Binnenlandsch Nieuws Luchtverkeer T DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE BLADZIJDE 1 VIERDE BLAD ZATERDAG 25 JANUARI 1930 VERKEER EN POSTERIJEN Een nieuw record KUNST EN KENNIS GEMENGD NI S SOCIAAL LEVEN UIT ONZE OOST De rubbercultuur LAGER ONDERWIJS buitenland I De ex-»choonheid»l<oningin beleedigd? De tweede Maasbrug te Maastricht Minister Reymer bezoekt het IJsselgebied Centraal-Bureau der hotels E. M. S. Het vliegongeval aan de Fransche kust Ned. R. K. Bond van Schoenwinkeliers DE MISLUKTE PROEF TOT HET „MAKEN” VAN REGEN DE OPGRAVINGEN - IN UTRECHT Jto’hrt Hü4ttea der le eeuw ksaasu ds s«r- gingen gepaard mét donderend geraas. Een griezelige vondst Ontploffing in een springstoffenfabriek Een étappenvlucht Zuid Amerika De terugkeer van het zevende vliegtuig uit Indië De verduisteringen bij Calvé De vermiste aviateurs Nielson en Borland De geldleening van Amsterdam Verontrustende werking van de „Krakatau” De ontdekte Romeinsche nederzetting DE BYRD-EXPEDITIE l Het droogleggen der Zuiderzee Moeilijkheden Frul besluit van de eerste aerie vlvchten I Misinkt door de wi den Apeldoomschenweg naar gens over Nog een IQk gevonden veeshuls. f De onderzoekingen naar ben bemoeilijkt folders lullen door de AN V V worden aan naar Een onderhoud met Tepas en Weber. oouw. acht prol. Vollgraii van de grootste vergezelden. maar wel degelijk wijst op een «rMVtsrtvter ir» Kot ruanfcmm van on« en fournituren. ban S3 «aaavsMsw. A*W a wwav^m.aa^u v» V»A «VAX I uit den krater geslingerd. De uitbarstingen In het Eem„kanaal te Woltersum Is giste ren dravende gevonden een rechterbeen van een menschelUk lichaam. een van het Zoodra gden dragen. aangenomen, aldus de noogleeraar. 1S3. Trtjn droomde van den grooten kaaiman. Jan Klaasen van de poppenkast. Duim, dat de wilden hem stoofden met t hout van den gebroken mast. Piero droomde, dat H int‘e Driepoot hem voortsleepte aan h koord. Toen werden ze eensklaps wakker, *n hevig brommen werd gehoord ste invallen der Franken voor, die tot diep in Europa zijn doorgedrongen. Het is daar om uit historisch oogpunt van zooveel ge wicht te weten dat de Romelnsche heer schappij in dese Jaren nog een zoodanlgen invloed beeft gehad, dat zU een tegenwicht kon vormen tegen de nieuwe overheerachers het aantal bevoegde en onbevoegde leer krachten heeft hij echter een overzicht doen samenstellen. Dit is ter grftfle neergelegd. De moeilijkheden Het ..Hbd schrott nog: Het gaat spannen aan de Roos-zee Het verzoek door de Amerlkaansche re- De beide Bollviaansche vliegers, kapitein was. ~Wel kreeg men kort na het uit- Luizagu en kapitein Horaclc Vacquez. zijn Vrijdagmiddag tegen 12 uur. vergezeld door den Junkervlieger Kneer. voor een étappen vlucht naar Zuld-Amerlka vertrokken. De eerste étappe gaat tot Parijs. De ex-schoonheidskoningln. mej. Emmy Zuster is boos, aldus meldt de .nieuwsbron Zij voelt zich door de commentaren, in verschillende bladen op haar onttroning ge- aangetast in haar eer en goeden BU VETZUCHT, jicht en diabetes verbetert het natuurlijke „Frans-Joaef~-bitterwater de maag- er darmfunctie en bevordert de spijs vertering op blijvende wijze. Onderzoe kers op bet gebied der stofwisselingsziekten verklaren met ’t „Franz-Joeer*-water schit terende resultaten te hebben bereikt. 184. Wat zü toen zagen, deed hen schrikken. Een groot gevaarte kwam naderbij. Het loeide, wierp wolken rook uit. Het ging hen rakelings voorbij. Angstig keken zij naar ’t monster, tot Jan zei ..Het is een boot." Verwonderd riep toen TrUitje- ..Orutemijntje, die is groot." Zeer waarschijnlijk is het afkiwmdig vaa het stoffelijk overschot van mejuffrouw Jno- per, die bij de ramp bij de Bonte Brug ld Groningen is omgekomen. Van het omgekomen éénjarig kindje beert men nog niets gevonden. r. Volgens ..Het Volkhegft in de Spring stoffenfabriek te Muiden een hevige ontplof fing plaats gehad. De fabrieksbrand weer was spoedig in actie, doch t vuur greep zoo snel om zich heen, dat niets kon worden uB- gericht en het gebouw een prooi der viam- men werd. Het personeel is er goed af gekomen, daar het juist de fabriek had verlaten. De ontplof fing ging gepaard met drie schokken en een rorsen gloed, die tot ver in den omtrek wer den waargenomen, en velen brachten Toen gistermiddag te ruim 20 minuten na vier de PH.