van het
„Noord-Hollqndsch Dagblad
TÜ
Tet. 874
30 cent per halt pond
epistel en evangelie.
OP DEN EERSTEN ZONDAG NA
paschen.
Firma Timmer, St. Anna-sfr.
Woning inrichting -
Dt R. K. Begrafenis-OndernemlBj
„SL Joseph" te Hlkmaar
(Bisschoppelijk goedgekeurd)
waarborgt 0 een nette begrafenis
tegen de billijke tarieven.
f Met C. A. RUYGH’s - C
f Ochtendwonder- „A VICULTUR*" J
bereikt U de grootst* successen. Bestelt por briefkaart, porto
MISKALENDER.
Vrijdag 5 April 1929.
j
OFFICIEEL KERKBERICHT
is
wederom:
Mac
Tolentijn, 2de en 3de
«-■ O_j
I
het
het
Evangelie volgens den H. Joannes’, XX,
19—31.
In dien tijde, als het avond was op dien
dag. zijnde de eerste dag der week, en de
Epistel uit den brie/ van den H- Apostel
Joannes-, V. 410.
Welbeminden, al wat uit God geboren is,
overwint de wereld; en de overwinning, die
de wereld overwint, is ons geloof. Wie toch
overwint de wereld, dan degene, die gelooft,
dat Jesus de Zoon van God is? Hij. Jesus
Christus, is <ieg°ne. die door water en
bloed gekomen is, niet door water alleen,
maar door water en bloed. En het is de
Geest, die getuigt, dat Christus de waar
heid is. Want drie zijn er. die in den hemel
getuigenis geven, de Vader, het Woord, en
de heiige Geest, en deze drie zijn één. En
drie zjjn er, die op aarde getuigenis geven,
de Geest, het water, en het bloed, en deze
Zoker heeft V al plannen gemaakt voor vernieuwing van Gordijnen. EinnlcwnKar
pet. Iftoper of Matrassen voor het as. voorjaar.
Wij zijn gereed U te bedienen.
Wij hebben voorhanden een mooie collectie:
GLASGORDIJNEN, ALLOVER, VOILE. FILET.
OVERGORDIJNEN HAM AST. CRETONNE. L4NDIHTSSTOI
LlNOLElTM, GRANIET EN INLAID.
KARPETTEN, TAPIS BELGE, AXMINSTER,
LOOPER. COCOS. WOL. BOVCU, VELVET-
MATRAS, DAMASTEN.
Hij geren V alle gewenschte inlichtingen iraartoe wij in slaat zijn door onze erva
ring en bedienen V dus vakkundig.
was, zou hij de verstandige maatregel van
het Vatikaan, die aan de demonstratieve
afzondering van het Vatikaan een einde
maakt, en de politieke eigenschappen van
Mussolini die het Vatikaan tot een overeen
komst met het Qurinaal leidde, naar waarde
weten te schatten? Zonder twijfel zou hij
dit ten volle waardeeren”.
Het Sociaal-democratisehe blad Robotnik
schrijft: ..Mussolini, die de rechten van den
wereldlijken hecischer van Rome, den koning
van Italië, zoo smartelijk te zijnen gunste
heeft gekortwiekt, geeft aan den geestelijken
heerscher der eeuwige stad zijnen roem
tepig. Maar wellicht droomt Mussolini van
een fascistisch-kerkeljjk wereldrijk, van een
staat met den lictorcnbundel en het kruis?”
In een tweede artikel noemde hetzelfde
blad liet vredesverdrag van Lateranen
..Canossa der XX eeuw, bijzonderlijk
Canossa van Mussolini
Het vroegere katholieke blad van War
schau. die Polska”, noemde het verdrag van
den 11 Februari het eenige eerlijke vredes
verdrag sinds fiO jaren, de triomph der Kerk
en het werk der Goddelijke Voorzienigheid.
De regeling der Romeische kwestie, die ont
sproten is aan het vaderlijk hart en het zelf
standig denken van den vroegeren nuntius
Achilles Ratti, zal het begin van een nieuw
tijdperk in het leven der Kerk beteekenen.
