i ONS BLAD De Nieuwe Sluis te IJmuiden L. FRANKENBERG, Alkmaaf I i tö JOH. Lauwers Dl NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN DONDERDAG 7 NOVEMBER 1929 DRIE EN TWINTIGSTE JAARGANG Na. 253 Voornaamste Nieuw» De radio-kwestie V eearU-T olbaas Jeugdige kerkdieven De kinderverlammingsziekte De poatvluchten naar Tram en boerenwagen Zeven slachtoffers De Culemborgsche moordzaak I <De laatste beletselen CAanstaande massa-schuttinèen Laat Uw drukwerken door ons vervaardigen Het geschikste adres' voor vereenigingsdrukwerk is Aanvaring tusschen twee Italiaansche schepen Bjj het aansteken van een kachel in brand geraakt Poging tot verstoring eener rad io-u itzend ing DUITSCH VLIEGTUIG BRANDEND OMLAAG GESTORT Het vuilvervoer te ’s-Gra venhage De aanvaring op de Westerschelde HET BINNENLANDSCH TELEGRAAFVERKEER In opdracht van B. en W. Barometers Thermometer* Invoering van brieftelegrammen overwogen AMSTERDAMS GASDIREC TEUR MET VERLOF De gevaren van een benzinepomp De tocht naar Zwitserland van de „Graf Zeppelin" Opticien PAYGLOP3 Alkmaar De beteekeni* van de nieuwe Junker* olie vliegtuigmotoren DE EENLING Hoe de ramp plaats vond f 750.- f 250.- f 125.- ^."2^ f 50.- 22^”’ f 40 RELIGIEUS-ETHISCH nlewww he* der ernstige ongelukken. een der niet De lezing o.a. van het Noor deinde der gemeente Graft, 0 Roermond» bewaarscholen gesloten züe Croydon hedenmorgen nm vim Amctérnam zoodat deze De klacht van Sweeris afgrwreem nen zien. de laatste KSO ton op maatregelen aangedrongen. rot met ia verband met het justitieel onderzoek. #ordt Ingesteld naar de gedragingen Te Blttard heeft zich een geval van kin derverlamming voorgedaan. Een proef aai genomen worden me* In voering van brief telegrammen. LICHT OP De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: uur <8 mln. Een herdenkingsrede der radio, gewijd aan Prins Max van Baden. Mi vartl» vsa V anderen vinam. Het mogailJke debat tassohen V. A. K. A en A V. K O. Te Roermond heeft op aandrang van den schoolarts, de overheid de bewaarscholen ge sloten In verband met de heerschende kin derverlamming. Bet 5-jarig zoontje der familie B. is aan de ziekte overleden. BV de algemeene l>< a< lieww hagen ever de h»sbegn>oUng 19» in de Tweede Kamer sttn de leiders ter S. D. AP. «n de A K. tractie aan het woord geweaM Verschenen is bet lusiinptg verslag ever Koloniën.’ Critlek op den gnwveme* den commandant. In de Chineeeehe provincie S>iwd stfn meer dan 2 mitUoen menschen den honger dood gestorven. het bet bet de nachti- kun- de we- NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD bemerkte, dat een ach ter oprijdende Ze inter ~r wigêi luoiuiiuut, zoodat deze werd beschadigd en de zich daarin I over maanden pevangontaatrat opgelegd Op IS September j-U beeft J. F. O. te recht gestaan voor den Amsterdamschen Po litierechter wagens bet vernielen van een draad van bet electriclteitanet op de Heu- vellaan te Hilversum, De bedoeling was geneest, om de verbin ding tusschen de V ARA.-studio, waar op den 20en April, den verjaardag van p.mii Juliana en tevens den vooravond van den arbeider!