I
f4?
‘fa
Kalk in het voedsel
t
W
11
Bi
2:
.Wat dra&en wij’s middays?
Laat ze meedoen
Geborduurde bedsprei
{Blouse met Schillerkraag
voor
jongens van pl.m. 17 jaar
1 .Wat nieuws voor onzen
Kerstboom
Recepten voor ae keuken
T’
-Q
r
wij
IK
P?t
K f
pi
li
De handen
uitsteken
<1
i
umiooK
Vt*vm
1
te
m
V
-
-
I'
Appelaeboteltje I
OVERNEMING UIT DEZE WrmWTWW
ZONDEK TOESTEMMING VERBODEN
Bereiding:
ien
AppebchoteHje IÏI
Bereiding:
I
Appetoebeieltje II
Bereiding:
"8 5257 ia een aardig toiletje van ge-
Boor d- appelen, schil se en leg ae In
CATHARINA
A
i
PO LA.
K.
I
r
carbon*
<u
MARIE HOLLAND
In
oranje
precies
(Op vtnotk)
den en
daar-
o
L
I
o
in
plaats
spUtje 1H CM.
Q
V
i
r
DINT.
s?
I
i
i
i
houden,
worden.
manheer, zijn het toch alle geprepareerde
omhulsels van duin- en dalbewoners.
Onze
maakt
an
ch
ide
uk
OU
de
le
an
Nu de Sint Nlcolaas-vreugde alweer op
den achtergrond geraakt, richten al onze
gedachten zich als vanzelf op 1 heerlijke
Kerstfeest, dat ons mei al zijn liefelijke
gedachten, weer als leder Jaar. ons stal
letje en onzen Kerstboom zal brengen.
Wat een feest, om met onze kinderen
alles voor te bereiden en zooveel mogelijk
de versiersels voor den boom ze'f te ma
ken 1 Werkelijk, het is niet noodig, dat we
Goed succes en prettige
Kerstdagen met uw kleu
ters!
Eenlge sneetjes oud brood, dubbel zoo
veel Appelmoes, Krenten. Suiker, Kaneel,
Boter, Melk, Zout. Beschuit.
Wanneer een kip niet voldoende kalk
krijgt, legt zU eieren zonder schaal. Een
kip met een gebroken poot legt eveneens
eieren zonder schaal, omdat de kalk, welke
noodig is om het been te doen gon risen,
wordt onttrokken aan het bloed. Voor bet
vormen der eierenschalen blijft daardoor
niet voldoende kalk over.
8 middelmatig groote zure appelen. Voor
het vulsel: 8 kastanjes. 8 dadels, 18 sul-
tana-roaljnen, 20 gr. suiker, sap van H
citroen. Voor het bereiden: 75 gr. suiker,
40 gr. boter, 1 d.L. water.
Flg- 5287 is van donkerblauw velottrs,
afgezet met een UchtgrUzen rand, die in
I
i
Tig
plat
lot
t*
BB
n
k
n
.als
cbor
0.
m
idet
sta.
ht-
dlg
W.
nte
er.
ran
rt-
ler
es
en
ge
Een
schaar,
kralen,
-macaroni
Jij
De mensch kan kalk in het voedsel
niet missen. Een voor leeken vatbaar be
wijs is, dat naarmate bij schoolkinderen
de tanden slechter worden, ook het
lichaamsgewicht en de lichaamslengte ver
minderen. Opmerkelijk is daarbij, dat zij
ook geestelijk minder presteeren. Zoowel
voor de ontwikkeling van de tanden als
voor die der beenderen is kalk noodig.
Laten we eans nagaan welke vormen te
maken On. Voor een klei» boompje ma
ken te ge klein, voor een groeten boom
nemen we ones maten tanchor.
Onze teekening laat een paar smaaa-
volle, doch eenvoudige mantels zien, die
we heel goed zelf kunnen maken met de
hulp van een goed patroon.
schulpen geknipt te. Als bont nomen we
natuurlijk een geverfd haasje. De goed-
koopere bontsoorten dragen allemaal zeer
weidsche namen, maar op de keper be-
schouwd, verzekerde mij laatst een bont-
kleln grillig vormpje van
kralen voldoen t best.
