Gemengd Nieuws VOOR DE HUISKAMER r - y Goederentrein gederailleerd Brandstichting in het spel? Van de luchtbrug gevallen STOOMVAARTLIJNEN Het baanvak Rotterdam-Maas-Gouda De weerspannige stroopers I De schipbreuk I J I I Vechtpartij in het mynwerkersgebied De ontploffingsramp te Groningen DE STORM VAN ZONDAGNACHT Korenmolen omgewaaid Gestrande schepen De kracht van den storm “"fw»ir weer geweest Het flllaaL van het Kon. Ned. Meteor. In- Storm en vuur weer in dienst gesteld I geweldig» ?n Aanzienlijke schade Dultsche Te IJmulden vTen nl^ kon ztfn. i Te B. was ongehuwd. De trein, die te 16 35 Hij moest toch het onderspit delven In het Jachtveld in de buurtschap Wormen zoogenaamden Tanga. om reizigers uit te uitgevaren Ockleford?” ze T« Den Haag De Lond.» nam Twee woningen en schuur afgebrand woei een gedeelte van de schuur van den De storm boven Engeland bereikte gezonken. 1 Clublid: ..Zullen we een spelletje schaken. Bruin?" Krulswoord-maniak; „Neen, mijn dokter heeft me verboden te kijken naar let*, waarop zich ruitjes bevinden." 'eelen veroorzaakten. - havigen wind, eea De Varen. Het radio-station Noordwjjk beschadigd ten vol bedraagt is nog water 150 M nr. 4. Over boord geslagen en vrrdronken BU een hevige stortzee tijdens den storm van den afgeloopen nacht, is de stoker W. Snledewind van den .stoomtrawler ..Gerber- dlna Johanna” IJM 38, welke gistermiddag te IJmulden is binnengeloopen. overboord geslagen en verdronken. S. was ongehuwd en woonde te Den Helder. Gistermiddag liepen bij het station te As sen tijdens het rangeeren op een zijspoor twee goederenwagens op elkaar. De twee voorwielen van den eenen wagen liepen uit de rails, terwijl van den anderen de beide assen onklaar raakten, persoonlijke onge vallen hadden niet plaat*. Een der wagens bevatte stukgoederen. De andere was leeg. De materieele schade is vrij aanzienlijk. Te Hillegom Tijdens den krachtigen storm is te Hille gom het dak van een dubbclwoonhuia, staande aan de Letdschestraat, afgewaaid. De bewoners verlieten bijtijds het huis, doch een der bewoonsters kwam onder het dak terecht. Zij had een been gebroken en werd per ziekenauto naar Leiden overgebracht. Een begin van brand werd door de brand weer gebtuscht. De schade aan de huizen is groot. C... r -JICULA nu V. v4v«h* n. lumni in de nabyheld van t Apeldoomsche boech, STUYVBSAnt 11/1 Hamburg I ULYSSES Duitsche s-s. stltuut meldt: De barometer ving te 11 uur van 12 Ja- De gestrande schepen b(j De Coeksdorp Omtrent de stranding van het Letland- sche stoomschip ,J3kauts" kan nog worden gemeld, dat zoowel de reddingsboot ,Eler- land” uit De Coeksdorp als de Dorus Rij kers” uit Den Helder zjjn uitgevaren om hulp te verleenen. De .JElerland” kreeg echter een defect aan den motor en kon het schip niet bereiken. De ..Dorus Riikera” slaaffde er ech- i Gisteren is een bewoonster van de 3e Oos- terparkstraat te Amsterdam met-een kindje op den arm van de spoorbrug voor den Beu kenweg gevallen. Het kindje is er goed af gekomen. doch de vrouw, die op het achter hoofd terecht kwam en inwendig gekneusd werd, moest in het Onze Lieve Vrouwegasfc- huls worden opgenomen. met messen gewerkt werd, terwijl revolver schoten klonken. ALCYONE ii 1 ALPHACCA u 23-jarige arbeider gedood Bjj rioleerlngswerken te Winterswijk sloeg op een gegeven oogenblik een bok om, waaraan een rioolbuis was bevestigd, met t noodlottig gevolg, dat deze buis terecht kwam op het lichaam van den 23-jarlgen J. D. te Brinke, een arbeider, die daar Juist eenige werkzaamheden verrichtte. Zonder tot be wustzijn te zijn gekomen, overleed hij kor ten tijd later aan de bekomen verwondingen, j ning. bestaande uit personen, kon zich met moeite redden. De sleepboot zonk m is een prooi der golv». De machinist Tennissen werd van dek ge slagen en is licht gewond. De sleepboot Woudrina sloeg ook tegen den dük en is hedenmorgen met hulp van eigen sleepbooten weer losgesleept. Een baggermolen, een bak en een motor- vlet, die eveneens tegen den dijk sloegen, kunnen gemakkelijk losgesleept worden. Nadat de zee wat kalmer geworden was. is de stoomloodsboot te IJmulden Maandag middag weer naar buiten gettoomd om de wachtende stoomschepen Salland en 8tuy- vesant, alsmede het motorschip Rendsburg van een loods