DE NIEUWE ENCYCLIEK VAN k Z.H. PAUS PIUS XI De eerste steenlegging voor hét Philosophicum te Warmond eladzijde 1 TWEEDE BLAD van moet feschieden. den H. Vader. van 3 1 Haarlem ver- MAANDAG 23 DECEMBER 1929 De les voor de Katholieke Actie. ti autoriteiten. i en Voor den werkenden stand. volgend? in het VaUcnan I I I I J I I I Zoolals reeds In bet kort is gemeld, heeft Z. D. de Paus een nieuwe Encycliek ultge- Z.D.H. de.Bisschap van richt de plechtigheid. Groote belanf- DE EERSTE STEENLEGGING TAM BET FHILI’OPHICUM TB WARMOND Da teeqpaak wb Mgr. M, f, *L TaMdft Anno MCMXX1X Domini me posult Illustrtesimus ac Reverendlsslmus Doniinus Joannes, Dominlcua, Joseph Aengenent Eplscopus Harlemensls in Semlnario Warmundum per quinque Fere Lustra philosophlae professor Ad XU Kal. Jun. klasse- boven k ra 'een, de voorbeelden ovei wegen van Hem. die Ier wereld den vrede bracht en dezen als een srfdeel achterliet: „Mijn vrede geef Ik u- Dezen waren vrede bidden Wfl u. Eerbied waardige Broeders, van gansener harte toe op dezen eigen dag. waarop, door Gods goed heid het vijftigste jaar van Ons priester, schap wordt voltooid; en bU het naderen van dat overzoete feest der Geboorte van Onzen Heer Jezus Christus, dat het myste rie des vredes kan worden genoemd, smee- ken Wij dien vrede af, met vurig gebed, van Hem, die als Vorst des Vredes begroet werd. En met deze gevoelens, het hart verheven in blijde en vaste hope, verleenen Wij aan U, Eerbiedwaardige Broeders, en aan uwe geestelijkheid en uw volk, dat is aan Onze geheele zoo beminde Katholieke gemeen, .chap, als een onderpand van goddelijke gun sten en van Onze welwillendheid, met de grootste liefde in den Heer den Apostoll- schen Zegen. der wereld, in diepe afzondering terüggetrok- DE EERSTE STEENLEGGING VAN HET PHILISOFHTCUM TE WARMOND Z. D. H. de Bisschep van Haarlem zegent den steen Even na 12 uilr, nadat zich de eerwaarde theologanten, genoodlgden en belangstellen den bereids hadden opgesteld op de plaats, I waar de plechtigheid zal geschieden, ver schijnt Z D. H. Mgr. Aengenent, - srgese-d van den hoogeerw. beer Mgr. H. J. M_ Tas kin. president van het Groot-Seminarie; den secretaris van bet bisdom, den zeereerw. geschiedt: Deze Apostolische Stoel die met het woord likwljls de geestelijke oefeningen heeft aan bevolen beeft de geloovlgen ook lang reeds -ngt het voorbeeld en met gezag onderwezen Ioor de weldsche Vatlcaansche gebouwen ge durende eenlge dagen In een heiligdom var overweging en gebed te veranderen. Deze gewoonte hebben Wij met groots blijdschap en troost nervat. En, opdat Wü dezen troost en vreugd èn aan Ons èn aan hen. die dicht ‘>lj Ons zijn, mogen bereiden, bevelen Wü om te voldoen aan een algemeen verlangen reeds nu. dat telken jare de geestelijke Oefe ningen In dit Huis zullen gehouden worden Kerstboodschap. Op dere wijze Eerbiedwaardige Broeders zal uit de geestelijke oefeningen, wanneer zij overal en In alle rangen van de Christe lijke gemeenschap zullen zijn doorgedrongen en Ijverig worden beoefend een Geestelijke hergeboorte volgen: de godsvrucht zal wor den gevoed, de godsdienstzin zal nieuw Ie- ven krijgen, een vruchtbaar apostolaat ra’ zich ontplooien en eindelijk zal er vrede heerschen onder de individuen en In de maatschappij. Toen bij 't zwijgen van den klaren heme’ en van de aarde, de nacht het midden van zijn baan bereikte, verscheen in het geheim en verre van het gewoel der menschen, het eeuwige Woord des Vaders, na de tnensche- UJke natuur te hebben aangenomen, aan de stervelingen en door Je luchten weerklank de hemelsche hymne- ..Glorie In den hooge aan