Binnenlandsch Nieuws it BE In vcz DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTE EERSTE BLAD BLADZIJDE 2 E J» MAANDAG 4 NOVEMBER 1929 is J 'v l Prof. Henri Evers f LANDBOUW EN VISSCHERU De ontwerp-Pachtwet Landbouwdagen te Wageningen LUCHTVAART ONDERWIJS Gasten op het Loo Geen uitkeering volgens de Ongevallenwet Het beheer van de Rijks- klinieken te Utrecht De „Graf Zeppelin” naar Stuttgart Nachtelijke proefvlucht van de R 101 f DE SCHOONHEID VAN stad en land ta a g« d< h< Na de droogmaking der Zuiderzee Ned. Genootschap tot zede lijke verbetering van gevangenen „Huwelijken worden in den hemel gesloten” Vereenigirj voor de Staat huishoudkunde De Kon. Nederl. Midden standsbond De wereldtentoonstelling te Antwerpen en Luik Woningbouwvereenigingen en radio-distributie De R. K. Universiteit Onderscheiding De vierde Monumentendag I 1*1 I W f7. I ,K» ït een prof. dr. J. A. van den heer H. J. Knot- Verwerping gevraagd •'tyd met behoud van datgene, wat de moeite Het instellen van een radio-centrale wenstraat te Rotterdam, die onder sloopers- handen dreigt te vallen. Een uit gebreid rapport hebben de F Door het oppompen van een fietsband van een paviljoen, waarin de irt hanrtpl en niivprhpiri znuripn 1 Alkn Ge Ge neming A Leerstoel in de electro- techniek Geen rijkssnbsidie voor inzendingen op land- en tuinbouwgebied Ilngen dan i De Stedebouwkundlge Raad van het derlandsch Sehotoche sergeant-majoor: Als ik het commando geef, moet de heele sectie voortgaan tot de vierde lettergreep van het woord „keert”. mi de mi l I 1 I Woord Kunsten do i h voor den Helle vi ov al K sb 1 I 1 1 1 1 i 5 t o'. g. dn* zullen h di w a t e b e d 1 i t i in ge dag e op I stl vo 1 ge< we j de ke Bc kli vei val en ste zi< l ii 1- ii' BI teltfl ken dery Ujdei van der. Heer rar Stf ix /Rb ofr. "Rq •b h ‘b i I- J Waarom de voordracht te Rotterdam verboden werd 4 Bij de landing beschadigd Het luchtschip R. 101 heeft Zaterdag zijn eerste nachtelijke proefvlucht gehouden, ten einde officieren en bemanning met de bU omstandigheden ver- oon van het Opperwezen en enkele bU- belsche figuren Iaat optreden op een wijze, die naar het oordeel van den burgemeester, ontoelaatbaar moet worden geacht. Dit verbod, zoo wordt verder nog mede gedeeld, steunt niet op eenovereenkomst met burgemeesters van andere gemeenten. 7W kJr Zondar lar.dingstouwsn is Friedrichshafen geland Gistermorgen te ruim 9 uur is de „Graf per- Zeppelin" onder commando van Dr. Ecke- Besprekingen met Minister Veeschuur De Minister van Arbeid, H. en N. heeft de F. van Bommel en A. als vertegenwoordigers van van den Kon. Nederl. Mld- Te Utrecht is de algemeene vergadering gehouden van de Vereenlglng voor de I Staathuishoudkunde en de State’, lek, onder Geen enkele dezer omstandigheden staat de wording van ’n schoon landschep in den de straat, die I waar x dracht falter In den Hemel gesloten” verboden Is, omdat de schrijver in het bedoelde stuk den De vereenlglng „Het Grondbezit" heeft aan de Tweede Kamer een adres gericht, waarin zij deze verzoekt, om de wetsontwerpen nopens nieuwe regeling van de pacht en regeling-pa chtcommlssles in hun geheel te verwerpen. Zij motiveert dit verzoek o.a. hierdoor, dat de bepalingen dezer ontwerpen een beper king vormen van het vrije beschikkingsrecht over den grond, die in privaten eigendom is, benevens een belemmering voor de con tractsvrijheid. Voorts betoogt het adres, dat deze ontwer pen. Indien zjj wet worden, geen dbclale be scherming zullen opleveren in den goeden zin van het woord, geen voordeel zullen geven voor den bekwamen pachter, nóch voor den elgenerfden boer, terwijl zjj kunstmatig zullen ingrijpen In de vrije pacht- en landprjjzen- markt. zonder de misstanden bij het pacht wezen, voor zoover deze aanwezig zijn, op te