ONS BLAD
S. KROM
DE LICHTWEEK TE AMSTERDAM
L. FRANKENBERG, Alkmaar
2
:e
WOENSDAG 23 OCTOBER 1929
Ruim baan voor de
Gecombineerde
Gastronomen
begaafden
vigilate
grondslag
inkoop, op juisten
Telegrafisch Weerbericht
Stoomerij
en Ververij
f*
dit nummer
RFSTAAT
EN TWINITGSTE JAARGANG No. 241
UIT DRIE BLADEN
DRIE
Voornaamste Nieuw*
r
Nieuwe Oceaan vlucht
5
JOH. L.A UWERS
VAN
I
Kinderverlamming
te Deventer
De eventueele verlaging
der posttarieven
DOOZEN LUXE POST
in meest uitgebreide collectie. Moderne doozen. Lage prijzen.
Opticien
PAYGI OP 3
Alkmaar
Barometers Thermometers
Uw heerencostumes warden
weder ontdaan van alle stof
en vlekken. Keurig opfteperst
aföeleverd. Onze aflevering
is de beste
-
Het vastloopen van een schip
De aanvaring van het stoom
schip „Gaasterland” met een
sleep
1
De postvluchten naar Indië
Het wapen van het kleinbedrij’f
p
Uchtfestün op het water
t
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
L
Naar Landen.
De tweede retow-ytaekt
Bet kabinet BrUnd aZfetred. B.
Ie.
pOBt
Barometerstand 9 uur rm. 755 stilstand.
MARTIN BERDEN
hebber.
I
tar
met
Bet ondersoek
behoeft Keen betoog.
..Gerard" IJM.
harmonische samenhang «Un
ven aan den mist.
de
de
de
Het programma ean heden
de onge worpen
il.
Een lichtend wonder
Uit bet voortgeaet ondersoek bleek dat de
ie
9
de
er
Bet „Volksbegehren" in Dnltschland. De
inschrifving op de iu»ten tot nn toe matig.
Aj. Vrtfdag vertrekt MacDonald aM Qee-
bec naar UferpooL
ot» write* m
onderen vinam.
TH. KUYPER.
Dlr. Coöp. Inkoop-Vereenlging
_SV Homobonus"
kapitein van de sleepboot verruimd had se
ven stooten te gev n. toen nU sag. dat bet
passeeren niet ging. HU heeft toen zoo hard
mogelijk getrokken om voor te bleven.
De Raad zal later uitspraak doen.
n-
ten
de
■en
Uk
«BONNEMLNTLNveer Ikimir
(B Agentachappen: per week 25 et.;
par kwartaal f 3X5; per peet, per
kwartaal Ut H| vooraitbetallng.
t
Het tweede retourvllegtulg. de F. H. A
E N is gisteren te 5.46 uit Batavia ver
trokken en arriveerde te 8.10 uur te Palem-
bang
Te 9 05 werd van Palembang opgestegen
en de vlucht naar Medan voortgesrt, waar
het toestel te 15.10 uur arriveerde.
Heden Is de reis vervolgd.
Aan boord is alles *eL
UCHT OP. De lantaarns mo ten morgen
worden oprestoken om: 5.14 uur
Hoogste barometerstand 163 4 te La Coruna
Laagste barometerstand 728 9 te Jan Mayen
Verwachting meest matige zuidelijke tok
westelijken wind, zwaar bewolkt r>r betrok
ken. met lijdelijke opklaiingen. mogelijk eeni-
ge regen, later iets koeler.
ht-
>a
M.
•je
net
>o-
nt
ras
«re
eel
ter
fe
te
ire
he
rr-
tot
ng
■u-
nd
tie
le-
m)
01-
our
'en
de
sar
Ulg
or-
>ng
De
de,
Ier
rop
tier
L
algemeen* I
en Aquarium zijn geopend.
groot*
>pge-
door
De moerdraak-ljine opnieuw in behande
ling bij de Rotterdamse be «echt bank
De Eerste Kamer «al aa. Woensdag b»-
ginnen met de behandeling van bet Salkar-
wetje.
Een nieuwe vliegtocht
tlscben Oceaan.
Gastronomen. als je middags
BU een fleschje rit te smullen
Om je met 'en malschen biefstuk
Of patrijsje op te vullen.
Laat ie dan niet verontrusten
Bl) "V genieten van net puikje.
Wijl de koks een plan beramen
Tot een aanval op je buikje.
Er heerscht rumor in coquina
En de koks staan thans strijdvaardig.
Want tij «inden nun positie
M er 'f minder menschonwaardlg.
Gastronomen. vlgUate!
En ik maak volstrekt geen grapjes.
Want «Ij protesteeren heftig,
ZU den geui en JU de napjes!
