ONS BLAD DE LICHTWEEK TE AMSTERDAM L. FRANKENBERG. Alkmaar J WOENSDAG 23 OCTOBER 1929 Ruim baan voor de begaafden Gastronomen vigilatie! EN TWINITGSTE JAARGANG No. 241 DIT NUMMER BESTAAT DIT TWEE BLADEN DRIE Het vaatloopen TRn een «chip Voornaamste Nieuw* „Gerard” IJM. met een Na het feest Nieuwe Oceaanvlucht Een overval in Den Haag Uislaande brand te Schiedam Doodelijk ongeluk te Willemstad De R. K. Universiteit Opheffing der gemeente Cromvoirt DOOZEN LUXE POST in meest uitgebreide collectie. Moderne doozen. Lage prijzen. JOH. LAUWERS De eventueele verlaging der posttarieven* j wUtUegeerte. Genootschap voor V erlichtingskunde De aanvaring van het stoom schip „Gaasterland” sleep Kinderverlamming te Deventer ADVERrEiriHEFKU»-. Van regels l-XS; «4ke regel meer S-S*. RECLAME. per regel f S-75 VMV de eerste pagtna; vwer de «vurige pagina’s f S-R De postvluchten naar Indië Luchtlgn BataviaSoerabaja Een rubberorganisatie? Koninklijk oudheidkundig Genootschap jLkhtfettyn op het water Een der hoogtepunten van de Edison- Uchtweek ia de hoofdstad was wei de tocht m«* verlichte vaartuigen door de grachten en op den Amstel. Aan dit water-orso ua- men twee groepen deel: verlichte roeiboo- ten, gieken en wherries alsmede motor- b ooien. ▼en aan den mist. Bet auterasek Het kabinet-Briand af ge tred n. De tweede retowr-Ttwebt post MARTIN BERDEN Naar Londen. de Breewww* rk loefte ontstaan aan een zeldzamer. Eea lichtend wonder -8S! Het „VoCfcsbegehren" in Duitse h land. D* jsschrijvtng o» de lijsten tot nn toe matig. leeraren wordt Dii •aderen vinieer. ABONNEMENTEN: veer A&amar ga Agen toehappen: per week 25 rt.; per kwartaal LM; per pest, per kwartaal MS t>U evereltbctaling. daarvan aanwezigen Ax Vrijdag vertrekt MacDonald nit Que bec naar Liverpool. LICHT OP. De lantaarns mo Sn mórgen worden opcestoken om: 5.14 uur De moerdcaek-Lans opnieuw in benende .Ing bU de Rotterdamacbe Rechtbank. De Eerste Kamer sal aa. Woensdag be ginnen met de behandeling van het Suiker, wetje. Een nieuwe vliegtocht tiecben Oceaan. •s-w—tn-enhoech iing goedgekeurd. Opticien PAYIH OP 3 Alkmaar Barometers Thermometers voor aan- Barometerstand 9 uur NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD De schipper had niet vwliseaie bekwaamheid niet er a^emeeM f en Aquarium zijn geopend. Drom tn en v*fi m^cSen schu’fr’rn voetje I vuur voetje door de hel-verlicht* straten feestverlichting. Zander voorafgaande waarschuwing U, de vlieger Dlteman te Harbourgrace (New vlucht over wagen HU men een Te Amsterdam hield het Genootschap voor Verllchtlngskunde gistermiddag in het VeUlgn«idsmureum een vergadering, waarip een voordracht werd gehouden over Edison's gouden jubileum. Na afloop talrijke tootid. maakt officieel bekend, dat de Soerabaja op 1 November den. Het landingsterrein -1 -J- BVUAUt BOT 8. ALKMAAJ TaWwa: Aèmtntatraria Na. 433 Redactie Ne. <33 Vondelkenner, die dit Jaar zijn zeventigsten verjaardag herdacht, tot eerlieden van het Oenootsclyip benoemd. De heer mr H C. Gaillols. conservator van het Gemeente-Museum te 's-Gravenhage hield hierna een voordracht over „Vroege Ooft-Aziatische Pottenbafckzmkimat werd voor de nlet- de Edison-film ver- ..Gaasterland” draalde voll Gastronomen, als Je c middags BU een fleschje zit te smullen Om je met en malschen biefstuk Of patrijsje op te vullen. Laat te dan niet verontrusten BU 7 genieten van net puikje. WU1 de koks een plan beramen Tot een aanval op je buikje. Er heerscht rumor in coquina En de koks staan thans strijdvaardig. Want zU «inden nun positie M er .'f minder menschonwaardig. Gastronomen, vigilate! En ik maak volstrekt geen grapjes. Want zU protesteeren heftig. ZU den geui en JU de napjes! Eischen is een eisch der tijden. Niemand schijnt daaraan t'ontkomen. Maat wilt daarom nog niet ijzen, GU verstoktgastronomen. Zelf» al stoven