heffen. Ten slotte vreest de vi deze wetten het voeren van pi ïn antwoord op een vraag van het Rot- terdamsche gemeenteraadslid Lührs, heeft de burgemeester geantwoord, dat een voor- door den heer M. van Driel, van Hasenclever’s „Huwelijken worden Aan de rijksuniversiteit te Utreeht Bjj Kon. besluit Is de Stichting het Fonda der electrotechnlsche industrie ter bevor dering van natuurwetenschappelijk onder zoek aangewezen als bevoegd om bij de faculteit der wis- en natuurkunde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht een bijzonderen leerstoel te vestigen, opdat door den daar voor te benoemen hoogleeraar onderwü» worde gegeven In de electro-techniek. I •**'-'-* w, aas azeauwc nano van het bedrijfsleven, verkeer, de meest doeltreffende en schoonste oplossing moeten worden den. Het gevaar is te grooter, nu het gekozen stelsel van indeeling, op de elschen van het bedrijf gegrondvest, reeds op zichzelf In hooge mate mechanisch is: lange, rechte, evenwijdig aan elkander loopende wegen, op gerulmen afstand van elkaar, wegen met en wegen zonder boerderijen. Als minder gunstige elementen in het toe komstig landschap moeten dan nog worden genoemd de diepe ontwatering, met de daaruit voortvloeiende hooge ligging van wegen en land boven de gewone droge sloo- ten. waardoor de wegen een minder gelukkig profiel verkrijgen. en de eenheid tusschen land en weg wordt verstoord: vervolgens het lange, rechte verloop van wegen en water, tenslotte de schaarscher aanwezigheid van zwaar hout om de boerderijen. Overleden is te Wassenaar, 73 Jaar oud. prof. Henri Evers, oud-hoogleeraar In de architectuur en de geschiedenis der bouw kunst aan de Technische Hoogeschool te Delft. HM was de ontwerper van het nieuwe stadhuis te Rotterdam. Zaterdagmorgen droeg in de 8t. Augustl- nuskerk Prof. Dr. F. van Welle O. P. een H. MIs op voor de zlelerust van de over leden docenten, studenten en beambten der R. K. Universiteit Prof, van Welle werd geassisteerd door den WelEerw. Heer J. Hulsmans en Pater Ephraim O.F.M. Een groot aantal hoogleeraren en studenten woonden de plechtigheid bij. Het koor der priesterstudenten zong de GregoriaanadM gezangen. eer van het vliegveld te Friedrichshafen opgestegen voor het maken van een tocht naar Stuttgart. Aan boord bevonden zich 35 passagiers, waaronder verschillende auto riteiten en de constrncteur van het lucht schip Dr. Duerr. Na een vlucht van vier uren bereikte het luchtschip te 12.55 uur Stuttgart, waar op het vliegveld Bochlingen een landing werd gemaakt. Ongeveer 60.000 toeschouwen waren bij het vliegveld aanwezig, waar bat luchtschip twee uur geankerd bleef. Radio- telefonisch stond het luchtschip in verbin ding met de Zuid-Duitsche radio-stations sa door middel van groote luidsprekers werd het gesprokene, o-a. een geheele reisbeschrij- J van gaf, voor het publiek val eveneens is aan te merken als een on geval den werkman overkomen in ver band met zMn dienstbetrekking, tenzij het ongetal is te wijten aan een daad of handeling van den werkman, welke dien gang niets heeft U. - Op de vragen van den heer Schaepman be treffende het toekennen van subsidie van Regeerlngswcge ten behoeve van Nederland sche Inzendingen op land- en tuinbouwgebied op de Wereldtentoonstelling voor Koloniën, Zeevaart en Vlaamsche kunst te Antwerpen 1930 en op de te Luik te houden wereldten toonstelling heeft minister Ruys de Beeren- brouck het volgende geantwoord: Ter zake van een ongeval, dat een werk man te ’s-Gravenhage was overkomen, toen hM na de beëindiging zijner werkzaamheden huiswaarts willende keeren, bezig was met het oppompen van een der banden van zijn rijwiel, waarmede bM van en naar zijn werk placht te gaan, had het Bestuur der Rljks- verzekeringsbank schadeloosstelling inge- volge de Ongevallenwet 