Burgerlijke Stand Alkmaar ALKMMR’S KATHOLIEKEN PROTESTEEREN TEGEN DE RUSSISCHE GELOOFSVERVOLGINGEH MEDEDEELINGEM INGEZONDEN Tunderspatroons A 4 Een vurige gebedsactie Schitterend èeslaa&de avondbijeênkomsten in de drie kerken Bakkersnachtarbeld* In de St. Josephkerk Van Putten 8C Oortmeijer fayglop Laagste inschrijfster In de St. Dominicuskerk In de St. Laurentiuskerk STADSNIEUWS OFFICIEELE artikelen de beschermer I tot de nieuwe organisatie toe te hoe CHRISTUS DEN KONING! Oprichtingsvergadering O r fraai EEN BELASTINGBETALER Een incident ontstaan tijdens een betoog van den heer Mak. maakt een einde aan de openbare vergadering. en tabak veiling te IS DE AANKOOP VAN HET z.g. BERGER- BOSCH DOOR DE GEMEENTE BERGEN URGENT EN TE RECHTVAARDIGEN? Staten hebben aan van d» ril de Bij beschikking van heden is aan J. Koel alhier, met Ingang van 24 April 1930 voor den tüd van twee jaar vergunning verleend om als alleenwerkend bakker van des voor- middags 5 uur af nachtarbeid te verrichten In zijn bakkeru aan de Schoutenstraat no. 8 alhier. Alkmaar, 19 Maart 1930. De Burgemeester van Alkmaar, WENDELAAR Rede Deken E. P. Rengs had tot tekst gekozen de woorden: verhoor mijn gebed en mijn geroep da door Pater Slemes het Rozenhoedje, Litanie 1 van St. Joseph en het gebed: Tot U H. Jo seph. gebeden. Hierna beklom de Zeereerw heer Pastoor C. H. Micklinghoff den kansel voor het hou den van een rede getiteld: „Wat Rusland ons leert." Getrouwd; Hendrik Slof en Aukje Krist. Geboren: Mathieu Jean, zoon van Herman du Crocq en Maria Rejjnders; Catharina Alida. dochter van Corlenls Langenberg en Wilhelmina Helderman. bloembollen, koffie, thee, rubber het ook geoorloofd is buiten de verkoopen terwijl voor den tuinder de vei ling de eenige mogelijkheid is. Op deze ma nier gaat de tuinbouw naar den kelder. De mUlioenen die In het velllngswezen geab sorbeerd worden, kunnen heel wat beter voor de tulndersbelangen gebruikt worden. Ieder land streeft er naar, vooral wat de levens middelenvoorziening betreft. In eigen onder houd te voorzien; deze en andere vraag stukken dringen zich lederen dag aan ons op en dienen op de agenda geplaatst te worden van iedere serieuze tulnderspatroons-yereeni- ging. Uit artikelen in ..De Tuinderij", dat geen tuinders- doch veilings-orgaa n is. bleek spr dat de opperste leiding, doet alsof er geen vuiltje aan de lucht Is. Aan de hand van de jaarverslagen van de veilingen te 's Gr>- venzande Delft en Broek op Langendük. wees spr erop hoe door de veilings-methode de omzet wel stijgt, doch de opbrengst ver mindert Over de gehecle linie gaat het berg afwaarts;' het is een leugen, dat het den tuinders goed gaat: dat is In strüd met de feiten en cijfers: dat kan zoo niet door gaan. dat geeft aanleiding tot ernstige over- ons test tegen huis, het huis van onze samenleving. voor de ;eg. *en stemmige „Ave Maria" uit. waarr.a de werd gegeven. Tot slot werd gezamenlijk gezongen: „Aan U. o Kontng der Eeuwen." Vermelden we nog. dat het ruime kerkge bouw geheel gevuld was In de St. Jozefkerk, die geheel met geloo- vlgen was gevuld, werd door den Weleerw. Pater W. de Mol O P. het Lof gece’ebreerd Door het koor, onder leiding van den heer AT werden achtereenvolgens een Hymne fer eere van het H Sacrament en een ter eer* van St. Jozef gezongen, aan het orgel begeleid door den heer W. Schreurs. Nadat het Rozenhoedje was gebeden en de voorgeschreven gebeden voor de bevrijding van Rusland waren verricht, betrad de Wel eerw Pater N A. van R’jn O.P.. kanelaan van de 8t. Dominicus-kerk. den kansel. KAARTSÏSTEEMLADLN en DOOZEN in diverse maten, met volgens Uw opgave te bedrukken kaarten. Te Velsen is aanbesteed het rloleeren, be straten en betegelen van een gedeelte van den Drlehulzerkerkweg. Ingekomen 9 biljetten. Laagste Inschrijf ster de firma De Moei en Hermes alhier, voor I 31.578. Hier celebreerde de Weleerw. Pater Slemes het Lof. Nadat het kerkkoor, met jongenskoor, on der leiding van den heer Joh. Kuyper het ,Jesu Dulcls Memoria" van Kotne had gezon gen en het Gregonaansch Magnificat, werd Alkmaar's Katholieken hebben dezer C_ ten wel ’n sprekende getuigenis afgelegd van hun meeleven en meevoelen met de vervolgde geloovigen m Rusland. Reeds Zendag j.L Is begonnen met de ge bedsactie. In alle kerken naderden honder den geloovigen tot de H. Tafel en s nlddags kwamen lange rijen geloovigen in de ker ken om daar, voor het Allerheiligste, hun smeekgebeden omhoog te Zenden voor de arme vervolgden. Het hoogtepunt aer actie evenwel was Woensdag, op den feestdag van den Petroon der H. Kerk. Sint Joseph. Reeds In de vrjegc ochtenduren knielden honderden, neen duizenden, neer aan de Communiebanken. Daar waren de ichulde- looze kleinen, wier gebeden zoo machtig zijn bij den Allerhoogste. Maar ook de mannen en vrouwen, die. staande midden in den strijd van het leven, tóch van verontwaar diging hebben gesidderd bij het lezen van ■ooveel. nooit meer mogelijk geachte ver volging. 