Burgerlijke Stand
Alkmaar
ALKMMR’S KATHOLIEKEN PROTESTEEREN TEGEN
DE RUSSISCHE GELOOFSVERVOLGINGEH
MEDEDEELINGEM
INGEZONDEN
Tunderspatroons
A
4
Een vurige gebedsactie Schitterend
èeslaa&de avondbijeênkomsten in de
drie kerken
Bakkersnachtarbeld*
In de St. Josephkerk
Van Putten 8C Oortmeijer
fayglop
Laagste inschrijfster
In de St. Dominicuskerk
In de St. Laurentiuskerk
STADSNIEUWS
OFFICIEELE
artikelen
de
beschermer
I
tot de nieuwe organisatie toe te
hoe
CHRISTUS DEN KONING!
Oprichtingsvergadering
O
r
fraai
EEN BELASTINGBETALER
Een incident ontstaan tijdens een
betoog van den heer Mak. maakt een
einde aan de openbare vergadering.
en tabak
veiling te
IS DE AANKOOP VAN HET z.g. BERGER-
BOSCH DOOR DE GEMEENTE BERGEN
URGENT EN TE RECHTVAARDIGEN?
Staten
hebben
aan
van
d»
ril
de
Bij beschikking van heden is aan J. Koel
alhier, met Ingang van 24 April 1930 voor
den tüd van twee jaar vergunning verleend
om als alleenwerkend bakker van des voor-
middags 5 uur af nachtarbeid te verrichten
In zijn bakkeru aan de Schoutenstraat no. 8
alhier.
Alkmaar, 19 Maart 1930.
De Burgemeester van Alkmaar,
WENDELAAR
Rede Deken E. P. Rengs
had tot tekst gekozen de woorden:
verhoor mijn gebed en mijn geroep
da door Pater Slemes het Rozenhoedje, Litanie
1 van St. Joseph en het gebed: Tot U H. Jo
seph. gebeden.
Hierna beklom de Zeereerw heer Pastoor
C. H. Micklinghoff den kansel voor het hou
den van een rede getiteld: „Wat Rusland
ons leert."
Getrouwd; Hendrik Slof en Aukje Krist.
Geboren: Mathieu Jean, zoon van Herman
du Crocq en Maria Rejjnders; Catharina
Alida. dochter van Corlenls Langenberg en
Wilhelmina Helderman.
bloembollen, koffie, thee, rubber
het ook geoorloofd is buiten de
verkoopen terwijl voor den tuinder de vei
ling de eenige mogelijkheid is. Op deze ma
nier gaat de tuinbouw naar den kelder. De
mUlioenen die In het velllngswezen geab
sorbeerd worden, kunnen heel wat beter voor
de tulndersbelangen gebruikt worden. Ieder
land streeft er naar, vooral wat de levens
middelenvoorziening betreft. In eigen onder
houd te voorzien; deze en andere vraag
stukken dringen zich lederen dag aan ons op
en dienen op de agenda geplaatst te worden
van iedere serieuze tulnderspatroons-yereeni-
ging.
Uit artikelen in ..De Tuinderij", dat geen
tuinders- doch veilings-orgaa n is. bleek spr
dat de opperste leiding, doet alsof er geen
vuiltje aan de lucht Is. Aan de hand van
de jaarverslagen van de veilingen te 's Gr>-
venzande Delft en Broek op Langendük.
wees spr erop hoe door de veilings-methode
de omzet wel stijgt, doch de opbrengst ver
mindert Over de gehecle linie gaat het berg
afwaarts;' het is een leugen, dat het den
tuinders goed gaat: dat is In strüd met de
feiten en cijfers: dat kan zoo niet door
gaan. dat geeft aanleiding tot ernstige over-
ons
test tegen
huis, het huis van
onze samenleving.
voor de
;eg. *en
stemmige „Ave Maria"
uit. waarr.a de
werd gegeven.
Tot slot werd gezamenlijk gezongen: „Aan
U. o Kontng der Eeuwen."
Vermelden we nog. dat het ruime kerkge
bouw geheel gevuld was
In de St. Jozefkerk, die geheel met geloo-
vlgen was gevuld, werd door den Weleerw.
Pater W. de Mol O P. het Lof gece’ebreerd
Door het koor, onder leiding van den heer
AT werden achtereenvolgens een Hymne fer
eere van het H Sacrament en een ter eer*
van St. Jozef gezongen, aan het orgel
begeleid door den heer W. Schreurs.
Nadat het Rozenhoedje was gebeden en de
voorgeschreven gebeden voor de bevrijding
van Rusland waren verricht, betrad de Wel
eerw Pater N A. van R’jn O.P.. kanelaan
van de 8t. Dominicus-kerk. den kansel.
KAARTSÏSTEEMLADLN en DOOZEN in
diverse maten, met volgens Uw opgave te
bedrukken kaarten.
Te Velsen is aanbesteed het rloleeren, be
straten en betegelen van een gedeelte van
den Drlehulzerkerkweg.
Ingekomen 9 biljetten. Laagste Inschrijf
ster de firma De Moei en Hermes alhier,
voor I 31.578.
Hier celebreerde de Weleerw. Pater Slemes
het Lof.
Nadat het kerkkoor, met jongenskoor, on
der leiding van den heer Joh. Kuyper het
,Jesu Dulcls Memoria" van Kotne had gezon
gen en het Gregonaansch Magnificat, werd
Alkmaar's Katholieken hebben dezer C_
ten wel ’n sprekende getuigenis afgelegd
van hun meeleven en meevoelen met de
vervolgde geloovigen m Rusland.
Reeds Zendag j.L Is begonnen met de ge
bedsactie. In alle kerken naderden honder
den geloovigen tot de H. Tafel en s nlddags
kwamen lange rijen geloovigen in de ker
ken om daar, voor het Allerheiligste, hun
smeekgebeden omhoog te Zenden voor de
arme vervolgden.