1921 geweigerd, omdat dit ongëval onder die omstandlg- heden niet geacht kan worden den werk- J als een particuliere aangelegenheid. I Met deze besllslng heeft de Raad van Beroep te 's-Gravenhage zich niet kunnen vereen igen. Deze Raad, aldus de „Telegraaf”, was van oordeel, dat in i.ct olgcmten onder de werking der Ongtv^Lcn./et 1921 ook vallen ongeva.en. waardoor ten werkman wordt getroffen, die zich, hetzij te voet, netzü door het bezigen van eeh algemeen gs'brui- waarbU naar «jjn meenlng voldoende Neder- kei Uk vervoermiddel, gelUk een rUwlel, man te zMn overkomen In verband met diens dienstbetrekking, daar het oppompen van een fietsband beschouwd moet worden dat spoedig de Rfjkswet tot stand zal komen, die het nauw zal nemen met het natuur- en monumentenschoon:. De heer K. C. van Nes uit Apeldoorn heeft hierna gesproken over het „Verkeer en land- •chapschoon". Van de gelegenheid tot het stellen van Vragen, maakte cm. gebruik de heer dr. G. J. Haslinghuis uit 's-Gravenhage, die kwam pleiten voor d? St. Rosaliakerk aan de Leeu- ankerd. BIJ de landing werd de neus van het lucht schip tegen den ankermast gedrukt, zoodat de omhulling ernstig beschadigd werd. Het luchtschip had onderweg moeilijkheden ge had met 3 motoren. BU alle drie betrof het scheuren van de olicbnizen. welke defecten na een werken voor elk konden worden ver holpen door toepassing van gummislangen. Gedurende Loo de wild plaats. Behalve vele andere daartoe door H. M. de Koningin en Z. K. H. den Prins genoo- digden, zijn op Het Loo aanwezig de Groot hertog en de Groothertogin van Oldenburg, de Vorst van Benthelm en Prins Wilhelm Ernst van Erbach, terwijl verwacht wordt Z. K. H. de Prins van Luxemburg met ge volg. Het Genootschap tot Zedelijke Verbete- vergadering gehouden ouder voorzitterschap deze tot groepen worden samengevat. van den heer G. A M t>e Bnrjn. Deze hield een Uitvoerige openingsrede, beteekent dtt versterking der waarin hl) met dankbaarheid gewaagde van het verhoogde subsidie, dat de regeering --ƒ- - - - --e, zichten Concentreering der bebouwing In de b groote achterstand In te halen; er is dorpen zal de noodlottige stelsellooze lint- heel wat van het bestaande, dat op breeder bebouwing langs de wegen hebben te ver- grondsiag jnoet worden get undeera en er is hoeden. Ook deze dagen hebben op Het gebrulkelUke drijfjachten op grof door de samentrekking ruimer wordende uit- voor 1930 aan de Vereentgmg toekent. 'i groote Lf t; 1—1__. heel wat nieuw werk, da* In de naaste toe komst zal moeten worden ter hrj>d geno men. Echter Is ook het bedrag van f50.000 méér dan ontoereikend om den arbeid der vereenlg ng gelijken tred te doer houden met de ontwikkeling der reclassceringsge- dachte. De nieuwe, In 1921 Ingestelde flnan- cleele regeling, heef» een gunstig resultaat gehad. Nieuw leven is In tal var. afdeelln- gen gewekt; het werk is bUna zonder uit zondering uitgebreid; organisatie en In komsten zMn versterkt. Met voorzitterschap tenbelt. Na behandeling van eenige huishoudelijke zaken, werden tot bestuursleden gekozen mej. dr. Ch. A. van Manen, mr. M. P. 3. Stcenberghe en mr. A. C. Josephus Jitta. Besloten werd de volgende vergadering in Den Haag te houden. De voorzitter deelde mede, dat de Société d'Eccnomie Politique Je Bci-jique In Sep tember 1S30 een economisch congres zal houden. Het bestuur meende dat men aan dit congres zou moeten deelnemen, hoewel de vereenlglng zich tot dusver nog van deelneming aan In..