-feestdag 1 Met, uitgezonden werd en den Hllversumschen sender te verbreken. Men had echter een draad van het Mchtnet doorgesneden en dus gelukte de toeleg niet. Bü verstek werd C. tot 3 maanden gevan- jenlstraf veroordeeld. HU kwam to verzet en gisteren werd de zaak opnieuw behandeld, waarbU het vonnis werd bekrachtigd. in de zaak van bet het Belgische sa „Estella" bet Duitsche as ..Indra’ bü Hans had meer dan 430 000 IncbtmUlen afgelegd *on- De tijd nadert dus rr.s. waarc; wü officleele Ingebruikneming van dit 1 ge waterbouwkundige werk tegemoet rien w ABONNEMEN i LNveee Alkmaar SB Agentschappen: per week U el; per kwartaal f 3XS; per peel per kwartaal f MS bü rnoruttbetaUng. Later overleden Te Rotterdam is een 58-jarige vrouw uit de Tweede Wandeloordatraat bij het aan steken van sen petroleumkachel ia brand geraakt. Met ernstige brandwonden over het geheels lichaam is zij naar het ziekenhui* aan den Bergweg vervoerd, waar zij aaa de bekomen wonden is overleden. Naar „Het Volk’ verneemt, beeft Sweeri* d.d. 30 October vanwege bet parket van den Officier van Justitie e Hel schriftelijk be richt ontvangen dat de justitie ,zcen termen aanwezig" acht om aan zijn verzoek tot in stelling van een strafrechtelüke vervolging tegen een viertal personen, tegen wie volgens het Inzien van Sweeris tal van aanwijzingen 'ouden bestaan, die het instellen van een vervolging tegen ben wettigen, ter zake da derschap of medeplichtigheid aan *den dub belen roofmoord op de Van Wiggen* te Cu- emborg, in December 1923 gepleegd, gevolg e geven. Sedert een paar weken rollen de enorme deuren van de neuwe sluis -» IJmuiden been en weer. Niet voni bet dooi'aten van zeekasteelen. Hiervoor staat de Juts nog niet in verbinding met het bultenwuter. Ze schuiven log en langzaam door het water voor het later, passeer en van de zand bakken, die naar den groeten zandzuiger varen, welke de laatste weken bezig is met het wegzu gen van de laatste beletselen, die den toegang naar de nieuwe sluis van bui ten af nog verhinderen De Engelsche Minister van Luchtvaart pieeft een telegram gezonden aan den Dult- -chen M*ntser voor Transportwezen, waar- 'n hü uiting geeft aan zltn dien leedwezen b** het vernemen van het vliegongeluk in Kent en de daarbU te betreuren menschenlevens De Britsche drnadloo-e d‘en-t geeft log de volgende bijzonderheden: De machine vloog met een snelheid wel honderd mijlen per uur th de boome- de vlet—e! kwam in de boomen te han-en en het -middengedeelte van het toestel kwakte toen omlaag: een geweldige ontpl*ffln~ volgde en een moment later stond alias Ir lichte laaie. De pnns von Bchanmburg-Lippe kroop uit het wrak te voorschijn met bloed bedekt: h» rende weg van de plaats des onhePs naar sen nabl'staand huls om daar met Croydon te tcUfonxirrn Ktdstone sprong door een der raampjes sh wilde daarna de anderen helpen maar de vlammenzee belette zHn povlngen. HU werd ner auto naar het Cottage hospitaal te Ca- ‘ertiam vervoerd, waar hU eerst nog echte’ -ie vllecleid'nv van Croydon telefonisch op ie hrogte bracht. UnUlllAI IKTKIJS: Van regest f l-Z*. rike r—gv» meer SJK KEtXAMS pet reget f 11» war de eeema pagsaa. vaar de everts* pagina s •-» KUBKIEK .VKAAU EN AANBOD* b* 11 i ti Uiig pee ptaaSMB* t SA* pee aWwetaaW vaa t r*g*M; taSera regat *4* tram op zijn wagen instormde, zwaar i bevindende koolrapen naar alle kanten ever den weg werden verspreid. Ook de tram zelf had van deze botsing xwaar te lijden. Het paard van den landbouwer, dat eveneens Kneuzingen bekwam, moest naar de Veeart- senijkundige School worden vervoerd. HU was adelborst op de ..Hogue", die ta de Noordzee tn 1914 door een duikboot werd ge torpedeerd HU werd gered na een uur In het water te hebben gelegen. In 1927 brak de motorboot waarin hu met een snelheid van 50 mijl voer, in tweén. tn de Solent. HU en de andere inzittenden lagen een half tmr in het water vóór zU gered werden. In 192S moest het vliegtuig, waarin hU