I
I
Ónder rood schrikbewind.
„ONS BLAD”
Firma H. Schoonhoven en Zn. Langestraat
BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon REDA^hP^nZ^J0 03
No. 112.
l'
s
door de
FEUILLETON.
Geld!
7Toch geen geloofsvervolging!
ZEVENDE TEGENSPRAAK.
Een Meubileering behoeft niet duur te zijn.
Doet U de moeite en stelt U zich eens in verbinding met ons,
dan zullen we ’t U voorrekenen.
*t Zegt U toch ook wel wat, ingericht te zijn
Abonnementsprijs i
Pat kwartaal voor Alkmaar, sas»
Voor buiten Alkmaar.
Met Geïllustreerd Zondagsblad t
BUITENLAND.
xm.
WIJ BREIEN!!!
JAAP SNOR.
Advertentieprijs
f 750.—, f 250f 125.—, f 50.—,» 40-
Aan alfa abonnê’s wordt op aanvrage gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van 13000.
TUINDERSGLAS
en
RAAMLIJSTEN
ie een zaak van vertrouwen.
KerrebIJn’s Glashandel,
4
niet
welke
daardoor
zoo
een
absoluut
aan
(Wordt wrrrtgdl
en
Al
IN OOSTENRIJK MAG DE KATHOLIEK GERUST.SOCIALIST ZIJN.
1
■i
Onze roode vriend zal bet toch wel niet
beter willen weten dan het Oostenrjjksche
Episcopaat!
Ier hem
Rozenhof
was. Ze zou zich voortaan haar verdeelde
gescheiden plichten herinneren en er voor
zorgen dat het thuis, dat hb zichzelf ge-
beter. Hij nam meer notitie van c.
woordigheid van Hester en netgeen hjj zeide
l‘“J - g was en
hij dikwijls hetzelfde herhaalde en telkens
We meenden in het bovenstaaiAe duide
lijk en afdoende genoeg geweest te zijn.
Lfe roode redacteur zegt er echter van:
„Zooveel woorden, zooveel onzin. De las
ter over de roode terreur geldt alleen voor
Weenen. De massa der katholieke socialis
ten zitten buiten Weenen, in de Christeljjk-
sociaal-geregeerde landen van den Oosten-
rijkschen Bond.”
Flauw smoesje! De roode terreur eu de
roode godsdienstvervolging doen zich gel
den overal, waar de socialisten wat in de
melk te brokkelen hebben (men denke maar
eens aan het roode relletje op bet .kerkhof
te Kronenburg!); al willen we grif toe
geven, dat roode terreur en godsdienstver
volging in Weenen tot een veel schoonere
perfectie gekomen zijn dan over ’t al
gemeen elders in Oostenrijk!
V
GIRO ALKMAAR 1MM3
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
het weer in Engeland te ontloopen.
Op zijn ernstig verlangen kwam Jermyn
bom eens opzoeken. Jermyn speelde met hem
piket gedurende de lange avonden in
Maart eu vermaakte hem met het nieuws uit
de stad; maar zelfs dit verminderde zijn af
schuw niet voor het huis, waarin Nicholas
Davenport verblijf hield eu het voordurend
gevaar van instorting. Hij besprak met Jer
myn alle détails van zijn reis en deze was
precies op de boogie van bet weer, dat men
op ’t oogenblik in Westelijk Riviera had.
Aan de Middellandsche zee is bet nu
zomer, zei hij; Maart en April zjjn de godde
lijkste maanden aan dat zonnige strand. De
natuur is er 't liefelijkst als al wat deftig is
in Parijs en Londen zit. Laat allee maar aan
mij en je bediende over en al wat je te doen
zult hebben, als bet nauwgezette doktertje
hier je permissie geeft om te gaan, zal zijn
plaats te nemen in den train de luxe. Met
PasoLen ga ik zelf ook naar het Zuiden, als
je ’t goed vindt ga ik met je mee.
Als ik bet goed vind? Ik zou alleen
niets waard zijn. Je gaat mee, als m$> gaai
DE CHAOS IN CHINA.
Opstandige beweging te Swatau
Volgens te Hongkong ontvangen berichten
is Swatau in opstand gekomen tegen zoowel
Canton als Nanking en beeft het een nieuwe
rtgeering gevormd. Twee Chineesche krui
sers zijn voor de reede van Swatau aange
komen.
Buitenlanders te Hongkong gelooven, dat
binnenkort een groote beweging in China aan
den dag zal treden, gericht tegen de Kwo-
mintang en Tsjang Kai-sjek.
