ONS BLAD
L. FRANKENBERG, Alkmaar
REISARTIKELEN
Voornaamste c/Cieuws
Krachtige actie
De
DONDERDAG 17 APRIL 1930
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 91
IHT NUMMER BESTAAT GIT VIER BLADEN
f 40
f 50
Noorderwind viert hoogtij
Aartsbisschop
nieuwe
Bezoek aan Haarlems Kerkvorst
De electrificatie der Spoorwegen
De crisis in den land* en tuinbouw
Telegrafisch weerbericht
De Vlootconferentie
Nederlandsche Spoorwegen
Een consistorie in Mei
Pastoor Th. J. C Engering
Uit voorzorg bediend
De Eierhandel
De Dusseldorfsche
moordenaar
Drankbestrijdersbedevaart
naar Heiloo
De opening van de nieuwe sluis
te ijmuidcn
Opbrengst Rijksmiddelen
Maart 1930
JOH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
n>
»-
L
•n
Ongeval aan de Chocolade
fabriek „West-Frisia”
Ernstige auto-aanriji
te Halfweg/
Brand in de Ver. Staten
-
Drie millioen dollar schade in een
houtzagerij
De vlucht van de „Graf Zeppelin”
De Britsche Europeesche rondvlucht
AAHGIFTE MOET OP STRAFFE VAR VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
Kwaadwilligheid in het spel
Ongeval op zee
NOORD-BOLLANDSCH DAGBLAD
H. G. Janna brack*
Z. D. H. Mgr. J
d.
dat dit althans
Werk opgedrapn
Verlaging der nachttarieven afgewezen
Barometerstand uur v_m.: 753. achteruit.
Zondag 13 Juli.
j
Britsch Witboek gepubliceerd
Eindelijk een goed spoor?
Tarief voor abonnementskaarten
3
men
door
Drie nieuwe kardinalen?
den
en
Matroos gedood
Door een zak caeaoboonen getroffen.
voard
door
voor
Europa door een konde-inval geteisterd.
Weertype met neiging zich vast te zetten
Wat zullen de komende Paaschdagen
brengen?
bij een ongeval met
dnodeliikcn wfloop
bii verlie» van een
duim of wiiavintfer
Het bestuur van de Coöperatieve Roermi
scne Eiermijn heeft zich met een sctiri
tot den Ministerraad gewend, waarin bl
regeenng aangedrongen wordt op spot
maatregelen tot afweer van de gevaren
den eierUhandel en den kleinen boerenst
speciaal van Dultoche zijde bedreigen.
aa.
m
M
ik»
ilta
er
en.
net
van
W.
eiland
doemd
- - Terug naar Sevilla
SEVILLA, 17 April <BT_A> De „Graf
Zeppelin” heeft moeten terugkeeren. daar
•tel bleek, dat er gas ontsnapte.
In Jerusal m worden de plechtigheden van de Goede Week en Paschen gevierd op do
plaatsen zelf, die geheiligd rijn door het Lijden van Christus. Hierboven een foto van
den hof van Gethsemane In vollen maneschijn, genomen In den naeht vóór Goeden
Vrijdag, als groote groepen christenen zich hier verzamelen om te meditccren
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 732 uur.
de
le
de
ABONNE^tENTENvoer Alkmaar
en Agentschappen: per week U eL;
per kwartaal f L25; per peet, per
kwartaal f LM bU vooruitbetaling.
rij
it-
da
«t
n.
ik
*n
er
■n
-n
le
le
n
en
na
-er
im
W,
uur keert de .Johan van
in de haven terug en
lelijke tot Noord-Westelijken wind
bewolkt met lijdelijke opklaring en
schjjnlljk regen- of bagelbultjes. Weinig ver
andering In temperatuur.
