s ■IR De oude Volendammer visscher •i van het „Noord-Hollandsch Dagblad B.B. Begrafenis onderneming „St. Joseph" (Bisschoppelijk goedgekeirtf) ■'WO i 4 Vrijdag 17 Mel 1929. i Sa, Roomsch Volendam, Men neemt u uw Vloot en uw zee! Bewaar uw geloof Houd God In uw vreedzame stee! Een uitverkorene voor den Hemel. De onderneming belast zich met de ALGEHEEU BKGELING van elke begrafenis, tegen de BILLIJKSTE tarieven. Een NETTE UITVOERING wordt verzekerd. Voor begrafenissen naar andere gemeenten, en omgekeerd, It KLAS LUKAUTO beschikbaar. Alle inlichtingen verstrekt de Directeur H. J. R. Benelaas, Kanaal kade 39, Telephoon 756. MISKALENDER. Het Heilig Misoffer. EPISTEL EN EVANGELIE. i Mis ,De Katholieke schersvuist. De gedaan zijn. i. kon I 1 L d KERKBERICHT ge- hjj niet zingende water zou verdwijnen, én daarvoor boeren-weilanden met koeien er op,met hier en ginds ’n sloot vol water, waar de jongens kunnen overspringen. Iljj zag het breede water wegzakken, als een altijd jlu- rende ebbe, waarop geen vloed meer volgen zou. En de botter zou gaan schuin liggen op het droge zand, tot hij omviel en bleef liggen voor altijd. Hij zou het lange gras zien groe ien. waar hij vroeger weg-en-weer deinde. Heel de zee was voor hem. en nu zou hjj-ge dwongen worden op een stukje land te zei len van een vierkanten meter...-. Dat kon-ie niet verkroppen; de zee droogmaken stona voor z’n geest als gedwongen worden op een plank te liggen met <fe oogen naar de lucht. Maar zijn dagen gingen heen, hij zou het niet beleven.Want als de zoe droog gaat ge legd worden, ligt de" kloeke man op den rug en beslaat niet eens een vierkanten meter.. Maar kloek was hij, en zeker zal hij zich om draaien in zjjn graf, bij ’t uitgezogen worden van den laatsten scheut water uit de zee, zün zee! gelukkig en ge eugen, dat zoo (Reproductie naar een teekening van Louis Manche in „De Katholieke Miseiën”). DOMINICAANSCHE KALENDER. Zondag 19 Mei. Pinksteren, t. d. mot act Maandag 20 Mei. Van <lw dag t. d. Dinsdag 21 Mei. Van den dig t. d. Woensdag 22 Mei. Van den dag; mem. H. Servatius Bias. Bel. Donderdag 23 Met Van den dag. Vrijdag 24 Mei Van den dag; mem. H. Va der Domonicus. (25 Mei). Zaterdag 25 Mei. Van den dag iederen steek, bij eiken haal, sloeg hij onbe wust met zjjn breinaald naar de tegels van de schouw, ’lijk de pastoor met zjjn wijwater kwast. Achter hem, aan de leuning van zjjn antieken stoel, hing een katoenstreng voor zijn nieuwe net. Zijn bruin-doorrookte Goud- sche pijp hing met den kop naar omlaag in zijn mond, hij smakte aan zijn pjjp en peins de..,, want peinzen had hij geleerd van de zee. Zjjn lange leven achter hem, als de zee met haar rust en haar onrust Hij had zich thuis gevoeld op de breede deining vfm zjjn leven; hij had de drift gevoeld van den storm, den jongen voorjaarsstorm, en nog voelde hij zijn vingers kriebelen bjj het zien van de hooge herfstzee, alsof hij met eigen kracht den helmstok vast had in zijn vis- Jan van Hille schrjjft in Missiën..: Volendam! 't Was een klein visschbrs- dorpje, toen ik nog klein was; maar 't is uit gewassen snel en voorspoedig als de most- aardboom van het Evangelie. De menschen zijn er arm aan geld, maar rijk aan dat diepe, naiëve geloof van de middeleeuwen. Dat „roemdragend Volendam” gaat worden een boerendorpje, omringd door de landerijen van een Hollandschen polder, én de men schen daar zullen worden als de vreemde lingen. waarvan ’t in den zomer krioelt door de nauwe steegjes en straatjes achter een phantaseerenden en sprookjes-vertellenden gids Daar heb ik weer die prent van dien ouden Volendammer visscher Ge hebt ook vaak zoo’n visscher op een plaat gezien? Wat gebogen, maar