ONS BLAD S. KROM DE LICHTWEEK TE AMSTERDAM L. FRANKENBERG, Alkmaar 2 :e WOENSDAG 23 OCTOBER 1929 Ruim baan voor de Gecombineerde Gastronomen begaafden vigilate grondslag inkoop, op juisten Telegrafisch Weerbericht Stoomerij en Ververij f* dit nummer RFSTAAT EN TWINITGSTE JAARGANG No. 241 UIT DRIE BLADEN DRIE Voornaamste Nieuw* r Nieuwe Oceaan vlucht 5 JOH. L.A UWERS VAN I Kinderverlamming te Deventer De eventueele verlaging der posttarieven DOOZEN LUXE POST in meest uitgebreide collectie. Moderne doozen. Lage prijzen. Opticien PAYGI OP 3 Alkmaar Barometers Thermometers Uw heerencostumes warden weder ontdaan van alle stof en vlekken. Keurig opfteperst aföeleverd. Onze aflevering is de beste - Het vastloopen van een schip De aanvaring van het stoom schip „Gaasterland” met een sleep 1 De postvluchten naar Indië Het wapen van het kleinbedrij’f p Uchtfestün op het water t NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD L Naar Landen. De tweede retow-ytaekt Bet kabinet BrUnd aZfetred. B. Ie. pOBt Barometerstand 9 uur rm. 755 stilstand. MARTIN BERDEN hebber. I tar met Bet ondersoek behoeft Keen betoog. ..Gerard" IJM. harmonische samenhang «Un ven aan den mist. de de de Het programma ean heden de onge worpen il. Een lichtend wonder Uit bet voortgeaet ondersoek bleek dat de ie 9 de er Bet „Volksbegehren" in Dnltschland. De inschrifving op de iu»ten tot nn toe matig. Aj. Vrtfdag vertrekt MacDonald aM Qee- bec naar UferpooL ot» write* m onderen vinam. TH. KUYPER. Dlr. Coöp. Inkoop-Vereenlging _SV Homobonus" kapitein van de sleepboot verruimd had se ven stooten te gev n. toen nU sag. dat bet passeeren niet ging. HU heeft toen zoo hard mogelijk getrokken om voor te bleven. De Raad zal later uitspraak doen. n- ten de ■en Uk «BONNEMLNTLNveer Ikimir (B Agentachappen: per week 25 et.; par kwartaal f 3X5; per peet, per kwartaal Ut H| vooraitbetallng. t Het tweede retourvllegtulg. de F. H. A E N is gisteren te 5.46 uit Batavia ver trokken en arriveerde te 8.10 uur te Palem- bang Te 9 05 werd van Palembang opgestegen en de vlucht naar Medan voortgesrt, waar het toestel te 15.10 uur arriveerde. Heden Is de reis vervolgd. Aan boord is alles *eL UCHT OP. De lantaarns mo ten morgen worden oprestoken om: 5.14 uur Hoogste barometerstand 163 4 te La Coruna Laagste barometerstand 728 9 te Jan Mayen Verwachting meest matige zuidelijke tok westelijken wind, zwaar bewolkt r>r betrok ken. met lijdelijke opklaiingen. mogelijk eeni- ge regen, later iets koeler. ht- >a M. •je net >o- nt ras «re eel ter fe te ire he rr- tot ng ■u- nd tie le- m) 01- our 'en de sar Ulg or- >ng De de, Ier rop tier L algemeen* I en Aquarium zijn geopend. groot* >pge- door De moerdraak-ljine opnieuw in behande ling bij de Rotterdamse be «echt bank De Eerste Kamer «al aa. Woensdag b»- ginnen met de behandeling van bet Salkar- wetje. Een nieuwe vliegtocht tlscben Oceaan. Gastronomen. als je middags BU een fleschje rit te smullen Om je met 'en malschen biefstuk Of patrijsje op te vullen. Laat ie dan niet verontrusten Bl) "V genieten van net puikje. Wijl de koks een plan beramen Tot een aanval op je buikje. Er heerscht rumor in coquina En de koks staan thans strijdvaardig. Want tij «inden nun positie M er 'f minder menschonwaardlg. Gastronomen. vlgUate! En ik maak volstrekt geen grapjes. Want «Ij protesteeren heftig, ZU den geui en JU de napjes! Eischen is een elsch der tijden. Niemand schijnt daaraan t'ontkomen. Maar wilt daarom oog niet Uzen, OU verstokt- gastronomen. Zelfs ai stoven «U Je kooien Door ai* eén man te gaan staken. Dan ook Is er nog geen reden Om je gsnsch van streek te maken. Want de beste kok van allen Blij It je tiouw. to sem you longer; Want geen kok “an oeter sausen (Pan een echt-gezonde honger! De schipper had niet voldoende bekwaamheid g v. RUBRIEK .VkAtU IN AANBOD** bij «eMrwnbstahng per plaaimng t 9UN per advertentie van 6 ngeMj leder» regel meer J AIS gUUAUt HOP A AUUkAAJ Till?