't/duifti e wan het „Noord-Hollandsch Dagblad” SINT ADALBERT. ‘I --ii Vrijdag 21 Juni 1829. 3 12. EPISTEL EN EVANGELIE. 1-1 MISKALENDER. Margaretha Sinclair. ÜLKMAARSCHE BROOD FABRIEK ■f w 1-. i i ii i i i Gjj- dwaas, sa) schul- 7 St Jan, t en r en x tweed* I I T Dam»»ki»»ding OR. NOORO HOORN. punt niet bereikt. Er zijn nog altjjd gereser veerde plaatsen te krijgen voor f 100. de one dierbaar is. On- Adalbertskerk ver- U VINDT een seer groots keuze ZWARTE MANTELS in zijde, ebarmelaine, wol georgette, prima rib* TOT IN DE GROOTSTE MATEN Ml Groen M.S.F., beiden uitgegeven door het Missiehuis te Kaatsheuvel. Prentjes van M. Sinclair zjjn tegen geringe vergoeding ver krijgbaar bjj den boekhandel van het Mis- etehuis te Kaatsheuvel. Of ook bjj den Z.IL Pater E. v. Voorat tot Voorat, OostduinlaaR 50, Den Haag. FFICIEEL KERKBERICHT EVANGELIE volgens den H. Mattbeua; V, 20—24. In dien tijd® zeide Jezus tot Zjjne leer lingen: Indien uwe rechtvaardigheid niet overvloediger is, dan die der schriftgeleerden en phariseën, zoo zult gjj in het rjjk der hemelen niet komen. Gjj hebt gehoord, dat aan de ouden gezegd is: Gjj zult niet dood slaan, en al wie doodslaat, zal strafbaar zjjn voor het gerecht. Maar Ik zeg u. dat, al wie op zjjnen broeder vergramd wordt, strafbaar voor het gerecht zal zjjn. En die tot zjjnen broeder zegt: „Raca”, zal straft>aar zjjn voor den raad. En die zegt: dig zjjn aan het belscbe vuur. Als gjj dan uw offer aan het altaar opdraagt, en daar indachtig wordt^dat uw broeder iets tegen u heeft, laat dan uw offer daar voor het altaar, en ga u eerst met uwen broeder ver soenen, en dan zult gjj uw offer komen, opdragen. DOMINIC AANSCHE KALENDER. ZONDAG 28 Juni. 3e Zondag N.O.D.; 2e or. Hl (le Zondag N.O.D.)," 3e naar keuze. MAANDAG 24 Juni. H. Joannes de Doo- per, t»d. met Oct. DINSDAG 25 Juni. Mis van ’t Oct; 2e or. Hl (le Zond. N.O.D.); 3e naar keuze; zonder Credo. WOENSDAG 26 Juni. H. Joannes Paulus, Mart d.; mem. Oct Joannes. DONDERDAG 27 Juni. Van ’t Octaaf van Joannes als op 25 Juni. VRIJDAG 28 Juni. H. Ireneus, Biss. M. (Mis IT) mem. Oct Joannes. ZATERDAG 29 Juni. HR. Petrus Paulus, Ap. Ld. met Oct. welke Wat toch is het, dat zoo velen van one volk, An allen rang en stand en van zoo uiteenloopen de levensbeschouwing, tot dat oude Egmond trekt? En dan is het antwoord geen ander dan dat, wat de geschiedenis ons er op geeft: Wjj voelen one zoo één met dat stille duin- dorp, dat wjj bet, als ware het een deel van ons zelf beschouwen, omdat daar eens de wieg stond van het land dat wjj liefhebben, omdat wjj weten, dat daar bet vaderhuis van one volk, als nationale eenheid beschouwd, heeft gestaan; want te Egmond is ons volk geboren, het Is daar gekerstend, daar op gevoed. daar is het groot geworden. En van dat volk, van dat groote nationale huisgezin, is St. Adalbert de geestelijke va der, bjj is bet die dien grond heeft gezocht en gevonden, die hem bewerkt heeft en die er de grondslagen heeft gelegd waarop dat vaderhuis is opgetrokken, dat wjj niet kun nen vergeten en dat ons steeds onweerstaan baar naar Egmond trekt; daarom zjjn ook de namen van St. Adalbert en Egmond één en niet van elkander te scheiden. Want al zjjn de namen van andere heiligen en ook