zU je kooien Door au één man te gaan staken. Dan ook is er nog geen reden Om je gansch van streek te maken. Want de beste kok van allen BlUit je Uouw. to serv you longer; Want geen kok ran beter sausen Dan een echt-gezonde honger! achtig. Men ging na bespreking over tot het op maken van een lUst dar vertegenwoordigde tonnages waarutt bleek, dat van 41755 ver» teven- - >/nnen 300.000 ton wm toegezegd of 75 Het tweede retourvllegtuig, de P. H. A. E. N-, is gisteren te 5.45 uit Batavia ver trokken en arriveerde te 8.10 uur te Palem- bang. Te 8.05 werd van Palembang opgestegen en de vlucht naar Medan voortgezet, waar het toestel te 15.10 uur arriveerde. Heden is de reis vervolgd. Aan boord is alles wel. Fransche postaanslaiting De Fransche bladen maken melding van het feit, dat op 11 October een Franscb vliegtuig, uit Saigon in Indo-Chlna naar Bangkok vertrok, om daar postaarululling te vinden met het Nederlandsche postvliegtuig, de Fh-AEN. dat op weg was van Nederland naar Indlé. en dat ook post voor Indp- Chlna aan boord had. Op 14 October vertrok het Fransche vlieg tuig weer naar Saigon. Te Deventer heeft zich bU een 8-jarig meisje een geval van kinderverlamming voor gedaan. De patiënte is in het ziekenhuis opge nomen. RUBRIEK .VRAAU RN AANBOD» H| reeewMb. reium per pia erving f g.gS per advenenur van 5 regels; tedere regel meer 8J3 Alle eNM»ae»_oe OH «ml sim vuU. U» wrsekeriamvcwrwm.rdee Oftftn Levensfanm setwefe .mamhlkiaela tot werken door TCfl «i see on. met f Oen Mi «erUm ven een bend, f IOC Mi verlig van een Cf] Ml e U.u*. van AQ teaen neervallen mnekerd ml- - ulikeerineea «ÏUUU. mrth. van beide armen fmdr nero. M heide Enalelhkmi aflonp *&U. ww» M een <aat I a3. gmm el wlpeiatwr 1 been H erm AAWO8FTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VA.Ni ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN VITERLIJK DRIEMAAL VHER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL.. BU den dood van den grooten Dultschen Staatsman van internationalen naam. Gustav Btresemann. zijn vele woorden gesproken en geschreven om diens groote verdiensten voor het Dultsche volk, ja, voor gansch Europa. uitvoering werd de eers*e nriji toetfekend aan dé 8 riemsf'ek van .De Hoop". In de groep moiorboo’en kreef voor de moois*e uitvoering de inzending* der Krom hout Motorenfabriek den rer»ten prijs: de prijs voor de meert orifineele uitvoering werd »an het Wolga-hou'vlot Inefehend Te 10 uur ving tus»chen de Hoon en bet Amstelhotel de met ontfedu'd verbeide ipuri- demonstratie met medewerking van de drijvende itoombrand«ouit ..Jan van der Heyde" der brandweer aan. welke de mon» trstie eeir Wentfewoon «ucces had E1ec»ri«che zoeklichten en «chHnwerners w'er pen de taat«*e in ver»ch;,1ende k'eu- ren hun licht over de ontfeworhen wa-' lerma»«a's. waarvan het eWer* k— hv-tdetijk kreten van bewondering deed opgaan.- i In zUn zitting van gistermiddag heeft de Raad voor de Scheepvaart behandeld de aanvaring van het >-s „Gaasterland" met sen sleep op 13 Aug. jJ. bU de Zaandammer Tont. r De Kon. Ned. Indische Luchtvaart Mij. lijn naar geopend zal wor- Darmo wordt in den kortst mogeiijken tijd in orde gemaakt. Te Amsterdam kwam de door de Commis sie ter behartiging der Be angen van N d r- landsche Rubberproducenten btjeenge oepen vergadering van Neder’andsche rubb rpro- ducenten bijeen, ter besprek rig van het voorstel, een rubberverkoop-'rganlsatie te stichten. Een 150-tal bc'angs-ellenden was In In de groote aula van het Koloniaal Insti tuut bijeengekomen Medegedeeld werd, dat de NTder’ardsche plantagerubbcr in Ned -Indlé ruim 85000 ton bedraagt, waarvan In den vergaderutg 30.000 ton zijn toegezegd. Of dit in Engeland voldoende zal worden geacht, is zeer twUfel- De Raad voor de Scheepvaart heeft uit spraak gedaan in zake het vasLoopen tijdens mist van het