W I KB i i rp ÏW Wat zullen Het mor&entoilet Waaraan werkt U? raadgevingen Voor onze theetafel Stookt met water. i ^Doorzichtige geoliede lampekappen jnog rammen ■w we koken Wenken en 1 M lI inj 7 1 I L |i U bespaaart 66 pCt. kolen .en B qinx. .'I 0 I li. r' II rli v I 3 ii «N» o i ifl Balkenbrij OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK ZONDER TOESTEMMING VERBODEN ft Niet zoo lang geleden zat ik in den trei ADRIANA KNUIST—POLLEPEL. ons zulke I k! Het schilderen van de motieven maken, MACHTELD. ETA. I borduurkatoen C. »ii •M wachten; te 1 c? <7 ‘l tot itnmiH .12 nl onverbiddelijk zullen moeten - --groote kiest Voor lakens zet men het meestal in ’t midden, met den voet van de letters naar den zoom toe, zoodat het, wanneer het laken 1 kant, riïn toen we ons den laatsten keer rekenschap gaven van onze levensrich- van fabrieken Fig. 5413 kunnen wc ons maken van gebloemd velours-chiffon, als we er wat den de bloemblaadjes in den vorm van een bloem op het bovenste gedeelte van de theemuts gezet, en wordt er van kleine opzjj zak makkelijker te snijden dan het geoliede, want het is harder. 3' ld> Is er wel iets aantrekkelijkere dan een keurig gedekte theetafel? moeite en kosten en het nederigste werk voor de T/4>z41z. «wa*« k—„fcZ. l - - a_ t hoe bonter hoe mooier, mits de kleuren met goeden smaak gerangschikt zijn. Zeer mooi zijn volgende kleuren; zwart, rood, geel en lila. Gegarneerde schotels geven altijd een vroolijk aanzien aan een famlliedisch. De huisvrouw, die er prijs op stelt, dat men aan haar tafel gaarne aanzit. zorgt dan ook naast wat bloemen tusschen glas- en vaatwerk voor een paar gezellig aange- kleede schoteltjes, heel eenvoudig door er wat fijn gehakte worteltjes, waartusschen fijne peterselieblaadjes rondom te schik- Voor het schilderen van motieven op de papieren lampekappen bestaat speciale transparantverf. In groote verfzaken ver krijgbaar. Noodig is dit echter niet. Heeft u bijvoorbeeld nog eenlge tubes olieverf, dan kan die verf zelf transparant ge maakt worden door toevoeging van gutte- gom. De guttegom moet eerst met wat olie vermengd worden, alvorens ze door de verf gedaan wordt. De verschillende motieven kunnen we eerst met zwak potlood opzetten. Het is aardig de kap dicht te maken en te omranden met raffia-steken. Dit is echter niet zoo gemakkelijk. daar er eerst zuiver ronde gaatjes op gelijken afstand gestanst moeten worden. Gewoon met een priem kunnen ze niet gemaakt worden, daar het papier dan bij het werken doorscheurt. We kunnen de kap echter ook met de naden op elkaar plakken, hetgeen nauwkeurig moet ge schieden. De naad moet zoo smal mogelijk over elkaar geplakt worden, daar dit an ders bij het doorschijnen leelijk staat. Op de machine kunnen we een rand zfjdea franje aanstikken, doch ook kunnen de kappen van onderen onafgewerkt blijven. Bij het omwerken met raffia kan aan den binnenkant een ijzerdraad omgewerkt worden voor bevestiging op de lamp en voor stevigte. Ook staat het aardig, op de lichte kap zwarte sllhouets te schilderen. Op onze teekening zien we, hoe de ver schillende modellen geknipt of gesneden worden. Het eene model wordt uit een halven cirkel gesneden: de stippellijn geeft den halven cirkel aan. Het tweede model ia precies een halve cirkel. Buigen we het rond en lasschen we het te zamen. dan ontstaat hét puntige kapje. Dit kapje kan over elk electrisch lampje gezet worden, zonder ijzerdraad. ANEMOON. De omtrek van het lapje wordt met zwarte wol gefestonneerd en op goud- I kleurig satinet of zijde gehecht, dat den vorm van de gewone theemuts heeft. Nu worden de bloemen gemaakt. Deze be staan uit 10 bloemblaadjes van witte zijde. De blaadjes worden dubbel, ietwat puntig geknipt, aan den linkerkant ge- i