ONS BLAD L. FRANKENBERG, Alkmaar REISARTIKELEN Voornaamste c/Cieuws Krachtige actie De DONDERDAG 17 APRIL 1930 VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 91 IHT NUMMER BESTAAT GIT VIER BLADEN f 40 f 50 Noorderwind viert hoogtij Aartsbisschop nieuwe Bezoek aan Haarlems Kerkvorst De electrificatie der Spoorwegen De crisis in den land* en tuinbouw Telegrafisch weerbericht De Vlootconferentie Nederlandsche Spoorwegen Een consistorie in Mei Pastoor Th. J. C Engering Uit voorzorg bediend De Eierhandel De Dusseldorfsche moordenaar Drankbestrijdersbedevaart naar Heiloo De opening van de nieuwe sluis te ijmuidcn Opbrengst Rijksmiddelen Maart 1930 JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR n> »- L •n Ongeval aan de Chocolade fabriek „West-Frisia” Ernstige auto-aanriji te Halfweg/ Brand in de Ver. Staten - Drie millioen dollar schade in een houtzagerij De vlucht van de „Graf Zeppelin” De Britsche Europeesche rondvlucht AAHGIFTE MOET OP STRAFFE VAR VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL Kwaadwilligheid in het spel Ongeval op zee NOORD-BOLLANDSCH DAGBLAD H. G. Janna brack* Z. D. H. Mgr. J d. dat dit althans Werk opgedrapn Verlaging der nachttarieven afgewezen Barometerstand uur v_m.: 753. achteruit. Zondag 13 Juli. j Britsch Witboek gepubliceerd Eindelijk een goed spoor? Tarief voor abonnementskaarten 3 men door Drie nieuwe kardinalen? den en Matroos gedood Door een zak caeaoboonen getroffen. voard door voor Europa door een konde-inval geteisterd. Weertype met neiging zich vast te zetten Wat zullen de komende Paaschdagen brengen? bij een ongeval met dnodeliikcn wfloop bii verlie» van een duim of wiiavintfer Het bestuur van de Coöperatieve Roermi scne Eiermijn heeft zich met een sctiri tot den Ministerraad gewend, waarin bl regeenng aangedrongen wordt op spot maatregelen tot afweer van de gevaren den eierUhandel en den kleinen boerenst speciaal van Dultoche zijde bedreigen. aa. m M ik» ilta er en. net van W. eiland doemd - - Terug naar Sevilla SEVILLA, 17 April <BT_A> De „Graf Zeppelin” heeft moeten terugkeeren. daar •tel bleek, dat er gas ontsnapte. In Jerusal m worden de plechtigheden van de Goede Week en Paschen gevierd op do plaatsen zelf, die geheiligd rijn door het Lijden van Christus. Hierboven een foto van den hof van Gethsemane In vollen maneschijn, genomen In den naeht vóór Goeden Vrijdag, als groote groepen christenen zich hier verzamelen om te meditccren LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 732 uur. de le de ABONNE^tENTENvoer Alkmaar en Agentschappen: per week U eL; per kwartaal f L25; per peet, per kwartaal f LM bU vooruitbetaling. rij it- da «t n. ik *n er ■n -n le le n en na -er im W, uur keert de .Johan van in de haven terug en lelijke tot Noord-Westelijken wind bewolkt met lijdelijke opklaring en schjjnlljk regen- of bagelbultjes. Weinig ver andering In temperatuur. Tijdens de interpellatie over de land bouwcrisis zijn, onder druk van de Tweede Kamer, de vrachtprijzen voor aardappelen Dij vervoer per spoorweg wagen voor den tijdsduur van 31 Maart tot IS Juni met 50 procent verlaagd. We meenden toen, dat dit een eerste stap was in de richting van de zoo noodza ken) ke tariefsverlaging, vooral omdat er door de regeerlng uitdrukkelijk aan werd toegevoegd, dat ten opzichte van pndere producten het overleg met de spoorwegdirectie We dat De Bedevaartcommlssle voor de Roomache Drankbestrudering in Noord-Holland, orga niseert ook dit jaar een bedevaart naar Ma ria's Heiligdom te Oeso'om-Heiloo Ais da tum is vastgesteld Zondag 13 Juli ia Dit Is een zeer gelukkige keuze gebleken, daar het hoogstwaarschijnlijk de eerste Zondag zal zUn na de plechtige^lnwljdlng van de nieuwe Devotiekapel. Reeds thans bestaat er voor deze JaarllJksche bedevaart groote belang stelling en vee) enthousiasme Nadere oljzon- derheden zullen nog bekend worden gemaakt. bb welles veo’a andere» viamr Gisteren nad