's Pausen oproep had geklonken: een nieu we kruistocht Is begonnen, niet een met de wapenen van den oorlog, doch met die des gebed» Den hemel is geweld aangedaan en alle Heilige pleitbezorgers voor de arme menschheid te hulp geroepen: Sint Joseph, de eenvoudige van het Goddelijk gezin, maar juist daardoor de groote patroon van Christus' groote gezin op aarde, de H. Kerk; de H. Theresia, die reeds aoovele wonder bare bekeeringen verwekte in de zielen van enkelingen en die zeker haar lieflijken rozen regen zal uitstorten over de Russische mil- Uoenenmassa. die in den hoogsten geestelij ken nood verkeert. Alles echter culmineerend in dien eenen kreet des harten: „Verlosser der wereld, red Rusland Tegen zeven uur riepen de drie kerkklok ken de geloovigen opnieuw naar het Gods huis en t mag gelukkig geconstateerd, dui zenden gaven gevolg aan deze roepstem. Opnieuw een vurig gebed, maar ook aan dachtig luisteren naar de vurige woorden, die door de gewijde redenaars over Rusland en zijn ellende gesproken werden. Alkmaar was niet achtergebleven in deze wereldactie. integendeel, het heeft den eeni- gen weg gekozen, die tot het doel kan voe ren: dien van gebed en zelfinkeer. In „De Graanhandel" aan t Luttlk Oudorp. alhier, vergaderde Woensdagavond 'n 30-tal tuinderspatroons. Het doel van deze bijeen komst was te komen tot oprichting van een nieuwe organisatie van tuinderspatroons. De vergadering stond onder leiding van den heer Elion (Bergen), die namens de organisatie-commissie alle aanwezigen wel kom heette en constateerde, dat er betrek- kfelük veel menschen niet tevreden zijn met den organisatorischen gang van zaken aan de veiling. Alvorens .net door hem reeds in de pers gepubliceerde nader toe te lichten, legt spr. er den nadruk op. dat de circu laire die wij Zaterdag j.l in ons blad publiceerden gericht is aan de tuinders patroons. die tot betere, doelbewuster orga nisatie wenschen te komen en tot de nog- niet-georganiseerden Deze vergadering is niet alleen uit ontevredenheid en als protestmee ting tegen de Alkmaarsche veiling belegd; het doel gaat verder Spr verzoekt degenen, die het met de bedoeling van de vergadering niet eens zijn, na de gedachtenwisseling, die op spr 's toelichting zal volgen, te vertrekken, daar dan in huishoudelijke zitting tot op richting van een nieuwe organisatie zal wor den overgegaan 8pr. zegt, dat de nieuwe organisatie tegen niets en niemand gericht is, doch dat open en eerlijk het doel bereikt zal worden met alle ten dienste staande middelen; we wil len, aldus spr„ niet link zijn en politiek, doch strijden met open vlsier tegen ieder. Spr. ontkende dat de organisatie gericht zou zijn tegen de koopers. welk argument spr. te mal vindt om los te loopen; de tuin ders hebben de koopers noodlg. doch omge keerd. geldt hetzelfde. Ons ideaal aldus spr een groote tulnders- vereenlgtng te krijgen, zal wel niet bereikt worden: we wenschen niemands leden te ont futselen doch willen samenwerking met leder; onder samenwerking verstaat spr. het ruggespraak houden bij groote kwesties; dan moeten de organisaties bij elkaar komen om met elkander de zaken te bespreken Tot nu toe heeft alles daaraan ontbroken, in elk opzicht; thans willen we samenwerking met de daad. Tot dusverre werd de zaak steeds van bovenaf bekokstoofd en wie daar over klachten had. was een kankeraar. Spr constateert thans dat hij als zoodanig niet alleen staat. De reorganisatie van de N V. kwam zonder den invloed van de tuinders tot stand; we kwamen voor voldongen feiten te staan en als we die niet wilden aanvaarden, stond de guillotine klaar. Als tuinderspatroons wenschen we het volle recht om wat betreft het zakelijke en flnan- tieele gedeelte van ons bedrijf voor vol te worden aangezien, en niet door velling-amb- tenaren geregeerd te worden. Dit geschiedt niet alleen in Alkmaar, doch overal. Aan de hand van vele citaten uit „De Tuinderij" en andere bladen, stelt spr. in het licht, hoe van offlcieele velllngsleiding de tuinder gedwongen wordt zijn producten door middel van de veiling te verkoppen; zulks Heel de weldenkende wereld verheft zich tegen de gruweldaden van den Sowjetstaat. die erger zijn dan de wreedheden van den Bloedhond Nero. Wij protesteeren op dezen feestdag van St. Joeef. den beschermer der H. Kerk, met heel de katholieke wereld-gemeenschap. Ons protest ts een alarmkreet ginds over de steppen giert een woeste orkaan en onder het gieren van den helschen storm hooren we de doffe ontploffingen van dynamlet-bom- men. die de kerken tot puin slaan, hooren wij het loeien der vlamr^yj. die heilige beel den en schilderijen verbranden, en daar- Nadat door allen „Roomsche Blijdschap” was gezongen, voerde het koor nog een meer- -en „Tantum Ergo” zegen met het Allerheiligste