nManiéT cost 1 r rood schrikbewind. H. Schoonhoven Zoon „ONS BLAD" BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon No. 106. Vrijdag 10 Mel 1929. AdvertenfBpriJsT f 125.—f 50.—,f 40.— absoluut niet! V - S. KROM.— ZESDE TEGENSPRAAK: De Weensche Socialisten bestrijden den godsdienst TEL. 523. FEUILLETON. Geld! meevallen, Langestraat Alkmaar Abonnementsprijs i Sar kwatraM voor Alkmaar. Voor buiten Alkmaar Met Geïllustreerd Zondagsblad 23e Jaargang Menigeen is reeds niet de ineubileering zijner woning bedrogen uitgekomen. Temeer daar zij hoogere prijzen betaalden, dan waarvoor wij hun een aparte, smaakvolle woning inrichting hadden kunnen verschaften. Wendt U dus tot ons. Onze prijzen zullen U Verweerde Spiegels „ALS NIEUW/' Naami. Venn. "AerreblJn s Glashandel, Aan de Nederlandsche Katholieke Mannen en Vrouwen! Aan alle abonnfa wordt op aanvrage gratis een polls verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 3000.—, f 750.—. f 250. GIRO ALKMAAR 104M9 GIRO ALKMAAR f0*863 1% aan is een ge naken wij WENSCHT GIJ VLUGGE AFLEVERING avond aan ook naa^t STUURT DAN UW WASCH NAAR DE NOORD HOLLAND6CHE VAN AMSTERDAM: Nieuwendijk 225 229 UTRECHT» Oude Gracht 151 a f X— f Z95 t f 0.60 hooger NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD De roode vrydenkersbeweging werkt ech ter het meest en het meest succesvol met broodroof, met bedreiging en met be lofte. Daarover in ons volgend artikel. L. 8. Alknaar. Dir. Opger. I860. 3. VAN DER VEER. Zaadmarkt «1. TeL 478. hy; misschien is het juister te zeggen, da; al le goede vrouwen die hebben. De slechten hangen hun plicht aan den kapstok. Ze lachen er om en ik geloof dat ze het beste deel gekozen hebben. Zy hebben het Esau's deel, den linskjischotel waarnaar zij verlan gen, het genot van het oogenblik. Heusch, ik geloof dat dit het beste is. Hij lag in zijn lage bergère naast het I haardvuur in de huiskamer, de armen had hy boven het hoofd saamgeslagen en droo- merig staarde hy in de vlammen, 't Was het korte schemeruurtje waarin de koude, bleeke winterdag wegsmelt in de duisternis Hy hield veel van Hester en was volkomen gelukkig in haar gezelschap; maar toch be gon hy aan andere dingen te denken terwijl hy by haar was, en de tegenwoordigheid van den ouden man en de twee oppassers, boven, hinderde hem gruwelijk. Een der kamers welke Davenport bewoon de was boven de huiskamer, en nu en dan hoorde Gerard voetstappen: den zwaren tred van den oppasser en den liebteren voetstap van de verpleegster en om zeven uur 's avonds het gedreun der wielen van den rol stoel. Hij kende precies de automatische werkzaamheden van dat treurige leven, bij wist bet uur waarop de patient gekleed werd, wanneer hy at, hoe laat hy een tochtje ging scheppen en het uur vaa naar bed brengen, ahiid even vóór Hester ea Gerard gingen' beid der Sociaal-demokratische ouders er prye op stelt, dat hun kinderen godsdienstonder wijs ontvangen. Daarom reeds is het uitge sloten, dat de Sociaal-demokratie een cam pagne tegen den godsdienst zou voeren of net godsdienstonderwijs ,dat de meerderheid barer leden voor de kinderen vei langt, iets in den weg sou leggen.” Wat is de spitsvondige heer M. nu plotse ling naïef geworden! Wanneer „maar” 15.000 kinderen van de volksschool van bet godsdienstonderricht syn afgeschrevep, dan beteekent dit, dat de heeren ondanks hun felle campagne