Binnenlandsch Nieuws
I
RADIO-OMROEP
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE
L
DERDE BLAD
BLADZIJDE 2
-5- --
WOENSDAG 27 NOVEMBER 1929
-
LUCHTVAART
avondvergadering
Machine-averü op een schip
moet
Critiak op hot Engelsche
luchtschip „R 101”
De reizen van de
„Graf Zeppelin”
De geestesstemming
veranderen
De gebeurtenissen
te Willemstad
TWEEDE KAMER
Nieuwe routekaarten
der K. L. M.
O;.;
Landelijke vergadering van
beambten van Van Gand A Loos
Geen nieuwe vlucht naar
Amerika
SOCIAAL LEVBN
De AmatBrdam-RjjnTerbinding
67
DONDERDAG 28 NOVEMBER
des avonds 8 uur.
Watentaatabegroattag 1939
een onderzoek naar de verhouding van de
wenscht hij bespoediging van de
Thana.
„GraT
KALJNDBORG 1153 M. u.ao
<3
tot
17
October
Bpr komt on teven de subsidleverhooeine
Voor den dikken koning trad de bode. De vorst, zittend
88.
De 'ewtsnamsning vaa een pensioen*
regeHpg
VERGADERING VAN DINSRAG
26 NOVEMBER
En het „Hbl." concludeert aan het einde
van een lang artikel:
■k hem, dat
teal'en bij
Pgehad.
1930. tot secretaris-generaal van het Depar
tement van Financiën de heer Jhr. Mr. A.
M. C. van Asch van Wyck, thans admini
strateur bij genoemd departement.
Iheden
l geeft
bwprokea en na
do<< de ter ver
niet
daar spr.
•en i
Staatscomml
In
->vgr
K-'_-
Ef-’-..-
de Arbeidswet en de arbeidstijden van het bouwproducten opnieuw ernstig bemoeilijkt
’ssskts:zsx
rteven voor het goederen-, ir het bjjsonder
het steenko envervoer uit Limburg.
De heer ZANDT (80 1 sluit rich aan bij
de gemaakte opmerkingen intake den overweg
te Lelden Voorts bepleit hü -erbet rlng van
den overweg te Apeldoorn, alsmede bü die
insake het gevaar van onbewaakte overwegen
De heer WIJNKOOP <Oomm» wjjst er op.
De totaal afgelegde route van de wereld
vlucht FriedrichshafenFriedrichshafen be
droeg 34300 KM. en werd in *0 dagen en
4 uren uitgevoerd. mgt inbegrip van de op
enthoud an bij tussenlandingen.
Het volgen van dan luchtweg op de kaart
heeft voor den luchtreiziger steeds een
groote aantrekkelijkheid. Daarom t
aanbevolen maatregelen be-
;evalgen zullen heb-
;ening mee gehouden
tt bü spoor-
als te Utrecht, Rotterdam,
niet door
stlge plichten op den Zondag te vervullen.
De heer HERMANS (R.K.» vestigt de aan
dacht op het systeem van seinen voor onbe
waakte overwegen, dat door twee functiona
rissen van het spoorwegbedrijf der Staats-
miinen is uitgevonden en welk systeem aan
sluit aan het blokstelsel en dat geen traln-
vertraging veroorzaakt.
Wat de kolentarieven aangaat, wijst spr
op de aetie van het Rhelnlsseh Weatfkltaehe
Kolensyndicaat, dat een politiek voert, waar
tegen dc Limburgsche mijnen rich moeten
kunnen verweren. In elk geval mogen de ta
rieven voor Nederlandsche kolen niet on-
Het bericht in een dar Berlijnsche Ma
den. dat op het oogenbltk te Dessau bü d»
Junkerswerken voorbereidingen aeuden wor
den getroffen voor een nieuwe vlucht naar
Amerika met den Amerikaanschen piloot
Ring als bestuurder, sou, naar gemeld
wordt, onjuist zyn. Het Is weliswaar
de kwestie der A. T. O en de particuliere
autotransportondememtngen.
Ten slotte maakt spr enkel* opmerkingen
over de spoorweetoestanden te ’s-Oravenhage
Met verbazing las spr. dat de minister niet
kon toegeven, dat die ‘oestanden dringend
voorziening behoeven en dat verplaatsing van
het S.S.-statlon den toestand slechter zou
maken. Het is niet duldbaar, dat midden in
een groote stad als Den Haag een groot ran
geerterrein in stand wordt gehouden.
De heer VAN VOORST .TOT VOORST
(R K zou de vervaardiging van goederen
wagons meer, zoo mogelijk uitsluitend aan
Nederlandsche ondernemingen wi’len sten op
gedragen. Wanneer Werkspoor een bepaa de
opdracht alleen niet af kan. dan kan men
de hulp van Beynee. Allan e.a. inroepen, doch
behoeft men nog niet dadelijk naar bulten-
landsche fabriekeh te vaan
De heer BONGAERTS IRK) heeft don
indruk, dat tn de afdeeling spoorwgen" de
Kamer meer het antwoord van de directie
der Spoorwegen dan van den minister ont
vangt.
Spr. wijst er op. dat de minister een vol
doende sterke partij heeft om rich in zijn
verantwoordelijkheid los te maken van de
spoorwegd irectie.
