ONS BLAD
DE LICHTWEEK TE AMSTERDAM
L. FRANKENBERG. Alkmaar
J
WOENSDAG 23 OCTOBER 1929
Ruim baan voor de
begaafden
Gastronomen
vigilatie!
EN TWINITGSTE JAARGANG No. 241
DIT NUMMER
BESTAAT DIT TWEE BLADEN
DRIE
Het vaatloopen TRn een «chip
Voornaamste Nieuw*
„Gerard” IJM.
met een
Na het feest
Nieuwe Oceaanvlucht
Een overval in Den Haag
Uislaande brand te Schiedam
Doodelijk ongeluk te Willemstad
De R. K. Universiteit
Opheffing der gemeente
Cromvoirt
DOOZEN LUXE POST
in meest uitgebreide collectie. Moderne doozen. Lage prijzen.
JOH. LAUWERS
De eventueele verlaging
der posttarieven*
j wUtUegeerte.
Genootschap voor
V erlichtingskunde
De aanvaring van het stoom
schip „Gaasterland”
sleep
Kinderverlamming
te Deventer
ADVERrEiriHEFKU»-. Van
regels l-XS; «4ke regel meer S-S*.
RECLAME. per regel f S-75 VMV
de eerste pagtna; vwer de «vurige
pagina’s f S-R
De postvluchten naar Indië
Luchtlgn BataviaSoerabaja
Een rubberorganisatie?
Koninklijk oudheidkundig
Genootschap
jLkhtfettyn op het water
Een der hoogtepunten van de Edison-
Uchtweek ia de hoofdstad was wei de tocht
m«* verlichte vaartuigen door de grachten
en op den Amstel. Aan dit water-orso ua-
men twee groepen deel: verlichte roeiboo-
ten, gieken en wherries alsmede motor-
b ooien.
▼en aan den mist.
Bet auterasek
Het kabinet-Briand af ge tred n.
De tweede retowr-Ttwebt
post
MARTIN BERDEN
Naar Londen.
de
Breewww* rk
loefte ontstaan aan een
zeldzamer.
Eea lichtend wonder
-8S!
Het „VoCfcsbegehren" in Duitse h land. D*
jsschrijvtng o» de lijsten tot nn toe matig.
leeraren
wordt
Dii
•aderen vinieer.
ABONNEMENTEN: veer A&amar
ga Agen toehappen: per week 25 rt.;
per kwartaal LM; per pest, per
kwartaal MS t>U evereltbctaling.
daarvan
aanwezigen
Ax Vrijdag vertrekt MacDonald nit Que
bec naar Liverpool.
LICHT OP. De lantaarns mo Sn mórgen
worden opcestoken om: 5.14 uur
De moerdcaek-Lans opnieuw in benende
.Ing bU de Rotterdamacbe Rechtbank.
De Eerste Kamer sal aa. Woensdag be
ginnen met de behandeling van het Suiker,
wetje.
Een nieuwe vliegtocht
tiecben Oceaan.
•s-w—tn-enhoech
iing goedgekeurd.
Opticien
PAYIH OP 3
Alkmaar
Barometers Thermometers
voor
aan-
Barometerstand 9 uur
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
De schipper had niet vwliseaie
bekwaamheid
niet
er
a^emeeM f
en Aquarium zijn geopend.
Drom tn en v*fi m^cSen schu’fr’rn voetje
I vuur voetje door de hel-verlicht* straten
feestverlichting.
Zander voorafgaande waarschuwing U, de
vlieger Dlteman te Harbourgrace (New
vlucht over
wagen HU
men een
Te Amsterdam hield het Genootschap voor
Verllchtlngskunde gistermiddag in het
VeUlgn«idsmureum een vergadering, waarip
een voordracht werd gehouden over Edison's
gouden jubileum.
Na afloop
talrijke
tootid.
maakt officieel bekend, dat de
Soerabaja op 1 November
den. Het landingsterrein -1
-J-
BVUAUt BOT 8. ALKMAAJ
TaWwa: Aèmtntatraria Na. 433
Redactie Ne. <33
Vondelkenner, die dit Jaar zijn zeventigsten
verjaardag herdacht, tot eerlieden van het
Oenootsclyip benoemd.
De heer mr H C. Gaillols. conservator van
het Gemeente-Museum te 's-Gravenhage
hield hierna een voordracht over „Vroege
Ooft-Aziatische Pottenbafckzmkimat
werd voor de nlet-
de Edison-film ver-
..Gaasterland”
draalde voll
Gastronomen, als Je c middags
BU een fleschje zit te smullen
Om je met en malschen biefstuk
Of patrijsje op te vullen.
Laat te dan niet verontrusten
BU 7 genieten van net puikje.
WU1 de koks een plan beramen
Tot een aanval op je buikje.