Eischen is een elsch der tijden.
Niemand schijnt daaraan t'ontkomen.
Maar wilt daarom oog niet Uzen,
OU verstokt- gastronomen.
Zelfs ai stoven «U Je kooien
Door ai* eén man te gaan staken.
Dan ook Is er nog geen reden
Om je gsnsch van streek te maken.
Want de beste kok van allen
Blij It je tiouw. to sem you longer;
Want geen kok “an oeter sausen
(Pan een echt-gezonde honger!
De schipper had niet voldoende
bekwaamheid
g v.
RUBRIEK .VkAtU IN AANBOD**
bij «eMrwnbstahng per plaaimng
t 9UN per advertentie van 6 ngeMj
leder» regel meer J AIS
gUUAUt HOP A AUUkAAJ
Till?- MnstetoCraUn Na. «SS
BedacMa Na «S3
In «Un zitting van gistermiddag heeft de
Raad voor de Scheepvaart behandeld de
aanvaring van het sa ..Gaasterland" met
een sleep op 13 Aug j.l bU de Zaandammer
pont.
nen ,*t de praktijk
word, deu Hanse-leden bij de oprichting en
de leiding hunner inkoop-oorr'-inatles, m-
dien gewen- ht. de juiste koers gewezen.
Tot heil ei ’“ehoud van onzen Roomschen
Middenstand!
Uit h-t ondersoek bleek, dat dien dag
het was goed weer en helder zich om 2 20
uur in den njjddag de ..Gaasterland*’..de
Hembrug passeerde. Voor de boot uit voer
een sleepboot met twee groote bakken. De
loods van de .Gaasterland" gaf. nog vóór de
Zaansche hav n. door lange stooten. eenige
malen daarna herhaald, te kennen dat hij
den sleep wilde passeeren en de kapitein van
de sleepboot antwoordde door één stoot, dat
hij voorbij kon gaan. De sleep ging naar
stuurboord, doch toen de .Gaasterland"
nagenoeg dwars van den sleep kwam, bleek
iat de sleepboot ze*T eigenaardig met den
ersten bak was verbonden. Een sleeper
tond n.l. vast op 8 B voorbolders van den
ak. terwijl de tweede sleeper ter hoogte
an den voorsteven in een kam lag met veel
oos. De langzaam werkende machine werd
gestopt. Dwars van den voorsten bak. raakte
de ..Gaasterland" toe. raakte het achterschip
de achterbak los en de voorste kwam naar
en Mep met veel vaart In den Zuidwal teger
de westelijke remming van de pont. Was de
bak eenige maten oostelijker in den wal ge-
loopen dan was die tegen de pont vol men-
schen aangevaren De schipper van de sleep,
boot, die reeds vuo zijn 19e laar schipper f>r
•leepbooten Is thans U hij M meent
dat de sleep teer goed was vasteemsskt. De
B B. sleeper stond vast op 8 B. rljbolder van
den bak. De SB. sleeper nad hu vla de
vóórkant laten vastmaken op mldscheepsch
voorbolder van den bak BU de Hembrur
werd het sein getoond, dat de brug zou wor
den geopend. Van dat oovenbllk af 11 p dr
- - -- jpcr snel op. Toen de slee-
..Gaasterland’’
draalde voll
•tracht vooruit om naar SB. uit te kunnen
halen, roodra de oosteü'ke pijler was gepas
seerd. De bakken werden echter door d'
Gaasterland" medeeerogen en de manoeu
vre mislukte Toen de sleepboot genoemden
□Uier passeerde was de „Gaast rland" ter
hoogte van het achterschip Deze to-stanc!
■verd bestendigd over een afstand van ruim
500 meter, De acht rbak raakte los kon nt
het passeeren van de brug. doordat de op
varenden trachtten den sleeper in te korter
en zU den tros niet konden houd n. Nab-
de pont <pl m. 700 meter van de brug
-aakte de voorste uak onder het achterschip
van de ..Gaasterland" en schoof vervolgen.'
dwars naar den Zuid wal De pontwacht r
meent, dat dit ongeval niet was gebeurd. In
dien de .Gaasterland" de machine eerde
had gestopt.
De loods van de ..Gaasterland" verklaarde
dat hU m t passeeren neeft gewacht, totdat
de sleep den oostelUken püler was gepas
seerd. terwUl de brugwachter beweert gezien
te hebben dat de ..Gaasterland” den sleet
feest verlichting, re'*da m O* Dru« trachtt te passeeren.
d» aanwezige voor-
1 geeft, zal tot aan-
el van 21 cent wor-
AOVERTENTMCFRUa; Vaa 6—
regel» f tJS, dke regel meer SAA
RECLAME ner regel f ATS VWW
de eerste pagina; eaae de averlge
pagina s AM
Gaasterland'
de brug passeerde was de
‘ulst dwars De sleepboot
hem gebezigde kaan staat gedrukt. BU
ondersoek nu
NLO. HO.
streek
Daarom herhalen WU: laat de begaafde»
Mudeeren maar laat de minder begaafder
Bever een eerzaam handwerk leeren Da: I
eernaam handwerk heeft door de kortrich-
tlgheid der menschen van «Un aanrien In
geboet. En daarvoor bestaat niet de mlns*<
reden.
