Binnenlandsch Nieuws
VOOR DE HUISKAMER
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE
EERSTE BLAD
DINSDAG 12 NOVEMBER 1929
De brief ran Prof. Van Eysinga
LUCHTVAART
KUNST EN KENNIS
HET VERKEER DER K. L. M.
De Ned. Juristéh-vereeniging
Een kleermaker! je
LEGER EN VLOOT
De werkverschaffing
lepenziekte te Baarn
DE ANNA-KLINIEK VOOR
ORTHOPAEDIE TE LEIDEN
Ten geschenke aangeboden
aan den Staat
De opening door minister
Verschuur
De Pooltocht van den
„Zeppelin”
Huldiging luit.-generaal
Van Everdingen
Üksseruminrichting
te Rotterdam
HET LANDGOED
„SORGHVLIET”
TE ’s-GRAVENHAGE
Het grootste landsvliegtuig
ter wereld
NOGMAALS HET BEZOEK
VAN KARDINAAL
VAN ROSSUM
AAN H. M. DE KONINGIN
Het Engelsche luchtschip
„R. 100”
Het terrein van het Paleis
voor Volksvlijt
De voltooiing van de Coenhaven
te Amsterdam
Volledige tandprothese
door technici
Het vervoer van Limburgsche
kolen
Sportvliegtuig omlaag gestort
De militaire werken te Naarden
De Allard Piersonstichting
te Amsterdam
Nederland en China
BLADZIJDE 2
In da „Heraut" schrijft prof. dr. H. Kuy-
De echtheid ervan
I
1868.
‘8
Jankers O 38
met
A
iet
nen
i
i
3.
jO
.4
43.
on
ft
1
1
Nederland en Oostenrijk
Ingediend 1» een wetsontwerp tot goed
keuring van het op C n
venhage tusschen Nederland en
gesloten handels- en scheepvaartverdrag en
van het L
protocol.
c
t
a
u
1
1
aan
dc
Jan waa trotech op zyn overwinning, hy voelde zich *n ware
héld, nu hy tonder de hulp van and’ran, den woeaten tygei
had geveld. De anderen ontwaakten en zagen toen wat was
geschied, Tryn was trotsch op haar Jan Klaaasen. „Grooter
held," zei ze. ..ia er niet.”
.d
v«
p
1»
•vr
1X:
gei
f
l<
n
n
T
M
belang-
nakers-
tallerlei
geweigerd heeft inlichtingen te verschaffen
en zich met een uitvoerig schrijven tot den
minister heeft gewend.
en Nij-
belangheb-
-icoeld
tei 1929, ter verkrijging
e
Na verloop van dertig jaar was de arme
Badensche knaap een rijk man geworden.
Meer dan een millioen gulden bedroeg zijn
vermogen. Omdat hy ryk genoeg
i Engelsche klimaat niet gezond t
i was. deed hy zijn zaak van de hand en ver-
De „Staatscourant" van gisteravond bevat
de volgende mededeeling:
Weer voldoende spoorwagons
De Limburgsche mijnen konden gisteren
wper over voldoende spoorwagons beschikken
Aangenomen mag worden, lat de toestand
nu weer spoedig normaal te.
en het
voor hem
Woensdag een proefvlucht
Het nieuwe Engelsche luchtsch p „R. 100"
zal by gunstige weersomstandigheden Woenz
dagmorgen as. voor de eerste maal de hal
te Howden verlaten.
Het luchtschip zal onmlddeliyk naar Car
dington vliegen, om daar aan den anker-
mast te worden vastgemaakt. Dacr zullen de
eerste proeven worden genomen.
Majoor Scott zal he* commando voeren.
