Gemengd Nieuws VOO7? DE HUISKA MER De kracht van den storm PROF. DR. A. BAUMSTARK STOOMVAARTLIJNEN Storm en vuur De weerspannige «troopers Brandstichting in het spel? De schipbreuk KUNST EN KENNIS Hollander” De ontploffingsramp te Groningen Vechtpartij in het mjjnwerkersgebied Byrd’s Zuid poolexpeditie Het baanvak Rotterdam-Maas-Gouda Droevige tóestand Een krankzinnige vrouw Benoemd tot hoogleeraar te Munster DE STORM VAN GISTERNACHT Inval in een speelhol 40 personen overvallen Amsterdam heeft een brigadier met eenige agenten in een perceel in het Dirk van Hasseltsteeg een inval gedaan op het vermoeden, dat naar dit huis een speelhol was verhuisd, dat vroeger In de Bethanien- straat gevestigd was. ZU vond daar inder daad een 40-tal personen, die aan het spelen waren. BU de ontruiming weigerden ver schillende personen aan het bevel van de i politie te voldoen. LANDBOUW EN VISSCHERU ONDERWIJS I I tei groot. Het gestrande Italiaansche stoomschip Te schuur binnenging om rijn paard te redden HU had een brandende .lantaarn bU rich. 1 •7 van Amsterdam - Maar wie is de dader? 'eer 'maa Verschillende gewonden Goederentrein gederailleerd zoogenaamden Aanzienlijke schade t BOSCHDIJK, Jan New York. pa DJEMBER. Jev. n. New York u i ze te station den A De geologische groep is weer op den weer in dienst gesteld Naar wU vernemen, la het baanvak terdam-,MaasGouda gisterenmiddag De ingenieur van den weg. de heer Pan- thaleon baron van Eek. is gisteravond van te ondervonden. Heden sou in den loop van den dag op dubbel spoor worden gereden. Njjhof^s „Vliegende diepte. Al laatstoven krUgen .Maak voort!' riep de kapitein Toen de twintig minuten verstreken waren lantaarn om- 6e wind wak- Autoi a het water gewaaid Zondagavond omstreeks half 10 is de auto van den muziekdirecteur O. M.. te Hekelin gen ,bU het Nteuw-BeUerlandsche Veer door den sterken wind gegrepen en in het Spul gewaaid. De bestuurder had d enauto even te voren verlaten; er zaten geen passagiers in. De rivier Is ter plaatse 10 S 12 Meter diep, aoodat van den auto geen spoor te ontdek ken viel. Er gaat in het Spul een seer snelle stroom. 23-jarige arbeider gedood BU rioleertngswerken te WinterswUk sloeg op een gegeven oogenbllk een bok om, waaraan een rioolbuis was bevestigd, met 't noodlottig gevolg, dat deze buis terecht kwam op het lichaam van den 23-jarlgen J. D. te Brinke. een arbeider, die daar Juist eenige werkzaamheden verrichtte. Zonder tot be wustzijn te zUn gekomen, overleed hU kor ten tUd later aan de bekomen verwondingen. Te B. was ongehuwd. Een pilaster losgemkt Een der pilasters van den gevel van de R.K. Kerk te Voorschoten is losgerukt en op het dak terecht gekomen, waardoor dit over een aanzienlUke oppervlakte is vernield. VUf groove gaten sUn er In geslagen. De Jg- glng gevaarlUk Daarom zUn maatregelen, genomen om ongelukken te voorkomen. Te IJmuiden Nadat de aee wat kalmer geworden was, is de stoomloodsboot te IJmuiden Maandag middag weer naar buiten gestoomd om de wachtende stoomschepen Salland en Stuy- vedknt, alsmede het motorschip Rendsburg van een loods te voorzien, opdat deze schepen de haven konden btnnenloopen. Ook eerst gistermiddag kon weder worden geschut, toen door het kalmer worden van het weer het «water voldoende was ge vallen. Volgens rapport van binnengekomen traw lers. woei er in den nacht van Zondag op Maandag een orkaan, zooals de vlsschers maar zelden hadden medegemaakt. De zee was buitengewoon hol en het was moeilijk om van de kust af te blUven. te rugweg en ze heeft het van spleen door- groeid gebied in het gebergte veilig ach ter den rug De mannen, die onder lei ding staan van dr Lawrence Gould zon den aan Byrd het volgende radio-bericht „Op den terugweg. 