Binnenlandsch Nieuws
Landbouw en Visscherij
I
w
J
VOOR DE HUISKAMER
7
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE
I
‘W
f
i
LEGER EN VLOOT
LUCHTVAART
Het zevende retourvliegtuig
STOOMVAARTLIJNEN
De zeilvliegsport
De spoorweg GoudaAlphen
fa
SOCIAAL LEVEN
De niet-doorgegane lezing
▼an mr. Borm*
De invoerrechten
op Diamanten in de V. S.
DE PLANNEN VOOR
„GROOT-AMSTERDAM”
Commando-wisseling
in het leger
EEN NIEUWE VINDING
IN DE SU1KERTECHN1EK
•>■'4
l
De filtratie van ruwe
suikersappen
De erfenis
Weer aan het werk
Het conflict bjj de
Internationale
Slaapwagen-Maatschappü
Koninklijk bezoek
aan Dordrecht
De Rivier- en Binnenvisscherü
in December 1929
Nederland en België
f
Vrtydag op Schiphol
Een Britsch oordeel
KON. HOLL. LLOYD
bezwaar
Utrechtse he doen*
Curasao»
IB
Mozambtqot
.Als al’es meeloopt.'
Ik
Pinto-
Hamburg, pas*. 22'X
Rott., pa»*- ai tl
hinder
en
xn-s-
de wegen ffi de bta-
wii
Middel»
zeer ruime vangsten van voorn
.M
1
betrekkelijke
De Senaat keurt de voorgestelde
verlaging goed
zyn
maar
158. Koning. minister en wachters, stonden dansend aan het
strand, schreeuwden, riepen: ,Adlo" en ze wuifden met hun
hand. ..Vaarwel Jan Klaasen.” riep de Koning. „vaarwel,
mijn lieve beste Tryn. vaarwel Duim, vriend Piero, laat ons
altijd vrienden ztjn”
160 Jan Klaasen stond nog lang te kijken, tot hU verder niets
meer zag dan den horizont, waar de hemel als op t grijze
water lag. Alle zel en waren geheschen en sn-1 ging nu het
schip vooruit. .Gelukkig," zei Piero tot Trijntje, „we zitten
weder op de schuit.”
7
0 I
Montevideo,
in te Sianghai.
Gibraltar.
hij antwoordde haar zelfs niet.
Ook een tweede noodkreet, en twee po
gingen van Theta om hem per telefcon te
bereiken, waren niet In staat hem van ge
dachten te doen veranderen
Theta maakte zich wijs dat zij Dick nu
haatte, en dat hij haar niet waard was. Maar
hij was geen oogenblik uit haar gedachten
H. M. de Koningin zal ter gelegenheid van
de plechtige in gebruik neming der zeeha-
ven-outlllage te Dordrecht in September a s
een bezoek aan deze gemeente brengen.
Eerst was Theta woedend over d zen vol
gens haar, dwazen brief. Toen kwanten hoar
de tranen in de oogen. En in die dro’vlge
stemming schreef zij Dick, dat zij er heele-
maal niet zoo over dacht, als hy en dat zij
hem gaarne wenschte te spreken.
Zij had zich deze moe te moeite gerust
kunnen besparen, want Richard kwam niet;
Zes elndelooze uren per dag. gedurende i
drie dagen per week, nam zij het dictaat op
neel besprekingen te voeren met de vakbon-
of internationaal; en dus-
vergroot van een
vormen.
van de monumentale studie van den rechter
Crayle over het Strandrecht. En de andre
drie dagen gebruikte zij om die lange, droge
verhandeling over te tikken.
Zóó waren er reeds achtt en maanden ver-
loopen en er zouden er nog heel wat bij
komen, vóór het grootsche werk klaar zou
zijn.
Het was waar, het werk werd goed betaald.
Maar het was akelig vervetend en de rechter
zelf was al even droog en saai, aks de stof,
die hij behandelde.
Toen zjj dien middag haar papieren en pot-
looden bij elkaar pakte en wilde heengaan,
zei Mr. Crayle:
„Als alles meeloopt, kunnen we op zuu
Naar wij vernemen beeft, volgens in krin
gen van den diamanthandel te Amsterdam
ontvangen berichten, de Senaat van de Ver-
eenigde Staten zyn goedkeuring gehecht aar.
het indertijd door de Financieele Senaats
commissie gedane voorstel, nopens hetwelk
de invoerrechten op geslepen diamant vai
20 pet. tot 10 pet. verlaagd zouden wordei.
en de rechten op ruwe diamant, die 10 pet
bedroegen, geheel zullen worden geannuleerd.
de zweef vliegsport te doen herleven, is een
waarschuwend woord hier zeker op zijn
plaats. Terwijl wij geenszins een domper op
het enthousiasme willen zetten, moeten we
toch even in herinnering brengen, dat in En- -
geland aan het motorlooze vliegen in eens
een einde kwam in 1922. nadat Maneyrol
een record had gevestigd door 3 uur 21 mln.
in de lucht te blijven. Er was een tijd dat
men dacht, door de zeil vliegsport op goed-
koope wijze waardevolle aërodynamische
kennis te kunnen verzamelen. Die meening
is echter niet bevestigd geworden.
