G Stadsnieuws K N z. bladzijde t N Provinciaal Nieuws Burgerlijke Stand Alkmaar DE HEVIGE STORM VAN DE LAATSTE DAGEN g) LAATSTE TELEGRAMMEN el TWEEDE BLAD MAANDAG 9 DECEMBER 1929 Ma De storm 50 41 en DE IJSBAAN-KWESTIE en woedenden orkaan geëischt BERGEN I van van van Las Pabnaa vertrokken met bestemming I s I Tramlijn Schagen-Wognum- Nibbixwoud Op ’t gebied HAARDEN Een brutale overval van Chineesche zeeroovers Van Putten SC Oortmeijer 95 steeds het nieuwste Alleen in de bekende le klas merken USPEERT Ritsevoort Rampen overal - Een droogdok van 11.000 ton in tweeën gebroken - Schepen gezonken in nood - Mentchenleven» door den De GemeenteEegrooting-1930 Wegen verbetering De storm woedt met onverminderde kracht voort Ook Denemarken geteisterd door den storm Een latere verbinding AmsterdamAllernaar en KACHELS 141R ton. Later weder in gekeerd, <n.-r- -- Een maand lang Postbezorging op Zon- Feestdagen -tj nett» en JAPIE KROON. een vertraging van 15 uur heeft bereikt. bovengenoemde Pameier, naar op met l<et schip naar de diepte gezonken. i* December R. P.V., Secretaresse. Alkmaar- Ijsbaan voorzitter. Aangezien ten: van een te in voor I Schip op 1 Bergomerroeer gezonken goede I L twee schepen In do na elkaar losgesla» BENOEMD' Tot onderwijzeres aan de R. K. school te Obdam is benoemd mej. C. Buisjman. alhier. toestand die jaar ver- DRUKWERK REKENINGEN QUITANTIltN - ENVELOPPEN PAYGLOP zich van De heeft formeel gevechtverscheidene dooden 8 December. (Reuter). De Het as. „Rotiy” naar Hamborg De Stoomvaart Ml). ..Nederland" verzoekt ons mede te willen deelen. dat het sa. _Rot- ty". dat gistermiddag van Londen vertrok ken is. in verband met het slechte weer niet naar IJmulden is gegaan, doch doorgestoomd li naar Hamburg. Schip In nood Uit Hoek van Holland werd gemeld Zon dagmorgen, dat bet stoomschip Joslna” zich tusschen het vuurschip „Maas" en den Wa terweg in nood bevond. Het stoomschip vroeg sleepboothulp. De sleepboot „Ganges” is der waarts vertrokken. aanleiding dagmorgen. De orfcaankracht van den stens Door De Bilt" werd Zat’rd.- -mor-en ge rapporteerd te Den Helder, dat de storm was overgegaan tot een orkaankracht van 9. zal in werkverschaffing een voetpad langs de Breelaan worden aangelegd. V. V. V. krijgt wederom haar f 1000.— subsidie, terwijl de Gemeente weer voor f 1000.— garant staat voor de Zomerfeesten. maand lang: en Heiloo alsnog tot samenwer king bereid St^rmwaarschawtagsdleMt Geseind te 20.10 gisteravond aan alle pos- Wordt verwacht storm uit het Zuid westen met ruimenden wind. Ook de andere Vereenlgingen krijgen de* gebruikelijke subsidie; zoo Bergens Harmo nie f 500.—. Tenslotte zal het vermenigvuldigingscijfer weer 12 bedragen. Dus in 1830 geen belas tingverlaging voor Bergen. LONDeN, 9 December. De storm boren Engeland en op de Engelsche kust blijft on- De mate Llmuiden getrokken, om de majestueuss see in haar element te zien. Met geweldige kracht neukten de golven niet tegen, maar buiaen hoog over de pieren. Niettegenstaande het noodweer kwamen verschillends trawlers met groot levensgevaar voor de opvarenden de haven blnnenstoomen. In den loop van den dag waagde nog een vrachtboot uit te varen, voor welke het ergste gevleesd werd. Kort om de zuidpier stoomde de trawler naar bulten, maar In tijd van een oogwenk werd bet schip naar de noordpier gesmeten, om vlak daarvoor de steven te kun nen wenden. X Nog een vrachtboot, de „Waterland" waag de het met dezen vliegenden storm onder buitengewoon groot gevaar, de haven te ver laten. om see te kiezen. Bij het overzetveer rui den kop van de haven naar Semaphore leidde de drukte tot een consternatie, daar de drijvende brug van het overzetveer bij de Semaphore haar diensten staaktte, waarbij 9 menseben te water geraakten, die allen ge lukkig gered en aan het politiebureau van droge kleeren voorzien zün, Deze personen, waaronder 4 dames. 