Binnenlandsch Nieuws VOOR DE HUISKAMER DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE EERSTE BLAD DINSDAG 12 NOVEMBER 1929 De brief ran Prof. Van Eysinga LUCHTVAART KUNST EN KENNIS HET VERKEER DER K. L. M. De Ned. Juristéh-vereeniging Een kleermaker! je LEGER EN VLOOT De werkverschaffing lepenziekte te Baarn DE ANNA-KLINIEK VOOR ORTHOPAEDIE TE LEIDEN Ten geschenke aangeboden aan den Staat De opening door minister Verschuur De Pooltocht van den „Zeppelin” Huldiging luit.-generaal Van Everdingen Üksseruminrichting te Rotterdam HET LANDGOED „SORGHVLIET” TE ’s-GRAVENHAGE Het grootste landsvliegtuig ter wereld NOGMAALS HET BEZOEK VAN KARDINAAL VAN ROSSUM AAN H. M. DE KONINGIN Het Engelsche luchtschip „R. 100” Het terrein van het Paleis voor Volksvlijt De voltooiing van de Coenhaven te Amsterdam Volledige tandprothese door technici Het vervoer van Limburgsche kolen Sportvliegtuig omlaag gestort De militaire werken te Naarden De Allard Piersonstichting te Amsterdam Nederland en China BLADZIJDE 2 In da „Heraut" schrijft prof. dr. H. Kuy- De echtheid ervan I 1868. ‘8 Jankers O 38 met A iet nen i i 3. jO .4 43. on ft 1 1 Nederland en Oostenrijk Ingediend 1» een wetsontwerp tot goed keuring van het op C n venhage tusschen Nederland en gesloten handels- en scheepvaartverdrag en van het L protocol. c t a u 1 1 aan dc Jan waa trotech op zyn overwinning, hy voelde zich *n ware héld, nu hy tonder de hulp van and’ran, den woeaten tygei had geveld. De anderen ontwaakten en zagen toen wat was geschied, Tryn was trotsch op haar Jan Klaaasen. „Grooter held," zei ze. ..ia er niet.” .d v« p 1» •vr 1X: gei f l< n n T M belang- nakers- tallerlei geweigerd heeft inlichtingen te verschaffen en zich met een uitvoerig schrijven tot den minister heeft gewend. en Nij- belangheb- -icoeld tei 1929, ter verkrijging e Na verloop van dertig jaar was de arme Badensche knaap een rijk man geworden. Meer dan een millioen gulden bedroeg zijn vermogen. Omdat hy ryk genoeg i Engelsche klimaat niet gezond t i was. deed hy zijn zaak van de hand en ver- De „Staatscourant" van gisteravond bevat de volgende mededeeling: Weer voldoende spoorwagons De Limburgsche mijnen konden gisteren wper over voldoende spoorwagons beschikken Aangenomen mag worden, lat de toestand nu weer spoedig normaal te. en het voor hem Woensdag een proefvlucht Het nieuwe Engelsche luchtsch p „R. 100" zal by gunstige weersomstandigheden Woenz dagmorgen as. voor de eerste maal de hal te Howden verlaten. Het luchtschip zal onmlddeliyk naar Car dington vliegen, om daar aan den anker- mast te worden vastgemaakt. Dacr zullen de eerste proeven worden genomen. Majoor Scott zal he* commando voeren. Dezw heeft ook de tot nu tce gehouden proefvluchten van de 101” geeid. zaal de officieele openinj de Anna-Kliniek voor ortl Onder de talrijke Een borstbeeld aangeboden Gisteravond werd in tegenwoordigheid van vele burgerlijke en militaire autoritei ten, in de groote receptiezaal in het stad huis te Breda een bronzen borstbeeld aan I G. G. van Everdingen. oud- der Kon. MiL Academie aange- Om bet onrechtmatige dezer critiek te toonen wyst de hoogleeraar dan op eerbiedige ontvangst, die Luther in hoogst eigen persoon deed ten deel vallen aan den pwuseiyken gezant Vergerio. zoodat deze aan den Paus berichtte, dat de officieele ont vangst hem door de ketters bereid zyn ver wachtingen had overtroffen! Verder