R sJ Een Kinder-garderobe modern Ontwikkeling van meubelwerk knoopsgat Een bloem in Huishoudschort voor dames ra r h- OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK ZONDER TOESTEMMING VERBODEN SYLVIA. 5. PO LA. MACHTELD. II ^A (Lengte 110 c.M.) =1 Doek valt snel. N. EVERSHARP. amethist THERE8E. DINY. n Wanneer se wat ouder zün. kunnen ze beter een meer gecompliceerd model dra gen. Benoodigd: 3 el stof van pl-m. 90 cM. breed. 4 knoopen. Voor kleine kinderen staan de eeuvou- dlgste modellen altijd het aardigst. Dit zien we ook aan het Jurkje van Toosje. dat van licht- en donker-bruln kasha is gemaakt (lig. 5397). Eieren met tomatensaus. <15 eieren worden los geklopt met 2 d.L melk en een weinig peper en zout. Kleine soufflée- potjes of kopjes worden met boter inge smeerd en gevuld met het elermengsel. De METAAL EN GLA8 Soep van knolselderij of Eieren met tomatensaus Gebakken bokking Botersaus Gestoofde bleten Macaroni met appelmoes of Gezondheidsbrei pers worden omboord met geel, blauw of groen. De natuurgetrouw nagemaakte bloemen, als gardenia's, roeen en viooltjes woeden meestal bü boet gedragen. Loeren bloemen gelden als het aange wezen corsage voor manteioostuums en sportpakken, terwijl bloemen van bont selfs bij avondtoiletten worden gedragen Ook worden ar bloemen gemaakt ven vilt en vaa geverniste stoften in allerlei Hour, In elk geval behoeven we nog niet te vreesen, dat de „bloem in 't knoopsgat* heeft afgedaan. Eenvoudiger is het kleedje van Elly. Het is èen weinig klokkend en heeft een kraagje, zakken en een klein ceintuurtje van voren van effen stof (fig. 5298). In een tijd, dat we voor ons zelf nog niet beginnen te naaien, omdat we nog niet voldoende op de hoogte zijn van de nieuwe modellen, kunnen we de klnder- garderobe wel wat aanvullen. Ook wie overigens heelemaal geen vir tuozen zijn op bet gebied van costuum- naalen, kunnen de jurkjes voor meisjes van 4 tot 10 jaar best in elkaar krijgen. smoort men in 30 gram boter een stukje wortel, een takje peterselie, een gesnip» perde ui, en een laurierblad, dan voegt men 2 d.L. water bfj met een weinig zout en den inhoud van een klein fleschje tomatenpurée. (Alles samen even door koken en dan door een zeef gieten. De saus afmaken met een weinig aangemaak te bloem of maïzena. De gestolde eieren keeren, op een schotel schikken en over gieten met de saus. Men geeft er stukje» in boter gefruit brood bij en garneert da schaal met wat peterselie. draagt een combinatie van effen en gebloemde wollen crêpe. Het kraagje en de biezen, die het lijfje ver sieren. sluiten heel aardig aan bij het ge- plisseerde rokje (fig. 5390). Gezondheidsbrei. l'A ons Alkmaarschg gort wasschen en een nacht in 2J4 Liter water laten weeken. Den volgenden dag met het weekwater 2K k 3 uur zachtjes laten koken. Dan voegt ge er K flesch bessensap, een stukje pijpkaneel, eea stukje citroenschil en IK ons suiker met IK ons gewaaechen krenten en rozijnen bij. Alles samen nog K uur laten koken en voor het opdienen citroenschil en ka» neflpijpje verwijderen. moderne kamer. We kunnen ze koopea. passend bij eiken stijl en bet nieuw ste is een ovaal at ten rond kleed voor een bureau of een toilettafel. Bereide hoeveelheid voor pl.m. 8 personen Soep van knolselderij 4 kleine knollen worden geschild, in reepjes gesneden en gaar gekookt In 2 L. water met een weinig zout. Daarna het vocht door een zeef gieten, 1 ons boter uitsmelten en met 7S gram bloem tot een papje roeren, waarbij men. langzaam on der goed roeren het selderij-vocht mengt Daarbij voegen yt d.L. melk en de reepjes selderij. Alles samen goed door laten koken en afmaken met wat geraspte noot muskaat en naar smaak citroensap. Macaroni met appelmoes. Van 8 mid delmatig groote goudrelnetten maakt ga op de gewone wijze appelmoes met wak suiker en kaneel