ONS BLAD
L. FRANKENBERG, Alkmaar
DE HEVIGE STORM VAN
DE LAATSTE DAGEN
I
Nog meer storm
verwacht
MAANDAG 9 DECEMBER 1929
DfT NUMMER BESTAAT UIT
TWEE BLADEN
EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 289
DRIE
f 40
f 3000
BOVEN DE WET?
Voornaamste Nieuws
i
TELEURSTELLEND
Onder den alarmeerenden titel:
woedenden orkaan geëischt
tollen
Een „raadzkelder” te Utrecht
JOH. LAUWERS
•A
Ongeval op het Station»-
emplacement te Hoorn
EEN GESCHENK VOOR
H.M. DE KON1NGIN-MOEDER
AUTO TE HAARLEM
TE WATER GERAAKT
DE MAN VAN DE „MARINE
CODE”
DE KANALISATIE VAN
WEST-FRIESLAND
Barometers Thermometers
PAYGLOP 3
Verificatievergadering
mr. S. van Menk
DE POSTVLUCHTEN OP
INDIE
AGENDA’S VOOR 1930
Kantoor- en Zakagenda's in ruime sorteering voorhanden
De wassende Waal
De Noordpooltocht Van de
„Graf Zeppelin”
.Ite
Rampen overal - Een droogdok van 11.000
ton in tweeën gebroken - Schepen gezonken
en in nood - Menschenlevens door den
Afkoop van
NOORD-HOLLA NDSCH DAGBLAD
Buigen»
Het Fonische kabinet afpetreden.
ten van crediteuren onseker ztyn.
een
Barometerstand 9 uur vm.: 753. Vooruit.
ALKMAAR
9 Personen te water. Alien gered.
De inzittenden gered.
Van ladtoehe mimi
ander halfjarige
Neg sneer oplichtingen
Sehip in nood
De K. L. M. en de storm
j
Jongeman door den trein overreden.
Hei vierde retoervliegteig
8 term waarschuwingsdienst
Wordt verwacht storm uit het Zuid-
art maf 1 nli i i -t
De nieuwe verkeerswet in Engeland
tweede lezing aangenomen.
Een subsidie van M.800 voor hei
kanaal Kolhorn—Stolpen.
Door den Stormwaarschuwingsdienst is ge
seind vsn De Bildt hedenmorgen om 8 uur 15
aan alle posten: Weest op Uw hoede!
Licht op De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 4 uur 15 mln.
Het aevende postvliegtuig
Bij de KLM te bericht ontvangen, dat
het levende postvliegtuig, de P.H.—ARM. te
8.40 uur uit Allabahad is vertrokken, te 1055
te Calcutta is aangekomen, om 13.10 van
daar vertrokken is en te 15.13 uur te Akyab
aangekomen. De beide vliegtuigen rijn elkaar
Een mooie vlucht
Zaterdagmiddag is, ondanks den storm, het
T 3 Sj
toch van Schiphol naar BerlUn vertrokken en
aldaar vlot geland. Met den storm mee werd
de afstand van 600 K.M. afgelegd In 2 uren
31 minuten.
Wegens der storm zijn de uitgaande dien
sten van de K. L. M. Zaterdag uitgesteld.
Het toestel uit Parijs was nog doorgeko-
glngen deze vluchten tegen de gewoonte,
want in normale omstandigheden worden er
's Zondags geen internationale diensten on
derhouden van Schiphol naar Londen en
Parijs door.
I oodsdienst ge taak
In den nacht van Vrijdag op Zaterdag is
wegens den storm de loodsdlenst te Vlissin-
gen gestaakt geweest, van ongeveer mldder-
Wat de storm aanrichtte in het
land.
De nationale regeering in China in een
hachelijke positie. Tsjang Kal Sjek afgetre
den.
De OostenrtPuche nationale raad heeft t
wetsontwerp inzake de grondwetsherziening
langenomen.