1 meisje en 4 heeren, waren allen uit Amsterdam afkomstig. Nader wordt gemeld: Het Spaansche stoomschip .Josina". ko mende van Bilbao en op weg naar Rotterdam, verscheen gisterenmiddag voor den Water weg. doch kon wegens den hevlgen storm nl»t binnenkomen, en bleef daarom buiten gaats. Intusschen bleek de kolenvoorraad zoodanig te zijn geslonken, dat bet schip niet meer in staat was op eigen kracht naar Rotterdam op de stoomen. De sleepboot „In- d heeft daarop assistentie verleend en heeft de „Jorina” hedenmiddag omstreeks half twee binnengebracht. Ook de sleepboot „Schelde" was bij bet blnnensleepen behulp- Scbip bp een daas gevaren Zaterdagmorgen is het tjalkschlp ..Betu we" uit Maurik. schipper R. Rijksen, bij den Ingang van de haven van Enkhulzen op den steenen dam geraakt. Na eenlge mislukte pogingen van Enkhulzer vlsschers. gelukte het aan de Sleepbootonderneming. kapitein Hursman, uit Amsterdam, bet schip los te slee pen. Men sag echter geen kans de vis- schershaven binnen te komen, waarom lig plaats werd gekozen in de Spoorhaven. Het tjalkschlp heeft veel averij en twee lekken onder de waterlijn. De Duitsche kustwacht meldt, naar uit Hamburg geseind wordt: Er is een nieuw depresslegebled op korrst. zoodat de storm- waarschuwingsdlenste.i wederom him waar schuwingen hebben geseind. Het lichtschip Haaks afgedreven Uit den Helder werd gemeld, dat het lichtschip Haaks 1'3 vaam, ketting en een anker verspeeld had Zaterdag. De sleepboot „Groningen" van het bureau Wijsmuller voer ter existentie uit van Nleuwediep om te trachten het ii"htschlp binnen te brengen, doch kreeg op weg er heen een zware grundzee over, die dé brüc aan stuurboord zijde voor een gedeelte wegsloeg eu »n» rui ten van de stuurhut vernielde, terwijl de waarnemend stuurman H. Bijl licht gewond werd. De „Groningen" is daarna terugge keerd naar Nleuwediep. Het lichtschip Haaks is ongeveer Mn mijl om de Noord afgedreven en ligt voor anker. Gunstiger weer wordt afgewacht om het schip verder assistentie te brengen. baan, hare leden hebben toegang. zü krijgt zoodanig deel der dagontvangsten. dat daarmede de bedlenlngsonkosten van die dagen ongeveer gedekt zijn, de rest is voor de samenwerkende vereeni ging om daaruit de onkosten van haar eigen feest te bestrijden. Loctsdicnst gestaakt In den nacht van Vrijdag op Zaterdag ia wegens den storm de loodsdienst te Vlissln- gen gestaakt geweest, van ongeveer midder nacht tot Zaterdagmorgen acht uur. Te IJmulden en Hoek van Holand werd Zaterdag niet geloodst. EERVOL ONTSLAG. Burgemeester en Wethouders hebben diens verzoek. De hevige storm, die ook gisteren boven Denemarken bleef woeden, beeft groote ver traging veroorzaakt in het scheepvaartver keer. Het gevaarlijkst was de toestand op de Noordzee en aan de Noordzeekust. Uit Esbjerg wordt gemeld, dat het stoom schip .Jylland”, dat het Deensch* konings paar uit Engeland sou afhalen. Harwich met DE AANRIJDING IN HET PAYGLOP. De heer B., Payglop schrijft ons naar van de aanrijding van Zater- waardoor zijn winkelruit ver nield werd, dat deze aanrijding plaats had tusschen een fruitwagen van den heer Schenk, en een auto van V. en D. Tenge volge hiervan ging eerstgenoemde wagen door de winkelruit én werd zelfs het kozijn ont wricht. Terecht merkt de heer B. op, dat het Pay glop niet voor het tegenwoordige drukke ver keer geschikt is. Zoolang auto’s enz. hier vrijen doorgang hebben, zullen aanrijdingen als deze aan de orde van den dag zijn; kortgeleden werd de zelfde ruit door eenzelfde aanrijding stuk g- reden. Zou het voor het verkeer en om persoon lijke ongelukken te verkomen, niet zeer van nut zijn aldus vraagt ons de heer B. dat het Payglop voor autoverkeer verboden werd? Wij zijn het hieromtrent met den heer B. volkomen eens. Schepen tn nood Het sa. .XJil Woermann" seinde op 30 mijl N.W. van Eierland in nood te zijn en vroeg sleepboothulp. De zeesleepboot „Zeeland” van de reederjj Wijsmuller, is van Nleuwediep vertrokken. De .Xlli Woermann” ta een vrachtboot van de „Woermann Linie" en is op 23 Nov deren uit het roefje te bevrijden. Zij zün Hamburg. rf Geboren: Elisabeth, d. van Pieter Haas broek en Anna van Putten. Jan Hendrik, z. van Hendrik Tammer en Anna Koeman. Aris Pieter, z. van Pteter Kist en Neeltje Klstemaker. Martlnus Lambertus Wil helmus Maria, z. van Johannes Leijgraaf en Maartje Moras Overleden: Simon Kroon. 