Binnenlandsch Nieuws
Luchtverkeer
T
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE
BLADZIJDE 1
VIERDE BLAD
ZATERDAG 25 JANUARI 1930
VERKEER EN POSTERIJEN
Een nieuw record
KUNST EN KENNIS
GEMENGD NI
S
SOCIAAL LEVEN
UIT ONZE OOST
De rubbercultuur
LAGER ONDERWIJS
buitenland
I
De ex-»choonheid»l<oningin
beleedigd?
De tweede Maasbrug
te Maastricht
Minister Reymer bezoekt
het IJsselgebied
Centraal-Bureau
der hotels E. M. S.
Het vliegongeval aan de
Fransche kust
Ned. R. K. Bond
van Schoenwinkeliers
DE MISLUKTE PROEF TOT
HET „MAKEN” VAN REGEN
DE OPGRAVINGEN -
IN UTRECHT
Jto’hrt Hü4ttea der le eeuw ksaasu ds s«r- gingen gepaard mét donderend geraas.
Een griezelige vondst
Ontploffing in een
springstoffenfabriek
Een étappenvlucht
Zuid Amerika
De terugkeer van het zevende
vliegtuig uit Indië
De verduisteringen bij Calvé
De vermiste aviateurs
Nielson en Borland
De geldleening van Amsterdam
Verontrustende werking
van de „Krakatau”
De ontdekte Romeinsche
nederzetting
DE BYRD-EXPEDITIE
l
Het droogleggen der Zuiderzee
Moeilijkheden
Frul besluit van de eerste aerie vlvchten
I
Misinkt door de wi
den
Apeldoomschenweg
naar
gens over
Nog een IQk gevonden
veeshuls.
f
De onderzoekingen naar ben bemoeilijkt
folders lullen door de AN V V worden aan
naar
Een onderhoud met Tepas en Weber.
oouw. acht prol. Vollgraii van de grootste
vergezelden. maar wel degelijk wijst op een
«rMVtsrtvter ir» Kot ruanfcmm van on«
en fournituren.
ban
S3 «aaavsMsw. A*W a wwav^m.aa^u v» V»A «VAX
I uit den krater geslingerd. De uitbarstingen
In het Eem„kanaal te Woltersum Is giste
ren dravende gevonden een rechterbeen van
een menschelUk lichaam.
een
van
het
Zoodra
gden
dragen.
aangenomen, aldus de noogleeraar.
1S3. Trtjn droomde van den grooten kaaiman. Jan Klaasen van
de poppenkast. Duim, dat de wilden hem stoofden met t
hout van den gebroken mast. Piero droomde, dat H int‘e
Driepoot hem voortsleepte aan h koord. Toen werden ze
eensklaps wakker, *n hevig brommen werd gehoord
ste invallen der Franken voor, die tot diep
in Europa zijn doorgedrongen. Het is daar
om uit historisch oogpunt van zooveel ge
wicht te weten dat de Romelnsche heer
schappij in dese Jaren nog een zoodanlgen
invloed beeft gehad, dat zU een tegenwicht
kon vormen tegen de nieuwe overheerachers
het aantal bevoegde en onbevoegde leer
krachten heeft hij echter een overzicht doen
samenstellen. Dit is ter grftfle neergelegd.
De moeilijkheden
Het ..Hbd schrott nog:
Het gaat spannen aan de Roos-zee
Het verzoek door de Amerlkaansche re-
De beide Bollviaansche vliegers, kapitein was. ~Wel kreeg men kort na het uit-
Luizagu en kapitein Horaclc Vacquez. zijn
Vrijdagmiddag tegen 12 uur. vergezeld door
den Junkervlieger Kneer. voor een étappen
vlucht naar Zuld-Amerlka vertrokken.
De eerste étappe gaat tot Parijs.
De ex-schoonheidskoningln. mej. Emmy
Zuster is boos, aldus meldt de .nieuwsbron
Zij voelt zich door de commentaren, in
verschillende bladen op haar onttroning ge-
aangetast in haar eer en goeden
BU VETZUCHT, jicht en diabetes verbetert
het natuurlijke „Frans-Joaef~-bitterwater de
maag- er darmfunctie en bevordert de spijs
vertering op blijvende wijze. Onderzoe
kers op bet gebied der stofwisselingsziekten
verklaren met ’t „Franz-Joeer*-water schit
terende resultaten te hebben bereikt.
184. Wat zü toen zagen, deed hen schrikken. Een groot gevaarte
kwam naderbij. Het loeide, wierp wolken rook uit. Het ging
hen rakelings voorbij. Angstig keken zij naar ’t monster, tot
Jan zei ..Het is een boot." Verwonderd riep toen TrUitje-
..Orutemijntje, die is groot."
