I f4? ‘fa Kalk in het voedsel t W 11 Bi 2: .Wat dra&en wij’s middays? Laat ze meedoen Geborduurde bedsprei {Blouse met Schillerkraag voor jongens van pl.m. 17 jaar 1 .Wat nieuws voor onzen Kerstboom Recepten voor ae keuken T’ -Q r wij IK P?t K f pi li De handen uitsteken <1 i umiooK Vt*vm 1 te m V - - I' Appelaeboteltje I OVERNEMING UIT DEZE WrmWTWW ZONDEK TOESTEMMING VERBODEN Bereiding: ien AppebchoteHje IÏI Bereiding: I Appetoebeieltje II Bereiding: "8 5257 ia een aardig toiletje van ge- Boor d- appelen, schil se en leg ae In CATHARINA A i PO LA. K. I r carbon* <u MARIE HOLLAND In oranje precies (Op vtnotk) den en daar- o L I o in plaats spUtje 1H CM. Q V i r DINT. s? I i i i houden, worden. manheer, zijn het toch alle geprepareerde omhulsels van duin- en dalbewoners. Onze maakt an ch ide uk OU de le an Nu de Sint Nlcolaas-vreugde alweer op den achtergrond geraakt, richten al onze gedachten zich als vanzelf op 1 heerlijke Kerstfeest, dat ons mei al zijn liefelijke gedachten, weer als leder Jaar. ons stal letje en onzen Kerstboom zal brengen. Wat een feest, om met onze kinderen alles voor te bereiden en zooveel mogelijk de versiersels voor den boom ze'f te ma ken 1 Werkelijk, het is niet noodig, dat we Goed succes en prettige Kerstdagen met uw kleu ters! Eenlge sneetjes oud brood, dubbel zoo veel Appelmoes, Krenten. Suiker, Kaneel, Boter, Melk, Zout. Beschuit. Wanneer een kip niet voldoende kalk krijgt, legt zU eieren zonder schaal. Een kip met een gebroken poot legt eveneens eieren zonder schaal, omdat de kalk, welke noodig is om het been te doen gon risen, wordt onttrokken aan het bloed. Voor bet vormen der eierenschalen blijft daardoor niet voldoende kalk over. 8 middelmatig groote zure appelen. Voor het vulsel: 8 kastanjes. 8 dadels, 18 sul- tana-roaljnen, 20 gr. suiker, sap van H citroen. Voor het bereiden: 75 gr. suiker, 40 gr. boter, 1 d.L. water. Flg- 5287 is van donkerblauw velottrs, afgezet met een UchtgrUzen rand, die in I i Tig plat lot t* BB n k n .als cbor 0. m idet sta. ht- dlg W. nte er. ran rt- ler es en ge Een schaar, kralen, -macaroni Jij De mensch kan kalk in het voedsel niet missen. Een voor leeken vatbaar be wijs is, dat naarmate bij schoolkinderen de tanden slechter worden, ook het lichaamsgewicht en de lichaamslengte ver minderen. Opmerkelijk is daarbij, dat zij ook geestelijk minder presteeren. Zoowel voor de ontwikkeling van de tanden als voor die der beenderen is kalk noodig. Laten we eans nagaan welke vormen te maken On. Voor een klei» boompje ma ken te ge klein, voor een groeten boom nemen we ones maten tanchor. Onze teekening laat een paar smaaa- volle, doch eenvoudige mantels zien, die we heel goed zelf kunnen maken met de hulp van een goed patroon. schulpen geknipt te. Als bont nomen we natuurlijk een geverfd haasje. De goed- koopere bontsoorten dragen allemaal zeer weidsche namen, maar op de keper be- schouwd, verzekerde mij laatst een bont- kleln grillig vormpje van kralen voldoen t best. Deze werkjes geven werkelijk voldoe ning. omdat 1 blik zoo aardig t Ucht weer kaatst. Bovendien hebben se boven eigen gemaakte papieren versiersels vóór, dat ze onbrandbaar zijn en dat te. vooral waar kinderen zijn, van veel belang. wt- vanaf den naad, ter lengte van 10 c. M. Het spUtje moet aan den ach terkant vallen, zoodat ge on derscheid moet ma ken tusschen Unker- en rechter mouw. Na afwerking te het spUtje 1H CM. breed, en slaat naar den naad toe over. De dubbele manchetten, welke ge 28 c.M. lang en breed knipt, kunt ge desverkiezend van katoen voor zien. Ze worden aan den verkeerden kant aangestikt, waartoe ge de mouwen onder aan inrimpelt, namelijk de 8 c.M. tot den naad en ook aan den anderen kant 6 cM. Het overige gedeelte blijft dus glad. De manchet stikt ge op den goeden kant over, waarna ge haar gelijktijdig op den het brood op met zóóveel