geen kans gezien hebben om in het over bet algemeen nog zoo Katholieke Weenen nog méér te bereiken: dank zy terreur, bedreiging en belofte kunnen zij leden voor jle party bij de vleet Mschryven, dank zy o.a. het hüishuren-bedrog stemt een groote massa bij verkiezingen rood, maar geloovige ouders leveren bun kin deren lang niet zou gauw aan het heidendom uit Het resultaat 15.000 kinderen Mn den godsdienst onttrokken schijnt ons intus- schen fraai genoeg! Hoe ze dat bereikt hebben? Met alle mogelyk e middelen: met brood- roofbedretging. met beloften. loor over reding. O, 't gaat er ginds zoo satanisch toe! We zeiden reeds, dat aan 29 scholen cur sussen denken zen oj kers in ouders-kringen, 1 „Vrijdenkers! De bond en de provinciale organisatie roepen U tot den artieid! In de volgende maanden moet een verhoogde werfkracht aangewend worden. Voor de uittrede uit de haat-vervuldo Katholieke kerk moet in nog sterkere mate geijverd worden! Geen dag zonder propaganda-% ergade- ring Het clericalismo moet krachtig aange pakt worden.” Het roode partybureau stelt zich in dienst van den Vrydenkersbond Toch heeft de Sociaal-demokratie daar ginds met de vrijdenkerij niets te maken! Hoe voeren de roode vrijdenkers nu hun propaganda? Hoe oefenen zy hun dwang uit? De roode gemeentebestuurders bebben bu reaux opgericht, waarin degenen, die een volgens de Oostenryksche wetten eigenlyk ongeoorloofd huwelijk willen aangaan, zich van hun Katholicisme, kunnen „ontdoen”: geheel gratis; en zy eischen uittrede uit de Kerk, anders wordt het huwelijk niet ge sloten. Dat denk ik niet. Dr. Mivor zegt dat elke vermoeienis of opwinding gevaarlijk voor hem kan zyn. Hy moet zoo rustig mo gelijk gehouden worden en daarom is deze plaats juist zoo geschikt voor hem. En Dr. Mivor vindt hem een geschikteu patiënt. Dat is een ieelijke insinuatie, Gerard. Dr. Mivor kon hem beet eiken dag een vi site komen brengen en hy komt slechts eens in de tien dagen. Gisteren zei hy me nog dat hy niet meer terugkwam, vóór hy werd geroepen; maar ik verzocht hem nog een tydlang geregeld te komen om te zien dat er niets verzuimd werd. Och ik misgun Dr. Mivor zyn honora rium niet maar het spyt me dat er eeu ver andering in ons leven komt, dat heerlj^ce leventje dat we samen leidden. Doch geroerd door den droeven trek op Heeter's gelaat, ging hy voort: misschien ook, las de winter heel zacht blyft dat ik wel hier kan blyven. O, neen, riep ze opgewonden, jy moogt geen gevaar loopen. Je weet wel Gerard, hoeveel waarde jouw leven voor me heeft, bet is me liever dan dat van iemand an ders. Je moet begrijpen, dat alleen plicht me hier houdt, de liefde zou me altijd aan je zjj doen zijn. Je hebt met alle vrouwen de eigenschap gemeen, om met een zekere koppigheid de «■dankbaarste plichten op je te nemen, set irdiging van M. ie 8eitz daar nu Verleden Zondag, 5 Mei, hebben ruim 200.000 leden der R. K. StaaU|>arty medege werkt aan de candidaatstelling in do achttien kieskringen. 