Tot dezelfde slotsom komt de Gazetta
Warschauwska, het orgaan van de nationaal
democraten, en voegt met betrekking tot de
verhouding van het Vatikaan tot den Volken
bond daartoe toe: „Volgens onze meening
zou de toetreding van den H. Stoel tot den
Volkenbond de beteekenis en de stelling der
Kerk in de wereld verminderen. Volgens ons
oordeel is het duidelijk, dat zij de eerste
geestelijke macht moet zijn, boven alle
staten en boven alle naties en dat haar plaats
door geen andere instelling ingenomen mag
worden, die steunt op inaterieele macht en
middelen. Noch op principieele, noch op
utilitaristische gronden kunnen wij er ons
mede vereenigen. dat Rome met Genève ge
lijk gesteld wordt, of daaraan ondergeschikt
wordt.”
De „dzien Polski”, het orgaan der regee-
ringsgezinde conservatieven, geeft haar
vreugde te kennen over de oplossing en
dankt degefien, die door hun hooge wijsheid
een nieuw tijdperk in de geschiedenis van
Italië en der Kerk mogelijk gemaakt hebben.
De „Epoka”, die door een gedeelte der
regeering ondersteund wordt, en soms onom
wonden op de zjjden der vrijmetselarij staat,
schrijft: ,.De eindiging van den strijd, die op
het Apennijnenscliiereiland tot dusver on
onderbroken voortgeduurd heeft, draagt veel
bij tot de verdere bestendiging der betrek
kingen op de geheele wereld, en geeft een
juist voorbeeld hoe een atmospheer van
wederzjjdsch begrijpen en saménwerken ge
schapen kan worden, zooals alle Europeesche
volkeren het wenschcn.”
Het Jood-che blad ,,Nasz Prezglad”, geeft
een overzicht van het Romeinsche vraag
stuk en hare oplossing en voegt daaraan toe:
„Onder deze omstandigheden zal het Vati
kaan, om niet onderworpen te worden en den
zetel te bleven van het eatholicisme, zijn
Cure moeten internationaliseeren, die op het
oogenblik bijna geheel Italiaansch is”.
Opvallenderwjjze is het Joodsche blad het
eeaigste van alle Warschauwschc bladen, dat
op de internationaliseering der Romeinsche
Curie de aandacht vestigt.
Het linksche, liberale blad „Kurjer
Poranny”, dat vaak zeer .anti-kerkêljjk
gezind is, brengt een overzicht van de Ro
meinsche kwestie en keert tenslotte tot
Garribaldi terug: „Ofschoon de held van het
derde Italië Garribaldi, de eens als god aan
gebedene leider der Italiaansche democratie
niet persoonlijk van hem zelf komen”.
Tot herstel van dezo wantoestanden stelt
Mac Craken. voor ’n vervorming van ’t gezin,
die zich moet aanpassen aan de nieuwe le
vensvoorwaarden en aan de mentaliteit van
de jongeren. Ongelukkig genoeg geeft hij niet
nauwkeurig aan hoe die verandering moet
plaats hebl»en en brengt slechts even naar
voren de samenwerking, die moet ontstaan
der gemeenschappeljjko redding tusseben
z-nuders en kinderen. De godsdienst is waar
schijnlijk wel geroepen om hierin een rol
van beteekenis te spelen, vooral de katho
lieke. die de levende krachten mobiel maakt
en altjjd een voorbeeld zal wezen van orde
en hiërarchie te midden van den algeheelen
warboel.
Zal het katlroliek gezin, door feestelijke
banden gebonden en dat met alle energie
moet trachten het gemeenschappelijk ideaal
te realiseeren. zal dat te midden van de te
genwoordige ontreddering de dijk zjjn waar
tegen de golven zich zullen breken?
De ondervinding in de Latijn«che landen
schijnt daar wel een bewjjs voor te wezen.
Aan het katholieke gezin dus om het ideaal
hoog te houden en de groote voortreffelijk
heid van de moraal aan te toonen.
Daar en daar alleen kan de verterende
waporde van de hedendaagache Amerikaan-
sche maatschappij redding vinden.
Maar zullen ze dat Inzien? vraagt Ad. v. d.
S. in „De Tijd”.
Jongeren, trekt hieruit uwe conclusies.
NAKLANK VAN DE OPLOSSING VAN
DE ROMEINSCHE KWESTIE IN POLEN.
Aan Kipa wordt medegeedeld:
De Poolsche pers gaf eenstemmig Laar
vreugde te kennen over de oplossing der
Romeinsche kwestie. Zelfs in de linksche en
.socialistische pers werd geen wanklank ge-
hoord. De dagbladen der liberalen en der
vrijmetselaars gaven objektief de berk-hteté
drie zijn één. Indien wij de getuigenis der weer en legden den nadruk der kunstige ge
volgen voor beide partijen. Daaraan heeft
de algemeene achting en liefde, welke men in
Polen koestert voor den vroegeren Nuntius
Achilles Ratti. alsook de vereering van
Maarschalk Pilsudski voor Paus Pius XI.