Later werd de theorie verkondigd, dat het
zeilvliegen een goedkoppe en doeltreffende
manier was voor het opleiden van vliegers.
Goedkoop zeer zeker, maar doeltreffend waar
schijnlijk niet. We meenen te kunnen zeggen
dat in Dultschland juist gebleken is, dat
vliegers die hun eerste opleiding genoten op
zweefvliegtuigen, in het algemeen genomen,
’een bijzonder geschikte bestuurders van door
motorkracht gedreven vliegtuigen bleken te
zijn.
Wat de beteekenis van het zeilvliegen dan
■vél is? We meenen dat het antwoord moet
zijn: ..Sport”'Het zeilvliegen is een aardig
vermaak. De week te Itford in 1922 behoort
te*. onze meest aangename herinneringen
Maar dat is ook alles wat men van het zeil
vliegen mag verwachten, en dat is meer dan
-enoeg."
Palermo,
Bourgas.
Reeds vele Honderden malen hal Theta
Langford die rauwe kuch gehoord, die
altijd aankondlgde. dat rechter Crayle voor
dien dag klaar was met dicteeren. Met een
onderdrukten zucht van verlichting klapte zjj
haar notitieboek, met de vele eze sooren,
dicht en pakte haar potlooden bij elkaar.
den, nationaal
doende de mogelijkheid
conflict in de scherpste
Het secretariaat der Internationale Trans-
portarbeiders-Federatie <L T. F.) heeft als
onderdeel van de internationale actie, waar
landen, waar de Internationale Slaapwagen- vrouw
Maatschappij haar bedrijf uitoefent, om te niet!
wijzen op de houding der Directie van deze
onderneming. die, volgens voomoemd secre
tariaat, weigert over de in het algemeen zeer
L slechte arbeidsvoorwaarden van haar perso-
Alles is dus uit tusschen ons. Ik schrijf je
dit. opdat je zult begrijpen, waarom ik niet
bij je kom. We zullen elkaar niet weerzien.
Vaarwell’
STOOMVAART MIT. NEDERLAND
RONDO (thuisr.) pass, at i Gibraltar.
ROTTI (uitr.) aa’i tc Port-Said.
AMSTELLAND (thuisr.) ao/x v. Montevideo.
GELRIA fuitr.) aiZi v. Las Palmas.
SALL AND (uitr.) 21 Zx nam. 8 u. v. Antwerpen
KALLAND (uitr.) pass, aa/i Lydd.
KON. PAKETVAART-M1J.
Een schadevergoedingsregeting?
Mr. v. d. Oever te 's-Gravenhage had het
Voornemen namens de R. K. Reisvereeniging
den directeur van „De Twee Steden" in kort
geding te dagvaarden, wegens het verbreken
van het contract met die Vereeniglng. waar
door de Borms-avond niet kon doorgaan. De
weigering der zaal zou geschied zijn op ver-
zoek van den burgemeester.
Thans is van een dagvaarding in kort ge
ding afgezien en mr. v. d. Oever is bezig, in
minnelijk overleg een schadevrgoedingsrege-
ling te verkrijgen.
Ingediend is een wetsontwerp, houdende
machtiging tot het aangaan van eene over
eenkomst tot wijziging van die van 10 Juni—
17 Mei 1819, betreffende den aanleg en de
exploitatie van den spoorweg van Gouda over
Waddlnxveen en Boskoop naar Alphen. In
verband met gewijzigde omstandigheden is
het de bedoeling, dat in plaats van de des
tijds bepaalde 163.000 een bedrag van
500.000 voor Rijksrekening zal worden ge
nomen.
Gewoonltjk was het lezen van het ochtend
blad voor Theta een aangename afwisseling
bij het saaie ontbijt. Maar den morgen na
het eigenaardige gesprek met den rcch’er.
gaf het lezen van de krant haar een vreese-
Ijjken schok. Want, vet gedrukt, stond on de
eerste pagina het plots-linge overlilden van
den eminenten rechter Mr. Crayle. di-n men
den vorlgen ^vond laat, dood in zijn bureau
stoel had gevonden. Een hart-verlammlng
had een eind gemaakt aan zijn werkzaam
leven.
En bovendien was Theta nu haar betrek
king kwtjt!
Zij liet zich weer inschrijven op de Ar-
De ag.
menten
Vit Brussel wordt gemeld.
De Vlaamsche Nationale Kamerfractie
heeft besloten er nogmaals op aan te drin
gen, dat de interpellatie, aangevraagd door
den afgevaardigde voor Mechelen. Ward
Hermans betreffende de indertijd in het
Utrechtsch Dagblad en elders gepubliceerde
stukken. verband houdende met het ge
heime FranschBelgische militaire a cc oord,
de volgende week Dinsdag aan de orde zou
komen. Het is echter niet zeer waarschijn
lijk, dat aan dit verzoek door de meerder
heid van de Kamer gevolg zal worden ge
geven.
