VOOR DE HUISKAMER
4
Gemengd Q^Cieuws
land
Door den trein gegrepen
Doodelijk ongehik te Bilthoven
PASSA GIERSLIJST
Het graf van Alexander den Groote
Twistende schooljongens
RECHTSZAKEN
Bericht van Wilkins
Met een knipmes gestoken
FA ILLISSEMENTEN
FINANCIËN
„Handelsbelangen”
BOEKBESPREKING
„De Wandelaar”
Een ingewikkelde geschiedenis
POSTZEGELNIEUWS
De onbewaakte overweg
SOCIAAL LEVEN
Doodelijke val
Het bestaan bedreigd
Om te
sparen
Hl] gapte geld van zijn
oom
VRAGENBUS
De slimme sulker-smokkelaars
Zware brand te Amsterdam
Doodelijk ongeval In een koolensilo
W
'1
Het algemeen
mijnwerkersfonds
Een sensatieproces en zijn
gevolgen
Cigarettenfrbriek gedeeltelijk
uitgebrand
KUNST EN KENNIS
Buziau blijft in Nederl:
a Bronchitis tn Kinkhoest
f\ O Stroop zw i?m
|W Q'Bönbons^t-.wit
Door een flesch olie gered
Heemskerk-
Fehauari
-tronen.
Th.
d. Graaf A Co.
Het wekelljksch overzicht van het week-
toe-
een
te NoordwUkerhout, 's-Oravendamscheweg 50.
ive
Een melkboer in Rotterdam bemerkte ge-
me zien
laten
hebben.
'elteatooB-
o
de
met
Litatun De oplage der op n December
l.l. uitgekomen 15 c. rood, zonder watermerk,
bedraagt 3.334.500 exemplaren die der 30 c.
blauw, mei watermerk. 534.000 exemplaren.
:n en zwart der uil
opdruk „Air K
roe der uitgave
len opdruk „R.
nlt-Station
station dat
bit gelegen
een lengte
een baan-
y. d. Burcht van Llchtenbergh.
cüj 'mr' j’j. L. Temmlnck, Voorschoten.
sectie
eens
Deze
dorbii
op en
hooren in verband met het gevaar, dat dreigt
van de zijde eener bepaalde rupsensoort: die
van den bastaardsatUnvlinder.
In de rubriek ..Van en voor de lezers" wordt
trein naderbij
m der locomo-
flerp het voor
de duisternis
Te Amsterdam te naar het Binnengasthuis
ervoerd een 58-Jarige kolenwerker, die ver-
noedelijk door misstappen tn een kolensllo
was gevallen en door kolen bedolven was
Bij het leegstorten kwam het lijk te vooi-
Te Haldem bij Emmerik had een knecht
van den molenaar Heuzlnkveld, uit Gen-
drlngen. het ongeluk met zijn kar te wor
den aangereden op den onbewaakten over
weg. De man werd met een schedelbreuk
opgenomen. De belde paarden bleken licht
gewond. De kar werd totaal vernield, ter
wijl de lading meel geheel verloren ging.
Opgeheven wegens gebrek aan actief:
30 Jan. 8. Hoeek, Alkmaar.
10 Febr. B. Lelyveld, Den Haag.
10 Febr. W. A. Immers, Delft.
10 Febr. A. M. Coll. Voorburg.
10 Febr. A. Kroes, Den Haag.
10 Febr. J. L. Botermans, Den Haag.
üit Alexandria wordt gemeld, dat de op
gravingen in den Heuvel der Graven, die
ten
den
lationale post*
stellin
Ter gei
van d« I
van 4 to»
foyer van
nationale p<
gehouden.
Nti
hoe ik
trein i
nenrifi
huisje
kon ik t
der schui
ook. dat
P. B. Heilmann en echtg., mei. 1— E. Hin
deren C. Hollenberg, F. C. van der Horst
en echtg., J. van der Horst en echtg-, fam.
C. H. Howes, P. L- Hubbeling en echtg.,
- dr. G. M. W. Jellinghaus, J. W. Je ze er,
J. A. de Jong en echtg.. F. Jünge, mevr.
Papoea Als provisorisch vliegzegel werd
de 3 pence blauwgroei
1916’35 van dien
voorzien.
voor den modernen vorm van boschbouw.
Leerzaam is bet besebouwinkje dat J. Cor
nelissen aan voetverzorging, voor den wande
laar van zoo groot belang, heeft gewijd. Twee
Brnbantsche medewerkers, Oor Sanders en
Willem van Haer. weten er van te door
dringen. dat ook de winter vele en fijne be
koringen heeft.
P J. Schenk laat een waarschuwend woord
-
jenheid van het 35-iarig bestaan
1 latei menclub .«Rotterdam” zal
ai met 1 September a-s. m den
Doelen te Rotterdam een
gel tentoonstelling worden
Te Oostburg is overleden de 19-jarige
Leenhouts. die te Hoofdfilaat In een dorach-
machine was gevallen, waardoor een zijner
beenen werd versplinterd.
Salvador: De sene zegels, ter gelegenheid
van de opening van een nieuwe spoorlijn
uitgegeven, is verschenen. De waarden zijn
1 c. violet. 3 c. bruin en violet, 5 c. zwart en
violet en 10 c. geel en violet, landing 11%.
Voor de vliegpost zijn 2 opdrukken uit
gekomen. de 15 c. op toe. orante en de 40 c.
op 50 c. bruinrood der uitgave 1934.