11 Mei zal het l'artybestuur den officieelea uitslag der partijstemming vaststellen. Dien uitslag aanvaarden wy allen; over de kiesprocedure in onze Party spreken wy vóór 3 Juli met meer- Acht weken scheiden one nog van den go- wivbtigen verkiezingsdatum. Nu allen eensgezind aan 't werk. De pro paganda met alle macht, met kloeke geest drift aangepakt! Die acht weken moeten we intensiel be nutten. Bezield met een heilig en geestdriftig idea lisme den etrjjd nu ingestormd! Voor de Katholieke belangen op staatkun dig terrein nu aangetreden! Het gaat nu niet meer over personen, uoob over persoonlijke of groepsbelangen. Het gaat nu: voor de staatkundige belan gen van gehéél ons Katholieke volk, dat naar Schaepman’s woprd een politieke per soonlijkheid vormt, met eigen rechten, eigen plichten, eigen verlangens. In vaetgesloten eenheid, one practiacia doel ons éénstemmig vaetgeeteki party program voor oogen, in de overtuiging écht Katholiek werk te aan den arbeid. Het gesproken en geschreven woord, dn* onze Katholieke idealen uitdraagt over he* Nederiandeche volk, zy ons wapen. Vergaderingen, huisbezoek ja, dit lazmsg vóór allee! Het is bet moeizame ongeuieney maar onontbeerlijke werk onzer propagam. God zal dien ongezienen arbeid loo- eten. Hij wist al die kleinigheden ofschoon Hes ter hem bijna nooit over den zieke sprak hij wist ze door hun geregeld wederkeeren. Hij dacht na, wat hij van den winter zou doen, toe hij zich het leven zoo aangenaam moge lijk zou maken, nu de betoovermg, die hem aan Rozenhof bad gekluisterd, was ver broken. Men had hem gewaarschuwd voor alle opwinding. Het koortsachtig léven van den uitspattenden leeglooper was «iet voor hem geschikt. De eenige ontspanning, die hy zich mocht veroorloven was het gezelschap zoeken van prettige menschen en een kalm fyn dineetje in zyn mooi huis. Hy kon Lon den en Rozenhof eens verwisselen. Het win terseizoen was aangebroken, er zouden ge noeg prettige kennissen in Londen zyn. 'Zijn zuster trouwde in de eerste week van het nieuwe jaar en by die gelegenheid moest hij in Devonshire zyn. Zyn moeder had hem al zoo dikwijls geschreven, sinds ze van het vasteland terug was, of hij niet ééns óver kwam om haar te bezoeken. Heeft Hester haar plichten tegenover haar vader, ik heb die ook tegenover myn familie, redeneerde hy by zichzelf na die lange mymering voor den haard. Ik moet rekening houden met de verlangens van he« die me nooit m het ongeluk bebben gestort^ aooala die oude gek daar. f (Wordt vervolgd^ De roode leiders organiseereu feesten en optochten juist op die dagen en op die tijd stippen, wanneer van oudsher Katholieke Kerkelyke plechtigheden en processie'» plaats vinden, een en ander met de duidelij ke bedoeling, aan de Kerk baar „publiek” te ontnemen, - op Sacramentsdag heeft men optochten en feesten georganiseerd, welke bovendien nog een afschuwelijke profanatie van den heiligen dag inhielden. De roode pers en de roode propagandis ten maken de bevolking wys, dat de sa- neeringspolitiek van Mgr. Seipel aan de Ka tholieke Kerk te wijten is, en als de Staats politie byv. by de Juli-revolutie van de wapenen gebruik moét maken om de (door de socialisten verstoorde) orde te herstellen, dan heet het, dat „de prelaat” be vel geeft, de menschen dood te schieten. „Treedt dks uit de Kerk!” Ook de gemeentelijke woningen worden in dienst van de afval-be weging gesteld: In de vergaderzalen van complexen ge- meentewoningen laat men afgevallen pries ters optreden, en wee den zeldzamen Katholiek in zoo’n woning, die niet ter ver gadering verschijnt! Wy bespraken indertijd de schandelijke brochure „Die Gottespest”. welke in Weenen door de vrijdenkers verspreid werd, en we voegden er stoutmoedig aan toe: „Burge meester Seitz