s
■IR
De oude Volendammer visscher
•i
van het „Noord-Hollandsch Dagblad
B.B. Begrafenis onderneming „St. Joseph"
(Bisschoppelijk goedgekeirtf)
■'WO
i
4
Vrijdag 17 Mel 1929.
i
Sa, Roomsch Volendam,
Men neemt u uw Vloot en uw zee!
Bewaar uw geloof
Houd God In uw vreedzame stee!
Een uitverkorene voor den
Hemel.
De onderneming belast zich met de ALGEHEEU BKGELING
van elke begrafenis, tegen de BILLIJKSTE tarieven. Een
NETTE UITVOERING wordt verzekerd.
Voor begrafenissen naar andere gemeenten, en omgekeerd, It
KLAS LUKAUTO beschikbaar.
Alle inlichtingen verstrekt de Directeur H. J. R. Benelaas, Kanaal
kade 39, Telephoon 756.
MISKALENDER.
Het Heilig Misoffer.
EPISTEL EN EVANGELIE.
i
Mis
,De Katholieke
schersvuist.
De
gedaan zijn.
i.
kon
I
1
L
d
KERKBERICHT
ge-
hjj niet
zingende water zou verdwijnen, én daarvoor
boeren-weilanden met koeien er op,met
hier en ginds ’n sloot vol water, waar de
jongens kunnen overspringen. Iljj zag het
breede water wegzakken, als een altijd jlu-
rende ebbe, waarop geen vloed meer volgen
zou. En de botter zou gaan schuin liggen op
het droge zand, tot hij omviel en bleef liggen
voor altijd. Hij zou het lange gras zien groe
ien. waar hij vroeger weg-en-weer deinde.
Heel de zee was voor hem. en nu zou hjj-ge
dwongen worden op een stukje land te zei
len van een vierkanten meter...-. Dat kon-ie
niet verkroppen; de zee droogmaken stona
voor z’n geest als gedwongen worden op een
plank te liggen met <fe oogen naar de lucht.
Maar zijn dagen gingen heen, hij zou het
niet beleven.Want als de zoe droog gaat ge
legd worden, ligt de" kloeke man op den rug
en beslaat niet eens een vierkanten meter..
Maar kloek was hij, en zeker zal hij zich om
draaien in zjjn graf, bij ’t uitgezogen worden
van den laatsten scheut water uit de zee,
zün zee!
gelukkig en ge
eugen, dat zoo
(Reproductie naar een teekening van Louis Manche in „De Katholieke Miseiën”).
DOMINICAANSCHE KALENDER.
Zondag 19 Mei. Pinksteren, t. d. mot act
Maandag 20 Mei. Van <lw dag t. d.
Dinsdag 21 Mei. Van den dig t. d.
Woensdag 22 Mei. Van den dag; mem. H.
Servatius Bias. Bel.
Donderdag 23 Met Van den dag.
Vrijdag 24 Mei Van den dag; mem. H. Va
der Domonicus. (25 Mei).
Zaterdag 25 Mei. Van den dag
iederen steek, bij eiken haal, sloeg hij onbe
wust met zjjn breinaald naar de tegels van
de schouw, ’lijk de pastoor met zjjn wijwater
kwast. Achter hem, aan de leuning van zjjn
antieken stoel, hing een katoenstreng voor
zijn nieuwe net. Zijn bruin-doorrookte Goud-
sche pijp hing met den kop naar omlaag in
zijn mond, hij smakte aan zijn pjjp en peins
de..,, want peinzen had hij geleerd van de
zee.