De dne-regelige horizontale opdruk luidt
Servicio Aéro nieuw waardecijfer
Centavos".
Toen de sneltrein, die even na 5 uur van
Utrecht naar Groningen was vertrokken, het
station Bilthoven zou voorbij snorren, zag de
macnlnist, op het oogenbhk. dat de locomo
tief het begin van het perron dicht was ge
naderd, dat iemand, die zich op dat perron
bevond, daarvan af viel en op de rails te-,
recht kwam, zoo meldt het „U D.
De machinist remde zoö hevig dat de snel
trein reeds tot stilstand werd gebracht, ter
wijl de wagons nog langs het perron ston
den voorgerelen. Men vond terfUde van
de spoorbaan het zwaar verminkte Hj< var.
een als heer g-khed persoon Het bleek een
inwoner van Amersfoort te Zijn, 61 jaar oud.
Zooeven verscheel) bij den uitgever A. G.
Schoonderbeek. te Laren het Februari-num-
mer van ,J)e Wandelaar”, maandblad, gewijd
aan natuurstudie, natuurbescherming, heem
schut. geologie, folklore, buitenleven en
rlsrne.
De redacteur. Rlnke Tolman, heeft
paar Jaar geleden met een vriend het vogel
rijke Kamperelland bezocht en geeft een uit-
H. A. Corbey, A. Cornfield, Th. Th. Corn
field. fam. ir. J. F. van Diermen, D. A. A.
Denzentje B. A. R. Dezentje, E. M A.
Dörner, mevr. A. van Duist, mej. C. J.
Fernandes, fam. H. Folmer. mevr. Ch. F.
Friedler. fam. L. Goetze, mr. J. L_ W. de
Greef, mevr. M. Groen, S. E. Halbersud,
T j. Harden k, fam. A. E. P. M. Harten nk.
Reuter meldt uit New York dat er be
richt is Ingek>en, dat ~n walvlschw--
der jp de Zuid poolstreken een radlotelegm
heeft ontvangen van Wilkins, den Zuld-
poolrelzlger. die niet in draadlooze verbin
ding kan komen met rijn basls-schlp, de
Melville, dat bij Deception-eiland is.
Wilkins in aan boord van de Scoresby.
Te Heerlen heeft de algemeene vergadering
plaats gehad van de fonds-commissieleden
van het Algemeen Mijnwerkersfonds, in welke
vergadering beslist moest worden over de
maatregelen, noodlg, wil pet A. M. F. ook na -
1 Maart as. zijn zelfstandigheid behouden.
Gelijk men weet was er in het bestuur over
de reglementswijzigingen volledige overeen
stemming bereikt.
In de gehouden vergadering verklaarden
de Commlssie-Fondsleden van den Algemee-
nen Nederlandschen Mijnwerkersbond. zich
echter tegen aanneming van het voorstel,
daar huns inziens de premle-regeling meer
voordeelen bracht voor de "erkgevers dan
voor de werknemers en omdat er geen be
slissing was verkregen omtrent de vraag of
vakbondsbestuurders In het bestuur van bet
A. M. F. zouden worden opgenomen.
Van de zijde van den R.K. M ijn werkers -
bond werd betoogd, dat het voorstel ook niet
de volledige instemming kon wegdragen,
doch dat men verheugd moest zijn over het
verkregene, omdat ook de mogelijkheid wordt
opengelaten, dat de pensioenen der mijn
werkers zouden kunnen worden verhoogd.
Dit achtte men van meer belang dan een
maand langer ziektege'd-u<tkeertng.
De voorzitter, mr. dr. Froweln. vestigde er
de aandacht op, dat verwerping van het
voorstel het voortbestaan van het A. M. F.
in gevaar bracht.
Nadat de vergadering een half uur was ge
schorst, ging rien ter stemming over.
Voor de reglementswijziging stemden 28
leden f27 van den R.K. Mijnwerkersbond en
1 van de Centrale van Werknemers in het
Mijnbedrijf) en tegen de 27 Fondscommissie
leden, tevens lid van den Algemeenen Neder
landschen Mijnwerkersbond.
Hiermede was het voorstel verworpen, daar
er twee derde van het aantal der uitge
brachte stemmen moet worden verkregen
om het voorstel aan te nemen.
Tsiecho-Slovak te t Gelijk gemeld, aldus
de „Msb.", zijn 3 zegels uitgegeven, met het
:ongste portret van president Masarijk, vol
gens een totografie van Seizinger.
De waarden zijn 50 h. groen. 60 h. lila-
bruin en k. roserood. De zegels hebben als
tanding 9 VJ.
Vr.: Hoe kan ik vlekken van sterken drank
(Citroen en Voorburg) uit een lila cr«pe sa
tijnen japon verwijderen?
Antw Met alcobol van 90 pCt. of
ultstoomen
Vr.; I MUn kippen zakken steeds door de
pooten en woeden door de andere kippen ge
pikt. Hun rug is beelemaal stuk. Ik heb de
oooten al tngesmeerd met jodium-tinctuur,
maar het geeft niet veel. Wat kan Ik in de
len het beste doen?
I Ik heb dikwijls eieren zonder dop. Wat
kan Ik hiertegen doen? (Mijn kippen hebben
geklopte schelpen In het hok).
Antw.: 1 Is de vloer van hout? Het best
doet u dan desen in een aarden te verande
ren. Is dat niet het geval, dan zijn de door
u genoemde euvelen, ook dat voor vraag 3
uitsluitend bet gevolg van ondoelmatige
voederwtjar Vraag een deskundige. Tegen het
veeren pikken helpt alleen de snavelring.