vindt dat allemaal maar heel goed.” Nieuwe verontwaai Wat kan die goeie doen? vraagt hij. er naar verlangd heb het heerlijke Zuiden te zien, dat droomland in vergelijking met onze prozaïsche wereld. En het te zien met jou met jou! Maar als je er heen moet, dan moet je alleen gaan. Je zult immers by me terugkomen lieveling? De scheiding is niet voor eeuwig! Ik zal terugkomen ja, natuurlijk, als ik leef; maar bet zal hier van den winter ontzettend vervelend voor je zyn. Kom, je kunt best de zorg voor je vader aan den oppasser en zyn vrouw overlaten. Zy zijn immers zoo vriéndelijk mogelyk voor hem, niet waar? Ja, goed zyn ze voor hem, maar ik ben er by om daarop te passen. Je weet niet wat er kan gebeuren als ik weg ben? Hy is soms lastig. Ze mochten hun geduld ééns verlie zen. Een enkelen keer zal een hard woord hem geen kwaad doen, ’t Is in hun eigen belang vriendeyk voor hem te zijn. Zijn be staan beteekent voor hen brood en bet is dus hun voordeel hem zoo goed mogelijk op te passen. Dat geen reden voor my om myn plicht te verzaken, Gerard. Neen, ik moet tot aan zijn dood bjj hem blijven. Nu, doe sooals je goed vindt Als je deze plaats te somber at te stil vindt, kun je anar Hastings of Torquay venbutoen. Hjj zal toch wel too var kunnen remeat disten. oen! Het geeebreven woord worde uitgedragen in de R. K. Pars, in onze vlugschriften, ia onze verkiezingsplaten! De Propagandafilm draait avond! Voor het werk hebben wy mannen eq vrouwen noodig, die spontaan mede helpen. Hulp van eigen projoganda-yver, hulp voor de verkiezmgsk assen onzer plaateelyke pro- pagaudaclubs. 't Is overigens opmerkelijk, hoe gemakke- iyk de M-Redacteur (die over 't algemeen nogal lang van stof is) zich van onze aller ergste beschuldiging heeft afgemaakt Hier mocht zeker niet te vtel van zegd worden! 't Is voor de „nette” Hollandsche Sociaal- domokraten, die de Katholieke arbeiders hier juist trachten te lokken en te vangen door middel van den grooten 1‘ugen, dat de Socialisten heelemaal niet tegen den Gods dienst «ijn. t is voor deze tutte” S<x-iaal- demokraten ook werkelijk een penibel geval, waarover maar liefst zooveel mogelyk ge zwegen moet worden. Aan ons echter de taak, de waarheid om trent Weenen bekend te maken en het rooue leugennet te scheuren Laten wy M's tegenspraak trucjes thans weer even de revue passteren. De roode godsdienstbestryding begint, zoo bebben we gezegd, alreeds in de -chool, eigenlijk zelfs nóg vroeger! „De socialisten hebl-en de ouders bewerkt •om hun kinderen officieel van het gods dienstonderricht enz. te doen „abmeiden". Niets van waar! pruttelde M tegen. „Reeds voor een paar jaar, en sinds won de 8. D. A. P. oog 50.000 leden, was 13.9 pet. der mannelijke bevolking tusechen 20 en 70 jaar georganiseerd Sociaal-demukraat. Stellig een derde der schoolkinderen komt uit gezinnen van Sociaal-deniokraten. Het feit, dat van de 138.321 leerlingen der volks school 15.000 zyn vrijgesteld va.i gods iienst- onderrrioht, toont aan, dat ook de meerdcr- 0, 't gaat er ginds zoo satanisch toe! w- -an gegeven worden vanwege den Vry- 'sbond; zoodoende komen de vrijden- ip de roode vereeniging „Kinderfreunde”, in niv<or«_trin<rOM) laa|. ge- makkelijk denken, waartoe de heeren vrij denkers de ouders in bun bijeenkomsten aan sporen! Hoe de a- en anti godsdienstige opvoeding werkt, hebben we gedemonstreerd door