74 jaar. Jan de Boer. 71 jaar. Jan Madderom, 65 j. Petronella Cor&ella Slot. 7 jaar. Petrus Izaak Tanjenberg, 22 jaar. Petrus Augus tinus Stroobam, 5 jaar. Een HONGKONG. meest sensatloneele aanval, ooit door Chi neesche zeeroovers In de Chineesche zee ge pleegd, had plaats op het stoomschip Hal- chlng. Dertig zeeroovers. als gewone passa giers aan boord gekomen, deden een aanval op de commandobrug, die echter met prik keldraad werd verdedigd. Een hevig ge vecht begon, waarbij vele Chineezen wer den doodgeschoten en gewond. Ook bjj een poging, door de roovers gedaan, om de ma chinekamer te overweldigen, werden zü af- geslagen, en ten slotte moesten zü. na een vrij hevige schietpartij, het onderspit del ven. Toen deden zij nog een poging, om de commandobrug, na deae met kerosine te hebben overgoten, in brand te steken, maar de wind dreef de vlammen in de richting van de Chineesche passagiers. onder wie een paniek ontstond, en verscheidene hun ner sprongen over boord. Men gelooft, dat we! zestig Chineezen zijn verdronken. In tusschen had de Chineesche marconist om hulp geseind waarop de Brltsche torpedo jagers Sterling en Sirdar toeijlden en een aantal manschappen aan boord van de Hatching lieten overgaan, welke de vlam men bluschten Een en dertig gewonde zeeroovers zijn naar het hospitaal gebracht. De eerste offi cier is ernstig gewond, de derde officier is GEVONDEN VOORWERPEN Aanwezig aan het Bureau van politie, Langestraat en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen n en i uur, de navol gende voorwerpen als gevonden gedeponeerd op 4, 5 en 6 Dec. 1936. Deel van een autolamp knop van een tompouce zangboekje protestwissel handschoenen sleutels banden van jassen en mantels. Aanwezig en te bevragen bij de navolgende ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge onden aangegeven op 4, 5 en 6 Decem ber 1939 Duimstok, S. J. Schrooder, Rijks- straatweg 60, Heiloo tompouce, E. Helder, Hoeverkade 14 bankbiljet, Bijl, Berger- weg 58 belastingmerk, T. Timmer, Baan gracht 16 gebreide heerenhandschoen, Landbouwcrediet. Voordam schaar in etui, P. Groenland. Leeghwaterstraat 1 bruine damestasch, N. Alberts. St. Anthonius- straat 19. Wanneer men weder in het bezit is van het verloren voorwerp, wordt men verzocht hiervan kennis te geven aan het Bureau van politie. Nog steeds bewusteloos. De toestand van den 78-Jarigen Japie Kroon, die Vrijdagmorgen door de Pur- merender tram op den Schermerweg werd aangereden, is nog onveranderd. Hij is nog steeds niet tot het bewustzijn teruggekeerd. Blijkens ons raadsverslag in ons nummer van Zaterdag JJ. is de Begrooting-1930 aan geboden en thans bij de Raadsleden, buiten het College van B. en W. in onderzoek. Wij vonden in de Begrootlng een en ander, wat onze lezers wel zal interesseeren. De Begrooting-1930, welke met een batig slot-1928 van f 1991498 opent, sluit voor den gewonen dienst in ontvangsten en uitgaven op een bedrag van f 315.489.97. met een on voorzien van 11.321.46J4. Voor den kapltaal- dienst sluit de Begrootlng in ontvangsten en uitgaven op een bedrag van f 228.475.12. Het meest van belang in deze Begrootlng lijken ons de vérstrekkende voorstellen van B. en W. Inzake de wegenverbetering, waar voor een zeer groot bedrag is uitgetrokken. B. en W. komt zeer verdiend een woord van hulde toe voor dit te waardeeren werk van welbegrepen belang. Zij stellen in deze be- grooting nJ. voor om voor aanleg en onder houd van wegen een geldleenlng aan te gaan van f 78.000, en idem voor rioleering van f 895790. Mèt ons zullen velen wel nieuwsgierig zijn, welke wegen volgens het plan van B. en W. dit jaar in aanmerking komen. Voor de vernieuwing van het wegdek en gedeeltelijke verbreeding van de SL Anlo- niusstraat en aankoop van een strook grond van den hoek Dorpstraat en plaatsing van een hek inbegrepen, is f 10.500 uitgetrok ken. De bewoners van deze straat in het cen trum van het dorp, zullen dan eindelijk hun herhaalde verzoekschriften met resultaat be loond zien: dat eindelijk de hoek Dorpstraat- 8t. Antoniusstraat verbreed wordt, lijkt ons met het oog op het veilige verkeer een zeer gewenschten maatregel. Voor vernieuwing van het wegdek en ver- breeding van de behardlng van de Hoflaan is f 26.000 uitgetrokken; een wel groot be drag, maar met het oog op het drukke ver keer naar Bergen aan Zee des zomers, toch een toe te juichen maatregel. Voor de vernieuwing van het wegdek en de verbreeding