, of daaraan ondergeschikt wordt.” De „dzien Polski”, het orgaan der regee- ringsgezinde conservatieven, geeft haar vreugde te kennen over de oplossing en dankt degefien, die door hun hooge wijsheid een nieuw tijdperk in de geschiedenis van Italië en der Kerk mogelijk gemaakt hebben. De „Epoka”, die door een gedeelte der regeering ondersteund wordt, en soms onom wonden op de zjjden der vrijmetselarij staat, schrijft: ,.De eindiging van den strijd, die op het Apennijnenscliiereiland tot dusver on onderbroken voortgeduurd heeft, draagt veel bij tot de verdere bestendiging der betrek kingen op de geheele wereld, en geeft een juist voorbeeld hoe een atmospheer van wederzjjdsch begrijpen en saménwerken ge schapen kan worden, zooals alle Europeesche volkeren het wenschcn.” Het Jood-che blad ,,Nasz Prezglad”, geeft een overzicht van het Romeinsche vraag stuk en hare oplossing en voegt daaraan toe: „Onder deze omstandigheden zal het Vati kaan, om niet onderworpen te worden en den zetel te bleven van het eatholicisme, zijn Cure moeten internationaliseeren, die op het oogenblik bijna geheel Italiaansch is”. Opvallenderwjjze is het Joodsche blad het eeaigste van alle Warschauwschc bladen, dat op de internationaliseering der Romeinsche Curie de aandacht vestigt. Het linksche, liberale blad „Kurjer Poranny”, dat vaak zeer .anti-kerkêljjk gezind is, brengt een overzicht van de Ro meinsche kwestie en keert tenslotte tot Garribaldi terug: „Ofschoon de held van het derde Italië Garribaldi, de eens als god aan gebedene leider der Italiaansche democratie niet persoonlijk van hem zelf komen”. Tot herstel van dezo wantoestanden stelt Mac Craken. voor ’n vervorming van ’t gezin, die zich moet aanpassen aan de nieuwe le vensvoorwaarden en aan de mentaliteit van de jongeren. Ongelukkig genoeg geeft hij niet nauwkeurig aan hoe die verandering moet plaats hebl»en en brengt slechts even naar voren de samenwerking, die moet ontstaan der gemeenschappeljjko redding tusseben z-nuders en kinderen. De godsdienst is waar schijnlijk wel geroepen om hierin een rol van beteekenis te spelen, vooral de katho lieke. die de levende krachten mobiel maakt en altjjd een voorbeeld zal wezen van orde en hiërarchie te midden van den algeheelen warboel. Zal het katlroliek gezin, door feestelijke banden gebonden en dat met alle energie moet trachten het gemeenschappelijk ideaal te realiseeren. zal dat te midden van de te genwoordige ontreddering de dijk zjjn waar tegen de golven zich zullen breken? De ondervinding in de Latijn«che landen schijnt daar wel een bewjjs voor te wezen. Aan het katholieke gezin dus om het ideaal hoog te houden en de groote voortreffelijk heid van de moraal aan te toonen. Daar en daar alleen kan de verterende waporde van de hedendaagache Amerikaan- sche maatschappij redding vinden. Maar zullen ze dat Inzien? vraagt Ad. v. d. S. in „De Tijd”. Jongeren, trekt hieruit uwe conclusies. NAKLANK VAN DE OPLOSSING VAN DE ROMEINSCHE KWESTIE IN POLEN. Aan Kipa wordt medegeedeld: De Poolsche pers gaf eenstemmig Laar vreugde te kennen over de oplossing der Romeinsche kwestie. Zelfs in de linksche en .socialistische pers werd geen wanklank ge- hoord. De dagbladen der liberalen en der vrijmetselaars gaven objektief de berk-hteté drie zijn één. Indien wij de getuigenis der weer en legden den nadruk der kunstige ge volgen voor beide partijen. Daaraan heeft de algemeene achting en liefde, welke men in Polen koestert voor den vroegeren Nuntius Achilles