t Bi] het Gouden Priesterfeest van Z. H. Paus Pius XL .Vader, Paus Phu XI, op een halve eeuw van >id terug. Het verdrag vee Lateranen. i - "K "I - -- >- Tï P I L2 j IR IS’S. X de geweldpl*- - db Ro de 1 DE NIEUWE VAT1CAANSCHE STAAT. EEN GEZICHT OP DE ST. PIETERSKERK EN DE VATICAAN8CHE GEBOUWEN. of mindere mate aan het bereiken van het doel hebben meegewerkt i j 5 J over uit no (tea be- 9' ■j -f£.- 4 'llfc’ -- - C V-.jte-' waar besluiten, die Deson- Ro- doen het de ▼an Mailand benoemde en hem het kardinaals- rtiri Met de ondertoekening van de overeen komst van den H. Stoel en de Italiaansche regeering, is een wereldhistorische gebeur tenis voltrokken. Het is niet te miskennen, dat de spoedige oplossing van de Romeinsche kwestie, waar naar tientallen van jaren is uitgezien, voor een deel te danken is aan den leider van het nieuwe Italië, Mussolini. Intusschen is piet de gunstige overeen komst, in de Romeinsche kwestie verkregen, de dictatuur van Mussolini niet gereinigd van de smetten, die onder en krachtens zjjn bewind zjjn ontstaan en nooit of nimmer zal komst ia Alk—r np HO Juni de gelegen heid aangrijpen, om aan deze, Kun gevoe lens uiting te geven. Met des te grooter in nigheid, omdat teedere draden van bijzon der hartelijke sympathie ons aan den tegen woordig regeerenden Heiligen Vader binden. Hü toch toont beihaaldelijk zijn liefdevolle belangstelling wor Holland en wel op daad werkelijke wijze, een feit, dat ons steeds pader brengt tot den verbeven jubilaris. Vijftig jaar is hij nu priester, de zoon van •Lombard ije, Achille Ratti. In het jaar 1857 'aanschouwde hij in Desio, ten Noorden van ■Mailand, als zoon van den chef van een .zijdeweverij het levenslicht. Van zijn prilste •jugd af zweefde hem het priesterschap als grootsch doel voor oogen. Met ijver wijdde hij zich aan de studie: op het klein-seminarie, dan op bet Lyceum van de oude Lombar- djjnsche kroningsstad Monza, aan het aarts bisschoppelijk college San Carlo te Mailand en aan het Lombardjjnsch college te Rome,, waar hjj zips theologische studiën volein digde. Den 20sten December 1879 ontving hjj, nog geen 23 jaar oud, de priesterwijding. Daarna zette hjj zjjn studiën voort en werd doctor in bet kanonieke recht in de theolo gie en ia de phiioeophie. Zjjn Aartsbis schop beaoemde hem als professor in de ge wijd» welapsekandheid en in de dogmatische fbeoiegh aan hst priesterseminarie te Mai lend; op den leeftijd van 31 jaar kwam hjj seeds aan de wereldberoemde Ambrosiaan- welke was geschapen door gingen van 1870. Onder het Pontificaat van Benedictus XV zou de groote oorlog het onaanvaardbaar ka rakter van den toestand, waarin de H. Stoel gebracht was, in een helder daglicht stellen en tevens de voor een verzoening der gees ten gunstige ontwikkeling vervullen. In Zijn eerste encycliek „Ad beatissime" van-^November 1914, drukte Bcrledictus XV met de wenschen van den wereldvrede bet verlangen uit, „dat het Hoofd der Kerk zou ophouden zich in een abnormalen toestand te bevinden”. Toen de vrede gesloten was, gaf de Paus een schitterend bewjjs van Zijn verlangen naar pacificatie. De H. Stoel bad er zich tot dusver tegen verzet, dat de hoofden van Katholieke Staten den Italiaansohen koning te Rome zouden bezoeken. Dit veto werd door Benedictus XV opgeheven in de ency cliek „Pacem De mundus” van 23 Mei 1920, om de volken tot de vergiffenis der belee- digmgen en tot de broederlijke verzoening op te wekken Toen den 6en Februari 1922 Paus Pius XI aan het bewind kwam, ontstond een schijn bare kentering in de onaangename kwestie. De nieuwe Opperpriester verscheen op het buitenbalcon van de portiek van St Pie- Het verdrag van Lateranen Het Gouden Priesterjubileum van Z. H. Paus Plus XI. indrukwekkende wijze tot ons bewustzijn brengen. Op tot de daad.' Waaneer het den Alk- maarschen Katholiekendag gelukt, animee- rend te welken en tot daden bereide be geestering voor de katholieke