Binnenlandsch Nieuws I RADIO-OMROEP DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE L DERDE BLAD BLADZIJDE 2 -5- -- WOENSDAG 27 NOVEMBER 1929 - LUCHTVAART avondvergadering Machine-averü op een schip moet Critiak op hot Engelsche luchtschip „R 101” De reizen van de „Graf Zeppelin” De geestesstemming veranderen De gebeurtenissen te Willemstad TWEEDE KAMER Nieuwe routekaarten der K. L. M. O;.; Landelijke vergadering van beambten van Van Gand A Loos Geen nieuwe vlucht naar Amerika SOCIAAL LEVBN De AmatBrdam-RjjnTerbinding 67 DONDERDAG 28 NOVEMBER des avonds 8 uur. Watentaatabegroattag 1939 een onderzoek naar de verhouding van de wenscht hij bespoediging van de Thana. „GraT KALJNDBORG 1153 M. u.ao <3 tot 17 October Bpr komt on teven de subsidleverhooeine Voor den dikken koning trad de bode. De vorst, zittend 88. De 'ewtsnamsning vaa een pensioen* regeHpg VERGADERING VAN DINSRAG 26 NOVEMBER En het „Hbl." concludeert aan het einde van een lang artikel: ■k hem, dat teal'en bij Pgehad. 1930. tot secretaris-generaal van het Depar tement van Financiën de heer Jhr. Mr. A. M. C. van Asch van Wyck, thans admini strateur bij genoemd departement. Iheden l geeft bwprokea en na do<< de ter ver niet daar spr. •en i Staatscomml In ->vgr K-'_- Ef-’-..- de Arbeidswet en de arbeidstijden van het bouwproducten opnieuw ernstig bemoeilijkt ’ssskts:zsx rteven voor het goederen-, ir het bjjsonder het steenko envervoer uit Limburg. De heer ZANDT (80 1 sluit rich aan bij de gemaakte opmerkingen intake den overweg te Lelden Voorts bepleit hü -erbet rlng van den overweg te Apeldoorn, alsmede bü die insake het gevaar van onbewaakte overwegen De heer WIJNKOOP <Oomm» wjjst er op. De totaal afgelegde route van de wereld vlucht FriedrichshafenFriedrichshafen be droeg 34300 KM. en werd in *0 dagen en 4 uren uitgevoerd. mgt inbegrip van de op enthoud an bij tussenlandingen. Het volgen van dan luchtweg op de kaart heeft voor den luchtreiziger steeds een groote aantrekkelijkheid. Daarom t aanbevolen maatregelen be- ;evalgen zullen heb- ;ening mee gehouden tt bü spoor- als te Utrecht, Rotterdam, niet door stlge plichten op den Zondag te vervullen. De heer HERMANS (R.K.» vestigt de aan dacht op het systeem van seinen voor onbe waakte overwegen, dat door twee functiona rissen van het spoorwegbedrijf der Staats- miinen is uitgevonden en welk systeem aan sluit aan het blokstelsel en dat geen traln- vertraging veroorzaakt. Wat de kolentarieven aangaat, wijst spr op de aetie van het Rhelnlsseh Weatfkltaehe Kolensyndicaat, dat een politiek voert, waar tegen dc Limburgsche mijnen rich moeten kunnen verweren. In elk geval mogen de ta rieven voor Nederlandsche kolen niet on- Het bericht in een dar Berlijnsche Ma den. dat op het oogenbltk te Dessau bü d» Junkerswerken voorbereidingen aeuden wor den getroffen voor een nieuwe vlucht naar Amerika met den Amerikaanschen piloot Ring als bestuurder, sou, naar gemeld wordt, onjuist zyn. Het Is weliswaar de kwestie der A. T. O en de particuliere autotransportondememtngen. Ten slotte maakt spr enkel* opmerkingen over de spoorweetoestanden te ’s-Oravenhage Met verbazing las spr. dat de minister niet kon toegeven, dat die ‘oestanden dringend voorziening behoeven en dat verplaatsing van het S.S.-statlon den toestand slechter zou maken. Het is niet duldbaar, dat midden in een groote stad als Den Haag een groot ran geerterrein in stand wordt gehouden. De heer VAN VOORST .TOT VOORST (R K zou de vervaardiging van goederen wagons meer, zoo mogelijk uitsluitend aan Nederlandsche ondernemingen wi’len sten op gedragen. Wanneer Werkspoor een bepaa de opdracht alleen niet af kan. dan kan men de hulp van Beynee. Allan e.a. inroepen, doch behoeft men nog niet dadelijk naar bulten- landsche fabriekeh te vaan De heer BONGAERTS IRK) heeft don indruk, dat tn de afdeeling spoorwgen" de Kamer meer het antwoord van de directie der Spoorwegen dan van den minister ont vangt. Spr. wijst er op. dat de minister een vol doende sterke partij heeft om rich in zijn verantwoordelijkheid los te maken van de spoorwegd irectie. De neer SCHOKKING (C.H.) brengt