Binnenlandsch Nieuws Landbouw en Visscherij I w J VOOR DE HUISKAMER 7 DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE I ‘W f i LEGER EN VLOOT LUCHTVAART Het zevende retourvliegtuig STOOMVAARTLIJNEN De zeilvliegsport De spoorweg GoudaAlphen fa SOCIAAL LEVEN De niet-doorgegane lezing ▼an mr. Borm* De invoerrechten op Diamanten in de V. S. DE PLANNEN VOOR „GROOT-AMSTERDAM” Commando-wisseling in het leger EEN NIEUWE VINDING IN DE SU1KERTECHN1EK •>■'4 l De filtratie van ruwe suikersappen De erfenis Weer aan het werk Het conflict bjj de Internationale Slaapwagen-Maatschappü Koninklijk bezoek aan Dordrecht De Rivier- en Binnenvisscherü in December 1929 Nederland en België f Vrtydag op Schiphol Een Britsch oordeel KON. HOLL. LLOYD bezwaar Utrechtse he doen* Curasao» IB Mozambtqot .Als al’es meeloopt.' Ik Pinto- Hamburg, pas*. 22'X Rott., pa»*- ai tl hinder en xn-s- de wegen ffi de bta- wii Middel» zeer ruime vangsten van voorn .M 1 betrekkelijke De Senaat keurt de voorgestelde verlaging goed zyn maar 158. Koning. minister en wachters, stonden dansend aan het strand, schreeuwden, riepen: ,Adlo" en ze wuifden met hun hand. ..Vaarwel Jan Klaasen.” riep de Koning. „vaarwel, mijn lieve beste Tryn. vaarwel Duim, vriend Piero, laat ons altijd vrienden ztjn” 160 Jan Klaasen stond nog lang te kijken, tot hU verder niets meer zag dan den horizont, waar de hemel als op t grijze water lag. Alle zel en waren geheschen en sn-1 ging nu het schip vooruit. .Gelukkig," zei Piero tot Trijntje, „we zitten weder op de schuit.” 7 0 I Montevideo, in te Sianghai. Gibraltar. hij antwoordde haar zelfs niet. Ook een tweede noodkreet, en twee po gingen van Theta om hem per telefcon te bereiken, waren niet In staat hem van ge dachten te doen veranderen Theta maakte zich wijs dat zij Dick nu haatte, en dat hij haar niet waard was. Maar hij was geen oogenblik uit haar gedachten H. M. de Koningin zal ter gelegenheid van de plechtige in gebruik neming der zeeha- ven-outlllage te Dordrecht in September a s een bezoek aan deze gemeente brengen. Eerst was Theta woedend over d zen vol gens haar, dwazen brief. Toen kwanten hoar de tranen in de oogen. En in die dro’vlge stemming schreef zij Dick, dat zij er heele- maal niet zoo over dacht, als hy en dat zij hem gaarne wenschte te spreken. Zij had zich deze moe te moeite gerust kunnen besparen, want Richard kwam niet; Zes elndelooze uren per dag. gedurende i drie dagen per week, nam zij het dictaat op neel besprekingen te voeren met de vakbon- of internationaal; en dus- vergroot van een vormen. van de monumentale studie van den rechter Crayle over het Strandrecht. En de andre drie dagen gebruikte zij om die lange, droge verhandeling over te tikken. Zóó waren er reeds achtt en maanden ver- loopen en er zouden er nog heel wat bij komen, vóór het grootsche werk klaar zou zijn. Het was waar, het werk werd goed betaald. Maar het was akelig vervetend en de rechter zelf was al even droog en saai, aks de stof, die hij behandelde. Toen zjj dien middag haar papieren en pot- looden bij elkaar pakte en wilde heengaan, zei Mr. Crayle: „Als alles meeloopt, kunnen we op zuu Naar wij vernemen beeft, volgens in krin gen van den diamanthandel te Amsterdam ontvangen berichten, de Senaat van de Ver- eenigde Staten zyn goedkeuring gehecht aar. het indertijd door de Financieele Senaats commissie gedane voorstel, nopens hetwelk de invoerrechten op geslepen diamant vai 20 pet. tot 10 pet. verlaagd zouden wordei. en de rechten op ruwe diamant, die 10 pet bedroegen, geheel zullen worden geannuleerd. de zweef vliegsport te doen herleven, is een waarschuwend woord hier zeker op zijn plaats. Terwijl wij geenszins een domper op het enthousiasme willen zetten, moeten we toch even in herinnering brengen, dat in En- - geland aan het motorlooze vliegen in eens een einde kwam in 1922. nadat Maneyrol een record had gevestigd door 3 uur 21 mln. in de lucht te blijven. Er was een tijd dat men dacht, door de zeil vliegsport op