Binnenlandsch Nieuws
Gemengd Nieuws
r
1
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE
Z
i
i
LANDBOUW EN VISSCHERIJ
Man en kinderen in levensgevaar
De Zigeunerplaag
Na den brand te Middelburg
LUCHTVAART
Het plan was niet zoo gek
Het Leidscbe Stadhuis
NA DEN STORM
De toestand op Ameland
100
f
b
1
Het landgoed Sorghvliet
te ’s-Gravenhage
Een booze schoonmoeder
doodgeschoten
DE MEMORIE VAN
ANTWOORD BETREFFENDE
HET WEGENFONDS
HET ZUIDERZEEFONDS
De steunverleening
Utrecht krijgt zijn
„Raadskelder”
V
BRAND TE AMSTERDAM
ONTVLUCHTE
KRANKZINNIGEN
Jubileum
L. A. P. M. v, d, Broeke
De drinkwatervoorziening
van Amsterdam
De pont bjj Schiphol gezonken
Het buiige weer
Het „blauw” by aardappelen
Aièz
Een gemeente-secretarig
geachorst
Bestriding van veeziekten
De bereiding van conaumptie-ya
Nederland en de nachtvlieg-
diensten
ver-
35
gfc.
No* geen verandering te wachten
dertng Is nog niet te zien.
Geen „wstaiai vreemdeHng** toot Heiland.
De wederopbouw
de
I
Weer een adres
slotte in, de
Al» strafbepaling
K-
i
C
k
Kamer
i voor
de gemeente gemoeid
stellen nu voor, tot i
De gemeenteraad van Utrecht heeft de
betreffende voordracht van B. en W. aan
genomen met 19 tegen 15 stemmen, roodst
de stad een Raadskelder zal kragen, welke
reeds vóór de aa. Voorjaars-Jaarbeun in
Maart a s. moet gereed zijn.
99. Na *n tocht, welke heel lang duurde, kwam een dorpje Ut
bet verschiet. Op palen waren de hutten en de daken be
dekt met riet Hier en daar waalden cocospalmen. uit een
der hutten hing een vlag, het was een oud versleten zwém-
broek. Jan lachte toen hij het zag.
daarvan
financieel
Ben der groote Zigeunerbenden, welke in
Belgis opereeren, beeft zich thans in klei
ne groepen gesplitst en tracht zoodoende tn
Limburg at Noord-Brabant over de grens
te komen. Door de strenge bewaking is d'
tot nu toe niet gelukt.
J
Vrijdagavond is de pont, welke de verbin
ding in stand houdt tusschen „Schiphol" en
den Rletwljkeroorderpolder gezonken. Ver-
moedeljjk door dat een autovrachtwagen, ge
laden met stroo, tijdens den overtocht in
beweging is gekomen daar de remmen niet
aanstonden. De vrachtauto met Inhoud
zonk in de diepte. De opvarenden wisten
zich te redden ondanks bet onstuimige weer
en den sterken golfslag. Door de marechaus
see wordt een ernstig onderzoek ingeeteld.
Allen gered
Zaterdagavond omstreeks half zeven ont
stond te Amsterdam brand in perceel De
Wittenstraat 19. Van de soldering op twee
hoog is plotseling een brandende petroleum
lamp gevallen, aoodat in een oogwenk de
kamer in volle vlam stond. De bewoonster,
mejuffrouw Huisman, riep om hulp, op welk
geroep haar zwager, de heer Koolhof, die
een verdieping hooger woonde, toesnelde. HU
probeerde de vlammen te dooven. maar toen
dit niet lukte heeft hU de bewoonster en
haar kinderen in veiligheid gebracht.
Vervolgens la hU weer naar boven gegaan
om zUn eigen kinderen te redden, maar de
vlammen sloegen reeds door het trappenhuis,
zoodat het niet meer mogelUk was langs de
trap naar beneden te komen.
Den brandwacht De Jong gelukte het, de
kinderen door middel van een radlijn in vei
ligheid te brengen. Ook de heer Koolhof kon
met behulp van een mechanische ladder den
beganen grond bereiken.
De tweede verdieping achter brandde ge
heel uit en de derde verdieping kreeg veel
vuur- en waterschade.
dam naar het Oosten reeds in 1990 over de'
geheele lengte van een gedeeltelUke verlich
ting zal zijn voorzien, terwUI het dan nog
ontbrekende in 1931 gereed zal kunnen zijn,
mits daarvoor tUdig de noodlge gelden be
schikbaar zullen zUn gesteld.
ino. Eindelijk kwamen se aan het dorpje, t gebied van den
zwarten vorst, ,,’k Hoep", as! Jan, „dat ik wat kan drinken.