te wijzen op de roode vereeniging „Kinder freunde. „waarvan de leden een spelletje maken van priesterbespotting en van versto ring van Katholieke begrafenissen.” Over deze, onze woorden is vriend M. vreeselyk gebelgd en hy houdt zich, alsof hy ook hiervan niets gelooft; daarom maar weer een paar feiten: een ergerlijk ge val van priesterbespotting door leden van „Kinderfreunde” heeft zich onlangs voorge daan in Hainburg (iedere Weener weet daar van te vertellen); als voorbeeld van versto ring eener Katholieke begrafenis het volgen de: Te Kronenberg by Wolkersdorf was in Januari van dit jaar de 14-jarige zoon van eeu sociaal-demokraat gestorven en de Pas toor werd verzocht, de zegening van het lijk te verrichten. De leider van de plaauelyke sociaal-deuio- kratische organisatie kon echter niet nalaten, van de begrafenis van den knaap een propa- gaudatocht te maken. Hy verzocht daarom de medewerking van de harmonie der leden van den socialistischen Schutzbund uit bet naby gelegen Wolkersdorf, evenals die van andere geestverwanten uit den omtrek. Den geestelijke werd op het kerkhof iedere mogelijkheid ontnomen, om zyn priesterambt te vervullen. Met de rouwplecbtigheden werd gespot. Na beëindiging van de „waardige” rouw- ceremonie werd de roode jeugd, die men uit Wolkersdorf had meegenomen twee aan twee Van 1—5 regels fl-25> elk* regel meer f 0.25. Reclams n*. regel f 0.75 voor da eerste paginavoor da overige pagina’s f 0 50 Rubriek ..Vraag en aanbod" bij vooruitbetaling per plaatsing f 0.60 per advertentie van 5 regels I iedere regel meer f0.12. opgesteld en onder het zingen van sociaal- demokratische liederen en het geroep van „Freuudscbaft” marcheerde deze zonderlin ge stoet door het dorp. XII. M'nheer M. van „Het Volk luksvogel: Van Weenen naar Holland.... it’s a iong way! En je kunt in een HoUandache roode krant over bet verre Weenen heel veel en heel lang onwaarheden en leugens verkon digen, vóórdat de verlichte lezers van de roode pets in de gaten krygen, dat ze be drogen worden! Daarop heeft M. dan ook voortdurend dapper gespeculeerd. en als bij nu maar weet te verhinderen, dat zyn lezers onze artikelen ouder de uogen kiygcn, dan zullen deze wellicht tot aan hun dood blijven geiooven, dajt Weenen dank zij het roode bewind voor zyn inwoners een paradijs is en dat de socialisten er zich ge dragen als engelen in mensenengedaante; dan zullen zy ook onze fatale beschuldiging dat jje Weensche (en in 't algemeen de Oostenryksche)- socialisten met ongemteue^ heftigheid den godsdienst bestrijden ten eeuwigen dage als smerigen laster blyven beschouwen. de vrijdenkers en de socialisten Stadhuis. Bestaat die hechte band misschien ni«4? Ondanks zyn ongelooflijke vindingrijkheid heeft M. geen trucje weten te bedenken om bet feit tegen te spreken, dat in een voor enkele jaren gehouden Vrydenkerscongres, zoowel het roode partijbestuur als het be stuur der roode afdeeling Weenen vertegen woordigd waren door „Genoese” Stadtrat Karl Richter, en hy wacht zich wel, zyn le zers de hartelijke toespraak, welke deze Stadtrat namens partijbestuur en afdeeling Weenen by die gelegenheid tot zijn lieve vrij denkers richtte, vóór te leggen. Hy zit met het geval zóó verlegen, dat hy zyn Weensche broeders onder bedekte ter men -zelfs een standje geeft voor hun „on voorzichtigheid”: „Zij hadden moeten bedenken, dat af