Gemengd Nieuws
VOO7? DE HUISKA MER
De kracht van den storm
PROF. DR. A. BAUMSTARK
STOOMVAARTLIJNEN
Storm en vuur
De weerspannige «troopers
Brandstichting in het spel?
De schipbreuk
KUNST EN KENNIS
Hollander”
De ontploffingsramp
te Groningen
Vechtpartij
in het mjjnwerkersgebied
Byrd’s Zuid poolexpeditie
Het baanvak
Rotterdam-Maas-Gouda
Droevige tóestand
Een krankzinnige vrouw
Benoemd tot hoogleeraar
te Munster
DE STORM
VAN GISTERNACHT
Inval in een speelhol
40 personen overvallen
Amsterdam heeft een brigadier met
eenige agenten in een perceel in het Dirk
van Hasseltsteeg een inval gedaan op het
vermoeden, dat naar dit huis een speelhol
was verhuisd, dat vroeger In de Bethanien-
straat gevestigd was. ZU vond daar inder
daad een 40-tal personen, die aan het spelen
waren. BU de ontruiming weigerden ver
schillende personen aan het bevel van de
i politie te voldoen.
LANDBOUW EN VISSCHERU
ONDERWIJS
I
I
tei
groot.
Het gestrande Italiaansche stoomschip
Te
schuur binnenging om rijn paard te redden
HU had een brandende .lantaarn bU rich.
1
•7
van Amsterdam -
Maar wie is de dader?
'eer
'maa
Verschillende gewonden
Goederentrein gederailleerd
zoogenaamden
Aanzienlijke schade
t
BOSCHDIJK, Jan New York. pa
DJEMBER. Jev. n. New York u i
ze
te
station
den
A
De geologische groep is weer op den
weer in dienst gesteld
Naar wU vernemen, la het baanvak
terdam-,MaasGouda gisterenmiddag
De ingenieur van den weg. de heer Pan-
thaleon baron van Eek. is gisteravond van
te
ondervonden.
Heden sou in den loop van den dag
op dubbel spoor worden gereden.
Njjhof^s „Vliegende
diepte. Al
laatstoven
krUgen
.Maak voort!' riep de kapitein
Toen de twintig minuten verstreken waren
lantaarn om-
6e wind wak-
Autoi a het water gewaaid
Zondagavond omstreeks half 10 is de auto
van den muziekdirecteur O. M.. te Hekelin
gen ,bU het Nteuw-BeUerlandsche Veer door
den sterken wind gegrepen en in het Spul
gewaaid.
De bestuurder had d enauto even te voren
verlaten; er zaten geen passagiers in.
De rivier Is ter plaatse 10 S 12 Meter diep,
aoodat van den auto geen spoor te ontdek
ken viel. Er gaat in het Spul een seer snelle
stroom.
23-jarige arbeider gedood
BU rioleertngswerken te WinterswUk sloeg
op een gegeven oogenbllk een bok om,
waaraan een rioolbuis was bevestigd, met 't
noodlottig gevolg, dat deze buis terecht kwam
op het lichaam van den 23-jarlgen J. D. te
Brinke. een arbeider, die daar Juist eenige
werkzaamheden verrichtte. Zonder tot be
wustzijn te zUn gekomen, overleed hU kor
ten tUd later aan de bekomen verwondingen.
Te B. was ongehuwd.
Een pilaster losgemkt
Een der pilasters van den gevel van de
R.K. Kerk te Voorschoten is losgerukt en
op het dak terecht gekomen, waardoor dit
over een aanzienlUke oppervlakte is vernield.
VUf groove gaten sUn er In geslagen. De Jg-
glng gevaarlUk Daarom zUn maatregelen,
genomen om ongelukken te voorkomen.
Te IJmuiden
Nadat de aee wat kalmer geworden was,
is de stoomloodsboot te IJmuiden Maandag
middag weer naar buiten gestoomd om de
wachtende stoomschepen Salland en Stuy-
vedknt, alsmede het motorschip Rendsburg
van een loods te voorzien, opdat deze schepen
de haven konden btnnenloopen.
Ook eerst gistermiddag kon weder worden
geschut, toen door het kalmer worden van
het weer het «water voldoende was ge
vallen.
Volgens rapport van binnengekomen traw
lers. woei er in den nacht van Zondag op
Maandag een orkaan, zooals de vlsschers
maar zelden hadden medegemaakt. De zee
was buitengewoon hol en het was moeilijk
om van de kust af te blUven.
te
rugweg en ze heeft het van spleen door-
groeid gebied in het gebergte veilig ach
ter den rug De mannen, die onder lei
ding staan van dr Lawrence Gould zon
den aan Byrd het volgende radio-bericht
„Op den terugweg. 45 mUl in het gebergte
Hebben het oude spoor Bonder moeite gevon-
Italiaansche stoomschip
dat 6000 ton jboot is. was
Te HUlegom
TUdens den krachtigen storm is te Hille-
gom het dak van eert dubbelwoonhuls.
staande aan de Leidschestraat. afgewaald
De bewoners verlieten bUtUds het huis, doch
een der bewoonsters kwam onder het dak
it. ZU had een been gebroken en werd
lekenauto naar -Leiden overgebracht.
