i nieuwe Japon kijken^fj^ft I ll 1 j' I Actie-Vergadering van het R. K. Werkliedenverbond. •1 „ONS BLAD" Colbert Costumes ff 4.60 Maandag 8 April 1928. No. 81. Bureau HOF 6, ALKMAAR - Telefoon ■fol a I FEUILLETON. Geld! .'I ast X— f 2.85 I Abonnementsprijs I Per kwartaal voor Alkmaar. Voor buiten Alkmaar Met Geïllustreerd Zondagsblad t f 0.60 booger Advertenttsprijs Aan alfa abonnCa wordt op aanvrage gratis een polls verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 3000. X-, f750.f 250.f 125.—, f 50.f40. De Stoomerij en Ververij van S. KROM, behandelt vanal 10 April NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD «9 bedienden i tie: door oog op de verhouding tusschen de politiek I rj de recht- AMSTERDAM: Nieuwendijk 225 229 UTRECHT: Oude Gracht 151. XVI Edelmoedig/ A u niet ver- alleen product van net laatste Mgr. Aengenent bestreden Manchester - liberalisme, ons 1__-, l ruim 40.000 Katholiek georganiseerden deeb-T van bun Arbeidersbeweging eenigen, lij het en de sociale problemen, heel redelijk en ver«»«anbaar, dat de arbeiders bjj het uit oefenen van hun invloed, bepaaldelijk bü h«t bezetten van genoemde publieke instellingen, er rekening mede houden, dat 30 jaar sociale en politieke scholing, mannen uit hun eigen kring, mannen, die de gevolgen van net beidensch kapitalisme anders dan uit boeken en tijdschriften ook uit de practijk van het leven kennen, bijzonder geschikt maken om hunne belangen te verdedigen. De staatkundige volwaardigheid der ar beiders is niet uitgeput met een gang naar de stembus. De ontwikkeling beeft er reeds toe geleid, dat onze katholieke arbeiders door middel ■3 Te Alkmaar. In twee groote zalen werden te Alkmaar de groote actie-vergaderingen gehouden van het R. K. Werkliedenverbond. Zoowel de schouwburgzaal van het „Gulden Vlies als de dancing van de ..Harmonie was geheel met Volksbonders gevuld. Rede van den heer Voorhuysen over „De zorg voor het groote gezind Spr. noemde het goed gezien van het Bondsbestuur, het door spr. te behandelen punt ook te doen bespreken, want aldue spr. met het belang van het groote gezin ie een maatschappelijk belang gemoeid. voorloopig bescheiden, invloed kunnen uit- oefenen op „de’’ politiek. Dat de Katholieke Staatspartij, op haar program, thans duidelijk heeft uitgesproken, dat in de komende Regeeringsperiode ernstig gestreefd zal worden naar Bedrijfsorganisatie kan ongetwijfeld zijn een zaak van gewicht. Onze elf groote vergaderingen van heden worden n.l. gehouden om hen, die na 3 Juii e.k. zullen zijn geroepen om na te gaan of er in den een of anderen vorm een kabinet ge vormd kan worden, te steunen in hun pogingen, om het program der Staatspartij, met betrekking met name ook tot de sociale paragraaf, te realiseeren. Duizenden demonstreeren vandaag om hun uitdrukkelijk verlangen ten deze duidelijk kenbaar te maken. Zij vestigen daarbjj op nóg twee, om af doende oplossing roepende zaken, opnieuw de aandacht: dat is: ten eerste, op de positie van het, van alle kanten bezongen, doch met groote zorgen beladen gezin; en vervolgens op den onverdiend slechten finantieelen toestand, waarin zich bevindt de 65-jarige, voor het moderne bedrijfsleven te oude arbeider, na jaren van dikwijls «loo penden arbeid. Zoolang door een behoorlijke Bedrijfs organisatie in beide genoemde gevallen niet is te voorzien, dient o.i. de Rijksoverheid maatregelen te nemen. Ook deze punten zijn opgenomen in bet program der Staatspartij. De onderhandelaars bjj de vorming van een nieuw kabinet zullen bet weten te waardes ren, dat de katholiek georganiseerde arbei ders hun tijdig met hunne redelijke ver langens in kennis stellen. Naast de hulp van de Overheid: door eigen kracht omhoog. Wij mogen