Zeer waarschijnlijk is het afkiwmdig vaa
het stoffelijk overschot van mejuffrouw Jno-
per, die bij de ramp bij de Bonte Brug ld
Groningen is omgekomen.
Van het omgekomen éénjarig kindje beert
men nog niets gevonden. r.
Volgens ..Het Volkhegft in de Spring
stoffenfabriek te Muiden een hevige ontplof
fing plaats gehad. De fabrieksbrand weer
was spoedig in actie, doch t vuur greep zoo
snel om zich heen, dat niets kon worden uB-
gericht en het gebouw een prooi der viam-
men werd.
Het personeel is er goed af gekomen, daar
het juist de fabriek had verlaten. De ontplof
fing ging gepaard met drie schokken en een
rorsen gloed, die tot ver in den omtrek wer
den waargenomen, en velen
brachten
Toen gistermiddag te ruim 20 minuten na
vier de PH.-A.EO den bodem van Schip
hol raakte en voor het stationsgebouw stop
te. was daarmee de 1ste serie poetvluchten
naar Ned.-Indlè. bestaande uit zeven vluch
ten en zes retourvluchten, volbracht. Voor-
loopig zullen, zooais men weet, de poat-
vluchten gestaakt moeten worden, aange
zien de Engelsche autoriteiten bezwaar ma
ken tegen het gebruiken van ü-
De regeertng bereid tot deelneming.
In hare memorie van antwoord op het
afdeellngsverslag van den Volksraad over
de algemcene beschouwingen verklaart de
regeerlng, dat zjj in beginsel bereid is mede
te doen aan een eventueele beperking van
de rubberopbrengst met bet doel om tot
betere prijzen te komen, mits de beperking
gebaseerd Is op een vrijwillige medewerking
en indien er een zuiver particulier karakter
gegeven wordt.
Indertijd is melding gemaakt van dc ver
duisteringen te W «renen gepleegd door dr M
den vertegenwoordiger voor Oostenrijk van
de Calvé-fabrieken te Delft.
Thans wo-dt ons uit Weenen bericht, dat
de rechtbank dr. M. tot twee jaren gevange
nisstraf heeft veroordeeld
deze houding ook moge schijnen M a.w
de zeggenschap van Waterstaat over den
polder, steeds als vanzelfsprekend aangeno
men, hangt nog in de lucht.
Slechts is te hopen, dat de ministerraad,
aan wlen In deze de definitieve beslissing Is.
méér zin voor werkelijkheid en logica moge
bezitten! Vertragend en vertroebelend werkt
zulk een ..toestand", zulk een onverwachte
wending, toch in elk geval.
Jaarvergadering en Schoenmakersvak,
tentoonstelling
De Ned. R. K. Bond van Schoenwinkeliers
en Schoenmakerspatroons Vereeniglngen zal
uitsluitend een militair karakter heeft ge- dit jaar zijn jaarvergadering en vaktentoon-
zooals tot voor kort algemeen werd stelling te Helmond houden
In een deze week gehouden vergadering
werpen den Indruk, dat de nevel ter hoogte
van IJmulden tets minder werd en geheel
optrok, terwijl het scheen, alsof hij zich bf-
noorocn het Noordzee-kanaal verdichtte,
maar zekerheid daaromtrent en of. Indien
deze waarneming juist was. doze een gevolg
was van de proefneming, kon niet woiden
vastgesteld.
D- heer Veraart is echter vastbesloten om
in de komende week onder geschikte om
standigheden de proef te herhalen, aange
zien de proef niet berekend is op de omstan
digheden. waaronder zij heden plaats vond.
in Weenen
-1 de Britsch-
Indlachê vliegvelden door de Ncderlandsche
vliegtuigen,
de propellers stil
de i
Het Centraal-bureau der Hotels EMS
te Schevenlngen zendt ons haar nieuwe re-
c'ame-ultgaven voor 1930.
In de eerste plaats een z g Hotelfo'der.
