nManiéT
cost
1
r rood schrikbewind.
H. Schoonhoven Zoon
„ONS BLAD"
BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon
No. 106.
Vrijdag 10 Mel 1929.
AdvertenfBpriJsT
f 125.—f 50.—,f 40.—
absoluut niet!
V
-
S. KROM.—
ZESDE TEGENSPRAAK:
De Weensche Socialisten bestrijden den godsdienst
TEL. 523.
FEUILLETON.
Geld!
meevallen,
Langestraat Alkmaar
Abonnementsprijs i
Sar kwatraM voor Alkmaar.
Voor buiten Alkmaar
Met Geïllustreerd Zondagsblad
23e Jaargang
Menigeen is reeds niet de ineubileering zijner
woning bedrogen uitgekomen. Temeer daar zij hoogere prijzen
betaalden, dan waarvoor wij hun een aparte, smaakvolle woning
inrichting hadden kunnen verschaften.
Wendt U dus tot ons. Onze prijzen zullen U
Verweerde Spiegels
„ALS NIEUW/'
Naami. Venn.
"AerreblJn s Glashandel,
Aan de Nederlandsche
Katholieke Mannen
en Vrouwen!
Aan alle abonnfa wordt op aanvrage gratis een polls verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 3000.—, f 750.—. f 250.
GIRO ALKMAAR 104M9
GIRO ALKMAAR f0*863
1%
aan
is een ge
naken wij
WENSCHT GIJ VLUGGE AFLEVERING
avond
aan
ook
naa^t
STUURT DAN UW WASCH NAAR DE
NOORD HOLLAND6CHE VAN
AMSTERDAM:
Nieuwendijk 225 229
UTRECHT»
Oude Gracht 151
a f X—
f Z95
t f 0.60 hooger
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
De roode vrydenkersbeweging werkt ech
ter het meest en het meest succesvol
met broodroof, met bedreiging en met be
lofte.
Daarover in ons volgend artikel.
L. 8.
Alknaar. Dir. Opger. I860.
3. VAN DER VEER.
Zaadmarkt «1. TeL 478.
hy; misschien is het juister te zeggen, da; al
le goede vrouwen die hebben. De slechten
hangen hun plicht aan den kapstok. Ze
lachen er om en ik geloof dat ze het beste
deel gekozen hebben. Zy hebben het Esau's
deel, den linskjischotel waarnaar zij verlan
gen, het genot van het oogenblik. Heusch,
ik geloof dat dit het beste is.
Hij lag in zijn lage bergère naast het I
haardvuur in de huiskamer, de armen had
hy boven het hoofd saamgeslagen en droo-
merig staarde hy in de vlammen, 't Was het
korte schemeruurtje waarin de koude,
bleeke winterdag wegsmelt in de duisternis
Hy hield veel van Hester en was volkomen
gelukkig in haar gezelschap; maar toch be
gon hy aan andere dingen te denken terwijl
hy by haar was, en de tegenwoordigheid
van den ouden man en de twee oppassers,
boven, hinderde hem gruwelijk.
Een der kamers welke Davenport bewoon
de was boven de huiskamer, en nu en dan
hoorde Gerard voetstappen: den zwaren tred
van den oppasser en den liebteren voetstap
van de verpleegster en om zeven uur 's
avonds het gedreun der wielen van den rol
stoel. Hij kende precies de automatische
werkzaamheden van dat treurige leven, bij
wist bet uur waarop de patient gekleed werd,
wanneer hy at, hoe laat hy een tochtje ging
scheppen en het uur vaa naar bed brengen,
ahiid even vóór Hester ea Gerard gingen'
beid der Sociaal-demokratische ouders er prye
op stelt, dat hun kinderen godsdienstonder
wijs ontvangen. Daarom reeds is het uitge
sloten, dat de Sociaal-demokratie een cam
pagne tegen den godsdienst zou voeren of
net godsdienstonderwijs ,dat de meerderheid
barer leden voor de kinderen vei langt, iets in
den weg sou leggen.”
Wat is de spitsvondige heer M. nu plotse
ling naïef geworden!
