ONS BLAD Van Alles en van Overal L. FRANKEN BERG» Alkmaar VOORNAAMSTE NIEUWS DIT NUMMEFfBESTAAT UIT VRIJDAG 24 JANUARI 1930 vier EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 26 DRIE BI AucN f 40 SYMPATHIEK WOORD TUINDERSGLAS R. A. 1. S. v. d. Veer DE AFSCHAFFING VAN DE OPCENTEN OP DEN SUIKER- ACCIJNS JOH. LAUWERS IN BYRD’S ZUIDPOOLTOCHT r' v I - Dominee G. H. Kerst ?n Reserve Legerpredikant Het lid H. W. Spendel plotseling overleden De voetbalwedstrijd NederlandI tal ië Kèrrebijn’s Glashand ?l Het wetsontwerp door de Eerste Kamer aangenomen De Rotterdamsche brandstichter Officieele opening der twee gemalen op 16 Februari Het zevende postvliegtuig te Boedapest TRAGISCH STERFGEVAL DEN LEIDSCHEN RAAD DE DIEVEN MOESTEN HUN GARDEROBE AANVULLEN DE DROOGMAKING VAN DEN N. W. ZUIDERZEE POLDER HET DOODELIJK AUTO- ONGELUK OP DEN HAARLEMMERWEG GEEN PLAATSELIJKE KEUZE Een magazijn geplunderd Barometers Thermometers PAYGLOP 3 ALK MAAK I RAAMLIJSTEN BRIEFORDNERS-PERFORATEURS Alle soorten Opbergmappen De begrooting van Utrecht niet goedgekeurd Hulp van Engeland en Noorwegen ingeroepen WAT DE LUCHTVAART DIENST OMVAT Hier wordt dus uitdrukkelijk de pordr Wft, ook bij den tegenstander, erkend. en dat la bet sympathieke In Mac Donalds getuigenis. Zouden onze socialisten zich ook niet tot deze hoogte kunnen opwerken? Zij noemen Mac Donald zoo gaarne een nunner voornaamste voormannen Laten zij dan ook probeeren, hem een beetje meer na te volgen. De schuldige veroordeeld I Ongeval Een Kon. besluit o HEI KOOPEN VAN en 1M0 DU. Opgei ÓAADMARKl SI FEL 41» Aen I ilfcnhM sterfgeval in dreig* tngeakrten te geldleening Radiorede van Tardiea Braning. de voorzitter der Dwitneb» Barometerstand 9 uur vm.: 780 achteruit. I WVI dekking Bestuur den Raad en was een seer bekende persoon- voorbeeld Tot 4 jaar veroordeeld i Wordt geteld door Dr. Bauer F A werd een ged enk pen ei zal land, die wel heel sware ▼ervoeren. gelegen Ceintuur Theater vertoond. ARTHUR TXBVOORKN. Een Kon. beoluit betreffende den LaeM- vaartdienxt. Naamj Venn. ALKMAAR ABONNEMENTENvoor Ateasaar sa Agowtechappea: per week IS «L; per kwartaal f US; per peet, per kwartaal US b« vooruitbetaling. De nieuwe Cord met aandrijving op de vooras. Door deze constructie ie de vorm van het chassis sterk beïnvloed, wat weer tea gevolge beeft, dat het geboete uiteriyk van den auto is veranderd. Tragisch raad. Mi verlies ren 'o anderen i lager. Uit een magazijn te Nijmegen is vermist een Hoeveelheid nieuwe bleeding, bestaande uit drie jongenswlnterjassen, twee heeren- Jekkers, twintig kinderpakjes, dertien kln- derjekkers, zeven damesmantels, vier ktn- dermantels. zestien heerenwinterjasaen. 39 japonnen. 33 regenjassen en 23 costuums. Deze goederen zijn vermoedelUk over een groot tijdvak ontvreemd. De commissaris van politie te Nijmegen Verzoekt opsporing vsa de goademn. Vooralsnog geen invoering van Flaatselghn Keuze. ..De Betalingen De booger de eereta pagina. roe» de overige paginal 6J9 BUBK1A.K .VBAAO KN AANBU89" MJ vweruttbetalang per «te» por advertseur van roguta; tedere regel saewr dJS IS EEN ZAAK VAN VERTROUWEN Doet bet daarom bij de De gemeentebegrooting vm Utrecht veer 1930 niet goedgekeurd door Ged. Staten. De Eerste Kamer heeft na eenige discus sie met 36 tegen 8 stemmen aangenomen het wetsontwerp tot afschaffing van de Ver- dediglngsbe lasting II en de opcenten van den suikeraccljns. De Eerste Kamer beeft met 36—8 vimz men aangenomen het wetsontwerp tot af schaffing van de opcenten op den Softeer, accijns en van de Verdedigingsbelastteg U. Gisteravond is tUdens de behandeling van de begrooting in den Leldschen Gemeente raad het R. K. raadslid, de heer H W Spen- schakelstaUon den Minister van Reijmer officieel in 00 volt schakel- en L G. E M aan de is daarom van zoo