van die leuze een kort woord zeggen. Hoewel wij met belangstelling kennis heb ben genomen van de interesse, welke de sociaal-democratische pers voor onze mee tings heeft getoond, kunnen wij toch de wjjze, waarop zulks is geschied, maar matig waardeeren. Zwemmend in de alles behalve altijd mooie socialistische, door oppositioneele en Lim- burgsche draaikolken onveilig gemaakte, politiek, heeft de sociaal-democratische pers haar lezers trachten wjjs te maken, dat deze meetings verkiezingsbetoogingen zouden zyn. De dwaasheid die bewering spreekt overduidelijk. De politieke partijen zullen zelf wel voor actie zorgen. Doch stel, dat wy door onze meetings wèl op de verkiezingspolitiek zouden willen in werken? Zouden wjj dan, ook zóó bezien, het arbeidersbelang, vooral het belang van den Katholieken arbeider, niet dienen? De gedachte, door eigen kracht omhoog, zou van de socialisten zyn overgenomen. By de inleiding van dat onderwerp zal wel blijken, dat ook die bewering dwaasheid is. digheid in verzet, omdat het kapitaal er by beslist heeft Slechts daar, waar de krach tige organisatie wat vermag, heeft het ka pitaal niet alles te zeggen. Door den arbeider wordt bjjna altjjd meer gegeven, dan ontvangen. Daarom is een me dezeggenschap noodig. Verlossing uit het proletariaat eischt medezeggenschap in bedrijfsorganisatie. Het is billijk en vaardig dat de arbeider medezeggenschap heeft, opdat hij het hem toekomende aan deel der winst van het product ontvangt. Zonder medewerking der werknemers kan een onderneming niet bestaan. Onze arbeidersbeweging heeft de laatste 30- 35 jaar groote vorderingen gemaakt, de wetten zyn veel verbeterd, doch nog niet voldoende, de nieuwe wetten waren nog maar lapmiddelen. Willen wij ons "doel bereiken, dan is alleen kracht en voortdurende activiteit van on ze mannen en vrouwen noodig. - Men spreke er over en ijvere er voor. Onze mannen en vrouwen bevorderen de bedrijfsorganisatie eu de medezeggenschap door verdere uitbreiding van het ledental. Hoe grooter het leger van goed willenden, hoe spoediger het resultaat. Er zyn nog veel ongeorganiseerden, die bewerkt moeten worden en getrokken moe ten worden. De christelijke democratie is de zaak van God. Et zyn weliswaar vele moeilijkhe den, doch deze zullen door het geloof over wonnen worden. -(Applaus). De Geestelijk Adviseur van de Alk- maarsche afdeeling spreekt de ver gadering toe. De Weleerw. Geestelijke Adviseur, Kape laan Lips, onderstreept de woorden van den heer Srhaaper, eu legt er den nadruk op, dat op de ongeorganiseerden een zware plicht rust zich aan te sluiten; zij hebben nog veel goed te maken; tot dusver profiteerden'1 zjj zonder mede te werken. De georganiseerden hebben den plicht, de ongeorganiseerden steeds zien aan te werven voor de organi satie. (Applaus). irgaderingen van heden. den bouw van, wat wy noemen, den solidairen staat, den staat, waarin aan le beroepsorganen passende invloed ge geven zal worden, hebben wij naast de hulp van de arbeiders zelf en hunne vrien den noodig, de krachtdadige, doortastende medewerking van „de” politiek, van enkele .voorname staatsorganen als Tweede en Eerste Kamer. De politieke-democratie heeft den arbei ders en arbeidersvrouwen het kiesrecht ge bracht. Langzamerhand dringt de staat kundige beteekenis van dat recht tot de arbeiders door. En hoewel het sommigen onwelgevallig scbjjnt, is het toch, met het Bijna besloten te breken met de vrouw1 die hy langer dan drie jaren bemind had en de vróuw, die nog geen drie maanden zyn liefde, bezat te vragen, verliet Gerard Hil- lersdon Harley Street Maar dat woordje bijna is een kwaad ding en Gerard was nog lang niet besloten de dochter van Nicholas Davenport tot zjjn vrouw te