wijking van de strikte afzijdigheid, het be wijs zou leveren, dat de S.D.A.P. van Oos tenrijk den godsdienst belaagt.” Werkelijk, dat bewijs is hier op een voor M. allerberoerdste manier geleverd, door z’n eigen vrienden! Het smoesje, dat dit feit toch eigenlijk niets bewijst, omdat ,„Mgr. Nolens om dé hartelijke verhoudingen tusseben het Vat^- caan en Mussolini” toeh ook geen „fascist genoemd mag worden,” kau na het boven staande natuurlijk geen indruk meer maken: Wanneer Mgr. Nolens namens de Hath. I Staatspartij te Rome zijn hartelyke instem ming ging betuigen ïuet Mussolini’s politiek en zich daarmede homogeen verklaarde, dan zou men de Kath. Staatsparty ook zeer ze ker fascistisch kunnen en moeten noemen. En omdat Stadradt Richter namens het roode partijbestuur en namens de S.D.A.P. afdeeling Weenen zich geheel homogeen ver klaarde met de vrydenkersbeweging. kan en moet de Oostenryksche sociaal-demokratie ook wel degelijk een vrydenkersbeweging genoemd worden. Daar is geen speld tusschen te steken. Nou ja, zegt M., maar de Vrydenkersbond is toch geen party afdeeling. Formeel heeft de slimme journalist 'n klein beetje gelyk: praktisch en feiteiijk is de bond echter wel degelijk als een partij-afdeeling te beschouwen. In het formeele zit juist een geniepig sluw heid je: Bij gelegenheid van het bekende Linzer party congres is heel uitvoerig de vraag be sproken, of men den Vrydenkersbond niet ook formeel bij de 8.D.A.P. zou inlijven; een sterke strooming was ervóór; maar een oude rot gaf het advies: „maakt de menschen eerst tot trouwe partygenooten, dan. komt de rest vanzelf!” Men moest de katholieken niet te veel afschrikken. en praktisch kon de Vry denkersbond in de S.D.A.P. toch hetzelfde werk doen! Hierby heeft liet congres zich neergplegd. Aan de socialisten is het ook te danken, dat duizenden Katholieken in den loop der laatste jaren uit de kerk getreden zyn; nog onlangs (op 19 Maart) verzond de „Sozial democratische Korrespondenz” (van het roo de partybureau!) een circulaire van den rooden „Freidenkersbund Oestenreiehs,” r waarin wy de opwekking lezen: 25. Ik heb daaraan oyk al gedacht, zei ze. verlegen ópkijkend. Maar is het heusch nood- zakeljjk dat je naar het Zuiden gaat? Het weer ia tot nog toe zoo zacht Dat.is het meestal vóór Kerstmis. De win ter begint pas zyn tanden te laten zien in Januari. En je bent zoo wel geweest Niet wel genoeg om vyf maanden kou te kunnen verdragen en den raad van mijn dokter in den wind te slaan. Hij heeft me bepaald bevolen den winter in het Zuiden door te brengen. Heater zuchtte eens en waa eenige ©ogen blikken stiL Q, hoe zoet was die droom van het liefelijke Zuiden geweest! Met welk een i oorliefde had ze Brownings gedichten over Italië gelezen, die woord-schilderingen van bergen en olyfbosschen, van cypres en aloë; de togen-den-heuvel gebouwde kapel, het muilezelpad, het verspreide stadje op den bergrug, bet berceau van wingerd, bet diep blauwe meer! En dien schootien droom moest «e opgeven; of nog erger, ze moest van Ge rard scheiden, want als hjj naar het Zuiden ging, moest dit Ik geef liever alles op dan mjjn vader ka .verlaten, zei ze gelaten. Je weet hoe ik Hoe simpel! We hebben natuurlijk dui delijk willen laten uitkomen den hechten band, welke er in Weenen beslaat tusschen van. het 4»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 1