Tijdens de interpellatie over de land
bouwcrisis zijn, onder druk van de
Tweede Kamer, de vrachtprijzen voor
aardappelen Dij vervoer per spoorweg
wagen voor den tijdsduur van 31 Maart
tot IS Juni met 50 procent verlaagd. We
meenden toen, dat dit een eerste stap
was in de richting van de zoo noodza
ken) ke tariefsverlaging, vooral omdat
er door de regeerlng uitdrukkelijk aan
werd toegevoegd, dat ten opzichte van
pndere producten het overleg met de
spoorwegdirectie
We
dat
De Bedevaartcommlssle voor de Roomache
Drankbestrudering in Noord-Holland, orga
niseert ook dit jaar een bedevaart naar Ma
ria's Heiligdom te Oeso'om-Heiloo Ais da
tum is vastgesteld Zondag 13 Juli ia Dit
Is een zeer gelukkige keuze gebleken, daar
het hoogstwaarschijnlijk de eerste Zondag zal
zUn na de plechtige^lnwljdlng van de nieuwe
Devotiekapel. Reeds thans bestaat er voor
deze JaarllJksche bedevaart groote belang
stelling en vee) enthousiasme Nadere oljzon-
derheden zullen nog bekend worden gemaakt.
bb welles veo’a
andere» viamr
Gisteren nad op de Chocoladefabriek
.West Pnrla' te Enkhuizen een ernstig on
geluk plaats.
Bl) net neerlaten van eenige zakken ca-
caoboonen viel eén der 300 pond zware zak
ken uit de nis. Doven op een 32-jarigen ar-
oelder Burggraaf!.
Ernstig gekneusd werd hfj tn het zieken
huis te Enkhui-cn opgeuomen.
gevolge van de hooge bescher-
rechten, die de verschillende
De directie der Nederl Spoorwegen heeft
et bouwen va i een onderstatlon te Uitgeest
•'ged’-a-en aan d-n neer J. C. Mhick, te
Utrecht voor f 69.025.
bl) een breuk wn
been of em>
ledenochtend kwam te 'Jmulden binnen
de stoomtrawler „Trio". IJm. 175. met aan
boord het Hjk van den 35-Jarigen matroos
A. van uivenvoerde.
Toen de trawler op zee visschende was
en het net werd Dtnnengehaald. raakte Van
Duivenvoorde tusschen de winch oeknelo
met het gfvolg, dat zijn oorstkas werd tn.
gedrukt en hjj onmiddeLljk gedood werd.
De ongelukkige woonde te Katwijk aan
Zes en laat een vrouw met een kind achter.
BUREAU) «OP ALKMAAR
Telefoon: Adminlstratte No. <33
Redact!» No. «33
FRIEDRICHSHAFEN. 17 April De
„Graf Zeppelin" meldt te 750 uur Blscaye
gepasseerd te zijn met koers op La Bouche
aan de Loire. De windrichting schijnt voor
de thuisvlucht van het luchtschip gunstig
te zijn. Het luchtschip wordt nog heden
voor het invallen van de duisternis te Frie
drichshafen terugverwacht. Wanneer de
..Oral Zeppelin" eerst na het invallen van
de duisternis Bodensee bereikt, zal net
luchtschip gedurende den nacht in de luch:
blijven.
Te Friedrichshafen was het weer heden
morgen ongunstig.
Woensdagmiddag omstreeks half vier heeft
rij de tlmmerlabriek .De Phoenix" op den
RUkastraatweg te Halfweg, een'ernstige aan
rijding plaats gehad tusschen een vracht
auto die acnteruit van de tunmertabnek den
weg op reed en een luxe-auto, die met rfoo-
te snelheid uit ae richting Halfweg kwam.
Een beer, die achter in den luxe-auto ret..
ekwarn verwondingen De materlee’e schade
van belde automobielen was «eer groot.
Door de politie is proces-verbaal opga
maakt.