Deze folder is verschenen in de Fransche en f len komen flink vooruit1 Klein
de Engelsche taal. De vier omslagen zijn ont- 1 schijnt thans niet ver meer."
worpen door Ir. L. Kalff (verbonden aan de
Philips Fabrieken te Eindhoven De be
doeling van den vierdeeligen omslag is. dat
hoe men dezen folder ook aanvat, steeds zat
Verder commentaar op deze aangelegen- men een keurig plaatje op de buitenzijde
held achten wU overbodig rien met de aanduiding Schevenlngen boven-, gtetlng En<pland en Noorwe-
gen. geschiedde zooais men weet naar
aanleiding van draadlooze telegrammen van
I Byrd Daarin werd gemeld, dat de hulp-
Het bestuur van de R. K Middenstands-
vereenlglng te Helmond zal zijn medewer-
lelaars. die de Rppieinsche legioenen steeds king verleenen.
vergezelden. maar wel degelijk wijst op een i De volgende week aal met de voorberel-
langdurige vestiging in het centrum van ons dende werkzaamheden worden begonnen.
land. I Het ligt in de bedoeling een beperkt aan-
ln deze meenlng is men versterkt door de tal stands te verhuren voor leder, machines
vondst van een mlddeleeuwsch graf. Derge
lijke graven zijn meestal niet uit één stuk ge
bouwd en voor de vervaardiging van bedoel
den sarcophaag heeft men dan ook gebiulk
Ia verband met de benoeming van
drietal adviseurs voor de inpoldering
de drooggelegde Zuiderzee schrijft
^Hbd"
Uit dezen gang van zaken valt dus at
te lelden, dat de regeerlng zeer terecht
at bet grootste risico der moeilijke In
cultuurbrenging door den staat wil doen
dragen en eerst daarna volgens welke be
ginselen dan ook de gronden aan den
landbouw wil uitgeven.
Wij zelden, dat de minister van Water
staat voornemens is. dezen weg te volgen,
want.... er zitten eenlge haken en oogen
aan vast. In de eerste plaats Is op de rUks-
begrootlng-1930- geen cent aangevraagd
voor de In cultuurbrenging der gronden, die
In September of October droog zullen vallen.
Daarom zal thans het middel van indiening
eener suppJetolre begrootlng ter hand moe-
tan worden genomen en eerst als dese door i
belde Kamers zal zijn goedgekeurd, kan
van een instelling van genoemde polder-
dlrectle sprake zijn. Doch de minister heeft
bereids den drie heeren verzocht, hem een
concept-begroeting voor dit werk voor 1930
cp te maken.
Maar er Is nóg een bezwaar, en wel van
■eer bijzonderen aard en dat vóór alles op
gelost moet wordenWanneer de Wle-
ringermeer nX droog zal zijn gevallen. Is
■Ij een domein en ressorteert uit dien hoof
de onder het departement van Financiën,
evenals Indertijd de Andljker en Balgzand-
■che proefpolders. die echter „voetstoots",
sooals logisch is, door dit departement wer
den overgedragen aan Waterstaat. Ditmaal
achter, nu bet den 30 000 bunder grooten
Wleringermeerpolder betreft, schijnt Finan
ciën tot een herhaling van zulk een logische
concessie niet bereid te zijn, hoé zonderling
Ondanks den spoed, waarmede de vliegers
hun familiekring wilden opzoeken, waren zij
toch nog wel even bereid, om de pers Iets te
vertellen omtrent het verloop van hun reis
„Wij hebben den geheelen terugweg schit
terend weer gehad", vertelde Tepas. .HU
Boedapest kwamen wij terecht in den Euro-
peeschen mist, die de laatste dagen boven
half Europa heeft gehangen. Wij zijn toen
doorgevlogen tot Bronswijk, waar wij iets ge
daald zijn en goed zicht hadden tot Han
nover. waar we vanmiddag aan oen grond
zijn gegaan ooi benzine in te nemen en te
informeeren naar de weertgetteldhoa boven
Holland. Deze ileek uitstekend te zijn.’ Over
de medewerking, die de vliegers van de zijde
der plaatselijke Engelsche autoriteiten had
den ondervonden, had Tepas mets dan lof
Overal was men hen met de meeste wel
willendheid behulpzaam geweest en de vlie
gers waren oa. een avond de gast van den
Gouverneur xan Jodphur.
De Engelsche autoriteiten, met wie Tepas
jesproken had. kenden dan ook niet geloo-
ven, dat men van Engelsche zijde de Hol-
landsche vluchten ook maar eenigermate zou
willen tegenwerken. Integendeel was men tot
alle medewerking bereid Dit geeft hoop voor
Nadat bet gedurende twee dagen té mistig
was geweest om van den gemeentelijken ha
venmeester van het vliegveld Schiphol ver
lof te kunnen krijgen, om met een vliegtuig
op te stijgen, was gistermorgen het zicht do
delijk vrij en scheen de zon weer uit een
helderen, blauwen hemel.
De proeven om door het uitstrooien van
sterk onderkoelde nadeeltjes op de wolkam
deze tot condensatie te brengen en daar
door regen te verwekken, die de heer A.
