ONS BLAD L. FRANKENBERG, Alkmaar DE HEVIGE STORM VAN DE LAATSTE DAGEN I Nog meer storm verwacht MAANDAG 9 DECEMBER 1929 DfT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 289 DRIE f 40 f 3000 BOVEN DE WET? Voornaamste Nieuws i TELEURSTELLEND Onder den alarmeerenden titel: woedenden orkaan geëischt tollen Een „raadzkelder” te Utrecht JOH. LAUWERS •A Ongeval op het Station»- emplacement te Hoorn EEN GESCHENK VOOR H.M. DE KON1NGIN-MOEDER AUTO TE HAARLEM TE WATER GERAAKT DE MAN VAN DE „MARINE CODE” DE KANALISATIE VAN WEST-FRIESLAND Barometers Thermometers PAYGLOP 3 Verificatievergadering mr. S. van Menk DE POSTVLUCHTEN OP INDIE AGENDA’S VOOR 1930 Kantoor- en Zakagenda's in ruime sorteering voorhanden De wassende Waal De Noordpooltocht Van de „Graf Zeppelin” .Ite Rampen overal - Een droogdok van 11.000 ton in tweeën gebroken - Schepen gezonken en in nood - Menschenlevens door den Afkoop van NOORD-HOLLA NDSCH DAGBLAD Buigen» Het Fonische kabinet afpetreden. ten van crediteuren onseker ztyn. een Barometerstand 9 uur vm.: 753. Vooruit. ALKMAAR 9 Personen te water. Alien gered. De inzittenden gered. Van ladtoehe mimi ander halfjarige Neg sneer oplichtingen Sehip in nood De K. L. M. en de storm j Jongeman door den trein overreden. Hei vierde retoervliegteig 8 term waarschuwingsdienst Wordt verwacht storm uit het Zuid- art maf 1 nli i i -t De nieuwe verkeerswet in Engeland tweede lezing aangenomen. Een subsidie van M.800 voor hei kanaal Kolhorn—Stolpen. Door den Stormwaarschuwingsdienst is ge seind vsn De Bildt hedenmorgen om 8 uur 15 aan alle posten: Weest op Uw hoede! Licht op De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 4 uur 15 mln. Het aevende postvliegtuig Bij de KLM te bericht ontvangen, dat het levende postvliegtuig, de P.H.—ARM. te 8.40 uur uit Allabahad is vertrokken, te 1055 te Calcutta is aangekomen, om 13.10 van daar vertrokken is en te 15.13 uur te Akyab aangekomen. De beide vliegtuigen rijn elkaar Een mooie vlucht Zaterdagmiddag is, ondanks den storm, het T 3 Sj toch van Schiphol naar BerlUn vertrokken en aldaar vlot geland. Met den storm mee werd de afstand van 600 K.M. afgelegd In 2 uren 31 minuten. Wegens der storm zijn de uitgaande dien sten van de K. L. M. Zaterdag uitgesteld. Het toestel uit Parijs was nog doorgeko- glngen deze vluchten tegen de gewoonte, want in normale omstandigheden worden er 's Zondags geen internationale diensten on derhouden van Schiphol naar Londen en Parijs door. I oodsdienst ge taak In den nacht van Vrijdag op Zaterdag is wegens den storm de loodsdlenst te Vlissin- gen gestaakt geweest, van ongeveer mldder- Wat de storm aanrichtte in het land. De nationale regeering in China in een hachelijke positie. Tsjang Kal Sjek afgetre den. De OostenrtPuche nationale raad heeft t wetsontwerp inzake de grondwetsherziening langenomen. Uit Hoek van Holland werd gemeld Zon dagmorgen. dat het stoomschip .Joslna" zich tusschen het vuurschip .Maas" en den Wa terweg In nood bevond. Het stoomschip vroeg sleepboothulp. De sleepboot? ..Ganges" is der waarts vertrokken. na de Het blijkt, dat de dezer dagen te Amster dam gearresteerde inwoner van Aerdenhout. die van beroep cargadoor is. nog meer op zijn kerfstok heeft dan de oplichting ton be- De gemeente Barsingerhorn zal een subsi die verleenen van 20.000 voor den aanleg van een kanaal Kolhorn—Stolpen, zijnde een onderdeel van de kanalisatie van West- Frieoland. storm, welke gisteren in