afgewerkt. Onderwijl 2 ons gebroken macaroni met een mespuntje zout In water gaar cn droog koken. Appelmoes er doorheen roe ren. zeer voorzichtig met een houten lepel en een stukje boter er bij voegen. Dit mengsel in een beboterd vuurvast schoteltje doen, wat beschultkruim er over heen strooien met hier en daar een stukje boter en het schoteltje in den oven licht bruin laten worden. en vlsch. (gebakken of gekookt)? Ja, dat ia goed als Je je gewone wekelijksehe Vrij dag hebt, maar als er meer Vasten- en Quatertemperdagen zijn, dan wil je wel eens wat anders geven; smakelijk, voed zaam en niet te kostbaar. En 'n Vrü- dagsch maal, 'n Vastendag-dlner moet even aangenaam en gezellig kunnen aan- i doen, als het mldagmaal op gewone dagen. Laten we eens een menu samenstellcn. geschikt voor een der komende Vasten dagen. Marietje draagt een jurk van donker groen fluweel met ingezette bials. Een elegant modelletje voor een meisje van n Jaar of zeven (fig. 5292). h/r I M E UNll vervangen al meer en meer zijde en hout bij de electrl- sebe lampen. Ge smeed ijzer en ge goten brons wor den er voor ge brulkt. Om het licht te verzachten van schemerlampen enz., hebben we kappen van ge fleurd glas, melk plas of albast In olaats van gekleur de zijde en men vindt hierin de stijlvolle modellen, vooral in de com binatie van alumi num met melkglas of matglas »n brons met albgaL tien ziet glazen platen op toiletta fels. tafeltjes *n buffetten een mo derne uiting van gemak. die teven* zeer smaakvol is. Het tooneel stalt voor de slaapkamer van Bene- dlctus Wammes. Wie Be- nedlctus* niet kent zou zeggen dat le sliep. Zn vrouw weet beter. groeiende meerderheid begint de noodzakelijkheid in te zien, het meu belwerk en alle verdere benoodigdheden te kiezen in modernen stijl, naar den hedendaagschen smaak. Het modemlsee. ren van ons huis beduidt niet langer excentriciteit of enkel een koortsachtig zoeken naar iets nieuws. We zijn niet plotseling gebracht van het oude in het nieuwe, ultra moderne. De ontwerpers zijn er in geslaagd, ons steeds meer ver trouwd te maken met nieuwere Ideeë Onze levenswijze verschilt enorm met die van onze voorouders en met de le venswijze veranderen de meubels We richten alles in naar ons gemak, we moeten ons gemakkelijk kunnen uitstrek ken in onze stoelen of crapauds. We bevinden ons graag in een gemakkelijke 'houding, iets, wat vroeger niet veroor loofd werd en In de ouderwetsche cana- pee was ook geen gemakkelyke houding moge lijk. Zag men vroeger alleen groote, mas sieve stukken, thans zijn de meubels klein en handig en ze nemen weinig ruimte in. Ze zijn seer laag bij den grond; karakteriserend Is ook de divan een meubelstuk, *t welk men zich onmo- mlnuten terug. Haastig kruipt hij onder de dekens.) Mevr. Wammes: Nou?l Benedlctus: Het was de negende! Mevr. Wammes (barst in snikken uit): Oen jeje hebt er er niet eens aan gedachten nuis tte lékt! Te lAAtl Benedlctus (bijna onhoorbaar): Ja bat Is erg laatWel te rusten schat Het feestjurkje van kleine Tilly is van gebloemde toile de sole. Het heele jurkje is gepllsseerd en eindigt in punten, die omrand zijn door een effen biesje of kantje, dat we eveneens zetten om den grooten puntkraag. die soepel over de schoudertjes valt (fig. 5447). gelijk in een 18de eeuwsche kamer kan voorstellen. Ook de ledikanten zijn afgedaald van Irun vroegere hoogte en daarbij passend ook de bijzettafeltjes of nachtkast les. De toilettafel is ook laag uitgevoerd, even als het crapaudje of bankje er voor De badkamers en de keukens zijn hee- lemaal gemoderniseerd, zelfs In de meest ouderwetsche hulzen. Moderne verlich ting en verwarming hebben hierop hun invloed doen gelden. De Schoorsteen is eenvoudig en alle benoodigdheden voor het haardvuur, zooals poken, enz., welke men aitud maar moest poetsen, zün ver