ONS BLAD
Van Alles en van Overal
L. FRANKEN BERG» Alkmaar
VOORNAAMSTE NIEUWS
DIT NUMMEFfBESTAAT UIT
VRIJDAG 24 JANUARI 1930
vier
EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 26
DRIE BI AucN
f 40
SYMPATHIEK WOORD
TUINDERSGLAS
R. A. 1.
S. v. d. Veer
DE AFSCHAFFING VAN DE
OPCENTEN OP DEN SUIKER-
ACCIJNS
JOH. LAUWERS
IN
BYRD’S ZUIDPOOLTOCHT
r'
v
I -
Dominee G. H. Kerst ?n
Reserve Legerpredikant
Het lid H. W. Spendel
plotseling overleden
De voetbalwedstrijd
NederlandI tal ië
Kèrrebijn’s Glashand ?l
Het wetsontwerp door de
Eerste Kamer aangenomen
De Rotterdamsche
brandstichter
Officieele opening der twee
gemalen op 16 Februari
Het zevende postvliegtuig
te Boedapest
TRAGISCH STERFGEVAL
DEN LEIDSCHEN RAAD
DE DIEVEN MOESTEN HUN
GARDEROBE AANVULLEN
DE DROOGMAKING VAN
DEN N. W. ZUIDERZEE
POLDER
HET DOODELIJK AUTO-
ONGELUK OP DEN
HAARLEMMERWEG
GEEN PLAATSELIJKE
KEUZE
Een magazijn geplunderd
Barometers Thermometers
PAYGLOP 3
ALK MAAK
I
RAAMLIJSTEN
BRIEFORDNERS-PERFORATEURS
Alle soorten Opbergmappen
De begrooting van Utrecht
niet goedgekeurd
Hulp van Engeland en
Noorwegen ingeroepen
WAT DE LUCHTVAART
DIENST OMVAT
Hier wordt dus uitdrukkelijk de pordr
Wft, ook bij den tegenstander, erkend.
en dat la bet sympathieke In Mac
Donalds getuigenis.
Zouden onze socialisten zich ook niet
tot deze hoogte kunnen opwerken?
Zij noemen Mac Donald zoo gaarne
een nunner voornaamste voormannen
Laten zij dan ook probeeren, hem een
beetje meer na te volgen.
De schuldige veroordeeld
I
Ongeval
Een Kon. besluit
o
HEI KOOPEN VAN
en
1M0
DU.
Opgei
ÓAADMARKl SI
FEL
41»
Aen I ilfcnhM
sterfgeval
in
dreig* tngeakrten te
geldleening
Radiorede van Tardiea
Braning. de voorzitter der Dwitneb»
Barometerstand 9 uur vm.: 780 achteruit.
I WVI
dekking
Bestuur
den Raad en was een seer bekende persoon- voorbeeld
Tot 4 jaar veroordeeld
i
Wordt geteld door Dr. Bauer
F
A
werd een ged enk pen
ei
zal
land, die wel heel sware
▼ervoeren.
gelegen Ceintuur Theater vertoond.
ARTHUR TXBVOORKN.
Een Kon. beoluit betreffende den LaeM-
vaartdienxt.
Naamj Venn.
ALKMAAR
ABONNEMENTENvoor Ateasaar
sa Agowtechappea: per week IS «L;
per kwartaal f US; per peet, per
kwartaal US b« vooruitbetaling.
De nieuwe Cord met aandrijving op de vooras. Door deze constructie ie de vorm van het
chassis sterk beïnvloed, wat weer tea gevolge beeft, dat het geboete uiteriyk van den
auto is veranderd.
Tragisch
raad.
Mi verlies ren 'o
anderen i lager.
Uit een magazijn te Nijmegen is vermist
een Hoeveelheid nieuwe bleeding, bestaande
uit drie jongenswlnterjassen, twee heeren-
Jekkers, twintig kinderpakjes, dertien kln-
derjekkers, zeven damesmantels, vier ktn-
dermantels. zestien heerenwinterjasaen. 39
japonnen. 33 regenjassen en 23 costuums.
