r no i 1 I DE NIEUWE ENCYCLIEK VAN Z.H. PAUS PIUS XI Philosophicum te Warmond De eerste steenlegging voor het j I c den H. Vader. van RECHTSZAKEN Faillissementen richt de plechtigheid. Groote belang stelling van feestelijke en burferlijke KERKNIEUWS I De praktijk der feestelijke oefeninfen Hoe de bevordering De Kerstboodschap er van moet geschieden. De verzorging der Ahoolvrjje jeugd autoriteiten. Z.D.H. de Bisschap van Haarlem ver- j'j s. M i 1 wu hebben, zoo gaat Mgr voort, nelUke als der vrouwelUke Jeugd vooral tn klem op aan. om het jeugdwerk op desen in het Vatieaaa Iwerk, reiziger in I. Dec. In iedere parochie een Mariacongregalie en De les voor de Katholieke Actie Cur. Voor den werkenden stand. Prof. J. B. NiekeL gehouden) van Ha phicum Opgeheven wegens gebrek 18 Dec. J. Bijl, Overschil 18 Dec. 19 Dec. „Wacht een oogenbllk, dan ga ik met je meel* klasse- boven 19 Dec. poet. R. c. 1 1 1 1 De plechtige inzegening H. zegt hierna de gebeden der H. Kerk en verricht de Inzegening, waarna De invalide: Uk had gisteren een leelUk ongeluk, Llesbeth. B viel van de vierde verdieping, waar ik een raam moest schoonmakenl” Llesbeth: Uk wist niet, dat bet aoo erg was. Ik hoorde, dat je maar van de tweede verdieping was gevallen". 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 i 1 1 1 bexmhartigen en alles voorultsienden at ook den gewonen g*. der Geestelijke Oefen in- Anno MCMXXIX Domini me posult Illustrlsslmus ac Reverendlssimus Deminas Joannes, Dominicas, Joseph Aengenent Eptocopus Harlemensto in Seminarie Warmundum per quinque Fere Lustra philosophise professor Ad XII Kai. Jun. Oj I» In de week van 1631 Dec. 1939 rijn tn Nederland uitgesproken 50 faillissementen. Opgeheven wegens gebrek aan actief: 13 Dec. M. W. J. Bernards. Alkmaar. 1 9 Dec.: W. J. G. B Götz. Delft. 20 Dec.: A J Terburg, BenuneL 1 1 leven w< x. t H. De bedelaar Uk moet bedelen, mijn neer I" Artist: Even na 13 uur, nadat zich de eerwaarde theologanten, genoodigden au belangstellen* Groot-Seminarie. den Zeereerw. heer J. H. Uersmeisjes Nlekel. benoemd Directeur van het Phtloso- phicum, de Zeereerw. professoren van bet groot Seminarie, den Architect. opzichters en aannemer en vele belangstellenden ten blijke waarvan deze oorkonde is ooderteekend. Hierna wordt de oorkond» in een daartoe bestemde bus getorgm en in emet ed Vervo’gens spreekt Z. D. H. de Bisschop het volgende slotwoord: JOANHML Haarlem. 16 December 19»* •riem. de bouwlieden tevergeefs. Er ia reden om woorden te uiten van in nige dankbaarheid, in de eerste plaats aan God. den gever van alle goede gaven, Die de noodzakelijkheid heeft gebracht om dit ge bouw tc stichten. Hij schenkt Zijnen zegen, door het verhoogen der priesterroepingen en een heerlijk opleven van katholiciteit. U, hoogeerw. president, hebt in uw ope ningswoord herinnerd aan een opleving in den nieuwen tijd. Over één feit ben ik ten zeerste verheugd: de noodzakelijkheid om een derde seminarie hier te stichten. Daaruit blijkt het heerlijk getal roepingen in ons dio cees. Welk een uitbreiding in de laatste 33 jaar. dat ik zelf het priesterschap bezit. Zelf ben ik getuige geweest van de eerste steenlegging voor de uitbreiding van het- Groot Seminarie, bij welke gelegenheid ik door Mgr. Bottemanne de gave van het H. Priesterschap deelachtig werd. Zelf heb ik hier 34 jaar als professor gearbeid. Telkens moest worden vergroot. Een bede van dank stijgt uit het hart voor den zegen, uitgestort over het bisdom. Een tweede woord van dank brengt Mgr aan de Zeereerw. H.H. Pastoors van het bis dom voor hun medewerking aan den onroen. om in overleg met de kerkbesturen, finan cieel te helpen. In t openbaar zegt Mgr. dank voor de verleende medewerking en de aansporing aan de kerkbesturen om bij te dragen. Mgr. brengt dank aan allen, die dere plechtigheid hebben bijgewoond: aan het be stuur der gemeente, aan de provisoren en professoren, ook aan de studenten; aan den bouwheer, den aannemer, den architect en eindigt met een dankwoord aan God die Zijn heerlijke gaven over het bisdom heeft uitge stort. De plechtigheid was hiermede ten einde da oorkonde voorleest: In den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes. Amen. Op heden den feestdag van