stikt, omgekeerd en gestreken. Dan wor- ,.'l Het bleek een aardige, interessante rubriek een soort i van kortgehakte interviews. Allerlei be roemdheden gevestigd of nog in den dop dichters, prozaïsten, tooneelschrij- vers, schilders, beeldhouwers, componis ten, architecten en auteurs van weten schappelijke werken werden blijkbaar om beurten uitgenoodigd, om de vraag, die met zulke dikke letters bovenaan prijkte, met enkele zinnetjes te beantwoorden. De korte, fier-bescheiden antwoorden onder het stoere opschrift droegen vaak beroemde namen. ..Ik werk aan twee nieuwe operettes, waarvan de eene in Leipzig, de andere In Berlijn zal opgevoerd worden.” „Ik heb een nieuw boek onderhanden over de vraag, of het steenen tijdperk der Eskimo’s al of niet tot vóór onze jaartelling teruggaat.” „Ik bereid een reeks lezingen voor over mijn laatste reis in hét Himalaya-ge- bied.” ..Ik werk aan een roman, een bundel schetsen en een klein tocneelstuk.” „Ik werk aan een ontwerp voor de prijsvraag voor een nieuw stadhuis te G.” En zoo ging de lange lijst voort. Zie zoo, dat wist ik ten minste. De verklaring was er. Ze bevredigde me in zooverre, dat de onbegrepen vraag mè niet langer irriteerde, maar toch bleef die vraag me, onafhankelijk van haar verband, ver volgen. Ze bleef tot mij gericht inplaats van tot de bonte verzameling van Duitsche beroemdheden. Waaraan werkt u? Er bestaat, goed beschouwd. nauwelijks een ernstiger vraag. Ze beteekent hetzelfde als: waar voor leeft u. wat is uw einddoel, waar streeft ge naar met al uw krachten? Zeg me. waaraan ge werkt en ik zeg u, wie gij zjjt! 't Is een vraag, die plotseling als een bliksemstraal door de sleur van onze dagelijksche beslommeringen kan schie ten. waarvan de détails ons dikwijls zóó in beslag nemen, dat we de groote UJn, die door ons streven loopt, niet meer controleeren. dat we ongemerkt uit den koers raken, omdat we het te druk heb ben voor een tijdigen blik op 't kompas. En zien we ons dan opeens voor die vraag gesteld: „Waaraan werken we eigenlijk?” dan moeten we soms ont dekken. dat in werkelijkheid onze teige- slagen weg een heel anderen kant uit voert dan we zelf meenden, of ons had- den wijs gemaakt een heel anderen Er zijn menschen. die geen oogenblik van hun leven aan iets anders werken dan aan de gewichtigste taak, die een Christen pent: de uitbreiding van het Godsrijk, de redding van kostbare zielen. Zoo nou en dan kook ik ’n flink stuk mager spek voor bij de boterham. Dat is zuiver spul en heel wat lekkerder dan wat je zoo meestentijds per ons koopt. Die van mij worden 1 nooit moe en ge zond en voedzaam is 't zeker. Affijn. daar zou Ik 't nou niet over hebben, maar als ik nou zoo n stuk s ek gekookt heb. dan wil ik natuurlijk dat vette nat ervan ook nog gebruiken, dat spreekt. Het is altijd best voor erwten soep, maar soms maak ik er ba’kenbrtj van en vast en zeker altijd als er zoo’n paar feestdagen zijn, zooals met Kerstmis bijvoorbeeld en ze vinden 1 allemaal even fijn. Maak ik nou balkenbrij. dan kook ik met me spek meteen 'n varkensoor mte dat ken ik nog wellis voordee*!? krij gen bij me slager en als dat goed gaar is. gaat 't door den vleeschmolen en dan komt ’t weer in 1 nat en daar doe ik dan flink wat kruiden bij. want 't ken heel wat verdragen. Voor de zoutigheld moet je 1 natuurlijk proeven, want 't spek is den eenen keer zouter dan den anderen: dan 'n theelepel peper, ’n noot- muscaat fijn geraspt en 'n paar thee lepeltjes rommelkruid Verder heb ik da~n nog te pond varkensreuzel uitgesmolten om later de balkenbrij mee te bakken en de kaantjes daarvan gaan ook in de pan. Dan beginnen we het boekweiten- Tusschen de afstanden van de bloemen rijgt men ook kralen. Het effect hetwelk hierdoor bereikt wordt is