hjj daarin niet opbouwend te Wanneer de heer Elion in de Tulnderspatroon» vereeniging met serieuze voorstellen komt, die den voor uitgang van de Tuinbouw als zoodanig oe- oogen, zullen deze behandeld worden Tot dusverre bleef de heer Elion c.s. steeds m de minderheid; was het zijn plicht zich bü de meerderheid neer te leggen We wonen aldus sprhier niet in Rusland om gere geerd te worden door de minderheid. Spr ontkent, dat de Tuinder patroonsvereenlcing Algemeen Belang" niets tot stand heeft ge bracht. De heer Ellon zegt, dat de heer Mak het hem te danken heeft, dat hü hier het woord kan voeren en .dat net niet aangaat, om door onnoodige besprekingen de vergadering onnoodIg te verlengen. Indien de heer Mak hiermede doorgaat, zal spr. hem het woord moeten ontnemen. De heer Mak. de circulaire verder bespre kend. verwijt den heer Elion, dat deze den tuinders glasbouw ontraadde, doch zelf hier toe overging. De Dan werd door het koor het „Tantum Ergo” en het „Hart van Jezus” gezongen, waarmee de plechtigheid was afgeloopen. heer Elion dreigt den heer Mak we derom het woord te ontnemen en zegt dat hij moet ophouden met kletspraatjes. Spr vraagt. Wat de heer Mak eigenlijk op deze vergadering doet. De heer Mak: Ben ik dan geen tuinders- pa troon? De voorzitter: Dat bent u maar voor de chose! De heer Mak: U bent commisslonnalr in antiquiteiten en oudheden, en hebt een tuin met wat glas gekocht, waaraan u een sof heeft! Nadat de heer Mak nog eenigen tijd was doorgegaan met het lanceeren van persoon lijkheden, ontnam de heer Elion, op her haald aandringen uit de vergadering hem het woord. De heer Mak c.s. alsook de aanwezige leden van den L. T. B. verlieten hierop de vergadering. Alvorens de openbare vergadering te slui ten. legt de heer Elion er den nadruk op, dat hü den heer Mak. padat deze 3 kwar tier gesproken heeft, het woord had ontno men. daar deze de gedachten wisse ling in verkeerde richting stuurde en buiten de orde ging. In de hierna gehouden huishoudelijke ver gadering werd de nieuwe vereeniging opge richt. 'die ervaring opgedaan geweigerd nieuwe ideeën aan de hand te doen. Aan de hand van de groote omzet-cljfers tracht men te ontkennen dat het een groote bommel is in den tuinbouw. Zonder een krachtige organisatie is het “onmogelijk tegen dergelllk geschrijf op te komen en moeten We dulden dat de heeren in Den Haag op onze ruggen hun baantje laten botvieren. Tot op zekere hoogte geldt het echter voor ons: we hebben de regeerlng. die weverdienen. Men wil door Intensievere productie tot betere resultaten komen, maar zegt er niet bij, waar we de meerdere producten kwijt moeten raken. Er is. aldus spr.. voor een serieuze orga nisatie van tuinderspatroons nog wel wat te doen; het gaat om meer, dan om een heibeltje tegen de veiling Onze organisatie komt er. omdat de noodzakelijkheid dwingt. Spr legt er den nadruk op, dat leder voor zijn eigen belangen op moet komen, maar in dit geval beteekent het. gezamenlijk; als eenling bereikt men niet veel, gezamenlijk wel. Als de oprichting doorgaat en daarbij zal spr. geen struisvogelpolitiek voeren dan heeft de Tuinbouw in Alkmaar en Om streken een goeden dag gehad. (Applaus.) Hierna had een gedachtenwisseling plaats. De heer 8. Wokke. voorzitter Vakgroep Tuinders L. T. B„ gelooft niet, dat de L. T. B.'ers behoefte aan een nieuwe organisatie hebben; zij zijn goed georganiseerd; spr. adviseert daarom den leden van den L. T. B. om niet treden. De voorzitter, de heer Ellpn. legt er den nadruk op. dat het niet de bedoeling is. om iemand leden afhandig te maken; we gebrui ken, aldus spr., geen trucjes en doen niet link, omdat we niets te verbergen hebben; we wilden echter uw leden ook in de gele genheid stellen'deze vergadering te bezoe ken. Als uw organisatie serieus voor de be langen van de tuinders opkomt dan komen er momenten, waarop we elkander zullen vinden; we wenschen niet de menschen uit uw organisatie In de onze te krijgen; dat zou voor belde vereenlgingen later desillusies brengen; we verlangen alleen die menschen als lid. die het met onze bedoeling eens zijn, en we hebben er geen oogenbllk aan ge dacht. dat de leden van den L. T. B. bij ons zullen komen. De heer Wokke dankt voor deze toelich ting. De heer Mak zegt met schroom naar deze vergadering gekomen te zijn, daar hem door verschillende leden der organisatie-commis sie was mcdegeeld, dat hem de toegang tot deze vergadering geweigerd zou worden Spr. wil toch gaarne een en ander uit leggen. Spr. verwijt den heer Elion, dat hij in een rede van anderhalf uur niets gezegd had; zijn kritiek was volgens spr. niet opbouwend en hij heeft bij zijn pogen tot oprichting van deze organisatie de Vereeniging Algemeen Belang niet gemoeid. Dit noemt spr. op zijn minst vreemd en verkeerd. 