G
Stadsnieuws
K
N
z.
bladzijde t
N
Provinciaal Nieuws
Burgerlijke Stand
Alkmaar
DE HEVIGE STORM VAN
DE LAATSTE DAGEN
g)
LAATSTE TELEGRAMMEN
el
TWEEDE BLAD
MAANDAG 9 DECEMBER 1929
Ma
De storm
50
41
en
DE IJSBAAN-KWESTIE
en
woedenden orkaan geëischt
BERGEN
I
van
van
van Las Pabnaa vertrokken met bestemming
I
s
I
Tramlijn Schagen-Wognum-
Nibbixwoud
Op ’t gebied
HAARDEN
Een brutale overval van
Chineesche zeeroovers
Van Putten SC Oortmeijer
95
steeds het nieuwste
Alleen in de bekende le klas merken
USPEERT Ritsevoort
Rampen overal - Een droogdok van 11.000
ton in tweeën gebroken - Schepen gezonken
in nood - Mentchenleven» door den
De GemeenteEegrooting-1930
Wegen verbetering
De storm woedt met
onverminderde kracht voort
Ook Denemarken geteisterd
door den storm
Een latere verbinding
AmsterdamAllernaar
en KACHELS
141R ton.
Later
weder in
gekeerd, <n.-r- --
Een maand lang
Postbezorging op Zon-
Feestdagen
-tj
nett»
en
JAPIE KROON.
een vertraging van 15 uur heeft bereikt.
bovengenoemde
Pameier,
naar
op
met l<et schip naar de diepte gezonken.
i*
December
R. P.V., Secretaresse.
Alkmaar-
Ijsbaan
voorzitter.
Aangezien
ten:
van een
te
in
voor
I
Schip op 1 Bergomerroeer gezonken
goede
I
L
twee schepen In do
na elkaar losgesla»
BENOEMD'
Tot onderwijzeres aan de R. K. school te
Obdam is benoemd mej. C. Buisjman. alhier.
toestand
die
jaar
ver-
DRUKWERK REKENINGEN
QUITANTIltN - ENVELOPPEN
PAYGLOP
zich
van
De
heeft
formeel gevechtverscheidene dooden
8 December. (Reuter). De
Het as. „Rotiy” naar Hamborg
De Stoomvaart Ml). ..Nederland" verzoekt
ons mede te willen deelen. dat het sa. _Rot-
ty". dat gistermiddag van Londen vertrok
ken is. in verband met het slechte weer niet
naar IJmulden is gegaan, doch doorgestoomd
li naar Hamburg.
Schip In nood
Uit Hoek van Holland werd gemeld Zon
dagmorgen, dat bet stoomschip Joslna” zich
tusschen het vuurschip „Maas" en den Wa
terweg in nood bevond. Het stoomschip vroeg
sleepboothulp. De sleepboot „Ganges” is der
waarts vertrokken.
aanleiding
dagmorgen.
De orfcaankracht van den stens
Door De Bilt" werd Zat’rd.- -mor-en ge
rapporteerd te Den Helder, dat de storm was
overgegaan tot een orkaankracht van 9.
zal in werkverschaffing een voetpad langs
de Breelaan worden aangelegd.
V. V. V. krijgt wederom haar f 1000.—
subsidie, terwijl de Gemeente weer voor
f 1000.— garant staat voor de Zomerfeesten.
maand lang:
en
Heiloo alsnog tot samenwer
king bereid
St^rmwaarschawtagsdleMt
Geseind te 20.10 gisteravond aan alle pos-
Wordt verwacht storm uit het Zuid
westen met ruimenden wind.
Ook de andere Vereenlgingen krijgen de*
gebruikelijke subsidie; zoo Bergens Harmo
nie f 500.—.
Tenslotte zal het vermenigvuldigingscijfer
weer 12 bedragen. Dus in 1830 geen belas
tingverlaging voor Bergen.
LONDeN, 9 December. De storm boren
Engeland en op de Engelsche kust blijft on-
De
mate
Llmuiden getrokken, om de majestueuss see
in haar element te zien. Met geweldige kracht
neukten de golven niet tegen, maar buiaen
hoog over de pieren. Niettegenstaande het
noodweer kwamen verschillends trawlers met
groot levensgevaar voor de opvarenden de
haven blnnenstoomen.
In den loop van den dag waagde nog een
vrachtboot uit te varen, voor welke het ergste
gevleesd werd. Kort om de zuidpier stoomde
de trawler naar bulten, maar In tijd van een
oogwenk werd bet schip naar de noordpier
gesmeten, om vlak daarvoor de steven te kun
nen wenden. X
Nog een vrachtboot, de „Waterland" waag
de het met dezen vliegenden storm onder
buitengewoon groot gevaar, de haven te ver
laten. om see te kiezen. Bij het overzetveer
rui den kop van de haven naar Semaphore
leidde de drukte tot een consternatie, daar de
drijvende brug van het overzetveer bij de
Semaphore haar diensten staaktte, waarbij 9
menseben te water geraakten, die allen ge
lukkig gered en aan het politiebureau van
droge kleeren voorzien zün, Deze personen,
waaronder 4 dames. 1 meisje en 4 heeren,
waren allen uit Amsterdam afkomstig.