Deze werkjes geven werkelijk voldoe
ning. omdat 1 blik zoo aardig t Ucht weer
kaatst. Bovendien hebben se boven eigen
gemaakte papieren versiersels vóór, dat ze
onbrandbaar zijn en dat te. vooral waar
kinderen zijn, van veel belang.
wt-
vanaf den
naad, ter
lengte
van 10 c.
M. Het
spUtje
moet aan
den ach
terkant
vallen, zoodat ge on
derscheid moet ma
ken tusschen Unker-
en rechter mouw. Na
afwerking te het
spUtje 1H CM. breed, en slaat naar den
naad toe over. De dubbele manchetten,
welke ge 28 c.M. lang en breed knipt,
kunt ge desverkiezend van katoen voor
zien. Ze worden aan den verkeerden kant
aangestikt, waartoe ge de mouwen onder
aan inrimpelt, namelijk de 8 c.M. tot den
naad en ook aan den anderen kant
6 cM. Het overige gedeelte blijft dus glad.
De manchet stikt ge op den goeden kant
over, waarna ge haar gelijktijdig op den
het brood op met zóóveel melk,
dat het een dikke pap is. onder voort
durend roeren, vöeg hierbij wat kaneel,
suiker en iets zout. Schil de appelen,
verwijder de Mokhulsen. wascb ze en set
se op met een bodempje kokend water
een handjevol goed gewasschen krenten,
een dun citroenschilletje en kook ze
vlug gaar, doch roer er niet in. Schud ze
af en toe. om aanbranden te voorkomen.
Vallen de appels uiteen, 't geen door
niet roeren, doch enkel schudden het
geval te, verwijder dan het citroenschil
letje, roer de suiker er door en klop het
geheel tot moes.
Smeer een vuurvast schoteltje in met
boter, leg laag om laag appelmoes en
broodpap, zóó. dat de onderste en boven
ste laag uit appelmoes bestaat. Stamp
de beschuit fijn, vermeng deze met suiker
en wat kaneel en leg dit in een vinger
dikke laag op de appelmoes. Giet daar
over heen een paar lepels gesmolten
boter en laat het schoteltje een half uur
in een matig warmen oven bruin worden.
oude
wat
wat
en
wat verzllver-
sel en heel fijn
Ijzerdraad of
zilverdraad,
zün verder de
gewenschte
benoodlgdbe-
den. maar
nnodmkehjk
zijn ze niet.
Er kan des
noods een ge
wone draad
garen gebruikt
worden om de
dingetjes op te
hangen, of dc
macaroni kan haar natuurlijke kleur be
ven verzilverd te
Waach de kastanjes, kruis ae, kook se
gaar in kokend water (ongeveer K uur)
en pel ze. Wrijf se ftfrf en vermeng se
met de gewasschen. gedekte dadels, do
rozijnen, de suiker en het citroensap.
Boor de appelen, schil se. leg se to een
vuurvasten schotel, en vul os met het
boven omschreven vulsel. Laat do sui
ker in het kokende water oplossen, laat
er de boter in smelten en giet dan de
vloeistof over de appelen. Zet den
schotel in den oven en braad do appe
len, tot ze zacht zijn; zorg echter, dat
se héél blijven en bedruip se van rijd tot
tijd met de vloeistof, die, wanneer het
noodig te, met wat water wordt aange
vuld.
Houd tenslotte zooveel vocht over, dat
de appelen in een strooperlg sausje
liggen.
No. 5265 is van grijze tweed, versierd
met astrakan of imitatie brïitschwanz.