Het hoogtepunt aer actie evenwel was
Woensdag, op den feestdag van den Petroon
der H. Kerk. Sint Joseph.
Reeds In de vrjegc ochtenduren knielden
honderden, neen duizenden, neer aan de
Communiebanken. Daar waren de ichulde-
looze kleinen, wier gebeden zoo machtig zijn
bij den Allerhoogste. Maar ook de mannen
en vrouwen, die. staande midden in den
strijd van het leven, tóch van verontwaar
diging hebben gesidderd bij het lezen van
■ooveel. nooit meer mogelijk geachte ver
volging.
's Pausen oproep had geklonken: een nieu
we kruistocht Is begonnen, niet een met de
wapenen van den oorlog, doch met die des
gebed» Den hemel is geweld aangedaan en
alle Heilige pleitbezorgers voor de arme
menschheid te hulp geroepen:
Sint Joseph, de eenvoudige
van het Goddelijk gezin, maar juist daardoor
de groote patroon van Christus' groote gezin
op aarde, de H. Kerk;
de H. Theresia, die reeds aoovele wonder
bare bekeeringen verwekte in de zielen van
enkelingen en die zeker haar lieflijken rozen
regen zal uitstorten over de Russische mil-
Uoenenmassa. die in den hoogsten geestelij
ken nood verkeert.
Alles echter culmineerend in dien eenen
kreet des harten:
„Verlosser der wereld, red Rusland
Tegen zeven uur riepen de drie kerkklok
ken de geloovigen opnieuw naar het Gods
huis en t mag gelukkig geconstateerd, dui
zenden gaven gevolg aan deze roepstem.
Opnieuw een vurig gebed, maar ook aan
dachtig luisteren naar de vurige woorden,
die door de gewijde redenaars over Rusland
en zijn ellende gesproken werden.
Alkmaar was niet achtergebleven in deze
wereldactie. integendeel, het heeft den eeni-
gen weg gekozen, die tot het doel kan voe
ren: dien van gebed en zelfinkeer.
In „De Graanhandel" aan t Luttlk Oudorp.
alhier, vergaderde Woensdagavond 'n 30-tal
tuinderspatroons. Het doel van deze bijeen
komst was te komen tot oprichting van een
nieuwe organisatie van tuinderspatroons.
De vergadering stond onder leiding van
den heer Elion (Bergen), die namens de
organisatie-commissie alle aanwezigen wel
kom heette en constateerde, dat er betrek-
kfelük veel menschen niet tevreden zijn met
den organisatorischen gang van zaken aan
de veiling. Alvorens .net door hem reeds in
de pers gepubliceerde nader toe te lichten,
legt spr. er den nadruk op. dat de circu
laire die wij Zaterdag j.l in ons blad
publiceerden gericht is aan de tuinders
patroons. die tot betere, doelbewuster orga
nisatie wenschen te komen en tot de nog-
niet-georganiseerden Deze vergadering is niet
alleen uit ontevredenheid en als protestmee
ting tegen de Alkmaarsche veiling belegd;
het doel gaat verder Spr verzoekt degenen,
die het met de bedoeling van de vergadering
niet eens zijn, na de gedachtenwisseling, die
op spr 's toelichting zal volgen, te vertrekken,
daar dan in huishoudelijke zitting tot op
richting van een nieuwe organisatie zal wor
den overgegaan
8pr. zegt, dat de nieuwe organisatie tegen
niets en niemand gericht is, doch dat open
en eerlijk het doel bereikt zal worden met
alle ten dienste staande middelen; we wil
len, aldus spr„ niet link zijn en politiek,
doch strijden met open vlsier tegen ieder.
Spr. ontkende dat de organisatie gericht
zou zijn tegen de koopers. welk argument
spr. te mal vindt om los te loopen; de tuin
ders hebben de koopers noodlg. doch omge
keerd. geldt hetzelfde.
Ons ideaal aldus spr een groote tulnders-
vereenlgtng te krijgen, zal wel niet bereikt
worden: we wenschen niemands leden te ont
futselen doch willen samenwerking met
leder; onder samenwerking verstaat spr. het
ruggespraak houden bij groote kwesties; dan
moeten de organisaties bij elkaar komen
om met elkander de zaken te bespreken
Tot nu toe heeft alles daaraan ontbroken,
in elk opzicht; thans willen we samenwerking
met de daad. Tot dusverre werd de zaak
steeds van bovenaf bekokstoofd en wie daar
over klachten had. was een kankeraar. Spr
constateert thans dat hij als zoodanig niet
alleen staat.
De reorganisatie van de N V. kwam zonder
den invloed van de tuinders tot stand; we
kwamen voor voldongen feiten te staan en
als we die niet wilden aanvaarden, stond de
guillotine klaar.
Als tuinderspatroons wenschen we het volle
recht om wat betreft het zakelijke en flnan-
tieele gedeelte van ons bedrijf voor vol te
worden aangezien, en niet door velling-amb-
tenaren geregeerd te worden. Dit geschiedt
niet alleen in Alkmaar, doch overal.
Aan de hand van vele citaten uit „De
Tuinderij" en andere bladen, stelt spr. in het
licht, hoe van offlcieele velllngsleiding de
tuinder gedwongen wordt zijn producten door
middel van de veiling te verkoppen; zulks
Heel de weldenkende wereld verheft zich
tegen de gruweldaden van den Sowjetstaat.
die erger zijn dan de wreedheden van den
Bloedhond Nero.