De neer SCHOKKING (C.H.) brengt de
dienstregeling Leiden—Utrecht ter sprake. Er
is op dat traject behoefte aan meer snelver-
tjlndtngen.
Voorts sluit spr. rich aan b(j hen. die ver
betering van den overwegto“stand bij het
station te Lelden hebben bepleit.
De heer KNOTTENBELT (VJï.i vraagt of
de minister bereid is een ondeno-k in te
1 stellen om to komen tet verlaging van ta-
Op de landelijke vergadering van beamb
ten van Van (tend Loq». welke onder lei
ding stond van den R. K. Bond van Trans
portarbeiders en den Centralen Bond van
Transirortarbeidors. werden de voorstellen
van de Directie inzake de totstandkoming
van een pensioenregeling
een breedvoerige discussie
gadering aanwezige vertegenwoordigers der
„Breng ze hier.” beval hierop de koning. „breng ze in mijn
tegenwoordigheid, toon mij dadelük die vreemde wezens,
ik orand büna van nieuwsgierigheid. Laat de gevangenen
Rijksdag uitgaat, levert maar een heel «wak
ken troostgrond op.
't Laatste bericht uit den protecUonistl-
zciien wedren, dien de vreemde landen nog
steeds dóórzetten, is dat 30 Nov. IX in Frank
rijk werd lp gediend een wetsontwerp tot ver-
hooging van het invoerrecht met 40 fm. en
verlaging van den accijns met 15 fn>- per
100 Kilogram.
Berekend naar de tegenwoordige heffing,
wordt bü aanneming van het voorstel het
invoerrecht in Frankrijk met 40 pet. ver
hoogd.
De Memorie van Toelichting segt. dat
Frankrijk ter bescherming ven zijn landbouw
en ook voor het geleidelik weer in cultuur
brengen van gronden in Noord-Frankrijk
wel het voorbeeld moet volgen van landen
als Engeland. Duitschland. Polen en Tsjecho-
Slowakije.dle eveneens tot verhooglng over-
gingen.
Aan de klacht ever gebrek aan wagons -
land- en tuinbouwproducten zal spr.
icht wijden evenals aan de uitbreiding i
gerwachten en de büz. vrijw. landstorm stel
len zich in dienst van de wettelijke overheid
en geven haar de bevoegdheid over hen te
beschikken. Nu kan het voorkomen dat ei
in die instituten persenen zijn, die zichzelf
niet in bedwang kunnen houden, maar wat
segt dat tegen het instituut?
De burgerwacht en de bfjz. vrijw. land-
Het luchtsehlp een groet flasca?
Naar het ,.Hbd.' bericht, bevat de .jBtar"
een artikel van baar luehtvaart-expert, die
gggt, dat pet luchtachlp JE. 101" een groot
fiasco is en dat ar drastische wijzigingen ia
gullen moeten worden gemaakt, daar het
niet voldoet gan de elsohen Het Is te lang
zaam. heeft niet genoeg hefvermogen ea
kan zich slechte over betrekkelijk korten af
stand bewegen. Er zijn reeds, sedert het voor
bet eerst naar de loods terugkeerde, nieuwe
motoren in gemonteerd,
Desondanks wordt het schip een fiasco ge
acht voor coQunercieele doeleinden. BU een
windsterkte van 20 mijl kan bet luchtschip,
wanneer de machines op volle kracht
draaien, slechts 30 mUI maken on dat dan
ten koste van een ontzaglijke massa brand
stof.
hem toevertrouwden, niet anders kon han
delen.
Immers; le. t Ta bet hoofd der gewapende
macht «elf, die aanneming adviseert.
2e. En dat wel onder uitdrukkelijke ver
klaring, dat p« de verovering door de Vene-
zolanep van bet fort met wapens en munitie
militaire tegenstand niet meer mogeltjk was
Was deze houding juist, dan moest daar
uit de rest van het gebeurde in hoofdzaak
noodzakelljk velgen.
pe ongeiscac c.pisuupzie (vunst
Church) te Amsterda n, door H. M. de
Koningin- Medewerking van vocaal kwar
tet, sopraan en orgel- Preek - 1.15—2.00
Gramofoonmuziek a-oo—-3.35 (Inten
ding voor scholen a.45—3.45 Cursus
Fraaie Handwerken 4.005.00 Zieken
uurtje 5.00—6.00 Lezing: Over ziel
kundige invloeden op het proces van de
ziekte 6.00—8.30 Lezing oven Eind
hoven als economisch centrum en de daaruit
.30
Ta
pen bestaat er «enigermate misverstand. Ner
gens is de kwestie der overwegbewaking reed
opgelost. Proeven met automatische s:in»n
en andere opleesln?»' worden spr bü elkg j
audiëntie wel twee e, drie aanbevolen. Bpr
heeft zien het genoegen moeten ontzeggen
al die heeren te woord te staan: rijn ambte-
naren hebben daarvoor instructie ontvangen
Overigens is ook bij bewaakte ov'rweger.
het aantal ongevallen niet gering. In sjjn
kwaliteit van lid der Eerste Kmer heeft spr.
dit destijds nagegaan en toen ble<
in Augustus ao September 38 ÓF
bewaakte overwegen hadden plaat
Onderhandeilngen tenatoe verbetering van
den toestand bij de stations Leiden en Til
burg zijn gaande. Vour Eindhoven wordt de
oplossing geaocht in een verhoogd emplace
ment
Ten aanrien van de Zondagsrust acht spr.
het loepen van goedkoope treinen op Zon
dagen minder wensehelltk; door de Regeering
aal dit zeker niet worden uitgelokt
BU de afd. Scheepvaart zou do heer Brau-
Ugam (SU.) aan het woord komen, doch
deze vraagt uitstel tot Donderdagavond, we
gens het late uur.