Wanneer „maar” 15.000 kinderen van de
volksschool van bet godsdienstonderricht
syn afgeschrevep, dan beteekent dit, dat de
heeren ondanks hun felle campagne
geen kans gezien hebben om in het over bet
algemeen nog zoo Katholieke Weenen nog
méér te bereiken:
dank zy terreur, bedreiging en belofte
kunnen zij leden voor jle party bij de vleet
Mschryven,
dank zy o.a. het hüishuren-bedrog stemt
een groote massa bij verkiezingen rood,
maar geloovige ouders leveren bun kin
deren lang niet zou gauw aan het heidendom
uit
Het resultaat 15.000 kinderen Mn den
godsdienst onttrokken schijnt ons intus-
schen fraai genoeg!
Hoe ze dat bereikt hebben?
Met alle mogelyk e middelen: met brood-
roofbedretging. met beloften. loor over
reding.
O, 't gaat er ginds zoo satanisch toe!
We zeiden reeds, dat aan 29 scholen cur
sussen
denken
zen oj
kers in ouders-kringen,
1
„Vrijdenkers! De bond en de provinciale
organisatie roepen U tot den artieid! In
de volgende maanden moet een verhoogde
werfkracht aangewend worden. Voor de
uittrede uit de haat-vervuldo Katholieke
kerk moet in nog sterkere mate geijverd
worden!
Geen dag zonder propaganda-% ergade-
ring
Het clericalismo moet krachtig aange
pakt worden.”
Het roode partybureau stelt zich in dienst
van den Vrydenkersbond
Toch heeft de Sociaal-demokratie daar
ginds met de vrijdenkerij niets te maken!
Hoe voeren de roode vrijdenkers nu hun
propaganda? Hoe oefenen zy hun dwang
uit?
De roode gemeentebestuurders bebben bu
reaux opgericht, waarin degenen, die een
volgens de Oostenryksche wetten eigenlyk
ongeoorloofd huwelijk willen aangaan, zich
van hun Katholicisme, kunnen „ontdoen”:
geheel gratis; en zy eischen uittrede uit de
Kerk, anders wordt het huwelijk niet ge
sloten.
Dat denk ik niet. Dr. Mivor zegt dat
elke vermoeienis of opwinding gevaarlijk
voor hem kan zyn. Hy moet zoo rustig mo
gelijk gehouden worden en daarom is deze
plaats juist zoo geschikt voor hem.
En Dr. Mivor vindt hem een geschikteu
patiënt.
Dat is een ieelijke insinuatie, Gerard.
Dr. Mivor kon hem beet eiken dag een vi
site komen brengen en hy komt slechts eens
in de tien dagen. Gisteren zei hy me nog
dat hy niet meer terugkwam, vóór hy werd
geroepen; maar ik verzocht hem nog een
tydlang geregeld te komen om te zien dat
er niets verzuimd werd.
Och ik misgun Dr. Mivor zyn honora
rium niet maar het spyt me dat er eeu ver
andering in ons leven komt, dat heerlj^ce
leventje dat we samen leidden. Doch geroerd
door den droeven trek op Heeter's gelaat,
ging hy voort: misschien ook, las de winter
heel zacht blyft dat ik wel hier kan blyven.
O, neen, riep ze opgewonden, jy moogt
geen gevaar loopen. Je weet wel Gerard,
hoeveel waarde jouw leven voor me heeft,
bet is me liever dan dat van iemand an
ders. Je moet begrijpen, dat alleen plicht me
hier houdt, de liefde zou me altijd aan je zjj
doen zijn.
Je hebt met alle vrouwen de eigenschap
gemeen, om met een zekere koppigheid de
«■dankbaarste plichten op je te nemen, set
irdiging van M.
ie 8eitz daar nu
Verleden Zondag, 5 Mei, hebben ruim
200.000 leden der R. K. StaaU|>arty medege
werkt aan de candidaatstelling in do achttien
kieskringen.
11 Mei zal het l'artybestuur den officieelea
uitslag der partijstemming vaststellen.
Dien uitslag aanvaarden wy allen; over de
kiesprocedure in onze Party spreken wy vóór
3 Juli met meer-
Acht weken scheiden one nog van den go-
wivbtigen verkiezingsdatum.
