Binnenlandsch Nieuws Gemengd Nieuws r 1 DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE Z i i LANDBOUW EN VISSCHERIJ Man en kinderen in levensgevaar De Zigeunerplaag Na den brand te Middelburg LUCHTVAART Het plan was niet zoo gek Het Leidscbe Stadhuis NA DEN STORM De toestand op Ameland 100 f b 1 Het landgoed Sorghvliet te ’s-Gravenhage Een booze schoonmoeder doodgeschoten DE MEMORIE VAN ANTWOORD BETREFFENDE HET WEGENFONDS HET ZUIDERZEEFONDS De steunverleening Utrecht krijgt zijn „Raadskelder” V BRAND TE AMSTERDAM ONTVLUCHTE KRANKZINNIGEN Jubileum L. A. P. M. v, d, Broeke De drinkwatervoorziening van Amsterdam De pont bjj Schiphol gezonken Het buiige weer Het „blauw” by aardappelen Aièz Een gemeente-secretarig geachorst Bestriding van veeziekten De bereiding van conaumptie-ya Nederland en de nachtvlieg- diensten ver- 35 gfc. No* geen verandering te wachten dertng Is nog niet te zien. Geen „wstaiai vreemdeHng** toot Heiland. De wederopbouw de I Weer een adres slotte in, de Al» strafbepaling K- i C k Kamer i voor de gemeente gemoeid stellen nu voor, tot i De gemeenteraad van Utrecht heeft de betreffende voordracht van B. en W. aan genomen met 19 tegen 15 stemmen, roodst de stad een Raadskelder zal kragen, welke reeds vóór de aa. Voorjaars-Jaarbeun in Maart a s. moet gereed zijn. 99. Na *n tocht, welke heel lang duurde, kwam een dorpje Ut bet verschiet. Op palen waren de hutten en de daken be dekt met riet Hier en daar waalden cocospalmen. uit een der hutten hing een vlag, het was een oud versleten zwém- broek. Jan lachte toen hij het zag. daarvan financieel Ben der groote Zigeunerbenden, welke in Belgis opereeren, beeft zich thans in klei ne groepen gesplitst en tracht zoodoende tn Limburg at Noord-Brabant over de grens te komen. Door de strenge bewaking is d' tot nu toe niet gelukt. J Vrijdagavond is de pont, welke de verbin ding in stand houdt tusschen „Schiphol" en den Rletwljkeroorderpolder gezonken. Ver- moedeljjk door dat een autovrachtwagen, ge laden met stroo, tijdens den overtocht in beweging is gekomen daar de remmen niet aanstonden. De vrachtauto met Inhoud zonk in de diepte. De opvarenden wisten zich te redden ondanks bet onstuimige weer en den sterken golfslag. Door de marechaus see wordt een ernstig onderzoek ingeeteld. Allen gered Zaterdagavond omstreeks half zeven ont stond te Amsterdam brand in perceel De Wittenstraat 19. Van de soldering op twee hoog is plotseling een brandende petroleum lamp gevallen, aoodat in een oogwenk de kamer in volle vlam stond. De bewoonster, mejuffrouw Huisman, riep om hulp, op welk geroep haar zwager, de heer Koolhof, die een verdieping hooger woonde, toesnelde. HU probeerde de vlammen te dooven. maar toen dit niet lukte heeft hU de bewoonster en haar kinderen in veiligheid gebracht. Vervolgens la hU weer naar boven gegaan om zUn eigen kinderen te redden, maar de vlammen sloegen reeds door het trappenhuis, zoodat het niet meer mogelUk was langs de trap naar beneden te komen. Den brandwacht De Jong gelukte het, de kinderen door middel van een radlijn in vei ligheid te brengen. Ook de heer Koolhof kon met behulp van een mechanische ladder den beganen grond bereiken. De tweede verdieping achter brandde ge heel uit en de derde verdieping kreeg veel vuur- en waterschade. dam naar het Oosten reeds in 1990 over de' geheele lengte van een gedeeltelUke verlich ting zal zijn voorzien, terwUI het dan nog ontbrekende in 1931 gereed zal kunnen zijn, mits daarvoor tUdig de noodlge gelden be schikbaar zullen zUn gesteld. ino. Eindelijk kwamen se aan het dorpje, t gebied van den zwarten vorst, ,,’k Hoep", as! Jan, „dat ik wat kan drinken. Want ik sterf bijna van dorst". Toen Jan en Duim in 1 dorp verschenen, vielen de wilden voor hen neer. Ze be toonden zich onderdanig en bewezen hun groote eer. In een spuedeischende Het hoofd van den Plantenziektenkundi- gen Dienst schrijft: Dit jaar treedt het „blauw" tij aardappe len op verschillende