Ratti. alsook de vereering van Maarschalk Pilsudski voor Paus Pius XI. Dat overigens de oplossing van d« Ro meinsche kwestie zoo en niet anders uitval len moest, meende men in Polen reed* voor uit te weten, daar de vroegere Nuntius daaromtrent ondervraagd zijnde, ziju_ wee ning reeds tien jaren geleden in denzeifdén zin geuit had. Op een desbetreffende vraag vhn den Warschauer redacteur en ptelaat Klopotoski, hoe e en oplossing mogelijk was, had de nuntius geantwoord: „Juist zooveel land, dat men erop staan kan. maar de soevereiniteit moet hersteld worden”. Ljjkkuto voor vervoer naar buiten beeehikbaar. Aangifte bij den Directeur A. J. A. GENEFAAS, Langcstraat 8, Telefoon 756. et b(j de aansprekers J. J. ABBES, SL Jaeobetraat 9. F. H. SAVENDE, Koorstraat 8. O. VAN VEEN. Baanaingel 37 B. menschen aannemen, Gods getuigenis meerder. Want dat is Gods getuigenis, dat meerder is, dat Hij van Zijnen Zoon ge tuigd heeft. Die in den Zoon Gods gelooft, heeft Gods getuigenis in zich. DE PRIESTEROPLEIDING IN DE MIDDEL EEUWEN. Op oen zeer goed bezochte vergadering van de leden en buitengewone leden van de R. K. Studentenver. „Albertus Magnus” tel Groningen, heeft dr. M. Schoengen, Rjjksar- chivaris te Zwolle en privaatdocent aan de Universiteit te Groningen, een lezing gehou den getiteld: „Grepen uit den tijd der hervor ming”. Spr. ging den toestand na van het onderwjjs en de geestelijke ontwikkeling van het volk, in het bizonder der geestelijken. „Van den Wehrestand (adel en ridder schap), de Nahretand (de boeren) en den Lehrstand (de geestelijkheid) liet alleen de laatste zich aan het onderwijs gelegen lig gen. Wol waren er kloosterscholen, Stift- schulen, Pfarrechulen en Stadechulcn, doch vap geregeld volksonderwijs was op het ein de der Middeleeuwen eenvoudig geen sprake. Bovendien lieten de volksscholen veel te wenschen over. Geheel anders was do opleiding der geeste lijken met name hier te lande. De opleiding voldeed aanvankelijk aan alle eischen doch was langzamerhand sterk verouderd. Oor spronkelijk waren het Dom- of Kapittelscho len waar de jonge geestelijken vanaf den tonsurist onder leiding van den Scholaster stonden. Daar do parochie» ieder een missie- statie vormden, moest de pastoor zorgen voor en stond hij aan het hoofd niet slechts van de parochiekerk maar ook van de parochie school. Hierdoor daalde het peil van het on derwijs terwijl groote misbruiken ontstonden doordat de wijdeling van de parochiekerk naar een bisschep zocht die hem tot priester wijdde, waarna niemand zich iets van hem aantrok, hetgeen het geestelijk proletariaat zeer in de hand werkte, terwijl in den tijd van het geestelijk verval droevig plichtsver zuim van den kant va«i de Domscholasters, die de hand lichtten met de examens, niet zeldzaam was. De toestanden waren vooral in Groningen, Friesland en Overijscl. belangrijk beter, voor al dank zij de scholen van de Broeders van het Gemccne Leven, een vrij geestelijk ge nootschap dat tot geen kloosterorde behoor de, omstreeks 1380 door den Deventenaar Geert Groote en Florens R ad o wijs gesticht. Dit genootschap bezat centra van hooger on derwijs te Deventer, Zwolle, 's-Hertogen- bosch, Groningen, Amersfoort, Harderwijk en Utrecht; in drie soorten: voor de rijken, voor de middelmatig gegoeden en de arme studen ten. Deze scholen zorgden zoowel voor een uit stekende ascetische vorming van de a.s. gees telijken als voor een goede wetenschappelij ke vorming. Van groote beteekenis voor de