naar Kenya vloog, in den Wl’tcn N1J1 een noodlanding maken doch hU werd daarbU niet gekwetst. In Augustus van dit jaar sloeg een auto, waarin hu te Belfast In een wedstrijd meereed, over den kop HU was weer ongedeerd. Prins Eugène von Schaumburg-Llppe Is de eenige van de bemanning (hU deed dienst als tweede bestuurder) die in leven bleef, zU bet dan ook deerlUk gewond HU ia een neef van den taats'en konlng van Wurtemberg Rodschinka. de piloot, die ontkwam, had 10 jaar lang gevlogen, vooral op het tra- 'ect B-rlHn-MOnchen en Weenen en geen Nederlanders aaa De heer Vogt is bang v*er verbreking De heer Vogt, directeur der A V. H O., heeft thans weer een acbrUven aan.de V. A. R. A. gezonden, waaraan vrU het vol gende ontleenen: Het spUt mU wel. dat u als voorsteller van een debat er op bluft aandringen, dat uw eigen wenschen ter zake van de wUze sraarop dat debat zal worden gehouden, volledig in- gewtlllgd zullen worden. Ik wil u nochtans dat voordeel niet onthouden. Ik eisch echter en dat is mUn recht dat u. voordat Ik mUn definitief antwoord geef, de onomwonden gegeven toestemming produceert van den directeur-generaal der P. T. T.. waarin Z. H. E. O. u de verzekering geeft, dat de op den deba'avond uit te spre ken redevoeringen niet door of vanwege' P. T. T. zullen srorden onderbroken, noch te voren wat den Inhoud betreft, eenige be perking zullen ondergaan, anders dan die door de wet duldeliik gesteld. Het moet u. dank zU uw gevestigd aan zien bü P. T. T„ niet moeilijk vallen, de verlangde toestemming te bekomen. Hei Duitsche vliegtuig vsa den dienst Londen—Amsterdam—Berlijn is te Mardin (graafschap Kent) brandend omlaag gestort. 7 personen werden gedood. Het vliegtuig beeft Cr te 9.44 uur verlaten om via Amsterdam naar Berlijn te vertrekken met 4 passagiers en een equipage van 4 personen aan boord. Men gelooft, dat slechts 1 passagier er het leven heeft afgebracht. Er bevonden zich boord Inzake het verongelukken van het Duit sche Verkeersvliegtuig D 903 wordt nader gemeld, dat het weer, toen hel vliegtuig van Croydon vertrok, vrij nevelig was. Om het leven zijn gekomen de vlieger-captain en de marconist, benevens 3 Engelsche pasaa- gien De Steward werd zwaai gewond. BUKEAU: HOP g, AUKMAAK Tslsf»—: MnsiBMnUn Nn. U> Bedne'le N*u 03 De op heden bepaalde vlucht van ..Graf Zeppelin" boven Zwitserland is derorn uitgesteld en nu tot Zaterdag as. in verband met het nevelachtige weer, waar door een groot gedeelte van het genoegen der passagiers door het slechte uitzicht zou worden ontnomen Het zal onzen lezers waarschUnlük Inte- résseeren. eens een paar v-nre'ijkende cU- fers te hooren ovei de bestaande en de nieuwe sluis Deze cüfen, tmmen geven een j knoeierijen bij het Haagsche vuilvervoer. De L,- - -L W. gevraagd, bet dezer dagen aan den officier van justi- -*n w. overgelegde rapport van het onderzoek naar de knoeierijen te publicee- ren en levens gevraagd, welke maatregelen B. en w. in verband met de resultaten van het onderzoek reeds hebben getroffen. Het heeft nl zeer de aandacht getrokken, dat de overeenkomst met den pachter van het vuilvervoer de firma Buth. door bet col lege van B. en W. is te niet gedaan, zonder dat de reden is gepubliceerd. De heer Van heeft destijds ook in den raad uit en s’o’en dat de zwaar gewonde Prins zn Schaumburg-Llppe korten tijd later aan zijn verwor et. is bezweken. Van de vier passagiers van de D 903 van de Deutsche Lufthansa die gistermorgen nabu Marden Park (niet ver van Croydon Is verongelukt is alleen In het