Want ik sterf bijna van dorst". Toen Jan en Duim in
1 dorp verschenen, vielen de wilden voor hen neer. Ze be
toonden zich onderdanig en bewezen hun groote eer.
In een
spuedeischende
Het hoofd van den Plantenziektenkundi-
gen Dienst schrijft:
Dit jaar treedt het „blauw" tij aardappe
len op verschillende plaatsen weer in vrij
belangrijke mate op. Waar gebleken is, dat
dit „blauw" worden geheel of nagenoeg ge
heel voorkomen kan worden door het toe
dienen van een kallbemesting. vestigt de
Plantenziektenkundigen Dienst te Wagenin-
gen bij dezen met nadruk de aanoacht van
verbouwers van aardappelen op dit middel.
De verschijnselen, zoomede de resultaten
van proefnemingen te. voorkoming van
„blauw" zjjn beschreven in Mededecling No.
48 van den Plantenziektenkundigen Dienst
„Het blauw worden van aardappelenAl
le kalihoudende meststoffen oefenen in de
zen denzelfden invloed u«maar met het
oog op de schadelijke werking van chloor
verbindingen is het raadzaam de chlocrhou-
dende kallmeststoffen vooral nte' te laat
aan te wenden.
Daar bemestingsadviezen door de rUksland-
en tuinbouwconsulenter gegeven worden, ge
lieve men zich voor advies omtrent de aan
te wenden meststoffen en de hoeveelheden
tot deze consulenten te wenden
Opgemerkt wordt nog. dat het „blauw” na
iedere voorvrucht kan optreden, maar vaak
in sterke mqte voorkomt op gescheurd gras
land. ook al is dit scheuren reeds eentge ja-
ren geleden geschied. Ook bU klaver, lupine,
erwten cn bleten als voorvrucht is de kans
op „blauw" worden grootcr.
Het voorstel
aangenomen.
door eenige leden aangevraagde
vergadering van den ge-
emeente Nijmegen in beginsel omtrent het
orengaande overeenstemming zal zijn ver
regen.
Alle eigenaars van de door den brand ver
woeste hulzen zijn door den burgemeester
van Middelburg tot een bespreking ten raad-
huize opgeroepen geworden. Allen hadden
daaraan voldaan, behalve de directeur van
den Franschen bazar, die bericht van ver
hindering had gezonden. BU deze bUeen-
komst, die door den burgemeester is gepre
sideerd waren ook de wethouder van ge
meentewerken en de gemeente-secretaris
aanwezig. De burgemeester sprak eenige
woorden van deelneming over de aange
richte schade en vroeg of het noodzakelijk
zou zijn noodwlnkels op te richten. Men
bleek in zooverre voorzien te zijn, dat zulks
overbodig werd geacht. Nadat nog over de
noodzakelijkheid van zoo snel mogelijke op
ruiming van de pulnhoopen was gebroken,
kwam de wederopbouw van de Lange Delft
aan de orde, voornamelijk voor zoover het
Middelburgsch stedenschoon hierbij betrok
ken is. De burgemeester zelde, dat B. en W.
het wenschelijk achten, alle teekeningen ge
zamenlijk voor te leggen aan de beoordee-
ling van een bevoegd Instituut, waarbij de
RUkscommlssie voor Monumentenzorg werd
genoemd. Nadat men in de vergadering er
op had gewezen, dat zulks den wederopbouw
niet zou vertragen en men had geantwoord
dat Inderdaad daarmee rekening zou worden
gehouden, hebben alle aanwezigen zich be
reid verklaard aan het verzoek van B. en W.
te voldoen.
De vereeniging ..Opbouw" te Rotterdam
en de Vereeniging Architecten-Kern „de 8”
te Amsterdam, hebben een adres aan den
gemeenteraad van Lelden gezonden, waarin
zU verzoeken, alles te doen om te voorko
men. dat de raadhuiskwestie tot een twist
punt wordt van verschillende groepen der
bevolking of van eenzijdige deskundigen:
nog geen beslissing te nemen in zake de
opdracht van het gebouw, doch de even-
tueele opdracht te doen voorafgaan door een
opdracht voor een objectief stedebouwkun-
dlg ondersoek naar de juiste plaatsing in
het stadsplan.
tankoop van den Loenderveenscben plas.
In Mei j.l. heeft de Amsterdamsche raad
3. en W. machtiging verleend tot het ma
ai van een winplaats voor de Vechtwater-
.éiding aan de Loosdrechtsche plassen, om
Joor het onttrekken van water uit die plas
sen de zekerheid te verhoogen, dat door de
Vectitwaterleldlng een betrouwbaar drink
water zal worden geleverd, dat in het duln-
waternet kan worden overgebracht.
