r
no i
1
I
DE NIEUWE ENCYCLIEK VAN
Z.H. PAUS PIUS XI
Philosophicum te Warmond
De eerste steenlegging voor het
j
I
c
den H. Vader.
van
RECHTSZAKEN
Faillissementen
richt de plechtigheid. Groote belang
stelling van feestelijke en burferlijke
KERKNIEUWS
I
De praktijk der feestelijke oefeninfen
Hoe de bevordering
De Kerstboodschap
er van moet geschieden.
De verzorging der Ahoolvrjje
jeugd
autoriteiten.
Z.D.H. de Bisschap van Haarlem ver-
j'j
s.
M
i
1
wu hebben, zoo gaat Mgr voort, nelUke als der vrouwelUke Jeugd vooral tn
klem op aan. om het jeugdwerk op desen
in het Vatieaaa
Iwerk, reiziger in
I.
Dec.
In iedere parochie een Mariacongregalie
en
De les voor de Katholieke Actie
Cur.
Voor den werkenden stand.
Prof. J. B. NiekeL
gehouden)
van Ha
phicum
Opgeheven wegens gebrek
18 Dec. J. Bijl, Overschil
18 Dec.
19 Dec.
„Wacht een oogenbllk, dan ga
ik met je meel*
klasse-
boven
19 Dec.
poet. R. c. 1
1
1
1
De plechtige inzegening
H. zegt hierna de gebeden der H.
Kerk en verricht de Inzegening, waarna
De invalide: Uk had gisteren een leelUk ongeluk, Llesbeth. B
viel van de vierde verdieping, waar ik een raam moest schoonmakenl”
Llesbeth: Uk wist niet, dat bet aoo erg was. Ik hoorde, dat je maar
van de tweede verdieping was gevallen".
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
i
1
1
1
bexmhartigen en alles voorultsienden
at ook den gewonen g*.
der Geestelijke Oefen in-
Anno MCMXXIX Domini
me posult
Illustrlsslmus ac Reverendlssimus
Deminas Joannes, Dominicas,
Joseph Aengenent
Eptocopus Harlemensto in Seminarie
Warmundum
per quinque
Fere Lustra philosophise professor
Ad XII Kai. Jun.
Oj
I»
In de week van 1631 Dec. 1939 rijn tn
Nederland uitgesproken 50 faillissementen.
Opgeheven wegens gebrek aan actief:
13 Dec. M. W. J. Bernards. Alkmaar.
1 9 Dec.: W. J. G. B Götz. Delft.
20 Dec.: A J Terburg, BenuneL
1
1
leven w<
x. t H.
De bedelaar Uk moet bedelen, mijn
neer I"
Artist:
Even na 13 uur, nadat zich de eerwaarde
theologanten, genoodigden au belangstellen*
Groot-Seminarie. den Zeereerw. heer J. H. Uersmeisjes
Nlekel. benoemd Directeur van het Phtloso-
phicum, de Zeereerw. professoren van bet
groot Seminarie, den Architect. opzichters en
aannemer en vele belangstellenden ten blijke
waarvan deze oorkonde is ooderteekend.
Hierna wordt de oorkond» in een daartoe
bestemde bus getorgm en in emet ed
Vervo’gens spreekt Z. D. H. de Bisschop
het volgende slotwoord:
JOANHML
Haarlem. 16 December 19»* •riem.
de bouwlieden tevergeefs.
Er ia reden om woorden te uiten van in
nige dankbaarheid, in de eerste plaats aan
God. den gever van alle goede gaven, Die de
noodzakelijkheid heeft gebracht om dit ge
bouw tc stichten. Hij schenkt Zijnen zegen,
door het verhoogen der priesterroepingen en
een heerlijk opleven van katholiciteit.
U, hoogeerw. president, hebt in uw ope
ningswoord herinnerd aan een opleving in
den nieuwen tijd. Over één feit ben ik ten
zeerste verheugd: de noodzakelijkheid om
een derde seminarie hier te stichten. Daaruit
blijkt het heerlijk getal roepingen in ons dio
cees. Welk een uitbreiding in de laatste 33
jaar. dat ik zelf het priesterschap bezit.
Zelf ben ik getuige geweest van de eerste
steenlegging voor de uitbreiding van het-
Groot Seminarie, bij welke gelegenheid ik
door Mgr. Bottemanne de gave van het H.
Priesterschap deelachtig werd. Zelf heb ik
hier 34 jaar als professor gearbeid. Telkens
moest worden vergroot. Een bede van dank
stijgt uit het hart voor den zegen, uitgestort
over het bisdom.
Een tweede woord van dank brengt Mgr
aan de Zeereerw. H.H. Pastoors van het bis
dom voor hun medewerking aan den onroen.
om in overleg met de kerkbesturen, finan
cieel te helpen. In t openbaar zegt Mgr.
dank voor de verleende medewerking en de
aansporing aan de kerkbesturen om bij te
dragen.
Mgr. brengt dank aan allen, die dere
plechtigheid hebben bijgewoond: aan het be
stuur der gemeente, aan de provisoren en
professoren, ook aan de studenten; aan den
bouwheer, den aannemer, den architect en
eindigt met een dankwoord aan God die Zijn
heerlijke gaven over het bisdom heeft uitge
stort.
De plechtigheid was hiermede ten einde
da oorkonde voorleest:
In den naam des Vaders en des Zoons en
des Heiligen Geestes. Amen.
