i
ONS BLAD
De Nieuwe Sluis te IJmuiden
L. FRANKENBERG, Alkmaaf
I
i
tö
JOH. Lauwers
Dl
NUMMER BESTAAT
UIT TWEE BLADEN
DONDERDAG 7 NOVEMBER 1929
DRIE EN TWINTIGSTE JAARGANG Na. 253
Voornaamste Nieuw»
De radio-kwestie
V eearU-T olbaas
Jeugdige kerkdieven
De kinderverlammingsziekte
De poatvluchten naar
Tram en boerenwagen
Zeven slachtoffers
De Culemborgsche moordzaak
I
<De laatste beletselen
CAanstaande massa-schuttinèen
Laat Uw drukwerken door ons vervaardigen
Het geschikste adres' voor vereenigingsdrukwerk is
Aanvaring tusschen twee
Italiaansche schepen
Bjj het aansteken van een kachel
in brand geraakt
Poging tot verstoring eener
rad io-u itzend ing
DUITSCH VLIEGTUIG
BRANDEND
OMLAAG GESTORT
Het vuilvervoer te
’s-Gra venhage
De aanvaring op de
Westerschelde
HET BINNENLANDSCH
TELEGRAAFVERKEER
In opdracht van B. en W.
Barometers Thermometer*
Invoering van brieftelegrammen
overwogen
AMSTERDAMS GASDIREC
TEUR MET VERLOF
De gevaren van een
benzinepomp
De tocht naar Zwitserland
van de „Graf Zeppelin"
Opticien
PAYGLOP3
Alkmaar
De beteekeni* van de nieuwe
Junker* olie vliegtuigmotoren
DE EENLING
Hoe de ramp plaats vond
f 750.- f 250.- f 125.- ^."2^ f 50.- 22^”’ f 40
RELIGIEUS-ETHISCH
nlewww
he*
der ernstige ongelukken.
een der
niet
De
lezing
o.a.
van
het Noor deinde der gemeente Graft,
0
Roermond» bewaarscholen gesloten
züe
Croydon hedenmorgen
nm vim Amctérnam
zoodat deze
De klacht van Sweeris afgrwreem
nen zien.
de laatste KSO ton
op maatregelen aangedrongen.
rot
met
ia
verband met het justitieel onderzoek.
#ordt Ingesteld naar de gedragingen
Te Blttard heeft zich een geval van kin
derverlamming voorgedaan.
Een proef aai genomen worden me* In
voering van brief telegrammen.
LICHT OP De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: uur <8 mln.
Een herdenkingsrede der radio, gewijd aan
Prins Max van Baden.
Mi vartl» vsa V
anderen vinam.
Het mogailJke debat tassohen V. A. K. A
en A V. K O.
Te Roermond heeft op aandrang van den
schoolarts, de overheid de bewaarscholen ge
sloten In verband met de heerschende kin
derverlamming.
Bet 5-jarig zoontje der familie B. is aan
de ziekte overleden.
BV de algemeene l>< a< lieww hagen ever de
h»sbegn>oUng 19» in de Tweede Kamer
sttn de leiders ter S. D. AP. «n de A K.
tractie aan het woord geweaM
Verschenen is bet lusiinptg verslag ever
Koloniën.’ Critlek op den gnwveme*
den commandant.
In de Chineeeehe provincie S>iwd stfn
meer dan 2 mitUoen menschen den honger
dood gestorven.
het
bet
bet
de
nachti-
kun-
de
we-
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
bemerkte, dat een ach ter oprijdende Ze inter
~r wigêi luoiuiiuut, zoodat deze
werd beschadigd en de zich daarin
I over
maanden pevangontaatrat opgelegd
Op IS September j-U beeft J. F. O. te
recht gestaan voor den Amsterdamschen Po
litierechter wagens bet vernielen van een
draad van bet electriclteitanet op de Heu-
vellaan te Hilversum,
De bedoeling was geneest, om de verbin
ding tusschen de V ARA.-studio, waar op
den 20en April, den verjaardag van p.mii
Juliana en tevens den vooravond van den
arbeider!-feestdag 1 Met, uitgezonden werd
en den Hllversumschen sender te verbreken.
Men had echter een draad van het Mchtnet
doorgesneden en dus gelukte de toeleg niet.
Bü verstek werd C. tot 3 maanden gevan-
jenlstraf veroordeeld.