De shawlkraag loopt geheel langs de slui
ting mee. wat bijdraagt tot bevordering
ven een slank silhouet. Tusschen haakjes
zij opgemerkt, dat. al moge ook van over
den oceaan berichten komen aanwaaien
omtrent andere vormen, 'edere vrouw
toch eenmaal slank wil zijn en blijven, al
was het alleen maar om ^p'les te kunnen
dragen." Het manteltje te overigens
uiterst eenvoudig. Een smalle ceintuur en
peeudo-zakken vormen de sobere versie
ring.
l’ «as®
rulte zijde, waarbij biesjes en strik van
donker fluweel aardig afsteken. Ruitvor
mige découpes versieren taille en rokje.
Voor zoo'n simpel japonnetje te het wer
kelijk nog niet noodig den rok langer te
dragen dan tot eenlge centimeters onder
de knie. In ons modderland zal een dage-
Hjksche dracht van heel lange rokken
waarschijnlijk wel nooit opgang maken.
Maarniets veranderlijker dan een
vrouw op het gebied van de model
kant doorstikt. Nu kan men de mouwen
instikken. De naden komen op elkaar.
Daarna stikt ge de mouw op de blouse
ovef. NU de kraag. Eerst worden onder
en bovenkraag aan den buitenkant op
K cM. gestikt, en daarna omgebaald,
waarna de onderkraag op de blouse
wordt gestikt. Daarna wordt de boven
kraag geheel aan den binnenkant van
do blouse tot aan net split opgeetfkl.
Nu worden de knoopsgaten op de daar
voor bestemde plaatsen togemaakt. en
tevens de knoopen aangezet. De blouse
kan zoowel open als gesloten gedragen
worden.
8 niet te groote appelen, b.v. belle
fleurs, 2 d.L room. 2 d_L melk (ook te
vervangen door 4 dL. melk), 80 gram
suiker, 4 eieren, 20 gr. amandelen.
jsenoodlgd:
4 el stof van
pLm. 70 c.M.
breed. 4 knoo
pen.
Voor bovenstaande blouse
maakt ge eerst van het
geheel een patroon, waar
na ge het op de buiten
lijnen uitknipt. Zooals bet plaatje toont,
beeft de blouse een -ugstuk Dit wordt
op het patroon door het gearceerde ge
deelte voorgesteld. Dit stuk kunt ge af
knippen, en daarna met de schouders
tegen elkaar leggen, zooals op het pa
troontje te aangegeven. Nadat ge het pa
troon geknipt hebt, legt ge het zoo voor-
deellg mogeljjk op de stof, waarna ge
alles met een naad uitknipt. Nu maakt
men aan beide kanten middenvoor een
inslag van één cM. en een zoom van 3
CM. naar den goeden kant, waarna ge
dezen H. cM. van ien kant af opstikt.
Drie cM. hiervan af maakt ge een vouw,
waarna ge een plooi tostlkt van een c.M.
breedte. Nu eerst kan men den bals den
jmsten vorm geven. Midden achter stikt ge
•en 8 oM. breeds zoom in. tor lengte
van pint. 20 iM., waarna deze plat wordt
gelegd. Het rugstuk te van dubbele stof,
zoodat ge het eene rugstuk eanstikt, en
het andere op den goeden zant opstikt.
De zijnaden, benevens de naden van de
belde mouwen, werkt ge af met r. platten
naad, waarna ge onder aan de blouse een
Mn cM. breed zoompje instikt. In de beide
mouwen wordt een spUtje geknipt, 8 c.M
handen vol geld uitgeven, om van die
teere glasversleringen te koopen. die zoo
zielig gauw uit elkaar vaUen als ze even
in de verdrukking komen.
Weet ge wat een blzonderd loonend
werkje is? Het maken van aardige blik
ken vormpjes voor onsen Kerstboom. Ge
woon blik te er te dik voor en te bovendien
te zwaar, om handig te verwerken. Maar
de dunne btonendeksels, die we o.a. vin
den in de voor IndlA verpakte blikken
met biscuits van Verkads, Slute of de
Lindeboom, vormen uitstekend materiaal
een diep vuurvast schoteltje, dat van te
voren met boter te togesmeerd Klop de
eieren tot wit en geel volkomen mrt
elkaar vermengd slJn, klop er de suiker
door en ten slotte de room met de melk
(of de enkele melk). Giet de vloeistof
over de appelen en set bet echoteltje
diehtgedekt in een matig warmen oven
tot de appelen goed gaar zijn en de
vloeistof veranderd te In een gebonden
massa. Bestrooi het echoteltje dan met
fijngesneden gepelde amandelen, die ut
den oven lichtbruin gebrand slJn. Zeef
er vóór het opdoen nog wat dooreengè*
mengde suiker en kaneel over.
