I I Ónder rood schrikbewind. „ONS BLAD” Firma H. Schoonhoven en Zn. Langestraat BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon REDA^hP^nZ^J0 03 No. 112. l' s door de FEUILLETON. Geld! 7Toch geen geloofsvervolging! ZEVENDE TEGENSPRAAK. Een Meubileering behoeft niet duur te zijn. Doet U de moeite en stelt U zich eens in verbinding met ons, dan zullen we ’t U voorrekenen. *t Zegt U toch ook wel wat, ingericht te zijn Abonnementsprijs i Pat kwartaal voor Alkmaar, sas» Voor buiten Alkmaar. Met Geïllustreerd Zondagsblad t BUITENLAND. xm. WIJ BREIEN!!! JAAP SNOR. Advertentieprijs f 750.—, f 250f 125.—, f 50.—,» 40- Aan alfa abonnê’s wordt op aanvrage gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van 13000. TUINDERSGLAS en RAAMLIJSTEN ie een zaak van vertrouwen. KerrebIJn’s Glashandel, 4 niet welke daardoor zoo een absoluut aan (Wordt wrrrtgdl en Al IN OOSTENRIJK MAG DE KATHOLIEK GERUST.SOCIALIST ZIJN. 1 ■i Onze roode vriend zal bet toch wel niet beter willen weten dan het Oostenrjjksche Episcopaat! Ier hem Rozenhof was. Ze zou zich voortaan haar verdeelde gescheiden plichten herinneren en er voor zorgen dat het thuis, dat hb zichzelf ge- beter. Hij nam meer notitie van c. woordigheid van Hester en netgeen hjj zeide l‘“J - g was en hij dikwijls hetzelfde herhaalde en telkens We meenden in het bovenstaaiAe duide lijk en afdoende genoeg geweest te zijn. Lfe roode redacteur zegt er echter van: „Zooveel woorden, zooveel onzin. De las ter over de roode terreur geldt alleen voor Weenen. De massa der katholieke socialis ten zitten buiten Weenen, in de Christeljjk- sociaal-geregeerde landen van den Oosten- rijkschen Bond.” Flauw smoesje! De roode terreur eu de roode godsdienstvervolging doen zich gel den overal, waar de socialisten wat in de melk te brokkelen hebben (men denke maar eens aan het roode relletje op bet .kerkhof te Kronenburg!); al willen we grif toe geven, dat roode terreur en godsdienstver volging in Weenen tot een veel schoonere perfectie gekomen zijn dan over ’t al gemeen elders in Oostenrijk! V GIRO ALKMAAR 1MM3 NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD het weer in Engeland te ontloopen. Op zijn ernstig verlangen kwam Jermyn bom eens opzoeken. Jermyn speelde met hem piket gedurende de lange avonden in Maart eu vermaakte hem met het nieuws uit de stad; maar zelfs dit verminderde zijn af schuw niet voor het huis, waarin Nicholas Davenport verblijf hield eu het voordurend gevaar van instorting. Hij besprak met Jer myn alle détails van zijn reis en deze was precies op de boogie van bet weer, dat men op ’t oogenblik in Westelijk Riviera had. Aan de Middellandsche zee is bet nu zomer, zei hij; Maart en April zjjn de godde lijkste maanden aan dat zonnige strand. De natuur is er 't liefelijkst als al wat deftig is in Parijs en Londen zit. Laat allee maar aan mij en je bediende over en al wat je te doen zult hebben, als bet nauwgezette doktertje hier je permissie geeft om te gaan, zal zijn plaats te nemen in den train de luxe. Met PasoLen ga ik zelf ook naar het Zuiden, als je ’t goed vindt ga ik met je mee. Als ik bet goed vind? Ik zou alleen niets waard zijn. Je gaat mee, als m$> gaai DE CHAOS IN CHINA. Opstandige beweging te Swatau Volgens te Hongkong ontvangen berichten is Swatau in opstand gekomen tegen zoowel Canton als Nanking en beeft het een nieuwe rtgeering gevormd. Twee Chineesche krui sers zijn voor de reede van Swatau aange komen. Buitenlanders te Hongkong gelooven, dat binnenkort een groote beweging in China aan den dag zal treden, gericht tegen de Kwo- mintang