Deze goederen zijn vermoedelUk over een
groot tijdvak ontvreemd.
De commissaris van politie te Nijmegen
Verzoekt opsporing vsa de goademn.
Vooralsnog geen invoering van Flaatselghn
Keuze.
..De
Betalingen
De
booger
de eereta pagina. roe» de overige
paginal 6J9
BUBK1A.K .VBAAO KN AANBU89"
MJ vweruttbetalang per
«te» por advertseur van roguta;
tedere regel saewr dJS
IS EEN ZAAK VAN VERTROUWEN
Doet bet daarom bij de
De gemeentebegrooting vm Utrecht veer
1930 niet goedgekeurd door Ged. Staten.
De Eerste Kamer heeft na eenige discus
sie met 36 tegen 8 stemmen aangenomen
het wetsontwerp tot afschaffing van de Ver-
dediglngsbe lasting II en de opcenten van
den suikeraccljns.
De Eerste Kamer beeft met 36—8 vimz
men aangenomen het wetsontwerp tot af
schaffing van de opcenten op den Softeer,
accijns en van de Verdedigingsbelastteg U.
Gisteravond is tUdens de behandeling van
de begrooting in den Leldschen Gemeente
raad het R. K. raadslid, de heer H W Spen-
schakelstaUon
den Minister van
Reijmer officieel in
00 volt schakel- en
L G. E M aan de
is daarom van zoo
gewestelüke electnci-
van hieruit het cen-
d van stroom wordt
frootste dat gebouwd
aantal kabels vanuit,
igen over het gewest
De bekende Rotterdamsche brandstichter,
W. F. K. die ter zake van opzettelijke brand
stichting, vier maai gepleegd, door de Rot-
.erdamsche rechtbank «as veroordeeld tot
vier jaar gevangenisstraf met ter beschikking
stelling van de regeering na het ondergaan
dier straf, is thans door het Haagsche Ge
rechtshof veroordeeld tot gelijke straf, echter
met de bepaling, dat de gevangenisstraf zal
worden ondergaan in een bijzondere gevan
genis.
Naar het .Jlbld." verneemt, zullen de twee
watergemalen van den N. W. Zuiderzeepolder
- den Oever en Medemblik th de eerste
week van Februari worden opgeieverd, waar
na op Maandag 10 Februari met zekere
plechtigheid de officieele opening zal plaats
hebben.
Op het oogenbllk malen de belde installa
ties nog steeds op proef.
jsstation begaf de
kantoren van de
p tot keuring van
aan den Utrecht-
Naar wh vernemen zal dominee G. H
Kersten lid van de Tweede Kamer, binnen
kort benoemd worden tot reserve-legerpred:
kant
zich naar de voorschriften
zaarrwet en van de daaruit
algemeene maatregelen van
en overigens naar de aanwijzingen
van onzen minister voornoemd. Hem worden
ambtenaren toegevoegd.
Artikel 3. HU is bevoegd briefwisseling te
voeren met hoofden van andere diensten en
met buitenlandsche luchtvaartadmlnistratles
Dit besluit wordt geacht in werking te zijn
getreden op 1 Januari 1930.
Kwestie over dekking van een tekort
Naar het „U. Dagblad" verneemt, heeft
het College van Oed. Staten zUn goedkeu
ring onthouden aan de gemeentebegrooting
voor 1930.
Dit besluit was te verwachten. Men weet,
dat er tusschen het gemeentebestuur en het
College van Gedeputeerden een ernstig ver
schil van meening bestond over de wUze.
AU« ■bonoo'.jwi dll Hop .1» laa>»olz> 4» reraekerintevoorwaantar f Oflnfl Levenalaun Kchaca onai» bUtboiu lol werken «k» t TRfl °U onaasal an< f 4EA M> rerltaa raa een hand, t IOC Ml serlie» ren een f Cf] Mi i. break ven
“•tevallrê «nraekerd root wn der -olaende aitkeerinaen WwwW. rerlie» van beide armee. beenen i beide oonrr »öv.“ doodelliken afloop ZbU.- een ener of een ood 1 Zö.“ duim of wiw»inae> wV. been of erna
AAKOIFTE MOEI OP STRAFFE VA.!* VERLIES VAM RECHTEN. GESCHIEDEN L'ITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET O «GEVAL.