Dezw heeft ook de tot nu tce gehouden
proefvluchten van de 101” geeid.
zaal de officieele openinj
de Anna-Kliniek voor ortl
Onder de talrijke
Een borstbeeld aangeboden
Gisteravond werd in tegenwoordigheid
van vele burgerlijke en militaire autoritei
ten, in de groote receptiezaal in het stad
huis te Breda een bronzen borstbeeld aan
I G. G. van Everdingen. oud-
der Kon. MiL Academie aange-
Om bet onrechtmatige dezer critiek
te toonen wyst de hoogleeraar dan op
eerbiedige ontvangst, die Luther in hoogst
eigen persoon deed ten deel vallen aan den
pwuseiyken gezant Vergerio. zoodat deze aan
den Paus berichtte, dat de officieele ont
vangst hem door de ketters bereid zyn ver
wachtingen had overtroffen! Verder op de
officieele begroeting van kardinaal du Bellar
namens den Raad van de stad Genève Men
bood hem zes groote kruiken wijn aan. ter-
wyi de burgemeester met enkele raadsleden
werd afgevaardigd om den kardinaal by den
avondmaaltyd gezelschap te houden. Calvyn
zelf ontving kardinaal Sadolet, tegen wlen
hg vroeger had geschreven, hoffelyk in zyn
huls toen deze met zyn tegenstander per-
sooniyk kennis wenschte te maken.
De hoogleeraar besluit ten slotte:
De bouw van een nieuw gebouw
De plannen voor den bouw van een nieu
we serumlnrlchtlng te Rotterdam liggen ge
reed en met de voorbereiding van de uit-
voering is reeds een begin gemaakt. Het
nieuwe gebouw komt asm de Hooge Boomen,
ongeveer op de grens van Rotterdam en
Schiedam. D rgamsatle, die dat terrein
thans als sportterrein gebruikt, heeft reeds
bericht ontvxangen, dat zy het moet ont-‘
ruimen. Wellicht zal het nieuwe gebouw
nog tegen het einde van den zomer van
het volgende jaar worden voltooid.
Maandagmiddag ztortte het sportvliegtuig
van den industrieel Hilger uit Chemnitz bo-
De moeilijkheden bU de verzekering
Naar Wolff uit Berlijn mededeelt, heeft
dr. Eckener verklaard dat, als het waariyk
onmogelyk sou biyken, het luchtajhlp voor
den Pooltocht in Duitachland te verzekeren,
dit wellicht met de hulp van Engeland sou
gelukken en dat anders nog wel middelen
en wegen gevonden zouden wordei. om de
moeilijkheden te boven te komen
De kwestie met de bemanning is opgelost.
Een voldoend sterke equipage heeft zich be
reid verklaard aan de Poolvaart deel te ne
men Haar is daartoe een toeslag op het loon
toegekend.
Ingediend is een wetsontwerp tot onderz-
handschen verkoop van de voormalige mi
litaire werken aan de Kamemelksloot te
Naarden, met den verbindingsweg naar de
gemeente Bussum (Fortlaan) aan de ge
meente Naarden, voor f 9400 De gemeente
Naarden heeft ten dienste van de stads
uitbreiding deze werken te koop gevraagd.
In Marseille staat een kerk, die hy liet
bouwen. Aan een andere kerk in die stad
schonk hy een kostbaar orgel. Ook stichtte
hy er een hospitaal en verschillende gestich
ten voor weldadigheid.
Ook zyn vaderstad ontving groote geld
sommen voor allerlei nuttige doeleinden De
polytechnische school, het oudemannenhuis voortdurende snelheid bereikt
en het weeshuis te Karlsruhe, de hoofdstad
van Baden, kregen eveneens zeer
ryke giften. De eens zoo arme kleèi
knecht besteedde tonnen gouds vooi
nuttige Instellingen.
De groothertog van Baden schonk
ridderorde en gat hem later ook het rèïht.
den voornamen titel van Vryheer te voeren.
Den 17den November 1833 stierf de Vry
heer George Stulz van Ortenljerg op zyn
landgoed te Hyères. Diep werd hy betreurd
door allen, die hem hadden gekend.
Tn zyn geboorteplaats richtte men een ge-
denkteeken voor hem op.
Behalve dit gedenkteeken getuigen nog
steeds tal van schoone instellingen van zyn
liefde voor de lydende menschheid.
41. Al brullend greep de tyger Jan Klaas»en met zijn klauwen
beet, bet dier sperde wijd m kaken. Jan voelde zyn adem,
brandend beet.
Doch Jan verweerde zich dapper, ging duchtig met «Un
zwaard te keer tot de tyger Jan losliet en toen stervend
viel ter neer.