zoo hevige woedde, heeft veel menschen naar In de avondvergadering van de Twee de Kamer op Dinsdag is aan de orde ge steld de behandeling van een wijziging in de Lageronderwljswet, waarbij de beper kende bepaling tot stichting van bijzon- rlnra Innam SAknlAn wra/tav wrrxs-xw Atavs Inn» Schip op een dam gevaren Zaterdagmorgen ia het tjalkschip „Betu we" uit Maurik. schipper R. Rljksen. bü den ingang van de haven van Enkhuizen op den steenen dam geraakt. Na eenige mislukte pogingen van Enkhuizer visschers. gelukte het aan de Sleepboottmdernemlng. kapitein Hursman, uit Amsterdam, het schip los te sleepen. Men zag echter geen kans de vis- schershaven binnen te komen, waarom lig plaats werd gekozen in de Spoorhaven. Het tjalkschip heeft veel averij en twee lekken onder de waterlijn. Het S.S. „Rotty” naar Hamburg De Stoomvaart Mij. ..Nederland" verzoekt ons mede te willen deelen, dat het sa. ..Rot ty". dat gistermiddag van Londen vertrok ken is. in verband met het slechte weer niet naar Umulden Is gegaan, doch doorgestoomd naar Hamburg. Levenslange Uebeale oaunchlktbeid tol werken doo> f 7R0 verlies van belde armen, belde beenen at belde onsen 1 Geseind te 30.10 gisteravond aan alle pos ten: Westen met ruimenden wind. vt’ De Waai is de laatste 4 dagen te Nijme gen achtereenvolgens met 20. 24, 47 en 44 c.M gewassen. Gisterochtend wees de peil schaal voor het eerst sinds ruim een jaar weer een stand aan <9.03 pl. N.A.P.) boven •ton middelbaren (8.66i. Van den Boven *Ün werd gisteren weer val gemeld 14 cM. i dus dfete hü Calcutta, gepasaeerd. LrUBKAU: BOF 8. UJOUU I TbMaea: Uml—ilrsUe Nu. «33 I -k 7 Redactie Nu. «S3 I ABONNEMENTEN: veer Alkmaar I ea Ageetochappeu: per week 35 et.; I per kwartaal f 135; per peet, per 1 kwartaal 258 H) vuoruHbetaUng. Gaat generaal Nobile mee? Onlangs bezocht generaal Noblle, bekend door zijn poging om met de .Jtalia” de Noordpool te bereiken. Frledriehyhefen. waar hij de .Domlerwerke" en de Luchtschipwerf Zeppelin bezichtigde. Naar medegedeeld wordt, zou Noblle verzocht hebben aan den ',:t van de Zeppelin deel te mogen nemen. Door den storm overvallen Het zeilschip ..Cornelia", schipper De Leege. geladen met suikerbieten, werd na bij den Blezellngschenham door stormweer overvallen. De sleepboot ..Raymond" heeft het schip Men heeft daarna getracht door middel opgepikt en te Hansweert binnengebracht. ADVERTENTIEPRIJS; Van 1— regels t LX5; elke regel meer A3*. RECLAME per regel d.75 voer: de eerste pagina; «oor do overige pagina s S-5d RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD* bU owruttoctaUng per pls s terug Ml per advertentie van 5 regels; tedere regel mem 3J3 Bij de K.LM. is bericht ontvangen, dat het vierde retourvliegtuig, de P.H.-A3.Z. gis teren te 6.10 uur uit Akyab is vertrokken en te 9-30 uur in Calcutta is aangekomen. Het vertrok te 10 46 uur uit Calcutta en kwam te 15 35 uur te Allahabad aan. B. en W. van Utrecht stellen den raad voor d /e kelders onder het Stadhuis met inbegrip van het voormalig perceel Schravendijk te bestemmen voor inrichting als zgn. ,,Raads- kelder" en B. en W. een credict te verleenen van f 46.500 ter bestrijding der onkosten alsmede de exploitatie voor 10 jaren onders- hands te gunnen aan den heer P Hendrix te 's Bosch tegen een pachtsom van f 7000 per jaar voor de eerste 4 jaren en f 8000 per iaar voor de volgende 6 jaren. De proclamatie van Hugenberg in verband met de scheuring in de D. Nationale