De VUfde Kamer der Rechtbank te Am
sterdam heeft uitspraak gedaan in de zaak
van den 31-jartgen vl chrooker. die in den
nacht van 3! Augustus van het vorige jaar.
terwijl hu in beschonken toe tand was. als
bestuurdei “ran een auto uit Zandvoort op
den Haarlemmerweg een aan den kant staan-
den anderen auto had aangereden, waarvan
de eigenaar een nieuwen band omlegde
laatstgenoemde liep zulke ernstige verwon
dingen op. dat hU tengevolge daarvan is be
zweken.
De rechtbank heeft vend, zes maanden
gvanden gevangenis traf opgelegd met ont
zegging van zUn bevoegdheid om een auto te
besturen voor den tijd van een jaar
op ne
worden.
BURKAD: BOF
Tilrtssa: Ateh
Mactte Na. SU
vestiging van de Bank voor Intern,
goedgekeurd door den groetea
raad van het kanton Barel-Stad.
hebben, dat helpt me de doos tn."
En dan is er ook in de afdeeling voor
vrachtauto's nog wel bet een en ander te
zien, wat nieuw is. bijvoorbeeld een reus
achtige wagen voor zware lasten, met vier
uiterst zware wielen op de achteras, maar
het is me niet mogelUk u alle» te vertellen
trouwens, er moet toch nog iets over-
bluven. om als u er been gaat aalt te ont
dekken; bet nieuws voonut al te weten is
ook niet aardig. Daarom laat ik bet hier
maar bU-
Teneinde meer bekendheid te geven aai
het opgewekte motorleven' in Nederland
heeft de K.N.M.V. een film laten vervaar
digen. die een belangwekkend beeld geeft
van enkele der vele motor-gebeurtenissen
uit bet afgeloopen jaar. Deae film, die de
moeite van het bezichtigen overwaard is,
wordt eiken dag na sluiting der middag-
tentoonstelilng in het vlak bU het RA.I.-
geb~«w
snelheden
gereden, registreert, zoodat steeds. bU ven
ongeval b.v., is uit te maken, hoe hard de
wagen op dat oogenbllk heeft gereden.
..Dank je lekker," hoorde Sc naast mU
iemand zeggen. ..zoo'n ding moet ik niet
ge^mlgreerden Zaanschen molenaar Jacob
NoornUL zich in tegenstelling met vele an
deren nog altijd beperkt tot de meer
op luxe berekende wagens.
Nog iets is mU opgevallen. n.L dat de
Duitsche automobiel-Industrie weer meer
komt opzetten dan we sedert den oorlog van
haar gewend zUn Brennabor, Opel enz
en dat, in navolging van Amerika ook de
onde.deelen een steeds grootere plaats op
de tentoonstelling gaan innemen. Ik zag er
ten aardig machientje, dat. op een auto aan-
De houding van Philips
In een onderhoud, dat ..Het Volk” had
met den beer Waterman van de Phllips-
dlrectie, naar aanleiding van de Maandsy
gevallen beslissing in den Bond van Radio-
handelaren, zeide deze, dat thans alle com
promis is komen te vervallen. Philips denkt
er niet aan met het nieuwe bestuur of met
den oppositloneelen Bond van Radio-onder-
nemers weer te gaan onderhandelen. „Wij
staan nu weer geheel vrU tegenover ei»-—
en Eindhoven wil nu slechts met individueels
Ucentie-overeenkomsteo »f-
Llcht op. De lantaarns moeten morgea
worden opgestoken om: 4 uur 48 mln.
De .Sportkroniek" meldt, dut de wedstrüo
NederlandItalië, welke 6 April as. in het
Olympisch Stadion te Amsterdam wordt ge
speeld. geleid zal worden door den hier te
lande welbekenden Dultschen arbiter dr handelaren
Bauer. sluiten."
Dr. 1
Centrum RUksdagfructie. zet i(in standpuut
uiteen over de binnen- en buiteniaadeehu
politiek.
