R
sJ
Een Kinder-garderobe
modern
Ontwikkeling
van
meubelwerk
knoopsgat
Een bloem in
Huishoudschort voor dames
ra
r
h-
OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK ZONDER TOESTEMMING VERBODEN
SYLVIA.
5.
PO LA.
MACHTELD.
II
^A
(Lengte 110 c.M.)
=1
Doek valt snel.
N. EVERSHARP.
amethist
THERE8E.
DINY.
n
Wanneer se wat ouder zün. kunnen ze
beter een meer gecompliceerd model dra
gen.
Benoodigd: 3 el stof van pl-m. 90 cM.
breed. 4 knoopen.
Voor kleine kinderen staan de eeuvou-
dlgste modellen altijd het aardigst. Dit
zien we ook aan het Jurkje van Toosje.
dat van licht- en donker-bruln kasha is
gemaakt (lig. 5397).
Eieren met tomatensaus. <15 eieren
worden los geklopt met 2 d.L melk en
een weinig peper en zout. Kleine soufflée-
potjes of kopjes worden met boter inge
smeerd en gevuld met het elermengsel. De
METAAL EN
GLA8
Soep van knolselderij
of
Eieren met tomatensaus
Gebakken bokking
Botersaus
Gestoofde bleten
Macaroni met appelmoes
of
Gezondheidsbrei
pers worden omboord met geel, blauw of
groen.
De natuurgetrouw nagemaakte bloemen,
als gardenia's, roeen en viooltjes woeden
meestal bü boet gedragen.
Loeren bloemen gelden als het aange
wezen corsage voor manteioostuums en
sportpakken, terwijl bloemen van bont
selfs bij avondtoiletten worden gedragen
Ook worden ar bloemen gemaakt ven
vilt en vaa geverniste stoften in allerlei
Hour,
In elk geval behoeven we nog niet te
vreesen, dat de „bloem in 't knoopsgat*
heeft afgedaan.
Eenvoudiger is het kleedje van Elly. Het
is èen weinig klokkend en heeft een
kraagje, zakken en een klein ceintuurtje
van voren van effen stof (fig. 5298).
In een tijd, dat we voor ons zelf nog
niet beginnen te naaien, omdat we nog
niet voldoende op de hoogte zijn van de
nieuwe modellen, kunnen we de klnder-
garderobe wel wat aanvullen.
Ook wie overigens heelemaal geen vir
tuozen zijn op bet gebied van costuum-
naalen, kunnen de jurkjes voor meisjes
van 4 tot 10 jaar best in elkaar krijgen.
smoort men in 30 gram boter een stukje
wortel, een takje peterselie, een gesnip»
perde ui, en een laurierblad, dan voegt
men 2 d.L. water bfj met een weinig
zout en den inhoud van een klein fleschje
tomatenpurée. (Alles samen even door
koken en dan door een zeef gieten. De
saus afmaken met een weinig aangemaak
te bloem of maïzena. De gestolde eieren
keeren, op een schotel schikken en over
gieten met de saus. Men geeft er stukje»
in boter gefruit brood bij en garneert da
schaal met wat peterselie.
draagt een combinatie van
effen en gebloemde wollen crêpe. Het
kraagje en de biezen, die het lijfje ver
sieren. sluiten heel aardig aan bij het ge-
plisseerde rokje (fig. 5390).
Gezondheidsbrei. l'A ons Alkmaarschg
gort wasschen en een nacht in 2J4 Liter
water laten weeken. Den volgenden dag
met het weekwater 2K k 3 uur zachtjes
laten koken. Dan voegt ge er K flesch
bessensap, een stukje pijpkaneel, eea
stukje citroenschil en IK ons suiker met
IK ons gewaaechen krenten en rozijnen
bij. Alles samen nog K uur laten koken en
voor het opdienen citroenschil en ka»
neflpijpje verwijderen.
moderne kamer. We
kunnen ze koopea.
passend bij eiken
stijl en bet nieuw
ste is een ovaal at
ten rond kleed voor
een bureau of een
toilettafel.