Een begin van brand werd door de brand-
weer gebluscht. De schade aan de hulzen is Moordrecht te Rotterdam teruggekomen.
In verband met het feit, dat het verzakte
spoor, dat aanvankelUk op hoogte bleef, gis
termiddag toch weer 75 C.M. is
zig. Onder hen ontstond na een korte woor
denwisseling een verwoed gevecht, waarbij
met messen gewerkt werd. terwUl revolver
schoten klanken
In korten tUd verdrongen zich honderden
menschen voor het oafé. waar de strUd hevig
toeging. De politie werd in aller UI gewaar
schuwd. doch toen deze verscheen, was de
twist beëindigd Een Pool en een Amsterdam
mer rijn naar de verbandkamer van de
Staatsmijn Maurits vervoerd. Beiden hadden
messteken en revolverschoten opgeloopen
Na middernacht vond men voor de woning
van dr. Van Eys in bewusteloozen toestand
een Rotterdammer, die tal van verwondingen
aan het hoofd, borst en armen had opge
loopen. Ook deze werd naar de verbandka
mer vervoerd. De toestand van deze drie is
redelUk wel.
Verscheidene gasten, die ook in het café
vertoefden, hadden minder ernstige verwon
dingen opgeloopen.
Sleepschip gezonken
Gisternacht, omstreeks twee uur. is het
Duitsche sleepschip ..Elizabeth schipper G.
Scholweerth. geladen met kolen, bestemd
voor Rotterdam, tengevolge van den storm
volgeslagen en gezonken. De opvarenden
werden gered. Het schip ligt in het vaar
water 150 M. uit den oever bij KM- bord
nr. 4.
Naar de „Msb verneemt, is prof. dr. A.
Baumstark. buitengewoon hoogleeraar in de
Semletlsche taal- en letterkunde en verge
lijkende liturgie-geschiedenis aSn de R. K.
Universiteit te NUmegen. benoemd tot ge
woon hoogleeraar in de oriëntalistiek aan de
universiteit van Münster.
Naar men het blad bU informatie mede
deelde, bestaat er intusschen gegronde hoop,
dat prof Baumstark daarnaast zUn functie
aan de NUmeegsche Alma Mater zal behou
den.
HU meest toch het onderspit delven
In het jachtveld In de buurtschap Wormen
in de nabUheld van t Apeldoomsche bosch,
bevonden zich de brigadier van de RUksveld-
wacht van L. en de I.
belden In burger gekleed, op surveillance
Om ongeveer 11 uur ontekten zU in dat
veld B.. oud 30 Jaar. van beroep fabrieks
arbeider. Klaarblijkelijk was hU daar aan
het jagen, gezien het feit, dat hU een buks
bU zich had en speurende rondliep. De rUks-
veldwachter 8. gelastte om te blUven staan
en de buks af te geven, waarop B. dit wa
pen op S. richtte. De brigadier van L., dit
ziende, loste daarop 'In de richting van B.
een waarsehuwlnssschot. In antwoord daar
op richtte B nu de buks op den brigadier,
die. zichselven bedreigd ziende, een tweede
schot loste, dat B.' in het been trof, die
toen op bevel van de politie de handen op
stak en de buks overgaf.
HU verzette zich echter tegen zUn arresta
tie, waardoor een korte worsteling ontstond,
waarbij B. het onderspit moest delvén. De
gearresteerde bevindt zich thans in verze
kerde bewaring.
Januari de grens van zwaren i
te bereiken, voor zoover de gemiddelde wind
snelheid over vUf minuten betreft. Deze was
n.l. 24.2 M. per seconde, de druk 116 KG.
per M2, zoodat de momenteele snelheid 38
h 40 M. per seconde heeft bedragen. Dit is
meer dan de ondergrens van „orkaansnel-
Jieid". Na 2 uur 30 minuten nam de wind
snelheid geleidelijk af.
De windrichting, die tot 22 uur 30 min.
Eu ld was geweeste was te 0 uur 13 Januari
Zuidwest, te 1 uur West ten Noorden en
kromp daarna weer tot West.
16 November werd eenzelfde snelheid'be
reikt. 25 en 26 November 1928 bijna dezelfde
snelheid, 9 Februari 1925 werd een druk ge
registreerd van 146 K.O., 6 November 1921
van 128 KG per M2 Het reglstreeren van
den hoogsten druk hangt meer van toeval
lige omstandigheden af dan het goed meten
van de windsnelheid; naar onze meening is
de storm van Maandagnacht buitengewoon
zwaar geweest
„Gerber- links gelegen spoor moet men zeer voorrich-
welke gistermiddag tig te wft-k gaan, opdat de grond onder het
is blnnengeloopen, overboord rechts gelegen spoor niet ook gaat werken.
Clublid: ..Zullen we een spelletje schaken. Bruin?”
Krulswoord-manlak..Neen. mijn dokter heeft me verboden te
kijken naar iets, waarop zich ruitjes bevtoden"
Twee woningen en schaar afgebrand
In Poortugaal. juist onder de gemeente
Rhoon aan den Albrandschendijk. heeft een
felle brand gewoed in de woningen van de
families Heeze en Van Bokkum.