LONDEN. 17 April. Vtn het vliegveld
Heston zjjn hedenmorgen vroeg 30 sport
vliegers vertrokken waaronder vele dames
voor net maken van een Europeesche rond
vlucht die zal gaan over België. Duitscn-
land, Oostenrijk en Nederland. De vliegers
vliegen beden narr Brussel. 1
de vracht van groenten en
uit de tuinbouwstreken naar de
op dit oogenbllk. gezien de
gelijk staat met een prljsver-
Het Hollandsche of beter gezegd het West-
Europe cache voorjaar is niet ten onrechte
berucht om zijn sterke temperatuurschom
melingen. Men kan er zeker van zijn schrijft
de weerkundige medewerker van de „Tele
graaf*’. dat een periode van zacht weer steeds
weder wordt afgewisseld door een tijdperk
van gure winden, waartegen het teere lente
groen een zwaren strijd om het bestaan
heeft te voeren, een strijd, waarvan de spo
ren maar al te vaak tot zelfs In het zomer
seizoen waarneembaar zijn In den vorm
van zwart omrande of slecht ontwikkelde
bladeren.
Ook thans wordt een groot gedeelte van
Europa door zulk een koude-inval geteisterd.
Zaterdag j.l. bevond zich een uitgebreide,
vrij diepe depressie tusschen Schotland en
Ijsland, terwijl de barometer In het Zuid
westen hoog stond. Deze depressie vormde
aan haar Zuidzijde een secundaire, welke
echter niet zooals wjj dit gewoonlijk zien ge
beuren. zich tegelijk met de hoofddepressie
verplaatste, doch zich tot een zelfstandig
la-edruk-gebied over Zuid-Oost-Frankrijk en
Zwitserland ontwikkelde. Het oorspronkelijk
centrum trok naar de omgeving van Dene
marken en nam belangrijk tn Bcteekenis af.
In den nacht van Maandag op Dinsdag split
ste zich de kern ten Zuidoosten van ons In
twee deelen: één daarvan trok naar de
Mlddellandsche Zee het andere in O N O.
richting naar Oostenrijk met een Noord-
westelljken ultlooper. die tot aan de Oostzee-
kust reikte.
De hooge druk in het Zuidwesten, waar
van hierboven sprake was. bleef zich verder
ontwikkelen vereenlgde zich met een bij Ijs
land verschenen barometer-maxlmum en
drong Oostwaarts op. Hiermede was de
grondslag gelegd voor het doorkomen van
een Noordelijken luchtstroom over Europa
bewesten 10 gr. O.L en ten gevolge van het
vrij aanzienlijke luchtdrukverval in de rich-,
ting West-Oost nam de windkracht over on
ze omgeving toe tot 6 A 7 graden van de
Beaufort-schaal. d.i. krachtig tot zeer krach
tig. De Oostwaartsche verplaatsing van het
luchtdruksvsteem voltrekt zich in een uiterst
langzaam tempo getuige de geringe stijging
van den barometer hier te lande, welke zelfs
tn den nacht van I# op 16 dezer voor een
lichte daling plaats maakte Intrsscnerf werd
het uitgebreide Westelijk hoofddrukgebled
bij Ijsland door een nieuwe depressie ~an-
getast. welke mogelijk aan den wind ten
onzent een meer Westelijke richting zal ge
ven.
Over het algemeen vertoont het thana
heerachende weertype met name in de lente
maanden een neiging zich gedurende gerul-*
men tijd vast te zetten en Indien dit ook
thans mocht geschieden, dan valt wat bet
weer der komende feestdagen betreft helaas
niet veel goeds te voorspellen. Het Is even
wel niet uitgesloten dat tijdens de dagen die
ons nog van Paschen scheiden een algeheele
verandering in de thans heerschende lucht-
drukverdeellng intreedt, welke den aanvoer
van koude lucht naar onze streken stop
zet De naaste toekomst zal leeren of deze
late Paschen een meer zomersch karakter zai
dragen dan in den regel het geval Is.
KELLAMS pei regel au» vees
da eerste pegina. overig»
pagina'» Ut
RUBRIEK .VKAAG EN AANBOD*
bjj vwraitbetalmg per ptaawng
I SA» pet adverteoiw VM regstBi
Iedere regel maat «J3
Het Berliner Tageblatt meldt, dat
een spoor heeft gevonden van den berechten
Düsseldortschen moordenaar.
Een zeXere Schwarze. courantenkoopman
in Bochum, neeft aan de politie medege
deeld. dat hem de naam Baumgart oekend
voorkomt. Iemand van dien naam en wiens
nandschrift met dat van den moordenaar
overeenkomt, heeft nem indertijd om mece-
werklng verzocht voor den verkoop van een
tijdschrift .JClnopost".