De Voorzitter schorst te 1.07 uur de ver
gadering tot heden (Woensdag) één uur.
verstrekt voortvloeiende vraagstukken 6.307.30
de K. L M «rails routekaarten aan baar Orgelconcert 7.3Q—8.00 Cursus Ma-
passagiers. Het feit, dat do belangstelling leiscji 8,00 Concert Orkest ep violist,
voer deze kaarten steeds grooler wordt en Djarpa: Persberichten.
HILVERSUM. 1071 M- (Van u.00—
6.00 n.m- 398 M). 10.0010.15 Morgen-
HUIZEN, 1875 M. Uitsl. N.C.R.V.-
Uitz. 8.179.50 Morgenconcert
10.0010.30 Zang door Dameskoortje
10.30—11.00 Ziekendienst 11.0011.30
Lezen van Chr. Lectuur 11.30u.r5
uucu Uurtje voor de landbouwers ia.15ï.15
jukt.Plechtige onthulling van 2 gedenkramen ia
dat King rich betreffende dese vlucht totde Engelsche Episcopale Kerk (Christ
Junkers heeft gewend. Het aanbod is ech
ter In verband met den tUd van bet jaar
van de band gewezen.
daar meer contact tussenen de volksverte
genwoordiging en verschillende streken van
i kracht worden uitgebreid.
BU het station Leiden etecht de toestand
van den overweg herziening. Het tunnel-
plan en de hooger-legging van de spoorbaan
niet de gaweoschte instemming te
gevonden. Spreker vraagt waarom
De neer WIJNKOOP (C.P.) critlseert het niet een overbrugging wordt overwogen.
optWden van den burgemeester van Zaan-pe heer VIS8CHER (A.R.i bekritiseert de
j -----verkeerstoestanden op het eiland Flakkee en
de verbindingen met de omliggende streken
Voorts onderwerpt hij de houding van de
TramwegmaatschappU Utrecht—Seist tegen-
Teirilotte becritiseert hy de houding van
komt op'ae ^H'.o tegenover de particuliere vnicbt-
tegen de vogelvangst op groote schaal en autohouders.
bep.eit technische verbetering der Trek- 1
bondenwet. Hy bestrijdt den heer Beumcr1
Inzake de
Franeker -
bevoegd over het optreden van de burge- j
en dr. Vos tegen de denkbeelden van den
heer v. d. Heuvel valt veel te seggen. Spr.
zal bet denkbeeld van 'dr. Vos, om het aan
tal voor candidaatsstelling verêischte hand-
teekeningen te vergrooten, ernstig overwe
gen.
Wat betreft de samenvoeging van gemeen
ten erkent spr., dat een klein aantal inwo
ners en geringe draagkracht dikwyla samen
gaan.
Inzake de vereeniging van Venhuizen en
Wijder.es merkt spr. op. dat de laatste ge
meente eerst tegen de samenvoeging was.
doch nu biygbaar haar standpunt heeft ge
wijzigd. Spr. heeft zich dan opk niet positief gunstiger ziln dan die voor de Duiteche.
L.’ - JLJ. Taak en bevoegdheid van den Personeel
steeds meer de vereeniging beschouwd raad kunnen nog verder worden uitgebreid
- De heer DUYMAER VAN TWIST (AR)
bepleit betere doorvaartgelegenheid voor de
j --fheepvaart bij spoorbruggen.
Bpr. noemt eenige gevallen, waarin spoor
bruggen veel langer dan noodig is gesloteg
werden gehouden. Hetzelfde geldt voor over
wegen op drukke verkeerswegen.
Spr. zou er rich over verheugen, dat alle
vervoer op Zondag werd stopgeaet. doch dit
moet niet door dwang geschieden, sooals de
heeren Kersten en Zandt in een deatljds
door hen Ingediende motie wenschten. Ge
dwongen stopzetting van bet spoorwegver
keer sou bovendien tengevolge hebben, dat
we overlast van auto’s on Zondagen kregen
De heer 6MEENK (AR.) wensoht ulttaei
ding van de bevoegdheden van den Perao-
neelraad, die in meer zaken moet warden
erkend.
Mevrouw VAN TTALLIE-VAN EMBDEN
(V.D.) wijst op den onhoudbaren toestand
van den overweg bij het station te Leiden
Het gebeurt herhaaldeliik dat men daar tien
minuten en langer moet wachten.
De heer FLESKENS (R.K.) dripgt aan OP
verbetering van de spoorwegtoestanden bfi
Eindhoven. HU vraagt den minister hoe het
met de voorbereidende plannen daarvoor
thans staat en wanneer met de uitvoering
een begin ral worden gemaakt.
