Binnenlandsch Nieuws
it
BE
In
vcz
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTE
EERSTE BLAD
BLADZIJDE 2
E
J»
MAANDAG 4 NOVEMBER 1929
is
J
'v
l
Prof. Henri Evers f
LANDBOUW EN VISSCHERU
De ontwerp-Pachtwet
Landbouwdagen te Wageningen
LUCHTVAART
ONDERWIJS
Gasten op het Loo
Geen uitkeering volgens de
Ongevallenwet
Het beheer van de Rijks-
klinieken te Utrecht
De „Graf Zeppelin” naar
Stuttgart
Nachtelijke proefvlucht
van de R 101
f DE SCHOONHEID VAN
stad en land
ta
a
g«
d<
h<
Na de droogmaking der
Zuiderzee
Ned. Genootschap tot zede
lijke verbetering van
gevangenen
„Huwelijken worden in den
hemel gesloten”
Vereenigirj voor de Staat
huishoudkunde
De Kon. Nederl. Midden
standsbond
De wereldtentoonstelling
te Antwerpen en Luik
Woningbouwvereenigingen
en radio-distributie
De R. K. Universiteit
Onderscheiding
De vierde Monumentendag
I 1*1 I W
f7.
I
,K»
ït
een
prof. dr. J. A.
van den heer H. J. Knot-
Verwerping gevraagd
•'tyd met behoud van datgene, wat de moeite
Het instellen van een radio-centrale
wenstraat te Rotterdam, die onder sloopers-
handen dreigt te vallen.
Een uit gebreid rapport
hebben
de
F
Door het oppompen van een fietsband
van een paviljoen, waarin de
irt hanrtpl en niivprhpiri znuripn 1
Alkn
Ge
Ge
neming
A
Leerstoel in de electro-
techniek
Geen rijkssnbsidie voor inzendingen op
land- en tuinbouwgebied
Ilngen
dan i
De Stedebouwkundlge Raad van het
derlandsch
Sehotoche sergeant-majoor: Als ik het commando geef, moet
de heele sectie voortgaan tot de vierde lettergreep van het
woord „keert”.
mi
de
mi
l
I
1
I
Woord
Kunsten
do
i
h
voor
den
Helle
vi
ov
al
K
sb
1
I
1
1
1
1
i
5
t
o'.
g. dn*
zullen
h
di
w
a
t
e
b
e
d
1
i
t
i
in ge
dag e
op
I
stl
vo
1
ge<
we
j
de
ke
Bc
kli
vei
val
en
ste
zi<
l
ii
1-
ii'
BI
teltfl
ken
dery
Ujdei
van
der.
Heer
rar
Stf
ix
/Rb
ofr.
"Rq
•b
h
‘b
i
I- J
Waarom de voordracht te Rotterdam
verboden werd
4
Bij de landing beschadigd
Het luchtschip R. 101 heeft Zaterdag zijn
eerste nachtelijke proefvlucht gehouden, ten
einde officieren en bemanning met de bU
omstandigheden ver-
oon van het Opperwezen en enkele bU-
belsche figuren Iaat optreden op een wijze,
die naar het oordeel van den burgemeester,
ontoelaatbaar moet worden geacht.
Dit verbod, zoo wordt verder nog mede
gedeeld, steunt niet op eenovereenkomst
met burgemeesters van andere gemeenten.
7W
kJr
Zondar lar.dingstouwsn is Friedrichshafen
geland
Gistermorgen te ruim 9 uur is de „Graf
per- Zeppelin" onder commando van Dr. Ecke-
Besprekingen met Minister Veeschuur
De Minister van Arbeid, H. en N. heeft de
F. van Bommel en A.
als vertegenwoordigers van
van den Kon. Nederl. Mld-
Te Utrecht is de algemeene vergadering
gehouden van de Vereenlglng voor de
I Staathuishoudkunde en de State’, lek, onder
Geen enkele dezer omstandigheden staat
de wording van ’n schoon landschep in den
de straat, die I
waar
x
dracht
falter
In den Hemel gesloten” verboden Is, omdat
de schrijver in het bedoelde stuk den
De vereenlglng „Het Grondbezit" heeft aan
de Tweede Kamer een adres gericht, waarin
zij deze verzoekt, om de wetsontwerpen
nopens nieuwe regeling van de pacht en
regeling-pa chtcommlssles in hun geheel te
verwerpen.
Zij motiveert dit verzoek o.a. hierdoor, dat
de bepalingen dezer ontwerpen een beper
king vormen van het vrije beschikkingsrecht
over den grond, die in privaten eigendom is,
benevens een belemmering voor de con
tractsvrijheid.
