DE NIEUWE ENCYCLIEK VAN
k Z.H. PAUS PIUS XI
De eerste steenlegging voor hét
Philosophicum te Warmond
eladzijde 1
TWEEDE BLAD
van moet feschieden.
den H. Vader.
van
3
1
Haarlem ver-
MAANDAG 23 DECEMBER 1929
De les voor de Katholieke Actie.
ti
autoriteiten.
i
en
Voor den werkenden stand.
volgend?
in het VaUcnan
I
I
I
I
J
I
I
I
Zoolals reeds In bet kort is gemeld, heeft
Z. D. de Paus een nieuwe Encycliek ultge-
Z.D.H. de.Bisschap van
richt de plechtigheid. Groote belanf-
DE EERSTE STEENLEGGING TAM BET FHILI’OPHICUM TB WARMOND
Da teeqpaak wb Mgr. M, f, *L TaMdft
Anno MCMXX1X Domini
me posult
Illustrtesimus ac Reverendlsslmus
Doniinus Joannes, Dominlcua,
Joseph Aengenent
Eplscopus Harlemensls in Semlnario
Warmundum
per quinque
Fere Lustra philosophlae professor
Ad XU Kal. Jun.
klasse-
boven
k
ra
'een, de voorbeelden ovei wegen van Hem. die
Ier wereld den vrede bracht en dezen als een
srfdeel achterliet: „Mijn vrede geef Ik u-
Dezen waren vrede bidden Wfl u. Eerbied
waardige Broeders, van gansener harte toe
op dezen eigen dag. waarop, door Gods goed
heid het vijftigste jaar van Ons priester,
schap wordt voltooid; en bU het naderen
van dat overzoete feest der Geboorte van
Onzen Heer Jezus Christus, dat het myste
rie des vredes kan worden genoemd, smee-
ken Wij dien vrede af, met vurig gebed, van
Hem, die als Vorst des Vredes begroet werd.
En met deze gevoelens, het hart verheven
in blijde en vaste hope, verleenen Wij aan
U, Eerbiedwaardige Broeders, en aan uwe
geestelijkheid en uw volk, dat is aan Onze
geheele zoo beminde Katholieke gemeen,
.chap, als een onderpand van goddelijke gun
sten en van Onze welwillendheid, met de
grootste liefde in den Heer den Apostoll-
schen Zegen.
der wereld, in diepe afzondering terüggetrok-
DE EERSTE STEENLEGGING VAN HET PHILISOFHTCUM TE WARMOND
Z. D. H. de Bisschep van Haarlem zegent den steen
Even na 12 uilr, nadat zich de eerwaarde
theologanten, genoodlgden en belangstellen
den bereids hadden opgesteld op de plaats, I
waar de plechtigheid zal geschieden, ver
schijnt Z D. H. Mgr. Aengenent, - srgese-d
van den hoogeerw. beer Mgr. H. J. M_ Tas
kin. president van het Groot-Seminarie;
den secretaris van bet bisdom, den zeereerw.
geschiedt:
Deze Apostolische Stoel die met het woord
likwljls de geestelijke oefeningen heeft aan
bevolen beeft de geloovlgen ook lang reeds
-ngt het voorbeeld en met gezag onderwezen
Ioor de weldsche Vatlcaansche gebouwen ge
durende eenlge dagen In een heiligdom var
overweging en gebed te veranderen. Deze
gewoonte hebben Wij met groots blijdschap
en troost nervat. En, opdat Wü dezen troost
en vreugd èn aan Ons èn aan hen. die dicht
‘>lj Ons zijn, mogen bereiden, bevelen Wü
om te voldoen aan een algemeen verlangen
reeds nu. dat telken jare de geestelijke Oefe
ningen In dit Huis zullen gehouden worden
Kerstboodschap.
Op dere wijze Eerbiedwaardige Broeders
zal uit de geestelijke oefeningen, wanneer
zij overal en In alle rangen van de Christe
lijke gemeenschap zullen zijn doorgedrongen
en Ijverig worden beoefend een Geestelijke
hergeboorte volgen: de godsvrucht zal wor
den gevoed, de godsdienstzin zal nieuw Ie-
ven krijgen, een vruchtbaar apostolaat ra’
zich ontplooien en eindelijk zal er vrede
heerschen onder de individuen en In de
maatschappij.