Er heerscht rumor in coquina
En de koks staan thans strijdvaardig.
Want zU «inden nun positie
M er .'f minder menschonwaardig.
Gastronomen, vigilate!
En ik maak volstrekt geen grapjes.
Want zU protesteeren heftig.
ZU den geui en JU de napjes!
Eischen is een eisch der tijden.
Niemand schijnt daaraan t'ontkomen.
Maat wilt daarom nog niet ijzen,
GU verstoktgastronomen.
Zelf» al stoven zU je kooien
Door au één man te gaan staken.
Dan ook is er nog geen reden
Om je gansch van streek te maken.
Want de beste kok van allen
BlUit je Uouw. to serv you longer;
Want geen kok ran beter sausen
Dan een echt-gezonde honger!
achtig.
Men ging na bespreking over tot het op
maken van een lUst dar vertegenwoordigde
tonnages waarutt bleek, dat van 41755 ver»
teven- - >/nnen 300.000 ton wm
toegezegd of 75
Het tweede retourvllegtuig, de P. H. A.
E. N-, is gisteren te 5.45 uit Batavia ver
trokken en arriveerde te 8.10 uur te Palem-
bang.
Te 8.05 werd van Palembang opgestegen
en de vlucht naar Medan voortgezet, waar
het toestel te 15.10 uur arriveerde.
Heden is de reis vervolgd.
Aan boord is alles wel.
Fransche postaanslaiting
De Fransche bladen maken melding van
het feit, dat op 11 October een Franscb
vliegtuig, uit Saigon in Indo-Chlna naar
Bangkok vertrok, om daar postaarululling te
vinden met het Nederlandsche postvliegtuig,
de Fh-AEN. dat op weg was van Nederland
naar Indlé. en dat ook post voor Indp-
Chlna aan boord had.
Op 14 October vertrok het Fransche vlieg
tuig weer naar Saigon.
Te Deventer heeft zich bU een 8-jarig
meisje een geval van kinderverlamming voor
gedaan.
De patiënte is in het ziekenhuis opge
nomen.
RUBRIEK .VRAAU RN AANBOD»
H| reeewMb. reium per pia erving
f g.gS per advenenur van 5 regels;
tedere regel meer 8J3
Alle eNM»ae»_oe OH «ml sim vuU. U» wrsekeriamvcwrwm.rdee Oftftn Levensfanm setwefe .mamhlkiaela tot werken door TCfl «i see on. met f Oen Mi «erUm ven een bend, f IOC Mi verlig van een Cf] Ml e U.u*. van AQ
teaen neervallen mnekerd ml- - ulikeerineea «ÏUUU. mrth. van beide armen fmdr nero. M heide Enalelhkmi aflonp *&U. ww» M een <aat I a3. gmm el wlpeiatwr 1 been H erm
AAWO8FTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VA.Ni ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN VITERLIJK DRIEMAAL VHER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL..
BU den dood van den grooten Dultschen
Staatsman van internationalen naam. Gustav
Btresemann. zijn vele woorden gesproken en
geschreven om diens groote verdiensten voor
het Dultsche volk, ja, voor gansch Europa.
uitvoering werd de eers*e nriji toetfekend
aan dé 8 riemsf'ek van .De Hoop".
In de groep moiorboo’en kreef voor de
moois*e uitvoering de inzending* der Krom
hout Motorenfabriek den rer»ten prijs: de
prijs voor de meert orifineele uitvoering
werd »an het Wolga-hou'vlot Inefehend
Te 10 uur ving tus»chen de Hoon en bet
Amstelhotel de met ontfedu'd verbeide ipuri-
demonstratie met medewerking van de
drijvende itoombrand«ouit ..Jan van der
Heyde" der brandweer aan. welke de
mon» trstie eeir Wentfewoon «ucces had
E1ec»ri«che zoeklichten en «chHnwerners
w'er pen de taat«*e in ver»ch;,1ende k'eu-
ren hun licht over de ontfeworhen wa-'
lerma»«a's. waarvan het eWer* k— hv-tdetijk
kreten van bewondering deed opgaan.- i
In zUn zitting van gistermiddag heeft de
Raad voor de Scheepvaart behandeld de
aanvaring van het >-s „Gaasterland" met
sen sleep op 13 Aug. jJ. bU de Zaandammer
Tont. r
De Kon. Ned. Indische Luchtvaart Mij.
lijn naar
geopend zal wor-
Darmo wordt in
den kortst mogeiijken tijd in orde gemaakt.