Nader wordt gemeld:
Het Spaansche stoomschip .Josina". ko
mende van Bilbao en op weg naar Rotterdam,
verscheen gisterenmiddag voor den Water
weg. doch kon wegens den hevlgen storm
nl»t binnenkomen, en bleef daarom buiten
gaats. Intusschen bleek de kolenvoorraad
zoodanig te zijn geslonken, dat bet schip
niet meer in staat was op eigen kracht naar
Rotterdam op de stoomen. De sleepboot „In-
d heeft daarop assistentie verleend en
heeft de „Jorina” hedenmiddag omstreeks
half twee binnengebracht. Ook de sleepboot
„Schelde" was bij bet blnnensleepen behulp-
Scbip bp een daas gevaren
Zaterdagmorgen is het tjalkschlp ..Betu
we" uit Maurik. schipper R. Rijksen, bij den
Ingang van de haven van Enkhulzen op den
steenen dam geraakt. Na eenlge mislukte
pogingen van Enkhulzer vlsschers. gelukte
het aan de Sleepbootonderneming. kapitein
Hursman, uit Amsterdam, bet schip los te
slee pen. Men sag echter geen kans de vis-
schershaven binnen te komen, waarom lig
plaats werd gekozen in de Spoorhaven. Het
tjalkschlp heeft veel averij en twee lekken
onder de waterlijn.
De Duitsche kustwacht meldt, naar uit
Hamburg geseind wordt: Er is een nieuw
depresslegebled op korrst. zoodat de storm-
waarschuwingsdlenste.i wederom him waar
schuwingen hebben geseind.
Het lichtschip Haaks afgedreven
Uit den Helder werd gemeld, dat het
lichtschip Haaks 1'3 vaam, ketting en een
anker verspeeld had Zaterdag. De sleepboot
„Groningen" van het bureau Wijsmuller voer
ter existentie uit van Nleuwediep om te
trachten het ii"htschlp binnen te brengen,
doch kreeg op weg er heen een zware
grundzee over, die dé brüc aan stuurboord
zijde voor een gedeelte wegsloeg eu »n» rui
ten van de stuurhut vernielde, terwijl de
waarnemend stuurman H. Bijl licht gewond
werd. De „Groningen" is daarna terugge
keerd naar Nleuwediep.
Het lichtschip Haaks is ongeveer Mn mijl
om de Noord afgedreven en ligt voor anker.
Gunstiger weer wordt afgewacht om het
schip verder assistentie te brengen.
baan, hare leden hebben toegang. zü
krijgt zoodanig deel der dagontvangsten.
dat daarmede de bedlenlngsonkosten
van die dagen ongeveer gedekt zijn, de
rest is voor de samenwerkende vereeni
ging om daaruit de onkosten van haar
eigen feest te bestrijden.
Loctsdicnst gestaakt
In den nacht van Vrijdag op Zaterdag ia
wegens den storm de loodsdienst te Vlissln-
gen gestaakt geweest, van ongeveer midder
nacht tot Zaterdagmorgen acht uur.
Te IJmulden en Hoek van Holand werd
Zaterdag niet geloodst.
EERVOL ONTSLAG.
Burgemeester en Wethouders hebben
diens verzoek.
De hevige storm, die ook gisteren boven
Denemarken bleef woeden, beeft groote ver
traging veroorzaakt in het scheepvaartver
keer. Het gevaarlijkst was de toestand op de
Noordzee en aan de Noordzeekust.
Uit Esbjerg wordt gemeld, dat het stoom
schip .Jylland”, dat het Deensch* konings
paar uit Engeland sou afhalen. Harwich met
DE AANRIJDING IN HET PAYGLOP.
De heer B., Payglop schrijft ons naar
van de aanrijding van Zater-
waardoor zijn winkelruit ver
nield werd, dat deze aanrijding plaats had
tusschen een fruitwagen van den heer
Schenk, en een auto van V. en D. Tenge
volge hiervan ging eerstgenoemde wagen door
de winkelruit én werd zelfs het kozijn ont
wricht.
Terecht merkt de heer B. op, dat het Pay
glop niet voor het tegenwoordige drukke ver
keer geschikt is.
Zoolang auto’s enz. hier vrijen doorgang
hebben, zullen aanrijdingen als deze aan de
orde van den dag zijn; kortgeleden werd de
zelfde ruit door eenzelfde aanrijding stuk g-
reden.
Zou het voor het verkeer en om persoon
lijke ongelukken te verkomen, niet zeer van
nut zijn aldus vraagt ons de heer B.
dat het Payglop voor autoverkeer verboden
werd?
Wij zijn het hieromtrent met den heer
B. volkomen eens.
Schepen tn nood
Het sa. .XJil Woermann" seinde op 30
mijl N.W. van Eierland in nood te zijn en
vroeg sleepboothulp.
De zeesleepboot „Zeeland” van de reederjj
Wijsmuller, is van Nleuwediep vertrokken.
De .Xlli Woermann” ta een vrachtboot
van de „Woermann Linie" en is op 23 Nov
deren uit het roefje te bevrijden. Zij zün Hamburg. rf
Geboren: Elisabeth, d. van Pieter Haas
broek en Anna van Putten. Jan Hendrik,
z. van Hendrik Tammer en Anna Koeman.