45 mUl in het gebergte Hebben het oude spoor Bonder moeite gevon- Italiaansche stoomschip dat 6000 ton jboot is. was Te HUlegom TUdens den krachtigen storm is te Hille- gom het dak van eert dubbelwoonhuls. staande aan de Leidschestraat. afgewaald De bewoners verlieten bUtUds het huis, doch een der bewoonsters kwam onder het dak it. ZU had een been gebroken en werd lekenauto naar -Leiden overgebracht. Een begin van brand werd door de brand- weer gebluscht. De schade aan de hulzen is Moordrecht te Rotterdam teruggekomen. In verband met het feit, dat het verzakte spoor, dat aanvankelUk op hoogte bleef, gis termiddag toch weer 75 C.M. is zig. Onder hen ontstond na een korte woor denwisseling een verwoed gevecht, waarbij met messen gewerkt werd. terwUl revolver schoten klanken In korten tUd verdrongen zich honderden menschen voor het oafé. waar de strUd hevig toeging. De politie werd in aller UI gewaar schuwd. doch toen deze verscheen, was de twist beëindigd Een Pool en een Amsterdam mer rijn naar de verbandkamer van de Staatsmijn Maurits vervoerd. Beiden hadden messteken en revolverschoten opgeloopen Na middernacht vond men voor de woning van dr. Van Eys in bewusteloozen toestand een Rotterdammer, die tal van verwondingen aan het hoofd, borst en armen had opge loopen. Ook deze werd naar de verbandka mer vervoerd. De toestand van deze drie is redelUk wel. Verscheidene gasten, die ook in het café vertoefden, hadden minder ernstige verwon dingen opgeloopen. Sleepschip gezonken Gisternacht, omstreeks twee uur. is het Duitsche sleepschip ..Elizabeth schipper G. Scholweerth. geladen met kolen, bestemd voor Rotterdam, tengevolge van den storm volgeslagen en gezonken. De opvarenden werden gered. Het schip ligt in het vaar water 150 M. uit den oever bij KM- bord nr. 4. Naar de „Msb verneemt, is prof. dr. A. Baumstark. buitengewoon hoogleeraar in de Semletlsche taal- en letterkunde en verge lijkende liturgie-geschiedenis aSn de R. K. Universiteit te NUmegen. benoemd tot ge woon hoogleeraar in de oriëntalistiek aan de universiteit van Münster. Naar men het blad bU informatie mede deelde, bestaat er intusschen gegronde hoop, dat prof Baumstark daarnaast zUn functie aan de NUmeegsche Alma Mater zal behou den. HU meest toch het onderspit delven In het jachtveld In de buurtschap Wormen in de nabUheld van t Apeldoomsche bosch, bevonden zich de brigadier van de RUksveld- wacht van L. en de I. belden In burger gekleed, op surveillance Om ongeveer 11 uur ontekten zU in dat veld B.. oud 30 Jaar. van beroep fabrieks arbeider. Klaarblijkelijk was hU daar aan het jagen, gezien het feit, dat hU een buks bU zich had en speurende rondliep. De rUks- veldwachter 8. gelastte om te blUven staan en de buks af te geven, waarop B. dit wa pen op S. richtte. De brigadier van L., dit ziende, loste daarop 'In de richting van B. een waarsehuwlnssschot. In antwoord daar op richtte B nu de buks op den brigadier, die. zichselven bedreigd ziende, een tweede schot loste, dat B.' in het been trof, die toen op bevel van de politie de handen op stak en de buks overgaf. HU verzette zich echter tegen zUn arresta tie, waardoor een korte worsteling ontstond, waarbij B. het onderspit moest delvén. De gearresteerde bevindt zich thans in verze kerde bewaring. Januari de grens van zwaren i te bereiken, voor zoover de gemiddelde wind snelheid over vUf minuten betreft. Deze was n.l. 24.2 M. per seconde, de druk 116 KG. per M2, zoodat de momenteele snelheid 38 h 40 M. per seconde heeft bedragen. Dit is meer dan de ondergrens van „orkaansnel- Jieid". Na 2 uur 30 minuten nam de wind snelheid geleidelijk af. De windrichting, die tot 22 uur 30 min. Eu ld was geweeste was te 0 uur 13 Januari Zuidwest, te 1 uur West ten Noorden en kromp daarna weer tot West. 16 November werd eenzelfde snelheid'be reikt. 