te voorzien, opdat deze schepen de haven konden binnen’oopen Ook eerst gistermiddag kon wede? worden geschut, toen door het kalmer worden van het weer het water voldoende was ge vallen. Een pilaster losgernkt Een der pilasters van den gevel van de i R.K. Kerk te Voorschoten is losgerukt en op het dak terecht gekomen, waardoor dit over een aanzienlijke oppervlakte is vernield. Vfjf groote gaten zijn er in geslagen. De Ho ging is gevaarlijk. Daarom zjjn maatregelen genomen om ongelukken te voorkomen. Hulp der brandweer De brandweer te Amsterdam werd Zondag avond en vannacht 22 maal ter hulp ge roepen voor afgewaaide dakpannen, los zittende stukken zink, in nood verkeerende antennes, enz. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Korenmolen op een huls gewaald Geen persoonlijke ongelukken Door den hevigen storm is gisterenmorgen te ongeveer 5 uur de korenmolen van den heer Swabedisse, te Biebengewald omver gewaaid en op het daarnaast gelegen huls van den eigenaar terecht gekomen. Zoowel de molen als het huis zijn grooten- deels vernield. Het geheel vormt één groote verwoesting. De bewoners vah het huis hebben, als door een wonder, geen letsel bekomen. Twee jongens sliepen in een bed, dat op slechts eenige voeten afstands stond van de plaats, waar de molen op het huls is te recht gekomen. heel verbijsterd was door het af prijselijke gebeuren. Kalm te slapen liggen en dan zoo plotseling den dood voor oogen te zien: het was ontzettend. te begrijpen ■'ndervonden. Heden zou in den loop van den dag weer op dubbel spoor worSen gereden. Sleepachlp gezonken Gisternacht, omstreeks twee uur. is het Dultsche sleepschip „Elizabeth", schipper G. Scholweerth. geladen met kolen, bestemd voor F volgeslagen Tn korten tijd verdrongen zich honderden menschen voor het café, waar de strijd hevig toeging. De politie werd in allerijl gewaar schuwd, doch toen deze verscheen, was de twist beëindigd. Een Pool en een Amsterdam mer zijn naar de verbandkamer van de Staatsmijn Maurits vervoerd. Belden hadden messteken en revolverschoten opgeloopen Na middernacht vond men voor de woning van dr. Van Eys in bewustelooeen toestand een Rotterdammer, die tal van verwondingen aan het hoofd, borst en armen had opge loopen. Ook deze werd naar de verbandka mer vervoerd De toestand van deze drie is redelijk wel. Verscheidene gasten, die ook in het café vertoefden, hadden minder ernstige verwon dingen opgeloopen. geweldig» vonkenreg». Eenige schepen, welke in de Rhoonsche haven lagen, heeft men verhaald; voorts hebben omliggende bewoners hun rieten daten met eigen mid delen nat gehouden. De schuur en de woningen zijn In de aacb De schade wordt door verzekering gedekt. Gezonken schepen Op ;de rivier de Merwede is gisternacht een drietal schepen door den hevigen storm gezonken, waarbij echter geen menachen- levens zijn te betreuren, terwijl een zestal andere schepen in i echter bijtijds zijn geborgen. De sleepboot „Leka", kapitein L. Stok, voer hedenmoigen I op een krib achter de kalkzandsteenfabrtek alhier, waardoor het schip een lek bekwam, veel water maakte en onmlddellijk ging zinken. De kapitein gaf direct met de stoom fluit hulpselnen, waarop de schippers, die In de haven van de kalkzandsteenfabrlek lagen, met roeiboot» naar het zinkende schip voeren. De twee opvarenden, de kapi tein en de machinist, konden Juist bijtijds van boord worden gehaald. De schade wordt door verzekering gedekt. De opbrengst van de te Groningen gehou den straatcollecte voor de nagelaten betrek kingen van de bjj de ontploffingsramp aldaar omgekomen slachtoffers, bedraagt ruim f 7000. Door het comité is nog ongeveer f 2000 ingesameid. Treinvertraging tusschen Amster damRotterdam. Het electrlscbe net beschadigd. 