Aris Pieter, z. van Pteter Kist en Neeltje
Klstemaker. Martlnus Lambertus Wil
helmus Maria, z. van Johannes Leijgraaf en
Maartje Moras
Overleden: Simon Kroon. 74 jaar. Jan
de Boer. 71 jaar. Jan Madderom, 65 j.
Petronella Cor&ella Slot. 7 jaar. Petrus
Izaak Tanjenberg, 22 jaar. Petrus Augus
tinus Stroobam, 5 jaar.
Een
HONGKONG.
meest sensatloneele aanval, ooit door Chi
neesche zeeroovers In de Chineesche zee ge
pleegd, had plaats op het stoomschip Hal-
chlng. Dertig zeeroovers. als gewone passa
giers aan boord gekomen, deden een aanval
op de commandobrug, die echter met prik
keldraad werd verdedigd. Een hevig ge
vecht begon, waarbij vele Chineezen wer
den doodgeschoten en gewond. Ook bjj een
poging, door de roovers gedaan, om de ma
chinekamer te overweldigen, werden zü af-
geslagen, en ten slotte moesten zü. na een
vrij hevige schietpartij, het onderspit del
ven. Toen deden zij nog een poging, om de
commandobrug, na deae met kerosine te
hebben overgoten, in brand te steken, maar
de wind dreef de vlammen in de richting
van de Chineesche passagiers. onder wie
een paniek ontstond, en verscheidene hun
ner sprongen over boord. Men gelooft, dat
we! zestig Chineezen zijn verdronken. In
tusschen had de Chineesche marconist om
hulp geseind waarop de Brltsche torpedo
jagers Sterling en Sirdar toeijlden en een
aantal manschappen aan boord van de
Hatching lieten overgaan, welke de vlam
men bluschten
Een en dertig gewonde zeeroovers zijn
naar het hospitaal gebracht. De eerste offi
cier is ernstig gewond, de derde officier is
GEVONDEN VOORWERPEN
Aanwezig aan het Bureau van politie,
Langestraat en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen n en i uur, de navol
gende voorwerpen als gevonden gedeponeerd
op 4, 5 en 6 Dec. 1936.
Deel van een autolamp knop van een
tompouce zangboekje protestwissel
handschoenen sleutels banden van jassen
en mantels.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgende
ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als
ge onden aangegeven op 4, 5 en 6 Decem
ber 1939 Duimstok, S. J. Schrooder, Rijks-
straatweg 60, Heiloo tompouce, E. Helder,
Hoeverkade 14 bankbiljet, Bijl, Berger-
weg 58 belastingmerk, T. Timmer, Baan
gracht 16 gebreide heerenhandschoen,
Landbouwcrediet. Voordam schaar in etui,
P. Groenland. Leeghwaterstraat 1 bruine
damestasch, N. Alberts. St. Anthonius-
straat 19.
Wanneer men weder in het bezit is van
het verloren voorwerp, wordt men verzocht
hiervan kennis te geven aan het Bureau van
politie.
Nog steeds bewusteloos.
De toestand van den 78-Jarigen Japie
Kroon, die Vrijdagmorgen door de Pur-
merender tram op den Schermerweg werd
aangereden, is nog onveranderd.
Hij is nog steeds niet tot het bewustzijn
teruggekeerd.
Blijkens ons raadsverslag in ons nummer
van Zaterdag JJ. is de Begrooting-1930 aan
geboden en thans bij de Raadsleden, buiten
het College van B. en W. in onderzoek.
Wij vonden in de Begrootlng een en ander,
wat onze lezers wel zal interesseeren.
De Begrooting-1930, welke met een batig
slot-1928 van f 1991498 opent, sluit voor den
gewonen dienst in ontvangsten en uitgaven
op een bedrag van f 315.489.97. met een on
voorzien van 11.321.46J4. Voor den kapltaal-
dienst sluit de Begrootlng in ontvangsten en
uitgaven op een bedrag van f 228.475.12.
Het meest van belang in deze Begrootlng
lijken ons de vérstrekkende voorstellen van
B. en W. Inzake de wegenverbetering, waar
voor een zeer groot bedrag is uitgetrokken.
B. en W. komt zeer verdiend een woord van
hulde toe voor dit te waardeeren werk van
welbegrepen belang. Zij stellen in deze be-
grooting nJ. voor om voor aanleg en onder
houd van wegen een geldleenlng aan te gaan
van f 78.000, en idem voor rioleering van
f 895790.
Mèt ons zullen velen wel nieuwsgierig zijn,
welke wegen volgens het plan van B. en W.
dit jaar in aanmerking komen.
Voor de vernieuwing van het wegdek en
gedeeltelijke verbreeding van de SL Anlo-
niusstraat en aankoop van een strook grond
van den hoek Dorpstraat en plaatsing van
een hek inbegrepen, is f 10.500 uitgetrok
ken.
De bewoners van deze straat in het cen
trum van het dorp, zullen dan eindelijk hun
herhaalde verzoekschriften met resultaat be
loond zien: dat eindelijk de hoek Dorpstraat-
8t. Antoniusstraat verbreed wordt, lijkt ons
met het oog op het veilige verkeer een zeer
gewenschten maatregel.
