van het „Noord-Hollandsch Dagblad” r I VrtJdBfl 12 April 1222. ft Ult de Missies. Het Schoolbestuur”. '1 3 DINSDAG. 16 April. Mis enz. ais op 12 April. .L)aniesfeeding Brlaven uit Lome (West-Afrlka). EPISTEL en evangelie. 302. Kottw- de drie Cochin ea floer hot gcheeit lied zijn de meude.en van JUK U LUDU bekend MS DE lESTt”. MISKALENDER. FFICIEEL KERKBERICHT V het Jozef, St. Mis v. n I De beslagen brilleglazen san een zuchtend Pastoor. ,De oude Pastoor heeft zqn bezoekster uit- roetel den f :rd zijnde, hoe het >n was, waarop ik hem het zon en in zijnen mond is geen be- >nd leed, GR. NOORD HOORN Het aangewezen adres voor Bruidsjaponnen SPECIALE Manta dealing. grooto afmetingen moet worden, dat 300 candidaten voor het priesterschap kunnen opnemen. Het nieuwe seminarie De aal trachten, mqn reisverhaal te vervol gen, hoewel het een weinig oudbakken be gint te worden, daar er sinds mijn vertrek haar de Missje bijna een jaar verkropen is. Peking (China) Agentia Fides: Op het ge bied der dagbladpers staan de katholieken van Noord-China bovenaan, niet alleen in ver gelijking met de protestanten, doch ook met de heidenen zelf, dank zij het grooto dag blad „Ichepae”, dat voor eenlgen tijd het meest verspreide dagblad van China was. Kort geleden had deze courant een moeilijke crisis door te maken, die het noodlottig zou zjjn geworden zonder een bijzondere bescher ming van God. Gelukkig zijn de oorzaken van deze crisis (afwezigheid van den oprichter en geestelijk adviseur, en inmenging der ver schillende regeeringen die vóór de overwin- en waar ter wereld nog meer, o zoo graag hun kruis tegen het uwe zouden inrwuen?" De oude Pastoor schijnt weer wat last te hebben van zijn verkoudheid. „Stook eens op”, zegt hq. Aldus het frieeehe inleidend artikel van ..Het Schoolbestuur”, maandblad voor leden van katholieke schoolbesturen, opgesteld en uitgegeven door het R. K. Centraal Bureau voor Onderwijs en Opvoeding te ’s-Graven- hage. Het eerste nummer van het nieuwe maand blad, Hat blijkbaar een opvolger is van: „Vraag en Antwoord”, bevat de volgende ru brieken: „Van recht en wet ..In do spreek kamer „Cijfers en feiten" „Op eigen erf” ,Jn den Vreemde” „Ut de Pers” „Per radio”, allerlei belangwekkende gege vens. Evenals de vorige uitgaven van het „R. K. Centr. Bur.” is ook 't uiterlijk van dit maandblad technisch bijzonder verzorgd. Het verschijnt in frn passend kleed voor den waardevollen inhoud. OP DEN TWEEDEN ZONDAG NA PASCHEN. Kpis/rZ uit den brief van den H. Apostel Petrus; II, 2125. Welbeminden, Christus heeft voor ons ge leden, u een voorbeeld nalatende, om zijne tappen te volgen. Hjj beeft geene gedaan, IQ gevonden. Die, ate HQ kwalijk bejegei werd, niet kwalijk bejegende; als Hq let ■iet bedreigde, maar Zich overgaf aan den- gene, die Hem onrechtvaardig oordeelde; die onze qpnden zelve aan het kruishout in Zijn lichaam heeft gedragen, opdat wjj de zon den atetervende, voor de rechtvaardigheid wonden leven, door wiens striemen gij gene- oen z|jt. Want gij waart als dwalende scha- mal maar nu zqt gjj bekeerd tot den her der en opziener uwer zielen. Evangelie volgens den H. Joannes; X, 11—15. In dien tijde zeide Jesus aan de phari seBn: Ik ben de goede herder. De goede her- 'der geeft Zijn leven voor Zijne sohapen. (Maar een huurling, en die geen herder is, jwien de schapen niet eigen zijn, ziet den .wolf komen, en verlaat de schapen, en vlucht 'en de wolf rooft en verstrooit de schapen. Dan de huurling vlucht, omdat hij een huur ling is, en hem de sohapen niet toebehoo- ,ren. Ik ben de goede herder en Ik ken Mjjne .schapen, en de Mijnen kennen Mij. Gelijk de {Vader Mjj kent, en Ik den Vader ken; en Ik (geef Mjjn leven