op de officieele begroeting van kardinaal du Bellar namens den Raad van de stad Genève Men bood hem zes groote kruiken wijn aan. ter- wyi de burgemeester met enkele raadsleden werd afgevaardigd om den kardinaal by den avondmaaltyd gezelschap te houden. Calvyn zelf ontving kardinaal Sadolet, tegen wlen hg vroeger had geschreven, hoffelyk in zyn huls toen deze met zyn tegenstander per- sooniyk kennis wenschte te maken. De hoogleeraar besluit ten slotte: De bouw van een nieuw gebouw De plannen voor den bouw van een nieu we serumlnrlchtlng te Rotterdam liggen ge reed en met de voorbereiding van de uit- voering is reeds een begin gemaakt. Het nieuwe gebouw komt asm de Hooge Boomen, ongeveer op de grens van Rotterdam en Schiedam. D rgamsatle, die dat terrein thans als sportterrein gebruikt, heeft reeds bericht ontvxangen, dat zy het moet ont-‘ ruimen. Wellicht zal het nieuwe gebouw nog tegen het einde van den zomer van het volgende jaar worden voltooid. Maandagmiddag ztortte het sportvliegtuig van den industrieel Hilger uit Chemnitz bo- De moeilijkheden bU de verzekering Naar Wolff uit Berlijn mededeelt, heeft dr. Eckener verklaard dat, als het waariyk onmogelyk sou biyken, het luchtajhlp voor den Pooltocht in Duitachland te verzekeren, dit wellicht met de hulp van Engeland sou gelukken en dat anders nog wel middelen en wegen gevonden zouden wordei. om de moeilijkheden te boven te komen De kwestie met de bemanning is opgelost. Een voldoend sterke equipage heeft zich be reid verklaard aan de Poolvaart deel te ne men Haar is daartoe een toeslag op het loon toegekend. Ingediend is een wetsontwerp tot onderz- handschen verkoop van de voormalige mi litaire werken aan de Kamemelksloot te Naarden, met den verbindingsweg naar de gemeente Bussum (Fortlaan) aan de ge meente Naarden, voor f 9400 De gemeente Naarden heeft ten dienste van de stads uitbreiding deze werken te koop gevraagd. In Marseille staat een kerk, die hy liet bouwen. Aan een andere kerk in die stad schonk hy een kostbaar orgel. Ook stichtte hy er een hospitaal en verschillende gestich ten voor weldadigheid. Ook zyn vaderstad ontving groote geld sommen voor allerlei nuttige doeleinden De polytechnische school, het oudemannenhuis voortdurende snelheid bereikt en het weeshuis te Karlsruhe, de hoofdstad van Baden, kregen eveneens zeer ryke giften. De eens zoo arme kleèi knecht besteedde tonnen gouds vooi nuttige Instellingen. De groothertog van Baden schonk ridderorde en gat hem later ook het rèïht. den voornamen titel van Vryheer te voeren. Den 17den November 1833 stierf de Vry heer George Stulz van Ortenljerg op zyn landgoed te Hyères. Diep werd hy betreurd door allen, die hem hadden gekend. Tn zyn geboorteplaats richtte men een ge- denkteeken voor hem op. Behalve dit gedenkteeken getuigen nog steeds tal van schoone instellingen van zyn liefde voor de lydende menschheid. 