plaatsen weer in vrij belangrijke mate op. Waar gebleken is, dat dit „blauw" worden geheel of nagenoeg ge heel voorkomen kan worden door het toe dienen van een kallbemesting. vestigt de Plantenziektenkundigen Dienst te Wagenin- gen bij dezen met nadruk de aanoacht van verbouwers van aardappelen op dit middel. De verschijnselen, zoomede de resultaten van proefnemingen te. voorkoming van „blauw" zjjn beschreven in Mededecling No. 48 van den Plantenziektenkundigen Dienst „Het blauw worden van aardappelenAl le kalihoudende meststoffen oefenen in de zen denzelfden invloed u«maar met het oog op de schadelijke werking van chloor verbindingen is het raadzaam de chlocrhou- dende kallmeststoffen vooral nte' te laat aan te wenden. Daar bemestingsadviezen door de rUksland- en tuinbouwconsulenter gegeven worden, ge lieve men zich voor advies omtrent de aan te wenden meststoffen en de hoeveelheden tot deze consulenten te wenden Opgemerkt wordt nog. dat het „blauw” na iedere voorvrucht kan optreden, maar vaak in sterke mqte voorkomt op gescheurd gras land. ook al is dit scheuren reeds eentge ja- ren geleden geschied. Ook bU klaver, lupine, erwten cn bleten als voorvrucht is de kans op „blauw" worden grootcr. Het voorstel aangenomen. door eenige leden aangevraagde vergadering van den ge- emeente Nijmegen in beginsel omtrent het orengaande overeenstemming zal zijn ver regen. Alle eigenaars van de door den brand ver woeste hulzen zijn door den burgemeester van Middelburg tot een bespreking ten raad- huize opgeroepen geworden. Allen hadden daaraan voldaan, behalve de directeur van den Franschen bazar, die bericht van ver hindering had gezonden. BU deze bUeen- komst, die door den burgemeester is gepre sideerd waren ook de wethouder van ge meentewerken en de gemeente-secretaris aanwezig. De burgemeester sprak eenige woorden van deelneming over de aange richte schade en vroeg of het noodzakelijk zou zijn noodwlnkels op te richten. Men bleek in zooverre voorzien te zijn, dat zulks overbodig werd geacht. Nadat nog over de noodzakelijkheid van zoo snel mogelijke op ruiming van de pulnhoopen was gebroken, kwam de wederopbouw van de Lange Delft aan de orde, voornamelijk voor zoover het Middelburgsch stedenschoon hierbij betrok ken is. De burgemeester zelde, dat B. en W. het wenschelijk achten, alle teekeningen ge zamenlijk voor te leggen aan de beoordee- ling van een bevoegd Instituut, waarbij de RUkscommlssie voor Monumentenzorg werd genoemd. Nadat men in de vergadering er op had gewezen, dat zulks den wederopbouw niet zou vertragen en men had geantwoord dat Inderdaad daarmee rekening zou worden gehouden, hebben alle aanwezigen zich be reid verklaard aan het verzoek van B. en W. te voldoen. De vereeniging ..Opbouw" te Rotterdam en de Vereeniging Architecten-Kern „de 8” te Amsterdam, hebben een adres aan den gemeenteraad van Lelden gezonden, waarin zU verzoeken, alles te doen om te voorko men. dat de raadhuiskwestie tot een twist punt wordt van verschillende groepen der bevolking of van eenzijdige deskundigen: nog geen beslissing te nemen in zake de opdracht van het gebouw, doch de even- tueele opdracht te doen voorafgaan door een opdracht voor een objectief stedebouwkun- dlg ondersoek naar de juiste plaatsing in het stadsplan. tankoop van den Loenderveenscben plas. In Mei j.l. heeft de Amsterdamsche raad 3. en W. machtiging verleend tot het ma ai van een winplaats voor de Vechtwater- .