Voor vernieuwing van het wegdek en ver-
breeding van de behardlng van de Hoflaan
is f 26.000 uitgetrokken; een wel groot be
drag, maar met het oog op het drukke ver
keer naar Bergen aan Zee des zomers, toch
een toe te juichen maatregel.
Voor de vernieuwing van het wegdek en
de verbreeding van de behardlng van den
Kogendük vanaf den Kanaaldijk tot aan den
Turfweg is uitgetrokken het groote bedrag
van f 32.000.Eindelijk zal dan ook deze
steeds drukke verkeersweg eens grondig ou
der handen genomen worden, waardoor de
drukke Bergerweg des zomers belangrijk zal
ontlast worden, vooral nu de weg Koedijk
Alkmaar door het Rijk zoo naar den eisch
van het snelverkeer is verbeterd.
Nu deze weg door de Gemeente sinds 1
Jan. 1930 van het Oningepolderd in onder
houd is overgenomen, geven B. en W. ter
stond blijk, dat het him ernst is. We be
treuren het echter, dat de Turfweg, die op
den Kogendük aansluit, niet in dit vérstrek
kende plan is opgenomen. Temeer daar we
ergens in de begrootlng een lijstje vinden
van wegen, die naar het oordeel van B. en
W. als het meest, voor de hand liggende,
voor verbetering van de verharding in aan
merking komen en in welk lijstje ook de
Turfweg is opgenomen. We hopen, dat de
commissie, die de begrootlng zal onderzoeken,
er op zal aandringen, dat ook dit klein
eindje weg verbeterd zal worden; de kosten
zulen er toch niet zoo belangrijk door stij
gen. Men bedenke, dat hiermee niet het be
lang van enkele omwonenden gediend wordt,
doch bet belang van büna 1000 Tulndarp-
Er heeft Zaterdag en gisteren hier weer
«en korte maar hevige storm gewoed, af-en.
toe gepaard gaande met dikke regen, en
hagelbuien, ja, zelfs met bliksem en onweer.
De ^tatnadaa^
De .Statendam” op weg van Rotterdam
naar New-York, is te Boulogne opgehoudeB
.'wegens storm.
Voorlooplg alleen op Donderdag
Naar men ons hedenmorgen mededeelde,
zal. bü wijze va proef de trein, die om
0.00 uur uit Amsterdam vertrekt, doch tot
nu toe niet verder ging dan Uitgeest, door-
rjjden tot Alkmaar, stoppende te Castrlcum
en Heiloo.
De trein arriveert hier om 1.02 uur.
Voorlooplg zal deze trein enkel op Don
derdag loopen. doch dit zal voor verande
ring vatbaar blijven.
Wij hopen, dat hetr eisend publiek van
deze geboden gelegenheid dankbaar gebruik
zal maken.
Naar wü vernemen, heeft de heer G.
Nobel, te Lutjewlnkel. als afgevaardigde
van de Kamer van Koophandel te Alk
maar een onderhoud gehad met dr. H. v.
Manen, directeur der Nederlandsche Spoor
wegen te Utrecht, ten einde te bevorderen,
dat voorgenomen opheffing van deze tram
lijn met Ingang van 2 Februari aA. voor-
loopig wordt opgeschort. Uit dit onderhouo
bleek echter, dat voortzetting van de ex
ploitatie van deze lün vrijwel ónmogelijk zal
zijn, daar de tekorten leder jaar grooter
worden door het verminderde goederenver
voer, dat hoe langer hoe meer per auto
gaat.
Bij de stopzetting moeten de Naderland-
sche Spoorwegen subsidies terugbetalen aan
het Rijk en verschillende Gemeenten, welke
respectievelijk f 300.000 en f 132 000 bedra
gen. Het besluit tot opheffing van dezen
dienst is dan ook grondig overwogen.
Volgens den heer van Manen was voort
zetting van het vrachtgoederenvervoer alleen
ook niet mogelijk.
De heer G. Nobel heeft ook nog op het
Ministerie geconfereerd, alwaar eveneens
geen gunstig resultaat werd verkregen.
Door het opgerichte Comité van Actie en
den heer Nobel worden thans besprekingen
gevoerd om te trachten op een andere wijze
de voortzetting van den dienst te behouden
bewoners, dl. van 1/5 van de heele bevol
king van Bergen; door den autobusdienst op
Alkmaar en het overige verkeer daarheen,
wordt de Turfweg zeer veel gebruikt. En aoo-
als de toestand van dezen weg tegenwoordig
Mteschlen^kunMn de f 1000.— die de Ge
meente van bet Oningepolderd voor het on
derhoud van deze wegen ontvangt, hiervoor
gebruikt worden.
Ook de Groeneweg sal vanaf den Berger
weg voor 1/3 gedeelte van een nieuw wegdek
voorzien worden.
Al deze wegen zullen van een bitumineus-
wegwek voorzien worden, zooels er reeds
meerdere wegen hier zijn.
Voor aankoop van nieuwe straatklinkers
voor vernieuwing van de behardlng van een
gedeelte van den Duinweg en Heerenweg is
resp. f 1300 en f 4600 uitgetrokken.