41. Al brullend greep de tyger Jan Klaas»en met zijn klauwen beet, bet dier sperde wijd m kaken. Jan voelde zyn adem, brandend beet. Doch Jan verweerde zich dapper, ging duchtig met «Un zwaard te keer tot de tyger Jan losliet en toen stervend viel ter neer. Op de vragen van het Tweede Kamerlid, den heer Heemskerk, betreffende de authen ticiteit van den in de pers afgedrukten, door den Rynvaartcommissarls prof. jhr. mr Van Eysinga tot den Minister van Buiten!. Zaken gerichten brief en betreffende het blijkens dien brief door de Nederlandsche delegatie in de thans gehouden wordende zitting van de Centrale Commissie voor de Rynvaart wellicht te verstrekken overzicht ter zake van de verbetering van den toestand der Schelde en Ryn verbindende tusschenwate ren. heeft de mMlster geantwoord: Bedoelde brief, uit welks inhoud duldehjk biykt, dat 1 Een nieuw plan van ruim f It millioen B. en W. van Amsterdam hebben voor de voltooiing van de Coenhaven een nieuw plan doen opmaken, dat meer biedt dan het eerste. Zoo wordt circa 900 M meer kadelengte en 15000 M3, meer ligplaats (op boelen) voor zeeschepen verkregen, bene vens circa 1000 M. meer kadelengte en 5000 M- meer llgplaatst voor binnenvaartuigen. Verder krygt de volgens dit plan meest WesteUJke pier aan belde zyden ligplaats voor zeeschepen en is, ter voorziening in de behoefte aan ligplaats voor de binnensche pen. die goederen voor overlading in zee schepen aanvoeren of daaruit goederen heb ben over te nemen, tusschen de op die pier te bouwen loodsen en de westeiyke begren zing van de pier een binnenhaven ontwor pen ter breedte van 25 M en ter diepte van 150 M A P. Aldus uitgevoerd zal de Coenhaven on- getwyfeld aan alle else hen. welke in de toe komst aan havenemplacementen dienen te worden gesteld, voldoen, meenen B. en W. B. en W. achten het economisch het plan In eens uit e voeren, waarvoor een crediet van 12.145.000 noodlg is. De Beriynsche correspondent vau bet Hbld." schryft een en ander over het groot ste landvliegtulg ter wereld. Aan zyn inte ressante beschouwing ontleenen wy het vol- gede: Het ideaal van Junkers is een reusach tige machine, veel grooter dan „G. 38" en zelfs „Do-X", die slechts uit één dikken vleugel zal bestaan, zoo breed en massief, dat daarin alle motoren en bovendien de ka juiten, bagageruimen enz. opgenomen zyn, een En onze Koningin heeft door Kardinaal vah Roesum met welwillendheid en hoffeiyk- held by zich ontvangen, volkomen In de lyn gehandeld van onze „Hervormde voorouders". De fout ligt alleen maar daarin, dat anti papistische dry vers als de Protestant van de historie van het Protestantisme zoo bitter weinig afweten. boschbeheer wordt opgevolgd, met uitzon dering echter van het gedeelte, dat betrek king heeft op de Beautortlaan en den Mo lenweg. De commissie zou aan deze twee lanen alleen de hoornen, die dood zijn, wil len zien verwijderd. Tn verband met den stap, dien Ca Minis ter van Bultenlandsche Zaker heeft gedaan by den voorzitter van den Nedenandschen Journalistenkring Inzake de publicatie in het „Utrechtsch stuur thans een brief aan den Minister ge zonden, waarin t-- bestuur van den kring op voorstel van den voorzitter als zyn meenlng heeft uit gesproken, dat er zijnerzijds thans geen aan leiding meer bestaat zich met deze aange legenheid te bemoeien, wyi de heer Ritter S' bodta. De burgemeester van Breda, mr. dr. W. G. A. van Sonsbeeck, hield een redevou ring, waarna hij het borstbeeld onthulde. Luitenant-generaal Van Everdingen sprak een dankwoord, waarna de tegenwoordige gouverneur der K. M A-, overste Van der Harst, zeide, dat het borstbeeld geplaatst zou worden in de receptiezaal der K. M- A. Zondag vloog het K.L.M. vliegtuig buis ts Bred PH-AEH ondanks vliegend stormweer vol- I luit.