1 geeft heel eenvoudige sterren,
gehouden, t Is nogal moeilijk *t
gaatje met een dikke naald in *t blik te
krijgen, zonder onze vingers pijn te doen,
maar er te wel een prlempje of iets der-
gelUks in huls. De kanten van het uit
geknipte blik zjjn zéér scherp. Denk er
aanl
Flg. 2 laat zien hoe er ardlge slingers
van kleine vierkantjes bUk gemaakt kun
nen worden. De hoeken worden wat omge
bogen en afwisselend wordt er een vier
kantje aangeregen en een stukje macaroni
of macaroni, kraal, blikje, kraal, maca
roni, enz. Wie wU, kan de macaroni ver
zilveren.
Flg 3, 4 en 5 geven verschillende kelk
en bloemvormen, die door ombuigen van
de z.g. blaadjes ontstaan. Hier en daar
een kraal of een stukje macaroni doen
de reet.
Flg. 6 te de afbeelding van een aardig
hangend bakje. Het vierkant, dat er voor
gebruikt wordt, te 4 cM. lang en breed,
anders kunnen de vouwen niet scherp
genoeg in het blik gedeukt worden. Onder
de huishoudelijke aangelegenheden leeren
zal. Zij ie niet bij haar moeder in de huis
houding, en van haar wordt in dK rich
ting derhalve niets verwacht. Dit is ver
keerd, omdat van dat „later” in vele
gevallen in de practljk nooit iets komt,
dat voldoende mag worden geacht Alles
Komt wel op zijn beentjes terecht, maar
een belangrijke schooi, die van aanpas-
ken In de huishouding, wordt er door
gemist.
.Ja, maar." zoo hoor ik al zeggen
de meisjes zooveel te dcen hebben
haar studie, kan van haar toch niet woi -
den gevergd, dat zj) ook nog zuilen doen,
alsof zij bij haar moeder in de leer zVn."
Toch kan het, door tel van kleinigheden.
Hebt ga meisjes in huls, die nog school
gaan? Wel laat ze om de beurt de weea
van tafeldekken hebben. Laat se ook. om
de beurt, de taak van tafel-a 't-kken
vervullen. Daar te de meld voor? Ook al Is
de meid er, en ook al zouden er twee
meiden in huis zijn, laat de kinderen
toch op die manier leeren meehelpen. Het
gaat niet om den aard van den arbeid,
maar om ’t de handerf-ult de mouwen ste
ken. Dat kan door honderd-en-Mn klei
nigheden. Op bepaalde dagen kan het
schoolgaande metejg heel goed haar eigen
bed en waschtafel ta orde brengen. Welke
die bepaalde dagen zijn? De dagen, dat
zU geen directe school-haast heeft. En
wat te er op tegen om haar af en toe in
de keuken de helpende hand te laten uit
staken? Er zijn heel wat meisjes, die
daar liefhebberij in hebben gekregen En
er zijn er .ook, die het als een pretje be
schouwden, hoe Jong zjj ook waren, ot
misschien wel Juist, omdat zjj de volle
ambitie harer Jonkheid nog bezaten, cin
bijv, des Zondags het maken van de
pudding voor haar rekening te nemen,
of het koffie zetten. Op den Zondag
morgen, als het niet aaders kon. ot
anders op Zaterdagmiddag. Het gaat
andermaal niet om de pudding, maar om
de wijze van aaapakkan, *t de handen uit
de maluwen steken In de huishouding. Een
ander voorbeeld: tav de huishouding te
moeder gewoon Zelf heel wat kleeren voor
de meisjes, die allen op school gaan en
middelbaar onderwijs genieten of een
andere studle-rlchtlng volgen, te maken.