-A.EO den bodem van Schip hol raakte en voor het stationsgebouw stop te. was daarmee de 1ste serie poetvluchten naar Ned.-Indlè. bestaande uit zeven vluch ten en zes retourvluchten, volbracht. Voor- loopig zullen, zooais men weet, de poat- vluchten gestaakt moeten worden, aange zien de Engelsche autoriteiten bezwaar ma ken tegen het gebruiken van ü- De regeertng bereid tot deelneming. In hare memorie van antwoord op het afdeellngsverslag van den Volksraad over de algemcene beschouwingen verklaart de regeerlng, dat zjj in beginsel bereid is mede te doen aan een eventueele beperking van de rubberopbrengst met bet doel om tot betere prijzen te komen, mits de beperking gebaseerd Is op een vrijwillige medewerking en indien er een zuiver particulier karakter gegeven wordt. Indertijd is melding gemaakt van dc ver duisteringen te W «renen gepleegd door dr M den vertegenwoordiger voor Oostenrijk van de Calvé-fabrieken te Delft. Thans wo-dt ons uit Weenen bericht, dat de rechtbank dr. M. tot twee jaren gevange nisstraf heeft veroordeeld deze houding ook moge schijnen M a.w de zeggenschap van Waterstaat over den polder, steeds als vanzelfsprekend aangeno men, hangt nog in de lucht. Slechts is te hopen, dat de ministerraad, aan wlen In deze de definitieve beslissing Is. méér zin voor werkelijkheid en logica moge bezitten! Vertragend en vertroebelend werkt zulk een ..toestand", zulk een onverwachte wending, toch in elk geval. Jaarvergadering en Schoenmakersvak, tentoonstelling De Ned. R. K. Bond van Schoenwinkeliers en Schoenmakerspatroons Vereeniglngen zal uitsluitend een militair karakter heeft ge- dit jaar zijn jaarvergadering en vaktentoon- zooals tot voor kort algemeen werd stelling te Helmond houden In een deze week gehouden vergadering werpen den Indruk, dat de nevel ter hoogte van IJmulden tets minder werd en geheel optrok, terwijl het scheen, alsof hij zich bf- noorocn het Noordzee-kanaal verdichtte, maar zekerheid daaromtrent en of. Indien deze waarneming juist was. doze een gevolg was van de proefneming, kon niet woiden vastgesteld. D- heer Veraart is echter vastbesloten om in de komende week onder geschikte om standigheden de proef te herhalen, aange zien de proef niet berekend is op de omstan digheden. waaronder zij heden plaats vond. in Weenen -1 de Britsch- Indlachê vliegvelden door de Ncderlandsche vliegtuigen, de propellers stil de i Het Centraal-bureau der Hotels EMS te Schevenlngen zendt ons haar nieuwe re- c'ame-ultgaven voor 1930. In de eerste plaats een z g Hotelfo'der. Deze folder is verschenen in de Fransche en f len komen flink vooruit1 Klein de Engelsche taal. De vier omslagen zijn ont- 1 schijnt thans niet ver meer." worpen door Ir. L. Kalff (verbonden aan de Philips Fabrieken te Eindhoven De be doeling van den vierdeeligen omslag is. dat hoe men dezen folder ook aanvat, steeds zat Verder commentaar op deze aangelegen- men een keurig plaatje op de buitenzijde held achten wU overbodig rien met de aanduiding Schevenlngen boven-, gtetlng En<pland en Noorwe- gen. geschiedde zooais men weet naar aanleiding van draadlooze telegrammen van I Byrd Daarin werd gemeld, dat de hulp- Het bestuur van de R. K Middenstands- vereenlglng te Helmond zal zijn medewer- lelaars. die de Rppieinsche legioenen steeds king verleenen. vergezelden. maar wel degelijk wijst op een i De volgende week aal met de voorberel- langdurige