gewestelüke electnci- van hieruit het cen- d van stroom wordt frootste dat gebouwd aantal kabels vanuit, igen over het gewest De bekende Rotterdamsche brandstichter, W. F. K. die ter zake van opzettelijke brand stichting, vier maai gepleegd, door de Rot- .erdamsche rechtbank «as veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf met ter beschikking stelling van de regeering na het ondergaan dier straf, is thans door het Haagsche Ge rechtshof veroordeeld tot gelijke straf, echter met de bepaling, dat de gevangenisstraf zal worden ondergaan in een bijzondere gevan genis. Naar het .Jlbld." verneemt, zullen de twee watergemalen van den N. W. Zuiderzeepolder - den Oever en Medemblik th de eerste week van Februari worden opgeieverd, waar na op Maandag 10 Februari met zekere plechtigheid de officieele opening zal plaats hebben. Op het oogenbllk malen de belde installa ties nog steeds op proef. jsstation begaf de kantoren van de p tot keuring van aan den Utrecht- Naar wh vernemen zal dominee G. H Kersten lid van de Tweede Kamer, binnen kort benoemd worden tot reserve-legerpred: kant zich naar de voorschriften zaarrwet en van de daaruit algemeene maatregelen van en overigens naar de aanwijzingen van onzen minister voornoemd. Hem worden ambtenaren toegevoegd. Artikel 3. HU is bevoegd briefwisseling te voeren met hoofden van andere diensten en met buitenlandsche luchtvaartadmlnistratles Dit besluit wordt geacht in werking te zijn getreden op 1 Januari 1930. Kwestie over dekking van een tekort Naar het „U. Dagblad" verneemt, heeft het College van Oed. Staten zUn goedkeu ring onthouden aan de gemeentebegrooting voor 1930. Dit besluit was te verwachten. Men weet, dat er tusschen het gemeentebestuur en het College van Gedeputeerden een ernstig ver schil van meening bestond over de wUze. AU« ■bonoo'.jwi dll Hop .1» laa>»olz> 4» reraekerintevoorwaantar f Oflnfl Levenalaun Kchaca onai» bUtboiu lol werken «k» t TRfl °U onaasal an< f 4EA M> rerltaa raa een hand, t IOC Ml serlie» ren een f Cf] Mi i. break ven “•tevallrê «nraekerd root wn der -olaende aitkeerinaen WwwW. rerlie» van beide armee. beenen i beide oonrr »öv.“ doodelliken afloop ZbU.- een ener of een ood 1 Zö.“ duim of wiw»inae> wV. been of erna AAKOIFTE MOEI OP STRAFFE VA.!* VERLIES VAM RECHTEN. GESCHIEDEN L'ITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET O «GEVAL. De VUfde Kamer der Rechtbank te Am sterdam heeft uitspraak gedaan in de zaak van den 31-jartgen vl chrooker. die in den nacht van 3! Augustus van het vorige jaar. terwijl hu in beschonken toe tand was. als bestuurdei “ran een auto uit Zandvoort op den Haarlemmerweg een aan den kant staan- den anderen auto had aangereden, waarvan de eigenaar een nieuwen band omlegde laatstgenoemde liep zulke ernstige verwon dingen op. dat hU tengevolge daarvan is be zweken. De rechtbank heeft vend, zes maanden gvanden gevangenis traf opgelegd met ont zegging van zUn bevoegdheid om een auto te besturen voor den tijd van een jaar op ne worden. BURKAD: BOF Tilrtssa: Ateh Mactte Na. SU vestiging van de Bank voor Intern, goedgekeurd door den groetea raad van het kanton Barel-Stad. hebben, dat helpt me de doos tn." En dan is er ook in de afdeeling voor vrachtauto's nog wel bet een en ander te zien, wat nieuw is. bijvoorbeeld een reus achtige wagen voor zware lasten, met vier uiterst zware wielen op de achteras, maar het is me niet mogelUk u alle» te vertellen trouwens, er moet toch nog iets over- bluven. om als u er been gaat aalt te ont dekken; bet nieuws voonut al te weten is ook niet aardig. Daarom laat ik bet hier maar bU- Teneinde meer bekendheid te geven aai het opgewekte motorleven' in Nederland heeft de K.N.M.V. een film laten vervaar digen. die een belangwekkend beeld geeft van enkele der vele motor-gebeurtenissen uit bet afgeloopen jaar. Deae film, die de moeite van het bezichtigen overwaard is, wordt eiken dag na sluiting der middag- tentoonstelilng in het vlak bU het RA.I.