Bebouwing en natuurschoon Samen
werking met andere lichamen Gedeeltelijke
dempipg van bet Rokin
Gistermiddag werd de nlet-officieele zit
ting der vorige week van den gemeenteraad
te Amsterdam voortgezet.
Behalve de leden van den raad woonde ook
nu weder een groot aantal hoofdambtenaren
van de gemeente deze vergadering bij.
De Directeur van Publieke Werken. Ir. W.
A. de Graaff, zette de toekomstplannen ver
der uiteen .Gaf de hr. de Graaff den vorlgen
keer een uiteenzetting van de uitbreiding
van de stad thans vertelde hij een en ander
van de hoofdverkeerswegen
Allereerst wees spr. er op. dat langs de
groote wegen die naar de stad voeren, veel
bebouwing plaats heeft. Dat is een verschijn
sel. dat zich overal langs de groote wegen
in ons land voordoet. Spr. meent, dat dit
een gevaar oplevert. Deze wegen verliezen
hun bekoring, de bebouwing belemmert het
Binnen twee dagen was het overal bekend,
dat Theta Langford, steno-typi-te van wijlen
Mr. Crayle. van haar patroon zulk een prach
tig legaat had gekregen! Verscheidene jour
nalisten wilden haar interviewen: zjj on'ving
talrijke huwelijksaanzoeken en bede'brieven.
Zelfs de fotografen lieten haar niet met rust,
en in vele bladen kon men haar portret
vinden.
Het overweldigde haar!
Uit den grooten stapel brieven nam zjj er
één. dien zij met aandacht bekeek. Hij was
van Richard Floyd, met wien zij een poos
samen op een kantoor gewerkt had. H|V
had haar wel eens uitgenoodigd mee te eaaji
naar de bioscoop en ook wel naar -ren
restaurant tn Sobo, als zijn middelen hem
dat veroorloofden.
De brief luidde als volgt:
„Ik hield van je. toen we samen werkten.
En nog altjjd houd ik van je. Je zult dat wel
begrepen hebben, al heb ik je dat niet ge
zegd. Ik heb hard gewerkt, om zooveel te
verdienen, dat ik het recht had. jou mijn
liefde te bekennen. En over een maand of
zes zal ik mede-directeur worden in de zaak,
waar ik werk
En nu komt die Mr. Crayle en bederft
allee. Hoe kan ik de hand vragen van een
toe de in October JJ. te Parijs gehouden con- vrouw, die zooveel geld heeft a's jij! Ik zou
ferentie besloot, een schrijven gericht tot de het trouwens niet kunnen verdragen de man
Ministers in alle Europeesche te zijn van een rijke vrouw. Als ik ze'f een
landen, waar de Internationale Slaapwagen- vrouw niet kan onderhouden, trouw ik liever
Maatschappij
Met houde echter in het oog. dat de voor
gestelde tarlefverlaging hiermede nog niet
haar beslag heeft gekregen. Voor het zoover
is. moet zij nog de noodige instanties door-
loopen. aldus verzekerde men ons. Hiermede
zullen op z n minst nog drie k vier maanden
gemoeid zijn
Nieuwe besprekingen
van de N. R. te
te Beira.
Honderden arbeiders. tUdeiyk ontslagen
aan de glasfabrieken te Nleuw-Bulnen, zul
len successievelijk deze week weer worden
te werk gesteld.
Naar aanleiding van de wederopleving van
iet vliegen zonder motor in Engeland en an
dere landen, welke herleving ook voor de
ploninklijke Nederland che Vereeniglng voor
i Luchtvaart een aanleiding was om te pogen
‘iet zeilvliegen in ons land Ingang te doen
inden. schrijft het Engelsche vakblad
Flight" OA.:
..In verband met de beweging die gaande
«m in ons land weer de belangstelling voor
bang, dat je er anders achter zou komen."
„Waar achter?"
„Hoe het zat met het geld natuurlijk.” her
nam zij. op vasteren toon. „Kijk, de nalaten
schap van Mr. Crayle was reeds i»rootendeels
omgezet m baargeld en. lang vóór de krach
kwam, waren mijn aandeelen al ver i verd
In plaats van in een taxi hadden we nu wel
in een Rolls Royce kunnen zitten!”
„Je hebt me dus met een list veroverd
een gemeene truc." riep hij woedend uit. ^Je
hebt
,J>e hoofdzaak is. dat ik je veroverd heb,”
viel ze hem in de rede, terwijl ze zijn hand
in de hare nam.
„En ik geloof niet, dat het voor den man
een reden tot ergernis behoeft te zijn, als
zijn vrouw voorgeeft armer te zijn, dan ze
in werkelijkheid is. Waar of niet. Dlck?”
den opgetreden was op ruimer schaal g^
vischt dan de laatst voorafgaande weken,
doch op enkele gunstige uitzonderingen na
vielen de vangsten van paling algemeen te
gen en bestond de vangst hoofdzakelijk uit
wat wltvlsch en prik. Over de vangsten vaa
laatstgenoemde vischsoort met de prikkor-
ven en die van alver met de nauwmazige
verzegen viel niet te klagen.