De politie doet thans ijverig nasponngen,
om dezen man terug te vinden.
Omtrent de feestelijkheden ter gelegen
heid van de opening van de nieuwe slu» te
IJmulden. deelt dE vereenlging „IJmuiden's
Bloei" ons nog het volgende mede:
Om half een des middags wordt de „Jonan
van Oldenbarneveldt" met de autoriteiten
aan boord in de sluis verwacht. Het schip
zal aan de noordzijde werden gemeerd
waarna een koor van 600 A 700 schoolkin
deren. onder directie van den heer Gonlag,
twee coupletten van het Wilhelmus zal
zingen
Staande op de breg van het schip zal
dan de Minister van Waterstaat het woord
tot de Koningin richten, waarna H M. de
sluis zal openen. Het gesprokene, zoowel
van H. M. als van den Minister zal door
luidsprekers hoorbaar worden gemaakt voor
hen. die op de sluis staan.
Vervolgens zingt een gemengd koor
staande
van de
..Concordia".
8. Vlesslng.
Zes"
Omstreeks
Oldenbarneveldt" in de haven
Komt de Koninklijke Familie aan de toe-
rlstenstetger debarkeeren
Opgemerkt dient nog te worden, dat de
zanthulde Van belde Koren aangeboden
wordt door de vereenlging „IJmuidens
Bloei"
Het terrein ten Noorden van de sluis,
buiten de lichtmasten zal voor het publiek
vrij toegankelijk zijn. De Zuidzijde van de
sluis wordt echter geheel gereserveerd.
De Engelsche regeerlng heeft vandaag
een witboek gepubliceerd over de resultaten
der Londensche vlootconferentie
Daarin wordt er op gewezen dat geen van
de op de conrerenve vertegenwoordigde mo
gendheden gebruik heeft gemaakt van *t recht
volgens net verdrag van Washington om in
de jaren 1931 36 nieuwe slagschepen op
stapel te zetten
Engeiana de Ver Staten en Japan zullen
terstond overgaan tot een vermindering van
hun vloten aan slagschepen.
Verder oevat net witboek overeenkomsten
tusschen Engeland, de Ver. Staten en Japan
tot oeperking van de vloten van Kruisers,
torpedojagers en dulkbooten.
Bi) deze overeenkomsten wordt asm Enge
land 541'no ton. aan de Vjtr. Stelen 536300
en aan Japan 367.000 ton toegestaan.
De Zeeieerw. Heer Th J. C Engering.
Pastoor te Castricum. van wiens ziekte
toestand wij gisteren reeds melding maakten,
is thans uit voorzorg van de H.H. Sacra
menten der Stervenden voorzien.
8. D. H. de Aartsbisschop van Utrecht,
Mgr. J. H. G. Jansen, heeft gistermiddag
een beaoek gebracht aan Z. D. H. den
BIsschop van Haarlem. Mgr. J. D. J. Aen-
genent.
De nieuwe Aartsbisschop werd aan
station afgehaald door den secretaris
het Bisdom, den Zeereerw. Heer Th.
Plchot en verbleef ongeveer een uur aan het
Bisschoppelijk Paleis.
Daarna vertrok de hooge bezoeker weer
naar Utrecht.
Aan het slot van zijn rede ter beantwoor
ding van de interpellatie over de landbouw
crisis in de Tweede Kamer, heeft de minis
ter-president medegedeeld dat de spoorwe
gen bereid waren de vrachttarieven van net
vervoer van aardappelen gedurende het tijd
vak 31 Maart tot 1 Juni met 50 procent te
verlagen en tevens dat het overleg over e-.m
verlaging voor andere producten nog niet
beëindigd was.