die van andere, beroemde personen vaak met plaatsnamen verbonden, zoo is er toch in dat verband meestal iets toevalligs. Omstandigheden, onafhankelijk van hun wil, brachten ben vaak naar die plaatsen en leg den zoo dat verband. Niet zóó echter is het met St. Adalbert en Egmond. Egmond is de plaats van St. Adalbert’s vrije keuze, bet was de plaats van zjjn voorliefde. Als zwervend missionaris, die evenals zjjn Meester geen vaste woonplaats bad, trok bjj van plaats tot plaats, van gewest naar ge west; dan verbleef hjj hier, dan weer daar, maar, als hjj van zjjne vermoeienissen wil uitrusten, als hij zich ook eene ergens, in den waren zin des woords, echt „thuis” wil voe len. dan zien wjj hem steeds naar Egmond trekken, dat hjj op bjjzondere wjjze lief had, zooals wjj het bjj Roswjjden lezen:,. Maar bjj voorkeur hield hjj zich op, in eene plaats Egmond geheeten, omdat het hem goed dacht, daar buiten het gerucht van de we reld te leven”. En, zooals St Adalbert Eg mond lief had, zoo beminden de Egmonders hem wederkeerig en het is die wederzjjdsche liefde vni St. Adalbert voor Egmond en van Egmond tot St. Adalbert, welke het heerlijk gevolg zou hebben, waarvan we hier boven gewaagden, waardoor Egmond do wieg van Holland zou worden. Dit nu vraagt eenige nadere toelichting. In het leven van den heiligen Adalbert lezen wjj dat de heilige man, na lang in onze streken te hebben gewerkt, verlangen kreeg om zjjn vaderland weer te zien. Van dat verlangen gaf hjj kennis aan zjjn meest ge liefden vriend, Eggo, een welgesteld inwoner van Egmond, dien hjj had bekeerd en die een groote vereering voor St. Adalbert had. Het verhaal, dat de eerste levensbeschrij vers van St. Adalbert, de monniken van Midlach, daarvan geven en dat ons in zjjn groote naiviteit een inzicht geeft, hoe ver- trouweljjk onze heilige een koningszoon met zjjne geeeteljjke kinderen omging, meldt ons, dat hjj die mededeellng aan Eg- Het feest van den H. Adalbert, dat wjj, zooals wjj reeds eerder in onze kolommen vermeldden, de volgende week te Egmond weder op feestelijke wjjze gaan vieren, heeft van zelf weer onze aandacht op meer bij zondere wjjze op deze oude, historische plaats gevestigd. En als vanzelf rjjst thans de vr wjj ons meermalen hebben geel heb het al eens meer over ons Neder- landsch spoor- en stationpersoneel gehad. Fjjne kerels zjjn het, en als u het niet met mjj eens zjjt, dan is het niet hun schuld. Het is een groote uitzondering als een conduc- teur u niet welwillend antwoordt; en als het gebeurt, dan heeft gewoonljjk zjjn geduld even tevoren reeds een zware proef door staan. Als ge veel op reis zjjt zooals ik, dan maak je wel eens van die gevalletjes mee, waarbjj mjjn bloed (en het uwe?) al binnen de minuut karnemelk zou zjjn geworden, ter wijl de conducteur of beambte aan het loket kalm bljjft En wie weet hoeveel van die gevalletjes hjj al dien morgen of dag achter den rug heeft? Neem bjjv. maar eens zoo’n 2den Paasch- of Pinksterdag. Nu, ik sta u er borg voor dat wjj het geen uur zouden volhouden. Als u dan eens een studie van mensohen iwilt maken, koop dan een perronkaartje en stel u op in de buurt van een of ander loket of op het perron waar de trein staat .voor zee of bloembollen. Doe