ontwikke ling van het onderwijs ie geweest het Zwol- fec'he schoolplan, onder Johan Cele ingc- 1 voord. Tot dien waren de kapittelscholen 1 drieklassig, waarbij in de 2e en 3e klasse het t latjjn grondig werd, geleerd. De HumanUti-- UIT ZUID-AFRIKA. KIRA. Katholiek Zuid-Afrika staat in het' teeken eener algemeene voorbereiding voor een gewichtige gebeurtenis...., zjjn eerst* "Jsucharietisch Congres. Het is het eerste con gres in de zuidelijke werelddeelen en teven* het eerste rn Afrika.Durban, do aantrekke lijke stad van Natal werd daartoe uitverko ren in herinnering aan het 25-jarig ambts jubileum van zijn hfeschop H. Delalle. Het congres zal van 29 Mei tot 2 Juni plaats vin den, en is de voorlooper van het groote Eu charistisch congres, dat het volgende jaar te Carthago in Noord-Afrika geliouden zal wor-- den. Met do feesten in Zuid-Afrika is teven* verbonden de 25-jarige herinnering aan do emancipatie dhr katholieken in hbt Britsche wereldrijk. Het is dus een gebeurtenis met een drievoudige beteckonis’voor ons land. ■Niet alleen de blanken maar ook do ingebo- rerte katholieken der geheele Unie, alsmede vele deelnemers uit'alle deelen der aarde zien dan ook mot spinnende verwachting deze groote gebeurtenis tegemoet. Voor het veel talige Zuid-Afrika zal dit congres een inter nationaal karakter bezitten. „Southern Cross” en „Catholic News”, deze heide uitmuntende katholieke weekbladen deelen onder zich de voorbereidende werkzaamheden. Ook ,.Uma- frika” het eentalige blad der inboorlingen onder directie der congregatie van Mill-Hill, vroeger „Zindabor Zabantu” genaamd, neemt daaraan doel. Als eenig katholiek blad der eigenlijke Zuid-Afrikanen en als orgaan der medewerkende „Catholic Afrika-Union”. die alle beter gestolde inboorlingen omvat, is de nieuwe „Afrikaner” bijzonderlijk ge ëigend. AUe stammen en alle missies van bet Zuiden, alle rassen en klassen van het Noor den, Oosten en Westen scharen zich rondom het Eucharistisch vaandel van den Koning der aarde. 3 wordt vergood WESTERWEG 19, ALKMAAR deuren, waar de leerlingen bijeen kwamen, uit vrees voor de Joden gesloten waren, kwam Jesus, en stond in het midden, en zeide hun: Vrede zij u. En als Hij dit gezegd had. toonde Hij Zijne handen en zijde. De leerlingen waren dan verheugd, dat zjj den Heer zagen. Hij zeide bun dan wederom: Vrede zij u. Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, alzoo zend Ik u. En dit gezegd heb bende, blies Hij over hen, en zeide hun: Ont vangt den heiligen Geest, aan wie gij de zon den zult vergeven, dien worden zij vergeven, en aan wie gij de zonden zult houden, dien zijn zij gehouden. Maar Thomas, een van de twaalf, die genoemd wordt Didymus, was bij hen niet, toen Jesus kwam. De andere leerlingen zeiden hem dan: Wij hebben den Heer gezien Maar hij zeide hun: Tenzij ik in Zijne handen de gaten der nagelen zie, en mijnen vinger in de plaat® der nagelen steke, en mijne hand in Zijne zijde legge, ik zal het niet gelooven. En acht dagen daarna waren de leerlingen wederom binnen en Thomas met hen. Jesus kwam met geelotenc deuren, en stond in het midden, en zeide: Vrede zij >i. Daarna zeide Hij tot Thomas: Steek uwen vinger Herin, en bezie Mijne handen, en neem uwe hand en steek die in Mijne zijde, en wees niet ongeloovig. maar geloovig. Thoma® antwoordde, en zeide Hem: Mijn Heer en mijn God! Jesus zeide hem: Omdat gjj Mij gezien hebt- Thomas! hebt gij geloofd; zalig zijn x3. die niet gezien, en geloofd heb ben. Jesus heeft