- geb~«w snelheden gereden, registreert, zoodat steeds. bU ven ongeval b.v., is uit te maken, hoe hard de wagen op dat oogenbllk heeft gereden. ..Dank je lekker," hoorde Sc naast mU iemand zeggen. ..zoo'n ding moet ik niet ge^mlgreerden Zaanschen molenaar Jacob NoornUL zich in tegenstelling met vele an deren nog altijd beperkt tot de meer op luxe berekende wagens. Nog iets is mU opgevallen. n.L dat de Duitsche automobiel-Industrie weer meer komt opzetten dan we sedert den oorlog van haar gewend zUn Brennabor, Opel enz en dat, in navolging van Amerika ook de onde.deelen een steeds grootere plaats op de tentoonstelling gaan innemen. Ik zag er ten aardig machientje, dat. op een auto aan- De houding van Philips In een onderhoud, dat ..Het Volk” had met den beer Waterman van de Phllips- dlrectie, naar aanleiding van de Maandsy gevallen beslissing in den Bond van Radio- handelaren, zeide deze, dat thans alle com promis is komen te vervallen. Philips denkt er niet aan met het nieuwe bestuur of met den oppositloneelen Bond van Radio-onder- nemers weer te gaan onderhandelen. „Wij staan nu weer geheel vrU tegenover ei»-— en Eindhoven wil nu slechts met individueels Ucentie-overeenkomsteo »f- Llcht op. De lantaarns moeten morgea worden opgestoken om: 4 uur 48 mln. De .Sportkroniek" meldt, dut de wedstrüo NederlandItalië, welke 6 April as. in het Olympisch Stadion te Amsterdam wordt ge speeld. geleid zal worden door den hier te lande welbekenden Dultschen arbiter dr handelaren Bauer. sluiten." Dr. 1 Centrum RUksdagfructie. zet i(in standpuut uiteen over de binnen- en buiteniaadeehu politiek. De Byrd-expeditie worden. I verbiedend del, midden in een redevoering, plotseling doodgebleven. De heer Spendel. die geboren werd op 33 December 1866, had sedert 1933 zitting in oen Kasui en was een zeer oeaenae persoon- tUkheid" in het plaatselUk Katholieke ver- eenigingsleven. 1 ZUn opvolger op de R. K. lijst is het oud- raadslid. de heer E. J. Coster. '-**o —soa UVU BVU1VV11VVI OUU I1VV1V IIVUUKI5 I gebracht, op een papieren schUf steeds de van B. en W. goedgekeurd en de door het gedurende de laatste vUf K M Dagelüksch Bestuur aangegeven J ------ aanvaard. Naar het U. D. verder verneemt, zullen B. en W. den Raad thans voorstellen van de beslissing van Ged. Staten bU de Kroon in beroep te gaan. De ..Monte Cervantes" in de straat vaa Mayellaen >p de rotsen geloopen. De posen tiers In veiligheid. Het sehip sou In geruar verkeeren. „Hoewel ik er zeker van ben. dat er over- eenstemming zal worden bereikt zou ik al mijn toehoorders toch willen waarschuwen, dat er tal van moellUkheden zUn. De kwestie is; Hoever kunnen we allen samengaan? Sommigen onzer zUn geneigd verder te gaan dan anderen in bepaalde rich.ingen maar niet zoover in andere. Sommigen onzer doen voorstellen tot verminderingen, die ande ren niet schikken en dezen doen op hun beurt voorstellen die eveneens vervol pen worden. Het is geen tegenzin, het la een probleem van aanpassing." het niet, want ook de SpUker-fabnek waar ik bet snoeven over had. heeft ons dit twin tig jaar geleden al laten zien. Maar in elk geval Is de Cord de eenige auto, die op het oogenbllk aandrjving op de voor-as heeft Er zUn onmiskenbaar voordeelen aan deze constructie verbondende wagen ligt vaster op den weg en de chassis kan. doordat alles achteras wegvalt, lager gebouwd maar daartegenover staat, dunkt mij. dat de wagen bU een eventueel* aaruti ding in zUn .Adele deelen veel kwetsbaar der is en ook. doordat voor den voorbouw zooveel ruimte noodig is. de carrossabele lengte van het chassis kleiner wordt. BQ zoon eerste bezoek aan «en