goed- koope wijze waardevolle aërodynamische kennis te kunnen verzamelen. Die meening is echter niet bevestigd geworden. Later werd de theorie verkondigd, dat het zeilvliegen een goedkoppe en doeltreffende manier was voor het opleiden van vliegers. Goedkoop zeer zeker, maar doeltreffend waar schijnlijk niet. We meenen te kunnen zeggen dat in Dultschland juist gebleken is, dat vliegers die hun eerste opleiding genoten op zweefvliegtuigen, in het algemeen genomen, ’een bijzonder geschikte bestuurders van door motorkracht gedreven vliegtuigen bleken te zijn. Wat de beteekenis van het zeilvliegen dan ■vél is? We meenen dat het antwoord moet zijn: ..Sport”'Het zeilvliegen is een aardig vermaak. De week te Itford in 1922 behoort te*. onze meest aangename herinneringen Maar dat is ook alles wat men van het zeil vliegen mag verwachten, en dat is meer dan -enoeg." Palermo, Bourgas. Reeds vele Honderden malen hal Theta Langford die rauwe kuch gehoord, die altijd aankondlgde. dat rechter Crayle voor dien dag klaar was met dicteeren. Met een onderdrukten zucht van verlichting klapte zjj haar notitieboek, met de vele eze sooren, dicht en pakte haar potlooden bij elkaar. den, nationaal doende de mogelijkheid conflict in de scherpste Het secretariaat der Internationale Trans- portarbeiders-Federatie <L T. F.) heeft als onderdeel van de internationale actie, waar landen, waar de Internationale Slaapwagen- vrouw Maatschappij haar bedrijf uitoefent, om te niet! wijzen op de houding der Directie van deze onderneming. die, volgens voomoemd secre tariaat, weigert over de in het algemeen zeer L slechte arbeidsvoorwaarden van haar perso- Alles is dus uit tusschen ons. Ik schrijf je dit. opdat je zult begrijpen, waarom ik niet bij je kom. We zullen elkaar niet weerzien. Vaarwell’ STOOMVAART MIT. NEDERLAND RONDO (thuisr.) pass, at i Gibraltar. ROTTI (uitr.) aa’i tc Port-Said. AMSTELLAND (thuisr.) ao/x v. Montevideo. GELRIA fuitr.) aiZi v. Las Palmas. SALL AND (uitr.) 21 Zx nam. 8 u. v. Antwerpen KALLAND (uitr.) pass, aa/i Lydd. KON. PAKETVAART-M1J. Een schadevergoedingsregeting? Mr. v. d. Oever te 's-Gravenhage had het Voornemen namens de R. K. Reisvereeniging den directeur van „De Twee Steden" in kort geding te dagvaarden, wegens het verbreken van het contract met die Vereeniglng. waar door de Borms-avond niet kon doorgaan. De weigering der zaal zou geschied zijn op ver- zoek van den burgemeester. Thans is van een dagvaarding in kort ge ding afgezien en mr. v. d. Oever is bezig, in minnelijk overleg een schadevrgoedingsrege- ling te verkrijgen. Ingediend is een wetsontwerp, houdende machtiging tot het aangaan van eene over eenkomst tot wijziging van die van 10 Juni— 17 Mei 1819, betreffende den aanleg en de exploitatie van den spoorweg van Gouda over Waddlnxveen en Boskoop naar Alphen. In verband met gewijzigde omstandigheden is het de bedoeling, dat in plaats van de des tijds bepaalde 163.000 een bedrag van 500.000 voor Rijksrekening zal worden ge nomen. Gewoonltjk was het lezen van het ochtend blad voor Theta een aangename afwisseling bij het saaie ontbijt. Maar den morgen na het eigenaardige gesprek met den rcch’er. gaf het lezen van de krant haar een vreese- Ijjken schok. Want, vet gedrukt, stond on de eerste pagina het plots-linge overlilden van den eminenten rechter Mr. Crayle. di-n men den vorlgen ^vond laat, dood in zijn bureau stoel had gevonden. Een hart-verlammlng had een eind gemaakt aan zijn werkzaam leven. En bovendien was Theta nu haar betrek king kwtjt! Zij liet zich weer inschrijven op de Ar- De ag. menten Vit Brussel wordt gemeld. De Vlaamsche Nationale Kamerfractie heeft besloten er nogmaals op aan te drin gen, dat de interpellatie, aangevraagd door den afgevaardigde voor Mechelen. Ward Hermans betreffende de indertijd in het Utrechtsch Dagblad en elders gepubliceerde stukken. verband houdende met het ge heime FranschBelgische militaire a cc oord, de volgende week Dinsdag aan de orde zou komen. Het is