De heer VAN BRAAMBEEK (8.D.A.P.) be
toogt de noodragelljkhe'd van uitbre'd ng van
de bemoeiing dot spoorwegen met autodlen-
sten ena, welke wxr d< spoorwegen een lo
gisch supplement vormen.
Spr. zou voorts het vertrouwen van de
directie in den Personeelraad vergroot willen
zien.
Prof. VAN DER BILT (VB.) vraagt de
Zooals Duitschland en FrankrUk thans re-
.leneeren en handelen, deden, in weerwil vap
de Economische Conferentie van Genève
chler alle staten.
Zal met den wapenstilstand inderdaad de
strijd ophouden, dan moet de geestesstem
ming radicaal veranderen.
Voor de houding van gouverneur Fruytier
Is wel beslissend het antwoord op de vraag:
Ts het te verdedigen, dat deze Inging op
het advies van den militairen commandant
om het ultimatum van Urbina te acceptee-
ren?
En dan wil het ons, ook na lering van dit
rapport, nog altUd voorkomen, dat de gou-
ducten en beschikbaarstelling van meer wa-
gonruimte.
De diensttUden van het automoblelperso-
neel acht spreker nog te lang
Beperking van Zondagsdiensten moet
zooveel mogelyk geschieden, al erkent spr.
gaarne, dat het niet aangaat het verkeer op
Zondag stop te zettep.
Aan het statlonspersoneei moet meer ge-
WU lesen in de .Standaard":
Wat in het gericht van de naderende tn-
ornationale samenkomst Inzake den wapen
stilstand voor de tariefhefflng ptfniyk aan-
doet, is het feit, dat de afzonderlijke staten
n hun handelspolitiek nog maar ai door
gaan met de verhooging der invoerrechten.
De vragen van Dr. Kortenhorst veetigden
de aandacht op Duitachlands onverzwakt
tegen vereeniging uitgesproken doch betoogt,
dat
wordt als ultimum remedium. Spr. is tegen
het gevaar van een leidraad voor de samen
voeging en splitsing van gemeenten en
meent, dat zUn adviseurs, in casu God. Sta
ten, volkomen vrij moeten ȟn.
Spr. geeft de toezegging, dat in geval van
gchorsing van raadsbesluiten de spoedige
princlpleele beslissing zal worden bevorderd-
Wat bet raadslidmaatschap van rUksont-
Vangers betreft, deelt spr. mede, dat bij nota
van wyziging van het wetsontwerp tot her
ziening van de Gemeentewet de functies ver-
eenigbaar zullen worden verklaard, overeen
komstig den geest der wet.
De houding van den burgemeester van
Sleen heeft spr.'s aandacht. Voor afkeuring
van de ontvangst der A. J. C. door den bur
gemeester van Nieuw BeUerland wenscht spr,.
dat onbevangen te werk wordt gegaan. Het
onderzoek geschiedt door den voogdijraad en
als daartoe aanleiding zal bestaan, zal spr.
niet schromen strenge maatregelen te nemen
Omtrent het optreden van den burgemees
ter van Zaandam beeft apr. niets toe te voe
gen aan hetgeen de heer Schaper zeide.
Spreker kan den heer Hiemstra niet toe.
zeggen nooit tot burgemeester te gullen be.
noemen iemand, die een bedrijf uitoefent. 1
Doch wel wil hij zeggen, dat, als aan twee
even geschikte candidaten de een wel. de
ander niet een bedrijf uitoefent, de laatste
de voorkeur verdient.
Inzake de benoeming tot burgemeesters
betoogt spreker, dat het daarbij niet gaat om
de godsdienstige overtuiging, maar dat als
regel rekening wordt gehouden met de partij,
die in de meerderheid van den raad het
sterkst is vertegenwoordigd.
Spreker voelt wel voor het denktweld om biJtondere Mnd(irht Van den minister'voor
een commissie te benoemen, die spr. zal ad- -r a.
Viseeren over de vraag of er grond is tot het
nemen van maatfegelen tegen dancings.
Inzake het gebruik van honden als trek
dier moet men redelijk zijn. Men moet er
kennen. dat er de laatste jaren veel is ver
beterd en spr. acht voor verder gaande re.
gelingen geen termen aanwezig.
Met betrekking tot de kooivogel vangst wor
den maatregelen overwegen. Aan den uitvoer
naar het buitenland wordt daarbij in het bij
zonder aandacht geschonken. Over de koot-
vogelkwvstie is een bespreking gehouden me'
belanghebbende 1 en deskundigen onder lei
ding van den inspecteur van den landbouw
Het is niet mogelijk de kooivogelvangst te
benerken zonder wetswiiziging. Men moet
echter voorzichtigheid betrachten met het
leggen van verband tussehen de kooivogel-
vangt en de runsennlaag. Deskundigen mee
nen dat 60 tot 95 pet. der nesten verstoord
worden door de jeugd.
De algemeene beraadslagingen worden ge-
aloten.