God, en vrede op aarde aan de men schen van goeden wil Deze blijde aankondiging van den christe- lijken vrede: Christus’ vrede tn Chris tus’ rijk tot uitdrukking brengend het hoogste verlangen van Ons Apostolisch hart waarop met groote kracht. Ons streven en Onze arbeid zijn gericht, zal ten zeerste tref fen het gemoed van die geloovlgen, welke verwijderd van het gewoel en de ijdelheden Er is reden om woorden te uiten van ta nige dankbaarheid. In de eerste plaats aan God. den gever van alle goede gaven. Die de noodzakelijkheid heeft gebracht om dit ge bouw te stichten. Hjj schenkt Zijnen vegan, door het verhoogen der priesterroepingen en een heerlijk opleven van katholiciteit. U. hoogeerw. president, hebt In uw ope ningswoord herinnerd aan een opleving tn den nieuwen tijd. Over éénzrat bep Jk ten zeerste verheugd: de noodzakelijkheid om een derde seminarie hier té stichten. Daaruit blijkt het heerlijk getal roepingen in ons dio cees. Welk een uitbreiding In de laatste 31 jaar, dat ik zelf het priesterschap bezit, den uitgedragen in het openbare leven naar Zelf ben ik getuige geweest van de eerst» Hoe de oefeningen te doen. Maar, om oe blijde vruchten te plukken van de geestelijke oefeningen, die wij haald hebben, moet men zich er op tosleg- gen met den noodlgen Ijver, want Indien men slechts uit sleur doet, of traag, of lus teloos die geestelijke oefeningen worden ge houden. zal men er voorzeker weinig of geen nut uit trekken. Daarom is het voor alles noodlg, dat men in stilte zijn hart richt op heilige overwe gingen, alle zorgen en bekommeringen van bet dagelijksch leven op zij zet. want gelijk duidelijk het gouden boekje „Over de Na volging van Christus” leert: Un stilzwijgen en rust gaat de vrome ziel vooruit". Hoe zeer wij ze dan ook prijzen en meenen dat' ze met alle mogelijke herderlijke zorgen bevor derd moeten worden, omdat God ze met den grootsten zegen begunstigt die heilige overwegingen. welke voor een groote me nigte In h*» openhaar worden gehouden het meest van al dringen Wij aan op geestelijke oefeningen, die „gesloten" genoemd wordn. waardoor de mensch gemakkelijker wordt af gehouden van den omgang met de schep selen en de verstrooide krachten der ziel dwingt cm a’leen met rich en voor God bezig te zijn, in bet beaebouwen der eeuwige Het nat van dit geneesmiddel Meer nog echter bereiken deze vrome af zonderingen, welke, daar zij den geest van den mensch dwingen er zich op toe te leggen om datgene waarover hij denkt, wat hj) zegt of doet, scherper te onderzoeken en Ijveriger te bezien, op bewonderenswaardlge wijze de a paenschelljke eigenschappen te hulp komen - zoodat In deze buitengewone oefenschool van den geest, dezen gewoon raakt de zaken rijpe lijk te overwegen en op een zuivere weeg schaal af te wegen, de wil krachtdadig wordt versterkt, de begeerlijkheden door de leiding van het verstand worden beheerscht. de men- schelijke levensuitingen, in overeenstemming gebracht met de overweging van den geest, krachtig worden gedwongen tot een zeker richtsnoer en regel, tenslotte de ziel haar oorspronkelijke adeldom en hoogte bereikt zooals met een kemachtlge vergelijking de heilige Paus Gregorius in zijn Pastorale ver duidelijkt. Bovendien, zich oefenend in geestelijke overwegingen, wordt niet alleen „de geest zich verblijdend in den Heer, opgewekt door zekeren prikkel der eenzaamheid en gesterkt door onuitsprekelijke vervoeringen.” zooals wijselijk de H. Eucherlus. bisschop van Lyon getuigt, maar ook door de Goddelijke vrij gevigheid tot die hemelsche spijze genoodlgd waarvan Lactantius zegt: ..want er Is geen