Dat overigens de oplossing van d« Ro
meinsche kwestie zoo en niet anders uitval
len moest, meende men in Polen reed* voor
uit te weten, daar de vroegere Nuntius
daaromtrent ondervraagd zijnde, ziju_ wee
ning reeds tien jaren geleden in denzeifdén
zin geuit had. Op een desbetreffende vraag
vhn den Warschauer redacteur en ptelaat
Klopotoski, hoe e en oplossing mogelijk was,
had de nuntius geantwoord: „Juist zooveel
land, dat men erop staan kan. maar de
soevereiniteit moet hersteld worden”.
Ljjkkuto voor vervoer naar buiten
beeehikbaar.
Aangifte bij den Directeur A. J.
A. GENEFAAS, Langcstraat 8,
Telefoon 756.
et b(j de aansprekers
J. J. ABBES, SL Jaeobetraat 9.
F. H. SAVENDE, Koorstraat 8.
O. VAN VEEN. Baanaingel 37 B.
menschen aannemen, Gods getuigenis
meerder. Want dat is Gods getuigenis, dat
meerder is, dat Hij van Zijnen Zoon ge
tuigd heeft. Die in den Zoon Gods gelooft,
heeft Gods getuigenis in zich.
DE PRIESTEROPLEIDING
IN DE MIDDEL EEUWEN.
Op oen zeer goed bezochte vergadering
van de leden en buitengewone leden van de
R. K. Studentenver. „Albertus Magnus” tel
Groningen, heeft dr. M. Schoengen, Rjjksar-
chivaris te Zwolle en privaatdocent aan de
Universiteit te Groningen, een lezing gehou
den getiteld: „Grepen uit den tijd der hervor
ming”. Spr. ging den toestand na van het
onderwjjs en de geestelijke ontwikkeling van
het volk, in het bizonder der geestelijken.
„Van den Wehrestand (adel en ridder
schap), de Nahretand (de boeren) en den
Lehrstand (de geestelijkheid) liet alleen de
laatste zich aan het onderwijs gelegen lig
gen. Wol waren er kloosterscholen, Stift-
schulen, Pfarrechulen en Stadechulcn, doch
vap geregeld volksonderwijs was op het ein
de der Middeleeuwen eenvoudig geen sprake.
Bovendien lieten de volksscholen veel te
wenschen over.
Geheel anders was do opleiding der geeste
lijken met name hier te lande. De opleiding
voldeed aanvankelijk aan alle eischen doch
was langzamerhand sterk verouderd. Oor
spronkelijk waren het Dom- of Kapittelscho
len waar de jonge geestelijken vanaf den
tonsurist onder leiding van den Scholaster
stonden. Daar do parochie» ieder een missie-
statie vormden, moest de pastoor zorgen voor
en stond hij aan het hoofd niet slechts van
de parochiekerk maar ook van de parochie
school. Hierdoor daalde het peil van het on
derwijs terwijl groote misbruiken ontstonden
doordat de wijdeling van de parochiekerk
naar een bisschep zocht die hem tot priester
wijdde, waarna niemand zich iets van hem
aantrok, hetgeen het geestelijk proletariaat
zeer in de hand werkte, terwijl in den tijd
van het geestelijk verval droevig plichtsver
zuim van den kant va«i de Domscholasters,
die de hand lichtten met de examens, niet
zeldzaam was.
De toestanden waren vooral in Groningen,
Friesland en Overijscl. belangrijk beter, voor
al dank zij de scholen van de Broeders van
het Gemccne Leven, een vrij geestelijk ge
nootschap dat tot geen kloosterorde behoor
de, omstreeks 1380 door den Deventenaar
Geert Groote en Florens R ad o wijs gesticht.
Dit genootschap bezat centra van hooger on
derwijs te Deventer, Zwolle, 's-Hertogen-
bosch, Groningen, Amersfoort, Harderwijk en
Utrecht; in drie soorten: voor de rijken, voor
de middelmatig gegoeden en de arme studen
ten.
Deze scholen zorgden zoowel voor een uit
stekende ascetische vorming van de a.s. gees
telijken als voor een goede wetenschappelij
ke vorming.