HU kwam to verzet en gisteren werd de
zaak opnieuw behandeld, waarbU het vonnis
werd bekrachtigd.
in de zaak van bet
het Belgische sa „Estella"
bet Duitsche as ..Indra’ bü Hans
had
meer dan 430 000 IncbtmUlen afgelegd *on-
De tijd nadert dus rr.s. waarc; wü
officleele Ingebruikneming van dit
1 ge waterbouwkundige werk tegemoet
rien
w ABONNEMEN i LNveee Alkmaar
SB Agentschappen: per week U el;
per kwartaal f 3XS; per peel per
kwartaal f MS bü rnoruttbetaUng.
Later overleden
Te Rotterdam is een 58-jarige vrouw uit
de Tweede Wandeloordatraat bij het aan
steken van sen petroleumkachel ia brand
geraakt. Met ernstige brandwonden over het
geheels lichaam is zij naar het ziekenhui*
aan den Bergweg vervoerd, waar zij aaa de
bekomen wonden is overleden.
Naar „Het Volk’ verneemt, beeft Sweeri*
d.d. 30 October vanwege bet parket van den
Officier van Justitie e Hel schriftelijk be
richt ontvangen dat de justitie ,zcen termen
aanwezig" acht om aan zijn verzoek tot in
stelling van een strafrechtelüke vervolging
tegen een viertal personen, tegen wie volgens
het Inzien van Sweeris tal van aanwijzingen
'ouden bestaan, die het instellen van een
vervolging tegen ben wettigen, ter zake da
derschap of medeplichtigheid aan *den dub
belen roofmoord op de Van Wiggen* te Cu-
emborg, in December 1923 gepleegd, gevolg
e geven.
Sedert een paar weken rollen de enorme
deuren van de neuwe sluis -» IJmuiden
been en weer. Niet voni bet dooi'aten van
zeekasteelen. Hiervoor staat de Juts nog
niet in verbinding met het bultenwuter.
Ze schuiven log en langzaam door het
water voor het later, passeer en van de zand
bakken, die naar den groeten zandzuiger
varen, welke de laatste weken bezig is met
het wegzu gen van de laatste beletselen, die
den toegang naar de nieuwe sluis van bui
ten af nog verhinderen
De Engelsche Minister van Luchtvaart
pieeft een telegram gezonden aan den Dult-
-chen M*ntser voor Transportwezen, waar-
'n hü uiting geeft aan zltn dien leedwezen b**
het vernemen van het vliegongeluk in Kent
en de daarbU te betreuren menschenlevens
De Britsche drnadloo-e d‘en-t geeft
log de volgende bijzonderheden:
De machine vloog met een snelheid
wel honderd mijlen per uur th de boome-
de vlet—e! kwam in de boomen te han-en en
het -middengedeelte van het toestel kwakte
toen omlaag: een geweldige ontpl*ffln~
volgde en een moment later stond alias Ir
lichte laaie.
De pnns von Bchanmburg-Lippe kroop uit
het wrak te voorschijn met bloed bedekt: h»
rende weg van de plaats des onhePs naar
sen nabl'staand huls om daar met Croydon
te tcUfonxirrn
Ktdstone sprong door een der raampjes sh
wilde daarna de anderen helpen maar de
vlammenzee belette zHn povlngen. HU werd
ner auto naar het Cottage hospitaal te Ca-
‘ertiam vervoerd, waar hU eerst nog echte’
-ie vllecleid'nv van Croydon telefonisch op
ie hrogte bracht.
UnUlllAI IKTKIJS: Van
regest f l-Z*. rike r—gv» meer SJK
KEtXAMS pet reget f 11» war
de eeema pagsaa. vaar de everts*
pagina s •-»
KUBKIEK .VKAAU EN AANBOD*
b* 11 i ti Uiig pee ptaaSMB*
t SA* pee aWwetaaW vaa t r*g*M;
taSera regat *4*
tram op zijn wagen instormde,
zwaar i
bevindende koolrapen naar alle kanten ever
den weg werden verspreid. Ook de tram zelf
had van deze botsing xwaar te lijden. Het
paard van den landbouwer, dat eveneens
Kneuzingen bekwam, moest naar de Veeart-
senijkundige School worden vervoerd.