echter niet zeer waarschijn lijk, dat aan dit verzoek door de meerder heid van de Kamer gevolg zal worden ge geven. Bebouwing en natuurschoon Samen werking met andere lichamen Gedeeltelijke dempipg van bet Rokin Gistermiddag werd de nlet-officieele zit ting der vorige week van den gemeenteraad te Amsterdam voortgezet. Behalve de leden van den raad woonde ook nu weder een groot aantal hoofdambtenaren van de gemeente deze vergadering bij. De Directeur van Publieke Werken. Ir. W. A. de Graaff, zette de toekomstplannen ver der uiteen .Gaf de hr. de Graaff den vorlgen keer een uiteenzetting van de uitbreiding van de stad thans vertelde hij een en ander van de hoofdverkeerswegen Allereerst wees spr. er op. dat langs de groote wegen die naar de stad voeren, veel bebouwing plaats heeft. Dat is een verschijn sel. dat zich overal langs de groote wegen in ons land voordoet. Spr. meent, dat dit een gevaar oplevert. Deze wegen verliezen hun bekoring, de bebouwing belemmert het Binnen twee dagen was het overal bekend, dat Theta Langford, steno-typi-te van wijlen Mr. Crayle. van haar patroon zulk een prach tig legaat had gekregen! Verscheidene jour nalisten wilden haar interviewen: zjj on'ving talrijke huwelijksaanzoeken en bede'brieven. Zelfs de fotografen lieten haar niet met rust, en in vele bladen kon men haar portret vinden. Het overweldigde haar! Uit den grooten stapel brieven nam zjj er één. dien zij met aandacht bekeek. Hij was van Richard Floyd, met wien zij een poos samen op een kantoor gewerkt had. H|V had haar wel eens uitgenoodigd mee te eaaji naar de bioscoop en ook wel naar -ren restaurant tn Sobo, als zijn middelen hem dat veroorloofden. De brief luidde als volgt: „Ik hield van je. toen we samen werkten. En nog altjjd houd ik van je. Je zult dat wel begrepen hebben, al heb ik je dat niet ge zegd. Ik heb hard gewerkt, om zooveel te verdienen, dat ik het recht had. jou mijn liefde te bekennen. En over een maand of zes zal ik mede-directeur worden in de zaak, waar ik werk En nu komt die Mr. Crayle en bederft allee. Hoe kan ik de hand vragen van een toe de in October JJ. te Parijs gehouden con- vrouw, die zooveel geld heeft a's jij! Ik zou ferentie besloot, een schrijven gericht tot de het trouwens niet kunnen verdragen de man Ministers in alle Europeesche te zijn van een rijke vrouw. Als ik ze'f een landen, waar de Internationale Slaapwagen- vrouw niet kan onderhouden, trouw ik liever Maatschappij Met houde echter in het oog. dat de voor gestelde tarlefverlaging hiermede nog niet haar beslag heeft gekregen. Voor het zoover is. moet zij nog de noodige instanties door- loopen. aldus verzekerde men ons. Hiermede zullen op z n minst nog drie k vier maanden gemoeid zijn Nieuwe besprekingen van de N. R. te te Beira. Honderden arbeiders. tUdeiyk ontslagen aan de glasfabrieken te Nleuw-Bulnen, zul len successievelijk deze week weer worden te werk gesteld. Naar aanleiding van de wederopleving van iet vliegen zonder motor in Engeland en an dere landen, welke herleving ook voor de ploninklijke Nederland che Vereeniglng voor i Luchtvaart een aanleiding was om te pogen ‘iet zeilvliegen in ons land Ingang te doen inden. schrijft het Engelsche vakblad Flight" OA.: ..In verband met de beweging die gaande «m in ons land weer de belangstelling voor bang, dat je er anders achter zou komen." „Waar achter?" „Hoe het zat met het geld natuurlijk.” her nam zij. op vasteren toon. „Kijk, de nalaten schap van Mr. Crayle was reeds i»rootendeels omgezet m baargeld en. lang vóór de krach kwam, waren mijn aandeelen al ver i verd In plaats van in een taxi hadden we nu wel in een Rolls Royce kunnen zitten!” „Je hebt me dus met een list veroverd een gemeene truc." riep hij woedend uit. ^Je hebt ,J>e hoofdzaak is. dat ik je veroverd heb,” viel ze hem in de rede, terwijl ze zijn hand in de hare nam. „En ik geloof niet, dat het voor den man een reden tot ergernis behoeft te zijn, als zijn vrouw voorgeeft armer te zijn, dan ze in werkelijkheid