Vr. Wanneer een bal bij het vlotbrugspel
>p de vlotbrug blijft liggen, is dit dan een
poedel at mag aoo*n bal over gestooten wor
den?
Antw.: Op een goede vlotbrug kan de hal
rileen m de gaten tot stilstand komen. Voor
het door u genoemde geval bestaat daarraw
■oor zoover ons bekend geen regel. Wij sou-
ien zeggen overstooten omdat men deri
speler toch moeilijk aansprakelijk kan stellen
voor het niet goede „loopen” van de vlot
brug.
dat het op de grootc
merika heel anders
ij Europa. De baan-
!1 grootere afstan-
Ik m n rechter-
schaafde Oosten
baantje kreeg
groote spoorlijn
twee anderen
dan zeven mlj-
UraguayHet courantenzegel van 3 op
3 cent rood en zwart ts van een perforatie in
straalvorm voorzien De courantenzegels
bestaan ook zonder den opdruk U’rtnsa”.
Vervolgens moeten nog vermeld warden
n Terurero-teekenmg de 3 c. rose der uitgave
1935—'26 met ster-perforatie en de 3 c.
grijsgroen der uitgave 1937 met króis-
perforatie. Gelijk men weet, worden in
Uruguay 5 verschillende vormen van per
foratie gebruikt, nL vierkant, kroon, hart,
kruis en ster.
opgegeven door
Uitgesproken
5 Febr. L. J. Leendertse, landbouwer, Kam-
perland-Wissenkerke. Rc. mr. J. H. Bybou.
Cur mr. A. H. Kuipers, Middelburg.
10 Febr. De Handelsvennootschap onder de
firma Oebr. Th. W. van Bruggen. Noord-
wijkerhout en de leden A. M. van Bruggen,
Tilburg en W. A. van Bruggen, thans te Den
Haag. Rc mr. A. S Rueb. Cur. mr. E. Bol- blad „Handelsbelangeigt wijst er de mid-
sius. Leiden.
10 Febr. A. A. L. de Lange, weduwe U.
Wlerdajaatst wonende te Scheveningen, Ka
pel plein 2. thans te Brussel. Rc. mr. J. R.
Thorbecke. Cur. mr. P. M. L. van der Meu-
len, Den Haag. Anna Paulownastraat 49.
10 Febr M. G. Leene. melkboer, Den Haag.
Brouwersgracht 23. Rc. dr. M. Fick. Cur. mr. 1
8. L. F. den Hartogh, Den Haag, Molen- hun bedrij:
straat 20. 1 zakelijk.
10 Febr. J. Hoogervorst rijwielhandelaar, I Over den bloei van de Nederlandsche kran-
vroeger te Voorhout. Hoofdstraat 32. thans ten, en waaraan die te danken is. wordt
voorts verteld, waarnaast bijzonderheden over
de Engelsche pers worden medegedeeld.
Jan R Th. Campert zet rijn „Walchersche
Beelden" voort en schetst het contrast tus-
schen de steden V-ere en Vlissingen.
Den strengen win «er van 1929 gedenkt N.
Tinbergen In een artikel, waarin de toestand
op de Zuiderzee in dien tijd voor oogen wordt
retooverd.
Van t echo-verschijnsel geeft dr. M Mln-
naert een boeiende en heldere verklaring
van het s-s. Prinses Juliana, d.d. 11 Fehspari
van Amsterdam naar Batavia vertrokken.
Gezagvoerder J. N. Egmond.
J. J. Beckeringh, fam. P. Beukema, C. D.
van Beyeren, mevr. L. W. en mej. S. E.
Bogaardt S. Ch. Bogaardt en echtg., ir.
G. C. Bolhuis en echtg., C. Boogerman,
F. G. J. Bosschart en echtg., G. Bonneveld,
J. H. Brinkgreve. fam. C. Broek erna, mej.
M. E. Bruynse. J. van Coevorden. fam. M. H.
De arrestatie der bijna 60-jarige Zweed-
sche Helga F&gerskiold In New-York heeft
de herinnering weer opgewekt aan het groot
ste sensatieproces der Zweedsche rechtsge
schiedenis. het drama van Broxvik.
In de jaren negentig was Betsy von Block
bezitster van bet rijke fidercommlss Brox
vik. Ze was getrouwd met den kamerheer
Taube. Volgens een oude bepaling viel hei
majoraat telkens niet den oudsten doch den
door den laatsten bezitter aangewezen zoon
toe. De oudste zoon, luitenant Evert, was
met de destijds 24-jarige Helga Fkgersklold
verloofd, die in 1895 Juist op bezoek op het
landgoed was. toen de vader plotseling over
leed aan maagkramp
Spoedig begon het gerucht te loopen, dat
de landheer vergiftigd was en Helga kon
haar verloofde berichten, dat ae sublimaat
in een kast in het huls had gevonden. Om
aan de geruchten, welke ook in de pers
kwamen, een einde te maken, vroeg de lui
tenant opgraving van het lijk van zijn va
der. Dit vertoonde wel sporen van arseni
cum en sublimaat, maar de deskund'gen
konden niet tot overeenstemming komen ot
er vergiftiging was gepleegd.
Om het geval op te helderen, diende ft»
Justitie een aanklacht Tegen X in Na maan
den werd mevrouw Taube aangeklaagd van
moord op haar man. zonder gearresteerd te
worden, en wel hoofdzakelUk op grond van
verklaringen van haar aanstaande schon-
dochter De reden zouden huwelljks-oneenlg-
heden zijn geweest.