HU was adelborst op de ..Hogue", die ta de
Noordzee tn 1914 door een duikboot werd ge
torpedeerd HU werd gered na een uur In
het water te hebben gelegen. In 1927 brak de
motorboot waarin hu met een snelheid van
50 mijl voer, in tweén. tn de Solent. HU en de
andere inzittenden lagen een half tmr in het
water vóór zU gered werden. In 192S moest
het vliegtuig, waarin hU naar Kenya vloog,
in den Wl’tcn N1J1 een noodlanding maken
doch hU werd daarbU niet gekwetst. In
Augustus van dit jaar sloeg een auto, waarin
hu te Belfast In een wedstrijd meereed, over
den kop HU was weer ongedeerd.
Prins Eugène von Schaumburg-Llppe Is de
eenige van de bemanning (hU deed dienst als
tweede bestuurder) die in leven bleef, zU bet
dan ook deerlUk gewond HU ia een neef van
den taats'en konlng van Wurtemberg
Rodschinka. de piloot, die ontkwam, had
10 jaar lang gevlogen, vooral op het tra-
'ect B-rlHn-MOnchen en Weenen en
geen Nederlanders aaa
De heer Vogt is bang v*er
verbreking
De heer Vogt, directeur der A V. H O.,
heeft thans weer een acbrUven aan.de
V. A. R. A. gezonden, waaraan vrU het vol
gende ontleenen:
Het spUt mU wel. dat u als voorsteller van
een debat er op bluft aandringen, dat uw
eigen wenschen ter zake van de wUze sraarop
dat debat zal worden gehouden, volledig in-
gewtlllgd zullen worden. Ik wil u nochtans
dat voordeel niet onthouden.
Ik eisch echter en dat is mUn recht
dat u. voordat Ik mUn definitief antwoord
geef, de onomwonden gegeven toestemming
produceert van den directeur-generaal der
P. T. T.. waarin Z. H. E. O. u de verzekering
geeft, dat de op den deba'avond uit te spre
ken redevoeringen niet door of vanwege'
P. T. T. zullen srorden onderbroken, noch
te voren wat den Inhoud betreft, eenige be
perking zullen ondergaan, anders dan die
door de wet duldeliik gesteld.
Het moet u. dank zU uw gevestigd aan
zien bü P. T. T„ niet moeilijk vallen, de
verlangde toestemming te bekomen.
Hei Duitsche vliegtuig vsa den dienst
Londen—Amsterdam—Berlijn is te Mardin
(graafschap Kent) brandend omlaag gestort.
7 personen werden gedood.
Het vliegtuig beeft Cr
te 9.44 uur verlaten om via Amsterdam
naar Berlijn te vertrekken met 4 passagiers
en een equipage van 4 personen aan boord.
Men gelooft, dat slechts 1 passagier er
het leven heeft afgebracht.
Er bevonden zich
boord
Inzake het verongelukken van het Duit
sche Verkeersvliegtuig D 903 wordt nader
gemeld, dat het weer, toen hel vliegtuig
van Croydon vertrok, vrij nevelig was. Om
het leven zijn gekomen de vlieger-captain en
de marconist, benevens 3 Engelsche pasaa-
gien
De Steward werd zwaai gewond.
BUKEAU: HOP g, AUKMAAK
Tslsf»—: MnsiBMnUn Nn. U>
Bedne'le N*u 03
De op heden bepaalde vlucht van
..Graf Zeppelin" boven Zwitserland is
derorn uitgesteld en nu tot Zaterdag as. in
verband met het nevelachtige weer, waar
door een groot gedeelte van het genoegen
der passagiers door het slechte uitzicht zou
worden ontnomen
Het zal onzen lezers waarschUnlük Inte-
résseeren. eens een paar v-nre'ijkende cU-
fers te hooren ovei de bestaande en de
nieuwe sluis Deze cüfen, tmmen geven een j knoeierijen bij het Haagsche vuilvervoer. De
L,- - -L W. gevraagd,
bet dezer dagen aan den officier van justi-
-*n w. overgelegde rapport van het
onderzoek naar de knoeierijen te publicee-
ren en levens gevraagd, welke maatregelen
B. en w. in verband met de resultaten van
het onderzoek reeds hebben getroffen.
Het heeft nl zeer de aandacht getrokken,
dat de overeenkomst met den pachter van
het vuilvervoer de firma Buth. door bet col
lege van B. en W. is te niet gedaan, zonder
dat de reden is gepubliceerd. De heer Van
heeft destijds ook in den raad uit
en
s’o’en dat de zwaar gewonde Prins zn
Schaumburg-Llppe korten tijd later aan zijn
verwor et. is bezweken.