en Tsjang Kai-sjek. De gevechten te Sansjoei duren voort, doch hebben tot dusver nog geen aanmerke lijke wijzigingen in den toestand teweeg ge bracht. Wel echter wordt gemeld, dat de Cantonneezen er in geslaagd zijn, Waitsjau te heroveren. Reclanw p<_ pagina's f 0.501 g per plaatsing We zijn maar steeds bang, dat we den Weenischen deskundige van ,JIet Volk” niet genoeg bewjjzen toestoppen, en daarom geven we onzen vriend hieronder nog enkele idyllen uit bet dagelyksche Weensche leven te gemeten, waaruit zonneklaar blijkt, dat er in Weenen geen greintje geloofsvervolging bestaat. Stadtrittin Frau Dr. Motzko legde ons het geval voor van een katholiek, die een baan tje aan het gemeentelijk trambedrijf am bieerde: een „Betriebsrat” (vertrouwensman) eischte van hem niet alleen, dat hij zich rood zou organfeeeren, doch tevens, uit <k;Kerk zdu treden. gen: misschien sou de verandering der 'mg van gunstigen invloed op zjjn geest Ea werkelijk zjjn geestestoestand werd krachtproef uit: Kijk eens hier, zei hjj; ik heb zooeven een Weensche courant een exemplaar van het neutrale „Neues Wiener Journal” gekocht; ik heb er nog geen letter in gele zen, maar ik maak me sterk, dat U in dit ééne willekeurige nummer alreeds bewijsma teriaal in overvloed vindt We keken het blad eens in, en, jawel, op de vóórpagina prjjkte alreeds een belangrijk artikel onder het opschrift: „Die Terroristen klagen öber Terror!” bedoeld werd n.l. het misbaar, dat de Weensche socialisten (alweer typeerend!) maakten over het feit, dat Hasenclever’s schandelijk stuk „Huwe lijken worden in den hemel gesloten” door de tegenactie der Katholieken in Weenen niet opgevoerd is geworden. Dat komt ervan, zoo betoogde het neutrale blad, de roode anti-godsdienstige Hetze is hier van dien aard, dat de Katholieken op dit punt zeer terecht absoluut geen scherts (en dan: wit voor een scherts) verstaan. Letterlijk stond er in dit onverdachte blad te lezen: „Was Weenen niet de stad van de kunst matig gekweekte en bevorderde afvalsbewe- ging. was Weenen niet de stad, waar sociaal- demokratische partjjfeesten georganiseerd worden met de demonstratieve bedoeling, oude nationale kerkelijke feestvieringen ón mogelijk te maken, was Weenen niet de stad, waar vanwege de party systematisch diAr- aan gewerkt wordt, wijde volkskringen van iedere geschiedkundige traditie, vooral ech ter van het overgeleverde geloof te ver vreemden, dan zou Weenen ook niet de stad zijn van een bijzondere gevoeligheid en prik kelbaarheid in godsdienstige aangelegenhe den.” In ditzelfde nummer van het „Neues Wie ner Journal” was nog veel méér van derge lijk bewijsmateriaal te vinden; onze reis genoot had gelijk gehad: zijn krachtproef was volkomen gelukt! Toch zal de tegenspraak-redacteur wel bjj hoog en bij laag volhouden, dat er in Wee nen en in Oostenrijk geen anti-gods- dienstig vuiltje aan de lucht is! Voegt men hierbij nu nog alle overige roo de terreur in heel het openbare leven daar ginds, dan begrijpt men eerst volkomen, hoe vaak goede katholieken in Weenen en elders zich terecht beroepen kunnen op overmacht Als bet ware met bet mes op de keel dwin gen de socialisten de Katholieken ertoe, zich róód te verklaren. Is bet dan wonder, dat de katholieke ar beiders voor den priester verklaren komen: „Ik moet wel rood zijn, anders heb ik geen brood voor mijn gezin”? En is het dan won der, dat zoo’n priester milder ia in zjjn oor deel? Is het tenslotte wonder, dat de Oos- tenrjjksche geestelijkheid soms bepaalde uiterlijke demonstraties toelaat, wanneer men eenerzijds kent de roode