Nu volgde de eene sensatie op de andere
Den ochtend van de eerste rechtszitting te
gen mevrouw Taube, pleegde de oude rent
meester zelfmoord. Natuurlijk vermoedde
men. dat hij niet tegen de eigenares wilde
verklaren en deze werd daardoor nog meer
belast. Maar ook op Helga F&gersklold viel
ernstige verdenking. Het scheen, dat ze ge
vreesd had. dat de jongste zoon maloraats-
heer zou kunnen worden. Haar poging om
mevrouw Taube te belasten zou daarom het
dubbele doel hebben, deze te berooven van
het recht om het majoraat te erven, waar
na bet automatisch aan haar verloofde zou
komen en de verdenking van zich af te lel
den. Haar zaak werd verdedigd door een
schitterend pleiter, mr K. Staaff. den la-
teren bekenden leider der liberalen In hur
mooisten tijd.
Toen de behandeling in November 1897
weer werd opgevat, kreeg de rechtbank een
met verdraaid schrift en met Helga FAgers-
klold onderteekenden brief met een zelfbe
schuldiging. Tegelijk werd Helga In een een
zame straat overvaller} en zwaar gewond
waarschijnlijk met 1 doel haar te vermoor
den
Het onderzoek bracht uit. dat de overval
gesimuleerd en de brief door haar zelf was
geschreven. Het
haar uit
blijkbaar
Zooals vroeger gemeld, had de bekende
revue-artist. de heer Johan Buziau, aanbie
dingen ontvangen voor tournee's in het
buitenland. De. hce. Igniis.Bouwmeeater Jr.
deelt ons mede, dat die aanbiedingen niet
rijn aangenomen en dat hij er in geslaagd
Is Buztau voorlooplg weer tot het jaar 1933
aan de Bouwmeester-Revue te verbinden.
AAI UC IUU1K.A »«»H VU vvws vs«- ---
xa. gewaag'- van ..verdwaalde gasten." waar-
mder hoog-Noordelijke vogels moeten wor
den verstaan, vooral kleine alken, die door
ten storm naar Nederland zijn gestuwd.
Als steeds, rijn de artikelen rijkelijk ge
ïllustreerd.
Van 15 Februari tot 31 Maart 1* gullen op
a ie postkan oren drie Rembrand'zegels. n
waarden van 5, o en laVJ c„ verkrijgbaar
worden ’esreld. welke ook m her inter
nationale verkeer *oor frankeenng geldig
lijn tot 31 December ijjo.
denstanders op, dat het beramen van officl-
eele en officieuze maatregelen het winkel
bedrijf niet uit al de moeilijkheden zal hel
pen. waarmede het de laatste jaren te kam
pen heeft.
Meer inzicht en meer energie van de zijde
der winkeliers, die oök beter voorgelicht
moeten worden over de mogelijkheden van
If, acht het blad dringend nood-
der douane met een
ambtenaar, die daar passeerde, rooken blijk
baar geen lont en reden met hun fietsen
kalm voorbij den bult.
Even later wisten de smokkelaars
in een paar vrachtjes met een anderen
auto den bult in veilige haven te brengen
in den binnenzak van m'n Jas.
Het was een stormachtige zomernacht en
donker. M’n wagentje gleed zacht over de
rails voort en Ik had omtrent driekwart van
mijn weg afgelegd, toen Ik de brug bereikte
die de Slangenrivier overwelfde. Ik hield stil
en sprong er af. om alles zorgvuldig te on-
i derzoeken. vond alles in orde en was juist op
I het punt, weer op het wagentje te klimmen
toen Ik plotseling een hevlgen slag ontving
die me bewusteloos op de rails deed neer-
storten.
Toen ik weer tot bezinning kwam, lag ik
gebonden op den grond, maar weinige passen
verwijderd van een bende met zwart gemaak-
I te gezichten, die. voor zoover ik dit tn de
I duisternis kon zien, met breekwerktulgen
aan het losmaken der rails bezig waren
Spoorwegroovers I Reeds veel had ik van
deze booswichten en hun misdaden gehoord
maar eerst nu maakte ik persoonlijk met hen
kennis. Terwijl ze aan 't werk waren, spra
ken ze er over, hoe ze mij het best onscha-
del"k konden maken.
„Ik zeg je. 8am," zei een reusachtige kerel.
..het eenvoudigste 1b. hem dwars over de
rails te binden; de trein zal dan wel voor
't overige zorgen.”
„Dat Is waar.” zeiden een paar anderen
..een doode kan niets na vertellen en we
moeten voorzichtig te werk gaan."
De daad volgde direct op het woord. Twee
kerels sleurden me een 20 tal schreden weg
en bonden me dwars over de rails, terwijl te
mij een strik om het bovenlijf sloegen en de
zen aan een ijzeren bo"t vastmaakten, die de
rails verbond, zoodat de locomotief mij. Voor
ze ontspoorde, moest vermorzelen
De twee begaven zich daarop naar de an
deren terug en Ik hoorde den eenen. die ze
keren Invloed op de bende scheen te hebben
herhaaldelUk over de bouten klagen, die naar
zijn zin veel te vast zaten. Hjj spoorde tot
spoed aan. daar hij bemerkte dat de trein tn
twintig minuten daar moest zijn en er der
halve geen tijd te verliezen was. Twintig
minuten! Hoe kon Ik In mijn, troosteloozen
Op een uur afstand van Weert in de rich
ting der Belgische grens, nabij Tungelroy.
brak de as van een vrachtauto, komende
uit Belgie.