voor Mijne sohapen. En Ik heb nog andere schapen, die van dezen schaapstal niet zijn; deze moet Ik ook hier bjjbreugen, en z(j zuilen Mijne stem hooren, 'en het zal één schaapstal en één herder wor sen Ik zal u eens laten lezen, welken mooien brief ik 'n paar dagen geleden uit Amsterdam kreeg: Zeer Eerwaarde Father Bjj deze stuur ik u f 100.voor uw mooie stichting, in de hoop dat ook één van mijn jongens door God moge uitverkoren worden voor den priesterlijken staat Hoogachtend, Een Moeder. Mooi, nietwaar. Heerlqk. zoo'n echt chris telijke Moeder, Ja, wat is d<t mooi! Hoe roe rend dat verlangen van die onbekende Moe der om één (ik voel dat zij al haar jongens wel wil geven. Dat „één" beteekent hier: minstens één) harer jongens te mogen geven voor het Altaar, het zielenheil! Bid maar, Moeder. Bid maar. Laat de kin deren maar helpen bidden om dien zegen of, desgewenscht, „tot zekere intentie”. Ja, vraag O.L. Heer maar om die gunst; en als het tot Zün glorie is, dan zult u nog wel eens dat reinste Moedergeluk smaken waarnaar uw hart verlangt. Als ik nu uw adres wist, dan zou ik u een boekje sturen dat over dit onderwerp han delt. Maar dat „een Moeder” is honderdmaal mooier dan Mevrouw of Mej. N. of X. Het woord „Moeder” is immers het mooiste dat op sarde bestaat. Maar wacht. Ik weet een oplossing: AUe Moeders, die er mij om vragen, krijgen zoo'n boekje gratis toegestuurd. Begrijpt u? Als u uzelf nu niet bekend wilt maken, vraagt u heel nuchter om zoo'n boekje; en daar er wel meer dan één aan vrage zal binnenkomen, weet ik uit die ver schillende aanvragen niet uit te maken wie de Moeder van de f 100.is (als u tenminste uw hand een beetje verdraait). Afgesproken dus. En denkt nu niet, Moeders, dat ge voor uw fatsoen bjj uw aanvrage wel een giftje moogt insluiten. Niet noodig, hoor. Ik heb er nu eens pleizier in om hierdoor een kleine hulde aan onze brave Moeders te brengen. Men kan ze immers nooit genoeg huldigen. Ja, Vadertjes, wordt nu maar niet ja- krorsoh. Denkt anders maar even aan uw eigen Moedertje. Dan is alle jaloerschheid in eens over. Missiehuis. Hoorn. Father Lefeber, Postrek. 120937. Directeur. Een schoone manier om dit jonge Missie huis te helpen, is geld te geven tegen rente zoolang u leeft ft zjj u alleen zjjt of met meerderen). Uw inkomen bljjft zoodoende hetzelfde. Na uw dood wordt het geld voor de opleiding van priesters besteed. gelaten. Haar zoo» was niet overgegaan. Zo wou hem maar naar de openbare school stu ren. Wat een menschen toch! Och, och, wie een school sticht, timmert zich een kruis! verzucht do Pastoor, en hjj staart over zjjn brevier den witbesneeuwden tuin in.... Hjj althans heeft zjjn pleizier wel aangekund en hjj kan bet nog wel aan. Langer dan twee jaar wiet het Gemeente bestuur indertijd den bouw van zjjn school tegen te houden. Geen beroep bq Gedepu teerden, Minister en Kroon bleef hem be spaard. Menigen nacht kon hjj niet slapen, doordat al dat gedoe met uitbreidingsplan, schoonheidscommissie, bouw- en woningtoe» de, werd mjj aan de Fransche grens mjjn va lies ontnomen, vanwege die onnoozele vijf en twintig sigaren en een weinig tabak, een waarde van juist drie gulden. Alvorens mjjn plaats in den trein weer op te zoeken, had ik nog het geluk, mjjn valies op het perron terug te zien, nu echter te mid den van een groot aantal kisten en koffers, om het even daarna in een speciaal voor transit-goederen bestemden wagon te zien verdwjjnen. Zoo te begrijpen is, was ik niet te eenige, wien dit óverkwam, hetgeen ik aan bet douane-bureau in Parijs ondervinden •Ou. Weer op mjjn plaats teruggekeei vroeg me een der mede-reizigers, afgeloopen was, waarop ik hem het voor gevallene mededeelde. Uit hetgeen hjj me toen in het Duitach vertelde, kon ik opma ten, dat de controle hier, vanwege de Olym- pieche Spelen in Amsterdam, zeer ver- •®erpt was, en er uiterst streng werd opge- tred' n. knikte, alsof ik het met deze douane- georuiken volkomen eens was, inwendig was ik, eerljjk gezegd, niet weinig uit mqn humeur. zicht, schattere ambtenaar zus en ambtenaar zoo, architect, aannemer, opzichter,arbei ders, leveranciers hem door het brein spookte. Toen kwam do dag der inwijding. 