zoeter spijze voor de ziel, dan de kennis dei Waarheid”; en de geest wordt, naar het ge voelen van een zekeren ouden schrijver, die lang voor den H. Basilius den Grooten ge houden is, opgenomen In de school van he melsche wijsheid en goddelijk onderricht waar „God alles Is wat wordt geleerd, de weg waarlangs wordt voortgestreefd; het geheel waardoor men komt tot de kennis der hoog ste waarheid.” Zoodat met volle zekerheid blijkt dat de geestelijke oefeningen zoowel om de natuurlijke eigenschappen van den mensch te vervolmaken, als en vooral om den bovennatuurlijken Chrlstelijken mensch te vormen van de hoogste beteekente zijn. Voorwaar in deze '.ijden, waarin aan den waren geest van Christus en aan den boven natuurlijken geest, waardoor onze heilige godsdienst aueen an staande blijven, zoo veel belemmeringen en slagboomen In der weg gelegd worden, terwijl het naturalisme dat de Kracht van >et geloof verzwakt en d' vlammen der Uirlste-ijke liefde uitdooft, ir breede kringen neerscht, Is het van het aller hoogste belang, dat de mensch zich losmaak' van o te zinsbegoocheling „der ijdelheid welke ..het goede verduistert” en dat hfj ziel derhalve In die zalige afzondering begeeft waar hjj, door het hemelsche leergezag onderwezen, de juiste waarde en beteekem "en het menschelitk leven dat alleen in der dienst van den Eëuen God gesteld mag wor- De plechtige insegewteg Z. D. H. zegt hierna de gebeden der fL Kerk en verricht de inzegening, waarna De geestelijke oefeningen het ge- neesmMdeL Maar welk heel- en geneesmiddel zouden Wjj voor de genezing dezer ziekte, waaraan bet menschelljk geslacht zoozeer lijdt, meer geschikt kunnen voorschrijven, dan dat Wij die ontzenuwde zielen, die haar eeuwige be langen verwaarloozen. uitnoodigen aan de geestelijke oefeningen deel te nemen? Want waarlijk, zelfs al zouden de geestelijke oefe ningen niets anders zijn dan een korte af zondering van enkele dagen, gedurende welke den mensch. teruggetrokken uit het leven van alledag en uit zfjn talrijke beslom meringen, de gelegenheid werd geboden, niet om dien tjjd In Ijdel niets doen door te bren gen, doch om de meest ernstige vragen te overwegen, die het menschelljk geslacht steeds zoo diep hebben aangegrepen, omtrent zijn oorsprong nJ. en zijn einddoel: „vanwaar hij komt en waarheen hU gaat." dan nog zal iedereen moeten toegeven, dat uit de geeste lijke oefeningen een niet gering voordeel kan worden getrokken. Prof. J. H. Nlekel, benoemd tot directeur van het Philosoptucum» de oorkonde voorleest: In den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes. Amen. Op heden den feestdag van den H. Apostel Thomas, quatertemper-Zaterdag van den Advent van het Jaar Onzes Heeren 182», toen Z. H. Paus Plus XI de Kerk Gods Be stierde. Hare Majesteit Wilhelmina Koningin der Nederlanden was en Z. D. H. Mgr Joan nes Domlnlcus Joseph Aengenent den zetel van Haarlem bekleedde, is van dit Phlloao- phlcum de eerste steen gelegd door Z. D. H. Mgr. Aengenent Bisschop van Haarlem In tegenwoordigheid van den hoogeerwaarden heer Mgr. Henrlcus Maria Taskta. Proton»- tarlus Apostollcus a.i.p. en President van het Groot-Semlnarie. den Zeereerw. heer J. H. Nlekel. benoemd Directeur van het Phtloso- phlcum. de Zeereerw. Professoren van het groot Seminarie, den Architect, opzichters en aannemer en vele belangstellenden ten blijk» waarvan deze oorkonde is onderteekend. Hierna wo-dt de ook'-nd* in een daartoe besTmde bus ge'-o-g-n en in emetre <L Vervolgens spreekt Z. D. H. de Bisschop het volgende slotwoord: Toespraak van Mgr. Aangewent. Mgr. heet genoodlgden en b -lang, tellenden, wier