Nu allen eensgezind aan 't werk. De pro
paganda met alle macht, met kloeke geest
drift aangepakt!
Die acht weken moeten we intensiel be
nutten.
Bezield met een heilig en geestdriftig idea
lisme den etrjjd nu ingestormd!
Voor de Katholieke belangen op staatkun
dig terrein nu aangetreden!
Het gaat nu niet meer over personen, uoob
over persoonlijke of groepsbelangen.
Het gaat nu: voor de staatkundige belan
gen van gehéél ons Katholieke volk, dat
naar Schaepman’s woprd een politieke per
soonlijkheid vormt, met eigen rechten, eigen
plichten, eigen verlangens.
In vaetgesloten eenheid, one practiacia
doel ons éénstemmig vaetgeeteki party
program voor oogen, in de overtuiging
écht Katholiek werk te
aan den arbeid.
Het gesproken en geschreven woord, dn*
onze Katholieke idealen uitdraagt over he*
Nederiandeche volk, zy ons wapen.
Vergaderingen, huisbezoek ja, dit lazmsg
vóór allee! Het is bet moeizame ongeuieney
maar onontbeerlijke werk onzer propagam.
God zal dien ongezienen arbeid loo-
eten.
Hij wist al die kleinigheden ofschoon Hes
ter hem bijna nooit over den zieke sprak
hij wist ze door hun geregeld wederkeeren.
Hij dacht na, wat hij van den winter zou
doen, toe hij zich het leven zoo aangenaam
moge lijk zou maken, nu de betoovermg, die
hem aan Rozenhof bad gekluisterd, was ver
broken. Men had hem gewaarschuwd voor
alle opwinding. Het koortsachtig léven van
den uitspattenden leeglooper was «iet voor
hem geschikt. De eenige ontspanning, die hy
zich mocht veroorloven was het gezelschap
zoeken van prettige menschen en een kalm
fyn dineetje in zyn mooi huis. Hy kon Lon
den en Rozenhof eens verwisselen. Het win
terseizoen was aangebroken, er zouden ge
noeg prettige kennissen in Londen zyn. 'Zijn
zuster trouwde in de eerste week van het
nieuwe jaar en by die gelegenheid moest hij
in Devonshire zyn. Zyn moeder had hem al
zoo dikwijls geschreven, sinds ze van het
vasteland terug was, of hij niet ééns óver
kwam om haar te bezoeken.
Heeft Hester haar plichten tegenover
haar vader, ik heb die ook tegenover myn
familie, redeneerde hy by zichzelf na die
lange mymering voor den haard. Ik moet
rekening houden met de verlangens van he«
die me nooit m het ongeluk bebben gestort^
aooala die oude gek daar. f
(Wordt vervolgd^
De roode leiders organiseereu feesten en
optochten juist op die dagen en op die tijd
stippen, wanneer van oudsher Katholieke
Kerkelyke plechtigheden en processie'»
plaats vinden, een en ander met de duidelij
ke bedoeling, aan de Kerk baar „publiek” te
ontnemen, - op Sacramentsdag heeft men
optochten en feesten georganiseerd, welke
bovendien nog een afschuwelijke profanatie
van den heiligen dag inhielden.
De roode pers en de roode propagandis
ten maken de bevolking wys, dat de sa-
neeringspolitiek van Mgr. Seipel aan de Ka
tholieke Kerk te wijten is, en als de Staats
politie byv. by de Juli-revolutie van
de wapenen gebruik moét maken om de
(door de socialisten verstoorde) orde te
herstellen, dan heet het, dat „de prelaat” be
vel geeft, de menschen dood te schieten.
„Treedt dks uit de Kerk!”
Ook de gemeentelijke woningen worden
in dienst van de afval-be weging gesteld:
In de vergaderzalen van complexen ge-
meentewoningen laat men afgevallen pries
ters optreden, en wee den zeldzamen
Katholiek in zoo’n woning, die niet ter ver
gadering verschijnt!
Wy bespraken indertijd de schandelijke
brochure „Die Gottespest”. welke in Weenen
door de vrijdenkers verspreid werd, en we
voegden er stoutmoedig aan toe: „Burge
meester Seitz vindt dat allemaal maar heel
goed.”