In de binnenwateren werd bu ruw wedl
af en toe nog wat paling en hier en daar ook
wat aal gevangen.
De visscherij op schubvisch met de visch-
zegen en de wargarens kon in verband met
de veelal ruwe weersgesteldheid en den ster
ken stroom niet dan zeer gebrekkig worden
ultgeoetend; voor voover ge vischt kon wor
den. vielen de uitkomsten over het geheel
genomen niet mede.
De vVchprtJzen liepen tegen het einde der
maand in verband met den beperkten aan
voer van viscb eenigszlns de hoogte in,
doch bleven overigens vrijwel stationnalr.
Volgens mededeeling van de afdeeling
Visclicruen van het departement van Bin-
neniandsche Zaken en Landbouw werd zoo
wel op de rivieren als in de binnenwateren
de visscherij In de afgeloopen maand veel
belemmerd door stormachtig weer, nooge
waterstanden en sterken stroom, terwijl bo
vendien in verschllende wateren
werd ondervonden van de vorst.
De zalmvlsscherij had in verband met de
nog steeds geringe opkomst van zalm, maar
weinig te beteekenen en in totaal werden
dan ook slechts een 8-tal zalmen aange
voerd met een gezamenlijk gewicht van 71
KG. en een opbrengst van 304, tegen 34
zalmen, te zamen wegende 261 K.G., met een
opbrengst van 1575 in December van het
vorige jaar. De aanvoer van zeeforellen of
z.g. schotjes bedroeg 43 stuks tegen 81 Stuks
in December 1928.
De uitkomsten van de visscherij op schub-
of standvisch waren over alle rivieren maar
matig; alleen werden in sommige rivierge-
deelten met de zegen, de vischfulken en het
schrobnet
gemaakt.
Met de ankerkuilen werd in verband met
Spoedig schreven de couranten niet meer
over juffrouw Langford en haar buiten
kansje. Een ander nieuwtje nam aller aan-
Wat de directie van „De Twee
Steden" zegt.
De directie van het restaurant verkeerde
in de meening. dat bedoeld werd een lezing
over een of ander onderwerp, op het terrein
eener Reisvereeniging liggend, doch ver
wachtte niet dat dr. Borms zou optreden
waardoor de bijeenkomst eenigszins een poli
tiek karakter kreeg.
De directie verwachtte een grooten toeloop
en achtte daarvoor haar zaal minder ge
schikt.
De directie van het restaurant heeft Za
terdag door een advocaat bij exploit aan de
Reisvereeniging doen weten, dat zjj de zaal
niet beschikbaar stelde op de volgende gron
den; le onvolledige inlichting (niet opgeven
dat bet een Borms-avond zou zijn); 2e door
den grooten toeloop zou de zaal overvbl wor
den. waardoor last met politie en brand wee.-
sou dhtstaan; 3e zouden wellicht de'"overige
bezoekers in het restaurant van de groote
drukte hinder ondervinden.
Nadat dit besluit genomen was. kwam het
verzoek van den burgemeester in om de zaal
niet beschikbaar te stellen. De directie heeft
toen geantwoord, dat harerzijds deze zaaK
reeds beslist was geheel los van de argumen
ten van den burgemeester.
Mr. Patljn heeft zich vervolgen1 in verbin
ding gesteld met Amicitia
Daar de directie van ..De Twee Steden'
zich door de voorstelling van zaken, door de
R K. Reisvereeniging gegeven, in haar goe
den naam ten zeerste geschaad acht, zal zu
deze vereeniglng rechtens aan'nreken en ver
goeding eischen voor de geleden moreek
schade.
Volgens bij de K L. M. ingekomen bericht,
is het zevende retourvliegtuig uit Indlë. de
P.H.-A.E.O.. gistermorgen te 7.45 uur uit
Aleppo vertrokken en te 13.15 uur te
Konstantlnopel aangekomen.
Indien zich geen bijzondere omstandighe
den voordoen, wordt het vliegtuig VrUdag-
ipiddag op Schiphol verwacht.
De PJI.-A.E.O., die op 15 Januari uit Indlè
is vertrokken, zal de vlucht IndlëNeder
land dan in negen dagen hebben volbracht
Rouur te Cardiff.
Londen te
ms. l8li v
stone. n
RUURLO aa/l v- Londen n.
SELENE i v. Balek Pappar
SCHIE ao 1 v. d. Tyne te Gi
TRITO at t v. Rott. te Dublin.
VOORWAARTS tn.s. ao i v. Giedser te Altona.
VOORWAARTS ms. NBalk ao t v. Hamb. n. tl,
fort.
WEAR ai/i v- Aberdeen n. Rott.
WEGA ms. ao/i te Lend., uitgekl n. Ipswich.
WESTPLEIN ai i v. Narvik n. Rott.
ZAAN^U v. Cardiff n. Algiers.
zaken omkreren en zeggen het verkeer eischt
ruimte dus moeten wij maar breken.