aanwezigheid hü o? hooien prijs s elt, welkom. WIJ hebben, zoo gait Mgr. voort, den zegen van God afgesmeekt over den bouw en de gelukkige voltooiing van dit huls, door het gebed van de H. Kerk. Immers, jn- dien de Heer het huls niet bouwt, arbeiden stelling van feestelijke en burferlfjke Lichtzinnigheid en onnadenkend heid leiden tet zacht naar rijk dom en zingenot. De ernstigste kwaal, waAraan onze eeuw Hjdt en tegelijk de overvioedigste bron van allerlei kwaad, waarover ieder weldenkende zich verontrust, te die lichtzinnigheid en on nadenkendheid. welke de menschen op zdwe gen doet verdolen. Vandaar die voortdurende hevige ultgestortheld naar het uitwendige vandaar die onverzadigbare zucht naar rijk dom en zingenot, welke het verlangen naar hoogere goederen In ’s menschen ziel geleide lijk verzwakt en uitdooft en hen zoozeer In het uiterlUke en vergankelijke verwikkelt, dat zij hun belet te denken aan de eeuwige v-aarheden. aan Gods wet. aan God self. Die toch het begin en het einde is van al het geschapene; Die echter in Zijn oneindige goedheid en barmhartigheid, ook in onze dagen geenszins ophoudt, al grijpt ook het zedenbederf om zich heen, de menschen tot :ich te trekken door overvloedige genaden. V»or de geeotelljkbeld Als volgt vermaant het PauselUk schrijven 3e geestelijkheid: Daarom vermanen Wij de seculiere gees telijkheid dringend om trouw te sjjn In het iouden der geestelijke oefeningen, minstens in die mate als het Kerkeljjk Wetboek dat voorschrijft, en dat zQ ze beginnen en er ach mee bezighouden met een vurig ver langen naar de eigen volmaaktheid, om dien overvloed van bovennatuurlijken geest te verkrijgen voor zich, dien ze boven alles noodlg hebben om tn het geestelijk heil te voorzien van de kudde, hun toevertrouwd, en grooten bult aan zielen voor Christus te win nen. Dezen weg zijn alle priesters gegaan, die brandden van ijver voor het heil der zielen, en zich daarom hebben toegelegd om hun evenmenschen te brengen naar den weg van heiligheid en de geestelijken te lelden, zooals om een voorbeeld uit lateren tijd aan te halen, men kan zien In Joseph Ca- fasro, wlen WU besloten hebben de eer der zaligen toe te kennen. Die zeer heilige man Immers beschouwde het als een verheven iets, voortdurend met geestelijke oefeningen bezig te zijn, waardoor hU in zich zelf en de andere dienaren van Christus de heilig, heid ten zeerste bevorderde en d.n wil des hemels leerde kennen; zoodat h|j teen hu op een keer uit een retraite kwam, vol van goddelijk licht, aan een jongeren priester, die bij hem kwam biechten, duidelijk aan gaf, dien weg te moeten opgaan, welke hem bracht tot de toppen van deugd; wij be doelen den zaligen Joannes Bosco, dien we niet boog genoeg kunnen prijzen. vinden om den vorm van het christelijk le ven In zich volmaakter tot uiting te bren gen, doch ook zullen zij niet zelden in hun binnenste de verborgen stem Gods verne men, die hen roept tot het heilig ambts werk en tot het brengen van nog grooter winst aan de zielen en ben zoo aanspoort om bet apostolaat tn zijn vollen omvang uit te oefenen. Schitterend te immers deze dageraad van hemelsche goederen dien de volle dag spoedig volgen zal en bekronen, mits de gewoonte der Geestelijke Oefenin gen verder verbreid worde, en met voor zichtig beleid gepropageerd worde in de ver. schillende vereenlgingen der katholieken, voornamelijk der jongere. De praktijk der feestelijke pefeninfen. Hoe de bevordering er De Kerstboodschap .