Toen bij 't zwijgen van den klaren heme’
en van de aarde, de nacht het midden van
zijn baan bereikte, verscheen in het geheim
en verre van het gewoel der menschen, het
eeuwige Woord des Vaders, na de tnensche-
UJke natuur te hebben aangenomen, aan de
stervelingen en door Je luchten weerklank
de hemelsche hymne- ..Glorie In den hooge
aan God, en vrede op aarde aan de men
schen van goeden wil
Deze blijde aankondiging van den christe-
lijken vrede: Christus’ vrede tn Chris
tus’ rijk tot uitdrukking brengend het
hoogste verlangen van Ons Apostolisch hart
waarop met groote kracht. Ons streven en
Onze arbeid zijn gericht, zal ten zeerste tref
fen het gemoed van die geloovlgen, welke
verwijderd van het gewoel en de ijdelheden
Er is reden om woorden te uiten van ta
nige dankbaarheid. In de eerste plaats aan
God. den gever van alle goede gaven. Die de
noodzakelijkheid heeft gebracht om dit ge
bouw te stichten. Hjj schenkt Zijnen vegan,
door het verhoogen der priesterroepingen en
een heerlijk opleven van katholiciteit.
U. hoogeerw. president, hebt In uw ope
ningswoord herinnerd aan een opleving tn
den nieuwen tijd. Over éénzrat bep Jk ten
zeerste verheugd: de noodzakelijkheid om
een derde seminarie hier té stichten. Daaruit
blijkt het heerlijk getal roepingen in ons dio
cees. Welk een uitbreiding In de laatste 31
jaar, dat ik zelf het priesterschap bezit,
den uitgedragen in het openbare leven naar Zelf ben ik getuige geweest van de eerst»
Hoe de oefeningen te doen.
Maar, om oe blijde vruchten te plukken
van de geestelijke oefeningen, die wij
haald hebben, moet men zich er op tosleg-
gen met den noodlgen Ijver, want Indien
men slechts uit sleur doet, of traag, of lus
teloos die geestelijke oefeningen worden ge
houden. zal men er voorzeker weinig of geen
nut uit trekken.
Daarom is het voor alles noodlg, dat men
in stilte zijn hart richt op heilige overwe
gingen, alle zorgen en bekommeringen van
bet dagelijksch leven op zij zet. want gelijk
duidelijk het gouden boekje „Over de Na
volging van Christus” leert: Un stilzwijgen
en rust gaat de vrome ziel vooruit". Hoe
zeer wij ze dan ook prijzen en meenen dat' ze
met alle mogelijke herderlijke zorgen bevor
derd moeten worden, omdat God ze met
den grootsten zegen begunstigt die heilige
overwegingen. welke voor een groote me
nigte In h*» openhaar worden gehouden het
meest van al dringen Wij aan op geestelijke
oefeningen, die „gesloten" genoemd wordn.
waardoor de mensch gemakkelijker wordt
af gehouden van den omgang met de schep
selen en de verstrooide krachten der ziel
dwingt cm a’leen met rich en voor God
bezig te zijn, in bet beaebouwen der eeuwige
Het nat van dit geneesmiddel
Meer nog echter bereiken deze vrome af
zonderingen, welke, daar zij den geest van
den mensch dwingen er zich op toe te leggen
om datgene waarover hij denkt, wat hj) zegt
of doet, scherper te onderzoeken en Ijveriger
te bezien, op bewonderenswaardlge wijze de
a paenschelljke eigenschappen te hulp komen
- zoodat In deze buitengewone oefenschool van
den geest, dezen gewoon raakt de zaken rijpe
lijk te overwegen en op een zuivere weeg
schaal af te wegen, de wil krachtdadig wordt
versterkt, de begeerlijkheden door de leiding
van het verstand worden beheerscht. de men-
schelijke levensuitingen, in overeenstemming
gebracht met de overweging van den geest,
krachtig worden gedwongen tot een zeker
richtsnoer en regel, tenslotte de ziel haar
oorspronkelijke adeldom en hoogte bereikt
zooals met een kemachtlge vergelijking de
heilige Paus Gregorius in zijn Pastorale ver
duidelijkt.