Party. bij verlies vsa ’a anderen vin me. A«o sboont’a OO dit blad lijn ingevolge de venekerlnuavoorwaaruer lama onzere Hen versekerd voor een der volgende uitkeeriiueo Te IJmulden en Hoek van Holand werd Zaterdag niet geloodst. De orkaankracht van den storm Door De Bilut weru Zaterdagmorgen ge- Do-i WRf overgegaan tot een orkaankracht van 9. Het Grieksche stoomschip ..Cleanthis", 5 dezer ledig van Amsterdam naar Cardiff vertrokken, - varende op 53 gr. 5 mhi. N B. 1 gr. 57 mln O. L. bewesten Vlieland, meldde, dat het stuurloos was. Aangeboden assistentie van de sleepboot „Witte Zee" werd nog niet aanvaard. De mate IJmuiden getrokken, om de majestueuze zee in haar element te zien. Met geweldige kracht Deukten de golven niet tegen, maar huize* hoog over de pieren. Niettegenstaande het noodweer kwamen verschillende trawlers mek groot levensgevaar voor de opvarenden de haven blnnenstoomen. In den loop van den dag waagde nog een vrachtboot uit te varen, voor welke het ergste gevreesd werd. Kort om de zuidpier stoomde de trawler naar bulten, maar in tijd van een oogwenk werd het schip naar de noord pier gesmeten, om vlak daarvoor de steven te kun nen wenden. Nog een vrachtboot, de „Waterland” waag de het met dezen vliegenden storm onder buitengewoon groot gevaar, de haven te ver laten. om zee te kiezen. Bü het overzetveer van den kop van de haven naar Semaphore leidde de drukte tot een consternatie, daar de drüvende brug van het overzetveer bij de Semaphore haar diensten staaktte, waarbij 9 menschen te water geraakten, die allen ge lukkig gered en aan het politiebureau van droge kleeren voorzien zijn. Deze personen, waaronder 4 dames. 1 meisje en 4 heeren. waren allen uit Amsterdam afkomstig. Gistermorgen is op bet stationsemplaee- ment te Hoorn een jongeman, zekere H. Sindram, door den trein uit Enkhulzen overreden. Hem werd een hand totaal afge rukt. Zijn toestand Is ernstig. Schepen in nood Het s.s. 1.111 Wocrmann" seinde op 30 mül N.W. van Eierland in nood te zijn en vroeg sleepboothulp. De zeesleepboot „Zeeland" van de reederü Wijsmuller, is van Nleuwediep vertrokken. De ,1411 Woermann" is een vrachtboot van de „Woermann Linie" en is op 22 Nov. van Las Palmas vertrokken met bestemming Hamburg. Het schip meet bruto 2308 ton en netto 1416 ton. Later werd bericht, dat de „Zeeland" weder in de haven van Den Helder was terug gekeerd, omdat de kapitein van het in nood verkeerende schip reeds een contract had gesloten met het berglngsvaartulg „Oceaan" van de firma Doeksen op Terschelling. De nieuwe regéering in Tsjecho-SlowakQ* Een botsing op Haïti tusschen een Aine- r&aansche marine-patrouille en een volk»- menigte. Nader wordt gemeld: Het Spaansche stoomschip .^Iosina", ko mende van Bilbao en op weg naar Rotterdam, verscheen gisterenmiddag voor den Water weg. doch kon wegens den hevigen storm nl-t binnenkomen, en bleef daarom buiten gaats. Intusschen bleek de kolenvoorraad zoodanig te zün geslonken, dat het schip niet meer in staat was op eigen kracht naar Rotterdam op de stoomen. De sleepboot ..In- d heeft daarop assistentie verleend en heeft de ..Joslna" hedenmiddag omstreeks half twee binnengebracht. Ook de sleepboot ..Schelde" was bü het binnensleepen behulp- r »m. De „Statendam" De „Statendam" op weg van Rotterdam naar New-York, is te Boulogne opgehouden wegens storm. In de ten Paleize van Justitie te Amster dam gehouden verificatievergadering Inzake het faillissement