vestiging in het centrum van ons dende werkzaamheden worden begonnen. land. I Het ligt in de bedoeling een beperkt aan- ln deze meenlng is men versterkt door de tal stands te verhuren voor leder, machines vondst van een mlddeleeuwsch graf. Derge lijke graven zijn meestal niet uit één stuk ge bouwd en voor de vervaardiging van bedoel den sarcophaag heeft men dan ook gebiulk Ia verband met de benoeming van drietal adviseurs voor de inpoldering de drooggelegde Zuiderzee schrijft ^Hbd" Uit dezen gang van zaken valt dus at te lelden, dat de regeerlng zeer terecht at bet grootste risico der moeilijke In cultuurbrenging door den staat wil doen dragen en eerst daarna volgens welke be ginselen dan ook de gronden aan den landbouw wil uitgeven. Wij zelden, dat de minister van Water staat voornemens is. dezen weg te volgen, want.... er zitten eenlge haken en oogen aan vast. In de eerste plaats Is op de rUks- begrootlng-1930- geen cent aangevraagd voor de In cultuurbrenging der gronden, die In September of October droog zullen vallen. Daarom zal thans het middel van indiening eener suppJetolre begrootlng ter hand moe- tan worden genomen en eerst als dese door i belde Kamers zal zijn goedgekeurd, kan van een instelling van genoemde polder- dlrectle sprake zijn. Doch de minister heeft bereids den drie heeren verzocht, hem een concept-begroeting voor dit werk voor 1930 cp te maken. Maar er Is nóg een bezwaar, en wel van ■eer bijzonderen aard en dat vóór alles op gelost moet wordenWanneer de Wle- ringermeer nX droog zal zijn gevallen. Is ■Ij een domein en ressorteert uit dien hoof de onder het departement van Financiën, evenals Indertijd de Andljker en Balgzand- ■che proefpolders. die echter „voetstoots", sooals logisch is, door dit departement wer den overgedragen aan Waterstaat. Ditmaal achter, nu bet den 30 000 bunder grooten Wleringermeerpolder betreft, schijnt Finan ciën tot een herhaling van zulk een logische concessie niet bereid te zijn, hoé zonderling Ondanks den spoed, waarmede de vliegers hun familiekring wilden opzoeken, waren zij toch nog wel even bereid, om de pers Iets te vertellen omtrent het verloop van hun reis „Wij hebben den geheelen terugweg schit terend weer gehad", vertelde Tepas. .HU Boedapest kwamen wij terecht in den Euro- peeschen mist, die de laatste dagen boven half Europa heeft gehangen. Wij zijn toen doorgevlogen tot Bronswijk, waar wij iets ge daald zijn en goed zicht hadden tot Han nover. waar we vanmiddag aan oen grond zijn gegaan ooi benzine in te nemen en te informeeren naar de weertgetteldhoa boven Holland. Deze ileek uitstekend te zijn.’ Over de medewerking, die de vliegers van de zijde der plaatselijke Engelsche autoriteiten had den ondervonden, had Tepas mets dan lof Overal was men hen met de meeste wel willendheid behulpzaam geweest en de vlie gers waren oa. een avond de gast van den Gouverneur xan Jodphur. De Engelsche autoriteiten, met wie Tepas jesproken had. kenden dan ook niet geloo- ven, dat men van Engelsche zijde de Hol- landsche vluchten ook maar eenigermate zou willen tegenwerken. Integendeel was men tot alle medewerking bereid Dit geeft hoop voor Nadat bet gedurende twee dagen té mistig was geweest om van den gemeentelijken ha venmeester van het vliegveld Schiphol ver lof te kunnen krijgen, om met een vliegtuig op te stijgen, was gistermorgen het zicht do delijk vrij en scheen de zon weer uit een helderen, blauwen hemel. De proeven om door het uitstrooien van sterk onderkoelde nadeeltjes op de wolkam deze tot condensatie te brengen en daar door regen te verwekken, die de heer A. Veraart uit Rijswijk tengevolge van bet on gunstige weer reeds twee dagen had moeteB uitstellen, zouden eindelijk -voortgang vin den Schiphol leverde het bekende schouwspel van vertier en drukte Vliegtuigen vertrok ken en vlogen aan en vele