Bereide hoeveelheid voor pl.m. 8 personen
Soep van knolselderij
4 kleine knollen worden geschild, in
reepjes gesneden en gaar gekookt In 2 L.
water met een weinig zout. Daarna het
vocht door een zeef gieten, 1 ons boter
uitsmelten en met 7S gram bloem tot een
papje roeren, waarbij men. langzaam on
der goed roeren het selderij-vocht mengt
Daarbij voegen yt d.L. melk en de reepjes
selderij. Alles samen goed door laten
koken en afmaken met wat geraspte noot
muskaat en naar smaak citroensap.
Macaroni met appelmoes. Van 8 mid
delmatig groote goudrelnetten maakt ga
op de gewone wijze appelmoes met wak
suiker en kaneel afgewerkt.
Onderwijl 2 ons gebroken macaroni met
een mespuntje zout In water gaar cn
droog koken. Appelmoes er doorheen roe
ren. zeer voorzichtig met een houten lepel
en een stukje boter er bij voegen.
Dit mengsel in een beboterd vuurvast
schoteltje doen, wat beschultkruim er over
heen strooien met hier en daar een stukje
boter en het schoteltje in den oven licht
bruin laten worden.
en vlsch. (gebakken of gekookt)? Ja, dat
ia goed als Je je gewone wekelijksehe Vrij
dag hebt, maar als er meer Vasten- en
Quatertemperdagen zijn, dan wil je wel
eens wat anders geven; smakelijk, voed
zaam en niet te kostbaar. En 'n Vrü-
dagsch maal, 'n Vastendag-dlner moet
even aangenaam en gezellig kunnen aan-
i doen, als het mldagmaal op gewone dagen.
Laten we eens een menu samenstellcn.
geschikt voor een der komende Vasten
dagen.
Marietje draagt een jurk van donker
groen fluweel met ingezette bials. Een
elegant modelletje voor een meisje van n
Jaar of zeven (fig. 5292).
h/r I
M
E
UNll
vervangen al meer
en meer zijde en
hout bij de electrl-
sebe lampen. Ge
smeed ijzer en ge
goten brons wor
den er voor ge
brulkt. Om het
licht te verzachten
van schemerlampen
enz., hebben we
kappen van ge
fleurd glas, melk
plas of albast In
olaats van gekleur
de zijde en men
vindt hierin de
stijlvolle modellen,
vooral in de com
binatie van alumi
num met melkglas
of matglas »n
brons met albgaL
tien ziet glazen
platen op toiletta
fels. tafeltjes *n
buffetten een mo
derne uiting van
gemak. die teven*
zeer smaakvol is.
Het tooneel stalt voor
de slaapkamer van Bene-
dlctus Wammes. Wie Be-
nedlctus* niet kent zou
zeggen dat le sliep.
Zn vrouw weet beter.
groeiende meerderheid begint de
noodzakelijkheid in te zien, het meu
belwerk en alle verdere benoodigdheden
te kiezen in modernen stijl, naar den
hedendaagschen smaak. Het modemlsee.
ren van ons huis beduidt niet langer
excentriciteit of enkel een koortsachtig
zoeken naar iets nieuws. We zijn niet
plotseling gebracht van het oude in het
nieuwe, ultra moderne. De ontwerpers
zijn er in geslaagd, ons steeds meer ver
trouwd te maken met nieuwere Ideeë
Onze levenswijze verschilt enorm met
die van onze voorouders en met de le
venswijze veranderen de meubels We
richten alles in naar ons gemak, we
moeten ons gemakkelijk kunnen uitstrek
ken in onze stoelen of crapauds. We
bevinden ons graag in een gemakkelijke
'houding, iets, wat vroeger niet veroor
loofd werd en In de ouderwetsche cana-
pee was ook geen gemakkelyke houding
moge lijk.