Tengevolge van den hevigen Z.W
woei een gedeelte van
heel verbijsterd was door het afgrijselUke
gebeuren. Kalm te slapen liggen en dan aoo
plotseling dën dood voor oogen te zien: het
<as ontzettend.
Maar boven de kreten en het geweld van
het watdr uit. domineerde de ernstige stem
van den kapitein en wisselde zich deze korte
dialoog in de duisternis:
..Machinist Locks?”
„Ja. kaptein.'
„Hoe staat het met de ovens?”
„Staan onder water.”
„Het vuur?”
„Gedoofd”
„De machine?”
„Werkt niét meer.”
Nu riep de kapitein: „Ockleford?"
„Present."
„Hoeveel minuten hebben we nog?”,
..Twintig.'
Dan moeten we ons haasten Laten
één voor één irwde sloepen gaan
„Ockleford. heb je je pistoleq bU de hand?"
Een staariooee schoener ontdekt
T*n Noord-Westen van het eiland Texel
werd gistermorgen een schoener ontdekt, die
stuurloos bleek te zijn. Door de ebbe is het
schip, welks naam tot dusverre onbekend is.
ver uit de kust afgedreven.
Zwaar weer geweest
Het filiaal van het Kon. Ned. Meteor. In
stituut meldt:
De barometer ving te 11 uur van 12 Ja
nuari met dalen un, hl) stond toen 748.9
en bereikte te 22 uur een stand van 732.5.
Te middernacht begon de barometer te
stijgen en wees te 8 uur reeds 7515 aan;
de daling was dus. evenals de stijging, zeer
snel. De windsnelheid bereikte tusschen 6 en
Onder een rioolbuis
De brand, die Zaterdagmorgen in de Spui
straat bU het Spul te Amsterdam, heeft
plaats gehad, hoeft der politie aanleiding
gegeven, gezien deverdachte omstandighe
den. een nauwkeurig onderzoek in te stellen.
Zij Is tot de overtuiging gekomen, dat hier
van brandstichting sprake is. Er werden
Zondag
firma De
De gestrande schepen bU De Cocksdorp
Omtrent de stranding van het Letland-
sche stoomschip .Rkauts" kan nog worden
gemeld, dat zoowel de reddingsboot ,JEier-
land’’ uit De Cocksdorp als de .Dorus RU-
kers uit Den Helder zUn uitgevaren om hulp
te verleenen. De „Eierland” kreeg echter een
defect aan den motor en kon het schip niet
bereiken De „Dorus RUkers" slaagde er ech
ter in langszU het schip te komen, doch de
bemanning wenschte dit niet te verlaten.
ZU deelden echter mede, dat zU tegen den
avond, wanneer het schip nog niet vlot sou
zUn. In geval van ruw weer reddingsboot-
hulp zouden vragen.
JÖÉftt het Itahaanache stoomschip „Valen
tino Nocado" betreft, dit ligt droog op de
zandbank. Wanneer de storm opnieuw komt
opsteken, bestaat er gevaar, dat het schip
nog verder in de richting van de kust zal
afdrUven.
treinverkeer dus weer hervat kan worden.
Daar valt op het oogenbllk niets met eeni
ge zekerheid van te zeggen. Het zandstor-
ten gaat onafgebroken voort, totdat is ge
bleken dat de bodem stabiel is geworden
Typisch ook, dat de grasberm, welke zich
bevindt tusschen het weggezakte spoor' en
de •ingrenzende sloot, niet noemenswaard
is verzet. Het veen heeft ach derhalve ge
heel ondergronds een uitweg gezocht.
Dank zij de voortdurende controle op deze
spoorbaan, is de verzakking intijds waarge
nomen. zoodat zich geen enkel ongeluk
heeft voorgedaan
storm ruim toestel aan den wal gebracht. Het schip zit medewerking onmiddellUk
hoog op bet strand.
storm
-- ---de schuur van den
RUksveldwachter 8-, heer Heeze in. die •nmiddelIUk daarop de crynssen
Het radio-station NoordwUk
beschadigd
De storm heeft een van de twee zestig
meter hoege houten masten van het radio-
Uora te NoordwUk, staande in de
duinen te NoordwUkerhout. omgewaald. De
andere mast is scheef komen te staan. Het
bedrijf ondervindt geen storing, omdat deze
masten als proef dienen.
NEDERLANDSCHE SCHEPEN
ANTJE, ms. til V. Gravesend n. Duink.
ARTEMIS n i v. Ron. te Shields.
BATAVIER IV tWt v.m. I s. 15 Ron. te Gravesend.
BEVERWIJK tS'l v. Ron. te Porto Vesme.
BETSY ms. lil Ie Lond. Oltgekl. n. Dwnk.
BRUNSWHK tl 1 Rott te Bayonne.
CALANDPLBIN la/l Kopervtk fep.. Narvik n. Ron.
DU1VENDRECHT „1 Bwoem te Avonmooth.
EEMDIJK it/i v. Napels n. Tunis.
EMMAPLEIN rj 1 Skudesnaes rep., Ron. n. Narvik
FLYING SCOTTSMAN. ma.. 10 1 Gooie eep. n. Sribv.
HILLEGOM ta 1 v. Lemnerad te lauden
HINDERIKA ms. ts tvJA Duans n.....
HOFLAAN tl t v. Matan a. Kaapstad.