militaire vliegers hadden van het mooie weer gebruik gemaakt car. met bun kist van Soesterberg even naar de Amsterdamsche luchthaven een kopje koffie te komen drinken. En tusschen heS beweeg van menschen en toestellen waren op het platvorm nabij de drie toestellen, dia dc beer Veraart gecharteerd had. eenlge ar beiders bezig het onderkoelde tja fijn te stampen en in zakken in twee van de dris vliegtuigen te laden. Het was ruim twee uur, to-r. men hiermede gereed was. Inmiddels was de lucht, die gedurende da ochtenduren eenlge bewolking had getoond, geheel opgekleard. en daarmede ontstond een nieuwe moeilijkheid De beer Veraart verklaarde nJ., dat rijn proef alleen kan slagen, indien het op zeer lage temperatuur gebrachte ijs gestrot M wordt op een vrij dichte wolk, die reeds m ver gevorderden staat van condensate ver keert. Nu het ijs eenmaal was ingeladen ion het, tr.dlen de proei nu niet door ging, ze ker bedorven zun om het bij een volgende gelegenheid te kunnen gebruiken, en toen dan ook werd medegedeeld, dat er in da richting van de Noordzeekust eenlge bewol king viel waar te nemen, gaf de beer Veraart bevel om te starten. De heer Veraart zelf had met eenlge hel pers plaats genomen in het door den plloöé Wierrma bestuurde twee motorige Fokker- vilegtulg P. H_—A. E H.. waarin de grootste hoeveelheid ijs was geladen, terwijl het ove rige ijs werd geladen in de door Parmentier bestuurde P. H.A. D N. Een derde, door Veenendaal bestuurd toa- rf» nari pn den In de gelegenheid, het experiment uit de lucht te volgen - Eenlge op Schiphol aanwezige personen, onder wie Prof. Keesom uit Leiden, hadden zich naar» Zandvoort begeven, teneinde van den beganen grond het resultaat der proef nemingen gade te slaan. Hooger en booger stijgend vlogen de drie vliegtuigen in de richting van IJmulden, en toen de kust bereikt werd, bevonden sU zich op een hoogte van ongeveer 3000 M. Niettemin was er van bewolking nog geen sprake. Wel leek het, alsof In het Zuiden eenlge wolkenbanden lagen, doch spoedig bleek, dat dit gezichtsbedrog was, aangezien het zicht in de verte eenlgszins heiig begon te worden. En voorzoover men in Noorde lijke richting vrij ver uit de kust wolken zag. lagen deze te hoog dan dat de machines er boven uit zouden kunnen komen. En omdat tenslotte de voorraad ijs na terugkeer op Schiphol toch niet meer voor een volgende proefneming te gebruiken zou zijn, beslpot de heer Veraart om éan een hoogte van 3000 meter de ijskorrels dan maar boven Zand voort uit te strooien Als wit uitlaatgas stoof het ijspoeder weg. en spoedig waren de twea toestellen van hun koelen last bevrijd. Nog werd de hoop gekoesterd, dat bet uit gestrooide ijs eenlgen invloed zou hebben op den zeer dichten nevel die boven bet land- schap hing, alhoewel zulks zeer onwaarschijn- Het vinden der overblijfselen van dit ge- i werd daartoe definitief besloten. Einde Juni aal jaarvergadering beteekems voor de oudste geschiedenis van tentoonstelling plaats hebben. Utrecht, omdat net niet tot verblijf kan hebben gediend van marketensters en zoe- schepen ulterlUk den Sen Februari in de na bijheid moeten zyn. Binnen veertien dagen 1 zouden alle deelnemers van de expeditie moeten zün afgehaald, daar er anders ge vaar zou oestaan. dat men de expeditie niet meer zaï kunnen bereiken. Er blijkt thans, dat de expeditie wat den voorraad levensmiddelen betreft, slechts was toegerust voor één jjtar. zoodat een overwin tering haar noodlottig zou kunnen woajien. Dit alles Is zeker opmerkelijk. Men had van deze Amertkaansche expeditie zoo den tndruk gekregen, dat letterlijk In alles was voorzien. Het Is dan ook nauwelijks te den ken. dat een tweede overwintering de expe ditie reddeloos verloren zou doen gaan en *i) hebben er alleszins vertrouwen op. dat Byrd zich door de moeilijkheden heen zal slaan. HU schijnt ons