buitengewoon. Nadat wij de muts gevuld hebben hechten wjj er een ,xeu- zenstrik” op. Het kleedje wordt op de zelfde wjjze vervaardigd, alleen doet men beter hiervoor geen zijde, doch gekleurd linnen te gebruiken daar dit beter tegen de wasch kan. En in plaats van kralen borduurt men met zwart perlgaren in den knoopjessteek. Zeker zullen wij veel be wondering oogsten. Indien op ons eerstvol gend theeuurtje dit snoezige stelletje onze theetafel versiert. blanke lak. zeer verdund met Dit wordt gelijkmatiger en het papier na droging veel men. die door de gemeenten voor de vuilverbranding of -verwijdering worden uitgegeven, zouden wat kleiner worden, wanneer iedere Inwoner er toe overging zijn deel van bet vuM zelf te verbranden. Kostbare installaties zijn er voor deze wijze van kolen-besparen niet noodig elk gewoon keukenfornuis kan er voor dienen. Een proef is dus door iedereen gemakkelijk te nemen. Waarom zouden w» bet niet doen? spreekt van zelf, dat ge bovenstaande letters met een beetje handigheid kunt vergrooten voor lakens, terwijl ge ook, indien ge niets aan deze monogrammen hebt ze met elkaar kunt combineeren. o zooveel te bereiken. De theemuts en het kleedje hetwelk ik voor onze lezeres sen ontwierp, zijn buitengewoon elegant I en geven een apart cachet aan onze thee- tafel. Het middenstuk van de theemuts vertoont de zoo moderne, grillige punten, welke met wol of etamine, in den kruis steek gewerkt zijn. Er moeten minstens 4 verschillende tinten wol gebruikt worden, is omgeslagen, goed te lezen I is. Voor sloopen is een grootere variatie mogeljjk. ook al weer in overeenstem ming met de op het sloop aangebrachte versiering. Men kan ze plaatsen in den linkerhoek van het sloop, in den ligh ter- of in ’t midden, al naar gelang’ de versiering dit vereischt of toelaat. Voor llts-jumeaux is bet gewenscht. vooraf met de plaatsing rekening te houden, b.v. niet beide sloopen links in den hoek bordufeti. doch de eene in den linker, de tweede in den rechterhoek, met den voet courant verdiept was. onledig met het moeizaam onderstebo ven spellen van de vetgedrukte opschrif ten. zocals je dat nu eenmaal pleegt te doen, wanneer je zelf geen lectuur bij je hebt. Tot ik op een gegeven oogenblik na langzaam ontcijferen, eerst wat be- vreemd, toen met een schok van volledig dien bet gewenschte resultaat hebt Vaa groot belang is bet. aate ge voor em «WHO* wordt stof. Een zuinige Duitsche huisvrouw beeft zich die wetenschap ten nutte gemaakt, om in haar keuken een eigen waterstof gasfabriekje in te richten en vertelt daar nu het een en ander van, dat wij haar hier, ten gerieve onzer lezeressen na- vertellen. Als gasfabriek doet haar klein fornuis, met een plaatgrootte van 76 X 50 c.M_ PjT* -Lii 7 k r die toch nog liever het papier zelf trans parant maken, dan volgen hier eenlge I wenken: We nemen stevig geel-crème teeken- papier met glad oppervlak en besmeren of tamponneeren het met 1 deel terpen tijn en drie deelen olie. Bij het smeren zullen groote plekken ontstaan, doch bij het tamponneeren. met een stevig chabloneerkwastje, krijgen we kleine gelijkmatiger plekjes. Geheel egaal wordt het nooit, hetgeen echter ook niet het geval is bij het ge kochte papier. Ook kunnen we het papier transparant maken met terpentijn. tevens is van het monogram naar binnen toe. Is het monogram op de sloop gezet, dan rjjgt ge de letters met een klein steekje even om. waarna ge de op ae teekening gearceerde gedeelten opvult met een rijgsteek, goed dicht op elkaar, juist in tegengestelde richting als geborduurd moet worden. De enkele lijnen wordefl gecordonneerd. terwijl voor het bordu ren de richting is aangegeven Het ver dient aanbeveling, bij het borduren nog een paar draden mee te werken, «oo- dat