Bovendien, zich oefenend in geestelijke
overwegingen, wordt niet alleen „de geest
zich verblijdend in den Heer, opgewekt door
zekeren prikkel der eenzaamheid en gesterkt
door onuitsprekelijke vervoeringen.” zooals
wijselijk de H. Eucherlus. bisschop van Lyon
getuigt, maar ook door de Goddelijke vrij
gevigheid tot die hemelsche spijze genoodlgd
waarvan Lactantius zegt: ..want er Is geen
zoeter spijze voor de ziel, dan de kennis dei
Waarheid”; en de geest wordt, naar het ge
voelen van een zekeren ouden schrijver, die
lang voor den H. Basilius den Grooten ge
houden is, opgenomen In de school van he
melsche wijsheid en goddelijk onderricht
waar „God alles Is wat wordt geleerd, de weg
waarlangs wordt voortgestreefd; het geheel
waardoor men komt tot de kennis der hoog
ste waarheid.” Zoodat met volle zekerheid
blijkt dat de geestelijke oefeningen zoowel
om de natuurlijke eigenschappen van den
mensch te vervolmaken, als en vooral om
den bovennatuurlijken Chrlstelijken mensch
te vormen van de hoogste beteekente zijn.
Voorwaar in deze '.ijden, waarin aan den
waren geest van Christus en aan den boven
natuurlijken geest, waardoor onze heilige
godsdienst aueen an staande blijven, zoo
veel belemmeringen en slagboomen In der
weg gelegd worden, terwijl het naturalisme
dat de Kracht van >et geloof verzwakt en d'
vlammen der Uirlste-ijke liefde uitdooft, ir
breede kringen neerscht, Is het van het aller
hoogste belang, dat de mensch zich losmaak'
van o te zinsbegoocheling „der ijdelheid
welke ..het goede verduistert” en dat hfj ziel
derhalve In die zalige afzondering begeeft
waar hjj, door het hemelsche leergezag
onderwezen, de juiste waarde en beteekem
"en het menschelitk leven dat alleen in der
dienst van den Eëuen God gesteld mag wor-
De plechtige insegewteg
Z. D. H. zegt hierna de gebeden der fL
Kerk en verricht de inzegening, waarna
De geestelijke oefeningen het ge-
neesmMdeL
Maar welk heel- en geneesmiddel zouden
Wjj voor de genezing dezer ziekte, waaraan
bet menschelljk geslacht zoozeer lijdt, meer
geschikt kunnen voorschrijven, dan dat Wij
die ontzenuwde zielen, die haar eeuwige be
langen verwaarloozen. uitnoodigen aan de
geestelijke oefeningen deel te nemen? Want
waarlijk, zelfs al zouden de geestelijke oefe
ningen niets anders zijn dan een korte af
zondering van enkele dagen, gedurende
welke den mensch. teruggetrokken uit het
leven van alledag en uit zfjn talrijke beslom
meringen, de gelegenheid werd geboden, niet
om dien tjjd In Ijdel niets doen door te bren
gen, doch om de meest ernstige vragen te
overwegen, die het menschelljk geslacht
steeds zoo diep hebben aangegrepen, omtrent
zijn oorsprong nJ. en zijn einddoel: „vanwaar
hij komt en waarheen hU gaat." dan nog zal
iedereen moeten toegeven, dat uit de geeste
lijke oefeningen een niet gering voordeel kan
worden getrokken.
Prof. J. H. Nlekel,
benoemd tot directeur van het Philosoptucum»
de oorkonde voorleest:
In den naam des Vaders en des Zoons en
des Heiligen Geestes. Amen.
Op heden den feestdag van den H. Apostel
Thomas, quatertemper-Zaterdag van den
Advent van het Jaar Onzes Heeren 182»,
toen Z. H. Paus Plus XI de Kerk Gods Be
stierde. Hare Majesteit Wilhelmina Koningin
der Nederlanden was en Z. D. H. Mgr Joan
nes Domlnlcus Joseph Aengenent den zetel
van Haarlem bekleedde, is van dit Phlloao-
phlcum de eerste steen gelegd door Z. D. H.
Mgr. Aengenent Bisschop van Haarlem In
tegenwoordigheid van den hoogeerwaarden
heer Mgr. Henrlcus Maria Taskta. Proton»-
tarlus Apostollcus a.i.p. en President van het
Groot-Semlnarie. den Zeereerw. heer J. H.
Nlekel. benoemd Directeur van het Phtloso-
phlcum. de Zeereerw. Professoren van het
groot Seminarie, den Architect, opzichters en
aannemer en vele belangstellenden ten blijk»
waarvan deze oorkonde is onderteekend.