terreur daar ginds, ook tegenover den priester, en ander zijds den priesterlijken ijver om iedere ziel indien eenigszins mogelijk te redden voor de eeuwigheid?” en drie wekenlang zweefde de patient tus- schen leven en dood, met zorg en toewijding opgepast door Hester, die dag noch nacht rust nam. Alleen in den hoogsten nood nam ze de hulp van de verpleegster, die de dok ter dadelyk uit de ziekenverpleging luid ontboden. Toen Gerard eindelijk wel ge noeg was om als herstellende de huiskamer weer te betreden, zag hij er bijna niet bleeker en vervallener uit dan Hester zelf. Ondank baar was hij* niet. Hij wist met hoeveel toe wijding hij opgepast was, hij wist dat in die lange nachten van benauwdheid en be wusteloosheid één lief gezichtje steeds bij zijn bed gewaakt had; maar toch, reeds de eerste dagen nadat hij zich wat beter ge voelde, kwam een vurig verlangen in hem op om van omgeving te veranderen. Die ziekte, hem plotseling overvallen, als de klauw van éen- demon, zich vastklemmend aan zyn tongen en hart, had hem met greo- ten schrik vervukl. Men had hem wel ge zegd dat hij in geen goed vel stak, maar sedert zijn kindsheid had hij nooit de verlam mende. macht van bepaald ziek zijn gevoeld. Nooit had hij misschien meer dan nu de broosheid begrepen van de draad, die hem bond aan al hetgeen wat hjj wist, waaraan hy geloofde; aan dit kleine leven en zjjn genoegens. In zjjn nieuwen schrik had hjj een koortsachtig verlangen naar een beter klimaat, naar Itaië. naar Cevlon. naar Ipdié, en repareeren alle soorten Wollen Kousen, Sokken, Truien enz., ook ^.hef allerfijnste. VOOR NIEUW WERK ZIJN WIJ No. L ZUIDSTRAAT 15, DEN HELDER. Let op den gelen winkel. Voor SCHAGEN: C. DE MOEL, Noord. «1 A verlang niets van je, Geiard, wat jij niet wilt, vooral niet iets dat je gesoni- beid zou benadeelen. Als het goed voor je is om naar ’t Zuiden te gaan, ga er dan heen zonder een uur uitstel. Ik zal trachten het zoo goed mogeljjk zonder jou uit te houden, tn met den zomer kotn-je weer terug! Dit gesprek had in Februari plaats en t is wel mogelijk dat het sombere, saaie Fe bruari weer, de mist, de Schotsche nevelen, bet doorweekte gras, de druipende boschjes en de donkere bladerlooze takken der beuken «n olmen iets tot de booze stemming vgn Ge rard bjjdroegen. Den volgenden dag ging hy naar Londen terug; hy vertelde dat hy naar Italië ging, zeker, het uur van vertrek was bepaald; dóch op het laatst veranderde by van gedachte en bleef in de stad. Tegen het einde der week verscheen hij weer op Rosembof, maar hjj kreeg een schok, toen hjj den ouden Davenport in de huiska mer vond geïnstalleerd. Er was sinds Kerst mis een merkbare verbetering in zjjn toe stand gekomen, en de dokter had den raad gegeven hem in zijn rolstoel beneden to bren gen; misschien zou de verandering der om- tevi; 1929) het gezamenlijk it van Oostenrijk in •weordingen de bewe- „religieuse socialisten” heeft Van 15 regels fl.25) elke regel meer f 0.25. RecUn» pa. regel f 0.75 voor de eerste paginavoor de overige pagina's f 0-501 Rubriek „Vraag en aanbod” bij vooruitbetaling per plaatsing f0.60 per advertentie van 5 regels» iedere regel meer fO.lX - Wanneer de geestelijkheid in Oostenrijk in dit opzicht ietwat milder is dan die in Nederland, dan is dit het noodzakelijk ge volg van het feit, dat zjj staat tegenover ófwel een bedrogen, ófwel een gedwongen massa. Een massa, schuldig is. Bij het groote tekort der katholieke pers ia bet daarginds heel goed verklaarbaar, dat vele Katholieken te goeder trouw dwalen; op het platteland doen de socialisten zich