De meisjes volgen die handlghelds-ma-
noeuvres altijd met veel belangstelling,
welke belangstelling liefhebberij kan wor
den door nu en dan. als de tijd het toe
laat, te laten meehelpen. De allereerste
oeginselen voor vrouweljjken huisarbeid
worden daarmede uitgewerkt, met goede
en practteche resultaten.
Zoo aUn er tal van kleinigheden, welke
voor het latere leven belangrijke factoren
zjjn. De meeste huismoeders voelen zelf
wel aan. waarin die kleinigheden be
staan. Door ze niet te laten voorbijgaan,
bewijzen zU haar kinderen, de meisjes, een
dienst voor haar later leven, al spreekt
het van zelf, dat het voor het latere
leven bij deze kleinigheden niet blijven
mag.
Als onze Jonge meisjes niet studeeren,
schijnt er tegenwoordig zóó over te wor
den geredeneerd, dat er toch eigenlijk
tets aan moet haperen. Kijk maar eens
naar de Lycea, naar de eerste klassen ten
minste. En hebt ge In de plaats uwer in
woning geen onderwijsinrichting als de
genoemde, laat uw oogen en gedachten
dan even gaan over wat er zoo al niet
mede op één lijn, dan toch In de naolj-
held ervan kan worden gesteld. Het itao
niet ontkend worden, dat heel wat meisjes
meer dan gewoon onderwijs genieten, en
dat te toe te juichen. WU hebben onze
scholen en nooit kan genoeg worden vol
daan aan de wenscheUjkheld. dat ook o»
meisjes, die niet verder of af-studeeren.
aooveel mogelUk een goede en flink door-
gezette ontwikkeling krijgen.
Toch is er een „maar" bU. en He
daarvoor eens naar de middelbare scho
len of vraag er leeraren en leeraressen
eens naar. Heel wat meisjes volgen dat
onderwijs, terwijl zü er volgens haar
aanleg niet thuis hooren. Zfj kunnen
niet mee. remmen de anderen: zjj zou
den beter geschikt zjjn voor iets anders
in de maatschappij; voor huishoudschool;
voor vakschool; voor kunst-ambachts-
•chool; voor maatschappelijk werk, enz
Laten wl) ons echter haasten hieraan
toe te voegen, dat dit laatste allerminst
een stempel van minderwaardigheid sou
met zich dragen. Dat denke men vooral
niet, want het te niet zoo. Alleen: het
vraagt tets anders, het etecht anderen
aanleg en geeft meer directe kans van
slagen, omdat er eer een practteche le
venskans aan vast zit. Overigens, de schif
ting komt doorgaan» van. zelf. Zie maar
weer eens naar de genoemde middelbare
scholen. Het aantal leerlingen te in de
tweede klassen al aanmerkelijk geslonken.
In de derde nog al meer. En ta de vierde
on hoogere klassen te de natuurlijke dun
ning een voldongen feit geworden. Waar
te ds rest gebleven? Die is een andere
richting uitgegaan, omdat men die andere
als de betere moest aanvaarden. Had dat
tijdverlies niet kunnen worden voor
komen? Had het niet kunnen worden ver
meden? Zeker, al te ook waar, dat men de
teleurstelling lang niet altijd kan voor
uitzien. De teleurstelling! Want voor velen
te het oen teleurstelling, wanneer het
meisje niet de studierichting uit kan,
welke men voor haar had gehoopt. Nog-
eens: er zijn voor de meisjes tel van
andere richtingen, waarin later zij. juist
als vrouw, onnoemoaar veel sullen kun
nen presteeren. Het zou er voor ae maat
schappij slecht uiteten, wanneer alle
meisjes tot haar negentiende en twintig
ste Jaar nur school zouden blijven gaan,
In de beteekenis, welke onder dat school
gaan wordt verstaan.