-nationale congressen heeft onthouden. Hiertoe werd besloten. Verder werden behandeld de prae-advle- zen van mej. dr. E. C. van Dorp en prof, dr. O. M. VerrUn Stuart over „Stabilisatie van het prijsniveau”. Het profiel van den weg biedt met zijn vrij I breeden berm, mogelijkheid voor velerlei afwisseling. De boerderUen zullen het hunne daartoe büdragen. Verdere vloekte* Morgen zal de „Graf Zeppelin” nogmaals een tocht naar Zwitserland maken. Zondag 10 November wordt een vlucht gemaakt naar Frankfurt a- Main, waarbij ook eea landing in Frankfurt op het program staat. Uitvoering van deze plannen is echter af hankelijk van goed weder. Ne- Instltuut voor Volkshuisvesting en Stedebouw heeft een commissie ingesteld, die een rapport moest uitbrengen over de stedebouwkundlge vraagstukken, welke uit de droogmaking van de Zuiderzee voortko men, en daarbU mede aandacht moest schen ken aan den verwachten Invloed van de op lossing dier vraagstukken op het landschap van het te winnen grondgebied. Deze commissie heeft thans rapport uit gebracht. Het volgende Is er aan ontleend: De bodem van de Zuiderzeepolders zal weinig hoogteverschil vertoonen; hU glooit vlak. De groote polders worden In afdeelln- gen onderverdeeld. Iedere afdeellng zal een afwateringskanaal behoeven. Dit kanaal moet In het laagste gedeelte van den polder liggen; by regelmatig naar andere afdeelln- gen afgloolende afdeelingen wil dit zeggen op de grens der afdeellng. Het bedrijf wordt het best gediend door een stelsel van rechthoekige verkaveling, als aangegeven In het rapport-Lovlnk. Toepas sing van dit stelsel eischt niet, dat alle ka nalen en wegen zich daaraan aansluiten. Afschulnlng der kavels heeft voor het bedrijf geen bepaald bezwaar. Op 20 en 21 November Op initiatief van het Ned. Genootschap voor Landbouwwetenschap, de Plantenzlek- tenkundlge Vereenlglng en de Ned. Porno- logische Vereenlglng, zullen volgens het „Hbd." op Woensdag 20 en Donderdag 31 November te Wageningen twee Landbouw dagen worden gehouden. Tot de inleiders zal on. behooren prof, dr. Derlltzkl, directeur van de Versuchsan- tat flir Landarbeltslehre te Pommritz. heeren J. K. W. Ingenool Jr. het bestuur denstandsbond in audiëntie ontvangen. Tijdens het onderhoud kwamen enkele urgente punten ter sprake. Allereerst de te verwachten wet op de winkelsluiting. De Minister verklaarde, dat het ontwerp daarvan dit Jaar niet meer bU de Tweede Kamer In behandeling zal komen; I het zal naar alle waarschUnlUkheid wel Februari of Maart 1930 worden. Voorts kwam ter sprake het Werktijdenbe sluit voor winkels. Indien de aanneming der Winkelsluitingswet het noodzakelUk zal maken, dat in dit WerktUdenbeslult (dat met Ingang van 1 Januari a.s. in werking treedt) wUzlglngen worden gebracht, dan zal dit ge schieden, doch aldus verklaarde de Mlnls- ook niet vóór dat de winkelsluiting van kracht is geworden. Voorts werd de aandacht van den Minister gevestigd op de schade, die den kruidenlers- en comestibleshandel bedreigt door de voor gestelde wUziging der Drankwet, waardoor over vUf J-aren de verkoop van licht alcohol houdende dranken verboden zal zUn anders dan in speciale drankzaken. Het denkbeeld werd in overweging gegeven, te heffen eer. klein vergunningsrecht om dezen verkoop te kunnen behouden. De minister deed de toe zegging, ernstig met deze opmerking reke ning te willen houden. Kamer, als voorzitter van het Alg. College voor Reclasseerlng. Voor de voordracht van den heer Franck werd nog een voorstel vsn Haarlem om den naam van het Genootschap te vei anderen in Genootschap voor Reclasscerlng, verwor pen. De heer Feenstra, vertegenwoordiger van den minister, bracht hulde aan de re- classeeringsambtenaren en hun werk, ver zekerende, dat ook de minister hun werk met aandacht volgt. de wegen zelf kunnen schoon zijn Hun recht verloop (ook dat der vaarten) Is te aanvaarden; knikken, ook waar het ver keer deze niet bepaald behoeft, zullen mo gelijk. waar noodlg, de eentonigheid kunnen verbreken. Waar zorg voor het uitzicht be planting toelaat, zal aan de hoofdwegen zwaar geboomte, aan den