stoomvlaschersvaartuig 318 ter hoogte van South Bishop Rock aan de westkust van Enge land. De Raad is van oordeel, dat deze ramp tn de eerste plaats moet worden .oegeschre- Er hebben bier echter andere Invloeden gewerkt. Vast staat, dat het schip 35 mUl uit sUn koen was. Voor eerst komt hier .de stroom om dr N O. in aanmerking. Echter moet ook warden ge dacht aan de mogelUkheld. dat het kompas niet in orde was of dat niet goed la ge stuurd. Dit alles behoefde echter nog niet tot deze ramp te leiden. Indien de noodige oplettendheid ware betracht en een behooi- lUke navigatie ware gevoerd. Hoewel de Raad zich wel kan voorsteller.. dat de schipper, toen hU vier stoeten hoorde aanvankelUk dacht bU de lerache kust te zUn, was er toch zeker geen voldoende reden om dit als zeker aan te nemen. De Raad heeft den tndruk gekregen, dat deze schip per voor het navigeeren op dergelUke reizen niet de noodige bekwaamheid bezit. Indien hU rekening had gehouden met den stroom, had hU tot het Inzicht moeten komen, dat er geen reden was om als zeker aan te nemen, dat hU bU de lersche kust was. Dat er eenlg verschil was In de mist- aelnen van South Bishop en Barrels Rock was hem niet bekend. Ware deze twUfel tot hem doorgedrongen, dan had hU nog tijdig kunnen bemerken, dat hU bU de Engelzche en niet bU de lersche kust was. De door den schipper gestuurde koers was, volgens zijn verklaring die welke op de door hem gebezigde kaart staat gedrukt. BU het onderzoek nu bleek, dat de schipper N t.O. 'jO een verschil dus van 3'8 streek met den op de kaart gedrukten koers heeft gestuurd terwUI hU meende den in de kaart aangegeven koers te sturen. Eerst ter zitting bleek hem dat in de kaart stond N.t.O.%O., en niet N.t.O.J^O. rende oorzaak brand uitgebroken in de N.V. v.h te In zUn vergaderzaal in het Rjjksmuseum te Amsterdam. hield het Kon. Oudheid kundig Genootschap, onder leiding van den heer H. J. Scharp, een goed bezochte ver gadering. De voorzitter deed mededeellng van het feit, dat vrouwe 8. L Loudon douairière van jhr. mr. W. F. van der Wyck te Zeist, aan het Genootschap een schenking heeft ge daan, onder voorbehoud van vruchtgeorulk gedurende haar leven, van een buitengewoon belangrijke collectie oud-Delftsch aardewerk. i bestaat, waaronder polychroom zoowel als blauw en „Delftsch met goud". De Minister van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen heeft bereids zoo deelde de voorzitter mede vrUdom van schen kingsrecht verleend Op voorstel van het bestuur, werden hier- --_.J Van der WyckLoudon te Zeist en de heeren dr. J. H. Holwerda Jr„ van 's Rijksmuseum voor Oud- vaa Amsterdam. Het licht straalt naar hemel op en vloeit daar samen tot ééa ros sige wolk vaa UchL uit de verte, vaa het vliegveld Schiphol, ziel men in het Noord-Oosten een rooden gloed. Dat is de Lichtstad, die wij zuilen laan veroveren met hel twee-motorige Fokker-vliegtuig, de P H.-A E H., dat gereed slaat om. bestuurd door den piloot L. Sille- vis, op te stijgen tot het maken van een nachtvlucht boven de hoofdstad. Reeds gisteren zou de K.L.M. aanvangen met het houden van deze nachtvluchten bo ven Amsterdam, doch tengevolge van den sterken mist, die tegen den avond kwam op- egen niets komen. Én de Lichtweek „inge werden duur sterk i menigte, die thans tot één langt I geworden, ziel voortkronkelen. Ho de piiwi ,w»<—w Wolga- Buiten Y gaat het weer terug i een di de aan- j Ons licht. En voor we het weten hebben wij l het sprookje genoten de lichtlijnen worden --r- zeldzamer, we zien weiden. die verlicht I versierde vaartuigen. I worden door onzen elf werd in het club- door den piloot in plolg hobbelen we van Schiphol*, van in de nuchtere werkelijkheid b-ganen grond. Maar onvergefelijk blijft deze blik op de Uit h t onderzoek bleek, dat dien dag tiet was goed weer en helder zich om 2 