B. en W. hebben het oordeel van Oed.
Staten van Utrecht over de ontworpen re
geling gevraagd Thans ontvingen zij de me-
dedeeling, dat van de zijde van Oed. Staten
uit waterstaats-teohnisch oogpunt geen be
denkingen bestaan, doch dat zij zich moeten
voorbehouden, eventueel omtrent onderdee-
len van de regeling opmerkingen te maken
en voorts, in plaats van de in de overeen
komst beoogde wUzigi-ig der waterschaps-
reglementen, zoo dit gewenacht bljjkt, een
reorganisatie van het geheele wateraohaps-
verband te bevorderen.
Ban gevaar voor de te stichten waterteL
ding kan nog opleveren het feit, dat een
groot deel van den Loendervaenschen plas,
waar de t
hoeft, nog in particulier bezit is. De eige
naars bleken bereid, hun bezit, ter grootte
van ruim 173 HA, aan de gemeente te ver
knopen tegen den prijs van 75.000.
Twee verpleegden uit het krankzinnigen
gesticht aan de Agnletenstraat te Utrecht
hebben een poging gewaagd te ontvluchten.
ZU slaagden er in zich langs beddelakens
op een binnenplaats te laten sakkéw waar
zij zich in een paar groote vuilnisbakken
hebben schuil gehouden.
ZU ontsnapten aldus aan de waakzaam
heid van het dienstdoend personeel en wer
den in een vuilniswagen, die eenige oogen-
blikken zonder toezicht op de binnenplaats
heeft gestaan, naar bulten gereden.
TerwUI politie en brandweer de laatste
zelfs met een Maglrusladder Uverlg in de
weer waren de daken der aangrenzende
huizen af te zoeken, waren de uitbrekers op
de mestvaalt achter den Weerdslngel be
land. waar zU tot verbazing van den karre-
voerder bU het ledigah vin den wagen te
voorschUn kwamen.
De politie slaagde er ten
patiënten in de Vogelenbuurt op te vangen,
vanwaar zU naar hun verblUfplaats aan de
Agnletenstraat werden teruggebracht.
De schenking aan den staat
Reeds is melding gemaakt vail de schen
king (en van de daarbU gestelde voorwaar
den van het te ‘s-Gravenhage gelegen land
goed „Sorghvliet” doe. den heer C. Goekoop
te Groningen, mej Joh. Goekoop te ’s-Gra
venhage en den heet A. Goekoop te Gronin
gen. aan den Staat gedaan.
Thans is naar aanleiding daarvan inge
diend een wetsontwerp, houdende machtiging
tot het aangaan van een overeenkomst be
treffende deze schenking.
In de memorie van toelichting merkt de
minister van FlnanciAn om op:
Waar mitsdien het onderhavige wetsont
werp wordt aangeboclet, is het de regeerlng
een behoefte, daarbu een woord van diep-
gemeente zeer groot belang bU gevoelde arkentelükheic en waardeering uit
te spreken jegens de schenkers, dit. door hun
zoo zeer van vaderlandsliefde getuigende
daad in dit kostbaar landgoed aan het Ne
derlandsen» volk een monument willen «e-
35 Jaar journalist
Ter gelegenheid van het feit, dat hij
laar redacteur vap „De Tijd” was, is de heer
L. A. P. M. v. d. Broeke Zaterdag te Am
sterdam op hartelijke wijze gehuldigd.
Namens de huldigingscommissie sprak
de voorzitter vart „De Amst. Pers”, de heer
D. Kouwenaar. woorden van vriendschap
en waardeering.
Vervolgens voerden het woord de voor
zitter van den Ned. Journalistenkring, de
heer Hans, de voorzitter van de R.K. Jour-
nalistenvereemgingde heerVesters, de deken
van Amsterdam, de Hoogeerw. Heer dr. G.
C. van Noort en wethouder Douwes.
Als geschenk bood de heer Kouwenaar
den heer Van den Broeke een „biljet” voor
een ontspanningsreis aan, mevr. Van den
Broeke kreeg een bloemstuk. Een album be
vatte de namen van de velen, die tot dat hul
deblijk hebben bijgedragen.
Daarna werd een ieder in de gelegenheid
gesteld den jubileerenden dagbladschrijver
persoonlijk te complimenteeren.
Aan deze hulde was een intiemer plech
tigheid voorafgegaan, waarbij de directeur
van „De Tijd”, de heer F. Wierdels den heer
Van den Broeke huldigde als een plichtsge
trouw en rijkbegaafd journalist, die met
idealisme en nimmer verslappende energie
zijn zware taak heeft vervuld. Als blijk van
waardeering voor de persoolijkheid en het
werk van den jubilaris bood de heer Wier
dels den heer Van den Broeke een geschenk
onder couvert aan.