-generaal gena dienstregeling naar Londen. Het was gouverneur d de eenige dienst, welke op regelmatige wij ze naar Londen werd uitgevoerd. Voortdurende snelheid van meer dan 200 K.M. In de aula van de gemeentelijke univer- siteit te Amsterdam werd gisteravond de eerste openbare bijeenkomst gehouden van de „Allard Pierson Stichting Zeer velen waren aanwezig, waaronder bekende per soonlijkheden uit wetenschappelijk en kunst lievende kringen. De burgemeester van Amsterdam, de heer W. de VÏugt. sprak een openingswoord, waarbij hij o.m. mededeelde, dat nu het den Minister van Onderwijs niet mogelijk was deze samenkomst bij te wonen, hij het genoegen mocht smaken, kennis te geven vin de benoeming van den heer J. L. Pier son tot ridder in de orde van den Neder- landschen Leeuw. Over uitsluiting van werkloozen Op de vragen van het Tweede Kamerlid, den heer Van der Heide, betreffende spoe dige opheffing van de uitsluiting der werk verschaffing in de gemeente Odoorn ven die Arbeiders, die in bet voorjaar aan een staking hebben deelgenomen, heeft de Mi nister van Binnenl. zaken en Landbouw o.m. geantwoord: Omtrent de vraag, of de arbeiders, die geetaakt hadden, al dan niet bij de werk verschaffing geplaatst zouden worden, is op het tijdstip van de openstelling der werk verschaffing nog geen definitieve beslissing genomen. a De minister meende eerst advies te moe ten inwinnen» omtrent de vraag, of zulk een verband bestond tusschen de staking en de werkloosheid, dat termen aanwezig zouden zijn, de betrokkenen van de werkverschaf fing uit te sluiten. In afwachting daarvan konden de betrokkenen uiteraard niet wor den geplaatst. De bedoelde arbeiders zijn inmiddels tot 3e werkverschaffing toegelaten. Het orgaan der Evangelische. Maatschap- py „De Protestant” te „diep bedroefd", om dat H. M. de Koningin Kardinaal van Ros- sum by zyn bezoek aan Nederland ontvangen ’’eelt. En niet alleen dat de Protestant diep □edroefd te, maar zyn hart „dat warm voor Oranje klopt en dat zoo dankbaar was toen onze Vorstin tydens Haar bezoek aan Pa- rlte by het standbeeld van Haar voorvader, den grooten admiraal de Coligny, zoo kloek voor Baar protestantsch geloof uitkwam, te diep gschokt geworden.” Al schryft de re dactie zooals ze zelf zegt, niet alles wat ze denkt, omdat het biykbaar te erg te, het te duldeiyk genoeg, dat ze in deze welwillende ontvangst door onze Koningin van een Roomsch kerkprelaat een verzwakking, zoo niet verzaking ziet van het Protestantsch ge loof. Ze schryft dit dan daaraan toe, dat de Koningin „onder den Invloed staat van onzen Roomachen minister-president en van den Roomschen opperceremonlemeester en groot meester van het civile Hute van HM. de Koningin.” En alsof er werkeiyk gevaar be stond dat onze Koningin „onder deze Invloe den" Roomsch zou warden, eindigt ze haar beschouwing met de verklaring, dat „ze God zal bidden onze geliefde Koningin te bewa ren voor het geloof van Willem den Zwijger en Willem den Derden, den Stadhouder-Ko- nlng Hare groote voorzaten." Het antipapisme ligt hier weer vingerdik op. En het ergeriykste te wel, dat onze Ko ningin om een beleefdheid, bewezen aan een Nederlander, die In de Roomsche Kerk een eerepositie Inneemt, op zulk een wyze ver dacht wordt gemaakt. Gistermiddag heeft in de groote mannen- ig plaats gehad van tnopaedie te Leiden, under de talrijke aanwezigen waren o.m. de Minister van Arbeid, Handel en Nijver heid, mr. T. J. Verschuur, de leden van de commissie van toezicht der vereeniging, be staande