de letter mooi dik wordt. Het spreekt vanzelf, dat ge de letters ook kunt ge bruiken voor andere doeleinden, b.v. voor een monogram in een jas. Het is dan aardiger de letters verschillend te wer ken, b.v. de eerste letter met den steel- steek. en dan op te vullen met een zand- stuk, en de tweede letter dicht op te vullCD en te borduroo- In den afgeloopen zomer heeft dr. Ho- henaus uit Berlijn, in een bijeenkomst te Londen de mededeeling gedaan, dat het hem gelukt was, waterstof in onbeperkte hoeveelheden op zeer goedkoope wjjze UK water te verkrijgen en hij deed de vocr- spelling, dat inplaats van het tegenwoor dige steenkolengas spoedig het water stofgas algemeen zou worden. Deze mededeeling wekte groot opzien, want zü beteekent niets minder, dan dat de steenkool als brandstof door het water verdrongen zal worden. We behoeven echter niet op den bouw de reusachtige daartoe benoodigde er bestaat nu reeds een zeer eenvoudig en niets kos tend middel, om water als stookmate- riaal té gebruiken en daarmee minstens 66 procent kolen uit te sparen Het is een aan iedereen uit de natuur- kunde-les op school bekend feit, dat wa terdamp. over gloeiende kolen geleid. gescheiden in zuurstof en water- dat wil zeggen, dat het twee deelen wa terstof bevat op één deel zuurstof). De waterstof geeft bij de verbranding een mooie blauwe vlam en de zuurstof ver hoogt de hitte natuurlijk nog aanmerke lijk. In deze groote hitte verbranden de nog in asch overgebleven cokes-deeltjes. die bij de eerste kolenverbranding nog door het rooster zijn gevallen, volkomen, terwijl de onverbrandbare deelen tot een slak aan elkaar koeken. Elk kwartier worden twee scheppen natte asch toe gevoegd en elk uur. na verwijdering van den stak, een schep kolen ter grootte van een noot. Zoo wordt met alleen de asch van het keukenfornuis verbrand, maar ook die uit de kachels in de kamers en eveneens alle keukenafval, het stof uit den stof zuiger. het roet, dat bij het schoonma ken uit de kachelpijpen komt, kortom, alles wat anders in den vuilnisbak wordt geworpen. In plaats van driemaal per week den vuilnisbak met al den onsmake- lijken en vaak kwalijk riekenden inhoud twee of drie trappen af te moeten dragen als de vuilniswagen voorbij komt, heeft men hoogstens eens jrer week den stof- m reukloozen slakkenemmer naar beneden te brengen. Als iedereen zóó stookte als deze Duit sche huisvrouw, dan zou niet alleen ieder voor zich daar persoonlijk het met een p»ai«rwtve t—n -V voordeel van hebben, maar ook de ge- dienst. Daarin verstookt zü alle dagen 12 meenschap. Immers, de reusachtige aom- tot 15 liter water. Natuurlijk kan het water maar niet zonder meer op het kelen vuur gegoten worden, want dan zou het vuur uitgaan; het wordt, bij kwart liters tegelijk, ver mengd met de asch uit den aschbak;f zoodat dte er uitziet als nat zand Wordt nu het water wordt moeten f’jj allen deze dingen kunnen op- noemel, wanneer ons gevraagd wordt „Waaraan werkt u?” en we moeten dat antwoord kunnen herhalen, als bij den overgang van dit leven naar het andere, die vraag in het oordeel zal klinken. .Het is niet moeilijk. Niet iedereen kan in de eerste gelederen strijden. Een be wuste intentie, een kleine gedachte is ge noeg - L instandhouding van het gezin, voor het winnen van ons eigen levensonderhoud wordt, inplaats van klein, armzalig doel, middel tot het bereiken van iets veel hoogers en wijders, wordt een welgeor dend onderdeel in het groote werk Gods. Waaraan werkt u? Mochten we het antwoerd altijd kunnen geven met opge heven hoofd! Ik werk niet aan twee operettes of een levensgroot portret, dat mij op slag beroemd moet maken maar aan het eeuwig geluk van mijzelf en anderen. Ik beitel Gods beeld in mij zelf uit tot altijd zuiverder