0, dat wae wel een mooie dag geweest; de tranen hadden hem in de oogen gestaan, toen hjj zegenend door het moeizaam verkregen ge bouw was getrokken en de kruisbeelden in de lokalen had opgehangen; het „Magnificat*’, dat de kinderen na de plechtigheid gezongen hadden, was hem onvergeteljjk. Maar ook na dien zjjn de zorgen en onaangenaamheden hem bljjven kwellen. Men zegt nu wol, dat tegenwoordig de publieke kassen het bij zonder onderwjjs even goed betalen als het openbaar, maar het kerk-schoolbcetuur wor stelt toch maar jaar op jaar met een chro nisch tekort op de schoolexploitatie en het moet toch al zoo passen en meten om de eindjes aan elkaar te krijgen, 't Is als maar betalen, betalen: salarissen, leermiddelen, re paratie», brandstoffen, schoonmaak enz. enz. Zeker, men kan voorschot krjjgon van Rijk en Gemeente, maar dat voorschot is meestal niet toereikend en met het vaststellen der eigenlijke vergoedingen trainecren ze maar. Komt dan eindelijk de afrekening, dan schiet j je er telkens weer bq in. Zoo heeft het kerk bestuur nu al moeten bjjpassen voor die af wijkingen van het bouwplan; voor het sala ris van dien onderwqzer. die vergeten had, het z.g. visum te vragen; voor de „wiskun dige reserve” ten bate van die onderwijzeres, die was gaan trouwen; voor het salaris van dien plaatsvervanger, die niet voor Rjjks- rekening had aangerteld mogen worden. Met de gemeentelijke vergoedingvoor exploita tiekosten kom je geregeld van de drie jaar er twee niet toe. En behalve de fioancieele zorgen waren en bljjven er nog zoovele andere te dragen. Daar zjjn die nooit zwijgende klachten van ouders, lederen dag komen er aan de pastorie kla gen: over Jan. die zoo achter raakt en op die andere school veel beter leerde; over Marie, die van deze echool zulke ruwe ma nieren meebrengt; over de juffrouw, die de kinderen zoo lang nahoudt; over die andere juffrouw, die al op straat is vóór de klok van vieren koud is; over den meester, die Keee weer zoo mishandeld heeft; over den tocht op de speelplaats, de lange vacantie, hef hooge schoolgeld, het dreigende griepge- vaar. Daar zjjn de hatelijkheden van nering doenden, die wel aan allerlei collecten mo gen geven, maar nooit eens wat voor de school mogen leveren. Daar zjjn de moeilijk heden met het onderwijzend personeel, dat getob met de kindermis, die wanorde in de derde klas, het veelvuldig verzuim van dien meester en de ontstichtende kleedmg van die juffrouw. Ja, zoo’n school is een kruis!.... Daar wordt geklopt! De Kapelaan! En al gauw is de Pastoor bezig zijn hart eene te luchten. Maar veel indruk maakt hq niet, dat ziet hjj wel. Air. het klaaglied verstomt, legt de Kapelaan hem een zeempje voor, dat op de tafel rondslingert: „Veeg de brillenglazen eene af. Pastoor", zegt hij harteljjk, „ze zjjn vandqag leeljjk beslagen. Ik kwam daar juist langs den Kerkweg. toen de echool uitging en ik heb voor de zooveelete maal van dat schouwspel genoten. Zeker, ’t heeft U heel wat hoofdbrekens gekorst, voor het mooie schoolgebouw er stond, maar 't is nu dan ook eigendom van het kerkbestuur; ’t is be hoorlijk gemeubeld en van alles voorzien. En daarbinnen werken, dag in, dag uit, brave katholieke