Zag men vroeger alleen groote, mas
sieve stukken, thans zijn de meubels
klein en handig en ze nemen weinig
ruimte in. Ze zijn seer laag bij den
grond; karakteriserend Is ook de divan
een meubelstuk, *t welk men zich onmo-
mlnuten terug. Haastig kruipt hij
onder de dekens.)
Mevr. Wammes: Nou?l
Benedlctus: Het was de negende!
Mevr. Wammes (barst in snikken uit):
Oen jeje hebt er
er niet eens aan gedachten
nuis tte lékt! Te lAAtl
Benedlctus (bijna onhoorbaar): Ja bat
Is erg laatWel te rusten
schat
Het feestjurkje van kleine Tilly is van
gebloemde toile de sole. Het heele jurkje
is gepllsseerd en eindigt in punten, die
omrand zijn door een effen biesje of
kantje, dat we eveneens zetten om den
grooten puntkraag. die soepel over de
schoudertjes valt (fig. 5447).
gelijk in een 18de eeuwsche kamer kan
voorstellen.
Ook de ledikanten zijn afgedaald van
Irun vroegere hoogte en daarbij passend
ook de bijzettafeltjes of nachtkast les.
De toilettafel is ook laag uitgevoerd, even
als het crapaudje of bankje er voor
De badkamers en de keukens zijn hee-
lemaal gemoderniseerd, zelfs In de meest
ouderwetsche hulzen. Moderne verlich
ting en verwarming hebben hierop hun
invloed doen gelden. De Schoorsteen is
eenvoudig en alle benoodigdheden voor
het haardvuur, zooals poken, enz., welke
men aitud maar moest poetsen, zün ver
dwenen. Porselein en emallle op keuken
tafels en In de badkamers en tegels
overal maken het schoonmaken nog ge
makkelijker.
De vloerbedekking Is ook hygiënischer
dan vroeger. De gespijkerde kleeden wa
ren verzamelplaatsen van stof, temeer,
daar men toen het moderne apparaat,
den stofzuiger, niet kende. Zelfs het zeil
of linoleum wordt soms weggelaten. We
zien gepolijste of geschilderde vloeren,
met hier en daar een tapijt. Losse klea-
den of karpetten vervullen de practi»
sche, zoowel als de luxe vraag voor de
op u stikken is bet raadzaam, even door
passen
PÜ
de verjaardag van onsen trouw
dag.
Benedlctus: Welnee.... we zijn den elf
den getrouwd.
Mevr. Wammes: Ohij kan zich
niet eens meer den datum herin-
neren
Benedlctus: Ik zal dien datum nooit ver
getenHet was de elfde
Mevr. Wammes: Niet waart
Benedlctus: Dan zal ik tuaschen mijn
papieren kijken.
(Hij staat op en keert na eenlge
nemendheid.
Maria, die de kunst verstaat,
haar schort gevouwen handen
luisteren met heel haar ziel, en die. wan
neer ze ten slotte iets te zeggen heeft,
niet praat maar spréékt woorden die
op den bodem van het hart zinken
Maria, die niet worstelt en dringt om
een eigen plaatsje op den voorgrond,
Maria, die slechts toeluistert, waarmee
figuurlijk beduid wordt, hoe ze de per
soonlijkheid der anderen laat uitkomen
en uitspreken, en ze opneemt en een
tehuis biedt in haar hart Maria, die
niet al dravend en zwoegend de stoffe
lijke belangen dient, maar heel haar
wezen ter beschikking stelt van de inner
lijke behoeften, den harte-honger en den
ziele-nood van wie haar lief zijn.
Men merke op er wordt in het Evan
gelieverhaal niet gezegd, wét Jezus tot
Maria sprak. Van belang is slechts dat
Hjj sprak en zij toeluisterde, terwijl
Martha „druk in de weer was om Hem te
dienen”met een overvloedig maal.