is. Waar of niet. Dlck?” den opgetreden was op ruimer schaal g^ vischt dan de laatst voorafgaande weken, doch op enkele gunstige uitzonderingen na vielen de vangsten van paling algemeen te gen en bestond de vangst hoofdzakelijk uit wat wltvlsch en prik. Over de vangsten vaa laatstgenoemde vischsoort met de prikkor- ven en die van alver met de nauwmazige verzegen viel niet te klagen. In de binnenwateren werd bu ruw wedl af en toe nog wat paling en hier en daar ook wat aal gevangen. De visscherij op schubvisch met de visch- zegen en de wargarens kon in verband met de veelal ruwe weersgesteldheid en den ster ken stroom niet dan zeer gebrekkig worden ultgeoetend; voor voover ge vischt kon wor den. vielen de uitkomsten over het geheel genomen niet mede. De vVchprtJzen liepen tegen het einde der maand in verband met den beperkten aan voer van viscb eenigszlns de hoogte in, doch bleven overigens vrijwel stationnalr. Volgens mededeeling van de afdeeling Visclicruen van het departement van Bin- neniandsche Zaken en Landbouw werd zoo wel op de rivieren als in de binnenwateren de visscherij In de afgeloopen maand veel belemmerd door stormachtig weer, nooge waterstanden en sterken stroom, terwijl bo vendien in verschllende wateren werd ondervonden van de vorst. De zalmvlsscherij had in verband met de nog steeds geringe opkomst van zalm, maar weinig te beteekenen en in totaal werden dan ook slechts een 8-tal zalmen aange voerd met een gezamenlijk gewicht van 71 KG. en een opbrengst van 304, tegen 34 zalmen, te zamen wegende 261 K.G., met een opbrengst van 1575 in December van het vorige jaar. De aanvoer van zeeforellen of z.g. schotjes bedroeg 43 stuks tegen 81 Stuks in December 1928. De uitkomsten van de visscherij op schub- of standvisch waren over alle rivieren maar matig; alleen werden in sommige rivierge- deelten met de zegen, de vischfulken en het schrobnet gemaakt. Met de ankerkuilen werd in verband met Spoedig schreven de couranten niet meer over juffrouw Langford en haar buiten kansje. Een ander nieuwtje nam aller aan- Wat de directie van „De Twee Steden" zegt. De directie van het restaurant verkeerde in de meening. dat bedoeld werd een lezing over een of ander onderwerp, op het terrein eener Reisvereeniging liggend, doch ver wachtte niet dat dr. Borms zou optreden waardoor de bijeenkomst eenigszins een poli tiek karakter kreeg. De directie verwachtte een grooten toeloop en achtte daarvoor haar zaal minder ge schikt. De directie van het restaurant heeft Za terdag door een advocaat bij exploit aan de Reisvereeniging doen weten, dat zjj de zaal niet beschikbaar stelde op de volgende gron den; le onvolledige inlichting (niet opgeven dat bet een Borms-avond zou zijn); 2e door den grooten toeloop zou de zaal overvbl wor den. waardoor last met politie en brand wee.- sou dhtstaan; 3e zouden wellicht de'"overige bezoekers in het restaurant van de groote drukte hinder ondervinden. Nadat dit besluit genomen was. kwam het verzoek van den burgemeester in om de zaal niet beschikbaar te stellen. De directie heeft toen geantwoord, dat harerzijds deze zaaK reeds beslist was geheel los van de argumen ten van den burgemeester. Mr. Patljn heeft zich vervolgen1 in verbin ding gesteld met Amicitia Daar de directie van ..De Twee Steden' zich door de voorstelling van zaken, door de R K. Reisvereeniging gegeven, in haar goe den naam ten zeerste geschaad acht, zal zu deze vereeniglng rechtens aan'nreken en ver goeding eischen voor de geleden moreek schade. Volgens bij de K L. M. ingekomen bericht, is het zevende retourvliegtuig uit Indlë. de P.H.-A.E.O.. gistermorgen te 7.45 uur uit Aleppo vertrokken en te 13.15 uur te Konstantlnopel aangekomen. Indien zich geen bijzondere omstandighe den voordoen, wordt het vliegtuig VrUdag- ipiddag op Schiphol verwacht. De PJI.