een man toe als Shackleton er een was. die bU de mislukte Zuidpool-dóórsteek in 1914 allen, die aan de Weddell-zee en aan de Ross-zee onder zijn leiding aan die onderneming deelnamen, met ongelooflijke energie, eiken tegenspoed ten spijt, weer behouden thuis brach. Byrd heeft Immers ook al eens eenlgen van zfjn mannen uit den nood gered door ae In een vliegtuig te halen toen hun eigen vlieg tuig het had afgelegd en ze, ver van de basis verwijderd, van Byrd s hulp afhankelUk wa ren. Dank zij de draadlooze teiegrafle kan men echter thans nog trachten de expeditie met schepen af te halen; schepen, die beter dan de „City of New York” door het pakijs kun nen breken De Brltsche en de Noorsche re geerlng hbben toegeaegd alles te rollen doen wat mogelUk was. Er is nog allerminst reden de hoop te ver liezen I zien met de aanduiding Schevenlngen boven- aan. Deze folder is gedrukt bU de firma Spin Zonen te Amsterdam 1 Voorts vraagt'het bureau aandacht voor den Foeter van Schevenlngen. eveneens een ontwerp van Ir. L. Kalff De Haagsche firma Mouton Co verzorgde de typografische uitvoering Deze poster werd uitgegeven in de Duitsche en Engelsche taal De systemattsche verspreiding van dit re clame-materiaal in het buitenland Is dezer dagen begonnen. terwUl tevens de A N V V. overging tot het verspreiden van een her druk van den kg. kleinen gids van de bad geven, naam Ook het feit, dat de nieuwe •choonheida- koningln minder mooi is dan styielf. kan haar heur boosheid niet doen vergeten Dies zon zU op wraakZU zou die nie tige dienaren van de Koningin der aarde wel eens mores leerenLang dacht 1U er over na. tot zU eindelijk een idee kreegZU zou een schadevergoedingsactie instellen! Gistermorgen heeft zU zich daarom in ver binding gesteld met den rechtskundige J J. J. Ketman Jr aan wlen zU opdracht gaf deze procedure voor haar te behandelen. De heer Kettman heeft, naar aan de Jtes - bode" wordt medegedeeld, zulks aanvaard. Majesteitsschennis wordt in den regel ■streng gestraft. Wie weet wat voor ijselUke dingen mej. Kus ter het publiek nog zal la ten beleven Een minder arrogant-optreden had ons, na al bet gebeurde, sympathieker geleken! Een kwestie van smaak. Nlewwe braggen ever R(jn en IJaeeif Gisteren heeft de Minister van Waterstaat mr. Reymer met den Commissaris der Ko ningin in de Provincie Gelderland mr 8. baron van Heemstra en den hoofdlngenieur- ówecteur van den Rijkswaterstaat Ir. Bauke. den hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat Ir. Kempels en mr. Schönfeld, I administrator van het departement van i WaterstaadBben bezoek gebracht aan de plaatsen, waar de Rijn en de IJsael resp te i Arnhem en te Doesburg kunnen worden overbrugd Na het bezoek aan Arnhem «erd eerst per auto naar Doesburg gereden en vervol gens over den Apeldoornachsnweg naar Katerveer. Voorts ging de tocht naar NU- megen. waar het gezelschap een bezoek bracht aan het polderdistrict „Circul van de Ooy" en den buitenpolder Erlekom. ten einde den watertoestand ringen In oogenschouw te nemen. lende vliegtuigen, voor wier prestaties spr met de grootste bewondering en dankbaar heid is vervuld. Het is spr. een bijzondere voldoening, dat juist déze tocht zoo prach tig geslaagd is en een glanspunt mag nee- ten. aangezien de laatste indruk altijd de sterkste is en de herinnering aan dezen prachtig geslaagden tocht er zeker toe zal bij dragen. dat de gedwongen pauze, die thans intreedt, slechts van korten duur zal zl*n. (Applaus.) Vergelgking met den toestand in het In de memorie van antwoord Inzake de onderwljsbegrootlng 1929 beeft de minister medegedeeld, omtrent bet toegezegde over zicht op den stand van zs^en op bet ge bied van bet lager onderwijs in BelgM, Frankrijk. Engeland, Dultechland en Oos tenrijkdat de verkregen inlichtingen aeo weinig overzichtelUk waren, dat zU nog een verwerking zouden