de dienstregeling Leiden—Utrecht ter sprake. Er is op dat traject behoefte aan meer snelver- tjlndtngen. Voorts sluit spr. rich aan b(j hen. die ver betering van den overwegto“stand bij het station te Lelden hebben bepleit. De heer KNOTTENBELT (VJï.i vraagt of de minister bereid is een ondeno-k in te 1 stellen om to komen tet verlaging van ta- Op de landelijke vergadering van beamb ten van Van (tend Loq». welke onder lei ding stond van den R. K. Bond van Trans portarbeiders en den Centralen Bond van Transirortarbeidors. werden de voorstellen van de Directie inzake de totstandkoming van een pensioenregeling een breedvoerige discussie gadering aanwezige vertegenwoordigers der „Breng ze hier.” beval hierop de koning. „breng ze in mijn tegenwoordigheid, toon mij dadelük die vreemde wezens, ik orand büna van nieuwsgierigheid. Laat de gevangenen Rijksdag uitgaat, levert maar een heel «wak ken troostgrond op. 't Laatste bericht uit den protecUonistl- zciien wedren, dien de vreemde landen nog steeds dóórzetten, is dat 30 Nov. IX in Frank rijk werd lp gediend een wetsontwerp tot ver- hooging van het invoerrecht met 40 fm. en verlaging van den accijns met 15 fn>- per 100 Kilogram. Berekend naar de tegenwoordige heffing, wordt bü aanneming van het voorstel het invoerrecht in Frankrijk met 40 pet. ver hoogd. De Memorie van Toelichting segt. dat Frankrijk ter bescherming ven zijn landbouw en ook voor het geleidelik weer in cultuur brengen van gronden in Noord-Frankrijk wel het voorbeeld moet volgen van landen als Engeland. Duitschland. Polen en Tsjecho- Slowakije.dle eveneens tot verhooglng over- gingen. Aan de klacht ever gebrek aan wagons - land- en tuinbouwproducten zal spr. icht wijden evenals aan de uitbreiding i gerwachten en de büz. vrijw. landstorm stel len zich in dienst van de wettelijke overheid en geven haar de bevoegdheid over hen te beschikken. Nu kan het voorkomen dat ei in die instituten persenen zijn, die zichzelf niet in bedwang kunnen houden, maar wat segt dat tegen het instituut? De burgerwacht en de bfjz. vrijw. land- Het luchtsehlp een groet flasca? Naar het ,.Hbd.' bericht, bevat de .jBtar" een artikel van baar luehtvaart-expert, die gggt, dat pet luchtachlp JE. 101" een groot fiasco is en dat ar drastische wijzigingen ia gullen moeten worden gemaakt, daar het niet voldoet gan de elsohen Het Is te lang zaam. heeft niet genoeg hefvermogen ea kan zich slechte over betrekkelijk korten af stand bewegen. Er zijn reeds, sedert het voor bet eerst naar de loods terugkeerde, nieuwe motoren in gemonteerd, Desondanks wordt het schip een fiasco ge acht voor coQunercieele doeleinden. BU een windsterkte van 20 mijl kan bet luchtschip, wanneer de machines op volle kracht draaien, slechts 30 mUI maken on dat dan ten koste van een ontzaglijke massa brand stof. hem toevertrouwden, niet anders kon han delen. Immers; le. t Ta bet hoofd der gewapende macht «elf, die aanneming adviseert. 2e. En dat wel onder uitdrukkelijke ver klaring, dat p« de verovering door de Vene- zolanep van bet fort met wapens en munitie militaire tegenstand niet meer mogeltjk was Was deze houding juist, dan moest daar uit de rest van het gebeurde in hoofdzaak noodzakelljk velgen. pe ongeiscac c.pisuupzie (vunst Church) te Amsterda n, door H. M. de Koningin- Medewerking van vocaal kwar tet, sopraan en orgel- Preek - 1.15—2.00 Gramofoonmuziek a-oo—-3.35 (Inten ding voor scholen a.45—3.45 Cursus Fraaie Handwerken 4.005.00 Zieken uurtje 5.00—6.00 Lezing: Over ziel kundige invloeden op het proces van de ziekte 6.00—8.30 Lezing oven Eind hoven als economisch centrum en de daaruit .30 Ta pen bestaat er «enigermate misverstand. Ner gens is de kwestie der overwegbewaking reed opgelost. Proeven met automatische s:in»n en andere opleesln?»' worden spr bü elkg j audiëntie wel twee e, drie aanbevolen. Bpr heeft zien het genoegen moeten ontzeggen al die heeren te woord te staan: rijn ambte- naren hebben daarvoor instructie ontvangen Overigens is ook bij bewaakte ov'rweger. het aantal ongevallen niet gering. In sjjn kwaliteit van lid der Eerste Kmer heeft spr. dit destijds