Voor rioleering komen de volgende wegen
in aanmerking: de Kruisweg van Stroomer-
laan tot Dorpstraat; het Van Reenenpark
vanaf het perceel van den heer A. M. de
Lange tot de Renbaan laan en van de Ren-
baanlaan tot aan het bestaande riool in de
Stationsstraat; de Hoflaan vanaf de Ren-
baanlaan tot het perceel van den heer J,
Wejjers; en de Lijtweg vanaf den Meerweg
tot den Geestweg.
Op dit lijstje missen we de verlengde rio
leering van den Oosterweg, welke met het
oog op den onhoudbaren toestand op den
driesprong KogendükTurfwegOosterweg
geen overbodige weelde zou beteekenen; we
hopen, dat ook hieraan de Raadsleden hun
aandacht zullen schenken.
De wegen, die B. en W. in de begrootlng
nog noemden als meest voor de hand lig
gende voor verbetering van behardlng in
aanmerking te komen, zijn in alphabetische
volgorde: St. Antoniusstraat. Geestweg,
Guurtjeslaan, Jan Jacoblaan, Kruisweg, Lou-
delsweg (met riool), Lütweg. Mosselenbuurt,
Studler van Surcklaan, Turfweg en Wilhel-
mlnalaan.
De gemeente-financiën aldus B. en W.
in hun M. v. T. moeten uitwijzen in hoe
verre ieder jaar aan deze gedachte uitvoe
ring kan worden„ gegeven.
Van de onderhoudswerken der wegen en
paden noemen we: vernieuwing gedeelte
Duinweg, verbreedlng Heerenweg. Idem ge
deelte Bergerweg bü I. Min en afdekking van
het wandelpad aan de Eeuwige Laan.
Nieuwe lantaarns zullen worden aange
bracht: één Russenplein, één Molenkrocht,
drie te Bergen aan Zee (waarvan een op den
Boulevard en twee op den Verspückweg),
vier Breelaan (tusschen Pension De Wilg
en Dulnvermaakitwee aan de Broekbeek-
laan en een aan de halte Oostdorp.
In de laatst gehouden raadsvergadering
werd nog besloten om er een aan het begin
van den Oosterweg te doen aanbrengen en
we hopen, dat er ook nog een zal komen op
den Oosterweg bü den donkeren hoek bü
Roobeek.
Over 1930 wordt voor het G. E. B. een
winst geraamd van f 15.43197H. De stroom-
prüs voor licht blüft echter op 27 cent; voor
kracht en verwarming 7 cent per K.W.U.
Voor werkverschaffing is een bedrag van
f 4000.— uitgetrokken (in 1928 349581) oa. gedood.
„Steunt de
gebruikt Weldadig-
■ooals Zondagavond.
Van ernstige stormschade vernamen wü
echter niets.
Hier en daar moesten wat dakpannen
telegraafdraden het ontgelden.
Zaterdagmorgen om ongeveer 11 uur is bü
de spoorbrug aan den Helderschen weg
aan de overzüde van het Kanaal een tele
graafpaal tengevolge van den storm omver
gewaaid, waardoor de trein naar Den Helder
ruim een half uur vertraging ondervond.
en
met ingang van 1 Januari
1930, eervol ontslag verleend aan den heer
J. van Dük als brandmeester, onderdankzeg-
glng voor de goede diensten gedurende een
tijdvak van 40 jaar aan de gemeente be
wezen.
Door den storm overvallea
Het zeilschip „Cornelia", schipper D«
Leege. geladen met suikerbieten, werd na-
bü den Bleaellngschenham door stormweer
overvallen.
De sleepboot ..Raymond" heeft het schip
opgepikt en te Hansweert binnengebracht.
Personen te water. Allen gered,
storm, welke gisteren in zoo hevige
woedde, beeft veel menschen naar
DOOD GEBLEVEN.
Hedenmiddag tegen 12 uur reed de 75-ja-
rige A. Oudes, van beroep venter, wonende
Liefdelaan alhier, met zijn handwagentje in
de Zilverstraat. ter hoogte van de sla-jerU
van den heer C. Eeken.
Plotseling zakte hü door een beroerte ge
troffen, in elkaar. Door voorbijgangers werd
hij in bovengenoemde slagerij blnnenge-
brmdit.
Dr. Pameüer, die juist passeerde, kon
slechts den dood constateeren.
Per polltle-brancard is het Hjk
woning aan de Liefdelaan vervoerd.
De „Olly Woerman' te met behulp
de Hollandsche sleepboot „Oceaan” van de
fa. Doeksen te Terschelling te Borkum aan-
gekomen.
Het schip heeft averü aan het roer op-
geloopen. Aan boord is alles vel.
verkeerende schip reeds een contract bad
gesloten met het berglngsvaartuig „Oceaan
van de firma Doeksen op Terschelling.
Het schip meet bruto 2308 ton en
werd bericht, dat de „Zeeland”
e haven van Den Helder was terug- f-
mdat de kapitein van het in nood
rerkeerende schip reeds een contract bad
2 matroeen van den Britschen torpedojagers
..Walpole’’, die gisteren van Portsmouth naar
Chatham vertrok, overboord gespoeld, ter-
wül een officier zwaar gewond werd.