Van de vier passagiers van de D 903 van
de Deutsche Lufthansa die gistermorgen
nabu Marden Park (niet ver van Croydon
Is verongelukt is alleen In het leven gebleven
de mlllionair Capt. Lieut. Olen Kids tone, een
luto-coureur en vlieger. HU klauterde uit een
der raampjes der cabine en wist zich zoo in
veiligheid te brengen.
HU is i verscheidene malen in zün leven
aan den dood ontsnapt verteld het „Hbld.". men begonnen
De laatste legde het af
Gisteren reed een landbouwer met
wagen op den tramweg van den Biltschen
straatweg in de richting Utrceht, toen hij
Barometerstand 9 uur v m TM. Achtend!
De ^erseterftkelUke vliegramp aahtj Kaa*
in Engeland. De namen der slaehteffera.
Te DJask aangekomen
Het vijfde postvliegtuig vertrok gistermor
gen om 5 25 uit Bagdad en kwam om 10 22
uur te Bush-.r aan. Het toestel is hier f-
land, om benzine in te nemen en vertrok
daarop om 11.10 uur naar Djask waar het
om 16 30 uur arriveerde.
Aan boord is alles wel.
Heden zou de reis voortgezet worden.
schen passagier spreken, is het niet uitge- verval zullen hebben te weerstaan. En
zü zien er niet naar uit, dat zü onder den
lart zullen bezwtlken!
Op de sluis zelt is men druk ‘ezig met
de afwerking. De zwfere hekka' worden
reeds op hun plaats gezet en In de be-
dieningsgebouwen word' de laai-te hand
gelegd aan de toon tag- van de Installatie*.
Men weet dat nog één deur geplaatst
moet worden Het bultcnhocfd zal nl twee
deuren krügen De voorbereidtogzwerken des Zaterdaqavcmds dikwjl» beweren 1
h'ervan vorderen zoel kan ar een lange rü van neescheper In het voorroef
Met den bouw van de dlrectiegetxmwen lakanaal liggen wachten op schutting.
De eerste btyeenkomst van
Fransche kabinet.
Een der schepen gesonken
Gisterenmorgen ongeveer 7 uur heeft een
aanvaring plaats gehad tusschen twee Ita
liaansche schepen, de „Atlantide" en de
..Barbana B’ tn de Heyzche Haven in de
nabüheid van de Heyplat tegenover de ha
ven van Schiedam
De ..Barbana B.’ kreeg een gat aan
stuurboordzijde, ongeveer midscheeps, waar,
dom bet schip onmkfdenflk zonk.
De sleepbooten Drijfdok 2 en 3 van Wil
ton, de .Adelaar", de ..Ponbon” van de
xleepbootmaatschappU De Wit en een sleep
boot van de Intern. Sleepboot MU hebben
gezamenJUk bet gezonken schip naar den
:ant gesleept en het daar vastgeset.
De oorzaak Is vermoeelijk, dat
schepen uit het roer Is geloopen.
Persoonlüke Ongelukken kwamen
voor.
De Rotterdamsche rivier-politie heeft het
volgende lelaas gegeven van de aanvaring
welke gisteren in de Heysche Haven tegen
over de haven van Schiedam heeft plaats
gehad tusschen de stoomschepen .Atlantide"
en .Barbana B."
Het was hoogtü, toen de „Atlantideeen
xlauaaus—e v„n ton. to^benoo-
rende aan de N. V. Atlantide te Genua, de
Waalhaven uitvoer in de richting naar zee
Het schip was diep geladen en het weer
eenlgszlns heiig. De .Atlantide" wikte om tot
aardig beeld van de grootte van dit bouw
werk en tevens laten zü ultk men hoe
Teneinde de bedrUfsultkom-ten van d«n
Telegraafdienst te verbeteren, wordt overwo
gen om In het btnenlandsch telegraafverkeer
'en proef e nemen met brieftelegrammen.
Brieftelegrammen zijn telegrammen, wrik*
per draad naar de plaats van bestemming
worden overgebracht en daarna door den
oostd lenst tn de eerstvolgende gewone brief-
oostbestelling worden bezorgd.
De overselning van deze telegrammen zou
moeten ge chieden nè die der overige voor
handen telegrammen. De tnhoud zou uit
sluitend verstaanbare taal moeten bevatten.