Dat is ook dikwijls het eenlge. dat de
Martha’s van onze dagen den haren te
geven hebben. Een maal. Ondanks al
haar ontwikkeling en wetensebappelijken
rijkdom. Een maal van volmaakte mate-
rieele of intellectueele gerechten. Een
feestdisch van praestaties en kundig
heden. Geen hartefeest
Uren van innige gedachten wisseling,
van sprakelooze harmonie, van verruk
kend zlele-oontact, laten zich niet In
bouwen in een practisch dagprogram.
zooals de twintig minuten Zweedsche
gymnastiek en de drie kwartier litteraire
lectuur! Maria is de artiste levenskun-
stenares. Ze heeft Iets geniaals en haar
stonden van geven en dienen kunnen
niet worden Ingemetseld in de serie nut
tige. begane-grondsche tijdbestedingen,
waarop Martha zoo trotach is. die wor
den begonnen met het slaan van de klok
en met het «laan van de klok door
nieuwe en even nuttige vervangen
Waar ia de vrouw, die de synthese weet
te vinden, die de onmisbare Martha en
de onmisbaarder Maria In één onver-
jetelijke persoonlijkheid vereenigt?
Wie haar vindt, heeft een schat gevon
den
Mevr. Wammes (met tra-
nen in haar stem)Be-
nedlctus! J
(Geen antwoord. De
tranen komen te voor
schijn en gaan verge
zeld van een zacht ge
snik.)
Benedlctus (doet net zoolang of hij
niets merkt als hij het oorbaar
acht, dan zegt hij): Wat scheelt
er aan schat?
Mevr. Wammes: Alles!
Benedietus (zucht opgelucht): O, ik
dacht dat er iets ergs was.
Mevr. Wammes (heftiger): O. wat een
manIk lig hier te sterven en
hü trekt er zich niets van aan.
Benedlctus: Als je ligt te sterven, moet
tk weten wat eraan scheelt....'..
Wat is er?
Mevr. Wammes: Begrijp je *t nu nóg
niet? Wat voor dag is het van
daag?
Benedlctus: Tien December, midder
nacht, Midden-Europeesche tijd
Laten we gaan slapen vóór het elf
December Is.”
Mevr. Wammes (met onderdrukte ont
roering in haar stem): En betce-
kent die datum niets voor je?
Benedlctus: Doe me een plelzier en geef
nachts geen raadseltjes op.
Mevr. Wammes (koel): Vandaag is het
Bovenstaand schort kunt ge maken
van katoen. Brabantsen Pont, gekleurd
satinet ot een andere, goed waschbaie
stof. Men maakt even net pan oen op de
aangegeven maten, waarna gc oet op de
stof legt en het geheel met een naad
uitknipt. Men moet er voor zorgen dat
middenachter <dus de rechte kant’ .nten
den zelfkant ligt. De km den en de zak
ken. oenevan» net stus uat aar. oen
voorkant op net schort is gestikt, kun
nen van de uitknipsels gemaakt worden.
Wanneer bet schort geknipt is, wordt
eerst net stuk glad op bet schort geregen.
Hierna kunt ge de zijnaden met een
platten naad verbinden waarna ge onder
aan een 1 c-M. breeden zoom -naast
Het stuk worot aan den onderkant alge- i
werkt met een biesje, gekozen in da tint
vu bet schort, dat aan
wordt opgtttfct en na afwerking 1J4 cM
groote
moeder
Misschien is zijn moeder: Maria, die
dat ééne bezit, dat Christus niet noemt.
maar waarvan HU zegt dat *t het betere
deel is
Moderne philosophieën over den weg
naar duurzaam levensgeluk hebben het
Idee doen geboren worden, dat 't alleen
te bereiken is door de kunst zich passief
te maken. Dat met werkzaamheid, met
ulterlUke activiteit alléén niets gewon
nen wordt, maar dat de contemplatieve
rust, als van veel meer eewlcht. daarbij
onontbeerlijk Is. Dit alles is echter al
sinds eeuwen ChrlstelHke levenskunst
geweest.... De nadruk, dien onzen tild
legt on uiterlUke resultaten, de overdreven
waarde, die hU toekent aan rustelooae
productie en starre werkzaamheid is
veel meer een teeken van geestelijk ver
val dan van verbindenden vooruitgang.