De inzittenden begonnen kalm de vracht
net moet 1500 K.G. suiker zijn geweest
—te lossen. De zakken werden achteloos
langs den weg opgestapeld.
De vrachtauto werd met vereende krach
ten gekeerd met den motor In de richtoing
van Belgie.
Men zou niets anders gedacht
dan dat daar langs het bouwland een la
ding kunstmest lag.
Zelfs de chef
E. C. van der Kaaden, fam. N. L. Kea,
mevr. H. E. C. Keulemans, ir. F. der Kin
deren en echtg., J. G. W. Kiela en echtg.,
mej. I- Klaver, fam. G. P. J. Kloppers,
A. Knoeff en echtg., mej. de Kok, J. Th.
I. Kroon en echtg., J. J. H. van Loon en
echtg., fam. F. J. Meffert, H. J. Meyer, H.
Kunath, H. K. F. Meyer en echtg., E. Mikus
en echtg., J. G. van Mil, H. J. Mondt en
echtg., J. Morton, fam. R. Mulder, fam. J. S.
Nazsy, mevr. P. J. Nieuwenburg en kind,
H. Neukifchen en echtg.. fam. J. H. Nol,
W. Nijdegger. mej. E. J. van Otterloo, fam.
N.' J. Peereboom, fam. E. Petrus, Th. Peu-
chen en echtg., mevr. A. M. W. Pitlo, mevr.
F. R- van der Palm, J. Pleysier. fam. P. Pleyte,
K. G. van Putten, W. Rhaesa en echtg.,
mevr. W. R. Ruys, R. Schadegge, M. A. D.
H. Schale kamp Jr., H. Schmidt. L. Schmidt,
A. F. Schützendiebel en echtg.. mej. M. A.
Seyfert fam. A. Slotboom, mevr. J. G. M.
Smit, fam. ir. W. A. J. P. Smulders, J. B.
Sonnenberg, C. Statius Muller en echtg., fam.
C, Swagerman, fam. ir. P. K. Termytelen,
F. J. G. G. Thomas. F. V. Treipl, F. Valk,
mevr. M. W. B. van der Valk, E. K. van
Veen, fam. C. A. van der Velde, A. Velle-
koop, fa»"- A. M. Voorneman, D. W. J.
de Vor en echtg-, fam. A. P. Ch. Vos, T.
Voskuil en echtg., W. Voute, H. W. de Vries,
H. Waterman en echtg., fam. C. F. van der
Weele. W. van de Weerdt, mevr. A. Wester-
r. tgrp, K. H. M. Wilmers, H. C. de Wit, mej.
A. H. van Wijk, mevr. M. M. N. Wyly en
kind, fam. W. Wijnstok, mej. L. Young.
doel hebben het graf van Alexander
Groote op te sporen, zijn begonnen.
Volgens de overlevering zou het stoffelijk
overschot van Alexander, die In bet jaar
’23 voor onze Jaartelling stierf, nadat het
eerst op andere plaatsen was begraven ge
weest. naar Alexandria zijn gebracht en
daar een laatste rustplaats hebben gevon
den in een gouden sarcophaag.
toestand hopen, binnen dien rijd den trelr
te redden? De gedachte aan het vreeselljke
ongeluk, dat het ontsporen van een trein
ten gevolge moest hebben, beroofde mij bijna
ran bet verstand Ik trok zoo bard Ik maar
kon. aan den strik, die de gewrichten van
m'n hand omknelde en meende daarbij te
voelen dat die een beetje toegal.
Ik werkte met een opgewondenheid die
aan waanzin grensde en werkelijk gelukte het
Italië Het vermelde zegel van to C. bruin,
tanding 14 met het opschrift „Recapito
autorizzato1' blijkt 'n geheel nieuw type
expressezegel (klein formaat) te zijn.
Gisteravond -te ruim half 6 ontdekte Dr
J. Pinkhof, die met zijn hulsgenooten aan
den dlsch zat. in de achterkamer van zijn
woning aan de Plantage Muldergracht 91
dat er brand was uilgebroken in de fabriek
der Sofia-Cigaretten Mij. waarvan de in
gang gelegen is aan de Plantage Muider-
gracht 85 Deze fabriek Is een gebouw van
naar schatting 50 btj 15 Meter dat inpandr
gelegen is achter perceelen aan Plantage
Muldergracht en Plantage Prinsenlaan en
wel zoo dat de fabriek naakz staat met de
hulzen aan de Plantage Muldergracht.
Dr Pinkhof waarschuwde onmlddellljk de
brandweer, welke spoedig met veel ma:enaa
ter plaatse was. Reeds spoedig bleek dat e’
niemand meet m net gebouw aanwezig wa?
Later xwatr vari te staan, dat net perse
ceel uit veertien man bestaande ts ongevee'
halt zes de fabriek nad verlaten
Het bleek dat ae orand vooral woedcie in
de zich op de vliering bevindende opslag-
plaats, waar vele balen tabak waren opge-1 schijn.
Het spreekt van zelf
spoorlijnen In Noord-,
toegaat dan op die v
wachters hebben over vi
den toezicht te houden. 1
arm verloor en nu hier In 't\be
der Republiek een makkelijk
was Ik In dienst bij de eerste^
naar Callfornië en moest ine
een afstand van niet minder
len Inspecteeren.