25 en 26 November 1928 bijna dezelfde snelheid, 9 Februari 1925 werd een druk ge registreerd van 146 K.O., 6 November 1921 van 128 KG per M2 Het reglstreeren van den hoogsten druk hangt meer van toeval lige omstandigheden af dan het goed meten van de windsnelheid; naar onze meening is de storm van Maandagnacht buitengewoon zwaar geweest „Gerber- links gelegen spoor moet men zeer voorrich- welke gistermiddag tig te wft-k gaan, opdat de grond onder het is blnnengeloopen, overboord rechts gelegen spoor niet ook gaat werken. Clublid: ..Zullen we een spelletje schaken. Bruin?” Krulswoord-manlak..Neen. mijn dokter heeft me verboden te kijken naar iets, waarop zich ruitjes bevtoden" Twee woningen en schaar afgebrand In Poortugaal. juist onder de gemeente Rhoon aan den Albrandschendijk. heeft een felle brand gewoed in de woningen van de families Heeze en Van Bokkum. Tengevolge van den hevigen Z.W woei een gedeelte van heel verbijsterd was door het afgrijselUke gebeuren. Kalm te slapen liggen en dan aoo plotseling dën dood voor oogen te zien: het <as ontzettend. Maar boven de kreten en het geweld van het watdr uit. domineerde de ernstige stem van den kapitein en wisselde zich deze korte dialoog in de duisternis: ..Machinist Locks?” „Ja. kaptein.' „Hoe staat het met de ovens?” „Staan onder water.” „Het vuur?” „Gedoofd” „De machine?” „Werkt niét meer.” Nu riep de kapitein: „Ockleford?" „Present." „Hoeveel minuten hebben we nog?”, ..Twintig.' Dan moeten we ons haasten Laten één voor één irwde sloepen gaan „Ockleford. heb je je pistoleq bU de hand?" Een staariooee schoener ontdekt T*n Noord-Westen van het eiland Texel werd gistermorgen een schoener ontdekt, die stuurloos bleek te zijn. Door de ebbe is het schip, welks naam tot dusverre onbekend is. ver uit de kust afgedreven. Zwaar weer geweest Het filiaal van het Kon. Ned. Meteor. In stituut meldt: De barometer ving te 11 uur van 12 Ja nuari met dalen un, hl) stond toen 748.9 en bereikte te 22 uur een stand van 732.5. Te middernacht begon de barometer te stijgen en wees te 8 uur reeds 7515 aan; de daling was dus. evenals de stijging, zeer snel. De windsnelheid bereikte tusschen 6 en Onder een rioolbuis De brand, die Zaterdagmorgen in de Spui straat bU het Spul te Amsterdam, heeft plaats gehad, hoeft der politie aanleiding gegeven, gezien deverdachte omstandighe den. een nauwkeurig onderzoek in te stellen. Zij Is tot de overtuiging gekomen, dat hier van brandstichting sprake is. Er werden Zondag firma De De gestrande schepen bU De Cocksdorp Omtrent de stranding van het Letland- sche stoomschip .Rkauts" kan nog worden gemeld, dat zoowel de reddingsboot ,JEier- land’’ uit De Cocksdorp als de .Dorus RU- kers uit Den Helder zUn uitgevaren om hulp te verleenen. De „Eierland” kreeg echter een defect aan den motor en kon het schip niet bereiken De „Dorus RUkers" slaagde er ech ter in langszU het schip te komen, doch de bemanning wenschte dit niet te verlaten. ZU deelden echter mede, dat zU tegen den avond, wanneer het schip nog niet vlot sou zUn. In geval van ruw weer reddingsboot- hulp zouden vragen. JÖÉftt het Itahaanache stoomschip „Valen tino Nocado" betreft, dit ligt droog op de zandbank. Wanneer de storm opnieuw komt opsteken, bestaat er gevaar, dat het schip nog verder in de richting van de kust zal afdrUven. treinverkeer dus weer hervat kan worden. Daar valt op het oogenbllk niets met eeni ge zekerheid van te zeggen. Het zandstor- ten gaat onafgebroken voort, totdat is ge bleken dat de bodem stabiel is geworden Typisch ook, dat de grasberm, welke zich bevindt tusschen het weggezakte spoor' en de •ingrenzende sloot, niet noemenswaard is verzet. Het veen heeft ach derhalve ge heel ondergronds een uitweg gezocht. Dank zij de voortdurende controle op deze spoorbaan, is de verzakking intijds waarge nomen. zoodat zich geen enkel ongeluk heeft voorgedaan storm ruim toestel aan den wal gebracht. Het schip zit medewerking onmiddellUk hoog op bet strand. storm -- ---de schuur van den RUksveldwachter 8-, heer Heeze in. die •nmiddelIUk daarop de crynssen Het radio-station NoordwUk beschadigd De storm heeft een van de twee zestig meter hoege houten masten van het radio- Uora te NoordwUk, staande in de duinen te NoordwUkerhout. omgewaald. De andere mast is scheef komen te staan. Het bedrijf ondervindt geen storing, omdat deze masten als proef dienen. NEDERLANDSCHE SCHEPEN ANTJE, ms. til V. Gravesend n. Duink. ARTEMIS n i v. Ron. te Shields. BATAVIER IV tWt v.m. I s. 15 Ron. te Gravesend. BEVERWIJK tS'l v. Ron. te Porto Vesme. BETSY ms. lil Ie Lond. Oltgekl. n. Dwnk. BRUNSWHK