dwenen. Porselein en emallle op keuken tafels en In de badkamers en tegels overal maken het schoonmaken nog ge makkelijker. De vloerbedekking Is ook hygiënischer dan vroeger. De gespijkerde kleeden wa ren verzamelplaatsen van stof, temeer, daar men toen het moderne apparaat, den stofzuiger, niet kende. Zelfs het zeil of linoleum wordt soms weggelaten. We zien gepolijste of geschilderde vloeren, met hier en daar een tapijt. Losse klea- den of karpetten vervullen de practi» sche, zoowel als de luxe vraag voor de op u stikken is bet raadzaam, even door passen PÜ de verjaardag van onsen trouw dag. Benedlctus: Welnee.... we zijn den elf den getrouwd. Mevr. Wammes: Ohij kan zich niet eens meer den datum herin- neren Benedlctus: Ik zal dien datum nooit ver getenHet was de elfde Mevr. Wammes: Niet waart Benedlctus: Dan zal ik tuaschen mijn papieren kijken. (Hij staat op en keert na eenlge nemendheid. Maria, die de kunst verstaat, haar schort gevouwen handen luisteren met heel haar ziel, en die. wan neer ze ten slotte iets te zeggen heeft, niet praat maar spréékt woorden die op den bodem van het hart zinken Maria, die niet worstelt en dringt om een eigen plaatsje op den voorgrond, Maria, die slechts toeluistert, waarmee figuurlijk beduid wordt, hoe ze de per soonlijkheid der anderen laat uitkomen en uitspreken, en ze opneemt en een tehuis biedt in haar hart Maria, die niet al dravend en zwoegend de stoffe lijke belangen dient, maar heel haar wezen ter beschikking stelt van de inner lijke behoeften, den harte-honger en den ziele-nood van wie haar lief zijn. Men merke op er wordt in het Evan gelieverhaal niet gezegd, wét Jezus tot Maria sprak. Van belang is slechts dat Hjj sprak en zij toeluisterde, terwijl Martha „druk in de weer was om Hem te dienen”met een overvloedig maal. Dat is ook dikwijls het eenlge. dat de Martha’s van onze dagen den haren te geven hebben. Een maal. Ondanks al haar ontwikkeling en wetensebappelijken rijkdom. Een maal van volmaakte mate- rieele of intellectueele gerechten. Een feestdisch van praestaties en kundig heden. Geen hartefeest Uren van innige gedachten wisseling, van sprakelooze harmonie, van verruk kend zlele-oontact, laten zich niet In bouwen in een practisch dagprogram. zooals de twintig minuten Zweedsche gymnastiek en de drie kwartier litteraire lectuur! Maria is de artiste levenskun- stenares. Ze heeft Iets geniaals en haar stonden van geven en dienen kunnen niet worden Ingemetseld in de serie nut tige. begane-grondsche tijdbestedingen, waarop Martha zoo trotach is. die wor den begonnen met het slaan van de klok en met het «laan van de klok door nieuwe en even nuttige vervangen Waar ia de vrouw, die de synthese weet te vinden, die de onmisbare Martha en de onmisbaarder Maria In één onver- jetelijke persoonlijkheid vereenigt? Wie haar vindt, heeft een schat gevon den Mevr. Wammes (met tra- nen in haar stem)Be- nedlctus! J (Geen antwoord. De tranen komen te voor schijn en gaan verge zeld van een zacht ge snik.) Benedlctus (doet net zoolang of hij niets merkt als hij het oorbaar acht, dan zegt hij): Wat scheelt er aan schat? Mevr. Wammes: Alles! Benedietus (zucht opgelucht): O, ik dacht dat er iets ergs was. Mevr. Wammes (heftiger): O. wat een manIk lig hier te sterven en hü trekt er zich niets van aan. Benedlctus: Als je ligt te sterven, moet tk weten wat eraan scheelt....'