Op heden den feestdag van dan H. Apostel
Thomas. quatertemper-Zaterdag van den
Advent van bet jaar Onzes Heeren 1939.
toen Z. H. Paus Plus XI de Kerk Gods be
stierde. Hare Majesteit Wilhelmina Koningin
der Nederlanden was en Z. D. H. Mgr. Joan
nes Dominions Joseph Aengenent den zetel
~m bekleedde, is van dit Phlloso-
eerste steen gelegd door Z. D. H
Mgr. Aengenent. Btoschop van Haarlem in
tegenwoordigheid van den hoogeerwaarden reeds aanstonds naar oen ben-ialde organi
seer Mgr. Usurious Maria Taakln, Protooo- salie van Socialen aard kunnen worden ver»
Kerstboodschap.
Op deze wijss Eerbiedwaardige Broeden,
zal uit de geestelUke oefeningen, wanneer
zij overal en In alle rangen van de Christe
lijke gemeenschap zullen zijn dóórgedrongen
en ijverig aarden beoefend een Geestelijke
hergeboorte volgen: de godsvrucht zal wor
den gevezd. de godsdienstzin zal nieuw le
ven krijgen, een vruchtbaar apostolaat aal
zich ontplooien en eindelijk zal er vrede
heerschen onder d- individuen en In de
maatschappij.
Toen bü 't twijgen van. den klaren heme'
en van de aarde, de nacht het midden van
zijn basn bereikte, verscheen In het geheim
en verre van het gewoel der m'-nschen, het
eeuwige Woord des Vaders, na de mensche-
l|jke natuur te hebben aangenomen, aan de
stervelingen en door de luchten weerklonk
de hemelsche hymne' „Glorie in den hoog"
aan God. en vrede o» aarde aan de men
schep van goeden wil."
Dese blijde aankondiging van den christe-
lUken vrede: Christus' vrede in Chris
tus' rijk tot uitdrukking brengend het
hoogste verlangen van Ons Ancstollsch hart
waarop met groote kracht. Ons streven en
Onze arbeid zijn gericht, tal ten zeerste tref
fen het gemoed van d'.e gvlrovigen, welke
verwijderd van het gewoel en de Ijdelheden
der wereld. In diepe afzonderng teruggetrok
ken, de voorbeelden overwegen van Hem. dl'
der wereld den vrede bracht en dezen als eer
'rfdeel achterliet: M’’n vrede geef Ik u
Dezen waren vrede bidden Wij u. Eerbied
waardige Broeders, van ganscher harte toe
op de-en eigen dag. waarop, door Gods goed
heid het vijftigste Jaar van Ons priester
schap wordt voltooid; en bij het naderen
van dat cverzoete feest oer Geboorte van
Onzen Heer Jezus Christus, dat het myste
rie des vredes kan worden genoemd, smee-
’-en Wij dien vrede af. met vurig gebed, van
■’’•n. die a’s Vorst des Vredes begroet werd.
Fn met deze gevoe’ens, het hart verbeven
o blijde en vaste bore. verleenen Wij aan
U, Eerbiedwaardige Broeders, en aan uwe
-eestelijkheld en uw volk, dat is aan Onw
roheele zoo beminde Katholieke gemeen
'hap. als een onderpand van goddel’jke gun-
ten en van Onze welwll'endheid, met de
rrootste liefde in dén Heer den Apostoll-
-hen Zegen.
En wijl tn onze dagen de lijdelijke goe
deren en de daaruit voortkomend* gemakken
les levens tegelijk met een rekere weelde op
niet geringe mate onder het bereik gekomen
rijn vin de ambachtslieden en andere ar
beiders, moet men het aan de goedheid ven
Jen
God toeschrijven,
'oovlgen dien sohi
^en wordt bekend gemaakt. Daardoor im
mers zullen de menschen als tn evenwicht
worden gehouden, om niet, omlaag gedrukt
loor -het gewicht der voorbij gaande din
gen. en zich verzadigend aan de gemakken
m zoetheden des levens, ongelukkig te ver-
-allen in de opvattingen en zeden van het
materialisme. Daarom Eerbiedwaardige
roeden, keuren wtj ten zeerste goed de ver
enigingen „voor Retraites”, die raids in
wnmigé landen bestaan en de vruchtbare
»n zeer geschikte Retraites voor werk’ieden,
net de daarbij behoorende oefeningen ter
.'trfharding. en willen ze aanbevelen aan uwe,
graataltlku zorg en ijver.
De geestelijke oefeningen bet ge
neesmiddel
Maar welk heel- en geneesmiddel zouden
Wjj voor de genezing dezer ziekte, waaraan
het menscheljjk geslacht zoozeer lijdt, meer
geschikt kunnen voorschrijven, dan dat Wt
.lie ontzenuwde zielen die haar eeuwige be
hangen verwaarloozen. uitnoodigen aan dr
geestelijke oefeningen deel te nemen? Want
vaarlijk, zelfs al zonden de geestelijke oefe
nmgen niets anders zijn dan een korte af
zondering van enkele dagen, gedurende
elke den mensch, teruggetrokken uit het
sven van alledag en uit zijn talrijke beslom-
■nerlngen, de gelegenheid werd geboden, niet
m> dien tijd In ijdel niets doen door te bren-
ten. doch om de meest ernstige vragen te
overwegen, die het menschelijk geslacht
steeds zoo diep hebben aangegrepen, omtrent
z-ijn 001 sprong nJ. en zijn einddoel: „vanwaar
tij komt en waarheen hij gaat,” dan nog zal
■-dereen moeten toegeven, dat uit de gee te-
HJke oefeningen een niet gering voordeel kar
orden getrokken.