maken. Welk een korte levensduur nog, en gelukkig getrouwd met een vrouw als Hess ter zou ik dien zoo 'lang mogelyk kunnen rek-t ken, overlegde hy by zich zelf. Toen kwam de advokaat van den Booze, die ieder, mensch op de wereld achter zich heeft, aaq het woord. Waarom zoudt ge haar trouwen. GQ met uw rijkdommen zijt immers best in staak, haar zoo te onderhouden, dat ze nooit bet nadeel van haar valsehe positie behoeft te gevoelen. Maak haar tot uw vriendin, troe tel haar en verberg haar voor het oog van de wereld. Door haar te trouwen soudt ge dien drodkenlap op den voorgrond brengen; -«• ge zoudt daardoor alle kana op onderschep ding gedurende de weinige jaren, die u nog geschonken zijn, verspelen. - - (Wordt vervolgd!^ boogingen van een paar centen per uur. Men moet den arbeider zyn volwaardige positie geven, zooals dat in de middeleeuwen het geval was. Heeft het bedrijfsleven teveel van de le venskrachten van den arbeider gevergd, tot hy niet meer kan, datt heeft dat zelfde -be drijf nadien dien arbeider te geven, wat hjj noodig heeft, dat heeft hy verdiend. Wat hjj aan het Bedrjjf geeft, behotftt hy terug te ontvangen, evenals hij die het be drijf met zyn kapitaal steunt. De werkman de voornaamste factor in het productiepro ces, moet zich op den ouden dag veelal te vreden stellen met het eten van genade- brood. Do invaliditeitswet wordt veel ont> doken eu dient nog niet alle arbeiders. Op grond van de moraal, op grond var het recht, moeten wy eischen, dat den arbei der de waarde van zyn kapitaal, dat hjj in den vorm van zyn arbeid heeft geschonken, wordt teruggegeven in den vorm van een pensioen. Hy kan met meer recht daarop aanspraak maken, omdat hy het doode ma teriaal door zyn arbeid vruchtbaar heeft ge maakt. Geef ons heden ons dagelyksch brood, vragen wy niet alleen voor ons zelf, doch ook voor ds ouden van dagen, d eweduwen en de weezen. Slechts een machtige arbeidsbeweging zal den arbeider in staat stellen zjjn positie te verbeteren. De Katholieke arbeidersbe weging zal voor de invoering van een be hoorlijk pensioen den grootsten stoot geven. Daar waar het particulier initiatief tekort schiet, moet de Staal maatregelen nemen om den verslèten 'wWtman een behoorlijke, positje te geven, waarvoor thans als 87 jaren gestreden wordt. Er moet komen een rege ling, niet voor de 65-jarigen alleen, maat voor iederen arbeider, die door zjjn werk in een bedrjjf voor zjjn tijd versleten is. Wjj bouwen voort aan de ontwikkeling van het recht van den arbeider, om door h«l recht te komen tot den vrede, waardoor aaa het kruis de overwinning wordt gegeven, (Applaus). zjjn pas aangekomen stapel brieven op. Mijn kleine patient uit de Devonshire- sche pastorie, sprak hjj vroolj^s, doch eens klaps van toon veranderend, toen hjj hem had aangekeken. Maar hoe is het, meneer Hillersdou, u ziet er niet zoo goed uit, als toen ge den laatsten keer hier waart. Ik vrees dat ge mjjn raad niet hebt opgevolgdl Misschien niet geheel, antwoordde Ge rard somber. Om den dunnen draad mijns levens soo lang mogelijk te rekken, mocht ik alleen een plantenleven leiden, hebt ge gezegd; ik moest mjjn best doen een men- schelijke visch te worden, zonder hartstoch ten of emoties, zonder gedachten, zonder wenschen. Aangename emoties heb ik boden, zei Dr. South. Ik heb u alleen ge waarschuwd voor stormachtige hartstochten, die het mensciheljjk bootje kunnen sweepen en bet somtjjds doen omslaan. Ge hebt een onmogelijkheid gevergd. Te leven beteekent te gevoelen, te Ijjden. 