De heer Baas is teleurgesteld, want hij
heeft niet gehoord. Wat Publieke Werken nu
eigenlijk wil m et de wegen fi» de bin
nenstad.
De heer De Graaff is positief geweest in
meening over Rokin en Vijzelgracht,
de raad wist die meening wel. Spr.
heeft in den toon van den directeur gemist
het gevoel, dat de noodige zorg aan den dag
wordt gelegd voor het behoud van net schoon
der oude stad.
De heer van den Tempel doet eenige vra
gen. Hoofdzakelijk vraagt hij of het nu niet
mogelijk is binnen afzlenbaren tijd te komen
met vastgelegde plannen, waarop de ra^freen
beslissing kan nemen, omtrent de uitbreiding
der stad.
De heer van Woudenberg vraagt zoo spoe
dig mogelijk een schematisch plan van Groot
Amsterdam, opdat de raad weet, waaraan hij
toe is en wat in de naaste en verre toekomst
kan verwacht worden.
Nadat nog enkele raadsleden het woord
hadden gevoerd beantwoordde de directeur
van Publieke Werken in het kort de ge
maakte opmerkingen.
De correspondent
Brussel meldt:
Naar ik uit de beste bron verneem, heb
ben, tijdens de conferentie te 's-Graven
hage, tuschen den Nederlandschen en Bel
gischen Minister van Buitenlandsche Zaken
wisselingen van gedachten plaats gehad
betreffende den stand der tusschen de belde
landen hangend gebleven v: aagstukken.
Op enkele détailpunten na blijkt men het
terrein der algemeenheden niet te hebben
verlaten
Eén dezer detailpunten gold de kwestie
der door den Gentscben handel verlangde
nieuwe zeesluis te Terneuzen en de daar-
mede verband houdende gelijkstelling der
Nederlandsche havens, voor wat de Belgi
sche spoorwegtarieven betreft. Van beide
zijden werd deze kwestie met welwillendheid
onder het oog gezien, maar van eenig tast
baar resultaat ‘is alhier, te bevoegder
plaatse, niets bekend.
Ook in de Woensda» gehouden vergade
ring van de Kamer-commissie voor Buiten
landsche Zaken kwamen de Nederlandsen
Belgische betrekkingen bij de voorlezing
van het verslag van den rapporteur oud-
mlnlster-presldent prof. Poullet. over de be
groeting voor 1930 even te berde. In dit
verslag werd om met voldoening nota ge»
nomen van de verklaring, door minster
Kljmans onlangs gedaan, betreffende een
geleidelijke verbetering der betrekkingen
met Nederland. Op de sociaal-demoe: atische
leden na die zich, om oppositioneel? rede
nen. van stemming onthielden, werd het
vwslag door de commissie goedgekeurd.
Men meldt uit Den Haag aan de „Msb.”:
Gisteren heeft de Algemeene Technische
Vereeniglng van Beetwortelsuikerfabrlkan-
ten en Raffinadeur® vergaderd ter bespre
king van de campagne 1929-30.
De vergadering wenschte voor alles uiting
te geven aan haar gevoelens van dankbaar
heid jegens Ir. Spakler voor 'kjjn kostbaar
gesenenk aan de vereeniglng, bestaande uit
zjjn sulkerbibllotheek, welke 400 boekwer
ken telt. De voorzitter bracht den dank der
vereeniglng over en deelde den heer Spakler
mede, dat hij met algemeene stemmen be
noemd was tot eerelld der vereeniglng.
Hierna werd overgegaan tot de campagne-
bespreklngen. waarbij een rapport werd
uitgebracht over proeven met een nieuwe
constructie voor zakfilters, welke goed heeft
voldaan.
Een uitvoerige discussie volgde over de
filtratie van ruwe suikersappen, vóórdat de
kalkzetting plaats vindt en over de resul
taten. welke een dergeljjke zuivering zal
hebben op de kleur en op de viscositeit van
de latere suikersappen.
Het is nJ. gebleken, dat een colloidfilter,
welke met succes in de melkindustrle wordt
toegepast, ook goede resultaten oplevert bjj
filtratie van ruwsap. Zoover de voorproeven
uitwezen, zal ook de capaciteit voor de sui
kerindustrie. waar 50 tot 100.000 liter per uur
gefiltreerd moeten worden, geen
cpleveren. Volgens mondelinge mededeelin-
gen van den heer Douglas en schrlftelljke
van den heer v. d. Jagt. gaven deze heeren
als hun meening te kennen, dat ook in de
rietsuikerindustrie een dergeljjke reiniging
van enormen Invloed zou zijn op de kwali
teit van de suikersappen en mochten ook
daar de proeven slagen, dat zou de colloid
filter buitengewoon groote diensten bewij
zen.
De heer Kroon stelde voor, om in een der
Nederlandsche fabrieken de proef te nemen
met een filter, die in tenminste vier uren
de geheele hoeveelheid ruwsap zou flltiee-
ren, zoodat men de-kleur der sappen zou
kunnen vergelijken met die van sappen In
volgende vier uren gefiltreerd. Voor een
proef met deze celloïd-filter zou men sub
sidie aan het Heerma van Vossfonds kun
nen aanvragen.