’eschl-dt:
Deze Anostollscbe Stoel die met het woord
'IkwUle de geertelijke oefenineen heeft aan
bevolen heeft de geloovigen ook lang reedr
oet het voorbeeld en met gezag onderwezen
’oor de weidache Vaticaansche gehouwen ge-
t’irende eenfee dagen in een he”1<?d«m var
'verweving en gebed te veranderen. De’e
-ewoonte hebben Wij m»t vroote bll’dscha"'
■m troost nervat. Fn o”dat Wij deren troost
'n vreugd én aan Ons èn aan hen die dicht
'Ij Ons zijn, moven bereiden, beve’en WH
wn te vo’doen aan e-n algemeen verlangen
“reds n” d-> t-’»»n de »~<«t»>«ke ©•te
lingen in dit Huis zullen gehouden worden
en zoo algeheel geschikt, om zielen op den
weg des hells en van de volmaaktheid te
brengen, als een bron, onultputtelijk in be
proefde en gedegen godsvrucht. Een boek
ook, dat was als een overscherpe prikkel en
een zeer betrouwbare wegwijzer naar een
verbeteren van de zeden en een bereiken van
'en hoog geestelijk leven.
Z. H. beveelt dan de Recollectie aan. ter.
wijl de Encycliek besluit met de volgende
den bereids hadden opgesteld op de plaaU,
waar de plechtigheid aal geschieden, ver
schijnt Z. D. H. Mgr. Aengenent. vanjeaud
van den hoogeerw. heer Mgr. H. J. M. Tas-
kiu. president van het Groot-Seminarie
den secretaris van het bisdom, den seereerw.
neer Th. W. Pichot; de neomisten, dien
zelfden ochtend tot priester gewijd: de wel-
eerw. heeren A v. d. Togt en H. Remmer
en pater J. VoUaerts B. J. Veider waren c.m.
aanwezig de zeereerw. heeren professor, de
hoogeerw. provisoren, de kanunniken Ih. F.
Ebbinkhuljzen en dr. Th. M. Vlaming, *e-
gent van „HageveJd", kanunnik M. W. A
Wijtenburg. de weleerw. beer Th. Lampe,
Zoolala reeds In het kort to gemeld, heeft
D. de Paus een nieuwe Encycliek uitge
vaardigd.
In het eerste gedeelte spreekt Z H. over
«e vruchten van het Jubeljaar en over de
practyk der geestelijke oefeningen, om ver
volgens op de kwalen van dezen tijd het
Mcht te laten schijnen.
kapelaan te Warmond (de pastoor was on
gesteld). de architect Jan Btuijt, de burge
meester van Warmond, de heer A. J. Bchöl-
vlnek. de wethouders Heemskerk en Ouds-
boorn, de gemeente-aeaetarls. de heer H. L.
van Delft, de oprichters en de aannemer
van het bouwwerk.
Allereerst neemt het woord
O. J. Kronenberg. Cur. Jkvr. Mr. Dr. W.
L. van Spengler, Breda.
30 Dec.: J. van Dieesen, handelareislger,
Tilburg. R. c. Mr. G. J. Kronenberg. Cur.
Mr. Ph. van Eljl, Tilburg.
20 Dec.: Franclscus van Lierop, koopman.
Helmond. R. c. Mr. Baom van Hövell tot
Westerflier. Cur. Mr. F. de Wit, Helmond.
20 Dec.: R. MoUema. bakker en koopman,
^Gaarkeuken (Grijpskerk)R c. Mr. B. F.
Enklaar. Cur. mr. J. Stertsema, Gronin
gen.
30 Dec.: T. ten Gate, caféhouder, Gronin
gen, Gelklngestraal 56. R. c. Mr. H. W. J.
Kloppenburg. Cur. Mr. U. P Okken, Grtmta-
gen.
30 Dec.: B. J. Koster, timmerman en aan
nemer. Groningen. 3e Wlllemstraat 19a.
R c. Mr. H. W. J. Kloppenburg. Cur. Mr. W.
H. Dommering. Groningen.
Met niet minder zorg werken Wij ervoor,
Jat de veelvuldige afdeelingen van de Ka
tholieke Actie, die WU met al Onze krach
ten steeds bevorderd en aanbevolen hebben,
waarmede WU nooit zullen ophouden, daar
Je deelneming der leeken aan het hierar
chisch apostolaat buitengewoon nuttig (om
niet te zeggen noodzakelUk) wordt geacht,
op geschikte wUae door geestelijke oefeningen
arden versterkt.