Uit Hoek van Holland werd gemeld Zon
dagmorgen. dat het stoomschip .Joslna" zich
tusschen het vuurschip .Maas" en den Wa
terweg In nood bevond. Het stoomschip vroeg
sleepboothulp. De sleepboot? ..Ganges" is der
waarts vertrokken.
na
de
Het blijkt, dat de dezer dagen te Amster
dam gearresteerde inwoner van Aerdenhout.
die van beroep cargadoor is. nog meer op
zijn kerfstok heeft dan de oplichting ton be-
De gemeente Barsingerhorn zal een subsi
die verleenen van 20.000 voor den aanleg
van een kanaal Kolhorn—Stolpen, zijnde
een onderdeel van de kanalisatie van West-
Frieoland.
storm, welke gisteren in zoo hevige
woedde, heeft veel menschen naar
In de avondvergadering van de Twee
de Kamer op Dinsdag is aan de orde ge
steld de behandeling van een wijziging in
de Lageronderwljswet, waarbij de beper
kende bepaling tot stichting van bijzon-
rlnra Innam SAknlAn wra/tav wrrxs-xw Atavs Inn»
Schip op een dam gevaren
Zaterdagmorgen ia het tjalkschip „Betu
we" uit Maurik. schipper R. Rljksen. bü den
ingang van de haven van Enkhuizen op den
steenen dam geraakt. Na eenige mislukte
pogingen van Enkhuizer visschers. gelukte
het aan de Sleepboottmdernemlng. kapitein
Hursman, uit Amsterdam, het schip los te
sleepen. Men zag echter geen kans de vis-
schershaven binnen te komen, waarom lig
plaats werd gekozen in de Spoorhaven. Het
tjalkschip heeft veel averij en twee lekken
onder de waterlijn.
Het S.S. „Rotty” naar Hamburg
De Stoomvaart Mij. ..Nederland" verzoekt
ons mede te willen deelen, dat het sa. ..Rot
ty". dat gistermiddag van Londen vertrok
ken is. in verband met het slechte weer niet
naar Umulden Is gegaan, doch doorgestoomd
naar Hamburg.
Levenslange Uebeale oaunchlktbeid tol werken doo> f 7R0
verlies van belde armen, belde beenen at belde onsen 1
Geseind te 30.10 gisteravond aan alle pos
ten:
Westen met ruimenden wind.
vt’
De Waai is de laatste 4 dagen te Nijme
gen achtereenvolgens met 20. 24, 47 en 44
c.M gewassen. Gisterochtend wees de peil
schaal voor het eerst sinds ruim een jaar
weer een stand aan <9.03 pl. N.A.P.) boven
•ton middelbaren (8.66i. Van den Boven
*Ün werd gisteren weer val gemeld 14 cM. i dus dfete hü Calcutta, gepasaeerd.
LrUBKAU: BOF 8. UJOUU
I TbMaea: Uml—ilrsUe Nu. «33
I -k 7 Redactie Nu. «S3
I ABONNEMENTEN: veer Alkmaar
I ea Ageetochappeu: per week 35 et.;
I per kwartaal f 135; per peet, per
1 kwartaal 258 H) vuoruHbetaUng.
Gaat generaal Nobile mee?
Onlangs bezocht generaal Noblle, bekend
door zijn poging om met de .Jtalia” de
Noordpool te bereiken. Frledriehyhefen. waar
hij de .Domlerwerke" en de Luchtschipwerf
Zeppelin bezichtigde. Naar medegedeeld
wordt, zou Noblle verzocht hebben aan den
',:t van de Zeppelin deel te mogen
nemen.
Door den storm overvallen
Het zeilschip ..Cornelia", schipper De
Leege. geladen met suikerbieten, werd na
bij den Blezellngschenham door stormweer
overvallen.
De sleepboot ..Raymond" heeft het schip
Men heeft daarna getracht door middel opgepikt en te Hansweert binnengebracht.
ADVERTENTIEPRIJS; Van 1—
regels t LX5; elke regel meer A3*.
RECLAME per regel d.75 voer:
de eerste pagina; «oor do overige
pagina s S-5d
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD*
bU owruttoctaUng per pls s terug
Ml per advertentie van 5 regels;
tedere regel mem 3J3
Bij de K.LM. is bericht ontvangen, dat het
vierde retourvliegtuig, de P.H.-A3.Z. gis
teren te 6.10 uur uit Akyab is vertrokken en
te 9-30 uur in Calcutta is aangekomen. Het
vertrok te 10 46 uur uit Calcutta en kwam
te 15 35 uur te Allahabad aan.