mannen en vrouwen met U aan de vorming van een nieuw geslacht. Ze munten misschien niet allemaal uit, maar dat zal overal en altijd, waar menechen werken, wel zoo zjjn en zoo bljjven. Evenals dat er onder de ouders der kinderen dwarekjjkers en zeurkousen voorkomen. Maar dat neemt U immers graag op den koop toe! dat kan toch het enthousiasme waarmede U altijd voor de school gewerkt hebt en nog werkt niet dooven! Wat een zegen hebt U in en door uw echool al niet over uw Parochie ge- brachtl" De Kapelaan is opgeeprongen en heeft een boek uit de kast genomen. „Hoe veel honderden kinders ontvingen j van u, in het herte, die kostbare zaden, die nu al in groei staan, en bloeien, door niemand gekend, maar, die eens met Gods hulpe tot vruchten gespend en gerjjpt en gemaaid en te zamen gesnoerd, en van Engelenhanden ten Hemel gevoerd, dóór, in toppende maten, vol kostelijk graan van verdiensten, voor 't aanzicht van God zullen staan!" „Gelooft U ook niet, Pastoor”, eindigt de Kapelaan, terwijl hij den Gezelle-bundel weer opbergt, „dat duizenden confraters van U in Frankrijk en Duitschland en Oostenrijk Dus moest ik, vanwege die pretmakerjj in Amsterdam, vandaag op een drogie, dat is zonder eten of drinken, doorreizen tot Parjjs, want ik kwam ook nog tot de ontdekking, dat ik geen Fransch geld op zak had en dus niet in staat was, om op het perron mezel- ven van eten of drinken te voorzien. En dan te moeten weten, dat mjjn voorraad boter hammen, metworst, etc., zich in den voorsten wagon bevond, en Ik niet bjj machte was, er aan te komen. Tot overmaat van ramp be gon de dame, schuin tegenover mjj, een pakje los te tornen, waaruit twee fjjnbelegde broodjes met ham te voorschijn kwamen, welke zjj natuurlijk smakelijk naar binnen werkte. Dat was toch wat al te erg. Ik kon het niet langer aanzien, ik kneep dus mijn oogen dicht en begon-te bidden: „Van medereizi gers met ham, verlos ons Heer". Het zou me echter weinig baten, er bleef niets anders over, dan te wachten, tot ik in Parjjs was. Het was trouwens mjjn eigen schuld, ik had mezelven gemakkelijk uit deze hongerige situatie kunnen redden, door van te voren mijn boterhammen uit het valies te nemen. Ondertusschen was het drie uur geworden, en dacht de trein er werkelijk over, om te gaan vertrekken. Pater Girard van Parjjs, mqn reisgezel voor Lome, had me per brief laten weten, dat hjj me van den trein zou afhalen, en aangezien ik in Parjjs zoo goed als geen weg weet, was ik daar natunriQk tenzeerste op gesteld. Had de trein tot nu toe een matigen gang gehad, nu we de grenzen gepasseerd waren, werden de halten minder, en de vn->rt mer kelijk sneller. Na een klein uur bereikten w« Creil, een station, op ruim honderd K.M. af stand van Parijs. Het vertrek der treinen wordt in Frankrijk aangegeven door het fluitsignaal, zooals dat vroeger hjj de Nederlandsche Spoorwegen gebruikelijk was. Is de trein echter over tijd, of wordt hjj onmiddellijk door een anderen gevolgd, dan geeft de station-chef, behalve het noodige fluitsignaal, nog enkele korte scherpe stooten. om het treinpersoneel te •doen verstaan, dat er haast bij is. Ook in Creil werd dit signaal gegeven, waarna de trein onmiddelliik vertrok, en al sonedig een flinke vaart had. Tot Parjjs zou niet meer gestopt worden, en medereizigers van ondervinding beweer den, dat de zestien minuten, welke wjj onder weg verloren hadden, spoedig zouden zijn in gehaald, volgens hun verklaring hadden wij een snelheid van honderd-negentien K.M. per uur. De „Compagnie du Nord” staat trou wens bekend, als „volspoed”, en op geen enkel traject in Frank rijk wordt zoo snel ge reden als benoorden Parijs. z Na verloop van tjjd passeerden we de witte waarschuwingsborden, waarop met groote letters staat aangegeven: „Paris A twintig K.M.”