Hierna wo-dt de ook'-nd* in een daartoe
besTmde bus ge'-o-g-n en in emetre <L
Vervolgens spreekt Z. D. H. de Bisschop
het volgende slotwoord:
Toespraak van Mgr. Aangewent.
Mgr. heet genoodlgden en b -lang, tellenden,
wier aanwezigheid hü o? hooien prijs s elt,
welkom. WIJ hebben, zoo gait Mgr. voort,
den zegen van God afgesmeekt over den
bouw en de gelukkige voltooiing van dit huls,
door het gebed van de H. Kerk. Immers, jn-
dien de Heer het huls niet bouwt, arbeiden
stelling van feestelijke en burferlfjke
Lichtzinnigheid en onnadenkend
heid leiden tet zacht naar rijk
dom en zingenot.
De ernstigste kwaal, waAraan onze eeuw
Hjdt en tegelijk de overvioedigste bron van
allerlei kwaad, waarover ieder weldenkende
zich verontrust, te die lichtzinnigheid en on
nadenkendheid. welke de menschen op zdwe
gen doet verdolen. Vandaar die voortdurende
hevige ultgestortheld naar het uitwendige
vandaar die onverzadigbare zucht naar rijk
dom en zingenot, welke het verlangen naar
hoogere goederen In ’s menschen ziel geleide
lijk verzwakt en uitdooft en hen zoozeer In
het uiterlUke en vergankelijke verwikkelt,
dat zij hun belet te denken aan de eeuwige
v-aarheden. aan Gods wet. aan God self. Die
toch het begin en het einde is van al het
geschapene; Die echter in Zijn oneindige
goedheid en barmhartigheid, ook in onze
dagen geenszins ophoudt, al grijpt ook het
zedenbederf om zich heen, de menschen tot
:ich te trekken door overvloedige genaden.
V»or de geeotelljkbeld
Als volgt vermaant het PauselUk schrijven
3e geestelijkheid:
Daarom vermanen Wij de seculiere gees
telijkheid dringend om trouw te sjjn In het
iouden der geestelijke oefeningen, minstens
in die mate als het Kerkeljjk Wetboek dat
voorschrijft, en dat zQ ze beginnen en er
ach mee bezighouden met een vurig ver
langen naar de eigen volmaaktheid, om dien
overvloed van bovennatuurlijken geest te
verkrijgen voor zich, dien ze boven alles
noodlg hebben om tn het geestelijk heil te
voorzien van de kudde, hun toevertrouwd, en
grooten bult aan zielen voor Christus te win
nen. Dezen weg zijn alle priesters gegaan,
die brandden van ijver voor het heil der
zielen, en zich daarom hebben toegelegd om
hun evenmenschen te brengen naar den weg
van heiligheid en de geestelijken te lelden,
zooals om een voorbeeld uit lateren tijd
aan te halen, men kan zien In Joseph Ca-
fasro, wlen WU besloten hebben de eer der
zaligen toe te kennen. Die zeer heilige man
Immers beschouwde het als een verheven
iets, voortdurend met geestelijke oefeningen
bezig te zijn, waardoor hU in zich zelf en
de andere dienaren van Christus de heilig,
heid ten zeerste bevorderde en d.n wil des
hemels leerde kennen; zoodat h|j teen hu op
een keer uit een retraite kwam, vol van
goddelijk licht, aan een jongeren priester,
die bij hem kwam biechten, duidelijk aan
gaf, dien weg te moeten opgaan, welke hem
bracht tot de toppen van deugd; wij be
doelen den zaligen Joannes Bosco, dien we
niet boog genoeg kunnen prijzen.
vinden om den vorm van het christelijk le
ven In zich volmaakter tot uiting te bren
gen, doch ook zullen zij niet zelden in hun
binnenste de verborgen stem Gods verne
men, die hen roept tot het heilig ambts
werk en tot het brengen van nog grooter
winst aan de zielen en ben zoo aanspoort
om bet apostolaat tn zijn vollen omvang
uit te oefenen. Schitterend te immers deze
dageraad van hemelsche goederen dien de
volle dag spoedig volgen zal en bekronen,
mits de gewoonte der Geestelijke Oefenin
gen verder verbreid worde, en met voor
zichtig beleid gepropageerd worde in de ver.
schillende vereenlgingen der katholieken,
voornamelijk der jongere.
De praktijk der feestelijke pefeninfen.