De gevechten te Sansjoei duren voort,
doch hebben tot dusver nog geen aanmerke
lijke wijzigingen in den toestand teweeg ge
bracht. Wel echter wordt gemeld, dat de
Cantonneezen er in geslaagd zijn, Waitsjau
te heroveren.
Reclanw p<_
pagina's f 0.501
g per plaatsing
We zijn maar steeds bang, dat we den
Weenischen deskundige van ,JIet Volk” niet
genoeg bewjjzen toestoppen, en daarom
geven we onzen vriend hieronder nog enkele
idyllen uit bet dagelyksche Weensche leven
te gemeten, waaruit zonneklaar blijkt, dat er
in Weenen geen greintje geloofsvervolging
bestaat.
Stadtrittin Frau Dr. Motzko legde ons het
geval voor van een katholiek, die een baan
tje aan het gemeentelijk trambedrijf am
bieerde: een „Betriebsrat” (vertrouwensman)
eischte van hem niet alleen, dat hij zich rood
zou organfeeeren, doch tevens, uit <k;Kerk
zdu treden.
gen: misschien sou de verandering der
'mg van gunstigen invloed op zjjn geest
Ea werkelijk zjjn geestestoestand werd
krachtproef uit:
Kijk eens hier, zei hjj; ik heb zooeven
een Weensche courant een exemplaar
van het neutrale „Neues Wiener Journal”
gekocht; ik heb er nog geen letter in gele
zen, maar ik maak me sterk, dat U in dit
ééne willekeurige nummer alreeds bewijsma
teriaal in overvloed vindt
We keken het blad eens in, en, jawel, op
de vóórpagina prjjkte alreeds een belangrijk
artikel onder het opschrift: „Die Terroristen
klagen öber Terror!” bedoeld werd n.l.
het misbaar, dat de Weensche socialisten
(alweer typeerend!) maakten over het feit,
dat Hasenclever’s schandelijk stuk „Huwe
lijken worden in den hemel gesloten” door de
tegenactie der Katholieken in Weenen niet
opgevoerd is geworden.
Dat komt ervan, zoo betoogde het neutrale
blad, de roode anti-godsdienstige Hetze is
hier van dien aard, dat de Katholieken op
dit punt zeer terecht absoluut geen scherts
(en dan: wit voor een scherts) verstaan.
Letterlijk stond er in dit onverdachte blad
te lezen:
„Was Weenen niet de stad van de kunst
matig gekweekte en bevorderde afvalsbewe-
ging. was Weenen niet de stad, waar sociaal-
demokratische partjjfeesten georganiseerd
worden met de demonstratieve bedoeling,
oude nationale kerkelijke feestvieringen ón
mogelijk te maken, was Weenen niet de stad,
waar vanwege de party systematisch diAr-
aan gewerkt wordt, wijde volkskringen van
iedere geschiedkundige traditie, vooral ech
ter van het overgeleverde geloof te ver
vreemden, dan zou Weenen ook niet de stad
zijn van een bijzondere gevoeligheid en prik
kelbaarheid in godsdienstige aangelegenhe
den.”
In ditzelfde nummer van het „Neues Wie
ner Journal” was nog veel méér van derge
lijk bewijsmateriaal te vinden; onze reis
genoot had gelijk gehad: zijn krachtproef
was volkomen gelukt!
Toch zal de tegenspraak-redacteur wel bjj
hoog en bij laag volhouden, dat er in Wee
nen en in Oostenrijk geen anti-gods-
dienstig vuiltje aan de lucht is!
Voegt men hierbij nu nog alle overige roo
de terreur in heel het openbare leven daar
ginds, dan begrijpt men eerst volkomen,
hoe vaak goede katholieken in Weenen en
elders zich terecht beroepen kunnen op
overmacht
Als bet ware met bet mes op de keel dwin
gen de socialisten de Katholieken ertoe, zich
róód te verklaren.
Is bet dan wonder, dat de katholieke ar
beiders voor den priester verklaren komen:
„Ik moet wel rood zijn, anders heb ik geen
brood voor mijn gezin”? En is het dan won
der, dat zoo’n priester milder ia in zjjn oor
deel?