8pr. betwijfelt of er voldoende tuinders zijn, die het veiling wezen betreuren; het is geen werk om uit het verband gerukte, losse citaten aan te halen. Van de onderteekenaars van het jiamflet waren er 2 koopman en was er 1 niet eens tulnderpatroon. Spr. onderwerpt de circulaire aan critek en verwijt den heer Elion, dat werk gaat. Alkmaarsche Spr. „Heer. kome tot U." OJj zjjt vanavond gekomen, aldus de ge wijde spr.. om als leden van de H. Kerk, van dat lichaam, waarvan Jezus Christus het onzichtbaar hoofd is. uw gebeden te komen vereenigën met het gebed der geheele H. Kerk, het gebed, dat samengevat wordt in deze woorden: Verlosser der wereld, red Rusland! Wij zijn samengekomen, om een protest'te Riten tegen het met de voeten treden van alle menschelijk recht, het recht om Hem te eeren en te verheerlijken, het recht, dat in Rusland niet meer wordt erkend. Maar een machtig wapen blijft ons over en dat wapen is het gebed. Spr. herinnerde dan aan het Oude Verbpnd. waar de strijd, dien de Joden streden om in het Beloofde Land te komen, niet met de wapenen werd gewonnen, maar door het gebed van Mozes Toen in de eerste tijden van het christen dom de apostelen uitgingen, om de blijde boodschap over de geheele wereld te ver spreiden. waren reeds aanstonds de vijanden daar, die trachtten dit te beletten. Petrus werd reeds spoedig in de gevangenis gewor- pen. Doch, aldus Deken Rengs, onophoude lijk steeg 't gebed van de Kerk op tot God. voor Petrus’ bevrijding en zijn wonderbare verlossing uit de kerker was het resultaat van dit gebed. En het is. alsof de geschiedenis van de eerste christentijden zich thans weer her halen In Rusland tracht men ook het geloof uit te roeien. Maar ook nu weer stijgt éiet gebed van de Kerk tot God omhoog, met de smeekbede: „Verlosser der wereld, red Rus land”. Dit gebed stijgt niet op bij enkelen, maar bij mUlioenen en milUoenen. Christus heeft ons zelf geleerd, dat in tijden van vervolging het gebed ons eir.ig wapen is. Spr. herinnert dan aan den doods strijd van Christus m den Hot ver Olijven; hoe Hij Zijn leerlingen had gevraagd met Hem te bidden en aas leerde, door Zijn Goddelijk voorbeeld tjjd^jis der. Lijdensweg, dat het gebed het onmisbare wapen is om de overwinning op den vijand te behalen. Spr. wekte de geloovigen op. vooral met vertrouwen en volharding te bidden en her innerde aan den wensch van den Paus, om dit jaar Intenties te maken voor het aime Rusland. In verband met den feestdag van den H. Jozef herinnerde de gewijde spi. er aan, hoe deze heilige een bidder bij uitnemend heid was. steeds voor Jezus en Maria heeft gewerkt, niet enkel om in hun onderhoud te voorzien, maar ook omdat het zijn plicht was en een heilige, door God hem toever trouwde roeping. 8pr. wees verder op de deugden van den B. Jozef en zijn verhouding tot Maria en het Goddelijk Kind, om ten slotte uit te roepen: ..Het eenige redmiddel van de maatschap pij is de heiliging van het huisgezin". Dan werd door het koor het „Tantum Ergo” en „Dat Jezus leeV gezongen, waar mede de plechtigheid was afgeloopen. Om 7 uur werd in deze kerk door den Hoogeerw. Deken E. P. Rengs. geassisteerd door de Weleerw. Kapelaans J. Lips en A. van den Berg een plechtig lof gecelebreerd. Nadat door het kpapen- en mannenkoor onder leiding van den heer Klooster, achter eenvolgens het .Adorn Te”, een Hymne ter eere van „St. Jozef" van Elbert Franssen en het „Magnificat" met antlphoon was ge- aongen. aan het orgel begeleid door den heer Kiebert, betrad de Hoogeerw. Heer De ken den kansel. Rede Pastoor Micklinghoff. Wij Katholieken, aldus de geweide spreker, zjjn opgegroeid in de vervolging, 't Schijnt zelfs, dat wjj sterker worden, naarmate men ons meer achtervolgt. De .Katholieke Kerk toont de grootste kracht, wanneer zij be laagd wordt door de machten der duister nis. Dat geschiedt op het huidige oogenbllk on tegenzeggelijk in Rusland. Maandenlang reeds lazen wjj daarover in onze eigen pers, die ons op niet genoeg te loven wijze over de vreeselijke gebeurtenissen daar voorlichtte. Mochten wij eerst gemeend hebben, dat die berichten den toestand overdreven voorstel den. langzamerhand is het duidelijk gewor den: er is niets, niaar dan ook niets geen overdrijving in. Allen, die in Rusland in God gelooven, worden achtervolgd, verbannen, vermoord. Kerken en kloosters worden ontheiligd; er raast een beeldenstorm rond, zooals zelfs de ze landen niet gekénd hebben. Tegen al dit vloekwaardig gedoe heeft Paus Pius XI Zijn stem verheven. Hij heeft het wereldgeweten wakker geschud en het sein gegeven tot een algemeen protest. Wel is er na een Thabor een Getsemane wel volgt het lijden immer op de glorie, maar er Is óók gezegd: „Gaat xik- gij In mijn Wijngaard", God wil óók onze arbeidzaam heid. Uitvoerig staat de spreker dan stil bij de onwrikbare krachtfiguur van dezen Paus. Hjj, die de Romeinsche kwestie tot glorie der Kerk heeft opgelost heeft ook twee ver volgingen moeten