op de Chocoladefabriek .West Pnrla' te Enkhuizen een ernstig on geluk plaats. Bl) net neerlaten van eenige zakken ca- caoboonen viel eén der 300 pond zware zak ken uit de nis. Doven op een 32-jarigen ar- oelder Burggraaf!. Ernstig gekneusd werd hfj tn het zieken huis te Enkhui-cn opgeuomen. gevolge van de hooge bescher- rechten, die de verschillende De directie der Nederl Spoorwegen heeft et bouwen va i een onderstatlon te Uitgeest •'ged’-a-en aan d-n neer J. C. Mhick, te Utrecht voor f 69.025. bl) een breuk wn been of em> ledenochtend kwam te 'Jmulden binnen de stoomtrawler „Trio". IJm. 175. met aan boord het Hjk van den 35-Jarigen matroos A. van uivenvoerde. Toen de trawler op zee visschende was en het net werd Dtnnengehaald. raakte Van Duivenvoorde tusschen de winch oeknelo met het gfvolg, dat zijn oorstkas werd tn. gedrukt en hjj onmiddeLljk gedood werd. De ongelukkige woonde te Katwijk aan Zes en laat een vrouw met een kind achter. BUREAU) «OP ALKMAAR Telefoon: Adminlstratte No. <33 Redact!» No. «33 FRIEDRICHSHAFEN. 17 April De „Graf Zeppelin" meldt te 750 uur Blscaye gepasseerd te zijn met koers op La Bouche aan de Loire. De windrichting schijnt voor de thuisvlucht van het luchtschip gunstig te zijn. Het luchtschip wordt nog heden voor het invallen van de duisternis te Frie drichshafen terugverwacht. Wanneer de ..Oral Zeppelin" eerst na het invallen van de duisternis Bodensee bereikt, zal net luchtschip gedurende den nacht in de luch: blijven. Te Friedrichshafen was het weer heden morgen ongunstig. Woensdagmiddag omstreeks half vier heeft rij de tlmmerlabriek .De Phoenix" op den RUkastraatweg te Halfweg, een'ernstige aan rijding plaats gehad tusschen een vracht auto die acnteruit van de tunmertabnek den weg op reed en een luxe-auto, die met rfoo- te snelheid uit ae richting Halfweg kwam. Een beer, die achter in den luxe-auto ret.. ekwarn verwondingen De materlee’e schade van belde automobielen was «eer groot. Door de politie is proces-verbaal opga maakt. LONDEN. 17 April. Vtn het vliegveld Heston zjjn hedenmorgen vroeg 30 sport vliegers vertrokken waaronder vele dames voor net maken van een Europeesche rond vlucht die zal gaan over België. Duitscn- land, Oostenrijk en Nederland. De vliegers vliegen beden narr Brussel. 1 de vracht van groenten en uit de tuinbouwstreken naar de op dit oogenbllk. gezien de gelijk staat met een prljsver- Het Hollandsche of beter gezegd het West- Europe cache voorjaar is niet ten onrechte berucht om zijn sterke temperatuurschom melingen. Men kan er zeker van zijn schrijft de weerkundige medewerker van de „Tele graaf*’. dat een periode van zacht weer steeds weder wordt afgewisseld door een tijdperk van gure winden, waartegen het teere lente groen een zwaren strijd om het bestaan heeft te voeren, een strijd, waarvan de spo ren maar al te vaak tot zelfs In het zomer seizoen waarneembaar zijn In den vorm van zwart omrande of slecht ontwikkelde bladeren. Ook thans wordt een groot gedeelte van Europa door zulk een koude-inval geteisterd. Zaterdag j.l. bevond zich een uitgebreide, vrij diepe depressie tusschen Schotland en Ijsland, terwijl de barometer In het Zuid westen hoog stond. Deze depressie vormde aan haar Zuidzijde een secundaire, welke echter niet zooals wjj dit gewoonlijk zien ge beuren. zich tegelijk met de hoofddepressie verplaatste, doch zich tot een zelfstandig la-edruk-gebied over Zuid-Oost-Frankrijk en Zwitserland ontwikkelde. Het oorspronkelijk centrum trok naar de omgeving van Dene marken en nam belangrijk tn Bcteekenis af. In den nacht van Maandag op Dinsdag split ste zich de kern ten Zuidoosten van ons In twee deelen: één daarvan trok naar de Mlddellandsche Zee het andere in O N O. richting naar Oostenrijk met een Noord- westelljken ultlooper. die tot aan de Oostzee- kust reikte. De hooge druk in het Zuidwesten, waar van hierboven sprake was. bleef zich verder ontwikkelen vereenlgde zich met