dan H. Apostel Thomas. quatertemper-Zaterdag van den Advent van bet jaar Onzes Heeren 1939. toen Z. H. Paus Plus XI de Kerk Gods be stierde. Hare Majesteit Wilhelmina Koningin der Nederlanden was en Z. D. H. Mgr. Joan nes Dominions Joseph Aengenent den zetel ~m bekleedde, is van dit Phlloso- eerste steen gelegd door Z. D. H Mgr. Aengenent. Btoschop van Haarlem in tegenwoordigheid van den hoogeerwaarden reeds aanstonds naar oen ben-ialde organi seer Mgr. Usurious Maria Taakln, Protooo- salie van Socialen aard kunnen worden ver» Kerstboodschap. Op deze wijss Eerbiedwaardige Broeden, zal uit de geestelUke oefeningen, wanneer zij overal en In alle rangen van de Christe lijke gemeenschap zullen zijn dóórgedrongen en ijverig aarden beoefend een Geestelijke hergeboorte volgen: de godsvrucht zal wor den gevezd. de godsdienstzin zal nieuw le ven krijgen, een vruchtbaar apostolaat aal zich ontplooien en eindelijk zal er vrede heerschen onder d- individuen en In de maatschappij. Toen bü 't twijgen van. den klaren heme' en van de aarde, de nacht het midden van zijn basn bereikte, verscheen In het geheim en verre van het gewoel der m'-nschen, het eeuwige Woord des Vaders, na de mensche- l|jke natuur te hebben aangenomen, aan de stervelingen en door de luchten weerklonk de hemelsche hymne' „Glorie in den hoog" aan God. en vrede o» aarde aan de men schep van goeden wil." Dese blijde aankondiging van den christe- lUken vrede: Christus' vrede in Chris tus' rijk tot uitdrukking brengend het hoogste verlangen van Ons Ancstollsch hart waarop met groote kracht. Ons streven en Onze arbeid zijn gericht, tal ten zeerste tref fen het gemoed van d'.e gvlrovigen, welke verwijderd van het gewoel en de Ijdelheden der wereld. In diepe afzonderng teruggetrok ken, de voorbeelden overwegen van Hem. dl' der wereld den vrede bracht en dezen als eer 'rfdeel achterliet: M’’n vrede geef Ik u Dezen waren vrede bidden Wij u. Eerbied waardige Broeders, van ganscher harte toe op de-en eigen dag. waarop, door Gods goed heid het vijftigste Jaar van Ons priester schap wordt voltooid; en bij het naderen van dat cverzoete feest oer Geboorte van Onzen Heer Jezus Christus, dat het myste rie des vredes kan worden genoemd, smee- ’-en Wij dien vrede af. met vurig gebed, van ■’’•n. die a’s Vorst des Vredes begroet werd. Fn met deze gevoe’ens, het hart verbeven o blijde en vaste bore. verleenen Wij aan U, Eerbiedwaardige Broeders, en aan uwe -eestelijkheld en uw volk, dat is aan Onw roheele zoo beminde Katholieke gemeen 'hap. als een onderpand van goddel’jke gun- ten en van Onze welwll'endheid, met de rrootste liefde in dén Heer den Apostoll- -hen Zegen. En wijl tn onze dagen de lijdelijke goe deren en de daaruit voortkomend* gemakken les levens tegelijk met een rekere weelde op niet geringe mate onder het bereik gekomen rijn vin de ambachtslieden en andere ar beiders, moet men het aan de goedheid ven Jen God toeschrijven, 'oovlgen dien sohi ^en wordt bekend gemaakt. Daardoor im mers zullen de menschen als tn evenwicht worden gehouden, om niet, omlaag gedrukt loor -het gewicht der voorbij gaande din gen. en zich verzadigend aan de gemakken m zoetheden des levens, ongelukkig te ver- -allen in de opvattingen en zeden van het materialisme. Daarom Eerbiedwaardige roeden, keuren wtj ten zeerste goed de ver enigingen „voor Retraites”, die raids in wnmigé landen bestaan en de vruchtbare »n zeer geschikte Retraites voor werk’ieden, net de daarbij behoorende oefeningen ter .'trfharding. en willen ze aanbevelen aan uwe, graataltlku zorg en ijver. De geestelijke oefeningen bet ge neesmiddel Maar welk heel- en geneesmiddel zouden Wjj voor de genezing dezer ziekte, waaraan het menscheljjk geslacht zoozeer lijdt, meer geschikt kunnen voorschrijven, dan dat Wt .lie ontzenuwde zielen die haar eeuwige be hangen verwaarloozen. uitnoodigen aan dr geestelijke oefeningen deel te nemen? Want vaarlijk, zelfs al zonden de geestelijke oefe nmgen niets anders zijn dan een korte af zondering van enkele dagen, gedurende elke den mensch, teruggetrokken uit het sven van alledag en uit zijn talrijke beslom- ■nerlngen, de gelegenheid werd geboden, niet m> dien tijd In ijdel niets doen door te bren- ten. doch om de