Te Amsterdam kwam de door de Commis
sie ter behartiging der Be angen van N d r-
landsche Rubberproducenten btjeenge oepen
vergadering van Neder’andsche rubb rpro-
ducenten bijeen, ter besprek rig van het
voorstel, een rubberverkoop-'rganlsatie te
stichten. Een 150-tal bc'angs-ellenden was In
In de groote aula van het Koloniaal Insti
tuut bijeengekomen
Medegedeeld werd, dat de NTder’ardsche
plantagerubbcr in Ned -Indlé ruim 85000 ton
bedraagt, waarvan In den vergaderutg
30.000 ton zijn toegezegd. Of dit in Engeland
voldoende zal worden geacht, is zeer twUfel-
De Raad voor de Scheepvaart heeft uit
spraak gedaan in zake het vasLoopen
tijdens mist van het stoomvlaschersvaartuig
318 ter hoogte van South
Bishop Rock aan de westkust van Enge
land.
De Raad is van oordeel, dat deze ramp
tn de eerste plaats moet worden .oegeschre-
Er hebben bier echter
andere Invloeden gewerkt. Vast staat, dat
het schip 35 mUl uit sUn koen was. Voor
eerst komt hier .de stroom om dr N O. in
aanmerking. Echter moet ook warden ge
dacht aan de mogelUkheld. dat het kompas
niet in orde was of dat niet goed la ge
stuurd. Dit alles behoefde echter nog niet
tot deze ramp te leiden. Indien de noodige
oplettendheid ware betracht en een behooi-
lUke navigatie ware gevoerd.
Hoewel de Raad zich wel kan voorsteller..
dat de schipper, toen hU vier stoeten hoorde
aanvankelUk dacht bU de lerache kust te
zUn, was er toch zeker geen voldoende reden
om dit als zeker aan te nemen. De Raad
heeft den tndruk gekregen, dat deze schip
per voor het navigeeren op dergelUke reizen
niet de noodige bekwaamheid bezit.
Indien hU rekening had gehouden met
den stroom, had hU tot het Inzicht moeten
komen, dat er geen reden was om als zeker
aan te nemen, dat hU bU de lersche kust
was. Dat er eenlg verschil was In de mist-
aelnen van South Bishop en Barrels Rock
was hem niet bekend. Ware deze twUfel tot
hem doorgedrongen, dan had hU nog tijdig
kunnen bemerken, dat hU bU de Engelzche en
niet bU de lersche kust was.
De door den schipper gestuurde koers was,
volgens zijn verklaring die welke op de door
hem gebezigde kaart staat gedrukt. BU het
onderzoek nu bleek, dat de schipper
N t.O. 'jO een verschil dus van 3'8
streek met den op de kaart gedrukten koers
heeft gestuurd terwUI hU meende den in
de kaart aangegeven koers te sturen. Eerst
ter zitting bleek hem dat in de kaart stond
N.t.O.%O., en niet N.t.O.J^O.
rende oorzaak brand uitgebroken in de N.V.
v.h
te
In zUn vergaderzaal in het Rjjksmuseum
te Amsterdam. hield het Kon. Oudheid
kundig Genootschap, onder leiding van den
heer H. J. Scharp, een goed bezochte ver
gadering.
De voorzitter deed mededeellng van het
feit, dat vrouwe 8. L Loudon douairière van
jhr. mr. W. F. van der Wyck te Zeist, aan
het Genootschap een schenking heeft ge
daan, onder voorbehoud van vruchtgeorulk
gedurende haar leven, van een buitengewoon
belangrijke collectie oud-Delftsch aardewerk.
i bestaat, waaronder
polychroom zoowel als blauw en „Delftsch
met goud".
De Minister van Onderwijs. Kunsten en
Wetenschappen heeft bereids zoo deelde
de voorzitter mede vrUdom van schen
kingsrecht verleend
Op voorstel van het bestuur, werden hier-
--_.J Van der WyckLoudon te
Zeist en de heeren dr. J. H. Holwerda Jr„
van 's Rijksmuseum voor Oud-
vaa Amsterdam. Het licht straalt naar
hemel op en vloeit daar samen tot ééa ros
sige wolk vaa UchL
uit de verte, vaa het vliegveld Schiphol,
ziel men in het Noord-Oosten een rooden
gloed. Dat is de Lichtstad, die wij zuilen
laan veroveren met hel twee-motorige
Fokker-vliegtuig, de P H.-A E H., dat gereed
slaat om. bestuurd door den piloot L. Sille-
vis, op te stijgen tot het maken van een
nachtvlucht boven de hoofdstad.