Nieuwe verontwaai
Wat kan die goeie
doen? vraagt hij.
er naar verlangd heb het heerlijke Zuiden te
zien, dat droomland in vergelijking met onze
prozaïsche wereld. En het te zien met jou
met jou! Maar als je er heen moet,
dan moet je alleen gaan. Je zult immers by
me terugkomen lieveling? De scheiding is
niet voor eeuwig!
Ik zal terugkomen ja, natuurlijk,
als ik leef; maar bet zal hier van den winter
ontzettend vervelend voor je zyn. Kom, je
kunt best de zorg voor je vader aan den
oppasser en zyn vrouw overlaten. Zy zijn
immers zoo vriéndelijk mogelyk voor hem,
niet waar?
Ja, goed zyn ze voor hem, maar ik ben
er by om daarop te passen. Je weet niet wat
er kan gebeuren als ik weg ben? Hy is soms
lastig. Ze mochten hun geduld ééns verlie
zen.
Een enkelen keer zal een hard woord
hem geen kwaad doen, ’t Is in hun eigen
belang vriendeyk voor hem te zijn. Zijn be
staan beteekent voor hen brood en bet is
dus hun voordeel hem zoo goed mogelijk op
te passen.
Dat geen reden voor my om myn
plicht te verzaken, Gerard. Neen, ik moet
tot aan zijn dood bjj hem blijven.
Nu, doe sooals je goed vindt Als je
deze plaats te somber at te stil vindt, kun
je anar Hastings of Torquay venbutoen. Hjj
zal toch wel too var kunnen remeat
disten.
oen!
Het geeebreven woord worde uitgedragen
in de R. K. Pars, in onze vlugschriften, ia
onze verkiezingsplaten!
De Propagandafilm draait
avond!
Voor het werk hebben wy mannen eq
vrouwen noodig, die spontaan mede helpen.
Hulp van eigen projoganda-yver, hulp voor
de verkiezmgsk assen onzer plaateelyke pro-
pagaudaclubs.
't Is overigens opmerkelijk, hoe gemakke-
iyk de M-Redacteur (die over 't algemeen
nogal lang van stof is) zich van onze aller
ergste beschuldiging heeft afgemaakt
Hier mocht zeker niet te vtel van
zegd worden!
't Is voor de „nette” Hollandsche Sociaal-
domokraten, die de Katholieke arbeiders
hier juist trachten te lokken en te vangen
door middel van den grooten 1‘ugen, dat de
Socialisten heelemaal niet tegen den Gods
dienst «ijn. t is voor deze tutte” S<x-iaal-
demokraten ook werkelijk een penibel geval,
waarover maar liefst zooveel mogelyk ge
zwegen moet worden.
Aan ons echter de taak, de waarheid om
trent Weenen bekend te maken en het rooue
leugennet te scheuren
Laten wy M's tegenspraak trucjes
thans weer even de revue passteren.
De roode godsdienstbestryding begint,
zoo bebben we gezegd, alreeds in de -chool,
eigenlijk zelfs nóg vroeger!
„De socialisten hebl-en de ouders bewerkt
•om hun kinderen officieel van het gods
dienstonderricht enz. te doen „abmeiden".
Niets van waar! pruttelde M tegen.
„Reeds voor een paar jaar, en sinds won
de 8. D. A. P. oog 50.000 leden, was 13.9
pet. der mannelijke bevolking tusechen 20
en 70 jaar georganiseerd Sociaal-demukraat.
Stellig een derde der schoolkinderen komt
uit gezinnen van Sociaal-deniokraten. Het
feit, dat van de 138.321 leerlingen der volks
school 15.000 zyn vrijgesteld va.i gods iienst-
onderrrioht, toont aan, dat ook de meerdcr-
0, 't gaat er ginds zoo satanisch toe!
w- -an
gegeven worden vanwege den Vry-
'sbond; zoodoende komen de vrijden-
ip de roode vereeniging „Kinderfreunde”,
in niv<or«_trin<rOM) laa|. ge-
makkelijk denken, waartoe de heeren vrij
denkers de ouders in bun bijeenkomsten aan
sporen!