Verbolgens spraken de heeren Al phons
Laudy, hoofdredacteur van „De Tijd”,
Kenens namens de redactie, A. Vredevoort
namens het technisch- en H. Kroon, namens
het administratiepersoneel den jubilaris toe,
onder aanbieding van verschillende geschen
ken.
Gedurende den geheelen dag ontving de
zoo zeer geziene jubilaris blijken van belang
stelling in allerlei vorm.
Te Enns heeft een fotograaf zUn vrouw en
zUn schoonmoeder doodgeschoten. De recht
bank te Steyer heeft hem wegen» doodslag
op zUn vrouw en moord op zUn schoon
moeder veroordeeld tot twaalf jaar swaren
kerker, op de den verjaardag der misdaad
in het donker door te brengen.
TUdens zUn requisitoir zei de officier:
„Het gaat niet aan dat Iedere schoontoon,
die boos is op zUn schoonmoeder, haar een
voudig neerschiet. Dan zouden we spoedig
een eigen kerkhof voor de schoonmoeder»
moeten aanleggen."
De verdediger repliceerde: „Al» de offi
cier vraagt, waar we heen zouden gaan, al»
iedere schoonzoon iedere boose achoonmoe-
der zou neerschieten zeg ik: Als de graven
der zelfmoordenaar» zouden kunnen spre
ken. dan zouden we hooren, dat negentig
procent ervan zUn gegraven door booze
schoonmoeders.”
De schade valt me»
De indruk van den dUkgraaf van t water
schap Nes Buren op Ameland, mr. D. van
Welderen baron Rengers, omtrent de vernie
ling van den nieuwen dUk is, det de schade
betrekkelUk is meegevallen. Weggeslagen zUn
12.000 M2 zoden. 4000 M3, klei en 1000 M3,
zand. Wat den duinafslag In het waterschap
De GrleCn opi Ameland aangaat, noem
de de heer Rengers de berichten daar
omtrent in een dagblad overdreven. Wel
neemt het duin voortdurend af en heeft
zich thans een kleine geul gevormd op de-
z. g. Westergne. doch de afstand naar bet
Bovendiep bedraagt nog 4500 M.
meenteraad van Oss, stelde wethoudei
Ploegmakers voor, om den gemeentesecreta,
ris J. A P„ wegen» verregaande onacht-
zaamheden en slordigheid en het niet tljdls
of niet uitvoeren van den door B. en w
opgegeven laat, waaronder de gemeente
schade leed. overwegende, dat reeds meer,
malen de secretaris door het college van
B. en W. op onachtzaamheden en tekort
komingen is gewezen gedurende veertlez
dagen te schorsen en dtt als een laatste en
zeer ernstige waarschuwing te beschouwen
waarna bU herhaling ontslag uit den ee
meentelUken dienst zou moeten volgen.
werd met 12—2 stemmen
gevolgen van de drooglegging te onderzoeken,
gelük enkele leden wenschten. acht de mi
nister niet aanbevelenswaard!*. Zulk een
commissie zou geen voldoende arbeidsveld
vinden.
Nu de Wiertngermeer weldra in cultuur
zal worden gebracht, zal daarmede worden
belast een dienst, waaraan de noodlge ter za
ke kundige krachten verbonden moeten wor
den. Het landbouw-technlsch deel van dien
dienst zou de minister in nauwe samenwer
king willen brengen met het werk der com
missie—Lovink, die in den proefpolder te
AndUk een rUke ervaring opdeed en wier er
varing Immers ook in de toekomst voor de
regeerlng niet verloren zal mogen gaan.
De vlsch, welke in de Wierlngermeer op
gesloten zit, zal tUdens het droogmaken zoo
veel mogelUk opgevangen kunnen worden.
De vraag of en in hoever het op den weg
ligt financleelen steun te verleenen bU de
voorziening in de godsdienstige behoeften
van de toekomstige bevolking der droogge
legde pólders, is nog niet overwogen. Dit on
derwerp zal echter in studie worden geno
men.
Inzake steunverleening aan visschers
meent de minister, dat hU beantwoording
van de gestelde vragen kan uitstellen tot
de behandeling van het wetsontwerp tot her
ziening van do Zuiderzee-steunwet. dat zUn
departement heeft verlaten en waarvan hU
de spoedige Indiening bU de Kamer bevor
dert.
Belangrijke ctjfers
De vereeniging tot bestrUJing van de tu
berculose onder het rundvee en andere vee
ziekten in Noord-Holland, heeft in Let Land-
bouwhuis te Alkmaar haar eerste algemeene
vergadering gehouden, onder leiding van den
heer P. Stapel Czn uit Hoogkarzpel, die de
druk bezochte vergadering opende met een
woord van welkom aan de heeren Koolman
en Michels, leden van Gei Staten van
Noord-Holland, en den heer Wlbbus, secr.
van het N. R. 8.