De ..Homeric" van de „White Star Une”,
die gisteren met 24 uur vertraging van New-
Y°rk te Southampton arriveerde, bad een
zeer moeilüke reis over den Oceaan ge
maakt. De golven hadden het schip op ver
schillende plaatsen beschadigd. Enkele pas
sagiers en matrosen hadden kwetsuren opge»
loopen.
Ten gevolge van den storm zijn zelft do
walvlsschen uit hun gebied verdreven en
blijkbaar ongewoon ver naar het zuiden af-
gedreven. Aan de kust van Wales heeft me»
er^a^etrotïen en er is selfs één daar aan-
Ter aanvulling en verduidelüklng van
bovenstaand schrijven, laten wü hieronder
de passage met de vijf bedoelde punten uit
bet Ingezonden stuk van het Bestuur der
Alkmaarsche Ijsclub in de A. C. volgen:
1. De naam. Wü ®ün reeds voorne
mens onze baan te doopen: ..De Quint",
Ijsbaan voor Alkmaar en omgeving,
waarmede reeds alle samenwerking met
anderen mogelijk Is gemaakt.
2. De exploitatie blüft zooals wü ook
voorstelden in één hand.
I 3. Een bestuursdelegatie van de
samenwerkende vereeniging is ons wel
kom. dat geeft direct contact bü de
Schepen op drift.
Een der Rotterdamsche berichtgevers vma
h.it .Jïbld." meldde:
Tengevolge van den sterken wind zün Za
terdagochtend vroeg
Waalhaven korten tijd
gen.
Het sa. „Eemdükdat aan paal 3 in dia
haven lag, is met drie elevators en eenlge
lichterschepen losgeslagen en dwars de Waal
haven Ingedreven. Sleepbooten van P.
Smit en Co. hebben bet schip weer naar
de ligplaats teniggebrtcht.
Later te het Franscbe sa. „Indiana” lig
gende aan boei 52 in de Waalhaven, me*
twee elevators en een lichter losgeslagen.
Sleepbooten van de „Volharding” hebben
het schip weer gemeerd.
Verder op den ochtend heeft het zwaar
met stukgoed geladen 203 tons metende sa.
„IJssel", komende van boven de bruggen op
de rivier de Nieuwe Maas, te veel water in
gekregen. Het schip begon slim te uggen.
Men vreesde dat de lading zou gaan schui
ven, tengevolge, waarvan het schip zou zijn
gezonken. Een aantal sleepbooten heeft da
.JJssel” later veilig in de Veerhaven wetea
te brengen.
het in tweeën breken van
een droogdok
Het 11000 ton metende droogdok, dat be
stemd was voer de Rotterdamsche Droog-
dokmaatschappü en dat van Hamburg or,
weg was naar Rotterdam, is n.l. Zaterdag
morgen om 10 uur op de Noordzee gebroken,
gekapseisd en gezonken. Twee van de opva
renden zün verdronken.
Om tien uur bevond de sleep zich op
54 gr. 26 Noorderbreedte en 4 gr. 32 Ooster
lengte, dit is op ongeveer 70 mül N.N.W
van Terschelling. Zee en wind hadden de
sleep dus een heel eind uit den koers ge
dreven. Er stond een zware storm uit het
Zuld-Westen en er ging een zware zee. Wat
er toen precies te gebeura is nog niet be
kend. maar plotseling schijnt het dok ge
broken te zün, de opvarenden van de sleep
booten zagen het dok kapseizen en snel zin
ken.
Terstond werden pogingen in het werk ge
steld om de tien runners, die zich aan boord
van het dok bevonden, te redden. Door het
noodweer was dit een heel zware taak. Acht
runners konden levend worden opgepikt; de
beide anderen bleken reeds te rijn overle
den. De lijken zün geborgen en bevinden
zich aan boord van de „Humber". De slacht
offers zün de 56-jarlge P. v. d. Sluüs en
de 53-jarise A. van Buuren, beiden uit
Maassluis. Naar men verder meedeelde,
moeten enkele leden van de bemanning van
de „Humber” bü de pogingen tot redding
van de tien runners zün gewond.
De sleepbooten „Humber" en „Witte Zee"
hebben de reis naar Maassluis voortgezet.
Voor zoover dit op dit oogenblik valt op tc
maken hebben de sleepbooten tot het laatst
de sleep en de trossen gehouden en hebben
zü het dok verloren, uitsluitend door de om
standigheid, dat het dok zelf niet tegen de
zware zeeën aas opgewassen.
Het dok was door de Rotterdamsche
Droogdok-MÜ- aangekocht voor 650.000 R.M
levering Rotterdam. Het was op de Ham-
burgsche beurs verzekerd.
Het was laatstelijk eigendom der Vulcan-
werf en werd in 1888 op de Tyne gebouwd.
Het werd later vandaar naar Stettin ge
sleept, om ten slotte weer aan Hamburg te
worden verkocht. Het dok is 510 voet lang
en meet een breedte van 110 voet. Als bijzon
derheid kan nog gemeld worden, dat den-
zelfden gezagvoerder van de „Wittezee". die
het dok 30 jaren geleden van Engéland naar
Stetting overbracht, ook thans de leiding
van het transport van Hamburg naar Schie
dam was opgedragen.
hevige storm van de laatste dagen
verschillende slachtoffers gemaakt,
terwül materleele schade in grooten omvang
is toegebracht. Een van de meest opmerke-
lüke rampen, door den storm veroorzaakt,
is wel
Wü verwachten, dat op de hedenavond te
houden ledenvergadelng van de A. IJ. C. een
en ander wel besproken zal worden.