Hoe de a- en anti godsdienstige opvoeding
werkt, hebben we gedemonstreerd door te
wijzen op de roode vereeniging „Kinder
freunde.
„waarvan de leden een spelletje maken
van priesterbespotting en van versto
ring van Katholieke begrafenissen.”
Over deze, onze woorden is vriend M.
vreeselyk gebelgd en hy houdt zich, alsof
hy ook hiervan niets gelooft; daarom
maar weer een paar feiten: een ergerlijk ge
val van priesterbespotting door leden van
„Kinderfreunde” heeft zich onlangs voorge
daan in Hainburg (iedere Weener weet daar
van te vertellen); als voorbeeld van versto
ring eener Katholieke begrafenis het volgen
de:
Te Kronenberg by Wolkersdorf was in
Januari van dit jaar de 14-jarige zoon van
eeu sociaal-demokraat gestorven en de Pas
toor werd verzocht, de zegening van het lijk
te verrichten.
De leider van de plaauelyke sociaal-deuio-
kratische organisatie kon echter niet nalaten,
van de begrafenis van den knaap een propa-
gaudatocht te maken. Hy verzocht daarom
de medewerking van de harmonie der leden
van den socialistischen Schutzbund uit bet
naby gelegen Wolkersdorf, evenals die van
andere geestverwanten uit den omtrek.
Den geestelijke werd op het kerkhof iedere
mogelijkheid ontnomen, om zyn priesterambt
te vervullen.
Met de rouwplecbtigheden werd gespot.
Na beëindiging van de „waardige” rouw-
ceremonie werd de roode jeugd, die men uit
Wolkersdorf had meegenomen twee aan twee
Van 1—5 regels fl-25> elk* regel meer f 0.25. Reclams n*.
regel f 0.75 voor da eerste paginavoor da overige pagina’s f 0 50
Rubriek ..Vraag en aanbod" bij vooruitbetaling per plaatsing
f 0.60 per advertentie van 5 regels I iedere regel meer f0.12.
opgesteld en onder het zingen van sociaal-
demokratische liederen en het geroep van
„Freuudscbaft” marcheerde deze zonderlin
ge stoet door het dorp.
XII.
M'nheer M. van „Het Volk
luksvogel:
Van Weenen naar Holland.... it’s a iong
way! En je kunt in een HoUandache roode
krant over bet verre Weenen heel veel en
heel lang onwaarheden en leugens verkon
digen, vóórdat de verlichte lezers van de
roode pets in de gaten krygen, dat ze be
drogen worden! Daarop heeft M. dan ook
voortdurend dapper gespeculeerd. en als
bij nu maar weet te verhinderen, dat zyn
lezers onze artikelen ouder de uogen kiygcn,
dan zullen deze wellicht tot aan hun dood
blijven geiooven, dajt Weenen dank zij het
roode bewind voor zyn inwoners een
paradijs is en dat de socialisten er zich ge
dragen als engelen in mensenengedaante;
dan zullen zy ook onze fatale beschuldiging
dat jje Weensche (en in 't algemeen de
Oostenryksche)- socialisten met ongemteue^
heftigheid den godsdienst bestrijden ten
eeuwigen dage als smerigen laster blyven
beschouwen.
de vrijdenkers en de socialisten
Stadhuis.
Bestaat die hechte band misschien ni«4?
Ondanks zyn ongelooflijke vindingrijkheid
heeft M. geen trucje weten te bedenken om
bet feit tegen te spreken, dat in een voor
enkele jaren gehouden Vrydenkerscongres,
zoowel het roode partijbestuur als het be
stuur der roode afdeeling Weenen vertegen
woordigd waren door „Genoese” Stadtrat
Karl Richter, en hy wacht zich wel, zyn le
zers de hartelijke toespraak, welke deze
Stadtrat namens partijbestuur en afdeeling
Weenen by die gelegenheid tot zijn lieve vrij
denkers richtte, vóór te leggen.