Wij protesteeren op dezen feestdag van
St. Joeef. den beschermer der H. Kerk, met
heel de katholieke wereld-gemeenschap. Ons
protest ts een alarmkreet ginds over de
steppen giert een woeste orkaan en onder
het gieren van den helschen storm hooren we
de doffe ontploffingen van dynamlet-bom-
men. die de kerken tot puin slaan, hooren
wij het loeien der vlamr^yj. die heilige beel
den en schilderijen verbranden, en daar-
Nadat door allen „Roomsche Blijdschap”
was gezongen, voerde het koor nog een meer-
-en „Tantum Ergo”
zegen met het Allerheiligste
hjj daarin niet opbouwend te
Wanneer de heer Elion in de
Tulnderspatroon» vereeniging
met serieuze voorstellen komt, die den voor
uitgang van de Tuinbouw als zoodanig oe-
oogen, zullen deze behandeld worden Tot
dusverre bleef de heer Elion c.s. steeds m
de minderheid; was het zijn plicht zich bü
de meerderheid neer te leggen We wonen
aldus sprhier niet in Rusland om gere
geerd te worden door de minderheid. Spr
ontkent, dat de Tuinder patroonsvereenlcing
Algemeen Belang" niets tot stand heeft ge
bracht.
De heer Ellon zegt, dat de heer Mak het
hem te danken heeft, dat hü hier het woord
kan voeren en .dat net niet aangaat, om
door onnoodige besprekingen de vergadering
onnoodIg te verlengen. Indien de heer Mak
hiermede doorgaat, zal spr. hem het woord
moeten ontnemen.
De heer Mak. de circulaire verder bespre
kend. verwijt den heer Elion, dat deze den
tuinders glasbouw ontraadde, doch zelf hier
toe overging.
De
Dan werd door het koor het „Tantum Ergo”
en het „Hart van Jezus” gezongen, waarmee
de plechtigheid was afgeloopen.
heer Elion dreigt den heer Mak we
derom het woord te ontnemen en zegt dat
hij moet ophouden met kletspraatjes. Spr
vraagt. Wat de heer Mak eigenlijk op deze
vergadering doet.
De heer Mak: Ben ik dan geen tuinders-
pa troon?
De voorzitter: Dat bent u maar voor de
chose!
De heer Mak: U bent commisslonnalr in
antiquiteiten en oudheden, en hebt een tuin
met wat glas gekocht, waaraan u een sof
heeft!
Nadat de heer Mak nog eenigen tijd was
doorgegaan met het lanceeren van persoon
lijkheden, ontnam de heer Elion, op her
haald aandringen uit de vergadering hem
het woord. De heer Mak c.s. alsook de
aanwezige leden van den L. T. B. verlieten
hierop de vergadering.
Alvorens de openbare vergadering te slui
ten. legt de heer Elion er den nadruk op,
dat hü den heer Mak. padat deze 3 kwar
tier gesproken heeft, het woord had ontno
men. daar deze de gedachten wisse ling in
verkeerde richting stuurde en buiten de
orde ging.
In de hierna gehouden huishoudelijke ver
gadering werd de nieuwe vereeniging opge
richt.
'die ervaring opgedaan geweigerd nieuwe
ideeën aan de hand te doen.
Aan de hand van de groote omzet-cljfers
tracht men te ontkennen dat het een groote
bommel is in den tuinbouw. Zonder een
krachtige organisatie is het “onmogelijk tegen
dergelllk geschrijf op te komen en moeten
We dulden dat de heeren in Den Haag op
onze ruggen hun baantje laten botvieren. Tot
op zekere hoogte geldt het echter voor ons:
we hebben de regeerlng. die weverdienen.
Men wil door Intensievere productie tot
betere resultaten komen, maar zegt er niet
bij, waar we de meerdere producten kwijt
moeten raken.
Er is. aldus spr.. voor een serieuze orga
nisatie van tuinderspatroons nog wel wat
te doen; het gaat om meer, dan om een
heibeltje tegen de veiling Onze organisatie
komt er. omdat de noodzakelijkheid dwingt.
Spr legt er den nadruk op, dat leder voor
zijn eigen belangen op moet komen, maar in
dit geval beteekent het. gezamenlijk; als
eenling bereikt men niet veel, gezamenlijk
wel. Als de oprichting doorgaat en daarbij
zal spr. geen struisvogelpolitiek voeren
dan heeft de Tuinbouw in Alkmaar en Om
streken een goeden dag gehad. (Applaus.)
Hierna had een gedachtenwisseling plaats.
De heer 8. Wokke. voorzitter Vakgroep
Tuinders L. T. B„ gelooft niet, dat de L. T.
B.'ers behoefte aan een nieuwe organisatie
hebben; zij zijn goed georganiseerd; spr.
adviseert daarom den leden van den L. T. B.
om niet
treden.
De voorzitter, de heer Ellpn. legt er den
nadruk op. dat het niet de bedoeling is. om
iemand leden afhandig te maken; we gebrui
ken, aldus spr., geen trucjes en doen niet
link, omdat we niets te verbergen hebben;
we wilden echter uw leden ook in de gele
genheid stellen'deze vergadering te bezoe
ken. Als uw organisatie serieus voor de be
langen van de tuinders opkomt dan komen
er momenten, waarop we elkander zullen
vinden; we wenschen niet de menschen uit
uw organisatie In de onze te krijgen; dat
zou voor belde vereenlgingen later desillusies
brengen; we verlangen alleen die menschen
als lid. die het met onze bedoeling eens zijn,
en we hebben er geen oogenbllk aan ge
dacht. dat de leden van den L. T. B. bij ons
zullen komen.
De heer Wokke dankt voor deze toelich
ting.
De heer Mak zegt met schroom naar deze
vergadering gekomen te zijn, daar hem door
verschillende leden der organisatie-commis
sie was mcdegeeld, dat hem de toegang
tot deze vergadering geweigerd zou worden
Spr. wil toch gaarne een en ander uit
leggen.