20 uur in den middag de „Gaasterland” de Hembrug passeerde. Voor de boot uit voer «en sleepboot met twee groote bakken. De 'oods van de „Gaasterland” gaf, nog vóór de Zaansche hav n. door lange stooten. eenlge eialen daarna herhaald, te kennen dat hU den sleep wilde passeeren en de kapitein van de sleepboot antwoordde door één stoot, dat hU voorb'j kon gaan. De sleep ging natr stuurboord, doch toen de „Gaasterland” nagenoeg dwars van den sleep kwam, bleek dat de sleepboot ze»r eigenaardig met den eersten bak was verbonden. Een sleeper stond n.l. vast op 8 B voorbolders van den bak, terwUI de tweede sleeper ter hoogte van den voorsteven In een kam lag met veel loos. De langzaam werkende machine werd testopt. Dwars van den voorsten bak, raakte de ..Gaasterland" toe. raakte het achterschip de achterbak los en de voorste kwam naar en Hep met veel vaart in den Zuidwal tegen de westelijke remming van de pont. Was de bak eenlge maten oostelijker In den wal ge- loopen dan was die tegen de pont vol men- hen aangevaren De schipper van de sleep boot. die reeds van zijn 19e jaar schipper op clëepbooten Is thans is hij 64 meent dat de sleep zeer goed was vastgemaakt. De B.B. sleeper stond vast op 8 B. zUbolder van -ten bak. De 8.B. simper had hU via de vóórkam laten vastmaken op mldacheepséh voorbolder van den bak. BU de Hembrug werd het sein getoond, dat de brug zou wor den geopend. Van dat oogenbilk af 11 p de Gaasterland’ zeer snel op. Toen de sleep de brug passeerde was de ‘uist dwars. De sleepboot kracht vooruit om naar 8.B. uit te kunnen halen, zoodra de oostelijke pijler was gepas seerd. De bakken warden echter door de .Gaasterland" medegezogen en de rnanoeu- -.Te mislukte. Toen de sleepboot genoemden «Hjler passeerde was Ae „Quart'-riaad-” ter hoogte van het achterschip. Deze toestand werd bestendigd over een afstand van ruim ”>00 meter. De acht rbak raakte los kort na het passeeren van de brug. doordat de óp- «renden trachtten den sleeper in te korten en tU den tros niet konden houd n. Nabij de pont <pl.m. 700 meter van de brug' aakte de voorste oak onder het achterschip van de ..Gaasterland" en schoof vervolgens dwars naar den Zuidwal. De pontwacht r meent, dat dit ongeval niet was gebeurd, in dien de .Gaasterland” de machine eerder had gestopt De loods van de ..Gaasterland" verklaarde, dat hU m t passeeren heeft gewacht, totdat de sleep den oosteltiken pijler was gepas seerd, terwijl de brugwachter beweert gezien te hebben dat de „Gaasterland" den sleep -eeds in de brug trachtt.’ te passeeren. Uit het voortgezet onderzoek bleek dat de kapitein van de sleepboot verzuimd had ze ven stooten te gev n, toen h(j zag. dat het >asseeren niet ging. HU heeft toen zoo hard Hogelijk getrokken om voor te blUven. De Raad zal later uitspraak doen. Inaugareele rede prof. dr. F. Sassen In de kleine concertzaal van het Concert gebouw „De Vereenlging" te Nijmegen, heeft gistermiddag prof. dr. Sasten, nieuw benoemd hoogleeraar in de geschiedenis der Oriekschc en Romeinsche wijsbegeerte aan de R. K. Universiteit. zUn ambt aanvaard met het uitspreken van een rede oven Opt<rr.<«rr>e en pessimisme in de Grieksche Eea 17-jarig meisje opgesloten Voor de Haagsche Rechtbank hebben te recht gestaan de 18-jarige musicus A. A. 3. en de 18-jange stoffeerder A W. H., beiden alhier, thans gedetineerd, wegens diefstal onder verzwarende omstandlgheuen. Het betrof den roaforsgral 38 -lull tl m een perceel aan de Eschdoornstaragt ts 's-Gravenhage. waarbU een 17-jarig meisje gedurende gerulmen tUd in een kast werd opgesloten en een bedrag van f 120 werd gestolen Aan den tweeden verdachte was subs, ten laste gelegd: le. uitlokking tot misdrijf door het geven van inlichtingen; 2e. medeplich tigheid door het geven van inlichtingen, net verkennen wie er in huis waren en het op den