toch den kop, den scherpen kop met twee frissche kjjkers recht op den krommen romp, verweerd en berimpeld door de zee en den tijd. Heel het aanzien van de prent geeft de frischheid van dien zeerob, zoodat ge met den neus aan het plaatje snuf felt, om er de zeelucht af te snuiven. Ge voelt de spatten van de golven op uw ge zicht, als go tuurt op zoo’n prent - Ik zie zo nog, de oude garde, hurkend „onder Klaas Plat” of op de helling, turend naar de woelige zee, waar hun hart was en hun verlangen, en pratend, aldoor pratend van den ouden tjjd, toen ze nog voeren op Harlingen, en toen de Zuiderzee te klein was voor hun bruisend begeeren; toen ze sliepen op de harde laningen en hun voedsel bestona uit visch en nog eens vischde oude gar de. $e altijd moppert op de „rare wereld van tegenwoordig”..Hurkt daar niet Sjoert, de oude gebogen Sjoert, met zjjn diepe oogen, waarin zjjn open wezen schittert? En Smitje met zjjn grijzen kop, die staren kon lang^ achtereen de zee in, ouulat hjj achter deze zee weer een andere plakte, grooter en rui mer is hij al doodEn waar zjjn at die andere taaio kerels, die er uit zagen als op deze prent? Ik zag vaak zoo’n zelfden Volendammer visscher. Hjj zat dan te breien aan zjjn vischnet bjj de schouw. Eén voor één glipten de mazen tusschen zjjn vingers^ weg. en bil Het volgende is een verhaal van de buiten gewone genade, welke een kleinen jongen uit Muganda (Oost-Afrika), Valontjjn geheeten, deelachtig werd. Valentjjn was uit heidenscbe ouders ge- bcrenT in een Arme hut, met slechts één vertrek, en gebouwd van graszoden en tak ken. Hij woonde in een afgelegen gehucht, twintig mjjlen van de naaste kerk. Maar dicht bjj ’t huis van den kleinen Valentijn, woonde een goed Catechist. Toen deze Catechist op zekeren dag zjjn ronde deed, vond hjj een ziekeljjk knaapje, dat stervende scheen, daarom vroeg hjj den heidenschen vader en moeder er in toe te stemmen, dat hjj den kleine doopte. Daar de kleine stervende was en geen priester gehaald kon worden, mocht natuur lijk de Catechist doopen. Deze werd ook Peter en noemde het wicht Valentjjn. Wij kennen de kracht van dit Sacrament en het behaagde God niet alleen de heiligmakende Genade te schenken, maar ook volkomen lichamelijk herstel van het zwakke kind. Toen hjj ongeveer acht jaar was, kregen Valentijn’s ouders weer eens bezoek van den goeden Catechist en overreedde hen hem zijn petekind af te staan, opdat het kind in 't missiehuis groot gebracht kon worden en in den Catechismus onderwezen; ook lezen en schrijven zou het daar leeren. Eerst wilden de ouders daar niets van hooren, maar de Catechist reide: „Mijn vrienden, toon ge erin toeskenidet, dat ik uw kindje doopte, gaf ju het aan God, kunt ge nu uw belofte wel breken en weigeren, dat uw zoon voorbe reid wordt, alle goede gaven te ontvangen, welke Onze Lieve Heer verkregen heeft voor hen, die Hem kunnen beminnen en dienen? De tjjd is gekomen, dat Valentjjn onderwazen moet worden in de geboden Gods en toege laten moet worden tot den biecht en de H. Communie; laat het kind met mij meegaan!” En zoo geschiedde. De eerste schooldag bracht Valentjjn niet veel genoegen, want hjj dacht aan zjjn ouders, en aan de lange reis, die hem van zjjn huis en speelmakkertjes scheidde. De missie zuster zag hoe verlegen de kleine jongen was, en stelde het zich tot taak hem op te beuren en te doen gevoelen on be grijpen, dat hjj onder vrienden was, die van hem hielden en hem gaarne zouden helpen. In een paar dagen was Valentjjn dan ook vol belangstelling voor zjjn schoollessen en zjjn jonge, nieuwe vriendjes! len, de Catechismus en het onder richt, dat hjj ontving brachten zjjn hongerige