VOOR DE HUISKAMER 4 Gemengd Q^Cieuws land Door den trein gegrepen Doodelijk ongehik te Bilthoven PASSA GIERSLIJST Het graf van Alexander den Groote Twistende schooljongens RECHTSZAKEN Bericht van Wilkins Met een knipmes gestoken FA ILLISSEMENTEN FINANCIËN „Handelsbelangen” BOEKBESPREKING „De Wandelaar” Een ingewikkelde geschiedenis POSTZEGELNIEUWS De onbewaakte overweg SOCIAAL LEVEN Doodelijke val Het bestaan bedreigd Om te sparen Hl] gapte geld van zijn oom VRAGENBUS De slimme sulker-smokkelaars Zware brand te Amsterdam Doodelijk ongeval In een koolensilo W '1 Het algemeen mijnwerkersfonds Een sensatieproces en zijn gevolgen Cigarettenfrbriek gedeeltelijk uitgebrand KUNST EN KENNIS Buziau blijft in Nederl: a Bronchitis tn Kinkhoest f\ O Stroop zw i?m |W Q'Bönbons^t-.wit Door een flesch olie gered Heemskerk- Fehauari -tronen. Th. d. Graaf A Co. Het wekelljksch overzicht van het week- toe- een te NoordwUkerhout, 's-Oravendamscheweg 50. ive Een melkboer in Rotterdam bemerkte ge- me zien laten hebben. 'elteatooB- o de met Litatun De oplage der op n December l.l. uitgekomen 15 c. rood, zonder watermerk, bedraagt 3.334.500 exemplaren die der 30 c. blauw, mei watermerk. 534.000 exemplaren. :n en zwart der uil opdruk „Air K roe der uitgave len opdruk „R. nlt-Station station dat bit gelegen een lengte een baan- y. d. Burcht van Llchtenbergh. cüj 'mr' j’j. L. Temmlnck, Voorschoten. sectie eens Deze dorbii op en hooren in verband met het gevaar, dat dreigt van de zijde eener bepaalde rupsensoort: die van den bastaardsatUnvlinder. In de rubriek ..Van en voor de lezers" wordt trein naderbij m der locomo- flerp het voor de duisternis Te Amsterdam te naar het Binnengasthuis ervoerd een 58-Jarige kolenwerker, die ver- noedelijk door misstappen tn een kolensllo was gevallen en door kolen bedolven was Bij het leegstorten kwam het lijk te vooi- Te Haldem bij Emmerik had een knecht van den molenaar Heuzlnkveld, uit Gen- drlngen. het ongeluk met zijn kar te wor den aangereden op den onbewaakten over weg. De man werd met een schedelbreuk opgenomen. De belde paarden bleken licht gewond. De kar werd totaal vernield, ter wijl de lading meel geheel verloren ging. Opgeheven wegens gebrek aan actief: 30 Jan. 8. Hoeek, Alkmaar. 10 Febr. B. Lelyveld, Den Haag. 10 Febr. W. A. Immers, Delft. 10 Febr. A. M. Coll. Voorburg. 10 Febr. A. Kroes, Den Haag. 10 Febr. J. L. Botermans, Den Haag. üit Alexandria wordt gemeld, dat de op gravingen in den Heuvel der Graven, die ten den lationale post* stellin Ter gei van d« I van 4 to» foyer van nationale p< gehouden. Nti hoe ik trein i nenrifi huisje kon ik t der schui ook. dat P. B. Heilmann en echtg., mei. 1— E. Hin deren C. Hollenberg, F. C. van der Horst en echtg., J. van der Horst en echtg-, fam. C. H. Howes, P. L- Hubbeling en echtg., - dr. G. M. W. Jellinghaus, J. W. Je ze er, J. A. de Jong en echtg.. F. Jünge, mevr. Papoea Als provisorisch vliegzegel werd de 3 pence blauwgroei 1916’35 van dien voorzien. voor den modernen vorm van boschbouw. Leerzaam is bet besebouwinkje dat J. Cor nelissen aan voetverzorging, voor den wande laar van zoo groot belang, heeft gewijd. Twee Brnbantsche medewerkers, Oor Sanders en Willem van Haer. weten er van te door dringen. dat ook de winter vele en fijne be koringen heeft. P J. Schenk laat een waarschuwend woord - jenheid van het 35-iarig bestaan 1 latei menclub .«Rotterdam” zal ai met 1 September a-s. m den Doelen te Rotterdam een gel tentoonstelling worden Te Oostburg is overleden de 19-jarige Leenhouts. die te Hoofdfilaat In een dorach- machine was gevallen, waardoor een zijner beenen werd versplinterd. Salvador: De sene zegels, ter gelegenheid van de opening van een nieuwe spoorlijn uitgegeven, is verschenen. De waarden zijn 1 c. violet. 