B. en W. van Utrecht stellen den raad voor
d /e kelders onder het Stadhuis met inbegrip
van het voormalig perceel Schravendijk
te bestemmen voor inrichting als zgn. ,,Raads-
kelder" en B. en W. een credict te verleenen
van f 46.500 ter bestrijding der onkosten
alsmede de exploitatie voor 10 jaren onders-
hands te gunnen aan den heer P Hendrix
te 's Bosch tegen een pachtsom van f 7000
per jaar voor de eerste 4 jaren en f 8000 per
iaar voor de volgende 6 jaren.
De proclamatie van Hugenberg in verband
met de scheuring in de D. Nationale Party.
bij verlies vsa ’a
anderen vin me.
A«o sboont’a OO dit blad lijn ingevolge de venekerlnuavoorwaaruer
lama onzere Hen versekerd voor een der volgende uitkeeriiueo
Te IJmulden en Hoek van Holand werd
Zaterdag niet geloodst.
De orkaankracht van den storm
Door De Bilut weru Zaterdagmorgen ge-
Do-i WRf
overgegaan tot een orkaankracht van 9.
Het Grieksche stoomschip ..Cleanthis", 5
dezer ledig van Amsterdam naar Cardiff
vertrokken, - varende op 53 gr. 5 mhi. N B.
1 gr. 57 mln O. L. bewesten Vlieland, meldde,
dat het stuurloos was.
Aangeboden assistentie van de sleepboot
„Witte Zee" werd nog niet aanvaard.
De
mate
IJmuiden getrokken, om de majestueuze zee
in haar element te zien. Met geweldige kracht
Deukten de golven niet tegen, maar huize*
hoog over de pieren. Niettegenstaande het
noodweer kwamen verschillende trawlers mek
groot levensgevaar voor de opvarenden de
haven blnnenstoomen.
In den loop van den dag waagde nog een
vrachtboot uit te varen, voor welke het ergste
gevreesd werd. Kort om de zuidpier stoomde
de trawler naar bulten, maar in tijd van een
oogwenk werd het schip naar de noord pier
gesmeten, om vlak daarvoor de steven te kun
nen wenden.
Nog een vrachtboot, de „Waterland” waag
de het met dezen vliegenden storm onder
buitengewoon groot gevaar, de haven te ver
laten. om zee te kiezen. Bü het overzetveer
van den kop van de haven naar Semaphore
leidde de drukte tot een consternatie, daar de
drüvende brug van het overzetveer bij de
Semaphore haar diensten staaktte, waarbij 9
menschen te water geraakten, die allen ge
lukkig gered en aan het politiebureau van
droge kleeren voorzien zijn. Deze personen,
waaronder 4 dames. 1 meisje en 4 heeren.
waren allen uit Amsterdam afkomstig.
Gistermorgen is op bet stationsemplaee-
ment te Hoorn een jongeman, zekere H.
Sindram, door den trein uit Enkhulzen
overreden. Hem werd een hand totaal afge
rukt. Zijn toestand Is ernstig.
Schepen in nood
Het s.s. 1.111 Wocrmann" seinde op 30
mül N.W. van Eierland in nood te zijn en
vroeg sleepboothulp.
De zeesleepboot „Zeeland" van de reederü
Wijsmuller, is van Nleuwediep vertrokken.
De ,1411 Woermann" is een vrachtboot
van de „Woermann Linie" en is op 22 Nov.
van Las Palmas vertrokken met bestemming
Hamburg.
Het schip meet bruto 2308 ton en netto
1416 ton.
Later werd bericht, dat de „Zeeland"
weder in de haven van Den Helder was terug
gekeerd, omdat de kapitein van het in nood
verkeerende schip reeds een contract had
gesloten met het berglngsvaartulg „Oceaan"
van de firma Doeksen op Terschelling.
De nieuwe regéering in Tsjecho-SlowakQ*
Een botsing op Haïti tusschen een Aine-
r&aansche marine-patrouille en een volk»-
menigte.