leven gebleven de mlllionair Capt. Lieut. Olen Kids tone, een luto-coureur en vlieger. HU klauterde uit een der raampjes der cabine en wist zich zoo in veiligheid te brengen. HU is i verscheidene malen in zün leven aan den dood ontsnapt verteld het „Hbld.". men begonnen De laatste legde het af Gisteren reed een landbouwer met wagen op den tramweg van den Biltschen straatweg in de richting Utrceht, toen hij Barometerstand 9 uur v m TM. Achtend! De ^erseterftkelUke vliegramp aahtj Kaa* in Engeland. De namen der slaehteffera. Te DJask aangekomen Het vijfde postvliegtuig vertrok gistermor gen om 5 25 uit Bagdad en kwam om 10 22 uur te Bush-.r aan. Het toestel is hier f- land, om benzine in te nemen en vertrok daarop om 11.10 uur naar Djask waar het om 16 30 uur arriveerde. Aan boord is alles wel. Heden zou de reis voortgezet worden. schen passagier spreken, is het niet uitge- verval zullen hebben te weerstaan. En zü zien er niet naar uit, dat zü onder den lart zullen bezwtlken! Op de sluis zelt is men druk ‘ezig met de afwerking. De zwfere hekka' worden reeds op hun plaats gezet en In de be- dieningsgebouwen word' de laai-te hand gelegd aan de toon tag- van de Installatie*. Men weet dat nog één deur geplaatst moet worden Het bultcnhocfd zal nl twee deuren krügen De voorbereidtogzwerken des Zaterdaqavcmds dikwjl» beweren 1 h'ervan vorderen zoel kan ar een lange rü van neescheper In het voorroef Met den bouw van de dlrectiegetxmwen lakanaal liggen wachten op schutting. De eerste btyeenkomst van Fransche kabinet. Een der schepen gesonken Gisterenmorgen ongeveer 7 uur heeft een aanvaring plaats gehad tusschen twee Ita liaansche schepen, de „Atlantide" en de ..Barbana B’ tn de Heyzche Haven in de nabüheid van de Heyplat tegenover de ha ven van Schiedam De ..Barbana B.’ kreeg een gat aan stuurboordzijde, ongeveer midscheeps, waar, dom bet schip onmkfdenflk zonk. De sleepbooten Drijfdok 2 en 3 van Wil ton, de .Adelaar", de ..Ponbon” van de xleepbootmaatschappU De Wit en een sleep boot van de Intern. Sleepboot MU hebben gezamenJUk bet gezonken schip naar den :ant gesleept en het daar vastgeset. De oorzaak Is vermoeelijk, dat schepen uit het roer Is geloopen. Persoonlüke Ongelukken kwamen voor. De Rotterdamsche rivier-politie heeft het volgende lelaas gegeven van de aanvaring welke gisteren in de Heysche Haven tegen over de haven van Schiedam heeft plaats gehad tusschen de stoomschepen .Atlantide" en .Barbana B." Het was hoogtü, toen de „Atlantideeen xlauaaus—e v„n ton. to^benoo- rende aan de N. V. Atlantide te Genua, de Waalhaven uitvoer in de richting naar zee Het schip was diep geladen en het weer eenlgszlns heiig. De .Atlantide" wikte om tot aardig beeld van de grootte van dit bouw werk en tevens laten zü ultk men hoe Teneinde de bedrUfsultkom-ten van d«n Telegraafdienst te verbeteren, wordt overwo gen om In het btnenlandsch telegraafverkeer 'en proef e nemen met brieftelegrammen. Brieftelegrammen zijn telegrammen, wrik* per draad naar de plaats van bestemming worden overgebracht en daarna door den oostd lenst tn de eerstvolgende gewone brief- oostbestelling worden bezorgd. De overselning van deze telegrammen zou moeten ge chieden nè die der overige voor handen telegrammen. De tnhoud zou uit sluitend verstaanbare taal moeten bevatten. De prUs van deze soorten van telegrammen *s aanvankelUk gedacht op 7/10 deel van bet gewone tarief Omtrent het voorste is het gevoelen ge vraagd van verschillende organen uit d* kringen van handel en nUverbeid. met