van den onlangs gear resteerden en in het Huls van Bewaring in gesloten mr. 8. van Mer.k. advocaat en pro cureur te dezer stede, hebben de curatoren mrz. N. A. Mensing van Charante en C. Za- doks verslag uitgebracht. Daaruit blijkt, dat de baten f 3662 29 be dragen. Wat het passief betreft kan worden gemeld, dat er 32 crediteuren zün met een totaal van f 2791.94 preferent en f 91 275 53 concurrent. Utt het verslag blijkt voert», dat er geen accoord is voorgesteld en dat de vooruitzicht ten van crediteuren onzeker zjjn. Ter veresdering waren noch de gefailleerd de, noch eenlge eredtt-ur aanwezig. De commissie ad hoe kan haar ifrerk beginnen Bij beschikking van a Juli i.l. is door de vongen Minister van Waterstaat een com missie ingesteld om onderhandehngen te voeren en voorstellen akn den Minister te doen omtrent den afkoop van rollen. In deze commissie zijn benoemd tot voor zitter de heer E. van der Heijden, referen daris bij het departement van Waterstaat, tot lid tevens secretaris de heer H. W. O. de Bruijn, secretans-ingemeur van de Wegen commissie A.N.W.B.K.N.A.C., tot leden de heeren mr. H. F. de Boer bezuinigin^- inspecteur, A. ten Hope, voorzitter Bond van Bedrijfs-autohouders. J. Leonard Long, bestuurslid K.N.A.C. en tot adjuct-tecre- taresse mej. C. Schuurkamp. adi.-commies dep. van Waterstaat. De commissie had voorloopig geen machti ging ontvangen om aan het werk te gaan. De te machtiging is thans verleend, ter wijl mede alsnog aan de commissie is toe gevoegd ir. G. J. van den Broek, hoofd- ingenieur-directeur van de directie Wegen verbetering. De heeft terwijl materieeie schade -in. grooten omvang is toegebracht. Een van de meest opmerke lijke rampen, door den storm veroorzaakt, is wel dere lagere scholen weder voor een jaar wordt verlengd. In 1923 als tijdelijke be zuinigingsmaatregel in de wet gebracht voor den tijd van vijf jaar, is het nu de derde maal, dat deze weder voor den tijd van een jaar verlengd wordt, thans tot 1 Januari 1931. De oorzaak hiervan is het nog maar steeds niet verschijnen van het rapport van de Staatscommissie Rutgers in zake het lager onderwijs. Minister Waszink ie gedurende al de jarenJ dat hij aan het hoofd stond van het departement, be lemmerd in zijn optreden, omdat hjj maar steeds moest wachten op dat rap port en thans dreigt het weder denzelf- den weg op te gaan. De vorige minister had het plan om de tijdelijke regeling betrekking hebbende op het stichten van bijzondere scholen door een definitieve te vervangen. Op 2 Februari van dit jaar schreef de Staatscommissie hem, dat het haar voor kwam, dat een zoo belangrijk gedeelte van de Lager-Onderwijswet bezwaarlijk partieel zal kunnen worden herzien, te minder, waar bij herziening van de hler- bedoelde wetsartikelen tevens andere vraagstukken aan de orde komen, welke alleen bezien kunnen worden binnen het kader van het geheel der voorstellen, welke de commissie nog in den loop van dit kalenderjaar aan Hare Majesteit de Koningin verwacht te zullen aanbieden. Thans is het December en er bestaat niet het minste uitzicht dat het rapport ten spijt van de toezegging dit jaar nog komen zal. In de troonrede werd het geheele on derwijsbeleid afhankelijk gesteld van dit rapport en als het niet heel spoedig komt, dan bevindt minister Terpetra zich in dezelfde onaangename positie als zijn voorganger. Dit wetsontwerp is daarvan het eerste bewijs. Staatsccmunissies zijn heele mooie in