meest ernstige vragen te overwegen, die het menschelijk geslacht steeds zoo diep hebben aangegrepen, omtrent z-ijn 001 sprong nJ. en zijn einddoel: „vanwaar tij komt en waarheen hij gaat,” dan nog zal ■-dereen moeten toegeven, dat uit de gee te- HJke oefeningen een niet gering voordeel kar orden getrokken. ’eschl-dt: Deze Anostollscbe Stoel die met het woord 'IkwUle de geertelijke oefenineen heeft aan bevolen heeft de geloovigen ook lang reedr oet het voorbeeld en met gezag onderwezen ’oor de weidache Vaticaansche gehouwen ge- t’irende eenfee dagen in een he”1<?d«m var 'verweving en gebed te veranderen. De’e -ewoonte hebben Wij m»t vroote bll’dscha"' ■m troost nervat. Fn o”dat Wij deren troost 'n vreugd én aan Ons èn aan hen die dicht 'Ij Ons zijn, moven bereiden, beve’en WH wn te vo’doen aan e-n algemeen verlangen “reds n” d-> t-’»»n de »~<«t»>«ke ©•te lingen in dit Huis zullen gehouden worden en zoo algeheel geschikt, om zielen op den weg des hells en van de volmaaktheid te brengen, als een bron, onultputtelijk in be proefde en gedegen godsvrucht. Een boek ook, dat was als een overscherpe prikkel en een zeer betrouwbare wegwijzer naar een verbeteren van de zeden en een bereiken van 'en hoog geestelijk leven. Z. H. beveelt dan de Recollectie aan. ter. wijl de Encycliek besluit met de volgende den bereids hadden opgesteld op de plaaU, waar de plechtigheid aal geschieden, ver schijnt Z. D. H. Mgr. Aengenent. vanjeaud van den hoogeerw. heer Mgr. H. J. M. Tas- kiu. president van het Groot-Seminarie den secretaris van het bisdom, den seereerw. neer Th. W. Pichot; de neomisten, dien zelfden ochtend tot priester gewijd: de wel- eerw. heeren A v. d. Togt en H. Remmer en pater J. VoUaerts B. J. Veider waren c.m. aanwezig de zeereerw. heeren professor, de hoogeerw. provisoren, de kanunniken Ih. F. Ebbinkhuljzen en dr. Th. M. Vlaming, *e- gent van „HageveJd", kanunnik M. W. A Wijtenburg. de weleerw. beer Th. Lampe, Zoolala reeds In het kort to gemeld, heeft D. de Paus een nieuwe Encycliek uitge vaardigd. In het eerste gedeelte spreekt Z H. over «e vruchten van het Jubeljaar en over de practyk der geestelijke oefeningen, om ver volgens op de kwalen van dezen tijd het Mcht te laten schijnen. kapelaan te Warmond (de pastoor was on gesteld). de architect Jan Btuijt, de burge meester van Warmond, de heer A. J. Bchöl- vlnek. de wethouders Heemskerk en Ouds- boorn, de gemeente-aeaetarls. de heer H. L. van Delft, de oprichters en de aannemer van het bouwwerk. Allereerst neemt het woord O. J. Kronenberg. Cur. Jkvr. Mr. Dr. W. L. van Spengler, Breda. 30 Dec.: J. van Dieesen, handelareislger, Tilburg. R. c. Mr. G. J. Kronenberg. Cur. Mr. Ph. van Eljl, Tilburg. 20 Dec.: Franclscus van Lierop, koopman. Helmond. R. c. Mr. Baom van Hövell tot Westerflier. Cur. Mr. F. de Wit, Helmond. 20 Dec.: R. MoUema. bakker en koopman, ^Gaarkeuken (Grijpskerk)R c. Mr. B. F. Enklaar. Cur. mr. J. Stertsema, Gronin gen. 30 Dec.: T. ten Gate, caféhouder, Gronin gen, Gelklngestraal 56. R. c. Mr. H. W. J. Kloppenburg. Cur. Mr. U. P Okken, Grtmta- gen. 30 Dec.: B. J. Koster, timmerman en aan nemer. Groningen. 3e Wlllemstraat 19a. R c. Mr. H. W. J. Kloppenburg. Cur. Mr. W. H. Dommering. Groningen. Met niet minder zorg werken Wij ervoor, Jat de veelvuldige afdeelingen van de Ka tholieke Actie, die WU met al Onze krach ten steeds bevorderd en aanbevolen hebben, waarmede WU nooit zullen ophouden, daar Je deelneming der leeken aan het hierar chisch apostolaat buitengewoon nuttig (om niet te zeggen noodzakelUk) wordt geacht, op geschikte wUae door geestelijke oefeningen arden versterkt. WU kunnen voorwaar met niet genoeg •voorden uitdrukking geven aan de bijzonde re vreugde, welke Ons doordringt, nu WU vernamen, dat büna overal ingeeteld waren >U>oudere cursussen van godsd enstige voor- Jrachten. waardoor de vredelievende en akkere strUders van Christus, vooral echter ie scharen van toekomstige strijders, toege- .