Veraart uit Rijswijk tengevolge van bet on
gunstige weer reeds twee dagen had moeteB
uitstellen, zouden eindelijk -voortgang vin
den
Schiphol leverde het bekende schouwspel
van vertier en drukte Vliegtuigen vertrok
ken en vlogen aan en vele militaire vliegers
hadden van het mooie weer gebruik gemaakt
car. met bun kist van Soesterberg even naar
de Amsterdamsche luchthaven een kopje
koffie te komen drinken. En tusschen heS
beweeg van menschen en toestellen waren op
het platvorm nabij de drie toestellen, dia
dc beer Veraart gecharteerd had. eenlge ar
beiders bezig het onderkoelde tja fijn te
stampen en in zakken in twee van de dris
vliegtuigen te laden. Het was ruim twee uur,
to-r. men hiermede gereed was.
Inmiddels was de lucht, die gedurende da
ochtenduren eenlge bewolking had getoond,
geheel opgekleard. en daarmede ontstond een
nieuwe moeilijkheid
De beer Veraart verklaarde nJ., dat rijn
proef alleen kan slagen, indien het op zeer
lage temperatuur gebrachte ijs gestrot M
wordt op een vrij dichte wolk, die reeds m
ver gevorderden staat van condensate ver
keert. Nu het ijs eenmaal was ingeladen ion
het, tr.dlen de proei nu niet door ging, ze
ker bedorven zun om het bij een volgende
gelegenheid te kunnen gebruiken, en toen
dan ook werd medegedeeld, dat er in da
richting van de Noordzeekust eenlge bewol
king viel waar te nemen, gaf de beer Veraart
bevel om te starten.
De heer Veraart zelf had met eenlge hel
pers plaats genomen in het door den plloöé
Wierrma bestuurde twee motorige Fokker-
vilegtulg P. H_—A. E H.. waarin de grootste
hoeveelheid ijs was geladen, terwijl het ove
rige ijs werd geladen in de door Parmentier
bestuurde P. H.A. D N.
Een derde, door Veenendaal bestuurd toa-
rf» nari pn
den In de gelegenheid, het experiment uit
de lucht te volgen -
Eenlge op Schiphol aanwezige personen,
onder wie Prof. Keesom uit Leiden, hadden
zich naar» Zandvoort begeven, teneinde van
den beganen grond het resultaat der proef
nemingen gade te slaan.
Hooger en booger stijgend vlogen de drie
vliegtuigen in de richting van IJmulden, en
toen de kust bereikt werd, bevonden sU
zich op een hoogte van ongeveer 3000 M.
Niettemin was er van bewolking nog geen
sprake. Wel leek het, alsof In het Zuiden
eenlge wolkenbanden lagen, doch spoedig
bleek, dat dit gezichtsbedrog was, aangezien
het zicht in de verte eenlgszins heiig begon
te worden. En voorzoover men in Noorde
lijke richting vrij ver uit de kust wolken zag.
lagen deze te hoog dan dat de machines er
boven uit zouden kunnen komen. En omdat
tenslotte de voorraad ijs na terugkeer op
Schiphol toch niet meer voor een volgende
proefneming te gebruiken zou zijn, beslpot
de heer Veraart om éan een hoogte van 3000
meter de ijskorrels dan maar boven Zand
voort uit te strooien Als wit uitlaatgas stoof
het ijspoeder weg. en spoedig waren de twea
toestellen van hun koelen last bevrijd.
Nog werd de hoop gekoesterd, dat bet uit
gestrooide ijs eenlgen invloed zou hebben op
den zeer dichten nevel die boven bet land-
schap hing, alhoewel zulks zeer onwaarschijn-
Het vinden der overblijfselen van dit ge- i werd daartoe definitief besloten.
Einde Juni aal jaarvergadering
beteekems voor de oudste geschiedenis van tentoonstelling plaats hebben.
Utrecht, omdat net niet tot verblijf kan
hebben gediend van marketensters en zoe-
schepen ulterlUk den Sen Februari in de na
bijheid moeten zyn. Binnen veertien dagen
1 zouden alle deelnemers van de expeditie
moeten zün afgehaald, daar er anders ge
vaar zou oestaan. dat men de expeditie niet
meer zaï kunnen bereiken.
Er blijkt thans, dat de expeditie wat den
voorraad levensmiddelen betreft, slechts was
toegerust voor één jjtar. zoodat een overwin
tering haar noodlottig zou kunnen woajien.