uit de heeren H. Colijn, minister van Staat, prof. mr. P. J. M. Aalberse. oud- minister van Arbeid, Handel en Nijverheid en de heer Ph. Mees, die tevens patroon der vereeniging is; verder prof, drib J. R. Slotemaker de Bruine, oud-minister van Ar beid, Handel en Nijverheid, voorts mr. A. van de Sandc Bakhuyzen, president-cura tor der Leidsche universiteit en vele ande ren. Nadat allen zich verzameld hadden trad dr. Murk Jansen, voorzitter der Ned. Ver. voot Misvormden, naar voren, die een rede uitsprak, waarbij hij o.m. mededeelde, dat het H. M. de Koningin-Moeder behaagd heeft het bestuur der vereeniging voor mis vormden te Leiden toe te zeggen, dat xij eerlang een bezoek aan de Annakliniek hoopt te brengen. Na zijn rede verzocht spr. minister Ver schuur de nieuwe kliniek te willen openen, van een In een klein stadje, gelegen in het Groot hertogdom Baden, woonden een paar een voudige m enne hen. die een zoontje hadden, dat zwaK van gezondheid waa. ..De jongen te te teer om zwaar werk te doen." meende de vader; „het beste te maar, dat hy kleermaker wordt En zoo gebeurde het ook. George kwsun als leerjongen by een Hinken kleermakers- baas. ,,'t Is zonde van den jongen." had zyn onderwyzer gezegd. „Hy te veel te knap en te schrander, om maar eenvoudig kleer maker te worden.” Toen de meester dat zei dacht hy er zeker niet aan. dat iemand, die knap en schrander is het In de wereld als handwerkman ook wel ver kan brengen, als hy ten minste maar goed oppast en zyn best doet. Nu, George deed zyn best en paste uit stekend op, zyn baas had schik In den jon gen, die buitengewoon leerzaam waa Het duurde niet lang of de knaap verdiende al een aardig duitje, dat zijn ouders goed kon den gebruiken. George had evenwel geen sin om altyd maar by moeders pappot te biyven. Toen zyn leertyd om was, ging hy naar Zwitserland. Na daar heel wat geleerd te hebben, toog hy naar Parijs, de stad der mode. Daar kwam hy geheel en al op de hoogte van zy»i vak en verdiende aardig wat. Z’n ouders vergat hij niet, en geregeld stuurde hy geld naar huis. Ook arme en zieke kameraden klopten nooit vergeefs by hem aan. Nadat hy eenlge jaren in FrankriJk’s hoofdstad gewerkt had. stak hy het Kanaal over en ging naar Londen. Ook daar was nog wel wat nieuws voor hem te leeren. Door zyn groote bekwaamheid kwam hy in dienst by een hofkleermaker. by wlen hy al spoedig tot eersten coupeur werd aangesteld. Na eenlgen tyd stierf zyn patroon en George zette de zaak voort. Het konlnkiyk wapen bleef boven zUn deur prijken en hy stond hoog aangeschreven by den Konlng, die nette en smaakvolle kleedlng zeer op prys stelde. Tal van ryke Engelsche lords had hy tot klant en George verdiende geld als water. Dc Minister van Arbeid, Handel verheid brengt ter kennis van benden, dat net practisch exatnen, bedoeld in de wet van 18 M< ‘r'_l van de bevoegdheid tot de toepassing der volledige tandprothese, zal worden gehou den tijdens de Paaschvacantie 1930. Het „Gemeenteblad” van Amsterdam be vat thans de voordracht van B. en W. tot wanlcnnp van het terrein van het voormali ge Paleis voor Volksvlijt en de daaraan grenzend^ perceelen tusschen Oost- en westeinde. De aankoopsommen voor het raleis-ter- rein zijn f 1.450.000; voor de rest f,1.350.000. Over den aankoop van drie perceeltjes üjn de onderhandelingen afgebroken. ven de Suedkatnpbahn omlaag en wevd ge heel vernield. Hilger