De prUs van deze soorten van telegrammen
*s aanvankelUk gedacht op 7/10 deel van bet
gewone tarief
Omtrent het voorste is het gevoelen ge
vraagd van verschillende organen uit d*
kringen van handel en nUverbeid. met nam*
wn een oordeel te verkrUgen omtrent d*
vraag of brieftelegrammen als verkeersmiddel
n een bestaande behoefte zouden i ijls slim
In het bevestigend geval zou een eventueel*
proefneming vooraf nog goedkeuring
hooger hand behoeven.
In verband met het justitieel onderzoek,
dat dordt ingesteld naar de gedragingen
van den directeur der gasfabrieken te Am
sterdam naar aanleiding waarvan de recht
bank termen aanwezig achtte om een huis
zoeking te gelasten bü derea hoofdambtenaar
hebben, meldt „Het Volk". B. en W. zich
beraden ever de vraag of. hangende het
onderzoek der justitie, maatregelen dienen
te worden genomen.
Besloten Is den gasdirecteur op te dragen
Verlof te nemen, totdat het na beëindiging
van het onderzoek mogelUk zal zUn een de
finitieve beslissing te nemen.
In de WetenschappelUke Vereenlglng voor
Luchtvaart hield de eerste Wetenschappe
lUke medewerker van prof Junkers, dr. ir.
GasterstAdt. een zeer interessante
over de nieuwste Junkersmotoren.
De nieuwe motor, de F 0.4 heeft 1000 JJL
en 6 cyyllynders. Het olleverbrulk bedraagt I
ongeveer 1M gram per PK. per uur. Met’
dezen nieuwen motor behoeft ongeveer 35
pet. minder gewicht aan brandstof te wor
den meaegevoerd dan bü een vliegtuig, dat
is uitgerust met een Dieselmotor.
Floris Vos, de tollen-rammer, heelt Dins
dag in de Kamer zün maidenspeech gehouden
zün figuur was er niet zoo heldhaftig als
op den Mulderweg IndertUd; hü deed ei
zelfs een beetje komisch-onbeholpen, loei:
hü b.v. door den voorzitter tot de orde
van de algemeene beschouwingen terugge
roepen in zün wanhoop uitriep: „Dan
krüs ik mUn uur niet vol!”
Maar dat is hel ergste niet in het geval-
Vos: parlementaire routine zou ten slotte
te leeren zün.
Erger Is bet, dat hier weer nutteloos en
zonder eenlg uitzicht op resultaat In het al
gemeen belang een Kamerzetel bezet tüljkl
te zUn.
Met veel bombarie heeft de heer Vos ge
sproken van zün partü. var* zün partu-
program, van zün partUbeginselen: hü w"
opkomen voor de heele massa van bu’gers
welke tusschen de kapitalisten eener- en de
arbeiders anderzijds staan; hü verklaard--
zich vóór dn en tegen dat, hü was oa
ook voor opruiming van tollen!
Van den eenen kant wat hol gepraat
over groote beginselen, door de toepassing
waarvan het algemeen belang gediend moet
worden (over het algemeen waarheden als
koelen), van den anderen kant al te
spoedig een afdaling In büsonderheden
welke toevallig het naast liggen In den ge
zichtskring.
En zoo iemand staat dan alleen.
Zonder bezielend beginsel en zonder aan-
hangl
Wat valt er dan te bereiken!
We beleven een reprise van de parlemen
taire revue-Ter Hall
Ter Hall kwam, zag en- bereikte niets.
Be* zal den beer Vos niet anders ver-
awa.
Op heeter daad betrapt
Dinsdagavond omstreeks hall tien merkte
de gemeenle-pqlitie te Weert, dat er licht
brandde in de Si. Martinuskerk, aldaar. De
politie omringelde bet kerkgebouw, terwijl
onderlus: chen de sleutel bij aen koster werd
gehaald. Binnengekomen trollen de politie
agenten den 17-jarigen J. S en den 18 ja
rigen L. L, beiden uit Weert. Zij bekenden
aanstonds, dat zij zich hadden laten inslui
ten en met een ijzeren staal, die zij uit de
binrendeur van den hoofdingang hadden ge
broken, getracht hadden, de offerblokken te
lorceeren. he’gcen ech'er mislukte. Beiden
werden naar Roermond overgebracht waar
zij Ier beschikking yan de justitie werden
gesteld.