Thans is dit laatste wel het geval en nel
resultaat daarvan is voor de betrokkenen
zeer teleurstellend. Zoowel de minister van
Waterstaat als de directie van de Spoorwe
gen hebben aan het Centraal Bureau van de
veilingen bericht, dat. in vergelijking met
andere goederen van overeenkomstige waar-
dle de voortbrengselen v. land- en tuinbouw
reeds in lage tariefklassen voor het vervoer
per spoorweg zijn gerangschikt Volg-ns de
Spoorwegdirectie worden zoodanige vracnT-
nrljzen voor het vervoer per sooorweg toege
nasL dat een algemeene verlaging van <tV
tarieven, ook met het oog op de bedrilfsu'*-
komsten van de spoorwegen bezwaarlijk in
-n-erweglng genomen kon worden.
Wel wordt de mogelijkheid van een kleine
verlaging tn uitricht eesteld Met het oog m
de tegenwoordige buitengewone om*xndlg-
heden heeft de directie der Nederlandsen»
Svwxirwegen zich bereid verklaard t eevm
van 'n vracntverlagtng van ten noogste 20
nrocent bij overeenkomst voor oenaalde pro
ducten bij uitvoer naar het buitenland, in
overweging te nemen. Indien het vervoer van
b-tan<rrnke hneve-lhoden daarvan binnen
zekere tijdruimte in uitzicht kan w-i-den ge
steld.
Hoogste stand7714 te Akureyrl.
Laagste stand: 745.1, te Memel.
Verwachting: Matige tot krachtigen Noor.
Zwaar
waar.
be
ult 350 personen.' met begeleiding
muziekcorpsen ..Eendracht" en
onder leiding van den heer
het lied ..Nederland aan de
Alle ab..nne'. op dit blad tl in Incevolae de verxckerlniBvourwaarden
aan on^vallea verzekerd voor een der volgende uttkeerlngien
ff QOnn Levenslange «eheele ongeschiktheid tot werken door TEA bijeen ongeval met OCH bij verlies van een hand. IOC
I vUUUb* vcrlhs* van heide armen hei !e beenen of heide oogen I fdUa" dnodeliikcn nfloop een voet of een oog I ZOb*
Twaalfhonderd arbeiders te Cadiz op het
Negroe werden tot werkloosheid ge-
ten gevolge van een vernielenden
brand m de zagerijen van de American In
sular Lumber Company een der grootste
houtzagerijen der wereld De schade wordt
op drie millioen dollar geschat.
Naar de ..Msb.” in welingelichte kringen
verneemt zal. behalve tn April, ook
19den Mei a> een Consistorie worden ge
houden
In dat consistorie zal de H. Vader drie
nieuwe Kardinalen creëeren. n.l. mgr. d'Her-
bigny SJ. voorzitter van het Pauselijk Oos-
tersch instituut en van de nieuwe commis
sie voor Rusland: mgr. Rossi. tot dusver
assessor der Consistoriale, welker secretaris
hij eerlang worden zal ter vervanging van
n man ’s overleden Kardinaal Perssi. mgr
"eraflni. thans secretaris van de Congrega
te van het Concilie.
nog werd voortgezet
durfden immers niet onderstellen,
deze tariefverlaging voo.- aardap
pelen de eenigste tegemoetkoming zou
zijn aan den In nood verkeerenden
land- en tuinbouw.
Helaas blijkt het.
▼oorlooplg wel het geval is geweest en
dat de spoorwegen niet bereid zijn nog
Iets te doen. Aan het centraal bureau
van de veilingen Is medegedeeld, dat In
vergelijking met andere goederen van
overeenkomstige waarde de voortbreng
selen van land- en tuinbouw reeds In
lage tariefklassen voor het vervoer per
spoorweg zijn gerangschikt. Naar de
meenlng van de directie worden thans
leeds zoodanige vrachtprijzen voor Let
vervoer per spoorweg toegepast, dat
een algemeene verlaging van die ta
rieven, ook met het oog op de bedrijfs-
uitkomsten van de spoorwegen, be
zwaarlijk in overweging genomen kan
worden.