Zjjn lange leven achter hem, als de zee
met haar rust en haar onrust Hij had zich
thuis gevoeld op de breede deining vfm zjjn
leven; hij had de drift gevoeld van den
storm, den jongen voorjaarsstorm, en nog
voelde hij zijn vingers kriebelen bjj het zien
van de hooge herfstzee, alsof hij met eigen
kracht den helmstok vast had in zijn vis-
Jan van Hille schrjjft in
Missiën..:
Volendam! 't Was een klein visschbrs-
dorpje, toen ik nog klein was; maar 't is uit
gewassen snel en voorspoedig als de most-
aardboom van het Evangelie. De menschen
zijn er arm aan geld, maar rijk aan dat diepe,
naiëve geloof van de middeleeuwen. Dat
„roemdragend Volendam” gaat worden een
boerendorpje, omringd door de landerijen
van een Hollandschen polder, én de men
schen daar zullen worden als de vreemde
lingen. waarvan ’t in den zomer krioelt door
de nauwe steegjes en straatjes achter een
phantaseerenden en sprookjes-vertellenden
gids
Daar heb ik weer die prent van dien ouden
Volendammer visscher Ge hebt ook
vaak zoo’n visscher op een plaat gezien? Wat
gebogen, maar toch den kop, den scherpen
kop met twee frissche kjjkers recht op den
krommen romp, verweerd en berimpeld door
de zee en den tijd. Heel het aanzien van de
prent geeft de frischheid van dien zeerob,
zoodat ge met den neus aan het plaatje snuf
felt, om er de zeelucht af te snuiven. Ge
voelt de spatten van de golven op uw ge
zicht, als go tuurt op zoo’n prent -
Ik zie zo nog, de oude garde, hurkend
„onder Klaas Plat” of op de helling, turend
naar de woelige zee, waar hun hart was en
hun verlangen, en pratend, aldoor pratend
van den ouden tjjd, toen ze nog voeren op
Harlingen, en toen de Zuiderzee te klein was
voor hun bruisend begeeren; toen ze sliepen
op de harde laningen en hun voedsel bestona
uit visch en nog eens vischde oude gar
de. $e altijd moppert op de „rare wereld van
tegenwoordig”..Hurkt daar niet Sjoert, de
oude gebogen Sjoert, met zjjn diepe oogen,
waarin zjjn open wezen schittert? En Smitje
met zjjn grijzen kop, die staren kon lang^
achtereen de zee in, ouulat hjj achter deze
zee weer een andere plakte, grooter en rui
mer is hij al doodEn waar zjjn at
die andere taaio kerels, die er uit zagen als
op deze prent?
Ik zag vaak zoo’n zelfden Volendammer
visscher. Hjj zat dan te breien aan zjjn
vischnet bjj de schouw. Eén voor één glipten
de mazen tusschen zjjn vingers^ weg. en bil
Het volgende is een verhaal van de buiten
gewone genade, welke een kleinen jongen uit
Muganda (Oost-Afrika), Valontjjn geheeten,
deelachtig werd.
Valentjjn was uit heidenscbe ouders ge-
bcrenT in een Arme hut, met slechts één
vertrek, en gebouwd van graszoden en tak
ken. Hij woonde in een afgelegen gehucht,
twintig mjjlen van de naaste kerk. Maar dicht
bjj ’t huis van den kleinen Valentijn, woonde
een goed Catechist.
Toen deze Catechist op zekeren dag zjjn
ronde deed, vond hjj een ziekeljjk knaapje,
dat stervende scheen, daarom vroeg hjj den
heidenschen vader en moeder er in toe te
stemmen, dat hjj den kleine doopte.
Daar de kleine stervende was en geen
priester gehaald kon worden, mocht natuur
lijk de Catechist doopen. Deze werd ook
Peter en noemde het wicht Valentjjn. Wij
kennen de kracht van dit Sacrament en het
behaagde God niet alleen de heiligmakende
Genade te schenken, maar ook volkomen
lichamelijk herstel van het zwakke kind.