- MnstetoCraUn Na. «SS BedacMa Na «S3 In «Un zitting van gistermiddag heeft de Raad voor de Scheepvaart behandeld de aanvaring van het sa ..Gaasterland" met een sleep op 13 Aug j.l bU de Zaandammer pont. nen ,*t de praktijk word, deu Hanse-leden bij de oprichting en de leiding hunner inkoop-oorr'-inatles, m- dien gewen- ht. de juiste koers gewezen. Tot heil ei ’“ehoud van onzen Roomschen Middenstand! Uit h-t ondersoek bleek, dat dien dag het was goed weer en helder zich om 2 20 uur in den njjddag de ..Gaasterland*’..de Hembrug passeerde. Voor de boot uit voer een sleepboot met twee groote bakken. De loods van de .Gaasterland" gaf. nog vóór de Zaansche hav n. door lange stooten. eenige malen daarna herhaald, te kennen dat hij den sleep wilde passeeren en de kapitein van de sleepboot antwoordde door één stoot, dat hij voorbij kon gaan. De sleep ging naar stuurboord, doch toen de .Gaasterland" nagenoeg dwars van den sleep kwam, bleek iat de sleepboot ze*T eigenaardig met den ersten bak was verbonden. Een sleeper tond n.l. vast op 8 B voorbolders van den ak. terwijl de tweede sleeper ter hoogte an den voorsteven in een kam lag met veel oos. De langzaam werkende machine werd gestopt. Dwars van den voorsten bak. raakte de ..Gaasterland" toe. raakte het achterschip de achterbak los en de voorste kwam naar en Mep met veel vaart In den Zuidwal teger de westelijke remming van de pont. Was de bak eenige maten oostelijker in den wal ge- loopen dan was die tegen de pont vol men- schen aangevaren De schipper van de sleep, boot, die reeds vuo zijn 19e laar schipper f>r •leepbooten Is thans U hij M meent dat de sleep teer goed was vasteemsskt. De B B. sleeper stond vast op 8 B. rljbolder van den bak. De SB. sleeper nad hu vla de vóórkant laten vastmaken op mldscheepsch voorbolder van den bak BU de Hembrur werd het sein getoond, dat de brug zou wor den geopend. Van dat oovenbllk af 11 p dr - - -- jpcr snel op. Toen de slee- ..Gaasterland’’ draalde voll •tracht vooruit om naar SB. uit te kunnen halen, roodra de oosteü'ke pijler was gepas seerd. De bakken werden echter door d' Gaasterland" medeeerogen en de manoeu vre mislukte Toen de sleepboot genoemden □Uier passeerde was de „Gaast rland" ter hoogte van het achterschip Deze to-stanc! ■verd bestendigd over een afstand van ruim 500 meter, De acht rbak raakte los kon nt het passeeren van de brug. doordat de op varenden trachtten den sleeper in te korter en zU den tros niet konden houd n. Nab- de pont <pl m. 700 meter van de brug -aakte de voorste uak onder het achterschip van de ..Gaasterland" en schoof vervolgen.' dwars naar den Zuid wal De pontwacht r meent, dat dit ongeval niet was gebeurd. In dien de .Gaasterland" de machine eerde had gestopt. De loods van de ..Gaasterland" verklaarde dat hU m t passeeren neeft gewacht, totdat de sleep den oostelUken püler was gepas seerd. terwUl de brugwachter beweert gezien te hebben dat de ..Gaasterland” den sleet feest verlichting, re'*da m O* Dru« trachtt te passeeren. d» aanwezige voor- 1 geeft, zal tot aan- el van 21 cent wor- AOVERTENTMCFRUa; Vaa 6— regel» f tJS, dke regel meer SAA RECLAME ner regel f ATS VWW de eerste pagina; eaae de averlge pagina s AM Gaasterland' de brug passeerde was de ‘ulst dwars De sleepboot hem gebezigde kaan staat gedrukt. BU ondersoek nu NLO. HO. streek Daarom herhalen WU: laat de begaafde» Mudeeren maar laat de minder begaafder Bever een eerzaam handwerk leeren Da: I eernaam handwerk heeft door de kortrich- tlgheid der menschen van «Un aanrien In geboet. En daarvoor bestaat niet de mlns*< reden. Daarom: ruim baar voor de begaafde Maai daarnaast hoog bet eerzame hand werk! vvr»ekern',n»ó^ **ri»k«rin«»».