-A.E.O., die op 15 Januari uit Indlè is vertrokken, zal de vlucht IndlëNeder land dan in negen dagen hebben volbracht Rouur te Cardiff. Londen te ms. l8li v stone. n RUURLO aa/l v- Londen n. SELENE i v. Balek Pappar SCHIE ao 1 v. d. Tyne te Gi TRITO at t v. Rott. te Dublin. VOORWAARTS tn.s. ao i v. Giedser te Altona. VOORWAARTS ms. NBalk ao t v. Hamb. n. tl, fort. WEAR ai/i v- Aberdeen n. Rott. WEGA ms. ao/i te Lend., uitgekl n. Ipswich. WESTPLEIN ai i v. Narvik n. Rott. ZAAN^U v. Cardiff n. Algiers. zaken omkreren en zeggen het verkeer eischt ruimte dus moeten wij maar breken. De heer Baas is teleurgesteld, want hij heeft niet gehoord. Wat Publieke Werken nu eigenlijk wil m et de wegen fi» de bin nenstad. De heer De Graaff is positief geweest in meening over Rokin en Vijzelgracht, de raad wist die meening wel. Spr. heeft in den toon van den directeur gemist het gevoel, dat de noodige zorg aan den dag wordt gelegd voor het behoud van net schoon der oude stad. De heer van den Tempel doet eenige vra gen. Hoofdzakelijk vraagt hij of het nu niet mogelijk is binnen afzlenbaren tijd te komen met vastgelegde plannen, waarop de ra^freen beslissing kan nemen, omtrent de uitbreiding der stad. De heer van Woudenberg vraagt zoo spoe dig mogelijk een schematisch plan van Groot Amsterdam, opdat de raad weet, waaraan hij toe is en wat in de naaste en verre toekomst kan verwacht worden. Nadat nog enkele raadsleden het woord hadden gevoerd beantwoordde de directeur van Publieke Werken in het kort de ge maakte opmerkingen. De correspondent Brussel meldt: Naar ik uit de beste bron verneem, heb ben, tijdens de conferentie te 's-Graven hage, tuschen den Nederlandschen en Bel gischen Minister van Buitenlandsche Zaken wisselingen van gedachten plaats gehad betreffende den stand der tusschen de belde landen hangend gebleven v: aagstukken. Op enkele détailpunten na blijkt men het terrein der algemeenheden niet te hebben verlaten Eén dezer detailpunten gold de kwestie der door den Gentscben handel verlangde nieuwe zeesluis te Terneuzen en de daar- mede verband houdende gelijkstelling der Nederlandsche havens, voor wat de Belgi sche spoorwegtarieven betreft. Van beide zijden werd deze kwestie met welwillendheid onder het oog gezien, maar van eenig tast baar resultaat ‘is alhier, te bevoegder plaatse, niets bekend. Ook in de Woensda» gehouden vergade ring van de Kamer-commissie voor Buiten landsche Zaken kwamen de Nederlandsen Belgische betrekkingen bij de voorlezing van het verslag van den rapporteur oud- mlnlster-presldent prof. Poullet. over de be groeting voor 1930 even te berde. In dit verslag werd om met voldoening nota ge» nomen van de verklaring, door minster Kljmans onlangs gedaan, betreffende een geleidelijke verbetering der betrekkingen met Nederland. Op de sociaal-demoe: atische leden na die zich, om oppositioneel? rede nen. van stemming onthielden, werd het vwslag door de commissie goedgekeurd. Men meldt uit Den Haag aan de „Msb.”: Gisteren heeft de Algemeene Technische Vereeniglng van Beetwortelsuikerfabrlkan- ten en Raffinadeur® vergaderd ter bespre king van de campagne 1929-30. De vergadering wenschte voor alles uiting te geven aan haar gevoelens van dankbaar heid jegens Ir. Spakler voor 'kjjn kostbaar gesenenk aan de vereeniglng, bestaande uit zjjn sulkerbibllotheek, welke 400 boekwer ken telt. De voorzitter bracht den dank der vereeniglng over en deelde den heer Spakler mede, dat hij met algemeene stemmen be noemd was tot eerelld der vereeniglng. Hierna werd overgegaan tot de campagne- bespreklngen. waarbij een rapport werd uitgebracht over proeven met een nieuwe constructie voor zakfilters, welke goed heeft voldaan. Een uitvoerige discussie volgde over de filtratie van ruwe suikersappen, vóórdat de kalkzetting plaats vindt en over de resul taten. welke een dergeljjke zuivering zal hebben op de kleur en op de viscositeit van de latere suikersappen. Het is nJ. gebleken, dat een colloidfilter, welke met succes in de melkindustrle wordt toegepast, ook goede resultaten oplevert bjj filtratie van ruwsap. Zoover de voorproeven uitwezen, zal ook de capaciteit voor de sui