Een nl*—t taivernvaraar
Heeds lang Is het verkeersopstakeL de tol
Mttl r .Ki,
een doorn in bet oog van de weggebruikers.
Door den raad werd reeds een paar jaar
geleden besloten den tol op te heffen, mits
een ultkeerkig uit het wegenfonds zou wor
den ontvangen, wat echter tot nu toe niet
gebeulde. De tolheffing ging dus door.
Per 1 Januari loopt de pacht van den
tegen woordlgen tolgaarder af. zoodat een
openbare verpachting werd gehouden Tot
verbazing van velen pachtte de heer C.
Sleowetda, veearts alhier, den tol, maar
tol zal door hem niet worden geheven.
JDe tol openen, en met ketting en hsmg-
slot verzegelen zal m'n eerste en eenige
werk zün In m'n nieuwe functie", ver
klaarde de a s pachter.
Een practische manier om een tol te
veroveren!
"I Volmode ulfkeorinaeo f 3000
OI» STRAFFE VAh VERLIES
reed Maar vlak voor d’ sluis ligt nog al-
tüd de dam. waarosei voorheen de toe
gangsweg naar de bestaande sluizen lag Hü
vormde de verbinding tusschen net slulsei-
land en de Breessap
Deze verbinding gaat nu over de nieuw*
sluis, terwül men bez-g is de dam snel te
doen verdwijnen
Door het voortdurend wegzulgen van
zand wordt hü ondermi'nd. waarna
eene stuk na het andere Instort en in
water verdwijnt.
Een bord „levensgevaarlijk” waarschuwt
re^ds voor bet betrecen van dit gevaarlük
gedeelte.
Binnenkort zal bet buitenwater dus vrü
naar de sluis kunnen stroomen. waarbU de
groote deuren voor het eerst d’i druk van
De namen der slachtoffers
De Duitsche Lufthansa deelt omtrent de
oorzaak van de ramp van het drie-motorige
Junker verkeers-vliegtuig D. 903 mede, dat
het toestel, nadat het van proydon op weg
naar Amsterdam was opgestegen, nabü Ca
terham in zulk een dichten mist geraakte
dat de piloot zich genoodzaakt zag een
noodlanding te doen. Bü deze landing raakte
een der vleugels een heuvelkam aan. waar
door de machine zoodanig beschadigd werd
dat zü -n brand vloog.
Van de vier zich aan boord bevindende
Engelsche passagiers werden drie gedood, nl
Mr. Jones. Mr. Milne en Mr. Jasper, waar
van de eerste op reis was naar Amsterdam
De Engelsche Commander Glen Kidstone en
de Duitsche passagier Prins zu Schaum
burg-Llppe werden gewond, waarvan de
lastete ernstig.
De drie leden der bemanning, de eerste-
nlloot Brvno Rodschinka. de mecanicien
Willy Ulrich en de marconist Nicklas kwa
men eveneens om.
Aangerlen de berichten uit Londen alle
van zeven dooden en één geredden Engel-
stelt
van
de
T installatierede
aelde de voorzitter, dat ons groo.e din
gen te doen staan In dit eerste jaar.
Meent hü. dat deze zullen totstandko
men door het kabinet, waarvan niemand
verantwoordelükheid durft op zieb ne
men Daartoe moeten er andere mannen
komen, die niet alleen het etiket r.-k.
dragen, doch in lederen vezel naar de
katholieke beginselen willen leven."
Eoo predikt de nieuwbakken kanselre
denaar.
Het I* mr. MazahaM. da «ilMwatg damn-
krast, die ons zal leeren. h«e w* 0B9* rvll-
gteus-ethlsche beginselen beleven moeten;
hü doet een beroep op het christelijk begin
sel van de dienende liefde, ja. hü treedt op
als moraal-theoloog en onderscheidt de ka
tholieken tn twee groepen; tn katholieken,
die alleen het etiket R. K dragen èn in
dito's, Alle to lederen vezel naar de katho
lieke beginselen willen leven."
Deze laatste zün natuurtük de demokra-
UBch-geztoden onder ons, de braven, die
met mr Marehant zouden mogen samen
werken om hemop den lang verbeiden
troon te helpen.