Bij de artikelen 7, 8 en 9 (burgerwach
ten. vrijw. landstorm en militaire politie)
noemt de heer VAN ZADELHOFF (SD A P
het instituut der militaire politie bet meest
gehate Waar het geroepen wordt de orde te
handhaven heeft het dikwijls nog grooter-*
verwarring gesticht. De burgerwacht en de
vrijwillige landstorm, hoewel ter beschikking
■taande van verschillende su'-irltelten. rijn
lp weren gelijk en gericht teven de groeien
de arbetdsb-wewtng wier cpmarach mon eoh
ter niet zal tegenhouden.
Bor. komt on twen de subsldteverhoosln»
<ie voor de burgerwachten wordt voorgesteld
De heer DUYM4FR VAN TWIST 'AR
betoogt, dat de burgerwachten en de bijs
vrhw. landstorm dienen ter handhaving der 1
orde, ook In het belang van de arbeidersbe- 1
weging. Hun bestaan beteekent een belang- I
rijke bemarfne on nolitie-tiiteaven.
De MINISTER acht het een belang dor
-•f Mmeensehap. dat de «roei dor arbeiders.'
bvwegW ia»g« rustige banen gaat. De bur- dal er geen enkel verbond «geer te tausoben 1 protertlnrtwzs, dte dan uitvoer <maer land- 1
De behandeling van hoofdstuk IX der
Ryksbegrooting 1930 (Waterstaat) wordt
voortgezet. Aan de orde is de afd. Spoor
wegen
De heer KRIJGER (C.H.» brengt hulde
aan den afgetreden duecteur der Ned. Spoor
den Ir. Kalff.
■irts dringt hij aan op verlaging van
’tarieven, in het b (ronder op reduc-
>e voor groote afstanden. Ook de tarieven
voor kolenvervoer d.enen verlaagd te wor
den.
Verder
verband met het officieele rapport
de gebeurtenissen te Curasao schrijft
de „Msb om.;
wijding in.15a-oo Concert door het
tA-V.R-O.-kwartet a.003.00 Gramo-
voerde van de trajecten AmsterdamLonden fooamuziek J.003.30 Halfuurtje der
Amsterdam—BrusselParijs; LondenAm. Ver- van Ned. Huisvrouwen. Lezing door
Parijs—Amsterdam— Mgj. Q. v. Bakergem over: Eigengemaakte
3.304-oo Gra-
4.005.00 Ziekenuurtje
I.30—6.00 Concert uit Café Moderne"
te Amsterdam 6.01 Voortzetting con
cert 6.30 Vaz Dias: Koersen 6.45—
7.15 Land en Tuinbouwhalfuurtje. Spreker:
R. H. Laverman 7.157.43 Fransch voor
gevorderden en conversatie 8.008.15
Gramofoonmuziek 815. Concertgebouw-
t« Amsterdam. Het Concertgebouw Orkest
o. v. Pisrrs Monte ix. Na afloop: Penber.
Daarna Dansmuziek uit het cabaret ,,La
Garte" te Amsterdam- ia-oo Sluiting.
DAVBNTRY. 1554-4 M. 10,35 Mor-
j genwijding 11.05 Lezing n.ao Gra-
mofoonmuziek ra.ao Concert F. Len-
drum (sopraan). M. Mc. Oibbon (viool),
H. Hughes (piano) 1.35a.ao Órkest-
concert 3.45 Visscherijberichten a.50
Uitzending voor scholen 3.30 Vesper uit
de Westminster Abbey 4.05 Lezing
4,20 Feestconcert 4.50 Concert L- Ash
downs (bariton), J. Serres (cello). E. Wood,
V. Towsey (3 piano’s) 5.35 Kinderuurtje
6.35 Nieuwsber. 6.50 Marktber.
7.05 Liedaren-voordracht 7.30 Lezing
7^45 Lezing 8.05 Concert- Orkest Orloff
(piano) 9.15 Intermezzo: Voorlezing
9.35 Voortzetting concert xo.05 Nieuws
ber. 10.35 Lezing 10.9013.30 Dans
muziek.
PARIJS „RADIO PARIS”, 1735 M.
13.503.20 Gramofoonmuziek 4.05 Con
cert 6.55 Gramofoonmuziek 8-20
Concert. Humorist en instrumentaal kwin
tet.
LANGENBERG, 473 M. 6.30 -7.30
Gramofoonmuziek 9,35—10.35 Gtamo-
fooamuziek 11.30 Phonoia-concert
12.351.50 Concert. Orkest viola en piano
4.503.50 Soiisten-concert 7.30 Con
cert. Orkest en cellist 7.50 Intermezzo.
Na afloop tot 11.30 Dansmuziek (Gramo-
Woonplaten).
ZEESEN, 1635 M. 6.1510.05 be
zingen 11.30T3.»5 Gramofoonmuziek
13.1513.50 Berichten 1.201-50 Gra
mofoonmuziek 1,503.50 Lezingen
3.50— 4.50 Concert uit Berlijn 4.50
7.50 Lezingen 7.50 „Musikaluches Bil-
derbuch einer Stadt". Her-wtzendmg van
Breslau - 8.15 Concert. Cello piano en
- to«8 kmIaitzangerea 9.50 Dansles. Daarna tot
Van 15 tot 19 Augustus Friedrichshafen—, 1150 Dansmuziek.
w TC jvf F* A ’w*w^**^x**x^ ■- w
tot 38 Augustus Takte—Lob, i.«o <>rka»tconc«rt a'óo4.00 Concert.