meemaken, zooals de mat ste eeuwen er géén meer gekend hebben: Mexico en Rusland Hij riep ons op tót protest. Hij ook gin^ ons hedenmorgen voor, toen Hj). deemoedig In den St. Pleter neergeknield. Gods genade afsmeekte voor Rusland Wü zijn hem Inderdaad gevolgd: honder den verdrongen zleh dezen ochtend in de kerken .om hun gebeden, hun H. Commu- nle's op te dragen tot redding van het ar me Rusland. Twee punten wil spreker dezen avond be handelen: Wat is het Russisch communisme? en welke lessen bevat dit voor ons? Het communisme is een economisch stel sel. dat als middel om zijn doel te bereiken, godsdienstvervolging en zedenbederf niet ver smaadt. Rusland was een bij uitstek wel bereide bodem om het communisme te ont vangen. want het stond nog op een zeer lagen trap van beschaving. De geschiedenis leert immers, dat, verder de beschaving gaat, hoe -ntenser de ontwikkeling is van het privaat bezit. Rusland was vóór de revolutie zeker 10 a 12 eAven achter: het onmetelijke land was in het bezit van enkelen, de groote massa bestond uit niet veel anders dan lijfeigenen. Toen kwamen Lenin en zijn communisten. Inplaats van het arme land, en de bescha ving vooruit te helpen, wierpen zij het nog verder terug. Het volk vroeg privaat bezit, hunkerde om iets z’n eigendom te mogen noemen, maar zij maakten het nog erger slaaf dan voorheen Inplaats van vooruitgang, teruggang naar den primitieven toestand van den oer-tjjd. Is er dan geen communisme mogelijk, vraagt men. Ja, zeker. h*t communisme van de Kerk in de eerste Christentijden. Toen leefde Christus' woord: ..Indien gij volmaakt wilt zijn, verkoop al wat gij bezit, en volg mij na.” In onzen tijd kunnen alleen de klooster orden dit Goddelijk voorschrift der vol maaktheid nog opvolgen. Lenin en de zijnen gebruikten in het bij zonder twee middelen om hun doel te be reiken: het zaaien van haat en het volk zijn godsdienst ontnemen. Spreker citeert hier enkele der schandelijke haat-lledjes. die den kinderen al worden Ingepompt. Het arme volk, godsdienstig In het diepst van z'n hart, wordt nu gevoed met haat. Maar ook het materieele brood wordt het volk ontnomen. Dit onmetelijke. vruchtbare land, kan zijn kinderen geen brood, geen voorspoed meer geven. Doch naast goddeloosheid óók zedeloos heid. Het is hier de plaats niet om daarover uit te welden. Spreker volstaat met te con- stateeren, dat waar bloedschande niet ge straft wordt en de vrije 1'. *fde relis aan de jeugd gepredikt wordt het om een ruw. maar kemachtlg Hollandsch spreek woord te gebruiken bU de beesten af is. Met een vurige smeekbede tot God. met het inroejien der bescherming van den H. Joseph, eindigt spreker dit eerste gedeelte van zijn rede. Wat kunnen wü nu van Rusland leeren? Oj> de eerste plaats, dat wü Katholieken geen middel mogen verzuimen om ons te ver dedigen. Onder de menschelüke middelen, noemt spreker allereerst de burgerwacht. God geve dat deze nooit noodlg is. en slechts preventief behoeft te werkén. Maar geen spot verdiener de mannen, die bereid zün hun leven te wagen voor de verdediging van godsdienst en orde van kerk en gezin Op de tweede plaats zorge men voor krach tige organisatie' over de geheele linie. Wan neer arbeiders, middenstand en hoogere stand onder bekwame en sterke leiding bü- een b’üven. dreigt ons geen gevaar. Derde der menschelüke middelen is het bewaren van de eenheid in de politiek. Elke breuk In die eenheid, is winst voor de tegen partij. Als de groote Katholieke Staatspar- tü de eenheid weet te bewaren, ligt er een ondoorbreekbare dam tegen eiken revolutle- stroom. Hooger echter staan de geestelüke midde len. Tegen den materiallstlschen geest van het communisme moeten wü plaatsen onze Roomsche geloofsbelijdenis. Wü moeten heb ben een groot en een sterk geslacht; wü moeten vaders en moeders hebben, fier in hun geloof: moeders die haar kinderen lief de. eenvoud en godsdienst leeren; vaders, die eerbied kweeken voor het gezag van ou ders. kerk en staat Die kinderen zullen misschien midden in den strijd komen Alleen als zü sterk zün, zullen ze overwinnen Slechts wanneer de ouders hun kinderen voorgaan in gebed, naar kerk en communiebank, zullen zü een geslacht kweeken. dat het geloof van vader en moeder niet verliest. Christus heeft het ons beloofd: „Op déze steenrots zal ik mijn kerk bouwen.” Op die rots beuken reeds eeuwen tevergeefs de gol ven van godshaat en dwaling. Maar Jezus’ woord geeft ons de zekerheid van de utteln- delüke overwinning. Wé] moet er geleden worden; voor ons uit vaat het kruis van Jezus Christus, en de leerling is niet beter dan de Meester Maar: „In Te Domine speravi”. Op U. Heer vertrouwen wü; door ons krachtig ge ile verzaking van de christelüke beginselen bereidt den weg voor het bolchewisme. Rond om ons h*en sluipt de propaganda. In veler lei vorm In de havenplaatsen op de fabrie ken. onder