het eens en vertel mjj dan eens of u niet uw petje af neemt voor ons treinpersoneel. Hebt u ook (wel eens bemerkt hoe buitengewoon gedien- Stig zij zijn voor onze Nonnetjes? Ja, Zuster tjes schjjnen de troetelkinderen van ">nze conducteurs te zjjn. Ze hollen met de bagage, en Zuster achteraan, den heelen trein langs om haar een mooi plaatsje te geven. En wat heb je er ook een leuke typen otf“- der, hier en daar op de stations. Kent u den rangeerder, Kleinen Willem, niet? Hü Het mjj onlangs 's morgens om half zeven al mjjn buik vasthouden van het lachen. U moet hem eens vragen naar dat konijn van hem, dat twaalf jaar oud was, twaalf pond woog, op het erf rondliep en zoo waaksch was dat het mensch en hond en kat de beenen deed ne men, of van die geit zonder horens, die ongeveer negen liter melk gaf en zoo kwaad kon worden dat zjj door een deur heen porde enz. Ja, leuke kerels. Aardig ook de belang stelling, die ze toonen voor mjjn werk. Ik vergelijk mjj zelf wel eens met zoo’n conducteur, zoo’n rangeerder, zoo’n contro leur. Ik zou het geduld van een conducteur willen hebben, het „aanpassingsvermogen” van een rangeerder en ik wou dat ik uw kaartjes (of couponnetjes) eens mocht knip pen. Missiehuis, Hoorn. Father Lefeber, Postrek. 120937. Directeur. De Sticbters-trein heeft nog altijd het elnd- lief Hem zjjn dienaar Adalbert is, die daar eens was begraven. Daar, op de plaats, waar de wieg van Holland stond, daar is het de plaats, waar wjj het land en het volk, dat St. Adalbert lief had, aan Hem moeten aan bevelen, die ons St. Adalbert en in hem Egmond heeft gegeven. Hem moeten wjj vragen, om voor ons nog eens bizonder die bede tot den Vader te richten, welke Hjj in zjjn Hoogeprieeterljjk gebed heeft geuit: „Va der, bewaar hen in Uwen Naam, Die Ge mjj hebt gegeven, opdat zjj één zjjn, gelijk wjj” en St. Adalbert zal met Hem medebidden. Nooit kunnen wjj dit beter dan doen, dan op het feest van St. Adalbert ale het H. Mis offer zal worden opgedragen met de inten tie: „Verkrijging van de eenheid des Ge- loofs voor ons dierbaar Vaderland”. Maar ook moeten wjj vragen om herhaling van die andere bede, welke wjj in onze dagen zoo bjjzonder behoeven: „Ik vraag niet dat Ge hen uit de wereld wegneemt, maar dat Ge hen behoedt voor ’t kwaad”. En als wjj dan daar zjjn en in ons goed willen opnemen, wat de oude St. Adalbertsakker voor ons volk vooral beteekeat laat ons dan de spreuk le zen, welke wjj er boven het openluchtaltaar zullen lezen, het is de bede van den Zalig maker, die Hjj steeds tot de menachen blijft richten, maar bjjzonder op die plaats ate Hjj zich wendt tot ons volk: „Komt tot Mjj al len”: ALLEN EPISTEL uit den eersten brief van den H Apostel Petrus; III, 815. Welbeminden, weest allen eensgezind in het gebed, medelijdend, broederlievend, barmhartig, vriéndelijk, nederig; vergeldt geen kwaad met kwaad, noch schelden met schelden maar zegent integendeel; want hier toe zjjt gij geroepen, opdat gjj de zegening moogt beérven. Want die het leven bemin nen, en goede dagen zien wil, die bedwinge zjjne tong van het kwaad en zjjne lippen, om niet listig te spreken. Hjj wjjke van het kwaad, en doe het goede: hjj zoeke den vrede, en strove dien na. Want de oogen des