ziel in verrukking en Valentjjn spande zich «eer in, veel en goed te leeren. Hjj was echter nog niet langer dan een week in school geweest, toen hij ernstig ziek werd. Een longontsteking! Zjjn vader werd ont boden. In het ziekenhuis der Zusters werd de zieke zorgvuldig verpleegd en gevoed. Alle kinderen in de school baden voor de ge nezing van Valentjjn, omdat zij wisten, dat de heidensche ouders «eer boos zouden zijn, dat zij hem hadden laten gaait Een relikwie van „De Kleine Bloem” werd oni zjjn hals gebonden. Hjj nam die in zjjn kleine wanne handjes en vol vertrouwen bad hij met de andere patientjes tot de H. FFICIEEL Aangiften kunnen ook geschieden bij de aansprekersJ. J. Abbes, St. Jacobstraat 9 (Koster St. Lanrentiuskerk), F. II. Savenije, Koorstraat 8, (Koster St. Josephkefk), G. van Veen, Baansingel 37 b. Week van 1925 Mei Pfcsksterweek. Tjjdeigen. N- B. Dageljjks Credo, Pref, enz v. Pinksteren. ^Zondag 19 Mei. Pinksteren met Octaaf. Mis Sptrttus. Maandag 29 Mei. 2e Pinksterdag. Ml» Gibavit. Dinsdag 21 Mei. 3e Pinksterdag. Mis AccMte. Hjj kende (iet leven van den visscher. *t Is het leven van den monnik, die zjjn .kluis hoeft midden op de zee; een leven, eenzaam als de zee zelf -Als de nacht donker is, en de winden kla gen door de touwen van den mast, dan staat de grauwe visscher met zjjn rozenkrans in de vingers aan het roer, en weet te bidden simpelweg, omdat zjjn heele wezen simpel is. En is de zee stil, dan peinst hjj zooals de zée, of zingt over de wjjde vlakte, terwjjl zijn stem wegkwjjnt langs het water. Want, weet ge, de visscher is geen pessimist, geen zwart kijker, en de wjjde hemel of de zward* zee drukken hem niet, noch ook zjjn gestadig-al- leen zijn. Hjj durft met zich zelf alleen te zjjn, en spot met den modernen mensch, die alle eenzaamheid ontvlucht. Maar *t lag Al achter hem; zjjn graf ging nu gespit worden. Dag voor dag ging van zjjn korte levensrest voorbjj, tot er niets meer overbleef, dan te gaan liggen en..sterven. Hjj zag het komen, maar vreesde het niet. Zjjn gansche leven was een trotseeren weest van den dood, ook nu zou schrikken van zjjn komst. Maar één ding zat hem dwars. Dat hem in z’n eigen doen mopperen en pruttelen, dat kon hem vurig maken en bespraakt. De hooge heeren van het land hadden besloten de zee leeg te pompen Het klotsende en Uit allerlei plaatsen van ons vaderland en van Oost-Indië werden bestellingen gedaan van mjjn brochuur „Het Heilig Misoffer”. Daarbij hebben priesters en leuken de uit gave allergunstigst beoordeeld en den wenech geurt, dat het alom zou verspreid worden. In het algemeen hebben de Zeer Eerw, Heeren Pastoors denzelfden wensch. doch velen van hen moeten het daarbjj laten, om dat zij het niet opportum oordeelen het boek je te verkoopen en het te begrooteljjk vinden om het gratis te verspreiden. Omdat nu eenerzjjds omtrent het H. Mis offer nog te veel onwetendheid bestaat, en van den anderen kant de H. Mis toch hei middelpunt bljjft van onzen heiligen gods-' dienst, daarom zou ik voor injj wel wenschen, dat het boekje door alle katholieken gele zen en herlezen worde. Iedere hulp om het boekje al meer en meer te verspreiden is mij derhave zeer welkom. Diegenen, die daartoe een bijdrage willen af staan, worden verzocht zich tot mjj te wen- den. Zoolang de voorraad strekt, zjjn de boekje* bjj mjj verkrijgbaar: in grijzen- omslag voor drie gld. per 100, verhoogd mét portokosten (40 cent tot 1.50 gld.) en in bruinen en wit ten omslag voor 4.50 gld. per 100. Bijdragen om de boekjes in arme parochiëai rond te doelen en bestellingen gelieve men te zenden aan ondergeteekende. Zjj, die een presentexemplaar wensdben te ontvangen, kunnen dat aanvragen bjj deaf Weled. Heer J. O. H. Jansen, Marnixstraa* 343, Amsterdam-C, die het gaarne gratis «rf toezegden. V. Spauwen S. X Rozengracht 160. 