-ust worden. Deze zullen, wanneer zU die cursussen Uverig bezoeken, ten einde des te neer voorbereid en geschikt bevonden tc ■.orden om den heiligen strijd des Heeren ie strijden, daarin niet enkel hulpm.ddelen .nden om den vorm van het christeiyk le ven In zich volmaakter tot uiting te bren gen, doch ook zullen zy niet zelden in hun binnenste de verborgen stem Gods verae- aen, die hen roept tot het heilig ambt - verk en tot het brengen van nog grootcr rlnst aan de zielen en ben roo aanspoort >m bet apostolaat tp zijn vollen omvang jlt te oefenen. Schitterend Is Immers dese lageraad van hemelsche goederen dien de volle dag spoedig volgen zal en bekronen, ■nits de gewoonte der GeestelUke Oefenin gen verder verbreid worde, en met voor- Ichtlg beleid gepropageerd worde in de 'ver. 'chlllende vereenlglngen der katholieken, oornamelUk der jengere. 19 Dec. I. de Bruin, koopman, Buitea- Mr. B. Ph. Baron van Harinsma thoeSlooten. Cur. Mr. J.P. Hoogland, Leeu warden. 19 Dec. D. J. Jalink, Waubach, Ubach over Worms. R. c. Mr. Ruland. Cur. Mr. P. Ballieux, Kerkrade. 19 Dec. P. Aggenbach Jr-, winkelier, Meerssen. Stationstraat 351 R. c. Mr. Huz- tinx. Cur. Mr. Jo*. Stroom, Maastricht. 19 Dec.: J. van der MeU Jsn., koopman, RUswUk (Z -H). Tramstraat 3. R c. mr. H. W. K Klomp. Our. Mr. L. de Blécourt, Leiden. 19 Dec.: H. Schotborgh. Voorschoten. Haagweg 6. R a. Mr. J. R Thorbecke. Cur. Mr. W. Hugenholtz, Lelden. 19 Dec.: P. van Nes, aannemer. Den Haag. Lijsterbesstraat 8. R c. Mr. Dr. W. Pick. Jhr. Mr. N. J. C. Snouck Bourgtmje. Den Haag, Sweelnlckstraat 67. 19 Dec.: H. A Bongers, kappersbediende. Den Haag, Escamplaan 35. R c. mr. M. 8. Rueb. Cur. mr. O. H. L. Bodenhausen. Den Haag. West-Elnde 38. 19 Dec.: Th. G Burgemester, hotelhouder, Nijmegen. R. C. mr. C. van Nrivelt. Our. mr. H. J. C. van Scherpenberg, NUmegen. 30 Dec.: Hendrlkus Josephus Lommers. koopman in dameshoeden. Breda. R c. Mr. Opgegeven door v. d. Graaf Ca. Uitgesproken ao Dec. N. V. S. de Leeuw Zonen» Amsterdam, O. Z. Achterburgwal 119— liga. R. c. Mr. H. J. Hütomann. Cu*. Mr. E. A. L. Boes. Amsterdam, N. Doelen straat 9. ao Dec. de nalatenschap van A. A- Muller, overleden 37 October 1939 te zijnen woon- huize. Da Costakade 48, Amsterdam R. c. Mr. H. J. Hülsmann. Cur. Mr. A. W. Kym- mel, Amsterdam. Leidschestraat 106. Opgeheven wegens gebrek aan actief ao De. J. H. Verwer, Amsterdam. 30 Dec. R. de Groot, Amsterdam. in geestelUkr alleen „de geest. zich verblijdend in den Heer, opgewekt door zekeren prikkel der eenzaamheid en gesterkt door onuitsprekelijke vervoeringen." zooaL' wijselijk de H. Eucherius. bisschep van Lyon getuigt, maar ook door de Goddelijke vrU- gevlghe.d tot die hemelsche spUze genoodigd waarvan Lactantlus zegt: „want er Is geen zoeter spijze voor de ziel, dan de kennis der waarheid”; en de geest wordt, naar het ge voelen van een zekeren ouden schrijver, dk lang vdor den H. Basllius den Grooten ge houden is. opgenomen in de school van he melsche wUsheid en goddelUk onderricht waar „God alles is wat wordt geleerd, de weg waarlangs wordt voortgestreefdhet geheel waardoor men komt tot de kennis der hoog ste waarheid Zoodat met volle zekerheid blijkt dat de geestelijke oefeningen zoowel om de natuurlijke eigenschappen van der mensch te vervolmaken, als en vooral orr den bovennatuuriUken ChristeUjken mensch te vormen van de hoogste beteekenis zUn. Voorwaax in deze '.Uden. wéarin aan der waren geest van Christus en aan den boven natuurlUken geest, waardoor onze heilig' godsdienst aiieen <an staande blUven. roe veel belemmeringen en slagboomen in der weg gelegd worden, terwijl het naturalisme dat de kracht van iet geloof verzwakt en d vlammen der Giriste'Uke liefde uitdooft, Ir breede kringen neerscht. is het van het aller noogstè belang, dat de mensch zich losmaax van du rinsbegoocneling ..der Udelheld welke ..het goede verduistert” en dat hU zie! derhalve in die zalige afzondering begeef’ w.