IMMANUEL. Winter, tt't v. Apenrede te Hank.
JANTJE, ms. 11 t Gravesend
JOHANNES, ms. S 1 e. Poserend n. Drammen.
KATHARINA m.s., 11'1 v. O edaer te Hamb
KRALINGEN 11 1 e. Riga a. Rolt
LUTGERDINA ms. tal e. Gravesend n. Dumk.
MAAS ia/l v. Valencia n. Huelva.
MARIA ms. lilt ta Lond. aikzekl. n. BrusseL
MARNE mb. lalt v. Parits te Londen.
NEGARA ll/l te Shell Haven uttaekL n. Rouaaa
PENDRECHT tt/1 te Thema Haven uitaekl. a. I -
RANDWIJK te't Dover pep. n. Alexandra.
REGINA iari Sc Catherine^ Pt een. om de Gaat
TE LA ti/i v. Huelka n. Ron.
TRENT it's v. Altona tL Lenh.
I TH ITO ti/l v. Belfast n. Amsc
jyNE tt.'i v. Antwerpen a. Newcastle.
I VERTROUWEN m.s. to t v. Hamb. n. Gran
WAALHAVEN lai Bermuda gep. Antwerpen a.
eston.
VILDUM IWl v. Swansea te Genua,
den. Beste Nieuw^tarswenscben aan aU^i.” I’onne^K «"wt’ w
JONGE ANTHONY. Valencia a. Ron., pass, ll/l Gi
braltar
JONGE ELISABETH lyi v. Cartha<ena te aarrtWa-
JONGE JACOBUS tl t v. Hamburj n. Ron.
JONGE JOHANNA. M.ddleabro n. Culera. pane, ii/k
Gibraltar
j de beschikking
over zand en zandtreinen krijgen, waardoor
direct met het herstellingswerk kon worden
Over boord geslagen en verdronken begonnen.
De treinen rijden over het defecte weg-
BU een hevige stortzee tUdens den storm gedeelte nog uiterst langzaam en met het
van den afgeloopen nacht. Is de stoker W. storten van zand op het van Rotterdam uit
Snledewlnd van den stoomtrawler
dlna Johanna" IJM 38,
te IJmuiden f
geslagen en verdronken. S was ongehuwd en
woonde te Den Helder.
Een spoorbaan op slappen bodem.
De hoofdingenieur Maas Geesteranus,
chef van Weg en Werken- der Ned. Sjxwr.
wegen. heeft aan het U. D. medegedeeld,
dat de spoorbaan GoudaRotterdam loopt
over zoogenaamden slappen bodem; de
grond is daar ter plaatse zéér veenachtig
Toen indertijd die spoorbaan is aangelegd,
heeft men door het aanbrengen van groote
hoeveelheden zand, getracht In dien bodem
stabiliteit te brengejj. Enjaren lang is dan
ook die baan zonder eenlg bezwaar bereden.
De laatste weken was evenwel gebleken.dat
de conditie van de lUn weer niet zoo was
als wel noodlg Is en daarom was er gere
geld vanwege den Dienst van Weg en Wer
ken den laatsten tUd aan dit baanvak ge
werkt. In den loop van Zondag bleek er
evenwel ojmleuw sterke ondergrondsche be
weging in de baan te zUn gekomen, tn ver
band waarmede de Spoorwegen zandtreinen
hebben laten rUden. om zooveel mogelük
zand naar het bedreigde punt aan te voe
ren. De zwakke plek bevindt zich tusschen
de stations Moordrecht en Nieuwer kerk; de
de ondergrondsche bodem werk mg vertoonde
de merkwaardigheid, dat zU zich slechts
voordeed onder één spoor van de baan De
bodemwerking ontwikkelde rich In den loop
van den dag zóó sterk, dat het baan-niveau
een daling aangaf. eerst van ongeveer één
meter 20, later toegenomen tot de hoogte Van
een geheelen zand wagen Blijkbaar is bij
den aanleg van den spoorweg het veen niet
geheel verwijderd kunnen worden, of heeft
zich wederom een veenlaag gevormd. Ge-
woonlUk wordt bU het zandstorten bij het
aanleggen eener nieuwe baan het veen alge
heel weggeperst, wanneer zich dat in den
bodem bevindt. De veenlaag die zich hier
nu bU Moordrecht vertoond heeft, is on
der den zwaren druk van het intense trein
verkeer gaan werken en heeft een uitweg
gezocht; ie uitweg heeft ril gevonden naar
den-^slootltanl, ter zUde van de spoorbaan
4elegehr->
In dlfi_^TOot heeft zich zóóveel brei ver.
zameld door deze ondergrondsche grond
verschuiving. dat deze sloot gisterenmiddag
vrUwel geheel droog kwam te staan. Door
het wegslipjien van deze veenachtige grond-
massa is de spoorbaan verzakt; twee merk,
waardige feiten deden rich daarbij voor: de
verzakking'strekt zich slechts uit over den
kleinen afstand van ongeveer 50 meter en
heeft zich slechts bewogen onder één spoor
Het andere spoor is geheel op het gewone
niveau blijven liggen. De toestand was gis
termiddag zóó dat naast het spoor, het
welk in z"n gewonen stand bleef liggen en
teen verzakking vertoonde, de baan opééns
«en sterke helling vertoonde, naar het gat.
hetwelk de grondverschuiving veroorzaakt
had. Die positie maakte bet ónmogelijk het
spoor, dat goed was gebleven, te doen be.