Daarom: ruim baar voor de begaafde
Maai daarnaast hoog bet eerzame hand
werk!
vvr»ekern',n»ó^ **ri»k«rin«»».«ww»«r<lm 3000 - L»»«"»i»nn« *ehe»l« <m«n> hiklbcM ud w*rk»n dout 7^0 b*1 f OCn bil «vrllw. vaa een baad, f 4OC bil verlie» ra» een CQ bil n br-uk van f AQ
uwm «.«ev.llen «.nakerri I <JUUU.' .rmen v d~4Hi,kra .ho.» Z30. w. w I 1Z9." d„|m wlwehuwr 3U* Iwen erm
aangifte moft op STRAFFE VAN verlies VAN alle RECHTEN. GESCHIEDEN (JITERLIJK driemaal vier en twintig uren na het ongeval.
Zonder voorafgaande waarschuwing is de
leger Dlteman te Harbourgrace (New
doundlandj opgestegen om een vlucht over
len Atlantlschen Oceaan te wagen HU
vliegt alleen Na zUn vertrek vond men een
irlef. waarin hU als doel van den tocht
Londen opgaf.
ZUn vliegtuig Is een ééndekker met laag
'eplaatste vleugels, het heet Golden Hind
HU heeft 165 gallons benzine In voorraad en
vertrok gistermiddag om 17 uur 15 Green-
71-htljd
Uit St. Jones, op New-Foundland. wordt
gemeld, dat er van den Dinsdagmiddag ul’
New-York vertrokken vlieger Dlteman. 1*
een oceaanvlucht onderneemt met Londen
als eindpunt, nog geen enkel bericht ia ont
vangen.
Het Amerlkaansche ministerie van han
del deelt mede, dat er wel een vlieger
Dlteman bestaat, maar dat er niets bekend
was van «Un plan een oceaanvlucht te
ondernemen.
Fransehe postaanslulting
De Fransehe bladen maken melding van
bet feit, dat op 11 October een Fransch
vliegtuig. uit Saigon in Indo-China naar
Bangkok vertrok, om daar poetaanslulting te
vinden met het Nederlandsche postvliegtuig,
de Ph-AEN. dat op weg was van Nederland
naar Indlé. en dat ook post voor Indo-
Cblna aan boord had.
Op 14 October vertrok het Fransehe vlieg
tuig weer naar Saigon.
V-uavoad om 8 uur begint in het Stadion
de -etbalwedslrijd bij kun>iverlichting, te
8 15 vertrekt de optochl van geïllumineerd*
auto's van d« Mauritskad* Lij het Kolo
niaal Instituut. Rout*: Linnacusilraat. Ooa-
terpark. Andreas Bonnstraat. Msuritsstr^
Wecsperzijd*. Ceintuurbaan, v. Bacrle*traat.
De Lstreneilr. Stadion lover het veld).
Amsl«lvecn<ch« wag. Overtoom Bilderdiik-
«tr.. Rozengrcaht, Spuistraat richting Marte
laarsgracht, eindpunt.
Voort* de
Rijkimuscum
Drommen van m-w«-hen schuifelen voetje
voor voetje door de hel verlichte straten
leeraren niet
wordt er
Integendeel I
Wgziging van frankeerzegel*
Indien de wijziging der posttarieven haar
beslag krijgt, zal behoefte ontstaan aan een
frankeerzegel van 21 cent, zijnde dit bedrag
verschuldigd voor een binnenlandschen aan-
geteekenden brei tol 20 gram Hel zegel van
22H cent zal kunnen worden gemist.
De zegels van 22 H cent zullen daarom
worden opgebruikt met een opdruk „21
Van den Amerlkaanscher Oce tsn-vlieger
Dlteman zijn nog geer, berichten ontvangen
Men gelooft, dat hij slechts een geringen
voorraad benzine aan boort* heeft waarmede
hij met een gemiddelde snelheid van 130
KM per uur nauwelike zUr. doel Lon
den zal kunnen berriktn. aangenomen,
dat de weersomstandigheden gunstig *Un.