- ir hU. door het hemelsche leergezar onderwezen, de juiste waarde en beteekem •?n het menschelitk leven dat alleen in der dienst van den Eenen God gesteld mag v.or den, beseft; waar hU afschuw krijgt voor d< mode; waar hU de aeilige vrees Gods krijgt wear hU. nadat als t ware de sluier is op geheven, de Udelheld der wereldsche zakei hélder inziet waar nU aangespoord door d' vermaningen er voorbeelden van Hem dl We» de '.Vaaineid en het Lev.n" is .der ouden mensch" aflegt, zichzelf verloochent ei in nederigheid, gehoorzaamheid en vrijwillig StfkastUding den "hristus aandoet en e: naar streeft, dat AU kome tot den „vol naak ten menreh" en tn die volstrekte maat var oe vrijheid van Cnristus", waarvan dc Apostel «preek, ja telfs. dat hU er zich me: Mine geheele -iel op toelegt om met denzell den Apostel te kunnen herbalen: .Jk leef maar niet ik. doen Christus leeft in mU' Langs deze tmppen voorwaar. stUgt de zie daar de alle-’-oogste volmaaktheid op en Wordt zU or de allerzoetste wUze met God verbonden, door de hulp der GoddelUke ge Sade, in overvloediger mate verkregen doei de gebeden, welke in die dagen vuriger zün dt> door een veelvuldlger ontvangen der H.H Sacramenten. t Dit zijn voorwaar, zeldzame en voortreffe B’ke zaken welke de natuur verre te nove: gaan en ;n weiker verkrilring toch alleen t fust het geluk en de ware vrede beruste' Welke oe menscheiUke geest vurig nastreet en welke de tegenwoordige maatschapp- door de orandlne der verlokk’ngen meege éleurd en n den ollnde met alle begeerlijk be;d onzekere en vergankelbke goederen ua Strevend in het tumult en de verwarring der lévens zoekt. Lichtzinnigheid en onnadenkend heid lekten tot zweht naar rfgi- dom en zingenot. De ernstigste kwaal, waaraan onze eeuw tl'dt en tagelUk de overvloedigste bron van allerlei kwaad, waarover ieder weldenkende Zich verontrust, is die lichtzinnigheid en on nadenkendheid. welke de menschen op zijwe gen doet verdolen. Vandaar die voortdurende hevige ultgestortheid naar het uitwendige vandaar die onverzadigbare zucht naar rijk dom en zingenot, welke het verlangeta naar ztoogere goederen in 's menschen ziel geleide lijk verzwakt en uitdooft en hen zoozeer ir iet ulterlUke en vergankelUke verwikkelt lat zU hun belet te denken aan de eeuwige waarheden, aan Gods wet. aan God zelf. Dit toch het begin en het einde is van al het neechapene; Die echter in ZUn oneindige toedheld en barmhartigheid, ook in onze lagen geenszins ophoudt, al grUpt ook het zedenbederf om zich heen, de menschen tot «ich te trekken door overvloedige genaden. tarius Apostollcus a.ij) m President van het wezen. Zoo kunnen o.a. de fabriek!- en ate- onmlddellUk worden tngedeeM in dan Graalbond of in de OraalwacM, waaromtrent WU eenlgen >Ud geleden reed! mededeellngen hebben gedaan. In de toekomst moeten de jongens en da meisjes, roodrs zU de school verlaten, onzmd- dellUk als leden der Congregatie worden in geschreven. De verzorging van de meest verwwarfocsda jeugd kan in haar geheel worden overgela ten. voor wat de jongens betreft, aan de pa tronaten van het 8t. Franciscus-Liefdewetk, en, voor wat betreft de meisjes, aan de Tntt clsca-Romana-patronaten WU achten de verzorging zoowel der man- Bee de oefeningen te deen. Maar, om de blijde vruchten te plukteen van de geestelUke oefeningen, dia wU ver haald hebben, moet men zich er op toeleg gen met den noodlgen (jver, want Indian men slechts uit sleur doet, of traag, of lus teloos dia geestelUke oefeningen worden ge houden. ml men er voorzeker weinig of geen nut uit trekken. Daarom to het voor alles noodlg. dat men in stilte zijn hart richt op heilig» overwe gingen, alle zorgen en bekommeringen van bet dagalljkach leven op zU «t, want geluk duldalUk het gouden boekje „Over de Na volging van Christus" leert: .4n stilzwijgen en rust gaat de vrome ziel vooruit Hoe feer wU ze dan ook prUzen en meenen dat ze i met alle mogelUke herderlijke zorgen bevor- derd moeten worden, omdat God ze met den grootsten zegen begunstigt die heilige overwegingen, welke voor een groote me- nlgtr in b»< openhaar worden pe.aouden het meest van al dringen WU aan op geer.elUke oefenln-en, die ..gesloten" genoemd wordn, waardoor de mensch gemakkelljker wordt afgehovden van den omgang met de schep selen en de verstrooide krachten der z.el dwingt om alleen met zich en voor God bezig te zijn, in het beschouwen der eeuwige waarheden. Ten slotte to bet van buitengewoon belang voor het op Juiste wijze houden van geeste- JUke oefeningen en het plukken van de vrucht daarvan, dat «U volgens een verstan dige en geschikte methode warden doorge bracht. Immers het is duldelUk bewezen, dat onder ille methoden van geestelUke oefeningen welke tot nog toe op prijzens vaardige wijze door een gezonde katholieke ascese werden