trouwens eerst zoo onschuldig mogeljjk voor; eerst later, als ze heer en meester zjjn, toouen ze bun waren anti katholieken aard. Ja, de Oostonrjjksche Katholieken zjjn jammerlijk bedrogen en velen van hen kun nen het bedrog, waarvan zij het slachtoffer zjjn, maar niet inzien: hun opvoeding en hun levensomstandigheden hebben ertoe me degewerkt, dat ze ongemerkt in rood vaar water zjjn geraakt. De Oostenrjjksche katholieken zjjn echter niet alleen bedrogen, ze zjjn vaak ook ge dwongen tot het socialisme, ze lieten de vak-organisatie maar al te veel aan de so cialisten alléénover. I Vandaar, dat de socialisten ruimschoots gélégepbeid hebben, in alle bedrijven hun veelbesproken terreur uit to oefenen en de katholieken onder bedreiging met broodroof te dwingen tot het socialisme. Het is toch eigenlijk wel heel zot, dat we nog zooveel woorden moeten gebruiken om den Nederlandschen lezer het bewjjs te le veren van wat in Weenen iedereen weet en. waarover in Wee nep gesproken en geschre ven wordt, als ware het de meest natuurlijke zaak ter wereld. Hoe algemeen bekend al deze en dergeijjke dingen in Weenen zjjn? Op onze terugreis van Weenen naar Hol land spraken we een Weensch koopman, een Israëliet, en wjj vertelden hem van de vrij moedigheid dér socialistische pers hier te lande, welke stokstijf durft beweren en vol houden, dat de sociaal-demokraten in Oos tenrijk den godsdienst absoluut niet vervol gen. De man zat verbaasd: ,,Aber das weisz in Wien doch jeder Mensch”! Jawel, in Weenea! Maar in Holland niet, in Holland durven de socialisten het zelfs pertinent ontkennen! iDat is brutaal. Je hoeft maar de eerste de beste Weensche krant op te slaan om in beriehtm en artikelen dag in, dag uit het bewjjs van de roode godsdienstvervolging geleverd te krjjgen. En toen haalde onze medereiziger schapen had, een gelukkig thuis voor hem zou zjjn. Het is jouw huis, zei ze, dat mag niet vergeten. Er bestaat tusschen ons geen nijjn djjn, Hettie, antwoordde hjj vriéndelijk, wat ik in de wereld bezit is ook van jou; maar nijjn verbeelding werkt altijd en de te genwoordigheid van je vader verschrikt me. 's Zaterdags in den namiddag was hij op Rozenhof gekomen, met het plan tot. Maan dag te blijven, en dan naar Londen terug te keeren en te bepalen wanneer hjj naar het Zuiden zou vertrekken. Het was eenigszins ontmoedigd toen hjj in zjjn club hoorde, dat er te Napels sneóuw lag en de mensehen Rome verlieten om de koude. Deze kwade geruchten en zjjn verlangen om Hester nog eens te zien hadden hem zjjn vertrek doen uitstellen. De geheeie week had hjj zich ziek gevoeld en hjj hield zichzelf voor dat hy zoo gauw mogeljjk een warm klimaat moest opzoeken, waar dan <tok. Maandag keerde hjj echter niet naar de stad terug. Hy was, tot groeten angst van Hestor, den geheelen Zondag gedrukt en huiverig, en Zondags avonds gaf hjj einde lijk aan haar smeeken toe om dokter Mivor te laten halen, die vond dat zjjn longen wa ren aangedaan. Vóór het Maandag avond was, had zich een acute longontsteking ge- openhaard. verergerd door zijn hartkwaal, Zoo- niet, dan koa men hem niét gebrui ken. v Volgend voorbeeld: Een meubelmaker had leveranties aan de gemeente, maar diezelfde meubelmaker bad de gewoonte, jederen morgen naar de kerk te gaan! Dit laatste liep in de gaten. Gevolg: hjj kreeg bezoek van een ambtenaar die hem aan het verstand bracht, dat die twee dingen naar de kerk gaan en aan de gemeente leveren niet te combineeren wa ren en hjj werd geplaatst voor het dilem ma: „bntweder.oder!” of het een of het ander! Om de leveranties niet