Het bestuur van de A. IJ. C. verzocht nog
plaatsing van het volgende onderschrift:
Die brief is stellig in strüd met de werke
lijkheid Wü hebben dat vóór de publicatie
telefonisch uitvoerig aan het bestuur van
Heiloo toegelicht en dit In overweging gege-
van de publicatie heden niet te doen, daar
door die publicatie de kans op samenwer
king, die wü ook thans nog wel willen, zeer
zou worden bemoeilijkt. Heiloo verklaarde
echter, dat de publicatie door moest gaan,
waaruit o. 1. bUJkt, dat het haar meer om de
publicatie, dan om de samenwerking te doen
is.
Wü stellen ons op het standpunt: Wü zün
direct bereid te onderhandelen, maar niet in
een heen en weer geschrijf in de courant.
HET BESTUUR V. d.
ALKMAARSCHE IJSCLUB
Het Grieksche stoomschip „Cleanthis”,
deser ledig van Amsterdam naar Cardiff
vertrokken, varende op 53 gr. 5 min. NJL
3 gr. 57 mln O. L. bewesten Vlieland, meldde
dat het stuurloos was.
Aangeboden assistentie van de sleepboot
„Witte Zee” werd nog niet aanvaard.
Morgen, Dinsdag 10 December, worden aan
alle postkantoren in ons land „Weldadig-
heidszegels” verkrijgbaar gesteld. Gedurende
30 dagen kan men ze koopen inplaats van
de gewone frankeerzegels en wel in de
waarden van 1>4, 5, 6 en 12 cent. De ver
koopsprijs bedraagt resp. 3, 8, 10 en 16 cent.
Het is thans de 6e keer, dat in Neder,
land op deze wüze aan het publiek de ge
legenheid wordt gegeven, om indirect flnan-
cleele hulp tc verleenen aan bescherming
en hulpbehoevende kinderen.
In 1923 viel de netto-opbrengst bitter
tegen. Grooter was het succes in "24 toen de
zegel ons een vriendelük kinderkopje ver
toonde.
Doch pas in 1925 begonnen de weldadig-
heldszegels ingang te vinden en sindsdien
steeg het succes van den verkoop bü het
jaar.
Om het succes te doen vermeerderen, is in
de eerste plaats noodig een intensieve op
wekking voor het gebruik dezer zegels.
Ons Comité tot plaatsing van deze zegels
heeft een goeden naam verworven; door
zün bemoeiingen werden in Alkmaar en
Omstreken in 1925Jö 41350 zegels ver
kocht: in 1926— ’27 70072; in 1927—’28
60625 en in 1928—’29 101255.
Dit laatste resultaat dient ditmaal weder
om bereikt te worden, nog liever over
schreden en liefst zeer veel. Wü twüfelen
niet, of met de medewerking van de buiten
gemeenten, die dit jaar zelfstandig werken,
wordt het aantal van verleden Jaar over
schreden. In ons land worden per maand
60 millloen zegels gebruikt. Het vorig
werden 5 millloen Weldadigheidszegels
kocht Dit aantal moet vermeerderen.
In Zwitserland bedient het publiek
tijdens den duur der uitgifte vrüwel
geen andere zegels; aldaar is de goede ge
woonte „ingeburgerd”.
Zoover Is het in Nederland nog niet, doch
zoover kan het wel komen, mits iedereen
ervan doordrongen worde, dat hü een goed
werk verricht, deze zegels voor zün corres
pondentie te gebruiken.
Op velerlei gebieti wordt In den tegen-
woordlgen tüd de beschermende hand over
de onbeschermde jeugd uitgestoken.
Iedereen kan het thans doen op boven
genoemde wüze.
Daarom een
Jeugdbescherming
heidspostzegels.”
Schipper Zwerver, op weg met een lading
steenen van Groningen naar Beetsterzwaag
liet zich door een motorboot over bet Ber-
gumermeer slee pen. Tengevolge van het
zeer woelige water zonk het schip op den
Westkant van het meer. De schipper met
vrouw en twee kinderen konden zich in een
roeibootje redden. Een derde kind, een
meisje, sloeg over boord, doch kon gelukkig
door de opvarenden van de motorboot wor
den gered.
In het roefje van het gezonken schip be
vonden zich helaas nog twee broertjes, de
anderhalf jarige Jacob en het pas een half
jaar oude Jantje. Niemand zag kans de kin-
Naar wü vernemen, hebben enkele perso
nen te Alkmaar, die er prüs op stellen hun
poststukken des Zondags thuis te ontvangen
een regeling getroffen, waardoor het voor-
taan mogelijk Is gemaakt, deze stukken Zon
dags bezorgd te krijgen. Vooral voor zaken
lieden, die des Maandagsochtends voor het
ontvangen van de eerste postbestelling op
reis gaan, zal deze oplossing ongetwijfeld in
een behoefte voorzien.