Door de meteorologische diensten te New-
York en op New-Founlend en door Let En-
gelsche Ministerie voor de luchtvaart wordt
medegedeeld, dat Diteuian op het grootste
deel van zijn vlucht wu.d mee sal hebben
en ook overigen* nauweltjkv met ongunstig
weer te kampen zal hebber, atgezlen van
eenige regenbuien.
BU den dood van d»i groeten Dultschen
staatsman van Internationalen naam. Gustav
Btresemann. *Un vele woorden gesproken en
geschreven om diens groote verdiensten voor
het Dultsche volk, X voor gansch Europa
te belichten.
Ook aan biografieën, waarin on* *Un ge
heel* levensloop werd blootgelegd, heeft het
niet ontbroken. In een dier biografieën trol
on* de simpele mededeellng dat er op den
dag van heden ergens In Berllfn noe een
cafétje staat, hetwelk u door de bekenden
wordt aangewezen als het geboortehuisje
van den man. die ten grave werd geleld door
honderdduizenden als loon voor en al* er
kenning van zUn grooten verdiensten voor
land en volk.
Met den niet minder bekenden Franschen
Minister Aristide Briand staat het al wei
nig ander*. ZUn kom af la, al* wU on* niet
vergissen, seker niet hooger dsn die van
Btresemann was en ook Briand’* begaafd
heden en verdiensten zullen door niemand
worden ontkend.
Over de afkomst van den prlme-mlnlster
Mac Donald van de Engelsche Labour-Parui,
weten wU niets bijsonders. maar men mag ook
van hem gerust aannemen, dat hU niet in 'n
sUden wieg heeft geslapen en dat zUn wieg
niet In een paleis stond.
Zoo ziet men. dat het feit, dat kinderen
van heel eenvoudige geboorte de gelegen
heid krijgen om zich een bepaalde ontwik
keling eigen te maken, soms aan de geheelc
maatschappij kan ten goede komen.
WU hebben ons tot dusver bepaald tot de
politiek, omdat daar In de hedendaagse!»
figuren de voorbeelden voor het grijpen
lagen van wat wU wilden betoogen. omdn
wU daar namen konden noemen, welke tot
leder onzer een duidelijke taal spreken.
Maar wU- Katholieken, behoeven niet een’
sc rver van buis te gaan om lllustre voor
beelden te zoeken. Biedt onze Internatlonak
prlester-gemeenschap geen voorbeelden «on
der tal van mannen, die onder een eenvou
dig dak werden geboren en wier leven later
een onuitputtelUke schat voor de gebeele
wereld werd?
Ook hier een paar voorbeelden.
Werd Joseph Sarto de zoon van een armen
postbode, later niet de groote Paus Plus X
die de kinder-Communie en de veelvuldige
H. Communie herstelde, waardoor het gods
dienstig leven tn de mlllloenen-omvattende
Katholieke Kerk als het ware werd verjongd
en vernieuwd? Wie zal schetsen de groot-.-
zegeningen, welke de regeertng van dezer.
Pan* over de geheele Kerk heeft gebracht’
WU gelooven dat ons msnschelllk verstand
te beperkt Is om den omvang van dl* zege
ningen afdoende te pellen en te doorgron-
We komen nog dichter bU huls doch «ui
len on* hier beperken ten einde geen on
rechte nederigheid te kwetsen. Daarom
■tellen wU alleen de vraag: Was Kardinaal
Willem van Roasum. de man die In sljn
reuzengreep omkneld houdt bet ganschc
missiewerk der Kerk over de geheele wereld
met «tin tallooss en uitermate veelzUdlge
en belangrijke vra-—*ukken, niet een arme
weesjongen uit Zwo
Zoo «ouden wU kunnen voortgaan om her
nut te betoogen dat er l»i gelegen is. be
get f de jongelieden bijtijds de gelegenheid t»
geven, zich te ontwikkelen, ten einde later,
als de omstandigheden daartoe leiden, die
ontwikkeling dienstbaar te doen worden aan
de geheele gemeenschap.
Er is in dit opzicht, althans hier te lande
al een groote verbetering ingetreden Voor
een 40. 50 Jaar was er voor een begaafd
jongmens i zonder kapitaal vooral op het
platteland, nagenoeg geen gelegenheid om
«ich een breeder ontwikkeling te bezorgen
en met weemoed vraagt men zich af. hoe
veel onschatbare talenten hierdoor nimmer
konden ontluiken, begraven werden zooals
«U geboren waren!
Bijna de eenige gelegenheid om Iets In de
maatschappij te worden voor jongens met
smalle beurzen, was de onderwUzers-loop-
bsan De gelegenheid daartoe was vrU ruim
en de kosten daaraan verbonden, beperkt
WU schrijven het dan ook daaraan toe. dat
onder oudere voormannen op politiek en
ander gebied tamelUk veel oud-onderwU«ers
voorkomen.