tl 1 Rott te Bayonne. CALANDPLBIN la/l Kopervtk fep.. Narvik n. Ron. DU1VENDRECHT „1 Bwoem te Avonmooth. EEMDIJK it/i v. Napels n. Tunis. EMMAPLEIN rj 1 Skudesnaes rep., Ron. n. Narvik FLYING SCOTTSMAN. ma.. 10 1 Gooie eep. n. Sribv. HILLEGOM ta 1 v. Lemnerad te lauden HINDERIKA ms. ts tvJA Duans n..... HOFLAAN tl t v. Matan a. Kaapstad. IMMANUEL. Winter, tt't v. Apenrede te Hank. JANTJE, ms. 11 t Gravesend JOHANNES, ms. S 1 e. Poserend n. Drammen. KATHARINA m.s., 11'1 v. O edaer te Hamb KRALINGEN 11 1 e. Riga a. Rolt LUTGERDINA ms. tal e. Gravesend n. Dumk. MAAS ia/l v. Valencia n. Huelva. MARIA ms. lilt ta Lond. aikzekl. n. BrusseL MARNE mb. lalt v. Parits te Londen. NEGARA ll/l te Shell Haven uttaekL n. Rouaaa PENDRECHT tt/1 te Thema Haven uitaekl. a. I - RANDWIJK te't Dover pep. n. Alexandra. REGINA iari Sc Catherine^ Pt een. om de Gaat TE LA ti/i v. Huelka n. Ron. TRENT it's v. Altona tL Lenh. I TH ITO ti/l v. Belfast n. Amsc jyNE tt.'i v. Antwerpen a. Newcastle. I VERTROUWEN m.s. to t v. Hamb. n. Gran WAALHAVEN lai Bermuda gep. Antwerpen a. eston. VILDUM IWl v. Swansea te Genua, den. Beste Nieuw^tarswenscben aan aU^i.” I’onne^K «"wt’ w JONGE ANTHONY. Valencia a. Ron., pass, ll/l Gi braltar JONGE ELISABETH lyi v. Cartha<ena te aarrtWa- JONGE JACOBUS tl t v. Hamburj n. Ron. JONGE JOHANNA. M.ddleabro n. Culera. pane, ii/k Gibraltar j de beschikking over zand en zandtreinen krijgen, waardoor direct met het herstellingswerk kon worden Over boord geslagen en verdronken begonnen. De treinen rijden over het defecte weg- BU een hevige stortzee tUdens den storm gedeelte nog uiterst langzaam en met het van den afgeloopen nacht. Is de stoker W. storten van zand op het van Rotterdam uit Snledewlnd van den stoomtrawler dlna Johanna" IJM 38, te IJmuiden f geslagen en verdronken. S was ongehuwd en woonde te Den Helder. Een spoorbaan op slappen bodem. De hoofdingenieur Maas Geesteranus, chef van Weg en Werken- der Ned. Sjxwr. wegen. heeft aan het U. D. medegedeeld, dat de spoorbaan GoudaRotterdam loopt over zoogenaamden slappen bodem; de grond is daar ter plaatse zéér veenachtig Toen indertijd die spoorbaan is aangelegd, heeft men door het aanbrengen van groote hoeveelheden zand, getracht In dien bodem stabiliteit te brengejj. Enjaren lang is dan ook die baan zonder eenlg bezwaar bereden. De laatste weken was evenwel gebleken.dat de conditie van de lUn weer niet zoo was als wel noodlg Is en daarom was er gere geld vanwege den Dienst van Weg en Wer ken den laatsten tUd aan dit baanvak ge werkt. In den loop van Zondag bleek er evenwel ojmleuw sterke ondergrondsche be weging in de baan te zUn gekomen, tn ver band waarmede de Spoorwegen zandtreinen hebben laten rUden. om zooveel mogelük zand naar het bedreigde punt aan te voe ren. De zwakke plek bevindt zich tusschen de stations Moordrecht en Nieuwer kerk; de de ondergrondsche bodem werk mg vertoonde de merkwaardigheid, dat zU zich slechts voordeed onder één spoor van de baan De bodemwerking ontwikkelde rich In den loop van den dag zóó sterk, dat het baan-niveau een daling aangaf. eerst van ongeveer één meter 20, later toegenomen tot de hoogte Van een geheelen zand wagen Blijkbaar is bij den aanleg van den spoorweg het veen niet geheel verwijderd kunnen worden, of heeft zich wederom een veenlaag gevormd. Ge- woonlUk wordt bU het zandstorten bij het aanleggen eener nieuwe baan het veen alge heel weggeperst, wanneer zich dat in den bodem bevindt. De veenlaag die zich hier nu bU Moordrecht vertoond heeft, is on der den zwaren druk van het intense trein verkeer gaan werken en heeft een uitweg gezocht; ie uitweg heeft ril gevonden naar den-^slootltanl, ter zUde van de spoorbaan 4elegehr-> In dlfi_^TOot heeft zich zóóveel brei ver. zameld door deze ondergrondsche grond verschuiving. dat deze sloot gisterenmiddag vrUwel geheel droog kwam te staan. Door het wegslipjien van deze veenachtige grond- massa is de spoorbaan verzakt; twee merk, waardige feiten deden rich daarbij voor: de verzakking'strekt zich slechts uit over den