Op de vragen van het Tweede Kamerlid,
den heer Heemskerk, betreffende de authen
ticiteit van den in de pers afgedrukten, door
den Rynvaartcommissarls prof. jhr. mr Van
Eysinga tot den Minister van Buiten!. Zaken
gerichten brief en betreffende het blijkens
dien brief door de Nederlandsche delegatie
in de thans gehouden wordende zitting van
de Centrale Commissie voor de Rynvaart
wellicht te verstrekken overzicht ter zake
van de verbetering van den toestand der
Schelde en Ryn verbindende tusschenwate
ren. heeft de mMlster geantwoord:
Bedoelde brief, uit welks inhoud duldehjk
biykt, dat 1
Een nieuw plan van ruim f It millioen
B. en W. van Amsterdam hebben voor de
voltooiing van de Coenhaven een nieuw
plan doen opmaken, dat meer biedt dan
het eerste. Zoo wordt circa 900 M meer
kadelengte en 15000 M3, meer ligplaats (op
boelen) voor zeeschepen verkregen, bene
vens circa 1000 M. meer kadelengte en 5000
M- meer llgplaatst voor binnenvaartuigen.
Verder krygt de volgens dit plan meest
WesteUJke pier aan belde zyden ligplaats
voor zeeschepen en is, ter voorziening in de
behoefte aan ligplaats voor de binnensche
pen. die goederen voor overlading in zee
schepen aanvoeren of daaruit goederen heb
ben over te nemen, tusschen de op die pier
te bouwen loodsen en de westeiyke begren
zing van de pier een binnenhaven ontwor
pen ter breedte van 25 M en ter diepte
van 150 M A P.
Aldus uitgevoerd zal de Coenhaven on-
getwyfeld aan alle else hen. welke in de toe
komst aan havenemplacementen dienen te
worden gesteld, voldoen, meenen B. en W.
B. en W. achten het economisch het plan
In eens uit e voeren, waarvoor een crediet
van 12.145.000 noodlg is.
De Beriynsche correspondent vau bet
Hbld." schryft een en ander over het groot
ste landvliegtulg ter wereld. Aan zyn inte
ressante beschouwing ontleenen wy het vol-
gede:
Het ideaal van Junkers is een reusach
tige machine, veel grooter dan „G. 38" en
zelfs „Do-X", die slechts uit één dikken
vleugel zal bestaan, zoo breed en massief,
dat daarin alle motoren en bovendien de ka
juiten, bagageruimen enz. opgenomen zyn, een
En onze Koningin heeft door Kardinaal
vah Roesum met welwillendheid en hoffeiyk-
held by zich ontvangen, volkomen In de lyn
gehandeld van onze „Hervormde voorouders".
De fout ligt alleen maar daarin, dat anti
papistische dry vers als de Protestant van de
historie van het Protestantisme zoo bitter
weinig afweten.
boschbeheer wordt opgevolgd, met uitzon
dering echter van het gedeelte, dat betrek
king heeft op de Beautortlaan en den Mo
lenweg. De commissie zou aan deze twee
lanen alleen de hoornen, die dood zijn, wil
len zien verwijderd.
Tn verband met den stap, dien Ca Minis
ter van Bultenlandsche Zaker heeft gedaan
by den voorzitter van den Nedenandschen
Journalistenkring Inzake de publicatie in het
„Utrechtsch
stuur thans een brief aan den Minister ge
zonden, waarin t--
bestuur van den kring op voorstel van
den voorzitter als zyn meenlng heeft uit
gesproken, dat er zijnerzijds thans geen aan
leiding meer bestaat zich met deze aange
legenheid te bemoeien, wyi de heer Ritter
S'
bodta.
De burgemeester van Breda, mr. dr. W.
G. A. van Sonsbeeck, hield een redevou
ring, waarna hij het borstbeeld onthulde.
Luitenant-generaal Van Everdingen sprak
een dankwoord, waarna de tegenwoordige
gouverneur der K. M A-, overste Van der
Harst, zeide, dat het borstbeeld geplaatst
zou worden in de receptiezaal der K. M- A.