een bij Ijs land verschenen barometer-maxlmum en drong Oostwaarts op. Hiermede was de grondslag gelegd voor het doorkomen van een Noordelijken luchtstroom over Europa bewesten 10 gr. O.L en ten gevolge van het vrij aanzienlijke luchtdrukverval in de rich-, ting West-Oost nam de windkracht over on ze omgeving toe tot 6 A 7 graden van de Beaufort-schaal. d.i. krachtig tot zeer krach tig. De Oostwaartsche verplaatsing van het luchtdruksvsteem voltrekt zich in een uiterst langzaam tempo getuige de geringe stijging van den barometer hier te lande, welke zelfs tn den nacht van I# op 16 dezer voor een lichte daling plaats maakte Intrsscnerf werd het uitgebreide Westelijk hoofddrukgebled bij Ijsland door een nieuwe depressie ~an- getast. welke mogelijk aan den wind ten onzent een meer Westelijke richting zal ge ven. Over het algemeen vertoont het thana heerachende weertype met name in de lente maanden een neiging zich gedurende gerul-* men tijd vast te zetten en Indien dit ook thans mocht geschieden, dan valt wat bet weer der komende feestdagen betreft helaas niet veel goeds te voorspellen. Het Is even wel niet uitgesloten dat tijdens de dagen die ons nog van Paschen scheiden een algeheele verandering in de thans heerschende lucht- drukverdeellng intreedt, welke den aanvoer van koude lucht naar onze streken stop zet De naaste toekomst zal leeren of deze late Paschen een meer zomersch karakter zai dragen dan in den regel het geval Is. KELLAMS pei regel au» vees da eerste pegina. overig» pagina'» Ut RUBRIEK .VKAAG EN AANBOD* bjj vwraitbetalmg per ptaawng I SA» pet adverteoiw VM regstBi Iedere regel maat «J3 Het Berliner Tageblatt meldt, dat een spoor heeft gevonden van den berechten Düsseldortschen moordenaar. Een zeXere Schwarze. courantenkoopman in Bochum, neeft aan de politie medege deeld. dat hem de naam Baumgart oekend voorkomt. Iemand van dien naam en wiens nandschrift met dat van den moordenaar overeenkomt, heeft nem indertijd om mece- werklng verzocht voor den verkoop van een tijdschrift .JClnopost". De politie doet thans ijverig nasponngen, om dezen man terug te vinden. Omtrent de feestelijkheden ter gelegen heid van de opening van de nieuwe slu» te IJmulden. deelt dE vereenlging „IJmuiden's Bloei" ons nog het volgende mede: Om half een des middags wordt de „Jonan van Oldenbarneveldt" met de autoriteiten aan boord in de sluis verwacht. Het schip zal aan de noordzijde werden gemeerd waarna een koor van 600 A 700 schoolkin deren. onder directie van den heer Gonlag, twee coupletten van het Wilhelmus zal zingen Staande op de breg van het schip zal dan de Minister van Waterstaat het woord tot de Koningin richten, waarna H M. de sluis zal openen. Het gesprokene, zoowel van H. M. als van den Minister zal door luidsprekers hoorbaar worden gemaakt voor hen. die op de sluis staan. Vervolgens zingt een gemengd koor staande van de ..Concordia". 8. Vlesslng. Zes" Omstreeks Oldenbarneveldt" in de haven Komt de Koninklijke Familie aan de toe- rlstenstetger debarkeeren Opgemerkt dient nog te worden, dat de zanthulde Van belde Koren aangeboden wordt door de vereenlging „IJmuidens Bloei" Het terrein ten Noorden van de sluis, buiten de lichtmasten zal voor het publiek vrij toegankelijk zijn. De Zuidzijde van de sluis wordt echter geheel gereserveerd. De Engelsche regeerlng heeft vandaag een witboek gepubliceerd over de resultaten der Londensche vlootconferentie Daarin wordt er op gewezen dat geen van de op de conrerenve vertegenwoordigde mo gendheden gebruik heeft gemaakt van *t recht volgens net verdrag van Washington om in de jaren 1931 36 nieuwe slagschepen op stapel te zetten Engeiana de Ver Staten en Japan zullen terstond overgaan tot een vermindering van hun vloten aan slagschepen. Verder oevat net witboek overeenkomsten tusschen Engeland, de Ver. Staten en Japan tot oeperking van de vloten van Kruisers, torpedojagers en dulkbooten. Bi) deze overeenkomsten wordt asm Enge land 541'no ton. aan de Vjtr. Stelen 536300 en aan Japan 367.000 ton toegestaan. De Zeeieerw. Heer Th J. C Engering. Pastoor te Castricum. van wiens ziekte toestand wij gisteren reeds melding maakten, is thans uit voorzorg van de H.H. Sacra menten der Stervenden voorzien. 