WU kunnen voorwaar met niet genoeg
•voorden uitdrukking geven aan de bijzonde
re vreugde, welke Ons doordringt, nu WU
vernamen, dat büna overal ingeeteld waren
>U>oudere cursussen van godsd enstige voor-
Jrachten. waardoor de vredelievende en
akkere strUders van Christus, vooral echter
ie scharen van toekomstige strijders, toege-
.-ust worden. Deze zullen, wanneer zU die
cursussen Uverig bezoeken, ten einde des te
neer voorbereid en geschikt bevonden tc
■.orden om den heiligen strijd des Heeren
ie strijden, daarin niet enkel hulpm.ddelen
.nden om den vorm van het christeiyk le
ven In zich volmaakter tot uiting te bren
gen, doch ook zullen zy niet zelden in hun
binnenste de verborgen stem Gods verae-
aen, die hen roept tot het heilig ambt -
verk en tot het brengen van nog grootcr
rlnst aan de zielen en ben roo aanspoort
>m bet apostolaat tp zijn vollen omvang
jlt te oefenen. Schitterend Is Immers dese
lageraad van hemelsche goederen dien de
volle dag spoedig volgen zal en bekronen,
■nits de gewoonte der GeestelUke Oefenin
gen verder verbreid worde, en met voor-
Ichtlg beleid gepropageerd worde in de 'ver.
'chlllende vereenlglngen der katholieken,
oornamelUk der jengere.
19 Dec. I. de Bruin, koopman, Buitea-
Mr. B. Ph. Baron van Harinsma
thoeSlooten. Cur. Mr. J.P. Hoogland, Leeu
warden.
19 Dec. D. J. Jalink, Waubach, Ubach
over Worms. R. c. Mr. Ruland. Cur. Mr.
P. Ballieux, Kerkrade.
19 Dec. P. Aggenbach Jr-, winkelier,
Meerssen. Stationstraat 351 R. c. Mr. Huz-
tinx. Cur. Mr. Jo*. Stroom, Maastricht.
19 Dec.: J. van der MeU Jsn., koopman,
RUswUk (Z -H). Tramstraat 3. R c. mr.
H. W. K Klomp. Our. Mr. L. de Blécourt,
Leiden.
19 Dec.: H. Schotborgh. Voorschoten.
Haagweg 6. R a. Mr. J. R Thorbecke.
Cur. Mr. W. Hugenholtz, Lelden.
19 Dec.: P. van Nes, aannemer. Den Haag.
Lijsterbesstraat 8. R c. Mr. Dr. W. Pick.
Jhr. Mr. N. J. C. Snouck Bourgtmje.
Den Haag, Sweelnlckstraat 67.
19 Dec.: H. A Bongers, kappersbediende.
Den Haag, Escamplaan 35. R c. mr. M. 8.
Rueb. Cur. mr. O. H. L. Bodenhausen.
Den Haag. West-Elnde 38.
19 Dec.: Th. G Burgemester, hotelhouder,
Nijmegen. R. C. mr. C. van Nrivelt. Our.
mr. H. J. C. van Scherpenberg, NUmegen.
30 Dec.: Hendrlkus Josephus Lommers.
koopman in dameshoeden. Breda. R c. Mr.
Opgegeven door v. d. Graaf Ca.
Uitgesproken
ao Dec. N. V. S. de Leeuw Zonen»
Amsterdam, O. Z. Achterburgwal 119—
liga. R. c. Mr. H. J. Hütomann. Cu*. Mr.
E. A. L. Boes. Amsterdam, N. Doelen
straat 9.
ao Dec. de nalatenschap van A. A- Muller,
overleden 37 October 1939 te zijnen woon-
huize. Da Costakade 48, Amsterdam R. c.
Mr. H. J. Hülsmann. Cur. Mr. A. W. Kym-
mel, Amsterdam. Leidschestraat 106.
Opgeheven wegens gebrek aan actief
ao De. J. H. Verwer, Amsterdam.
30 Dec. R. de Groot, Amsterdam.
in geestelUkr
alleen „de geest.
zich verblijdend in den Heer, opgewekt door
zekeren prikkel der eenzaamheid en gesterkt
door onuitsprekelijke vervoeringen." zooaL'
wijselijk de H. Eucherius. bisschep van Lyon
getuigt, maar ook door de Goddelijke vrU-
gevlghe.d tot die hemelsche spUze genoodigd
waarvan Lactantlus zegt: „want er Is geen
zoeter spijze voor de ziel, dan de kennis der
waarheid”; en de geest wordt, naar het ge
voelen van een zekeren ouden schrijver, dk
lang vdor den H. Basllius den Grooten ge
houden is. opgenomen in de school van he
melsche wUsheid en goddelUk onderricht
waar „God alles is wat wordt geleerd, de weg
waarlangs wordt voortgestreefdhet geheel
waardoor men komt tot de kennis der hoog
ste waarheid Zoodat met volle zekerheid
blijkt dat de geestelijke oefeningen zoowel
om de natuurlijke eigenschappen van der
mensch te vervolmaken, als en vooral orr
den bovennatuuriUken ChristeUjken mensch
te vormen van de hoogste beteekenis zUn.