stellingen, maar als ze het geheele regee- rlngsbeleld op etn bepaald punt gaan beheerschen, door het Töï WerkeloöSTieia te 'doemen, dan zijn ze wer gevaarlijk. Geen wonder dus dat men daarover thans ten zeerste Js teleurgesteld en dat de Kamer daarvan bij de behandeling van een wetsontwerp, dat voor de derde maal als gevolg van dit langzame werk moet worden verlengd, wel blijk zal ge ven. Door den heer Tllanus is tenminste reeds een amendement ingediend om de voor het bijzonder onderwijs onbillijke beperkende bepaling op te heffen en de wet te herstellen in den oorspronkelijken vorm van voor 1923, wat niets anders zeggen wil, dan dat men niet langer op het rapport van de Staatscommissie wenscht te wachten. L.X. HU,-"IJ I De stranding van de „Merwede" Nader wordt omtrent de strandir< van het stoomschip „Merwede" gemeld: Onmiddellük na de stranding van de ..Merwede" is de motorreddingboot van Newhaven uitgevaren. De reddingboot moe»! onverrkhterzake terugkeeren. daar zware zeeën elke verbinding met het stoomschip dat vast aan den grond zat, oiunogelük maakten. Schip op *t Bergumermeer gezonken Schipper Zwerver, op weg met een lading steenen van Groningen naar Beetsterzwaag liet zich door een motorboot over het Ber gumermeer sleepen. Tengevolge van het zeer woelige water zonk het schip op den Westkant van het meer. De schipper met vrouw en twee kinderen konden zich In éen roeibootje redden. Een derde kind, -en meisje, sloeg over boord, doch kon gelukkig door de opvarenden van de motorboot wor den gered. In het roefje van het gezonken schip be vonden zich helaas nog twee broertjes, de Jacob en het pas een half jaar oude Jantje. Niemand zag kans de kin deren uit het roefje te bevrijden. Zü zijn met het schip naar de diepte gezonken. het in tweeën breken van een droogdok Het 11000 ton metende droogdok, dat be stemd was voer de Rotterdamsche Droog- dokmaatschappü en dat van Hamburg op weg was naar Rotterdam, is n.l. Zaterdag morgen om 10 uur op de Noordsee gebroken, gekapseisd en gezonken. Twee van de opva renden zün verdronken. Om tien uur bevond de sleep rich op 54 gr. 26 Noorderbreedte en 4 gr. 32 Ooster lengte. dit is op ongeveer 70 mül N.N.W van Terschelling. Zee en wind hadden de eleep dus een heel eind uit den koers ge dreven. Er stond een zware storm uit het Zuid-Westen en er ging een zware zee. Wat er toen precies is gebeurd is nog niet be kend, maar plotseling schijnt het dok ge broken te zün, de opvarenden van de sleep- booten zagen het dok kapseizen en snel zin ken. Terstond werden pogingen in het werk ge steld om de tien runners, die zich aan boord van het dok bevonden, te redden. Door het noodweer was dit een heel zware taak. Acht ruimers konden levend worden opgepikt; de beide anderen bleken reeds te rijn overle den. De lüken zün geborgen en bevinden zich aan boord van de „Humber". De slacht offers zün de 56-jarige P. v. d. SIuüs en de 53-jarige A. van Buuren. beiden uit Maassluis. Naar men verder meedeelde, moeten enkele leden van de bemanning van de „Humber” bü de pogingen tot redding van de tien runners zün gewond. De sleepbooten „Humber" en „Witte Zee” hebben de reis naar Maassluis voortgezet. Voor zoover dit op dit oogenblik valt op te maken hebben de sleepbooten tot het laatst de sleep en de trossen gehouden en hebben zü het dok verloren, uitsluitend door de om- stondlghetd. TJgtlWtrtJök zelf niet tegen de zware zeeën was opgewassen. Het dok was door de