van de behardlng van den Kogendük vanaf den Kanaaldijk tot aan den Turfweg is uitgetrokken het groote bedrag van f 32.000.Eindelijk zal dan ook deze steeds drukke verkeersweg eens grondig ou der handen genomen worden, waardoor de drukke Bergerweg des zomers belangrijk zal ontlast worden, vooral nu de weg Koedijk Alkmaar door het Rijk zoo naar den eisch van het snelverkeer is verbeterd. Nu deze weg door de Gemeente sinds 1 Jan. 1930 van het Oningepolderd in onder houd is overgenomen, geven B. en W. ter stond blijk, dat het him ernst is. We be treuren het echter, dat de Turfweg, die op den Kogendük aansluit, niet in dit vérstrek kende plan is opgenomen. Temeer daar we ergens in de begrootlng een lijstje vinden van wegen, die naar het oordeel van B. en W. als het meest, voor de hand liggende, voor verbetering van de verharding in aan merking komen en in welk lijstje ook de Turfweg is opgenomen. We hopen, dat de commissie, die de begrootlng zal onderzoeken, er op zal aandringen, dat ook dit klein eindje weg verbeterd zal worden; de kosten zulen er toch niet zoo belangrijk door stij gen. Men bedenke, dat hiermee niet het be lang van enkele omwonenden gediend wordt, doch bet belang van büna 1000 Tulndarp- Er heeft Zaterdag en gisteren hier weer «en korte maar hevige storm gewoed, af-en. toe gepaard gaande met dikke regen, en hagelbuien, ja, zelfs met bliksem en onweer. De ^tatnadaa^ De .Statendam” op weg van Rotterdam naar New-York, is te Boulogne opgehoudeB .'wegens storm. Voorlooplg alleen op Donderdag Naar men ons hedenmorgen mededeelde, zal. bü wijze va proef de trein, die om 0.00 uur uit Amsterdam vertrekt, doch tot nu toe niet verder ging dan Uitgeest, door- rjjden tot Alkmaar, stoppende te Castrlcum en Heiloo. De trein arriveert hier om 1.02 uur. Voorlooplg zal deze trein enkel op Don derdag loopen. doch dit zal voor verande ring vatbaar blijven. Wij hopen, dat hetr eisend publiek van deze geboden gelegenheid dankbaar gebruik zal maken. Naar wü vernemen, heeft de heer G. Nobel, te Lutjewlnkel. als afgevaardigde van de Kamer van Koophandel te Alk maar een onderhoud gehad met dr. H. v. Manen, directeur der Nederlandsche Spoor wegen te Utrecht, ten einde te bevorderen, dat voorgenomen opheffing van deze tram lijn met Ingang van 2 Februari aA. voor- loopig wordt opgeschort. Uit dit onderhouo bleek echter, dat voortzetting van de ex ploitatie van deze lün vrijwel ónmogelijk zal zijn, daar de tekorten leder jaar grooter worden door het verminderde goederenver voer, dat hoe langer hoe meer per auto gaat. Bij de stopzetting moeten de Naderland- sche Spoorwegen subsidies terugbetalen aan het Rijk en verschillende Gemeenten, welke respectievelijk f 300.000 en f 132 000 bedra gen. Het besluit tot opheffing van dezen dienst is dan ook grondig overwogen. Volgens den heer van Manen was voort zetting van het vrachtgoederenvervoer alleen ook niet mogelijk. De heer G. Nobel heeft ook nog op het Ministerie geconfereerd, alwaar eveneens geen gunstig resultaat werd verkregen. Door het opgerichte Comité van Actie en den heer Nobel worden thans besprekingen gevoerd om te trachten op een andere wijze de voortzetting van den dienst te behouden bewoners, dl. van 1/5 van de heele bevol king van Bergen; door den autobusdienst op Alkmaar en het overige verkeer daarheen, wordt de Turfweg zeer veel gebruikt. En aoo- als de toestand van dezen weg tegenwoordig Mteschlen^kunMn de f 1000.— die de Ge meente van bet Oningepolderd voor het on derhoud van deze wegen ontvangt, hiervoor gebruikt worden. Ook de Groeneweg sal vanaf den Berger weg voor 1/3 gedeelte van een nieuw wegdek voorzien worden. Al deze wegen zullen van een bitumineus- wegwek voorzien worden, zooels er reeds meerdere wegen hier zijn. Voor aankoop van nieuwe straatklinkers voor vernieuwing van de behardlng van een gedeelte van den Duinweg en Heerenweg is resp. f 1300 en f 4600 uitgetrokken. Voor rioleering komen de volgende wegen in aanmerking: de Kruisweg van Stroomer- laan tot Dorpstraat; het Van Reenenpark vanaf het perceel van den heer A. M. de Lange tot de Renbaan laan en van de Ren- baanlaan tot aan het bestaande riool in de Stationsstraat; de Hoflaan vanaf de Ren- baanlaan tot het perceel van