Orkest en zangeres 7.35—9.35 Concert.
Orkest en zangeres 9.50la.ao Dans-
feiftiek.
BRUSSEL, 508.5 M. 5.20 Orkest-
concert 6.50 Gramofoonmuziek 8.30
Her-uitzending van het concert door het
Concertgebouw Orkest te Amsterdam-
dam bu de staking en het optreden van de
burgemèesters van Delftzyi en Hoogland.
Inzake de controverse v. d. Heuvel-Oud,
meent spr., dat de evenredige vertegenwoor-
diging aan het parlementarisme rijn be-over de autobusondernemers aan crltlek.
teekenis heeft ontnomen.
De beer SCHAPER (S D.AP.)
voor 1
aandacht w(jden evenals aan de uitbreiding
der electrificatle.
Dat eenige uitbreiding van bevoegd!
van den Personeelraad wenseheiyk is.
spr. toe. doch deze moet blüven bulten de
bedrijfsleiding, terwijl er geen aanleiding be
staat om den Personeelraad een vertegen
woordiging te geven in den Raad van Com
missarissen.
Aan den heer Van der Bilt tril spr. gaarne
een onderzoek naar de verhouding van de
A.T.O. en de particuliere expediteurs toe-
zeggen.
der aangelegenneden betreffende 1 Ten aanzien van de onbewaakte overwe-
67. Voor den dikken koning trad de bode. De vorst, zittend op
n baniboetroon, droeg aan handen en aan voeten ringen en
vogelsprletcn tot een kroon. „Wat voert je hierheen." zoo
vroeg de koning. „zoo ongevraagd non rmmnnrw»" qi». -
De afgelegde afstanden
TbiJM. n» <te eerste 50 vluchten van de
..Qrtri SfcppsW. wordt bekend gemankt,
dót h<\ luobtschip in totaal 116.885 KM
beeft afgelogd, <1 gemiddeld 3340 K-M. per
vlucht.
Tot de grootere parcouraen, dig werden
algoiggd, behoorden de tochten van 11—1»
October 1928 Frigdrlcbzhafen—Lakehurst
3926 K .M
Van 39 October tdt'l November Lrike-
hutsi,— Friedrichs.izfcb ''JW KM.
Van 35 tot 3* Maart 1839 Palestina en
terug 8000 K M.
Van «3 tot 35 April 1829 apanje 5400 KM
Van 1 tot S Auguatue Friedrichshafen—
LftKchUXlt 0350 K.M,
Van 7 tot 10 Augustus Dakebubst— Frted-
rfchahafen
vereehUlende factorijen, mat groote meerder
heid van stemmen aanvgard.
De voorstellen hielden in het kort In, dat
door de betrokken beambten beneden den
leeftijd van 50 jaar 4 pct. van het salaris
zal worden gestort, terwijl eveneens door de
Directie 4 pet. voor dat doel gestort wordt.
Voor de beambten boven den 50-jarigen
leeftijd geschieden dezelfde stortingen, waar
bij het tekort, dat alsgevolg van den korten
stortlngsduur ontstaat als mogelijkheid om
aau het maximum te komen, zoo mogeltjk
zal worden aangevuld uit het daarvoor ge
storte kapitaal van 130.000, aangevuld met
het surplus van de stortingen door de be
ambten beneden ^en leeftijd van 50 jaar.
Ate pensioen kan hiervoor door de betrok
kenen worden ontvangen bij een duur van
80 venekeringsjaren, 50 pct. van het ver-
diende loon, waarbij dan is Ingesloten de
Ouderdomsrente.
Bü een eventueel vroeger overlijden van
den pensioengerechtigde ontvangt de weduwe
50 pet. van het pensioen, hetwelk de betrok
kene In maximum had kunnen bereiken,
Wü denken er niet aan gouverneur en
commandant een maatstaf aan te leggen
die aloohta voer „Uebormanschen” past
Maar wü mom» toch wel conctadeeren. dat
personen in hun verantwoordelijke positie
rich ten volle en in elk opzicht rekenschap
hadden moeten geven van de kansen, die
zich wellicht voor hen nog openden, alvo
rens op eerste sommatie steh te schikken in
de bevelen van een bultonlandseh benden
hoofd. dia hen poogde te dwingen hun plloht
egenover het moederland te versaken en
hen dwong deel te nemen aan een onwet
tige onderneming tegen een bevriende
vreemde regeering.
Wü drukken ons opzettelük zoo zacht gezagvoerder in den eersten machinist bigek
uogelük uit» omdat de gouverneur CS in- te bezitten
derdaad In zeer moeUUke omstandigheden
rerkoerden. mede tengevolge van verzuim der
moederlandscho regeering. volksvertegen
woordiging en publieke opinie ep omdat de
straf die zü reed» hebben ondergaan of die
hun te wachten staat, voor hen inderdaad
reed» zeer pünlük U-
Hü bracht den heer Braam dan ook hulde
voor de verrichte prestatie.