-Ijden en daarm gelastte de directie der
Snoorwegen. met het oog op de veiligheid
1en geheelen dienst tusschen Gouda en
Rotterdam stop te zetten. Het reizigersver
keer naar en van Rotterdam (richting
Utrecht) werd over ’s-Gravenhage geleld.
Hoe lang zal deze onderbreking duren?
De heer Maas Geesteranus kon op die
'raag geen definitief antwoord geven: het
kan wezen, dat de grondverschuiving heden
reeds is uitgewerkt, het kan evengoed zUn. I Ockleford, de eerste officier en de drie boots-
Oat er pas over eenige dagen, mksscluen pas I mannen, hielden orde in de menigte, dig ge-
Glstermlddag liepen bU het station te As
sen tUdens het rangeeren op een zijspoor --
twee goederenwagens op elkaar. De twee (dimj _ia/i j»
voorwielen van den eenen wagen hepen uit
de rails, terwUl van den anderen de belde
assen onklaar raakten. PersoonlUke onge
vallen hadden niet plaats. Een der wagens
bevatte stukgoederen. De andere was leeg. De
materieele schade is vrU aanzienlijk.
Rot.
- ---- weer
In dienst gesteld. metm»en verstande, dat
op enkel spoor gereden wordt tusschen
Gouda en Nieuwerkerk a d Tssel.
De eerste trein vertrok te 16.04 van
Utrecht naar Rotterdam-Maas. Uit tegen
gestelde richting vertrok te 16 05 eveneens
een trein.
De trein, die te 16 35
W. P over Gouda naar Rotterdam moest
vertrekken, liep nog niet.
Door het rUden op enkel spoor zal. zooals
begrUpen is. «enige vertraging worden
zonk het schip. De voorsteven verdween het
eerst In de diepte, daarna volgde het achter
dek van het schip.
Kapitein Hardey. staande op de brug.
maakte geen enkel gebaar, zei geen woord
en ging onbeweeglUk de diepte In. Men sag
door den rampzaligen mist heen, deze tragi
sche figuur langzaam in het water ver
dwijnen. Zoo eindigde kapitein Hanley’s
leven.
Geen enkele zeeman, die sindsdien het
Kanaal bevaren heeft, heeft hem nog ge
ëvenaard
Na het zich geheel z’n leven tot een plicht
te heb'^n gerekend „marf’ te zUn. stierf hU
als een held.
Decors van WUdevrld
De heer H. Th. Wljdeveld. architect te
Amsterdam. Is door de lustrumcommissie van
het Leidsch Studentencorps uitgenoodigd de
decoraties te ontwerpen voor NUhoff's wa-
terfeestapel .X* vliegende Hollander". tU
dens de lustrumfeesten op de Kagerplassen t?
Warmond
In den nacht van 17 Maart 1870. maakte
Kapitein Hardey zUn gewonen overtocht'van
Southamton naar Guernesy. Er hing 'n zware
mist over de zee. De kapitein stond ‘op de
brug van het stoomschip en bestuurde uiterst
voorzichtig, omdat de mist het uitricht be
lemmerde
De jwissagiers sliepen De .Normandta" was
een flinke boot, één van de mooiste mail-
booten van het Kanaal. Het mat 6000 ton, was
220 Engelsche voet lang en 25 voet breed
Het schlpf was nog jong, zooals de zeelui
zeiden: nog geen zeven Jaar oud. Het was
gebouwd in 1863
De mist werd gaandeweg dikker: men had
de haven van Southampton verlaten en was
nu in volle zee. op ongeveer vUftlen mijlen
van de Naaldenkaan.
Het schip kwam slechts langzaam vooruit.
Het was nu vier uur in den morgen en nog
volkomen donker.
Eensklaps doemde in den mist een zwart
en spookachtig gevaarte op. een berg van
duisternis, die in de schuimende golven steeds
nader kwam
Het was „de Mary”, een groote schroef
stoomboot. komend van Odessa en beladen
met 500 ton graan. De ..Mary” kwam recht
op de „Normandia” af. Het was niet moge-
UJk. de aanvaring te vermijden omdat die
spookachtige schepen tn den mist zoo plotse
ling opduiken Voordat men ze goed en wel
heeft opgemerkt kun je al in de diepte ver
dwenen zUn.
De .Mary”, loopend op volle kracht nam
de „Normandia” van terzUde en reet haar
ojven
Daar ze door den schok zelf ook averU
had opgeloopen. moest ze blUven liggen.
De bemanning van de „Normandia” bestond
uit 28 koppen, één vrouw voor de keuken
en 31 passs^lem. waaronder twaalf vrouwen.
De schok was ontzettend. In een minimum
van tijd waren alle mannen, vrouwen en
kinderen, de meesten maar half gekleed, op
de brug. jammerend en 'weenend door elkan
der loopend
Het water kwam met geweld naar binnen
loopen De gloeiende oven der machines,
waarover een goli heenspoeide. reutelde Het
schip had geen waterdichte schotten en ook
de reddingsgordels otHbraken
Kapitein Harvey, staande op de comman
dobrug riep den menschen toe: „Weest allen
rustig en luistert naar hetgeen ik «eggen zal.