Dit alles Is zeker opmerkelijk. Men had
van deze Amertkaansche expeditie zoo den
tndruk gekregen, dat letterlijk In alles was
voorzien. Het Is dan ook nauwelijks te den
ken. dat een tweede overwintering de expe
ditie reddeloos verloren zou doen gaan en
*i) hebben er alleszins vertrouwen op. dat
Byrd zich door de moeilijkheden heen zal
slaan. HU schijnt ons een man toe als
Shackleton er een was. die bU de mislukte
Zuidpool-dóórsteek in 1914 allen, die aan de
Weddell-zee en aan de Ross-zee onder zijn
leiding aan die onderneming deelnamen,
met ongelooflijke energie, eiken tegenspoed
ten spijt, weer behouden thuis brach.
Byrd heeft Immers ook al eens eenlgen van
zfjn mannen uit den nood gered door ae In
een vliegtuig te halen toen hun eigen vlieg
tuig het had afgelegd en ze, ver van de basis
verwijderd, van Byrd s hulp afhankelUk wa
ren.
Dank zij de draadlooze teiegrafle kan men
echter thans nog trachten de expeditie met
schepen af te halen; schepen, die beter dan
de „City of New York” door het pakijs kun
nen breken De Brltsche en de Noorsche re
geerlng hbben toegeaegd alles te rollen doen
wat mogelUk was.
Er is nog allerminst reden de hoop te ver
liezen
I zien met de aanduiding Schevenlngen boven-
aan. Deze folder is gedrukt bU de firma
Spin Zonen te Amsterdam
1 Voorts vraagt'het bureau aandacht voor
den Foeter van Schevenlngen. eveneens een
ontwerp van Ir. L. Kalff De Haagsche firma
Mouton Co verzorgde de typografische
uitvoering Deze poster werd uitgegeven in
de Duitsche en Engelsche taal
De systemattsche verspreiding van dit re
clame-materiaal in het buitenland Is dezer
dagen begonnen. terwUl tevens de A N V V.
overging tot het verspreiden van een her
druk van den kg. kleinen gids van de bad
geven,
naam
Ook het feit, dat de nieuwe •choonheida-
koningln minder mooi is dan styielf. kan
haar heur boosheid niet doen vergeten
Dies zon zU op wraakZU zou die nie
tige dienaren van de Koningin der aarde wel
eens mores leerenLang dacht 1U er over
na. tot zU eindelijk een idee kreegZU
zou een schadevergoedingsactie instellen!
Gistermorgen heeft zU zich daarom in ver
binding gesteld met den rechtskundige J J.
J. Ketman Jr aan wlen zU opdracht gaf
deze procedure voor haar te behandelen.
De heer Kettman heeft, naar aan de Jtes -
bode" wordt medegedeeld, zulks aanvaard.
Majesteitsschennis wordt in den regel
■streng gestraft. Wie weet wat voor ijselUke
dingen mej. Kus ter het publiek nog zal la
ten beleven
Een minder arrogant-optreden had ons, na
al bet gebeurde, sympathieker geleken!
Een kwestie van smaak.
Nlewwe braggen ever R(jn en IJaeeif
Gisteren heeft de Minister van Waterstaat
mr. Reymer met den Commissaris der Ko
ningin in de Provincie Gelderland mr 8.
baron van Heemstra en den hoofdlngenieur-
ówecteur van den Rijkswaterstaat Ir. Bauke.
den hoofdingenieur van den Provincialen
Waterstaat Ir. Kempels en mr. Schönfeld, I
administrator van het departement van i
WaterstaadBben bezoek gebracht aan de
plaatsen, waar de Rijn en de IJsael resp te i
Arnhem en te Doesburg kunnen worden
overbrugd
Na het bezoek aan Arnhem «erd eerst
per auto naar Doesburg gereden en vervol
gens over den Apeldoornachsnweg naar
Katerveer. Voorts ging de tocht naar NU-
megen. waar het gezelschap een bezoek
bracht aan het polderdistrict „Circul van
de Ooy" en den buitenpolder Erlekom. ten
einde den watertoestand
ringen In oogenschouw te nemen.
lende vliegtuigen, voor wier prestaties spr
met de grootste bewondering en dankbaar
heid is vervuld. Het is spr. een bijzondere
voldoening, dat juist déze tocht zoo prach
tig geslaagd is en een glanspunt mag nee-
ten. aangezien de laatste indruk altijd de
sterkste is en de herinnering aan dezen
prachtig geslaagden tocht er zeker toe zal bij
dragen. dat de gedwongen pauze, die thans
intreedt, slechts van korten duur zal zl*n.
(Applaus.)
Vergelgking met den toestand
in het
In de memorie van antwoord Inzake de
onderwljsbegrootlng 1929 beeft de minister
medegedeeld, omtrent bet toegezegde over
zicht op den stand van zs^en op bet ge
bied van bet lager onderwijs in BelgM,
Frankrijk. Engeland, Dultechland en Oos
tenrijkdat de verkregen inlichtingen aeo
weinig overzichtelUk waren, dat zU nog een
verwerking zouden moeten ondergaan voor
dat zU aan de kamer konden worden over-
gelegd.