•reugde, doordrongen van dien vrede, die alle gevoel te boven gaat.” Uit deze versterking van het Christelijk.le ven echter, welke de geestelijke oefeningen zooals voor eep ieder duidelijk te. bewerken volgt, behalve de hmelrUke vrede der ziel, al' vanzelf een andere uitverkoren vrucht, welke ■•an het allerhoogste belang voor het maat- chsppelljk leven te: het verlangen n.l. om delen vcor Christus te winnen, m a.w. de ipostolteche geest. Het te toch het normale effect der liefde dat de rechtvaardige ziel, waarin God door de genade leeft, op wonderbare wijze ont vlamd wordt om de medemenschen te tna- :en tot deelgenoot van de kennis en de liefde van het oneindige Goed, dat zjj zelf verkre gen heeft en bezit. Dt Encycliek wijst er dan op, hoe Chrtetur en de heiligen de geestelijke oefeningen be oefend hebben, om dan met de woorden er op te wijzen, wat er Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent tijdens «ijn toespraak h<j de eerste stel llIlggtaE van het phylossflrsm te Warmond Onder groote belangstelling heeft Zater dag om 12 uur te Warmond de eerste steen legging plaats gehad voor hel te bouwen Philosophicum, het nieuwe studiehuis voor de toekomstige geestelijkheid m ons bisdom. Na het verlaten van het Klein-Seminarie zullen de toekomstige geestelijken hier ge durende twee jaren phllosophle studeeren, om vervolgens aan het Groot-Seminarie hunne studie te voltooien. Vóór den aanvang der plechtigheid heb ben wij den nieuwen bouw In ocgenschouw genomen. Het Is een terrein, gelegen tusschen het Seminarie, aan de andere zijde begrensd door de Ruïne, die straks, als de bouw ge ls, voor een deel haar vrije uitzicht den, beseft; waar hl) afschuw krijgt voor de zovde; waar hij «e ..ellige vrees Gods krijgt, wiv nU, nadat als t ware de sluier is op- reheven. de Ijdelheid der wereldsche zaken •eHer inziet waar ntf aangespoord door de f-nnaningen et voorbeelden van Hem die We» de ./aaineid en-het Leven” te „den >uden mensch” aflegt. zichzelf verloochent en n nederigheid, gehoorzaamheid en vrijwillige e'fkastUdlng den 'hrtetus aandoet en pr naar streeft, dat njl tome tot den „volmaak ten mensch" en tr i die volstrekte maat van ue vrijheid van Cnrlstus”. waarvan de dpostel spreek. Ja selfs, dat hjj er zich met illne geheele tel op toelegt om met denzelf- len Apostel te cunnen herhalen: „Ik ieet naar niet ik, doen Christus leeft In mU" angs deze trappen voorwaar, stijgt de zie iaat de alle-hoogste volmaaktheid op en wordt zU oc de allerzoetste wijze met God verbonden, door de hulp der Goddelijke ge- ■ade tn overvloediger mate verkregen door te gebeden, welke in die dagen vuriger zijn ju door een veelvuldlger ontvangen der H.H Sacramenten. Dit zijn voorwaar, zeldzame en voortreffe- L'ke zaken welke de natuur verre te noven taan en in welker verkrijging toch alleen dc -ust. het geluk en de ware vrede berusten welke de menscheiUke geest vurig nastreeft ■n welke de tegenwoordige maatschappij ioor de orandlng der verlokkingen meege- 'leurd en n den blinde met alle begeerlijk leid onzekere en vergankelüke goederen na -.trevend tn het tumult en de verwarring des evens zoekt. Daartegenover hebben WU geleerd, welk 'en wonderbare kracht er In de geestelijke oefeningen gelegen te om den verzoenenden vrede ondei de menschen te brengen en hen tot een heilig leven op te voeren. Hetgeen ioor de dageUJksche ervaring der afgeloopen eeuwen en wellicht nog sterker door die van Onze dagen bewezen wordt nu de bUna on- telbaren. die de Geestelijke Oefeningen naar behooren gehouden hebben, daar uit geko men zUn .geworteld en heropgebouwd” in Chrises, vervuld met licht, overstroomd van Eenlge dagen geleden heeft Z. X den Fans aes nieowe Kardinalen benoemd. De ---- - n, rx_ BaM «e KarilMlm den eod hzddrw af»ri eg^wertensjjafmndte^ ve.rgrlrid vsmmT «mr VMm. wmShBMr En wjjl in onze dagen de tüdelUke goe deren en de daaruit voortkomende gemakken ies levens tegelijk met een zekere weelde op niet geringe mate onder het bereik gekomen zUn van de ambachtslieden en andere ar beiders. moet men het aan de goedheid van aen barmljprtigen en alles vooruitziender God toeschrUven. dat ook den gewonen gt- '.oovlgen dien schat der Geestelijke Oefenin gen wordt bekend gemaakt. Daardoor im mers zullen de menschen als in evenwicht warden gehouden, om niet, omlaag gedrukt door het gewicht der voorbij gaande din gen. en zich verzadigend aan de gemakken en zoetheden des levens, ongelukkig te ver vallen In de opvattingen en zeden van het materialisme. Daarom Eerbiedwaardige Broeders, keuren wij ten zeerste goed de ver een iglngen „voor Retraites”, die reeds in sommige landen bestaan en de vruchtbare en eeer geschikte Retraites voor werklieden, met de daarbij beboerende oefeningen ter volharding, en willen re aanbevelen aan uwe geestelijke zorg en Uver. voor het op juiste wijze houden van geeste lijke oefeningen en het plukken van de vrucht daarvan, dat zU volgens een verstan dig» en geschikte methode worden doorge bracht. Immers het is duidelijk beweaen. dat onder alle methoden van geestelijke oefeningen welke tot nog toe op prUeensw aardige wUk door een gezonde katholieke ascese werden aangewend, een boven de andere den voor rang hoeft gehad; een, die ten volle en ber- haaldelUk met goedkeuringen van den H. 8tOfl werd verrijkt en geadeld te door de loftuitingen van In de geestelijke Jgtw en heiligheid uitstekende mannen, een. welke In een tijdsbestek van bijna vier eeuwen be langrijke vruchten van heiligheid heeft af worpen. Wü bedoelen de methode, door den H. Ignatius van Loyola ontworpen, die ge- woonlUk de voornaamste en bijzondere meester der geestelijke oefeningen genoemd wordt en wiens „bewonderenswaardlge oefe ningenhandleiding" gering tn omvang maar met een hemelsche wijsheid toegerust juist om die reden op plechtige wüze door Onzen roemrijken Voorganger Paulus III te goedgekeurd, geprezen en aanbevolen. Eer. boek, dat Wü. om woorden te gebruiken, die Wü. voor We tot den zetel van Petrus wer den verheven, hebben gebezigd, hebben ge noemd een werk, hetwelk heeft ultgeblon. ken en uitgeschitterd, zoowel als een com plex van regelen van wijsheid overvloeiend en zoo algeheel geschikt, om zielen op den weg des hells en van de volmaaktheid te brengen, als een bron. onuitputtelHk tn be proefde en gedegen godsvrucht. Een boek ook, dat wss als een overscherpe prikkel en een zeer betrouwbare wegwü»er naar een verbeteren van de zeden en een bereiken van een hoog geestelük leven. Z. H. beveelt dan de Recollectie aan. ter. srijl de Encycliek besluit met de volgende Met niet minder zorg werken WU ervoor, dat de veelvuldige afdeellngen van de Ka tholieke Actie, die Wü met al Onze krach ten steeds bevorderd en aanbevolen hebben, waarmede WU nooit zullen ophouden, daar de deelneming der leeken aan het hiërar chisch apostolaat buitengewoon nuttig (om niet te zeggen noodzakelük) wordt geacht, ap geschikte wUse door geestelUke oefeningen worden versterkt. WU kunnen voorwaar met niet genoeg woorden uitdrukking geven aan de büzonde. re vreugde, welke Ons doordringt, nu WU vernamen, dat büna overal Ingesteld waren bUzondere cursussen van godsdienstige voor drachten, waardoor de vredelievende en tvakkere strijders van Christus, vooral echter de, scharen van toekomstige strijders, toege rust worden. Deze zullen, wanneer zU die