3 c. bruin en violet, 5 c. zwart en violet en 10 c. geel en violet, landing 11%. Voor de vliegpost zijn 2 opdrukken uit gekomen. de 15 c. op toe. orante en de 40 c. op 50 c. bruinrood der uitgave 1934. De dne-regelige horizontale opdruk luidt Servicio Aéro nieuw waardecijfer Centavos". Toen de sneltrein, die even na 5 uur van Utrecht naar Groningen was vertrokken, het station Bilthoven zou voorbij snorren, zag de macnlnist, op het oogenbhk. dat de locomo tief het begin van het perron dicht was ge naderd, dat iemand, die zich op dat perron bevond, daarvan af viel en op de rails te-, recht kwam, zoo meldt het „U D. De machinist remde zoö hevig dat de snel trein reeds tot stilstand werd gebracht, ter wijl de wagons nog langs het perron ston den voorgerelen. Men vond terfUde van de spoorbaan het zwaar verminkte Hj< var. een als heer g-khed persoon Het bleek een inwoner van Amersfoort te Zijn, 61 jaar oud. Zooeven verscheel) bij den uitgever A. G. Schoonderbeek. te Laren het Februari-num- mer van ,J)e Wandelaar”, maandblad, gewijd aan natuurstudie, natuurbescherming, heem schut. geologie, folklore, buitenleven en rlsrne. De redacteur. Rlnke Tolman, heeft paar Jaar geleden met een vriend het vogel rijke Kamperelland bezocht en geeft een uit- H. A. Corbey, A. Cornfield, Th. Th. Corn field. fam. ir. J. F. van Diermen, D. A. A. Denzentje B. A. R. Dezentje, E. M A. Dörner, mevr. A. van Duist, mej. C. J. Fernandes, fam. H. Folmer. mevr. Ch. F. Friedler. fam. L. Goetze, mr. J. L_ W. de Greef, mevr. M. Groen, S. E. Halbersud, T j. Harden k, fam. A. E. P. M. Harten nk. Reuter meldt uit New York dat er be richt is Ingek>en, dat ~n walvlschw-- der jp de Zuid poolstreken een radlotelegm heeft ontvangen van Wilkins, den Zuld- poolrelzlger. die niet in draadlooze verbin ding kan komen met rijn basls-schlp, de Melville, dat bij Deception-eiland is. Wilkins in aan boord van de Scoresby. Te Heerlen heeft de algemeene vergadering plaats gehad van de fonds-commissieleden van het Algemeen Mijnwerkersfonds, in welke vergadering beslist moest worden over de maatregelen, noodlg, wil pet A. M. F. ook na - 1 Maart as. zijn zelfstandigheid behouden. Gelijk men weet was er in het bestuur over de reglementswijzigingen volledige overeen stemming bereikt. In de gehouden vergadering verklaarden de Commlssie-Fondsleden van den Algemee- nen Nederlandschen Mijnwerkersbond. zich echter tegen aanneming van het voorstel, daar huns inziens de premle-regeling meer voordeelen bracht voor de "erkgevers dan voor de werknemers en omdat er geen be slissing was verkregen omtrent de vraag of vakbondsbestuurders In het bestuur van bet A. M. F. zouden worden opgenomen. Van de zijde van den R.K. M ijn werkers - bond werd betoogd, dat het voorstel ook niet de volledige instemming kon wegdragen, doch dat men verheugd moest zijn over het verkregene, omdat ook de mogelijkheid wordt opengelaten, dat de pensioenen der mijn werkers zouden kunnen worden verhoogd. Dit achtte men van meer belang dan een maand langer ziektege'd-u<tkeertng. De voorzitter, mr. dr. Froweln. vestigde er de aandacht op, dat verwerping van het voorstel het voortbestaan van het A. M. F. in gevaar bracht. Nadat de vergadering een half uur was ge schorst, ging rien ter stemming over. Voor de reglementswijziging stemden 28 leden f27 van den R.K. Mijnwerkersbond en 1 van de Centrale van Werknemers in het Mijnbedrijf) en tegen de 27 Fondscommissie leden, tevens lid van den Algemeenen Neder landschen Mijnwerkersbond. Hiermede was het voorstel verworpen, daar er twee derde van het aantal der uitge brachte stemmen moet worden verkregen om het voorstel aan te nemen. Tsiecho-Slovak te t Gelijk gemeld, aldus de „Msb.", zijn 3 zegels uitgegeven, met het :ongste portret van president Masarijk, vol gens een totografie van Seizinger. De waarden zijn 50 h. groen. 60 h. lila- bruin en k. roserood. De zegels hebben als tanding 9 VJ. Vr.: Hoe kan ik vlekken van sterken drank (Citroen en Voorburg) uit een lila cr«pe sa tijnen japon verwijderen? Antw Met alcobol van 90 pCt. of ultstoomen Vr.; I MUn kippen zakken steeds door de pooten en woeden door de andere kippen ge pikt. Hun rug is beelemaal stuk. Ik heb de oooten al tngesmeerd met jodium-tinctuur, maar het geeft niet veel. Wat kan Ik in de len het beste doen? I Ik heb dikwijls eieren zonder dop. Wat kan Ik hiertegen doen? (Mijn kippen hebben geklopte schelpen In het hok). Antw.: 1 Is de vloer van hout? Het best doet u dan desen in een aarden te verande ren. Is dat niet het geval, dan zijn de door u genoemde euvelen, ook dat voor vraag 3 uitsluitend bet gevolg van ondoelmatige voederwtjar Vraag een deskundige. Tegen het veeren pikken helpt alleen de snavelring. Vr. Wanneer een bal bij het vlotbrugspel >p de vlotbrug blijft liggen, is dit dan een poedel at mag aoo*n bal over gestooten wor den? Antw.: Op een goede vlotbrug kan de hal rileen m de gaten tot stilstand komen. Voor het