't Was me onmogeljjk u te gehoorzamen. Ik ben smoorlijk verliefd op een vrouw, die ik niet kan trouwen. Bedoelt ge, dat ze reeds getrouwd tol - Neen, er bestaan andere redenen. Als het alleen een kwestie is van ver schil in stand, zet u daar over heen en trouw. Ongelukkig te rijn kunt ge niet verdragen. Een teleurstelling, die een ander man binnen 76. Alles was weer stil in de kerk, nadat het gezang was verstomd. Het bleef ook stil, doch toen hjj de oogen opsloeg naar dat ver- loopen figuur, dat daar half over den preek stoel leunde, veranderde de kerk in den on derwereld, de dorpsgemeente werd een ver zameling van duivels, op de treden van Sa tan s troon stond iemand als Goethe's Me phisto en het gelaat onder het roode kapje met de haneveer was dat van Justin Jer myn. Dat hjj zoo droomde was volstrekt niet vreemd, want reeds lang geleden, had hjj by zichzelf den gedachtenlezer vergeleken bjj Goethe’s duivel. Den volgepden ochtend vóór tien uur reed GerariFtiaar Harley Street en was zoo gelukkig nog juist Dr. South te treffen, die toevallig in Londen was, na zelf een kuur in Homburg te hebben ondergaan en op het punt btond een pleizieruitstapje te gaan doen. In de wachtkamer waren geen patiënten, daar men nog veronderstelde, dat de dokter op reis was, en, dadelijk nadat hjj zjjn kaartje had a-!gegeven, werd Gerard in de spreek kamer gelaten. o„ Jriepdeljjk lachend keek Dr. South van De boer Voorbant over „Een onbezorgde levensavond”. Alvorens het onderwerp „Een onbezorgde levensavond” te behandelen, zegt spr. zjjn stof geput te hebben uit het Oude Testament, de Reruin Novarum, de Catechismus en het Handboekje van den Katholieken man, door Pater Fabfanus geschreven. In de Rerum Novaruin leest men, dat in den tyd van den invloed-der kerk over heel West Europa vakvereenigiugen, gilden bestonden om de rechten der werklieden te beschermen. In de middeleeuwen nam de werkman een volwaardige positie in, umdkt de werkgever zich niet liet leiden door loüter winstbejag. De werklieden, schreef Paus Leo, zjjn over geleverd aan de hebzucht der werkgevers. Er wordt niet geproduceerd voor het da- geljjkech brood voor allen, doch voor de winst van den enkeling. Vrouwen en kinderen worden op velo plaatsen, evenals de mannen gebruikt als winstobjecten. De arbeid welke thans gemaakt wordt is veel omvangrjjker en afmattender, dan toen er geen 8-urendag bestond, het productiever mogen wordt ten toppunt gedreven ten koste van het gestel van arbeidster en arbeider. Premiestelsel, het een al geraffineerder dan het ander, worden ingevoerd. Arbeidsvreugde bestaat niet arbeider wordt slechts beschouwd verlengstuk van de machine. Op 50 k 55-jarigen leeftjjd wordt de arbei der beschouwd als onvolwaardige arbeider; wordt hij ontslagen en kan hij naar wat an dere uitzien. Achter dit alles staat het geconcentreerde Bedrijfskapitaal. Do noodige verbeteringen moeten afdoen de zyn en bestaan niet alleen in loonsver- Ge zijt tenminste niet beter. spreek, om Godswil, riep Gerard woest. Neem.... neem me niet kwalijk dokter, maar ik moet de waarheid weten, de gan- sehe waarheid en niets dan de waarheid, maak me niets wijs. Wat heb ik te wachten? Niet veel goeds. Zal ik nog een jaar leven.... twee.... drie? Hoeveel geeft u me nog? Als ge oppast zeer goed oppast kunt ge nog wel eenige jaren leven. Wel, ik durf gerust zeggen nog wel tien jaren; maar als ge onvoorzichtig zijt, kan het spoedig ge daan zjjn. Verdriet, opwinding, vermoeie nissen van welken aard ook, kunnen het einde verhaasten. Het spijt me, dat ik u deze dingen moet zeggen. Ik dank u, dat ge me de waarheid hebt verteld. En ding staat nu voor me vaat. Ik tal trachten gelukkig te zyn op mjjn manier. Trouw de vrouw, die ge liefhebt, al is ze ook uw dienstmeid, zei de dokter vrién delijk, en laat ze u, ergens buiten, ver van de vermaken en opwinding der groote we reld en der politiek, zoo gelukkig maken, als ze kan. Vóór het winter