Hoeren zien op de rechtvaardigen, en Zjjne ooren luisteren naar hunne gebeden; maar het gezicht des Heeren is tegen de kwaad doeners. En wie zal u hinderen, zoo gjj het goede beijvert? Doch, zoo gjj om de recht vaardigheid Ijjdt, dan zjjt gjj gelukzalig Vreest dan hunne verschrikking niet, en wordt niet ontsteld, maar heiligt den Heer in uwe harten. On» SVI-HAIDBBOOD is verfrisschend en eetlust opwekkend. PRUS^S CENT. Week van 2329 Juni. In de St. Janskerken dagelijks Credo. ZONDAG 23 Juni. 5e Zondag na Pink sto ren, Tijdeigen. Mis Exaudi, 2e geb. A «me tis, 3e naar keuze, Prefatie H. Drievuld. MAANDAG 24 Junk Geboorte H. Joannes de Dooper (St, Jan) met Octaaf. DINSDAG 25 Juni. H. Adalbertus, 2e geb. H. Wilhelmus; 3e Oct. St. Jan. WOENSDAG 26 Juni. H. H. Joannes en Paulus, 2e geb. Oct. St, Jan. DONDERDAG 27 Juni. Mis van SL Jan (24 Juni), 2e geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus. Fr.: Benvenutus, 2e geb. Oct. Se Concede. VRIJDAG 28 Juni. H. Ireneus, 2e geb. Oct. St. Jan, 3e geb. en l. Evang. v. d. Vi gilie H.H. Petrus en Paulus. Of in paars: Mis der Vigilie zonder Glo ria, 2e geb. H. Ireneus, 3e v. Oct. St, Jan. ZATERDAG 29 Juni. H-H. Petrus en Paulus met Octaaf. Credo. Pref. v. d. Apos telen aan wien zjj hare boodschap overbracht, liet nu het lichaam van den heilige opgraven en het H. gebeente overbrengen naar de kerk door hem gebouwd op de plaats Hallen, ter plaatse waar wjj nu nog de kom van het dorp vinden. Bjj die kerk had hjj een houten klooster gebouwd waarin hjj Benedictinessen had geplaatst en sis het H. gebeente in plechtigen optocht naar zijn nieuwe rustplaats wordt gebracht, dan is dit een ware triumf- tocht voor det» heilige, gekenmerkt door tal van mirakelen'. En op de heilige plaats, waar dat H. Gebeente zoo lang gerust had, toonde God weder, „hoe lief Hem St. Adalbert was, die daar eens begraven was geweest, want toen zjjn H. lichaam opgegraven werd, ont sprong daar een bron, welke wjj er nog terug vinden in den ouden St. Adalbertsput en aan dat heerljjk wonder herinnert ons de H. Kerk wanneer zij ons op het feest van den Heilige in de Magnificat.antifoon doet bidden. Toen het lichaam van den H. Adalbert op G. open baring werd verheven, ontsprong uit zjjn graf een bron van zeer zoet water, dat altijd vloeit tot heil der gcloovigen. Alleluja”. Dirk II, die zjjn vader opvolgde, liet het houten klooster, door zjjn vader gebouwd, in een steenen veranderen, waarin hjj Benedic tijnen plaatste, waardoor de Abdjj van Eg mond werd gesticht, de beroemde plaats waar de broeders van den H. Adalbert, onder zjjn schutse, zjjn werk hebben voortgezet, ons volk ten zege. De liefde van Egmond tot St. Adalbert, wordt dan gedeeld door geheel Holland met zjjne Graven aan do spits. Deze kiezen St. Adalbert’s abdjj ais hun laatste rustplaats en begiftigden haar met vele goe deren en geschenken; Egmond was de ziel van Holland, is het wonder, dat Holland het nog tot heden lief heeft? Helaas, echter, even als in de dagen na het verscheiden van St Adalbert zjjn droeve dagen voor ons volk aangebroken. Niet de liefde voor ons land hebben wjf toen verloren, daarin zjjn wjj, God_ lof, nog allen een, maar de eenheid des Gelóofs, welke St. Adalbert ons