Onze sectie begon bU l
Van daar tot het naastbij zündé
15 mijlen ten Oosten van Sumn
was, was een andere sectie met
van 8 mHlen. De nachtdienst van
wachter is nu juist niet van de aangenaam
ste. Of het regent, sneeuwt of mist, de
moet geïnspecteerd worden en wel nog
kort voor aankomst van den trein,
moest onze sectie tegen middernacht v<
komen; stipt om tien uur braken we
ontmoetten elkaar ongeveer tien minuien
voor de aankomst van den trein in Half-wax-
House. de eene wachter van het Oosten, d#
andere van het Westen.
Het wachtershulsje Is juist groot genoeg
om een klein kacheltje, wat proviand en de
twee baanwachters te bevatten. Zij wachten
hier tot de trein In 't zicht is. en plaatsen
zich naast de rails, om den machlnst met de
twee lichten een teeken te geven dat alles tn
orde Is. Weinig passagiers denken aan de
I mannen, die dien weg afleggen, met hun
lantaarns naar alle kanten lichtend, of mls-
i schlen een steen of een ander voorwerp ge
vaar kan opleveren voor den trein en bil
elke brug met verdubbelde nauwlettendheid
de rails opnemen.
Op zekeren nacht, dat het weer mijn beurt
van dienst was. viel het mij, voor Ik het sta
tion verliet, in, dat onze voorraad olie In
- het wachthuisje zoo goed als op was Ik nam
Ook de vrouw zelde den jongen daarom een flesch. Het ze vullen en stak ze
.1 hebben gezien De neef hield vol •-*--■-
hij beweerde zelfs, dat de concurrent -
„U_ ----- om
wekelijks een bedrag van hem los te kunnen
krijgen.
De politie werd in de zaak gemoeid en tij
dens de verhoeren bleven partijen leder bij
hun lezing. Het onderzoek werd zeer be-
moelIUkt, omdat de jonge man, na het be
zoek met zijn oom, over de inrichting van
de woning van den concurrent bijzonderhe
den wist mee te deelen.
Nadat de longe man eenlge uren door de
politie was gehoord gaf hij eindelijk toe Jiet
geheele verhaal van de chantage te hebben
verzonnen. Hjj had het geld van zijn oom
gestolen en naar de spaarbank gebracht, tn
het geheel bleek hij ongeveer f 400 gestolen
te nebben.
Op verzoek van den benadeelde Is de zaak
ten slotte in der minne geschikt.
durende den laatsten tijd, dat herhaaldelUk
geld uit zijn kas verdween. Voortdurend
miste hU bedragen van f 30 6 f 40 en omdat
er een groot gedeelte van het geld waarvan
gestolen werd achter bleef, viel de verden
king op een neef van den melkboer, die
bij hem tn huls was.
Men lette nauwkeurig op den Jongen man
en tenslotte betrapte men hem op heeter-
daad toen hU geld uit een geldkistje nam.
Toen de jongen ter verantwoording werd
geroepen, verontschuldigde hU zich met het
verhaal, dat een concurrent van zyn oom
hem geld afperste.
De oom ging met zijn neef naar den con
current, die zei den jongen In t geheel niet
te kennen.
nimmer te hebben gezien De neef hield vol
en 1
van zijn oom hem op, straat lastig viel
Twee schooljongens van 13 en 13 jaar. T.
en F., te Lelden, hebben bU het naar school
gaan ruzie gekregen. P. heeft toen voor de
school aan de Duyvenbodestraat T. met een
knipmes een diepen steek In den buik toe
gebracht. T. Is naar het Academisch Zieken
huis overgebracht, waar operatief IngrUpen
noodzakelUk bleek.
P. verklaart uit noodweer te hebben ge
handeld.
me. m’n handen vrij te krijgen. Wel werd
door den strik, die aan de rails vast zat en
m'n belde armen omknelde, deA beweging
daarvan belemmerd, maar na een'geweldige
inspanning kon ik het mes machtig worden,
dat In den buitenzak van m'n mantel zat.
en nu viel het mij niet moellUk. mij door
het terugbuigen van den onderarm van den
bovensten strik te verlossen. Ik behoef er
niet bU te voegen dat de voeten nu ook In
een ommezien van eiken band bevrijd waren
Zonder mij den tijd te gunnen om te zien
waar de schurken waren, sprong Ik op en
Ijlde langs de rails voort, den naderenden
trein tegemoet. Nauwelijks had Ik een eindje
geloopen. of een luid en verward geschreeuw
verkondigde mU. dat m'n vlucht ontdekt was.
De heele bende zat ml> op de hielen. Ik
had echter eenigen voorsprong, die steeds
grooter werd, daar de gedachte, dat ik den
trein tot eiken prijs moest redden, mijn voe
ten als t ware vleugelen gaf. Bovendien
maakte de Egyptische duisternis, die er
heerschte, mijn vervolgers het werk niet ge-
makkelijk. en ik hoorde herhaaldelijk hoe
nu deze, dan die over een of ander voorwerp
struikelde en viel. Er werden mij eenlge re
vol ver kogels nagezonden en één drong tus-
schen het gewricht van m’n hand en den
elleboog van den linkerarm door. De pijn
deed me bijna tn onmacht vallen en Ik had
'de grootste moeite om op de been te blUven
De gedachte aan den trein bracht me echter
weer spoedig to^bezinning. Ik beet op m’n
tahden. balde de vuist en dreef me zelf tot
grootere snelheid aan.
eerst kwam het denkbeeld In me op.
t het zou moeten aanleggen, om den
tot stilstand te brengen. Voor het bin
den van den trein kon ik het wacht-
plet bereiken, dit stond vast. Seinen
et. daar m’n lantaarn In handen
:en was gebleven. Maar Ik bedacht
toen, door m’n wegblljven. waar
schijnlijk dil snelheid van den trein zou tem
peren.