De reddingsbooten worden in zee gelaten
De vrouwen gaan er het eerst in. dan volgen
de overige passagiers en het laatst de be
manning Er zUn zestig menschen te redden.*
Men telde er een en zestig, maar hy scheen
zichzelf niet te hebben meegerekend
De sloejjen werden losgemaakt At'**n
haastten zich een plaatsje te bemachtigen.
door haar sporen aangetroffen van petro- mUnwerkerskolonle „Lindenheuvel” te Lut-
leum op houten latten. De vraag is echter terade hevig gevochten.
nu, wie heeft den brand gesticht? Er bestaat Tegen sluiten waren in het café mUnwer-
vermoeden, dat dit niet de tegenwoordige kers van verschillende nationaliteit aanwe-
bewoonster is, omdat deze "s nachts niet- in
het huis is geweest.
De mogelijkheid acht de politie niet bui
tengesloten, dat het feit gepleegd is door een
vroegeren bewoner. Deze heeft het huls ver
laten, nadat de vrouw, met wie hu woonde,
over de Duitsche grens is gezet. Men meent,
dat hier wel eens wraakneming in het spel
kon zUn.
Van de luchtbrugj^^allen
Gisteren is een bewoonster van de 3e Oos-
térparkatraat te Amsterdam met een kindje
op den arm van de spoorbrug voor den Beu
kenweg gevallen. Het kindje is er goed af
gekomen, doch de vrouw, die op het achter
hoofd terecht kwam en inwendig gekneusd
werd, moest in het Onze Lieve Vrouwegast-
huis worden opgenomen
Onder «Ie gemeente Brakel ia het Duitsche
sleepschip „W.T.A.O.’' no. 78, gezonken en
onder de gemeente ZulUchem een met hout
beladen motorboot. De opvarenden zUn ge
red
Door de sleepboot „Greta", kapitein F.
Grootenboer, zUn een viertal schepen.
Argo. de Bon Esperance. de Pleternella
Johanna en de Hendriks, die nabij het
slot Loevestein op de Waal voor anker
lagen en waarvan de Argo het anker had
verspeeld tusschen de kribben in de rivier
geborgen Twee dezer schepen begonnen
reeds veel <ater te maken. terwUl een ander
ging kantelen. De opvarenden konden ech
ter aan boord blijven.
Het sleepschip „Wlljo" dat voor Woudrl-
chem van zUn beide ankers was geslagen,
ging driften. doch de schipper van dat
sleejischlp had het geluk zUn schip naast
enkele andere voor anker liggende schepen
te kunnen sturen, waarbij dit schip met
veel moeite aan de andere kon warden
vastgebonden.
verscheen in de garage van de
RUk aan het Stationsplein te
Arnhem een jonge vrouw.
Op de vraag van een chauffeur,
wat zU verlangde, antwoordde zU ont-
wUkend en eenige oogenblikkën later begon
zU te razen en te schreeuwen en een paar
ruiten stuk te slaan. Ze ontkleedde rich
vervolgens en scheurde de kleeren stuk. Het
personeel kon de vrouw niet bedwingen. De
politie en een dokter werden gewaarschuwd,
waarna de laatste constateerde, dat men
met een krankzinnige te doen had. De vrouw
werd naar het riekenhuls gebracht. ZU
bleek kort geleden uit een krankzinnigen
gesticht te zUn ontslagen. Zu woonde nadien
te Arnhem bU haar ouders, doch Zondag
avond was zU In overspannen toestand de
deur uitgeleopen met het bovengemeld ge
volg.
De opbrengst van de te Qronlngen gehou
den straatcollecte voor de nagelaten betrek
kingen van de bU de ontploffingsramp aldaar
omgelronien slachtoffers, bedraagt ruim
t 7000. Door het comité is nog ongeveer
f 2000 ingezameld.
In den nacht van Zaterdag op Zondag Is
in een café aan de Waterstraat nabU de
VencheMene schepen
dijk gealagen
Gisternacht om 1 uur sloegen bU hevig
stormweer de sleepbooten Vlaardinger.
en „Woudnna” in de Wieringermeër van de
ankers los. De sleepboot „Vlaardingen" van
de MU. Volkers, kapitein Nederlof uit Slie-
drecht. sloeg tegen den dUk en de beman
ning. bestaande uit 6 personen, kon zich
met moeite redden. De sfeepboot zonk en
is een prooi der golven.
De machinist Teunissen werd van dek ge
slagen en is licht gewond.
De sleepboot Woudrina sloeg ook tegen
den dUk en Is hedenmorgen met hulp van
eigen sleepbooten weer losgesleept.
Een baggermolen, een bak en een motor-
vlet, die eveneens tegen den dUk sloegen
kunnen gemakkeljjk losgesleept worden.
„Ja. kapitein.”
..Schiet lederen man neer, die het durft
wagen vóór een vrouw hrt schip te verlaten.'
Allen zwegen. •Bemand durfde zich ver
zetten. voelend, dat daar boven hun allen
één mensch stond met een verheven ziel
„De Mary” hkd ook haar sloepen in zee
gelaten om hulp te verleenen.