8. D. H. de Aartsbisschop van Utrecht, Mgr. J. H. G. Jansen, heeft gistermiddag een beaoek gebracht aan Z. D. H. den BIsschop van Haarlem. Mgr. J. D. J. Aen- genent. De nieuwe Aartsbisschop werd aan station afgehaald door den secretaris het Bisdom, den Zeereerw. Heer Th. Plchot en verbleef ongeveer een uur aan het Bisschoppelijk Paleis. Daarna vertrok de hooge bezoeker weer naar Utrecht. Aan het slot van zijn rede ter beantwoor ding van de interpellatie over de landbouw crisis in de Tweede Kamer, heeft de minis ter-president medegedeeld dat de spoorwe gen bereid waren de vrachttarieven van net vervoer van aardappelen gedurende het tijd vak 31 Maart tot 1 Juni met 50 procent te verlagen en tevens dat het overleg over e-.m verlaging voor andere producten nog niet beëindigd was. Thans is dit laatste wel het geval en nel resultaat daarvan is voor de betrokkenen zeer teleurstellend. Zoowel de minister van Waterstaat als de directie van de Spoorwe gen hebben aan het Centraal Bureau van de veilingen bericht, dat. in vergelijking met andere goederen van overeenkomstige waar- dle de voortbrengselen v. land- en tuinbouw reeds in lage tariefklassen voor het vervoer per spoorweg zijn gerangschikt Volg-ns de Spoorwegdirectie worden zoodanige vracnT- nrljzen voor het vervoer per sooorweg toege nasL dat een algemeene verlaging van <tV tarieven, ook met het oog op de bedrilfsu'*- komsten van de spoorwegen bezwaarlijk in -n-erweglng genomen kon worden. Wel wordt de mogelijkheid van een kleine verlaging tn uitricht eesteld Met het oog m de tegenwoordige buitengewone om*xndlg- heden heeft de directie der Nederlandsen» Svwxirwegen zich bereid verklaard t eevm van 'n vracntverlagtng van ten noogste 20 nrocent bij overeenkomst voor oenaalde pro ducten bij uitvoer naar het buitenland, in overweging te nemen. Indien het vervoer van b-tan<rrnke hneve-lhoden daarvan binnen zekere tijdruimte in uitzicht kan w-i-den ge steld. Hoogste stand7714 te Akureyrl. Laagste stand: 745.1, te Memel. Verwachting: Matige tot krachtigen Noor. Zwaar waar. be ult 350 personen.' met begeleiding muziekcorpsen ..Eendracht" en onder leiding van den heer het lied ..Nederland aan de Alle ab..nne'. op dit blad tl in Incevolae de verxckerlniBvourwaarden aan on^vallea verzekerd voor een der volgende uttkeerlngien ff QOnn Levenslange «eheele ongeschiktheid tot werken door TEA bijeen ongeval met OCH bij verlies van een hand. IOC I vUUUb* vcrlhs* van heide armen hei !e beenen of heide oogen I fdUa" dnodeliikcn nfloop een voet of een oog I ZOb* Twaalfhonderd arbeiders te Cadiz op het Negroe werden tot werkloosheid ge- ten gevolge van een vernielenden brand m de zagerijen van de American In sular Lumber Company een der grootste houtzagerijen der wereld De schade wordt op drie millioen dollar geschat. Naar de ..Msb.” in welingelichte kringen verneemt zal. behalve tn April, ook 19den Mei a> een Consistorie worden ge houden In dat consistorie zal de H. Vader drie nieuwe Kardinalen creëeren. n.l. mgr. d'Her- bigny SJ. voorzitter van het Pauselijk Oos- tersch instituut en van de nieuwe commis sie voor Rusland: mgr. Rossi. tot dusver assessor der Consistoriale, welker secretaris hij eerlang worden zal ter vervanging van n man ’s overleden Kardinaal Perssi. mgr "eraflni. thans secretaris van de Congrega te van het Concilie. nog werd voortgezet durfden immers niet onderstellen, deze tariefverlaging voo.