Is het tenslotte wonder, dat de Oos-
tenrjjksche geestelijkheid soms bepaalde
uiterlijke demonstraties toelaat, wanneer
men eenerzijds kent de roode terreur daar
ginds, ook tegenover den priester, en ander
zijds den priesterlijken ijver om iedere ziel
indien eenigszins mogelijk te redden
voor de eeuwigheid?”
en drie wekenlang zweefde de patient tus-
schen leven en dood, met zorg en toewijding
opgepast door Hester, die dag noch nacht
rust nam. Alleen in den hoogsten nood nam
ze de hulp van de verpleegster, die de dok
ter dadelyk uit de ziekenverpleging luid
ontboden. Toen Gerard eindelijk wel ge
noeg was om als herstellende de huiskamer
weer te betreden, zag hij er bijna niet bleeker
en vervallener uit dan Hester zelf. Ondank
baar was hij* niet. Hij wist met hoeveel toe
wijding hij opgepast was, hij wist dat in
die lange nachten van benauwdheid en be
wusteloosheid één lief gezichtje steeds bij
zijn bed gewaakt had; maar toch, reeds de
eerste dagen nadat hij zich wat beter ge
voelde, kwam een vurig verlangen in hem
op om van omgeving te veranderen. Die
ziekte, hem plotseling overvallen, als de
klauw van éen- demon, zich vastklemmend
aan zyn tongen en hart, had hem met greo-
ten schrik vervukl. Men had hem wel ge
zegd dat hij in geen goed vel stak, maar
sedert zijn kindsheid had hij nooit de verlam
mende. macht van bepaald ziek zijn gevoeld.
Nooit had hij misschien meer dan nu de
broosheid begrepen van de draad, die hem
bond aan al hetgeen wat hjj wist, waaraan
hy geloofde; aan dit kleine leven en zjjn
genoegens. In zjjn nieuwen schrik had hjj
een koortsachtig verlangen naar een beter
klimaat, naar Itaië. naar Cevlon. naar Ipdié,
en repareeren alle soorten Wollen Kousen,
Sokken, Truien enz., ook ^.hef allerfijnste.
VOOR NIEUW WERK ZIJN WIJ No. L
ZUIDSTRAAT 15, DEN HELDER.
Let op den gelen winkel.
Voor SCHAGEN: C. DE MOEL, Noord.
«1
A verlang niets van je, Geiard, wat
jij niet wilt, vooral niet iets dat je gesoni-
beid zou benadeelen. Als het goed voor je
is om naar ’t Zuiden te gaan, ga er dan heen
zonder een uur uitstel. Ik zal trachten het
zoo goed mogeljjk zonder jou uit te houden,
tn met den zomer kotn-je weer terug!
Dit gesprek had in Februari plaats en t
is wel mogelijk dat het sombere, saaie Fe
bruari weer, de mist, de Schotsche nevelen,
bet doorweekte gras, de druipende boschjes
en de donkere bladerlooze takken der beuken
«n olmen iets tot de booze stemming vgn Ge
rard bjjdroegen. Den volgenden dag ging
hy naar Londen terug; hy vertelde dat hy
naar Italië ging, zeker, het uur van vertrek
was bepaald; dóch op het laatst veranderde
by van gedachte en bleef in de stad.
Tegen het einde der week verscheen hij
weer op Rosembof, maar hjj kreeg een schok,
toen hjj den ouden Davenport in de huiska
mer vond geïnstalleerd. Er was sinds Kerst
mis een merkbare verbetering in zjjn toe
stand gekomen, en de dokter had den raad
gegeven hem in zijn rolstoel beneden to bren
gen; misschien zou de verandering der om-
tevi;
1929) het gezamenlijk
it van Oostenrijk in
•weordingen de bewe-
„religieuse socialisten” heeft
Van 15 regels fl.25) elke regel meer f 0.25. RecUn» pa.
regel f 0.75 voor de eerste paginavoor de overige pagina's f 0-501
Rubriek „Vraag en aanbod” bij vooruitbetaling per plaatsing
f0.60 per advertentie van 5 regels» iedere regel meer fO.lX -
Wanneer de geestelijkheid in Oostenrijk
in dit opzicht ietwat milder is dan die in
Nederland, dan is dit het noodzakelijk ge
volg van het feit, dat zjj staat tegenover
ófwel een bedrogen, ófwel een gedwongen
massa.
Een massa,
schuldig is.
Bij het groote tekort der katholieke pers
ia bet daarginds heel goed verklaarbaar, dat
vele Katholieken te goeder trouw dwalen;
op het platteland doen de socialisten zich
trouwens eerst zoo onschuldig mogeljjk
voor; eerst later, als ze heer en meester zjjn,
toouen ze bun waren anti katholieken aard.