De voorzitter, prof. Mr. Taverne, «lOOt ziqh
namens den Raad gaarne bü deze hulde
aan. De Raad heeft bü zijn werkzaamheden
tn de meeste gevallen te maken met plichts
verzuim en nam nu met een gevoel van te
vredenheid kennis van dit staaltje VM be
kwaamheid. vakhandigheid en plichtsbe
trachting. Uit het vertrouwen van den ge
zagvoerder in den eersten machinist bleek
wat door een goede verstandhouding tu»-
achen dek- en machlnekamerpersoneel be
reikt kan worden.
De eerste machinist had mooi werk ver
richt en getoond, waartoe de Nederlandsche
zeeman nog stood» la »to*l is-
Secretaris-generaal
Departement yan Financiën
Benoemd Is met ingang van 1 Januari sterdamMalmö en
Malmö.
I Deze kaarten zün tegen een kleine ver-
goedlng verkrijgbaar op de kantoren
K. L. M„ te 's-Oravenhage. Amsterdam en
Rotterd*m.
het iana noodig is. i
De heer BEUMER <A.R.) acht verdelging
van de kooivogels betienkelyk en komt r P
tegen de ontvangst van een revolutjonnaire
jeugdorganisatie door den burgemeester ichünvn
Francken. hebben
Voorzitter: Mr. J. R. H. van Schalk
BÜ de regeling der werkzaamheden zyn
•an de dagagenaa toegevoegd de hooid-t
•lukxen aroeid, handel, nuverheid en aan de storm zijn goedkoope instrumenten In han-
avonuageuaa oe iinancien. I den van de overheid.
By oe voorize. ving der behandeling van Over de artikelen aal morgen worden ge
bet Hoofdstuk Binnenmndsèhe Zaxen epstemd.
Landuouw, maakt de neer KERoTEN (G. De vergader’ng wordt te 5.35 geschorst tot
B.) bezwaar tegen de voortgaande oenoe- des avonds 8 uur.
ming van Roomsche burgemeesters. Hy1
dringt aan op afschaffing van den stem
plicht en het vrouwenkiesrecht, op wette-
lüke regeling van deZondagsheiligmg, hand-
havmg van de Begratemswet en maatrege
len tegen het dans Kwaad.
De heer RUTGERS VAN BOZENBURG
<f).H.) komt op tegen bet streven naar op
telling van kleine gemeenten.
Hü bestrijdt net kiesdistrictenstelsel door
den neer Van den Heuvel voorgestaan en
critiseen de handhaving der Tieiscbe ver
ordening, die aan een raadscommissie be
slissende bevoegdheid geeft.
De heer VAN DEN BERGH (SD.AP»
■luit zich by de laatste opmerking aan.
De hser SGHoKKING (C.H.) acilt net
denkbeeld-Van den Heuvel tot wyziging van
de kiesrechtregeling de overweging waard, afdoening
- j gpooraegtoegtanoen bü Amsterdam.
De electrificatle der spoorwegen moet me:
Hulde aan een kranig maobinivi
AMSTERDAM 26 November De Jtead
voor de Scheepvaart behandelde het geval
betreffende het stoomschip „ZpnnewUK" dat
op reis van Constanza naar Breipen op 34
Augstps j.I. nabij Fenedas ernstige rpachlne-
averü opliep De ,,Zonnewljk" van de firma
Erhardt en Deckers te Rotterdam metende
4499 brutoregisterton, is voorzien van een
triple compound machine met een capaciteit
van ongeveer 2100 P.K.
Op dien bewusten dag hoorde m«n das
middags te ongeveer vier uur plotseling een
zwaren stoot in de machine. De tweede ma
chinist sloot onmtddellljk den stoom af en
bü ondersoek bleek, dat de zuiger van den
hooxo drukcyllnder gebroken was en de top
en bodem uit den cylinder waren geslagen
De niieeratang waa verbogen Door het ma-
ehipekamerpersoneel onder leiding van den
eersten machinist werd getracht de stoom-
poorten van den heoge-drukcylinder dicht
te maken Na 24 uur werken bleek echter,
dat de cylinder nog zoodanig lekte, dat de
machine ntei op gene kon worden gebracht.
Wedesom onder leiding van den eersten
machinist begon het machinepersoneel ver-
voleens den top van den cylinder dicht te
maken met een plaat, welke ’gemaakt was
van een der ijzeren deuren onder den balg,
terwül de bodem afgesloten werd met een
ronde stalen plaat
Inmiddels dreef het schip steeds dichter
naar het eiland Psaros toe, waar het nqg
maar zes mijl van verwijderd wa». teen de
machinist erin slaagde de reparatie te be
ëindigen en de machine op gang te krijgen
- IHbt een vaart ven ongeveer zeven mijl werd
verneur. lettend alleen op het belang dhr w 28 AuKU8tuï Plpeu, N, do
ratie eenlgssins te hebben laten versterken
en een certificaat van zeewaardigheid vap
Loyd'» surveyor te hebben ontvangen, ver
trok de „Zonnewüx” naar Bremen, waar het
op 16 September aankwam en op M Sep
tember te Rotterdam arriveerde.