éiding aan de Loosdrechtsche plassen, om Joor het onttrekken van water uit die plas sen de zekerheid te verhoogen, dat door de Vectitwaterleldlng een betrouwbaar drink water zal worden geleverd, dat in het duln- waternet kan worden overgebracht. B. en W. hebben het oordeel van Oed. Staten van Utrecht over de ontworpen re geling gevraagd Thans ontvingen zij de me- dedeeling, dat van de zijde van Oed. Staten uit waterstaats-teohnisch oogpunt geen be denkingen bestaan, doch dat zij zich moeten voorbehouden, eventueel omtrent onderdee- len van de regeling opmerkingen te maken en voorts, in plaats van de in de overeen komst beoogde wUzigi-ig der waterschaps- reglementen, zoo dit gewenacht bljjkt, een reorganisatie van het geheele wateraohaps- verband te bevorderen. Ban gevaar voor de te stichten waterteL ding kan nog opleveren het feit, dat een groot deel van den Loendervaenschen plas, waar de t hoeft, nog in particulier bezit is. De eige naars bleken bereid, hun bezit, ter grootte van ruim 173 HA, aan de gemeente te ver knopen tegen den prijs van 75.000. Twee verpleegden uit het krankzinnigen gesticht aan de Agnletenstraat te Utrecht hebben een poging gewaagd te ontvluchten. ZU slaagden er in zich langs beddelakens op een binnenplaats te laten sakkéw waar zij zich in een paar groote vuilnisbakken hebben schuil gehouden. ZU ontsnapten aldus aan de waakzaam heid van het dienstdoend personeel en wer den in een vuilniswagen, die eenige oogen- blikken zonder toezicht op de binnenplaats heeft gestaan, naar bulten gereden. TerwUI politie en brandweer de laatste zelfs met een Maglrusladder Uverlg in de weer waren de daken der aangrenzende huizen af te zoeken, waren de uitbrekers op de mestvaalt achter den Weerdslngel be land. waar zU tot verbazing van den karre- voerder bU het ledigah vin den wagen te voorschUn kwamen. De politie slaagde er ten patiënten in de Vogelenbuurt op te vangen, vanwaar zU naar hun verblUfplaats aan de Agnletenstraat werden teruggebracht. De schenking aan den staat Reeds is melding gemaakt vail de schen king (en van de daarbU gestelde voorwaar den van het te ‘s-Gravenhage gelegen land goed „Sorghvliet” doe. den heer C. Goekoop te Groningen, mej Joh. Goekoop te ’s-Gra venhage en den heet A. Goekoop te Gronin gen. aan den Staat gedaan. Thans is naar aanleiding daarvan inge diend een wetsontwerp, houdende machtiging tot het aangaan van een overeenkomst be treffende deze schenking. In de memorie van toelichting merkt de minister van FlnanciAn om op: Waar mitsdien het onderhavige wetsont werp wordt aangeboclet, is het de regeerlng een behoefte, daarbu een woord van diep- gemeente zeer groot belang bU gevoelde arkentelükheic en waardeering uit te spreken jegens de schenkers, dit. door hun zoo zeer van vaderlandsliefde getuigende daad in dit kostbaar landgoed aan het Ne derlandsen» volk een monument willen «e- 35 Jaar journalist Ter gelegenheid van het feit, dat hij laar redacteur vap „De Tijd” was, is de heer L. A. P. M. v. d. Broeke Zaterdag te Am sterdam op hartelijke wijze gehuldigd. Namens de huldigingscommissie sprak de voorzitter vart „De Amst. Pers”, de heer D. Kouwenaar. woorden van vriendschap en waardeering. Vervolgens voerden het woord de voor zitter van den Ned. Journalistenkring, de heer Hans, de voorzitter van de R.K. Jour- nalistenvereemgingde heerVesters, de deken van Amsterdam, de Hoogeerw. Heer dr. G. C. van Noort en wethouder Douwes. Als geschenk bood de heer Kouwenaar den heer Van den Broeke een „biljet” voor een ontspanningsreis aan, mevr. Van den Broeke kreeg een bloemstuk. Een album be vatte de namen van de velen, die tot dat hul deblijk hebben bijgedragen. Daarna werd een ieder in de gelegenheid gesteld den jubileerenden dagbladschrijver persoonlijk te complimenteeren. Aan deze hulde was een intiemer plech tigheid voorafgegaan, waarbij de directeur van „De Tijd”, de heer F. Wierdels den heer Van den Broeke huldigde als een plichtsge trouw en rijkbegaafd journalist, die met idealisme en nimmer verslappende energie zijn zware taak heeft vervuld. Als blijk van waardeering voor de persoolijkheid en het werk van den jubilaris bood de heer Wier dels den heer Van den Broeke een geschenk onder couvert aan. Verbolgens spraken de heeren Al phons Laudy, hoofdredacteur van „De Tijd”, Kenens namens de redactie, A. Vredevoort namens het technisch- en H. Kroon, namens het administratiepersoneel den jubilaris toe, onder aanbieding van verschillende