Zondag vloog het K.L.M. vliegtuig buis ts Bred
PH-AEH ondanks vliegend stormweer vol- I luit.-generaal
gena dienstregeling naar Londen. Het was gouverneur d
de eenige dienst, welke op regelmatige wij
ze naar Londen werd uitgevoerd.
Voortdurende snelheid van meer
dan 200 K.M.
In de aula van de gemeentelijke univer-
siteit te Amsterdam werd gisteravond de
eerste openbare bijeenkomst gehouden van
de „Allard Pierson Stichting Zeer velen
waren aanwezig, waaronder bekende per
soonlijkheden uit wetenschappelijk en kunst
lievende kringen.
De burgemeester van Amsterdam, de heer
W. de VÏugt. sprak een openingswoord,
waarbij hij o.m. mededeelde, dat nu het
den Minister van Onderwijs niet mogelijk
was deze samenkomst bij te wonen, hij het
genoegen mocht smaken, kennis te geven
vin de benoeming van den heer J. L. Pier
son tot ridder in de orde van den Neder-
landschen Leeuw.
Over uitsluiting van werkloozen
Op de vragen van het Tweede Kamerlid,
den heer Van der Heide, betreffende spoe
dige opheffing van de uitsluiting der werk
verschaffing in de gemeente Odoorn ven
die Arbeiders, die in bet voorjaar aan een
staking hebben deelgenomen, heeft de Mi
nister van Binnenl. zaken en Landbouw o.m.
geantwoord:
Omtrent de vraag, of de arbeiders, die
geetaakt hadden, al dan niet bij de werk
verschaffing geplaatst zouden worden, is op
het tijdstip van de openstelling der werk
verschaffing nog geen definitieve beslissing
genomen. a
De minister meende eerst advies te moe
ten inwinnen» omtrent de vraag, of zulk een
verband bestond tusschen de staking en de
werkloosheid, dat termen aanwezig zouden
zijn, de betrokkenen van de werkverschaf
fing uit te sluiten. In afwachting daarvan
konden de betrokkenen uiteraard niet wor
den geplaatst.
De bedoelde arbeiders zijn inmiddels tot
3e werkverschaffing toegelaten.
Het orgaan der Evangelische. Maatschap-
py „De Protestant” te „diep bedroefd", om
dat H. M. de Koningin Kardinaal van Ros-
sum by zyn bezoek aan Nederland ontvangen
’’eelt. En niet alleen dat de Protestant diep
□edroefd te, maar zyn hart „dat warm voor
Oranje klopt en dat zoo dankbaar was toen
onze Vorstin tydens Haar bezoek aan Pa-
rlte by het standbeeld van Haar voorvader,
den grooten admiraal de Coligny, zoo kloek
voor Baar protestantsch geloof uitkwam,
te diep gschokt geworden.” Al schryft de re
dactie zooals ze zelf zegt, niet alles wat ze
denkt, omdat het biykbaar te erg te, het te
duldeiyk genoeg, dat ze in deze welwillende
ontvangst door onze Koningin van een
Roomsch kerkprelaat een verzwakking, zoo
niet verzaking ziet van het Protestantsch ge
loof. Ze schryft dit dan daaraan toe, dat de
Koningin „onder den Invloed staat van onzen
Roomachen minister-president en van den
Roomschen opperceremonlemeester en groot
meester van het civile Hute van HM. de
Koningin.” En alsof er werkeiyk gevaar be
stond dat onze Koningin „onder deze Invloe
den" Roomsch zou warden, eindigt ze haar
beschouwing met de verklaring, dat „ze God
zal bidden onze geliefde Koningin te bewa
ren voor het geloof van Willem den Zwijger
en Willem den Derden, den Stadhouder-Ko-
nlng Hare groote voorzaten."
Het antipapisme ligt hier weer vingerdik
op. En het ergeriykste te wel, dat onze Ko
ningin om een beleefdheid, bewezen aan een
Nederlander, die In de Roomsche Kerk een
eerepositie Inneemt, op zulk een wyze ver
dacht wordt gemaakt.