Voorts betoogt het adres, dat deze ontwer
pen. Indien zjj wet worden, geen dbclale be
scherming zullen opleveren in den goeden zin
van het woord, geen voordeel zullen geven
voor den bekwamen pachter, nóch voor den
elgenerfden boer, terwijl zjj kunstmatig zullen
ingrijpen In de vrije pacht- en landprjjzen-
markt. zonder de misstanden bij het pacht
wezen, voor zoover deze aanwezig zijn, op te
heffen. Ten slotte vreest de vi
deze wetten het voeren van pi
ïn antwoord op een vraag van het Rot-
terdamsche gemeenteraadslid Lührs, heeft
de burgemeester geantwoord, dat een voor-
door den heer M. van Driel, van
Hasenclever’s „Huwelijken worden
Aan de rijksuniversiteit te Utreeht
Bjj Kon. besluit Is de Stichting het Fonda
der electrotechnlsche industrie ter bevor
dering van natuurwetenschappelijk onder
zoek aangewezen als bevoegd om bij de
faculteit der wis- en natuurkunde aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht een bijzonderen
leerstoel te vestigen, opdat door den daar
voor te benoemen hoogleeraar onderwü»
worde gegeven In de electro-techniek.
I •**'-'-* w, aas azeauwc nano
van het bedrijfsleven,
verkeer, de meest doeltreffende en
schoonste oplossing moeten worden
den.
Het gevaar is te grooter, nu het gekozen
stelsel van indeeling, op de elschen van het
bedrijf gegrondvest, reeds op zichzelf In
hooge mate mechanisch is: lange, rechte,
evenwijdig aan elkander loopende wegen, op
gerulmen afstand van elkaar, wegen met en
wegen zonder boerderijen.
Als minder gunstige elementen in het toe
komstig landschap moeten dan nog worden
genoemd de diepe ontwatering, met de
daaruit voortvloeiende hooge ligging van
wegen en land boven de gewone droge sloo-
ten. waardoor de wegen een minder gelukkig
profiel verkrijgen. en de eenheid tusschen
land en weg wordt verstoord: vervolgens het
lange, rechte verloop van wegen en water,
tenslotte de schaarscher aanwezigheid van
zwaar hout om de boerderijen.
Overleden is te Wassenaar, 73 Jaar oud.
prof. Henri Evers, oud-hoogleeraar In de
architectuur en de geschiedenis der bouw
kunst aan de Technische Hoogeschool te
Delft. HM was de ontwerper van het nieuwe
stadhuis te Rotterdam.
Zaterdagmorgen droeg in de 8t. Augustl-
nuskerk Prof. Dr. F. van Welle O. P. een
H. MIs op voor de zlelerust van de over
leden docenten, studenten en beambten der
R. K. Universiteit Prof, van Welle werd
geassisteerd door den WelEerw. Heer J.
Hulsmans en Pater Ephraim O.F.M. Een
groot aantal hoogleeraren en studenten
woonden de plechtigheid bij. Het koor der
priesterstudenten zong de GregoriaanadM
gezangen.
eer van het vliegveld te Friedrichshafen
opgestegen voor het maken van een tocht
naar Stuttgart. Aan boord bevonden zich
35 passagiers, waaronder verschillende auto
riteiten en de constrncteur van het lucht
schip Dr. Duerr.
Na een vlucht van vier uren bereikte het
luchtschip te 12.55 uur Stuttgart, waar op
het vliegveld Bochlingen een landing werd
gemaakt. Ongeveer 60.000 toeschouwen
waren bij het vliegveld aanwezig, waar bat
luchtschip twee uur geankerd bleef. Radio-
telefonisch stond het luchtschip in verbin
ding met de Zuid-Duitsche radio-stations sa
door middel van groote luidsprekers werd
het gesprokene, o-a. een geheele reisbeschrij-
J van
gaf, voor het publiek
val eveneens is aan te merken als een on
geval den werkman overkomen in ver
band met zMn dienstbetrekking, tenzij het
ongetal is te wijten aan een daad of
handeling van den werkman, welke
dien gang niets heeft U. -
Op de vragen van den heer Schaepman be
treffende het toekennen van subsidie van
Regeerlngswcge ten behoeve van Nederland
sche Inzendingen op land- en tuinbouwgebied
op de Wereldtentoonstelling voor Koloniën,
Zeevaart en Vlaamsche kunst te Antwerpen
1930 en op de te Luik te houden wereldten
toonstelling heeft minister Ruys de Beeren-
brouck het volgende geantwoord:
Ter zake van een ongeval, dat een werk
man te ’s-Gravenhage was overkomen, toen
hM na de beëindiging zijner werkzaamheden
huiswaarts willende keeren, bezig was met
het oppompen van een der banden van zijn
rijwiel, waarmede bM van en naar zijn werk
placht te gaan, had het Bestuur der Rljks-
verzekeringsbank schadeloosstelling inge-
volge de Ongevallenwet 1921 geweigerd,
omdat dit ongëval onder die omstandlg-
heden niet geacht kan worden den werk-
J als een particuliere aangelegenheid.