dichter bUeenge- legen wegen van geringer beteekenls door zichtig hout, beplanting aan een zijde, be planting met wilgen in aanmerking komen. Mpt verme)rtde apr. reed> maatregelen in voorbereiding zUn ter Invoe ring der beperkte gemeenschap In de cel lulaire gevangenis. Door de in werking tredirg der psychopa- thenwetten is ook voor de reclasseering weder een nieuw arbeidsveld geopend. Wil het Genootschap he* haar toegedachte werk met vrucht volbrengen, dar zal nau we samenwerking met op psychiati isch ge bied deskundigen een eer'le eiscl zijn. Hierna werden Jaarverslag en rekening en verantwoording goede ekeurd, waarna be handeld werden reglementswijzigingen be treffende de verhouding tusschea hoofdbe stuur en afdeelingen. Deze wijzigingen wer den vastgesteld. In de namlddag-vergadering heeft heer H. C. C. Franck directeur der open luchtgevangenis, de stelling verdedigd: Het moet gewenscht geach* worden, dat het Genootschap de exploitatie ter hand neemt van een Inrichting voor Jeugdige volwassen gestraften en ontslagenen met op den voor grond tredende opvoedingsgedachte. I De middagvergadering werd nov büge- Het is den öndergëteekende bekend, dat woond door mr. van Schalck, voorzitter der aan de bedoelde tentoonstellingen, in den p^de ^mXr _,als vo^zlttCT het A18 aanvankelUken opzet waarvan dj land- en tuinbouw niet waren begrepen en welke res- I pectievelük als Wereldtentoonstelling voor Koloniën, Zeevaart en Vlaamsche Kunst, en Internationale Tentoonstelling van de Groot Industrie, Wetenschappen en hare toepas singen, zUn aangekondigd, later, nadat gelden voor de Nederlandsche deelneming aan die tentoonstellingen bU de Staten-Generaal waren aangevraagd, een afdeelingen land- en tuinbouw is toegevoegd. Hem Is echter niet bekend, dat verwacht wordt, dat de meeste landen, die reeds toegezegd hebben aan die tentoonstelling deel te zullen nemen, dit ook zullen doen met hun land- en tuinbouwpro ducten. Het antwoord op de tweede vraag (of het Juist is, dat de uitgetrokken gelden uitslui tend ten goede zullen komen van handel en nijverheid) luidt bevestigend. De ten behoeve der Nederlandsche deelneming aan genoemde tentoonstelling door de feta ten-Generaal toegestane gelden zijn trouwens uitsluitend aangevraagd met het oog op de deelneming van handel en nijverheid en den bouw en aankleedlng r J inzendingen van handel en nUverheid zouden kunnen worden ondergebracht. Aangezien, naar ondergeteekendes over tuiging, de belangen, welke de Nederland sche land- en tuinbOüW'bij deelneming aan deze tentoonstellingen hebben, niet groot kunnen worden beschouwd, terwUl de aan zoodanige deelneming verbonden kosten, welke bijkans geheel voor rekening van 's Rijks kas zouden komen, zeer beduidend zouden zUn, kan hU geen vrijheid vinden daarvoor als nog gelden op de bejrootlng van sUn Departement aan te vagen. Intusschen verl.jaort hij zich gaarne bereid, om wan neer zleh een ge'rgenheld mocht voordoen voor de31 neming van den Nederlandcshen land- of tuinbouw aan een tentoonstelling. nacht' heerschende trouwd te maken. De R. 101 startte om ongeveer half negen, vloog over Londen zonder door de slechte weersomstandigheden door het publiek te kunnen worden gezien en zette vervolgens koers naai het eiland Wight, Zondagmorgen ongeveer 10 uur werd het luchtschip na een tocht van 14 uur weer ge- het gesprokene, o^. ving, die een der sprekers aan boord de „Graf Zeppelin" £-*. - *-- hoorbaar gemaakt. Door den sterken zijwind kon pas geland worden, nadat een eerste landingspoging was mislukt. Als landingsmanschappen nm- geerden 170 man van de Schupo uit Stutt gart en 20 man personeel van de Zeppelin- werf, die hiervoor speciaal uit Friedrichs hafen naar Stuttgart waren gekomen. Tij dens het oponthoud ta Stuttgart wer den Dr. Eek