.. Wat is er? Mevr. Wammes: Begrijp je *t nu nóg niet? Wat voor dag is het van daag? Benedlctus: Tien December, midder nacht, Midden-Europeesche tijd Laten we gaan slapen vóór het elf December Is.” Mevr. Wammes (met onderdrukte ont roering in haar stem): En betce- kent die datum niets voor je? Benedlctus: Doe me een plelzier en geef nachts geen raadseltjes op. Mevr. Wammes (koel): Vandaag is het Bovenstaand schort kunt ge maken van katoen. Brabantsen Pont, gekleurd satinet ot een andere, goed waschbaie stof. Men maakt even net pan oen op de aangegeven maten, waarna gc oet op de stof legt en het geheel met een naad uitknipt. Men moet er voor zorgen dat middenachter <dus de rechte kant’ .nten den zelfkant ligt. De km den en de zak ken. oenevan» net stus uat aar. oen voorkant op net schort is gestikt, kun nen van de uitknipsels gemaakt worden. Wanneer bet schort geknipt is, wordt eerst net stuk glad op bet schort geregen. Hierna kunt ge de zijnaden met een platten naad verbinden waarna ge onder aan een 1 c-M. breeden zoom -naast Het stuk worot aan den onderkant alge- i werkt met een biesje, gekozen in da tint vu bet schort, dat aan wordt opgtttfct en na afwerking 1J4 cM groote moeder Misschien is zijn moeder: Maria, die dat ééne bezit, dat Christus niet noemt. maar waarvan HU zegt dat *t het betere deel is Moderne philosophieën over den weg naar duurzaam levensgeluk hebben het Idee doen geboren worden, dat 't alleen te bereiken is door de kunst zich passief te maken. Dat met werkzaamheid, met ulterlUke activiteit alléén niets gewon nen wordt, maar dat de contemplatieve rust, als van veel meer eewlcht. daarbij onontbeerlijk Is. Dit alles is echter al sinds eeuwen ChrlstelHke levenskunst geweest.... De nadruk, dien onzen tild legt on uiterlUke resultaten, de overdreven waarde, die hU toekent aan rustelooae productie en starre werkzaamheid is veel meer een teeken van geestelijk ver val dan van verbindenden vooruitgang. Overal, maar ook overal is deze stroo- mtng merkbaar. In het sociale leven zoowel als in het stille bestaan der huis vrouwen. De ongetrouwde vrouw is van stil, bordurend droomstertje een pien tere. nuchtere zakenvrouw geworden, dte on haar stuk staat en wie niets ontgaat; de huismoeder organiseert haar gedoetje alsof t een fabriek was wat ze wel eens gelezen heeft over wetenschappelUke bedrijfsleiding, de techniek der tijdbespa ring en training van arbeidskrachten, is haar een beetje naar het hoofd gestegen, en haar grootste trots Is het. van haar huishouden een gentischloos loopende ma chine te maken. Daarbij beseft ze dat een - domme huisvrouw iets heel onsympathieks is een ongeorganiseerde misschien nog iets ergers. Er moet dus aan ontwikkeling en aan schoonheldsverzorglng „gedaan” worden. Maar lectuur-voor-intellectueelen verwerken, beteekent nog niet: GeestelUk rijk en mild worden, evenmin als een goedgecultlveerd ulterlijk die geheimzin nige niet te deflnleeren charme waar borgt. die we „sfeer" noemen. De vrouw van tegenwoordig heeft net 'zóó druk met het zakelijk Uideelen en practisch uitvoeren van haar tallooze noodlge en wenscheljjke verrichtingen, dat er voor haar geen tijd meer over bluft. waarin ze zich kan bezinnen tot De groote Parijsche moda-koningen lanceeren bU hun nieuwe scheppingen bü- pasaende bloemen voor het corsage. Zoo wordt er bü bedrukte zijde een bloemen- touffe gedragen, passend bU het mate riaal. Bijvoorbeeld een bos lelietjes van dalen bU aan japon van donkerblauwe zijde bedrukt met lelietjes van dalen in wit met grow. Ook worden er bloemen gemaakt uit bet materiaal van de iapon. apowel van wol len «tof als van MJd*. öhanel braeht ■a’t» bloemen van piqué, bestemd om bjj do»i- kare wollen of jersey-japonnen te worden gedragen. I ’n Stuk of drie platte bloemen van wit I piqué met natuurlijk uitetende gele gtam- Tn de vorige eeuw heeft Martha een moeilUken strijd moeten voeren om haar rechten erkend te zien. Onze eeuw heeft haar de beslissende en algeheele •verwinning gebracht. Slechts Martha de onvermoeibaar actieve, telt nog in de samenleving mee. Slechts het zichtbare, dat zU tot stand heeft gebracht, maakt het aanzien der vrouw in onze dagen Uit. En Maria Een paar dagen geleden heb Ik haar gesproken. Ze heeft witte haren en