den heer J, Wejjers; en de Lijtweg vanaf den Meerweg tot den Geestweg. Op dit lijstje missen we de verlengde rio leering van den Oosterweg, welke met het oog op den onhoudbaren toestand op den driesprong KogendükTurfwegOosterweg geen overbodige weelde zou beteekenen; we hopen, dat ook hieraan de Raadsleden hun aandacht zullen schenken. De wegen, die B. en W. in de begrootlng nog noemden als meest voor de hand lig gende voor verbetering van behardlng in aanmerking te komen, zijn in alphabetische volgorde: St. Antoniusstraat. Geestweg, Guurtjeslaan, Jan Jacoblaan, Kruisweg, Lou- delsweg (met riool), Lütweg. Mosselenbuurt, Studler van Surcklaan, Turfweg en Wilhel- mlnalaan. De gemeente-financiën aldus B. en W. in hun M. v. T. moeten uitwijzen in hoe verre ieder jaar aan deze gedachte uitvoe ring kan worden„ gegeven. Van de onderhoudswerken der wegen en paden noemen we: vernieuwing gedeelte Duinweg, verbreedlng Heerenweg. Idem ge deelte Bergerweg bü I. Min en afdekking van het wandelpad aan de Eeuwige Laan. Nieuwe lantaarns zullen worden aange bracht: één Russenplein, één Molenkrocht, drie te Bergen aan Zee (waarvan een op den Boulevard en twee op den Verspückweg), vier Breelaan (tusschen Pension De Wilg en Dulnvermaakitwee aan de Broekbeek- laan en een aan de halte Oostdorp. In de laatst gehouden raadsvergadering werd nog besloten om er een aan het begin van den Oosterweg te doen aanbrengen en we hopen, dat er ook nog een zal komen op den Oosterweg bü den donkeren hoek bü Roobeek. Over 1930 wordt voor het G. E. B. een winst geraamd van f 15.43197H. De stroom- prüs voor licht blüft echter op 27 cent; voor kracht en verwarming 7 cent per K.W.U. Voor werkverschaffing is een bedrag van f 4000.— uitgetrokken (in 1928 349581) oa. gedood. „Steunt de gebruikt Weldadig- ■ooals Zondagavond. Van ernstige stormschade vernamen wü echter niets. Hier en daar moesten wat dakpannen telegraafdraden het ontgelden. Zaterdagmorgen om ongeveer 11 uur is bü de spoorbrug aan den Helderschen weg aan de overzüde van het Kanaal een tele graafpaal tengevolge van den storm omver gewaaid, waardoor de trein naar Den Helder ruim een half uur vertraging ondervond. en met ingang van 1 Januari 1930, eervol ontslag verleend aan den heer J. van Dük als brandmeester, onderdankzeg- glng voor de goede diensten gedurende een tijdvak van 40 jaar aan de gemeente be wezen. Door den storm overvallea Het zeilschip „Cornelia", schipper D« Leege. geladen met suikerbieten, werd na- bü den Bleaellngschenham door stormweer overvallen. De sleepboot ..Raymond" heeft het schip opgepikt en te Hansweert binnengebracht. Personen te water. Allen gered, storm, welke gisteren in zoo hevige woedde, beeft veel menschen naar DOOD GEBLEVEN. Hedenmiddag tegen 12 uur reed de 75-ja- rige A. Oudes, van beroep venter, wonende Liefdelaan alhier, met zijn handwagentje in de Zilverstraat. ter hoogte van de sla-jerU van den heer C. Eeken. Plotseling zakte hü door een beroerte ge troffen, in elkaar. Door voorbijgangers werd hij in bovengenoemde slagerij blnnenge- brmdit. Dr. Pameüer, die juist passeerde, kon slechts den dood constateeren. Per polltle-brancard is het Hjk woning aan de Liefdelaan vervoerd. De „Olly Woerman' te met behulp de Hollandsche sleepboot „Oceaan” van de fa. Doeksen te Terschelling te Borkum aan- gekomen. Het schip heeft averü aan het roer op- geloopen. Aan boord is alles vel. verkeerende schip reeds een contract bad gesloten met het berglngsvaartuig „Oceaan van de firma Doeksen op Terschelling. Het schip meet bruto 2308 ton en werd bericht, dat de „Zeeland” e haven van Den Helder was terug- f- mdat de kapitein van het in nood rerkeerende schip reeds een contract bad 2 matroeen van den Britschen torpedojagers ..Walpole’’, die gisteren van Portsmouth naar Chatham vertrok, overboord gespoeld, ter- wül een officier zwaar gewond werd. De ..Homeric" van de „White Star Une”, die gisteren met 24 uur vertraging van New- Y°rk te Southampton arriveerde, bad een zeer moeilüke reis over den Oceaan ge maakt. De golven hadden het schip op ver schillende plaatsen beschadigd. Enkele pas sagiers en matrosen hadden kwetsuren opge» loopen. Ten gevolge van den storm zijn zelft do walvlsschen uit hun gebied verdreven en blijkbaar ongewoon ver naar het zuiden af- gedreven. Aan de kust van Wales heeft me» er^a^etrotïen en er is selfs één daar aan- Ter aanvulling en verduidelüklng van bovenstaand schrijven, laten wü hieronder de passage met de vijf bedoelde punten uit bet Ingezonden stuk van het Bestuur der Alkmaarsche Ijsclub in de A. C. volgen: 1. De naam. Wü ®ün reeds voorne mens onze baan te doopen: ..De Quint", Ijsbaan voor Alkmaar en omgeving, waarmede reeds alle samenwerking met anderen mogelijk Is gemaakt. 