'Amsterdam. x OP HET HOOGFEEST VAN PINKSTER. Epistel uit de Handelingen der apostelen; II, 1—11. Toen de Pinksterdagen vervuld werden, waren alle de leerlingen tezamen in de zelfde plaats; en schielijk kwam er een ge luid uit den hemel, als van een opkomen den geweldigen wind, die het geheele huis vervulde, daar zjj zaten. En hun verschenen verdeelde tongen geljjk vuur, welk boven ieder van hen kwam «itten; en zjj werden allen vervuld met den heiligen Geest, ja begonnen verscheidene talen te spreken, zoo als de H. Geest hun die gaf te spreken. Daar woonden te Jerusalem Jo den, godsdienstige mannen, van alle na tiën, die onder den hemel zjjn, Toen dit ge rucht zich verspreidde, kwam er eene menigte tezamen, en was verslagen, omdat een ieder hen in zjjne taal boorde spreken. Zjj allen nu waren verbaasd, verwonder den zich en zeiden: Ziet, zjjn zjj allen, die daar spreken, geene Galileërs? En, hoe hooren wjj dan ieder onze taal, waar wjj in geboren zjjn? Parthen, Meden, Elamiten, en inwoners van Mesopotamia, Judea en Cappadocie, Pontos en Azië, Pbrygio en Pamphylie, Egypte en de landen van Libye, omtrent Cyrenne, ook aankomeïingen van Rome, Joden en bekeerlingen, Creters en Arabiërs, wjj hebben ben in onze talen Gods groote daden hooren spreken. Evangelie volgens den H. Joannes; XIV. 23—31. In dien tjjde seide Jezus aan Zjjne leer lingen: Zoo iemand mjj bemint, die zal Mijn woord onderhouden, en Mjjn Vader zal hem beminnen, en wjj zullen bjj Hem komen, en ons verbljjf bjj Hem nemen. Die Mjj niet bemint, onderhoudt Mjjne woorden niet. En het woord, dat gij gehoord hebt, is het Mjjne niet, maar des Vaders, die Mjj ge«onden heeft. Dit heb Ik u gezegd, toen k Ik bij was. Maar de Vertrooster, de hei- lige Geest, dien de Vader in Mjjnen naam J* «enden, die zal u alles leeren, en u al les herinneren, hetgeen Ik u gezegd heb. Ik I ef dien, niet geljjk de wereld hem Uw hart zjj niet ontsteld, noch be- - - - - - 2. „1 Indien gjj Mjj om- Vader Theresia van ’t Goddelijk Kind, om hem zjjne gezondheid terug te geven, indien God re» wilde. Als iemand zijn bedje naderde vroeg hij nimmer lichameljjken troost, maar direct verzocht hij hem te vertellen van God en Zjjn H Moeder. Ook leerde bjj de Angelu* bidden, en soms kwam hij uit zijn bedje, cm dat knielend te doen. Valentijn hield de voornaamste waarheden van den Godsdienst in zjjn geheugen cn g» heele lessen uit den Catechismus zeide hij achtereen uit zjjn hoofd op. Dit verbaasde- iedereen, die hem hoorde, daar hjj de week te voren, toen hjj in school kwam nog niet het Kruisteeken kon maken. Weldra kreeg hjj een sterk verlangen God te zien, zoodat hjj, toen zijn vader zijn bedje naderde, uit riep:- „0, vader, ik ben zoo moet U. met uw kind verheugen, verlangt de slechtheid van de wereld te ver laten en naar God te gaan. Ge moet me be loven, dat ge ook een kind van God wilt worden en Hem alleen dienen. Verzaak de praktjjken, waarin ge nu leeft en leer van Jezus en Zjjn H. Moeder. Ik zou zoo graag willen, dat ge de vreugde des Hemels met rnij gingt deelen!” Sommige protestantache patiënten, die in dezelfde zaal verpleegd wer den. zeiden dat Valentijn bovennatuurlijk ver licht werd, want dat een niet onderwezen kind geen Schriftuurteksten kan aanhalen, zooals hjj dat deedl Zeer vroég in den morgen van zjjn sterfdag zag men hem van bed tof bed waggelen, om de zieken te wekken en dan vaarwel te zeggen. Daarna ging hjj mid den in de zaal staan en riep uit: Vrienden, dezen dag zal God mjj in Zjjn