Hoe ook de richting te, welke voor en
door bet meisje wordt Ingeslagen, vast
staat, dat veel meer moet worden gelet op
haar huishoudelijke gedragingen. Van een
meisje, dat niet in de huishouding te. ol
binnen atzlenbaren tijd gaan zal, wordt
soo vaak verondersteld, dat zij later wel
Linnen of zijden bedspreien, bewerkt
met bloemen, zijn op het oogenblik zeer
In trek.
Het maken van een bedsprei is een
werk, dat zUn waarde houdt.
bedsprei kan door iedereen ge
worden; veel handwerkkennte
komt er niet bij te pas, alleen een oeetje
liefhebberij en natuurlijk, hoe zuiverder
en netter wjj werken, hoe mooier het
resultaat.
Wé maken de sprei bijvoorbeeld van
geel linnen; dat is sterk en kan goed
gewasschen worden.
We bewerken haar met wol In de kleu
ren petunia, mauve, blauw, geel en
groen, met hier en daar wat zwart.
WU hebben noodig el geel linnen
van 137 breed. 12 strengetjes zwarte
wol, 7 strengetjes licht, 7 strengetjes
donker petunia, (we kunnen ook clclame-
rood nemen), 9 strengetjes licht, 9 strenge
tjes donkerblauw, 8 strengetjes geel. 8
strengetjes oranje, 8 strengetjes donker
Jade groen en 3 licht.
Het kleed of de bedsprei te
vierkant: 240 bU 240.
We knippen eerst een strook linnen
van de bestaande breedte, dus 137 H:
het mag dus ook 120 breed zjjn en
lang 240. Vervolgens nog precies zoo’n
strook; deze wordt middendoor geknipt,
dus 240 x 80 pl.m.
Nu naaien we deze helften langs de
beide zelfkanten van het stuk met volle
breedte.
WU krijgen dus een breed stuk in het
midden en verdeelen het linnen to 25
vierkanten: 5x5 van 43.5 cM.
Trek of rijg de verdeellUnen op het
goed.
Zorg er voor dat de rand In de rond
te overal even breed te.
de omgesla
gen drie-
hoeken
wordt stuf een
draadje geben-
den en daar-
aan wordt het
ophangkoordje
bevestigd. Het
ronde hangertje
wordt afge
werkt met fij
ne kralen en In
*t midden van
de opening een
blik. Glazen
Werk alle vierkanten rondaas met den
kettingsteek in zwart.
Breng nu de bloemen ritet
papier over op het kleed, de tndeeling
zooals de teekenlng aangeeft, alle naar
één richting.
De buitenste steken van dé groote
bloem zUn donker petunia, en de middel
ste Ucht mauve, donker blauw voor da
8 Fransche knoopen in bet midden.
Gebruik voor de ronde bloem de donker
blauwe wol. Steek van den mlddeteten cir
kel naar den buitencirkel en gebruik
daarvoor lichtblauw.
Gele Fransche knoopen In bet midden.
De volgende groote bloem te gewerkt
met een madelief jessteek; gebruik donker
mauve.
De -kleine bloem wordt
madeliefjessteek bewerkt.
Voor de bladeren gebruiken we licht
en donker Jade-groen.
We zorgen er voor nogal los te wer
ken en ter voorkoming, dat de wol dun
wordt door het vele doorhalen, nemen we
korte draden.
Als alles klaar te, strijken we de bed
sprei met een voéhtigen doek aan den
verkeerden kant op.
We drukken Ucht met een heet ijzer,
daarna halen we den doek er af en
strijken aan denzelfden kant (dan ver
keerden kant dus) nog eens met een
warmen bout.
De zoom wordt rondom op gelijke
breedte met den kettingsteek in zwart,
sluitend aan de ruiten, gewerkt.
Deze zelfde bedsprei kunnen we ook
van zijde maken met zUde geborduurd.
Indien de zijde te smal te, maken w»
meerdere banen naast elkaar.