«ww»«r<lm 3000 - L»»«"»i»nn« *ehe»l« <m«n> hiklbcM ud w*rk»n dout 7^0 b*1 f OCn bil «vrllw. vaa een baad, f 4OC bil verlie» ra» een CQ bil n br-uk van f AQ uwm «.«ev.llen «.nakerri I <JUUU.' .rmen v d~4Hi,kra .ho.» Z30. w. w I 1Z9." d„|m wlwehuwr 3U* Iwen erm aangifte moft op STRAFFE VAN verlies VAN alle RECHTEN. GESCHIEDEN (JITERLIJK driemaal vier en twintig uren na het ongeval. Zonder voorafgaande waarschuwing is de leger Dlteman te Harbourgrace (New doundlandj opgestegen om een vlucht over len Atlantlschen Oceaan te wagen HU vliegt alleen Na zUn vertrek vond men een irlef. waarin hU als doel van den tocht Londen opgaf. ZUn vliegtuig Is een ééndekker met laag 'eplaatste vleugels, het heet Golden Hind HU heeft 165 gallons benzine In voorraad en vertrok gistermiddag om 17 uur 15 Green- 71-htljd Uit St. Jones, op New-Foundland. wordt gemeld, dat er van den Dinsdagmiddag ul’ New-York vertrokken vlieger Dlteman. 1* een oceaanvlucht onderneemt met Londen als eindpunt, nog geen enkel bericht ia ont vangen. Het Amerlkaansche ministerie van han del deelt mede, dat er wel een vlieger Dlteman bestaat, maar dat er niets bekend was van «Un plan een oceaanvlucht te ondernemen. Fransehe postaanslulting De Fransehe bladen maken melding van bet feit, dat op 11 October een Fransch vliegtuig. uit Saigon in Indo-China naar Bangkok vertrok, om daar poetaanslulting te vinden met het Nederlandsche postvliegtuig, de Ph-AEN. dat op weg was van Nederland naar Indlé. en dat ook post voor Indo- Cblna aan boord had. Op 14 October vertrok het Fransehe vlieg tuig weer naar Saigon. V-uavoad om 8 uur begint in het Stadion de -etbalwedslrijd bij kun>iverlichting, te 8 15 vertrekt de optochl van geïllumineerd* auto's van d« Mauritskad* Lij het Kolo niaal Instituut. Rout*: Linnacusilraat. Ooa- terpark. Andreas Bonnstraat. Msuritsstr^ Wecsperzijd*. Ceintuurbaan, v. Bacrle*traat. De Lstreneilr. Stadion lover het veld). Amsl«lvecn<ch« wag. Overtoom Bilderdiik- «tr.. Rozengrcaht, Spuistraat richting Marte laarsgracht, eindpunt. Voort* de Rijkimuscum Drommen van m-w«-hen schuifelen voetje voor voetje door de hel verlichte straten leeraren niet wordt er Integendeel I Wgziging van frankeerzegel* Indien de wijziging der posttarieven haar beslag krijgt, zal behoefte ontstaan aan een frankeerzegel van 21 cent, zijnde dit bedrag verschuldigd voor een binnenlandschen aan- geteekenden brei tol 20 gram Hel zegel van 22H cent zal kunnen worden gemist. De zegels van 22 H cent zullen daarom worden opgebruikt met een opdruk „21 Van den Amerlkaanscher Oce tsn-vlieger Dlteman zijn nog geer, berichten ontvangen Men gelooft, dat hij slechts een geringen voorraad benzine aan boort* heeft waarmede hij met een gemiddelde snelheid van 130 KM per uur nauwelike zUr. doel Lon den zal kunnen berriktn. aangenomen, dat de weersomstandigheden gunstig *Un. Door de meteorologische diensten te New- York en op New-Founlend en door Let En- gelsche Ministerie voor de luchtvaart wordt medegedeeld, dat Diteuian op het grootste deel van zijn vlucht wu.d mee sal hebben en ook overigen* nauweltjkv met ongunstig weer te kampen zal hebber, atgezlen van eenige regenbuien. BU den dood van d»i groeten Dultschen staatsman van Internationalen naam. Gustav Btresemann. *Un vele woorden gesproken en geschreven om diens groote verdiensten voor het Dultsche volk, X voor gansch Europa te belichten. Ook aan biografieën, waarin on* *Un ge heel* levensloop werd blootgelegd, heeft het niet ontbroken. In een dier biografieën trol on* de simpele mededeellng dat er op den dag van heden ergens In Berllfn noe een cafétje staat, hetwelk u door de bekenden wordt aangewezen als het geboortehuisje van den man. die ten grave werd geleld door honderdduizenden als loon voor en al* er kenning van zUn grooten