I Met deze besllslng heeft de Raad van
Beroep te 's-Gravenhage zich niet kunnen
vereen igen.
Deze Raad, aldus de „Telegraaf”, was
van oordeel, dat in i.ct olgcmten onder de
werking der Ongtv^Lcn./et 1921 ook vallen
ongeva.en. waardoor ten werkman wordt
getroffen, die zich, hetzij te voet, netzü
door het bezigen van eeh algemeen gs'brui-
waarbU naar «jjn meenlng voldoende Neder- kei Uk vervoermiddel, gelUk een rUwlel,
man te zMn overkomen In verband met
diens dienstbetrekking, daar het oppompen
van een fietsband beschouwd moet worden
dat spoedig de Rfjkswet tot stand zal komen,
die het nauw zal nemen met het natuur- en
monumentenschoon:.
De heer K. C. van Nes uit Apeldoorn heeft
hierna gesproken over het „Verkeer en land-
•chapschoon".
Van de gelegenheid tot het stellen van
Vragen, maakte cm. gebruik de heer dr. G.
J. Haslinghuis uit 's-Gravenhage, die kwam
pleiten voor d? St. Rosaliakerk aan de Leeu-
ankerd.
BIJ de landing werd de neus van het lucht
schip tegen den ankermast gedrukt, zoodat
de omhulling ernstig beschadigd werd. Het
luchtschip had onderweg moeilijkheden ge
had met 3 motoren. BU alle drie betrof het
scheuren van de olicbnizen. welke defecten
na een werken voor elk konden worden ver
holpen door toepassing van gummislangen.
Gedurende
Loo de
wild plaats.
Behalve vele andere daartoe door H. M.
de Koningin en Z. K. H. den Prins genoo-
digden, zijn op Het Loo aanwezig de Groot
hertog en de Groothertogin van Oldenburg,
de Vorst van Benthelm en Prins Wilhelm
Ernst van Erbach, terwijl verwacht wordt
Z. K. H. de Prins van Luxemburg met ge
volg.
Het Genootschap tot Zedelijke Verbete-
vergadering gehouden ouder voorzitterschap
deze tot groepen worden samengevat. van den heer G. A M t>e Bnrjn.
Deze hield een Uitvoerige openingsrede,
beteekent dtt versterking der waarin hl) met dankbaarheid gewaagde van
het verhoogde subsidie, dat de regeering
--ƒ- - - - --e,
zichten Concentreering der bebouwing In de b groote achterstand In te halen; er is
dorpen zal de noodlottige stelsellooze lint- heel wat van het bestaande, dat op breeder
bebouwing langs de wegen hebben te ver- grondsiag jnoet worden get undeera en er is
hoeden.
Ook
deze dagen hebben op Het
gebrulkelUke drijfjachten op grof
door de samentrekking ruimer wordende uit- voor 1930 aan de Vereentgmg toekent.
'i groote Lf t; 1—1__.
heel wat nieuw werk, da* In de naaste toe
komst zal moeten worden ter hrj>d geno
men. Echter Is ook het bedrag van f50.000
méér dan ontoereikend om den arbeid der
vereenlg ng gelijken tred te doer houden
met de ontwikkeling der reclassceringsge-
dachte. De nieuwe, In 1921 Ingestelde flnan-
cleele regeling, heef» een gunstig resultaat
gehad. Nieuw leven is In tal var. afdeelln-
gen gewekt; het werk is bUna zonder uit
zondering uitgebreid; organisatie en In
komsten zMn versterkt.
Met
voorzitterschap
tenbelt.
Na behandeling van eenige huishoudelijke
zaken, werden tot bestuursleden gekozen
mej. dr. Ch. A. van Manen, mr. M. P. 3.
Stcenberghe en mr. A. C. Josephus Jitta.
Besloten werd de volgende vergadering
in Den Haag te houden.
De voorzitter deelde mede, dat de Société
d'Eccnomie Politique Je Bci-jique In Sep
tember 1S30 een economisch congres zal
houden. Het bestuur meende dat men aan
dit congres zou moeten deelnemen, hoewel
de vereenlglng zich tot dusver nog van
deelneming aan In..-nationale congressen
heeft onthouden.