geschen ken. Gedurende den geheelen dag ontving de zoo zeer geziene jubilaris blijken van belang stelling in allerlei vorm. Te Enns heeft een fotograaf zUn vrouw en zUn schoonmoeder doodgeschoten. De recht bank te Steyer heeft hem wegen» doodslag op zUn vrouw en moord op zUn schoon moeder veroordeeld tot twaalf jaar swaren kerker, op de den verjaardag der misdaad in het donker door te brengen. TUdens zUn requisitoir zei de officier: „Het gaat niet aan dat Iedere schoontoon, die boos is op zUn schoonmoeder, haar een voudig neerschiet. Dan zouden we spoedig een eigen kerkhof voor de schoonmoeder» moeten aanleggen." De verdediger repliceerde: „Al» de offi cier vraagt, waar we heen zouden gaan, al» iedere schoonzoon iedere boose achoonmoe- der zou neerschieten zeg ik: Als de graven der zelfmoordenaar» zouden kunnen spre ken. dan zouden we hooren, dat negentig procent ervan zUn gegraven door booze schoonmoeders.” De schade valt me» De indruk van den dUkgraaf van t water schap Nes Buren op Ameland, mr. D. van Welderen baron Rengers, omtrent de vernie ling van den nieuwen dUk is, det de schade betrekkelUk is meegevallen. Weggeslagen zUn 12.000 M2 zoden. 4000 M3, klei en 1000 M3, zand. Wat den duinafslag In het waterschap De GrleCn opi Ameland aangaat, noem de de heer Rengers de berichten daar omtrent in een dagblad overdreven. Wel neemt het duin voortdurend af en heeft zich thans een kleine geul gevormd op de- z. g. Westergne. doch de afstand naar bet Bovendiep bedraagt nog 4500 M. meenteraad van Oss, stelde wethoudei Ploegmakers voor, om den gemeentesecreta, ris J. A P„ wegen» verregaande onacht- zaamheden en slordigheid en het niet tljdls of niet uitvoeren van den door B. en w opgegeven laat, waaronder de gemeente schade leed. overwegende, dat reeds meer, malen de secretaris door het college van B. en W. op onachtzaamheden en tekort komingen is gewezen gedurende veertlez dagen te schorsen en dtt als een laatste en zeer ernstige waarschuwing te beschouwen waarna bU herhaling ontslag uit den ee meentelUken dienst zou moeten volgen. werd met 12—2 stemmen gevolgen van de drooglegging te onderzoeken, gelük enkele leden wenschten. acht de mi nister niet aanbevelenswaard!*. Zulk een commissie zou geen voldoende arbeidsveld vinden. Nu de Wiertngermeer weldra in cultuur zal worden gebracht, zal daarmede worden belast een dienst, waaraan de noodlge ter za ke kundige krachten verbonden moeten wor den. Het landbouw-technlsch deel van dien dienst zou de minister in nauwe samenwer king willen brengen met het werk der com missie—Lovink, die in den proefpolder te AndUk een rUke ervaring opdeed en wier er varing Immers ook in de toekomst voor de regeerlng niet verloren zal mogen gaan. De vlsch, welke in de Wierlngermeer op gesloten zit, zal tUdens het droogmaken zoo veel mogelUk opgevangen kunnen worden. De vraag of en in hoever het op den weg ligt financleelen steun te verleenen bU de voorziening in de godsdienstige behoeften van de toekomstige bevolking der droogge legde pólders, is nog niet overwogen. Dit on derwerp zal echter in studie worden geno men. Inzake steunverleening aan visschers meent de minister, dat hU beantwoording van de gestelde vragen kan uitstellen tot de behandeling van het wetsontwerp tot her ziening van do Zuiderzee-steunwet. dat zUn departement heeft verlaten en waarvan hU de spoedige Indiening bU de Kamer bevor dert. Belangrijke ctjfers De vereeniging tot bestrUJing van de tu berculose onder het rundvee en andere vee ziekten in Noord-Holland, heeft in Let Land- bouwhuis te Alkmaar haar eerste algemeene vergadering gehouden, onder leiding van den heer P. Stapel Czn uit Hoogkarzpel, die de druk bezochte vergadering opende met een woord van welkom aan de heeren Koolman en Michels, leden van Gei Staten van Noord-Holland, en den heer Wlbbus, secr. van het N. R. 8. Met groote voldoening constateerde spr., dat de aangifte voor dc deelneming de ver wachtingen had overtroffen. In