Reeds gisteren zou de K.L.M. aanvangen
met het houden van deze nachtvluchten bo
ven Amsterdam, doch tengevolge van den
sterken mist, die tegen den avond kwam op-
egen niets komen. Én
de Lichtweek „inge
werden duur
sterk
i menigte, die thans tot één langt
I geworden, ziel voortkronkelen. Ho
de piiwi ,w»<—w
Wolga- Buiten Y gaat het weer terug
i een di
de aan- j Ons licht. En voor we het weten hebben wij
l het sprookje genoten de lichtlijnen worden
--r- zeldzamer, we zien weiden. die verlicht
I versierde vaartuigen. I worden door onzen
elf werd in het club- door den piloot in
plolg hobbelen we
van Schiphol*, van
in de nuchtere werkelijkheid
b-ganen grond.
Maar onvergefelijk blijft deze blik op de
Uit h t onderzoek bleek, dat dien dag
tiet was goed weer en helder zich om 2 20
uur in den middag de „Gaasterland” de
Hembrug passeerde. Voor de boot uit voer
«en sleepboot met twee groote bakken. De
'oods van de „Gaasterland” gaf, nog vóór de
Zaansche hav n. door lange stooten. eenlge
eialen daarna herhaald, te kennen dat hU
den sleep wilde passeeren en de kapitein van
de sleepboot antwoordde door één stoot, dat
hU voorb'j kon gaan. De sleep ging natr
stuurboord, doch toen de „Gaasterland”
nagenoeg dwars van den sleep kwam, bleek
dat de sleepboot ze»r eigenaardig met den
eersten bak was verbonden. Een sleeper
stond n.l. vast op 8 B voorbolders van den
bak, terwUI de tweede sleeper ter hoogte
van den voorsteven In een kam lag met veel
loos. De langzaam werkende machine werd
testopt. Dwars van den voorsten bak, raakte
de ..Gaasterland" toe. raakte het achterschip
de achterbak los en de voorste kwam naar
en Hep met veel vaart in den Zuidwal tegen
de westelijke remming van de pont. Was de
bak eenlge maten oostelijker In den wal ge-
loopen dan was die tegen de pont vol men-
hen aangevaren De schipper van de sleep
boot. die reeds van zijn 19e jaar schipper op
clëepbooten Is thans is hij 64 meent
dat de sleep zeer goed was vastgemaakt. De
B.B. sleeper stond vast op 8 B. zUbolder van
-ten bak. De 8.B. simper had hU via de
vóórkam laten vastmaken op mldacheepséh
voorbolder van den bak. BU de Hembrug
werd het sein getoond, dat de brug zou wor
den geopend. Van dat oogenbilk af 11 p de
Gaasterland’ zeer snel op. Toen de sleep
de brug passeerde was de
‘uist dwars. De sleepboot
kracht vooruit om naar 8.B. uit te kunnen
halen, zoodra de oostelijke pijler was gepas
seerd. De bakken warden echter door de
.Gaasterland" medegezogen en de rnanoeu-
-.Te mislukte. Toen de sleepboot genoemden
«Hjler passeerde was Ae „Quart'-riaad-” ter
hoogte van het achterschip. Deze toestand
werd bestendigd over een afstand van ruim
”>00 meter. De acht rbak raakte los kort na
het passeeren van de brug. doordat de óp-
«renden trachtten den sleeper in te korten
en tU den tros niet konden houd n. Nabij
de pont <pl.m. 700 meter van de brug'
aakte de voorste oak onder het achterschip
van de ..Gaasterland" en schoof vervolgens
dwars naar den Zuidwal. De pontwacht r
meent, dat dit ongeval niet was gebeurd, in
dien de .Gaasterland” de machine eerder
had gestopt
De loods van de ..Gaasterland" verklaarde,
dat hU m t passeeren heeft gewacht, totdat
de sleep den oosteltiken pijler was gepas
seerd, terwijl de brugwachter beweert gezien
te hebben dat de „Gaasterland" den sleep
-eeds in de brug trachtt.’ te passeeren.
Uit het voortgezet onderzoek bleek dat de
kapitein van de sleepboot verzuimd had ze
ven stooten te gev n, toen h(j zag. dat het
>asseeren niet ging. HU heeft toen zoo hard
Hogelijk getrokken om voor te blUven.
De Raad zal later uitspraak doen.
Inaugareele rede prof. dr. F. Sassen
In de kleine concertzaal van het Concert
gebouw „De Vereenlging" te Nijmegen,
heeft gistermiddag prof. dr. Sasten, nieuw
benoemd hoogleeraar in de geschiedenis der
Oriekschc en Romeinsche wijsbegeerte aan
de R. K. Universiteit. zUn ambt aanvaard
met het uitspreken van een rede oven
Opt<rr.<«rr>e en pessimisme in de Grieksche
Eea 17-jarig meisje opgesloten
Voor de Haagsche Rechtbank hebben te
recht gestaan de 18-jarige musicus A. A. 3.
en de 18-jange stoffeerder A W. H., beiden
alhier, thans gedetineerd, wegens diefstal
onder verzwarende omstandlgheuen.