nog vele andere teekenen in het bijzijn Zijner leerlingen gedaan, die in dit boek niet geschreven zijn: maar deze zijn geschreven, opdat gij zoudt gelooven, dat Jeeus Christus, de Zoon van God is, en opdat gij geloovende. in Zijnen naam het le ven zoudt hebben. DE AMER1KAANSCHE VROUW EN HET GEZINSLEVEN. In de „Page des Jeunes” vinden we een schets, die te denken geeft, overgenomen uit ..Harper's Magazine” en waarin Mac Craken vertelt over de ontbinding van het gezinsleven in Amerika: „Het gezin, aldus de schrijver, heeft voor zoover het een instelling is, noodig om gestut en hersteld te worden, anders zal het geheel ineenstorten. De club, de auto, het kampeeren, de ge woonten, de sociëteit, de vrienden, zij zijn de mededingers van die ouderwetsch sociale cel, die zjjn gunst bij het publiek begint te verliezen. „De Amerikaanscbe literatuur versterkt trouwens deze bewering; er bestaan romans die uitstekend de nieuwe zeden schetsen; waarin het gezin wordt voorgesteld als een verouderde, onnoodige instelling, nog/wel geduld, maar in werkelijkheid m verdruk king geraakt door de steeds driester optre dende emancipatie. „Voor dezen staat van zaken kunnen ver- schiHende oorzaken gevonden worden: aan der eenen kant de nieuwe toestand van het steeds rjjker wordend Amerika: aan den an deren kant ligt de oorzaak bij de vrouw. „De vrouw wordt hoe langer l>oe meer ge- ëma'ncrpeerd en raakt hoe langer hoe moer opgewondener door haar quasi-koningin- scl.ap. „Zij fe voor ’t grootst gedeelte verantwoor delijk voor de hedendaagsche ontbinding van ’■t gezin in Amerika. Is zij bet niet die door hare eigenschappen en door haar hart, den band moet vormen die het gezin samenhoudt? De nieuwe levensopvattingen en levensvoor waarden brengen de meeste Amerikaauscho vrouwen er toe, hetzjj uit noodzaak, hetzij uit snobisme, te werken, dat wil zeggen, een betrekking te aanvaarden buiten het gezin. Het jonge meisje, dat aan de Universiteit ge studeerd heeft, komt terug met een onafhan kelijk heidsgevoel, dat ze op de Hoogcschool heeft opgedaan, met hot verlangen naar eigen broodwinning, met ten groot zelfvertrouwen en de vrees zich te vervelen in het gezin, waar zjj zich slechts met huiselijke bezighe den onledig kan houden. Die meisjes voelen zich verre verheven boven hare, volgens haar inzicht, „ouderwetsehe” ouders, die zo becritiseeren, domineeren en waardoor ze veel te veel naar de oogen worden gezien. „De moeder van 't gezin, die dienstboden kan bekostigen en zelve niets in de huishou ding uitvoert, tracht haar verveling te doo- den door zich voortdurend te verplaatsen. Reizen in Europa, rennen, autotochten, comi té’®. onder-comité’s: -.ij is bij dit alles onver moeibaar. Wat den vader betreft, zijn be zigheden houden hem noodzakelijk verre weg van ’t gezin, hij komt slechts „thuis” om zich dadelijk weer te begeven naar zijn socië teit, waar hij de moeilijkheden van den dag wil gaan vergeten. Wie moet de kinderen op voeden? „Amerika zal 11 antwoorden: „onze open bare scholen en de vele godsdienstige en mo rrelt vereenigingen die we iederen dag op- richten”. Zoodra het de kinderkamer verlaat, v.crdt het kind bjj de gemeenschap ingeljjfd. Zijn opvoeding zal een massale opvoeding weaen; ze zullen van de kinderen bijna een seriet gaan maken. 