Noord-Hol land is het besef gekomen dat aan de be strijding moet worden gearbeid. De heer Ir. De Vries las hlern* de notulen van de oprichtingsvergadering. Van den Mlnlstei van Blnncnlandsche Za ken was bericht ingekomen, dat de vereeni ging subsidie krUgt van het prov bestuur, dat voor 1928 f 10.000 subsidie was uitge keerd. De heer Kooiman verheugde zich erover, dat Prov. Staten geen beswaar hebben ge maakt. het subsidie maxlnuud op f 20.000 te stellen. De secretaris, de heer E. Koster Dzn. bracht hierna een uitvoerig gedocumenteerd verslag uit. Spr stipte aan. dat de regeerlng ongeveer dertig jaar geleden al maatregelen heeft getroffen voor de bestrUding. Deze kostten IndertUd vrU wat geld, doordat velen poogden, daaruit voordeel te behalen. De maatregel werd mede daarom ingetrokken, waarna het vrUwel met de bestrUding was gedaan. Door de „fabriekmatig»” zuivelbe reiding nam de ziekte evenwel dermate toe, dat in het vereenlgtngsb ven nieuwe bestrU- dingswUze naar voren kwam. Spr. deed uitkomen, dat de hoofdinspec teur ven den VeëartsenUkundige.i dienst in een vergadering van de Coöperatieven Bond van Zuivelfabrieken in deze provincie den eersten stoot gaf voor een hernieuwde be strijding en merkte op. dat de belangstelling van het prov. bestuur de grootste stuwkracht bleek voor de uitbreiding der bestrUding Hierna schetste spr. de totstandkoming van de Vereeniging. Wanneer wU. aldus spr., het resultaat van het eerste werkjaar der ver eeniging bezien, dan kan dadelUk de opmer king worden gemaakt, dat deze uitslag ver boven de verwachtingen is geweest en de medewerking der veehouders den oprichters buitengewoon is meegevallen Allerlei moeilUkheden konden, dank zU de groote welwillendheid van Ged. Staten van Noord-Holland en van het veeartsenUkundig Staatstoezicht, worden opgelost. De werk zaamheden zUn met zeer veel medewerking van den RUksveeteelteonsulent, den heer ir. L. de Vries en het personeel van het bureau voor de rundveefokkerU, klaar gekomen, en waar de toetreding var de Noorl-HoUand- sche veefokkers ver de begrootlng heeft over schreden, is alle reden tot tevredenheid. 21 PlaatselUke bestrUdlngcorganisaties heb ben zich bereid verklaard, volgens de voor schriften der regeerlng de veestapels van hun leden op tuberculose te laten onderzoeken. 16393 dieren werden onderzocht, waarvan 3079 of 18.8 pCt. reactledleren bleken te zUn, 25 dieren werden wegens t.b c. afgeslacht. Het aantal t.b.c.-vrUr stallen bedroeg 344 op de 977 onderzochte stallen. Door de uit komsten te Terschelling, waarvan de 195 stal len 170 t.b.c.-vrU bleken (waarschUnlUk een gevolg van de afgezonderde positie van het eiland) is de verhouding tusschen het aan tal der vrUe stallen en dat van die, waarop reactledleren voorkomen, wel iets te gunstig. Spr. eindigde het verslag met de beste wenschen voor de vereeniging in het belang van de gezondheid en welvaart van de stads- en plattelandsbevolking. „Een elg^n kerkhef voor schoonmoeder» dan spoedig noodig” De afsluiting der zee in 1932 gereed De kosten der afsluiting f 8 millioen lager Verschenen is de memorie van antwoord op het voorloopig verslag aangaande de begroo tlng van inkomsten en uitgaven van het Zuiderzeefonds. De minister merkt daarin op. dat op dit oogenblik nog slechts in uitvoering zUn de afsluiting van de Zuiderzee en de droogma king van de Wierlngermeer. Over voortzet ting van de droogmaking zal later bU nieu we wetsvoorstellen moeten worden beslist. Alvorens voorstellen voor volgende droog makingen te doen, zullen eerst de huidige- eivaringen bekend moeten zUn De minister meent daarom, dat verdere gedachten wisse ling over de waarschUnlUke financieele uit komsten van latere droogmakingen thans weinig vruchtdragend zou zUn. Thans moet in de eerste plaats alles erop gericht zUn om het percentage der overschrUdlngen zooveel mogelUk te verminderen. De minister ver- wUst inzake nadere gegevens over de stUging dei kosten, naar