actie op te wekken, dan zal dit het mooiste geschenk zijn, dat wij den Heiligen Vader op zijn gouden priesterjubileum brengen kunnen. wereldvernieuwing, die de als het herstel van Christus’ Christus’ rijk aanduidt. Dan plicht van bet leekenapostolaat, den plicht van allen, mede te doen aan bet groote weck van de herverchristelijking der maatschappij moet de Katholiekendag op Onae Heilige schouwt thans priesterlijken arbei Iedere Katholiekendag, welke dezen naam waardig wil zjjn, ontvangt pas dan betee- kenis, karakter en wijding, wanneer hjj een uiting is van trouwe gehoorzaamheid en vereeringsvolle liefde jegens den Plaatsbe- kleeder van Christos; op zulke hoogfeesten van bet katholieke leven moet men beraden, hoe men de intenties van den Paus tot haar recht kan laten komen, boe zijn bevelen, wenken, aanwjjringen en vermaningen met goed succes door te voeren zjjn. Het zijn, ge vos 1e na vaa de meest oprechte onder worpenheid, van waarachtig religieuse pi ëteit en van kinderlijke liefde tot den Heili gen Vader, welke de harten der trouwe Katholieken bezielen, en met vreugde -aoh schonk de stad Rome en de geheele wereld zjjn eersten zegen; sedert 1671 was dat niet meer geschied. Dacht reeds toen Paus Pius eraan, onder die treurige periode na 1870 een streep te zetten en een oplossing van de „Romeinsche kwestie” te zoeken, zooals tenslotte het jaar 1929, het jaar van zjjn gouden priesterjubileum, gebracht heeft.... Was tot dusver het leven van den geleer den bibliothecaris en voorts zjjn werk als visitator en nuntius een leven van arbeiden geweest, thans omvatten zijn moeite en sorg voortaan meer de geheele wereldkerk. De Paus is de leider en herder van de geheele katholieke christenheid, onderwij zend, bevelend en vermanend, ook spreekt hjj tot haar door zjjn encyclieken. Eenige encyclieken van Pius XI zjjn gewijd aan de gedachtenis van eenige heiligen, zooals den H. Franciscus van Assisië, den H. Thomas Aquino, den H. Franciscus van Sales en den H. Martelaar Josaphat, andere houden zich bezig met de kerkeljjke aangelegenheden in verschillende landen (Frankrijk, Amerika) Eene behandelt de versterking van de ware religieuse eenheid, een andere de be vordering van de studie der Oostersche aan gelegenheden en van bet Hereenigings-pro- bleem en een encycliek heeft de missie on der de heidenen tot onderwerp. Ook moet nog gewezen worden op drie encyclieken, die van blijvende beteekenis zjjn: het eerste schrijven van den Paus handelde over den waren vrede, over „Christus’ vrede in Chris tus’ rjjk”; deze echte vrede beeft rechtvaar digheid en liefde als grondslag; de men- scheljjke samenleving moet, wil zij tot rust komen, weer verchristeljjkt worden en het is de taak der „Katholieke Actie” aan deze Herverchristelijking te arbeiden. „Christus’ Koningsschap” moet krachtda dig allerwegen verbreid worden, dat is de programmatische gedachte van die zoo in houdrijke encycliek over Koning-Christus, uitgegeven in het jaar 1926. Hierbij kunnen wjj passend aansluiten de encycliek „de overdadige genadé, die ontspruit bet Allerheiligst Hart van Jezus”. Ter gelegenheid van den Katholiekendag treedt vooral op den voorgrond de idee van de „Katholieke Actie”, een lievelingsge- dacAte en harte wen sch van den verheven jubilaris op den Stogl van Petrus. Zjj roept de Katholieken op, met vereende krachten, onder leiding der kerkeljjke autoriteiten, mede te werken aan die zoo noodoakeljjke Heilige Vader vrede in fheotagie aan hst land; op den leeft 1J echo bibliotheek, waaraan hij drie decennia arbeiden aeo. Hier kwam ha in aanraking met vele ge leerden en spreidde hjj weldra een rjjke lite raire werkzaamheid ten toon. Reizen brach ten hem naar de groote bibliotheken en ar chieven in Frankrijk, Engeland, Duitsdiland, Ooeteorjjk en Hongarije. Zjjn rjjke taalkennis maakte het bem licht, zich in de landen, welke hjj bereisde, grondig te oriënteeren. De geleerde