De Voorzitter zegde overweging van het
voorstel m het bestuur toe en deelde mee,
dat volgens de voorlooplge opgave van een
firma een dergelijke filter voor een capaci
teit van 50.000 liter per uur drie a vierdui
zend gulden zal kosten. Men achtte dezen
prijs niet hoog, daar tot nu toe systemati
sche filtratie van ruwe sappen in de sui
kerindustrie niet mogelijk was.
Vervolgens werd door den heer Fokkens
rapport uitgebracht over proeven met mini
male kalkzetting. Het bleek, dat deze proe
ven niet tot het gewenschte resultaat had-
den geleld. Wel was het sap met een kalk
zetting van 0.2 en gezwaveld tot 0.01 goed
flltrcerbaar. doch de kleur liet veel te wen-
schen over.
De vooijltter stelde voor om deze proeven
een volgend jaar te herhalen. Het zwavelen
tot 0.01 is te veel. Er zal eerst op 0.1 gefil
treerd moeten worden; het staat gelijk met
overcarbonitatle qp ook de kleur deed hier
aan denken.
Tenslotte hield ir. J. Haag uit Amsterdam
een lezing met lichtbeelden over ruwsapver-
warmlng met behulp van sapdamp; over
den stoomvormenden economicer systeem-
Haag. welke warmte aan de rookgassen ont
trekt en waarvan de geproduceerde damp
wordt benut voor bet ontluchten van ruw
sap, door dit te koken en over de toepassing
van den stoomvormenden economicer in de
suikerindustrie, o.a. voor het drogen van
pulp.
vrije uitzicht en bovendien worden toekomst-
plannen in gevaar gebracht. Bij de wegen
in beheer bij de gemeente is door de bouw
verordening beperking mogelijk en kan het
natuurschoon behouden blijven. Er behoort
daarom samenwerking te zijn met de ver
schillende gemeenten, de Provincie en het
Rijk om het natuurschoon te bewaren. Het
opstellen van een gewestelijk plan is de taak
dacht in beslag: de spoorweg-mantsc'-appü
waarvan Theta aandee’en had geërfd en
waarop men gebouwd had als op een rots,
bleek plotseling niet zoo solide te zijn, als
men had gedacht. De aandeelen daa'den snel
en waren spoedig niets meer waard.
Er werden groote ver'iezen gleden en de
kranten schreven er kolommen vol ovir.
Den avond na den krach bracht Richard
Flovd Theta een bezoek.
„Nu moet ik je ci ’en'ljk condoleeren met
je vërlies." begon, Diek. met de deur in huis
vallend. ..Als ik dat deed, zou ik liegen En
dat zou je wel begrijpen ook!”
Hij wilde nog meer zeggen Maar zoover
kwam het niet, zy keken elkaar diep in de
oogen en het volgend oogenblik lagen zij in
eikaars armen, zy hadden het geen van
beiden zoo bedoeld, maar.
..Nu wil ik de kans niét weer 'oopen je te
verliezen.” zei Dick na eenigen tyd. ,.Er kon
nog eens iemand komen die je een fortuin
nallet en weer een spaak in het wiel stak.
We zullen maar niet wachten tot ik mijn
mededirecteurschap heb gekregen. We trou
wen over jen maand. Begrepen?!”
„Neen!", verbeterde Theta hem. „Niet de
volgende maand, maar dadelyk!"
Een week later waren ze getrouwd. Toen
ze in een taxi naar huis reden zei Dick:
„Het was schitterend van je dat je me
niet heb laten wachten, toen ik je vroeg zoo
gauw mogelijk myn vrouw te worden. Ik had
gedacht wel een uur te moi'en praten, om
I je over te halen. Maar, dat jezelf den tyd
*rog verkorten wilde, daar stond ik werkelijk
beidsbeur®. maar er waren vele solï'c'tanten. - Perplex van. Waarom had je toch in eens
het aantal aanvragen gering. Hoe ver- ™£™Xisterde Theta verlegen, „ik was
dictaten over het Strandrecht. Nu ze geen
werk had. moest ze van haar spaardu't'es
leven. Telkens ging ze naar de Arbeidsbeurs. I
maar steeds moest ze onverrichter zake terug-
kreren.
Plotseling kwam de groote verandering!
De firma Casills Comp. ste’de The‘a er
van in kennis dat wy’en Mr. Joseph Crayle
haar een legaat had geschonken van 30 000
pond sterling. Het bedrag zou worden ultge- I
keerd in aandeelen van een oude, al' solide
bekend staande spoorweg-maatachappy. Diar i
er geen naaste bloedverwanten waren, be- I
stond er geen gevaar, dat haar de erfenis
betwist zou worden.
„Natuuriyk kan ik het u toekomende nog i
niet uitbetalen. vóór de geheele nalaten
schap geregeld is,” legde de heer Casills
Theta uit: ..als u het wenscht. kunnen we u
echter wel een voorschot geven, dat later
in mindering wordt gebracht van de 30.000
pond.”