de werkloozen wordt het onkruid gezaaid door duizenden geschriften en pam fletten. Christenen, versterkt de innigheid van uw godsdienstig leven. vGJJ. die met aardsche goederen gezegend züt. denk aan uw rent meesterschap en strooi van uw overvloed weldaden uit onder uw behoeftige medebroe ders. Leeft niet in weelde, om daardoor de ontevredenheid aan te wakkeren, maar be oefen de soberheid van leven, die Christus ons gepredikt heeft. En gü. geslagenen des levens draagt uw lot in tevreden onder werping aan Gods wil. Denkt, dat het leven hier, niet in vergelijking kan treden met het eeuwig glorie-leven. dat ons wacht. Sluit uw hart voor de ontevredenheid, want daarin steekt iets van het bolchewisme. daarin weerkaatsen de eerste stralen van de roode Sovjetster. Ons Christengeloof moet eerst sterk zijn van binnen en dan zün kracht toonen in onze organisaties. Wanneer onze organisaties sterk zün en blüven. wanneer vooral onze Burgerwacht op peil blijft, dan behoeven wü niet te vreezen voor een roode terreur. Daarom moeten we trouw blüven aan de katholieke organisaties en ons In grooten getale aaneensluiten'met alle weldenkenden van andere richtingen: in een sterke Burgerwacht. Dat moet onze ver dediging worden voor Kerk en Staat. Maar vóór alles moet onze kracht zün: het voortdurend gebed en onze christelüke le venswandel. We moeten Inniger gaan leven volgens het program, dat Jezus ontplooide in de bergrede. De leer van Christelüke naastenliefde en vergevingsgezindheid, van kulschheid. soberheid en armoede van geest moet de grondslag zün van ons gedrag en leven maken tot een voortdurend pro- het communisme. Dan zal ons onze ziel en. dat van gebouwd zün op een steenrots. Dan mogen gerust de roode water vloeden komen, dan mogen ze ons huls beu ken aan alle züden. Maar het zal niet wan kelen. We hebben dan de belofte, dat de machten der hel het niet zullen overweldi gen. Want het Is gebouwd op de Steenrots. Die eeuwig en onwankelbaar is. Die heerscht over de historié: Hoort het alarm: STORM. Helsche Storm over Rusland! Wij protesteeren! Zulk een communistisch geluksland willen, nog kunnen wij voor ons aanvaarden Maar za! ons protest Iets helpen? Zal het de ver steende harten der tryannen kunnen bewe gen? Wanneer ons protest en dat van de heele wereld maar eenstemmig wordt en blijft, wanneer de regeeringen van Europa daar door hun eenige kans tot zelfbehoud maar gaan inzien, en hun grenzen sluiten voor alles wat uit Rusland komt, wanneer de eco nomische en politieke boycot maar algemeen wordt afgekondlgd dan moeten ten slotte de roode dictators zwichten. Eigenlük moesten wij bezield Worden met dezelfde vlam, dl* de Middeleeuwers ter kruistocht heendreef. naar het H. Graf. WIJ missen echter de bezieling der Middel eeuwers, wij moeten het erkennen, dat wij niet dat geloof bezitten, waarvan onze voor ouders ons een beschamend voorbeeld gege ven hebben. Maar moven wij niet werkloos toezien, dan moeten wij het wapen grijjjen dat de Paus ons op heden In de handen heeft gedrukt, het machtigste In den strijd, het gebed. Wij moeten bidden, zooals wij nog nooit gebeden hebben niet alleen nu, maar wij moeten blüven bidden tot de be- vriiding verkregen is. v Het andere wapen van ons protest moet zijn de echtheid van ons christelijk leven, raken, wordt spr. en ook anderen hebben Rede Pater N. A. van Rijn O P Het door dezen gewüden spr. naar voren gebrachte onderwerp was: „Storm over Rus land". naar aanleiding van de tekst: „Quar* fremuenint gentss. et populi medltatl sunt Inanla" „Waarom woeden de heidenen, en zinnen de volkeren op üdel geweld’. (Ps 2. I.) Wil protest erven! De Witte Godsgezant van het Vaticaan he*ft gesproken. Zooals de machtige profetenfiguren uit het Oud Verbond namens God optraden teven zedenbederf en afgoderü In Jeruzalem. Babe! en Nlnivé, zooals In de Middeleeuwen de- profetische roep van Peter den Kluizenaar het geestdriftige „God wil het" der Kruis tochten los sloeg over heel Eurona. zoo heeft nu weer een profetenwoord gek’onken uit den burcht van de Vatlcaansche Stad. Dikwijls werd het woord van dezen Gods gezant voor Recht en Orde gesproken, niet gehoord door de huidige wereld, en was ziin stem als die eens roepende in de woestifn Ziin vredesboodschap in den wereldoorlog. Zijn waarschuwing tegen Rusland op de con ferentie van Genua. Zün protest tegen Mexico, re werden ontvangen met het kom plat van het zwifven. Maar nu eindelijk: Znn oproep tegen de godsdienstvervolging en de gruwelen in Rus land is,j5fhoord. Nu is het wereldgeweten ontwaakt. Het wereldgeweten is gaan spreken, luide en heftig, en wü. we protesteeren mee. Het bolchewisme heeft besloten tot de we reldrevolutie en een machtige c»hefme pro paganda alom in werking gesteld. Wij protesteeren! Wij zullen ons hechter en sterker aaneensluiten met alle weldenken den over de geheele wereld. En