uitkUk staan en 3e. heling van ten ge deelte van het gestolen geld. De 17-jarige dochter deelde mede, dat de eerste verdachte op der bewusten middag in huls is gekomen en gevraagd -iad. om haar moeder te spreken. Getuige zeide, dat deze niet aanwezig was. Verdachte liep toen eerst een beetje rond te kUken en greep daaira getuige plotseling beet en hield een hand op haar mond. Verdachte 'irong haar naar een kast toe onder bedreiging met een pistool en zeide haar, dat zü hlet mocht schreeuwen. HU heeft haar vervolgens in de 'kast opgesloten. Aanvankelijk heeft getuige geweigerd te zeggen, waar zich het geld be vond. Ten slotte heeft zU het toch gedaan. Een tUdje later hoorde getuige verdachte weggaan. ZU is ten slotte door haar moedor uit de kast bevrijd. Nog verk!aard? zU. dat een half uur voordat de eerste verdachte kwam, de tweede verdachte er geweest was en gevraagd had of naar zuster thuis was. Op haar ontkennend antwoo-d Is hU weer weggegaan. HU wist toen, dat petuige alleen thuis was. Het O. M. eischte tegen lede.’ der ver dachten een jaar gevangenisstraf. Door onvoorzichtigheid gedood Bij het Departement van Defensie is be nch! ontvangen, dat Zondagavond j.L aan boord van H. M. ‘s Hertog Hendrik :e Wil lemstad op Curapao vermoedelijk door eigen onvoorzichtig omgaan met ren geweer da marinier Manus gedood is. Hel stoffe.ijk overschot is te Willemstad b‘graven Aan de te Doesburg wonende familie van den overledene is van de droeve gebeurtenis vanwege het Departement van Defensie kennis gegeven. te belichten. Ook aan biografieën, waarin ons zUn ge heels levensloop werd blootgelegd, heeft het niet ontbroken. In een dier biografieën trol ons de simpele mededeellng. dat er op den dag van heden ergens in Berl<!n nog een eafétje staat, hetwelk u door de bekenden wordt aangewezen als het geboortehuisF van den msm. die ten grave werd geleid door honderdduizenden als loon voor en als er kenning van zUn grooten verdiensten voor land en volk. Met den niet minder bekenden Franschen Minister Aristide Briand staat het al wei nig anders. ZUn kom-af is, als wU ons niet vergissen, zeker niet booger dan die van Btresemann was en ook Brland’s begaafd heden en verdiensten zullen door niemand worden ontkend. Over de afkomst van den prime-minister Mac Donald van de Engelsche Labour-Partij weten wU niets bijzonders, maar men mag ook van hem gerust aannemen, dat hU niet in ’n zijden wieg heeft geslapen en dat zUn wieg niet in een paleis stond. Zoo ziet men. dat het feit dat kinderen van heel eenvoudige geboorte de gelegen heid krijgen om zich een bepaalde ontwik keling eigen te maken, soms aan de geheelc maatschanpU kan ten goede komen. WU hebben ons tot dusver bepaald tot de politiek, omdat daar in de hedendaagsche figuren de voorbeelden voor het grijpen lagen van wat wU wilden betoogen. omdat wU daar namen konden noemen, welke tot leder onzer een duldelUke taal spreken. Maar wU. Katholieken, behoeven niet eens sc iver van huis te gaan om lllustre voor beelden te zoeken. Biedt onze internationale priester-gemeenschap geen voorbeelden zon der tal van mannen, die onder een eenvou dig dak werden geboren en wier leven lat-r een onultnuttelUke schat voor de geheele wereld werd? Ook hier een paar voorbeelden. Werd Joseph Sarto, de zoon van een armen postbode, later niet de groote Paus Plus X. die de kinder-Communie en de veelvuldige H. Communie herstelde, waardoor het gods dienstig leven tn de millioenen-omvattende Katholieke Kerk als het ware werd verjongd en vernieuwd? Wie zal .schetsen de groot,- zegeningen, welke de regeerlng van dezer. Paus over de geheele Kerk heeft gebracht? WU gelooven dat ons menseheltjk verstand te beperkt ie om den omvang van die zege ningen afdoende te pellen en te doorgron den. We komen nog dichter bU huls doch zul len ons hier beperken ten