BELAWAN, Rott.'Bauvu pass, ai i Kaap Tres Foreas,
NIEUW HOLLAND ao/i v. Singapore n. Australia
SIGLI :8'i v. Belavran n. Ran»non.‘
SIDAJOE x?/i v. Batavia n. Saipon.
VAN SPILBERGEN t8 i v. Sydney n. Batavia.
KON. NED. STOCKS. MAATSCHAPPIJ
AMSTERDAM (thuiar.) 21'1 v. Cristobal n.
BERENICE 22 i v. Bremen te Amsterdam.
IRIS 2i t v. Bilbao n. Santander.
MF.ROPE 22 i v. Rott. n. Amsterdam.
MINERVA 22 v. Algiers te Amsterdam.
ORANJE NASSAU 21 1 v. W.-Indiè te N. York.
PERSEUS 21/1 v. Oporto n. Amsterdam.
PLUTO 2ï 1 v. Malaga n. Carthagena.
PRINS FREDERIK HENDRIK 21 1 v. Curacao n. P.
Cabello.
THERESSE L. M. RUSS 22 1 v. Danzig te Amsterdam.
THETIS 23 1 v Valencia te Amsterdam verw.
VAN RENSSELAER (thuisr.) 21 1 v. Plymouth m
Havre.
THESEUS 21 i v. Messina
ULYSSES 21 1 v. Const ant 1 nope I te
VULCANUS 22 i v. Algiers te Amst.
HOLLAND—AFRIKA-LIJN
HEEMSKERK 22 1 v. Amst. n. Rott.
JAGERSFONTEIN «thuisr.) 20 1 te en v.
n. Mikindani.
RANDFONTEIN (uitr.) 21 I
HOLLAND—AMERIKA LIJN
BURGERDIJK 21 1 v. Rott. te Boston.
EDAM 22 1 EDAM 22'1 v. Rotterdam n. New Orleans.
ROTTERDAM Rott. n. New York, 21 1 10 u. nam. r.
Southampton.
VOLENDAM 21 1 v. Pott e New York.
HOLLAND—AUSTRALIE-LIJN
ARENDSKERK uttr.) 22 1 te Fremantle.
HOLLAND—BRITSCH-INDIE-LIJN
VEENDIJK 22 t v. Calcutta I. v. Antw, te Rott.
IJSELKERK uitr.) 22 1 te Madras.
HOLLAND- WEST-AFRIKA-LIJN
HERCULES uitr.) 20 x v. Bordeaux n. Tenenffe.
MAASKERK 22/1 v. Amst. n. Hamburg.
REGGESTROOM (thuisr.) 21'1 te Havre 23/t te AmntJ
Rott. verwacht.
JAVA—NEW YORK-LIJN
BLOMMERSDIJK. Java n. New York, 18/1 v. Belawaa.
JAVA—BENG ALEN-LIJN
ENGGANO 21 /i v. Calcutta n. Java. -
MEDAN 20'1 v. Batavia te Calcutta.
JAVA—CHINA—JAPAN-LIJN
TJIKARANG 18/1 v Shanghai te Batavia.
ROTTERDAMSCHE LLOYD
AMELAND. Rott. n. Batavia, pass. 21/1 nam. 2 u.
terre.
DEL! 22/1 v. Rotu n. Batavia via Antw.
INSULINDE (uitr.) 22.1 te Belawan.
I KOTA BAROE 22'1 v. Hamburg te Rott.
KOTA RADJA (thuisr. 21 x te Suez.
MENADO (thuisr.) 2x 1 te Suez.
MERAUKE (thuisr.' pass. 2T x Point de Galie.
TOSARI 22 i v. Batavia. v. Londen te Rott.
ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA-LIJN
SIRRAH 21 i v. Bahia Grande te Diamante.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN
ANCHISES 20 1 v. Rott. te Glasgow.
ANTENOR, Japan'Rott. 21 1 v. Hong-kong.
GLAUCUS, Liverpool n. Batavia. 18 t v. Padanf.
IDOMENEUS 22'1 v Japan te Amsterdam.
EMZETCO LIJN
JONGE JOHANNA. Valencia n.
Gibraltar.
JONGE ELISABETH. Valencia
Ouessant.
NEDERLANDSCHE SCHEPEN
ALETTA 181 v. Shanghai n. Singapore.
BATAVIER IV 22 x v.m. m. u. 35 v. Roc. tg Gravesend
BATAVIER VII at 1 v. Middlesbro n. Rott.
DRENTE sleepb.aa 1 Renfrew te Huil met een
baggermachine op -leept.
FLENSBURG aa 1 v. Rott. te Narvik.
FLYING SCOTSMAN, m.s., ar r v. Randen n. Lübeck.
v. Harlingen te Londen.
tS'i v. Londen te Fowey.
r. Gr. Yarmouth’ n d. Tyne.
Gibraltar gep.. Rott., n. Gravosa.
v. Scilly. Rott. n.
16 1 v. Lcmvig le Co*.