we zijn hedenavond samengekomen om daarvan een eenstemmige getuigenis af te leggen. Wij protesteeren. want wü willen geen commnnistischen heilstaat. Wij zien slechts naar Rusland, waar goddeloozen regeeren: daar verkrachten eigendom en vrijheid. Daar rukken zü heiligste en Innigste banden van het familie leven heiligschennend uiteen. Daar om klemmen zij met satanlschen green de zie! van het kind Daar willen zif een volk regee ren zonder God. een rijk stichten zonder de eeuwige wetten Gods. Daar willen zij een heerschappij vestigen als van Judas en den Duivel. Wij protesteeren op de eerste plaats tegen de verkrachting van eigendom en vrijheid. De leer van het communisme heeft het eigen bezit tot diefstal verklaard en den dief stal tot rechtvaardigheid. Het bezitten van eigendom is een misdaad in het rijk der Sowjets. Daarom zijn de burgerlijke bezitters uit hun eigendom verdreven, hun hulzen, landerijen en kapitalen geroofd. Zü hebben de massa der arbeiders en boe ren tot zich getrokken met de beloften van het luilekkerland onder de Sowjetheerschap- PÜ: weinig werk, geen honger of verdruk king meer; welvaart voor ieder, maar vooral voor het proletariaat. Wat is er thans, na twaalf Jaar. van al die beloften geworden? Sor. geeft hier een aantal voorbeelden, die bewijzen dat het in Rusland nog veel erger is dan voorheen. Hoe is het mogelük. vragen wij, dat 150.000 000 menschen buigen voor slechts 600.000 communisten? Als een Rus u ver trouwt. zal hli u geheimzinnig toefluisteren: dat Is de geheime politie, de GPOU. die heeft duizend oogen om te zien, duizend ooren om te hooren. tienduizend armen om te grijpen Dan wacht de kwelling. Syberlë of de kogel, dat is de communistische heilstaat. Wij protesteeren in de tweede plaats te gen de 'verkrachting der familie. Het wettig huwelük is afgeschaft en de vrije liefde tot wet geworden. De ontucht wordt allerwegen niet alleen toegestaan, maar bevorderd. Hu welijk en echtscheiding zijn slechts forma liteiten. waaraan men zich kan onderwer pen. als men wil. De Sowjet wilde de vrouw vrij maken uit een z.g. slavernij, maar zij is geworden een vrij jachtwild voor de t»egeer- ten der wellustelingen. Wij protesteeren tegen den satanlschen greep naar de ziel van het kind. Volgens de leer van het communisme be hoort het kind niet aan zijn ouders, maar Is het eigendom van den staat. Daarom moet het kind weg uit den hulselijken kring, naar de opvoedingsgestichten van den Staat, waar het gevormd kan worden tot den waren bur ger van het proletarisch rijk. Treffende voorbeelden van de opvoeding in deze staatsscholen worden door den gewü den spr. verteld. Wat hebt gij. Sowjetlelders. gemaakt van de ziel van het kind? Gü hebt ze gemaakt tot boeven en galgenaas, tot be zetenen door den Duivel en aanbidders van den Satan. Wü protesteeren ten slotte tegen de gru welen der geloofsvervolging, zoo dlkwüls wordt het door valsche profeten verkondigd, dat socialisme en communisme niet tegen den godsdienst zijn. Wü zien naar Rusland In dit land, waar Judas zün standbeeld ge kregen heeft, is geen plaats voor den Chris tus Er Is een bond van Goddeloozen. die in 5 jaar alle sporen van godsdienst wil doen verdwijnen Men organiseert overal, en juist op de Christelijke feestdagen optochten, waarin allerlei weerzinwekkende carricatu- ren meeloof>en. die den godsdienst bespot- telijk moeten maken. Men sluit de kerken en verandert ze In clubholen of bioscopen. De Zondag is afgeschaft en de 5 dagenweek ingevoerd Daarom Is er geen plaats meer voor priester» en bisschoppen. Telkens op nieuw wordt de wereld opgeschrikt door de massa-moorden. zonder vormen van proces, tegen geestelijke personen ondernomen. In een ballingsoord het Duivelseiland, zuchten 50 Russische bisschoppen, 3700 priesters, 8000 monniken en nonnen. weging. Terwijl men in „De Tuinderij” zelf van .officieele züde doorgaat met alle mogelüke te schrijven, die kant noch wal Er loopt een gerucht, de couranten heb ben er ten minste gewag van gemaakt, dat de gemeen'.- Bergen een oppervlakte van ongeveer 80 H.A. zal aankoopea om dit al» natuurmonument te bewaren. Maar voordat deze aankoop een feit Is geworden en GecL daaraan hun goedkeuring zullen gehecht, dient ter dege onder da «gen te -/Kelen gezien, of eer deigelijke uitgave voor de zaak, waarom het gaat, order de teg. ,en omstandigheden is ge rei htvaardigj Dit dan moet ik tci stellig st* betwüfeim. Voor het be.icud van Natuuymonumerien weidt in lor. loat.sren Jd ontzettend ge- üverd. Het is een soort mode geworden, waarvoor zoowel de Staat als de Provincie gemeenten, vele Instellingen en particulieren zich bijzonder interesseeren, dat ook zeker, ijc erken het gaarne, een goeden kant heeft, doch waarvan men zich, volgens mün be scheiden meenlng. zeker afzüdig moet hou den. wegens de groote financieele offers, die er onafwüsbaar aan zün