Die tijd de tUd van schaarsche moge
lUkheden voor de begaafden 1* grooten-
deels voorbU En we verheugen ons daarover
van ganscher harte.
In de Kerk begroeten we met warme sym
pathie den semlnarie-penning. welke het
mogeltjk maakt, dat tedere brave en talent
volle jongen zijn priester roeping kan vol
gen. Buiten de Kerk kost het. -aker tn d-
steden en hare nabijheid, niet te veel moeite
om voor werkelijk begaafden die arm «Un
Mlf*. de unlverslteltsdeuren te openen. We
verwachten daarvan veel goeds voor de toe
komst. vooral wanneer de Katholieken het
hun rechtmatig toekomend aandeel bij het
geven van alle soorten van onderwijs be
zitten.
Ons artikel beoogt du* te «ijn. zooals het
opschrift ook aangeeft, een pleidooi om ruim
baan te geven aan de begaafden.
WU willen dit artikel echter niet eindigen
■onder een waarschuwing en wel om ons
pleidooi op te vatten tn strikten zin. Wij
willen n.l. pleiten voor alle mogelijkheden
voor Je begaafden, dus niet voor iedereen
Het studeeren schUnt tegenwoordig wel
een manie geworden. Jongelui, die er hoe
genaamd geen hersens en geen aanleg voor
hebben, moeten toch maar middelbaar er
hooger onderwU* volgen. Vaak wiE de hoog
moed der ouders het. Pa. of de familie van
Ma heeft gestudeerd dus moet zoon-lief ooK
studeeren! Of wel. Pa heeft al* loodgieter
Of kleermaker een goed bestaan - nu moet
de soon studeeren. Of de zoon er iets voet
voelt of niet, of hü de geestelijke vermogen.'
bezit of niet studeeren «al-iet
Zulke kinderen «Un vaak te beklagen, bun
minder en de gemeenschap
hoegenaamd niet mee gedienr
cent". Eerst wanneer c
raad daartoe aanleiding
maak van een nieuw zegel
den overgegaan.
De zegelafdrukken op de postbladen zul
len door een opdruk tot 6 cent worden ts-
reggebrachl.
De briefomslagen, waarvan geen
voorraad aanwezig is zullen worden onge
bruikt voor het builenlandsch verkeer J
«en zegel van 5 cent bij te plakken.
Een portzegel van 9 cënt zal worden aan
gemaakt, te gebruiken voor «tukken welke
gefrankeerd zijn in plaats van als brief.
Tc Deventer beeft rtch bU een ë-jarig
meisje een geval van kinderverlamming voor
gedaan
De patiënte Is In het ziekenhuis opge-
nomen.
Sinds korten tUd begint bU een groot deel
onzer middenstanders eindelijk het besef door
te dringen, dat het niet langer mogeiyk Is de
platgeloopen paden te gaan, die onze vader
en grootvaders hebben betreden, en dat
nieuwe wegen moeten worden ingeslagen om
een goede, economische functie van den
zelfstandigen kleinhandel te verzekeren.
Gelooft niet, dat wU met het constateeren
van dit ontwakend besef onzen middenstand
een pluim van helderziendheid of voort
varendheid op den hoed zullen willen ste
ken; integendeel! We zien in den handel-
drijvenden middenstander, behoudens lof-
waardige uitzonderingen, in daarsnee nog al
tijd het meest kenmerkende type van zelfge
noegzame behoudendheid, den ongenaakbare
In zijn bo'werk van eenzelvigheid, den min
die (vraagt het onzen voorvechters en Mio-
denstandsbestureni het moelblkst van A'
onze maatschappelijke klas«en in beweging
Is te brengen en voor wien ..solidariteit” en
..economische samenwerking" onbekende
klanken zUn.
Dit is te begrijpen en ten deele te veront-
schuldlven als men nagaat, hoe langen tijd
de middenstander in onze samenleving heef’
gestaan als een zelfstandige persoonlijkheid,
dl^het contact met zijn standgenooten nóch
behoefde, nóch begeerde.
Er moet dan wel héél wat gebeurd ztjn om
daarin een zoo grooten ommekeer teweeg *e
brengen 1
Inderdaad! Niets minder dan dat de mid
denstand In bijna al zijn geledingen met
den ondergang wordt bedreigd door de felle
concurrentie der grootbedrijven, de waren
huizen. de filiaalbedrijven en de verbrulks-
cuAneratles.
wNeeds tientallen jaren geleden
geniale voormannen onzen middenstander’
deze gevaren voor oogen gesteld en aanee-
tnond hoe «leehts door nauwe aaneen’lul-
ting in on-e stands- en vakorganisaties, door
eendrachtige samenwerking In onze economi
sche Instellingen, met terzUde-stelltng van
klein, bekrompen egoïsme, de middenstander
zijne positie zou kunnen handhaven het
heeft weinig mogen baten! slechts tha-s
nadat vele jaren In doodend niet, doen zUn
verloren gegaan, nu links en rechts onze
middenstandszaken aan de kapitalistisch?
grootmachten, die zich Inmiddels ongehoord
ontwikkelden, ten offer vallen nu niet alleen
In de groote centra. m*ar mede overal tn de
provincie de vernietigende concurrentie der
flHoelbedri'ven aan den lU»» wordt gevoeld
Ne wordt de middenstander wakker!