kwjjt te raken, gaat de man nu zoo geheim mo- gcljjk naar de kerk, een beetje uit de buurt.' Volgend voorbeeld: Dit betreft een geval, waar het katholieke Kamerlid Doppler nauw bjj betrokken ge weest ia: een flinke katholieke jongen wilde bjj de „Gememdewache” (een soort politibneele controleurs) komen; zjjn vader, die op roo- den aandrang vrijdenker geworden was en - zich daarbjj tameljjk wel bevond, raadde hem aan naar den betreffenden „Hauptvertnuiens- mann” te gaan, dan zou de zaak wel in orde komen. Hier moest de jongen al spoedig „beken nen”, dat hjj lid was van den „Reichsbund der kath. deutschen Jugend Oésterreichs,” en prompt kreeg hjj daarop te hooren: „Aber das geht nicht! Wenn 8ie bei ims unterkom- men wollen, mussen Sie aus der Kirche aus- treten”. De jongen was in tweestrijd: zjjn vrome moeder en zjjn pastoor beduidden hem ech ter, dat men z’n ziel toch niet verkoopen mocht, en.... de jongen kreeg de betrek king aM. Later is hjj er in geslaagd Bondssoldaat te worden. Alzoo -is geschied in den zomer van het jaar 1928. t t x f 2.85 f 0.60 hooger De M-Redacteur heeft blijkbaar nog nooit van z’n leven zoo’n slecht mensch ontmoet als den schrijver van deze artikelen: Die durft daar met een stalen gezicht be weren, dat katholicisme en socialisme onver- eenigbaar zijn, iets wat ook de Hollandsche geestelijkheid leeraart: in Oostenrjjk mag de Katholiek echter gerust socialist zijn; zie daar het bewjjs geleverd, dat Katholicisme en socialisme heel goed te vereenigen zyn; M. schrjjft: „Wanneer de Oostenrjjksche partij recht- treeks of zijdelings anti-godsdjenstige ac tie voerde, zou zij hetzelfde bereiken als de Katholieke geestelijkheid door haar conser vatieve, arbeidersvjjaadige politieke actie een massa-uittocht van leden. Waarom zou zjj? De heer Speet beweert: omdat, wie het geloof niet verzaakt, „geen trouw beljjder van het socialisme (kan) zjjn”. Aan ettelijke honderdduizenden gevallen in Qostenrjjk wordt het tegendeel bewezen. Wanneer de S.D.A.P. het geloof of de kerk bestreed, dan zou deze gerechtigd zjjn de scheidingslijn te trekken en zjj zou het doen. Aan goeden wil ontbreekt het althans de hoogere geestelijkheid niet. Maar de S.D.A.P. onthoudt zich van woorden en daden, die daartoe aanleiding zouden kunnen geven. En dus mpgen de rood aangesloten arbeiders biechten en communiceeren tin krjjgen zjj evengoed een katholieke begrafenis.” Op dezen venjjnigen onzin behoeven wjj- niet veel te antwoorden. De katholieke arbeiders in Nederland zjjn te principieel en terzake te kundig, dan dat zjj zich door een dergeljjk betoog ook maar een oogenblik van de wjjs zouden laten brengen: het staat voor hen als een paal boven wa ter, dat een goed Katholiek ónmogelijk „goed” socialist kan zjjn, ,en wie eraan mocht twijfelen, of in dk opzicht voor Oostenrijk wel dezelfde wetten galden als voor Neder land, dien herinneren wjj eraan, dat nog on langs (in Januari T Doorluchtig Episcopaal zeer nadrukkeyke bew ging der zg. veroordeeld: de naam „religieus® socialisten” wordt door het Episcopaat verworpen; het „chris telijk socialisme” toch zoo spreken de Oostenrjjksche Bisschoppen is door Paus Leo XIII nadrukkelijk veroordeeld; boven dien is zulk een uithangbord enkel geschikt om de plattelandsbevolking om den tuin te leiden. Zjjn Katholicisme en socialisme dan tooh- vereenigbaar? STALIN’s ZEGEPRAAL. Te Moskou verluidt in politieke kringen zeer stellig, dab Preobazjenski, tegeljjk met Tiotski uit de communistische partjj gestoo ten, thans verlof gekregen heeft, te Moskoe voor zich en zjjn politieke vrienden