Van groote beteekenis voor de ontwikke
ling van het onderwijs ie geweest het Zwol-
fec'he schoolplan, onder Johan Cele ingc- 1
voord. Tot dien waren de kapittelscholen 1
drieklassig, waarbij in de 2e en 3e klasse het t
latjjn grondig werd, geleerd. De HumanUti--
UIT ZUID-AFRIKA.
KIRA. Katholiek Zuid-Afrika staat in het'
teeken eener algemeene voorbereiding voor
een gewichtige gebeurtenis...., zjjn eerst*
"Jsucharietisch Congres. Het is het eerste con
gres in de zuidelijke werelddeelen en teven*
het eerste rn Afrika.Durban, do aantrekke
lijke stad van Natal werd daartoe uitverko
ren in herinnering aan het 25-jarig ambts
jubileum van zijn hfeschop H. Delalle. Het
congres zal van 29 Mei tot 2 Juni plaats vin
den, en is de voorlooper van het groote Eu
charistisch congres, dat het volgende jaar te
Carthago in Noord-Afrika geliouden zal wor--
den. Met do feesten in Zuid-Afrika is teven*
verbonden de 25-jarige herinnering aan do
emancipatie dhr katholieken in hbt Britsche
wereldrijk. Het is dus een gebeurtenis met
een drievoudige beteckonis’voor ons land.
■Niet alleen de blanken maar ook do ingebo-
rerte katholieken der geheele Unie, alsmede
vele deelnemers uit'alle deelen der aarde zien
dan ook mot spinnende verwachting deze
groote gebeurtenis tegemoet. Voor het veel
talige Zuid-Afrika zal dit congres een inter
nationaal karakter bezitten. „Southern Cross”
en „Catholic News”, deze heide uitmuntende
katholieke weekbladen deelen onder zich de
voorbereidende werkzaamheden. Ook ,.Uma-
frika” het eentalige blad der inboorlingen
onder directie der congregatie van Mill-Hill,
vroeger „Zindabor Zabantu” genaamd, neemt
daaraan doel. Als eenig katholiek blad der
eigenlijke Zuid-Afrikanen en als orgaan der
medewerkende „Catholic Afrika-Union”. die
alle beter gestolde inboorlingen omvat, is
de nieuwe „Afrikaner” bijzonderlijk ge
ëigend. AUe stammen en alle missies van bet
Zuiden, alle rassen en klassen van het Noor
den, Oosten en Westen scharen zich rondom
het Eucharistisch vaandel van den Koning
der aarde.
3 wordt vergood WESTERWEG 19, ALKMAAR
deuren, waar de leerlingen bijeen kwamen,
uit vrees voor de Joden gesloten waren,
kwam Jesus, en stond in het midden, en
zeide hun: Vrede zij u. En als Hij dit gezegd
had. toonde Hij Zijne handen en zijde. De
leerlingen waren dan verheugd, dat zjj den
Heer zagen. Hij zeide bun dan wederom:
Vrede zij u. Gelijk de Vader Mij gezonden
heeft, alzoo zend Ik u. En dit gezegd heb
bende, blies Hij over hen, en zeide hun: Ont
vangt den heiligen Geest, aan wie gij de zon
den zult vergeven, dien worden zij vergeven,
en aan wie gij de zonden zult houden, dien
zijn zij gehouden. Maar Thomas, een van de
twaalf, die genoemd wordt Didymus, was
bij hen niet, toen Jesus kwam. De andere
leerlingen zeiden hem dan: Wij hebben den
Heer gezien Maar hij zeide hun: Tenzij ik
in Zijne handen de gaten der nagelen zie, en
mijnen vinger in de plaat® der nagelen steke,
en mijne hand in Zijne zijde legge, ik zal het
niet gelooven. En acht dagen daarna waren
de leerlingen wederom binnen en Thomas
met hen. Jesus kwam met geelotenc deuren,
en stond in het midden, en zeide: Vrede zij
>i. Daarna zeide Hij tot Thomas: Steek uwen
vinger Herin, en bezie Mijne handen, en
neem uwe hand en steek die in Mijne zijde,
en wees niet ongeloovig. maar geloovig.
Thoma® antwoordde, en zeide Hem: Mijn
Heer en mijn God! Jesus zeide hem: Omdat
gjj Mij gezien hebt- Thomas! hebt gij geloofd;
zalig zijn x3. die niet gezien, en geloofd heb
ben. Jesus heeft nog vele andere teekenen
in het bijzijn Zijner leerlingen gedaan, die in
dit boek niet geschreven zijn: maar deze
zijn geschreven, opdat gij zoudt gelooven,
dat Jeeus Christus, de Zoon van God is, en
opdat gij geloovende. in Zijnen naam het le
ven zoudt hebben.