bibliothecaris werd echter niet alleen aangetrokken door de steden mee haar boekenrek s en dossiers met docu menten; zjjn geboortestadje lag in de nabij heid van Zwitsersche bergen; vroegtijdig riepen deze reeds zjjn liefde voor de hoog ten wakker. Steeds weer besteeg hjj ze en wit n A4pen -geschriften1 wordt men ge- waar, welke diepe indrukken hjj in de Al penwereld opdeed. De geleerde bibliothecaris Achille Ratti, de boekenvriend en t>ergbeklimmer, was evenwel ook een waar priester gebleven, in wiens hart het vuur van de liefde laaide. Met groote bereidwilligheid nam hjj preek beurten waar, hield opbeurende toespraken, gaf co^munie-onderriebt, leidde congrega ties, onderwees studenten en was voor velen sen betrouwvol zielenleider. Wanneer er in het diocees Mailand moeilijke kerkeljjke kwesties op te lossen waren, raadpleegde de Aartsbisschop gaarne juist hem, wien hjj ook ten teeken vaa zjjn vereerend vertrou wen, een cauonicaat verleende. Hjj nam levendig deel aan de nieuwe strevingen van Overtuigde Kaholieken; van alle partjjgedoe hield hjj zich principieel verre. In het jaar 1914 werd Achile Ratti be noemd tot prefect van bet Vaticaaasche ar chief, als opvolger van den Duitachen Je suit P. Ehrle. Vier jaar later zag hjj zich in de diplomatieke loopbaan geplaatst. Hjj werd als apostolisch administrateur naar .Warschau gezonden en een jaar later be noemd als apostolisch nuntius in Polen, ■oomede bekleed met de waardigheid van Aartsbisschop (van Lepanto). Zjjn arbeid als nuntius in Polen en als apostolisch visi tator voor lataueu boekte mooie successen, hoewel het een zeer sware taak was, in de dikwjjls overdreven nationale aspiraties van de verschillende volkeren, die erbjj betrok ken waren, den juisten weg te vinden. Bijaonder moeiljjk bleken de verhoudingen kt Ópper-Silezië, waarheen .Mgr. Ratti ge nenden werd als kerkeljjk opper-commissaris om door zjjo invloed een rechtvaardige en ongestoorde vrijheid van stemmen te ver- sekeren. Het was een moeitevolle en on dankbare taak; sa de nuntius mocht als een verlichting beschouwen, toen Heilige Vader bem tot Aartsbisschop jM—:1_—J u111:_ purper verleende. Maar niet lang zou hjj zjpi Aartsdiocees besturen: slechts 160 dagen. In Januari 1022 stierf Paus Benedictus XV en Kardi naal Ratti werd tot Paus gekozen. Als „Pius XI” verscheen hjj boven het hoof d port;, al van de 3t Pieterskerk en prerogatieven en bescherming toe, welke een souverein passen. Zjj stichtte ten bate van den H. Stoel een 1 jaarljjksche rente van JJ.225.000 Lire en be- sprte de eigendommen en vruchtgebruiken van den Paus. Pkts IX verwierp deze wet, hjj weigerde bet jaargeld te aanvaarden, wetende, welke hulp hjj had te verwachten van de geloo- vigen. De aan vang van 1878 zag bjjna' terzelfder tjjd koning Victor Emmanuel en Pius IX verdwijnen. De oude Paus overleed in het Vaticaau op 7 Februari. Een nieuwe regeering begon bjjna op het zelfde oogenblik op het Vatlcaan en op het Quirinaal. In zjjn hoedanigheid van camer- lengo had kardinaal Joachim Peoci de vrjj heid van het conclaaf te beschermen gehad. Nauwelijks tot Paus gekozen, drukte hjj het verlangen uit het regime van protest” door zjjn voorganger gevestigd, tah andhaven. Leo XIII overleed 20 «Juli 1903, den 4en Augustus gaf de nieuwe Paus Pius X, zjjn eersten zegen buiten den St. Pieter en Het zich in de basiliek kronen. Paus geworden, hernieuwde Plus X echter met niet minder kracht alle beginselver klaringen en alle protesten van zjjn voor gangers, wat de aan den H. Stoel gestelde voonwaarden betreft. De verkiezingen van 1910 waren van dien aard, dat het Vaticaan den Italianen de mo gelijkheid van een vreedzame oplossing van het conflict voor oogen stelde. Evenwel handhaafde Pius X door zjjn op sluiting in ’t Vaticaan bet plechtigste protest ter om Zjjn eersten zegen aan de neergo lf nielde menigte te geven op de plaats, waar de Italiaan «oh* troepen de wapenen