De redding had ordelijk en zoo goed als
zonder moeilUkheden plaats
Er deed zich, als Immer bU dergelyke ram
pen, wel eep. enkel geval van treurig egoïsme
voor, maar men zag ook aandoenlUke tafe-
reelen
Hardey. onverstoord op z’n kapiteinapost
commandeerend. regelend, voor ieder nog ‘n
woortl van troost hebbend.- regeerde met
kalme hand deze wanhoopsmenschen. Men
zou rieh niet verwonderd hebben wanneer
zelfs het verongelukte schip hem gehoorzaamd
had.
Plotseling riep hU: ..Redt Clément!”
Clément was de scheepsjongen, een kind
nog. Het schip zonk nu langzaam naar de
ft mogelUke werd gedaan om de
ilevenen nog in de ^loejren te
bedolven geraakt, terwUl de
viel, waardoor brand ontstond,
kerde het vuur aan én in korten tijd stond
de schuur in vlammen. Weldra waren ook
de wonirifcen door het vuur aangetast. De
families hebben zich in veiligheid weten te
brengen -»
Uit vrees voor uitbreiding van den brand
is om assistentie gevraagd van de Rotter-
damsche brandweer, die met een motorspul*
en een reeervewagen uitrukte. De Rotterdam-
sche spuit heeft het vuur weten te bedwin
gen. zoodat voor uitbreiding niet het minste
gevaar bestond.
Be brandende perceelen veroorzaakten,
mede ten gevolge van den hevigen wjnd. een
geweldigen vonkenregen. Eenige schepen
welke in de Rhoonsche haven lagen, heeft
men verhaald; voorts hebben omliggende
bewoners hun rieten daken met eigen mid
delen nat gehouden.
De schuur en de woningen sUn in de aach
gelegd.
De schade wordt door verzekering gedekt
Van den gummistok is toen gebruik ge
maakt om de weerspannigen tot heengaan
te dwingen.
Gesonken schepen
Op de rivier de Merwede Is gisternacht
een drietal schepen door den hevigen storm
gezonken, waarbij echter geen menschen-
levens zUn te betreuren, terwUl een zestal
andere schepen in nood verkeerden, die
echter bUtUds zUn geborgen. De sleepboot
.Xeka”, kapitein L. Stok, voer hedenmoigen
op een krib achter de kalkzandsteenfabriek
alhier, waardoor het schip een lek oezwam,
veel water maakte en onmiddellUk ging
zinken. De kapitein gaf direct met de stoom
fluit hulpseinen. waarop de schippers, ole
in de haven van de kalkzandsteenfabriek
lagen.’ met roelbooten naar het zlnzende
schip voeren. Dc twee opvarenden, de kapi
tein en de machinist, konden juist bUtUds
/an boord worden gehaald. De schade wordt
door verzekering gedekt.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND
MAPI A (thuisr.) ia/1 t« Marseille.
PO EL AU ROEBIAH ix I Bremen te Amst.
PRINSES JULIANA (Auw.) 121 P Sm<L
RIOUW ia 1 v. Hamburg te IJmuiden.
RONDO (thuisr.) n/l Dfeddah.
SALABANGKA (uitr.) pass, xa 1 Dungenesa.
SI MAL OER (uitr.) pass, it/i Gibraltar.
KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ
ACHILLES ia/1 Malta te Alexandria.
AGAMEMNON ll/l Rott. n. Lissabon.
ALMELO (uitr.) pass, ll/l Auften.
AMAZONE xo/i New Yoclr n. Curasao.
BAARN (uitr.) ia 1 tr. Cristobal n. Buenaventura.
BEN NE KOM xxi v. Corral te Rotterdam.
BERENICE ll/l v. Hamburg n. Amsterdam.
I CLIO ia_i v- Constanta te Varna.
TI (uitr.) pass. 11/j Azoren.
EOS ia/1 v. Malaga te Alicante.
EpATO 11/1 v. Danzig n. Amsterdam,
welke hii een oogenbllk nsart rieh neer zette.
Daarop is weer een gedeelte van de schuur iris ii i v. AmiuuUm n. Rotterdam
J.X n. Gentm.
NERO, Amst. Odense p. ig/i Holtenau.
OBERON txtl v. Napels n. Castnllon.
ORPHEUS ix i Amst. n. Kopenhagen.
PERSEUS ixi Musel n. Vigo.
POSEIDON, Stettin Amst. p. ig/i Brunsb.
PRINS FREDERIK HENDRIK, n/i v. New Y«rk
P. au Prince.
PROTEÜS Ui v. Amsterdam te Kopenhagen.
STELLA n'i v. Cavalla n. Lünm.
STUYVESANT 11/1 Hamburg n. Afifcx
TELAMON 11/1 v. Amsterdam te Curacadr-
ULYSSES IX1 v. Piraeus n. Vok>.
VULCANUS ixx v. CarloMi te Algiers.
KON. HOLL. LLOYD
SALLAND (uitr.) ii/l v m. 11 u. v. Hamburg.
ZAANLAND (uitr.) xx/x v. Montevideo.
HALCYON LUN
ALCYONE xjZr Hamb. te Rotf.
STAD ARNHEM xijx v. Hamb. n. B-Ayree.