hetgeen is medegedeeld in de m. v. a. in de Eerste Kamer betreffende de begroeting voor 1929. Een opgave en analyse der eenheidsprUzen geeft, zooals bü het Ingestelde onderzoek is gebleken, geen direct inzicht in de totaal op getreden prUsstUglng. De kosten van uitvoe ring bewegen zich vooral in het laatste jaar in dalende richting. De minister deelt verder o.m. mede, dat naar het zich laat aanzien, de afsluiting van de Zuiderzee reeds in 1932, dus nog een jaar eer dan laatstelUk werd verwacht, tot stand gebracht zal kunnen worgen. Daar is geble ken. dat de kosten vad de dUkwerken in 1S29 ongeveer 814 pCt. la^r zUn geweest dan deze op grond van de In 1928 geldende prU- zen geweest zouden zUn (in 1928 werden op grond van de toen geldende prUzen de kosten der afsluiting op 128 millioen geraamd) mag worden verwacht, dat de kosten van den af- sluitdUk als de prUzen van 1929 ook verder gelden, op 120 millioen of 8 millioen lager zullen kunnen worden gesteld. Voor de vrees, dat de raming der totale kosten zich verder in een stUgende lUn zou bewegen, bestaat voorshands geen aanlei ding. De moeilUkheden. die zich bU de be- dUklng van de Wierlngermeer hebben voor gedaan, zullen zich niet in gelUke mate doen gevoelen bU volgende bedUkingen, omdat de ze gemaakt zullen worden binnen de afgeslo ten Zuiderzee. De instelling van een commissie van des kundigen, om de kosten en de financieele De Minister handhaaft lijn standpunt Naar aanleiding van wat de Warenwet voorsohrUft ten aanzien van consumptie-U» heeft het dagelUksch bestuur <an den Ned. Bond van Marktkooplledenvereeniglngen een onderhoud gehad met den Minister van Arbeid, Handel en NUverheld. De Minister verklaarde. bU zUn oordeel te blUven. dat centrale bereidnH stsen het meest gewenscht zUn Op een verzoek om een disp<-n-atietermUn van een jaar. kon de Minister nas: gemeld wordt, geen definitief antwoord gsven De overschrUdlngen der financieele uitkomsten moeten worden verminderd B. en W. achten dezen prijs met het oog OP dejx-langen, welke bü den aankoop voor lAUn, aannemelUk, en aankoop over te gaan Onderhandelingsplannen en voorbereidingen Op de vragen van het Tweede Kamerlid, den heer Ir. van der Bilt, in verband met het verlichten der routes van nachtlucht- vaartdlensten, heeft de Minister van Wa terstaat geantwoord, dat, voor wat betreft de exploitatie van luchtlUnen bU nacht, en' zeker voor wat betreft de landen van N.- West-Europa. gesproken moet worden van een allereerst proefstadium. BU de besprekingen met deskundigen om trent het nut van verlichting van lucht routes is van sommige zUden de meenlng geuit, dat vooral in landen, waar veel mist voorkomt, het nut der verlichting aan twU- fel onderhevig is. Men grondt dien twUfel op de omstandigheid, dat de zichtbaarheid van de lichten bU nevelig weer en mist zeer snel en zeer sterk vermlnderdt. Dit overi gens reeds bekende feit Is bevestigd bU een langdurige hier te lande gehouden proef op kleine schaal, met verschillende systemen voor verlichting van luchtroutes. Als gevolg daarvan zou juist in die om standigheden. waarin aan de beveiliging door middel van route-aanwUzing de groot ste behoefte zou bestaan, bet rendement eener route-verlichting zeer gering «Un, ter wUI bU helder weer. bepaaldelUk ten aan zien van trajecten, welke voeren over be volkte streken, langs spoorlUnen. wegen en waterwegen, alsook in verband met de be staande navlgatie-methoden en hulpmidde len, de verlichting als route-aanwUzlng niet onmisbaar zou zUn. Deze deskundigen vragen zich dan ook af, of de beveiliging niet veel meer moet wor den gezocht in de richting van radlopelling en radiobebakening. Naar het oordeel, waar toe men hier te lande den laatsten tUd ge komen is. zou de oplossing voor het tegen woordige dienen te worden gezocht in toe passing van belde hulpmiddelen, die elkaar naar gelang van de omstandigheden zullen moeten aanvullen. De omstandigheid, dat de luchthavens van I Amsterdam