door u genoemde geval bestaat daarraw ■oor zoover ons bekend geen regel. Wij sou- ien zeggen overstooten omdat men deri speler toch moeilijk aansprakelijk kan stellen voor het niet goede „loopen” van de vlot brug. dat het op de grootc merika heel anders ij Europa. De baan- !1 grootere afstan- Ik m n rechter- schaafde Oosten baantje kreeg groote spoorlijn twee anderen dan zeven mlj- UraguayHet courantenzegel van 3 op 3 cent rood en zwart ts van een perforatie in straalvorm voorzien De courantenzegels bestaan ook zonder den opdruk U’rtnsa”. Vervolgens moeten nog vermeld warden n Terurero-teekenmg de 3 c. rose der uitgave 1935—'26 met ster-perforatie en de 3 c. grijsgroen der uitgave 1937 met króis- perforatie. Gelijk men weet, worden in Uruguay 5 verschillende vormen van per foratie gebruikt, nL vierkant, kroon, hart, kruis en ster. opgegeven door Uitgesproken 5 Febr. L. J. Leendertse, landbouwer, Kam- perland-Wissenkerke. Rc. mr. J. H. Bybou. Cur mr. A. H. Kuipers, Middelburg. 10 Febr. De Handelsvennootschap onder de firma Oebr. Th. W. van Bruggen. Noord- wijkerhout en de leden A. M. van Bruggen, Tilburg en W. A. van Bruggen, thans te Den Haag. Rc mr. A. S Rueb. Cur. mr. E. Bol- blad „Handelsbelangeigt wijst er de mid- sius. Leiden. 10 Febr. A. A. L. de Lange, weduwe U. Wlerdajaatst wonende te Scheveningen, Ka pel plein 2. thans te Brussel. Rc. mr. J. R. Thorbecke. Cur. mr. P. M. L. van der Meu- len, Den Haag. Anna Paulownastraat 49. 10 Febr M. G. Leene. melkboer, Den Haag. Brouwersgracht 23. Rc. dr. M. Fick. Cur. mr. 1 8. L. F. den Hartogh, Den Haag, Molen- hun bedrij: straat 20. 1 zakelijk. 10 Febr. J. Hoogervorst rijwielhandelaar, I Over den bloei van de Nederlandsche kran- vroeger te Voorhout. Hoofdstraat 32. thans ten, en waaraan die te danken is. wordt voorts verteld, waarnaast bijzonderheden over de Engelsche pers worden medegedeeld. Jan R Th. Campert zet rijn „Walchersche Beelden" voort en schetst het contrast tus- schen de steden V-ere en Vlissingen. Den strengen win «er van 1929 gedenkt N. Tinbergen In een artikel, waarin de toestand op de Zuiderzee in dien tijd voor oogen wordt retooverd. Van t echo-verschijnsel geeft dr. M Mln- naert een boeiende en heldere verklaring van het s-s. Prinses Juliana, d.d. 11 Fehspari van Amsterdam naar Batavia vertrokken. Gezagvoerder J. N. Egmond. J. J. Beckeringh, fam. P. Beukema, C. D. van Beyeren, mevr. L. W. en mej. S. E. Bogaardt S. Ch. Bogaardt en echtg., ir. G. C. Bolhuis en echtg., C. Boogerman, F. G. J. Bosschart en echtg., G. Bonneveld, J. H. Brinkgreve. fam. C. Broek erna, mej. M. E. Bruynse. J. van Coevorden. fam. M. H. De arrestatie der bijna 60-jarige Zweed- sche Helga F&gerskiold In New-York heeft de herinnering weer opgewekt aan het groot ste sensatieproces der Zweedsche rechtsge schiedenis. het drama van Broxvik. In de jaren negentig was Betsy von Block bezitster van bet rijke fidercommlss Brox vik. Ze was getrouwd met den kamerheer Taube. Volgens een oude bepaling viel hei majoraat telkens niet den oudsten doch den door den laatsten bezitter aangewezen zoon toe. De oudste zoon, luitenant Evert, was met de destijds 24-jarige Helga Fkgersklold verloofd, die in 1895 Juist op bezoek op het landgoed was. toen de vader plotseling over leed aan maagkramp Spoedig begon het gerucht te loopen, dat de landheer vergiftigd was en Helga kon haar verloofde berichten, dat ae sublimaat in een kast in het huls had gevonden. Om aan de geruchten, welke ook in de pers kwamen, een einde te maken, vroeg de lui tenant opgraving van het lijk van zijn va der. Dit vertoonde wel sporen van arseni cum en sublimaat, maar de deskund'gen konden niet tot overeenstemming komen ot er vergiftiging was gepleegd. Om het geval op te helderen, diende ft» Justitie een aanklacht Tegen X in Na maan den werd mevrouw Taube aangeklaagd van moord op haar man. zonder gearresteerd te worden, en wel hoofdzakelUk op grond van verklaringen van haar aanstaande schon- dochter De reden zouden huwelljks-oneenlg- heden zijn geweest. Nu volgde de eene sensatie op de andere Den ochtend van de eerste rechtszitting te gen mevrouw Taube, pleegde de oude rent meester zelfmoord. Natuurlijk vermoedde men. dat hij niet tegen de eigenares wilde verklaren en deze werd daardoor nog meer belast. Maar ook op Helga F&gersklold viel ernstige verdenking. Het scheen, dat