nam* wn een oordeel te verkrUgen omtrent d* vraag of brieftelegrammen als verkeersmiddel n een bestaande behoefte zouden i ijls slim In het bevestigend geval zou een eventueel* proefneming vooraf nog goedkeuring hooger hand behoeven. In verband met het justitieel onderzoek, dat dordt ingesteld naar de gedragingen van den directeur der gasfabrieken te Am sterdam naar aanleiding waarvan de recht bank termen aanwezig achtte om een huis zoeking te gelasten bü derea hoofdambtenaar hebben, meldt „Het Volk". B. en W. zich beraden ever de vraag of. hangende het onderzoek der justitie, maatregelen dienen te worden genomen. Besloten Is den gasdirecteur op te dragen Verlof te nemen, totdat het na beëindiging van het onderzoek mogelUk zal zUn een de finitieve beslissing te nemen. In de WetenschappelUke Vereenlglng voor Luchtvaart hield de eerste Wetenschappe lUke medewerker van prof Junkers, dr. ir. GasterstAdt. een zeer interessante over de nieuwste Junkersmotoren. De nieuwe motor, de F 0.4 heeft 1000 JJL en 6 cyyllynders. Het olleverbrulk bedraagt I ongeveer 1M gram per PK. per uur. Met’ dezen nieuwen motor behoeft ongeveer 35 pet. minder gewicht aan brandstof te wor den meaegevoerd dan bü een vliegtuig, dat is uitgerust met een Dieselmotor. Floris Vos, de tollen-rammer, heelt Dins dag in de Kamer zün maidenspeech gehouden zün figuur was er niet zoo heldhaftig als op den Mulderweg IndertUd; hü deed ei zelfs een beetje komisch-onbeholpen, loei: hü b.v. door den voorzitter tot de orde van de algemeene beschouwingen terugge roepen in zün wanhoop uitriep: „Dan krüs ik mUn uur niet vol!” Maar dat is hel ergste niet in het geval- Vos: parlementaire routine zou ten slotte te leeren zün. Erger Is bet, dat hier weer nutteloos en zonder eenlg uitzicht op resultaat In het al gemeen belang een Kamerzetel bezet tüljkl te zUn. Met veel bombarie heeft de heer Vos ge sproken van zün partü. var* zün partu- program, van zün partUbeginselen: hü w" opkomen voor de heele massa van bu’gers welke tusschen de kapitalisten eener- en de arbeiders anderzijds staan; hü verklaard-- zich vóór dn en tegen dat, hü was oa ook voor opruiming van tollen! Van den eenen kant wat hol gepraat over groote beginselen, door de toepassing waarvan het algemeen belang gediend moet worden (over het algemeen waarheden als koelen), van den anderen kant al te spoedig een afdaling In büsonderheden welke toevallig het naast liggen In den ge zichtskring. En zoo iemand staat dan alleen. Zonder bezielend beginsel en zonder aan- hangl Wat valt er dan te bereiken! We beleven een reprise van de parlemen taire revue-Ter Hall Ter Hall kwam, zag en- bereikte niets. Be* zal den beer Vos niet anders ver- awa. Op heeter daad betrapt Dinsdagavond omstreeks hall tien merkte de gemeenle-pqlitie te Weert, dat er licht brandde in de Si. Martinuskerk, aldaar. De politie omringelde bet kerkgebouw, terwijl onderlus: chen de sleutel bij aen koster werd gehaald. Binnengekomen trollen de politie agenten den 17-jarigen J. S en den 18 ja rigen L. L, beiden uit Weert. Zij bekenden aanstonds, dat zij zich hadden laten inslui ten en met een ijzeren staal, die zij uit de binrendeur van den hoofdingang hadden ge broken, getracht hadden, de offerblokken te lorceeren. he’gcen ech'er mislukte. Beiden werden naar Roermond overgebracht waar zij Ier beschikking yan de justitie werden gesteld. Een nl*—t taivernvaraar Heeds lang Is het verkeersopstakeL de tol Mttl r .Ki, een doorn in bet oog van de weggebruikers. Door den raad werd reeds