Voorwaax in deze '.Uden. wéarin aan der
waren geest van Christus en aan den boven
natuurlUken geest, waardoor onze heilig'
godsdienst aiieen <an staande blUven. roe
veel belemmeringen en slagboomen in der
weg gelegd worden, terwijl het naturalisme
dat de kracht van iet geloof verzwakt en d
vlammen der Giriste'Uke liefde uitdooft, Ir
breede kringen neerscht. is het van het aller
noogstè belang, dat de mensch zich losmaax
van du rinsbegoocneling ..der Udelheld
welke ..het goede verduistert” en dat hU zie!
derhalve in die zalige afzondering begeef’
w.- ir hU. door het hemelsche leergezar
onderwezen, de juiste waarde en beteekem
•?n het menschelitk leven dat alleen in der
dienst van den Eenen God gesteld mag v.or
den, beseft; waar hU afschuw krijgt voor d<
mode; waar hU de aeilige vrees Gods krijgt
wear hU. nadat als t ware de sluier is op
geheven, de Udelheld der wereldsche zakei
hélder inziet waar nU aangespoord door d'
vermaningen er voorbeelden van Hem dl
We» de '.Vaaineid en het Lev.n" is .der
ouden mensch" aflegt, zichzelf verloochent ei
in nederigheid, gehoorzaamheid en vrijwillig
StfkastUding den "hristus aandoet en e:
naar streeft, dat AU kome tot den „vol naak
ten menreh" en tn die volstrekte maat var
oe vrijheid van Cnristus", waarvan dc
Apostel «preek, ja telfs. dat hU er zich me:
Mine geheele -iel op toelegt om met denzell
den Apostel te kunnen herbalen: .Jk leef
maar niet ik. doen Christus leeft in mU'
Langs deze tmppen voorwaar. stUgt de zie
daar de alle-’-oogste volmaaktheid op en
Wordt zU or de allerzoetste wUze met God
verbonden, door de hulp der GoddelUke ge
Sade, in overvloediger mate verkregen doei
de gebeden, welke in die dagen vuriger zün
dt> door een veelvuldlger ontvangen der H.H
Sacramenten.
t Dit zijn voorwaar, zeldzame en voortreffe
B’ke zaken welke de natuur verre te nove:
gaan en ;n weiker verkrilring toch alleen t
fust het geluk en de ware vrede beruste'
Welke oe menscheiUke geest vurig nastreet
en welke de tegenwoordige maatschapp-
door de orandlne der verlokk’ngen meege
éleurd en n den ollnde met alle begeerlijk
be;d onzekere en vergankelbke goederen ua
Strevend in het tumult en de verwarring der
lévens zoekt.
Lichtzinnigheid en onnadenkend
heid lekten tot zweht naar rfgi-
dom en zingenot.
De ernstigste kwaal, waaraan onze eeuw
tl'dt en tagelUk de overvloedigste bron van
allerlei kwaad, waarover ieder weldenkende
Zich verontrust, is die lichtzinnigheid en on
nadenkendheid. welke de menschen op zijwe
gen doet verdolen. Vandaar die voortdurende
hevige ultgestortheid naar het uitwendige
vandaar die onverzadigbare zucht naar rijk
dom en zingenot, welke het verlangeta naar
ztoogere goederen in 's menschen ziel geleide
lijk verzwakt en uitdooft en hen zoozeer ir
iet ulterlUke en vergankelUke verwikkelt
lat zU hun belet te denken aan de eeuwige
waarheden, aan Gods wet. aan God zelf. Dit
toch het begin en het einde is van al het
neechapene; Die echter in ZUn oneindige
toedheld en barmhartigheid, ook in onze
lagen geenszins ophoudt, al grUpt ook het
zedenbederf om zich heen, de menschen tot
«ich te trekken door overvloedige genaden.
tarius Apostollcus a.ij) m President van het wezen. Zoo kunnen o.a. de fabriek!- en ate-
onmlddellUk worden tngedeeM
in dan Graalbond of in de OraalwacM,
waaromtrent WU eenlgen >Ud geleden reed!
mededeellngen hebben gedaan.
In de toekomst moeten de jongens en da
meisjes, roodrs zU de school verlaten, onzmd-
dellUk als leden der Congregatie worden in
geschreven.
De verzorging van de meest verwwarfocsda
jeugd kan in haar geheel worden overgela
ten. voor wat de jongens betreft, aan de pa
tronaten van het 8t. Franciscus-Liefdewetk,
en, voor wat betreft de meisjes, aan de Tntt
clsca-Romana-patronaten
WU achten de verzorging zoowel der man-
Bee de oefeningen te deen.
Maar, om de blijde vruchten te plukteen
van de geestelUke oefeningen, dia wU ver
haald hebben, moet men zich er op toeleg
gen met den noodlgen (jver, want Indian
men slechts uit sleur doet, of traag, of lus
teloos dia geestelUke oefeningen worden ge
houden. ml men er voorzeker weinig of geen
nut uit trekken.
Daarom to het voor alles noodlg. dat men
in stilte zijn hart richt op heilig» overwe
gingen, alle zorgen en bekommeringen van
bet dagalljkach leven op zU «t, want geluk
duldalUk het gouden boekje „Over de Na
volging van Christus" leert: .4n stilzwijgen
en rust gaat de vrome ziel vooruit Hoe
feer wU ze dan ook prUzen en meenen dat ze
i met alle mogelUke herderlijke zorgen bevor-
derd moeten worden, omdat God ze met
den grootsten zegen begunstigt die heilige
overwegingen, welke voor een groote me-
nlgtr in b»< openhaar worden pe.aouden het
meest van al dringen WU aan op geer.elUke
oefenln-en, die ..gesloten" genoemd wordn,
waardoor de mensch gemakkelljker wordt
afgehovden van den omgang met de schep
selen en de verstrooide krachten der z.el
dwingt om alleen met zich en voor God
bezig te zijn, in het beschouwen der eeuwige
waarheden.