Nader wordt gemeld:
Het Spaansche stoomschip .^Iosina", ko
mende van Bilbao en op weg naar Rotterdam,
verscheen gisterenmiddag voor den Water
weg. doch kon wegens den hevigen storm
nl-t binnenkomen, en bleef daarom buiten
gaats. Intusschen bleek de kolenvoorraad
zoodanig te zün geslonken, dat het schip
niet meer in staat was op eigen kracht naar
Rotterdam op de stoomen. De sleepboot ..In-
d heeft daarop assistentie verleend en
heeft de ..Joslna" hedenmiddag omstreeks
half twee binnengebracht. Ook de sleepboot
..Schelde" was bü het binnensleepen behulp-
r »m.
De „Statendam"
De „Statendam" op weg van Rotterdam
naar New-York, is te Boulogne opgehouden
wegens storm.
In de ten Paleize van Justitie te Amster
dam gehouden verificatievergadering Inzake
het faillissement van den onlangs gear
resteerden en in het Huls van Bewaring in
gesloten mr. 8. van Mer.k. advocaat en pro
cureur te dezer stede, hebben de curatoren
mrz. N. A. Mensing van Charante en C. Za-
doks verslag uitgebracht.
Daaruit blijkt, dat de baten f 3662 29 be
dragen. Wat het passief betreft kan worden
gemeld, dat er 32 crediteuren zün met een
totaal van f 2791.94 preferent en f 91 275 53
concurrent.
Utt het verslag blijkt voert», dat er geen
accoord is voorgesteld en dat de vooruitzicht
ten van crediteuren onzeker zjjn.
Ter veresdering waren noch de gefailleerd
de, noch eenlge eredtt-ur aanwezig.
De commissie ad hoe kan haar ifrerk
beginnen
Bij beschikking van a Juli i.l. is door de
vongen Minister van Waterstaat een com
missie ingesteld om onderhandehngen te
voeren en voorstellen akn den Minister te
doen omtrent den afkoop van rollen.
In deze commissie zijn benoemd tot voor
zitter de heer E. van der Heijden, referen
daris bij het departement van Waterstaat,
tot lid tevens secretaris de heer H. W. O.
de Bruijn, secretans-ingemeur van de Wegen
commissie A.N.W.B.K.N.A.C., tot leden
de heeren mr. H. F. de Boer bezuinigin^-
inspecteur, A. ten Hope, voorzitter Bond
van Bedrijfs-autohouders. J. Leonard Long,
bestuurslid K.N.A.C. en tot adjuct-tecre-
taresse mej. C. Schuurkamp. adi.-commies
dep. van Waterstaat.
De commissie had voorloopig geen machti
ging ontvangen om aan het werk te gaan.
De te machtiging is thans verleend, ter
wijl mede alsnog aan de commissie is toe
gevoegd ir. G. J. van den Broek, hoofd-
ingenieur-directeur van de directie Wegen
verbetering.
De
heeft
terwijl materieeie schade -in. grooten omvang
is toegebracht. Een van de meest opmerke
lijke rampen, door den storm veroorzaakt,
is wel
dere lagere scholen weder voor een jaar
wordt verlengd. In 1923 als tijdelijke be
zuinigingsmaatregel in de wet gebracht
voor den tijd van vijf jaar, is het nu de
derde maal, dat deze weder voor den tijd
van een jaar verlengd wordt, thans tot
1 Januari 1931.
De oorzaak hiervan is het nog maar
steeds niet verschijnen van het rapport
van de Staatscommissie Rutgers in zake
het lager onderwijs. Minister Waszink ie
gedurende al de jarenJ dat hij aan het
hoofd stond van het departement, be
lemmerd in zijn optreden, omdat hjj
maar steeds moest wachten op dat rap
port en thans dreigt het weder denzelf-
den weg op te gaan. De vorige minister
had het plan om de tijdelijke regeling
betrekking hebbende op het stichten van
bijzondere scholen door een definitieve
te vervangen.
Op 2 Februari van dit jaar schreef de
Staatscommissie hem, dat het haar voor
kwam, dat een zoo belangrijk gedeelte
van de Lager-Onderwijswet bezwaarlijk
partieel zal kunnen worden herzien, te
minder, waar bij herziening van de hler-
bedoelde wetsartikelen tevens andere
vraagstukken aan de orde komen, welke
alleen bezien kunnen worden binnen het
kader van het geheel der voorstellen,
welke de commissie nog in den loop van
dit kalenderjaar aan Hare Majesteit de
Koningin verwacht te zullen aanbieden.