en Rotterdam reeds voor lan- 1 dingen bU nacht toegerust zUn, maakt het geenszins overbodig, dat met beide gemeen ten overleg moet worden gepleegd over de wUze, waarop de luchtweg voor nachtdien sten zal worden aangeduld en beveiligd. In tegendeel behooren deze belde steden onder de voornaamste belanghebbenden te wor den gerekend. In de periodieke luchtvaartconferentie van dit jaar te Brussel en te Ztldch heeft men besprekingen gevoerd over de verlichting van eenige luchtroutes. Daartij kwam ter sprake de inrichting van de nachtroutes Parüs, welke voor een deel over Neder landsen grondgebied zullen loopen. Met de Duitsche luchtvaartadministratie worden onderhandellngen gevoerd omtrent systeem en aansluitlngspunt van de route Berlijn Amsterdam en over de mogelUkhe'.d van verlichting der route van Hamburg naar de Nederlandsche grens op de lUn Malmö -Amsterdam. In beginsel Is van Duitache zUde besloten over te gaan tot verlichting van de route BerlUn—Hannover tot de Ne derlandsche grens in de verwachting, dat de Nederlandsche regeerlng het gedeelte van de route van de grens tot Amsterdam van ver lichting zal voorzien. Ten aanzien van de route van ons land over Belgiè naar Engeland werden in Sep tember 1928 in een der periodieke canferaa- Ue» besprekingen gevoerd ten behoeve van luchtdiensten van de K. L. M. welke ge- deeltelUk bU duisternis zouder worden ge vlogen. Daarbü werd van die landen de noodlge medewerking verkregen. Voorts deelt de Minister mede, dat ver wacht wordt, dat de route van den mond van de Schelde over Rotterdam en Amster- De directeur van de FUiaallnrlchtlng van het KonlnklUk Nederlandsch Meteorologisch Instituut te Amsterdam deelt het volgende mode: De thans voorbu trekkende lage druk geeft het weder wel een Ietwat buiig ka. rakter met regen, maar de wind heeft de stormkracht niet kunnen bereiken en tee- kenen voor een belangrUke verheffing van de windkracht zUn niet aanwezig Zeer merkwaardig te het groote overechot van temperatuur, dat over geheel Europa sinds ongeveer half November wordt waar genomen en dat door sommigen met den Weatnoordwester storm van 12 dezer als ge elndigd werd beschouwd. Te Haparanda was de positieve afwijking 12 gr. O..; over geheel Europa 5.1 gr. C en sinda 33 November bedraagt de gemirtdeWe positieve afwUklng te Haperende 10.6 gr O en over geheel Europa 4.4 gr. C. hetgeen buitengewoon groote bedragen zUn. Veran- lat ke erg wc zen Het doorgaande -CCT belten de bebouwde kommen om De .aste brug over de Waal Wat NUmegen vraagt Aan de Memorie van Antwoord op het Voorloopig Verslag van de Tweede IL jver de begrootlng van het Wegenfonds .930 is het volgende ontleend: Waarop dfe meening gegrond Is, dat de mi nister (van Waterstaat) de wegenverbete- ing in hoofdzaak in engen zin opvat en geen jok zou hebben voor de ruimere zUde van het raagstuk. waarbu wordt gewezen op de erblndlngen van Holland met Noord-Bra- ant, is niet duideluk. Het spreekt toch van- -*lf, dat deze begrootlng niet veel anders kan Jn dan de voortzetting van het programma, .at door zUn ambtsvoorganger was opgezet, vat betreft de voorbereiding van de grootere raagstukken, voor zooveel die in eene vol- ende periode tot oplossing moeten komen, oet Met den minister genoegen, te kunnete >ededeelen. dat juist een dier vraagstukken aarvan het onderzoek in eersten aanleg ■algen tUd geleden Is voltooid, betreft de -rblndlng van Rotterdam met het Zuiden 1 het Oosten van ons land, en dat dit ‘■••«stuk thans bU de beide wegencommls- :èn In beschouwing is genomen. De vraag naar de grondslagen, die bü de oorsiening van Nederland met een aan de ieuwe eischen van het verkeer beantwoor- end wegennet tot richtsnoer zullen dienen, bU de herziening van het RUkswegen- lan wat de van Rijkswege uit te voeren erbeteringen betreft een antwoord ont- angen. Zoo spoedig het herziene RUkswegenplan vastgesteld, zal op grond daarvan een rogramma van urgentie en een erkplan worden