aangewend, een boven de andere den voor rang heeft gehad; een. die ten volle en her- haaldelUk met goedkeuringen van den H. Stoel werd verrUkt en geadeld is door de loftuitingen van in de geestelUke leer en heiligheid uitstekende mannen, een. welke tn een tijdsbestek van bijna vier eeuwen be. langrUke vruchten van heiligheid heeft af worpen. WU bedoelen de methode, door den H Ignatius van Loyola ontworpen, die ge- woonlUk de voornaamste en bUzcndere meester der geestelUke oefeningen genoemd wordt en wiens „bewonderenswaard ge oefe ningenhandleiding'' gering in omvan- -naar met een hemelsche wijsheid t'egenis' juist oen die reden op plechtige w0re door Onzen roemrijken Voorganger Paulus III to Toodgekeurd. geprezen en aanbevolen. Eer 'x»ek, dal WU. om woorden te gebruiken, dl- 1 WU, voor We tot den zetel van Petrus wer den verheven, hebben gebezigd, h'b'ven ge noemd een werk, hetwelk heeft uit-eblon "-en en uitgeschitterd, zoowel a’s een com plex van regelen van wijsheid e^rrvlcrlend Toespraak vaa Mgr. Aengenent. Mgr. heet genoodigden en belangstellenden. wiar aanwezigheid hU op hoogen prijs s elt, I wazw rvant VJTm* den zegen van God afgesmeekt over dan onzen tüd van het allergrootste belang én bouw en de gelukkige voltooiing van dit huis.WU dringen er daarom bU Onze priesters met door het gebed van de H. Kerk. Immers, in- klem op aan. om het jeugdwerk op dezen dien de Heer het huis niet bouwt, arbeiden nieuwen grondslag met nieuwen apostolisehea Ijver ter hand te nemen. Voor de geestelUkhe^ Als volgt vermaant het PauselUk schrijven Je geestelUkheld: Daarom vermanen WU de seculiere gees- telUkheid dringend om trouw te sUn tn hel louden der geestelUke oefeningen, minsten in die mate als het KerkelUk Wetboek dat voorachrUft. en dat zij ze beginnen en er J*Pb mee bezighouden met een vurig ver langen naar de eigen volmaaktheid, om dien ivervloed van bovennatuuriUken geest te verkrijgen voor zich, dien ze boven alles noodlg hebben om in het geestelijk heil te voorzien van de kudde, hun toevertrouwd, en jrooten buit aan zielen voor Christus te win nen. Dezen weg zUn alle priesters gegaan, die brandden van Uver voor het heil der zielen, en zich daarom hebben toegelegd col hun evenmenschen tc brengen naar dsn weg van heiligheid en de geestelijken te JelJen. zooals om een voorbeeld uit lateien tijd aan te halen, men kan zien in Joseph Ca- fasso, wien WU besloten hebben de eer der zaligen toe te kennen. Die zeer heilige man immers beschouwde het als v verheven iets, voortdurend met geestelUke oefeningen bezig te «un. waardoor hu in rich zelf en de andere dienaren van Christus de heilig- beid ten zeerste bevorderde en den wil des lemels leerde kennen: zoodat hU. toen hU op :en keer uit een retraite kwam, vol van joddelUk licht, aan een jongeren priester, die b0 hem kwam biechten. duidelUk aan val. dien weg te moeten opgaan, welke hem bracht tot de toppen van deugd; wU be doelen den zaligen Joannes Bosco, dien we niet hoog genoeg kunnen prijzen. aan actief I. Bq!, Ovcrschig. J. Stehouwer Rotterdam. Lucie Hovens. Reuver. 19 Dec. E. H. Veenstra, Leeuwarden- 19 D<x- H. Kuypers, Nieuwenhagen- 19 Dec. Wilhelm Boltz, Schinnen. 19 Dec. A. G. Houben. Heerlen. Het nat van dit geneesmMde' Meer nog echter bereiken deze vrome af zonderingen. welke, daar «U den geest van den mensch dwingen er zich op toe te leggen om datgene waarover htj denkt, wat hU zeg’ ‘*f doet, scherper te onderzoeken en Uveriger ‘e bezien, op bewonderenswaardlge wijze de inenschehjke eigenschappen te hulp komen; oodat in deze buitengewone oefenschool var ien geest, dezen gewoon raakt de zaken rtjpe- 'ük te overwegen en op een zuivere weeg schaal af te wegen, de wil krachtdadig wordt versterkt, de begeeriUkheden door de leiding van het verstand worden beheer cht. de men- schelUke levensuitingen, in overeenstemming gebracht met de overweging van den geest krachtig worden gedwongen tot een zekei richtsnoer, en regel, tenslotte de ziel haai oorspronkelijke adeldom en hoogte bereikt zooals met een kernachtige vergelüking dc heilige Paus Gregortas in zijn Pastorale ver duidelijkt. Bovendien, zich oefenend overwegingen, wordt niet Onder groote belangstelling beeft Zater dag om 13 uur te