kerindustrie. waar 50 tot 100.000 liter per uur gefiltreerd moeten worden, geen cpleveren. Volgens mondelinge mededeelin- gen van den heer Douglas en schrlftelljke van den heer v. d. Jagt. gaven deze heeren als hun meening te kennen, dat ook in de rietsuikerindustrie een dergeljjke reiniging van enormen Invloed zou zijn op de kwali teit van de suikersappen en mochten ook daar de proeven slagen, dat zou de colloid filter buitengewoon groote diensten bewij zen. De heer Kroon stelde voor, om in een der Nederlandsche fabrieken de proef te nemen met een filter, die in tenminste vier uren de geheele hoeveelheid ruwsap zou flltiee- ren, zoodat men de-kleur der sappen zou kunnen vergelijken met die van sappen In volgende vier uren gefiltreerd. Voor een proef met deze celloïd-filter zou men sub sidie aan het Heerma van Vossfonds kun nen aanvragen. De Voorzitter zegde overweging van het voorstel m het bestuur toe en deelde mee, dat volgens de voorlooplge opgave van een firma een dergelijke filter voor een capaci teit van 50.000 liter per uur drie a vierdui zend gulden zal kosten. Men achtte dezen prijs niet hoog, daar tot nu toe systemati sche filtratie van ruwe sappen in de sui kerindustrie niet mogelijk was. Vervolgens werd door den heer Fokkens rapport uitgebracht over proeven met mini male kalkzetting. Het bleek, dat deze proe ven niet tot het gewenschte resultaat had- den geleld. Wel was het sap met een kalk zetting van 0.2 en gezwaveld tot 0.01 goed flltrcerbaar. doch de kleur liet veel te wen- schen over. De vooijltter stelde voor om deze proeven een volgend jaar te herhalen. Het zwavelen tot 0.01 is te veel. Er zal eerst op 0.1 gefil treerd moeten worden; het staat gelijk met overcarbonitatle qp ook de kleur deed hier aan denken. Tenslotte hield ir. J. Haag uit Amsterdam een lezing met lichtbeelden over ruwsapver- warmlng met behulp van sapdamp; over den stoomvormenden economicer systeem- Haag. welke warmte aan de rookgassen ont trekt en waarvan de geproduceerde damp wordt benut voor bet ontluchten van ruw sap, door dit te koken en over de toepassing van den stoomvormenden economicer in de suikerindustrie, o.a. voor het drogen van pulp. vrije uitzicht en bovendien worden toekomst- plannen in gevaar gebracht. Bij de wegen in beheer bij de gemeente is door de bouw verordening beperking mogelijk en kan het natuurschoon behouden blijven. Er behoort daarom samenwerking te zijn met de ver schillende gemeenten, de Provincie en het Rijk om het natuurschoon te bewaren. Het opstellen van een gewestelijk plan is de taak dacht in beslag: de spoorweg-mantsc'-appü waarvan Theta aandee’en had geërfd en waarop men gebouwd had als op een rots, bleek plotseling niet zoo solide te zijn, als men had gedacht. De aandeelen daa'den snel en waren spoedig niets meer waard. Er werden groote ver'iezen gleden en de kranten schreven er kolommen vol ovir. Den avond na den krach bracht Richard Flovd Theta een bezoek. „Nu moet ik je ci ’en'ljk condoleeren met je vërlies." begon, Diek. met de deur in huis vallend. ..Als ik dat deed, zou ik liegen En dat zou je wel begrijpen ook!” Hij wilde nog meer zeggen Maar zoover kwam het niet, zy keken elkaar diep in de oogen en het volgend oogenblik lagen zij in eikaars armen, zy hadden het geen van beiden zoo bedoeld, maar. ..Nu wil ik de kans niét weer 'oopen je te verliezen.” zei Dick na eenigen tyd. ,.Er kon nog eens iemand komen die je een fortuin nallet en weer een spaak in het wiel stak. We zullen maar niet wachten tot ik mijn mededirecteurschap heb gekregen. We trou wen over jen maand. Begrepen?!” „Neen!", verbeterde Theta hem. „Niet de volgende maand, maar dadelyk!" Een week later waren ze getrouwd. Toen ze in een taxi naar huis reden zei Dick: „Het was schitterend van je dat je me niet heb laten wachten, toen ik je vroeg zoo gauw mogelijk myn vrouw te worden. Ik had gedacht wel een uur te moi'en praten, om I je over te halen. Maar, dat jezelf den tyd *rog verkorten wilde, daar stond ik