gelijkenis, ik j componeer nieuwe lof- en dankgezangen in mijn eigen hart, ik ontwerp plannen, om de vele woningen in het huis des Vaders te bevolken met geredde zielen, en ik bereid het verslag voor van mijn lange levensreis niet om er een reeks lezingen over te houden, maar om er een genadig oor voor te vinden, wanneer ik er mee verschijnen moet voor den troon van Onzen Lieven Heer! meel er door te roeren. Ik heb er zoo- wat h pond boekweitenmeel voor noodig soms ’n beetje meer. Het nat moet flink koken en dan wordt het meel er lang zaam in gestrooid, terwijl je alsmaar roert met n stevigen houten lepel. Onze Mlen moet dan helpen, want t zaakje moet reuzenstijf worden en zij heeft op t laatst allebei der handen noodig om da pan op 't vuur vast te houden, net zoo goed als ik bei me handen noodig heb om te roeren. De boel moet onderhand lekker blijven pruttelen en als t nou zoo stijf is. dat er geen meel meer bij kap, dan is de balkenbrij klaar. Dan doen we 1 alles In omgespoelde kommen oir.JLu koud te worden en als de balkenbrij kou is. wordt-ie omgestu’pt. <n schijven ge- ÏS sneden en dan in de koekenpan, aan weerskanten mooi bruin gebakken. Dat wordt dan *n fijne smu’partij bfj de Zondagsche boterham. Als ik veel bal kenbrij heb. eten we hem ook wellis ’s middags by stampot. Dat smaakt ook best, t Is 'n stevig kostje en me man zegt: ..Dat staat in je maag”. Nou ken je natuurlijk ook wel balkenbrty maken, al kook je niet zoo’n stuk spek, maar dan zou ik toch aanraden om er wat spek in stukkies gesneden bfj te doen, ofwel u laat 't varkensoor wat rojaal af snijden. dat er ook nog wat van den kop bijkomt, ‘t Wordt dan vast en zeker te lekker happie eten. We zien tegenwoordig veel de door zichtige geoliede lampekappen, soms met de schitterendste voorstellingen van oude koopvaardijschepen en ook met moderne motieven. Sommige van de lampekappen zijn be- stikt, een rand franje langs den onder kant, doch de meeste zijn van onderen, boven en langs den naad met raffia be werkt. De lampekappen geven een gezellig en warm schijnsel en passen uitstekend bfj een modem-ouderwetsche meubileering. Er zfjn verschillende vragen binnenge komen hoe de lampekappen zelf te oliën en aldus doorzichtig te maken. Allereerst willen we zeggen, verschil lende lezeressen weten dit misschien nog niet, dat dit papier kant en klaar gekocht kan worden en nog wel in verschillende kleuren, het zoogenaamde chabloneerpa- pler. De prijs is niet hoog en behalve in vellen, kunnen we het papier per meter koojien In ’t wit (geel) kost dit slechts 50 cent per meter. Zijn er echter onder onze lezeressen. monogrammen. n.l. S., zijn op ware ken. Ook doet heel aardig aan als mid delstuk een kristallen schaal gevuld met appelen en bananen. Mooie roode appe len worden er naar het midden toe op- loopend op geplaatst en de bananen in bogen op-afstanden er om heen gelegd. De goudgele bananen geven met het rood van de appelen een gezellig kleur effect. arbeken Sie?” „Waaraan werkt u?” 1 Ware groote, dikke letters, die. otylanks het schokken van den trein en 11 gehaspel van de lezeres met de ritse lende bladen, nog juist leesbaar bleven. Wat de tekst daaronder betreft, die de oplossing kon geven van het raadsel van die ongewone en verwonderlijke vraag ik hoefde me geen illusies tel maken, dat Ik daarvan ook maar één letter zou kun nen onderscheiden. Ik kan het niet uitstaan, dat ik er niet meer van te weten kon komen. ■t Toeval had itoch een klein beetje medelijden met me. w De dame draaide haar blad binnenste buiten, hield het wat hooger en steiler, en verdiepte zich in het allerbinnenste er van. De merk waardige vraag kwam recht t tegenover me zweven, op de hoogte van mijn oogen, en wat volgde, werd duidelijk