De Byrd-expeditie
worden.
I verbiedend
del, midden in een redevoering, plotseling
doodgebleven.
De heer Spendel. die geboren werd op 33
December 1866, had sedert 1933 zitting in
oen Kasui en was een zeer oeaenae persoon-
tUkheid" in het plaatselUk Katholieke ver-
eenigingsleven. 1
ZUn opvolger op de R. K. lijst is het oud-
raadslid. de heer E. J. Coster.
'-**o —soa UVU BVU1VV11VVI OUU I1VV1V IIVUUKI5 I
gebracht, op een papieren schUf steeds de van B. en W. goedgekeurd en de door het
gedurende de laatste vUf K M Dagelüksch Bestuur aangegeven
J ------ aanvaard.
Naar het U. D. verder verneemt, zullen
B. en W. den Raad thans voorstellen van
de beslissing van Ged. Staten bU de Kroon
in beroep te gaan.
De ..Monte Cervantes" in de straat vaa
Mayellaen >p de rotsen geloopen. De posen
tiers In veiligheid. Het sehip sou In geruar
verkeeren.
„Hoewel ik er zeker van ben. dat er over-
eenstemming zal worden bereikt zou ik al
mijn toehoorders toch willen waarschuwen,
dat er tal van moellUkheden zUn. De kwestie
is; Hoever kunnen we allen samengaan?
Sommigen onzer zUn geneigd verder te gaan
dan anderen in bepaalde rich.ingen maar niet
zoover in andere. Sommigen onzer doen
voorstellen tot verminderingen, die ande
ren niet schikken en dezen doen op hun
beurt voorstellen die eveneens vervol pen
worden. Het is geen tegenzin, het la een
probleem van aanpassing."
het niet, want ook de SpUker-fabnek waar
ik bet snoeven over had. heeft ons dit twin
tig jaar geleden al laten zien. Maar in elk
geval Is de Cord de eenige auto, die op het
oogenbllk aandrjving op de voor-as heeft
Er zUn onmiskenbaar voordeelen aan deze
constructie verbondende wagen ligt vaster
op den weg en de chassis kan. doordat alles
achteras wegvalt, lager gebouwd
maar daartegenover staat, dunkt
mij. dat de wagen bU een eventueel* aaruti
ding in zUn .Adele deelen veel kwetsbaar
der is en ook. doordat voor den voorbouw
zooveel ruimte noodig is. de carrossabele
lengte van het chassis kleiner wordt.
BQ zoon eerste bezoek aan «en tentoon
stelling zie je natuurlijk niet dadelUk alles,
en ik zal dan ook niet beweren, dat er niet
meer nieuwtjes te zien rijn, dan ik hier
noem. Ik kan alleen zeggen, dat ik nog ge
zien heb dat de carburateur van den motor
van de nieuwe Crysler naar beneden werkt.
Zooalz gebndkeUJk. gaf de voerrittur der
R. A I de heer Leonard Lang, bU die Jt-
legenbeld een korte beschouwing over de ten
toonstelling. die uit den aard der zaak dit
maal meer gebaseerd was op de economische
positie van het motorrijtuig dan op de tech
nische snufjes en nieuwe modellen. Uit wat
de heer Lang vertelde en uit wat hU boven
dien nog in een kort resume had op schrift
gebracht, bleek wel. dat de ontwikkeling van
het automobilisme in Nederland er niet slecht
voor staat; sedert 1923 is de Import err
dus ook de verkoop buitengewoon sterk
gestegen. Van 5400 wagens in 1923 steeg de
import regelmatig, met een kleine inzinking
van 1936 op 1937 tot 31500 in 1939; vooral tn
dit laatste jaar was de stUglng geweldig. Met
de motorrijwielen is het anders gesteld. Daar
ziet men een constanten val van 5600 in 1923
mte een klein* opleving in 1926. tot 3600 in
1928 waarop een plotselinge stijging tot bUna
5000 in 1929 volgde, toen ook de motorrijwie
len. voor het eerst na vele jaren. weer aan
de R. Ai I.-tentoonstelllng deelnamen.