Hoe de bevordering er
De Kerstboodschap
.•reugde, doordrongen van dien vrede, die
alle gevoel te boven gaat.”
Uit deze versterking van het Christelijk.le
ven echter, welke de geestelijke oefeningen
zooals voor eep ieder duidelijk te. bewerken
volgt, behalve de hmelrUke vrede der ziel, al'
vanzelf een andere uitverkoren vrucht, welke
■•an het allerhoogste belang voor het maat-
chsppelljk leven te: het verlangen n.l. om
delen vcor Christus te winnen, m a.w. de
ipostolteche geest.
Het te toch het normale effect der liefde
dat de rechtvaardige ziel, waarin God door
de genade leeft, op wonderbare wijze ont
vlamd wordt om de medemenschen te tna-
:en tot deelgenoot van de kennis en de liefde
van het oneindige Goed, dat zjj zelf verkre
gen heeft en bezit.
Dt Encycliek wijst er dan op, hoe Chrtetur
en de heiligen de geestelijke oefeningen be
oefend hebben, om dan met de
woorden er op te wijzen, wat er
Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent tijdens «ijn toespraak h<j de eerste stel llIlggtaE
van het phylossflrsm te Warmond
Onder groote belangstelling heeft Zater
dag om 12 uur te Warmond de eerste steen
legging plaats gehad voor hel te bouwen
Philosophicum, het nieuwe studiehuis voor
de toekomstige geestelijkheid m ons bisdom.
Na het verlaten van het Klein-Seminarie
zullen de toekomstige geestelijken hier ge
durende twee jaren phllosophle studeeren,
om vervolgens aan het Groot-Seminarie
hunne studie te voltooien.
Vóór den aanvang der plechtigheid heb
ben wij den nieuwen bouw In ocgenschouw
genomen.
Het Is een terrein, gelegen tusschen het
Seminarie, aan de andere zijde begrensd
door de Ruïne, die straks, als de bouw ge
ls, voor een deel haar vrije uitzicht
den, beseft; waar hl) afschuw krijgt voor de
zovde; waar hij «e ..ellige vrees Gods krijgt,
wiv nU, nadat als t ware de sluier is op-
reheven. de Ijdelheid der wereldsche zaken
•eHer inziet waar ntf aangespoord door de
f-nnaningen et voorbeelden van Hem die
We» de ./aaineid en-het Leven” te „den
>uden mensch” aflegt. zichzelf verloochent en
n nederigheid, gehoorzaamheid en vrijwillige
e'fkastUdlng den 'hrtetus aandoet en pr
naar streeft, dat njl tome tot den „volmaak
ten mensch" en tr i die volstrekte maat van
ue vrijheid van Cnrlstus”. waarvan de
dpostel spreek. Ja selfs, dat hjj er zich met
illne geheele tel op toelegt om met denzelf-
len Apostel te cunnen herhalen: „Ik ieet
naar niet ik, doen Christus leeft In mU"
angs deze trappen voorwaar, stijgt de zie
iaat de alle-hoogste volmaaktheid op en
wordt zU oc de allerzoetste wijze met God
verbonden, door de hulp der Goddelijke ge-
■ade tn overvloediger mate verkregen door
te gebeden, welke in die dagen vuriger zijn
ju door een veelvuldlger ontvangen der H.H
Sacramenten.
Dit zijn voorwaar, zeldzame en voortreffe-
L'ke zaken welke de natuur verre te noven
taan en in welker verkrijging toch alleen dc
-ust. het geluk en de ware vrede berusten
welke de menscheiUke geest vurig nastreeft
■n welke de tegenwoordige maatschappij
ioor de orandlng der verlokkingen meege-
'leurd en n den blinde met alle begeerlijk
leid onzekere en vergankelüke goederen na
-.trevend tn het tumult en de verwarring des
evens zoekt.