Rotterdamsche Droogdok-Mü- aangekocht voor 650 000 R.M.. levering Rotterdam. Het was op de Ham- burgsche beurs verzekerd. Het was laatstelük eigendom der Vulcan- werf en werd in 1888 op de Tyne gebouwd. Het werd later vandaar naar Stettin ge sleept. om ten slotte weer aan Hamburg te worden verkocht Het dok is 510 voet lang en meet een breedte van 110 voet. Als büzon- derheid kan nog gemeld worden, dat den- zelfden gezagvoerder van de „Wlttezee", die het dok 30 jaren geleden van Engeland naar Stetting overbracht, ook thans de leiding van het transport van Hamburg naar Schie dam was opgedragen. ,Ba» gescheiden man." zoo luidde bet varhaal, „stond in het bevolkingsregister van Den Haag ingeschreven als ongehuwd en ge komen van Maastricht, "waar hü hoogst- waarschünlük nooit gewoond had. Zün ge- wesen echtgenoote verzocht, na zich tot den officier van justitie te Maastricht gewend te hebben, den minister van Justitie onderzoek en vervolging te gelasten. Wat zal de minis ter doen? werd gevraagd. De minister heeft via den procureur-gene-- raai van het gerechtshof te Den Bosch den officier van justitie in Limburgs hoofdstad verzocht een onderzoek in te stellen. Nu de politie het voorbereidend onderzoek althans voorloopig gesloten heeft, is komen vast te staan, dat een R. K. priester, indertüd te Maastricht woonachtig, bekend heeft die ver- valsching gepleegd te hebben. Als motief gaf hü op, dat het burgerlük huwelük van den R. K. gescheiden man volgens de leer van zün kerkgenootschap niet geldig was geweest. Zijns inziens had er dus geen huwelük be staan en zün cliënt (of biechteling?) stond derhalve ten onrechte als gescheiden in het bevolkingsregister Ingeschreven. De man was van R. K. standpunt nog ongehuwd. Deze priester erkende geen huwelük dat, zooals in dit geval, was aangegaan tusschen een rtxxn- seben vrügezel en een gescheiden vrouw en nimmer door den pastoor kon ingezegend worden." Dat sag er op het eerste oog tamelijk gevaarlijk uit, en wij zouden er ge steld, dat de feiten juist gebleken waren geen oogenblik aan gedacht hebben, de handelwijze van den hier bedoelden priester goed te praten. Wij, katholieken, verheffen ons niet boven de wet; wij stellen ons speciaal Roomach recht niet boven de vaderland- ache wet en nog minder beschouwen wij een vervalaching van een authentieke burgerlijke akte als de gewoonste zaak ter wereld, zooals het „Handelsblad” van dezen priester getuigt. Wij meenden In alle bescheidenheid, dat juist de Katholieken zich in den loop der eeuwen afe handhavers van het (door God gestelde) gezag hadden doen kennen en dat dus ook speciaal bij hen eerbied voor de wet kon zijn waargeno men. Het is waar, dat wij het burgerlijk huwelijk niet als echt huwelijk erkennen (ons eigenlijk huwelijk wordt voor den priester, wordt voor God gesloten, maar dat neemt niet weg, dat wij tevens den burgerplicht erkennen, het huwelijk voor den ambtenaar van den burgerlijken stand te doen sluiten, juist omdat de wet het voorschrijft. Had de bovenbedoelde priester dus op zettelijk een authentieke akte vervalscht en een burgerlljk-gehuwde In een offi cieel stuk opzettelijk als niet-gehuwd gesignaleerd, omdat hij het bestaan van leder huwelijk nu het alleen maar op *t stadhuis gesloten was ontkende, dan ware zijn handelwijze te laken ge weest, en niets zou ons belet hebben, ook hier eerlijk de waarheid te erkennen. ,X>e Maasbode” Is echter in de gele genheid geweest, het