Met groote voldoening constateerde spr.,
dat de aangifte voor dc deelneming de ver
wachtingen had overtroffen. In Noord-Hol
land is het besef gekomen dat aan de be
strijding moet worden gearbeid.
De heer Ir. De Vries las hlern* de notulen
van de oprichtingsvergadering.
Van den Mlnlstei van Blnncnlandsche Za
ken was bericht ingekomen, dat de vereeni
ging subsidie krUgt van het prov bestuur,
dat voor 1928 f 10.000 subsidie was uitge
keerd.
De heer Kooiman verheugde zich erover,
dat Prov. Staten geen beswaar hebben ge
maakt. het subsidie maxlnuud op f 20.000
te stellen.
De secretaris, de heer E. Koster Dzn.
bracht hierna een uitvoerig gedocumenteerd
verslag uit. Spr stipte aan. dat de regeerlng
ongeveer dertig jaar geleden al maatregelen
heeft getroffen voor de bestrUding. Deze
kostten IndertUd vrU wat geld, doordat velen
poogden, daaruit voordeel te behalen. De
maatregel werd mede daarom ingetrokken,
waarna het vrUwel met de bestrUding was
gedaan. Door de „fabriekmatig»” zuivelbe
reiding nam de ziekte evenwel dermate toe,
dat in het vereenlgtngsb ven nieuwe bestrU-
dingswUze naar voren kwam.
Spr. deed uitkomen, dat de hoofdinspec
teur ven den VeëartsenUkundige.i dienst in
een vergadering van de Coöperatieven Bond
van Zuivelfabrieken in deze provincie den
eersten stoot gaf voor een hernieuwde be
strijding en merkte op. dat de belangstelling
van het prov. bestuur de grootste stuwkracht
bleek voor de uitbreiding der bestrUding
Hierna schetste spr. de totstandkoming van
de Vereeniging. Wanneer wU. aldus spr., het
resultaat van het eerste werkjaar der ver
eeniging bezien, dan kan dadelUk de opmer
king worden gemaakt, dat deze uitslag ver
boven de verwachtingen is geweest en de
medewerking der veehouders den oprichters
buitengewoon is meegevallen
Allerlei moeilUkheden konden, dank zU de
groote welwillendheid van Ged. Staten van
Noord-Holland en van het veeartsenUkundig
Staatstoezicht, worden opgelost. De werk
zaamheden zUn met zeer veel medewerking
van den RUksveeteelteonsulent, den heer ir.
L. de Vries en het personeel van het bureau
voor de rundveefokkerU, klaar gekomen, en
waar de toetreding var de Noorl-HoUand-
sche veefokkers ver de begrootlng heeft over
schreden, is alle reden tot tevredenheid.
21 PlaatselUke bestrUdlngcorganisaties heb
ben zich bereid verklaard, volgens de voor
schriften der regeerlng de veestapels van hun
leden op tuberculose te laten onderzoeken.
16393 dieren werden onderzocht, waarvan
3079 of 18.8 pCt. reactledleren bleken te zUn,
25 dieren werden wegens t.b c. afgeslacht.
Het aantal t.b.c.-vrUr stallen bedroeg 344
op de 977 onderzochte stallen. Door de uit
komsten te Terschelling, waarvan de 195 stal
len 170 t.b.c.-vrU bleken (waarschUnlUk een
gevolg van de afgezonderde positie van het
eiland) is de verhouding tusschen het aan
tal der vrUe stallen en dat van die, waarop
reactledleren voorkomen, wel iets te gunstig.
Spr. eindigde het verslag met de beste
wenschen voor de vereeniging in het belang
van de gezondheid en welvaart van de
stads- en plattelandsbevolking.
„Een elg^n kerkhef voor
schoonmoeder» dan spoedig
noodig”
De afsluiting der zee in 1932 gereed De
kosten der afsluiting f 8 millioen lager
Verschenen is de memorie van antwoord op
het voorloopig verslag aangaande de begroo
tlng van inkomsten en uitgaven van het
Zuiderzeefonds.
De minister merkt daarin op. dat op dit
oogenblik nog slechts in uitvoering zUn de
afsluiting van de Zuiderzee en de droogma
king van de Wierlngermeer. Over voortzet
ting van de droogmaking zal later bU nieu
we wetsvoorstellen moeten worden beslist.