was in gezelschap van vlieger Lehmann kort na eenen op het vliegveld alhier opgestegen voor een vlucht boven Chemnitz. Na ongeveer 10 minuten vliegen stopte plotseling de motor. Het toe stel bevond zich op slechts 10 M. hoogte. De beide inzittenden werden direct naar het ziekenhuis overgebracht. Geconstateerd ia, dat zij slechts lichte kwetsuren opliepen, zoodat zij weer huiswaarts konden keeren. De heer Cornells Goekoop. filosofisch stu dent te Groningen, mejuffrouw Johanna Goekoop te 's-Gravenhage en de heer Adrl- aan Goekoop, juridisch student te Gronin gen, gedreven door het verlangen, den wensch te verwezen! y ken van hun Vader, wijlen Mr. A. E. H. Goekoop. om aan het binnen 's-Gravenbage gelegen landgoed ..Sorghvliet”, waaraan zoo vele nationale herinneringen verbonden zijn en hetwelk in zoo nauwe betrekking heeft gestaan tot het Huls van Oranje, een nationale bestemming te verzekeren, hebben aan de regeering me degedeeld. dat zy ter nagedachtenis aan hun vader, bedoeld landgoed .groot 26.16.18 H.A. den Staat ten geschenke aanbieden voor de stichting van een gebouw van representa- tleven aard, op voorwaarde: a. dat van het terrein, groot 26 16.18 H.A. j voor eenig ander doel dan de verwezeniyklng van hooger bedoelde bestemming; b. dat het z.g. Catahute bewaard biyve en In verband met deze bestemming worde ge bruikt;, c. dat, wanneer linnen tien jaar tyds met den bouw van een representatief gebouw geen begin mocht gemaakt zyn, het landgoed In tegraal terugkome aan de schenkers, zonder dat de Staat recht heeft tot vordering van kosten, welke ook; d. dat het landgoed. Indien en zoolang niet met den bouw te begonnen, door den Staat in den tegen woord igen toestand worde on derhouden zonder dat daarvan voor andere doeleinden dan die van de regeering gebruik gemaakt kan worden. trok naar Zuid-Frankryk. Hy vestigde zich te Hyères. waar hy een groote buitenplaats kocht en van zyn ingespannen werken uit rustte. zyn geld belegde hy verder tn tand en staatspapieren en onze kleermaker werd 23 Maart 1929 te 's-Gra- j steeds rijker en rijker. Hy gebruikte zyn geld Ooetenryk echter niet alleen voor zich zelf, o, neen. -•-—1 Het was hem een behoefte, armen wel te bU dit verdrag beboerende «lot- i doen en nuttige instellingen te steunen ot In het leven te roepen. thans der regeering bekend, geadbeden gericht Het „Institute of Pacific Relations", dat dit jaar tg Kioto vergadert bestaat niet uil regeeringsafgevaardgiden, maar uit par ticuliere vertegenwoordigers uit de verschil lende om den Oceaan gelegen landen. Zoo wel economische als politieke onderwei staan, naar de dagbladen melden, op programma. hy een vertrouweiyk karakter f>ecl’ deel* worde, af genomen noch benut droeg en niet voor openbaarmaking bestemd was. te. behoudens de weglating van enkele niet ter zake doende woorden, authentiek. Bij de herziening van de Rynvaart Akte van 1868. welke herziening, geiyk bekend te, krachtens art. 354 van het Verdrag van Versailles reeds sedert verscheidene jaren door de Centrale Commissie voor de Ryn vaart wordt voorbereid, te ook ter sprake gekomen de uitbreiding van de jurisdictie van de commissie, zooals die tn Nederland thans boven Krimpen, resp. Gorinchem, be staat althans voor zoover betreft den waterstaatkundigen toestand van het vaar water tot de Ryn en Schelde verbinden de tusschenwateren, dus tot aan de Wester- schelde. Ter