. Nog enkele minuten dus, en de reis zou ten einde zijn. En hadden aan het de reis zou ten einde zijn. En hadden we aan bet station te Creil een goed kwartier verloren, op den juisten tijd, dus vjjf uur, reed onze trein langzaam als een wandelaar het station „Du Nord” binnen. Daar dit juist het uur is, waarop in Pa rjjs de ateliers, kantoren en magazijnen ge sloten worden, was de drukte, zoowel bin nen het station, als daarbuiten, overweldi gend. Met veel moeite wist ik me door de dichte menschenmenigte naar den uitgang te werken, intusschen al mqn best doende, om tusschen al die hoofden, het zwarte baarje van Pater Girard op te merken, wat me, na Zooals ik in mijn voorlaatston brief vertel- tien minuten zoekens eindelijk gehikte. Hij - - - - had zich vlak voor de controle opgesteld, het kon dus niet missen. Br. Od. BRANTJ'ES, v. d. Sociëteit der Afrik. Missiën. De moderne en gegarandeerde meubelen, waaronder ontwerpen van bekende archi tecten, zeggen U door zijn practisohe voordeelen hoe meubelen behooren te zijn. Vrjje toegang tot de Monstersalon aan de Meubelfabriek „tik U llldUn lindegracht 10—16 Hlknaar. Geopend van 912 en 26. Zaterdags 91 uur. Op voorafga: nd verzoek ook op andere uren, hetzij 's Zaterdagsmiddags of *s avonds. ning der nationalisten waren) nu voorbq, he< blad herleeft weer en komt nit dit moeilik tijdperk te voorschjjn terwjjl het nog de grootste oplaag behouden heeft in heel Noord-China, hoewel het niet meer zoo sterk staat ate eerst Bovcndiqp ziet het zich, aks gevolg der verkregen ondervinding, genood, zaakt gevolg te geven aan de administratie ve reglementen die vanaf dm aan vang wet waren opgetfcld, doch niet in praktjjk had» den kunnen worden gebracht door afwezig, heid van den oprichter. Om al deze redenen besloot men tot hot bjjeenroepen van een algemeene vergadering van alle aandeelhouders (allen katholieken, verdeeld over vele missies) en men kwam den 2en November te Peking bjjeen, na verschillende voorbereidende vergaderingen van degenen, die meer direct aan het blad zjjn verbonden. Deze bijeenkomst had een volledig succes en do organisatie van het dagblad oteunt thans op een stevige baste, en heeft tot directie een permanent Comité, dat iedere drie jaar bij stemming gekozen wordt Dank zjj Geul, sluit de beg rooting, ondanks de oorlogsschade die werkelijk enorm groot was, met een voordeel ig saldo; maar toch noodzaken de verbeteringen waar toe de concurrentie, die met het herstel van den vrede grooter wordt, verplicht, tot nieu we belangrijke uitgaven; bijgevolg heeft de vergadering van aandeelhouders besloten tot de uitgifte van nieuwe aandeelen, die, ev.en- ah de voorgaande, uitsluitend nan katholie ken zullen worden verkocht. Restimeerende. mag men hopen, dat dit dagblad erin zal «lagen, zijn bij uitstek gun stige positie, die na 14 jaren van arbeid en beproeving werd verktegen. te behouden.- Verapoly (Voor-Indië). Agentia Fides: Pa ter Jean José 0- C. D. Rector van het Apos tolisch Seminarie van Puttempaly, die zich naar Rome had begeven om ernstige proble men betreffende het Seminarie te bespreken wdat geheel onvoldoende bleek geworden voor do geestelijke roepingen in deze streek, ■waarvan het cijfer steeds groetende is te kort geleden uit Europa teruggekeerd. Do Heilige Stoel heeft hem niet alleen machti ging verleend, maar hem bovendien nog H- tiantrcele hulp toegezogd voor den bouw vaa een groot Centraal Seminarie, dat van zoo he« aal zaK evenate het bestaande, bestemd zjjn voor do opleiding van de nieuwe studenten der vier Seyrlsche diocesen van Malabar, nl. het aarte-, diocees