is, moet ge na tuurlijk naar het Zuiden. Ik zou u gorrento Of Corsica aanraden. Uw rijkdom stelt u in staat u met weelde en gemakken te omrin gen, waar ge ook zijt. De heer Schaaper over Bedrijfs organisatie en Medezeggenschap. Als het woord „De aanhouder wint” al dus begon de heer Schaaper zijn rede waar is, dan is zulks zeker het geval als bet een groote zaak geldt, zooala de R. K. Ar beidersbeweging, wier eisch luidt: Bedrijfs organisatie en Medezeggenschap. De strijd hiervoor zal door de R. K. Werk nemers gewonnen worden, als zjj zich met enthousiasme en overtuiging voor dezen strijd blijven geVen. Deze 11 demonstraties dienen om de R. K. arbeiders aan dezen strijd te herinne ren, ze zyn een uiting van den onverzette- Ijjken wil tot bedryfs democratie en politie ke democratie; medezeggenschap in het be sturen van Staat, stad en provincie, me dezeggenschap ook in de bedrijven. De leuze: Alles voor het volk en alles door bet volk werd door de R. K. arbeidersbewe ging met vreugde begroet, doch wjj vullen deze leuze aan met de woorden: het volk voor Christus. Met deze leuze zullen wij ook de Bcdrjjfs- democratie veroveren. De toestand der arbeiders is een en al onzekerheid geweest, doch thans gaat die toestand zich wijzigen. Thans is nog winst maken nummer één in een bedrjjf; de mensch komt slechts op de tweede plaats; de mensch met lichaam en ziel. Hij moet veelal dienen om te produ- ceeren, artikelen en producten die schade lijk zijn yoor de zedelijkheid en den gods dienst. Voor de bedrijfsleiders is winstma- ken de hoofdzaak Vandaar dat de arbeider medezeggenschap moet eischen over de methode der produc tie; mede wil oordeelen over de opbrengst en de resultaten van de mede door hem te vervaardigen artikelen. De positie van den arbeider moet even redig zijn met het aandeel dat hy in het productieproces heeft. De positie van het kapitaal is zoo, dat het risico neemt, doch het kapitaal staat, om dat het zelf niets voortbrengt, ver beneden den arbeid. Het kapitaal beslist en is alleenheerscher; arbeid is, voorzoover niet door de wet be schermd, afhankelijk. Tegen vele contracten komt de rechtvaar- een jaar zou te boven komen, zou in uw ge val een slechten afloop kunnen hebben. Met uw gestel kunt ge niet in Borgen leven. Zeg me ronduit, hoe lang kan ik nog leven? Trek uw jas en vest uit, zei de dokter bedaard en vervolgde, nadat zyn patient ge hoorzaamd had: het is natuurlijk te gek om alleen te loopen, als ik beweerde te weten tot hoever onze zandlooper nog gevuld is, doch, als ge wilt, kan ik u wel vertellen of uw kansen slechter staan dan een jaar ge leden, toen ge hier waart. Ik herinner me uw geval nog zeer goed en weet zelfs nog precies wat ik gezegd heb. Ik stelde belang in u, omdat ge een mjjner kleine patientjes geweest waart, die genoeg vertrouwen in-me •telde, om later op mannelijken leeftijd bij me terug te komen. Laat me nu eens zien. Het peinzende hoofd boog zich om te luis teren naar die vreeselijke verklik-machine, die we allen in on» dragen en die de uren tikt, die ons nog overbljjven van ons arm- «alig tjjdje leven. De patiënt kon het naar beneden gekeerde gelaat niet tien, anders had hij zjjn lot op net gezicht van den dok ter gelezen. Toen dokter South weer opkeek toonden Rjn trekken alleen den bestudeer den ernst van den man van sijn vak. Wel, vroeg Hilleredon, toen het onder soek was afgeloopen, ben ik veel slechter dan den vorigen keer?. meer, de als een elke rsgel neer f 0.25. Redanw pa, regel f de eerst» paginavoor de overige pagina’s f 0301 Rubriek „Vraag en aanbod” bij vooruitbetaling per plaatsing f0.60 per advertentie van 5 regeisi ieder» regel meer f0.12. De Katholieke arbeiders hebben zich door eigen kracht, door