1 ver uit de kust afgedreven. Tengevolge van den hevigen storm heeft Zonoauavond de laatste trein, komende uit Rotterdam, de elecrlsche bovenleiding nabij Kethel tusschen Schiedam en Delft geha vend over een afstaiid van eenige kilo meters. De electrlsche trein kon hierdoor niet verder rijden en is. nadat een locomotief was ontboden, verder doorgereden. Nog gisterennacht Is men begonnen met twee werktreinen het electrlsche net te re- pareeren. Tengevolge hiervan kon heden morgen over het baanvak SchiedamDelft slechts over één spoor werden gereden, waar door de treinen elkaar In deze belde plaatsen moesten opwachten. Hierdoor werd ’t reizigersverkeer belang rijk vertraagd, tewijl bovendien nog eenige treinen moesten uitvallen. Men hoopt echter tegen den middag het net weer hersteld te hebben. De D- en sneltreinen stoppen thans ook te Schiedam en te Delft, te laten en op te nemen. In de Amsterdamsche haven De hevige storm die In den nacht van Zon dag heeft gewoed, heeft in de Am terdam- ache haven veel schade aangericht en moei lijkheden veroorzaakt. Het heeft duchtig gespookt. In de oude Houthaven is het as. „Ymlr" losgewaaid. Door het presen- teeren van het stuurboordanker. Is het schip Weer vastgemaakt. In de Ertshaven Is het „Charlotte Cords" van zijn boelen losgebro ken. Het schip is aan een i vastgemaakt, nadat het nog over een twee den boei was heengehaakt. Aan de Ertskade is het Engelsche s.s. „Hlllfern" van zijn ankertros losgeslagen. Het schip voer met zijn achterschip tegen een tjalk en een lichter en heeft t lichte schade veroorzaakt. Verder is de motortjoot van den haven dienst den geheelen nacht In de weer ge weest. om assistentie te verleenen. Op ver schillende plaatsen dreigden tjalken, 'lich ters, motorbooten, enz. tengevolge van den storm te zinken. Deze schepen zijn alle óf goed vastgemaakt óf naar veilige plaatsen in de haven gesleept. Voor zoover bekend hebben geen ongeval len van emstlgen aard plaats gehad. nood verkeerden, die 1 Ken, aen ‘“tsten tijd aan dit baanvak ge. - - -<werkt. In den loop van Zondag bleek er ■- - evenwel opnieuw sterke ondergrondsche be weging In de baan te zijn gekomen, in ver- Onder een rioolbui* Verschillende gewonden nx Maar boven de kreten en het geweld van mljnwerkerskoloniê JLlndënhëuvêï” het water uit. domineerde de ernstige stem van den kapitein en wisselde rich deze korte dialoog in de duisternis: „Machinist Locks?” „Ja, kapteln." „Hoe staat het met de ovens?” „Staan onder water.” „Het vuur?” „Gedoofd. „De machine?” „Werkt niet meer.” Nu rigp de kapitein: „Present.” „Hoeveel minuten hebben we nog?” „Twintig.” „Dan moeten we ons haasten. Laten één voor één in de sloepen gaan „Ockleford. heb je je pistolen bij de hand?" „Ja, kapitein „Schiet iederen man neer, die het durft wagen vóór een vrouw het schip te verlaten Allen zwegen Niemand durfde zich ver zetten. voelend, dat daar boven hun allen één mensch stond met een verheven ziel. „De ..Mary” had ook haar sloepen in zee gelaten om hulp te verleenen. De redding had ordelijk en zoo goed als zonder moeilijkheden plaats. Er deed zich, als Immer bij dergelijke ram pen, wel een enkel geval van treurig egoïsme voor, maar men zag ook aandoénlijke tafe- reelen. Hardey. onverstoord op z’n kapiteinspost. commandeerend, regelend, voor leder nog ’n woord van troost hebbend, regeerde met kalme hand deze wanhoopsmenschen. Men zou zich niet verwonderd hebben, wanneer zelfs het verongelukte schip >-em gehoorzaamd had. Plotseling riejM^i^Redt Clément!” Clément was de scheepsjongen, een kind nog. Het schip zonk nu langzaam naar de diepte. Al het mogelijke werd gedaan om de laatstovergeblevenen nog in de sloepen te krijgen. ..Maak voort!” riep de kapitein. Toen de twintig minuten verstreken waren, zonk het schip. De voorsteven verdween het eerst in de diepte, daarna volgde het achter dek van het schip. Kapitein Hardey. staande op de brug, maakte geen enkel gebaar, zei geen woord en ging onbeweeglijk de diepte in. Men zag door den rampzaligen mist heen deze tragi sche figuur langzaam in het water ver dwijnen. Zoo eindigde kapitein Hardey-# 'even. Geen enkele zeeman, die sindsdien het Kanaal bevaren heeft, heeft hem nog ge ëvenaard Na het zich geheel z’n leven tot een plicht te hebben gerekan* -vaaef* ie £ua. Wfctf- kë fti* OBB SMÜë. Maar wie ia de dader? De brand, die Zaterdagmorgen in de Spui straat bij het Spul te Amsterdam heeft gmiHx, aanleiding bodemwerklng ontwikkelde zich in den loop gegeven gezien de verdachte omstandlghe- 1 van den dag zóó sterk, dat het baan-nlveau den nauwkeurig onderzoek in te stellen, een daling aangaf. eerst van ongeveer één 1 zy tot de overtuiging gekomen, dat hier _i. 1 2. Er werden >r ts bij door paar sporen aangetroffen van petro- leum op houten