verdiensten voor land en volk. Met den niet minder bekenden Franschen Minister Aristide Briand staat het al wei nig ander*. ZUn kom af la, al* wU on* niet vergissen, seker niet hooger dsn die van Btresemann was en ook Briand’* begaafd heden en verdiensten zullen door niemand worden ontkend. Over de afkomst van den prlme-mlnlster Mac Donald van de Engelsche Labour-Parui, weten wU niets bijsonders. maar men mag ook van hem gerust aannemen, dat hU niet in 'n sUden wieg heeft geslapen en dat zUn wieg niet In een paleis stond. Zoo ziet men. dat het feit, dat kinderen van heel eenvoudige geboorte de gelegen heid krijgen om zich een bepaalde ontwik keling eigen te maken, soms aan de geheelc maatschappij kan ten goede komen. WU hebben ons tot dusver bepaald tot de politiek, omdat daar In de hedendaagse!» figuren de voorbeelden voor het grijpen lagen van wat wU wilden betoogen. omdn wU daar namen konden noemen, welke tot leder onzer een duidelijke taal spreken. Maar wU- Katholieken, behoeven niet een’ sc rver van buis te gaan om lllustre voor beelden te zoeken. Biedt onze Internatlonak prlester-gemeenschap geen voorbeelden «on der tal van mannen, die onder een eenvou dig dak werden geboren en wier leven later een onuitputtelUke schat voor de gebeele wereld werd? Ook hier een paar voorbeelden. Werd Joseph Sarto de zoon van een armen postbode, later niet de groote Paus Plus X die de kinder-Communie en de veelvuldige H. Communie herstelde, waardoor het gods dienstig leven tn de mlllloenen-omvattende Katholieke Kerk als het ware werd verjongd en vernieuwd? Wie zal schetsen de groot-.- zegeningen, welke de regeertng van dezer. Pan* over de geheele Kerk heeft gebracht’ WU gelooven dat ons msnschelllk verstand te beperkt Is om den omvang van dl* zege ningen afdoende te pellen en te doorgron- We komen nog dichter bU huls doch «ui len on* hier beperken ten einde geen on rechte nederigheid te kwetsen. Daarom ■tellen wU alleen de vraag: Was Kardinaal Willem van Roasum. de man die In sljn reuzengreep omkneld houdt bet ganschc missiewerk der Kerk over de geheele wereld met «tin tallooss en uitermate veelzUdlge en belangrijke vra-—*ukken, niet een arme weesjongen uit Zwo Zoo «ouden wU kunnen voortgaan om her nut te betoogen dat er l»i gelegen is. be get f de jongelieden bijtijds de gelegenheid t» geven, zich te ontwikkelen, ten einde later, als de omstandigheden daartoe leiden, die ontwikkeling dienstbaar te doen worden aan de geheele gemeenschap. Er is in dit opzicht, althans hier te lande al een groote verbetering ingetreden Voor een 40. 50 Jaar was er voor een begaafd jongmens i zonder kapitaal vooral op het platteland, nagenoeg geen gelegenheid om «ich een breeder ontwikkeling te bezorgen en met weemoed vraagt men zich af. hoe veel onschatbare talenten hierdoor nimmer konden ontluiken, begraven werden zooals «U geboren waren! Bijna de eenige gelegenheid om Iets In de maatschappij te worden voor jongens met smalle beurzen, was de onderwUzers-loop- bsan De gelegenheid daartoe was vrU ruim en de kosten daaraan verbonden, beperkt WU schrijven het dan ook daaraan toe. dat onder oudere voormannen op politiek en ander gebied tamelUk veel oud-onderwU«ers voorkomen. Die tijd de tUd van schaarsche moge lUkheden voor de begaafden 1* grooten- deels voorbU En we verheugen ons daarover van ganscher harte. In de Kerk begroeten we met warme sym pathie den semlnarie-penning. welke het mogeltjk maakt, dat tedere brave en talent volle jongen zijn priester roeping kan vol gen. Buiten de Kerk kost het. -aker tn d- steden en hare nabijheid, niet te veel moeite om voor werkelijk begaafden die arm «Un Mlf*. de unlverslteltsdeuren te openen. We verwachten daarvan veel goeds voor de toe komst. vooral wanneer de Katholieken het hun rechtmatig toekomend aandeel bij het