2. De exploitatie blüft zooals wü ook voorstelden in één hand. I 3. Een bestuursdelegatie van de samenwerkende vereeniging is ons wel kom. dat geeft direct contact bü de Schepen op drift. Een der Rotterdamsche berichtgevers vma h.it .Jïbld." meldde: Tengevolge van den sterken wind zün Za terdagochtend vroeg Waalhaven korten tijd gen. Het sa. „Eemdükdat aan paal 3 in dia haven lag, is met drie elevators en eenlge lichterschepen losgeslagen en dwars de Waal haven Ingedreven. Sleepbooten van P. Smit en Co. hebben bet schip weer naar de ligplaats teniggebrtcht. Later te het Franscbe sa. „Indiana” lig gende aan boei 52 in de Waalhaven, me* twee elevators en een lichter losgeslagen. Sleepbooten van de „Volharding” hebben het schip weer gemeerd. Verder op den ochtend heeft het zwaar met stukgoed geladen 203 tons metende sa. „IJssel", komende van boven de bruggen op de rivier de Nieuwe Maas, te veel water in gekregen. Het schip begon slim te uggen. Men vreesde dat de lading zou gaan schui ven, tengevolge, waarvan het schip zou zijn gezonken. Een aantal sleepbooten heeft da .JJssel” later veilig in de Veerhaven wetea te brengen. het in tweeën breken van een droogdok Het 11000 ton metende droogdok, dat be stemd was voer de Rotterdamsche Droog- dokmaatschappü en dat van Hamburg or, weg was naar Rotterdam, is n.l. Zaterdag morgen om 10 uur op de Noordzee gebroken, gekapseisd en gezonken. Twee van de opva renden zün verdronken. Om tien uur bevond de sleep zich op 54 gr. 26 Noorderbreedte en 4 gr. 32 Ooster lengte, dit is op ongeveer 70 mül N.N.W van Terschelling. Zee en wind hadden de sleep dus een heel eind uit den koers ge dreven. Er stond een zware storm uit het Zuld-Westen en er ging een zware zee. Wat er toen precies te gebeura is nog niet be kend. maar plotseling schijnt het dok ge broken te zün, de opvarenden van de sleep booten zagen het dok kapseizen en snel zin ken. Terstond werden pogingen in het werk ge steld om de tien runners, die zich aan boord van het dok bevonden, te redden. Door het noodweer was dit een heel zware taak. Acht runners konden levend worden opgepikt; de beide anderen bleken reeds te rijn overle den. De lijken zün geborgen en bevinden zich aan boord van de „Humber". De slacht offers zün de 56-jarlge P. v. d. Sluüs en de 53-jarise A. van Buuren, beiden uit Maassluis. Naar men verder meedeelde, moeten enkele leden van de bemanning van de „Humber” bü de pogingen tot redding van de tien runners zün gewond. De sleepbooten „Humber" en „Witte Zee" hebben de reis naar Maassluis voortgezet. Voor zoover dit op dit oogenblik valt op tc maken hebben de sleepbooten tot het laatst de sleep en de trossen gehouden en hebben zü het dok verloren, uitsluitend door de om standigheid, dat het dok zelf niet tegen de zware zeeën aas opgewassen. Het dok was door de Rotterdamsche Droogdok-MÜ- aangekocht voor 650.000 R.M levering Rotterdam. Het was op de Ham- burgsche beurs verzekerd. Het was laatstelijk eigendom der Vulcan- werf en werd in 1888 op de Tyne gebouwd. Het werd later vandaar naar Stettin ge sleept, om ten slotte weer aan Hamburg te worden verkocht. Het dok is 510 voet lang en meet een breedte van 110 voet. Als bijzon derheid kan nog gemeld worden, dat den- zelfden gezagvoerder van de „Wittezee". die het dok 30 jaren geleden van Engéland naar Stetting overbracht, ook thans de leiding van het transport van Hamburg naar Schie dam was opgedragen. hevige storm van de laatste dagen verschillende slachtoffers gemaakt, terwül materleele schade in grooten omvang is toegebracht. Een van de meest opmerke- lüke rampen, door den storm veroorzaakt, is wel Wü verwachten, dat op de hedenavond te houden ledenvergadelng van de A. IJ. C. een en