De minister van onderwijs. K. en W
deelt thans aan de kamer mede, dat dit
bewerken voor zoover betreft de salarieering
geheel ondoenUjk is gebleken. Met betrek
king tot bet unUJ leerlingen per klasse en
gemaakt van zich reeds in den bodem bevln- I
oende zandsteenblokken vermoedeiUk I
Bentheimer steen waarop Romelnsche in-
scripties voorkomen.
Gevonden zijn twee groove steenbrokken
en drie kleinere, welke alle nkar prof VoU-
graff's woning zun vervoerd, teneinde door
nem te worden bestudeerd.
Aanvankelijk leek het waarzchunljjk. dat
de belde groove stukken bijeen boorden, al
was er dan ook een stuk tusschenuit. maar
‘naderhand neeft dr. Vollgraff bet er voor
gehouden, dal bet steenen zijn met verschil
lende inscripties
Het schrift waa oorspronkelijk slecht lees
baar, zoodat zijn eerste werk beeft bestaan
in bet reinigen. Toch is til) met de ontcijfe
ring nog maar weinig opgeschoten, omdat
van eiken regel slechts een klein stuk aan
wezig u en de rest ontbreekt Bovendien is
bet bij de ontcijfering van alle Romeinsen
schrift een moeilijkheid dat men uitsluitend
met afkortingen te maken heeft, zoodat
reeksen medeklinkers voorkomen, die dik
wijls slechts de beginletters vim afzonder-
UjKe woorden zijn.
Niettemin heeft de beetudeering van bet
schrift hem tot de conclusie gebracht, dat I
de steenen utt de 3e eeuw na Christus da
teereer.
Vooral hierom U dit van zoo groote betee-
kenia omdat wél bekend was dat de Ro
meinen u> de le en 2e eeuw na Christus zich
m het hart van ons land bevonden, maar
minder dat dit ook tot diep in de 3e eeuw
bet geval is geweest.
Het ..Hbd.’ heelt een onderhoud gehad
.net prol. dr. C. W. VoUgrafl. noogleeraar in
- “i letterkunde aan de
utrechtiche umveraltelt. over de beteekenis
der opgravuigen op het Domplem.
Om. ontdekte men. aldus de hoog leer aar,
de grondslagen van een, klem Romeinsch
gebouw, welks aard nog niet bekend is. maar
waarvan het bestaan er in leder geval op
wijst, dat deze Romeinsche nederzetting -’.let
1 Een draadloos bericht van Wrangel-eiland
aan de Siberische kust, gericht aan de arc
tische Sovjet-commissie, meldde gisteren,
dat hevige sneeuwstormen aan den Pool
cirkel het vrUwel ónmogelijk maken een
spoor te vinden van de vermiste Ameri-
kaansche aviateurs Nielson en Borland
de toekomst, was de conclusie van Tepas.
Als bijzonderheid vertelde hjj nog. dat men
boven Siam drie kraters in werking had ge
den. die men vroeger noo.. heeft waarge
nomen. Misschien dat zU ook reeds vroeger
in werking waren, maar de P.H.-A.O.E. vloog
er over toen het reeds donker was en kon
de werkende kraters daardoor zeer duidelijk
waarnemen.
De mecanicien Weber bevestigde inder
daad, dat de technische organisatie sedert
zijn eerste Indlé-vlucht met Geyssendorfer
en Scholte belangrijk verbeterd was; vooral
de gronddienst had belangrijke verbet eringor
ondergaan. De motoren hadden zich ult'te-
kend gehouden. Alleen bjj Praag begon het
toerental van één der motoren Iets te ver
minderen. Tijdens de vlucht heeft Weber den
motor nagekeken en tijdens het oponthoud
te Hannover een kleine reparatie volbracht
Een onaangenaam incident voor Weber deed
zich voor bU het vertrek uit Jask. Voor het
starten van de motoren werd gebruik ge
maakt van startpatronen. Eén dezer pa
tronen sprong verkeerd en wel juist in de
richting van Weber. Deze kon tengevolge van
den slag aanvankelijk slecht zien en was
thans nog aan een oor een weinig doof.
Maar dit waren dan ook de ernstigste in
cidenten. die zteh hadden voorgedaan, en
opgewekt vertrokken de drie mannen van
Schiphol, ieder met hun eigen verwanten, en
in afwachting van den volgenden keer, wan
neer de Indlè-vluchten hervat zullen kunnen
worden en Zij wederom bereid staan Om hun
kranig werk voort te zetten.