Toen hjj ongeveer acht jaar was, kregen
Valentijn’s ouders weer eens bezoek van den
goeden Catechist en overreedde hen hem zijn
petekind af te staan, opdat het kind in 't
missiehuis groot gebracht kon worden en in
den Catechismus onderwezen; ook lezen en
schrijven zou het daar leeren. Eerst wilden
de ouders daar niets van hooren, maar de
Catechist reide: „Mijn vrienden, toon ge erin
toeskenidet, dat ik uw kindje doopte, gaf ju
het aan God, kunt ge nu uw belofte wel
breken en weigeren, dat uw zoon voorbe
reid wordt, alle goede gaven te ontvangen,
welke Onze Lieve Heer verkregen heeft voor
hen, die Hem kunnen beminnen en dienen?
De tjjd is gekomen, dat Valentjjn onderwazen
moet worden in de geboden Gods en toege
laten moet worden tot den biecht en de H.
Communie; laat het kind met mij meegaan!”
En zoo geschiedde.
De eerste schooldag bracht Valentjjn niet
veel genoegen, want hjj dacht aan zjjn
ouders, en aan de lange reis, die hem van
zjjn huis en speelmakkertjes scheidde. De
missie zuster zag hoe verlegen de kleine
jongen was, en stelde het zich tot taak hem
op te beuren en te doen gevoelen on be
grijpen, dat hjj onder vrienden was, die van
hem hielden en hem gaarne zouden helpen.
In een paar dagen was Valentjjn dan ook
vol belangstelling voor zjjn schoollessen en
zjjn jonge, nieuwe vriendjes!
len, de Catechismus en het onder
richt, dat hjj ontving brachten zjjn hongerige
ziel in verrukking en Valentjjn spande zich
«eer in, veel en goed te leeren. Hjj was
echter nog niet langer dan een week in
school geweest, toen hij ernstig ziek werd.
Een longontsteking! Zjjn vader werd ont
boden. In het ziekenhuis der Zusters werd
de zieke zorgvuldig verpleegd en gevoed.
Alle kinderen in de school baden voor de ge
nezing van Valentjjn, omdat zij wisten, dat
de heidensche ouders «eer boos zouden zijn,
dat zij hem hadden laten gaait
Een relikwie van „De Kleine Bloem” werd
oni zjjn hals gebonden. Hjj nam die in zjjn
kleine wanne handjes en vol vertrouwen
bad hij met de andere patientjes tot de H.
FFICIEEL
Aangiften kunnen ook geschieden bij de aansprekersJ. J. Abbes, St.
Jacobstraat 9 (Koster St. Lanrentiuskerk), F. II. Savenije, Koorstraat 8,
(Koster St. Josephkefk), G. van Veen, Baansingel 37 b.
Week van 1925 Mei
Pfcsksterweek. Tjjdeigen.
N- B. Dageljjks Credo, Pref, enz v.
Pinksteren.
^Zondag 19 Mei. Pinksteren met Octaaf. Mis
Sptrttus.
Maandag 29 Mei. 2e Pinksterdag. Ml»
Gibavit.
Dinsdag 21 Mei. 3e Pinksterdag. Mis
AccMte.
Hjj kende (iet leven van den visscher. *t
Is het leven van den monnik, die zjjn .kluis
hoeft midden op de zee; een leven, eenzaam
als de zee zelf
-Als de nacht donker is, en de winden kla
gen door de touwen van den mast, dan staat
de grauwe visscher met zjjn rozenkrans in
de vingers aan het roer, en weet te bidden
simpelweg, omdat zjjn heele wezen simpel
is. En is de zee stil, dan peinst hjj zooals de
zée, of zingt over de wjjde vlakte, terwjjl zijn
stem wegkwjjnt langs het water. Want, weet
ge, de visscher is geen pessimist, geen zwart
kijker, en de wjjde hemel of de zward* zee
drukken hem niet, noch ook zjjn gestadig-al-
leen zijn. Hjj durft met zich zelf alleen te zjjn,
en spot met den modernen mensch, die alle
eenzaamheid ontvlucht.
Maar *t lag Al achter hem; zjjn graf ging
nu gespit worden. Dag voor dag ging van
zjjn korte levensrest voorbjj, tot er niets meer
overbleef, dan te gaan liggen en..sterven.