Daartegenover hebben WU geleerd, welk
'en wonderbare kracht er In de geestelijke
oefeningen gelegen te om den verzoenenden
vrede ondei de menschen te brengen en hen
tot een heilig leven op te voeren. Hetgeen
ioor de dageUJksche ervaring der afgeloopen
eeuwen en wellicht nog sterker door die van
Onze dagen bewezen wordt nu de bUna on-
telbaren. die de Geestelijke Oefeningen naar
behooren gehouden hebben, daar uit geko
men zUn .geworteld en heropgebouwd” in
Chrises, vervuld met licht, overstroomd van
Eenlge dagen geleden heeft Z. X den Fans aes nieowe Kardinalen benoemd. De ---- - n, rx_
BaM «e KarilMlm den eod hzddrw af»ri eg^wertensjjafmndte^ ve.rgrlrid vsmmT «mr VMm. wmShBMr
En wjjl in onze dagen de tüdelUke goe
deren en de daaruit voortkomende gemakken
ies levens tegelijk met een zekere weelde op
niet geringe mate onder het bereik gekomen
zUn van de ambachtslieden en andere ar
beiders. moet men het aan de goedheid van
aen barmljprtigen en alles vooruitziender
God toeschrUven. dat ook den gewonen gt-
'.oovlgen dien schat der Geestelijke Oefenin
gen wordt bekend gemaakt. Daardoor im
mers zullen de menschen als in evenwicht
warden gehouden, om niet, omlaag gedrukt
door het gewicht der voorbij gaande din
gen. en zich verzadigend aan de gemakken
en zoetheden des levens, ongelukkig te ver
vallen In de opvattingen en zeden van het
materialisme. Daarom Eerbiedwaardige
Broeders, keuren wij ten zeerste goed de ver
een iglngen „voor Retraites”, die reeds in
sommige landen bestaan en de vruchtbare
en eeer geschikte Retraites voor werklieden,
met de daarbij beboerende oefeningen ter
volharding, en willen re aanbevelen aan uwe
geestelijke zorg en Uver.
voor het op juiste wijze houden van geeste
lijke oefeningen en het plukken van de
vrucht daarvan, dat zU volgens een verstan
dig» en geschikte methode worden doorge
bracht.
Immers het is duidelijk beweaen. dat onder
alle methoden van geestelijke oefeningen
welke tot nog toe op prUeensw aardige wUk
door een gezonde katholieke ascese werden
aangewend, een boven de andere den voor
rang hoeft gehad; een, die ten volle en ber-
haaldelUk met goedkeuringen van den H.
8tOfl werd verrijkt en geadeld te door de
loftuitingen van In de geestelijke Jgtw en
heiligheid uitstekende mannen, een. welke In
een tijdsbestek van bijna vier eeuwen be
langrijke vruchten van heiligheid heeft af
worpen. Wü bedoelen de methode, door den
H. Ignatius van Loyola ontworpen, die ge-
woonlUk de voornaamste en bijzondere
meester der geestelijke oefeningen genoemd
wordt en wiens „bewonderenswaardlge oefe
ningenhandleiding" gering tn omvang
maar met een hemelsche wijsheid toegerust
juist om die reden op plechtige wüze door
Onzen roemrijken Voorganger Paulus III te
goedgekeurd, geprezen en aanbevolen. Eer.
boek, dat Wü. om woorden te gebruiken, die
Wü. voor We tot den zetel van Petrus wer
den verheven, hebben gebezigd, hebben ge
noemd een werk, hetwelk heeft ultgeblon.
ken en uitgeschitterd, zoowel als een com
plex van regelen van wijsheid overvloeiend
en zoo algeheel geschikt, om zielen op den
weg des hells en van de volmaaktheid te
brengen, als een bron. onuitputtelHk tn be
proefde en gedegen godsvrucht. Een boek
ook, dat wss als een overscherpe prikkel en
een zeer betrouwbare wegwü»er naar een
verbeteren van de zeden en een bereiken van
een hoog geestelük leven.
Z. H. beveelt dan de Recollectie aan. ter.
srijl de Encycliek besluit met de volgende
Met niet minder zorg werken WU ervoor,
dat de veelvuldige afdeellngen van de Ka
tholieke Actie, die Wü met al Onze krach
ten steeds bevorderd en aanbevolen hebben,
waarmede WU nooit zullen ophouden, daar
de deelneming der leeken aan het hiërar
chisch apostolaat buitengewoon nuttig (om
niet te zeggen noodzakelük) wordt geacht,
ap geschikte wUse door geestelUke oefeningen
worden versterkt.