het aanwenden van eigen middelen va i eigen instellingen, reeds een stukje omhoog gewerkt, althans losgewerkt van mensch-onwaardige omstandigheden. Inplaats van dankbaar te zjjn, het voor beeld van de Katholieke arbeiders te kunnen volgen, zoekt de sociaal-democratische pers bevrediging van dóór onzen stjjgenden in vloed geprikkeld sentiment, door wat schreeuwen. Men deert de Katholieke Arbei dersbeweging daar niet mee. Integendeel. De practjjk van de Neder- landsche Arbeidersbeweging beeft wel be wezen, dat de Katholieke arbeiders, dank zij hun principieele vorming en de activiteit en stijjdlust onzer beweging, volkomen ontoe gankelijk zün zeker voor de schjjnvertoonin- geh der Nederlandsche sociaal-dcmocratie! Het vertrouwen in hun eigen zaak; de Nederlandsche Katholieke- Arbeidersbewe ging wordt steeds grooter; het ledental breidt zich jaarlijks mei duizenden uit; de solida riteit groeit aan; onze financieele weermacht neemt belangrijk toe; de positie wordt ver stevigd door uitbouw van instellingen als coöperaties, woningbouw en diverse banken, dat alles verheugt U en ons allen in hooge mate. Met dat optimisme houden wy ook deze meeting. Moge zy een middel zyn in den strjjd voor een betere, een meer ideale samenleving. (Applaus). Op uitnoodiging van den voorzitter werd hierna door de geheele vergadering het strijdlied gezongen. In de Harmonie werd de vergadering geleid door den heer L. H. van. Rooijeu uit Amsterdam, die na opening met den Chr. Groet, er op wees, dat deze vergadering bedoelde te zjjn een aan sluiting op de grootsche Njjmeegschu demonstratie der Katholieke Arbeidersbewe ging van Juli 1927, waaraan van onze namen. Ze bedoelt: verder af te werken het ge bouw, dat, als het geheel gereed is gekomen^ een monument zal zjjn van der menschheid heilbrengende solidariteit. Wat eiachte onze Nijmeegsche massa- demonstratie? Zjj eischte toegepaste sociale en staatkun dige volwaardigheid van de arbeiders en der Katholieke Arbeidersbeweging. Sociale en staatkundige volwaardigheid. Dat is onze positieve eisch, welke de negatieve: verlossing uit het proletariaat, aan vult. Sociale volwaardigheid. Wjj eischen, dat aan den factor arbeid in het productie-proces de plaats gegeven wordt, welke hem van nature toekomt boven dien anderen factor: kapitaal. Dat beteekent, practlscb en feiteljjk: dat de rollen moeten omgedraaid, nameljjk, dat niet het doode kapitaal, doch de levende arbeid de leidende positie zal innemen; dat beteekent, dal aan de arbeiders en __2_ 1 moeten «orden toegekend in bedrjjf en ondïTtietölng, JJor bedrfjfsorganiaatie; dat beteekent derhalve, dat de arbeider» zullen moeten worden verlost uit hun toe stand van volslagen afhankelijkheid, van veelal geheele rechteloosheid, onverdraag bare bestaansonzekerheid, dus moeten wor den verlost uit de positie, welke hen tot proletariërs verlaagt. Prof. Raajjmakers beeft de verhouding tusacben kapitaal en arbeid voor kort op nieuw fel belicht, toen hjj er nog'hens de aandacht op vestigde, dat de befaamde oude jongejuffrouw, die een paar aandeelen heeft gekocht, invloed kan uitoefenen op de leiding «ener onderneming, terwjjl de arbeider, die iaar-in, jaar-uit zjjn levenskracht verbruikt in ^et productie-proces, absoluut niets heeft te vertellen. Die toestand, product van het laatstelijk log meer door Mgr. Aengenent bestreden en veroordeelde Manchester - liberalisme, het kapitalisme., is, van ons sociaal standpunt bezien, onhoudbaar. Daartegen richten zich onze elf demons! ra- deve vei Voor productie-proces de plaat» gegeven dien anderen factor: kapitaal. Dat beteekent, practlscb en feiteljjk: positie zal innemen; medezeggenschap zal

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 1