ze ge vreesd had. dat de jongste zoon maloraats- heer zou kunnen worden. Haar poging om mevrouw Taube te belasten zou daarom het dubbele doel hebben, deze te berooven van het recht om het majoraat te erven, waar na bet automatisch aan haar verloofde zou komen en de verdenking van zich af te lel den. Haar zaak werd verdedigd door een schitterend pleiter, mr K. Staaff. den la- teren bekenden leider der liberalen In hur mooisten tijd. Toen de behandeling in November 1897 weer werd opgevat, kreeg de rechtbank een met verdraaid schrift en met Helga FAgers- klold onderteekenden brief met een zelfbe schuldiging. Tegelijk werd Helga In een een zame straat overvaller} en zwaar gewond waarschijnlijk met 1 doel haar te vermoor den Het onderzoek bracht uit. dat de overval gesimuleerd en de brief door haar zelf was geschreven. Het haar uit blijkbaar Zooals vroeger gemeld, had de bekende revue-artist. de heer Johan Buziau, aanbie dingen ontvangen voor tournee's in het buitenland. De. hce. Igniis.Bouwmeeater Jr. deelt ons mede, dat die aanbiedingen niet rijn aangenomen en dat hij er in geslaagd Is Buztau voorlooplg weer tot het jaar 1933 aan de Bouwmeester-Revue te verbinden. AAI UC IUU1K.A »«»H VU vvws vs«- --- xa. gewaag'- van ..verdwaalde gasten." waar- mder hoog-Noordelijke vogels moeten wor den verstaan, vooral kleine alken, die door ten storm naar Nederland zijn gestuwd. Als steeds, rijn de artikelen rijkelijk ge ïllustreerd. Van 15 Februari tot 31 Maart 1* gullen op a ie postkan oren drie Rembrand'zegels. n waarden van 5, o en laVJ c„ verkrijgbaar worden ’esreld. welke ook m her inter nationale verkeer *oor frankeenng geldig lijn tot 31 December ijjo. denstanders op, dat het beramen van officl- eele en officieuze maatregelen het winkel bedrijf niet uit al de moeilijkheden zal hel pen. waarmede het de laatste jaren te kam pen heeft. Meer inzicht en meer energie van de zijde der winkeliers, die oök beter voorgelicht moeten worden over de mogelijkheden van If, acht het blad dringend nood- der douane met een ambtenaar, die daar passeerde, rooken blijk baar geen lont en reden met hun fietsen kalm voorbij den bult. Even later wisten de smokkelaars in een paar vrachtjes met een anderen auto den bult in veilige haven te brengen in den binnenzak van m'n Jas. Het was een stormachtige zomernacht en donker. M’n wagentje gleed zacht over de rails voort en Ik had omtrent driekwart van mijn weg afgelegd, toen Ik de brug bereikte die de Slangenrivier overwelfde. Ik hield stil en sprong er af. om alles zorgvuldig te on- i derzoeken. vond alles in orde en was juist op I het punt, weer op het wagentje te klimmen toen Ik plotseling een hevlgen slag ontving die me bewusteloos op de rails deed neer- storten. Toen ik weer tot bezinning kwam, lag ik gebonden op den grond, maar weinige passen verwijderd van een bende met zwart gemaak- I te gezichten, die. voor zoover ik dit tn de I duisternis kon zien, met breekwerktulgen aan het losmaken der rails bezig waren Spoorwegroovers I Reeds veel had ik van deze booswichten en hun misdaden gehoord maar eerst nu maakte ik persoonlijk met hen kennis. Terwijl ze aan 't werk waren, spra ken ze er over, hoe ze mij het best onscha- del"k konden maken. „Ik zeg je. 8am," zei een reusachtige kerel. ..het eenvoudigste 1b. hem dwars over de rails te binden; de trein zal dan wel voor 't overige zorgen.” „Dat Is waar.” zeiden een paar anderen ..een doode kan niets na vertellen en we moeten voorzichtig te werk gaan." De daad volgde direct op het woord. Twee kerels sleurden me een 20 tal schreden weg en bonden me dwars over de rails, terwijl te mij een strik om het bovenlijf sloegen en de zen aan een ijzeren bo"t vastmaakten, die de rails verbond, zoodat de locomotief mij. Voor ze ontspoorde, moest vermorzelen De twee begaven zich daarop naar de an deren terug en Ik hoorde den eenen. die ze keren Invloed op de bende scheen te hebben herhaaldelUk over de bouten klagen, die naar zijn zin veel te vast zaten. Hjj spoorde tot spoed aan. daar hij bemerkte dat de trein tn twintig minuten daar moest zijn en er der halve geen tijd te verliezen was. Twintig minuten! Hoe kon Ik In mijn, troosteloozen Op een uur afstand van Weert in de rich ting der Belgische grens, nabij Tungelroy. brak de as van een vrachtauto, komende uit Belgie. De inzittenden begonnen kalm de vracht net