volk ge> schonken had, is verloren gegaan, in de droeve dagen, toen de aloude abdjj van Eg mond verwoest werd en een prooi dec vlam men. Eeuwen zjjn sinds dien tjjd verstreken, maar hetgeen toen geschied is, het is nooit vergeten en w|j allen, van allen rang en stand, van verschillende levensbeschouwing, wjj allen voelen het nog, dat er toen iets rs vernietigd, wat ons allen dierbaar was en dat wjj allen, zoo gaarne hersteld zouden zien. Zal dat nog eens geschieden? Aan de Voorzienigheid is het antwoord op die vraag voorbehouden en we wachten dat betrouw vol en berustend af, maar dat de oude historische gronden van Egmond in veilige schutse zjjn, dat geeft ons hoop. Meer dan ooit trekt Egmond aller aandacht. Laat ons daarom Eggo’s voorbeeld volgen en be trouwvol bidden; bjj God is alles mogeljjk. Ook nt| kan het weder waar worden, dat het zaad dat in het vuur geworpen is weder ont kiemen zal en vruchten zal gaan dragen, dat St Adalbert zal weder komen. Beziet nu eene de foto's van Egmond, d>ie slechts een flauw beeld weergeven van de werkelijkheid, welke het een oogenlust is om te zien. Nog zien wjj er droeve overblijfselen van wat eens Egmond'e roem en glorie was, maar ziet eens, hoe het beeld was van den SL Adalbertsakker in 1922 en vergeljjk die bjj hetgeen wjj er nu zien; spreekt dat nret van groeien en ontwikkelend leven en herinnert het ons niet, dat de oude geschiedenis van Egmond op den St. Adalbertsakker is be gonnen? Laten wjj niet klagen over wat verloren is en vooral daaromtrent niemand iets ver- wjjten, want het is zoo waar, wat op den Katholiekendag in Den Haag zoo naar waarheid is gezegd, als wjj aan Egmond denken en aan de dagen van zjjn verval, dan moeten allen, wie wjj ook zjjn, ons op borst kloppen en ons „mea culpa”, ,jnea maxima culpa" uitsnikken. Maar Iaat ons nu gehoor geven aan St. Adalberts uit- poodiging en naar zjjn akker gaan, waar al- 'es ons spreekt, dat God nog wr) toonen boe HET HEILIG FABRIEKSMEISJE. De buitengewone vereering die het on langs als een heilige gestorven fabrieks meisje, Margaretha Sinclair, te beurt valt*^ belicht den modernen mensch van een dubbe len kant. Ze toont duidelijk, dat in dg meeste harten iets hoogers leeft dan het alle- daagsche, een stille behoefte aan edeler ple zier, een heimelijke drang naar boven, die sterker wordt en bjjna juichend wordt be leden, zootlra men ziet, dat hjj kan worden ingevolgd zonder nu juist „buitennissig" te zjjn. Do heerljjk optimistische zet van Jules Persjjn onlangs op zjjn vjjftigsten verjaar dag: „Ik heb altijd geloofd in dej goedheid van de menschen” getuigt van fen diepen kijk ook in 't moderne hart. Wjj mogen onze wereld veel vergeven, ze wordt immers zoo ruw door de dingen aangepakt; en hoe veel geeft ze nog niet te hopen, wanneer men de bjjna roerende belangstelling ziet in 't leven van een tijdgenoote, die leefde als een heilige! Dat leert de vereering van Margaretha op de eerste plaats. Maar vervolgens Ijjkt ze voor velen een verlossende openbaring. Ze bewjjst hun ineens wat ze in hun hart wel wenschten, maar niet durfden gelooven wrgens de bekrompen, verwrongen j>pvgt- ting die zo tot hier toe hadden over heHig- heid dat men nl. vlot en vrooljjk van het leven