nagegaan en toen ble< in Augustus ao September 38 ÓF bewaakte overwegen hadden plaat Onderhandeilngen tenatoe verbetering van den toestand bij de stations Leiden en Til burg zijn gaande. Vour Eindhoven wordt de oplossing geaocht in een verhoogd emplace ment Ten aanrien van de Zondagsrust acht spr. het loepen van goedkoope treinen op Zon dagen minder wensehelltk; door de Regeering aal dit zeker niet worden uitgelokt BU de afd. Scheepvaart zou do heer Brau- Ugam (SU.) aan het woord komen, doch deze vraagt uitstel tot Donderdagavond, we gens het late uur. De Voorzitter schorst te 1.07 uur de ver gadering tot heden (Woensdag) één uur. verstrekt voortvloeiende vraagstukken 6.307.30 de K. L M «rails routekaarten aan baar Orgelconcert 7.3Q—8.00 Cursus Ma- passagiers. Het feit, dat do belangstelling leiscji 8,00 Concert Orkest ep violist, voer deze kaarten steeds grooler wordt en Djarpa: Persberichten. HILVERSUM. 1071 M- (Van u.00— 6.00 n.m- 398 M). 10.0010.15 Morgen- HUIZEN, 1875 M. Uitsl. N.C.R.V.- Uitz. 8.179.50 Morgenconcert 10.0010.30 Zang door Dameskoortje 10.30—11.00 Ziekendienst 11.0011.30 Lezen van Chr. Lectuur 11.30u.r5 uucu Uurtje voor de landbouwers ia.15ï.15 jukt.Plechtige onthulling van 2 gedenkramen ia dat King rich betreffende dese vlucht totde Engelsche Episcopale Kerk (Christ Junkers heeft gewend. Het aanbod is ech ter In verband met den tUd van bet jaar van de band gewezen. daar meer contact tussenen de volksverte genwoordiging en verschillende streken van i kracht worden uitgebreid. BU het station Leiden etecht de toestand van den overweg herziening. Het tunnel- plan en de hooger-legging van de spoorbaan niet de gaweoschte instemming te gevonden. Spreker vraagt waarom De neer WIJNKOOP (C.P.) critlseert het niet een overbrugging wordt overwogen. optWden van den burgemeester van Zaan-pe heer VIS8CHER (A.R.i bekritiseert de j -----verkeerstoestanden op het eiland Flakkee en de verbindingen met de omliggende streken Voorts onderwerpt hij de houding van de TramwegmaatschappU Utrecht—Seist tegen- Teirilotte becritiseert hy de houding van komt op'ae ^H'.o tegenover de particuliere vnicbt- tegen de vogelvangst op groote schaal en autohouders. bep.eit technische verbetering der Trek- 1 bondenwet. Hy bestrijdt den heer Beumcr1 Inzake de Franeker - bevoegd over het optreden van de burge- j en dr. Vos tegen de denkbeelden van den heer v. d. Heuvel valt veel te seggen. Spr. zal bet denkbeeld van 'dr. Vos, om het aan tal voor candidaatsstelling verêischte hand- teekeningen te vergrooten, ernstig overwe gen. Wat betreft de samenvoeging van gemeen ten erkent spr., dat een klein aantal inwo ners en geringe draagkracht dikwyla samen gaan. Inzake de vereeniging van Venhuizen en Wijder.es merkt spr. op. dat de laatste ge meente eerst tegen de samenvoeging was. doch nu biygbaar haar standpunt heeft ge wijzigd. Spr. heeft zich dan opk niet positief gunstiger ziln dan die voor de Duiteche. L.’ - JLJ. Taak en bevoegdheid van den Personeel steeds meer de vereeniging beschouwd raad kunnen nog verder worden uitgebreid - De heer DUYMAER VAN TWIST (AR) bepleit betere doorvaartgelegenheid voor de j --fheepvaart bij spoorbruggen. Bpr. noemt eenige gevallen, waarin spoor bruggen veel langer dan noodig is gesloteg werden gehouden. Hetzelfde geldt voor over wegen op drukke verkeerswegen. Spr. zou er rich over verheugen, dat alle vervoer op Zondag werd stopgeaet. doch dit moet niet door dwang geschieden, sooals de heeren Kersten en Zandt in een deatljds door hen Ingediende motie wenschten. Ge dwongen stopzetting van bet spoorwegver keer sou bovendien tengevolge hebben, dat we overlast van auto’s on Zondagen kregen De heer 6MEENK (AR.) wensoht ulttaei ding van de bevoegdheden van den Perao- neelraad, die in meer zaken moet warden erkend. Mevrouw VAN TTALLIE-VAN EMBDEN (V.D.) wijst op den onhoudbaren toestand van den overweg bij het station te Leiden Het gebeurt herhaaldeliik dat men daar tien minuten en langer moet wachten. De heer FLESKENS (R.K.) dripgt aan OP verbetering van de spoorwegtoestanden bfi Eindhoven. HU vraagt den minister hoe het met