Thans is het December en er bestaat
niet het minste uitzicht dat het rapport
ten spijt van de toezegging dit jaar nog
komen zal.
In de troonrede werd het geheele on
derwijsbeleid afhankelijk gesteld van dit
rapport en als het niet heel spoedig komt,
dan bevindt minister Terpetra zich in
dezelfde onaangename positie als zijn
voorganger. Dit wetsontwerp is daarvan
het eerste bewijs.
Staatsccmunissies zijn heele mooie in
stellingen, maar als ze het geheele regee-
rlngsbeleld op etn bepaald punt gaan
beheerschen, door het Töï WerkeloöSTieia
te 'doemen, dan zijn ze wer gevaarlijk.
Geen wonder dus dat men daarover
thans ten zeerste Js teleurgesteld en dat
de Kamer daarvan bij de behandeling
van een wetsontwerp, dat voor de derde
maal als gevolg van dit langzame werk
moet worden verlengd, wel blijk zal ge
ven. Door den heer Tllanus is tenminste
reeds een amendement ingediend om de
voor het bijzonder onderwijs onbillijke
beperkende bepaling op te heffen en de
wet te herstellen in den oorspronkelijken
vorm van voor 1923, wat niets anders
zeggen wil, dan dat men niet langer op
het rapport van de Staatscommissie
wenscht te wachten.
L.X. HU,-"IJ I
De stranding van de „Merwede"
Nader wordt omtrent de strandir< van
het stoomschip „Merwede" gemeld:
Onmiddellük na de stranding van de
..Merwede" is de motorreddingboot van
Newhaven uitgevaren. De reddingboot moe»!
onverrkhterzake terugkeeren. daar zware
zeeën elke verbinding met het stoomschip
dat vast aan den grond zat, oiunogelük
maakten.
Schip op *t Bergumermeer gezonken
Schipper Zwerver, op weg met een lading
steenen van Groningen naar Beetsterzwaag
liet zich door een motorboot over het Ber
gumermeer sleepen. Tengevolge van het
zeer woelige water zonk het schip op den
Westkant van het meer. De schipper met
vrouw en twee kinderen konden zich In éen
roeibootje redden. Een derde kind, -en
meisje, sloeg over boord, doch kon gelukkig
door de opvarenden van de motorboot wor
den gered.
In het roefje van het gezonken schip be
vonden zich helaas nog twee broertjes, de
Jacob en het pas een half
jaar oude Jantje. Niemand zag kans de kin
deren uit het roefje te bevrijden. Zü zijn
met het schip naar de diepte gezonken.
het in tweeën breken van
een droogdok
Het 11000 ton metende droogdok, dat be
stemd was voer de Rotterdamsche Droog-
dokmaatschappü en dat van Hamburg op
weg was naar Rotterdam, is n.l. Zaterdag
morgen om 10 uur op de Noordsee gebroken,
gekapseisd en gezonken. Twee van de opva
renden zün verdronken.
Om tien uur bevond de sleep rich op
54 gr. 26 Noorderbreedte en 4 gr. 32 Ooster
lengte. dit is op ongeveer 70 mül N.N.W
van Terschelling. Zee en wind hadden de
eleep dus een heel eind uit den koers ge
dreven. Er stond een zware storm uit het
Zuid-Westen en er ging een zware zee. Wat
er toen precies is gebeurd is nog niet be
kend, maar plotseling schijnt het dok ge
broken te zün, de opvarenden van de sleep-
booten zagen het dok kapseizen en snel zin
ken.
Terstond werden pogingen in het werk ge
steld om de tien runners, die zich aan boord
van het dok bevonden, te redden. Door het
noodweer was dit een heel zware taak. Acht
ruimers konden levend worden opgepikt; de
beide anderen bleken reeds te rijn overle
den. De lüken zün geborgen en bevinden
zich aan boord van de „Humber". De slacht
offers zün de 56-jarige P. v. d. SIuüs en
de 53-jarige A. van Buuren. beiden uit
Maassluis. Naar men verder meedeelde,
moeten enkele leden van de bemanning van
de „Humber” bü de pogingen tot redding
van de tien runners zün gewond.