Ten slotte to bet van buitengewoon belang
voor het op Juiste wijze houden van geeste-
JUke oefeningen en het plukken van de
vrucht daarvan, dat «U volgens een verstan
dige en geschikte methode warden doorge
bracht.
Immers het is duldelUk bewezen, dat onder
ille methoden van geestelUke oefeningen
welke tot nog toe op prijzens vaardige wijze
door een gezonde katholieke ascese werden
aangewend, een boven de andere den voor
rang heeft gehad; een. die ten volle en her-
haaldelUk met goedkeuringen van den H.
Stoel werd verrUkt en geadeld is door de
loftuitingen van in de geestelUke leer en
heiligheid uitstekende mannen, een. welke tn
een tijdsbestek van bijna vier eeuwen be.
langrUke vruchten van heiligheid heeft af
worpen. WU bedoelen de methode, door den
H Ignatius van Loyola ontworpen, die ge-
woonlUk de voornaamste en bUzcndere
meester der geestelUke oefeningen genoemd
wordt en wiens „bewonderenswaard ge oefe
ningenhandleiding'' gering in omvan-
-naar met een hemelsche wijsheid t'egenis'
juist oen die reden op plechtige w0re door
Onzen roemrijken Voorganger Paulus III to
Toodgekeurd. geprezen en aanbevolen. Eer
'x»ek, dal WU. om woorden te gebruiken, dl-
1 WU, voor We tot den zetel van Petrus wer
den verheven, hebben gebezigd, h'b'ven ge
noemd een werk, hetwelk heeft uit-eblon
"-en en uitgeschitterd, zoowel a’s een com
plex van regelen van wijsheid e^rrvlcrlend
Toespraak vaa Mgr. Aengenent.
Mgr. heet genoodigden en belangstellenden.
wiar aanwezigheid hU op hoogen prijs s elt, I
wazw rvant VJTm*
den zegen van God afgesmeekt over dan onzen tüd van het allergrootste belang én
bouw en de gelukkige voltooiing van dit huis.WU dringen er daarom bU Onze priesters met
door het gebed van de H. Kerk. Immers, in- klem op aan. om het jeugdwerk op dezen
dien de Heer het huis niet bouwt, arbeiden nieuwen grondslag met nieuwen apostolisehea
Ijver ter hand te nemen.
Voor de geestelUkhe^
Als volgt vermaant het PauselUk schrijven
Je geestelUkheld:
Daarom vermanen WU de seculiere gees-
telUkheid dringend om trouw te sUn tn hel
louden der geestelUke oefeningen, minsten
in die mate als het KerkelUk Wetboek dat
voorachrUft. en dat zij ze beginnen en er
J*Pb mee bezighouden met een vurig ver
langen naar de eigen volmaaktheid, om dien
ivervloed van bovennatuuriUken geest te
verkrijgen voor zich, dien ze boven alles
noodlg hebben om in het geestelijk heil te
voorzien van de kudde, hun toevertrouwd, en
jrooten buit aan zielen voor Christus te win
nen. Dezen weg zUn alle priesters gegaan,
die brandden van Uver voor het heil der
zielen, en zich daarom hebben toegelegd col
hun evenmenschen tc brengen naar dsn weg
van heiligheid en de geestelijken te JelJen.
zooals om een voorbeeld uit lateien tijd
aan te halen, men kan zien in Joseph Ca-
fasso, wien WU besloten hebben de eer der
zaligen toe te kennen. Die zeer heilige man
immers beschouwde het als v verheven
iets, voortdurend met geestelUke oefeningen
bezig te «un. waardoor hu in rich zelf en
de andere dienaren van Christus de heilig-
beid ten zeerste bevorderde en den wil des
lemels leerde kennen: zoodat hU. toen hU op
:en keer uit een retraite kwam, vol van
joddelUk licht, aan een jongeren priester,
die b0 hem kwam biechten. duidelUk aan
val. dien weg te moeten opgaan, welke hem
bracht tot de toppen van deugd; wU be
doelen den zaligen Joannes Bosco, dien we
niet hoog genoeg kunnen prijzen.
aan actief
I. Bq!, Ovcrschig.
J. Stehouwer Rotterdam.
Lucie Hovens. Reuver.
19 Dec. E. H. Veenstra, Leeuwarden-
19 D<x- H. Kuypers, Nieuwenhagen-
19 Dec. Wilhelm Boltz, Schinnen.
19 Dec. A. G. Houben. Heerlen.
Het nat van dit geneesmMde'
Meer nog echter bereiken deze vrome af
zonderingen. welke, daar «U den geest van
den mensch dwingen er zich op toe te leggen
om datgene waarover htj denkt, wat hU zeg’
‘*f doet, scherper te onderzoeken en Uveriger
‘e bezien, op bewonderenswaardlge wijze de
inenschehjke eigenschappen te hulp komen;
oodat in deze buitengewone oefenschool var
ien geest, dezen gewoon raakt de zaken rtjpe-
'ük te overwegen en op een zuivere weeg
schaal af te wegen, de wil krachtdadig wordt
versterkt, de begeeriUkheden door de leiding
van het verstand worden beheer cht. de men-
schelUke levensuitingen, in overeenstemming
gebracht met de overweging van den geest
krachtig worden gedwongen tot een zekei
richtsnoer, en regel, tenslotte de ziel haai
oorspronkelijke adeldom en hoogte bereikt
zooals met een kernachtige vergelüking dc
heilige Paus Gregortas in zijn Pastorale ver
duidelijkt.