moeten ondergaan voor dat zU aan de kamer konden worden over- gelegd. De minister van onderwijs. K. en W deelt thans aan de kamer mede, dat dit bewerken voor zoover betreft de salarieering geheel ondoenUjk is gebleken. Met betrek king tot bet unUJ leerlingen per klasse en gemaakt van zich reeds in den bodem bevln- I oende zandsteenblokken vermoedeiUk I Bentheimer steen waarop Romelnsche in- scripties voorkomen. Gevonden zijn twee groove steenbrokken en drie kleinere, welke alle nkar prof VoU- graff's woning zun vervoerd, teneinde door nem te worden bestudeerd. Aanvankelijk leek het waarzchunljjk. dat de belde groove stukken bijeen boorden, al was er dan ook een stuk tusschenuit. maar ‘naderhand neeft dr. Vollgraff bet er voor gehouden, dal bet steenen zijn met verschil lende inscripties Het schrift waa oorspronkelijk slecht lees baar, zoodat zijn eerste werk beeft bestaan in bet reinigen. Toch is til) met de ontcijfe ring nog maar weinig opgeschoten, omdat van eiken regel slechts een klein stuk aan wezig u en de rest ontbreekt Bovendien is bet bij de ontcijfering van alle Romeinsen schrift een moeilijkheid dat men uitsluitend met afkortingen te maken heeft, zoodat reeksen medeklinkers voorkomen, die dik wijls slechts de beginletters vim afzonder- UjKe woorden zijn. Niettemin heeft de beetudeering van bet schrift hem tot de conclusie gebracht, dat I de steenen utt de 3e eeuw na Christus da teereer. Vooral hierom U dit van zoo groote betee- kenia omdat wél bekend was dat de Ro meinen u> de le en 2e eeuw na Christus zich m het hart van ons land bevonden, maar minder dat dit ook tot diep in de 3e eeuw bet geval is geweest. Het ..Hbd.’ heelt een onderhoud gehad .net prol. dr. C. W. VoUgrafl. noogleeraar in - “i letterkunde aan de utrechtiche umveraltelt. over de beteekenis der opgravuigen op het Domplem. Om. ontdekte men. aldus de hoog leer aar, de grondslagen van een, klem Romeinsch gebouw, welks aard nog niet bekend is. maar waarvan het bestaan er in leder geval op wijst, dat deze Romeinsche nederzetting -’.let 1 Een draadloos bericht van Wrangel-eiland aan de Siberische kust, gericht aan de arc tische Sovjet-commissie, meldde gisteren, dat hevige sneeuwstormen aan den Pool cirkel het vrUwel ónmogelijk maken een spoor te vinden van de vermiste Ameri- kaansche aviateurs Nielson en Borland de toekomst, was de conclusie van Tepas. Als bijzonderheid vertelde hjj nog. dat men boven Siam drie kraters in werking had ge den. die men vroeger noo.. heeft waarge nomen. Misschien dat zU ook reeds vroeger in werking waren, maar de P.H.-A.O.E. vloog er over toen het reeds donker was en kon de werkende kraters daardoor zeer duidelijk waarnemen. De mecanicien Weber bevestigde inder daad, dat de technische organisatie sedert zijn eerste Indlé-vlucht met Geyssendorfer en Scholte belangrijk verbeterd was; vooral de gronddienst had belangrijke verbet eringor ondergaan. De motoren hadden zich ult'te- kend gehouden. Alleen bjj Praag begon het toerental van één der motoren Iets te ver minderen. Tijdens de vlucht heeft Weber den motor nagekeken en tijdens het oponthoud te Hannover een kleine reparatie volbracht Een onaangenaam incident voor Weber deed zich voor bU het vertrek uit Jask. Voor het starten van de motoren werd gebruik ge maakt van startpatronen. Eén dezer pa tronen sprong verkeerd en wel juist in de richting van Weber. Deze kon tengevolge van den slag aanvankelijk slecht zien en was thans nog aan een oor een weinig doof. Maar dit waren dan ook de ernstigste in cidenten. die zteh hadden voorgedaan, en opgewekt vertrokken de drie mannen van Schiphol, ieder met hun eigen verwanten, en in afwachting van den volgenden keer, wan neer de Indlè-vluchten hervat zullen kunnen worden en Zij wederom bereid staan Om hun kranig werk voort te zetten. De Fransche vlieger Marcel Doret, die