ener en Dr. Duerr door dea Staatspresident van Wurtemburg, Dr Bols, begroet. Na waterballast te hebben bijge vuld, steeg het luchtschip te 15.20 weer op. Uit Friedrichshafen wordt gemeld, dat ai „Graf Zeppelin" te 16 58 uur voor de eer ste maal zonder gebruik te maken van lan- dingstouwen is geland. Eerst toen het lueht- schip aan den grond lag werden de touwea uitgegooid, om het gevaarte de loods binnea te sleepen. een met te maken en zUn grond vindt In redenen of omstandigheden van zuiver persoonlijken aard. Naar 's Raads meenlng kunnen tot die zuivere persoonlijke redenen of omstandig heden niet worden gerekend gebeurtenis sen, Welke samenhangen met het gewone en normale gebruik van dergelUke vervoermid delen, Ook het In gereedheid brengen van bet rijwiel dient te worden beschouwd als samen te hangen met het gewone en nor male gebruik van dat vervoermiddel, zoo dat het voorschreven ongeval onder boven vermelde omstandigheden aan den getrof fene is overkomen in verband met zUn dienstbetrekking. De Raad van Beroep vernietigde dan ook de beslissing van het Bankbestuur en kende den werkman alsnog de gevorderde schade loosstelling toe. In hooger beroep heeft de Centrale Raad van Beroep te Utrecht cp 24 October 1929 evenwel de uitspraak van den Raad van Beroep vernietigd en de bestreden be slissing gehandhaafd. De Centrale Raad oordeelde n.l., dat het In orde brengen van een rijwiel om daar mede van of naar het werk te gaan, zoo- als in het onderhavige geval Is geschied, is een den getroffene persoonlijk betreffende, buiten zUn dienstbetrekking staande om standigheid. zoodat^hU, Indien hü daarbU door een ongeval Wordt getroffen, deswege geen aanspraair^op schadeloosstelling In gevolge de Ongevallenwet 1921 kan maken. schoonheid ontvangen. Als menschenwerk in grooten maatstaf op een gebied dat weinig aanknooplngspunten geeft, tot stand ge- bracht met volledige inachtneming van de elschen, welke bedrijf, verkeer, vestiging en ontspanning stellen, zal het In anderen ver- seh’jnlngsvorm groeien dan het oudere Hol land. Die vorm behoeft niet minder schoon te ztfn; hj verlangt echter meer aandacht. In de eerste plaats omdat werk op zeer groote schaal dit krachtens zijn opzet vraagt. In de 1 tweede plaats omdat In dien opzet elemen ten aanwezig zUn, welke een bedreiging van wanneer een corporatie als hlerbedoeld zich bezighoudt met radlodlstrtbutle uitsluitend ten behoeve van haar eigen woningen, zulks geenszins met baar doel, zooala dat in Wo ningwet en Wonlngbesluit is ontschreven, in strijd is. Op grond hiervan wordt den Minister ver zocht er geen bezwaar tegen te maken, wan neer een ingevolge de Woningwet toegelaten corporatie een radio-centrale voor haar eigén woningen wil Instellen. die schoonheid zouden beteekenen, zoo af zonderlijke zorg ze niet onschadelUk weet te maken en te stellen in den dienst van een nieuwe schoonheid. Zulk een bedreiging ligt bovenal In mechanische toepassing van een stelsel, hoe gojd dit op zichzelf ook zij. Telkens zal op- ter nieuw, in nauwe aansluiting aan de elschen -van vestiging en van tevens gevon- on- l of dat vervoermiddel al dan door een subsidie uit 's RUks kas niet te eigen gerieve wordt gebezigd, recht- krachtlg te steunen en daartoe, soo noodlg.1 streets begeeft van zUn woning nat^gljn - - - - - - - - r_ IMnlg moeten doorloopen. Bochten op niet te korten afstand van elkaar leveren ook voor deze geen bezwaar, bezitten zelfs eenige voordeelen. De wegen worden onderscheiden In hoofdverkeerswegen en lokale wegen. Het profiel der hoofdverkeerswegen moet zUn berekend op de elschen van het moderne verkeer. Afzonderhjke fietspaden zullen niet mogen ontbreken. In sommige zal een af zonderlijke. eigen baan voor tramweg moe ten worden gelegd of gereserveerd. Ter ver