Hjj zag het komen, maar vreesde het niet.
Zjjn gansche leven was een trotseeren
weest van den dood, ook nu zou
schrikken van zjjn komst.
Maar één ding zat hem dwars. Dat
hem in z’n eigen doen mopperen en pruttelen,
dat kon hem vurig maken en bespraakt. De
hooge heeren van het land hadden besloten
de zee leeg te pompen Het klotsende en
Uit allerlei plaatsen van ons vaderland en
van Oost-Indië werden bestellingen gedaan
van mjjn brochuur „Het Heilig Misoffer”.
Daarbij hebben priesters en leuken de uit
gave allergunstigst beoordeeld en den
wenech geurt, dat het alom zou verspreid
worden.
In het algemeen hebben de Zeer Eerw,
Heeren Pastoors denzelfden wensch. doch
velen van hen moeten het daarbjj laten, om
dat zij het niet opportum oordeelen het boek
je te verkoopen en het te begrooteljjk vinden
om het gratis te verspreiden.
Omdat nu eenerzjjds omtrent het H. Mis
offer nog te veel onwetendheid bestaat, en
van den anderen kant de H. Mis toch hei
middelpunt bljjft van onzen heiligen gods-'
dienst, daarom zou ik voor injj wel wenschen,
dat het boekje door alle katholieken gele
zen en herlezen worde.
Iedere hulp om het boekje al meer en meer
te verspreiden is mij derhave zeer welkom.
Diegenen, die daartoe een bijdrage willen
af staan, worden verzocht zich tot mjj te wen-
den.
Zoolang de voorraad strekt, zjjn de boekje*
bjj mjj verkrijgbaar: in grijzen- omslag voor
drie gld. per 100, verhoogd mét portokosten
(40 cent tot 1.50 gld.) en in bruinen en wit
ten omslag voor 4.50 gld. per 100.
Bijdragen om de boekjes in arme parochiëai
rond te doelen en bestellingen gelieve men
te zenden aan ondergeteekende.
Zjj, die een presentexemplaar wensdben te
ontvangen, kunnen dat aanvragen bjj deaf
Weled. Heer J. O. H. Jansen, Marnixstraa*
343, Amsterdam-C, die het gaarne gratis «rf
toezegden.
V. Spauwen S. X
Rozengracht 160.
'Amsterdam. x
OP HET HOOGFEEST VAN PINKSTER.
Epistel uit de Handelingen der apostelen;
II, 1—11.
Toen de Pinksterdagen vervuld werden,
waren alle de leerlingen tezamen in de
zelfde plaats; en schielijk kwam er een ge
luid uit den hemel, als van een opkomen
den geweldigen wind, die het geheele huis
vervulde, daar zjj zaten. En hun verschenen
verdeelde tongen geljjk vuur, welk boven
ieder van hen kwam «itten; en zjj werden
allen vervuld met den heiligen Geest, ja
begonnen verscheidene talen te spreken,
zoo als de H. Geest hun die gaf te
spreken. Daar woonden te Jerusalem Jo
den, godsdienstige mannen, van alle na
tiën, die onder den hemel zjjn, Toen dit ge
rucht zich verspreidde, kwam er eene
menigte tezamen, en was verslagen, omdat
een ieder hen in zjjne taal boorde spreken.
Zjj allen nu waren verbaasd, verwonder
den zich en zeiden: Ziet, zjjn zjj allen, die
daar spreken, geene Galileërs? En, hoe
hooren wjj dan ieder onze taal, waar wjj
in geboren zjjn? Parthen, Meden, Elamiten,
en inwoners van Mesopotamia, Judea en
Cappadocie, Pontos en Azië, Pbrygio en
Pamphylie, Egypte en de landen van Libye,
omtrent Cyrenne, ook aankomeïingen van
Rome, Joden en bekeerlingen, Creters en
Arabiërs, wjj hebben ben in onze talen Gods
groote daden hooren spreken.