Maartoch loopt er in ons economisch
toch gezond Nederland nog maar één auto
mobiel op de 90 Inwoners, wat. in verhouding
tot de ons omringende landen, niet veel is
Immers in Engeland is dit 1 op 32 in Frank
rijk 1 op 37 en in België 1 op 70. Om dus
gelhk te komen met Engeland bijvoorbeeld
zouden er drie maal zooveel auto's on onze
wegen moeten rilden, als tegenwoordig
het Maandagochtendblad, waar ik zoo bang
voor ben mag teven dien t«d wel met een
naar b’adri'den meer uitkomen!
Het is echter niet te ontkennen, dat de
automobiel heeft beweren een noodzaken Ik
vervcv-mirtdel te z*»n. dat door de besnarlng
aan t**d en geld, die hij geeft niet meer te
verdringen is. Ook blUkt on deze tentoonstel
ling. al zhn er dan ook nog wel wagens te
rien van 17000 gulden en misschien nog wel
duurdere, dat over het algemeen het luxe
karakter meer en m*er on den achtergrond
j is gekomen wat voor den handel zeker een
ver-ch”n<el is. daar het er on
dat men den auto koont niet uit
weelde maar omdat men hem nnodlg heeft
de schommelingen in den verkoon zullen
daardoor, ook al neemt de koonkracht. bil-
'1 tengevolge van beurscrisis, af
minder groot ziin. En daar de automobiel-
fabrikanten practisch niet rnee< pnoduceeren
dan zU kunnen afzetten, bestaat nerven»
overnroductie van eentven omvang waardoor
Geforceerde verkoonen voorkomen worden en
de toeMand van de markt goed blUft.
Na deze beschouwingen wilt u natuurliik
ook wat van de tentoonstelling zelf verne
men. Ik mag nu zeker wel veronderstellen
«tat iedereen wel eens een bezoek aan de
R A I. gebracht heeft, dat iedereen dus
wel weet, hoe groot het er is en hoe vol
Welnu, ditmaal is het er nog neen, dat
gaat niet grooter kon het reusachtige ge
bouw niet gemaakt worden zoodat er zelfs
%«nvragen om ruimte moesten worden afge
weven maar voller staat het er wel RH aan
rif staan er de wagens, door elkaar de dure
en de goedkoooe de nieuwere en de reeds
bekende oudere modellen, zoodat iedereen
die er over denkt, om zich een auto aan te
-chaffen er kan vinden, wat met ziin beurs
of met ziin smaak overeenstemt. Maar als
a’tHd ritn het ook nu weer uitsluitend bui
tenlandsche automobielmerken. die we te zien
kri’ven omdat er helaas geen Nederlandsche
automobiel-fndnstrie meer bestaat, sedert de
Snllker-fabriek die zulke mooie wagens
maakte misschien wel juist dóórdat de wa
ven» zoo moot dus duur, waren, er het btjltj»
bli heeft moeten neerleggen En. zooa’s dat
on de vorige tentoonstelling ook reeds het
geval was zHn ook de mo*or-ri’wielen weer
voed vertegenwoordigd en d44«onder treffen
we tenminste ook Nederlandsche merken aan
Zooala ook de voorzitter reeds in ziin
resumé gezevd had ziin er niet veel nieuw
tjes op de tentoonstelling te zien De nieu
we Ccrd-auto bijvoorbeeld, die de geheele
aandrijving op de voor-as heeft overge-
j bracht, mag daarmee iets anders «rven dan
llot doc too gehrulkeWk was, Mb nieuw* te
Het zevende postvliegtuig op de retour
vlucht. de PH.-AE.O., is gisteren cm 9JB
uur uit Constantlnopel vertrokken en te
15.10 uur te Boedapest aangekomen.
Dr. Baaer s*J den voetbalwedstrijd Nd*
derland—Italië. 6 April u. lelden.