latten. De vraag Is echter nu. wie heeft den br^nd gesticht? Er bestaat vermoeden, dat dit niet de tegenwoordige bewoonster is. omdat deze 's nachts niet in het huis is geweest. De mogelijkheid acht de politie niet bui tengesloten, dat het feit gepleegd is door een vroegeren bewoner. Deze heeft het huis ver laten, nadat de vrouw, met wie hij woonde, over de Dultsche grens is gezet. Men meent, dat hier wel eens wraakneming in het spel ter zijde van de spoorbaan HALCYON LIJN ALCYONE IJ/1 v. Hamb. te Rolt. STAD ARNHEM lilt v. Himb n. B.Ayres. HOLLAND—AFR1KA-LIJN GIEKERK (thuisr.j ij/t v. Da es Salaam n. Zanzibar. GRIIPSKERK ta/1 v. Rott. n. Kaapstad. HEEMSKERK 11/1 v. Hamburg n. Antwerpen- JAGERSFONTEIN (uitr.) ig/t v. Delagoabaai n. Beira. KLIPFONTEIN (uitr.) 13/1 v. Kaapstad n. Mosselbaau MELISKERK (thuiw.) ia t v. Beira n. Dslaeoabaa. NIIKERK (thuisr.) 11/a v. Aden n. Suez. RANDFONTEIN (uiU.) ia t v. Mombassa n. SUMATRA (uitr.) ta’z v. Ant*, n. P. Said. HOLLAND—AMERIKA LIIN GROOTENDIJK. Pacifickust n. Rott-, 10 1 te Hamburg. EEMDIJK, Antwerpen nfd. Pacifuk.. ia 1 te Londen. GAASTERD1JK ti/i v. Rolt, te New York. KINDERDIJK tt/l v. Seattle te Portland (O). MAASDAM. N.-Orlcans n. Roet 11 1 v. Havana. MOERDIJK 11 t v. Rott. te Los Angelos. NIEUW-AMSTERD.AM. New York n. Plymouth. PANAMA ia,’i v. Rott. te Londen. VOLENDAM, Rott.tN. York. pass. ia/z Prawle Point. HOLLAND—BRITSCH-INDIE-LIJN KIELDRECHT (uur.) ta/l te Genua. SCHIEKERK ia 1 v. Rott. te Hamburg. VEENDIJK (thuisr.j pass, la/t Gibraltar. HOLLAND—AUSTRAL1E-LIJN WESTERDIJK (thuisr.j ixJ-i .Antwerpen n. HOLLAND—OOSTAZ1ELHN - -.1 v. Hamburg n. Antwerpen. OOSTKERK (thuisr.) 1 a/1 V. Colombo. HOLLAND—WEST-AFRIKA-LIJN HERCULES ra/1 v. Hamburg te Amsterdam. JAVA—NEW YORK-LIJN BOSCHDIJK. Java n. New York. pass, ia l P. Said. DJEMBER, Java n. New York u t te Suez. SEMBILAN «1/1 V. Java te New York. en de buks af te geven, waarop B. dit wa pen op 8. richtte. De brigadier van L., dit ziende, loste daarop in de richting van B. een waarschuwingsschot. In antwoord daar op richtte B. nu de buks op den brigadier, die. zichzelven bedreigd ziende, een tweede schot loste, dat B. in het been trof, die toen op bevel van de politie de handen op stak «en de buks overgaf. I HU verzette zich echter tegen zijn arresta tie, waardoor een korte worsteling ontstond, waarbij B. het onderspit moest delven. De gearresteerde bevindt zich thans in verze kerde bewaring. Een spoorbaan op slappen Imdem. De hoofd in gen leur Maas Ge^teranus, chef van Weg en Werken der Ned. Spoor wegen. heeft aan het U. D. medegedeeld, dat de spoorbaan GoudaRotterdam loopt over zoogenaamden slappeh bodem; de 'rond is daar ter plaatse zéér veenachtig. I Toen indertijd die spoorbaan is aangelegd, I heeft men door het aanbrengen vpn groote hoeveelheden zand, getracht in dien bodem stabiliteit te brengen. Enjaren lang is dan ook die baan zonder eenig bezwaar bereden. De laatste weken was evenwel gebleken.dat de conditie van de lijn weer niet zoo was als wel noodig is en daarom was er gere- ”eld vanwege den Dienst van Weg en Wer ken den laatsten tijd aan dit baanvak werkt. In den loop van Zondag bleek •een schepen IJmuiden Wegens den storm is gister te IJmulden geen enkel schip uitgevaren. Wel liggen voorgaats een paar schepen op beter weer te wachten. Hieronder bevindt zich het Poolsche stoomschip „Pamjer”. dat aan boord een aantal Poolsche emigranten heeft, be stemd voor Zuid-Amerika. In den nacht van 17 Maart 1870, maakte Kapitein Hardey zijn gewonen overtocht van i Southamton naar Guernesy. Er hing -n zware mist over de zee. De kapitein stond op de brug van het stoomschip en bestuurde uiterst voorzichtig, omdat de mist het uitzicht be lemmerde. De passagiers sliepen. De „Nortnandia” was een flinke boot, één van de mooiste rnall- booten van het Kanaal. Het mat 6000 ton, was 220 Engelsche voet lang en 25 voet breed. Het schip was nog jong, zeoals de zeelui zeiden: nog geen zeven jaar oud. Het was gebouwd in 1863. i De mist werd gaandeweg dikker; men had de haven van Southampton verlaten en was nu in volle zee. op ongeveer vijftien mijlen van de Naaldenkaap. Het schip kwam slechts langzaam vooruit. Het was nu vier uur in den morgen en nog volkomen' donker. Eensklaps doemde