De sleepbooten „Humber" en „Witte Zee”
hebben de reis naar Maassluis voortgezet.
Voor zoover dit op dit oogenblik valt op te
maken hebben de sleepbooten tot het laatst
de sleep en de trossen gehouden en hebben
zü het dok verloren, uitsluitend door de om-
stondlghetd. TJgtlWtrtJök zelf niet tegen de
zware zeeën was opgewassen.
Het dok was door de Rotterdamsche
Droogdok-Mü- aangekocht voor 650 000 R.M..
levering Rotterdam. Het was op de Ham-
burgsche beurs verzekerd.
Het was laatstelük eigendom der Vulcan-
werf en werd in 1888 op de Tyne gebouwd.
Het werd later vandaar naar Stettin ge
sleept. om ten slotte weer aan Hamburg te
worden verkocht Het dok is 510 voet lang
en meet een breedte van 110 voet. Als büzon-
derheid kan nog gemeld worden, dat den-
zelfden gezagvoerder van de „Wlttezee", die
het dok 30 jaren geleden van Engeland naar
Stetting overbracht, ook thans de leiding
van het transport van Hamburg naar Schie
dam was opgedragen.
,Ba» gescheiden man." zoo luidde bet
varhaal, „stond in het bevolkingsregister van
Den Haag ingeschreven als ongehuwd en ge
komen van Maastricht, "waar hü hoogst-
waarschünlük nooit gewoond had. Zün ge-
wesen echtgenoote verzocht, na zich tot den
officier van justitie te Maastricht gewend te
hebben, den minister van Justitie onderzoek
en vervolging te gelasten. Wat zal de minis
ter doen? werd gevraagd.
De minister heeft via den procureur-gene--
raai van het gerechtshof te Den Bosch den
officier van justitie in Limburgs hoofdstad
verzocht een onderzoek in te stellen. Nu de
politie het voorbereidend onderzoek althans
voorloopig gesloten heeft, is komen vast te
staan, dat een R. K. priester, indertüd te
Maastricht woonachtig, bekend heeft die ver-
valsching gepleegd te hebben. Als motief gaf
hü op, dat het burgerlük huwelük van den
R. K. gescheiden man volgens de leer van zün
kerkgenootschap niet geldig was geweest.
Zijns inziens had er dus geen huwelük be
staan en zün cliënt (of biechteling?) stond
derhalve ten onrechte als gescheiden in het
bevolkingsregister Ingeschreven. De man was
van R. K. standpunt nog ongehuwd. Deze
priester erkende geen huwelük dat, zooals in
dit geval, was aangegaan tusschen een rtxxn-
seben vrügezel en een gescheiden vrouw en
nimmer door den pastoor kon ingezegend
worden."
Dat sag er op het eerste oog tamelijk
gevaarlijk uit, en wij zouden er ge
steld, dat de feiten juist gebleken waren
geen oogenblik aan gedacht hebben,
de handelwijze van den hier bedoelden
priester goed te praten.
Wij, katholieken, verheffen ons niet
boven de wet; wij stellen ons speciaal
Roomach recht niet boven de vaderland-
ache wet en nog minder beschouwen wij
een vervalaching van een authentieke
burgerlijke akte als de gewoonste zaak
ter wereld, zooals het „Handelsblad” van
dezen priester getuigt.
Wij meenden In alle bescheidenheid,
dat juist de Katholieken zich in den
loop der eeuwen afe handhavers van het
(door God gestelde) gezag hadden doen
kennen en dat dus ook speciaal bij hen
eerbied voor de wet kon zijn waargeno
men.
Het is waar, dat wij het burgerlijk
huwelijk niet als echt huwelijk erkennen
(ons eigenlijk huwelijk wordt voor den
priester, wordt voor God gesloten, maar
dat neemt niet weg, dat wij tevens den
burgerplicht erkennen, het huwelijk voor
den ambtenaar van den burgerlijken
stand te doen sluiten, juist omdat de
wet het voorschrijft.
Had de bovenbedoelde priester dus op
zettelijk een authentieke akte vervalscht
en een burgerlljk-gehuwde In een offi
cieel stuk opzettelijk als niet-gehuwd
gesignaleerd, omdat hij het bestaan van
leder huwelijk nu het alleen maar op
*t stadhuis gesloten was ontkende,
dan ware zijn handelwijze te laken ge
weest, en niets zou ons belet hebben, ook
hier eerlijk de waarheid te erkennen.