WU kunnen voorwaar met niet genoeg
woorden uitdrukking geven aan de büzonde.
re vreugde, welke Ons doordringt, nu WU
vernamen, dat büna overal Ingesteld waren
bUzondere cursussen van godsdienstige voor
drachten, waardoor de vredelievende en
tvakkere strijders van Christus, vooral echter
de, scharen van toekomstige strijders, toege
rust worden. Deze zullen, wanneer zU die
cursussen Overig bezoeken, ten einde des te
meer voorbereid en geschikt bevonden te
worden om den heiligen strijd des Heeren
te strijden, daarin niet enkel hulpmiddelen
Mgr. Taskin,
die alle aanwezigen welkom heet, in de eer
ste plaats Z. D. H„ verder B. en W. van
Warmond, de professoren van het Seminarie,
de studenten en belangstellenden.
Deze plechtigheid, aldus mgr. Taskin.
heeft een Inleidend karakter. Reeds veel
arbeid Is verricht: de fundeering te gelegd,
maar de eigenlijke opbouw moet nog be
ginnen.
Het Inleidende karakter sluit echter niet de bouwlieden tevergeefs,
uit, dat deze dag te een dag van vreugde
en blüde verwachtingen. U, Monseigneur,
hebt nog onlangs Uwe vreugde ultgcdrukt
door te spreken van den grootschen tijd,
dten wü beleven, een rijke en vruchtbare
ontplooiing van katholiek leven. Was de
aanleiding daartoe, dat de katholieke dag
bladpers een nieuwe vlucht heeft genomen?
Vandaag wordt op bet terrein van onderwijs
en wetenschappen een belangrijke schrede
voorwaarts gedaan.
De» eerste steenlegging te een groctscne
uiting van katholiek leven, die voor de toe
komst de schoonste verwachtingen wekt.
Wetenschap en cultuur zullen van hier wor-
heer Th. W. Plchot; de neomisten, dien
zelfden ochtend tot priester geaud: de wel-
eerw. heeren A. v. d. Togt en H. Remmer
en pater J. Vollaerts 8. J. Verder waren c.m
aanwezig de zeereerw. heeren professor, de
hoogeerw. provisoren, de kanunniken Tb. F.
Ebbinkhuüzen en dr. Th. M. Vlaming, re
gent van „Hageveld”, kanunnik M. W. A.
WIJtenburg. de weleerw. heer Th Lampe,
kapelaan te Wannend tde pastoor was on
gesteld de architect Jan StuUt. de burge
meester van Warmond, de heer A. J. 3chöl-
vlnck, de wethouders Heemskerk en Ouds-
hoorn, de gemeente-secretarte. de heer H. L.
van Delft, de opzichters en de aannemer
van het bouwwerk.
Allereerst neemt het woord
vaardlgd.
In het eerste gedeelte spreekt Z. H. over
de vruchten van het Jubeljaar en over de
practük der geestelUke oefeningen, om ver
volgens op de kwalen van deren rijd het
Bekt te laten schijnen.
ben. die tn kennis en beschaving belang
stellen. De vreugde van dezen dag vordt
verhoogd doordat Uw besluit een leerschool
voor Wijsbegeerte te stichten, een uwer rer-
ste daden van uw bestuur was: vüf en
twintig jaar hebt U relf de wijsbegeerte
onderwezen. De stichting van dit gebouw
te een krachtige uiting van Uwe uonge
ideeën omtrent de vorming uwer toekom
stige medehelpers. Deze ideeën zijn In de
volgende formule samen te vatten: voor den
toekomstlgen priester te het hoogste met te
veel en het allerbeste niet goed genoeg. Een
horizon van blüde verwachtingen gaat he
den open: beter geschoold, rijker aan <eni
en Inzicht, zullen de toekomstige prlasti
uit dit seminarie te vocrschün komen, r
strevend het hoogste einddoel van net ge
schapene.
Mgr. Bottemanne beeft u bü de eerste
steenlegging van het nieuwe voorgebouw op
3 April 1807 door handoplegging het priester
schap verleend; dezen morgen hebt gü aan
drie kweekellngen van het Seminarie de H.
gave van het priesterschap geschonken.
Eerbiedig verzoek ik u den eerjten steen
van dit gebouw te willen zegenen en te plaat
sen. Moge uwe gebeden en zegeningen even
heilzame en vruchtbare gevolgen hebben als
de wüding op 3 April 1897 aan het oude
Seminarie heeft geschonken.
reed
zal verliezen.
De klasse- en studentenzalen verrüzen
reeds boven den grond; ten behoeve van
de eerste steenlegging voor het Philosopln-
cum zün op een bescheiden, houten stellage
versieringen aangebracht. De steen relf
draagt de volgende inscriptie:
Sk»*. -