kan genieten en toch heilig worden. Ze wisten i>ok maar nooit een helder ant woord op hun eigen vraag: Waarom toch dat eeuwig refrein van „verzaken”, wanneer in eenzelfde preek soms volop wordt toegege ven, dat alles wat God gemaakt heeft goed is, en dat Hjj het hebft gemaakt, juist voor den mensch? Mag zjjn, dacht de een of ander, dat verzaken op zich zelf „hooger” is ik vind het te hard en bovendien ijjkt me het welbeheeracht gebruik ten slotte duide lijker volgens de door God nu eenmaal ge stelde orde. En ze dobberden tusschen hoop en vrees; de wereld trok, do heiligheid trok; de zonde lokte, maar hun bepaald inzicht kregen ze niet weggeredeneerd. En ze kwamen tot niets. Daar booren ze nu ineens een verrassend nieuws: Een moderne heilige, ’t Is eerljjk vertrouwd, de bisschoppen moeien er zich mee; er is al een comité voor de zaligver klaring. We mogen dus doen, zooals *(j deed. En wat deed ze? Waarac+itig het staat er, zwart op wit. Ze ging naar de fabriek, net als wjj; ze lachte en ze schertste, net alg wjj; ze had verkeering, net als wjj; ze danst» zeer graag niet alleen met ’r vader net als wjj; ze sportte op z’n Engelsch, nog méér dan wjj; ze won prjjzen voor hardloopen, zelfs voor zwemmen, dat durven wjj Rootn- sche Holland ache fabrieksmeisjes nog niet. Zo volgde ook, not als wjj, de nieuwste mods, want ze was zeer graag chique gekleed. En nu begrjjpen we best, dat Margaretha zeker niet heilig is geworden door die dingen, in elk geval toch ondanks en met die dingen, en zelfs zoo, dat haar biechtvader bjj haar sterfbed durfde verklaren, in dit zonnehel dere meisjesleven nog geen vrijwillige dage- lljkscbe zonde te hebben ontdekt. Wat dug meteen bewjjst, dat men met ’t moderne fa brieksleven ook* de moderne vermaken kan volgen en toch deugdzaam bljjven. Zoo is ’t, omdat de zonde niet schuilt in 't vermaak in de dingen op zichzelf die goed zjjn maar alleen in het doel waartoe, de wjjze v waarop, de omstandigheden waarin ze wor den gezocht. Dat doel was bjj Margaretha bovennatuurlijk, de wjjze beheerscht, de om standigheden waren zonder direct gevaar. I^ten onze jonge lui, die nu eenmaal toch willen dansen en verkeeren en sporten. Margaretha'» leven lezen, ze kunnen er mo dern én onschuldig leeren leven. Niet dat het „Schotsche Treesje” de kunst verstond om twee heeren te dienen, of tusechen God en de wereld een soort van minnelijke schik king had getroffen; ze haalde het bovenna- tuurljjke niet omlaag, maar hief al het na tuurlijke omhoog, wat aHe jonge lui haar veilig mogen nadoen. Al vond ook Marga retha tenslotte „verzaken" nog veiliger dan het best bebecrscht gebruik. Waarom ze voorgoed de wereld verliet en Claris werd. P. GLOUDEMANS, M. S. F. Binnen een half jaar tjjd werd na een oplage van 5000 ex-mplaren een tweeds druk van haar leven noodzakeljjk. Margaretha Sinclair, door F. A. Farbes. Vertaald uit het Engelsch door J. J. M. van Doornik M.S.F. en Noveenboekje door beiden uitgegeven door go deed, toen hjj bij hem was en gemoe delijker kan het haast niet een appel ge bruikte. Diep bedroefd vraagt Egbert hem, wan neer zjj hem dan zullen wederzien, waarop de heilige, medelijden met zjjn droefheid hebbend, het antwoord vetzscht, door te zeg gen, terwjjl