geven van alle soorten van onderwijs be zitten. Ons artikel beoogt du* te «ijn. zooals het opschrift ook aangeeft, een pleidooi om ruim baan te geven aan de begaafden. WU willen dit artikel echter niet eindigen ■onder een waarschuwing en wel om ons pleidooi op te vatten tn strikten zin. Wij willen n.l. pleiten voor alle mogelijkheden voor Je begaafden, dus niet voor iedereen Het studeeren schUnt tegenwoordig wel een manie geworden. Jongelui, die er hoe genaamd geen hersens en geen aanleg voor hebben, moeten toch maar middelbaar er hooger onderwU* volgen. Vaak wiE de hoog moed der ouders het. Pa. of de familie van Ma heeft gestudeerd dus moet zoon-lief ooK studeeren! Of wel. Pa heeft al* loodgieter Of kleermaker een goed bestaan - nu moet de soon studeeren. Of de zoon er iets voet voelt of niet, of hü de geestelijke vermogen.' bezit of niet studeeren «al-iet Zulke kinderen «Un vaak te beklagen, bun minder en de gemeenschap hoegenaamd niet mee gedienr cent". Eerst wanneer c raad daartoe aanleiding maak van een nieuw zegel den overgegaan. De zegelafdrukken op de postbladen zul len door een opdruk tot 6 cent worden ts- reggebrachl. De briefomslagen, waarvan geen voorraad aanwezig is zullen worden onge bruikt voor het builenlandsch verkeer J «en zegel van 5 cent bij te plakken. Een portzegel van 9 cënt zal worden aan gemaakt, te gebruiken voor «tukken welke gefrankeerd zijn in plaats van als brief. Tc Deventer beeft rtch bU een ë-jarig meisje een geval van kinderverlamming voor gedaan De patiënte Is In het ziekenhuis opge- nomen. Sinds korten tUd begint bU een groot deel onzer middenstanders eindelijk het besef door te dringen, dat het niet langer mogeiyk Is de platgeloopen paden te gaan, die onze vader en grootvaders hebben betreden, en dat nieuwe wegen moeten worden ingeslagen om een goede, economische functie van den zelfstandigen kleinhandel te verzekeren. Gelooft niet, dat wU met het constateeren van dit ontwakend besef onzen middenstand een pluim van helderziendheid of voort varendheid op den hoed zullen willen ste ken; integendeel! We zien in den handel- drijvenden middenstander, behoudens lof- waardige uitzonderingen, in daarsnee nog al tijd het meest kenmerkende type van zelfge noegzame behoudendheid, den ongenaakbare In zijn bo'werk van eenzelvigheid, den min die (vraagt het onzen voorvechters en Mio- denstandsbestureni het moelblkst van A' onze maatschappelijke klas«en in beweging Is te brengen en voor wien ..solidariteit” en ..economische samenwerking" onbekende klanken zUn. Dit is te begrijpen en ten deele te veront- schuldlven als men nagaat, hoe langen tijd de middenstander in onze samenleving heef’ gestaan als een zelfstandige persoonlijkheid, dl^het contact met zijn standgenooten nóch behoefde, nóch begeerde. Er moet dan wel héél wat gebeurd ztjn om daarin een zoo grooten ommekeer teweeg *e brengen 1 Inderdaad! Niets minder dan dat de mid denstand In bijna al zijn geledingen met den ondergang wordt bedreigd door de felle concurrentie der grootbedrijven, de waren huizen. de filiaalbedrijven en de verbrulks- cuAneratles. wNeeds tientallen jaren geleden geniale voormannen onzen middenstander’ deze gevaren voor oogen gesteld en aanee- tnond hoe «leehts door nauwe aaneen’lul- ting in on-e stands- en vakorganisaties, door eendrachtige samenwerking In onze economi sche Instellingen, met terzUde-stelltng van klein, bekrompen egoïsme, de middenstander zijne positie zou kunnen handhaven het heeft weinig mogen baten! slechts tha-s nadat vele jaren In doodend niet, doen zUn verloren gegaan, nu links en rechts onze middenstandszaken aan de kapitalistisch? grootmachten, die zich Inmiddels ongehoord ontwikkelden, ten offer vallen nu niet alleen In de groote centra. m*ar mede overal tn de provincie de vernietigende concurrentie