Overal, maar ook overal is deze stroo-
mtng merkbaar. In het sociale leven
zoowel als in het stille bestaan der huis
vrouwen. De ongetrouwde vrouw is van
stil, bordurend droomstertje een pien
tere. nuchtere zakenvrouw geworden, dte
on haar stuk staat en wie niets ontgaat;
de huismoeder organiseert haar gedoetje
alsof t een fabriek was wat ze wel
eens gelezen heeft over wetenschappelUke
bedrijfsleiding, de techniek der tijdbespa
ring en training van arbeidskrachten, is
haar een beetje naar het hoofd gestegen,
en haar grootste trots Is het. van haar
huishouden een gentischloos loopende ma
chine te maken. Daarbij beseft ze dat een
- domme huisvrouw iets heel onsympathieks
is een ongeorganiseerde misschien nog
iets ergers. Er moet dus aan ontwikkeling
en aan schoonheldsverzorglng „gedaan”
worden. Maar lectuur-voor-intellectueelen
verwerken, beteekent nog niet: GeestelUk
rijk en mild worden, evenmin als een
goedgecultlveerd ulterlijk die geheimzin
nige niet te deflnleeren charme waar
borgt. die we „sfeer" noemen.
De vrouw van tegenwoordig heeft net
'zóó druk met het zakelijk Uideelen en
practisch uitvoeren van haar tallooze
noodlge en wenscheljjke verrichtingen,
dat er voor haar geen tijd meer over
bluft. waarin ze zich kan bezinnen tot
De groote Parijsche moda-koningen
lanceeren bU hun nieuwe scheppingen bü-
pasaende bloemen voor het corsage. Zoo
wordt er bü bedrukte zijde een bloemen-
touffe gedragen, passend bU het mate
riaal. Bijvoorbeeld een bos lelietjes van
dalen bU aan japon van donkerblauwe
zijde bedrukt met lelietjes van dalen in
wit met grow.
Ook worden er bloemen gemaakt uit bet
materiaal van de iapon. apowel van wol
len «tof als van MJd*. öhanel braeht ■a’t»
bloemen van piqué, bestemd om bjj do»i-
kare wollen of jersey-japonnen te worden
gedragen.
I ’n Stuk of drie platte bloemen van wit
I piqué met natuurlijk uitetende gele gtam-
Tn de vorige eeuw heeft Martha een
moeilUken strijd moeten voeren om haar
rechten erkend te zien. Onze eeuw
heeft haar de beslissende en algeheele
•verwinning gebracht. Slechts Martha
de onvermoeibaar actieve, telt nog in de
samenleving mee. Slechts het zichtbare,
dat zU tot stand heeft gebracht, maakt
het aanzien der vrouw in onze dagen
Uit.
En Maria
Een paar dagen geleden heb Ik haar
gesproken. Ze heeft witte haren en oude,
gebrekkige handen. Ze liet me vertellen
van de groote stad, van het leven In de
Wereld daarbuiten en van den ontem-
baren ondernemingsgeest der jeugd van
tegenwoordlg. -en klaagde zichzelf zach
tjes aan: ,Jk heb niets geleerd en niets
van de were.'d gezien. Ik heb niets ge-
praeeteerd. MUn leven heeft aan mijn
ziekelUke moeder toebehoorden later
ben ik zelf zoo sukkelend geworden, dat
ik anderen tot last kwamEn ik kan
me niet begrUpen. dat er altUd nog
menschen zUn, die van me houden en me
telkens weer opzoeken
Ze heeft niets geleerd. Niets van de
wereld gezien. Niet gepraesteerd. Maar
ze Is Maria, die den menschen om haar
heen weliswaar niets tastbaars geven
kan aan materieele -ulp en’ steun, maar
die ze tóch onzegbaar rijk maakt met
haar eigen warme, rijke hart, zonder dat
ze er zichzelf van bewust is.