Alvorens voorstellen voor volgende droog
makingen te doen, zullen eerst de huidige-
eivaringen bekend moeten zUn De minister
meent daarom, dat verdere gedachten wisse
ling over de waarschUnlUke financieele uit
komsten van latere droogmakingen thans
weinig vruchtdragend zou zUn. Thans moet
in de eerste plaats alles erop gericht zUn om
het percentage der overschrUdlngen zooveel
mogelUk te verminderen. De minister ver-
wUst inzake nadere gegevens over de stUging
dei kosten, naar hetgeen is medegedeeld in
de m. v. a. in de Eerste Kamer betreffende
de begroeting voor 1929.
Een opgave en analyse der eenheidsprUzen
geeft, zooals bü het Ingestelde onderzoek is
gebleken, geen direct inzicht in de totaal op
getreden prUsstUglng. De kosten van uitvoe
ring bewegen zich vooral in het laatste
jaar in dalende richting.
De minister deelt verder o.m. mede, dat
naar het zich laat aanzien, de afsluiting van
de Zuiderzee reeds in 1932, dus nog een jaar
eer dan laatstelUk werd verwacht, tot stand
gebracht zal kunnen worgen. Daar is geble
ken. dat de kosten vad de dUkwerken in
1S29 ongeveer 814 pCt. la^r zUn geweest dan
deze op grond van de In 1928 geldende prU-
zen geweest zouden zUn (in 1928 werden op
grond van de toen geldende prUzen de kosten
der afsluiting op 128 millioen geraamd) mag
worden verwacht, dat de kosten van den af-
sluitdUk als de prUzen van 1929 ook verder
gelden, op 120 millioen of 8 millioen lager
zullen kunnen worden gesteld.
Voor de vrees, dat de raming der totale
kosten zich verder in een stUgende lUn zou
bewegen, bestaat voorshands geen aanlei
ding. De moeilUkheden. die zich bU de be-
dUklng van de Wierlngermeer hebben voor
gedaan, zullen zich niet in gelUke mate doen
gevoelen bU volgende bedUkingen, omdat de
ze gemaakt zullen worden binnen de afgeslo
ten Zuiderzee.
De instelling van een commissie van des
kundigen, om de kosten en de financieele
De Minister handhaaft lijn standpunt
Naar aanleiding van wat de Warenwet
voorsohrUft ten aanzien van consumptie-U»
heeft het dagelUksch bestuur <an den Ned.
Bond van Marktkooplledenvereeniglngen
een onderhoud gehad met den Minister van
Arbeid, Handel en NUverheld.
De Minister verklaarde. bU zUn oordeel te
blUven. dat centrale bereidnH stsen het
meest gewenscht zUn
Op een verzoek om een disp<-n-atietermUn
van een jaar. kon de Minister nas: gemeld
wordt, geen definitief antwoord gsven
De overschrUdlngen der financieele
uitkomsten moeten worden verminderd
B. en W. achten dezen prijs met het oog
OP dejx-langen, welke bü den aankoop voor
lAUn, aannemelUk, en
aankoop over te gaan
Onderhandelingsplannen en voorbereidingen
Op de vragen van het Tweede Kamerlid,
den heer Ir. van der Bilt, in verband met
het verlichten der routes van nachtlucht-
vaartdlensten, heeft de Minister van Wa
terstaat geantwoord, dat, voor wat betreft
de exploitatie van luchtlUnen bU nacht, en'
zeker voor wat betreft de landen van N.-
West-Europa. gesproken moet worden van
een allereerst proefstadium.
BU de besprekingen met deskundigen om
trent het nut van verlichting van lucht
routes is van sommige zUden de meenlng
geuit, dat vooral in landen, waar veel mist
voorkomt, het nut der verlichting aan twU-
fel onderhevig is. Men grondt dien twUfel
op de omstandigheid, dat de zichtbaarheid
van de lichten bU nevelig weer en mist zeer
snel en zeer sterk vermlnderdt. Dit overi
gens reeds bekende feit Is bevestigd bU een
langdurige hier te lande gehouden proef op
kleine schaal, met verschillende systemen
voor verlichting van luchtroutes.
Als gevolg daarvan zou juist in die om
standigheden. waarin aan de beveiliging
door middel van route-aanwUzing de groot
ste behoefte zou bestaan, bet rendement
eener route-verlichting zeer gering «Un, ter
wUI bU helder weer. bepaaldelUk ten aan
zien van trajecten, welke voeren over be
volkte streken, langs spoorlUnen. wegen en
waterwegen, alsook in verband met de be
staande navlgatie-methoden en hulpmidde
len, de verlichting als route-aanwUzlng niet
onmisbaar zou zUn.
Deze deskundigen vragen zich dan ook af,
of de beveiliging niet veel meer moet wor
den gezocht in de richting van radlopelling
en radiobebakening. Naar het oordeel, waar
toe men hier te lande den laatsten tUd ge
komen is. zou de oplossing voor het tegen
woordige dienen te worden gezocht in toe
passing van belde hulpmiddelen, die elkaar
naar gelang van de omstandigheden zullen
moeten aanvullen.