kleinen afstand van ongeveer 50 meter en heeft zich slechts bewogen onder één spoor Het andere spoor is geheel op het gewone niveau blijven liggen. De toestand was gis termiddag zóó dat naast het spoor, het welk in z"n gewonen stand bleef liggen en teen verzakking vertoonde, de baan opééns «en sterke helling vertoonde, naar het gat. hetwelk de grondverschuiving veroorzaakt had. Die positie maakte bet ónmogelijk het spoor, dat goed was gebleven, te doen be. -Ijden en daarm gelastte de directie der Snoorwegen. met het oog op de veiligheid 1en geheelen dienst tusschen Gouda en Rotterdam stop te zetten. Het reizigersver keer naar en van Rotterdam (richting Utrecht) werd over ’s-Gravenhage geleld. Hoe lang zal deze onderbreking duren? De heer Maas Geesteranus kon op die 'raag geen definitief antwoord geven: het kan wezen, dat de grondverschuiving heden reeds is uitgewerkt, het kan evengoed zUn. I Ockleford, de eerste officier en de drie boots- Oat er pas over eenige dagen, mksscluen pas I mannen, hielden orde in de menigte, dig ge- Glstermlddag liepen bU het station te As sen tUdens het rangeeren op een zijspoor -- twee goederenwagens op elkaar. De twee (dimj _ia/i j» voorwielen van den eenen wagen hepen uit de rails, terwUl van den anderen de belde assen onklaar raakten. PersoonlUke onge vallen hadden niet plaats. Een der wagens bevatte stukgoederen. De andere was leeg. De materieele schade is vrU aanzienlijk. Rot. - ---- weer In dienst gesteld. metm»en verstande, dat op enkel spoor gereden wordt tusschen Gouda en Nieuwerkerk a d Tssel. De eerste trein vertrok te 16.04 van Utrecht naar Rotterdam-Maas. Uit tegen gestelde richting vertrok te 16 05 eveneens een trein. De trein, die te 16 35 W. P over Gouda naar Rotterdam moest vertrekken, liep nog niet. Door het rUden op enkel spoor zal. zooals begrUpen is. «enige vertraging worden zonk het schip. De voorsteven verdween het eerst In de diepte, daarna volgde het achter dek van het schip. Kapitein Hardey. staande op de brug. maakte geen enkel gebaar, zei geen woord en ging onbeweeglUk de diepte In. Men sag door den rampzaligen mist heen, deze tragi sche figuur langzaam in het water ver dwijnen. Zoo eindigde kapitein Hanley’s leven. Geen enkele zeeman, die sindsdien het Kanaal bevaren heeft, heeft hem nog ge ëvenaard Na het zich geheel z’n leven tot een plicht te heb'^n gerekend „marf’ te zUn. stierf hU als een held. Decors van WUdevrld De heer H. Th. Wljdeveld. architect te Amsterdam. Is door de lustrumcommissie van het Leidsch Studentencorps uitgenoodigd de decoraties te ontwerpen voor NUhoff's wa- terfeestapel .X* vliegende Hollander". tU dens de lustrumfeesten op de Kagerplassen t? Warmond In den nacht van 17 Maart 1870. maakte Kapitein Hardey zUn gewonen overtocht'van Southamton naar Guernesy. Er hing 'n zware mist over de zee. De kapitein stond ‘op de brug van het stoomschip en bestuurde uiterst voorzichtig, omdat de mist het uitricht be lemmerde De jwissagiers sliepen De .Normandta" was een flinke boot, één van de mooiste mail- booten van het Kanaal. Het mat 6000 ton, was 220 Engelsche voet lang en 25 voet breed Het schlpf was nog jong, zooals de zeelui zeiden: nog geen zeven Jaar oud. Het was gebouwd in 1863 De mist werd gaandeweg dikker: men had de haven van Southampton verlaten en was nu in volle zee. op ongeveer vUftlen mijlen van de Naaldenkaan. Het schip kwam slechts langzaam vooruit. Het was nu vier uur in den morgen en nog volkomen donker. Eensklaps doemde in den mist een zwart en spookachtig gevaarte op. een berg van duisternis, die in de schuimende golven steeds nader kwam Het was „de Mary”, een groote schroef stoomboot. komend van Odessa en beladen met 500 ton graan. De ..Mary” kwam recht op de „Normandia” af. Het was niet moge- UJk. de aanvaring te vermijden omdat die spookachtige schepen tn den mist zoo plotse ling opduiken Voordat men ze goed en wel heeft opgemerkt kun je al in de diepte ver dwenen zUn. De .Mary”, loopend op volle kracht nam de „Normandia” van terzUde en reet haar ojven Daar ze door