En het dringt eindeUlk tot hem door, wat
denkende en vooruitziende middenstanders,
wat Idealisten van de daad, als Ferdinand
Meyer, stichter van 8t Homobonus. en an
deren. hem b'<na twintig Jaar geleden heb
ben voorgehouden:
„Vereenlgt u. weg met uw onderling ge
kakel. uw pietluttige geschllletjes en uw
onvruchtbaar wantrouwen. Houdt op In
lederen vakgenoot uw natuurlijken vUand
te zien. Weest vrienden en vormt te zamen
een macht om uw gemeenschappelUken be
lazer te weerstaan!”
Zoo groeit dan thans tn het Mlvonder de
kracht van on-en Roomschen Middenstand
sociaaL In de stands- en vakorganisatie,
economisch. In den ««combineerden Inkoon
Het is géén toéval, dat op het «ooeven
gehouden 8e R. K Middenstand«congres het
vraag'tvk van den gecombineerden inkoon
tn het brnndnunt der belane-telllng stond
en da» met kiem op onverwltlde toepea-lng
van dit machtige wanen voor onzen midden
stand tn breeden kring werd aangedrongen
want de tijd dringt.
Terecht zelde Mr van Hellenberg Hubar
in zijn nrachtlg gedocumenteerd prae-advles
over ..Het Grootwlnkelbedrilf en de
dens»and’’. wl’zend
als den eersten en belangrijksten stap voor
economische samenwerking:
..Heeft men eenmaal de vruchten van
samenwerking tn de Inkooocoöperatle leeren
plukken, heeft men daar gelegenheid gehad
met elkander kennis te maken en elkander
te leeren waardeeren. dan zal als het ware
vanzelf het verlangen gaan rilnen om de
economische samenwerking
bouwen: het voeren van eigen merk-artike
len. naar bulten optreden als een eenheid,
gezamenlijk reclame maken, gezamenlijk
etalages verzorgen, enz.”
En verder:
,Xr moet
tusschen het werken van een middenstander
In zijn zaak en zijn samenwerken met an
deren
..Men kan een combinatie nog zoo mooi in
elkaar zetten en men kan een economische
samenwerking nog zoo goed geregeld hebben,
indien de bouwcellen zelf niet gezond zijn,
als de indlvldueele middenstander* geen
goed onderlegde, deskundige zakenlui zUn.
dan zal ook de samenwerking slechts over
een wankele gezondheid beschikken.
Daarom met samenwerking alléén komt
men er niet. De middenstanders individueel
moeten op c«n hooger plan komen!”
Het mag nochtans niet worden ontkend,
dat een deel van onze middenstanders, «ener
zijds wel overtuigd van hun belang bU den
gecombineerden Inkoop, daarvan nog altijd
worden teruggehouden uit vrees voor mis
lukkingen en geldelijk verlies, zooi.is zich
dat wel heeft voorgedaan, toen de Inkoop-
coöperatie In ons land nog In de kinder
schoenen stond.
Deze vrees kan «onder eenig bezwaar ter-
side worden gesteld: de practUk der gez
slaagde tnkoop-coöperatles heeft normen ge
vestigd, precedenten geschapen en wetten
gesteld, langs welke succes noodaakelUker-
wU«e volgen mfet, teleurstelling en verlies
worden uitgesloten.
Onze Hame- Bureaax hebben deze wetten
met zorg gerangschikt; door hunne voor- momfrsiie
vaa Amsterdam Het licht straalt naar deo
hemd op o* klooit daar samen tel één ros
sige wolk van UchL
Uit d* verts, van hst vliegveld Schiphol,
ziet men in het Noord-Oosten sen rooden
gloed. Dat is de Lichtstad, die wij zullen
gaan veroveren met het twee-motong«
Fokker-vliegtuig, de PH.-AEH.. dat gereed
staat om. bestuurd door den piloot L Sille-
vis. op te stijgen tot het maken van een
nachlvlucht boven de hoofd«tad.