2 termen zijn nog gang baar: Individu gemeenschap: do term: „Gezin” geldt niet meer. „Wjj zien 't huis verlaten en de clubs over vol van leden. De menigte verdringt zich in de wereldsche vermakelijkheden, op ’t sport terrein, in de bioscoop, in de straten. Do huis kamer is Zondags leqg. Zonder twijfel is gebrek aan godsdienst de groote schuld van de ontwrichting van ’t ge zin en de steeds meer voorkomende echt scheiding. Het ontzag voor 't gezag heeft veel geleden in onze gedemocratiseerde maatschappij, waarin alles één wil zjjn en waarin het individu niet onderdanig wenecht te zjjn aan een groep medeburgers, die hij niet heeft helpen kiezen en die hem tradi ties oplegt en gedragslijnen en gebaren din sche school van ïieventcr en van Zwolle wa® echter een klein- en groot-seminarie tegelijk, waar op het klcin-scminarie behalve Latjjn ook Grieksch en Hobrccuwsch werd gfdo. ceerd. Ook hier zijn twee typen van rnrich-’ ting te onderscheiden: 1. het volledige nchU klassen systeem, d.i. niet universitair onder wijs in <lc twee hoogste klassen. 2. het :T”t>f 6-klasstge-systeem, waarbij het hooger onderwijs aan de universiteit wordt overgelatcn. Tot het eerste type belmoren Zwolle, De venter, Njjmegcn, 's-Hertogenbosch en Lurk, terwijl het Luikschc schoolplan het model was voor dat van Zwikau, Straatsburg en do Radio Studiorum der Jezuïeten. Het tweede type vindt, men terug in d« georganiseerde Domschool van Münster, de school van Roermond. Dortmund, Weee), Essen en Düsseldorf. Organisator van het. Luthersche schoolwee zen was Melanchton. De eenigo klassieke taal die geleerd werd, was het Latjjn. Werkte Melanchton onder Kerkvorst Fre^ derrk te Wittenberg, de eigenlijke organisator van het Luthersche schoolwezen was niet hjj> maar Johannes Bugenhagen, ook Dr. Pomme- ranus genoemd. Hij reorganiseerde of stich*< te volgen* het schoolplan van Melanchtoi^ scholen o.», in Brunswjjk, Hamburg, Pommes ren, Scétleswich-Holstein, Minden. GiittingeW; Soest, Bremen en Osnabriick. Noch het Luthersche schoolplan noch daiH van de Jesuieten was een vooruitgang hst Zwoteche schoolplan. Het eerste was besiM een terugtred, het tweede was hoofdzakeljjkj een overname van het Zwoteohe. Zaterdag 6 April. Mis van Zaterdag in de Paascliweek. Mis Eduxit Dominus, 2e geb. ▼oor Kerk of Paus. - Fr. 2e geb. Z. Maria Crescent ia. Week van 713 April. N. B. Dagelijks Prefatie van Paschen (behalve Maandag). Zondag 7 April. Beloken Paschen, Tijd- 'igen. Mis Quasimodo. Fr. 2e gebed Z. Wilhelmus. Ie Vespers van Maria Boodschop ZV 249. Maandag 8 April. Maria Boodschap (van 25 Maart). Credo, Pref. H. Maagd. Fr. 2e geb. alleen in stille Misse»). Z. Julianus. Dinsdag 9 April. Mis als Zondag zonder Credo, 2e geb. H. Maagd. Concede, 3e geb. voor Kerk of Paus. Fr. Thomas van geb. als boven. Woensdag, 10 April. Alles als Dinsdag. Fr. Z. Marcus Fantuzzi, 2de en 3de geb. als gisteren. Donderdag 11 April. H. Leo I, Credo. Vrijdag 12 April. Alles-als Dinsdag. Pr. Z. Angelus van Chivasso, 2de en 3de geb. Dinsdag. Zaterdag 13 April. H. Herminegild, 2de en 3de geb. als Dinsdag. DOMINICA A NSCHE KALENDER. Zaterdag 6 April Van den dag. Zondag 7 April. Beloken Paschen. Maandag 8 April. O. L. Vrpuw Boodschap t.d. (25 Maart). Dinsdag 9 April. H Antonius Bel. t. d. (5 April); mem. Z. Antonius M. Woensdag 10 April. Z. Antonius M. s.d.; H en III (le Zondag N.O.P.) Donderdag 11 April. H. Leo, Paus, Bel. en Kerkl. d. Vrijdag 12 April. Mis v. d. Zondag, zonde: Gloria en Credo; or. II en III als op le Zon dag N.O.P. Zaterdag 13 April. Z. Bargarita Mgd. s.d.; mem. H Maagd en or. II (te Zond. N.O.P). jCawfUJ. M&mv.-'JhC J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 18