Bovendien, zich oefenend
overwegingen, wordt niet
Onder groote belangstelling beeft Zater
dag om 13 uur te Warmond de eerste steen
legging plaats gehad voor hel te bouwen
Philosophicum. het nieuwe studiehuis voor
de toekomstige geestelUkheld tn ons bisdom.
Na het verlaten van het Kleln-Bemlnarie
sullen de toekomstige geestelijken hier ge
durende twee jaren philosophic studeeren,
om vervolgens aan het Groot-Beminaric
hunne studie te voltooien.
Vóór den aanvang der plechtigheid heb
ben wU den nieuwen bouw in ocgenschouw
genomen.
Het
Seminarie,
is een terrein, gelegen tuaschen het
aan de andere zijde begrensd
door de Ruïne, die straks, ais de bouw ge
ls. voor een deel haar vrUe uitzicht
Daartegenover hebben WU geleerd, welk
"en wonderbare kracht er in de geestelUke
oefeningen gelegen is om den verzoenenden
vrede onder de menschen te brengen en ben
tot een heilig leven op te voeren. Hetgeen
ioor de dageUJkschc ervaring der afgeloopen
"euwen en wellicht nog sterker door die van
Onze dagen beweren wordt nu de bUna on-
telbaren die de GeestePfkc Oefeningen naar
behooren gehouden hebben, daar uit geko-
■nen zijn geworteld en heropgebouwd" in
Christus, vervuld met licht, overstroomd van
■Teugde. doordrongen van dien Vrede, die
alle gevoel te boven gaat"
Uit deze versterking van het ChristelUk le
ven echter, welke de geesteP’ke oefeningen
rooals voor een ieder duidelUk to. bewerken
volgt, behalve de InnelrUke vrede der ziel, al’
vanzelf een andere uitverkoren vrucht, welke
van het allerhoogste belang voor het maat-
-chappelUk leven is: het verlangen n 1. om
"telen voor Christus te winnen, m.a.w. de
'rostolische geest.
Het is toch het normale effect der liefde
1at de rechtvaardige ziel, waarin God door
1e genade leeft, op wonderbare wijze ont
vlamd wordt om de medemensc^en te ma-
en tot deelgenoot van dï kennis en de Itefde
van het oneindige Goed, dat zU zelf verkre-
"en heeft en bezit
De Enovcllek wUst er dan op. hoe Christu-
"n de heil!»en de geestelUke oefeningen be
oefend hebben om dan met de volgende
woorden er op te wijten, wat er
Uitgesproken
18 Dec. L. Klootwijk, dameskapper,
Rotterdam, Oranjeboomstraat 66. R. c. Mr.
B. I. Zijlstra. Cur. Mr. E. Haubrich, Rotter
dam.
»8 Dec. H. M. M. Si
bakkerijmachines, Hillig
straat 35b. R. c. Mr. B. I. Zijlstra. Cua.
Mr. F. A. Holleman, Rotterdam.
19 Dec. M. Lempens, bankwerker en
njwielreparateur, Budel. R. Cc. Mr. Baron
van Hövell tot Westerflier. Cur. Deurwaar
der Verhooren, Weert.
19 Dec. Karemaker, metselaar en
kon ie huishouder, Enkhuizen. R. c. Mr.
W. A. Ubbens. Cur. Mr. C. P. JSecen,
Oud karspel.
19 Dec. Hildema, winkelier, lacobi-
Parochie. R. c. Mr. B. Ph. Baron van Harinx-
ma thoe Slooten. Cur. Mr. J. Vis, Leeu
warden.
I9 Dec. J. Leemburg, reiziger, Leeu
warden, (verblijvende te Heerenveen). R. c.
Mr. B. Ph. Baron van Harinxma thoe Sloo-
,JBt. Bavo” publiceert het volgend schru- (en- Cur. Mr. W._E. Boeles, Leeuwarden,
van van Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aangenem,
Bisechop van Haarlem aan de Eerw geeste
lUkheld van ZUn Bisdom
Het is Ons gebleken, dat de verzorging der
godsdienstige en maatschappelijke ontwikke
ling onzer katholieke schoolvrUe meisjes
vooral in de steden lang nog niet die hoog
te heeft bereikt als wU wenschelUk en nood
zakelUk achten Toch eischen de tijdsomstan
digheden een goed georganiseerde verzorging
der geheele vrouwelUke jeugd uit alle rangen
en standen, terwUl WU bovendien weten dat
vele meisjes niet alleen in de steden, maar
ook Ih de dorpen zelf de oeboe'ie aan lei
ding gevoelen en er om vragen.
Om nu aan die driegenden elsch van den
tUd en aan die door vele meisjes zelf gevoel
de behoefte te gemoet te kernen. zUn WU
overtuigd, dat het Onze plicht is bijzondere
maatregelen voor te schrijven.
Zooals bekend is, hebben WU in de Statu
ten der Diocesane Synode, «elke 1 Januari
a.s. beginnen van kracht te riln, bepaald,
dat In Iedere parochie (tenrij de deken de
orunogelUkheid zou constateerenmoe en
worden opgericht twee goasdienstlge veree-
nlglngen, bU voorkeur Maria Congregaties,
een voor de schoolvrije Jongens en een voor
de schoolvrije meisjes. De godsdienstige ver-
eenlglng zal voortaan moeten zijn de grond
slag en het uitgangspunt van het geheele
Jeugdwerk In de parochie.