moet 1500 K.G. suiker zijn geweest —te lossen. De zakken werden achteloos langs den weg opgestapeld. De vrachtauto werd met vereende krach ten gekeerd met den motor In de richtoing van Belgie. Men zou niets anders gedacht dan dat daar langs het bouwland een la ding kunstmest lag. Zelfs de chef E. C. van der Kaaden, fam. N. L. Kea, mevr. H. E. C. Keulemans, ir. F. der Kin deren en echtg., J. G. W. Kiela en echtg., mej. I- Klaver, fam. G. P. J. Kloppers, A. Knoeff en echtg., mej. de Kok, J. Th. I. Kroon en echtg., J. J. H. van Loon en echtg., fam. F. J. Meffert, H. J. Meyer, H. Kunath, H. K. F. Meyer en echtg., E. Mikus en echtg., J. G. van Mil, H. J. Mondt en echtg., J. Morton, fam. R. Mulder, fam. J. S. Nazsy, mevr. P. J. Nieuwenburg en kind, H. Neukifchen en echtg.. fam. J. H. Nol, W. Nijdegger. mej. E. J. van Otterloo, fam. N.' J. Peereboom, fam. E. Petrus, Th. Peu- chen en echtg., mevr. A. M. W. Pitlo, mevr. F. R- van der Palm, J. Pleysier. fam. P. Pleyte, K. G. van Putten, W. Rhaesa en echtg., mevr. W. R. Ruys, R. Schadegge, M. A. D. H. Schale kamp Jr., H. Schmidt. L. Schmidt, A. F. Schützendiebel en echtg.. mej. M. A. Seyfert fam. A. Slotboom, mevr. J. G. M. Smit, fam. ir. W. A. J. P. Smulders, J. B. Sonnenberg, C. Statius Muller en echtg., fam. C, Swagerman, fam. ir. P. K. Termytelen, F. J. G. G. Thomas. F. V. Treipl, F. Valk, mevr. M. W. B. van der Valk, E. K. van Veen, fam. C. A. van der Velde, A. Velle- koop, fa»"- A. M. Voorneman, D. W. J. de Vor en echtg-, fam. A. P. Ch. Vos, T. Voskuil en echtg., W. Voute, H. W. de Vries, H. Waterman en echtg., fam. C. F. van der Weele. W. van de Weerdt, mevr. A. Wester- r. tgrp, K. H. M. Wilmers, H. C. de Wit, mej. A. H. van Wijk, mevr. M. M. N. Wyly en kind, fam. W. Wijnstok, mej. L. Young. doel hebben het graf van Alexander Groote op te sporen, zijn begonnen. Volgens de overlevering zou het stoffelijk overschot van Alexander, die In bet jaar ’23 voor onze Jaartelling stierf, nadat het eerst op andere plaatsen was begraven ge weest. naar Alexandria zijn gebracht en daar een laatste rustplaats hebben gevon den in een gouden sarcophaag. toestand hopen, binnen dien rijd den trelr te redden? De gedachte aan het vreeselljke ongeluk, dat het ontsporen van een trein ten gevolge moest hebben, beroofde mij bijna ran bet verstand Ik trok zoo bard Ik maar kon. aan den strik, die de gewrichten van m'n hand omknelde en meende daarbij te voelen dat die een beetje toegal. Ik werkte met een opgewondenheid die aan waanzin grensde en werkelijk gelukte het Italië Het vermelde zegel van to C. bruin, tanding 14 met het opschrift „Recapito autorizzato1' blijkt 'n geheel nieuw type expressezegel (klein formaat) te zijn. Gisteravond -te ruim half 6 ontdekte Dr J. Pinkhof, die met zijn hulsgenooten aan den dlsch zat. in de achterkamer van zijn woning aan de Plantage Muldergracht 91 dat er brand was uilgebroken in de fabriek der Sofia-Cigaretten Mij. waarvan de in gang gelegen is aan de Plantage Muider- gracht 85 Deze fabriek Is een gebouw van naar schatting 50 btj 15 Meter dat inpandr gelegen is achter perceelen aan Plantage Muldergracht en Plantage Prinsenlaan en wel zoo dat de fabriek naakz staat met de hulzen aan de Plantage Muldergracht. Dr Pinkhof waarschuwde onmlddellljk de brandweer, welke spoedig met veel ma:enaa ter plaatse was. Reeds spoedig bleek dat e’ niemand meet m net gebouw aanwezig wa? Later xwatr vari te staan, dat net perse ceel uit veertien man bestaande ts ongevee' halt zes de fabriek nad verlaten Het bleek dat ae orand vooral woedcie in de zich op de vliering bevindende opslag- plaats, waar vele balen tabak waren opge-1 schijn. Het spreekt van zelf spoorlijnen In Noord-, toegaat dan op die v wachters hebben over vi den toezicht te houden. 