De heer Marehant moge echter weten
dat de katholieken zich tot andere moraal
theologen wenden, wanneer zü Ingellcht
willen worden over hun religieus.ethische
plichten, wU aanvaarden een dergelüke pre
dikatie niet van den vermomden kansel
redenaar. die voor zich zelf <«i zijn partij lak
heeft aan alle chrlstelük beginsel, integen
deel het chrtetelük Ideaal juist zoo sterk mo
gelUk weerstreeft, en thans den preektoon
alleen maar aanneemt om er politiek ge
sproken beter van te worden, om dtn weg te
bereiden voor een demokratlsche concentra
tie tot meerdere eer en glorie van mr. Mar
chant en de zijnen.
wal houden. Teen het schip ter hoogte van
ae heyp.aat was. Kwam oe „Baraana B"
aanvaren Dit schip meet 6240 ton. behoorde
vroeger tot d* Italiaansche Marine en is
thans eigendom van de reedcrü Garrl-a.dl te
Genua De ..Barbana B." zou op dat oogen-
bllk aan een sleepboot vastmaken. Blükbaar
•Am men vanaa a.w sa^p da „A. a..tida i.l t
kunnen omzeüen. zoodat. de ..Barbana B."
recht op stuurboordzüde van het andere
Xtop aauvoer. ue steven boorue ic,i mA.
cheeps th den stuurboordkant en maakte
zoon groot gat, dat de „AUanUde" oninid-
dellljk begon te zinken. .Van verschillende
kanten schoten sleepbooten toe. die direct
vastmaakcen en de „Atlantide" een eind
ycrdqr de rivier afs’eepten. Het schip was
reeds roever ggaonken, dat het dek nog
deents een meter van oen vasurspA^*! *F
was, toen bet aan den grond werd geaet H.t
■chip zit vrü hoog en heeft betrekkelljk gun
stig water, zoodat het alleen In geval van
hoogtü tot aan het dek onder water zal ka
men. De bemanning is voorlooplg aan boord
jebleven.
Alt» «bonne'a op dll Mad i|m laaevoise
•ezea oo*»v«llea vereekerd toot cea der
AANGIFTE moet
VCU |U UUJJ VClHUiUCiCfl WCiB CU tCVCliO zaai» r-asw-aa nww UC 4 UCKC
Het nieuwe bultentoeleldlngskanaal. ach- straks massa-schuttingen zullen piaats heb- tie en B
ter bet pantserfort om. is zoo goes als ge- ben.
Bekend is dat de schutkclk var de nieu
we sluis 400 M. lang en 5C M. breed Is Die
van de bestaande groote sluis meet 225 x
25 M.
Nemen we nu als voorbeeld vter schepen:
de Brabant la" de „Roepa t de Jason" en
de „Waalstroom Eerstgenoemd set In meet
20 300 ton de tweede 755T de derde 3200 en J
de laatste l<00 ton I “er 00 -
Wanneer de Brabant!*in de oude sluis 'T*
ligt, dan vult zy de geheele kolk. In de
nieuwe sluis echter zullen twe» zu’ke sche
pen ligplaats kunnen nemen niet al'een.
maar er zal bovendier ros ruimte te over
zün voor twee scheper 'van de aimetlngen
der „Jason" Dar wordt dus ir. één schut
ting 47000 ton tegelijk doorgelaten
Typisch Is ook de volgende verge*liking:
In de bestaande sluU is ruimte voor 4
schepen, met afmetingen als de ..Waal
stroom.’
In de nieuwe sluis is echter ruimte voor
13 van deze schepen d i dr'etnaal zooveel.
Dat dit van groote bete kenis s: zal men
beerijpen. wanneer men de stijgende cüfers
ziet van het scheepvaartverkee’ do«r de
aluizen. --- - i» waar oei
schuttingen reeds opgeld kan doen wordt <asthui« overgebracht. De oorzaak
V. ”3 Dan ongeval ii dat een benzinepomp, welke in
-- ---1 van het schip was geplaa’et,
lekte, waardoor benzinedampen ia het
slaapvertrek zijn doorgedrongen.
Door opstijgende dempen bedwelmd
Te Amsterdam zijn een schipper en diena
vrouw, wonende op een zandbak, liggende
in den Amstel, door benzinedampen be
dwelmd geraakt Door den G. G. en G. D.
zijn de levensgeesten bij beiden weder opge-
------ -- -- - wekt. Een dokter achtte opname van den
En dat het voorree! van massa- J mao noodzakelijk Hij is naar het Binnen-
van het
Aan den sterken stroom te wfjtea
In zün uitspraak
rammen yan
door t:‘
weert In den nacht van 11 op 12 September
*11. verklaart de raad van onderzoek voor
de scheepvaart te Antwerpen, dat de
manoeuvres van de „Indra" te laat werden
uitgevoerd. Volga de‘ getuigenis der officie
ren functlonneerde het roer niet gemak-
kêlük genoeg waardoor men een minuut
verloor, die den dood van tal van zeellecen
tengevolge had.