Spr. verwijt den heer Elion, dat hij in een
rede van anderhalf uur niets gezegd had;
zijn kritiek was volgens spr. niet opbouwend
en hij heeft bij zijn pogen tot oprichting van
deze organisatie de Vereeniging Algemeen
Belang niet gemoeid. Dit noemt spr. op zijn
minst vreemd en verkeerd. 8pr. betwijfelt of
er voldoende tuinders zijn, die het veiling
wezen betreuren; het is geen werk om uit
het verband gerukte, losse citaten aan te
halen. Van de onderteekenaars van het
jiamflet waren er 2 koopman en was er 1
niet eens tulnderpatroon. Spr. onderwerpt
de circulaire aan critek en verwijt den heer
Elion, dat
werk gaat.
Alkmaarsche
Spr.
„Heer.
kome tot U."
OJj zjjt vanavond gekomen, aldus de ge
wijde spr.. om als leden van de H. Kerk, van
dat lichaam, waarvan Jezus Christus het
onzichtbaar hoofd is. uw gebeden te komen
vereenigën met het gebed der geheele
H. Kerk, het gebed, dat samengevat wordt
in deze woorden: Verlosser der wereld, red
Rusland!
Wij zijn samengekomen, om een protest'te
Riten tegen het met de voeten treden van
alle menschelijk recht, het recht om Hem te
eeren en te verheerlijken, het recht, dat
in Rusland niet meer wordt erkend.
Maar een machtig wapen blijft ons over
en dat wapen is het gebed. Spr. herinnerde
dan aan het Oude Verbpnd. waar de strijd,
dien de Joden streden om in het Beloofde
Land te komen, niet met de wapenen werd
gewonnen, maar door het gebed van Mozes
Toen in de eerste tijden van het christen
dom de apostelen uitgingen, om de blijde
boodschap over de geheele wereld te ver
spreiden. waren reeds aanstonds de vijanden
daar, die trachtten dit te beletten. Petrus
werd reeds spoedig in de gevangenis gewor-
pen. Doch, aldus Deken Rengs, onophoude
lijk steeg 't gebed van de Kerk op tot God.
voor Petrus’ bevrijding en zijn wonderbare
verlossing uit de kerker was het resultaat
van dit gebed.
En het is. alsof de geschiedenis van de
eerste christentijden zich thans weer her
halen
In Rusland tracht men ook het geloof uit
te roeien. Maar ook nu weer stijgt éiet gebed
van de Kerk tot God omhoog, met de
smeekbede: „Verlosser der wereld, red Rus
land”.
Dit gebed stijgt niet op bij enkelen, maar
bij mUlioenen en milUoenen.
Christus heeft ons zelf geleerd, dat in
tijden van vervolging het gebed ons eir.ig
wapen is. Spr. herinnert dan aan den doods
strijd van Christus m den Hot ver Olijven;
hoe Hij Zijn leerlingen had gevraagd met
Hem te bidden en aas leerde, door Zijn
Goddelijk voorbeeld tjjd^jis der. Lijdensweg,
dat het gebed het onmisbare wapen is om
de overwinning op den vijand te behalen.
Spr. wekte de geloovigen op. vooral met
vertrouwen en volharding te bidden en her
innerde aan den wensch van den Paus, om
dit jaar Intenties te maken voor het aime
Rusland.
In verband met den feestdag van den
H. Jozef herinnerde de gewijde spi. er aan,
hoe deze heilige een bidder bij uitnemend
heid was. steeds voor Jezus en Maria heeft
gewerkt, niet enkel om in hun onderhoud
te voorzien, maar ook omdat het zijn plicht
was en een heilige, door God hem toever
trouwde roeping.
8pr. wees verder op de deugden van den
B. Jozef en zijn verhouding tot Maria en
het Goddelijk Kind, om ten slotte uit te
roepen:
..Het eenige redmiddel van de maatschap
pij is de heiliging van het huisgezin".
Dan werd door het koor het „Tantum
Ergo” en „Dat Jezus leeV gezongen, waar
mede de plechtigheid was afgeloopen.
Om 7 uur werd in deze kerk door den
Hoogeerw. Deken E. P. Rengs. geassisteerd
door de Weleerw. Kapelaans J. Lips en A.
van den Berg een plechtig lof gecelebreerd.
Nadat door het kpapen- en mannenkoor
onder leiding van den heer Klooster, achter
eenvolgens het .Adorn Te”, een Hymne ter
eere van „St. Jozef" van Elbert Franssen
en het „Magnificat" met antlphoon was ge-
aongen. aan het orgel begeleid door den
heer Kiebert, betrad de Hoogeerw. Heer De
ken den kansel.
Rede Pastoor Micklinghoff.
Wij Katholieken, aldus de geweide spreker,
zjjn opgegroeid in de vervolging, 't Schijnt
zelfs, dat wjj sterker worden, naarmate men
ons meer achtervolgt. De .Katholieke Kerk
toont de grootste kracht, wanneer zij be
laagd wordt door de machten der duister
nis.
Dat geschiedt op het huidige oogenbllk on
tegenzeggelijk in Rusland. Maandenlang
reeds lazen wjj daarover in onze eigen pers,
die ons op niet genoeg te loven wijze over de
vreeselijke gebeurtenissen daar voorlichtte.
Mochten wij eerst gemeend hebben, dat die
berichten den toestand overdreven voorstel
den. langzamerhand is het duidelijk gewor
den: er is niets, niaar dan ook niets geen
overdrijving in.
Allen, die in Rusland in God gelooven,
worden achtervolgd, verbannen, vermoord.
Kerken en kloosters worden ontheiligd; er
raast een beeldenstorm rond, zooals zelfs de
ze landen niet gekénd hebben.
Tegen al dit vloekwaardig gedoe heeft
Paus Pius XI Zijn stem verheven. Hij heeft
het wereldgeweten wakker geschud en het
sein gegeven tot een algemeen protest.