samengesteld. Ook de minister is van meening, dat maat- egelen behooren te worden genomen om de Lintbebouwing" langs de RUkswegen tegen e gaan. Het ligt in het voornemen, het doorgaan- e verkeer op de wegen van het RUksplan, anneer de doorgangen door de bebouwde otnmen geen voldoende ruimte voor dat <-rkeer bieden, bulten die kommen om te ïiden, ten behoeve waarvan nieuwe wegen m die kommen zullen worden aangelegd of ■«-staande wegen verbeterd. Het ligt niet in het voornemen van den minister, een wetswUziging te bevorderen, die en wUzlging der verdeeling van het aan de provinciën komend deel der opbrengst van Ie wegen- en de rUwielbelastlngen zou mede brengen. De minister bepleit de billUkheid der rU- rielbelastlng o. m. wUl de kosten van hetgeen .oor de rUwielen geschiedt, geenszins onbe duidend zUn. Daar in Nederland geen speciale proefweg Jectaat en het voorshands ook niet in het zoornemen ligt zulk een proefweg aan te leg den. moeten proeven met nieuwe materialen M construe tie wijzen, zoo het wenschelUk blUkt, deze te nemen, op de gewone wegen plaats vinden. Ter betere vergelUking wor den dan zoo mogelUk verschillende proef- vlakken op één weggedeelte aangelegd. Van een onhoudbaren toestand aan overwegen bij spoorwegstations In het alge meen is den minister niet gebleken. Wel is in sommige gevallen voorziening dringend noodig; de verdeeling der veelal zeer nooge koeten vormt een punt van moeizaam over leg. Een bUdrage uit het Wegenfonds voor de verbetering van de toestanden aan de over wegen bU spoorwegstations is alleen dan mogelUk, Indien de weg. waarin de overweg Telegen is, op de rUks- of provinciale wegen plannen voorkomt. Het tracé voor den weg 's-Gravenhage Hoek van Holland is nog in onderzoek bU de A'egencommLssles. Het rapport omtrent eene erbtnding van het Westland met Rotter- am is ingekomen en wordt behandeld bU de inderhanden zUnde herziening van het tUkswegenplan Met den aanleg van den weg Rotterdam- 3ouda is begonnen: ook is het tracé van laar naar Amsterdam nagenoeg vastgesteld. Iet tracé tusschen 's-Gravenhage en Utrecht a ontworpen en wordt nog verder onder- jocht. Medegedeeld wordt, dat de bij beschikking van 2 Juli 1929 ingestelde commissie om juderhandellngen te voeren en voorstellen van den ininister te doen omtrent opheffing an tollen, hare werkzaamheden heeft aan- ?evangen Hoewel de minister niet kan instemmen net die in het Voorloopig Verslag uitgespro ken meening, dat de brug over de Waal bU JUmcgcri meer noodig is dan die bU Zalt- lotnmel en bU Kelzersveer. betreurt ook hU, Jat met den bouw van de eerstbedoelde brug iog niet kan worden aangevangen. De vertraging in den bouw is Inderdaad ■en gevolg van moeilUkheden met de ge beente NUmegen over eene aan de ge beente te betalen vergoeding wegens genrits an veergeld. De exploitatie van het veer •vert aan de gemeente een jaarlijksche tast op van ruim f 80.000; zU verlangt, als van haar recht afstand zal moeten doen, ene vergoeding van 1 millioen Daarbu zou og komen een bedrag van t 300.000 als ver- oeding van de uitkeeringen. welke de ge beente aan het door de opheffing van het ■er bulten dienst gerakend personeel zal '.oeten geven. De minister overweegt nog. 1 hoeverre het geraden is, den brugbouw portgang te doen hebben, voordat met de ven tot het in eert houden van zón histo risch verleden. Tenelnd- deze bestemming blUvend te verzekeren, hebben zU aan hun voorgenomen schenking een viertal voor waarden verbonden, welke naar dc meening van de regeerlng aan het doel, waarvoor het landgoed zal worden afgestaan slechts bevorderlUk kunnen zUn en met het oog hierop geen bezwaar kunnen opleveren. De regeerlng stelt zich voo' m dat het wetsontwerp tot wet zal zijn verheven, en de acte van schenking zal zUtot stand gekomen, zich nader omttent de aan het landgoed te geven bestemming te beraden en te zijner tijd daaromtrent nndere voor stellen te doen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 6