De omstandigheid, dat de luchthavens van I
Amsterdam en Rotterdam reeds voor lan- 1
dingen bU nacht toegerust zUn, maakt het
geenszins overbodig, dat met beide gemeen
ten overleg moet worden gepleegd over de
wUze, waarop de luchtweg voor nachtdien
sten zal worden aangeduld en beveiligd. In
tegendeel behooren deze belde steden onder
de voornaamste belanghebbenden te wor
den gerekend.
In de periodieke luchtvaartconferentie van
dit jaar te Brussel en te Ztldch heeft men
besprekingen gevoerd over de verlichting
van eenige luchtroutes. Daartij kwam ter
sprake de inrichting van de nachtroutes
Parüs, welke voor een deel over Neder
landsen grondgebied zullen loopen.
Met de Duitsche luchtvaartadministratie
worden onderhandellngen gevoerd omtrent
systeem en aansluitlngspunt van de route
Berlijn Amsterdam en over de mogelUkhe'.d
van verlichting der route van Hamburg naar
de Nederlandsche grens op de lUn Malmö
-Amsterdam. In beginsel Is van Duitache
zUde besloten over te gaan tot verlichting
van de route BerlUn—Hannover tot de Ne
derlandsche grens in de verwachting, dat de
Nederlandsche regeerlng het gedeelte van de
route van de grens tot Amsterdam van ver
lichting zal voorzien.
Ten aanzien van de route van ons land
over Belgiè naar Engeland werden in Sep
tember 1928 in een der periodieke canferaa-
Ue» besprekingen gevoerd ten behoeve van
luchtdiensten van de K. L. M. welke ge-
deeltelUk bU duisternis zouder worden ge
vlogen. Daarbü werd van die landen de
noodlge medewerking verkregen.
Voorts deelt de Minister mede, dat ver
wacht wordt, dat de route van den mond
van de Schelde over Rotterdam en Amster-
De directeur van de FUiaallnrlchtlng van
het KonlnklUk Nederlandsch Meteorologisch
Instituut te Amsterdam deelt het volgende
mode:
De thans voorbu trekkende lage druk
geeft het weder wel een Ietwat buiig ka.
rakter met regen, maar de wind heeft de
stormkracht niet kunnen bereiken en tee-
kenen voor een belangrUke verheffing van
de windkracht zUn niet aanwezig
Zeer merkwaardig te het groote overechot
van temperatuur, dat over geheel Europa
sinds ongeveer half November wordt waar
genomen en dat door sommigen met den
Weatnoordwester storm van 12 dezer als ge
elndigd werd beschouwd.
Te Haparanda was de positieve afwijking
12 gr. O..; over geheel Europa 5.1 gr. C en
sinda 33 November bedraagt de gemirtdeWe
positieve afwUklng te Haperende 10.6 gr O
en over geheel Europa 4.4 gr. C. hetgeen
buitengewoon groote bedragen zUn. Veran-
lat ke erg wc zen Het doorgaande
-CCT belten de bebouwde kommen om De
.aste brug over de Waal Wat NUmegen
vraagt
Aan de Memorie van Antwoord op het
Voorloopig Verslag van de Tweede IL
jver de begrootlng van het Wegenfonds
.930 is het volgende ontleend:
Waarop dfe meening gegrond Is, dat de mi
nister (van Waterstaat) de wegenverbete-
ing in hoofdzaak in engen zin opvat en geen
jok zou hebben voor de ruimere zUde van het
raagstuk. waarbu wordt gewezen op de
erblndlngen van Holland met Noord-Bra-
ant, is niet duideluk. Het spreekt toch van-
-*lf, dat deze begrootlng niet veel anders kan
Jn dan de voortzetting van het programma,
.at door zUn ambtsvoorganger was opgezet,
vat betreft de voorbereiding van de grootere
raagstukken, voor zooveel die in eene vol-
ende periode tot oplossing moeten komen,
oet Met den minister genoegen, te kunnete
>ededeelen. dat juist een dier vraagstukken
aarvan het onderzoek in eersten aanleg
■algen tUd geleden Is voltooid, betreft de
-rblndlng van Rotterdam met het Zuiden
1 het Oosten van ons land, en dat dit
‘■••«stuk thans bU de beide wegencommls-
:èn In beschouwing is genomen.
De vraag naar de grondslagen, die bü de
oorsiening van Nederland met een aan de
ieuwe eischen van het verkeer beantwoor-
end wegennet tot richtsnoer zullen dienen,
bU de herziening van het RUkswegen-
lan wat de van Rijkswege uit te voeren
erbeteringen betreft een antwoord ont-
angen.