Het betrof den roaforsgral 38 -lull tl m
een perceel aan de Eschdoornstaragt ts
's-Gravenhage. waarbU een 17-jarig meisje
gedurende gerulmen tUd in een kast werd
opgesloten en een bedrag van f 120 werd
gestolen
Aan den tweeden verdachte was subs, ten
laste gelegd: le. uitlokking tot misdrijf door
het geven van inlichtingen; 2e. medeplich
tigheid door het geven van inlichtingen, net
verkennen wie er in huis waren en het op
den uitkUk staan en 3e. heling van ten ge
deelte van het gestolen geld.
De 17-jarige dochter deelde mede, dat de
eerste verdachte op der bewusten middag
in huls is gekomen en gevraagd -iad. om haar
moeder te spreken. Getuige zeide, dat deze
niet aanwezig was. Verdachte liep toen eerst
een beetje rond te kUken en greep daaira
getuige plotseling beet en hield een hand
op haar mond. Verdachte 'irong haar naar
een kast toe onder bedreiging met een
pistool en zeide haar, dat zü hlet mocht
schreeuwen. HU heeft haar vervolgens in de
'kast opgesloten. Aanvankelijk heeft getuige
geweigerd te zeggen, waar zich het geld be
vond. Ten slotte heeft zU het toch gedaan.
Een tUdje later hoorde getuige verdachte
weggaan. ZU is ten slotte door haar moedor
uit de kast bevrijd. Nog verk!aard? zU. dat
een half uur voordat de eerste verdachte
kwam, de tweede verdachte er geweest was
en gevraagd had of naar zuster thuis was.
Op haar ontkennend antwoo-d Is hU weer
weggegaan. HU wist toen, dat petuige alleen
thuis was.
Het O. M. eischte tegen lede.’ der ver
dachten een jaar gevangenisstraf.
Door onvoorzichtigheid gedood
Bij het Departement van Defensie is be
nch! ontvangen, dat Zondagavond j.L aan
boord van H. M. ‘s Hertog Hendrik :e Wil
lemstad op Curapao vermoedelijk door eigen
onvoorzichtig omgaan met ren geweer da
marinier Manus gedood is. Hel stoffe.ijk
overschot is te Willemstad b‘graven Aan
de te Doesburg wonende familie van den
overledene is van de droeve gebeurtenis
vanwege het Departement van Defensie
kennis gegeven.
te belichten.
Ook aan biografieën, waarin ons zUn ge
heels levensloop werd blootgelegd, heeft het
niet ontbroken. In een dier biografieën trol
ons de simpele mededeellng. dat er op den
dag van heden ergens in Berl<!n nog een
eafétje staat, hetwelk u door de bekenden
wordt aangewezen als het geboortehuisF
van den msm. die ten grave werd geleid door
honderdduizenden als loon voor en als er
kenning van zUn grooten verdiensten voor
land en volk.
Met den niet minder bekenden Franschen
Minister Aristide Briand staat het al wei
nig anders. ZUn kom-af is, als wU ons niet
vergissen, zeker niet booger dan die van
Btresemann was en ook Brland’s begaafd
heden en verdiensten zullen door niemand
worden ontkend.
Over de afkomst van den prime-minister
Mac Donald van de Engelsche Labour-Partij
weten wU niets bijzonders, maar men mag ook
van hem gerust aannemen, dat hU niet in ’n
zijden wieg heeft geslapen en dat zUn wieg
niet in een paleis stond.
Zoo ziet men. dat het feit dat kinderen
van heel eenvoudige geboorte de gelegen
heid krijgen om zich een bepaalde ontwik
keling eigen te maken, soms aan de geheelc
maatschanpU kan ten goede komen.
WU hebben ons tot dusver bepaald tot de
politiek, omdat daar in de hedendaagsche
figuren de voorbeelden voor het grijpen
lagen van wat wU wilden betoogen. omdat
wU daar namen konden noemen, welke tot
leder onzer een duldelUke taal spreken.
Maar wU. Katholieken, behoeven niet eens
sc iver van huis te gaan om lllustre voor
beelden te zoeken. Biedt onze internationale
priester-gemeenschap geen voorbeelden zon
der tal van mannen, die onder een eenvou
dig dak werden geboren en wier leven lat-r
een onultnuttelUke schat voor de geheele
wereld werd?
Ook hier een paar voorbeelden.
Werd Joseph Sarto, de zoon van een armen
postbode, later niet de groote Paus Plus X.
die de kinder-Communie en de veelvuldige
H. Communie herstelde, waardoor het gods
dienstig leven tn de millioenen-omvattende
Katholieke Kerk als het ware werd verjongd
en vernieuwd? Wie zal .schetsen de groot,-
zegeningen, welke de regeerlng van dezer.