den schok zelf ook averU had opgeloopen. moest ze blUven liggen. De bemanning van de „Normandia” bestond uit 28 koppen, één vrouw voor de keuken en 31 passs^lem. waaronder twaalf vrouwen. De schok was ontzettend. In een minimum van tijd waren alle mannen, vrouwen en kinderen, de meesten maar half gekleed, op de brug. jammerend en 'weenend door elkan der loopend Het water kwam met geweld naar binnen loopen De gloeiende oven der machines, waarover een goli heenspoeide. reutelde Het schip had geen waterdichte schotten en ook de reddingsgordels otHbraken Kapitein Harvey, staande op de comman dobrug riep den menschen toe: „Weest allen rustig en luistert naar hetgeen ik «eggen zal. De reddingsbooten worden in zee gelaten De vrouwen gaan er het eerst in. dan volgen de overige passagiers en het laatst de be manning Er zUn zestig menschen te redden.* Men telde er een en zestig, maar hy scheen zichzelf niet te hebben meegerekend De sloejjen werden losgemaakt At'**n haastten zich een plaatsje te bemachtigen. door haar sporen aangetroffen van petro- mUnwerkerskolonle „Lindenheuvel” te Lut- leum op houten latten. De vraag is echter terade hevig gevochten. nu, wie heeft den brand gesticht? Er bestaat Tegen sluiten waren in het café mUnwer- vermoeden, dat dit niet de tegenwoordige kers van verschillende nationaliteit aanwe- bewoonster is, omdat deze "s nachts niet- in het huis is geweest. De mogelijkheid acht de politie niet bui tengesloten, dat het feit gepleegd is door een vroegeren bewoner. Deze heeft het huls ver laten, nadat de vrouw, met wie hu woonde, over de Duitsche grens is gezet. Men meent, dat hier wel eens wraakneming in het spel kon zUn. Van de luchtbrugj^^allen Gisteren is een bewoonster van de 3e Oos- térparkatraat te Amsterdam met een kindje op den arm van de spoorbrug voor den Beu kenweg gevallen. Het kindje is er goed af gekomen, doch de vrouw, die op het achter hoofd terecht kwam en inwendig gekneusd werd, moest in het Onze Lieve Vrouwegast- huis worden opgenomen Onder «Ie gemeente Brakel ia het Duitsche sleepschip „W.T.A.O.’' no. 78, gezonken en onder de gemeente ZulUchem een met hout beladen motorboot. De opvarenden zUn ge red Door de sleepboot „Greta", kapitein F. Grootenboer, zUn een viertal schepen. Argo. de Bon Esperance. de Pleternella Johanna en de Hendriks, die nabij het slot Loevestein op de Waal voor anker lagen en waarvan de Argo het anker had verspeeld tusschen de kribben in de rivier geborgen Twee dezer schepen begonnen reeds veel <ater te maken. terwUl een ander ging kantelen. De opvarenden konden ech ter aan boord blijven. Het sleepschip „Wlljo" dat voor Woudrl- chem van zUn beide ankers was geslagen, ging driften. doch de schipper van dat sleejischlp had het geluk zUn schip naast enkele andere voor anker liggende schepen te kunnen sturen, waarbij dit schip met veel moeite aan de andere kon warden vastgebonden. verscheen in de garage van de RUk aan het Stationsplein te Arnhem een jonge vrouw. Op de vraag van een chauffeur, wat zU verlangde, antwoordde zU ont- wUkend en eenige oogenblikkën later begon zU te razen en te schreeuwen en een paar ruiten stuk te slaan. Ze ontkleedde rich vervolgens en scheurde de kleeren stuk. Het personeel kon de vrouw niet bedwingen. De politie en een dokter werden gewaarschuwd, waarna de laatste constateerde, dat men met een krankzinnige te doen had. De vrouw werd naar het riekenhuls gebracht. ZU bleek kort geleden uit een krankzinnigen gesticht te zUn ontslagen. Zu woonde nadien te Arnhem bU haar ouders, doch Zondag avond was zU In overspannen toestand de deur uitgeleopen met het bovengemeld ge volg. De opbrengst van de te Qronlngen gehou den straatcollecte voor de nagelaten betrek kingen van de bU de ontploffingsramp aldaar omgelronien slachtoffers, bedraagt ruim t 7000. Door het comité is nog ongeveer f 2000 ingezameld. In den nacht van Zaterdag op Zondag Is in een café aan de Waterstraat nabU de VencheMene schepen dijk gealagen Gisternacht om 1 uur sloegen bU hevig stormweer de sleepbooten Vlaardinger. en „Woudnna” in de Wieringermeër van de ankers los. De sleepboot „Vlaardingen" van de MU. Volkers, kapitein Nederlof uit Slie- drecht. sloeg tegen den dUk en de beman ning. bestaande uit 6 personen, kon zich met moeite redden. De sfeepboot zonk en is een prooi der golven. De machinist Teunissen werd van dek ge slagen en is licht gewond. De sleepboot Woudrina sloeg ook tegen den dUk en Is hedenmorgen met hulp van eigen sleepbooten weer losgesleept. Een baggermolen, een bak en een motor- vlet, die eveneens tegen den dUk sloegen kunnen gemakkeljjk losgesleept worden. „Ja. kapitein.” ..Schiet lederen man neer, die het durft wagen vóór een vrouw hrt schip te verlaten.' Allen zwegen. •Bemand durfde zich ver zetten. voelend, dat daar boven hun allen één mensch stond met een verheven ziel „De Mary” hkd ook haar sloepen in zee gelaten om hulp te verleenen. De redding had ordelijk en zoo goed als zonder moeilUkheden plaats Er deed zich, als Immer bU dergelyke ram pen, wel eep. enkel geval van treurig egoïsme voor, maar men zag ook aandoenlUke tafe- reelen Hardey. onverstoord op z’n kapiteinapost commandeerend. regelend, voor ieder nog ‘n woortl van troost hebbend.- regeerde met kalme hand deze wanhoopsmenschen. Men zou rieh niet verwonderd hebben wanneer zelfs het verongelukte schip hem gehoorzaamd had. Plotseling riep hU: ..Redt Clément!” Clément was de scheepsjongen, een kind nog. Het schip zonk nu langzaam naar de ft mogelUke werd gedaan om de ilevenen nog in de ^loejren te bedolven geraakt, terwUl de viel, waardoor brand ontstond, kerde het vuur aan én in korten tijd stond de schuur in vlammen. Weldra waren ook de wonirifcen door het vuur aangetast. De families hebben zich in veiligheid weten te brengen -» Uit vrees voor uitbreiding van den brand is om assistentie gevraagd van de Rotter- damsche brandweer, die met een motorspul* en een reeervewagen uitrukte. De Rotterdam- sche spuit heeft het vuur weten te bedwin gen. zoodat voor uitbreiding niet het minste gevaar bestond. Be brandende perceelen veroorzaakten, mede ten gevolge van den hevigen wjnd. een geweldigen vonkenregen. Eenige schepen welke in de Rhoonsche haven lagen, heeft men verhaald; voorts hebben omliggende bewoners hun rieten daken met eigen mid delen nat gehouden. De schuur en de woningen sUn in de aach gelegd. De schade wordt door verzekering gedekt Van den gummistok is toen gebruik ge maakt om de weerspannigen tot heengaan te dwingen. Gesonken schepen Op de rivier de Merwede Is gisternacht een drietal schepen door den hevigen storm gezonken, waarbij echter geen menschen- levens zUn te betreuren, terwUl een zestal andere schepen in nood verkeerden, die echter bUtUds zUn geborgen. De sleepboot .Xeka”, kapitein L. Stok, voer hedenmoigen op een krib achter de kalkzandsteenfabriek alhier, waardoor het schip een lek oezwam, veel water maakte en onmiddellUk ging zinken. De kapitein gaf direct met de stoom fluit hulpseinen. waarop de schippers, ole in de haven van de kalkzandsteenfabriek lagen.’ met roelbooten naar het zlnzende schip voeren. Dc twee opvarenden, de kapi tein en de machinist, konden juist bUtUds /an boord worden gehaald. De schade wordt door verzekering gedekt. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND MAPI A (thuisr.) ia/1 t« Marseille. PO EL AU ROEBIAH ix I Bremen te Amst. PRINSES JULIANA (Auw.) 121 P Sm<L RIOUW ia 1 v. Hamburg te IJmuiden. RONDO (thuisr.) n/l Dfeddah. SALABANGKA (uitr.) pass, xa 1 Dungenesa. SI MAL OER (uitr.) pass, it/i Gibraltar. KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ ACHILLES ia/1 Malta te Alexandria. AGAMEMNON ll/l Rott. n. Lissabon. ALMELO (uitr.) pass, ll/l Auften. AMAZONE xo/i New Yoclr n. Curasao. BAARN (uitr.) ia 1 tr. Cristobal n. Buenaventura. BEN NE KOM xxi v. Corral te Rotterdam. BERENICE ll/l v. Hamburg n. Amsterdam. I CLIO ia_i v- Constanta te Varna. TI (uitr.) pass. 11/j Azoren. EOS ia/1 v. Malaga te Alicante. EpATO 11/1 v. Danzig n. Amsterdam, welke hii een oogenbllk nsart rieh neer zette. Daarop is weer een gedeelte van de