adstructie van de wenscheiyk- heid van zoodanige uitbreiding werd o.a. aangevoerd, dat de toestand der tusschen wateren, met hun groot belang voor de Bel gische zeehavens, niet van dien aard zoude zyn, dat toezicht er op door een internatio nale commissie zou kunnen worden gemist. De regeering wenscht haar toestemming krachtens punt 8 van het protocol van 21 Januari 1921 tot de uitbreiding der jurisdictie van de Centrale Commissie voor de Ryn vaart tot aan de Westerschelde niet te geven en In de April-zitting 1929 der commissie heeft de Nederlandsche delegatie met voor beelden aangetoond, dat de toestand der tusschenwateren met hun groote vreemde, maar eveneens Nederlandsche scheepvaart, de voortdurende* zorg der regeering heeft. Aangezien moest worden rekening gehou den met de mogelijkheid, dat de besprekin gen over deze zaak in de najaarszitting der Centrale Commissie zouden worden voortge zet. lag het voor de hand, dat de Nederland sche delegaties precies op de hoogte moest zyn van hetgeen sedert de Straatburgsche büeenkomst van April jJ. nog is gedaan dan wel voorbereid wordt ter zake van de ver betering van den toestand der Schelde en Ryn verbindende tusschenwateren Er worde aan herinnerd, dat uitbreiding van de jurisdictie der Centrale Commissie boven Bazel en op de Moezel voorzien wordt tn art. 362 van het Verdrag van Versailles. Zondag voerde de K.L.M. met het nieuwe voor de Indti-èijn bestemde 3-motorige Fok ker-vliegtuig PH-AGR een extra vlucht uit naar Parijs in opdracht van een Neder- landsch zakenman. Op deze vlucht werd eest eid bereikt van meer dan Eenige prae-adviesen De volgende algemeene vergadering der Ned. Journaltetenveiicnlglng zal op 27 en 28 Juni 1930 te ’s-Hertogenbosch worden ge houden. De volgende onderwerpen tullen worden behandeld: le. Voldoet de regeling van het hypotheek recht op onroerende zaken aan de behoef ten? Zoo neen, welke wijzigingen moeten hier in worden aangebracht? Praeadvlseurs de heeren -nr. P R Hoor weg, directeur der Utrechtsche Hypotheek bank te Utrecht, en mr.*-J. Leopold, notaris te Rotterdam. 2e. Behoort In het Wetboek van Strafrecht een algemeen beginsel te worden opgeno men, waarby de strafbaarheid wordt uitge sloten by gebreke van schuld? Zoo neen, hoe kan dan worden tegemoet gekomen aan de bezwaren *an bet in het Wetboek ontbreken van zulk een algemeen beginsel? Prae-advteeurs zyn de heeren nrof. mr. M. P. Vrij, hoogleeraar te Groningen en mr. dr. J. Wynveldt. rechter te Rotterdam. In de laatste bestuui svergadering zyn be noemd tot voorzitter van het bestuur mr. t. ch. Besler, en tot onder-v wvzttter mr. L. E. Visser. toestel zonder staartstuk en zonder zichtbare motoren dus. En ’t is wel opvallend, dat Fok ker dezer dagen in een tafelrede te Berlijn dit principe ultdrukkeiyk gepresen heeft. De „G 38" moet tntusschen nog pas als een overgangstype beschouwd worden. De dikke vleugel te er al, en In dien vleugel zyn de vier motoren volkomen verborgen. Men ziet van bulten slechts de vier propellers, de buitenste met twee, de binnenste met vier schroefbladen. De voorzijde van den vleugel te zoo breed, dat tn het middenvak men- schen tot 1.70 M. lengte er rechtop In staan kunnen. En evenals by de ,",Do-X" kunnen de mécanlciens zich staande-naar de moto ren begeven en dit tydens de vlucht contro- leeren en herstellen. Ofschoon men de be schikbare ruimte in