DE AMER1KAANSCHE VROUW EN HET
GEZINSLEVEN.
In de „Page des Jeunes” vinden we een
schets, die te denken geeft, overgenomen
uit ..Harper's Magazine” en waarin Mac
Craken vertelt over de ontbinding van het
gezinsleven in Amerika:
„Het gezin, aldus de schrijver, heeft
voor zoover het een instelling is, noodig om
gestut en hersteld te worden, anders zal
het geheel ineenstorten.
De club, de auto, het kampeeren, de ge
woonten, de sociëteit, de vrienden, zij zijn
de mededingers van die ouderwetsch sociale
cel, die zjjn gunst bij het publiek begint te
verliezen.
„De Amerikaanscbe literatuur versterkt
trouwens deze bewering; er bestaan romans
die uitstekend de nieuwe zeden schetsen;
waarin het gezin wordt voorgesteld als een
verouderde, onnoodige instelling, nog/wel
geduld, maar in werkelijkheid m verdruk
king geraakt door de steeds driester optre
dende emancipatie.
„Voor dezen staat van zaken kunnen ver-
schiHende oorzaken gevonden worden: aan
der eenen kant de nieuwe toestand van het
steeds rjjker wordend Amerika: aan den an
deren kant ligt de oorzaak bij de vrouw.
„De vrouw wordt hoe langer l>oe meer ge-
ëma'ncrpeerd en raakt hoe langer hoe moer
opgewondener door haar quasi-koningin-
scl.ap.
„Zij fe voor ’t grootst gedeelte verantwoor
delijk voor de hedendaagsche ontbinding van
’■t gezin in Amerika. Is zij bet niet die door
hare eigenschappen en door haar hart, den
band moet vormen die het gezin samenhoudt?
De nieuwe levensopvattingen en levensvoor
waarden brengen de meeste Amerikaauscho
vrouwen er toe, hetzjj uit noodzaak, hetzij uit
snobisme, te werken, dat wil zeggen, een
betrekking te aanvaarden buiten het gezin.
Het jonge meisje, dat aan de Universiteit ge
studeerd heeft, komt terug met een onafhan
kelijk heidsgevoel, dat ze op de Hoogcschool
heeft opgedaan, met hot verlangen naar eigen
broodwinning, met ten groot zelfvertrouwen
en de vrees zich te vervelen in het gezin,
waar zjj zich slechts met huiselijke bezighe
den onledig kan houden. Die meisjes voelen
zich verre verheven boven hare, volgens
haar inzicht, „ouderwetsehe” ouders, die zo
becritiseeren, domineeren en waardoor ze
veel te veel naar de oogen worden gezien.
„De moeder van 't gezin, die dienstboden
kan bekostigen en zelve niets in de huishou
ding uitvoert, tracht haar verveling te doo-
den door zich voortdurend te verplaatsen.
Reizen in Europa, rennen, autotochten, comi
té’®. onder-comité’s: -.ij is bij dit alles onver
moeibaar. Wat den vader betreft, zijn be
zigheden houden hem noodzakelijk verre weg
van ’t gezin, hij komt slechts „thuis” om
zich dadelijk weer te begeven naar zijn socië
teit, waar hij de moeilijkheden van den dag
wil gaan vergeten. Wie moet de kinderen op
voeden?
„Amerika zal 11 antwoorden: „onze open
bare scholen en de vele godsdienstige en mo
rrelt vereenigingen die we iederen dag op-
richten”. Zoodra het de kinderkamer verlaat,
v.crdt het kind bjj de gemeenschap ingeljjfd.
Zijn opvoeding zal een massale opvoeding
weaen; ze zullen van de kinderen bijna een
seriet gaan maken. 2 termen zijn nog gang
baar: Individu gemeenschap: do term:
„Gezin” geldt niet meer.
„Wjj zien 't huis verlaten en de clubs over
vol van leden. De menigte verdringt zich in
de wereldsche vermakelijkheden, op ’t sport
terrein, in de bioscoop, in de straten. Do huis
kamer is Zondags leqg.