de voorbereidende plannen daarvoor thans staat en wanneer met de uitvoering een begin ral worden gemaakt. De heer VAN BRAAMBEEK (8.D.A.P.) be toogt de noodragelljkhe'd van uitbre'd ng van de bemoeiing dot spoorwegen met autodlen- sten ena, welke wxr d< spoorwegen een lo gisch supplement vormen. Spr. zou voorts het vertrouwen van de directie in den Personeelraad vergroot willen zien. Prof. VAN DER BILT (VB.) vraagt de Zooals Duitschland en FrankrUk thans re- .leneeren en handelen, deden, in weerwil vap de Economische Conferentie van Genève chler alle staten. Zal met den wapenstilstand inderdaad de strijd ophouden, dan moet de geestesstem ming radicaal veranderen. Voor de houding van gouverneur Fruytier Is wel beslissend het antwoord op de vraag: Ts het te verdedigen, dat deze Inging op het advies van den militairen commandant om het ultimatum van Urbina te acceptee- ren? En dan wil het ons, ook na lering van dit rapport, nog altUd voorkomen, dat de gou- ducten en beschikbaarstelling van meer wa- gonruimte. De diensttUden van het automoblelperso- neel acht spreker nog te lang Beperking van Zondagsdiensten moet zooveel mogelyk geschieden, al erkent spr. gaarne, dat het niet aangaat het verkeer op Zondag stop te zettep. Aan het statlonspersoneei moet meer ge- WU lesen in de .Standaard": Wat in het gericht van de naderende tn- ornationale samenkomst Inzake den wapen stilstand voor de tariefhefflng ptfniyk aan- doet, is het feit, dat de afzonderlijke staten n hun handelspolitiek nog maar ai door gaan met de verhooging der invoerrechten. De vragen van Dr. Kortenhorst veetigden de aandacht op Duitachlands onverzwakt tegen vereeniging uitgesproken doch betoogt, dat wordt als ultimum remedium. Spr. is tegen het gevaar van een leidraad voor de samen voeging en splitsing van gemeenten en meent, dat zUn adviseurs, in casu God. Sta ten, volkomen vrij moeten »ün. Spr. geeft de toezegging, dat in geval van gchorsing van raadsbesluiten de spoedige princlpleele beslissing zal worden bevorderd- Wat bet raadslidmaatschap van rUksont- Vangers betreft, deelt spr. mede, dat bij nota van wyziging van het wetsontwerp tot her ziening van de Gemeentewet de functies ver- eenigbaar zullen worden verklaard, overeen komstig den geest der wet. De houding van den burgemeester van Sleen heeft spr.'s aandacht. Voor afkeuring van de ontvangst der A. J. C. door den bur gemeester van Nieuw BeUerland wenscht spr,. dat onbevangen te werk wordt gegaan. Het onderzoek geschiedt door den voogdijraad en als daartoe aanleiding zal bestaan, zal spr. niet schromen strenge maatregelen te nemen Omtrent het optreden van den burgemees ter van Zaandam beeft apr. niets toe te voe gen aan hetgeen de heer Schaper zeide. Spreker kan den heer Hiemstra niet toe. zeggen nooit tot burgemeester te gullen be. noemen iemand, die een bedrijf uitoefent. 1 Doch wel wil hij zeggen, dat, als aan twee even geschikte candidaten de een wel. de ander niet een bedrijf uitoefent, de laatste de voorkeur verdient. Inzake de benoeming tot burgemeesters betoogt spreker, dat het daarbij niet gaat om de godsdienstige overtuiging, maar dat als regel rekening wordt gehouden met de partij, die in de meerderheid van den raad het sterkst is vertegenwoordigd. Spreker voelt wel voor het denktweld om biJtondere Mnd(irht Van den minister'voor een commissie te benoemen, die spr. zal ad- -r a. Viseeren over de vraag of er grond is tot het nemen van maatfegelen tegen dancings. Inzake het gebruik van honden als trek dier moet men redelijk zijn. Men moet er kennen. dat er de laatste jaren veel is ver beterd en spr. acht voor verder gaande re. gelingen geen termen aanwezig. Met betrekking tot de kooivogel vangst wor den maatregelen overwegen. Aan den uitvoer naar het buitenland wordt daarbij in het bij zonder aandacht geschonken. Over de koot- vogelkwvstie is een bespreking gehouden me' belanghebbende 1 en deskundigen onder lei ding van den inspecteur van den landbouw Het is niet mogelijk de kooivogelvangst te benerken zonder wetswiiziging. Men moet echter voorzichtigheid betrachten met het leggen van verband tussehen