Reeds gisteren zou de K.L.M aanvangen
met het houden van deze nachtvluchten bo
ven Amsterdam, doch tengevolge van den
sterken mist, die tegen den avond kwam op
zetten. kon er van vliegen niets komen En
zoo werd du* heden de Lichtweek „inge
vlogen"
Schiphol, met alle nachtlichten ontstoken,
is al een kleine illuminatie op zich zelf. Het
toestel voert slechts de aavigatie-licbten en
den schijnwerper, die bij het landen zijn
diensten moet bewijzen. Als wij ons in de
cabine achter de vensters hebben geïns'al-
leerd hobbelen we over het veld en weg
z-nken de lichten van Schiphol onder ons.
Eenige minuten zien wij onder ons duister
nis. met hier en daar een snel wegflitsend
licht en dan. eerst dun gestippeld en dan
dichter en dichter, de eerste straten, de eer
ste buitenwijk van de stad
Een zwenking van het toestel en als
een toovertapijt zien wij plotseling de ge
heele stad onder ons. Lichtende punien,
lichtende strepen, lichtende lijnen.... geen
details meer, maar één fantastische wir-war
van licht Dit duurt even, en dan gast men
de detail* onderkennen. Het makkelijks!
herkent men het Damrak, met de dubbele
rij van thans bespottelijk klein lijkende licht-
suiltjes. Als oen witte piek staat hel licht-
«uiltje op den Dam. het van nabij gezien zoo
imposante Edison-monument Zelfs op deze
hoogte, waar Muiderpoort en Waaggebviw
met hun gebroken lichtlijntjes naïve stuk
je* speelgoed lijken, blijft het paleis met zijn
verlichten koepel majestueus en indrukwek
kend. De torenverlichting is echter niet op
zulke hooge toeschouwers berekend. De om-
hoog-gerichte schijnwerpers werpen hun
licht schuin de lucht in en zoo lijken de
torens kandelaars met een kran< van lichtjes
eromheen. En daartusschen slingeren zich
als lichtende linten de eatra-verlichte stra
ten. waarin men als een donkere slang de
menigte, die thans tot één lange slang is
geworden, ziet voortkronkelen Hooger trekt
de pilooi het toestel, en over bet donker*
Buiten Y gaat het weer terug ever de flon
kerende stad, die als een diadeem onder
ons licht En voor we hel weten hebben wij
het sprookje genoten de lichtlijnen worden
zeldzamer we zien weiden. die verlicht
worden door onzen eigen schijnwerper, die
door den piloot in werking is gesteld en
plots hobbelen we weer over het grasveld
van Schiphol, van de tooverwereld te-ug
in de nuchtere werkelijkheid en op den
beéanen grond.
Maar onvergefelijk blijft deze blik op de
stad, die wij thans gez-en hebben als een
levend flonkerend juweel dat in den avond
riin licht naar den hemel uitstraalt niet met
‘e brutale schelheid, welke wij. loopend
o*- haar straten waarnemen maar met een
heid als van e-n sterrenhemel, die op
aarde is neergedaald.
•ver den AUaa-
Een der hoogtepunten ran de Edison*
lichtweek tn de hoofdstad was wal de tocht
met verlichte vaartuigen door de grach»en
en op den Amstel. Aan dit water_or^o «ta
rnen twee groepen deel: verlichte roeiboo-
ten. gieken en wherries alsmede motor
boot en.
Tegen achten gisteravond waren de boor
den der Amstel oevers, ter hoogte van de
clubgebouwen der roeivereemgingeo .,Am-
stei en ..De Hoop met een dichte t>*en-
schenmenigte bezet. Ook in de clubgebou
wen zelf heersebte een geanimeerde drukte.
rJ* ac**L uur d* e<rite <ro<P.
„De Hoop'' als uitgangspunt, haar tomtit door
de grachten aan Zij bestond uit bo->*ea der
roeivereenigingen „De Amstel", „De Hoop
„Poseidon" en ..Willem IH"
Een hetooverend schouwspel bood vooral
de achtriemsgiek van „De Hoop", waarvan
de uiteinden der roeispanen van brandende
lampies waren voorzien; ook de andere
booten, met boord- en boogverlichting van
electrische gloeilampjes tn allerlei kleuren,
leverden een schitterenden aanblik. Inmid
dels had de groep verlichte motorboofen
haar gondeltocht aangevangen vanaf het
hoofdkantoor der gasfabrieken, terwijl daar
nevens de groep motorbooten. welke een
bepaalde voorstelling uitbeeldden, van de
i Marinewerf vertrok, om langs Nieuwe Hee-
a. m 1 ^M^cht koers te zetten naar den AmsteL
on de Inknoncnönerattr Dat ook de belangstelling langs de grachten
--- --enorm wag beho<ft <een betoo< fwchen
9 en 10 uur bood de Amstel ter hoogte van
„De Hoop" een fantastisch beeld, daar de
groepen op dit punt ontbonden werden Van
de terrassen der clubgebouwen op beide
oevers steeg een hoeraatje op. toen een ver
lichte roode draak van geweldige afmetin
gen. welks een drijvende muziektent waar-
verder uit- l.in e«n muziekcorps vroolijke wijsjes blies.