Nochtans is de raad van oordeel, dat de
aanvaring aan den sterken stroom, die
op dat oogenblik stond, te wüten la.
VAN ALLE RECHTEN. GE5CH1EDEM LITERLIJK DRIEMAAL ViER EM IWIsTIG UREA AA HEI ONGEVAL
Nadere berichten over bet ongeluk melden,
dat ooggetuigen hebben verklaard, het vlieg
tuig te hebben zien cirkelen op geringe
hoogte. ZU dachten, dat de bestuurder wel
licht een landing voorbereidde en naar een
roede plek zocht om zün machine neer te
zetten
Op dat oovenbllk van het ongeval hing er
over dat deel van het land een füne blauw
achtige regen- en nevelsluier, waardoor alles
In een waas gehuld was. Het oó’eluk vond
nlaats in een dicht beukenbosch. dat zich
ter z*'de van den straatweg tegen een heu
vel uitetrekt.
VermoedelUk heeft de piloot, die dezen
weg door het dal volgde, deren weg een mo
ment uit het oog verloren en zün machine
gestoken" om weer zicht op dien wee te
krVgetr. Die maakt op die plaats ech’er blijk
baar een scherpe bocht, zoodat hü toen In
bet geboomte terecht Is gekomen.
De toestand van den geredden passagier,
den Eneelschman Glen Kldstone geeft geen
■eden tot bezorgdheid De andere overleven
de. de tweede be*Uiurd-r nrins vdn Schaam- nu toe nog onbekende reden den verkeerden
burg-Llppe heeft verschrikkelijke brandwon
den opgeloonen. H’f Is bulten bewurtzüt» en
'Un toestand wordt bedenkelük geacht.
De eerste middag van algemeene beschou
wingen over de Rüksbegrootlng bad een vrij
onbeduidend verloop.
Alleen de heer Merchant, puntig als
steeds, wist een redevoering te geven in bree.
deren stut.
En natuurlük hee^ hü ook thans niet ver-
zulmd van zün voorliefde voor een demo
cratische regeeringsconcentratle te doen btü-
ïsn.
D* oude politiek* rot sou ook waarlük
beel zün verleden verloochend beUben. als
hü thans niet weer opnieuw getracht had.
de democratische elementen in de Kainer om
Nch heen te lokken. t
Tot op heden hebben 's heeren Mar-
«bant’S pogingen echter steeds gefaald; Hjn
grootste succes is geweest, dat hü indertijd
**n rechtsch kabinet ten val wist te brengen
op een votum, dat met demokratie niets te
asaken bad
Mr. Marehant geeft den moed echter niet
op, hü beproeft thans weer eens een ander
middeltje:
hü zet een vroom gezicht, hult zich In
gees tel Uk gewaad, beatügt den kansel en
spreekt:
.Gewaarborgd dient, dat met de
volksbelangen door het kapitaal niet
lichtvaardig wordt omgesprongen. In den
strijd daartegen dient men geen enkel
democratisch element te missen. Dit is
de roeping ook van de chrlstelüke par
tijen. Maar niet het doel, doch de wer.
king der chrlstelüke partijen is. dat zü
het doordringen van het beginsel der
dienende liefde In de staatkunde belet
ten. Maar juist dat beginsel der dienen
de liefde moet uitlokken tot democra
tische politiek. De R. K. Staatspartü
beeft broodnoodlg niet het materialisme,
dat de belangengroejien tevreden
met concessies, doch de toepassing
bet rellgieus-ethiach beginsel van
dienende liefde. In zün
Justitieel onderzoek naar
knoeierijen
Het raadslid Van der Loo te 'a-Graven-
hage heelt, volgens de Telegraaf vragen ge
steld aan het college van B en W.. in ver-
band met het justitieel onderzoek naar de
knoeierijen bij het Haagsch
i heer Van der Loo heeft B. en
het de»r Jagen aan den officier
W. overgelegd-
Knoeiei
levens gevraagd, w