Koninkrijk op nemen. O, hoe gélukkig ben ik, dat ik Hem vaudaag zien zalb Vrienden, bereidt U voor tot den dood. Ik zal u nooit vergeten. Ik zal bidden voor dé* Zusters en voor al mjjn vrienden, die mjj den goeden God hebben leeren kennen en liefhebben. God is al goedheid. Hjj zal mjjn gebeden voor u ver- hooren. Dezen dag zal ik Zjjn Koninkrijk bin nengaan. Bidt voor mjj, vrienden^ ik ga verlaten, vaarwel.” Dien avond, nadat hjj de laatste Sacra menten had ontvangen, keek de kleine Va lentijn nog eens rond en legde zich glim lachend te slapen. De wakers, die zachtjes bij zjjn bedje baden, bemerktefi nauwelijks, dat hjj den laatsten adem nitbiies, «66 vreed zaam was de overgang naar God van deze gelukkige ziel! Dit alles gebeurde binnen twee weken, na het vertrek van zjjn heidensche ouders. Woensdag 22 Mei. Quatertemperdag. Mis Deus dum, 2e geb. v. Kerk of Paus. Fr„ 2e geb. Z. Z. Joannes Forest, enz. Donderdag 23 Mei. Donderdag in deze wtek. Mis Spiritus, 2e geb. als gisteren. Fr. 2e geb. Z. Z. Bartholomeus, enz. Vrijdag 24 Mei. Qautertempcrdag. Repteatur, 2e geb. als gisteren. Zaterdag 25 Mei. Quatertemperdag. Mis Caritas Dei. 2e geb. H. Gregarius, 3e geb H. Urbqnus. «enden, die «al u alles leeren, en u al- laat u-^lea vrede, Ik geef u Mjjnen vrede; Ik vreesd. Gjj hebt gehoord, dat Ik u gezegd heb: Ik ga en Ik kom tot u. F bemindet, gjj zoudet u gewis verbljjden, dat Ik tot den Vader ga, wijl de V grooter is, dan Ik. En nu heb Ik het u ge zegd, eer het geschiedt: opdat, als het zal geschieden, gjj coudet gelooven. Ik zal niet veel meer met u spreken. Want de Vorst dezer wereld komt, maar Hij heeft niets in Mjj. Maar opdat de wereld wete, dat Ik den Vader bemin, enétoo doe, gelijk de Vader Mij geboden he»ft OP DEN TWEEDEN PINKSTERDAG. Epistel uit de Handelingen der apostelen; X, 34, 42—48. In die dagen opende Petrus zjjnen mond, en «eide: Mannen broedera, de Heer heeft ona geboden het volk aan te kondigen, en te getuigen, dat Hjj bet is, die door God tot rechter over levenden en dooden ge steld is. Alle profeten geven van Hem ge tuigenis, dat allen, die in Hem gelooven, door Zjjnen naam vergeving der zonden verkrijgen. Terwjjl Petrus deze woorden sprak, kwam de heilige Geest op allen, die het woord hoorden. En de geloovigen uit de Joden, die met Petrus gekomen wa ren, werden verbaasd, omdat de genade des heiligen Geestes ook over de heidenen werd uitgestort. Want zjj hoorden hen vreemde talen spreken, en God verheer- ijjken. Toen antwoordde Petrus: kan wel iemand water weigeren, opdat dezen, die den heiligen Geest ontvangen hebben even als wjj, niet zouden gedoopt worden? En hjj gebood hen in den naam van den Heer Jezus Christus te doopen. EVANGELIE volgens den H. Joannes ID, 1621. In dien tjjde zeide Jezus tot Nicodemus: Zoo heeft God de wereld bemind, dat Hjj Zjjn eeniggeboren Zoon gaf, opdat al, die in Hem geooft-n iet verloren ga, maar bet eeuwige leven bebbe. Want God heeft Zjjnen Zoon in de wereld niet gezonden, om de wereld te oordeelen, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. Die in Hem ge looft, wordt niet geoordeeld, maar die niet gelooft, is reeds geoordeeld, omdat hij niet gelooft in den naam van den eeniggeboren Zoop Gods Dit is dan het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, maar dat de menschen de duisternis meer dan het licht bemind hehben. wijl hunne werken hoos waren. Want aL die kwalijk doet, haat het licht, en hjj komt niet hjj het' licht, ojxiat zjjne werken niet bestraft worden: maar, die de waarheid doet, komt hij bet licht, ondat «gne werken kenbaar worden, dat zjj in God -* <*<.-' -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 14