te Brussel beeft deelgenomen aan een wed strijd voor jachtvliegtuigen, heeft de af stand BrusselLe Bourget 273 KM Donderdag in 51 minuten afgelegd. HU maakte hierdoor een nieuw record over de zen afstand. Het vliegtuig gereikte een gemiddelde snelheid van 3233 KM per uur. Donderdag is men er In geslaagd bet vier de slachtoffer van bet ernstig vliegongeval te vinden. Het is het lijk van den vlieger gtei stelde de pers en eenlge belangstellen- Pontleau. dat op een bijna ontoegankeUJke -■- -•--»-• •--*- plaats aan de kust lag. Het zoeken naar het vijfde slachtoffer mejuffrouw Nicello is tot nu toe zonder resultaat gebleven. Het wordt waarschijnlijk geacht, dat de vlieger in de duisternis de stad Dieppe met Havre en den vuurtoren van Ally met dien van Havre verwisseld beeft. De heer Plesman noemde deze vlucht de kroon op het werk. Toen Tepas vertrok, was dat niet onder de prettigste verhoudingen. Tepas was nJ. pas thuisgekomen, toen hij opdracht kreeg, om weer te vertrekken. Het had toen echter niet anders gekund, want het is regel, dat als commandant slechts iemand mag optreden, die de vlucht al eens gemaakt heeft. De jeugdige vlieger Pellens heeft zeker veel geleerd van deze vlucht onder leiding van Tepas en de heer Plesman hoopte, dat Pellens spoedig zelf als com mandant een Indlé-vlucht zou mogen lelden. HU wendde zich vervolgens tot den mecanicien Weber, die in 1927 Scholte en Geyssendorfer naar Indië heeft vergezeld. Weber zal wel gemerkt hebben, dat er sinds i 1927 veel verbeterd is en dat vooral de tech- nlsche organisatie erop vooruit is gegaan Spr. dankte de Nederlandsche ^/egeering voor haar medewerking, zonder welke «de I vluchten misschien niet mogelUk zouden zUn geweest. Ook spr. hoopte, dat de post vluch ten spoedig hervat zouden kunnen worden en sprak de verwachting uit„ dat de volgende serie vluchten zoowel technisch als commer cieel tot nog betere resultaten zou lelden. Ten slotte sprak de secretaris van den Ned -Ind. Ondernemersraad. de heer Cohen 1 de Boer, die namens den Ondernemersraad dankte voor het belangrijke werk, dat de Indië-vliegers ook voor de Indische onder nemers hadden gedaan. De Ondernemersraad zal daarom aan alle Indië-vliegers op 31 Ja nuari as. een ontvangst aanbieden in hotel .De Twee Steden" te Den Haag, waar os de voorzitter van den Ondernemersraad, prof. Treub het woord zal voeren. Na afloop van dit offlcleele gedeelte van de ontvangst drukten de glundere Indië- vliegers de hand van vele bekenden en vrien den. die aanwezig waren, en begaven zichen toen naar de hangars, om zich op te fris- schen en andere kleeren aan te schieten, waar na in het stations-restaurant in kleinen kring een we.komstdronk werd uitgebracht. en vak- De Gemeenteraad van Amsterdam heelt, na eerst vergaderd te hebben, in besloten zitting goedgekeurd, het voorstel van B. en W. om een leenlng aan te gaan van ten hoogste f 13.800.000. waarvan zooais we reeds meldden f 10.000.000 aal geplaatst worden bU een consortium van bankiers t 3.000.000 zal gegeven worden door de RUks- postspaarbank en f 800.000 door het Burger- i plaats, waarin algemeene gegevens zUn ver- weeshuls. werkt. Dese uitgave van de AH.V.V.. in samenwerking met de vereenlglng V.V.V. is mogelUk gemaakt, doordat het er de fondsen voor beschikbaar stelde. Verleden jaar kwam op deze wUze de uitgave van een Duitschen gids tot stand toen gebleken was dat daar aan een groote behoefte bestond. De eerste oplaag was dan ook spoedig verspreid. Nu is de oplage in de Duitsche taal verdubbeld. De ontwerpen vorm van de brag afgekewrd Tevens was dit succes aanleiding om de A.N V V in staat te stellen denzelfden gids In bet begin van dit Jaar werden door ook in de Engelsche taal uit te geven. De B- en W van Maastricht aan de Schoon- heidscommissle aldaar ter beoordeeling voor- geboden. Het Centraal-bureau