En z n nog Marta’s. Maar bijna allen
hebben zij witte haren en oude, gebrek
kige handen
„Ik doe werkelijk voor mijn man. wat
Ik maar kén; zijn kleeren zijn onberis
pelijk in orde: de kinderen, het huishou
den alles draait om hem en zijn ge
maken toch zoekt hii in e’ke kleine
of groote moelUjJcheid troost bü zijn
zichzelf inkeeren en haar verstrooide
innerlijke krachten kan verzamelen en
vernieuwen. Elke vrouw Is een Martha in
onze dagen.
maar stelt er zelfs haar eer in.
is zóó 'gemaakt, dat ze zich.
Zij weet dat niet alleen.
1in. Want ze
‘U bewust of
onbewust steeds aanpast aan de eischen
die men aan haar stelt. Zelden zal ze
zelfstandig uitmaken, hoe se zich bü voor-
keur moet ontwikkelen, hoe ze zich het
liefst aan d? haren moet geven, om dan
aan det inzicht vast te houden ondanks
miskenning of tegenstroomlng. Meestal
zal haar soepele intuïtie eerst tasten naar
wat er van haar verlangd en verwacht
wordt: daarnaar zal ze zich dan vormen,
uit een innerlijke noodzaak, een ouult-
roeibaren drang tot behagen en gehoor
zamen.
De nieuwe tijd verlangt een nieuwe
vrouw: vlot, beweeglük. welbespraakt
wars van droomerij en sentimentaliteit
Eén gebiedende wenk en de nieuwe
vrouw is er. Zóó. als het van haar ver
langd wordt, zóó groeit ze uit, vlug-
begrijpend. snel-zlch-aanpaasend. de wen-
schen voorkomend van den tüdgeest aoo-
als een bljzond-r begaafde actrice intuï
tief het visioen van den regisseur uit
beeldt. Zooals het van haar verlangd
wordtMaar och. de arme enkelingen,
die iets anders verlangen
De schünbaar passieve Maria-figuur,
die het geluk en het heimwee is van wie
haar ooit In al haar diepte leerden ken
nen, ontmoet geen begrip en waardee-
rtng meer. Alle waarde wordt geschat
naar vertoon van uiterlUke resultaten.
De vrouw die préét, doét, praestaties op
stapeltjes legt, er een klap op geeft en
roept: „Ziehier!” dét is de vrouw die
ontzag afdwingt als de sterke bü ult-
Maar „Maria” is sterker.
met in
toe te
breed is. Ook de armsgaten en de hals
worden met een schuin blesje afgewerkt
dat op den verkeerden kant aan- en
op den goeden kant overgestikt wordt. De
banden maakt ge van dubbele stof, iaat
net uiteinde puntig büloopen en stikt
dan de banden tusschen den Schouder en
het schort. Ook den bovenkant van den
zak. die van dubbele stof is, werkt ge
met een biesje af. Alvorens de zakken
de plaats te bepalen, omdat deze
de verschillende personen niet het
rechterkant te de bles
xnoopen aaneet. Ook in de banden maakt
•je de knoopsgaten, waarna deee kruts-
ungs op den rug over elkaar vallen en
op deselfde knoopen worden vastge
maakt.
Nu de groote Vasten weer Is aangebro
ken. is er ook weer het probleem voor
de huismoeders: „wat zullen we op al die
vasten- en onthoudlngsdagen opschep
pen
ixitjes worden dan in een pan met warm
water gezet (het water mag niet koken,
doch moet tegen de kook aan blijven)
en blüven er zoolang in staan tot het
elermengsel gestold is (pl.m. 20 minuten).
Een