Wel is er na een Thabor een Getsemane
wel volgt het lijden immer op de glorie, maar
er Is óók gezegd: „Gaat xik- gij In mijn
Wijngaard", God wil óók onze arbeidzaam
heid.
Uitvoerig staat de spreker dan stil bij de
onwrikbare krachtfiguur van dezen Paus.
Hjj, die de Romeinsche kwestie tot glorie
der Kerk heeft opgelost heeft ook twee ver
volgingen moeten meemaken, zooals de mat
ste eeuwen er géén meer gekend hebben:
Mexico en Rusland
Hij riep ons op tót protest. Hij ook gin^
ons hedenmorgen voor, toen Hj). deemoedig In
den St. Pleter neergeknield. Gods genade
afsmeekte voor Rusland
Wü zijn hem Inderdaad gevolgd: honder
den verdrongen zleh dezen ochtend in de
kerken .om hun gebeden, hun H. Commu-
nle's op te dragen tot redding van het ar
me Rusland.
Twee punten wil spreker dezen avond be
handelen:
Wat is het Russisch communisme? en
welke lessen bevat dit voor ons?
Het communisme is een economisch stel
sel. dat als middel om zijn doel te bereiken,
godsdienstvervolging en zedenbederf niet ver
smaadt. Rusland was een bij uitstek wel
bereide bodem om het communisme te ont
vangen. want het stond nog op een zeer
lagen trap van beschaving.
De geschiedenis leert immers, dat,
verder de beschaving gaat, hoe -ntenser de
ontwikkeling is van het privaat bezit.
Rusland was vóór de revolutie zeker 10 a
12 eAven achter: het onmetelijke land was
in het bezit van enkelen, de groote massa
bestond uit niet veel anders dan lijfeigenen.
Toen kwamen Lenin en zijn communisten.
Inplaats van het arme land, en de bescha
ving vooruit te helpen, wierpen zij het nog
verder terug. Het volk vroeg privaat bezit,
hunkerde om iets z’n eigendom te mogen
noemen, maar zij maakten het nog erger
slaaf dan voorheen
Inplaats van vooruitgang, teruggang naar
den primitieven toestand van den oer-tjjd.
Is er dan geen communisme mogelijk,
vraagt men. Ja, zeker. h*t communisme van
de Kerk in de eerste Christentijden. Toen
leefde Christus' woord: ..Indien gij volmaakt
wilt zijn, verkoop al wat gij bezit, en volg
mij na.”
In onzen tijd kunnen alleen de klooster
orden dit Goddelijk voorschrift der vol
maaktheid nog opvolgen.
Lenin en de zijnen gebruikten in het bij
zonder twee middelen om hun doel te be
reiken: het zaaien van haat en het volk zijn
godsdienst ontnemen. Spreker citeert hier
enkele der schandelijke haat-lledjes. die den
kinderen al worden Ingepompt. Het arme
volk, godsdienstig In het diepst van z'n hart,
wordt nu gevoed met haat.
Maar ook het materieele brood wordt het
volk ontnomen. Dit onmetelijke. vruchtbare
land, kan zijn kinderen geen brood, geen
voorspoed meer geven.
Doch naast goddeloosheid óók zedeloos
heid. Het is hier de plaats niet om daarover
uit te welden. Spreker volstaat met te con-
stateeren, dat waar bloedschande niet ge
straft wordt en de vrije 1'. *fde relis aan de
jeugd gepredikt wordt het om een
ruw. maar kemachtlg Hollandsch spreek
woord te gebruiken bU de beesten af is.
Met een vurige smeekbede tot God. met
het inroejien der bescherming van den H.
Joseph, eindigt spreker dit eerste gedeelte
van zijn rede.
Wat kunnen wü nu van Rusland leeren?
Oj> de eerste plaats, dat wü Katholieken
geen middel mogen verzuimen om ons te ver
dedigen. Onder de menschelüke middelen,
noemt spreker allereerst de burgerwacht.
God geve dat deze nooit noodlg is. en slechts
preventief behoeft te werkén. Maar geen
spot verdiener de mannen, die bereid zün
hun leven te wagen voor de verdediging
van godsdienst en orde van kerk en gezin
Op de tweede plaats zorge men voor krach
tige organisatie' over de geheele linie. Wan
neer arbeiders, middenstand en hoogere
stand onder bekwame en sterke leiding bü-
een b’üven. dreigt ons geen gevaar.
Derde der menschelüke middelen is het
bewaren van de eenheid in de politiek. Elke
breuk In die eenheid, is winst voor de tegen
partij. Als de groote Katholieke Staatspar-
tü de eenheid weet te bewaren, ligt er een
ondoorbreekbare dam tegen eiken revolutle-
stroom.
Hooger echter staan de geestelüke midde
len. Tegen den materiallstlschen geest van
het communisme moeten wü plaatsen onze
Roomsche geloofsbelijdenis. Wü moeten heb
ben een groot en een sterk geslacht; wü
moeten vaders en moeders hebben, fier in
hun geloof: moeders die haar kinderen lief
de. eenvoud en godsdienst leeren; vaders,
die eerbied kweeken voor het gezag van ou
ders. kerk en staat
Die kinderen zullen misschien midden in
den strijd komen Alleen als zü sterk zün,
zullen ze overwinnen Slechts wanneer de
ouders hun kinderen voorgaan in gebed,
naar kerk en communiebank, zullen zü een
geslacht kweeken. dat het geloof van vader
en moeder niet verliest.
Christus heeft het ons beloofd: „Op déze
steenrots zal ik mijn kerk bouwen.” Op die
rots beuken reeds eeuwen tevergeefs de gol
ven van godshaat en dwaling. Maar Jezus’
woord geeft ons de zekerheid van de utteln-
delüke overwinning. Wé] moet er geleden
worden; voor ons uit vaat het kruis van
Jezus Christus, en de leerling is niet beter
dan de Meester
Maar: „In Te Domine speravi”. Op U.