melk, dat het een dikke pap is. onder voort durend roeren, vöeg hierbij wat kaneel, suiker en iets zout. Schil de appelen, verwijder de Mokhulsen. wascb ze en set se op met een bodempje kokend water een handjevol goed gewasschen krenten, een dun citroenschilletje en kook ze vlug gaar, doch roer er niet in. Schud ze af en toe. om aanbranden te voorkomen. Vallen de appels uiteen, 't geen door niet roeren, doch enkel schudden het geval te, verwijder dan het citroenschil letje, roer de suiker er door en klop het geheel tot moes. Smeer een vuurvast schoteltje in met boter, leg laag om laag appelmoes en broodpap, zóó. dat de onderste en boven ste laag uit appelmoes bestaat. Stamp de beschuit fijn, vermeng deze met suiker en wat kaneel en leg dit in een vinger dikke laag op de appelmoes. Giet daar over heen een paar lepels gesmolten boter en laat het schoteltje een half uur in een matig warmen oven bruin worden. oude wat wat en wat verzllver- sel en heel fijn Ijzerdraad of zilverdraad, zün verder de gewenschte benoodlgdbe- den. maar nnodmkehjk zijn ze niet. Er kan des noods een ge wone draad garen gebruikt worden om de dingetjes op te hangen, of dc macaroni kan haar natuurlijke kleur be ven verzilverd te Waach de kastanjes, kruis ae, kook se gaar in kokend water (ongeveer K uur) en pel ze. Wrijf se ftfrf en vermeng se met de gewasschen. gedekte dadels, do rozijnen, de suiker en het citroensap. Boor de appelen, schil se. leg se to een vuurvasten schotel, en vul os met het boven omschreven vulsel. Laat do sui ker in het kokende water oplossen, laat er de boter in smelten en giet dan de vloeistof over de appelen. Zet den schotel in den oven en braad do appe len, tot ze zacht zijn; zorg echter, dat se héél blijven en bedruip se van rijd tot tijd met de vloeistof, die, wanneer het noodig te, met wat water wordt aange vuld. Houd tenslotte zooveel vocht over, dat de appelen in een strooperlg sausje liggen. No. 5265 is van grijze tweed, versierd met astrakan of imitatie brïitschwanz. De shawlkraag loopt geheel langs de slui ting mee. wat bijdraagt tot bevordering ven een slank silhouet. Tusschen haakjes zij opgemerkt, dat. al moge ook van over den oceaan berichten komen aanwaaien omtrent andere vormen, 'edere vrouw toch eenmaal slank wil zijn en blijven, al was het alleen maar om ^p'les te kunnen dragen." Het manteltje te overigens uiterst eenvoudig. Een smalle ceintuur en peeudo-zakken vormen de sobere versie ring. l’ «as® rulte zijde, waarbij biesjes en strik van donker fluweel aardig afsteken. Ruitvor mige découpes versieren taille en rokje. Voor zoo'n simpel japonnetje te het wer kelijk nog niet noodig den rok langer te dragen dan tot eenlge centimeters onder de knie. In ons modderland zal een dage- Hjksche dracht van heel lange rokken waarschijnlijk wel nooit opgang maken. Maarniets veranderlijker dan een vrouw op het gebied van de model kant doorstikt. Nu kan men de mouwen instikken. De naden komen op elkaar. Daarna stikt ge de mouw op de blouse ovef. NU de kraag. Eerst worden onder en bovenkraag aan den buitenkant op K cM. gestikt, en daarna omgebaald, waarna de onderkraag op de blouse wordt gestikt. Daarna wordt de boven kraag geheel aan den binnenkant van do blouse tot aan net split opgeetfkl. Nu worden de knoopsgaten op de daar voor bestemde plaatsen togemaakt. en tevens de knoopen aangezet. De blouse kan zoowel open als gesloten gedragen worden. 8 niet te groote appelen, b.v. belle fleurs, 2 d.L room. 2 d_L melk (ook te vervangen door 4 dL. melk), 80 gram suiker, 4 eieren, 20 gr. amandelen. jsenoodlgd: 4 el stof van pLm. 70 c.M. breed. 