de kooivogel- vangt en de runsennlaag. Deskundigen mee nen dat 60 tot 95 pet. der nesten verstoord worden door de jeugd. De algemeene beraadslagingen worden ge- aloten. Bij de artikelen 7, 8 en 9 (burgerwach ten. vrijw. landstorm en militaire politie) noemt de heer VAN ZADELHOFF (SD A P het instituut der militaire politie bet meest gehate Waar het geroepen wordt de orde te handhaven heeft het dikwijls nog grooter-* verwarring gesticht. De burgerwacht en de vrijwillige landstorm, hoewel ter beschikking ■taande van verschillende su'-irltelten. rijn lp weren gelijk en gericht teven de groeien de arbetdsb-wewtng wier cpmarach mon eoh ter niet zal tegenhouden. Bor. komt on twen de subsldteverhoosln» <ie voor de burgerwachten wordt voorgesteld De heer DUYM4FR VAN TWIST 'AR betoogt, dat de burgerwachten en de bijs vrhw. landstorm dienen ter handhaving der 1 orde, ook In het belang van de arbeidersbe- 1 weging. Hun bestaan beteekent een belang- I rijke bemarfne on nolitie-tiiteaven. De MINISTER acht het een belang dor -•f Mmeensehap. dat de «roei dor arbeiders.' bvwegW ia»g« rustige banen gaat. De bur- dal er geen enkel verbond «geer te tausoben 1 protertlnrtwzs, dte dan uitvoer <maer land- 1 De behandeling van hoofdstuk IX der Ryksbegrooting 1930 (Waterstaat) wordt voortgezet. Aan de orde is de afd. Spoor wegen De heer KRIJGER (C.H.» brengt hulde aan den afgetreden duecteur der Ned. Spoor den Ir. Kalff. ■irts dringt hij aan op verlaging van ’tarieven, in het b (ronder op reduc- >e voor groote afstanden. Ook de tarieven voor kolenvervoer d.enen verlaagd te wor den. Verder verband met het officieele rapport de gebeurtenissen te Curasao schrijft de „Msb om.; wijding in.15a-oo Concert door het tA-V.R-O.-kwartet a.003.00 Gramo- voerde van de trajecten AmsterdamLonden fooamuziek J.003.30 Halfuurtje der Amsterdam—BrusselParijs; LondenAm. Ver- van Ned. Huisvrouwen. Lezing door Parijs—Amsterdam— Mgj. Q. v. Bakergem over: Eigengemaakte 3.304-oo Gra- 4.005.00 Ziekenuurtje I.30—6.00 Concert uit Café Moderne" te Amsterdam 6.01 Voortzetting con cert 6.30 Vaz Dias: Koersen 6.45— 7.15 Land en Tuinbouwhalfuurtje. Spreker: R. H. Laverman 7.157.43 Fransch voor gevorderden en conversatie 8.008.15 Gramofoonmuziek 815. Concertgebouw- t« Amsterdam. Het Concertgebouw Orkest o. v. Pisrrs Monte ix. Na afloop: Penber. Daarna Dansmuziek uit het cabaret ,,La Garte" te Amsterdam- ia-oo Sluiting. DAVBNTRY. 1554-4 M. 10,35 Mor- j genwijding 11.05 Lezing n.ao Gra- mofoonmuziek ra.ao Concert F. Len- drum (sopraan). M. Mc. Oibbon (viool), H. Hughes (piano) 1.35a.ao Órkest- concert 3.45 Visscherijberichten a.50 Uitzending voor scholen 3.30 Vesper uit de Westminster Abbey 4.05 Lezing 4,20 Feestconcert 4.50 Concert L- Ash downs (bariton), J. Serres (cello). E. Wood, V. Towsey (3 piano’s) 5.35 Kinderuurtje 6.35 Nieuwsber. 6.50 Marktber. 7.05 Liedaren-voordracht 7.30 Lezing 7^45 Lezing 8.05 Concert- Orkest Orloff (piano) 9.15 Intermezzo: Voorlezing 9.35 Voortzetting concert xo.05 Nieuws ber. 10.35 Lezing 10.9013.30 Dans muziek. PARIJS „RADIO PARIS”, 1735 M. 13.503.20 Gramofoonmuziek 4.05 Con cert 6.55 Gramofoonmuziek 8-20 Concert. Humorist en instrumentaal kwin tet. LANGENBERG, 473 M. 6.30 -7.30 Gramofoonmuziek 9,35—10.35 Gtamo- fooamuziek 11.30 Phonoia-concert 12.351.50 Concert. Orkest viola en piano 4.503.50 Soiisten-concert 7.30 Con cert. Orkest en cellist 7.50 Intermezzo. Na afloop tot 11.30 Dansmuziek (Gramo- Woonplaten). ZEESEN, 1635 M. 6.1510.05 be zingen 11.30T3.»5 Gramofoonmuziek 13.1513.50 Berichten 1.201-50 Gra mofoonmuziek 1,503.50 Lezingen 3.50— 4.50 Concert uit Berlijn 4.50 7.50 Lezingen 7.50 „Musikaluches Bil- derbuch einer Stadt". Her-wtzendmg van Breslau - 8.15 Concert. Cello piano en - to«8 kmIaitzangerea 9.50 Dansles. Daarna tot Van 15 tot 19 Augustus Friedrichshafen—, 1150 Dansmuziek. w TC jvf F* A ’w*w^**^x**x^ ■- w tot 38 Augustus Takte—Lob, i.