der flHoelbedri'ven aan den lU»» wordt gevoeld Ne wordt de middenstander wakker! En het dringt eindeUlk tot hem door, wat denkende en vooruitziende middenstanders, wat Idealisten van de daad, als Ferdinand Meyer, stichter van 8t Homobonus. en an deren. hem b'<na twintig Jaar geleden heb ben voorgehouden: „Vereenlgt u. weg met uw onderling ge kakel. uw pietluttige geschllletjes en uw onvruchtbaar wantrouwen. Houdt op In lederen vakgenoot uw natuurlijken vUand te zien. Weest vrienden en vormt te zamen een macht om uw gemeenschappelUken be lazer te weerstaan!” Zoo groeit dan thans tn het Mlvonder de kracht van on-en Roomschen Middenstand sociaaL In de stands- en vakorganisatie, economisch. In den ««combineerden Inkoon Het is géén toéval, dat op het «ooeven gehouden 8e R. K Middenstand«congres het vraag'tvk van den gecombineerden inkoon tn het brnndnunt der belane-telllng stond en da» met kiem op onverwltlde toepea-lng van dit machtige wanen voor onzen midden stand tn breeden kring werd aangedrongen want de tijd dringt. Terecht zelde Mr van Hellenberg Hubar in zijn nrachtlg gedocumenteerd prae-advles over ..Het Grootwlnkelbedrilf en de dens»and’’. wl’zend als den eersten en belangrijksten stap voor economische samenwerking: ..Heeft men eenmaal de vruchten van samenwerking tn de Inkooocoöperatle leeren plukken, heeft men daar gelegenheid gehad met elkander kennis te maken en elkander te leeren waardeeren. dan zal als het ware vanzelf het verlangen gaan rilnen om de economische samenwerking bouwen: het voeren van eigen merk-artike len. naar bulten optreden als een eenheid, gezamenlijk reclame maken, gezamenlijk etalages verzorgen, enz.” En verder: ,Xr moet tusschen het werken van een middenstander In zijn zaak en zijn samenwerken met an deren ..Men kan een combinatie nog zoo mooi in elkaar zetten en men kan een economische samenwerking nog zoo goed geregeld hebben, indien de bouwcellen zelf niet gezond zijn, als de indlvldueele middenstander* geen goed onderlegde, deskundige zakenlui zUn. dan zal ook de samenwerking slechts over een wankele gezondheid beschikken. Daarom met samenwerking alléén komt men er niet. De middenstanders individueel moeten op c«n hooger plan komen!” Het mag nochtans niet worden ontkend, dat een deel van onze middenstanders, «ener zijds wel overtuigd van hun belang bU den gecombineerden Inkoop, daarvan nog altijd worden teruggehouden uit vrees voor mis lukkingen en geldelijk verlies, zooi.is zich dat wel heeft voorgedaan, toen de Inkoop- coöperatie In ons land nog In de kinder schoenen stond. Deze vrees kan «onder eenig bezwaar ter- side worden gesteld: de practUk der gez slaagde tnkoop-coöperatles heeft normen ge vestigd, precedenten geschapen en wetten gesteld, langs welke succes noodaakelUker- wU«e volgen mfet, teleurstelling en verlies worden uitgesloten. Onze Hame- Bureaax hebben deze wetten met zorg gerangschikt; door hunne voor- momfrsiie vaa Amsterdam Het licht straalt naar deo hemd op o* klooit daar samen tel één ros sige wolk van UchL Uit d* verts, van hst vliegveld Schiphol, ziet men in het Noord-Oosten sen rooden gloed. Dat is de Lichtstad, die wij zullen gaan veroveren met het twee-motong« Fokker-vliegtuig, de PH.-AEH.. dat gereed staat om. bestuurd door den piloot L Sille- vis. op te stijgen tot het maken van een nachlvlucht boven de hoofd«tad. Reeds gisteren zou de K.L.M aanvangen met het houden van deze nachtvluchten bo ven Amsterdam, doch tengevolge van den sterken mist, die tegen den avond kwam op zetten. kon er van vliegen niets komen En zoo werd du* heden de Lichtweek „inge vlogen" Schiphol, met alle nachtlichten ontstoken, is al een kleine illuminatie op zich zelf. Het toestel voert slechts de aavigatie-licbten en den schijnwerper, die bij het landen zijn diensten moet bewijzen. Als