mijding van bruggen behooren de hoofdver- keerswegen zooveel mogelijk langs de afwa teringskanalen te worden gelegd. Dit betee kent. waar deze kanalen zelf op de grens der (aangrenzende) afdeellng liggen, op de grens der afdeellng. Het hoofdverkeerswegennet gal. onafhankelijk van het verkavelings- systeem, maar zooveel mogelljk rekening houdend met het hierboven vermelde, worden vastgesteld met het oo opg de elschen van het verkeer en van de nederzettingen. BIJ de vaststelling van het net der lokale wegen zal het belang van het bedrijf den doorslag geven. Het gekozen systeem van verkaveling brengt mede, dat de lokale wegen, waar geen andere omstandigheden daarin wijziging brengen, op een onderllngen afstand van ongeveer 1630 M. in hoofdraak evenwijdig aan elkaar loopen. Op bet ontstaan van ten minste 35 neder- aettingen, grooter dan de meeste Hollandsche dorpen, moet worden gerekend op een <>n<*®r- i afstand, welke niet grooter zal zUn acht K M De boerderUen zullen ver spreid liggen .waarschijnlijk omdat de be drijven niet te klein zullen zijn, op vrU groo ten afstand van elkaar in hoofdzaak aan de lokale wegen. De landarbsiderswonlngen zul len ten deele in en nabU de dorpen zUn aan te treffen, ten decle verspreid. Tuinbouw bedrijven zullen bijeenliggen. Voor de aanwezigheid van natuurrulmte, zooveel mcgelijk over de polders verspreid, moet worden gezorgd. In de eerste plaats Is aan hoszehen. plazren en boezemwater te denken. BU elke nederzetting zal aan or.t- gpannlngsterrelp behoefte bectaan, als wan del dreven en voor de beoefening der sport In de Zuiderzeepolders zal een landschap ontstaan, dat in veel opzichten overeenkomst zal toonen met dat van het verdere Holland. Vlak, ver zich uitstrekkend land onder voch- De afwateringskanalen kunnen tevens als scheepvaartkanalen dienst doen. "Le behoo ren een lang rechtlUnig verloop te krUgen. Bochten op niet te korten afstand van elkaar leveren geen bezwaar op. Bruggen en sluizen zUn zooveel mogelijk te vermijden. Ook de wegen zullen over groote afstanden recht- I weg. Maar wel beteekent hun aanwezigheid, i dat bijzondere zorg aan het ontstaan daar van zal zün te wijden. Doelbewust ingrijpen in den opbouw van het land zou noodlg zUn; bij de plaatsing van gebouwen en opstaand hout zal leiding onze steden natuurlUk moeten worden gegeven. d.dHet nieuwe landschap zal de wUde ruimte leacren groei belemmeren, maar gebonden van het Zuld-Hollandsche landschap niet door het verkeer, de hygiëne en de economie bezit en: wellicht zal hier en daar een ge- stec*en Baan hervormen, doch deelte de voor den Beemster zoo typische ---cclte geslotenheid vertoonen. Overigens zal waar- wcand is, om behouden blUven. Spr. hoopte. echijnlijk. bij zorgvuldige toewijding, een landschap kunnen ontstaan met krachtige, wél overwogen tegenstellingen van massa’s en ruimte, ten deele plastisch als de ruimte van het Zuld-Hollandsche landschap. ten deele de aan de verkaveling ten grondslag liggende indeeling voelbaar makend een landschap, meer met uitzichten dan van ein deloosheid. Terwllle van dit uitzicht zal niet te over dadige beplanting der wegen wachtwoord moeten zijn, hier en daar een laan, dan over groote lengte uitzicht, dan over bescheiden afstand. In hoofdzaak zullen boomgroepen op de boerderUen het land markeeren. i Zwaarder dan ze veelal bU nieuwe behulzin- ring van Gevangenen h.'