Het bestuur van de ijsbaan Heiloo heeft aan
het bestuur van de Alkmaarsche LTsclub
alhier het volgende schrijven gericht:
Mijne heeren 1,
„Uw polemiek met den heer Boerema in de
Alkmaarsche Courant, naar aanleiding van
uw plannen tot het stichten van een ijsbaan,
geeft ons aanleiding het volgende op te mer
ken;
toen u en wü in AprilMei van dit jaar
besprekingen voerden over een eventueele
samenwerking, werd overeengekomen, dat wü
op een bepaalden datum onze wederrijdsche
voorstellen schriftelük zouden uitwisselen.
Onze voorstellen, die u bü die gelegenheid
bereikten, waren antwoorden op uwe tüdens
de voorbespreking geopenbaarde wenschen.
Uwe voorstellen openden andere, niet bespro
ken, gezichtspunten.
Tijdens de daarop volgende besprekingen
bleek desondanks op al uwe punten overeen
stemming mogelijk, op één punt na en wel
punt 4 van uw wenschenlüst. Zooals toen ge
redigeerd (zie uw voorlaatste stuk in de
Alkmaarsche Courant) zouden onze leden,
binnen de gemeente Alkmaar woonachtig,
eenvoudig ophouden lid van onze vereeniging
te zün en automatisch lid van uwe vereeni
ging worden. Alleen op dezen eisch konden
wü niet ingaan.
U zult onze verbazing kunnen begrijpen, in
uw stuk van 6 December j.l. te lezen hoe u
thans uw punt 4 redigeert, zünde dit geheel
iets anders dan u ons voorstelde. Tegèn deze
nieuwe redactie van punt 4 („de samenwer
kende club kan desgewenscht haar eigen
leden houden en uitbrelden. etc.”) zouden wü
niet de minste bezwaren gehad hebben, ster
ker nog. wü zouden er zelfs thans nog geen
bezwaar tegen hebben.
Wü verklaren ons alsnog bereid voor
samenwerking met uwe vereeniging op onze
baan, zonder voorbehoud behalve het
kiezen van een anderen neutralen naam
te aanvaarden de vüf punten, zooals die
thans door u geredigeerd zün in Uw stuk in
de Alkmaarsche Courant van 6
1929.
Heeren Bestuurderen van de
sche Ijsclub, het woord is aan u.
Het bestuur van
Heiloo"
H. VAN FOREEST.
BRUUL, secretaris.
P.S. Aangezien naar onze meening de
„kwestie-IJsbaan" een vrü belangrijk publiek
belang vormt, dat reeds in de pers werd be
handeld. nemen wü de vrijheid dit schrijven
aan de plaatselijke pers ter publicatie aan
te bieden op hetzelfde oogenblik. waarop hei
u bereikt."
De stranding van de .Merwede”
Nader wordt omtrent de stranding van
het stoomschip „Merwede” gemeld:
OnmlddelllJk na de stranding van de
..Merwede" is de motorreddlngboot van
Newhaven uitgevaren. De reddingboot moest
onverrlchterzake terugkeeren. daar zware
zeeën elke verbinding met het stoomschip
dat vast aan den grond at, onmogelük
maakten.
Men heeft daarna getracht door middel
vuurpijl In verbinding met het
gestrande stoomschip te komen en is er tn
geslaagd een lün over bet schip heen
schieten.
Daarna heeft men het whipper-toestel
werking gesteld. Met de broek van dit toe
stel heeft men bet eerst den scheepsjongen
aan boord gehaald De overige negen leden
van de bemanning, waaronder de kapitein,
rijn vervolgens behouden aan wal gekomen,
ofschocn «ware zeeën de redding ernstig
hebben bemoellükt. Toen gezagvoerder, ka
pitein Kraus, die het laatst aan wal kwam,
het schip verliet, geraakte de lün onklaar,
waardoor hü gedwongen was terug te koe
ren en de lün in orde te brengen.
De kapitein verklaarde dat de .Merwede”
Woensdagmorgen Antwerpen had verlaten,
maar wegens bet slechte weer is men Don
derdag de haven van Boulogne binnenge
vallen. Gistermorgen beeft men van Bou
logne uit de reis voortgeaet. Onderweg is
bet schip door een hevlgen storm over
vallen. Om 8 uur avonds geraakte bet
roer onklaar waardoor het schip onbestuur
baar werd en op de rotsachtigë kust liep.
dat
uitvoering.
4. De samenwerkende club kan des
gewenscht haar eigen leden houden en
uitbreiden, via die club zijn ze lid van
de onze, van die leden draagt zü een
deel der contributie aan ons af. de rest
behoudt zü voor eigen hulshoudine Wü
twüfelen niet of haar ^jedental zal door
die regeling en door het genot van een
eigen goede baan stellig vooruit
gaan.
5. Wil die vereeniging enkele dagen
de geheele beschikking hebben over de
baan voor haar eigen clubaangelegen-
heid (dus niet voor algemeene wedstrij
den, hetgeen ook wü niet vroegen), dan
kan zü dat zonder bezwaar krügen.
Waarom niet’ Het bevordert de üssport
en dat is toch het doel. De club, die de
baan exploiteert (dan dus de Alkm.
LTsclub) roret voo” de bartiming der