Paus over de geheele Kerk heeft gebracht?
WU gelooven dat ons menseheltjk verstand
te beperkt ie om den omvang van die zege
ningen afdoende te pellen en te doorgron
den.
We komen nog dichter bU huls doch zul
len ons hier beperken ten einde geen on
rechte nederigheid te kwetsen. Daarom
stellen wU alleen de vraag: Was Kardinaal
Willem van Rossum. de man die in zlln
reuzengreep omkneld houdt het ganschc
missiewerk der Kerk over de geheele wereld
met zUn tallooze en uitermate veelzUdlge
en belangrijke vraagstukken, niet een arme
weesjongen uit Zwolle!?
Zoo zouden wjj kunnen voortgaan om het
nut te betoogen. dat er in gelegen is. be
gaafde jongelieden bijtijds de gelegenheid te
geven, zich te ontwikkelen, ten einde later,
als de omstandigheden daartoe lelden, die
ontwikkeling dienstbaar te doen worden aan
de geheele gemeenschap.
Er is in dit opzicht, althans hier te lande
al een groote verbetering Ingetreden. Voor
een 40, 50 jaar was er voor een begaafd
jongmens T zonder kapitaal, vooral op het
platteland, nagenoeg geen gelegenheid om
zich een breeder ontwikkeling te bezorgen
en met weemoed vraagt men zich af. hoe
veel onschatbare talenten hierdoor nimmer
konden ontluiken, begraven werden zooals
zij geboren waren!
BUna de eenlge gelegenheid om iets in de
maatschappU te worden voor jongens met
smalle beurzen, was de onderwUzers-loop-
baan. De gelegenheid daartoe was vrij ruim
en de kosten daaraan verbonden beperkt.
WU schrijven het dan ook daaraan toe. dat
onder oudere voormannen op politiek en
ander gebied tamelUk veel oud-onderwUzert
voorkomen.
Die rijd de tUd van schaarsche moge
UJkheden voor de begaafden is grooten
deels voorbU En we verheugen ons daarover
van ganscher harte.
In de Kerk begroeten we met warme sym
pathie den seminarie-pennlng. welke het
mogelUk maakt, dgt iedere brave en talent
volle Jongen zUn priester-roeplng kan vol
gen. Buiten de Kerk kort het. -cker tn d»
steden en hare nabUheld. niet te veel moeite
om voor werkelUk begaafden die arm zUn
zelfs, de universlteltsdeuren te openen. We
verwachten daarvan veel goeds voor de toe
komst. vooral wanneer de Katholieken het
hun rechtmatig toekomend aandeel bU het
geven van alle soorten van onderwUs be
zitten.
Ons artikel beoogt dus te zUn. zooals het
opschrift ook aangeeft, een pleidooi om ruim
baan te geven aan de begaafden.
WU willen dit artikel echter niet eindigen
zpnder een waarschuwing en wel om ons
pleidooi op te vatten in strikten zin Wij
willen nJ. pleiten voor alle mogelijkheden
voor Je begaafden, dus niet voor iedereen
Het studeeren schijnt tegenwoordig «rel
een manie geword»-.. Jongelui, die er hoe
genaamd geen hersens en geen aanleg voor
hebben.' moeten toch maar middelbaar en
hooger onderwUs volgen. Vaak wil de hoog
moed der ouders bet. Pa, of de familie van
Ma heeft gestudeerd dus moet zoon-lief ook
studeeren! Of wel. Pa heeft ah loodgieter
of kleermaker een goed bestaan nu moet
de zoon studeeren. Of de zoon er iets voor
voelt of niet, of hü de geesteltlke vermogens
bezit of niet studeeren ral-le!
Zulke kinderen zUn vaak te beklagen, hun
minder en de getneenschan
hoegenaamd niet mee gediend
Integendeel
Daarom herhalen wUlaat de begaafden
studeeren maar laat de minder begaafden
liever een eerzaam handwerk leeren. Dar
eerzaam handwerk heeft door de kortzich-
tlgheid der menschen van zUn aanzien tn-
geboeL En daarvoor bestaat niet de minst»
reden.
Daarom: ruim baan voor de begaafden
Maar daarnaast: hoog bet eerzame hand
werkt
'«pk: z ir ---- ---Wl
over den Atlan-
De dubbele Raad van ’s-Hertogenboech
heeft het voorontwerp van wet tot opheffing
der gemrente Cromvoirt en tot wUzIging
der z-ens fuseren ’s-w-rirv’enhoech en
Vught zonder steuu
zetten, kon er vaa vlie;
zoo werd dus heden c
vlogen".