Terwijl Ik nog overlegde en daarbU Hen
zoo snel als
olleflesch nog
was duldelUk. dat Helga
de wegruiming en haar tegelijk
vervalschte bekentenis aan de
partij van mevrouw Taube in de schoener
wilde schuiven en deze daardoor nog ster
ker onder verdenking brengen. Staaff legde
hierop de verdediging neer, maar toen ei
geen andere verdediger te krijgen was. nam
hU haar weer op zich.
Er waren nu twee beklaagden voorradig
van wie de eene de schuld op de anden
trachtte te wentelen. 1 April 1898 werden
beiden bij gebrek aan bewijs vrijgesproken en
mej. Fügerskiold verdween naar Amerika
Het gevolg van dit sensatieproces was de
groote hervorming In de Zweedsche rechts
procedure, welke Staaff later als premier
In voerde.
stapeld terwijl daarnevens ook brandver-
KhtihMlfD worup op óe eerste verdieping,
waar groote hoeveelheden afgewerkte ciga-
retteri waren opgeslagen. Al spoedig nam
de brand zulk een omvang aan. dat te 620
het sein „groote brand" werd gegeven. Kort
daarop waren ter plaatse 5 motorspuiten en
2 brandladders terwijl te 6.45 ook de drij
vende motorbrandspult Jan van der Hey-
den" verscheen.
De bewoners der omliggende hulzen onder
vonden van dezen brand veel ongemak, daar
de brandweer teneinde bil den v->vrhaard te
kunnen komen slangen door verschillende per
ceelen moest leggen Hiervoor kwamen aan
de Planta*’» Muidervracht tn aanmerking de
perceelen 75 77. 81. 83 en 85 en aan de Plan
tage Prinsen’aan de perceelen 5 en 11 In het
geheel werkte de brandweer onder leiding
van den waarnemenden commandant FörcH
naar bekend Is commandant pordljn on
gesteld met 12 stralen.
Te kwart voor zeven slaagde het vuur er tn
zich een uitweg door het dak te banen. Knet
terend sprongen de vlammen omhoog en zet
ten den hemel in rooden gloed. terwyi
zware rookgordimen omhoog stegen.
Vanwege het feit echter, dat het gebouw
geheel doe' hulzen was omsloten, bemerkte
het pubUek. dat In dichte drommen was ko
men opzetten weinig van bet fantastische
schouwspel dei hoogoplaalende vlammen
Het gedeelte van de PI Muldergracht en
de PI. Prlnsenlaaij. waai de brandweer werk
zaam was was door de politie onder lei
ding van Commissaris Quanjes van het
bureau J D Meyernlein. afgezet.
Te ruim 7 uur verschenen ook de Hoofd
commissaris de heer Versteegh en de Bur
gemeester. de heer De Vlugt, op het ter
rein van den brand.
De omstandigheid, dat het vuur zich een
uitweg door het dak gebaand had. was In
zoover gunstig dat de brandwachts thans
gelegenheid hadden om van de daken der
'omliggende hulzen en van andere hoogge
legen punten de vlammenzeemet een over
vloed van water te bestrijden. Het gevecht
tusschen vuur en water was hardnekklv
doch werd ten langen leste in het voordeel
van bet natte element beslist.
Te kwart over zeven kon de brandweer
zeggen, al vielen er nog ernstige vuur-
verschUnselen waar te nemen. dat zij den
brand meester was. De eerste verdieping
en de vliering van de fabriek zijn geheel
uitgebrand. De gelUkstraatsche verdieping
waar de machines zijn opgesteld. kon be
houden blijven. Wel Is er in deze ruimte
veel schade aangericht door het bluschwater.
evenals Ir de omliggende perceelen.
Te ongeveer kwart over acht kon een ge
deelte van het materiaal inrukken; enkele
motorspulten bleven echter voor de nablus-
schlng achter.
De fabriek, die met Inventaris verzekerd
Is. behoort aan een koopman van Grieksche
origine.
Span/e Behalve de 5 c. rood en de 5 c.
blauw, uitgegeven ter gelegenheid van de
tentoonstelling van Barcleona. verscheen nog
een derde ze^el van 5 c. bruingeel met lila.
Het inschrift is gelijk aan dat der beide vorige
zegels, behalve dal nu tusschen de „5” en
,xs” staat ..sene 3a" (3de uitgave).
Het controle cijfer op de achterzijde ont
breekt ook op deze zegels niet.
De 10 P. bruin en de expreszegel ao c.
roodbruin van de serie in 1939, ter gelegen
heid van de tentoonstelling SevillaBarce
lona uitgegeven, bestaan ook in tanding 14
tn plaats van iaVt.
Deze beide zegels zijn echter zeer zeldzaam:
alijhans volgen’ het „Buil Mens” bestaan van
de 10 P. slechts iia blad van 50 stuks en van
het expreszegei twee bladen van 50 stuks.
In het type der uitgave 1918. tanding 14,
wordt ook nog een fiscaalzegel van c. groen
en rood, uitgekomen in 1923, gesignaleerd.
pianostemmer,
Den Haag. Kranenburgerweg 4. Rn. mr. G.