werkelijk beidsbeur®. maar er waren vele solï'c'tanten. - Perplex van. Waarom had je toch in eens het aantal aanvragen gering. Hoe ver- ™£™Xisterde Theta verlegen, „ik was dictaten over het Strandrecht. Nu ze geen werk had. moest ze van haar spaardu't'es leven. Telkens ging ze naar de Arbeidsbeurs. I maar steeds moest ze onverrichter zake terug- kreren. Plotseling kwam de groote verandering! De firma Casills Comp. ste’de The‘a er van in kennis dat wy’en Mr. Joseph Crayle haar een legaat had geschonken van 30 000 pond sterling. Het bedrag zou worden ultge- I keerd in aandeelen van een oude, al' solide bekend staande spoorweg-maatachappy. Diar i er geen naaste bloedverwanten waren, be- I stond er geen gevaar, dat haar de erfenis betwist zou worden. „Natuuriyk kan ik het u toekomende nog i niet uitbetalen. vóór de geheele nalaten schap geregeld is,” legde de heer Casills Theta uit: ..als u het wenscht. kunnen we u echter wel een voorschot geven, dat later in mindering wordt gebracht van de 30.000 pond.” BELAWAN, Rott.'Bauvu pass, ai i Kaap Tres Foreas, NIEUW HOLLAND ao/i v. Singapore n. Australia SIGLI :8'i v. Belavran n. Ran»non.‘ SIDAJOE x?/i v. Batavia n. Saipon. VAN SPILBERGEN t8 i v. Sydney n. Batavia. KON. NED. STOCKS. MAATSCHAPPIJ AMSTERDAM (thuiar.) 21'1 v. Cristobal n. BERENICE 22 i v. Bremen te Amsterdam. IRIS 2i t v. Bilbao n. Santander. MF.ROPE 22 i v. Rott. n. Amsterdam. MINERVA 22 v. Algiers te Amsterdam. ORANJE NASSAU 21 1 v. W.-Indiè te N. York. PERSEUS 21/1 v. Oporto n. Amsterdam. PLUTO 2ï 1 v. Malaga n. Carthagena. PRINS FREDERIK HENDRIK 21 1 v. Curacao n. P. Cabello. THERESSE L. M. RUSS 22 1 v. Danzig te Amsterdam. THETIS 23 1 v Valencia te Amsterdam verw. VAN RENSSELAER (thuisr.) 21 1 v. Plymouth m Havre. THESEUS 21 i v. Messina ULYSSES 21 1 v. Const ant 1 nope I te VULCANUS 22 i v. Algiers te Amst. HOLLAND—AFRIKA-LIJN HEEMSKERK 22 1 v. Amst. n. Rott. JAGERSFONTEIN «thuisr.) 20 1 te en v. n. Mikindani. RANDFONTEIN (uitr.) 21 I HOLLAND—AMERIKA LIJN BURGERDIJK 21 1 v. Rott. te Boston. EDAM 22 1 EDAM 22'1 v. Rotterdam n. New Orleans. ROTTERDAM Rott. n. New York, 21 1 10 u. nam. r. Southampton. VOLENDAM 21 1 v. Pott e New York. HOLLAND—AUSTRALIE-LIJN ARENDSKERK uttr.) 22 1 te Fremantle. HOLLAND—BRITSCH-INDIE-LIJN VEENDIJK 22 t v. Calcutta I. v. Antw, te Rott. IJSELKERK uitr.) 22 1 te Madras. HOLLAND- WEST-AFRIKA-LIJN HERCULES uitr.) 20 x v. Bordeaux n. Tenenffe. MAASKERK 22/1 v. Amst. n. Hamburg. REGGESTROOM (thuisr.) 21'1 te Havre 23/t te AmntJ Rott. verwacht. JAVA—NEW YORK-LIJN BLOMMERSDIJK. Java n. New York, 18/1 v. Belawaa. JAVA—BENG ALEN-LIJN ENGGANO 21 /i v. Calcutta n. Java. - MEDAN 20'1 v. Batavia te Calcutta. JAVA—CHINA—JAPAN-LIJN TJIKARANG 18/1 v Shanghai te Batavia. ROTTERDAMSCHE LLOYD AMELAND. Rott. n. Batavia, pass. 21/1 nam. 2 u. terre. DEL! 22/1 v. Rotu n. Batavia via Antw. INSULINDE (uitr.) 22.1 te Belawan. I KOTA BAROE 22'1 v. Hamburg te Rott. KOTA RADJA (thuisr. 21 x te Suez. MENADO (thuisr.) 2x 1 te Suez. MERAUKE (thuisr.' pass. 2T x Point de Galie. TOSARI 22 i v. Batavia. v. Londen te Rott. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA-LIJN SIRRAH 21 i v. Bahia Grande te Diamante. STOOMVAART MIJ. OCEAAN ANCHISES 20 1 v. Rott. te Glasgow. ANTENOR, Japan'Rott. 21 1 v. Hong-kong. GLAUCUS, Liverpool n. Batavia. 18 t v. Padanf. IDOMENEUS 22'1 v Japan te Amsterdam. EMZETCO LIJN JONGE JOHANNA. Valencia n. Gibraltar. JONGE ELISABETH. Valencia Ouessant. NEDERLANDSCHE SCHEPEN ALETTA 181 v. Shanghai n. Singapore. BATAVIER IV 22 x v.m. m. u. 35 v. Roc. tg Gravesend BATAVIER VII at 1 v. Middlesbro n. Rott. DRENTE sleepb.aa 1 Renfrew te Huil met een baggermachine op -leept. FLENSBURG aa 1 v. Rott. te Narvik. FLYING SCOTSMAN, m.s., ar r v. Randen n. Lübeck. v. Harlingen te Londen. tS'i v. Londen te Fowey. r. Gr. Yarmouth’ n d. Tyne. Gibraltar gep.. Rott., n. Gravosa. v. Scilly. Rott. n. 16 1 v. Lcmvig le Co*. Kolonel Hardenberg Inspecteur der Infanterie Naar de .Avondpost