presen teerden. Einde October 1922 marcheerden de fascis ten naar Rome op en Mussolini maakte zien van de macht meester. Dadelijk vermenig vuldigden zich de stappen der Italiaanschs regeering en het contact tusschen de belde machten werd veelvuldiger, hoewel het steeds officieus bleef. L>at verhinderde echter uiet, dat Pius XI in Zjjn eerste encycliek „Ubi arcane Dei” van 23 December 1922 plechtig bet protest van Zijn Voorgangers tegen de abnormale sitie van den H. Stoel, dat Hjj zelf op dab van Zjjn verkiezing hernieuwd had, bevestigde. Het fascistische régime begon met waar borgen te geven van een godsdienstige poli tiek. welke wel sterk verschilde met de houding der vroegere regeeringen. En wat het conflict zelf betreft, Mussolini zelf was besloten het uit den weg te ruimen, Hjj gaf daarvan een eerste tastbaar bewjjs, toen hjj, in 1925, een hervorming der ker- kelijke wetgeving poogde door te voeren. De Italiaansche regeering werd daardoor tot de Romeinsche kwestie teruggebracht; zjl moést eerst het probleem van de jurt dische positie van den H. Stoel oplossen; de rest zou dan vanzelf volgen. Ex werd tenslotte door beide partijen erkend, dat de kwestie uitsluitend moest opgeloet worden tusschen den Paus en Italië, zonder vreemde inmenging. rHoe gematigd ook de eisch van den B, van den H. Stoei tegen dea stand vaa zaken. Stoel was. hjj stuitte af oo een categorise de Kerk den dictator de hand reiken, het betreft maatregelen of tegen Hare autoriteit indruiseben. danks heeft Mussolini, wat betreft de meinsche kwestie, zich als staatsman kennen. Voor den thans roemrijk regeerenden paus Pius XI is het keuneljjk eene, door den Zegen des Hemels geheiligde vreugde, den dag Zjjner kroning en van zjjn gouden pries terjubileum bekroond te zien met een we- rekl-historische gebeuren, dat aamien, macht en waardigheid der H. Kerk verhoogt. Het zjjn vooral de katholieke staten, Oos tenrijk en Spanje, de tjjdens de jaren van bet conflict tusschen Vaticaan en Quirinaal steeds trouw aan de zjjde van Z. H. hebben gestaan niet alleen, maar ook er aan heb ben meegewerkt, dat de strijd om recht en gerechtigheid steeds levendig bleef, niet wend vergeten of als afgedaan beschouwd. En met waardeering mogen wjj hier ook van andere landen gewagen, van Nederland niet in de laatste plaats die in woord en geschrift den noodtoestand van den Opper herder der Kerk schilderden en herstel van het onrecht eischten, hoe onaangenaam deze taal mocht klinken in de ooren van hen, die de kerk niet goed gezind waren of er vjjan- dig tegenover stonden en het liefst aan de gebeurtenissen van 1870 niet meer wilden denken. Nu de oplossing der Romeinsche kwestie een feit is geworden, nu de H. Vader bevrjjd is v. d. drukkenden last dien deze kwestie met zich bracht, nu Z-H. niet langer meer een vrijwillig gevangene is, past bet in dank baarheid allen te gedenken, die in meerdere Hieronder volgen nog eenige geschied kundige feiten: Het was de 20ste September 1870, dat de troepen van Koning Victor Emmanuel, Rome door de bres in de muren der stad naar de Porta Pia binnenvielen. De aanval duurde slechts eenige uren, daar de Paus door overgave'de vijandelijk heden staakte, om noodeloos bloedvergieten te voorkomen. Intusschen had de Paus op het Vaticaan de leden van het bij den H. Stoel geaccre diteerde corps diplomatique bijeengeroepen. In deze vergadering werd in een nota het protest van Pius IX geformuleerd, terwijl dit protest in de encycliek „Respicientes” aan de geheele Christenwereld bekend werd ge maakt Van dat oogenblik af ontstond Meinsche kwestie. In 1871 meende men door de bekende ga- rantiewvt van 13 Mei, het vraagstuk op te lossen. Deze wet, welke negentien artikelen om vat, verklaart op de eerste plaats, dat „de persoon van den Opperherder heilig en on schendbaar is” en kent hem de eerbewijzen, J Wh—- r r i ^46. .4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 13