Schiphol, met alle nachtlichten ontstoken,
is al een kleine illuminatie op zich zelf. Het
toestel voert slechts de navigatie-lichten en
den schijnwerper, die bij het landen zijn
diensten moet bewijzen. Als wij ons in de
cabine achter de vensters hebben geïnstal
leerd hobbelen we over het veld en weg
z-nken de lichten van Schiphol onder ons.
Eenige minuten zien wij onder ons duister
nis. met hier en daar een snel wegflitsend
licht en dan. eerst dun gestippeld en dan
dichter en dichter, de eerste straten, de eer
ste buitenwijk van de stad
Een zwenking van het toestel en als
een toovertapijt zien wij plotseling de ge
heele stad onder ons. Lichtende punten,
lichtende strepen, lichtende lijnen.... geen
details meer, maar één fantastische wir-war
van licht. Dit duurt even, en dan gaat men
de details onderkennen. Het makkelijkst
herkent men het Damrak, met de dubbele
rij van thans bespotlelijk klein lijkende licht-
zuilt:es. Als een witte piek staat het licht-
zuiltje op den Dam, het van nabij gezien zoo
imposante Edison-monument. Zelfs op deze
hoogte, waar Muiderpoort en Waaggebouw I
met hun gebroken lichllijntjes naïve stuk-
je» speelgoed lijken, blijft het paleis met zijn
verlichten koepel majestueus en indrukwek
kend. De torenverlichting is echter niet op
zulke hooge toeschouwers berekend. De om
hoog-gerichte schijnwerpers werpen hun
licht schuin de lucht in en zoo lijken de
torens kandelaars met een krans van lichtjes
eromheen. En daartusschen slingeren zich
als lichtende linten de extra-verlichte stra
ten. waarin men als een donkere slang de
Je slang is
looger trekt
Toen vannacht omstreeks drie uur de 65-
jarige orgeldraaier J. C. R te Leiden, na
een studentenfeest met muziek te hebben
opgeluisterd, met zijn orgel de-trappen der
studentensociëteit Minerva wilde verlaten,
raakte hij tusschen de deur en he> orgel
bekneld. "Hij werd daarbij inwendig teer
ernstig verwond, en is na voorloootg ’er -•
plaatse te zijn verbonden, naar het aca
demisch ziekenhuis overgebracht, waar ope
ratief ingrijpen noodzakelijk bleek.
Dlteman
Foundland) opMtefrtt om een
den Atianttechen Ocanan ,te
vliegt alleeti Na tdjn vertrek vond
brief, waarin hU doel vrti den tocht
Lotxten opgaf.
ZUn vliegtuig la een ééndekker met laag
'«plaatste vleugels, het heet Golden Htnd
HU heeft 165 gallons benzine In voorrsmd en
vertrok gistermiddag om 17 uur 15 Green-
wichtUd.
Uit St. Jones, op New-Foundland wordt
gemeld, dat er van den Dinsdagmiddag uit
New-York vertrokken vlieger Dlteman. die
een oceaanvlucht onderneemt met Londen
als eindpunt, nog geen enkel bericht is ont
vangen.
Het Amerikaansche ministerie van han
del deelt mede, dat er wel een vlieger
Dlteman bestaat, maar dat er niets bekend
was van sUn plan een oceaanvlucht te
ondernemen.
tggebracht.
Da briefomslagen, waarvan geen groote
voorraad aanwezig is zullen worden opge
bruikt voor het buitenlandsch verkeer door
een zegel van 5 cent bij te plakken.
Een portzegel van 9 cent zal worden aan-
gemaskt, te gebruiken voor stukken welke
gefrankeerd zijn in plaats van als brief.
Wijziging van frankeerzegels
indien de wijziging der posttarieven haar
beslag krijgt, zal beh-
frankeerzegel van 21 cent, zijnde dit bedrag
verschuldigd voor een binnenlandschen aan-
geteekenden brief tot 20 gram. Het zegel van
22K cent zal kunnen worden
De zegels van i
worden opgebruikt met een
cent". Eerst wanneer de aanwezige
raad daartoe aanleiding geeft, zal tof-- -
maak van een nieuw zegel van 21 cent wor- uitgevoerde boot. Voor de meest or-gineele
den overgegaan.
De zegelafdrukken op de postbladen zul
len door een opdruk tot 6 cent worden »e-
ru.
Fabriek van
ult<ebrand
Gisteravond om zeven uur !s door onbe-
- - - - 11 f rrohvz^l»Ovs 6m elm AT VZ
Fabriek van Machinaal Bseeuwweft.
J Smit, aan den Buitenhavenweg 83
Schl dam.
De brandweer rukte onmlddellUk met
;root materiaal uit maar bevond bU aan-
•omst ter plaatse, dat het vuur zich reed?
iver het ongeveer 20 meter di pe pand had
iltgebreld. Niet zonder moeite slaagde men
ir in, tien brand tot het eene fabrlekspsmd
e beperken; de vlammen lekten al aan
de daklijsten van twee belendende panden’
Met 15 stralen w rd water gegeven. Tot
laat in den avond bleef de brandweer in
actie.