geval te onderzoe ken. En wat blijkt? .Deze „vervalschte authentieke akte” is niet ande-y "eweest dan een valschelük opge maakt verbaisbiljet. Niet minder, maar ook niet meer. D® zb&Il zit soo. Een R. K. priester, een pater, heeft zün broer uit het buitenland werkelük aangege ven als „ongehuwd". En de man was ook werkelük ongehuwd. Hü was n.l. kerkelük nooit gehuwd geweest en wettelük „geschei den van echt". Daar zit de fout van onzen pater. Hü heeft niet den juisten term gebruikt. Ofschoon zün broer werkelük ongehuwd was had hü zich toch van den vereischten wette- lüben term moeten bedienen „gescheiden van eeht”. ’t Gaat dus om een onjuiste kwalificatie.” Dat werpt een heel ander licht op de zaak! En het .Jïandelsblad” zal, hopen wij, wel zoo eerlijk willen zijn, het geval ook voor zijn lezers tot de juiste proporties terug te brengen. Men zij In den vervolge een beetje voorzichtiger, wanneer men er op uit gaat om zooals b.v. ook in het geval dvan den Bosschen rechter uit per soonlijke uitlatingen of.... vergissingen bewijzen te distilleeren voor de stelling, dat de Katholieken zich plaatsen boven de wetten des lands. Als alle burgers van Nederland zich éven gewetensvol als de Katholieken (de échte Katholieken, wel te verstaan!), afvroegen, op welke wijze de landswet ten geëerbiedigd en nageleefd moeten worden, dan zou het met de erkenning van gezag en recht in ons land heel wat beter gesteld zijn. Schepen op drift. Een der Rotterdamsche berichtgevers van het „Hbld." meldde: Tengevolge van den sterken wind zün Za terdagochtend vroeg twee schepen in de Waalhaven korten tüd na elkaar losgesla gen. Het ss. „Eemdük". dat aan paal 3 in die haven lag, is met drie elevators en eenlge llchterschepen losgeslagen en dwars de Waal haven ingedreven. Sleepbooten van P Smit en Co. hebben het schip weer naar de ligplaats teruggebracht. Later is het Fransche stoomschip wk> Later is het Fransche ss. „Indiana” lig gende aan boei 52 in de Waalhaven, met twee elevators en een lichter losgeslagen Sleepbooten van de „Volharding" hebben het schip weer gemeerd. i Verder op den ochtend heeft het zwaar met stukgoed geladen 203 tons metende ss. „IJasel", komende van boven de bruggen op de rivier de Nieuwe Maas, te veel water in gekregen. Het schip begon slim te liggen. Men vreesde dat de lading zou gaan schui ven. tengevolge, waarvan, het schip zou zün gezonken. Een aantal sleepbooten heeft de „IJssel" later veilig in de Veerhaven weten te brengen. Namens Raden Ajode Bangkanlngrat. de echtgenoote van den Regent van Bandoeng, is aan H. M. de Koningin-Moeder overhan digd door mevrouw de LeeuwSnoek een geschenk van de Raden Ajoe en talrüke in- heemsche vrouwen uit verschillende stan den te Bandoeng, bestaande uit een Drach tige gedreven zilveren doos van Soenija- neesch maaksel, waarin zich bevinden twee gouden dooaje. welke den vorm en de grootte van een mangistan hebben. hevige storm van dë laatste .dagen verschillende slachtoffers gemaakt. Gistermiddag reed, omstreeks half 1, een auto, bestuurd door den heer P. de K„ auto handelaar te Rotterdam, op den Heerenvest te Haarlem, in de richting Amsterdam. Op de Amsterdamsche brug slipte de auto en reed tegen de brugleuning op. Hü sloeg over den kop en kwam ondersteboven in het wa ter terecht De gemeente.werkman J. v. Kaulen, wan nende Oostvest 82 te Haarlem, sprong op een leege zandschuit en wist de drenkelin gen! t. w. de bestuurder K., de