schuur iris ii i v. AmiuuUm n. Rotterdam J.X n. Gentm. NERO, Amst. Odense p. ig/i Holtenau. OBERON txtl v. Napels n. Castnllon. ORPHEUS ix i Amst. n. Kopenhagen. PERSEUS ixi Musel n. Vigo. POSEIDON, Stettin Amst. p. ig/i Brunsb. PRINS FREDERIK HENDRIK, n/i v. New Y«rk P. au Prince. PROTEÜS Ui v. Amsterdam te Kopenhagen. STELLA n'i v. Cavalla n. Lünm. STUYVESANT 11/1 Hamburg n. Afifcx TELAMON 11/1 v. Amsterdam te Curacadr- ULYSSES IX1 v. Piraeus n. Vok>. VULCANUS ixx v. CarloMi te Algiers. KON. HOLL. LLOYD SALLAND (uitr.) ii/l v m. 11 u. v. Hamburg. ZAANLAND (uitr.) xx/x v. Montevideo. HALCYON LUN ALCYONE xjZr Hamb. te Rotf. STAD ARNHEM xijx v. Hamb. n. B-Ayree. HOLLAND—AFRIKA-LIJN GIEKERK (thuisr.) i^x v. Da es Salaam n. ZaasÉbor. ORIJPSKERK ia/1 Rott. n. Kaapstad. HEEMSKERK ii/r v. Hamburg n. Antwerpen. JAGERSFONTEIN (tutr.) ig/1 v. Delagoabaai n. Beira. KLIPFONTEIN (uitr.) ig/i v. Kaapstad n. Mnmefbeti MELISKERK (thuisr.) xx i v. Beira n. Delagoabaa. NIJKERK (thuisr.) n/r v. Aden n. Suez. RANDFONTEIN (uitr.) 1x1 v. Mombassa n. SUMATRA (uitr.) la/l Antw. n. P. Said. .HOLLAND— AMERIKA LIJN GROOTENDIjK, Pacific kust n. Roti., 10,1 te Hamburg. EEMDIJK, Antwerpen n;d. Pacifick., xa/i te Londen. I GAAS TER DIJK xx/x v. Rott. te New York. KINDERDIJK ii>i v. Seattle te Portland (O.). MAASDAM, N.-Orleans n. Rott.. xx/x v. Havana. MOERDIJK xx i v. Rott. te Los Angelos. NIEUW-'AMSTERDAM, New York a. Rott., rg/i v. Plymouth. PANAMA xx'x Rott. te Londen. VOLENDAM, Rott. N. York, pass. ia/i Prawle Point. ___holland—BRITSCH-INDIE-LIJN ---v*- Genua. I SCHIEKERK ia/i v. Rott. te Hamburg. VBENDIJK (thuisr.) pass, xx'x Gibraltar. HOLLAND—AUSTBAL1E-L1JN WESTERDIJK (thuisr.) xxi Antwerpen n. HOLLAND—OOST-AZ1E-LIJN GEMMA 11 1 v. Hamburg n. Antwerpen. OOSTKERK (thuisr.) xx'1 v. Colombo. HOLLAND— WEST-AFRIKA-LIJN HERCULES xa/i Hamburg te Amsterdam. JAVA—NEW YORK-LIJN pass, xa'i P. te Suet SEMBILAN 11,1 Java te New York. IAVA PAC1F1C-L1JN BINTANG lo.x v. Los Angelos n. Java rotterdaWsche LLOYD GORONTALO (uitr.) xxi te P. Said. INSULINDE (uitr.) pass. 11 x Pentn. KERTOSONO (uitr.) if 1 v. Suez. KOT A INTEN ia x v. Rott. te Soerabaja* MERAUKE ia 1 v. Rott re Batavia. SITOEBONDO (uitr.) pass, xg/'x Penm. SLAMAM (thuisr.) xa'i e. Tanger. SOEKABOEMI ia 1 v. Rott. te Soeraba>a. TJERIMA1 (uitr.) pass. 111 nam. 3 u. Ouessaat. TOBA (thuisr.) 11 1 te en v. Marseille. TJERIMAI (uitr.) pass. ig,x Finisterre. VLIELAND (thuisr.) pass xx'l Kaap del Armi. ROTTERDAM—ZUID-A ME RIK A-LIJN ALUDRA (thuisr.) 11 1 bv. Rio Janeiro. ALCHIBA (uitr.) pass, ix/i Tenenffe. ALCOR (uitr.) pass, xx/x Ouossant. ALCYONE 11 1 v Hamburg n. Rott. ALPHACCA ia‘i v. Rott. te Hamburg. STOOMVAART MU OCEAAN JASON tai v. Amsterdam h. Java. SARPEDON. Rott Glasgow, pan n'i Lond.. EMZETCO LUN Het gestrande Italiaansche stoomschip termiddag toch weer 75 c.M te verzakt. Het gistermorgen op de Vliehors gestrande hU het verkeer op de lijn Rotterdam— aliaansche stoomschip ..Valentino Nocado",Gouda slechts over éen richting vrü kunnen ZZZZ op weg van Brake' houden. Hoe lang de toestand zal blUven. naar Cardiff en had geen lading aan boord zooals hU nu is. kon de heer Van Eek nog De bemanning, bestaande uit 31 koppen kon nlet «eggen. Dank sié het feit, dat de heer deels met eigen booten aan land komen. v*-n Heulekom bU Craalloo aan een groot 7 uur de stormgrens. om tegen 1 uur van 13 deels werden zU door middel van het wtuner- uitbreidingswerk bezig is. kon men door zUn te wordep getroffen, welke zouden kun- leiden'tot verbetering i» den ongunsti- toestand van dat bedrijf en voorts om- -De commissie, aan wie is opgedragen een onderzoek in te stellen omtrent de vraag, aan welke oorzaken de ongunstige toestanden van het harlngvisscherU-badrUf moeten worden toegeschreven en of en zoo ja. in hoeverre maatregelen van overheidswege die nen nen gen trent de uitkomsten van dat onderzoek ver slag uit te brengen, ia ontbonden onder dankbetuiging voor de door haar bewezen belangrijke diensten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 13