einde geen on rechte nederigheid te kwetsen. Daarom stellen wU alleen de vraag: Was Kardinaal Willem van Rossum. de man die in zlln reuzengreep omkneld houdt het ganschc missiewerk der Kerk over de geheele wereld met zUn tallooze en uitermate veelzUdlge en belangrijke vraagstukken, niet een arme weesjongen uit Zwolle!? Zoo zouden wjj kunnen voortgaan om het nut te betoogen. dat er in gelegen is. be gaafde jongelieden bijtijds de gelegenheid te geven, zich te ontwikkelen, ten einde later, als de omstandigheden daartoe lelden, die ontwikkeling dienstbaar te doen worden aan de geheele gemeenschap. Er is in dit opzicht, althans hier te lande al een groote verbetering Ingetreden. Voor een 40, 50 jaar was er voor een begaafd jongmens T zonder kapitaal, vooral op het platteland, nagenoeg geen gelegenheid om zich een breeder ontwikkeling te bezorgen en met weemoed vraagt men zich af. hoe veel onschatbare talenten hierdoor nimmer konden ontluiken, begraven werden zooals zij geboren waren! BUna de eenlge gelegenheid om iets in de maatschappU te worden voor jongens met smalle beurzen, was de onderwUzers-loop- baan. De gelegenheid daartoe was vrij ruim en de kosten daaraan verbonden beperkt. WU schrijven het dan ook daaraan toe. dat onder oudere voormannen op politiek en ander gebied tamelUk veel oud-onderwUzert voorkomen. Die rijd de tUd van schaarsche moge UJkheden voor de begaafden is grooten deels voorbU En we verheugen ons daarover van ganscher harte. In de Kerk begroeten we met warme sym pathie den seminarie-pennlng. welke het mogelUk maakt, dgt iedere brave en talent volle Jongen zUn priester-roeplng kan vol gen. Buiten de Kerk kort het. -cker tn d» steden en hare nabUheld. niet te veel moeite om voor werkelUk begaafden die arm zUn zelfs, de universlteltsdeuren te openen. We verwachten daarvan veel goeds voor de toe komst. vooral wanneer de Katholieken het hun rechtmatig toekomend aandeel bU het geven van alle soorten van onderwUs be zitten. Ons artikel beoogt dus te zUn. zooals het opschrift ook aangeeft, een pleidooi om ruim baan te geven aan de begaafden. WU willen dit artikel echter niet eindigen zpnder een waarschuwing en wel om ons pleidooi op te vatten in strikten zin Wij willen nJ. pleiten voor alle mogelijkheden voor Je begaafden, dus niet voor iedereen Het studeeren schijnt tegenwoordig «rel een manie geword»-.. Jongelui, die er hoe genaamd geen hersens en geen aanleg voor hebben.' moeten toch maar middelbaar en hooger onderwUs volgen. Vaak wil de hoog moed der ouders bet. Pa, of de familie van Ma heeft gestudeerd dus moet zoon-lief ook studeeren! Of wel. Pa heeft ah loodgieter of kleermaker een goed bestaan nu moet de zoon studeeren. Of de zoon er iets voor voelt of niet, of hü de geesteltlke vermogens bezit of niet studeeren ral-le! Zulke kinderen zUn vaak te beklagen, hun minder en de getneenschan hoegenaamd niet mee gediend Integendeel Daarom herhalen wUlaat de begaafden studeeren maar laat de minder begaafden liever een eerzaam handwerk leeren. Dar eerzaam handwerk heeft door de kortzich- tlgheid der menschen van zUn aanzien tn- geboeL En daarvoor bestaat niet de minst» reden. Daarom: ruim baan voor de begaafden Maar daarnaast: hoog bet eerzame hand werkt '«pk: z ir ---- ---Wl over den Atlan- De dubbele Raad van ’s-Hertogenboech heeft het voorontwerp van wet tot opheffing der gemrente Cromvoirt en tot wUzIging der z-ens fuseren ’s-w-rirv’enhoech en Vught zonder steuu zetten, kon er vaa vlie; zoo werd dus heden c vlogen". Schiphol, met alle nachtlichten ontstoken, is al een kleine illuminatie op zich zelf. Het toestel voert slechts de navigatie-lichten en den schijnwerper, die bij het landen zijn diensten moet bewijzen. Als wij ons in de cabine achter de vensters hebben geïnstal leerd hobbelen we over het veld en weg z-nken de