H. B. van den Boom. Cur. mr. D. F. v. Gif-
ten. Dec Haag. Rivlervlschmarfct A 4
10 Febr. J. H. van Stuyvenberg. expediteur.
Den Haag. Loosdulnschekade 133. R.C. mr.
F. J. A HUInk. Cur. mr. H. M. J. Everard.
Den Haag. Parkstraat 2A.
10 Febr. J. Griffoen, winkelier D enHaag,
Anna van Hannoverstraat 5. R.C. mr. Th. W.
C. Calkoen. Cur. mr. R. de Bruljn, Den Haag.
Molenstraat 17.
11 Febr. N. V. „Abtei", aannemersbedrijf,
timmerfabriek en houthandel voorheen
Blyleven Azn.. Made. Rn. jhr. mr. L. van
-Basse van IJsselt. Cur. mr. A, W. Rassers.
Breda. -
11 Febr. A. Varboeven, expediteur, Tilburg,
Oranjestraat 2. Ru jhr. mr. L. J. M.van
Basse van IJsselt. Cur. mr. P. Budereljer,
Tilburg.
11 F br. Wilhelmus Gerritsen, koopman in
suikerwerken. Breda, Vlaszek 20. Rj’.'^hr mr.
L. J. M. van Sasse van IJsselt. Cur. mr. L. D.'
Pels-Rljcken, Breda.
maar kon. voelde ik. dat de
iltijd In m’n zak zat Natuur
lijk zou de olie den trein doen stilstaan. «Is
ik die op de rails uitgoot. De oude, zware
locomotief zou op\het geoliede Ifzer niet meer
kunnen pakken. \Ik nam dus de olie en
smeerde ze dik op de rails en met de hoHe
hand om de rails heen.
Op m’n knieën leggend, werkte Ik met de
koortsige haast van een waanzinnige. Na
verloop van tien minuten was de oUe ver
bruikt en had Ik de voldoening een flink
stuk van de Hin met ollè tngesmeerd te heb
ben. Ik stond op. afgemat en uitgeput en
vatte post on de plaats waar de gesmeerde
rails onhielden.
Reeds toonde het zachteX zangerig trillen
der rails aan. dat de zwart
kwam. Spoedig zag Ik de licht
tief. Als een groot, rond oog. 1
naamste licht z’n stralen in
Ik ging op de rails staan, zoodat het licht 00
mU moest vallen en de machinist me zien
moest.
J(u komt het er op aan." dacht ik. De
locomotief bereikte de olie, de groote raderen
die anders bU elke omwenteling bijna twintig
voet aflegden, draalden rond zonder noe
menswaard ig van plaats te veranderen. De
snelheid nam sterk af: ik kon duideliik den
machinist zien, hoe hij aan de kleine hevels
trok, waarmee men de rails schoon maakt. Tn
m’n ongewondenheid schreeuwde Ik het uit
dat hij dit niet doen moest, maar men hoor
de mij niet.
Daar viel me gelukkig nog een hulpmiddel
in. Ik ging zoo dicht naast de rails als Ik
kon. zonder dat ik moest vreezen door de
locomotief gegrepen te worden en slingerde
met aUe kracht de leege flesch tegen de
lamp der locomotief. Zü trof het dikke glas,
verbrilzelde het en onmiddelllik ging het Ucht
uit. Nu weerklonk het schrille signaal, dat
voor mij op dit oogenbHk heerlijke muziek
was. Eenige oogenbllkken waren voldoende,
om het treinpersoneel omtrent den stand
van zaken La te Uchten. De trein ging nu
heel voorzichtig verder en we bereikten spoe
dig de hachelUke plek. Van de rooverbenda
was echter niets meer te zien. Waarachljnl’lk
hadden de kerels uit het bedachtzaam nade
ren "an den trein opgemaakt, dat bun plan
verijdeld was en zich uit de voeten gemaakt
Met behuln der werktuigen die on de loco
motief waren, werd de gaping In de rail*
aangevuld ea daarna de reis voortgezet.
De zelf werd In het hosnltaal der Maat-
schappij opgenomen: ml in linkerarm was
zwaar gekwetst en werd afgezet.
Nicaragua In het type der uitgave 1014
’29, met verschillende teekening, verschenen
de 1 c. grijszwart. 3 c. lichtblauw, 5 c. bruin
zwart, ao c. groen. 50 c. bistre en 1 C violet.
Tanding 11
De 1 c. vermiljoen in bet t
1914 werd van den horizonta
de C." voorzien.
Verder valt nog te vermelden de uitgifte
van 3 nieuwe definitieve vliegzegels in De
cember 1.1,. De waarden zijn 35 c. olijfgrijs,
50 c. zwart en 1 G rood, landing 13.
Bij de stempe ing van deze zegels wordt
me' meer het vliegpoststempei gebruikt,
hetwelk sedert Mei 1929 dienst deed. Op hel
oogenblik gebruikt men te .Managua een
rond stempel, dat m paary letters op het
zege drukt „Correo Aereo Certificado
(datum) Managua", meldt het„Buil
Mens".
voerig relaas van de daar beleefde avonturen R.c. mr. J. C.
10 Febr. J. H. Jeukens, exploitant van het
Restaurant Fisslthaler. Den Haag, Wagen
straat 24. Rx. mr. J. H. van Laer Cur mr
Aug. de Lauwere, Den Haag,
straat 24
10 Febr I. F. GoUvaarts,