«o <>rka»tconc«rt a'óo4.00 Concert. Orkest en zangeres 7.35—9.35 Concert. Orkest en zangeres 9.50la.ao Dans- feiftiek. BRUSSEL, 508.5 M. 5.20 Orkest- concert 6.50 Gramofoonmuziek 8.30 Her-uitzending van het concert door het Concertgebouw Orkest te Amsterdam- dam bu de staking en het optreden van de burgemèesters van Delftzyi en Hoogland. Inzake de controverse v. d. Heuvel-Oud, meent spr., dat de evenredige vertegenwoor- diging aan het parlementarisme rijn be-over de autobusondernemers aan crltlek. teekenis heeft ontnomen. De beer SCHAPER (S D.AP.) voor 1 aandacht w(jden evenals aan de uitbreiding der electrificatle. Dat eenige uitbreiding van bevoegd! van den Personeelraad wenseheiyk is. spr. toe. doch deze moet blüven bulten de bedrijfsleiding, terwijl er geen aanleiding be staat om den Personeelraad een vertegen woordiging te geven in den Raad van Com missarissen. Aan den heer Van der Bilt tril spr. gaarne een onderzoek naar de verhouding van de A.T.O. en de particuliere expediteurs toe- zeggen. der aangelegenneden betreffende 1 Ten aanzien van de onbewaakte overwe- 67. Voor den dikken koning trad de bode. De vorst, zittend op n baniboetroon, droeg aan handen en aan voeten ringen en vogelsprletcn tot een kroon. „Wat voert je hierheen." zoo vroeg de koning. „zoo ongevraagd non rmmnnrw»" qi». - De afgelegde afstanden TbiJM. n» <te eerste 50 vluchten van de ..Qrtri SfcppsW. wordt bekend gemankt, dót h<\ luobtschip in totaal 116.885 KM beeft afgelogd, <1 gemiddeld 3340 K-M. per vlucht. Tot de grootere parcouraen, dig werden algoiggd, behoorden de tochten van 11—1» October 1928 Frigdrlcbzhafen—Lakehurst 3926 K .M Van 39 October tdt'l November Lrike- hutsi,— Friedrichs.izfcb ''JW KM. Van 35 tot 3* Maart 1839 Palestina en terug 8000 K M. Van «3 tot 35 April 1829 apanje 5400 KM Van 1 tot S Auguatue Friedrichshafen— LftKchUXlt 0350 K.M, Van 7 tot 10 Augustus Dakebubst— Frted- rfchahafen vereehUlende factorijen, mat groote meerder heid van stemmen aanvgard. De voorstellen hielden in het kort In, dat door de betrokken beambten beneden den leeftijd van 50 jaar 4 pct. van het salaris zal worden gestort, terwijl eveneens door de Directie 4 pet. voor dat doel gestort wordt. Voor de beambten boven den 50-jarigen leeftijd geschieden dezelfde stortingen, waar bij het tekort, dat alsgevolg van den korten stortlngsduur ontstaat als mogelijkheid om aau het maximum te komen, zoo mogeltjk zal worden aangevuld uit het daarvoor ge storte kapitaal van 130.000, aangevuld met het surplus van de stortingen door de be ambten beneden ^en leeftijd van 50 jaar. Ate pensioen kan hiervoor door de betrok kenen worden ontvangen bij een duur van 80 venekeringsjaren, 50 pct. van het ver- diende loon, waarbij dan is Ingesloten de Ouderdomsrente. Bü een eventueel vroeger overlijden van den pensioengerechtigde ontvangt de weduwe 50 pet. van het pensioen, hetwelk de betrok kene In maximum had kunnen bereiken, Wü denken er niet aan gouverneur en commandant een maatstaf aan te leggen die aloohta voer „Uebormanschen” past Maar wü mom» toch wel conctadeeren. dat personen in hun verantwoordelijke positie rich ten volle en in elk opzicht rekenschap hadden moeten geven van de kansen, die zich wellicht voor hen nog openden, alvo rens op eerste sommatie steh te schikken in de bevelen van een bultonlandseh benden hoofd. dia hen poogde te dwingen hun plloht egenover het moederland te versaken en hen dwong deel te nemen aan een onwet tige onderneming tegen een bevriende vreemde regeering. Wü drukken ons opzettelük zoo zacht gezagvoerder in den eersten machinist bigek uogelük uit» omdat de gouverneur CS in- te bezitten derdaad In zeer moeUUke omstandigheden rerkoerden. mede tengevolge van verzuim der moederlandscho regeering. volksvertegen woordiging en publieke opinie ep omdat de straf die zü reed» hebben ondergaan of die hun te wachten staat, voor hen inderdaad reed» zeer pünlük U- Hü bracht den heer Braam dan ook hulde voor de verrichte prestatie. De voorzitter, prof. Mr. Taverne, «lOOt ziqh namens den Raad gaarne bü deze hulde aan. De Raad heeft bü zijn werkzaamheden tn de meeste gevallen te maken met plichts verzuim en nam nu met een gevoel van te vredenheid kennis van dit staaltje VM be kwaamheid. vakhandigheid en plichtsbe trachting. Uit het vertrouwen van den ge zagvoerder