Ja, de Oostonrjjksche Katholieken zjjn
jammerlijk bedrogen en velen van hen kun
nen het bedrog, waarvan zij het slachtoffer
zjjn, maar niet inzien: hun opvoeding en
hun levensomstandigheden hebben ertoe me
degewerkt, dat ze ongemerkt in rood vaar
water zjjn geraakt.
De Oostenrjjksche katholieken zjjn echter
niet alleen bedrogen, ze zjjn vaak ook ge
dwongen tot het socialisme, ze lieten de
vak-organisatie maar al te veel aan de so
cialisten alléénover. I
Vandaar, dat de socialisten ruimschoots
gélégepbeid hebben, in alle bedrijven hun
veelbesproken terreur uit to oefenen en de
katholieken onder bedreiging met broodroof
te dwingen tot het socialisme.
Het is toch eigenlijk wel heel zot, dat we
nog zooveel woorden moeten gebruiken om
den Nederlandschen lezer het bewjjs te le
veren van wat in Weenen iedereen weet en.
waarover in Wee nep gesproken en geschre
ven wordt, als ware het de meest natuurlijke
zaak ter wereld.
Hoe algemeen bekend al deze en dergeijjke
dingen in Weenen zjjn?
Op onze terugreis van Weenen naar Hol
land spraken we een Weensch koopman, een
Israëliet, en wjj vertelden hem van de vrij
moedigheid dér socialistische pers hier te
lande, welke stokstijf durft beweren en vol
houden, dat de sociaal-demokraten in Oos
tenrijk den godsdienst absoluut niet vervol
gen.
De man zat verbaasd: ,,Aber das weisz in
Wien doch jeder Mensch”!
Jawel, in Weenea! Maar in Holland niet,
in Holland durven de socialisten het zelfs
pertinent ontkennen!
iDat is brutaal. Je hoeft maar de eerste
de beste Weensche krant op te slaan om in
beriehtm en artikelen dag in, dag uit het
bewjjs van de roode godsdienstvervolging
geleverd te krjjgen.
En toen haalde onze medereiziger
schapen had, een gelukkig thuis voor hem
zou zjjn.
Het is jouw huis, zei ze, dat mag
niet vergeten.
Er bestaat tusschen ons geen nijjn
djjn, Hettie, antwoordde hjj vriéndelijk,
wat ik in de wereld bezit is ook van jou;
maar nijjn verbeelding werkt altijd en de te
genwoordigheid van je vader verschrikt me.
's Zaterdags in den namiddag was hij op
Rozenhof gekomen, met het plan tot. Maan
dag te blijven, en dan naar Londen terug te
keeren en te bepalen wanneer hjj naar het
Zuiden zou vertrekken. Het was eenigszins
ontmoedigd toen hjj in zjjn club hoorde, dat
er te Napels sneóuw lag en de mensehen
Rome verlieten om de koude. Deze kwade
geruchten en zjjn verlangen om Hester nog
eens te zien hadden hem zjjn vertrek doen
uitstellen. De geheeie week had hjj zich
ziek gevoeld en hjj hield zichzelf voor dat hy
zoo gauw mogeljjk een warm klimaat moest
opzoeken, waar dan <tok.
Maandag keerde hjj echter niet naar de
stad terug. Hy was, tot groeten angst van
Hestor, den geheelen Zondag gedrukt en
huiverig, en Zondags avonds gaf hjj einde
lijk aan haar smeeken toe om dokter Mivor
te laten halen, die vond dat zjjn longen wa
ren aangedaan. Vóór het Maandag avond
was, had zich een acute longontsteking ge-
openhaard. verergerd door zijn hartkwaal,
Zoo- niet, dan koa men hem niét gebrui
ken. v
Volgend voorbeeld:
Een meubelmaker had leveranties aan de
gemeente, maar diezelfde meubelmaker
bad de gewoonte, jederen morgen naar de
kerk te gaan! Dit laatste liep in de gaten.
Gevolg: hjj kreeg bezoek van een ambtenaar
die hem aan het verstand bracht, dat die
twee dingen naar de kerk gaan en aan de
gemeente leveren niet te combineeren wa
ren en hjj werd geplaatst voor het dilem
ma: „bntweder.oder!” of het een of
het ander! Om de leveranties niet kwjjt
te raken, gaat de man nu zoo geheim mo-
gcljjk naar de kerk, een beetje uit de buurt.'