echtgenoote van K de koopman K. R. en H_ M beide ook wonende te Rotterdam, door handrei king op het Uroge te brengen. De gemeente werkman bracht het viertal onder In zür. ning, alwaar ze van droge kleeren werden voorrien. De echtgenoote van K. had eenige onbe- teekenende snij wonden aan haar rechterhand en rechterbeen gekregen, die In de woning van K. werden verbonden. Met een anderen auto zijn de drenkelingen naar Rotterdam te ruggekeerd. De brugleuning werd over een lengte van 8 tot 9 M. vernield, een hulpleuning werd da. Gunstiger delük aangebracht. De auto werd later op den dag door een kraanwagen uit het water gehaald, waardoor het tramverkeer eenlge stagnatie ondervond. De auto was zeer ernstig beschadigd. drage van 20.000 ten bate van de s.g. door hem uitgevonden ..marine-code." De zaak begint veel op een sneeuwbal te lüken. Nu heeft weer een diamantkoopman medege deeld, door den uitvinder voor 8600 opge licht te zün en de politie van het bureau Singel onderzoekt nog meer klachten tegen den onbetrouwbaren sinjeur. Boven de wet Een R. K. priester erkent een anthentieke akte vervalscht te heb ben Botsing tusschen burgerlijk en kerkelijk huwelijk bevatte het „Handelsblad" dezer dagen een verhaal, dat, naar het heette, „van rechtskundige zijde” aan de redactie was teegezonden. Het lichtschip Haaks afgedreven Uit den Helder werd gemeld, dat het lichtschip Haaks 113 vaam, ketting en een anker verspeeld had Zaterdag. De sleepboot „Groningen” van het bureau Wüsmuller voer ter assistentie uit van Nleuwediep om te trachten het lichtschip binnen te brengen, doch kreeg op weg er heen een zware grondzee over, die de brug aan stuurboord- züde voer een gedeelte wegsloeg en alle rui ten van de stuurhut vernielde, terwijl dë waarnemend stuurman H. Bül licht gewond werd. De „Groningen” is daarna terugge keerd naar Nleuwediep. Het lichtschip Haaks is ongeveer één mül om de Noord afgedreven en ligt voor anker. weer wordt afgewacht om het schip verder assistentie te brengen. bij een onzevel me f OCA bii verlies van een hand. f 19E Mi verlies van een 4 Cfl bil 'n breuk van doodelijken afloot AUU.- TOel o» een ooa duim ot wijsvinger been M arm AANGIFTE MOET. OB* SI EAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EIN TWIN CIO UREN NA HET ONGEVAL afgelegd in 90 minuten. De vluchten naar Parijs en Londen zün echter des morgens van een vuurpül in verbinding met het gestrande stoomschip te komen en is er in geslaagd een lün over het schip heen te schieten. Daarna heeft men het whipper-toestel in werking gesteld. Met de broek van dit toe stel heeft men het eerst den scheepsjongen aan boord gehaald De overige negen leden van de bemanning, waaronder de kapitein, zün vervolgens behouden aan wal gekomen, ofschoon zware zeeën de redding ernstig hebben bemoeilükt. Toen gezagvoerder, ka pitein Kraus, die het laatst aan wal kwam, het schip verliét. geraakte de lün onklaar, waardoor hü gedwongen was terug te kee- ren en de lün in orde te brengen. De kapitein verklaarde dat de „Merwede" Woensdagmorgen Antwerpen had verlaten, maar wegens het slechte weer is men Don derdag de haven van Boulogne binnenge vallen. Gistermorgen heeft men van Bou logne uit de reis voortgezet. Onderweg is het schip door een hevigen storm over vallen. Om 8 uur 's avonds geraakte het roer onklaar waardoor het schip onbestuur baar werd en op de rotsachtige kust liep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 1