Heer vertrouwen wü; door ons krachtig ge
ile verzaking van de christelüke beginselen
bereidt den weg voor het bolchewisme. Rond
om ons h*en sluipt de propaganda. In veler
lei vorm In de havenplaatsen op de fabrie
ken. onder de werkloozen wordt het onkruid
gezaaid door duizenden geschriften en pam
fletten.
Christenen, versterkt de innigheid van uw
godsdienstig leven. vGJJ. die met aardsche
goederen gezegend züt. denk aan uw rent
meesterschap en strooi van uw overvloed
weldaden uit onder uw behoeftige medebroe
ders. Leeft niet in weelde, om daardoor de
ontevredenheid aan te wakkeren, maar be
oefen de soberheid van leven, die Christus
ons gepredikt heeft. En gü. geslagenen des
levens draagt uw lot in tevreden onder
werping aan Gods wil. Denkt, dat het leven
hier, niet in vergelijking kan treden met het
eeuwig glorie-leven. dat ons wacht. Sluit
uw hart voor de ontevredenheid, want daarin
steekt iets van het bolchewisme. daarin
weerkaatsen de eerste stralen van de roode
Sovjetster. Ons Christengeloof moet eerst
sterk zijn van binnen en dan zün kracht
toonen in onze organisaties.
Wanneer onze organisaties sterk zün en
blüven. wanneer vooral onze Burgerwacht op
peil blijft, dan behoeven wü niet te vreezen
voor een roode terreur. Daarom moeten we
trouw blüven aan de katholieke organisaties
en ons In grooten getale aaneensluiten'met
alle weldenkenden van andere richtingen: in
een sterke Burgerwacht. Dat moet onze ver
dediging worden voor Kerk en Staat.
Maar vóór alles moet onze kracht zün: het
voortdurend gebed en onze christelüke le
venswandel. We moeten Inniger gaan leven
volgens het program, dat Jezus ontplooide
in de bergrede. De leer van Christelüke
naastenliefde en vergevingsgezindheid, van
kulschheid. soberheid en armoede van geest
moet de grondslag zün van ons gedrag en
leven maken tot een voortdurend pro-
het communisme. Dan zal ons
onze ziel en. dat van
gebouwd zün op een
steenrots. Dan mogen gerust de roode water
vloeden komen, dan mogen ze ons huls beu
ken aan alle züden. Maar het zal niet wan
kelen. We hebben dan de belofte, dat de
machten der hel het niet zullen overweldi
gen. Want het Is gebouwd op de Steenrots.
Die eeuwig en onwankelbaar is. Die heerscht
over de historié:
Hoort het alarm: STORM. Helsche Storm
over Rusland!
Wij protesteeren!
Zulk een communistisch geluksland willen,
nog kunnen wij voor ons aanvaarden Maar
za! ons protest Iets helpen? Zal het de ver
steende harten der tryannen kunnen bewe
gen?
Wanneer ons protest en dat van de heele
wereld maar eenstemmig wordt en blijft,
wanneer de regeeringen van Europa daar
door hun eenige kans tot zelfbehoud maar
gaan inzien, en hun grenzen sluiten voor
alles wat uit Rusland komt, wanneer de eco
nomische en politieke boycot maar algemeen
wordt afgekondlgd dan moeten ten slotte de
roode dictators zwichten. Eigenlük moesten
wij bezield Worden met dezelfde vlam, dl*
de Middeleeuwers ter kruistocht heendreef.
naar het H. Graf.
WIJ missen echter de bezieling der Middel
eeuwers, wij moeten het erkennen, dat wij
niet dat geloof bezitten, waarvan onze voor
ouders ons een beschamend voorbeeld gege
ven hebben. Maar moven wij niet werkloos
toezien, dan moeten wij het wapen grijjjen
dat de Paus ons op heden In de handen
heeft gedrukt, het machtigste In den strijd,
het gebed. Wij moeten bidden, zooals wij
nog nooit gebeden hebben niet alleen nu,
maar wij moeten blüven bidden tot de be-
vriiding verkregen is. v
Het andere wapen van ons protest moet
zijn de echtheid van ons christelijk leven, raken, wordt spr. en ook anderen hebben
Rede Pater N. A. van Rijn O P
Het door dezen gewüden spr. naar voren
gebrachte onderwerp was: „Storm over Rus
land". naar aanleiding van de tekst: „Quar*
fremuenint gentss. et populi medltatl sunt
Inanla" „Waarom woeden de heidenen, en
zinnen de volkeren op üdel geweld’. (Ps 2. I.)
Wil protest erven!
De Witte Godsgezant van het Vaticaan
he*ft gesproken.
Zooals de machtige profetenfiguren uit het
Oud Verbond namens God optraden teven
zedenbederf en afgoderü In Jeruzalem. Babe!
en Nlnivé, zooals In de Middeleeuwen de-
profetische roep van Peter den Kluizenaar
het geestdriftige „God wil het" der Kruis
tochten los sloeg over heel Eurona. zoo heeft
nu weer een profetenwoord gek’onken uit
den burcht van de Vatlcaansche Stad.
Dikwijls werd het woord van dezen Gods
gezant voor Recht en Orde gesproken, niet
gehoord door de huidige wereld, en was ziin
stem als die eens roepende in de woestifn
Ziin vredesboodschap in den wereldoorlog.
Zijn waarschuwing tegen Rusland op de con
ferentie van Genua. Zün protest tegen
Mexico, re werden ontvangen met het kom
plat van het zwifven.
Maar nu eindelijk: Znn oproep tegen de
godsdienstvervolging en de gruwelen in Rus
land is,j5fhoord. Nu is het wereldgeweten
ontwaakt.
Het wereldgeweten is gaan spreken, luide
en heftig, en wü. we protesteeren mee.