Een antwoord, dat zeker niet ver-
4 wacht Is. want de daarbij aangevoerde
motieven zijn niet geheel juist en het
Is dan ook begrijpelijk, dat de organi
saties besloten hebben, haar ernstige
teleurstelling daarover uit te spreken
aan den minister en aan de directie
van de spoorwegen en tevens met
kracht te blijven aandringen, op zoo
spoedig mogelijke algemeene verlaging
der vrachttarieven van groenten en
fruit en vroege aardappelen. Verlaging
Is absoluut noodzakelijk, wil men kun-
pen blijven concurreeren en daarvoor
dient een krachtige actie ingezet.
De vrachttarieven zijn in 1926 Bet
laatst gewijzigd en het argument, dal
toen de waarde van de voortbrengselen
van land- en tuinbouw daarbij als
grondslag heeft gediend, mag op zich
Juist zijn, maar dat kan nu geen dienst
meer doen. Ontkend zal toch zeker niet
kunnen worden, dat de waarde der pro
ducten in de laatste jaren zeer gedaald
Is. terwijl de spoorwegen de tarieven
en in het bijzonder de hooge Ijlgoed-
prijzen hebben gehandhaafd. Wat vier
jaar geleden, als een. zij het vrij hoog,
maar toch nog te betalen tarief kon
worden aangemerkt, is het op dit
oogenbllk zeker niet meer en als de
spoorwegen dit niet Inzien, dan Is het
met het commercieel Inzicht van dc
directie niet in orde.
Waar de vracht
fruit „i
grens
waarde,
meerdering van 30 tot 60 procent, be
hoeft men geen econoom te zijn om te
kunnen nagaan, dat hierdoor op den
duur de handel ónmogelijk wordt,
vooral als daarbij komt, dat andere lan
den. waarmede ons land op de wereld
markt concurreeren moet, tegen veel
lagere tarieven vervoeren. Dat deze
landen met de vrachtprijzen niet zou
den uitkomen en zich dus van de be-
drljfsultkomsten. waarop onze spoorwe
gen het gooien, niets zouden aantrek
ken. kunnen we niet gelooven. Boven
dien wordt er door de spoorwegen, om
maar tets te noemerf. ouitenlandsch
graan vervoerd tegen veel lagere tarie
ven en zou de directie dit dan wel mo
gen doen als zij er financieel niet met
zou uitkomen?
Italië. België. Frankrijk en Dultsch-
land. landen waarmede wij met onze
land- en tuinbouwproducten moeten
concurreeren op de wereldmarkt, ver
voeren die producten tegen veel lagere
prijzen dan Nederland. In Dultschland
worden de licht bedervende producten
zooals In dezen tijd spinazie', sla. bloem
kool. Komkommers enz., als Ijlgoed ver
tegen vrachtgoed prijzen, waar
in net algemeen de vrachtkosten
deze tuinbouwproducten daar 80
procent lager zun dan hier.
In Italië kost het vervoer voor een
wagon van 10000 K.O. bloemkool, sla
of tomaten van Plsa naar Bremen een
afstand van 334 KM als Ijlgoed 62.4
gld De Nederlandsche Spoorwegen vra
gen voor net vervoer 138 gulden, waar
uit blijkt dat de Nederlandsche vracht
130 procent booger is dan de Itatiaan-
aehe.
We zouden hier nog tal van voor
beelden van Fransche en Belgiscne
spoorwegvrachten aan toe kunnen voe
gen. maar dat is overbodig, omdat doo.
het bovenstaande reeds meer dan vol
doende duidelijk wordt aangetoond, dat
Een onderzeek. dst naai de oorzaak van
□en brand op bet fabrieksterrein van de
Bataafsche Petroleurrmaatscbappl). waarvan
w}j gisteren melding maakten. Is tngesteld.
Wijst Uit, dat hier opset in bet spel was.
De opbrengst van 's Rijks middelen over de
maand Maart 1930 bedraagt I 40 783 451 te
gen m de maand Maart 1929 t 38 352.742
Over net eerste Kwartaal 1930 was de op
brengst t 125.091155 en ovër Hetzelfde
twartaal van 1929 I 131.141513.