cursussen Overig bezoeken, ten einde des te meer voorbereid en geschikt bevonden te worden om den heiligen strijd des Heeren te strijden, daarin niet enkel hulpmiddelen Mgr. Taskin, die alle aanwezigen welkom heet, in de eer ste plaats Z. D. H„ verder B. en W. van Warmond, de professoren van het Seminarie, de studenten en belangstellenden. Deze plechtigheid, aldus mgr. Taskin. heeft een Inleidend karakter. Reeds veel arbeid Is verricht: de fundeering te gelegd, maar de eigenlijke opbouw moet nog be ginnen. Het Inleidende karakter sluit echter niet de bouwlieden tevergeefs, uit, dat deze dag te een dag van vreugde en blüde verwachtingen. U, Monseigneur, hebt nog onlangs Uwe vreugde ultgcdrukt door te spreken van den grootschen tijd, dten wü beleven, een rijke en vruchtbare ontplooiing van katholiek leven. Was de aanleiding daartoe, dat de katholieke dag bladpers een nieuwe vlucht heeft genomen? Vandaag wordt op bet terrein van onderwijs en wetenschappen een belangrijke schrede voorwaarts gedaan. De» eerste steenlegging te een groctscne uiting van katholiek leven, die voor de toe komst de schoonste verwachtingen wekt. Wetenschap en cultuur zullen van hier wor- heer Th. W. Plchot; de neomisten, dien zelfden ochtend tot priester geaud: de wel- eerw. heeren A. v. d. Togt en H. Remmer en pater J. Vollaerts 8. J. Verder waren c.m aanwezig de zeereerw. heeren professor, de hoogeerw. provisoren, de kanunniken Tb. F. Ebbinkhuüzen en dr. Th. M. Vlaming, re gent van „Hageveld”, kanunnik M. W. A. WIJtenburg. de weleerw. heer Th Lampe, kapelaan te Wannend tde pastoor was on gesteld de architect Jan StuUt. de burge meester van Warmond, de heer A. J. 3chöl- vlnck, de wethouders Heemskerk en Ouds- hoorn, de gemeente-secretarte. de heer H. L. van Delft, de opzichters en de aannemer van het bouwwerk. Allereerst neemt het woord vaardlgd. In het eerste gedeelte spreekt Z. H. over de vruchten van het Jubeljaar en over de practük der geestelUke oefeningen, om ver volgens op de kwalen van deren rijd het Bekt te laten schijnen. ben. die tn kennis en beschaving belang stellen. De vreugde van dezen dag vordt verhoogd doordat Uw besluit een leerschool voor Wijsbegeerte te stichten, een uwer rer- ste daden van uw bestuur was: vüf en twintig jaar hebt U relf de wijsbegeerte onderwezen. De stichting van dit gebouw te een krachtige uiting van Uwe uonge ideeën omtrent de vorming uwer toekom stige medehelpers. Deze ideeën zijn In de volgende formule samen te vatten: voor den toekomstlgen priester te het hoogste met te veel en het allerbeste niet goed genoeg. Een horizon van blüde verwachtingen gaat he den open: beter geschoold, rijker aan <eni en Inzicht, zullen de toekomstige prlasti uit dit seminarie te vocrschün komen, r strevend het hoogste einddoel van net ge schapene. Mgr. Bottemanne beeft u bü de eerste steenlegging van het nieuwe voorgebouw op 3 April 1807 door handoplegging het priester schap verleend; dezen morgen hebt gü aan drie kweekellngen van het Seminarie de H. gave van het priesterschap geschonken. Eerbiedig verzoek ik u den eerjten steen van dit gebouw te willen zegenen en te plaat sen. Moge uwe gebeden en zegeningen even heilzame en vruchtbare gevolgen hebben als de wüding op 3 April 1897 aan het oude Seminarie heeft geschonken. reed zal verliezen. De klasse- en studentenzalen verrüzen reeds boven den grond; ten behoeve van de eerste steenlegging voor het Philosopln- cum zün op een bescheiden, houten stellage versieringen aangebracht. De steen relf draagt de volgende inscriptie: Sk»*. -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 10