1 arm verloor en nu hier In 't\be der Republiek een makkelijk was Ik In dienst bij de eerste^ naar Callfornië en moest ine een afstand van niet minder len Inspecteeren. Onze sectie begon bU l Van daar tot het naastbij zündé 15 mijlen ten Oosten van Sumn was, was een andere sectie met van 8 mHlen. De nachtdienst van wachter is nu juist niet van de aangenaam ste. Of het regent, sneeuwt of mist, de moet geïnspecteerd worden en wel nog kort voor aankomst van den trein, moest onze sectie tegen middernacht v< komen; stipt om tien uur braken we ontmoetten elkaar ongeveer tien minuien voor de aankomst van den trein in Half-wax- House. de eene wachter van het Oosten, d# andere van het Westen. Het wachtershulsje Is juist groot genoeg om een klein kacheltje, wat proviand en de twee baanwachters te bevatten. Zij wachten hier tot de trein In 't zicht is. en plaatsen zich naast de rails, om den machlnst met de twee lichten een teeken te geven dat alles tn orde Is. Weinig passagiers denken aan de I mannen, die dien weg afleggen, met hun lantaarns naar alle kanten lichtend, of mls- i schlen een steen of een ander voorwerp ge vaar kan opleveren voor den trein en bil elke brug met verdubbelde nauwlettendheid de rails opnemen. Op zekeren nacht, dat het weer mijn beurt van dienst was. viel het mij, voor Ik het sta tion verliet, in, dat onze voorraad olie In - het wachthuisje zoo goed als op was Ik nam Ook de vrouw zelde den jongen daarom een flesch. Het ze vullen en stak ze .1 hebben gezien De neef hield vol •-*--■- hij beweerde zelfs, dat de concurrent - „U_ ----- om wekelijks een bedrag van hem los te kunnen krijgen. De politie werd in de zaak gemoeid en tij dens de verhoeren bleven partijen leder bij hun lezing. Het onderzoek werd zeer be- moelIUkt, omdat de jonge man, na het be zoek met zijn oom, over de inrichting van de woning van den concurrent bijzonderhe den wist mee te deelen. Nadat de longe man eenlge uren door de politie was gehoord gaf hij eindelijk toe Jiet geheele verhaal van de chantage te hebben verzonnen. Hjj had het geld van zijn oom gestolen en naar de spaarbank gebracht, tn het geheel bleek hij ongeveer f 400 gestolen te nebben. Op verzoek van den benadeelde Is de zaak ten slotte in der minne geschikt. durende den laatsten tijd, dat herhaaldelUk geld uit zijn kas verdween. Voortdurend miste hU bedragen van f 30 6 f 40 en omdat er een groot gedeelte van het geld waarvan gestolen werd achter bleef, viel de verden king op een neef van den melkboer, die bij hem tn huls was. Men lette nauwkeurig op den Jongen man en tenslotte betrapte men hem op heeter- daad toen hU geld uit een geldkistje nam. Toen de jongen ter verantwoording werd geroepen, verontschuldigde hU zich met het verhaal, dat een concurrent van zyn oom hem geld afperste. De oom ging met zijn neef naar den con current, die zei den jongen In t geheel niet te kennen. nimmer te hebben gezien De neef hield vol en 1 van zijn oom hem op, straat lastig viel Twee schooljongens van 13 en 13 jaar. T. en F., te Lelden, hebben bU het naar school gaan ruzie gekregen. P. heeft toen voor de school aan de Duyvenbodestraat T. met een knipmes een diepen steek In den buik toe gebracht. T. Is naar het Academisch Zieken huis overgebracht, waar operatief IngrUpen noodzakelUk bleek. P. verklaart uit noodweer te hebben ge handeld. me. m’n handen vrij te krijgen. Wel werd door den strik, die aan de rails vast zat en m'n belde armen omknelde, deA beweging daarvan belemmerd, maar na een'geweldige inspanning kon ik het mes machtig worden, dat In den buitenzak van m'n mantel zat. en nu viel het mij niet moellUk. mij door het terugbuigen van den onderarm van den bovensten strik te verlossen. Ik behoef er niet bU te voegen dat de voeten nu ook In een ommezien van eiken band bevrijd waren Zonder mij den tijd te gunnen om te zien waar de schurken waren, sprong Ik op en Ijlde langs de rails voort, den naderenden trein tegemoet. Nauwelijks had Ik een eindje geloopen. of een luid en verward geschreeuw verkondigde mU. dat m'n vlucht ontdekt was. De heele bende zat ml> op de hielen. Ik had echter eenigen voorsprong, die steeds grooter werd, daar de gedachte, dat ik den trein tot eiken prijs moest redden, mijn voe ten als t ware vleugelen gaf. Bovendien maakte de Egyptische duisternis, die er heerschte, mijn vervolgers het werk niet ge- makkelijk. en ik hoorde herhaaldelijk hoe nu deze, dan die over een of ander voorwerp struikelde en viel. Er werden mij eenlge re vol ver kogels nagezonden en één drong tus- schen het gewricht van m’n hand en den elleboog van den linkerarm door. De pijn deed me bijna tn onmacht vallen en Ik had 'de grootste moeite om op de been te blUven De gedachte aan den trein bracht me echter weer spoedig to^bezinning. Ik beet op m’n tahden. balde de vuist en dreef me zelf tot grootere snelheid aan. eerst kwam het denkbeeld In me op. t het zou moeten aanleggen, om den tot stilstand te