der Hotels van de N V. Exploitatie Maatsch. Schevenlngen zendt be- ’- ngstellenden gaarne haar uitgaven koste res toe. De vulkacn Krakatau" toont verootrus- r.de teekenen van activiteit. Enorme mas tos brandende lava en rotsblokken worden I de mannen zich een weg door het groefd terrein; maar wegens het zicht moesten zU halt houden. ZU bevonden, dat de streek aanzlenlüke wUziglngen had onuergaan; en zij konden de oude baan niet volgen omdat sneeuwbroggen waren inge stort en er gevaarlijke gaten waren ontst-^n. Den volgenden dag. Maandag, waren zU daar nog In hun kamp in den mist, terwijl zU zich den tijd verdreven met dobbelen om chocolade. Hedenochtend ontving Byrd het volgends telegram van Gould: ..Konden niet langer wachten op goed weer, en lieten dus het spoor maar heele- maal in den steek en raakten in het Noor den vrU uit den klovenboel. Dit gebeurde bU lichten mist, waardoor alles met een melkachtig waas was overtogen. Twaalf mUl verder kwamen wU weer op het oude spoor. En thans zUn wU op 80 O’. 27 mln. Z B. Al- I len komen flink vooruit' Klein Amerika gelegd de plannen belrekkelUk de te bouwen tweede Maasbrug met verband houdende werken (zUnde drie teekenlngen. bevattende plattegrond, aanzicht en doorsnede, bene vens perspectief), met verzoek haar oordeel omtrent de aesthetlsche zUde van dese plan nen ten spoedigste aan het College kenbaar te maken. Het rapport der Schoonheidscommissie is thans verschenen Op grond van allerlei overwegingen 14 de Commissie unaniem van oordeel, dat zU. in het belang van de handhaving en be vordering var. het stadsschoon, ten sterkste moet ontraden de tol stand komlng van de nieuwe brug m den ontworpen vorm te be vorderen. integendeel advlseeren met alle beschikbare middelen te streven naar den oouw over de drie Maas- en Kanaal- panden van ren zoodanige beug die én wat vorm én wat materie betreft beantwoordt aan de voren door de commissie ontwikkel de elschen, welke door haar worden be schouwd als logisch uit de aanwezige plaat- j ■elUke situatie in verband met bet nage- streelde doel voort te vloeien óe Grieksche taal n "1 stonden, om- aanwezigen het toestel en de bemanning de piloten Tepas en Pellens en de tnechanlcien Weber, werden, toen zU uit de machine stapten, enthousiast toegejuicht. Na begroet te zUn door hun naaste verwan ten vroeg de heer Plesman. directeur van de K. L. M een oogenblik stilte voor den dlrecteur-genernal der Posterijen, den heer Ir. Damme De heer Damme sprak zUn bUzondere vol doening erover uit. dat hU hier den koenen vliegers een welkom mocht toeroepen. Toen hU in den ochtend Vkn den 12en September afscheid nam van de bemanning van het eer ste van de serie postvliegtuigen, had spr. reeds gewezen op de groote beteekems van deze vluchten voor de ontwikkeling van de verbinding van net moederland met Ned - Indië. De regeerlng heeft van harte mee gewerkt om de vluchten te doen slagen, maar het resultaat komt toch vooral voor reke ning van de koene bemanning der verzchil- D» vertegenwoordiger veroordeeld Rusell Owen meldt uit Kleln-Amerika: De geologische groep van de expeditie van Byrd met dr. L. M. Gould als leider, heeft nu ook het laatste gevaariuke spletengeblea achter zich en kan oinnen enkele dagen In net Kamp terug zun. De mannen hebben een moeilijken tUd gehad om door het spleten- gebied heen te komen en hadden in het midden van dat terrein twee dagen moeien i blijven kampeeren. ZU bevinden zich thans op iets meer dan op 100 mUl van „Klein I Amerika". De groep kampeerde op den Zul- I delUken rand van het doorgroefd terrein. 31 gr. 16 min. ZB 1 De sledeweg zat diep onder de sneeuw en het mistte sterk. Iwee uagen lang zochten I de mannen zich een weg door het door- I ma*- wmrrn,* Ha, gjeChte der Erlekom. ten- i ende dljkverzeke-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 11