in den mist een zwart en spookachtig gevaarte op, een berg van duisternis, die in de schuimende golven steeds nader kwam. Het was „de Mary”, een groote schroef stoomboot, komend van Odessa en beladen De storm heeft een van de twee zestig P? k*‘.m meter hoege houten masten van het radio- station Uora te. Noordwijk, staande in de duinen te Noordwükerhout, omgewaaid. De andere mast is scheet komen te staan. Het bedrijf ondervindt geen storing, omdat deze masten als proef dienen. Onder de gemeente Brakel is het Dultsche sleepschip „WT.A.G.” no. 76, gezonken en onder de gemeente Zuillchem een met hout beladen motorboot. De opvarenden zijn ge red. Door de sleepboot „Greta”, kapitein P. Grootenboer. zijn een viertal schepen, Argo, de Bon Esperance, de Pieternella Johanna en de Hendrika, die nabij! het slot Loevestein op de Waal voor anker lagen en waarvan de Argo het anker had verspeeld tusschen de kribben in de rivier geborgen. Twee dezer schepen begonnen reeds veel water te maken, terwijl een ander ging kantelen. De opvarenden konden ech ter aan boord blijven. Het sleepschip „Wiljo” dat voor Woudri- chem van zijn belde ankers was geslagen, ging driften, doch de schipper van dat sleepschip had het geluk zijn schip naast enkele andere voor anker liggende schepen te kunnen sturen, waarbij dit schip met veel moeite aan de andere kon wórden vastgebonden. heer Heeze in. die onmlddellijk daarop de emmaplein schuur binnenging om zjjn paard te redden, flying scot' bevonden zich de brigadier van de Rjjksveld- wacht van L. en de Rijksveldwachter 8., beiden in burger gekleed, op surveillance. Om ongeveer 11 uur ontekten zij in dat veld B., oud 30 Jaar. van beroep fabrieks arbeider Klaarblijkelijk was hij daar aan het jagen, gezien het feit, dat hij een buks bjj zich had en speurende rondliep. De rijks- veldwachter 8. gelastte om te blijven staan JAVA PACIFIC-UJN BINTANG 19 i v. Los Angelos n. Jat*. ROTTERDAMSCHE LLOYD GORONTALO (uitr.) J2 x te P. Said. INSULINDE (uitr.) pass, ri i Perim. KERTOSONO (uitr.) it i v. Suez. KOTA INTEN 121 v. Rott. te So^rabaja» MERAUKE I2:i v. Rott. te Batavia. SITOEBONDO (uitr.) pass. 13.1 Perim. SLAMAM (thuisr.) xa'i Taager. SOEKABOEMI 12 T v. Rott. te Soerabaja- TJERIMAI (uitr.) pass. 11 1 nam. 3 u. Ouessanf. TOBA (thuisr.) xx 1 te en v. Marseille. TIERIMAI (uitr.) pass. 13.1 Finisterre. VLIELAND (thuisr.) pass, lafi Kaap del Armi. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA-LIJN ALUDRA (thuisr.) 11 1 bv. Rio Janeiro. ALCHIBA (uitr.) pass. XI 1 Tencriffe. ALCOR (uitr.) pass. 11 Ouessant. v. Htfiburg n. Rott. 1 l< Hamburg. stoomvaart mij. oceaan JASON lax v. Anisterdam n. Java. SARPEDON, Rott. Glasgow, pass, xi x EMZETCO LIJN JONGE ANTHONY, Valencia a. Rott., pass, lift Gi braltar. JONGE ELISABETH X3#'x v. Cart hag ena te Barcelona. JONGE JACOBUS 11/1 v. Hamburg n Rott. JONGE JOHANNA, Middlesbro n. Culera, pass, xx/g Gibraltar. Near wjj vernemen, is het baanvak Rot. terdam-MaasGouda gisterenmiddag weer In dienst gesteld, met dien verstande, dat op enkel spoor gereden wordt tusschen Gouda en Nleuwerkerk a. d. Yssel. De eerste trein vertrok te 16.04 van Utrecht naar Rotterdam-Maas. Uit tegen, gestelde richting vertrok te 16 05 eveneens ^an Amsterdam- W. P. over Gouda naar Rotterdam moest vertrekken, liep nog niet. Door het rijden oj> enkel spoor zal, zooals is, eenige vertraging worden de wind een record-snelheid van 180 K.M. per uur. In het geheele land werden telefoon verbindingen verbroken en vielen schoor steenen als slachtoffers van den storm. Op verscheidene plaatren werden groote boomen ontworteld en in totaal werden zes personen gewond door vallende boomen. Ook verscheidene spoorweglijnen werden door omgevallen boomen versperd. Te Ramsgate werd een jongen door den storm in het water geworpen; hij is verdron ken. Ook de scheepvaart teaft te lijd» «eteA In Poortugaai. juist onder de gemeente Rhoon aan den Albtpndschendijk. heeft een felle brand gewoed in de woningen van de beverwijk «a/ï v. Ron. t«~ pórto v«a«, families Heeze en Van Bokkum. mivwisj w fjis ix i v. imjli. sc Djiyonnc. Tengevolge van den hevigen Z.W. storm CALANDPLEIN IA r Kopervik gep.. Narvik o. Rokt. Stoomschip gestrand Achter den vuurtoren van De Coeksdorp, is in den afgeloojien nacht tijdens den hevigen storm een stoomschip gestrand. Ook op de Vliehorst is een i reddingboot is hedenmorgen Het stoemschlp, dat achter den vuurtoren op de Eierlandsche kust is gestrand, is het Letlandsche sa. „Skauts". De reddingboot „Elerland" was hedenmor gen half 11 bij het vaartuig. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND MAPIA (thuisr.) 12.x te Marseille. POELAU ROEBIAH 12 x v. Bremen te Amst. PRINSES JULIANA (thuisr.) 12 1 v. P. Said. RIOUW 12 1 v. Hamburg te IJmuiden. RONDO (thuisr.) 11 1 v. DjcdJah. SALABANGKA (uitr.) pass. 12 1 Dungeness. SIMALOER (uitr.) pass, n/i Gibraltar. KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ ACHILLES 12 1 v. Malta te Alexandria. AGAMEMNON 11 1 v. Rott. n. Lissabon. ALMELO (uitr.) pass, xx 1 Aaoren. AMAZONE 10 1 v. New York n. Cura^ao. BAARN (uitr.) xa/x v. Cristobal n. Buenaventura» BENNEKOM X2 t v. Corral te Rotterdam. BERENICE ii 1 v. Hamburg n. Amsterdam. CLIO 12 i v. Cons tan za tc Varna. CRYNSSEN (uitr.) pass, n.'i Azoren. EOS ia x v. Malaga te Alicante. ERATO xx i v. Danzig n. Amsterdam. EUTERPE, Kopgnh,/Amit. op xi 1 Brunsbt ILOS xx/1 Licata n. Lissabon. IRIS 12 1 v. Amsterdam n. Rotterdam. MARS hi v. Plata n. Havre. NEPTUNUS 11 1 v. Barcelona n. Genua. NERO, Amst. Odense p. 13.1 Hoitenau. OBERON 11 1 v. Napels n. Castellon. ORPHEUS xi'1 v. Amst. n. Kopenhagen. PERSEUS 12/1 v. M-.isel n. Vigo. POSEIDON, Stettin Atnst. p. 13'1 Brunsb. PRINS FREDERIK HENDRIK, 11 1 v. New York P. au Prince. PROTEUS, xa/l Amsterdam te Kopenhagen. STELLA _x I/x__v. Cavalia n. Li aim. - -- ,,i .I J n. ii ist. TELAMON ii/x v. Amsterdam te Curacao. ULV3C25 ra/i v. Piraeus n. Volo. VULCANVS xa/x v. Carlossi tt Algiers. KON. HOLL. LLOYD SALLAND (uitr.J till v.m. 11 u. v. Hamburg ZAANLAND (uitr.) 11. I v. Montevideo. Het gestrande Itallaansche stoomschip Het gistermorgen op de Vllehors gestrande Itallaansche stoomschip „Valentino Nocado”, 1 dat 6000 ton groot i». was op weg van Brake naar Cardiff en had geen lading aan boord. De bemanning, bertaande uit 31 koppen kon deels met eigen booten aan land komen, deels werden zij door middel van het wipper- toestel aan den wal gebracht. Het schip zit anderen boel nuari met dalen aan. hij stond toén 748.9 hoog op het strand. en bereikte te 22 uur een stand van 732.5. Te middernacht begon de barometer te stijgen en wees te 8 uur reeds 751.5 aan; de daling was dus. evenals de stijging, zeer snel. De windsnelheid bereikte tusschen 6 en ëeiTige 1 uur de stormgrens. om tegen 1 uur van 13 Januari de grens van zwaren storm ruim te bereiken, voor zoover de gemiddelde wind snelheid over vijf minuten betreft. Deze was n.l. 24.2 U- Per seconde, de druk 116 K.G. per M2, zoodat de momenteele snelheid 38 40 M. per seconde heeft bedragen. Dit is meer dan de ondergrens van „orkaansnel- heid". Na 2 uur 30 minuten nam de wind snelheid geleidelijk af. De windrichting, die tot 22 uur 30 min. Zuid was geweest, was te 0 uur 13 Januari Zuidwest, te 1 uur West ten Noorden en kromp daarna weer tot West. 16 November werd eenzelfde snelheid be reikt, 25 en 26 November 1928 bijna dezelfde snelheid, 9 Februari 1925 werd een druk ge registreerd van 146 K.G., 6 November 1921 van 128 K.G. per M2 Het registreeren van den hoogsten druk hangt meer van toeval lige omstandigheden af dan het goed meten van de windsnelheid; naar onze meenlng Is de storm van Maandagnacht buitengewoon zwaar geweest. LONDEN. 13 Januari De storm, die gisteren boven Engeland woedde en op sommige plaatsen de kracht van een orkaan aannam, heeft overal groote verwoestingen aangericht. Bjj Beachyhead i op de „Normandta" af. Het was niet moge- i ijjk, de aanvaring te vermijden, omdat die I spookachtige schejien in den mist zoo plotse- ling opduiken. Voordat men ze goed en wgj heeft opgemerkt kun je al in de diepte ver dwenen zijn. I De ..Mary”, loopend op volle kracht de „Normandla” van terzijde en reet haar ojien. Daar ze door den schok zelf ook averij had ojigeloopen. moest ze blijven liggen. De bemanning van de „Normandla" bestond Uit 28 koppen, één vrouw voor de keuken en 31 passagiers, waaronder twaalf vrouwen. De schok was ontzettend. In een minimum van tijd waren alle mannen., vrouwen en kinderen, de meesten maar