oude, gebrekkige handen. Ze liet me vertellen van de groote stad, van het leven In de Wereld daarbuiten en van den ontem- baren ondernemingsgeest der jeugd van tegenwoordlg. -en klaagde zichzelf zach tjes aan: ,Jk heb niets geleerd en niets van de were.'d gezien. Ik heb niets ge- praeeteerd. MUn leven heeft aan mijn ziekelUke moeder toebehoorden later ben ik zelf zoo sukkelend geworden, dat ik anderen tot last kwamEn ik kan me niet begrUpen. dat er altUd nog menschen zUn, die van me houden en me telkens weer opzoeken Ze heeft niets geleerd. Niets van de wereld gezien. Niet gepraesteerd. Maar ze Is Maria, die den menschen om haar heen weliswaar niets tastbaars geven kan aan materieele -ulp en’ steun, maar die ze tóch onzegbaar rijk maakt met haar eigen warme, rijke hart, zonder dat ze er zichzelf van bewust is. En z n nog Marta’s. Maar bijna allen hebben zij witte haren en oude, gebrek kige handen „Ik doe werkelijk voor mijn man. wat Ik maar kén; zijn kleeren zijn onberis pelijk in orde: de kinderen, het huishou den alles draait om hem en zijn ge maken toch zoekt hii in e’ke kleine of groote moelUjJcheid troost bü zijn zichzelf inkeeren en haar verstrooide innerlijke krachten kan verzamelen en vernieuwen. Elke vrouw Is een Martha in onze dagen. maar stelt er zelfs haar eer in. is zóó 'gemaakt, dat ze zich. Zij weet dat niet alleen. 1in. Want ze ‘U bewust of onbewust steeds aanpast aan de eischen die men aan haar stelt. Zelden zal ze zelfstandig uitmaken, hoe se zich bü voor- keur moet ontwikkelen, hoe ze zich het liefst aan d? haren moet geven, om dan aan det inzicht vast te houden ondanks miskenning of tegenstroomlng. Meestal zal haar soepele intuïtie eerst tasten naar wat er van haar verlangd en verwacht wordt: daarnaar zal ze zich dan vormen, uit een innerlijke noodzaak, een ouult- roeibaren drang tot behagen en gehoor zamen. De nieuwe tijd verlangt een nieuwe vrouw: vlot, beweeglük. welbespraakt wars van droomerij en sentimentaliteit Eén gebiedende wenk en de nieuwe vrouw is er. Zóó. als het van haar ver langd wordt, zóó groeit ze uit, vlug- begrijpend. snel-zlch-aanpaasend. de wen- schen voorkomend van den tüdgeest aoo- als een bljzond-r begaafde actrice intuï tief het visioen van den regisseur uit beeldt. Zooals het van haar verlangd wordtMaar och. de arme enkelingen, die iets anders verlangen De schünbaar passieve Maria-figuur, die het geluk en het heimwee is van wie haar ooit In al haar diepte leerden ken nen, ontmoet geen begrip en waardee- rtng meer. Alle waarde wordt geschat naar vertoon van uiterlUke resultaten. De vrouw die préét, doét, praestaties op stapeltjes legt, er een klap op geeft en roept: „Ziehier!” dét is de vrouw die ontzag afdwingt als de sterke bü ult- Maar „Maria” is sterker. met in toe te breed is. Ook de armsgaten en de hals worden met een schuin blesje afgewerkt dat op den verkeerden kant aan- en op den goeden kant overgestikt wordt. De banden maakt ge van dubbele stof, iaat net uiteinde puntig büloopen en stikt dan de banden tusschen den Schouder en het schort. Ook den bovenkant van den zak. die van dubbele stof is, werkt ge met een biesje af. Alvorens de zakken de plaats te bepalen, omdat deze de verschillende personen niet het rechterkant te de bles xnoopen aaneet. Ook in de banden maakt •je de knoopsgaten, waarna deee kruts- ungs op den rug over elkaar vallen en op deselfde knoopen worden vastge maakt. Nu de groote Vasten weer Is aangebro ken. is er ook weer het probleem voor de huismoeders: „wat zullen we op al die vasten- en onthoudlngsdagen opschep pen ixitjes worden dan in een pan met warm water gezet (het water mag niet koken, doch moet tegen de kook aan blijven) en blüven er zoolang in staan tot het elermengsel gestold is (pl.m. 20 minuten). Een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 14