een paar jaar geleden besloten den tol op te heffen, mits een ultkeerkig uit het wegenfonds zou wor den ontvangen, wat echter tot nu toe niet gebeulde. De tolheffing ging dus door. Per 1 Januari loopt de pacht van den tegen woordlgen tolgaarder af. zoodat een openbare verpachting werd gehouden Tot verbazing van velen pachtte de heer C. Sleowetda, veearts alhier, den tol, maar tol zal door hem niet worden geheven. JDe tol openen, en met ketting en hsmg- slot verzegelen zal m'n eerste en eenige werk zün In m'n nieuwe functie", ver klaarde de a s pachter. Een practische manier om een tol te veroveren! "I Volmode ulfkeorinaeo f 3000 OI» STRAFFE VAh VERLIES reed Maar vlak voor d’ sluis ligt nog al- tüd de dam. waarosei voorheen de toe gangsweg naar de bestaande sluizen lag Hü vormde de verbinding tusschen net slulsei- land en de Breessap Deze verbinding gaat nu over de nieuw* sluis, terwül men bez-g is de dam snel te doen verdwijnen Door het voortdurend wegzulgen van zand wordt hü ondermi'nd. waarna eene stuk na het andere Instort en in water verdwijnt. Een bord „levensgevaarlijk” waarschuwt re^ds voor bet betrecen van dit gevaarlük gedeelte. Binnenkort zal bet buitenwater dus vrü naar de sluis kunnen stroomen. waarbU de groote deuren voor het eerst d’i druk van De namen der slachtoffers De Duitsche Lufthansa deelt omtrent de oorzaak van de ramp van het drie-motorige Junker verkeers-vliegtuig D. 903 mede, dat het toestel, nadat het van proydon op weg naar Amsterdam was opgestegen, nabü Ca terham in zulk een dichten mist geraakte dat de piloot zich genoodzaakt zag een noodlanding te doen. Bü deze landing raakte een der vleugels een heuvelkam aan. waar door de machine zoodanig beschadigd werd dat zü -n brand vloog. Van de vier zich aan boord bevindende Engelsche passagiers werden drie gedood, nl Mr. Jones. Mr. Milne en Mr. Jasper, waar van de eerste op reis was naar Amsterdam De Engelsche Commander Glen Kidstone en de Duitsche passagier Prins zu Schaum burg-Llppe werden gewond, waarvan de lastete ernstig. De drie leden der bemanning, de eerste- nlloot Brvno Rodschinka. de mecanicien Willy Ulrich en de marconist Nicklas kwa men eveneens om. Aangerlen de berichten uit Londen alle van zeven dooden en één geredden Engel- stelt van de T installatierede aelde de voorzitter, dat ons groo.e din gen te doen staan In dit eerste jaar. Meent hü. dat deze zullen totstandko men door het kabinet, waarvan niemand verantwoordelükheid durft op zieb ne men Daartoe moeten er andere mannen komen, die niet alleen het etiket r.-k. dragen, doch in lederen vezel naar de katholieke beginselen willen leven." Eoo predikt de nieuwbakken kanselre denaar. Het I* mr. MazahaM. da «ilMwatg damn- krast, die ons zal leeren. h«e w* 0B9* rvll- gteus-ethlsche beginselen beleven moeten; hü doet een beroep op het christelijk begin sel van de dienende liefde, ja. hü treedt op als moraal-theoloog en onderscheidt de ka tholieken tn twee groepen; tn katholieken, die alleen het etiket R. K dragen èn in dito's, Alle to lederen vezel naar de katho lieke beginselen willen leven." Deze laatste zün natuurtük de demokra- UBch-geztoden onder ons, de braven, die met mr Marehant zouden mogen samen werken om hemop den lang verbeiden troon te helpen. De heer Marehant moge echter weten dat de katholieken zich tot andere moraal theologen wenden, wanneer zü Ingellcht willen worden over hun religieus.ethische plichten, wU aanvaarden een dergelüke pre dikatie niet van den vermomden kansel redenaar. die voor