Gistermiddag heeft in de groote mannen-
ig plaats gehad van
tnopaedie te Leiden,
under de talrijke aanwezigen waren o.m.
de Minister van Arbeid, Handel en Nijver
heid, mr. T. J. Verschuur, de leden van de
commissie van toezicht der vereeniging, be
staande uit de heeren H. Colijn, minister
van Staat, prof. mr. P. J. M. Aalberse. oud-
minister van Arbeid, Handel en Nijverheid
en de heer Ph. Mees, die tevens patroon
der vereeniging is; verder prof, drib J. R.
Slotemaker de Bruine, oud-minister van Ar
beid, Handel en Nijverheid, voorts mr. A.
van de Sandc Bakhuyzen, president-cura
tor der Leidsche universiteit en vele ande
ren.
Nadat allen zich verzameld hadden trad
dr. Murk Jansen, voorzitter der Ned. Ver.
voot Misvormden, naar voren, die een rede
uitsprak, waarbij hij o.m. mededeelde, dat
het H. M. de Koningin-Moeder behaagd
heeft het bestuur der vereeniging voor mis
vormden te Leiden toe te zeggen, dat xij
eerlang een bezoek aan de Annakliniek
hoopt te brengen.
Na zijn rede verzocht spr. minister Ver
schuur de nieuwe kliniek te willen openen,
van een
In een klein stadje, gelegen in het Groot
hertogdom Baden, woonden een paar een
voudige m enne hen. die een zoontje hadden,
dat zwaK van gezondheid waa.
..De jongen te te teer om zwaar werk te
doen." meende de vader; „het beste te maar,
dat hy kleermaker wordt
En zoo gebeurde het ook. George kwsun
als leerjongen by een Hinken kleermakers-
baas.
,,'t Is zonde van den jongen." had zyn
onderwyzer gezegd. „Hy te veel te knap
en te schrander, om maar eenvoudig kleer
maker te worden.”
Toen de meester dat zei dacht hy er zeker
niet aan. dat iemand, die knap en schrander
is het In de wereld als handwerkman ook
wel ver kan brengen, als hy ten minste
maar goed oppast en zyn best doet.
Nu, George deed zyn best en paste uit
stekend op, zyn baas had schik In den jon
gen, die buitengewoon leerzaam waa Het
duurde niet lang of de knaap verdiende al
een aardig duitje, dat zijn ouders goed kon
den gebruiken.
George had evenwel geen sin om altyd
maar by moeders pappot te biyven. Toen zyn
leertyd om was, ging hy naar Zwitserland.
Na daar heel wat geleerd te hebben, toog
hy naar Parijs, de stad der mode. Daar kwam
hy geheel en al op de hoogte van zy»i vak en
verdiende aardig wat. Z’n ouders vergat hij
niet, en geregeld stuurde hy geld naar huis.
Ook arme en zieke kameraden klopten nooit
vergeefs by hem aan. Nadat hy eenlge jaren
in FrankriJk’s hoofdstad gewerkt had. stak
hy het Kanaal over en ging naar Londen.
Ook daar was nog wel wat nieuws voor hem
te leeren. Door zyn groote bekwaamheid
kwam hy in dienst by een hofkleermaker.
by wlen hy al spoedig tot eersten coupeur
werd aangesteld.
Na eenlgen tyd stierf zyn patroon en
George zette de zaak voort.
Het konlnkiyk wapen bleef boven zUn deur
prijken en hy stond hoog aangeschreven by
den Konlng, die nette en smaakvolle kleedlng
zeer op prys stelde. Tal van ryke Engelsche
lords had hy tot klant en George verdiende
geld als water.
Dc Minister van Arbeid, Handel
verheid brengt ter kennis van
benden, dat net practisch exatnen, bedoeld
in de wet van 18 M< ‘r'_l
van de bevoegdheid tot de toepassing der
volledige tandprothese, zal worden gehou
den tijdens de Paaschvacantie 1930.
Het „Gemeenteblad” van Amsterdam be
vat thans de voordracht van B. en W. tot
wanlcnnp van het terrein van het voormali
ge Paleis voor Volksvlijt en de daaraan
grenzend^ perceelen tusschen Oost- en
westeinde.
De aankoopsommen voor het raleis-ter-
rein zijn f 1.450.000; voor de rest f,1.350.000.