. ft zUn algemeene gen uitvalt, zullen ze behooren te zijn. Kun nen deze tot groepen worden samengevat. met plaatselUke wegbeplantlng worden aan- gevuld, dan IlJ massa’s, forsche tegenstelling tot de juist De Commisle, In Maart J.l. door den toen- tnaligen Minister van Onderwüs, Kunsten en Wetenschappen ingesteld, met opdracht om tljdelUk het beheer van de Heelkundige en Vrouwenklinieken te Utrecht te voeren, om aan..den Minister voorstellen tot reorganisa tie van deze Instelling te doen en om voorts te dienen van advies omtrent een definitie ve» beheersvorm voor deze klinieken, even tueel ook voor de thans afzonderlUk be heerde Psychlatrisch-Neurologische Kliniek heeft haar rapport met voorstellen voltooid en één dezer dagen bU den Minister Inge diend, bericht de Telegraaf. Hoewel de Com missie meent hiermede haar taak als beëin digd te kunnen beschouwen, heeft zU zich bereid verklaard voorlooplg het beheer nog eenlgen rijd te bltfven voeren, In afwachting van een, naar zij vertrouwt, spoedig te nemen beslissing omtrent de Ingediende voorstel len. •che Hoogescl.ool tj Delft, ejn voordracht over „Verkeersproblemen en stadschoon De vraag komt naar voren, aldus o m. spr.. hoe wU tot een oplossing kunnen komen. Het verkersprobleem dringt zich in onze steden het meest op In dj kern van de stad. Al het verkeer nu samen te voegen naar het midden, Is onmogelijk. Dit midden moet worden om- Reven door een verkeersader en wanneer dan de doorbraken met zorg worden overwogjn en uitgevoerd, dan wordt niet alles var- Bioard, wat een of andere stad juist f p?Tt. Een principleele vraag doet zich oa* dlk- WUls voor: moet een nieuwe s'.rcat een moderne straat zUn of zich richten naar het oude stadsbeeld. In een nieuwj straat moet men niet trachtr^ een oud? straat na te bootsen. Doch er ligt verschil tusschen de meedoogenloos rechte straat en doet denken aan de sfeer van de stad, de straat geprojecteerd Is. Door vaardige hand en warm gevoel moet men trachten tegenstellingen te overbruggen. WU moeten van -j teen openlucht-musea maken, en daardoor lederen - o De heer Bern. J. Veldhuis, voorzitter van den Raad van Beheer van het Holland Huis te Brussel, is door Z. M. den Konlng van I Spanje benoemd tot ridder In de orde del Mérito Civil. Vertegenwoordigers van de v’rachillende •rgaiüsaties, die zich in ons land beijveren ®m de natuur te beschermen en waken over ce schoonheid van stad en land, waren Zaterdag bUeen in Rotterdam, waar In het Museum Boymans de Vierde Monumenten dag werd gehouden. De vergadering stond onder leiding van den burgemeester van Rotterdam mr P i Droogleever Fortuyn en werd o m. b - 1 door den Minister van C d r s en Wetenschappen, mUrp .ra. Na do openingsrede vap c i vo rz.t jr hield de heer H. Cleyndjrt n. een voor dracht over: Jfatuur’ceochcru-.lng in andere landen". D* heer Henri Polak besprak „Het dooden Van den octopus". In de middagzitttng hield prof. dr. J. A. Van der Steur, hoogleeraar aan de Techni sche Hoogescliool tj Delft, ejn voordracht landsche belangen betrokken zijn, die deel- verschlllig I licht, zal het nn nature de gift der extra gelden op de begrootlng aan te vragen, werk, of omgekeerd, en een dergeUJF Van de zUde van het Departement van Arbeid, Handel en NUverheid is indertijd bezwaar gemaakt tegen het verleenen van een concessie voor radlodistributle aan wo ningcorporaties, op grond van de Woning wet toegelaten, als zUnde uitsluitend werk zaam ter verbetering van de volkshuisves ting. Het dagelUksch bestuur van den Natlona- len Woningraad heeft thans een adres ge richt tot den Minister van Arbeid, Handel en Nijverheid, waarin wordt uiteengezet, dat, I bevorderen. Dat was goed voor d'anderen, want hun voorsprong werd vergroot, hier was ook weer de vogel een redder in den nood. „Kom,” schreeuwde hU, „volg me, jullie redding Is nabU”. Jan, TrUn, Plro volgden met hun drieën in Mn rij- 27. „Sta,” riep de Lange heel dapper en hoog rekte hü zün leden uit; zün adem uit zün mond vloog met een knetterend geluld. „Sta IbeiUkerd,” riep hU; woeet keek hü den wachter aan, die vol schrik achtruitging en toen plotseling bleef staan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 2