Volgend voorbeeld:
Dit betreft een geval, waar het katholieke
Kamerlid Doppler nauw bjj betrokken ge
weest ia:
een flinke katholieke jongen wilde bjj de
„Gememdewache” (een soort politibneele
controleurs) komen; zjjn vader, die op roo-
den aandrang vrijdenker geworden was en
- zich daarbjj tameljjk wel bevond, raadde hem
aan naar den betreffenden „Hauptvertnuiens-
mann” te gaan, dan zou de zaak wel in orde
komen.
Hier moest de jongen al spoedig „beken
nen”, dat hjj lid was van den „Reichsbund
der kath. deutschen Jugend Oésterreichs,”
en prompt kreeg hjj daarop te hooren: „Aber
das geht nicht! Wenn 8ie bei ims unterkom-
men wollen, mussen Sie aus der Kirche aus-
treten”.
De jongen was in tweestrijd: zjjn vrome
moeder en zjjn pastoor beduidden hem ech
ter, dat men z’n ziel toch niet verkoopen
mocht, en.... de jongen kreeg de betrek
king aM.
Later is hjj er in geslaagd Bondssoldaat te
worden.
Alzoo -is geschied in den zomer van het
jaar 1928.
t t x
f 2.85
f 0.60 hooger
De M-Redacteur heeft blijkbaar nog nooit
van z’n leven zoo’n slecht mensch ontmoet
als den schrijver van deze artikelen:
Die durft daar met een stalen gezicht be
weren, dat katholicisme en socialisme onver-
eenigbaar zijn, iets wat ook de Hollandsche
geestelijkheid leeraart: in Oostenrjjk mag de
Katholiek echter gerust socialist zijn; zie
daar het bewjjs geleverd, dat Katholicisme
en socialisme heel goed te vereenigen zyn;
M. schrjjft:
„Wanneer de Oostenrjjksche partij recht-
treeks of zijdelings anti-godsdjenstige ac
tie voerde, zou zij hetzelfde bereiken als de
Katholieke geestelijkheid door haar conser
vatieve, arbeidersvjjaadige politieke actie
een massa-uittocht van leden. Waarom zou
zjj? De heer Speet beweert: omdat, wie het
geloof niet verzaakt, „geen trouw beljjder
van het socialisme (kan) zjjn”. Aan ettelijke
honderdduizenden gevallen in Qostenrjjk
wordt het tegendeel bewezen.
Wanneer de S.D.A.P. het geloof of de
kerk bestreed, dan zou deze gerechtigd zjjn
de scheidingslijn te trekken en zjj zou het
doen.
Aan goeden wil ontbreekt het althans de
hoogere geestelijkheid niet. Maar de S.D.A.P.
onthoudt zich van woorden en daden, die
daartoe aanleiding zouden kunnen geven.
En dus mpgen de rood aangesloten arbeiders
biechten en communiceeren tin krjjgen zjj
evengoed een katholieke begrafenis.”
Op dezen venjjnigen onzin behoeven wjj-
niet veel te antwoorden.
De katholieke arbeiders in Nederland zjjn
te principieel en terzake te kundig, dan dat
zjj zich door een dergeljjk betoog ook maar
een oogenblik van de wjjs zouden laten
brengen:
het staat voor hen als een paal boven wa
ter, dat een goed Katholiek ónmogelijk
„goed” socialist kan zjjn, ,en wie eraan mocht
twijfelen, of in dk opzicht voor Oostenrijk
wel dezelfde wetten galden als voor Neder
land, dien herinneren wjj eraan, dat nog on
langs (in Januari T
Doorluchtig Episcopaal
zeer nadrukkeyke bew
ging der zg.
veroordeeld:
de naam „religieus® socialisten” wordt
door het Episcopaat verworpen; het „chris
telijk socialisme” toch zoo spreken de
Oostenrjjksche Bisschoppen is door Paus
Leo XIII nadrukkelijk veroordeeld; boven
dien is zulk een uithangbord enkel geschikt
om de plattelandsbevolking om den tuin te
leiden.
Zjjn Katholicisme en socialisme dan tooh-
vereenigbaar?
STALIN’s ZEGEPRAAL.