wij ons in de cabine achter de vensters hebben geïns'al- leerd hobbelen we over het veld en weg z-nken de lichten van Schiphol onder ons. Eenige minuten zien wij onder ons duister nis. met hier en daar een snel wegflitsend licht en dan. eerst dun gestippeld en dan dichter en dichter, de eerste straten, de eer ste buitenwijk van de stad Een zwenking van het toestel en als een toovertapijt zien wij plotseling de ge heele stad onder ons. Lichtende punien, lichtende strepen, lichtende lijnen.... geen details meer, maar één fantastische wir-war van licht Dit duurt even, en dan gast men de detail* onderkennen. Het makkelijks! herkent men het Damrak, met de dubbele rij van thans bespottelijk klein lijkende licht- suiltjes. Als oen witte piek staat hel licht- «uiltje op den Dam. het van nabij gezien zoo imposante Edison-monument Zelfs op deze hoogte, waar Muiderpoort en Waaggebviw met hun gebroken lichtlijntjes naïve stuk je* speelgoed lijken, blijft het paleis met zijn verlichten koepel majestueus en indrukwek kend. De torenverlichting is echter niet op zulke hooge toeschouwers berekend. De om- hoog-gerichte schijnwerpers werpen hun licht schuin de lucht in en zoo lijken de torens kandelaars met een kran< van lichtjes eromheen. En daartusschen slingeren zich als lichtende linten de eatra-verlichte stra ten. waarin men als een donkere slang de menigte, die thans tot één lange slang is geworden, ziet voortkronkelen Hooger trekt de pilooi het toestel, en over bet donker* Buiten Y gaat het weer terug ever de flon kerende stad, die als een diadeem onder ons licht En voor we hel weten hebben wij het sprookje genoten de lichtlijnen worden zeldzamer we zien weiden. die verlicht worden door onzen eigen schijnwerper, die door den piloot in werking is gesteld en plots hobbelen we weer over het grasveld van Schiphol, van de tooverwereld te-ug in de nuchtere werkelijkheid en op den beéanen grond. Maar onvergefelijk blijft deze blik op de stad, die wij thans gez-en hebben als een levend flonkerend juweel dat in den avond riin licht naar den hemel uitstraalt niet met ‘e brutale schelheid, welke wij. loopend o*- haar straten waarnemen maar met een heid als van e-n sterrenhemel, die op aarde is neergedaald. •ver den AUaa- Een der hoogtepunten ran de Edison* lichtweek tn de hoofdstad was wal de tocht met verlichte vaartuigen door de grach»en en op den Amstel. Aan dit water_or^o «ta rnen twee groepen deel: verlichte roeiboo- ten. gieken en wherries alsmede motor boot en. Tegen achten gisteravond waren de boor den der Amstel oevers, ter hoogte van de clubgebouwen der roeivereemgingeo .,Am- stei en ..De Hoop met een dichte t>*en- schenmenigte bezet. Ook in de clubgebou wen zelf heersebte een geanimeerde drukte. rJ* ac**L uur d* e<rite <ro<P. „De Hoop'' als uitgangspunt, haar tomtit door de grachten aan Zij bestond uit bo->*ea der roeivereenigingen „De Amstel", „De Hoop „Poseidon" en ..Willem IH" Een hetooverend schouwspel bood vooral de achtriemsgiek van „De Hoop", waarvan de uiteinden der roeispanen van brandende lampies waren voorzien; ook de andere booten, met boord- en boogverlichting van electrische gloeilampjes tn allerlei kleuren, leverden een schitterenden aanblik. Inmid dels had de groep verlichte motorboofen haar gondeltocht aangevangen vanaf het hoofdkantoor der gasfabrieken, terwijl daar nevens de groep motorbooten. welke een bepaalde voorstelling uitbeeldden, van de i Marinewerf vertrok, om langs Nieuwe Hee- a. m 1 ^M^cht koers te zetten naar den AmsteL on de Inknoncnönerattr Dat ook de belangstelling langs de grachten --- --enorm wag beho<ft <een betoo< fwchen 9 en 10 uur bood de Amstel ter hoogte van „De Hoop" een fantastisch beeld, daar de groepen op dit punt ontbonden werden Van de terrassen der clubgebouwen op beide oevers steeg