brengen. Voor het bin den van den trein kon ik het wacht- plet bereiken, dit stond vast. Seinen et. daar m’n lantaarn In handen :en was gebleven. Maar Ik bedacht toen, door m’n wegblljven. waar schijnlijk dil snelheid van den trein zou tem peren. Terwijl Ik nog overlegde en daarbU Hen zoo snel als olleflesch nog was duldelUk. dat Helga de wegruiming en haar tegelijk vervalschte bekentenis aan de partij van mevrouw Taube in de schoener wilde schuiven en deze daardoor nog ster ker onder verdenking brengen. Staaff legde hierop de verdediging neer, maar toen ei geen andere verdediger te krijgen was. nam hU haar weer op zich. Er waren nu twee beklaagden voorradig van wie de eene de schuld op de anden trachtte te wentelen. 1 April 1898 werden beiden bij gebrek aan bewijs vrijgesproken en mej. Fügerskiold verdween naar Amerika Het gevolg van dit sensatieproces was de groote hervorming In de Zweedsche rechts procedure, welke Staaff later als premier In voerde. stapeld terwijl daarnevens ook brandver- KhtihMlfD worup op óe eerste verdieping, waar groote hoeveelheden afgewerkte ciga- retteri waren opgeslagen. Al spoedig nam de brand zulk een omvang aan. dat te 620 het sein „groote brand" werd gegeven. Kort daarop waren ter plaatse 5 motorspuiten en 2 brandladders terwijl te 6.45 ook de drij vende motorbrandspult Jan van der Hey- den" verscheen. De bewoners der omliggende hulzen onder vonden van dezen brand veel ongemak, daar de brandweer teneinde bil den v->vrhaard te kunnen komen slangen door verschillende per ceelen moest leggen Hiervoor kwamen aan de Planta*’» Muidervracht tn aanmerking de perceelen 75 77. 81. 83 en 85 en aan de Plan tage Prinsen’aan de perceelen 5 en 11 In het geheel werkte de brandweer onder leiding van den waarnemenden commandant FörcH naar bekend Is commandant pordljn on gesteld met 12 stralen. Te kwart voor zeven slaagde het vuur er tn zich een uitweg door het dak te banen. Knet terend sprongen de vlammen omhoog en zet ten den hemel in rooden gloed. terwyi zware rookgordimen omhoog stegen. Vanwege het feit echter, dat het gebouw geheel doe' hulzen was omsloten, bemerkte het pubUek. dat In dichte drommen was ko men opzetten weinig van bet fantastische schouwspel dei hoogoplaalende vlammen Het gedeelte van de PI Muldergracht en de PI. Prlnsenlaaij. waai de brandweer werk zaam was was door de politie onder lei ding van Commissaris Quanjes van het bureau J D Meyernlein. afgezet. Te ruim 7 uur verschenen ook de Hoofd commissaris de heer Versteegh en de Bur gemeester. de heer De Vlugt, op het ter rein van den brand. De omstandigheid, dat het vuur zich een uitweg door het dak gebaand had. was In zoover gunstig dat de brandwachts thans gelegenheid hadden om van de daken der 'omliggende hulzen en van andere hoogge legen punten de vlammenzeemet een over vloed van water te bestrijden. Het gevecht tusschen vuur en water was hardnekklv doch werd ten langen leste in het voordeel van bet natte element beslist. Te kwart over zeven kon de brandweer zeggen, al vielen er nog ernstige vuur- verschUnselen waar te nemen. dat zij den brand meester was. De eerste verdieping en de vliering van de fabriek zijn geheel uitgebrand. De gelUkstraatsche verdieping waar de machines zijn opgesteld. kon be houden blijven. Wel Is er in deze ruimte veel schade aangericht door het bluschwater. evenals Ir de omliggende perceelen. Te ongeveer kwart over acht kon een ge deelte van het materiaal inrukken; enkele motorspulten bleven echter voor de nablus- schlng achter. De fabriek, die met Inventaris verzekerd Is. behoort aan een koopman van Grieksche origine. Span/e Behalve de 5 c. rood en de 5 c. blauw, uitgegeven ter gelegenheid van de tentoonstelling van Barcleona. verscheen nog een derde ze^el van 5 c. bruingeel met lila. Het inschrift is gelijk aan dat der beide vorige zegels, behalve dal nu tusschen de „5” en ,xs” staat ..sene 3a" (3de uitgave). Het controle cijfer op de achterzijde ont breekt ook op deze zegels niet. De 10 P. bruin en de expreszegel ao c. roodbruin van de serie in 1939, ter gelegen heid van de tentoonstelling SevillaBarce lona uitgegeven, bestaan ook in tanding 14 tn plaats van iaVt. Deze beide zegels zijn echter zeer zeldzaam: alijhans volgen’ het „Buil Mens” bestaan van de 10 P. slechts iia blad van 50 stuks en van het expreszegei twee bladen van 50 stuks. In het type der uitgave 1918. tanding 14, wordt ook nog een fiscaalzegel van c. groen en rood, uitgekomen in 1923, gesignaleerd. pianostemmer, Den Haag. Kranenburgerweg 4. Rn. mr. G. H. B. van den Boom. Cur. mr. D. F. v. Gif- ten. Dec Haag. Rivlervlschmarfct A 4 10 Febr. J. H. van Stuyvenberg. expediteur. Den Haag. Loosdulnschekade 133. R.C. mr. F. J. A HUInk. Cur. mr. H. M. J. Everard. Den Haag. Parkstraat 2A. 10 Febr. J. Griffoen, winkelier D enHaag, Anna van Hannoverstraat 5. R.C. mr. Th. W. C. Calkoen. Cur. mr. R. de Bruljn, Den Haag. Molenstraat 17. 