Hiertoe werd besloten.
Verder werden behandeld de prae-advle-
zen van mej. dr. E. C. van Dorp en prof,
dr. O. M. VerrUn Stuart over „Stabilisatie
van het prijsniveau”.
Het profiel van den weg biedt met zijn vrij I
breeden berm, mogelijkheid voor velerlei
afwisseling. De boerderUen zullen het hunne
daartoe büdragen.
Verdere vloekte*
Morgen zal de „Graf Zeppelin” nogmaals
een tocht naar Zwitserland maken. Zondag
10 November wordt een vlucht gemaakt
naar Frankfurt a- Main, waarbij ook eea
landing in Frankfurt op het program staat.
Uitvoering van deze plannen is echter af
hankelijk van goed weder.
Ne-
Instltuut voor Volkshuisvesting
en Stedebouw heeft een commissie ingesteld,
die een rapport moest uitbrengen over de
stedebouwkundlge vraagstukken, welke uit
de droogmaking van de Zuiderzee voortko
men, en daarbU mede aandacht moest schen
ken aan den verwachten Invloed van de op
lossing dier vraagstukken op het landschap
van het te winnen grondgebied.
Deze commissie heeft thans rapport uit
gebracht.
Het volgende Is er aan ontleend:
De bodem van de Zuiderzeepolders zal
weinig hoogteverschil vertoonen; hU glooit
vlak. De groote polders worden In afdeelln-
gen onderverdeeld. Iedere afdeellng zal een
afwateringskanaal behoeven. Dit kanaal
moet In het laagste gedeelte van den polder
liggen; by regelmatig naar andere afdeelln-
gen afgloolende afdeelingen wil dit zeggen
op de grens der afdeellng.
Het bedrijf wordt het best gediend door
een stelsel van rechthoekige verkaveling, als
aangegeven In het rapport-Lovlnk. Toepas
sing van dit stelsel eischt niet, dat alle ka
nalen en wegen zich daaraan aansluiten.
Afschulnlng der kavels heeft voor het bedrijf
geen bepaald bezwaar.
Op 20 en 21 November
Op initiatief van het Ned. Genootschap
voor Landbouwwetenschap, de Plantenzlek-
tenkundlge Vereenlglng en de Ned. Porno-
logische Vereenlglng, zullen volgens het
„Hbd." op Woensdag 20 en Donderdag 31
November te Wageningen twee Landbouw
dagen worden gehouden.
Tot de inleiders zal on. behooren prof,
dr. Derlltzkl, directeur van de Versuchsan-
tat flir Landarbeltslehre te Pommritz.
heeren J. K. W.
Ingenool Jr.
het bestuur
denstandsbond in audiëntie ontvangen.
Tijdens het onderhoud kwamen enkele
urgente punten ter sprake.
Allereerst de te verwachten wet op de
winkelsluiting. De Minister verklaarde, dat
het ontwerp daarvan dit Jaar niet meer bU
de Tweede Kamer In behandeling zal komen;
I het zal naar alle waarschUnlUkheid wel
Februari of Maart 1930 worden.
Voorts kwam ter sprake het Werktijdenbe
sluit voor winkels. Indien de aanneming der
Winkelsluitingswet het noodzakelUk zal
maken, dat in dit WerktUdenbeslult (dat met
Ingang van 1 Januari a.s. in werking treedt)
wUzlglngen worden gebracht, dan zal dit ge
schieden, doch aldus verklaarde de Mlnls-
ook niet vóór dat de winkelsluiting
van kracht is geworden.
Voorts werd de aandacht van den Minister
gevestigd op de schade, die den kruidenlers-
en comestibleshandel bedreigt door de voor
gestelde wUziging der Drankwet, waardoor
over vUf J-aren de verkoop van licht alcohol
houdende dranken verboden zal zUn anders
dan in speciale drankzaken. Het denkbeeld
werd in overweging gegeven, te heffen eer.
klein vergunningsrecht om dezen verkoop te
kunnen behouden. De minister deed de toe
zegging, ernstig met deze opmerking reke
ning te willen houden.
Kamer, als voorzitter van het Alg.
College voor Reclasseerlng.
Voor de voordracht van den heer Franck
werd nog een voorstel vsn Haarlem om den
naam van het Genootschap te vei anderen
in Genootschap voor Reclasscerlng, verwor
pen.