verbonden, wan neer niet te verwachten is. dat het z.g. Na tuurmonument, hetwelk zich in particuliere handen bevindt, in afzlenbaren tüd wordt geschonden of vernietigd. Terwül altüd een open vraag zal blijven, welk brok natuur al dan niet, als een blüvend Natuurmonu ment is aan te merken, waarover uit den aard der zaak de opinies nog al eens zul len verschillen. Wanneer wü tot de zaak komen, treedt van zelf op den voorgrond het beantwoor den van de vraag, of er gevaar bestaat, dat deae aan te koopen oppervlakte waar onder het z.g. Relgerbosch. ten offer zal vallen aan tjouwspeculatie en alzoo zal ver- dwünen, of misschien voor het publiek zal worden gesloten, wanneer de gemeente Ber gen er de hand niet oplegt. Ik vermeen dit ontkennend te moeten beantwoorden, om dat die grond in handen is van hen, die door geboorte en traditie zoodanig ver knocht zün aan de gemeente Bergen en medeleven met de belangen van deze ge meente, dat daaraan in de naaste toekomst niet is te dekken. En waar het thans door den eigenaar wordt onderhouden of liever niet onderhouden, en dat geeft er juist zün bekoring aan. kost ’t geen cent aan ge meente en belastingbetalers, die van het natuurschoon kunnen genieten. Wanneer de gemeente dat Natuurmonu ment mocht koopen, zü het dan ook met behulp van anderen, en zü daarvoor geld zal moeten leenen, zullen de belastingbeta lers en speciaal de vaste bewoners van Ber gen zulks ervaren En de ervaring leert, dat, indien een dergelük stuk natuur in h An den van een gemeenschap komt, het onderhoud en het beheer veel geld kosten; alles moet er verzorgd uit zien, ambtenaren of laeamb- ten worden aangesteld of krügen een extra- wedde, en de rekening sluit, wiskundig ze ker, leder Jaar met een aanmerkelijk nadee- llg saldo. Dit nu kan voorkomen worden, indien de gemeente Bergen dit bosch niet koopt en den eigenaar, die daartoe aange zocht (hoewel wellicht ongaarne) doch ter wille van belangengemeenschap slechts, tot den afstand wenscht over te gaan, rustig in het bezit van zün bosch iaat. Het ts een kenmerkend teeken des tijd^ dat leder boven zün stknd leeft.zich uit gaven veroorlooft, welke zün budget eigen lijk niet kan dragen, en het R!1k de Pro vincie en de gemeente gaan ons daarin voor. De uitgaaf voor den aankoop van bedoeld natuurmonument door fle gemeente Bergen zal verloren kapitaal blijken te zün, waartegenover geen enkele d-nl-bare bron van inkomsten staat, omdat zij het natuu** lük ongerept in stand moet houden. Wanneer de gemeente zich op dien weg mocht begeven, schept zij een bedenkelük precedent, want waarom zich dan niet veel beter te verzekeren van het bezit der nog beboschte terreinen van de N V Bouwmaat schappij „Bergen-Binnen”. ten opzichte waarvan een veel grooter gevaar dreigt, dat zü vandaag of morgen worden ontboscht en verkaveld, wegens een steeds toenemend rente-verlles. Ik meen, dat een dergelüke grondpolitiek de gemeente Bergen financieel zeker niet past, integendeel zü moet alles nalaten, wat de belastingen zou kunnen opvoeren, ten einde vaste bewoners te trekken, terwijl de woningbouw, het goede onderwijs en de goe de wegen de toekomst van Bergen hebben Z' d. Het is nu eenmaal niet mogelijk in een gemeente, rijk aan natuurschoon, bij expan sie. al die z.g. natuurmonumenten onge schonden te bewaren, en dit is ook in de gemeente Bergen het geval geweest, of schoon niet te ontkennen 13. dat wel wat te weinig aandacht is geschonken aan het, desondanks, toch kunnen behouden van eenig natuurschoon, oa. bij het verdwünen van de z.g. renbaan, een kostelük brok na tuur in de kom der gemeente, waarvoor een alles behalve fraai villa-park in de plaats ts gekomen. En het bouwen aan de Breelaan. waar tegen de gemeente door een destijds in te stellen en op te treden deskundige schoon heidscommissie. die geheel belangeloos stond tegenover de bouwpolltiek. wel eenigszlns had kunnen waken. Dat dit niet is geschied en niet meer ongedaan kan gemaakt wor den is zeker te bejammeren, maar motiveert de noodzakelükheld voor de gemeente nog niet, om zich in het bezit te stellen van een Natuurmonument, waarvoor geen on- mlddellijk gevaar dreigt, dat het zal ver dwünen, en waarbü groote financieele be langen zijn betrokken. Daarom, Raadsleden, waakt en laat u niet verlokken door het zoet gefluit van den vogelaar, die slechts oogen heeft voor de in den zomer in de gemeente Bergen tüdelük verblüfhoudenden, doch het financieele vraagstuk, aan deze zaak verbonden, en de belangen van de vaste-lnwoners dier ge meente daarbij over het hoofd ziet. geworden. branches. bed. ons Rootnsch leven onze H. Communies, zullen wü de overwinning bevechten voor de eeuwige kerk van Christus. tusschen loeien de fabriekssirenen voortdu rend het lied van den arbeid, niet als een zegen, maar als een hymne aan satan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 6