verneemt, valt te verwachten, dat tat Inspecteur der Infanterie zal worden benoetAd. dé Kolonel J. H. Har denberg. thans commandant van de IVde Infanteriebrigade te Arnhem. vroegst na een*jaar met het werk klaar zyn. 1 Ik herhaal .als alles meeloopt,” voegde hy er met nadruk by. ..want myn dokter heeft me nogmaals gewaarschuwd, dat myn hart niet goed is. Ik ge’oof. dat hy erg pes simistisch is. Maar onder de ge-jeven om standigheden is het toch zaak ons werk met den meest mogeiyken spoed voorr te zetten. Dit zal myn naam doen voortleven,” voegde hy er eenigszins beschroomd aan toe. ,Jk hoop, dat de dokter zich vereistz?l Theta, die zich verlegen gevoelde by deze ongew’one vertrouweiykheid van den rechter van de vaste commissie voor de uitbreidings plannen In Noord-Holland. Met deze com missie wordt samengewerkt Na gehouden be sprekingen is voor de survey een program van studie opgesteld ten einde zooveel mo- geiyk statistisch, demografisch en econo misch materiaal te kunnen verkrijgen. Mei deze studiën, de daarby behoorende plaat selijke opname van het gewest is reeds een begin gemaakt. Spr zet vervolgens de moeliykheden uit een. die de woningwet, speciaal artikel 11. i in den weg legt om tot een goede uitbrei ding te komen. Dergeiyke schemaplannen. die de woning wet vraagt, zyn moeliyk te geven. Spr. komt dan tot de binnenstad en hy eerbiedigt ze ker de gevoelens van hen. die zoo weinig mogelyk aan de binnenstad zagen gebroken worden. Toch meent spr.. dat er wel veranderingen moeten komen gezien den groei van het ver- keei Spr kan geen gedetailleerd plan geven, maar het vraagstuk in algemeene lynen be zien Er moeten in elke stad zyn ringwegen en radiaalwegen. Ook dus hier ter stede. De radiaalwegen zyn reeds van zeer vroeg af te nauw geweest, ten opzichte van de ring wegen (grachten». Vroewr leverden deze nauwe radiaalwegen weinig bezwaar op. ge zien het geringe verkeer In die wegen moet verbetering komen. Nu weet men wel hoe het niet moet gebeuren, maar men weet niet hoe het wel moet gebeuren. Echter dit staat wel voorop dat de wegenverandering in de binnenstad tot het strikt noodige beperkt moet worden. Wat ook de uitkomst zal zyn van te nemen proeven een van de hartaders zal biyven de weg van Noord naar Zuid: Centraal Station vla Damrak. Dam. Rokin. Munt. Vy- zelstraat, vyzelgracht Ferdinand Bolstraat naar den weg naar Rotterdam met aanslui ting op uitvalswegen naar Schiphol. Leiden. Den Haag en Utrecht. Verbetering in dezen weg eischt in de al lereerste plaats het Roktn. Spi betoogt dat een goede eerste klasse verzeersweg r»t water niet mogelyk is. Nu reeds meent spr.. is elke bekoring van het Rokin als gracht verdwenen. Met klem wyst spr af dat Publieke Werken met opzet het Rokin laat vervullen en de bestrating slecht laat Men denkt er by Publieke Werken niet aan om het tweede gedeelte van het Rokin, van het Spui tot aan de Munt te dempen. Voorts wyst spr. op de noodzakeiykheid vifn de demping van de vyzelgracht. Ten slotte zegt spr dat ten behoeve van een systematische krotoprulming een plan van sancering in voorbereiding is. in nauwen sa menhang mee de plannen van de naaste toe komst Van de gelegenheid om opmerkingen te ma ken. maakte allereerst de heer Boekman ge- bïtifk Dé»? was van-oordeel, tlat hetgeen langde ze thans weer terug naar de eaele Publieke Werken doet voor de uitbreiding I van oe stad waardeering verdient, maar wat I deze diens- ir de binnenstad doet, hierover is spr niet geestdriftig. Publieke Werken wil het Rokin dempen, spr is daar een sterk tegenstander van. Spr meent, dat de raad bereid ra’ zijn, die wijzigingen aan te bren- een die noodig zyn. maar men moet niet de GRONINGEN ao 1 HENDRIKA m.s. HILLEGOM aa 1 i HILVERSUM at 1 Gibraltar gtp.. LEKHAVEN 31.1 joo mijl W.Z.W. New York. JOHANNA TE VELDE. Chester. MAAS 2i i v. Hull n. Newcastle MAASHAVEN 22 I v. MARNE, m.s.. j8 x v. NOORD FRIESLAND te Rcuaan. r Ostende te Falke-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 8