Over den aankoop van drie perceeltjes
üjn de onderhandelingen afgebroken.
ven de Suedkatnpbahn omlaag en wevd ge
heel vernield. Hilger was in gezelschap van
vlieger Lehmann kort na eenen op het
vliegveld alhier opgestegen voor een vlucht
boven Chemnitz. Na ongeveer 10 minuten
vliegen stopte plotseling de motor. Het toe
stel bevond zich op slechts 10 M. hoogte.
De beide inzittenden werden direct naar het
ziekenhuis overgebracht. Geconstateerd ia,
dat zij slechts lichte kwetsuren opliepen,
zoodat zij weer huiswaarts konden keeren.
De heer Cornells Goekoop. filosofisch stu
dent te Groningen, mejuffrouw Johanna
Goekoop te 's-Gravenhage en de heer Adrl-
aan Goekoop, juridisch student te Gronin
gen, gedreven door het verlangen, den
wensch te verwezen! y ken van hun Vader,
wijlen Mr. A. E. H. Goekoop. om aan het
binnen 's-Gravenbage gelegen landgoed
..Sorghvliet”, waaraan zoo vele nationale
herinneringen verbonden zijn en hetwelk in
zoo nauwe betrekking heeft gestaan tot het
Huls van Oranje, een nationale bestemming
te verzekeren, hebben aan de regeering me
degedeeld. dat zy ter nagedachtenis aan
hun vader, bedoeld landgoed .groot 26.16.18
H.A. den Staat ten geschenke aanbieden voor
de stichting van een gebouw van representa-
tleven aard, op voorwaarde:
a. dat van het terrein, groot 26 16.18 H.A.
j voor
eenig ander doel dan de verwezeniyklng van
hooger bedoelde bestemming;
b. dat het z.g. Catahute bewaard biyve en
In verband met deze bestemming worde ge
bruikt;,
c. dat, wanneer linnen tien jaar tyds met
den bouw van een representatief gebouw geen
begin mocht gemaakt zyn, het landgoed In
tegraal terugkome aan de schenkers, zonder
dat de Staat recht heeft tot vordering van
kosten, welke ook;
d. dat het landgoed. Indien en zoolang niet
met den bouw te begonnen, door den Staat
in den tegen woord igen toestand worde on
derhouden zonder dat daarvan voor andere
doeleinden dan die van de regeering gebruik
gemaakt kan worden.
trok naar Zuid-Frankryk. Hy vestigde zich
te Hyères. waar hy een groote buitenplaats
kocht en van zyn ingespannen werken uit
rustte. zyn geld belegde hy verder tn tand
en staatspapieren en onze kleermaker werd
23 Maart 1929 te 's-Gra- j steeds rijker en rijker. Hy gebruikte zyn geld
Ooetenryk echter niet alleen voor zich zelf, o, neen.
-•-—1 Het was hem een behoefte, armen wel te
bU dit verdrag beboerende «lot- i doen en nuttige instellingen te steunen ot
In het leven te roepen.
thans der regeering bekend,
geadbeden gericht
Het „Institute of Pacific Relations", dat
dit jaar tg Kioto vergadert bestaat niet
uil regeeringsafgevaardgiden, maar uit par
ticuliere vertegenwoordigers uit de verschil
lende om den Oceaan gelegen landen. Zoo
wel economische als politieke onderwei
staan, naar de dagbladen melden, op
programma.
hy een vertrouweiyk karakter f>ecl’ deel* worde, af genomen noch benut
droeg en niet voor openbaarmaking bestemd
was. te. behoudens de weglating van enkele
niet ter zake doende woorden, authentiek.
Bij de herziening van de Rynvaart Akte
van 1868. welke herziening, geiyk bekend
te, krachtens art. 354 van het Verdrag van
Versailles reeds sedert verscheidene jaren
door de Centrale Commissie voor de Ryn
vaart wordt voorbereid, te ook ter sprake
gekomen de uitbreiding van de jurisdictie
van de commissie, zooals die tn Nederland
thans boven Krimpen, resp. Gorinchem, be
staat althans voor zoover betreft den
waterstaatkundigen toestand van het vaar
water tot de Ryn en Schelde verbinden
de tusschenwateren, dus tot aan de Wester-
schelde. Ter adstructie van de wenscheiyk-
heid van zoodanige uitbreiding werd o.a.
aangevoerd, dat de toestand der tusschen
wateren, met hun groot belang voor de Bel
gische zeehavens, niet van dien aard zoude
zyn, dat toezicht er op door een internatio
nale commissie zou kunnen worden gemist.