half gekleed, op de brug. jammerend ën weenend door elkan der loopend. Het water kwam met geweld naar binnen loopen De gloeiende oven der machines, waarover een golf heenspoelde, reutelde. Het Rotterdam, tengevolge van den storm schip had geen waterdichte schotten en ook en gezonken. De opvarenden de reddingsgordels ontbraken. werden gered. Het schip ligt in het vaar- Kapitein Harvey, staande op de comman- uit den oever bij K. M. - bord dobrug riep den menschen toe: „Weest allen i rustig en luistert naar hetgeen Ik zeggen zal. i De reddlngsbooten worden in zee gelaten De vrouwen gaan er het eerst In, dan volgen f de overige passagiers en het laatst de be- manning. Er zijn zestig menschen te redden.” J Men telde er een en zestig, m- hij séh en °Vlaardinver." zichzelf niet te hebben meegerekend. De sloepen werden losgemaakt. Allen haastten zich, een plaatsje te bemachtigen. Ockleford. de eerste off <et en de driei boots- berelken. De .JJorus Rijkers” slaagde er ech- i ter in langszij het schip te komen, doch de I bemanning wenschte dit niet te verlaten. ZU deelden echter mede, dat zU tegen den avond, Fanneer het schip nog niet vlot zou zijn, in geval van ruw weer reddingsboot- hulp zouden vragen. Wat het Itallaansche stoomschip „Valen tino Nocado” betreft, dit ligt droog op de zandbank. Wanneer de storm opnieuw komt opsteken, bestaat er gevaar, dat het schip nog verder in de richting van de kust zal af drijven. Een stuurlooze schoener ontdekt Ten Noord-Westen van het eiland Texel werd gistermorgen een schoener ontdekt, die stuurloos bleek te zijn. Doer de ebbe is het schip, welks naam tot dusverre onbekend is, vnr uit- rin Irncé ZuiJ-Wesler storm heeft Zondag nacht in Den Haag geducht huisgehouden. De brandweer rukte herhaaldelijk uit voor het verleenen van assistentie op plaatsen waar schuttingen en schoorsteenen waren omver gewaaid. In bet Haagsche bosch, de Scheveningsche boschjes en in de stad moesten verschillende boomen het ontgelden. In de Scheveningsche haven is nogal schade toegebracht aan trossen van schepen. Tenge volge van den storm was er groote vertraging in het telegrafisch verkeer met Frankrijk. Door den stormvloed bereikte het zeewater den buitengewonen hoogen stand van 2.40 meter boven Delftlandsch peil. Nog een schip gestrand Op d? Vliehorst is gestrand het Itallaan sche ss. „Valentino Nokado” schuur binnenging om zijn paard te redden HU had een brandende lantaarn bij zich, i welke hU een oogenblik naast zich neer zette. Daarop is weer een gedeelte van de schuur ingewaaid en onder dit gedeelte te het paard bedolven geraakt, terwijl de lantaarn om viel. waardoor brand ontstond. De wind wak kerde het vuur aan en in korten tijd stond de schuur in vlammen. Weldra waren ook de woningen door het vuur aangetast. De families hebben zich in veiligheid weten - •nwngen. Uit vrees voor uitbreldin» van den bran'' •s om assistentie g-waagd van de Rott-"* damsche brandweer die met een motorsn'-’ en een reservewaeen uitrukte. De Rotterda"- sche spuit heeft het vuur weten te bedwin gen, zoodat voor uitbreiding niet het min't« gevaar bestond. De branden Het Britsche ss. „Grlfflon” kreeg schade aan het roer, waardoor het schip thans hulfie- loos in de buurt van Landsend ronddrilft en noodseinen uitaendt. t Het 4300 ton metende Itallaansche ss. „Liana", dat eveneens noodsignalen uitzond, kon na vele moeilijkheden naar Deal worden gesleept. Het uit New-York komende ss. „Antonla” kon wegens de woelige zee Queenstown niet bereiken, zoodat de passagiers voor Londen te Liverpool moesten landen. Een reddingsboot uit Walmer, die het schip hulp wilde verleenen. kon niet te water worden gebracht, aangezien de boot gevolge van de stortzeeën onmlddellUk liep. NEDERLANDSCHE SCHEPEN ANTJE, ma. v. Gravssenü n. Duink. ARTEMIS II I v. Rott. IS Shields. v.