De fabriek is geheel uitgebrand. Veraeke-
ing dekt de schade.
Tegen achten gisteravond waren de boor
den der Amsteloevers, ter hoogte van de
clubgebouwen der roeivereenigingen ..Ata-
»t«l en „De Hoop’’ met een dichte men-
schenmenigte bezet. Ook in de clubgebou
wen zelf heerschte een geanimeerde drukte.
Te echt uur ving de eerste groep, met
„De Hoop als uitgangspunt, haar lo**t»t door
de grachten aan Zij bestond uit booten der
roeivereenigingen „De Amstel", „De Hoop",
„Poseidon" en „Willem III"
Een betooverend schouwspel bood vooral
de achtriemsgiek van „De Hoop", waarvan
de uiteinden der roeispanen van brandende
lampjes waren voorzien; ook de andere
booten, met boord- en boogverlichting van
electrische gloeilampjes in allerlei kleuren,
leverden een schitterenden aanblik. Inmid
dels had de groep verlichte motorbooten
haar gondeltocht aangevangen vanaf het
hoofdkantoor der gasfabrieken, terwijl daar
nevens de groep motorbooten. welke een
bepaalde voorstelling uitbeeldden, van de
Marinewerf vertrok, om langs Nieuwe Hee-
rengracht koers te zetten naar den Amstel.
Dat ook de belangstelling langs de grach*en
enorm was, behoeft geen betoog. Tusschen
9 en 10 uur bood de Amstel ter hoogte van
„De Hoop" een fantastisch beeld, daar de
groepen op dit punt ontbonden werden. Van
de terrassen der clubgebouwen op beide
oevers steeg een hoeraatje op. toen een ver
lichte roode draak van geweldige afme rin
gen, welke een drijvende muziektent waar
in een muziekcorps vroolijke wijsjes blies,
met zich meesleepte langzaam door het don
kere Amstelwater kwam aanstevenen. Het
geheel werd door een kleine mo*orboot
voortgetrokken. Uitvoerster van dit kunst
stuk was de Hollandsche Draad- en Kabel-
fabriek. Bijzonder imposant was ook de
achter den draak varende creatie der Krom
hout Motorenfabr ek: een tusschen lichtende
zuilen geplaatste Kromhout motor, zilverwit
glanzend in het cilht van schijnwerpers. Bij
zonder goed deden het voorts een
verkleinde nabootsing van het opleidings
schip „De Pollux" en een lichtende mijn
schacht van de Amsterdamsche Anthraciet j
Maatschappij, terwijl daarnaast een 1
houtvlot met zingende Wolga-Sleepers door kepende stad, die als
de originlaiteit zijner uitvoering de aan- ••«-»?■
dacht trok. Het minst effectvol waren de
met lampions electrische natuurlijk
toi 4u gram, nti xcgci van a-— i
men worden gemist. Tegen kwart voor elf werd in het club-
22H cent zullen daarom' gebouw J)e Hoop' de toekenning der pm-
:t met een opdruk .21 door de »urv bekend gemaakt In de
neer de aanwezige voor- 1 eerste tfroep kreeg de 4-riem-giek ..Carl
Jurrjens* den eersten prijs voor de mooist-
piloot het toestel, en over het donkere tachtig deelen
J over de (Ion-
[iadeem onder
die verlicht
eigen schijnwerper, die
werking is gesteld en TWxOl<75
w#er over het grasveld na douairière
de tooverwereld terug j
en op den I dlrecteur
I heden te Lelden en dr. J. F. M. Sterek, den
stad, die wij thans gez-en hebben als een
levend flonkerend juweel dat in den avond
zijn licht naar den hemel uitstraalt niet met
de brutale schelheid, welke wij. loopend
dc.or haar straten waarnemen maar met <tgn
teerheid, als van e-n sterrenhemel, die op
aarde is neergedaald
1
Het programma van heden
Vanavond om 8 uur begint in het Stadion
de voetbalwedstrijd bij kunst verlichting te
8 15 vertrekt de optocht van geïllumineerde
auto's van de Mauritskade bij het Kolo
niaal Instituut. Route: Linnaeusstraat Oos-
terpark, Andreas Bonnstraat, Mauritsstr.,
rWeesperzijde. Ceintuurbaan, v. Baerlestraat.
De Lairessestr., Stadion (over het veld).
Amstelveenschc weg. Overtoom, Bilderdijk-
rtr„ Rozengrcaht, Spuistraat richting Marte
laarsgracht. eindpunt
Voort, de
Rajksmuseum