De heer Feenstra, vertegenwoordiger
van den minister, bracht hulde aan de re-
classeeringsambtenaren en hun werk, ver
zekerende, dat ook de minister hun werk
met aandacht volgt.
de wegen zelf kunnen schoon zijn
Hun recht verloop (ook dat der vaarten) Is
te aanvaarden; knikken, ook waar het ver
keer deze niet bepaald behoeft, zullen mo
gelijk. waar noodlg, de eentonigheid kunnen
verbreken. Waar zorg voor het uitzicht be
planting toelaat, zal aan de hoofdwegen
zwaar geboomte, aan den dichter bUeenge-
legen wegen van geringer beteekenls door
zichtig hout, beplanting aan een zijde, be
planting met wilgen in aanmerking komen. Mpt verme)rtde apr. reed>
maatregelen in voorbereiding zUn ter Invoe
ring der beperkte gemeenschap In de cel
lulaire gevangenis.
Door de in werking tredirg der psychopa-
thenwetten is ook voor de reclasseering
weder een nieuw arbeidsveld geopend. Wil
het Genootschap he* haar toegedachte
werk met vrucht volbrengen, dar zal nau
we samenwerking met op psychiati isch ge
bied deskundigen een eer'le eiscl zijn.
Hierna werden Jaarverslag en rekening
en verantwoording goede ekeurd, waarna be
handeld werden reglementswijzigingen be
treffende de verhouding tusschea hoofdbe
stuur en afdeelingen. Deze wijzigingen wer
den vastgesteld.
In de namlddag-vergadering heeft
heer H. C. C. Franck directeur der open
luchtgevangenis, de stelling verdedigd: Het
moet gewenscht geach* worden, dat het
Genootschap de exploitatie ter hand neemt
van een Inrichting voor Jeugdige volwassen
gestraften en ontslagenen met op den voor
grond tredende opvoedingsgedachte.
I De middagvergadering werd nov büge-
Het is den öndergëteekende bekend, dat woond door mr. van Schalck, voorzitter der
aan de bedoelde tentoonstellingen, in den p^de ^mXr _,als vo^zlttCT het A18
aanvankelUken opzet waarvan dj land- en
tuinbouw niet waren begrepen en welke res- I
pectievelük als Wereldtentoonstelling voor
Koloniën, Zeevaart en Vlaamsche Kunst, en
Internationale Tentoonstelling van de Groot
Industrie, Wetenschappen en hare toepas
singen, zUn aangekondigd, later, nadat gelden
voor de Nederlandsche deelneming aan die
tentoonstellingen bU de Staten-Generaal
waren aangevraagd, een afdeelingen land- en
tuinbouw is toegevoegd. Hem Is echter niet
bekend, dat verwacht wordt, dat de meeste
landen, die reeds toegezegd hebben aan die
tentoonstelling deel te zullen nemen, dit ook
zullen doen met hun land- en tuinbouwpro
ducten.
Het antwoord op de tweede vraag (of het
Juist is, dat de uitgetrokken gelden uitslui
tend ten goede zullen komen van handel en
nijverheid) luidt bevestigend. De ten behoeve
der Nederlandsche deelneming aan genoemde
tentoonstelling door de feta ten-Generaal
toegestane gelden zijn trouwens uitsluitend
aangevraagd met het oog op de deelneming
van handel en nijverheid en den bouw en
aankleedlng r J
inzendingen van handel en nUverheid zouden
kunnen worden ondergebracht.
Aangezien, naar ondergeteekendes over
tuiging, de belangen, welke de Nederland
sche land- en tuinbOüW'bij deelneming aan
deze tentoonstellingen hebben, niet groot
kunnen worden beschouwd, terwUl de aan
zoodanige deelneming verbonden kosten,
welke bijkans geheel voor rekening van
's Rijks kas zouden komen, zeer beduidend
zouden zUn, kan hU geen vrijheid vinden
daarvoor als nog gelden op de bejrootlng van
sUn Departement aan te vagen. Intusschen
verl.jaort hij zich gaarne bereid, om wan
neer zleh een ge'rgenheld mocht voordoen
voor de31 neming van den Nederlandcshen
land- of tuinbouw aan een tentoonstelling.
nacht' heerschende
trouwd te maken.
De R. 101 startte om ongeveer half negen,
vloog over Londen zonder door de slechte
weersomstandigheden door het publiek te
kunnen worden gezien en zette vervolgens
koers naai het eiland Wight,
Zondagmorgen ongeveer 10 uur werd het
luchtschip na een tocht van 14 uur weer ge-
het gesprokene, o^.
ving, die een der sprekers aan boord
de „Graf Zeppelin" £-*. - *--
hoorbaar gemaakt.