Het bolchewisme heeft besloten tot de we
reldrevolutie en een machtige c»hefme pro
paganda alom in werking gesteld.
Wij protesteeren! Wij zullen ons hechter
en sterker aaneensluiten met alle weldenken
den over de geheele wereld.
En we zijn hedenavond samengekomen
om daarvan een eenstemmige getuigenis af
te leggen.
Wij protesteeren. want wü willen geen
commnnistischen heilstaat.
Wij zien slechts naar Rusland, waar
goddeloozen regeeren: daar verkrachten
eigendom en vrijheid. Daar rukken zü
heiligste en Innigste banden van het familie
leven heiligschennend uiteen. Daar om
klemmen zij met satanlschen green de zie!
van het kind Daar willen zif een volk regee
ren zonder God. een rijk stichten zonder de
eeuwige wetten Gods. Daar willen zij een
heerschappij vestigen als van Judas en den
Duivel.
Wij protesteeren op de eerste plaats tegen
de verkrachting van eigendom en vrijheid.
De leer van het communisme heeft het
eigen bezit tot diefstal verklaard en den dief
stal tot rechtvaardigheid. Het bezitten van
eigendom is een misdaad in het rijk der
Sowjets. Daarom zijn de burgerlijke bezitters
uit hun eigendom verdreven, hun hulzen,
landerijen en kapitalen geroofd.
Zü hebben de massa der arbeiders en boe
ren tot zich getrokken met de beloften van
het luilekkerland onder de Sowjetheerschap-
PÜ: weinig werk, geen honger of verdruk
king meer; welvaart voor ieder, maar vooral
voor het proletariaat.
Wat is er thans, na twaalf Jaar. van al die
beloften geworden?
Sor. geeft hier een aantal voorbeelden, die
bewijzen dat het in Rusland nog veel erger
is dan voorheen.
Hoe is het mogelük. vragen wij, dat
150.000 000 menschen buigen voor slechts
600.000 communisten? Als een Rus u ver
trouwt. zal hli u geheimzinnig toefluisteren:
dat Is de geheime politie, de GPOU. die heeft
duizend oogen om te zien, duizend ooren om
te hooren. tienduizend armen om te grijpen
Dan wacht de kwelling. Syberlë of de kogel,
dat is de communistische heilstaat.
Wij protesteeren in de tweede plaats te
gen de 'verkrachting der familie. Het wettig
huwelük is afgeschaft en de vrije liefde tot
wet geworden. De ontucht wordt allerwegen
niet alleen toegestaan, maar bevorderd. Hu
welijk en echtscheiding zijn slechts forma
liteiten. waaraan men zich kan onderwer
pen. als men wil. De Sowjet wilde de vrouw
vrij maken uit een z.g. slavernij, maar zij is
geworden een vrij jachtwild voor de t»egeer-
ten der wellustelingen.
Wij protesteeren tegen den satanlschen
greep naar de ziel van het kind.
Volgens de leer van het communisme be
hoort het kind niet aan zijn ouders, maar
Is het eigendom van den staat. Daarom moet
het kind weg uit den hulselijken kring, naar
de opvoedingsgestichten van den Staat, waar
het gevormd kan worden tot den waren bur
ger van het proletarisch rijk.
Treffende voorbeelden van de opvoeding in
deze staatsscholen worden door den gewü
den spr. verteld. Wat hebt gij. Sowjetlelders.
gemaakt van de ziel van het kind? Gü hebt
ze gemaakt tot boeven en galgenaas, tot be
zetenen door den Duivel en aanbidders van
den Satan.
Wü protesteeren ten slotte tegen de gru
welen der geloofsvervolging, zoo dlkwüls
wordt het door valsche profeten verkondigd,
dat socialisme en communisme niet tegen
den godsdienst zijn. Wü zien naar Rusland
In dit land, waar Judas zün standbeeld ge
kregen heeft, is geen plaats voor den Chris
tus Er Is een bond van Goddeloozen. die in
5 jaar alle sporen van godsdienst wil doen
verdwijnen Men organiseert overal, en juist
op de Christelijke feestdagen optochten,
waarin allerlei weerzinwekkende carricatu-
ren meeloof>en. die den godsdienst bespot-
telijk moeten maken. Men sluit de kerken
en verandert ze In clubholen of bioscopen.
De Zondag is afgeschaft en de 5 dagenweek
ingevoerd Daarom Is er geen plaats meer
voor priester» en bisschoppen. Telkens op
nieuw wordt de wereld opgeschrikt door de
massa-moorden. zonder vormen van proces,
tegen geestelijke personen ondernomen. In
een ballingsoord het Duivelseiland, zuchten
50 Russische bisschoppen, 3700 priesters, 8000
monniken en nonnen.
weging.
Terwijl men in „De Tuinderij” zelf van
.officieele züde doorgaat met alle mogelüke
te schrijven, die kant noch wal
Er loopt een gerucht, de couranten heb
ben er ten minste gewag van gemaakt, dat
de gemeen'.- Bergen een oppervlakte van
ongeveer 80 H.A. zal aankoopea om dit al»
natuurmonument te bewaren. Maar voordat
deze aankoop een feit Is geworden en GecL
daaraan hun goedkeuring zullen
gehecht, dient ter dege onder da
«gen te -/Kelen gezien, of eer deigelijke
uitgave voor de zaak, waarom het gaat,
order de teg. ,en omstandigheden is ge
rei htvaardigj Dit dan moet ik tci stellig
st* betwüfeim.