tentoon stelling zie je natuurlijk niet dadelUk alles, en ik zal dan ook niet beweren, dat er niet meer nieuwtjes te zien rijn, dan ik hier noem. Ik kan alleen zeggen, dat ik nog ge zien heb dat de carburateur van den motor van de nieuwe Crysler naar beneden werkt. Zooalz gebndkeUJk. gaf de voerrittur der R. A I de heer Leonard Lang, bU die Jt- legenbeld een korte beschouwing over de ten toonstelling. die uit den aard der zaak dit maal meer gebaseerd was op de economische positie van het motorrijtuig dan op de tech nische snufjes en nieuwe modellen. Uit wat de heer Lang vertelde en uit wat hU boven dien nog in een kort resume had op schrift gebracht, bleek wel. dat de ontwikkeling van het automobilisme in Nederland er niet slecht voor staat; sedert 1923 is de Import err dus ook de verkoop buitengewoon sterk gestegen. Van 5400 wagens in 1923 steeg de import regelmatig, met een kleine inzinking van 1936 op 1937 tot 31500 in 1939; vooral tn dit laatste jaar was de stUglng geweldig. Met de motorrijwielen is het anders gesteld. Daar ziet men een constanten val van 5600 in 1923 mte een klein* opleving in 1926. tot 3600 in 1928 waarop een plotselinge stijging tot bUna 5000 in 1929 volgde, toen ook de motorrijwie len. voor het eerst na vele jaren. weer aan de R. Ai I.-tentoonstelllng deelnamen. Maartoch loopt er in ons economisch toch gezond Nederland nog maar één auto mobiel op de 90 Inwoners, wat. in verhouding tot de ons omringende landen, niet veel is Immers in Engeland is dit 1 op 32 in Frank rijk 1 op 37 en in België 1 op 70. Om dus gelhk te komen met Engeland bijvoorbeeld zouden er drie maal zooveel auto's on onze wegen moeten rilden, als tegenwoordig het Maandagochtendblad, waar ik zoo bang voor ben mag teven dien t«d wel met een naar b’adri'den meer uitkomen! Het is echter niet te ontkennen, dat de automobiel heeft beweren een noodzaken Ik vervcv-mirtdel te z*»n. dat door de besnarlng aan t**d en geld, die hij geeft niet meer te verdringen is. Ook blUkt on deze tentoonstel ling. al zhn er dan ook nog wel wagens te rien van 17000 gulden en misschien nog wel duurdere, dat over het algemeen het luxe karakter meer en m*er on den achtergrond j is gekomen wat voor den handel zeker een ver-ch”n<el is. daar het er on dat men den auto koont niet uit weelde maar omdat men hem nnodlg heeft de schommelingen in den verkoon zullen daardoor, ook al neemt de koonkracht. bil- '1 tengevolge van beurscrisis, af minder groot ziin. En daar de automobiel- fabrikanten practisch niet rnee< pnoduceeren dan zU kunnen afzetten, bestaat nerven» overnroductie van eentven omvang waardoor Geforceerde verkoonen voorkomen worden en de toeMand van de markt goed blUft. Na deze beschouwingen wilt u natuurliik ook wat van de tentoonstelling zelf verne men. Ik mag nu zeker wel veronderstellen «tat iedereen wel eens een bezoek aan de R A I. gebracht heeft, dat iedereen dus wel weet, hoe groot het er is en hoe vol Welnu, ditmaal is het er nog neen, dat gaat niet grooter kon het reusachtige ge bouw niet gemaakt worden zoodat er zelfs %«nvragen om ruimte moesten worden afge weven maar voller staat het er wel RH aan rif staan er de wagens, door elkaar de dure en de goedkoooe de nieuwere en de reeds bekende oudere modellen, zoodat iedereen die er over denkt, om zich een auto aan te -chaffen er kan vinden, wat met ziin beurs of met ziin smaak overeenstemt. Maar als a’tHd ritn het ook nu weer uitsluitend bui tenlandsche automobielmerken. die we te zien kri’ven omdat er helaas geen Nederlandsche automobiel-fndnstrie meer bestaat, sedert de Snllker-fabriek die zulke mooie wagens maakte misschien wel juist dóórdat de wa ven» zoo moot dus duur, waren, er het btjltj» bli heeft moeten neerleggen En. zooa’s dat on de vorige tentoonstelling ook reeds het geval was zHn ook de mo*or-ri’wielen weer voed vertegenwoordigd en d44«onder treffen we tenminste ook Nederlandsche merken aan Zooala ook de voorzitter reeds in ziin resumé gezevd had ziin er niet veel nieuw tjes op de tentoonstelling te zien De nieu we Ccrd-auto bijvoorbeeld, die de geheele aandrijving op de voor-as heeft overge- j bracht, mag daarmee iets anders «rven dan llot doc too gehrulkeWk was, Mb nieuw* te Het zevende postvliegtuig op de retour vlucht. de PH.