Radek, Snsilga, die vroeger een hooge functie in ds staats-plannencommissie had, en den g» wezen volkscommissaris van posterjjen Brui roof, de wedertoelating in de partjj voor te bereiden. Daarmee zoud^i alle leiders van de Trotskistische oppositie, behalve Trotski zelf en Rakofski weer vrede met de partjjleiding gesloten hebben. Reeds veriu.dt, dat Preobranzjenski, direct na zjjn weder toelating in de partjj, tot een hoog ambt geroepen zal worden. INTERNATIONALE UNIE VAN R. K. VROUWENBONDEN. Het bestuur van bovenstaande Unie ver* gaderde 7, 8 en 9 Mei te' Parjjs, onder voor zitterschap van Mvr. Steenberghe-Engeringh. De vergadering werd geopend met eeq H. Mis met Algemeeue H. Communie voor de ziele rust van de eerste voorzitster der Unie, Gravin Wodzicka, die in Maart j.L overleed. Het programma van het congres, dat van 15 tot 20 October van dit jaar te Rome ge houden wordt, werd vastgesteld: dat der jtugdsectie werd goedgekeurd. Elke con gresdag zal beginnen met een ceremonie^ telkens in een andere basiliek of in de cata comben, terwjjl één avond een processie met fakkellicht zal gehouden worden in een der catabomben en vandaar naar St. l’aulus buiten de muren. Besloten werd zoowel in de Pause Ijjke audiëntie der Vrouwenbonden, als in die der jeugdsectie, Zjjne Heiligheid een som gelde aan te bieden tot opleiding van een in- tendsche priester, benevens een album met geestelijk bouquet van alle leden der bjj de Unie aangesloten bonden. Maar nu de praktjjk! In Oostenrjjk, zoo beweert M., mag een Katholiek gerust socialist zjjn, want hem worden de H.H. Sacramenten en de kerkeljjke begrafenis, ook al is bjj socialist, niet geweigerd. Het laatste is eventueel geen bewjjs van bet eerste: dat een Katholiek volgens de Kerk géén socialist mag en kan zjjn, zal M. na de uit spraak (ten overvloede) van het Oostenryk- sche Episcopaat wel niet meer betwijfelen, noch ook durven tegenspreken. ’t Is alleen maar de vraag, of de Oosten rjjksche geestelijkheid bjj het nemen van practische maatregelen deqzelfden weg kan eu moet volgen als de Nederlandsche. En dAarover hebben wjj in onze eerste ar tikelenreeks toch seer duideljjk genoeg ge sproken. Wjj memoreeren letterljjk: „Een eventueele mildheid van geesteljjk- "heid in dit opzicht beteekent in Oostenrjjk geen enkele concessie aan de eigenlijke sociaal-demokratie, nóch eenige 'erkenning van de veel gepropageerde „vereenigliaar- heid.” HET KOOPEN VAN Doet het daarom bjj de Naami. Venn. Aiknwar. Dir. Opger. 1880. VAN DER VEER. Tel. 478. de tegen- had zin, ofschoon zyn geheugen weg dezelfde vragen deed. Zyn tegenwoordigheid aan den haard maakte het huis gehaat voor Gerard, die in die gebogen ingevallen gestalte eeu beeld des doods zag. Hjj trok zinh dadeljjk terug in zjjn studeerkamer, waar Hester hem in oen slecht humeur voor het vuur vond staan. Ik had niet gehoopt, dat Je vandaag nog zoudt zjjn gekomen, zei ze verontschul digend, anders had ik vandaag myn vader niet beneden in de huiskamer gehaald. Ik ben bang dat je het erg naar zult vinden. Dat vindt ik ook, Hester. Alleen het bewustzijn reeds dat hjj in buis was heeft me altijd al gehinderd, ’t Is misschien om dat mjjn eigen leven aan een draadje hangt, dat ik dat doodsbeeld niet kan zien en levend dood, zoo kindsch dat is de dood in zjjn akeligsten vorm. Soms verbeeld ik me dat ik ook eens zóó zal sterven. Ze suste hem, praatte hem zjjn angst om trent zich zelf uit het hoofd en beloofde dat de tegenwoordigheid van beur niet meer zou hinderen, als hjj i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 1