in den eersten machinist bleek wat door een goede verstandhouding tu»- achen dek- en machlnekamerpersoneel be reikt kan worden. De eerste machinist had mooi werk ver richt en getoond, waartoe de Nederlandsche zeeman nog stood» la »to*l is- Secretaris-generaal Departement yan Financiën Benoemd Is met ingang van 1 Januari sterdamMalmö en Malmö. I Deze kaarten zün tegen een kleine ver- goedlng verkrijgbaar op de kantoren K. L. M„ te 's-Oravenhage. Amsterdam en Rotterd*m. het iana noodig is. i De heer BEUMER <A.R.) acht verdelging van de kooivogels betienkelyk en komt r P tegen de ontvangst van een revolutjonnaire jeugdorganisatie door den burgemeester ichünvn Francken. hebben Voorzitter: Mr. J. R. H. van Schalk BÜ de regeling der werkzaamheden zyn •an de dagagenaa toegevoegd de hooid-t •lukxen aroeid, handel, nuverheid en aan de storm zijn goedkoope instrumenten In han- avonuageuaa oe iinancien. I den van de overheid. By oe voorize. ving der behandeling van Over de artikelen aal morgen worden ge bet Hoofdstuk Binnenmndsèhe Zaxen epstemd. Landuouw, maakt de neer KERoTEN (G. De vergader’ng wordt te 5.35 geschorst tot B.) bezwaar tegen de voortgaande oenoe- des avonds 8 uur. ming van Roomsche burgemeesters. Hy1 dringt aan op afschaffing van den stem plicht en het vrouwenkiesrecht, op wette- lüke regeling van deZondagsheiligmg, hand- havmg van de Begratemswet en maatrege len tegen het dans Kwaad. De heer RUTGERS VAN BOZENBURG <f).H.) komt op tegen bet streven naar op telling van kleine gemeenten. Hü bestrijdt net kiesdistrictenstelsel door den neer Van den Heuvel voorgestaan en critiseen de handhaving der Tieiscbe ver ordening, die aan een raadscommissie be slissende bevoegdheid geeft. De heer VAN DEN BERGH (SD.AP» ■luit zich by de laatste opmerking aan. De hser SGHoKKING (C.H.) acilt net denkbeeld-Van den Heuvel tot wyziging van de kiesrechtregeling de overweging waard, afdoening - j gpooraegtoegtanoen bü Amsterdam. De electrificatle der spoorwegen moet me: Hulde aan een kranig maobinivi AMSTERDAM 26 November De Jtead voor de Scheepvaart behandelde het geval betreffende het stoomschip „ZpnnewUK" dat op reis van Constanza naar Breipen op 34 Augstps j.I. nabij Fenedas ernstige rpachlne- averü opliep De ,,Zonnewljk" van de firma Erhardt en Deckers te Rotterdam metende 4499 brutoregisterton, is voorzien van een triple compound machine met een capaciteit van ongeveer 2100 P.K. Op dien bewusten dag hoorde m«n das middags te ongeveer vier uur plotseling een zwaren stoot in de machine. De tweede ma chinist sloot onmtddellljk den stoom af en bü ondersoek bleek, dat de zuiger van den hooxo drukcyllnder gebroken was en de top en bodem uit den cylinder waren geslagen De niieeratang waa verbogen Door het ma- ehipekamerpersoneel onder leiding van den eersten machinist werd getracht de stoom- poorten van den heoge-drukcylinder dicht te maken Na 24 uur werken bleek echter, dat de cylinder nog zoodanig lekte, dat de machine ntei op gene kon worden gebracht. Wedesom onder leiding van den eersten machinist begon het machinepersoneel ver- voleens den top van den cylinder dicht te maken met een plaat, welke ’gemaakt was van een der ijzeren deuren onder den balg, terwül de bodem afgesloten werd met een ronde stalen plaat Inmiddels dreef het schip steeds dichter naar het eiland Psaros toe, waar het nqg maar zes mijl van verwijderd wa». teen de machinist erin slaagde de reparatie te be ëindigen en de machine op gang te krijgen - IHbt een vaart ven ongeveer zeven mijl werd verneur. lettend alleen op het belang dhr w 28 AuKU8tuï Plpeu, N, do ratie eenlgssins te hebben laten versterken en een certificaat van zeewaardigheid vap Loyd'» surveyor te hebben ontvangen, ver trok de „Zonnewüx” naar Bremen, waar het op 16 September aankwam en op M Sep tember te Rotterdam arriveerde. In aün echriftelüke verklaring doelde de gezagvoerder mede, dat de eerste machinist evenal* het andere machineperaoneel steh had onderscheiden door bü een hooge tem peratuur 48 uur onvermoeid achter elte*ar door te werken en vertrouwende op de vak kennis en activiteit van den eersten