De Fransche vlieger Marcel Doret, die te
Brussel beeft deelgenomen aan een wed
strijd voor jachtvliegtuigen, heeft de af
stand BrusselLe Bourget 273 KM
Donderdag in 51 minuten afgelegd. HU
maakte hierdoor een nieuw record over de
zen afstand. Het vliegtuig gereikte een
gemiddelde snelheid van 3233 KM per uur.
Donderdag is men er In geslaagd bet vier
de slachtoffer van bet ernstig vliegongeval
te vinden. Het is het lijk van den vlieger gtei stelde de pers en eenlge belangstellen-
Pontleau. dat op een bijna ontoegankeUJke -■- -•--»-• •--*-
plaats aan de kust lag. Het zoeken naar het
vijfde slachtoffer mejuffrouw Nicello is tot
nu toe zonder resultaat gebleven.
Het wordt waarschijnlijk geacht, dat de
vlieger in de duisternis de stad Dieppe met
Havre en den vuurtoren van Ally met dien
van Havre verwisseld beeft.
De heer Plesman noemde deze vlucht de
kroon op het werk. Toen Tepas vertrok, was
dat niet onder de prettigste verhoudingen.
Tepas was nJ. pas thuisgekomen, toen hij
opdracht kreeg, om weer te vertrekken. Het
had toen echter niet anders gekund, want
het is regel, dat als commandant slechts
iemand mag optreden, die de vlucht al eens
gemaakt heeft. De jeugdige vlieger Pellens
heeft zeker veel geleerd van deze vlucht
onder leiding van Tepas en de heer Plesman
hoopte, dat Pellens spoedig zelf als com
mandant een Indlé-vlucht zou mogen
lelden. HU wendde zich vervolgens tot den
mecanicien Weber, die in 1927 Scholte en
Geyssendorfer naar Indië heeft vergezeld.
Weber zal wel gemerkt hebben, dat er sinds i
1927 veel verbeterd is en dat vooral de tech-
nlsche organisatie erop vooruit is gegaan
Spr. dankte de Nederlandsche ^/egeering
voor haar medewerking, zonder welke «de I
vluchten misschien niet mogelUk zouden zUn
geweest. Ook spr. hoopte, dat de post vluch
ten spoedig hervat zouden kunnen worden
en sprak de verwachting uit„ dat de volgende
serie vluchten zoowel technisch als commer
cieel tot nog betere resultaten zou lelden.
Ten slotte sprak de secretaris van den
Ned -Ind. Ondernemersraad. de heer Cohen 1
de Boer, die namens den Ondernemersraad
dankte voor het belangrijke werk, dat de
Indië-vliegers ook voor de Indische onder
nemers hadden gedaan. De Ondernemersraad
zal daarom aan alle Indië-vliegers op 31 Ja
nuari as. een ontvangst aanbieden in hotel
.De Twee Steden" te Den Haag, waar os
de voorzitter van den Ondernemersraad, prof.
Treub het woord zal voeren.
Na afloop van dit offlcleele gedeelte van
de ontvangst drukten de glundere Indië-
vliegers de hand van vele bekenden en vrien
den. die aanwezig waren, en begaven zichen
toen naar de hangars, om zich op te fris-
schen en andere kleeren aan te schieten, waar
na in het stations-restaurant in kleinen
kring een we.komstdronk werd uitgebracht.
en vak-
De Gemeenteraad van Amsterdam heelt,
na eerst vergaderd te hebben, in besloten
zitting goedgekeurd, het voorstel van B. en
W. om een leenlng aan te gaan van ten
hoogste f 13.800.000. waarvan zooais we
reeds meldden f 10.000.000 aal geplaatst
worden bU een consortium van bankiers
t 3.000.000 zal gegeven worden door de RUks-
postspaarbank en f 800.000 door het Burger- i plaats, waarin algemeene gegevens zUn ver-
weeshuls. werkt. Dese uitgave van de AH.V.V.. in
samenwerking met de vereenlglng V.V.V. is
mogelUk gemaakt, doordat het er de fondsen
voor beschikbaar stelde. Verleden jaar kwam
op deze wUze de uitgave van een Duitschen
gids tot stand toen gebleken was dat daar
aan een groote behoefte bestond. De eerste
oplaag was dan ook spoedig verspreid. Nu is
de oplage in de Duitsche taal verdubbeld.
De ontwerpen vorm van de brag afgekewrd Tevens was dit succes aanleiding om de
A.N V V in staat te stellen denzelfden gids
In bet begin van dit Jaar werden door ook in de Engelsche taal uit te geven. De
B- en W van Maastricht aan de Schoon-
heidscommissle aldaar ter beoordeeling voor- geboden.