Te Moskou verluidt in politieke kringen
zeer stellig, dab Preobazjenski, tegeljjk met
Tiotski uit de communistische partjj gestoo
ten, thans verlof gekregen heeft, te Moskoe
voor zich en zjjn politieke vrienden Radek,
Snsilga, die vroeger een hooge functie in ds
staats-plannencommissie had, en den g»
wezen volkscommissaris van posterjjen
Brui roof, de wedertoelating in de partjj voor
te bereiden. Daarmee zoud^i alle leiders
van de Trotskistische oppositie, behalve
Trotski zelf en Rakofski weer vrede met de
partjjleiding gesloten hebben. Reeds veriu.dt,
dat Preobranzjenski, direct na zjjn weder
toelating in de partjj, tot een hoog ambt
geroepen zal worden.
INTERNATIONALE UNIE VAN
R. K. VROUWENBONDEN.
Het bestuur van bovenstaande Unie ver*
gaderde 7, 8 en 9 Mei te' Parjjs, onder voor
zitterschap van Mvr. Steenberghe-Engeringh.
De vergadering werd geopend met eeq
H. Mis met Algemeeue H. Communie voor de
ziele rust van de eerste voorzitster der Unie,
Gravin Wodzicka, die in Maart j.L overleed.
Het programma van het congres, dat van
15 tot 20 October van dit jaar te Rome ge
houden wordt, werd vastgesteld: dat der
jtugdsectie werd goedgekeurd. Elke con
gresdag zal beginnen met een ceremonie^
telkens in een andere basiliek of in de cata
comben, terwjjl één avond een processie met
fakkellicht zal gehouden worden in een der
catabomben en vandaar naar St. l’aulus
buiten de muren.
Besloten werd zoowel in de Pause Ijjke
audiëntie der Vrouwenbonden, als in die der
jeugdsectie, Zjjne Heiligheid een som gelde
aan te bieden tot opleiding van een in-
tendsche priester, benevens een album met
geestelijk bouquet van alle leden der bjj de
Unie aangesloten bonden.
Maar nu de praktjjk!
In Oostenrjjk, zoo beweert M., mag een
Katholiek gerust socialist zjjn, want
hem worden de H.H. Sacramenten en de
kerkeljjke begrafenis, ook al is bjj socialist,
niet geweigerd.
Het laatste is eventueel
geen bewjjs van bet eerste:
dat een Katholiek volgens de Kerk géén
socialist mag en kan zjjn, zal M. na de uit
spraak (ten overvloede) van het Oostenryk-
sche Episcopaat wel niet meer betwijfelen,
noch ook durven tegenspreken.
’t Is alleen maar de vraag, of de Oosten
rjjksche geestelijkheid bjj het nemen van
practische maatregelen deqzelfden weg kan
eu moet volgen als de Nederlandsche.
En dAarover hebben wjj in onze eerste ar
tikelenreeks toch seer duideljjk genoeg ge
sproken.
Wjj memoreeren letterljjk:
„Een eventueele mildheid van geesteljjk-
"heid in dit opzicht beteekent in Oostenrjjk
geen enkele concessie aan de eigenlijke
sociaal-demokratie, nóch eenige 'erkenning
van de veel gepropageerde „vereenigliaar-
heid.”
HET KOOPEN VAN
Doet het daarom bjj de
Naami. Venn.
Aiknwar. Dir. Opger. 1880.
VAN DER VEER.
Tel. 478.
de tegen-
had zin, ofschoon zyn geheugen weg
dezelfde vragen deed.
Zyn tegenwoordigheid aan den haard
maakte het huis gehaat voor Gerard, die in
die gebogen ingevallen gestalte eeu beeld
des doods zag. Hjj trok zinh dadeljjk terug
in zjjn studeerkamer, waar Hester hem in
oen slecht humeur voor het vuur vond
staan.
Ik had niet gehoopt, dat Je vandaag
nog zoudt zjjn gekomen, zei ze verontschul
digend, anders had ik vandaag myn vader
niet beneden in de huiskamer gehaald. Ik
ben bang dat je het erg naar zult vinden.
Dat vindt ik ook, Hester. Alleen het
bewustzijn reeds dat hjj in buis was heeft
me altijd al gehinderd, ’t Is misschien om
dat mjjn eigen leven aan een draadje hangt,
dat ik dat doodsbeeld niet kan zien en
levend dood, zoo kindsch dat is de dood in
zjjn akeligsten vorm. Soms verbeeld ik me
dat ik ook eens zóó zal sterven.
Ze suste hem, praatte hem zjjn angst om
trent zich zelf uit het hoofd en beloofde dat
de tegenwoordigheid van beur
niet meer zou hinderen, als hjj i