hjj de pitten van den appel in het vuur wierp, wanneer Meze pitten, nu nog zonder twjjg, bloesem zullen dragen, keer ik tot U weder. Wjj zien dat Mj iets zeer onwaarschijnlijks noemt, maar Eggo, man van geloof, wetend dat bjj God alles mogo- Ijjk is, berust in dat antwoord. Meerdere ja- ren bleef St Adalbert weg, maar Eggo bleef vertrouwd bidden, niettegenstaande het huis I waarin zjj toen verbleven, later door het vuur was verwoest. En ziét, wat onmogeljjk scheen gebeurde. Op de plaats waar eens de vuurhaard was, ontluikte een jonge appel boom en toen deze bloesem droeg, keerde St. Adalbert naar Egmond weder, dat hem onwederstaanbaar had bljjven trekken. Daarna lezen wjj hoe-deze beminnelijke hei lige, al ware hjj nog een novice, zich be ijverde om steeds grooter voortgang in het geestelijk leven te maken, totdat hjj in het jaar 740, op den 25en Juni, zjjne schoone ziel aan God wedergaf. Toen hebben zjjne vrienden hem, zooals de menscheljjke zede dit vraagt, zjjn H. Lichaam diep onder de aarde begraven en boven zjjn graf bouwden zjj, die zooals de schrijvers ons verhalen, in deze dingen nog onbekwaam waren, een kerk, welke zjj met muur en gracht omgaven, aldus een kerkfort of Castejlhim stichtend, naar den ouden frankischen aard. En het was deze daad van piéteit, welke in de plannen der Voorzienigheid bestemd was, om aan ons volk, na bange jaren van vreem de overheereching, een eigen vorstenhuis t» schenken, waarvan de naam Holland tot op den dag van heden ons nog c da riks de versterking der St. werd deze meermalen door de Noren woest, maar steeds werd zjj in kalmer tjjden weder opgebouérd, want zoo schrijven de Midlacher fn on nik en „God wilde nog toonen, hoe lief Hem St. Adalbert was, die daar be graven was”. Ongeveer een eeuw na St. Adalbert’s dood echter, vinden wjj ons land ten prooi aan een overheersching door Denen en Noor mannen erger dan ooit te voren. In het jaar 857 wordt ons geheele land als ’t ware ver woest. In dat jaar wordt Dorestad en Utrecht vernield en in brand gestoken, de Bisscbop van Utrecht ontvlucht zjjn Zetelplaats en, dan lezen wjj verder: „Eindelijk hebben zjj ook de kerk van St. Adalbert verwoest en den priester St. Jeroen te Noordwjjk ont hoofd”. Maar ate in het jaar 917 de Denen verslagen zjjn, als vooral door de prediking van den H. Angarus Denemarken bekeerd is, dan zien wjj in dat jaar Bischop Baklerrk weer naar Utrecht komen, om de kerken en huizen, welke er verbrand waren, weder qp te bouwen en beeft voor ons land in 922 de groote en gewichtige gebeurtenis plaats, dat Karei de Eenvoudige, Koning"der Franken, graaf Dirk I, zoop van bet eigen land, begif tigd wordt in erfljjk leen de kerk v. Egmond, gebouwd boven ’t graf van Dan toont God weder, boe lief Hem Adalbert was, die daar begraven was en doet hem aan de godgewijde maagd WiHsit verschijnen, haar openbarend dat bet de wil van God is^dat zjjn H. gebeente zal worden opgegraven en ter vereering zal wor den gegeven aan de geloovigen. Graaf Dirk BAANGRACHT TELEFOON 319 ALKMAAR gewichtige gebeurtenis pl: Eenvoudige, Koning'iier 1 graaf Dirk I, zoon van bet eigen land, begif- de kerk, eenmaal den H. Adalbert. Uv -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 13