lichten van Schiphol onder ons. Eenige minuten zien wij onder ons duister nis. met hier en daar een snel wegflitsend licht en dan. eerst dun gestippeld en dan dichter en dichter, de eerste straten, de eer ste buitenwijk van de stad Een zwenking van het toestel en als een toovertapijt zien wij plotseling de ge heele stad onder ons. Lichtende punten, lichtende strepen, lichtende lijnen.... geen details meer, maar één fantastische wir-war van licht. Dit duurt even, en dan gaat men de details onderkennen. Het makkelijkst herkent men het Damrak, met de dubbele rij van thans bespotlelijk klein lijkende licht- zuilt:es. Als een witte piek staat het licht- zuiltje op den Dam, het van nabij gezien zoo imposante Edison-monument. Zelfs op deze hoogte, waar Muiderpoort en Waaggebouw I met hun gebroken lichllijntjes naïve stuk- je» speelgoed lijken, blijft het paleis met zijn verlichten koepel majestueus en indrukwek kend. De torenverlichting is echter niet op zulke hooge toeschouwers berekend. De om hoog-gerichte schijnwerpers werpen hun licht schuin de lucht in en zoo lijken de torens kandelaars met een krans van lichtjes eromheen. En daartusschen slingeren zich als lichtende linten de extra-verlichte stra ten. waarin men als een donkere slang de Je slang is looger trekt Toen vannacht omstreeks drie uur de 65- jarige orgeldraaier J. C. R te Leiden, na een studentenfeest met muziek te hebben opgeluisterd, met zijn orgel de-trappen der studentensociëteit Minerva wilde verlaten, raakte hij tusschen de deur en he> orgel bekneld. "Hij werd daarbij inwendig teer ernstig verwond, en is na voorloootg ’er -• plaatse te zijn verbonden, naar het aca demisch ziekenhuis overgebracht, waar ope ratief ingrijpen noodzakelijk bleek. Dlteman Foundland) opMtefrtt om een den Atianttechen Ocanan ,te vliegt alleeti Na tdjn vertrek vond brief, waarin hU doel vrti den tocht Lotxten opgaf. ZUn vliegtuig la een ééndekker met laag '«plaatste vleugels, het heet Golden Htnd HU heeft 165 gallons benzine In voorrsmd en vertrok gistermiddag om 17 uur 15 Green- wichtUd. Uit St. Jones, op New-Foundland wordt gemeld, dat er van den Dinsdagmiddag uit New-York vertrokken vlieger Dlteman. die een oceaanvlucht onderneemt met Londen als eindpunt, nog geen enkel bericht is ont vangen. Het Amerikaansche ministerie van han del deelt mede, dat er wel een vlieger Dlteman bestaat, maar dat er niets bekend was van sUn plan een oceaanvlucht te ondernemen. tggebracht. Da briefomslagen, waarvan geen groote voorraad aanwezig is zullen worden opge bruikt voor het buitenlandsch verkeer door een zegel van 5 cent bij te plakken. Een portzegel van 9 cent zal worden aan- gemaskt, te gebruiken voor stukken welke gefrankeerd zijn in plaats van als brief. Wijziging van frankeerzegels indien de wijziging der posttarieven haar beslag krijgt, zal beh- frankeerzegel van 21 cent, zijnde dit bedrag verschuldigd voor een binnenlandschen aan- geteekenden brief tot 20 gram. Het zegel van 22K cent zal kunnen worden De zegels van i worden opgebruikt met een cent". Eerst wanneer de aanwezige raad daartoe aanleiding geeft, zal tof-- - maak van een nieuw zegel van 21 cent wor- uitgevoerde boot. Voor de meest or-gineele den overgegaan. De zegelafdrukken op de postbladen zul len door een opdruk tot 6 cent worden »e- ru. Fabriek van ult<ebrand Gisteravond om zeven uur !s door onbe- - - - - 11 f rrohvz^l»Ovs 6m elm AT VZ Fabriek van Machinaal Bseeuwweft. J Smit, aan den Buitenhavenweg 83 Schl dam. De brandweer rukte onmlddellUk met ;root materiaal uit maar bevond bU aan- •omst ter plaatse, dat het vuur zich reed? iver het ongeveer 20 meter di pe pand had iltgebreld. Niet zonder moeite slaagde men ir in, tien brand tot het eene fabrlekspsmd e beperken; de vlammen lekten al aan de daklijsten van twee belendende panden’ Met 15 stralen