ma chinist had de gezagvoerder sieepboothuip afgewezen. Door den Raad was als getuige opgeroe pen de eerste machinist de heer J. Braam, die de bovenopgesomdn feiten beveangde. Door het aan boord hebben van *»n elfo- tiechen boortol. verklaarde hü, was hü in staat geweest de reparatie in zoo korten tifd te volbrengen. De hoofdtnspecteur van de Scheepvaart- de eud-vlee-admiraal Fock. wenscht» nog eens speciaal de aandacht van den Raad te vragen voor de door den eersten machinist, evenals door de overige machinisten en door den olie, m den donkeyman betoonde plichtsbetrachting en activiteit, terwül hü bovendien wees op het vertrouwen, dat de Voor qen Kring Amsterdam der Algem. R. K Werkgeverevereenlging hoeft Ir. A. Mussert een lezing gehouden over rijn plan ren de verbinding van Amsterdam met den Boven-Rün. Na een korte inleiding van den voorzitter len heer Vap Vlümen. ving Ir. Musaert rijn lezing aan Hij begon met «r op te wüaan. dat men kan spreken van een plan-Muaeert. niets anders gedaan heeft dan würiging te brengen in het plan ran de itscommlssle in zake de verbinding over Wük bü Duurstede. Spr. zette de beswaren tegen den bestaanden toestand uiteen en ging vervolgen» de verschillende plannen ot verbetering van den Rijn na. Toen Amsterdam het kanaal door de Geldereehe Vallei had aanvaard, kwam spr met het al. verbeterde plan voor de verbinding over Wük bü Duureted*. waarbü de slula ten 3.W. van Utreeht kan vervallen 81». is hier toe gekomen na de beetudeering van de plannen van wülwi ir. Loiy. Xr Muaaert gaat vervolgens de consequenties van dit plan na. Jvaarbü hü de voor- en nadeelen tegenover elkaar >et. Het is niet in de eerste plaats “n financieels besparing doch in hoofdzaak het wegnemen van een obstakel voor de scheep vaart spoorwegpersoneel. 1- De Minister van Waterstaat, mr REYMER, drang tot sterkere bescherming niet ■al gaarne ook aan opmerkingen, die niet In van de Duitsche regeering als wel van den het voorlooplg verslag zün gemaak*, aandacht wüden, al zal hü daarop thans niet kunnen antwoorden. Wat de exploltetie-ultkomsten van het spoorwegbedrijf betreft. wü«t spr. er op. dat verschillends langryke financieele bep. Ook moet er 1 dat tal van bepleite verbeteringen wegovergangen Eindhoven. Leiden. Tilburg meer financieele voordcelen zullen worden opgewagen. Ook andere lasten als de pen sioenen e.d. rusten op bet bedryf. Van algemeens tariefsverlaging kan op het oogenbllk nog geen sprake sjjn; wel kunnen plaatsalüke of partieele verlagingen worden overwogen. Dat de toestanden voor de derde k'.aase 900 ongunstig zün. kan spr. niet beamen. Intus- schen aal spr. ook hieraan xün aandacht wüden- deze gaarne als een soort reisherinnering bewaard «’orden, heeft de K. L. M. doen be sluiten. dg oude, ongekleurde en eemgszins onvolledige kaarten te doen vervangen door nieuwe, speciaal ontworpen en fraai ultge- LondenAm- Ver- van Ned. Huisvrouwen. Lezing door 1 «1»;. w- v, paacrgcm over |St. Nicolsas-guchenken mofooamuztek 4.005. aer j Tokio Van W «v KA»». Angelos 9663 K M Van >7 tot 29 Augustus Lm Angelo»— Lakehurst 4922 K M Van 1 tot 4 September Lakeburst—Frled- richshafen 8478 k m. Van IS tot IT October Balkan en Bllerié 4786 KM 11*47 KM. technische De heer BAKKER (C.H.) zou de aandacht Hy bestrydt den heer Beumer van den minister willen vragen voor het pen- ontvangsc va» de A. J. C. te sicenfonds van net spoorwegpersoneel, welk en acht den neer wynkoop niet tQnds con tekort van 2Qp millloen heeft. -l Verder wenscht hü verlaging van tarieven meesters te spreken. In den Zaandanuchenvoor het vervoer van land- en tulnbouwpro- Raad is het beield van den heer Ter Laan -*-■•-*-*-••■-- reeds gecntiseerd De Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, de heer RUYS DE BEEREN- BROUCK, bespreekt eerst den stemplicht: Dt resultaten van een onderzoek naar de resultaten van de circulaire van spr.'s voor ganger inzake de gemoedsbezwaarden, zullen te zpner tüd aan de Kamer worden meege- deeld. Voor de bezwaren van de heeren Oud legenheid worden gegeven om zün godsdien- I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 8