de ,,O. 38" met die van de veel grootere en comforthabele „Do-X" waariyk In geen enkel opzicht vergeiyken kan! De. breede, dikke vleugel; die van anderen, als de „G. 38" In de lucht te. den Indruk van een prae-htetorteche vleermuis maakt, is 23 M. lang en heeft een spanningswydte van 45 M. Het toestel weegt ongeladen 13 ton. met lading 2024 ton en wordt voortgedre ven door vier Junkers-motoren met te sa men 2400 P.K., zoodat by een belasting met 3000 Kg. ongeveer 3500 K.M. in één stuk ge vlogen kan worden, een afstand van Beriyn tot aan de Golf van Perzlë. Tar vergeiyklng wil Ik hier nog eens aan balen, dat de „Do-X." twaalf motoren, elk van 500 PK. heeft, dus in het geheel 6000 PK, by een spanningswydte van den vleu gel van 42 M. en een gewicht zonder lading van 52 ton. Daaruit ziet men reeds, hoeveel grooter de „Do-X" Is dan haar zustef het groote landvliegtulg I De ,,G. 38" achynt voor 50 pasas^iers in gericht te zullen worden. Maar die zullen dan stellig even nauw moeten zitten als in de verkeersvliegtuigen, die reeds in dienst zjjn. Terwyi In „Do-X" ruimte te over te om selfs met 100 pasagiers nog gemoedeiyk rond te wandelen, rookzalen en bar te be zoeken en het zich in alle opzichten ge- moedeiyk te maken. De »,G. 38” maakte op my den Indruk van een zeer groot vliegtuig van het reeds b» kende type, de „Do-X" daarentegen van een volkomen omwenteling. Wat ruimte en com fort betreft, zyn ze waariyk niet met elkan der te vergeiyken. Maar wellicht doet men beter zich het reeds in bouw zijnde Junker» .JTur-Flügel" toestel voorduizend pas sagiers voor te stellen. En dan te er in dit overgangstoestel „G. 38", dat nog aan het kajuitllchaam en het staartstuk vasthoudt, op zichself al een meesteriyke daad der vooruitstrevende vliegtechniek. Op de vragen van het Tweede Kamerlid, den heer Wijnkoop, ia verbaad met een nota, weHce door den minister van Buiten!, zaken in de regeering t» Nanking ook aan da Nederlandsche Regeering zou zijn gezon den, betreffende afschaffing van alle exter ritoriale rechten in China op 1 Januari 1930 en betreffende een door da representanten van de om den Grooten Oceaan gelegen rij ken gehouden wordende derde tweejaariijk- p scha internationale conferentie, heeft de Mi nister van Buitenl. zaken geantwoord: Een nota, als hierbodoeid, is noch aan da Nederlandsche ’regeering, noch, voor zoover thans der regeering bekend, aan andere mo- j Rooien van boomen noodig Het Staatsboschbeheer heeft aan B. en W. dar gemeente Laarn een rapport uitgebracht omtrent de wenschelijkheid en noodzakelijk heid van het rooien van boonren in ver- «chillende lanen. In dit rapport wordt aan B en W. in over weging gegeven in elf lanen een gedeelte Ier boomen t« laten vervallen, deels omdat tij aangetast zijn door ziekte (°-*-. epen), deels omdat de boomen te dicht op rlkaar staan. De commissie voor publieke werken advi- «ert aan B. en W„ dat het haar wensche- •ijlr veorkomt, dat het rapport van Staats- Dagblad heeft het Krlngbe- wordt medegedeeld, dat het waaraan deze met bet uilspreken rede voldeed. Dr. Murk Jansen is benoemd tot ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw. 200 K M. De heenvlucht des ochtends duurde 1 uur 48 minuten. Des middags keerde het vlieg tuig terug. Een prestatie yaa de K. L. M. vloo; - ondai dienstregeling Londen werd uitgevoerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 2