Evangelie volgens den H. Joannes;
XIV. 23—31.
In dien tjjde seide Jezus aan Zjjne leer
lingen: Zoo iemand mjj bemint, die zal
Mijn woord onderhouden, en Mjjn Vader
zal hem beminnen, en wjj zullen bjj Hem
komen, en ons verbljjf bjj Hem nemen. Die
Mjj niet bemint, onderhoudt Mjjne woorden
niet. En het woord, dat gij gehoord hebt,
is het Mjjne niet, maar des Vaders, die Mjj
ge«onden heeft. Dit heb Ik u gezegd, toen
k Ik bij was. Maar de Vertrooster, de hei-
lige Geest, dien de Vader in Mjjnen naam
J* «enden, die zal u alles leeren, en u al
les herinneren, hetgeen Ik u gezegd heb. Ik
I
ef dien, niet geljjk de wereld hem
Uw hart zjj niet ontsteld, noch be-
- - - - - 2. „1
Indien gjj Mjj
om-
Vader
Theresia van ’t Goddelijk Kind, om hem zjjne
gezondheid terug te geven, indien God re»
wilde. Als iemand zijn bedje naderde vroeg
hij nimmer lichameljjken troost, maar direct
verzocht hij hem te vertellen van God en
Zjjn H Moeder. Ook leerde bjj de Angelu*
bidden, en soms kwam hij uit zijn bedje, cm
dat knielend te doen.
Valentijn hield de voornaamste waarheden
van den Godsdienst in zjjn geheugen cn g»
heele lessen uit den Catechismus zeide hij
achtereen uit zjjn hoofd op. Dit verbaasde-
iedereen, die hem hoorde, daar hjj de week
te voren, toen hjj in school kwam nog niet
het Kruisteeken kon maken. Weldra kreeg
hjj een sterk verlangen God te zien, zoodat
hjj, toen zijn vader zijn bedje naderde, uit
riep:- „0, vader, ik ben zoo
moet U. met uw kind verheugen,
verlangt de slechtheid van de wereld te ver
laten en naar God te gaan. Ge moet me be
loven, dat ge ook een kind van God wilt
worden en Hem alleen dienen. Verzaak de
praktjjken, waarin ge nu leeft en leer van
Jezus en Zjjn H. Moeder. Ik zou zoo graag
willen, dat ge de vreugde des Hemels met
rnij gingt deelen!” Sommige protestantache
patiënten, die in dezelfde zaal verpleegd wer
den. zeiden dat Valentijn bovennatuurlijk ver
licht werd, want dat een niet onderwezen
kind geen Schriftuurteksten kan aanhalen,
zooals hjj dat deedl Zeer vroég in den morgen
van zjjn sterfdag zag men hem van bed tof
bed waggelen, om de zieken te wekken en
dan vaarwel te zeggen. Daarna ging hjj mid
den in de zaal staan en riep uit: Vrienden,
dezen dag zal God mjj in Zjjn Koninkrijk op
nemen. O, hoe gélukkig ben ik, dat ik Hem
vaudaag zien zalb Vrienden, bereidt U voor
tot den dood. Ik zal u nooit vergeten. Ik zal
bidden voor dé* Zusters en voor al mjjn
vrienden, die mjj den goeden God hebben
leeren kennen en liefhebben. God is al
goedheid. Hjj zal mjjn gebeden voor u ver-
hooren. Dezen dag zal ik Zjjn Koninkrijk bin
nengaan. Bidt voor mjj, vrienden^ ik ga
verlaten, vaarwel.”
Dien avond, nadat hjj de laatste Sacra
menten had ontvangen, keek de kleine Va
lentijn nog eens rond en legde zich glim
lachend te slapen. De wakers, die zachtjes
bij zjjn bedje baden, bemerktefi nauwelijks,
dat hjj den laatsten adem nitbiies, «66 vreed
zaam was de overgang naar God van deze
gelukkige ziel!