De regeering wenscht haar toestemming
krachtens punt 8 van het protocol van 21
Januari 1921 tot de uitbreiding der jurisdictie
van de Centrale Commissie voor de Ryn
vaart tot aan de Westerschelde niet te geven
en In de April-zitting 1929 der commissie
heeft de Nederlandsche delegatie met voor
beelden aangetoond, dat de toestand der
tusschenwateren met hun groote vreemde,
maar eveneens Nederlandsche scheepvaart,
de voortdurende* zorg der regeering heeft.
Aangezien moest worden rekening gehou
den met de mogelijkheid, dat de besprekin
gen over deze zaak in de najaarszitting der
Centrale Commissie zouden worden voortge
zet. lag het voor de hand, dat de Nederland
sche delegaties precies op de hoogte moest
zyn van hetgeen sedert de Straatburgsche
büeenkomst van April jJ. nog is gedaan dan
wel voorbereid wordt ter zake van de ver
betering van den toestand der Schelde en
Ryn verbindende tusschenwateren
Er worde aan herinnerd, dat uitbreiding
van de jurisdictie der Centrale Commissie
boven Bazel en op de Moezel voorzien wordt
tn art. 362 van het Verdrag van Versailles.
Zondag voerde de K.L.M. met het nieuwe
voor de Indti-èijn bestemde 3-motorige Fok
ker-vliegtuig PH-AGR een extra vlucht uit
naar Parijs in opdracht van een Neder-
landsch zakenman. Op deze vlucht werd eest
eid bereikt van meer dan
Eenige prae-adviesen
De volgende algemeene vergadering der
Ned. Journaltetenveiicnlglng zal op 27 en 28
Juni 1930 te ’s-Hertogenbosch worden ge
houden.
De volgende onderwerpen tullen worden
behandeld:
le. Voldoet de regeling van het hypotheek
recht op onroerende zaken aan de behoef
ten?
Zoo neen, welke wijzigingen moeten hier
in worden aangebracht?
Praeadvlseurs de heeren -nr. P R Hoor
weg, directeur der Utrechtsche Hypotheek
bank te Utrecht, en mr.*-J. Leopold, notaris
te Rotterdam.
2e. Behoort In het Wetboek van Strafrecht
een algemeen beginsel te worden opgeno
men, waarby de strafbaarheid wordt uitge
sloten by gebreke van schuld?
Zoo neen, hoe kan dan worden tegemoet
gekomen aan de bezwaren *an bet in het
Wetboek ontbreken van zulk een algemeen
beginsel?
Prae-advteeurs zyn de heeren nrof. mr. M.
P. Vrij, hoogleeraar te Groningen en mr.
dr. J. Wynveldt. rechter te Rotterdam.
In de laatste bestuui svergadering zyn be
noemd tot voorzitter van het bestuur mr.
t. ch. Besler, en tot onder-v wvzttter mr.
L. E. Visser.
toestel zonder staartstuk en zonder zichtbare
motoren dus. En ’t is wel opvallend, dat Fok
ker dezer dagen in een tafelrede te Berlijn
dit principe ultdrukkeiyk gepresen heeft.
De „G 38" moet tntusschen nog pas als
een overgangstype beschouwd worden. De
dikke vleugel te er al, en In dien vleugel zyn
de vier motoren volkomen verborgen. Men
ziet van bulten slechts de vier propellers, de
buitenste met twee, de binnenste met vier
schroefbladen. De voorzijde van den vleugel
te zoo breed, dat tn het middenvak men-
schen tot 1.70 M. lengte er rechtop In staan
kunnen. En evenals by de ,",Do-X" kunnen
de mécanlciens zich staande-naar de moto
ren begeven en dit tydens de vlucht contro-
leeren en herstellen. Ofschoon men de be
schikbare ruimte in de ,,O. 38" met die van
de veel grootere en comforthabele „Do-X"
waariyk In geen enkel opzicht vergeiyken
kan!