Door den sterken zijwind kon pas geland
worden, nadat een eerste landingspoging
was mislukt. Als landingsmanschappen nm-
geerden 170 man van de Schupo uit Stutt
gart en 20 man personeel van de Zeppelin-
werf, die hiervoor speciaal uit Friedrichs
hafen naar Stuttgart waren gekomen. Tij
dens het oponthoud ta Stuttgart wer
den Dr. Eek ener en Dr. Duerr door dea
Staatspresident van Wurtemburg, Dr Bols,
begroet. Na waterballast te hebben bijge
vuld, steeg het luchtschip te 15.20 weer op.
Uit Friedrichshafen wordt gemeld, dat ai
„Graf Zeppelin" te 16 58 uur voor de eer
ste maal zonder gebruik te maken van lan-
dingstouwen is geland. Eerst toen het lueht-
schip aan den grond lag werden de touwea
uitgegooid, om het gevaarte de loods binnea
te sleepen.
een
met
te maken en zUn
grond vindt In redenen of omstandigheden
van zuiver persoonlijken aard.
Naar 's Raads meenlng kunnen tot die
zuivere persoonlijke redenen of omstandig
heden niet worden gerekend gebeurtenis
sen, Welke samenhangen met het gewone en
normale gebruik van dergelUke vervoermid
delen, Ook het In gereedheid brengen van
bet rijwiel dient te worden beschouwd als
samen te hangen met het gewone en nor
male gebruik van dat vervoermiddel, zoo
dat het voorschreven ongeval onder boven
vermelde omstandigheden aan den getrof
fene is overkomen in verband met zUn
dienstbetrekking.
De Raad van Beroep vernietigde dan ook
de beslissing van het Bankbestuur en kende
den werkman alsnog de gevorderde schade
loosstelling toe.
In hooger beroep heeft de Centrale
Raad van Beroep te Utrecht cp 24 October
1929 evenwel de uitspraak van den Raad
van Beroep vernietigd en de bestreden be
slissing gehandhaafd.
De Centrale Raad oordeelde n.l., dat het
In orde brengen van een rijwiel om daar
mede van of naar het werk te gaan, zoo-
als in het onderhavige geval Is geschied, is
een den getroffene persoonlijk betreffende,
buiten zUn dienstbetrekking staande om
standigheid. zoodat^hU, Indien hü daarbU
door een ongeval Wordt getroffen, deswege
geen aanspraair^op schadeloosstelling In
gevolge de Ongevallenwet 1921 kan maken.
schoonheid ontvangen. Als menschenwerk in
grooten maatstaf op een gebied dat weinig
aanknooplngspunten geeft, tot stand ge-
bracht met volledige inachtneming van de
elschen, welke bedrijf, verkeer, vestiging en
ontspanning stellen, zal het In anderen ver-
seh’jnlngsvorm groeien dan het oudere Hol
land.
Die vorm behoeft niet minder schoon te
ztfn; hj verlangt echter meer aandacht. In
de eerste plaats omdat werk op zeer groote
schaal dit krachtens zijn opzet vraagt. In de 1
tweede plaats omdat In dien opzet elemen
ten aanwezig zUn, welke een bedreiging van
wanneer een corporatie als hlerbedoeld zich
bezighoudt met radlodlstrtbutle uitsluitend
ten behoeve van haar eigen woningen, zulks
geenszins met baar doel, zooala dat in Wo
ningwet en Wonlngbesluit is ontschreven, in
strijd is.
Op grond hiervan wordt den Minister ver
zocht er geen bezwaar tegen te maken, wan
neer een ingevolge de Woningwet toegelaten
corporatie een radio-centrale voor haar
eigén woningen wil Instellen.
die schoonheid zouden beteekenen, zoo af
zonderlijke zorg ze niet onschadelUk weet te
maken en te stellen in den dienst van een
nieuwe schoonheid.