Het Centraal-bureau der Hotels van de N V.
Exploitatie Maatsch. Schevenlngen zendt be-
’- ngstellenden gaarne haar uitgaven koste
res toe.
De vulkacn Krakatau" toont verootrus-
r.de teekenen van activiteit. Enorme mas
tos brandende lava en rotsblokken worden
I de mannen zich een weg door het
groefd terrein; maar wegens het
zicht moesten zU halt houden. ZU bevonden,
dat de streek aanzlenlüke wUziglngen had
onuergaan; en zij konden de oude baan niet
volgen omdat sneeuwbroggen waren inge
stort en er gevaarlijke gaten waren ontst-^n.
Den volgenden dag. Maandag, waren zU
daar nog In hun kamp in den mist, terwijl
zU zich den tijd verdreven met dobbelen om
chocolade.
Hedenochtend ontving Byrd het volgends
telegram van Gould:
..Konden niet langer wachten op goed
weer, en lieten dus het spoor maar heele-
maal in den steek en raakten in het Noor
den vrU uit den klovenboel. Dit gebeurde
bU lichten mist, waardoor alles met een
melkachtig waas was overtogen. Twaalf mUl
verder kwamen wU weer op het oude spoor.
En thans zUn wU op 80 O’. 27 mln. Z B. Al-
I len komen flink vooruit' Klein Amerika
gelegd de plannen belrekkelUk de te bouwen
tweede Maasbrug met verband houdende
werken (zUnde drie teekenlngen. bevattende
plattegrond, aanzicht en doorsnede, bene
vens perspectief), met verzoek haar oordeel
omtrent de aesthetlsche zUde van dese plan
nen ten spoedigste aan het College kenbaar
te maken.
Het rapport der Schoonheidscommissie is
thans verschenen
Op grond van allerlei overwegingen 14 de
Commissie unaniem van oordeel, dat zU.
in het belang van de handhaving en be
vordering var. het stadsschoon, ten sterkste
moet ontraden de tol stand komlng van de
nieuwe brug m den ontworpen vorm te be
vorderen. integendeel advlseeren met
alle beschikbare middelen te streven naar
den oouw over de drie Maas- en Kanaal-
panden van ren zoodanige beug die én wat
vorm én wat materie betreft beantwoordt
aan de voren door de commissie ontwikkel
de elschen, welke door haar worden be
schouwd als logisch uit de aanwezige plaat- j
■elUke situatie in verband met bet nage-
streelde doel voort te vloeien óe Grieksche taal n
"1 stonden, om-
aanwezigen het toestel en de
bemanning de piloten Tepas en Pellens en
de tnechanlcien Weber, werden, toen zU uit
de machine stapten, enthousiast toegejuicht.
Na begroet te zUn door hun naaste verwan
ten vroeg de heer Plesman. directeur van de
K. L. M een oogenblik stilte voor den
dlrecteur-genernal der Posterijen, den heer
Ir. Damme
De heer Damme sprak zUn bUzondere vol
doening erover uit. dat hU hier den koenen
vliegers een welkom mocht toeroepen. Toen
hU in den ochtend Vkn den 12en September
afscheid nam van de bemanning van het eer
ste van de serie postvliegtuigen, had spr.
reeds gewezen op de groote beteekems van
deze vluchten voor de ontwikkeling van de
verbinding van net moederland met Ned -
Indië. De regeerlng heeft van harte mee
gewerkt om de vluchten te doen slagen, maar
het resultaat komt toch vooral voor reke
ning van de koene bemanning der verzchil-
D» vertegenwoordiger veroordeeld
Rusell Owen meldt uit Kleln-Amerika:
De geologische groep van de expeditie van
Byrd met dr. L. M. Gould als leider, heeft
nu ook het laatste gevaariuke spletengeblea
achter zich en kan oinnen enkele dagen In
net Kamp terug zun. De mannen hebben een
moeilijken tUd gehad om door het spleten-
gebied heen te komen en hadden in het
midden van dat terrein twee dagen moeien
i blijven kampeeren. ZU bevinden zich thans
op iets meer dan op 100 mUl van „Klein
I Amerika". De groep kampeerde op den Zul-
I delUken rand van het doorgroefd terrein. 31
gr. 16 min. ZB
1 De sledeweg zat diep onder de sneeuw en
het mistte sterk. Iwee uagen lang zochten
I de mannen zich een weg door het door-
I ma*- wmrrn,* Ha, gjeChte
der Erlekom. ten- i
ende dljkverzeke-