,X>e Maasbode” Is echter in de gele
genheid geweest, het geval te onderzoe
ken.
En wat blijkt?
.Deze „vervalschte authentieke akte” is
niet ande-y "eweest dan een valschelük opge
maakt verbaisbiljet. Niet minder, maar ook
niet meer.
D® zb&Il zit soo.
Een R. K. priester, een pater, heeft zün
broer uit het buitenland werkelük aangege
ven als „ongehuwd". En de man was ook
werkelük ongehuwd. Hü was n.l. kerkelük
nooit gehuwd geweest en wettelük „geschei
den van echt".
Daar zit de fout van onzen pater.
Hü heeft niet den juisten term gebruikt.
Ofschoon zün broer werkelük ongehuwd was
had hü zich toch van den vereischten wette-
lüben term moeten bedienen „gescheiden
van eeht”.
’t Gaat dus om een onjuiste kwalificatie.”
Dat werpt een heel ander licht op de
zaak!
En het .Jïandelsblad” zal, hopen wij,
wel zoo eerlijk willen zijn, het geval ook
voor zijn lezers tot de juiste proporties
terug te brengen.
Men zij In den vervolge een beetje
voorzichtiger, wanneer men er op uit
gaat om zooals b.v. ook in het geval
dvan den Bosschen rechter uit per
soonlijke uitlatingen of.... vergissingen
bewijzen te distilleeren voor de stelling,
dat de Katholieken zich plaatsen boven
de wetten des lands.
Als alle burgers van Nederland zich
éven gewetensvol als de Katholieken (de
échte Katholieken, wel te verstaan!),
afvroegen, op welke wijze de landswet
ten geëerbiedigd en nageleefd moeten
worden, dan zou het met de erkenning
van gezag en recht in ons land heel wat
beter gesteld zijn.
Schepen op drift.
Een der Rotterdamsche berichtgevers van
het „Hbld." meldde:
Tengevolge van den sterken wind zün Za
terdagochtend vroeg twee schepen in de
Waalhaven korten tüd na elkaar losgesla
gen.
Het ss. „Eemdük". dat aan paal 3 in die
haven lag, is met drie elevators en eenlge
llchterschepen losgeslagen en dwars de Waal
haven ingedreven. Sleepbooten van P
Smit en Co. hebben het schip weer naar
de ligplaats teruggebracht.
Later is het Fransche stoomschip wk>
Later is het Fransche ss. „Indiana” lig
gende aan boei 52 in de Waalhaven, met
twee elevators en een lichter losgeslagen
Sleepbooten van de „Volharding" hebben
het schip weer gemeerd. i
Verder op den ochtend heeft het zwaar
met stukgoed geladen 203 tons metende ss.
„IJasel", komende van boven de bruggen op
de rivier de Nieuwe Maas, te veel water in
gekregen. Het schip begon slim te liggen.
Men vreesde dat de lading zou gaan schui
ven. tengevolge, waarvan, het schip zou zün
gezonken. Een aantal sleepbooten heeft de
„IJssel" later veilig in de Veerhaven weten
te brengen.
Namens Raden Ajode Bangkanlngrat. de
echtgenoote van den Regent van Bandoeng,
is aan H. M. de Koningin-Moeder overhan
digd door mevrouw de LeeuwSnoek een
geschenk van de Raden Ajoe en talrüke in-
heemsche vrouwen uit verschillende stan
den te Bandoeng, bestaande uit een Drach
tige gedreven zilveren doos van Soenija-
neesch maaksel, waarin zich bevinden twee
gouden dooaje. welke den vorm en de grootte
van een mangistan hebben.
hevige storm van dë laatste .dagen
verschillende slachtoffers gemaakt.