leesbaar. origlneele en i Misschien is het anders. Misschien ragout doen we werk, dat wserkelijk de aandacht trekt, waarover de menschen spreken als over heel bijzondere prestaties de uitingen van een buitengewoon talent of een zeldzame energie. Misschien teenken we dadelijk met feilen trots aan dien I veelgeprezen arbeid, wanneer de vraag: „waaraan werkt u” ons onder de oogen houden, warmer is. komt. Misschienwordt die arbeid uitsluitend gedragen door dien trots, zonder eenlg hooger of edeler motief. Zulk werk is klein en onbeduidend, méér dan het andere. Het Is beter, nieuwe vi es te maken of afgescheurde stroo- te verstellen met een zuivere mee- Viei zoo lang geleden zat ik in den trei tegenover een dame, die in een Duitscne En ik hield me I ting Waaraan werken we? Aan het geluk van de menschen om ons heen, of aan de bevrediging van onze eigenliefde? Aan den oogst op onzen ziele-akker, aan hef bebouwen van onzen wijngaard óf aan het verzamelen, van onnutten ballast, 1 we C-. K.W4JSC4S contact, de vraag in me opnam: „Woran j achterlaten bij ’t aanvaarden der reis? Och, we zijn misschien heel nederig, en vinden zelf, dat we aan heel kleine, jxx:- vere dingen werken. We hebben mis- .schien nooit aan zulke groote woorden gedacht in ons vredig, weinig bewogen leventje. Bij de vraag: waaraan werkt ge? denken we misschien na:ef aan de nieuwe vitrages voor de slaapkamers, om het kussen voor moeder’s verjaardag, aan de tea-cosy, die een nieuwe voering gaat krijgen. We werken misschien aan een kinderschortje, aan een jiaar nieuwe kousen voor onzen schooljongen, aan de afgescheurde |trook van een onderjurk Wat doet ’t er tee? Zulk werk is groot en goed, wanneer we maar de bedoeling hebben, onzen plicht te vervullen én de onzen zóó te verzorgen, als onze ruimste i voorstelling van moederzorg maar kan uitdenken. Misschien In deze koude wintermaanden is een warm morgentollet bijna even onont beerlijk en minder kostbaar dan een bontmantel. Immers, wij wonen met allemaal in een huis met centrale ver warming. Het kan op de slaapkamers en in de gangen Siberisch koud zijn en als we dan zoo n p>elgnoir by de hand heb ben om even aan te schieten, voelen we ons heel wat behaagiyker. Fig. 6030 is van gebloemd mousseline met 'n geschulpten rand, waaruit langs alle zijden één smal pllssée strookje komt kijken. Natuurlijk kunnen we hier ook ratiné of fluweel voor nemen, wat. wan neer we de japon enkel voor den winter dit mengsel op de gloeiende kolen in fornuis gelegd, dan verdampt hetU tusschen de poriën der asch enfn de waterstof van den zuurstof gescheiden. (Water wordt in de schei- I kunde aangedald «ar de XonSiüe B3 O dieper voor in onze jxirtemonnaie willen tasten. Staat ons kleedgeld luxueuze neigingen niet toe, dan koopen I we een lapje van dat gebloemde mol- tonné, waarin ook heel aardige kleuren en dessins te verkrijgen zijn. De revers, de ceintuur en de biezen op de puntvormige zakken zijn van effen stof. Fig. 5416 is een zeer eenvoudig model om er verschillend materiaal in te ver werken. Een heel lange shawlkraag. de sluiting opzij met twee knoopen. een groote zak voor sleutelbos en zak doekjeen we zijn in een omme zientje met het naaien van zoo n négligétje klaar. f POLA. Benoodigd: D M. no. 25 of no. 30. Bovenstaande L. M.. G. B. en R. «j.. grootte getrekend. zoodat ze geborduurd kunnen worden op sloopen. Monogram men voor sloopen zijn 4 a 5 c_M groot, voor lakens t 4 10 c.M. Het 'juMsiyx, ae reaaing van Kostbare zielen, i Dat is ons niet allen gegeven. En toch mn-t-n ---moeite en Kosten uoeaie comoinatie), maar met veel fantasie is op dit gebied Met weinig (ideale combinatie). I zwarte kraaltjes een hart in geborduurd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 14