De. breede, dikke vleugel; die van anderen,
als de „G. 38" In de lucht te. den Indruk
van een prae-htetorteche vleermuis maakt,
is 23 M. lang en heeft een spanningswydte
van 45 M. Het toestel weegt ongeladen 13 ton.
met lading 2024 ton en wordt voortgedre
ven door vier Junkers-motoren met te sa
men 2400 P.K., zoodat by een belasting met
3000 Kg. ongeveer 3500 K.M. in één stuk ge
vlogen kan worden, een afstand van Beriyn
tot aan de Golf van Perzlë.
Tar vergeiyklng wil Ik hier nog eens aan
balen, dat de „Do-X." twaalf motoren, elk
van 500 PK. heeft, dus in het geheel 6000
PK, by een spanningswydte van den vleu
gel van 42 M. en een gewicht zonder lading
van 52 ton. Daaruit ziet men reeds, hoeveel
grooter de „Do-X" Is dan haar zustef het
groote landvliegtulg I
De ,,G. 38" achynt voor 50 pasas^iers in
gericht te zullen worden. Maar die zullen
dan stellig even nauw moeten zitten als in
de verkeersvliegtuigen, die reeds in dienst
zjjn. Terwyi In „Do-X" ruimte te over te om
selfs met 100 pasagiers nog gemoedeiyk
rond te wandelen, rookzalen en bar te be
zoeken en het zich in alle opzichten ge-
moedeiyk te maken.
De »,G. 38” maakte op my den Indruk van
een zeer groot vliegtuig van het reeds b»
kende type, de „Do-X" daarentegen van een
volkomen omwenteling. Wat ruimte en com
fort betreft, zyn ze waariyk niet met elkan
der te vergeiyken. Maar wellicht doet men
beter zich het reeds in bouw zijnde Junker»
.JTur-Flügel" toestel voorduizend pas
sagiers voor te stellen. En dan te er in dit
overgangstoestel „G. 38", dat nog aan het
kajuitllchaam en het staartstuk vasthoudt,
op zichself al een meesteriyke daad der
vooruitstrevende vliegtechniek.
Op de vragen van het Tweede Kamerlid,
den heer Wijnkoop, ia verbaad met een
nota, weHce door den minister van Buiten!,
zaken in de regeering t» Nanking ook aan
da Nederlandsche Regeering zou zijn gezon
den, betreffende afschaffing van alle exter
ritoriale rechten in China op 1 Januari 1930
en betreffende een door da representanten
van de om den Grooten Oceaan gelegen rij
ken gehouden wordende derde tweejaariijk-
p scha internationale conferentie, heeft de Mi
nister van Buitenl. zaken geantwoord:
Een nota, als hierbodoeid, is noch aan da
Nederlandsche ’regeering, noch, voor zoover
thans der regeering bekend, aan andere mo-
j Rooien van boomen noodig
Het Staatsboschbeheer heeft aan B. en W.
dar gemeente Laarn een rapport uitgebracht
omtrent de wenschelijkheid en noodzakelijk
heid van het rooien van boonren in ver-
«chillende lanen.
In dit rapport wordt aan B en W. in over
weging gegeven in elf lanen een gedeelte
Ier boomen t« laten vervallen, deels omdat
tij aangetast zijn door ziekte (°-*-.
epen), deels omdat de boomen te dicht op
rlkaar staan.
De commissie voor publieke werken advi-
«ert aan B. en W„ dat het haar wensche-
•ijlr veorkomt, dat het rapport van Staats-
Dagblad heeft het Krlngbe-
wordt medegedeeld, dat het waaraan deze met bet uilspreken
rede voldeed.
Dr. Murk Jansen is benoemd tot ridder
in de orde van den Nederlandschen Leeuw.
200 K M.
De heenvlucht des ochtends duurde 1 uur
48 minuten. Des middags keerde het vlieg
tuig terug.
Een prestatie yaa de K. L. M.
vloo; -
ondai
dienstregeling
Londen werd uitgevoerd.