Gistermiddag reed, omstreeks half 1, een
auto, bestuurd door den heer P. de K„ auto
handelaar te Rotterdam, op den Heerenvest
te Haarlem, in de richting Amsterdam. Op
de Amsterdamsche brug slipte de auto en
reed tegen de brugleuning op. Hü sloeg over
den kop en kwam ondersteboven in het wa
ter terecht
De gemeente.werkman J. v. Kaulen, wan
nende Oostvest 82 te Haarlem, sprong op
een leege zandschuit en wist de drenkelin
gen! t. w. de bestuurder K., de echtgenoote
van K de koopman K. R. en H_ M beide
ook wonende te Rotterdam, door handrei
king op het Uroge te brengen. De gemeente
werkman bracht het viertal onder In zür.
ning, alwaar ze van droge kleeren werden
voorrien.
De echtgenoote van K. had eenige onbe-
teekenende snij wonden aan haar rechterhand
en rechterbeen gekregen, die In de woning
van K. werden verbonden. Met een anderen
auto zijn de drenkelingen naar Rotterdam te
ruggekeerd.
De brugleuning werd over een lengte van 8
tot 9 M. vernield, een hulpleuning werd da. Gunstiger
delük aangebracht.
De auto werd later op den dag door een
kraanwagen uit het water gehaald, waardoor
het tramverkeer eenlge stagnatie ondervond.
De auto was zeer ernstig beschadigd.
drage van 20.000 ten bate van de s.g. door
hem uitgevonden ..marine-code." De zaak
begint veel op een sneeuwbal te lüken. Nu
heeft weer een diamantkoopman medege
deeld, door den uitvinder voor 8600 opge
licht te zün en de politie van het bureau
Singel onderzoekt nog meer klachten tegen
den onbetrouwbaren sinjeur.
Boven de wet
Een R. K. priester erkent een
anthentieke akte vervalscht te heb
ben Botsing tusschen burgerlijk en
kerkelijk huwelijk
bevatte het „Handelsblad" dezer dagen
een verhaal, dat, naar het heette, „van
rechtskundige zijde” aan de redactie was
teegezonden.
Het lichtschip Haaks afgedreven
Uit den Helder werd gemeld, dat het
lichtschip Haaks 113 vaam, ketting en een
anker verspeeld had Zaterdag. De sleepboot
„Groningen” van het bureau Wüsmuller voer
ter assistentie uit van Nleuwediep om te
trachten het lichtschip binnen te brengen,
doch kreeg op weg er heen een zware
grondzee over, die de brug aan stuurboord-
züde voer een gedeelte wegsloeg en alle rui
ten van de stuurhut vernielde, terwijl dë
waarnemend stuurman H. Bül licht gewond
werd. De „Groningen” is daarna terugge
keerd naar Nleuwediep.
Het lichtschip Haaks is ongeveer één mül
om de Noord afgedreven en ligt voor anker.
weer wordt afgewacht om het
schip verder assistentie te brengen.
bij een onzevel me f OCA bii verlies van een hand. f 19E Mi verlies van een 4 Cfl bil 'n breuk van
doodelijken afloot AUU.- TOel o» een ooa duim ot wijsvinger been M arm
AANGIFTE MOET. OB* SI EAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EIN TWIN CIO UREN NA HET ONGEVAL
afgelegd in 90 minuten. De vluchten naar
Parijs en Londen zün echter des morgens
van een vuurpül in verbinding met het
gestrande stoomschip te komen en is er in
geslaagd een lün over het schip heen te
schieten.
Daarna heeft men het whipper-toestel in
werking gesteld. Met de broek van dit toe
stel heeft men het eerst den scheepsjongen
aan boord gehaald De overige negen leden
van de bemanning, waaronder de kapitein,
zün vervolgens behouden aan wal gekomen,
ofschoon zware zeeën de redding ernstig
hebben bemoeilükt. Toen gezagvoerder, ka
pitein Kraus, die het laatst aan wal kwam,
het schip verliét. geraakte de lün onklaar,
waardoor hü gedwongen was terug te kee-
ren en de lün in orde te brengen.
De kapitein verklaarde dat de „Merwede"
Woensdagmorgen Antwerpen had verlaten,
maar wegens het slechte weer is men Don
derdag de haven van Boulogne binnenge
vallen. Gistermorgen heeft men van Bou
logne uit de reis voortgezet. Onderweg is
het schip door een hevigen storm over
vallen. Om 8 uur 's avonds geraakte het
roer onklaar waardoor het schip onbestuur
baar werd en op de rotsachtige kust liep.