zich zelf <«i zijn partij lak heeft aan alle chrlstelük beginsel, integen deel het chrtetelük Ideaal juist zoo sterk mo gelUk weerstreeft, en thans den preektoon alleen maar aanneemt om er politiek ge sproken beter van te worden, om dtn weg te bereiden voor een demokratlsche concentra tie tot meerdere eer en glorie van mr. Mar chant en de zijnen. wal houden. Teen het schip ter hoogte van ae heyp.aat was. Kwam oe „Baraana B" aanvaren Dit schip meet 6240 ton. behoorde vroeger tot d* Italiaansche Marine en is thans eigendom van de reedcrü Garrl-a.dl te Genua De ..Barbana B." zou op dat oogen- bllk aan een sleepboot vastmaken. Blükbaar •Am men vanaa a.w sa^p da „A. a..tida i.l t kunnen omzeüen. zoodat. de ..Barbana B." recht op stuurboordzüde van het andere Xtop aauvoer. ue steven boorue ic,i mA. cheeps th den stuurboordkant en maakte zoon groot gat, dat de „AUanUde" oninid- dellljk begon te zinken. .Van verschillende kanten schoten sleepbooten toe. die direct vastmaakcen en de „Atlantide" een eind ycrdqr de rivier afs’eepten. Het schip was reeds roever ggaonken, dat het dek nog deents een meter van oen vasurspA^*! *F was, toen bet aan den grond werd geaet H.t ■chip zit vrü hoog en heeft betrekkelljk gun stig water, zoodat het alleen In geval van hoogtü tot aan het dek onder water zal ka men. De bemanning is voorlooplg aan boord jebleven. Alt» «bonne'a op dll Mad i|m laaevoise •ezea oo*»v«llea vereekerd toot cea der AANGIFTE moet VCU |U UUJJ VClHUiUCiCfl WCiB CU tCVCliO zaai» r-asw-aa nww UC 4 UCKC Het nieuwe bultentoeleldlngskanaal. ach- straks massa-schuttingen zullen piaats heb- tie en B ter bet pantserfort om. is zoo goes als ge- ben. Bekend is dat de schutkclk var de nieu we sluis 400 M. lang en 5C M. breed Is Die van de bestaande groote sluis meet 225 x 25 M. Nemen we nu als voorbeeld vter schepen: de Brabant la" de „Roepa t de Jason" en de „Waalstroom Eerstgenoemd set In meet 20 300 ton de tweede 755T de derde 3200 en J de laatste l<00 ton I “er 00 - Wanneer de Brabant!*in de oude sluis 'T* ligt, dan vult zy de geheele kolk. In de nieuwe sluis echter zullen twe» zu’ke sche pen ligplaats kunnen nemen niet al'een. maar er zal bovendier ros ruimte te over zün voor twee scheper 'van de aimetlngen der „Jason" Dar wordt dus ir. één schut ting 47000 ton tegelijk doorgelaten Typisch Is ook de volgende verge*liking: In de bestaande sluU is ruimte voor 4 schepen, met afmetingen als de ..Waal stroom.’ In de nieuwe sluis is echter ruimte voor 13 van deze schepen d i dr'etnaal zooveel. Dat dit van groote bete kenis s: zal men beerijpen. wanneer men de stijgende cüfers ziet van het scheepvaartverkee’ do«r de aluizen. --- - i» waar oei schuttingen reeds opgeld kan doen wordt <asthui« overgebracht. De oorzaak V. ”3 Dan ongeval ii dat een benzinepomp, welke in -- ---1 van het schip was geplaa’et, lekte, waardoor benzinedampen ia het slaapvertrek zijn doorgedrongen. Door opstijgende dempen bedwelmd Te Amsterdam zijn een schipper en diena vrouw, wonende op een zandbak, liggende in den Amstel, door benzinedampen be dwelmd geraakt Door den G. G. en G. D. zijn de levensgeesten bij beiden weder opge- ------ -- -- - wekt. Een dokter achtte opname van den En dat het voorree! van massa- J mao noodzakelijk Hij is naar het Binnen- van het Aan den sterken stroom te wfjtea In zün uitspraak rammen yan door t:‘ weert In den nacht van 11 op 12 September *11. verklaart de raad van onderzoek voor de scheepvaart te Antwerpen, dat de manoeuvres van de „Indra" te laat werden