Naar men uit goede bron mededeelt, heb
ben de Nederlandsche Spoorwegen een voor
stel tot wijziging van net abonnementstarlet
bij de regeerlng aannangig gemaakt waarin
□njulste geruchten over een voorgenomen
verlaging van de algemeene relzlgersterleveri
vermoedelljk nun oorsprong hebben gevon
den Het voorstel beoogt:
le de prijzen der algemeene abonnements
kaarten te verlagen tot de prijzen der groepz
kaarten «Noordcr- of Zuidergroepi welke
laatste dan zouden vervallen «dit beteekent
over 12 maanden voor de drie klassen een
vermindering van ondersch 1 800. I 600
I 400 tet I 740 f 555 en t 370>.
3e den geldigheidsduur van een algemeene
abonnerrentskacrt eiken dag te doen in-
gaan:
3e den termijn, welke thans voor het aan
vragen van een kaart m acht genomen moet
worden, te doen vervallen of althans aan
zienlijk te verkorten;
4e "ie a.-htdaagsche abonnementskaarten
gedurende bet geheele jaar verkrijgbaar te
stellen.
de Nederlandsche spoorwegtarieven
werken als een zeer zwaar uitvoerrecht
waardoor de afzet van tuinbouwproduc
ten op de bultenlandsche markten ern
stig belemmerd wordt. De Nederland
sche land- en tuinbouw vormt voor ons
volk een zeer belangrijke bron van in
komsten en de volkswelvaart Is daar
In hooge mate van afhankelijk, want
terecht luidt een oud gezegde, dat als
het den boer in een lapd goed gaat, het
allen goed gaat.
Ten
mende
landen reeds heffen van onze produc
ten, en de onmogelijkheid, door het
ontbreken van een onderhandelingsta-
rief, om onzerzijds te komen tot een
verlaging van die rechten, is de strijd,
dien land- en tuinbouw voeren moet,
toch reeds ongelljk. Op grond daarvan
Is het wel een zeer groote teleurstel
ling, dat de spoorwegen van het eigen
land, waarin de regeerlng toch alles te
zeggen heeft, dezen strijd nog verzwa
ren, door Iedere^ tegemoetkoming tn
den vorm van verlaging der vracht
prijzen af te wijzen.
Waarom zou in ons land niet kunnen,
wat In andere landen wel mogelijk
blijkt. Als we eenmaal van de bulten
landsche markten verdrongen zijn. Is
het te laat, want een verloren positie
wint men niet zoo makkelijk terug
Waar dergelijke groote belangen op het
spel staan, daar meenen we. dat het
plicht is van allen om steun te verlee-
nen aan den drang, die In deze dagen
wordt uitgeoefend op de regeerlng om
te komen tot de noodzakelijke verla
ging der tarieven op de spoorwegen
voor land- en tuinbouwproducten Het
gaat om een belangrijk deel van onze
volkswelvaart dat Is niet gering en
rechtvaardigt een krachtige actie ten
volle.
De Zeereerw. Heer dr. A. Smf) r» i» be
noemd tot bijzonder hoocleeraar voor tbee-
rie en ceecbiedenls der mnziek te Utrecht.
Pastoor Th. J. C. Ea<ertafte CaetrteaBA
is alt voonorz roorxien van de HH. Sacra
menten der Stervenden.
Afzeweaen b het veraoeh om verlarln*
der vrachttarieven voor land- en talnbouv-
prodacten.
Behalve het reeds aanfekondlffde Const»-
torie ml ook in Mei an. een eonststortn
gehouden worden. In dit consistorie soadew
ook eenige nieuwe kardinalen werden fw-
creëerd, o. a. mgr. d’Herblgny.
Gisterochtend I» de bekende Dattaeho
vlieger Nehring in de baart van Darmstadt
doodgevallen.
De Hof van Gethsémané
De Rijksmiddelen brachten ia Maart
2.430.709 en in het eerste kwartaal
f ÏM3H1 meer op dan ia dearifde tijd
vakken van 1929.
De oud-aandeelhouders der Vemdammer
Hypotheekbank xjjn verplicht tot vnlslsrling
hunner aandeelen.
B. en W. van Amsterdam stellen voor als
vasten bespeler van den Stadsschouwbarx
aan te wijsen het Ned. Tooneel onder Saat-
born en Verbeek.