een hoeraatje op. toen een ver lichte roode draak van geweldige afmetin gen. welks een drijvende muziektent waar- verder uit- l.in e«n muziekcorps vroolijke wijsjes blies. met zich meesleepte langzaam door het don kere Amstelwater kwam aanstevenen. Het geheel werd doos een kleins 'mo’orboot voortgetrokken. Uitvoerster van dit kunst stuk was de Hollandsche Draad- en Kabel- fabrifk. Bijzonder imposant was ook de actfWler den draak varende creatie der Krom hout Mo toren fabriek: een tusschen lichtende zuilen geplaatste Kromhout motor, zilverwit glanzend in het cilht van schijnwerpers. Bij zonder goed deden het voorts een sterk verkleinde nabootsing van het opleidings schip „De Pollux" en een lichtende mijn schacht van de Amsterdamsche Anthraciet Maatschappij, terwijl daarnaast een Wolga- houtvlot met zingende Wolga-Sleepers door de originlaiteit zijner uitvoering de aan dacht trok. Het minst effectvol waren met lampions electrische natuurlijk versierde vaartuigen. Tegen kwart vóór elf werd in het club gebouw ,.De Hoop" de toekenning der prij zen door de jury bekend gemaakt In de eerste ^roep kreeg de 4-riemsgiek ..Car! Jurrjens’ den eers*en prijs voor de mooist- uitgevoerde boot. Voor de meest origineels uitvoering werd de eerste prijs toegekend aan de 8 riemsgiek van .De Hoop". In de groep motorbooten kreeg voor de mooiste uitvoering de .‘inzending" der Krom hout Mo toren fabriek den eer<*en prijs: de prijs voor de meest ongineela uitvoenM wfrd aan het Wolga-hou*vlot tnegekend Te 10 uur ving tus»chen de ..Hoop" en het Am'telhotel de met ongeduld verbeide spuit» demonstratie met medewerking van de drijvende stoombrand«pu»t ..Jan vaa der Heyde” der brandweer aan. welkt de- B c - ’- s -een buitengewoon succes had en de medewerking der voorman- Electrische zoeklichten en schijnwerpers der inkoopcoöperatie wierpen de laatste in verschillende k eu- ren hun licht over de ongeworpen wa termassa's. waarvan het erfer» herhaaldelijk kreten van bewondering deed opgaan. De Raad voor de Scheepvaart heeft uit spraak gedaan in zake het vasuoopen tijdens mist van het stoomvisschersvaartul< 318 ter hoogte van South Bishop Rock aan de westkust van Enge land. De Raad is van oordeel, dat deze ramp in de eerste plaats moet worden -OL^rschrs- Er hebben bier eebrer andere invloeden gewerkt. Vast staat, dat bet achtp 25 mW uit syn koers was Voor eerst komt hier de stroom om de N O. tn aanmerking. Echter moet ook worden ge dacht aan de mogelijkheid, dat het kotnpsui niet in orde was of dat niet goed is ge stuurd. Dit alles behoefde echter nog niet tot dese ramp te leiden, indien de noodlge oplettendheid ware oetracht en een behoor- lijke navigatie ware gevoerd Hoewel de Raad zich wel kan voorsteller, dat de schipper, toen hy vier stooten hoorde, aanvankeiyk dacht by de lersche kust te ztjn was er toch zeker geen voldoende reden om dit als zeker aan te nemen. De Raad heeft den indruk gekregen, dat deze schip per voor het navigeeren op dergeiyke reizen niet de noodlge bekwaamheid bezit. Indien hy rekening had gehouden met den stroom, had hy tot het Inzicht moeten komen, dat er geen reden wajs om ais v^eker <<n te nemen, dat hQ by de lersche kust Dat er eenig verschil was in de mtat- seinen van South Bishop en Barrels Roeit was hem niet bekend Ware dese twijfel toe hem doorgedrongen, dan had hy nog tydig kunnen bemerken, dat hy by de Engeiw»he en niet bij de lersche kust was. De door den schipper gestuurde koen was, volgens «yn verklaring die welke op de door J het bleek, dat de schipper een verschil dus van 3/« met den op de kaart gedrukten koers heeft gestuurd terwijl hy meende den in kaart aangegeven koen te sturen. Een* ter zitting bleek hem dat in de kaart irtrarii1 M.IO.SO. en niet NXO.MO.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 9