11 Febr. N. V. „Abtei", aannemersbedrijf, timmerfabriek en houthandel voorheen Blyleven Azn.. Made. Rn. jhr. mr. L. van -Basse van IJsselt. Cur. mr. A, W. Rassers. Breda. - 11 Febr. A. Varboeven, expediteur, Tilburg, Oranjestraat 2. Ru jhr. mr. L. J. M.van Basse van IJsselt. Cur. mr. P. Budereljer, Tilburg. 11 F br. Wilhelmus Gerritsen, koopman in suikerwerken. Breda, Vlaszek 20. Rj’.'^hr mr. L. J. M. van Sasse van IJsselt. Cur. mr. L. D.' Pels-Rljcken, Breda. maar kon. voelde ik. dat de iltijd In m’n zak zat Natuur lijk zou de olie den trein doen stilstaan. «Is ik die op de rails uitgoot. De oude, zware locomotief zou op\het geoliede Ifzer niet meer kunnen pakken. \Ik nam dus de olie en smeerde ze dik op de rails en met de hoHe hand om de rails heen. Op m’n knieën leggend, werkte Ik met de koortsige haast van een waanzinnige. Na verloop van tien minuten was de oUe ver bruikt en had Ik de voldoening een flink stuk van de Hin met ollè tngesmeerd te heb ben. Ik stond op. afgemat en uitgeput en vatte post on de plaats waar de gesmeerde rails onhielden. Reeds toonde het zachteX zangerig trillen der rails aan. dat de zwart kwam. Spoedig zag Ik de licht tief. Als een groot, rond oog. 1 naamste licht z’n stralen in Ik ging op de rails staan, zoodat het licht 00 mU moest vallen en de machinist me zien moest. J(u komt het er op aan." dacht ik. De locomotief bereikte de olie, de groote raderen die anders bU elke omwenteling bijna twintig voet aflegden, draalden rond zonder noe menswaard ig van plaats te veranderen. De snelheid nam sterk af: ik kon duideliik den machinist zien, hoe hij aan de kleine hevels trok, waarmee men de rails schoon maakt. Tn m’n ongewondenheid schreeuwde Ik het uit dat hij dit niet doen moest, maar men hoor de mij niet. Daar viel me gelukkig nog een hulpmiddel in. Ik ging zoo dicht naast de rails als Ik kon. zonder dat ik moest vreezen door de locomotief gegrepen te worden en slingerde met aUe kracht de leege flesch tegen de lamp der locomotief. Zü trof het dikke glas, verbrilzelde het en onmiddelllik ging het Ucht uit. Nu weerklonk het schrille signaal, dat voor mij op dit oogenbHk heerlijke muziek was. Eenige oogenbllkken waren voldoende, om het treinpersoneel omtrent den stand van zaken La te Uchten. De trein ging nu heel voorzichtig verder en we bereikten spoe dig de hachelUke plek. Van de rooverbenda was echter niets meer te zien. Waarachljnl’lk hadden de kerels uit het bedachtzaam nade ren "an den trein opgemaakt, dat bun plan verijdeld was en zich uit de voeten gemaakt Met behuln der werktuigen die on de loco motief waren, werd de gaping In de rail* aangevuld ea daarna de reis voortgezet. De zelf werd In het hosnltaal der Maat- schappij opgenomen: ml in linkerarm was zwaar gekwetst en werd afgezet. Nicaragua In het type der uitgave 1014 ’29, met verschillende teekening, verschenen de 1 c. grijszwart. 3 c. lichtblauw, 5 c. bruin zwart, ao c. groen. 50 c. bistre en 1 C violet. Tanding 11 De 1 c. vermiljoen in bet t 1914 werd van den horizonta de C." voorzien. Verder valt nog te vermelden de uitgifte van 3 nieuwe definitieve vliegzegels in De cember 1.1,. De waarden zijn 35 c. olijfgrijs, 50 c. zwart en 1 G rood, landing 13. Bij de stempe ing van deze zegels wordt me' meer het vliegpoststempei gebruikt, hetwelk sedert Mei 1929 dienst deed. Op hel oogenblik gebruikt men te .Managua een rond stempel, dat m paary letters op het zege drukt „Correo Aereo Certificado (datum) Managua", meldt het„Buil Mens". voerig relaas van de daar beleefde avonturen R.c. mr. J. C. 10 Febr. J. H. Jeukens, exploitant van het Restaurant Fisslthaler. Den Haag, Wagen straat 24. Rx. mr. J. H. van Laer Cur mr Aug. de Lauwere, Den Haag, straat 24 10 Febr I. F. GoUvaarts,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 13