Zulk een bedreiging ligt bovenal In
mechanische toepassing van een stelsel, hoe
gojd dit op zichzelf ook zij. Telkens zal op- ter
nieuw, in nauwe aansluiting aan de elschen
-van vestiging en van
tevens
gevon-
on-
l of dat vervoermiddel al dan
door een subsidie uit 's RUks kas niet te eigen gerieve wordt gebezigd, recht-
krachtlg te steunen en daartoe, soo noodlg.1 streets begeeft van zUn woning nat^gljn
- - - - - - - - r_
IMnlg moeten doorloopen. Bochten op niet
te korten afstand van elkaar leveren ook
voor deze geen bezwaar, bezitten zelfs eenige
voordeelen. De wegen worden onderscheiden
In hoofdverkeerswegen en lokale wegen. Het
profiel der hoofdverkeerswegen moet zUn
berekend op de elschen van het moderne
verkeer. Afzonderhjke fietspaden zullen niet
mogen ontbreken. In sommige zal een af
zonderlijke. eigen baan voor tramweg moe
ten worden gelegd of gereserveerd. Ter ver
mijding van bruggen behooren de hoofdver-
keerswegen zooveel mogelijk langs de afwa
teringskanalen te worden gelegd. Dit betee
kent. waar deze kanalen zelf op de grens der
(aangrenzende) afdeellng liggen, op de grens
der afdeellng. Het hoofdverkeerswegennet
gal. onafhankelijk van het verkavelings-
systeem, maar zooveel mogelljk rekening
houdend met het hierboven vermelde, worden
vastgesteld met het oo opg de elschen van
het verkeer en van de nederzettingen. BIJ de
vaststelling van het net der lokale wegen
zal het belang van het bedrijf den doorslag
geven. Het gekozen systeem van verkaveling
brengt mede, dat de lokale wegen, waar geen
andere omstandigheden daarin wijziging
brengen, op een onderllngen afstand van
ongeveer 1630 M. in hoofdraak evenwijdig
aan elkaar loopen.
Op bet ontstaan van ten minste 35 neder-
aettingen, grooter dan de meeste Hollandsche
dorpen, moet worden gerekend op een <>n<*®r-
i afstand, welke niet grooter zal zUn
acht K M De boerderUen zullen ver
spreid liggen .waarschijnlijk omdat de be
drijven niet te klein zullen zijn, op vrU groo
ten afstand van elkaar in hoofdzaak aan de
lokale wegen. De landarbsiderswonlngen zul
len ten deele in en nabU de dorpen zUn aan
te treffen, ten decle verspreid. Tuinbouw
bedrijven zullen bijeenliggen.
Voor de aanwezigheid van natuurrulmte,
zooveel mcgelijk over de polders verspreid,
moet worden gezorgd. In de eerste plaats Is
aan hoszehen. plazren en boezemwater te
denken. BU elke nederzetting zal aan or.t-
gpannlngsterrelp behoefte bectaan, als wan
del dreven en voor de beoefening der sport
In de Zuiderzeepolders zal een landschap
ontstaan, dat in veel opzichten overeenkomst
zal toonen met dat van het verdere Holland.
Vlak, ver zich uitstrekkend land onder voch-
De afwateringskanalen kunnen tevens als
scheepvaartkanalen dienst doen. "Le behoo
ren een lang rechtlUnig verloop te krUgen.
Bochten op niet te korten afstand van elkaar
leveren geen bezwaar op. Bruggen en sluizen
zUn zooveel mogelijk te vermijden. Ook de
wegen zullen over groote afstanden recht-
I weg. Maar wel beteekent hun aanwezigheid,
i dat bijzondere zorg aan het ontstaan daar
van zal zün te wijden.
Doelbewust ingrijpen in den opbouw van
het land zou noodlg zUn; bij de plaatsing
van gebouwen en opstaand hout zal leiding
onze steden natuurlUk moeten worden gegeven.
d.dHet nieuwe landschap zal de wUde ruimte
leacren groei belemmeren, maar gebonden van het Zuld-Hollandsche landschap niet
door het verkeer, de hygiëne en de economie bezit en: wellicht zal hier en daar een ge-
stec*en Baan hervormen, doch deelte de voor den Beemster zoo typische
---cclte geslotenheid vertoonen. Overigens zal waar-
wcand is, om behouden blUven. Spr. hoopte. echijnlijk. bij zorgvuldige toewijding, een
landschap kunnen ontstaan met krachtige,
wél overwogen tegenstellingen van massa’s
en ruimte, ten deele plastisch als de ruimte
van het Zuld-Hollandsche landschap. ten
deele de aan de verkaveling ten grondslag
liggende indeeling voelbaar makend een
landschap, meer met uitzichten dan van ein
deloosheid.
Terwllle van dit uitzicht zal niet te over
dadige beplanting der wegen wachtwoord
moeten zijn, hier en daar een laan, dan over
groote lengte uitzicht, dan over bescheiden
afstand. In hoofdzaak zullen boomgroepen
op de boerderUen het land markeeren. i
Zwaarder dan ze veelal bU nieuwe behulzin- ring van Gevangenen h.'. ft zUn algemeene
gen uitvalt, zullen ze behooren te zijn. Kun
nen deze tot groepen worden samengevat.