met zich meesleepte langzaam door het don
kere Amstelwater kwam aanstevenen. Het
geheel werd doos een kleins 'mo’orboot
voortgetrokken. Uitvoerster van dit kunst
stuk was de Hollandsche Draad- en Kabel-
fabrifk. Bijzonder imposant was ook de
actfWler den draak varende creatie der Krom
hout Mo toren fabriek: een tusschen lichtende
zuilen geplaatste Kromhout motor, zilverwit
glanzend in het cilht van schijnwerpers. Bij
zonder goed deden het voorts een sterk
verkleinde nabootsing van het opleidings
schip „De Pollux" en een lichtende mijn
schacht van de Amsterdamsche Anthraciet
Maatschappij, terwijl daarnaast een Wolga-
houtvlot met zingende Wolga-Sleepers door
de originlaiteit zijner uitvoering de aan
dacht trok. Het minst effectvol waren
met lampions electrische natuurlijk
versierde vaartuigen.
Tegen kwart vóór elf werd in het club
gebouw ,.De Hoop" de toekenning der prij
zen door de jury bekend gemaakt In de
eerste ^roep kreeg de 4-riemsgiek ..Car!
Jurrjens’ den eers*en prijs voor de mooist-
uitgevoerde boot. Voor de meest origineels
uitvoering werd de eerste prijs toegekend
aan de 8 riemsgiek van .De Hoop".
In de groep motorbooten kreeg voor de
mooiste uitvoering de .‘inzending" der Krom
hout Mo toren fabriek den eer<*en prijs: de
prijs voor de meest ongineela uitvoenM
wfrd aan het Wolga-hou*vlot tnegekend
Te 10 uur ving tus»chen de ..Hoop" en het
Am'telhotel de met ongeduld verbeide spuit»
demonstratie met medewerking van de
drijvende stoombrand«pu»t ..Jan vaa der
Heyde” der brandweer aan. welkt de-
B c - ’- s -een buitengewoon succes had
en de medewerking der voorman- Electrische zoeklichten en schijnwerpers
der inkoopcoöperatie wierpen de laatste in verschillende k eu-
ren hun licht over de ongeworpen wa
termassa's. waarvan het erfer» herhaaldelijk
kreten van bewondering deed opgaan.
De Raad voor de Scheepvaart heeft uit
spraak gedaan in zake het vasuoopen
tijdens mist van het stoomvisschersvaartul<
318 ter hoogte van South
Bishop Rock aan de westkust van Enge
land.
De Raad is van oordeel, dat deze ramp
in de eerste plaats moet worden -OL^rschrs-
Er hebben bier eebrer
andere invloeden gewerkt. Vast staat, dat
bet achtp 25 mW uit syn koers was Voor
eerst komt hier de stroom om de N O. tn
aanmerking. Echter moet ook worden ge
dacht aan de mogelijkheid, dat het kotnpsui
niet in orde was of dat niet goed is ge
stuurd. Dit alles behoefde echter nog niet
tot dese ramp te leiden, indien de noodlge
oplettendheid ware oetracht en een behoor-
lijke navigatie ware gevoerd
Hoewel de Raad zich wel kan voorsteller,
dat de schipper, toen hy vier stooten hoorde,
aanvankeiyk dacht by de lersche kust te
ztjn was er toch zeker geen voldoende reden
om dit als zeker aan te nemen. De Raad
heeft den indruk gekregen, dat deze schip
per voor het navigeeren op dergeiyke reizen
niet de noodlge bekwaamheid bezit.
Indien hy rekening had gehouden met
den stroom, had hy tot het Inzicht moeten
komen, dat er geen reden wajs om ais v^eker
<<n te nemen, dat hQ by de lersche kust
Dat er eenig verschil was in de mtat-
seinen van South Bishop en Barrels Roeit
was hem niet bekend Ware dese twijfel toe
hem doorgedrongen, dan had hy nog tydig
kunnen bemerken, dat hy by de Engeiw»he en
niet bij de lersche kust was.
De door den schipper gestuurde koen was,
volgens «yn verklaring die welke op de door
J het
bleek, dat de schipper
een verschil dus van 3/«
met den op de kaart gedrukten koers
heeft gestuurd terwijl hy meende den in
kaart aangegeven koen te sturen. Een*
ter zitting bleek hem dat in de kaart irtrarii1
M.IO.SO. en niet NXO.MO.