-AE.O., is gisteren cm 9JB uur uit Constantlnopel vertrokken en te 15.10 uur te Boedapest aangekomen. Dr. Baaer s*J den voetbalwedstrijd Nd* derland—Italië. 6 April u. lelden. Reuter meldt uit Londen dd. gisteren: De Amerikaansche regcering beeft tele grafisch de bemiddeling Ingeroepen van de Engelsche en de Noorache regeeringen op dat de Brltsche en de Noorsche vaartuigen, welke voor de walvischvangst in de Poolzee zijn, hulp zullen verleenen aan schout-bU- nacht Byrd in de Roas-zee. waar abnormaal slechte ijstoestanden hem dreigen in te slui ten. Indien de expeditie niet tüdig bevrUd wordt, vreest men. dat de toestand zorgwek kend zal worden, aangezien de voedselvoor raad beperkt is. Vooralsnog geen invoering De Minister van Arbeid. Handel en NUver- heid heeft thans de door ons reeds eenlgen tUd geleden aangekondlgde nota van wUzl- ging Ingediend op het ontwerp-Drankwet. Het voorstel tot invoering van plaataelUke keuze bU stemming van de burgers neemt hij terug. Zoodanig voorstel, zegt de Minister, ware tn elk geval beter bU afzonderlUk wet- ontwerp te doen. Inmiddels is hü vooralsnog niet bereid daartoe over te gaan. Voorts wordt ingetrokken het verbod tot verkoop van wijn en bier in gesloten flez- schea in winkels zonder drankvergurming WU men de zoclaal-demokralen hier te lande gelooven, dan zijn zij en zU alléén de ware haten van den "«orlog. i de ware bewerken van den vrede. Gaarne paradeeren zjj ais de pala dijnen voor ontwapening, en reeds heb ben lij t in geachreven en gesproken voord verkondigd Wanneer eenmaal weer de vrede op aarde zat komen, dan zal dit te danken ■Un aan het socialisme! Tegelijkertijd pleegt men alle niet- ■oclalisten. vooral de „kapitalisten.” ais onruststokers en oorlogsstichlén voor te atollen. Ook in dit opzicht betoont de Engel- ache Labour-premier, de heer MacDo nald. zich echter geen socialist in vas- teiandschen zin. Blijkens een gisteren door hem uit gesproken radiorede beschouwt hij zijn nlet-sociallstische mede-staatslleden met geheel andere oogen dan de socialisten ten onzent het hun medeburgers doëh; MacDonald zegt niet: „wij socialisten, en wjj alleen, zullen aan de wereld den' vrede brengen; van alle anderen hebben wij geen heil te verwachten; heb dank, o Heer, dat wij niet zijn als die ande ren, kapitalisten. oorlogsverwekkers. moordenaars of machtelooze slappelin gen. wien oorlog of vrede weinig of niet ter harte gaan ZOO spreekt MacDonald niet. Integendeel, nederig erkent hij. dat de vermindering van bewapening ter wee een uiterst moeilijk vra-gstuk is. en sprekende over de Vlootconferentie zegt Ml: BU het leggen van buizen aan het pomp station in de Provinciale Duinen onder Cas- tricum geraakte de 25-jarige fitter Oly. aonende te Haarlem, bekneld tusschen zware waterleid-ngbuizen met het noodlottig ge volg, dat hU een dUbeen brak. Dr. Snyders verleende de eerste hulp, waarna de onge lukkige naar het St. Elisabeth's Gasthuis te Haarlem werd vervoerd, waar hU ter ver pleging te opgenooMn. KotterdamM-be brandstichter beroep U»t 4 jaar revangeniaBtraf veroordeeld. Verschenen is een Kon besluit van den volgenden tnhoud: Artikel 1. De luchtv ast omvat: a. bet bUhouden v».. net Register van ingeschreven luchtvaartuigen als bedoeld in artikel 13 van de Luchtvaartwet; b. het toezicht op de veilige uitoefening ▼an de luchtvaart en in verband daarmede op de geschiktheid van luchtvaartpersoneel. op de luchtvaardigheid van luchtvaartuigen, op de inrichting en uitrusting van lucht vaartterreinen. voor zoover dienstbaar aan het algemeene luchtverkeer of aan de bur- lerlUke luchtvaart en op de nakoming van de voorwaarden, ge teld aan ondernemingen, waaraan concessie of vergunning tot de uit oefening van een luchtvaartbedrijf, als be doeld in artikel 11 van de Luchtvaartwet, is verleend. c. de inrichting en het onderhoud van luchtroutes en van de verlichting en de beba- kenlng. in verband- met de luchtvaart; d het toezicht op de inrichting en het ge bruik van particuliere radiostations ten be hoeve van de luchtvaart en de zorg voor de uitoefening van den berichtendienst ter ver zekering van de veiligheid en de regelmaat van de luchtvaart; e. de verspreiding van berichten aan lucht varenden; f. de uitgifte, de intrekking en de schor sing van de bewijzen van inschrijving, van luchtvaardigheid en van deugdelijkheid, van luchtvaartulgen en hunne motoren, van de bewyaen van geschiktheid van de leden der bemanning, van de bewyaen van bevoegdheid van particulieren met betrekking tot het toe richt op luchtvaartmateriaal en het verlen gen van den termijn van geldigheid der on derscheiden bewUzen; g. het nemen van maatregelen in verband met het onderzoek naar de oorzaak van on gevallen met luchtvaartvaartuigen h. verdere door onzen minister voornoemd op te dragen werkzaamheden in verband met de luchtvaart. Artikel 3. Het hoofd van den Luchtvaart dienst gedraagt van de Lucht’ voortvloeiende bestuur. tn plsstz van naar teren; dat de Franklin een door lueht; tn plaats van doaTNvater ge- koelden motor heeft; dat Feugot blUkbaar wil concurreeren met Ford en kleine wa gentjes in den handel brengt, die echter altUd nog iets duurder blUven dan de Ford; dat er een aardige dichtkiapbare kampeerwa gen met 4 bedden is te rien van Nederlandsch fabrikaat, bestemd om achter den auto ge koppeld meegevoerd te worden; dat de Lan cia de schokken door oneffenheden van den weg veroorzaakt, op leder wiel afzonderlyk opvangt, wat natuurlyk ten gevolge heeft, dat de wagen veel vaster ligt en dat de grooce Marmon-fabrieken, die zyn ontstaan uit de werkplaatsen van den naar Amerika waarOp de dekking” moest plaats hebben van het tekort in het reserve-fonds voor de eigen pensioenen. Ged. Staten hadden B. en W reeds eenl gen tUd voor de Indiening der begrooting doen weten, dat zU hun goedkeuring aan de I begrooting niet zouden kunnen geven in dien het gemeentebestuur aan zijn methode van dekking vasthield Na een uitvoerige briefwisseling hierover bleven B. en W. hun standpunt handhaven en bU de behandeling van de begrooting in den gemeenteraad heeft deze de houding Amsterdam wM een U.9M.9M aangaan. Officieele opening van twee wztergw len lot droogmaking der Znidorzoe op *9 Frlirwari aji. Ik heb geen auto en ik wil er ook geen hebben <als u arti denken, dat de druiven zuur zyn ga dan uw gangi omdat ik er niets voor voel, om op een kwaden dag als lUk in een neutraal Maandochtendblad te staan, maar dat nkemt niet weg. dat ik automoble- len mooie dingen vind, die ik heel wat liever rie. dan een antiek huurrijtuig met een knoestig paard er voor. AU er dus weer een auto-tentoonatelllng gehouden wordt en het altijd even vriende- lUke R A. I.-bestuur stuurt zyn gewone uit- noodiging aan de kranten, om daags vóór de opening alvast eens een kUkje te komen nemen, ben ik in den regel gaarne van de party. Zoo ook gisteren, toen de vóórberichtlging plaats had van de heden in bet R. A. I» gebouw te Amsterdam geopende twintigste Automobiel-tentoonstelling Dit minister zich i Naamlooze Ven. electrische mat schen Straatweg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 1