Ernakulam, met de bisdommen die er toe behooren, nl. Chenganacherry, gram en Triohur, benevens voor latjjnscbe diocesen Verapoly, C_. Quilon. Men heeft reeds onderhandelta aangeknoopt over den aankoop van het noodigde terrein voor den bouw van nieuwe Centraal Seminarie. Shanghai (China). Agentia Fidee: lederen dag worden er communisten gearresteerd, die hun leerstellingen trachten te verbreiden onder de vlag van religieuze pro;*aganda. Zoo betrapt men er die Bijbels verkoopen waarin revolutionaire redevoeringen in den mond der profeten worden gelegd. Intueschen heeft de politie van Canton bevel gegeven al deze boeken der commu nisten te doen vernietigen, waar die ook mo gen worden gevonden, d.w.z. hetzij in biblio theken. hetzjj bij particulieren. Yerkalo (Grens Thibet en China). Agentia Fidee: TerwQl in Afrika nieuwe missies wor den gevestigd en tot bloei komen, is in Mid den Azië een gebied dat grooter te dan half Europa, nog bijna geheel geeloten voor bet Apostolaat. Deze streken van Centraal Azië tellen benadering 30 millioen zielen. Het betreft hier Thibet dat, met Koukounor (dat men. verkeerdelijk tot Thibet rekent) een bevol king van 3.000.000 inwoners heeft. Buthan heeft 250.000 inwoners, Nepal 5.000.000 Af ghanistan 9.000.000. Baloetejltan 800.000. Mongolië heeft er ongeveer 1.800.000, Rus sisch Turkestan 7.200.000 en Turkestan, dat aan China behoort, 1.200.000. Van al deze landen zjjn Thibet, Butan, Afghanistan en Baloetsjitan gesloten, niet alleen voor de mteeionarissen, maar men kan zeggen voor alle Europeanen in *t algemeen. Afghanistan wil bljjkbaar thans zqn gren zen openen voor de Westersche beschaving maar het te raadzaam eerst het einde af t* wachten der twisten, die zich tusschen den koning en de meer conservatieve stammen afspelen. Wel te waar zjjn er emige missionarissen in Sinkiang, of in Chineesch Turkestan, maar toch zjjn hier, evenmin als in Thibet of in Mongolië, de mtesiee niet vast gevestigd, behalve in de omstreken, nl. in de gewesten, die van China afhankelijk zjjn. Wanneer men zich de veroveringen herin nert van het Nestorianisme in Turkestan en Mongolië,' de geechledente der godsdienstige gezantschappen aan het Mongoolsche hot, en de evangelisatie van Thibet In de 17de en 18de eeuw, wordt het one beklemd bjj de gedachte, dat de Boeddhistische eeredienek en het Mohammedanisme van Midden AzM niet alleen het Christendom hebben verdron gen, doch er in geslaagd zjjn, de geringst# sporen ervan uit de wisschen. WOENSDAG, 17 April. Hoogfeest v. St. (fccef Ld. met oct; mem. Z. Clara Mgd. DONDERDAG, 18 April. Mis v. St. Jozef, «onder Credo. VRIJDAG, 19 April. ■onder Credo. ZATERDAG, 20 April. H. Agnes Mgd. t.d. ZONDAG, 14 April 2e Zond, na Paschen, Tijdeigen, Mis Misericordia, 2e geb. H. Li- dwina, Se H. Justinus, 4e H. Tfburtius. MAANDAG, 16 April Mis als Zondag, 2e f«b. Concede, Se voor Kerk en Paus. DINGDAG. 16 April. Alles ds Maandag. Fr.: Plechtige gedacht, v. d. H. Francis- eue, 2e geb. H. Benedlctns Jozef Labre. Cre do, Pref, van 4 Oct WOENSDAG, 17 April. Plechtigheid v. d. H. Jozef met Octaaf fFeesteigen achter April). Mie Adjutor, Credo, Pref. H. Jozef. DONDERDAG, 18 April. Mis als gisteren, Be geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus, Credo, Pref. H. Jozef. Fr.: Z. Andreas Hibernon, 2e geb. H. Jo sef. VRIJDAG, 19 April. Mis enz. als Donder- Z. Conradus, 2e geb. H. Jozef, 3e Con- ZATERDAG, 20 April. Mis enz. als Don derdag. DOMTNIOAANSOHE KALENDER^ ZONDAG, 14 April. Ie Zondag N.O.P.; mem. Z. Petrus Bel. H.H. Tiburtlus en Gez. M. (16 April) en or. II en III. MAANDAG, 15 April. Mis enz. als pp 12 April. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 14