HOLLAND—AFRIKA-LIJN
GIEKERK (thuisr.) i^x v. Da es Salaam n. ZaasÉbor.
ORIJPSKERK ia/1 Rott. n. Kaapstad.
HEEMSKERK ii/r v. Hamburg n. Antwerpen.
JAGERSFONTEIN (tutr.) ig/1 v. Delagoabaai n. Beira.
KLIPFONTEIN (uitr.) ig/i v. Kaapstad n. Mnmefbeti
MELISKERK (thuisr.) xx i v. Beira n. Delagoabaa.
NIJKERK (thuisr.) n/r v. Aden n. Suez.
RANDFONTEIN (uitr.) 1x1 v. Mombassa n.
SUMATRA (uitr.) la/l Antw. n. P. Said.
.HOLLAND— AMERIKA LIJN
GROOTENDIjK, Pacific kust n. Roti., 10,1 te Hamburg.
EEMDIJK, Antwerpen n;d. Pacifick., xa/i te Londen.
I GAAS TER DIJK xx/x v. Rott. te New York.
KINDERDIJK ii>i v. Seattle te Portland (O.).
MAASDAM, N.-Orleans n. Rott.. xx/x v. Havana.
MOERDIJK xx i v. Rott. te Los Angelos.
NIEUW-'AMSTERDAM, New York a. Rott., rg/i v.
Plymouth.
PANAMA xx'x Rott. te Londen.
VOLENDAM, Rott. N. York, pass. ia/i Prawle Point.
___holland—BRITSCH-INDIE-LIJN
---v*- Genua.
I SCHIEKERK ia/i v. Rott. te Hamburg.
VBENDIJK (thuisr.) pass, xx'x Gibraltar.
HOLLAND—AUSTBAL1E-L1JN
WESTERDIJK (thuisr.) xxi Antwerpen n.
HOLLAND—OOST-AZ1E-LIJN
GEMMA 11 1 v. Hamburg n. Antwerpen.
OOSTKERK (thuisr.) xx'1 v. Colombo.
HOLLAND— WEST-AFRIKA-LIJN
HERCULES xa/i Hamburg te Amsterdam.
JAVA—NEW YORK-LIJN
pass, xa'i P.
te Suet
SEMBILAN 11,1 Java te New York.
IAVA PAC1F1C-L1JN
BINTANG lo.x v. Los Angelos n. Java
rotterdaWsche LLOYD
GORONTALO (uitr.) xxi te P. Said.
INSULINDE (uitr.) pass. 11 x Pentn.
KERTOSONO (uitr.) if 1 v. Suez.
KOT A INTEN ia x v. Rott. te Soerabaja*
MERAUKE ia 1 v. Rott re Batavia.
SITOEBONDO (uitr.) pass, xg/'x Penm.
SLAMAM (thuisr.) xa'i e. Tanger.
SOEKABOEMI ia 1 v. Rott. te Soeraba>a.
TJERIMA1 (uitr.) pass. 111 nam. 3 u. Ouessaat.
TOBA (thuisr.) 11 1 te en v. Marseille.
TJERIMAI (uitr.) pass. ig,x Finisterre.
VLIELAND (thuisr.) pass xx'l Kaap del Armi.
ROTTERDAM—ZUID-A ME RIK A-LIJN
ALUDRA (thuisr.) 11 1 bv. Rio Janeiro.
ALCHIBA (uitr.) pass, ix/i Tenenffe.
ALCOR (uitr.) pass, xx/x Ouossant.
ALCYONE 11 1 v Hamburg n. Rott.
ALPHACCA ia‘i v. Rott. te Hamburg.
STOOMVAART MU OCEAAN
JASON tai v. Amsterdam h. Java.
SARPEDON. Rott Glasgow, pan n'i Lond..
EMZETCO LUN
Het gestrande Italiaansche stoomschip termiddag toch weer 75 c.M te verzakt.
Het gistermorgen op de Vliehors gestrande hU het verkeer op de lijn Rotterdam—
aliaansche stoomschip ..Valentino Nocado",Gouda slechts over éen richting vrü kunnen
ZZZZ op weg van Brake' houden. Hoe lang de toestand zal blUven.
naar Cardiff en had geen lading aan boord zooals hU nu is. kon de heer Van Eek nog
De bemanning, bestaande uit 31 koppen kon nlet «eggen. Dank sié het feit, dat de heer
deels met eigen booten aan land komen. v*-n Heulekom bU Craalloo aan een groot
7 uur de stormgrens. om tegen 1 uur van 13 deels werden zU door middel van het wtuner- uitbreidingswerk bezig is. kon men door zUn
te wordep getroffen, welke zouden kun-
leiden'tot verbetering i» den ongunsti-
toestand van dat bedrijf en voorts om-
-De commissie, aan wie is opgedragen een
onderzoek in te stellen omtrent de vraag,
aan welke oorzaken de ongunstige toestanden
van het harlngvisscherU-badrUf moeten
worden toegeschreven en of en zoo ja. in
hoeverre maatregelen van overheidswege die
nen
nen
gen
trent de uitkomsten van dat onderzoek ver
slag uit te brengen, ia ontbonden onder
dankbetuiging voor de door haar bewezen
belangrijke diensten.