met plaatselUke wegbeplantlng worden aan-
gevuld, dan IlJ
massa’s, forsche tegenstelling tot de juist
De Commisle, In Maart J.l. door den toen-
tnaligen Minister van Onderwüs, Kunsten en
Wetenschappen ingesteld, met opdracht om
tljdelUk het beheer van de Heelkundige en
Vrouwenklinieken te Utrecht te voeren, om
aan..den Minister voorstellen tot reorganisa
tie van deze Instelling te doen en om voorts
te dienen van advies omtrent een definitie
ve» beheersvorm voor deze klinieken, even
tueel ook voor de thans afzonderlUk be
heerde Psychlatrisch-Neurologische Kliniek
heeft haar rapport met voorstellen voltooid
en één dezer dagen bU den Minister Inge
diend, bericht de Telegraaf. Hoewel de Com
missie meent hiermede haar taak als beëin
digd te kunnen beschouwen, heeft zU zich
bereid verklaard voorlooplg het beheer nog
eenlgen rijd te bltfven voeren, In afwachting
van een, naar zij vertrouwt, spoedig te nemen
beslissing omtrent de Ingediende voorstel
len.
•che Hoogescl.ool tj Delft, ejn voordracht
over „Verkeersproblemen en stadschoon
De vraag komt naar voren, aldus o m. spr..
hoe wU tot een oplossing kunnen komen. Het
verkersprobleem dringt zich in onze steden
het meest op In dj kern van de stad. Al het
verkeer nu samen te voegen naar het midden,
Is onmogelijk. Dit midden moet worden om-
Reven door een verkeersader en wanneer dan
de doorbraken met zorg worden overwogjn
en uitgevoerd, dan wordt niet alles var-
Bioard, wat een of andere stad juist f p?Tt.
Een principleele vraag doet zich oa* dlk-
WUls voor: moet een nieuwe s'.rcat een
moderne straat zUn of zich richten naar het
oude stadsbeeld. In een nieuwj straat moet
men niet trachtr^ een oud? straat na te
bootsen. Doch er ligt verschil tusschen de
meedoogenloos rechte straat en
doet denken aan de sfeer van de stad,
de straat geprojecteerd Is. Door vaardige
hand en warm gevoel moet men trachten
tegenstellingen te overbruggen.
WU moeten van -j
teen openlucht-musea maken, en daardoor
lederen -
o
De heer Bern. J. Veldhuis, voorzitter van
den Raad van Beheer van het Holland Huis
te Brussel, is door Z. M. den Konlng van I
Spanje benoemd tot ridder In de orde del
Mérito Civil.
Vertegenwoordigers van de v’rachillende
•rgaiüsaties, die zich in ons land beijveren
®m de natuur te beschermen en waken over
ce schoonheid van stad en land, waren
Zaterdag bUeen in Rotterdam, waar In het
Museum Boymans de Vierde Monumenten
dag werd gehouden.
De vergadering stond onder leiding van
den burgemeester van Rotterdam mr P i
Droogleever Fortuyn en werd o m. b - 1
door den Minister van C d r s
en Wetenschappen, mUrp .ra.
Na do openingsrede vap c i vo rz.t jr
hield de heer H. Cleyndjrt n. een voor
dracht over: Jfatuur’ceochcru-.lng in andere
landen".
D* heer Henri Polak besprak „Het dooden
Van den octopus".
In de middagzitttng hield prof. dr. J. A.
Van der Steur, hoogleeraar aan de Techni
sche Hoogescliool tj Delft, ejn voordracht
landsche belangen betrokken zijn, die deel- verschlllig
I
licht, zal het nn nature de gift der extra gelden op de begrootlng aan te vragen, werk, of omgekeerd, en een dergeUJF
Van de zUde van het Departement van
Arbeid, Handel en NUverheid is indertijd
bezwaar gemaakt tegen het verleenen van
een concessie voor radlodistributle aan wo
ningcorporaties, op grond van de Woning
wet toegelaten, als zUnde uitsluitend werk
zaam ter verbetering van de volkshuisves
ting.
Het dagelUksch bestuur van den Natlona-
len Woningraad heeft thans een adres ge
richt tot den Minister van Arbeid, Handel
en Nijverheid, waarin wordt uiteengezet, dat, I
bevorderen.
Dat was goed voor d'anderen, want hun voorsprong werd
vergroot, hier was ook weer de vogel een redder in den
nood. „Kom,” schreeuwde hU, „volg me, jullie redding
Is nabU”. Jan, TrUn, Plro volgden met hun drieën
in Mn rij-
27. „Sta,” riep de Lange heel dapper en hoog rekte hü
zün leden uit; zün adem uit zün mond vloog met
een knetterend geluld. „Sta IbeiUkerd,” riep hU; woeet
keek hü den wachter aan, die vol schrik achtruitging en
toen plotseling bleef staan.