Warmond de eerste steen legging plaats gehad voor hel te bouwen Philosophicum. het nieuwe studiehuis voor de toekomstige geestelUkheld tn ons bisdom. Na het verlaten van het Kleln-Bemlnarie sullen de toekomstige geestelijken hier ge durende twee jaren philosophic studeeren, om vervolgens aan het Groot-Beminaric hunne studie te voltooien. Vóór den aanvang der plechtigheid heb ben wU den nieuwen bouw in ocgenschouw genomen. Het Seminarie, is een terrein, gelegen tuaschen het aan de andere zijde begrensd door de Ruïne, die straks, ais de bouw ge ls. voor een deel haar vrUe uitzicht Daartegenover hebben WU geleerd, welk "en wonderbare kracht er in de geestelUke oefeningen gelegen is om den verzoenenden vrede onder de menschen te brengen en ben tot een heilig leven op te voeren. Hetgeen ioor de dageUJkschc ervaring der afgeloopen "euwen en wellicht nog sterker door die van Onze dagen beweren wordt nu de bUna on- telbaren die de GeestePfkc Oefeningen naar behooren gehouden hebben, daar uit geko- ■nen zijn geworteld en heropgebouwd" in Christus, vervuld met licht, overstroomd van ■Teugde. doordrongen van dien Vrede, die alle gevoel te boven gaat" Uit deze versterking van het ChristelUk le ven echter, welke de geesteP’ke oefeningen rooals voor een ieder duidelUk to. bewerken volgt, behalve de InnelrUke vrede der ziel, al’ vanzelf een andere uitverkoren vrucht, welke van het allerhoogste belang voor het maat- -chappelUk leven is: het verlangen n 1. om "telen voor Christus te winnen, m.a.w. de 'rostolische geest. Het is toch het normale effect der liefde 1at de rechtvaardige ziel, waarin God door 1e genade leeft, op wonderbare wijze ont vlamd wordt om de medemensc^en te ma- en tot deelgenoot van dï kennis en de Itefde van het oneindige Goed, dat zU zelf verkre- "en heeft en bezit De Enovcllek wUst er dan op. hoe Christu- "n de heil!»en de geestelUke oefeningen be oefend hebben om dan met de volgende woorden er op te wijten, wat er Uitgesproken 18 Dec. L. Klootwijk, dameskapper, Rotterdam, Oranjeboomstraat 66. R. c. Mr. B. I. Zijlstra. Cur. Mr. E. Haubrich, Rotter dam. »8 Dec. H. M. M. Si bakkerijmachines, Hillig straat 35b. R. c. Mr. B. I. Zijlstra. Cua. Mr. F. A. Holleman, Rotterdam. 19 Dec. M. Lempens, bankwerker en njwielreparateur, Budel. R. Cc. Mr. Baron van Hövell tot Westerflier. Cur. Deurwaar der Verhooren, Weert. 19 Dec. Karemaker, metselaar en kon ie huishouder, Enkhuizen. R. c. Mr. W. A. Ubbens. Cur. Mr. C. P. JSecen, Oud karspel. 19 Dec. Hildema, winkelier, lacobi- Parochie. R. c. Mr. B. Ph. Baron van Harinx- ma thoe Slooten. Cur. Mr. J. Vis, Leeu warden. I9 Dec. J. Leemburg, reiziger, Leeu warden, (verblijvende te Heerenveen). R. c. Mr. B. Ph. Baron van Harinxma thoe Sloo- ,JBt. Bavo” publiceert het volgend schru- (en- Cur. Mr. W._E. Boeles, Leeuwarden, van van Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aangenem, Bisechop van Haarlem aan de Eerw geeste lUkheld van ZUn Bisdom Het is Ons gebleken, dat de verzorging der godsdienstige en maatschappelijke ontwikke ling onzer katholieke schoolvrUe meisjes vooral in de steden lang nog niet die hoog te heeft bereikt als wU wenschelUk en nood zakelUk achten Toch eischen de tijdsomstan digheden een goed georganiseerde verzorging der geheele vrouwelUke jeugd uit alle rangen en standen, terwUl WU bovendien weten dat vele meisjes niet alleen in de steden, maar ook Ih de dorpen zelf de oeboe'ie aan lei ding gevoelen en er om vragen. Om nu aan die driegenden elsch van den tUd en aan die door vele meisjes zelf gevoel de behoefte te gemoet te kernen. zUn WU overtuigd, dat het Onze plicht is bijzondere maatregelen voor te schrijven. Zooals bekend is, hebben WU in de Statu ten der Diocesane Synode, «elke 1 Januari a.s. beginnen van kracht te riln, bepaald, dat In Iedere parochie (tenrij de deken de orunogelUkheid zou constateerenmoe en worden opgericht twee goasdienstlge veree- nlglngen, bU voorkeur Maria Congregaties, een voor de schoolvrije Jongens en een voor de schoolvrije meisjes. De godsdienstige ver- eenlglng zal voortaan moeten zijn de grond slag en het uitgangspunt van het geheele Jeugdwerk In de parochie. Ofschoon WU vertrouwen, dat de Zeer eerw. Pastoors ten spoedigste ook voor