Dit alles gebeurde binnen twee weken, na
het vertrek van zjjn heidensche ouders.
Woensdag 22 Mei. Quatertemperdag. Mis
Deus dum, 2e geb. v. Kerk of Paus.
Fr„ 2e geb. Z. Z. Joannes Forest, enz.
Donderdag 23 Mei. Donderdag in deze
wtek. Mis Spiritus, 2e geb. als gisteren.
Fr. 2e geb. Z. Z. Bartholomeus, enz.
Vrijdag 24 Mei. Qautertempcrdag.
Repteatur, 2e geb. als gisteren.
Zaterdag 25 Mei. Quatertemperdag. Mis
Caritas Dei. 2e geb. H. Gregarius, 3e geb
H. Urbqnus.
«enden, die «al u alles leeren, en u al-
laat u-^lea vrede, Ik geef u Mjjnen vrede;
Ik
vreesd. Gjj hebt gehoord, dat Ik u gezegd
heb: Ik ga en Ik kom tot u. F
bemindet, gjj zoudet u gewis verbljjden,
dat Ik tot den Vader ga, wijl de V
grooter is, dan Ik. En nu heb Ik het u ge
zegd, eer het geschiedt: opdat, als het zal
geschieden, gjj coudet gelooven. Ik zal niet
veel meer met u spreken. Want de Vorst
dezer wereld komt, maar Hij heeft niets in
Mjj. Maar opdat de wereld wete, dat Ik den
Vader bemin, enétoo doe, gelijk de Vader
Mij geboden he»ft
OP DEN TWEEDEN PINKSTERDAG.
Epistel uit de Handelingen der apostelen;
X, 34, 42—48.
In die dagen opende Petrus zjjnen mond,
en «eide: Mannen broedera, de Heer heeft
ona geboden het volk aan te kondigen, en
te getuigen, dat Hjj bet is, die door God
tot rechter over levenden en dooden ge
steld is. Alle profeten geven van Hem ge
tuigenis, dat allen, die in Hem gelooven,
door Zjjnen naam vergeving der zonden
verkrijgen. Terwjjl Petrus deze woorden
sprak, kwam de heilige Geest op allen,
die het woord hoorden. En de geloovigen
uit de Joden, die met Petrus gekomen wa
ren, werden verbaasd, omdat de genade
des heiligen Geestes ook over de heidenen
werd uitgestort. Want zjj hoorden hen
vreemde talen spreken, en God verheer-
ijjken. Toen antwoordde Petrus: kan wel
iemand water weigeren, opdat dezen, die
den heiligen Geest ontvangen hebben even
als wjj, niet zouden gedoopt worden? En
hjj gebood hen in den naam van den Heer
Jezus Christus te doopen.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes ID, 1621.
In dien tjjde zeide Jezus tot Nicodemus:
Zoo heeft God de wereld bemind, dat Hjj
Zjjn eeniggeboren Zoon gaf, opdat al, die in
Hem geooft-n iet verloren ga, maar bet
eeuwige leven bebbe. Want God heeft Zjjnen
Zoon in de wereld niet gezonden, om de
wereld te oordeelen, maar opdat de wereld
door Hem behouden worde. Die in Hem ge
looft, wordt niet geoordeeld, maar die niet
gelooft, is reeds geoordeeld, omdat hij niet
gelooft in den naam van den eeniggeboren
Zoop Gods Dit is dan het oordeel, dat het
licht in de wereld gekomen is, maar dat de
menschen de duisternis meer dan het licht
bemind hehben. wijl hunne werken hoos
waren. Want aL die kwalijk doet, haat het
licht, en hjj komt niet hjj het' licht, ojxiat
zjjne werken niet bestraft worden: maar, die
de waarheid doet, komt hij bet licht, ondat
«gne werken kenbaar worden, dat zjj in God
-* <*<.-' -