Zonder twijfel is gebrek aan godsdienst de
groote schuld van de ontwrichting van ’t ge
zin en de steeds meer voorkomende echt
scheiding. Het ontzag voor 't gezag heeft
veel geleden in onze gedemocratiseerde
maatschappij, waarin alles één wil zjjn en
waarin het individu niet onderdanig wenecht
te zjjn aan een groep medeburgers, die hij
niet heeft helpen kiezen en die hem tradi
ties oplegt en gedragslijnen en gebaren din
sche school van ïieventcr en van Zwolle wa®
echter een klein- en groot-seminarie tegelijk,
waar op het klcin-scminarie behalve Latjjn
ook Grieksch en Hobrccuwsch werd gfdo.
ceerd. Ook hier zijn twee typen van rnrich-’
ting te onderscheiden: 1. het volledige nchU
klassen systeem, d.i. niet universitair onder
wijs in <lc twee hoogste klassen.
2. het :T”t>f 6-klasstge-systeem, waarbij het
hooger onderwijs aan de universiteit wordt
overgelatcn.
Tot het eerste type belmoren Zwolle, De
venter, Njjmegcn, 's-Hertogenbosch en Lurk,
terwijl het Luikschc schoolplan het model
was voor dat van Zwikau, Straatsburg en do
Radio Studiorum der Jezuïeten.
Het tweede type vindt, men terug in d«
georganiseerde Domschool van Münster, de
school van Roermond. Dortmund, Weee),
Essen en Düsseldorf.
Organisator van het. Luthersche schoolwee
zen was Melanchton. De eenigo klassieke taal
die geleerd werd, was het Latjjn.
Werkte Melanchton onder Kerkvorst Fre^
derrk te Wittenberg, de eigenlijke organisator
van het Luthersche schoolwezen was niet hjj>
maar Johannes Bugenhagen, ook Dr. Pomme-
ranus genoemd. Hij reorganiseerde of stich*<
te volgen* het schoolplan van Melanchtoi^
scholen o.», in Brunswjjk, Hamburg, Pommes
ren, Scétleswich-Holstein, Minden. GiittingeW;
Soest, Bremen en Osnabriick.
Noch het Luthersche schoolplan noch daiH
van de Jesuieten was een vooruitgang hst
Zwoteche schoolplan. Het eerste was besiM
een terugtred, het tweede was hoofdzakeljjkj
een overname van het Zwoteohe.
Zaterdag 6 April. Mis van Zaterdag in de
Paascliweek. Mis Eduxit Dominus, 2e geb.
▼oor Kerk of Paus. -
Fr. 2e geb. Z. Maria Crescent ia.
Week van 713 April.
N. B. Dagelijks Prefatie van Paschen
(behalve Maandag).
Zondag 7 April. Beloken Paschen, Tijd-
'igen. Mis Quasimodo.
Fr. 2e gebed Z. Wilhelmus. Ie Vespers van
Maria Boodschop ZV 249.
Maandag 8 April. Maria Boodschap (van
25 Maart). Credo, Pref. H. Maagd.
Fr. 2e geb. alleen in stille Misse»).
Z. Julianus.
Dinsdag 9 April. Mis als Zondag zonder
Credo, 2e geb. H. Maagd. Concede, 3e geb.
voor Kerk of Paus.
Fr. Thomas van
geb. als boven.
Woensdag, 10 April. Alles als Dinsdag.
Fr. Z. Marcus Fantuzzi, 2de en 3de geb.
als gisteren.
Donderdag 11 April. H. Leo I, Credo.
Vrijdag 12 April. Alles-als Dinsdag.
Pr. Z. Angelus van Chivasso, 2de en 3de
geb. Dinsdag.
Zaterdag 13 April. H. Herminegild, 2de en
3de geb. als Dinsdag.
DOMINICA A NSCHE KALENDER.
Zaterdag 6 April Van den dag.
Zondag 7 April. Beloken Paschen.
Maandag 8 April. O. L. Vrpuw Boodschap
t.d. (25 Maart).
Dinsdag 9 April. H Antonius Bel. t. d.
(5 April); mem. Z. Antonius M.
Woensdag 10 April. Z. Antonius M. s.d.;
H en III (le Zondag N.O.P.)
Donderdag 11 April. H. Leo, Paus, Bel. en
Kerkl. d.
Vrijdag 12 April. Mis v. d. Zondag, zonde:
Gloria en Credo; or. II en III als op le Zon
dag N.O.P.
Zaterdag 13 April. Z. Bargarita Mgd. s.d.;
mem. H Maagd en or. II (te Zond. N.O.P).
jCawfUJ. M&mv.-'JhC J