Zoo spoedig het herziene RUkswegenplan
vastgesteld, zal op grond daarvan een
rogramma van urgentie en een
erkplan worden samengesteld.
Ook de minister is van meening, dat maat-
egelen behooren te worden genomen om de
Lintbebouwing" langs de RUkswegen tegen
e gaan.
Het ligt in het voornemen, het doorgaan-
e verkeer op de wegen van het RUksplan,
anneer de doorgangen door de bebouwde
otnmen geen voldoende ruimte voor dat
<-rkeer bieden, bulten die kommen om te
ïiden, ten behoeve waarvan nieuwe wegen
m die kommen zullen worden aangelegd of
■«-staande wegen verbeterd.
Het ligt niet in het voornemen van den
minister, een wetswUziging te bevorderen, die
en wUzlging der verdeeling van het aan de
provinciën komend deel der opbrengst van
Ie wegen- en de rUwielbelastlngen zou mede
brengen.
De minister bepleit de billUkheid der rU-
rielbelastlng o. m. wUl de kosten van hetgeen
.oor de rUwielen geschiedt, geenszins onbe
duidend zUn.
Daar in Nederland geen speciale proefweg
Jectaat en het voorshands ook niet in het
zoornemen ligt zulk een proefweg aan te leg
den. moeten proeven met nieuwe materialen
M construe tie wijzen, zoo het wenschelUk
blUkt, deze te nemen, op de gewone wegen
plaats vinden. Ter betere vergelUking wor
den dan zoo mogelUk verschillende proef-
vlakken op één weggedeelte aangelegd.
Van een onhoudbaren toestand aan
overwegen bij spoorwegstations In het alge
meen is den minister niet gebleken. Wel is
in sommige gevallen voorziening dringend
noodig; de verdeeling der veelal zeer nooge
koeten vormt een punt van moeizaam over
leg.
Een bUdrage uit het Wegenfonds voor de
verbetering van de toestanden aan de over
wegen bU spoorwegstations is alleen dan
mogelUk, Indien de weg. waarin de overweg
Telegen is, op de rUks- of provinciale wegen
plannen voorkomt.
Het tracé voor den weg 's-Gravenhage
Hoek van Holland is nog in onderzoek bU de
A'egencommLssles. Het rapport omtrent eene
erbtnding van het Westland met Rotter-
am is ingekomen en wordt behandeld bU de
inderhanden zUnde herziening van het
tUkswegenplan
Met den aanleg van den weg Rotterdam-
3ouda is begonnen: ook is het tracé van
laar naar Amsterdam nagenoeg vastgesteld.
Iet tracé tusschen 's-Gravenhage en Utrecht
a ontworpen en wordt nog verder onder-
jocht.
Medegedeeld wordt, dat de bij beschikking
van 2 Juli 1929 ingestelde commissie om
juderhandellngen te voeren en voorstellen
van den ininister te doen omtrent opheffing
an tollen, hare werkzaamheden heeft aan-
?evangen
Hoewel de minister niet kan instemmen
net die in het Voorloopig Verslag uitgespro
ken meening, dat de brug over de Waal bU
JUmcgcri meer noodig is dan die bU Zalt-
lotnmel en bU Kelzersveer. betreurt ook hU,
Jat met den bouw van de eerstbedoelde brug
iog niet kan worden aangevangen.
De vertraging in den bouw is Inderdaad
■en gevolg van moeilUkheden met de ge
beente NUmegen over eene aan de ge
beente te betalen vergoeding wegens genrits
an veergeld. De exploitatie van het veer
•vert aan de gemeente een jaarlijksche
tast op van ruim f 80.000; zU verlangt, als
van haar recht afstand zal moeten doen,
ene vergoeding van 1 millioen Daarbu zou
og komen een bedrag van t 300.000 als ver-
oeding van de uitkeeringen. welke de ge
beente aan het door de opheffing van het
■er bulten dienst gerakend personeel zal
'.oeten geven. De minister overweegt nog.
1 hoeverre het geraden is, den brugbouw
portgang te doen hebben, voordat met de
ven tot het in eert houden van zón histo
risch verleden. Tenelnd- deze bestemming
blUvend te verzekeren, hebben zU aan hun
voorgenomen schenking een viertal voor
waarden verbonden, welke naar dc meening
van de regeerlng aan het doel, waarvoor
het landgoed zal worden afgestaan slechts
bevorderlUk kunnen zUn en met het oog
hierop geen bezwaar kunnen opleveren.
De regeerlng stelt zich voo' m dat het
wetsontwerp tot wet zal zijn verheven, en
de acte van schenking zal zUtot stand
gekomen, zich nader omttent de aan het
landgoed te geven bestemming te beraden
en te zijner tijd daaromtrent nndere voor
stellen te doen.