Kolonel Hardenberg Inspecteur der
Infanterie
Naar de .Avondpost verneemt, valt te
verwachten, dat tat Inspecteur der Infanterie
zal worden benoetAd. dé Kolonel J. H. Har
denberg. thans commandant van de IVde
Infanteriebrigade te Arnhem.
vroegst na een*jaar met het werk klaar zyn. 1
Ik herhaal .als alles meeloopt,” voegde
hy er met nadruk by. ..want myn dokter
heeft me nogmaals gewaarschuwd, dat myn
hart niet goed is. Ik ge’oof. dat hy erg pes
simistisch is. Maar onder de ge-jeven om
standigheden is het toch zaak ons werk
met den meest mogeiyken spoed voorr te
zetten. Dit zal myn naam doen voortleven,”
voegde hy er eenigszins beschroomd aan toe.
,Jk hoop, dat de dokter zich vereistz?l
Theta, die zich verlegen gevoelde by deze
ongew’one vertrouweiykheid van den rechter
van de vaste commissie voor de uitbreidings
plannen In Noord-Holland. Met deze com
missie wordt samengewerkt Na gehouden be
sprekingen is voor de survey een program
van studie opgesteld ten einde zooveel mo-
geiyk statistisch, demografisch en econo
misch materiaal te kunnen verkrijgen. Mei
deze studiën, de daarby behoorende plaat
selijke opname van het gewest is reeds een
begin gemaakt.
Spr zet vervolgens de moeliykheden uit
een. die de woningwet, speciaal artikel 11.
i in den weg legt om tot een goede uitbrei
ding te komen.
Dergeiyke schemaplannen. die de woning
wet vraagt, zyn moeliyk te geven. Spr. komt
dan tot de binnenstad en hy eerbiedigt ze
ker de gevoelens van hen. die zoo weinig
mogelyk aan de binnenstad zagen gebroken
worden.
Toch meent spr.. dat er wel veranderingen
moeten komen gezien den groei van het ver-
keei Spr kan geen gedetailleerd plan geven,
maar het vraagstuk in algemeene lynen be
zien Er moeten in elke stad zyn ringwegen
en radiaalwegen. Ook dus hier ter stede.
De radiaalwegen zyn reeds van zeer vroeg
af te nauw geweest, ten opzichte van de ring
wegen (grachten». Vroewr leverden deze
nauwe radiaalwegen weinig bezwaar op. ge
zien het geringe verkeer In die wegen moet
verbetering komen. Nu weet men wel hoe
het niet moet gebeuren, maar men weet niet
hoe het wel moet gebeuren. Echter dit staat
wel voorop dat de wegenverandering in de
binnenstad tot het strikt noodige beperkt
moet worden.
Wat ook de uitkomst zal zyn van te nemen
proeven een van de hartaders zal biyven
de weg van Noord naar Zuid: Centraal
Station vla Damrak. Dam. Rokin. Munt. Vy-
zelstraat, vyzelgracht Ferdinand Bolstraat
naar den weg naar Rotterdam met aanslui
ting op uitvalswegen naar Schiphol. Leiden.
Den Haag en Utrecht.
Verbetering in dezen weg eischt in de al
lereerste plaats het Roktn.
Spi betoogt dat een goede eerste klasse
verzeersweg r»t water niet mogelyk is. Nu
reeds meent spr.. is elke bekoring van het
Rokin als gracht verdwenen. Met klem wyst
spr af dat Publieke Werken met opzet het
Rokin laat vervullen en de bestrating slecht
laat Men denkt er by Publieke Werken niet
aan om het tweede gedeelte van het Rokin,
van het Spui tot aan de Munt te dempen.
Voorts wyst spr. op de noodzakeiykheid
vifn de demping van de vyzelgracht. Ten
slotte zegt spr dat ten behoeve van een
systematische krotoprulming een plan van
sancering in voorbereiding is. in nauwen sa
menhang mee de plannen van de naaste toe
komst
Van de gelegenheid om opmerkingen te ma
ken. maakte allereerst de heer Boekman ge-
bïtifk Dé»? was van-oordeel, tlat hetgeen langde ze thans weer terug naar de eaele
Publieke Werken doet voor de uitbreiding
I van oe stad waardeering verdient, maar wat
I deze diens- ir de binnenstad doet, hierover
is spr niet geestdriftig. Publieke Werken wil
het Rokin dempen, spr is daar een sterk
tegenstander van. Spr meent, dat de raad
bereid ra’ zijn, die wijzigingen aan te bren-
een die noodig zyn. maar men moet niet de
GRONINGEN ao 1
HENDRIKA m.s.
HILLEGOM aa 1 i
HILVERSUM at 1 Gibraltar gtp..
LEKHAVEN 31.1 joo mijl W.Z.W.
New York.
JOHANNA TE VELDE.
Chester.
MAAS 2i i v. Hull n. Newcastle
MAASHAVEN 22 I v.
MARNE, m.s.. j8 x v.
NOORD FRIESLAND
te Rcuaan.
r Ostende te Falke-