Reuter meldt uit Londen dd. gisteren:
De Amerikaansche regcering beeft tele
grafisch de bemiddeling Ingeroepen van de
Engelsche en de Noorache regeeringen op
dat de Brltsche en de Noorsche vaartuigen,
welke voor de walvischvangst in de Poolzee
zijn, hulp zullen verleenen aan schout-bU-
nacht Byrd in de Roas-zee. waar abnormaal
slechte ijstoestanden hem dreigen in te slui
ten.
Indien de expeditie niet tüdig bevrUd
wordt, vreest men. dat de toestand zorgwek
kend zal worden, aangezien de voedselvoor
raad beperkt is.
Vooralsnog geen invoering
De Minister van Arbeid. Handel en NUver-
heid heeft thans de door ons reeds eenlgen
tUd geleden aangekondlgde nota van wUzl-
ging Ingediend op het ontwerp-Drankwet.
Het voorstel tot invoering van plaataelUke
keuze bU stemming van de burgers neemt hij
terug. Zoodanig voorstel, zegt de Minister,
ware tn elk geval beter bU afzonderlUk wet-
ontwerp te doen. Inmiddels is hü vooralsnog
niet bereid daartoe over te gaan.
Voorts wordt ingetrokken het verbod tot
verkoop van wijn en bier in gesloten flez-
schea in winkels zonder drankvergurming
WU men de zoclaal-demokralen hier
te lande gelooven, dan zijn zij en zU
alléén de ware haten van den "«orlog. i
de ware bewerken van den vrede.
Gaarne paradeeren zjj ais de pala
dijnen voor ontwapening, en reeds heb
ben lij t in geachreven en gesproken
voord verkondigd
Wanneer eenmaal weer de vrede op
aarde zat komen, dan zal dit te danken
■Un aan het socialisme!
Tegelijkertijd pleegt men alle niet-
■oclalisten. vooral de „kapitalisten.” ais
onruststokers en oorlogsstichlén voor te
atollen.
Ook in dit opzicht betoont de Engel-
ache Labour-premier, de heer MacDo
nald. zich echter geen socialist in vas-
teiandschen zin.
Blijkens een gisteren door hem uit
gesproken radiorede beschouwt hij zijn
nlet-sociallstische mede-staatslleden met
geheel andere oogen dan de socialisten
ten onzent het hun medeburgers doëh;
MacDonald zegt niet: „wij socialisten,
en wjj alleen, zullen aan de wereld den'
vrede brengen; van alle anderen hebben
wij geen heil te verwachten; heb dank,
o Heer, dat wij niet zijn als die ande
ren, kapitalisten. oorlogsverwekkers.
moordenaars of machtelooze slappelin
gen. wien oorlog of vrede weinig of niet
ter harte gaan
ZOO spreekt MacDonald niet.
Integendeel, nederig erkent hij. dat
de vermindering van bewapening ter
wee een uiterst moeilijk vra-gstuk is. en
sprekende over de Vlootconferentie zegt
Ml:
BU het leggen van buizen aan het pomp
station in de Provinciale Duinen onder Cas-
tricum geraakte de 25-jarige fitter Oly.
aonende te Haarlem, bekneld tusschen zware
waterleid-ngbuizen met het noodlottig ge
volg, dat hU een dUbeen brak. Dr. Snyders
verleende de eerste hulp, waarna de onge
lukkige naar het St. Elisabeth's Gasthuis te
Haarlem werd vervoerd, waar hU ter ver
pleging te opgenooMn.
KotterdamM-be brandstichter
beroep U»t 4 jaar revangeniaBtraf
veroordeeld.
Verschenen is een Kon besluit van den
volgenden tnhoud:
Artikel 1. De luchtv ast omvat:
a. bet bUhouden v».. net Register van
ingeschreven luchtvaartuigen als bedoeld in
artikel 13 van de Luchtvaartwet;
b. het toezicht op de veilige uitoefening
▼an de luchtvaart en in verband daarmede
op de geschiktheid van luchtvaartpersoneel.
op de luchtvaardigheid van luchtvaartuigen,
op de inrichting en uitrusting van lucht
vaartterreinen. voor zoover dienstbaar aan
het algemeene luchtverkeer of aan de bur-
lerlUke luchtvaart en op de nakoming van
de voorwaarden, ge teld aan ondernemingen,
waaraan concessie of vergunning tot de uit
oefening van een luchtvaartbedrijf, als be
doeld in artikel 11 van de Luchtvaartwet, is
verleend.