ander wel besproken zal worden. Het bestuur van de A. IJ. C. verzocht nog plaatsing van het volgende onderschrift: Die brief is stellig in strüd met de werke lijkheid Wü hebben dat vóór de publicatie telefonisch uitvoerig aan het bestuur van Heiloo toegelicht en dit In overweging gege- van de publicatie heden niet te doen, daar door die publicatie de kans op samenwer king, die wü ook thans nog wel willen, zeer zou worden bemoeilijkt. Heiloo verklaarde echter, dat de publicatie door moest gaan, waaruit o. 1. bUJkt, dat het haar meer om de publicatie, dan om de samenwerking te doen is. Wü stellen ons op het standpunt: Wü zün direct bereid te onderhandelen, maar niet in een heen en weer geschrijf in de courant. HET BESTUUR V. d. ALKMAARSCHE IJSCLUB Het Grieksche stoomschip „Cleanthis”, deser ledig van Amsterdam naar Cardiff vertrokken, varende op 53 gr. 5 min. NJL 3 gr. 57 mln O. L. bewesten Vlieland, meldde dat het stuurloos was. Aangeboden assistentie van de sleepboot „Witte Zee” werd nog niet aanvaard. Morgen, Dinsdag 10 December, worden aan alle postkantoren in ons land „Weldadig- heidszegels” verkrijgbaar gesteld. Gedurende 30 dagen kan men ze koopen inplaats van de gewone frankeerzegels en wel in de waarden van 1>4, 5, 6 en 12 cent. De ver koopsprijs bedraagt resp. 3, 8, 10 en 16 cent. Het is thans de 6e keer, dat in Neder, land op deze wüze aan het publiek de ge legenheid wordt gegeven, om indirect flnan- cleele hulp tc verleenen aan bescherming en hulpbehoevende kinderen. In 1923 viel de netto-opbrengst bitter tegen. Grooter was het succes in "24 toen de zegel ons een vriendelük kinderkopje ver toonde. Doch pas in 1925 begonnen de weldadig- heldszegels ingang te vinden en sindsdien steeg het succes van den verkoop bü het jaar. Om het succes te doen vermeerderen, is in de eerste plaats noodig een intensieve op wekking voor het gebruik dezer zegels. Ons Comité tot plaatsing van deze zegels heeft een goeden naam verworven; door zün bemoeiingen werden in Alkmaar en Omstreken in 1925Jö 41350 zegels ver kocht: in 1926— ’27 70072; in 1927—’28 60625 en in 1928—’29 101255. Dit laatste resultaat dient ditmaal weder om bereikt te worden, nog liever over schreden en liefst zeer veel. Wü twüfelen niet, of met de medewerking van de buiten gemeenten, die dit jaar zelfstandig werken, wordt het aantal van verleden Jaar over schreden. In ons land worden per maand 60 millloen zegels gebruikt. Het vorig werden 5 millloen Weldadigheidszegels kocht Dit aantal moet vermeerderen. In Zwitserland bedient het publiek tijdens den duur der uitgifte vrüwel geen andere zegels; aldaar is de goede ge woonte „ingeburgerd”. Zoover Is het in Nederland nog niet, doch zoover kan het wel komen, mits iedereen ervan doordrongen worde, dat hü een goed werk verricht, deze zegels voor zün corres pondentie te gebruiken. Op velerlei gebieti wordt In den tegen- woordlgen tüd de beschermende hand over de onbeschermde jeugd uitgestoken. Iedereen kan het thans doen op boven genoemde wüze. Daarom een Jeugdbescherming heidspostzegels.” Schipper Zwerver, op weg met een lading steenen van Groningen naar Beetsterzwaag liet zich door een motorboot over bet Ber- gumermeer slee pen. Tengevolge van het zeer woelige water zonk het schip op den Westkant van het meer. De schipper met vrouw en twee kinderen konden zich in een roeibootje redden. Een derde kind, een meisje, sloeg over boord, doch kon gelukkig door de opvarenden van de motorboot wor den gered. In het roefje van het gezonken schip be vonden zich helaas nog twee broertjes, de anderhalf jarige Jacob en het pas een half jaar oude Jantje. Niemand zag kans de kin- Naar wü vernemen, hebben enkele perso nen te Alkmaar, die er prüs op stellen hun poststukken des Zondags thuis te ontvangen een regeling getroffen, waardoor het voor- taan mogelijk Is gemaakt, deze stukken Zon dags bezorgd te krijgen. Vooral voor zaken lieden, die des Maandagsochtends voor het ontvangen van de eerste postbestelling op reis gaan, zal deze oplossing ongetwijfeld in een behoefte voorzien. Het bestuur van de ijsbaan Heiloo heeft aan het bestuur van de Alkmaarsche LTsclub alhier het volgende schrijven gericht: Mijne heeren 1, „Uw polemiek met den heer Boerema