uitgevoerd. Volga de‘ getuigenis der officie ren functlonneerde het roer niet gemak- kêlük genoeg waardoor men een minuut verloor, die den dood van tal van zeellecen tengevolge had. Nochtans is de raad van oordeel, dat de aanvaring aan den sterken stroom, die op dat oogenblik stond, te wüten la. VAN ALLE RECHTEN. GE5CH1EDEM LITERLIJK DRIEMAAL ViER EM IWIsTIG UREA AA HEI ONGEVAL Nadere berichten over bet ongeluk melden, dat ooggetuigen hebben verklaard, het vlieg tuig te hebben zien cirkelen op geringe hoogte. ZU dachten, dat de bestuurder wel licht een landing voorbereidde en naar een roede plek zocht om zün machine neer te zetten Op dat oovenbllk van het ongeval hing er over dat deel van het land een füne blauw achtige regen- en nevelsluier, waardoor alles In een waas gehuld was. Het oó’eluk vond nlaats in een dicht beukenbosch. dat zich ter z*'de van den straatweg tegen een heu vel uitetrekt. VermoedelUk heeft de piloot, die dezen weg door het dal volgde, deren weg een mo ment uit het oog verloren en zün machine gestoken" om weer zicht op dien wee te krVgetr. Die maakt op die plaats ech’er blijk baar een scherpe bocht, zoodat hü toen In bet geboomte terecht Is gekomen. De toestand van den geredden passagier, den Eneelschman Glen Kldstone geeft geen ■eden tot bezorgdheid De andere overleven de. de tweede be*Uiurd-r nrins vdn Schaam- nu toe nog onbekende reden den verkeerden burg-Llppe heeft verschrikkelijke brandwon den opgeloonen. H’f Is bulten bewurtzüt» en 'Un toestand wordt bedenkelük geacht. De eerste middag van algemeene beschou wingen over de Rüksbegrootlng bad een vrij onbeduidend verloop. Alleen de heer Merchant, puntig als steeds, wist een redevoering te geven in bree. deren stut. En natuurlük hee^ hü ook thans niet ver- zulmd van zün voorliefde voor een demo cratische regeeringsconcentratle te doen btü- ïsn. D* oude politiek* rot sou ook waarlük beel zün verleden verloochend beUben. als hü thans niet weer opnieuw getracht had. de democratische elementen in de Kainer om Nch heen te lokken. t Tot op heden hebben 's heeren Mar- «bant’S pogingen echter steeds gefaald; Hjn grootste succes is geweest, dat hü indertijd **n rechtsch kabinet ten val wist te brengen op een votum, dat met demokratie niets te asaken bad Mr. Marehant geeft den moed echter niet op, hü beproeft thans weer eens een ander middeltje: hü zet een vroom gezicht, hult zich In gees tel Uk gewaad, beatügt den kansel en spreekt: .Gewaarborgd dient, dat met de volksbelangen door het kapitaal niet lichtvaardig wordt omgesprongen. In den strijd daartegen dient men geen enkel democratisch element te missen. Dit is de roeping ook van de chrlstelüke par tijen. Maar niet het doel, doch de wer. king der chrlstelüke partijen is. dat zü het doordringen van het beginsel der dienende liefde In de staatkunde belet ten. Maar juist dat beginsel der dienen de liefde moet uitlokken tot democra tische politiek. De R. K. Staatspartü beeft broodnoodlg niet het materialisme, dat de belangengroejien tevreden met concessies, doch de toepassing bet rellgieus-ethiach beginsel van dienende liefde. In zün Justitieel onderzoek naar knoeierijen Het raadslid Van der Loo te 'a-Graven- hage heelt, volgens de Telegraaf vragen ge steld aan het college van B en W.. in ver- band met het justitieel onderzoek naar de knoeierijen bij het Haagsch i heer Van der Loo heeft B. en het de»r Jagen aan den officier W. overgelegd- Knoeiei levens gevraagd, w

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 1