Hy zit met het geval zóó verlegen, dat hy
zyn Weensche broeders onder bedekte ter
men -zelfs een standje geeft voor hun „on
voorzichtigheid”:
„Zij hadden moeten bedenken, dat af
wijking van de strikte afzijdigheid, het be
wijs zou leveren, dat de S.D.A.P. van Oos
tenrijk den godsdienst belaagt.”
Werkelijk, dat bewijs is hier op een voor
M. allerberoerdste manier geleverd, door z’n
eigen vrienden!
Het smoesje, dat dit feit toch eigenlijk
niets bewijst, omdat ,„Mgr. Nolens om dé
hartelijke verhoudingen tusseben het Vat^-
caan en Mussolini” toeh ook geen „fascist
genoemd mag worden,” kau na het boven
staande natuurlijk geen indruk meer maken:
Wanneer Mgr. Nolens namens de Hath. I
Staatspartij te Rome zijn hartelyke instem
ming ging betuigen ïuet Mussolini’s politiek
en zich daarmede homogeen verklaarde, dan
zou men de Kath. Staatsparty ook zeer ze
ker fascistisch kunnen en moeten noemen.
En omdat Stadradt Richter namens het
roode partijbestuur en namens de S.D.A.P.
afdeeling Weenen zich geheel homogeen ver
klaarde met de vrydenkersbeweging. kan en
moet de Oostenryksche sociaal-demokratie
ook wel degelijk een vrydenkersbeweging
genoemd worden.
Daar is geen speld tusschen te steken.
Nou ja, zegt M., maar de Vrydenkersbond
is toch geen party afdeeling.
Formeel heeft de slimme journalist 'n klein
beetje gelyk: praktisch en feiteiijk is de bond
echter wel degelijk als een partij-afdeeling
te beschouwen.
In het formeele zit juist een geniepig sluw
heid je:
Bij gelegenheid van het bekende Linzer
party congres is heel uitvoerig de vraag be
sproken, of men den Vrydenkersbond niet
ook formeel bij de 8.D.A.P. zou inlijven; een
sterke strooming was ervóór; maar een oude
rot gaf het advies: „maakt de menschen eerst
tot trouwe partygenooten, dan. komt de
rest vanzelf!”
Men moest de katholieken niet te veel
afschrikken. en praktisch kon de Vry
denkersbond in de S.D.A.P. toch hetzelfde
werk doen!
Hierby heeft liet congres zich neergplegd.
Aan de socialisten is het ook te danken,
dat duizenden Katholieken in den loop der
laatste jaren uit de kerk getreden zyn; nog
onlangs (op 19 Maart) verzond de „Sozial
democratische Korrespondenz” (van het roo
de partybureau!) een circulaire van den
rooden „Freidenkersbund Oestenreiehs,” r
waarin wy de opwekking lezen:
25.
Ik heb daaraan oyk al gedacht, zei ze.
verlegen ópkijkend. Maar is het heusch nood-
zakeljjk dat je naar het Zuiden gaat? Het
weer ia tot nog toe zoo zacht
Dat.is het meestal vóór Kerstmis. De win
ter begint pas zyn tanden te laten zien in
Januari.
En je bent zoo wel geweest
Niet wel genoeg om vyf maanden kou
te kunnen verdragen en den raad van mijn
dokter in den wind te slaan. Hij heeft me
bepaald bevolen den winter in het Zuiden
door te brengen.
Heater zuchtte eens en waa eenige ©ogen
blikken stiL Q, hoe zoet was die droom van
het liefelijke Zuiden geweest! Met welk een
i oorliefde had ze Brownings gedichten over
Italië gelezen, die woord-schilderingen van
bergen en olyfbosschen, van cypres en aloë;
de togen-den-heuvel gebouwde kapel, het
muilezelpad, het verspreide stadje op den
bergrug, bet berceau van wingerd, bet diep
blauwe meer! En dien schootien droom moest
«e opgeven; of nog erger, ze moest van Ge
rard scheiden, want als hjj naar het Zuiden
ging, moest dit
Ik geef liever alles op dan mjjn vader
ka .verlaten, zei ze gelaten. Je weet hoe ik
Hoe simpel! We hebben natuurlijk dui
delijk willen laten uitkomen den hechten
band, welke er in Weenen beslaat tusschen
van. het
4»