4 knoo pen. Voor bovenstaande blouse maakt ge eerst van het geheel een patroon, waar na ge het op de buiten lijnen uitknipt. Zooals bet plaatje toont, beeft de blouse een -ugstuk Dit wordt op het patroon door het gearceerde ge deelte voorgesteld. Dit stuk kunt ge af knippen, en daarna met de schouders tegen elkaar leggen, zooals op het pa troontje te aangegeven. Nadat ge het pa troon geknipt hebt, legt ge het zoo voor- deellg mogeljjk op de stof, waarna ge alles met een naad uitknipt. Nu maakt men aan beide kanten middenvoor een inslag van één cM. en een zoom van 3 CM. naar den goeden kant, waarna ge dezen H. cM. van ien kant af opstikt. Drie cM. hiervan af maakt ge een vouw, waarna ge een plooi tostlkt van een c.M. breedte. Nu eerst kan men den bals den jmsten vorm geven. Midden achter stikt ge •en 8 oM. breeds zoom in. tor lengte van pint. 20 iM., waarna deze plat wordt gelegd. Het rugstuk te van dubbele stof, zoodat ge het eene rugstuk eanstikt, en het andere op den goeden zant opstikt. De zijnaden, benevens de naden van de belde mouwen, werkt ge af met r. platten naad, waarna ge onder aan de blouse een Mn cM. breed zoompje instikt. In de beide mouwen wordt een spUtje geknipt, 8 c.M handen vol geld uitgeven, om van die teere glasversleringen te koopen. die zoo zielig gauw uit elkaar vaUen als ze even in de verdrukking komen. Weet ge wat een blzonderd loonend werkje is? Het maken van aardige blik ken vormpjes voor onsen Kerstboom. Ge woon blik te er te dik voor en te bovendien te zwaar, om handig te verwerken. Maar de dunne btonendeksels, die we o.a. vin den in de voor IndlA verpakte blikken met biscuits van Verkads, Slute of de Lindeboom, vormen uitstekend materiaal een diep vuurvast schoteltje, dat van te voren met boter te togesmeerd Klop de eieren tot wit en geel volkomen mrt elkaar vermengd slJn, klop er de suiker door en ten slotte de room met de melk (of de enkele melk). Giet de vloeistof over de appelen en set bet echoteltje diehtgedekt in een matig warmen oven tot de appelen goed gaar zijn en de vloeistof veranderd te In een gebonden massa. Bestrooi het echoteltje dan met fijngesneden gepelde amandelen, die ut den oven lichtbruin gebrand slJn. Zeef er vóór het opdoen nog wat dooreengè* mengde suiker en kaneel over. 1 geeft heel eenvoudige sterren, gehouden, t Is nogal moeilijk *t gaatje met een dikke naald in *t blik te krijgen, zonder onze vingers pijn te doen, maar er te wel een prlempje of iets der- gelUks in huls. De kanten van het uit geknipte blik zjjn zéér scherp. Denk er aanl Flg. 2 laat zien hoe er ardlge slingers van kleine vierkantjes bUk gemaakt kun nen worden. De hoeken worden wat omge bogen en afwisselend wordt er een vier kantje aangeregen en een stukje macaroni of macaroni, kraal, blikje, kraal, maca roni, enz. Wie wU, kan de macaroni ver zilveren. Flg 3, 4 en 5 geven verschillende kelk en bloemvormen, die door ombuigen van de z.g. blaadjes ontstaan. Hier en daar een kraal of een stukje macaroni doen de reet. Flg. 6 te de afbeelding van een aardig hangend bakje. Het vierkant, dat er voor gebruikt wordt, te 4 cM. lang en breed, anders kunnen de vouwen niet scherp genoeg in het blik gedeukt worden. Onder de huishoudelijke aangelegenheden leeren zal. Zij ie niet bij haar moeder in de huis houding, en van haar wordt in dK rich ting derhalve niets verwacht. Dit is ver keerd, omdat van dat „later” in vele gevallen in de practljk nooit iets komt, dat voldoende mag worden geacht Alles Komt wel op zijn beentjes terecht, maar een belangrijke schooi, die van aanpas- ken In de huishouding, wordt er door gemist. .Ja, maar." zoo hoor ik al zeggen de meisjes zooveel te dcen hebben haar studie, kan van haar toch niet woi - den gevergd, dat zj) ook nog zuilen doen, alsof zij bij haar moeder in de leer zVn." Toch kan het, door tel van kleinigheden. Hebt ga meisjes in huls, die nog school gaan? Wel laat ze om de beurt de weea van tafeldekken hebben. Laat se ook. om de beurt, de taak van tafel-a 't-kken vervullen. Daar te de meld voor? Ook al Is de meid er, en ook al zouden er twee meiden in