in de Alkmaarsche Courant, naar aanleiding van uw plannen tot het stichten van een ijsbaan, geeft ons aanleiding het volgende op te mer ken; toen u en wü in AprilMei van dit jaar besprekingen voerden over een eventueele samenwerking, werd overeengekomen, dat wü op een bepaalden datum onze wederrijdsche voorstellen schriftelük zouden uitwisselen. Onze voorstellen, die u bü die gelegenheid bereikten, waren antwoorden op uwe tüdens de voorbespreking geopenbaarde wenschen. Uwe voorstellen openden andere, niet bespro ken, gezichtspunten. Tijdens de daarop volgende besprekingen bleek desondanks op al uwe punten overeen stemming mogelijk, op één punt na en wel punt 4 van uw wenschenlüst. Zooals toen ge redigeerd (zie uw voorlaatste stuk in de Alkmaarsche Courant) zouden onze leden, binnen de gemeente Alkmaar woonachtig, eenvoudig ophouden lid van onze vereeniging te zün en automatisch lid van uwe vereeni ging worden. Alleen op dezen eisch konden wü niet ingaan. U zult onze verbazing kunnen begrijpen, in uw stuk van 6 December j.l. te lezen hoe u thans uw punt 4 redigeert, zünde dit geheel iets anders dan u ons voorstelde. Tegèn deze nieuwe redactie van punt 4 („de samenwer kende club kan desgewenscht haar eigen leden houden en uitbrelden. etc.”) zouden wü niet de minste bezwaren gehad hebben, ster ker nog. wü zouden er zelfs thans nog geen bezwaar tegen hebben. Wü verklaren ons alsnog bereid voor samenwerking met uwe vereeniging op onze baan, zonder voorbehoud behalve het kiezen van een anderen neutralen naam te aanvaarden de vüf punten, zooals die thans door u geredigeerd zün in Uw stuk in de Alkmaarsche Courant van 6 1929. Heeren Bestuurderen van de sche Ijsclub, het woord is aan u. Het bestuur van Heiloo" H. VAN FOREEST. BRUUL, secretaris. P.S. Aangezien naar onze meening de „kwestie-IJsbaan" een vrü belangrijk publiek belang vormt, dat reeds in de pers werd be handeld. nemen wü de vrijheid dit schrijven aan de plaatselijke pers ter publicatie aan te bieden op hetzelfde oogenblik. waarop hei u bereikt." De stranding van de .Merwede” Nader wordt omtrent de stranding van het stoomschip „Merwede” gemeld: OnmlddelllJk na de stranding van de ..Merwede" is de motorreddlngboot van Newhaven uitgevaren. De reddingboot moest onverrlchterzake terugkeeren. daar zware zeeën elke verbinding met het stoomschip dat vast aan den grond at, onmogelük maakten. Men heeft daarna getracht door middel vuurpijl In verbinding met het gestrande stoomschip te komen en is er tn geslaagd een lün over bet schip heen schieten. Daarna heeft men het whipper-toestel werking gesteld. Met de broek van dit toe stel heeft men bet eerst den scheepsjongen aan boord gehaald De overige negen leden van de bemanning, waaronder de kapitein, rijn vervolgens behouden aan wal gekomen, ofschocn «ware zeeën de redding ernstig hebben bemoellükt. Toen gezagvoerder, ka pitein Kraus, die het laatst aan wal kwam, het schip verliet, geraakte de lün onklaar, waardoor hü gedwongen was terug te koe ren en de lün in orde te brengen. De kapitein verklaarde dat de .Merwede” Woensdagmorgen Antwerpen had verlaten, maar wegens bet slechte weer is men Don derdag de haven van Boulogne binnenge vallen. Gistermorgen beeft men van Bou logne uit de reis voortgeaet. Onderweg is bet schip door een hevlgen storm over vallen. Om 8 uur avonds geraakte bet roer onklaar waardoor het schip onbestuur baar werd en op de rotsachtigë kust liep. dat uitvoering. 4. De samenwerkende club kan des gewenscht haar eigen leden houden en uitbreiden, via die club zijn ze lid van de onze, van die leden draagt zü een deel der contributie aan ons af. de rest behoudt zü voor eigen hulshoudine Wü twüfelen niet of haar ^jedental zal door die regeling en door het genot van een eigen goede baan stellig vooruit gaan. 5. Wil die vereeniging enkele dagen de geheele beschikking hebben over de baan voor haar eigen clubaangelegen- heid (dus niet voor algemeene wedstrij den, hetgeen ook wü niet vroegen), dan kan zü dat zonder bezwaar krügen. Waarom niet’ Het bevordert de üssport en dat is toch het doel. De club, die de baan exploiteert (dan dus de Alkm. LTsclub) roret voo” de bartiming der

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 11