het jeugdwerk onder de jongens deze reorganisa tie zullen tot s.and brengen en dus ten spoe digste tot het oprichten eener Congregatie voor de schoolvrije mannelUke jeugd zullen overgaan, waaraan dan al bet verdere Jeugd werk voor de jongens moet worden vastge koppeld achten WU. vooral um het uiterst geringe aantal der georganiseerdt meisjes op het oogenbllk het meest urgent de op richting van een Maria-Congxegalle voor de meisjes in iedere parochie. Daaror.l schrijven WU bU deze voor, dat in iedere parochie van Ons Bi-dom in de maand Januari van 1930 moet women opg< richt een Maria-congregatie voor de meisjes die de school hebben verlaten en nog niet den leef- tjjd van 25 jaar hebben bereikt Zi: worden gesplitst in twee afdeelingen, een voor de scboolvrUe meisjes tot 17 jaar. en een voor de meisjes vanat 17 jaar Ofschoon een Congregatie, zooals van zelf spreekt, uit haar aard een godsdienstige ver- eenlging is. moet toch de Dldecteur zorg dra gen, dat van haar uit verder voor de maat schappelijke ontwikkeling der meisjes In ver schillende clubs of organisaties gezorgd wordt, omdat. gelUk wU reeds zelden, voor taan de Congregatie den grondslag en bet uitgangspunt vormt voor het geheele jeugd- der leerpllchtvrUe jeugd in de paro- reed zal verliezen. De klasse- en studentenzalen verrU*cn reeds boven den grond; ten behoeve van de eerste steenlegging voor het Philosopbt- cum zUn op een bescheiden, houten stellage versieringen aangebracht. De steen zelf draagt de volgende inscriptie: werk etiie. Het best aal rijn, dat m iedere parochie een dag worde bepaald <of een Triduum worde gehouden) waarvp «He schoolvrije meisjes in de kerk moeten komen. Want bet toomt er allereerst op aan dat de geestelüken Weren kennen, welke meisjes tot hunne pa-' rochies behooren. ZU kunnen haar dan als lid der Cöngrega- Ue inschrijven er tevens zien, welke meisjes Mgr. Taakin, die alle aanwezigen welkom beet, in de eer ste plaats Z. D. H.. verder B. en W. van Warmond, de professoren van het Seminarie, de studenten en belangstellende» Deze plechtigheid, aldus mgr. Taskin, heeft een Inleidend karakter. Reeds veel arbeid is verricht; de fundeering is gelegd, maar de eigenlijke opbouw moet nog be ginnen. Het inleidende karakter sluit echter niet uit, dat deze dag is een dag van vreugde en bUjde verwachtingen. U, Monseigneur, hebt nog onlangs Uwe vreugde uitgedrukt door te spreken van den grootschen tUd. dien wij beleven, een rUke en vruchtbare ontplooiing van katholiek leven. Was de aanleiding daartoe, dat de katholieke dag- lomen? derwUs wetenschappen een belangrUke schrede bladpers een nieuwe vlucht heeft gen< Vandaag wordt op het terrein van ond: en voorwaarts gedaan. Deze eerste steenlegging is een groctscne uiting van katholiek leven, die voor de toe komst de schoonste verwachtingen wekt. Wetenschap en cultuur zullen van hier wor den uitgedragen tn het openbare leven naar hen, die in kennis en beschaving belang stellen. De vreugde van dezen dag vordt verhoogd doordat Uw besluit een leerschool voor WUsbegeerte te stichten, een uwer eer ste daden van uw bestuur was: vUf en twintig Jaar hebt U zelf de wUsbegeertc onderwezen. De stichting van dit geoouw is een krachtige uiting van Uwe nooge ideeën omtrent de vorming uwer toekom stige medehelpers. Deze ideeën zijn in de volgende formule samen te vatten: voor den toekomstlgen priester is het hoogste n«et te veel en het allerbeste niet goed genoeg. Een hoilzon van blUde verwachtingen gaat he den open: beter geschoold, rijker aan aeiinto en inricht, zullen de toekomstige priesters uit dit seminarie te vocrschUn komen, na strevend het hoogste einddoel van het ge schapene. Mgr. Bottemanne heeft u b|j de eerste steenlegging van het nieuwe voorgebouw op 3 April 1897 door handoplegging bet priester schap verleend; dezen morgen hebt gU aan drie kweekellngen van het Seminarie de H. gave van het priesterschap geschonken. Eerbiedig verzoek ik u den eersten steen van dit gebouw te willen zegenen en te plaat sen. Moge uwe gebeden en zegeningen even heilzame en vruchtbare gevolgen hebben als de wijding op 3 April 1897 aan het oude Seminarie heeft geschonken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1929 | | pagina 6