™. u. as v. Rott, u Gravesend. BETSY ma. lx'« te Lond. uitgekl. n. Duink. IBRUNSWTIK 11 V. Jton. W Bayonne. DUIVENDRECHT ti/i Batoem te Avonraouth. EEMDIJK xx I v Napcis n. Tunis. ij/i Skudesnaes gep., Rott. n. Narvik. ‘TSMAN, m»., lo i Gooic gep. n. Selby. HILLEGOM 12/1 Leningrad te Londen. HINDERIKA ms. xafx v./i Duins n. HOFLAAN xi/x v. Mauri n. Kaapstad. IMMANUEL, Winter, xx/l Apenrade te Hambw JANTJE, nu. xx?I Gravesend JOHANNES, ms. 6, x v. PanKrund n. Drammen* KATHARINA m.S., xi/1 Gjedser te Hamb. KRALINGEN xx/1 e. Riga Ro-t LUTGERDINA ms. xx'x v. Gravesend n. Duink. MAAS xxi v. Valencia n. Huelva. MARIA ms. n’t tê Lond. uitgekl. n. Brussel. MARNE mb. xa x Parys ie Londen. GA RA xi (I te Shell Haven wtgtki. n. Rouaan. vDRBCHT xi/x te Thams Haven uitgekl. n. Lmm- jon. ANDWIJK 12/x Dove: gep. n. Alexandria. GINA ia l St. Catherme-a Pt. vep. oo> ds Oo«.- LA v. Huchra m Pott. 1ENT ««/I v. Altona n. Leith. rRITO 11 i v. Belfast n. Amst. rYNE it i v. Antwerpen n. Newcastle. 1 /ERTROUWEN. m.s.. 10 I Hamb. n. GeoninM*. WAALHAVEN ia 1 Bermuda gep. Antwerpen n. Chbr- leston. YILDUM la 1 v. Swansea te Genua. IJSELHAVEN to/1 v. Roca Grande te Pensbcoia 2ONNEDIJK rat v. Swansea tt Sawoet* Verscheidene schepen op den djjk geslagen Gisternacht om 1 uur sloegen bij hevig1 stormweer de sleepbooten en „Woudrina” in de Wieringermeer van de ankers los. De sleepboot ..Vlaardingen" van de Mij. Volkers, kapitein Nederlof uit Slie- aan de Waterstraat nabij de -- te Lut- terade hevig gevochten. Tegen sluiten waren in het café mijnwer kers van verschillende nationaliteit aanwe zig. Onder hen ontstond na een korte woor denwisseling een verwoed gevecht, waarbfj WSAé l.A1 A yand waarmede de Spoorwegen aandtreinen hebben laten rijden, om zooveel mogelijk I zand naar het bedreigde punt aan te vo» ren. De zwakke plek bevindt zich tusschen de stations Moordrecht en Nleuwerkerk: de de ondergrondsche bodemwerklng vertoonde de merkwaardigheid, dat zü zich slechts vcordeed onder één spoor van de baan. De gehad' heeff der paütie -- gegeven. ---- den dag zóó sterk, dat het baan-nlveau den n3UWkeUrig ondersoek in te stellen. AAwtf ar a w a. I meter 20. later toegenomen tot de hoogte van van brandstichting sprake te. "en geheelen randwazen. Bltjkbui den aanleg van den spoorweg her geheel verwijderd kunnen worden, of heeft rich wederom een veenlaag gevormd. Ge woonlijk wordt bij het zandstorten bij het aanleggen eener nieuwe baan het veen alge heel weggeperst, wanneer zich dat in den bodem bevindt. De veenlaag die zich hier nu bij Moordrecht vertoond heeft, is on der den zwaren druk van het intense trein verkeer gaan werken en heeft een uitweg gezochtie uftweg heeft zij gevonden naar den slootkant, t_. gelegen In die sloot heeft zich zóóveel brei ver. zameld door deze ondergrondsche grond verschuiving. dat deze sloot gisterenmiddag vrijwel geheel droog kwam te staan. Door het wegslippen van deze veenachtige grond- massa is de spoorbaan verzakt; twee merk, waardige feiten deden zich daarbij voor: de verzakking strekt zich slechts uit over den kleinen afstand van ongeveer 50 meter en heeft zich slechts bewogen onder één spoor. Het andere spoor Is geheel op het gewone niveau blijven liggen. De toestand was gis termiddag zóó. dat naast bet spoor, het. welk in z’n gewonen stand bleef liggen en geen verzakking vertoonde, de baan opeens een sterke helling vertoonde, naar het gat. hetwelk de grondverschuiving veroorzaakt had. Die poeitle maakte het ónmogelijk het spoor, dat goed w-ba gebleven, te doen be rijden en daarm gelastte de directie der Spoorwegen, met het oog op de veiligheid den geheelen dienst tusschen Gouda en Rotterdam stop te zetten. Het reizigersver keer naar en van Rotterdam (richting Utrecht) werd over 's-Gravenhage geleid. Hoe lang zal deze onderbreking duren? De heer Maas Geesteranus "kon op die vraag geen definitief antwoord geven; het kan wezen, dat -de/gtondverschuiving heden reeds is uitgewerkt, het’kan evengoed zijn, dat er pas over eenige dagen, missglHen pas over een week, stilstand intreedt en het treinverkeer dus weer hervat kan worden. Daar valt op het oogenblik niets met eeni ge zekerheid van te zeggen. Het zandstor ten gaat onafgebroken voort, totdat is ge bleken dat de bodem stabiel is geworden. Typisch is ook, dat de grasberm, welke zich bevindt tusschen het weggezakte spoor en de aangrenzende sloot, niet noemenswaard is verzet. Het veen heeft zich derhalve ge heel ondergronds een uitweg gezocht. Dank zij de voortdurende controle op deze spoorbaan, is de verzakking intijds waarge nomen,- zoodat zich geen enkel ongeluk beeft voorgedaan. w

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 7