w rd water gegeven. Tot laat in den avond bleef de brandweer in actie. De fabriek is geheel uitgebrand. Veraeke- ing dekt de schade. Tegen achten gisteravond waren de boor den der Amsteloevers, ter hoogte van de clubgebouwen der roeivereenigingen ..Ata- »t«l en „De Hoop’’ met een dichte men- schenmenigte bezet. Ook in de clubgebou wen zelf heerschte een geanimeerde drukte. Te echt uur ving de eerste groep, met „De Hoop als uitgangspunt, haar lo**t»t door de grachten aan Zij bestond uit booten der roeivereenigingen „De Amstel", „De Hoop", „Poseidon" en „Willem III" Een betooverend schouwspel bood vooral de achtriemsgiek van „De Hoop", waarvan de uiteinden der roeispanen van brandende lampjes waren voorzien; ook de andere booten, met boord- en boogverlichting van electrische gloeilampjes in allerlei kleuren, leverden een schitterenden aanblik. Inmid dels had de groep verlichte motorbooten haar gondeltocht aangevangen vanaf het hoofdkantoor der gasfabrieken, terwijl daar nevens de groep motorbooten. welke een bepaalde voorstelling uitbeeldden, van de Marinewerf vertrok, om langs Nieuwe Hee- rengracht koers te zetten naar den Amstel. Dat ook de belangstelling langs de grach*en enorm was, behoeft geen betoog. Tusschen 9 en 10 uur bood de Amstel ter hoogte van „De Hoop" een fantastisch beeld, daar de groepen op dit punt ontbonden werden. Van de terrassen der clubgebouwen op beide oevers steeg een hoeraatje op. toen een ver lichte roode draak van geweldige afme rin gen, welke een drijvende muziektent waar in een muziekcorps vroolijke wijsjes blies, met zich meesleepte langzaam door het don kere Amstelwater kwam aanstevenen. Het geheel werd door een kleine mo*orboot voortgetrokken. Uitvoerster van dit kunst stuk was de Hollandsche Draad- en Kabel- fabriek. Bijzonder imposant was ook de achter den draak varende creatie der Krom hout Motorenfabr ek: een tusschen lichtende zuilen geplaatste Kromhout motor, zilverwit glanzend in het cilht van schijnwerpers. Bij zonder goed deden het voorts een verkleinde nabootsing van het opleidings schip „De Pollux" en een lichtende mijn schacht van de Amsterdamsche Anthraciet j Maatschappij, terwijl daarnaast een 1 houtvlot met zingende Wolga-Sleepers door kepende stad, die als de originlaiteit zijner uitvoering de aan- ••«-»?■ dacht trok. Het minst effectvol waren de met lampions electrische natuurlijk toi 4u gram, nti xcgci van a-— i men worden gemist. Tegen kwart voor elf werd in het club- 22H cent zullen daarom' gebouw J)e Hoop' de toekenning der pm- :t met een opdruk .21 door de »urv bekend gemaakt In de neer de aanwezige voor- 1 eerste tfroep kreeg de 4-riem-giek ..Carl Jurrjens* den eersten prijs voor de mooist- piloot het toestel, en over het donkere tachtig deelen J over de (Ion- [iadeem onder die verlicht eigen schijnwerper, die werking is gesteld en TWxOl<75 w#er over het grasveld na douairière de tooverwereld terug j en op den I dlrecteur I heden te Lelden en dr. J. F. M. Sterek, den stad, die wij thans gez-en hebben als een levend flonkerend juweel dat in den avond zijn licht naar den hemel uitstraalt niet met de brutale schelheid, welke wij. loopend dc.or haar straten waarnemen maar met <tgn teerheid, als van e-n sterrenhemel, die op aarde is neergedaald 1 Het programma van heden Vanavond om 8 uur begint in het Stadion de voetbalwedstrijd bij kunst verlichting te 8 15 vertrekt de optocht van geïllumineerde auto's van de Mauritskade bij het Kolo niaal Instituut. Route: Linnaeusstraat Oos- terpark, Andreas Bonnstraat, Mauritsstr., rWeesperzijde. Ceintuurbaan, v. Baerlestraat. De Lairessestr., Stadion (over het veld). Amstelveenschc weg. Overtoom, Bilderdijk- rtr„ Rozengrcaht, Spuistraat richting Marte laarsgracht. eindpunt Voort, de Rajksmuseum

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 1