Ofschoon WU vertrouwen, dat de Zeer
eerw. Pastoors ten spoedigste ook voor het
jeugdwerk onder de jongens deze reorganisa
tie zullen tot s.and brengen en dus ten spoe
digste tot het oprichten eener Congregatie
voor de schoolvrije mannelUke jeugd zullen
overgaan, waaraan dan al bet verdere Jeugd
werk voor de jongens moet worden vastge
koppeld achten WU. vooral um het uiterst
geringe aantal der georganiseerdt meisjes
op het oogenbllk het meest urgent de op
richting van een Maria-Congxegalle voor de
meisjes in iedere parochie.
Daaror.l schrijven WU bU deze voor, dat in
iedere parochie van Ons Bi-dom in de maand
Januari van 1930 moet women opg< richt een
Maria-congregatie voor de meisjes die de
school hebben verlaten en nog niet den leef-
tjjd van 25 jaar hebben bereikt Zi: worden
gesplitst in twee afdeelingen, een voor de
scboolvrUe meisjes tot 17 jaar. en een voor
de meisjes vanat 17 jaar
Ofschoon een Congregatie, zooals van zelf
spreekt, uit haar aard een godsdienstige ver-
eenlging is. moet toch de Dldecteur zorg dra
gen, dat van haar uit verder voor de maat
schappelijke ontwikkeling der meisjes In ver
schillende clubs of organisaties gezorgd
wordt, omdat. gelUk wU reeds zelden, voor
taan de Congregatie den grondslag en bet
uitgangspunt vormt voor het geheele jeugd-
der leerpllchtvrUe jeugd in de paro-
reed
zal verliezen.
De klasse- en studentenzalen verrU*cn
reeds boven den grond; ten behoeve van
de eerste steenlegging voor het Philosopbt-
cum zUn op een bescheiden, houten stellage
versieringen aangebracht. De steen zelf
draagt de volgende inscriptie:
werk
etiie.
Het best aal rijn, dat m iedere parochie
een dag worde bepaald <of een Triduum
worde gehouden) waarvp «He schoolvrije
meisjes in de kerk moeten komen. Want bet
toomt er allereerst op aan dat de geestelüken
Weren kennen, welke meisjes tot hunne pa-'
rochies behooren.
ZU kunnen haar dan als lid der Cöngrega-
Ue inschrijven er tevens zien, welke meisjes
Mgr. Taakin,
die alle aanwezigen welkom beet, in de eer
ste plaats Z. D. H.. verder B. en W. van
Warmond, de professoren van het Seminarie,
de studenten en belangstellende»
Deze plechtigheid, aldus mgr. Taskin,
heeft een Inleidend karakter. Reeds veel
arbeid is verricht; de fundeering is gelegd,
maar de eigenlijke opbouw moet nog be
ginnen.
Het inleidende karakter sluit echter niet
uit, dat deze dag is een dag van vreugde
en bUjde verwachtingen. U, Monseigneur,
hebt nog onlangs Uwe vreugde uitgedrukt
door te spreken van den grootschen tUd.
dien wij beleven, een rUke en vruchtbare
ontplooiing van katholiek leven. Was de
aanleiding daartoe, dat de katholieke dag-
lomen?
derwUs
wetenschappen een belangrUke schrede
bladpers een nieuwe vlucht heeft gen<
Vandaag wordt op het terrein van ond:
en
voorwaarts gedaan.
Deze eerste steenlegging is een groctscne
uiting van katholiek leven, die voor de toe
komst de schoonste verwachtingen wekt.
Wetenschap en cultuur zullen van hier wor
den uitgedragen tn het openbare leven naar
hen, die in kennis en beschaving belang
stellen. De vreugde van dezen dag vordt
verhoogd doordat Uw besluit een leerschool
voor WUsbegeerte te stichten, een uwer eer
ste daden van uw bestuur was: vUf en
twintig Jaar hebt U zelf de wUsbegeertc
onderwezen. De stichting van dit geoouw
is een krachtige uiting van Uwe nooge
ideeën omtrent de vorming uwer toekom
stige medehelpers. Deze ideeën zijn in de
volgende formule samen te vatten: voor den
toekomstlgen priester is het hoogste n«et te
veel en het allerbeste niet goed genoeg. Een
hoilzon van blUde verwachtingen gaat he
den open: beter geschoold, rijker aan aeiinto
en inricht, zullen de toekomstige priesters
uit dit seminarie te vocrschUn komen, na
strevend het hoogste einddoel van het ge
schapene.
Mgr. Bottemanne heeft u b|j de eerste
steenlegging van het nieuwe voorgebouw op
3 April 1897 door handoplegging bet priester
schap verleend; dezen morgen hebt gU aan
drie kweekellngen van het Seminarie de H.
gave van het priesterschap geschonken.
Eerbiedig verzoek ik u den eersten steen
van dit gebouw te willen zegenen en te plaat
sen. Moge uwe gebeden en zegeningen even
heilzame en vruchtbare gevolgen hebben als
de wijding op 3 April 1897 aan het oude
Seminarie heeft geschonken.