In aün echriftelüke verklaring doelde de
gezagvoerder mede, dat de eerste machinist
evenal* het andere machineperaoneel steh
had onderscheiden door bü een hooge tem
peratuur 48 uur onvermoeid achter elte*ar
door te werken en vertrouwende op de vak
kennis en activiteit van den eersten ma
chinist had de gezagvoerder sieepboothuip
afgewezen.
Door den Raad was als getuige opgeroe
pen de eerste machinist de heer J. Braam,
die de bovenopgesomdn feiten beveangde.
Door het aan boord hebben van *»n elfo-
tiechen boortol. verklaarde hü, was hü in
staat geweest de reparatie in zoo korten
tifd te volbrengen.
De hoofdtnspecteur van de Scheepvaart-
de eud-vlee-admiraal Fock. wenscht» nog
eens speciaal de aandacht van den Raad te
vragen voor de door den eersten machinist,
evenals door de overige machinisten en door
den olie, m den donkeyman betoonde
plichtsbetrachting en activiteit, terwül hü
bovendien wees op het vertrouwen, dat de
Voor qen Kring Amsterdam der Algem.
R. K Werkgeverevereenlging hoeft Ir. A.
Mussert een lezing gehouden over rijn plan
ren de verbinding van Amsterdam met den
Boven-Rün.
Na een korte inleiding van den voorzitter
len heer Vap Vlümen. ving Ir. Musaert rijn
lezing aan
Hij begon met «r op te wüaan. dat men
kan spreken van een plan-Muaeert.
niets anders gedaan heeft dan
würiging te brengen in het plan ran de
itscommlssle in zake de verbinding over
Wük bü Duurstede. Spr. zette de beswaren
tegen den bestaanden toestand uiteen en
ging vervolgen» de verschillende plannen
ot verbetering van den Rijn na. Toen
Amsterdam het kanaal door de Geldereehe
Vallei had aanvaard, kwam spr met het
al. verbeterde plan voor de verbinding over
Wük bü Duureted*. waarbü de slula ten
3.W. van Utreeht kan vervallen 81». is hier
toe gekomen na de beetudeering van de
plannen van wülwi ir. Loiy. Xr Muaaert gaat
vervolgens de consequenties van dit plan na.
Jvaarbü hü de voor- en nadeelen tegenover
elkaar >et. Het is niet in de eerste plaats “n
financieels besparing doch in hoofdzaak het
wegnemen van een obstakel voor de scheep
vaart
spoorwegpersoneel. 1-
De Minister van Waterstaat, mr REYMER, drang tot sterkere bescherming niet
■al gaarne ook aan opmerkingen, die niet In van de Duitsche regeering als wel van den
het voorlooplg verslag zün gemaak*, aandacht
wüden, al zal hü daarop thans niet kunnen
antwoorden.
Wat de exploltetie-ultkomsten van het
spoorwegbedrijf betreft. wü«t spr. er op. dat
verschillends
langryke financieele
bep. Ook moet er 1
dat tal van bepleite verbeteringen
wegovergangen
Eindhoven. Leiden. Tilburg
meer financieele voordcelen zullen worden
opgewagen. Ook andere lasten als de pen
sioenen e.d. rusten op bet bedryf.
Van algemeens tariefsverlaging kan op het
oogenbllk nog geen sprake sjjn; wel kunnen
plaatsalüke of partieele verlagingen worden
overwogen.
Dat de toestanden voor de derde k'.aase 900
ongunstig zün. kan spr. niet beamen. Intus-
schen aal spr. ook hieraan xün aandacht
wüden-
deze gaarne als een soort reisherinnering
bewaard «’orden, heeft de K. L. M. doen be
sluiten. dg oude, ongekleurde en eemgszins
onvolledige kaarten te doen vervangen door
nieuwe, speciaal ontworpen en fraai ultge-
LondenAm- Ver- van Ned. Huisvrouwen. Lezing door
1 «1»;. w- v, paacrgcm over
|St. Nicolsas-guchenken
mofooamuztek 4.005.
aer j
Tokio
Van W «v KA»».
Angelos 9663 K M
Van >7 tot 29 Augustus Lm Angelo»—
Lakehurst 4922 K M
Van 1 tot 4 September Lakeburst—Frled-
richshafen 8478 k m.
Van IS tot IT October Balkan en
Bllerié 4786 KM
11*47 KM.
technische
De heer BAKKER (C.H.) zou de aandacht
Hy bestrydt den heer Beumer van den minister willen vragen voor het pen-
ontvangsc va» de A. J. C. te sicenfonds van net spoorwegpersoneel, welk
en acht den neer wynkoop niet tQnds con tekort van 2Qp millloen heeft.
-l Verder wenscht hü verlaging van tarieven
meesters te spreken. In den Zaandanuchenvoor het vervoer van land- en tulnbouwpro-
Raad is het beield van den heer Ter Laan -*-■•-*-*-••■--
reeds gecntiseerd
De Minister van Binnenlandsche Zaken en
Landbouw, de heer RUYS DE BEEREN-
BROUCK, bespreekt eerst den stemplicht:
Dt resultaten van een onderzoek naar de
resultaten van de circulaire van spr.'s voor
ganger inzake de gemoedsbezwaarden, zullen
te zpner tüd aan de Kamer worden meege-
deeld. Voor de bezwaren van de heeren Oud legenheid worden gegeven om zün godsdien- I