c. de inrichting en het onderhoud van
luchtroutes en van de verlichting en de beba-
kenlng. in verband- met de luchtvaart;
d het toezicht op de inrichting en het ge
bruik van particuliere radiostations ten be
hoeve van de luchtvaart en de zorg voor de
uitoefening van den berichtendienst ter ver
zekering van de veiligheid en de regelmaat
van de luchtvaart;
e. de verspreiding van berichten aan lucht
varenden;
f. de uitgifte, de intrekking en de schor
sing van de bewijzen van inschrijving, van
luchtvaardigheid en van deugdelijkheid, van
luchtvaartulgen en hunne motoren, van de
bewyaen van geschiktheid van de leden der
bemanning, van de bewyaen van bevoegdheid
van particulieren met betrekking tot het toe
richt op luchtvaartmateriaal en het verlen
gen van den termijn van geldigheid der on
derscheiden bewUzen;
g. het nemen van maatregelen in verband
met het onderzoek naar de oorzaak van on
gevallen met luchtvaartvaartuigen
h. verdere door onzen minister voornoemd
op te dragen werkzaamheden in verband met
de luchtvaart.
Artikel 3. Het hoofd van den Luchtvaart
dienst gedraagt
van de Lucht’
voortvloeiende
bestuur.
tn plsstz van naar teren; dat de Franklin
een door lueht; tn plaats van doaTNvater ge-
koelden motor heeft; dat Feugot blUkbaar
wil concurreeren met Ford en kleine wa
gentjes in den handel brengt, die echter
altUd nog iets duurder blUven dan de Ford;
dat er een aardige dichtkiapbare kampeerwa
gen met 4 bedden is te rien van Nederlandsch
fabrikaat, bestemd om achter den auto ge
koppeld meegevoerd te worden; dat de Lan
cia de schokken door oneffenheden van den
weg veroorzaakt, op leder wiel afzonderlyk
opvangt, wat natuurlyk ten gevolge heeft,
dat de wagen veel vaster ligt en dat de
grooce Marmon-fabrieken, die zyn ontstaan
uit de werkplaatsen van den naar Amerika waarOp de dekking” moest plaats hebben van
het tekort in het reserve-fonds voor de eigen
pensioenen.
Ged. Staten hadden B. en W reeds eenl
gen tUd voor de Indiening der begrooting
doen weten, dat zU hun goedkeuring aan de
I begrooting niet zouden kunnen geven in
dien het gemeentebestuur aan zijn methode
van dekking vasthield
Na een uitvoerige briefwisseling hierover
bleven B. en W. hun standpunt handhaven
en bU de behandeling van de begrooting in
den gemeenteraad heeft deze de houding
Amsterdam wM een
U.9M.9M aangaan.
Officieele opening van twee wztergw
len lot droogmaking der Znidorzoe op *9
Frlirwari aji.
Ik heb geen auto en ik wil er ook geen
hebben <als u arti denken, dat de druiven
zuur zyn ga dan uw gangi omdat ik er niets
voor voel, om op een kwaden dag als lUk
in een neutraal Maandochtendblad te staan,
maar dat nkemt niet weg. dat ik automoble-
len mooie dingen vind, die ik heel wat liever
rie. dan een antiek huurrijtuig met een
knoestig paard er voor.
AU er dus weer een auto-tentoonatelllng
gehouden wordt en het altijd even vriende-
lUke R A. I.-bestuur stuurt zyn gewone uit-
noodiging aan de kranten, om daags vóór
de opening alvast eens een kUkje te komen
nemen, ben ik in den regel gaarne van de
party.
Zoo ook gisteren, toen de vóórberichtlging
plaats had van de heden in bet R. A. I»
gebouw te Amsterdam geopende twintigste
Automobiel-tentoonstelling
Dit
minister zich i
Naamlooze Ven.
electrische mat
schen Straatweg.