Voor het be.icud van Natuuymonumerien
weidt in lor. loat.sren Jd ontzettend ge-
üverd. Het is een soort mode geworden,
waarvoor zoowel de Staat als de Provincie
gemeenten, vele Instellingen en particulieren
zich bijzonder interesseeren, dat ook zeker,
ijc erken het gaarne, een goeden kant heeft,
doch waarvan men zich, volgens mün be
scheiden meenlng. zeker afzüdig moet hou
den. wegens de groote financieele offers, die
er onafwüsbaar aan zün verbonden, wan
neer niet te verwachten is. dat het z.g. Na
tuurmonument, hetwelk zich in particuliere
handen bevindt, in afzlenbaren tüd wordt
geschonden of vernietigd. Terwül altüd een
open vraag zal blijven, welk brok natuur
al dan niet, als een blüvend Natuurmonu
ment is aan te merken, waarover uit den
aard der zaak de opinies nog al eens zul
len verschillen.
Wanneer wü tot de zaak komen, treedt
van zelf op den voorgrond het beantwoor
den van de vraag, of er gevaar bestaat,
dat deae aan te koopen oppervlakte waar
onder het z.g. Relgerbosch. ten offer zal
vallen aan tjouwspeculatie en alzoo zal ver-
dwünen, of misschien voor het publiek zal
worden gesloten, wanneer de gemeente Ber
gen er de hand niet oplegt. Ik vermeen dit
ontkennend te moeten beantwoorden, om
dat die grond in handen is van hen, die
door geboorte en traditie zoodanig ver
knocht zün aan de gemeente Bergen en
medeleven met de belangen van deze ge
meente, dat daaraan in de naaste toekomst
niet is te dekken. En waar het thans door
den eigenaar wordt onderhouden of liever
niet onderhouden, en dat geeft er juist zün
bekoring aan. kost ’t geen cent aan ge
meente en belastingbetalers, die van het
natuurschoon kunnen genieten.
Wanneer de gemeente dat Natuurmonu
ment mocht koopen, zü het dan ook met
behulp van anderen, en zü daarvoor geld
zal moeten leenen, zullen de belastingbeta
lers en speciaal de vaste bewoners van Ber
gen zulks ervaren En de ervaring leert, dat,
indien een dergelük stuk natuur in h An den
van een gemeenschap komt, het onderhoud
en het beheer veel geld kosten; alles moet
er verzorgd uit zien, ambtenaren of laeamb-
ten worden aangesteld of krügen een extra-
wedde, en de rekening sluit, wiskundig ze
ker, leder Jaar met een aanmerkelijk nadee-
llg saldo. Dit nu kan voorkomen worden,
indien de gemeente Bergen dit bosch niet
koopt en den eigenaar, die daartoe aange
zocht (hoewel wellicht ongaarne) doch ter
wille van belangengemeenschap slechts, tot
den afstand wenscht over te gaan, rustig
in het bezit van zün bosch iaat.
Het ts een kenmerkend teeken des tijd^
dat leder boven zün stknd leeft.zich uit
gaven veroorlooft, welke zün budget eigen
lijk niet kan dragen, en het R!1k de Pro
vincie en de gemeente gaan ons daarin
voor. De uitgaaf voor den aankoop van
bedoeld natuurmonument door fle gemeente
Bergen zal verloren kapitaal blijken te zün,
waartegenover geen enkele d-nl-bare bron
van inkomsten staat, omdat zij het natuu**
lük ongerept in stand moet houden.
Wanneer de gemeente zich op dien weg
mocht begeven, schept zij een bedenkelük
precedent, want waarom zich dan niet veel
beter te verzekeren van het bezit der nog
beboschte terreinen van de N V Bouwmaat
schappij „Bergen-Binnen”. ten opzichte
waarvan een veel grooter gevaar dreigt, dat
zü vandaag of morgen worden ontboscht en
verkaveld, wegens een steeds toenemend
rente-verlles.
Ik meen, dat een dergelüke grondpolitiek
de gemeente Bergen financieel zeker niet
past, integendeel zü moet alles nalaten, wat
de belastingen zou kunnen opvoeren, ten
einde vaste bewoners te trekken, terwijl de
woningbouw, het goede onderwijs en de goe
de wegen de toekomst van Bergen hebben
Z' d.
Het is nu eenmaal niet mogelijk in een
gemeente, rijk aan natuurschoon, bij expan
sie. al die z.g. natuurmonumenten onge
schonden te bewaren, en dit is ook in de
gemeente Bergen het geval geweest, of
schoon niet te ontkennen 13. dat wel wat
te weinig aandacht is geschonken aan het,
desondanks, toch kunnen behouden van
eenig natuurschoon, oa. bij het verdwünen
van de z.g. renbaan, een kostelük brok na
tuur in de kom der gemeente, waarvoor
een alles behalve fraai villa-park in de
plaats ts gekomen.
En het bouwen aan de Breelaan. waar
tegen de gemeente door een destijds in te
stellen en op te treden deskundige schoon
heidscommissie. die geheel belangeloos stond
tegenover de bouwpolltiek. wel eenigszlns
had kunnen waken. Dat dit niet is geschied
en niet meer ongedaan kan gemaakt wor
den is zeker te bejammeren, maar motiveert
de noodzakelükheld voor de gemeente nog
niet, om zich in het bezit te stellen van
een Natuurmonument, waarvoor geen on-
mlddellijk gevaar dreigt, dat het zal ver
dwünen, en waarbü groote financieele be
langen zijn betrokken.
Daarom, Raadsleden, waakt en laat u niet
verlokken door het zoet gefluit van den
vogelaar, die slechts oogen heeft voor de
in den zomer in de gemeente Bergen tüdelük
verblüfhoudenden, doch het financieele
vraagstuk, aan deze zaak verbonden, en de
belangen van de vaste-lnwoners dier ge
meente daarbij over het hoofd ziet.
geworden.
branches.
bed. ons Rootnsch leven onze H. Communies,
zullen wü de overwinning bevechten voor de
eeuwige kerk van Christus.
tusschen loeien de fabriekssirenen voortdu
rend het lied van den arbeid, niet als een
zegen, maar als een hymne aan satan.