huis zijn, laat de kinderen toch op die manier leeren meehelpen. Het gaat niet om den aard van den arbeid, maar om ’t de handerf-ult de mouwen ste ken. Dat kan door honderd-en-Mn klei nigheden. Op bepaalde dagen kan het schoolgaande metejg heel goed haar eigen bed en waschtafel ta orde brengen. Welke die bepaalde dagen zijn? De dagen, dat zU geen directe school-haast heeft. En wat te er op tegen om haar af en toe in de keuken de helpende hand te laten uit staken? Er zijn heel wat meisjes, die daar liefhebberij in hebben gekregen En er zijn er .ook, die het als een pretje be schouwden, hoe Jong zjj ook waren, ot misschien wel Juist, omdat zjj de volle ambitie harer Jonkheid nog bezaten, cin bijv, des Zondags het maken van de pudding voor haar rekening te nemen, of het koffie zetten. Op den Zondag morgen, als het niet aaders kon. ot anders op Zaterdagmiddag. Het gaat andermaal niet om de pudding, maar om de wijze van aaapakkan, *t de handen uit de maluwen steken In de huishouding. Een ander voorbeeld: tav de huishouding te moeder gewoon Zelf heel wat kleeren voor de meisjes, die allen op school gaan en middelbaar onderwijs genieten of een andere studle-rlchtlng volgen, te maken. De meisjes volgen die handlghelds-ma- noeuvres altijd met veel belangstelling, welke belangstelling liefhebberij kan wor den door nu en dan. als de tijd het toe laat, te laten meehelpen. De allereerste oeginselen voor vrouweljjken huisarbeid worden daarmede uitgewerkt, met goede en practteche resultaten. Zoo aUn er tal van kleinigheden, welke voor het latere leven belangrijke factoren zjjn. De meeste huismoeders voelen zelf wel aan. waarin die kleinigheden be staan. Door ze niet te laten voorbijgaan, bewijzen zU haar kinderen, de meisjes, een dienst voor haar later leven, al spreekt het van zelf, dat het voor het latere leven bij deze kleinigheden niet blijven mag. Als onze Jonge meisjes niet studeeren, schijnt er tegenwoordig zóó over te wor den geredeneerd, dat er toch eigenlijk tets aan moet haperen. Kijk maar eens naar de Lycea, naar de eerste klassen ten minste. En hebt ge In de plaats uwer in woning geen onderwijsinrichting als de genoemde, laat uw oogen en gedachten dan even gaan over wat er zoo al niet mede op één lijn, dan toch In de naolj- held ervan kan worden gesteld. Het itao niet ontkend worden, dat heel wat meisjes meer dan gewoon onderwijs genieten, en dat te toe te juichen. WU hebben onze scholen en nooit kan genoeg worden vol daan aan de wenscheUjkheld. dat ook o» meisjes, die niet verder of af-studeeren. aooveel mogelUk een goede en flink door- gezette ontwikkeling krijgen. Toch is er een „maar" bU. en He daarvoor eens naar de middelbare scho len of vraag er leeraren en leeraressen eens naar. Heel wat meisjes volgen dat onderwijs, terwijl zü er volgens haar aanleg niet thuis hooren. Zfj kunnen niet mee. remmen de anderen: zjj zou den beter geschikt zjjn voor iets anders in de maatschappij; voor huishoudschool; voor vakschool; voor kunst-ambachts- •chool; voor maatschappelijk werk, enz Laten wl) ons echter haasten hieraan toe te voegen, dat dit laatste allerminst een stempel van minderwaardigheid sou met zich dragen. Dat denke men vooral niet, want het te niet zoo. Alleen: het vraagt tets anders, het etecht anderen aanleg en geeft meer directe kans van slagen, omdat er eer een practteche le venskans aan vast zit. Overigens, de schif ting komt doorgaan» van. zelf. Zie maar weer eens naar de genoemde middelbare scholen. Het aantal leerlingen te in de tweede klassen al aanmerkelijk geslonken. In de derde nog al meer. En ta de vierde on hoogere klassen te de natuurlijke dun ning een voldongen feit geworden. Waar te ds rest gebleven? Die is een andere richting uitgegaan, omdat men die andere als de betere moest aanvaarden. Had dat tijdverlies niet kunnen worden voor komen? Had het niet kunnen worden ver meden? Zeker, al te ook waar, dat men de teleurstelling lang niet altijd kan voor uitzien. De teleurstelling! Want voor velen te het oen teleurstelling, wanneer het meisje niet de studierichting uit kan, welke men voor haar had gehoopt. Nog- eens: er zijn voor de meisjes tel van andere richtingen, waarin later zij. juist als vrouw, onnoemoaar veel sullen kun nen presteeren. Het zou er voor ae maat schappij slecht uiteten, wanneer alle meisjes tot haar negentiende en twintig ste Jaar nur school zouden blijven gaan, In de beteekenis, welke onder dat school gaan wordt verstaan. Hoe ook de richting te, welke voor en door bet meisje wordt Ingeslagen, vast staat, dat veel meer moet worden gelet op haar huishoudelijke gedragingen. Van een meisje, dat niet in de huishouding te. ol binnen atzlenbaren tijd gaan zal, wordt soo vaak verondersteld, dat zij later wel Linnen of zijden bedspreien, bewerkt met bloemen, zijn op het oogenblik zeer In trek. Het maken van een bedsprei is een werk, dat zUn waarde houdt. bedsprei kan door iedereen ge worden; veel handwerkkennte komt er niet bij te pas, alleen een oeetje liefhebberij en natuurlijk, hoe zuiverder en netter wjj werken, hoe mooier het resultaat. Wé maken de sprei bijvoorbeeld van geel linnen; dat is sterk en kan goed gewasschen worden. We bewerken haar met wol In de kleu ren petunia, mauve, blauw, geel en groen, met hier en daar wat zwart. WU hebben noodig el geel linnen van 137 breed. 12 strengetjes zwarte wol, 7 strengetjes licht, 7 strengetjes donker petunia, (we kunnen ook clclame- rood nemen), 9 strengetjes licht, 9 strenge tjes donkerblauw, 8 strengetjes geel. 8 strengetjes oranje, 8 strengetjes donker Jade groen en 3 licht. Het kleed of de bedsprei te vierkant: 240 bU 240. We knippen eerst een strook linnen van de bestaande breedte, dus 137 H: het mag dus ook 120 breed zjjn en lang 240. Vervolgens nog precies zoo’n strook; deze wordt middendoor geknipt, dus 240 x 80 pl.m. Nu naaien we deze helften langs de beide zelfkanten van het stuk met volle breedte. WU krijgen dus een breed stuk in het midden en verdeelen het linnen to 25 vierkanten: 5x5 van 43.5 cM. Trek of rijg de verdeellUnen op het goed. Zorg er voor dat de rand In de rond te overal even breed te. de omgesla gen drie- hoeken wordt stuf een draadje geben- den en daar- aan wordt het ophangkoordje bevestigd. Het ronde hangertje wordt afge werkt met fij ne kralen en In *t midden van de opening een blik. Glazen Werk alle vierkanten rondaas met den kettingsteek in zwart. Breng nu de bloemen ritet papier over op het kleed, de tndeeling zooals de teekenlng aangeeft, alle naar één richting. De buitenste steken van dé groote bloem zUn donker petunia, en de middel ste Ucht mauve, donker blauw voor da 8 Fransche knoopen in bet midden. Gebruik voor de ronde bloem de donker blauwe wol. Steek van den mlddeteten cir kel naar den buitencirkel en gebruik daarvoor lichtblauw. Gele Fransche knoopen In bet midden. De volgende groote bloem te gewerkt met een madelief jessteek; gebruik donker mauve. De -kleine bloem wordt madeliefjessteek bewerkt. Voor de bladeren gebruiken we licht en donker Jade-groen. We zorgen er voor nogal los te wer ken en ter voorkoming, dat de wol dun wordt door het vele doorhalen, nemen we korte draden. Als alles klaar te, strijken we de bed sprei met een voéhtigen doek aan den verkeerden kant op. We drukken Ucht met een heet ijzer, daarna halen we den doek er af en strijken aan denzelfden kant (dan ver keerden kant dus) nog eens met een warmen bout. De zoom wordt rondom op gelijke breedte met den kettingsteek in zwart, sluitend aan de ruiten, gewerkt. Deze zelfde bedsprei kunnen we ook van zijde maken met zUde geborduurd. Indien de zijde te smal te, maken w» meerdere banen naast elkaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 7