- aardap pelen de eenigste tegemoetkoming zou zijn aan den In nood verkeerenden land- en tuinbouw. Helaas blijkt het. ▼oorlooplg wel het geval is geweest en dat de spoorwegen niet bereid zijn nog Iets te doen. Aan het centraal bureau van de veilingen Is medegedeeld, dat In vergelijking met andere goederen van overeenkomstige waarde de voortbreng selen van land- en tuinbouw reeds In lage tariefklassen voor het vervoer per spoorweg zijn gerangschikt. Naar de meenlng van de directie worden thans leeds zoodanige vrachtprijzen voor Let vervoer per spoorweg toegepast, dat een algemeene verlaging van die ta rieven, ook met het oog op de bedrijfs- uitkomsten van de spoorwegen, be zwaarlijk in overweging genomen kan worden. Een antwoord, dat zeker niet ver- 4 wacht Is. want de daarbij aangevoerde motieven zijn niet geheel juist en het Is dan ook begrijpelijk, dat de organi saties besloten hebben, haar ernstige teleurstelling daarover uit te spreken aan den minister en aan de directie van de spoorwegen en tevens met kracht te blijven aandringen, op zoo spoedig mogelijke algemeene verlaging der vrachttarieven van groenten en fruit en vroege aardappelen. Verlaging Is absoluut noodzakelijk, wil men kun- pen blijven concurreeren en daarvoor dient een krachtige actie ingezet. De vrachttarieven zijn in 1926 Bet laatst gewijzigd en het argument, dal toen de waarde van de voortbrengselen van land- en tuinbouw daarbij als grondslag heeft gediend, mag op zich Juist zijn, maar dat kan nu geen dienst meer doen. Ontkend zal toch zeker niet kunnen worden, dat de waarde der pro ducten in de laatste jaren zeer gedaald Is. terwijl de spoorwegen de tarieven en in het bijzonder de hooge Ijlgoed- prijzen hebben gehandhaafd. Wat vier jaar geleden, als een. zij het vrij hoog, maar toch nog te betalen tarief kon worden aangemerkt, is het op dit oogenbllk zeker niet meer en als de spoorwegen dit niet Inzien, dan Is het met het commercieel Inzicht van dc directie niet in orde. Waar de vracht fruit „i grens waarde, meerdering van 30 tot 60 procent, be hoeft men geen econoom te zijn om te kunnen nagaan, dat hierdoor op den duur de handel ónmogelijk wordt, vooral als daarbij komt, dat andere lan den. waarmede ons land op de wereld markt concurreeren moet, tegen veel lagere tarieven vervoeren. Dat deze landen met de vrachtprijzen niet zou den uitkomen en zich dus van de be- drljfsultkomsten. waarop onze spoorwe gen het gooien, niets zouden aantrek ken. kunnen we niet gelooven. Boven dien wordt er door de spoorwegen, om maar tets te noemerf. ouitenlandsch graan vervoerd tegen veel lagere tarie ven en zou de directie dit dan wel mo gen doen als zij er financieel niet met zou uitkomen? Italië. België. Frankrijk en Dultsch- land. landen waarmede wij met onze land- en tuinbouwproducten moeten concurreeren op de wereldmarkt, ver voeren die producten tegen veel lagere prijzen dan Nederland. In Dultschland worden de licht bedervende producten zooals In dezen tijd spinazie', sla. bloem kool. Komkommers enz., als Ijlgoed ver tegen vrachtgoed prijzen, waar in net algemeen de vrachtkosten deze tuinbouwproducten daar 80 procent lager zun dan hier. In Italië kost het vervoer voor een wagon van 10000 K.O. bloemkool, sla of tomaten van Plsa naar Bremen een afstand van 334 KM als Ijlgoed 62.4 gld De Nederlandsche Spoorwegen vra gen voor net vervoer 138 gulden, waar uit blijkt dat de Nederlandsche vracht 130 procent booger is dan de Itatiaan- aehe. We zouden hier nog tal van voor beelden van Fransche en Belgiscne spoorwegvrachten aan toe kunnen voe gen. maar dat is overbodig, omdat doo. het bovenstaande reeds meer dan vol doende duidelijk wordt aangetoond, dat Een onderzeek. dst naai de oorzaak van □en brand op bet fabrieksterrein van de Bataafsche Petroleurrmaatscbappl). waarvan w}j gisteren melding maakten. Is tngesteld. Wijst Uit, dat hier opset in bet spel was. De opbrengst van 's Rijks middelen over de maand Maart 1930 bedraagt I 40 783 451 te gen m de maand Maart 1929 t 38 352.742 Over net eerste Kwartaal 1930 was de op brengst t 125.091155 en ovër Hetzelfde twartaal van 1929 I 131.141513. Naar men uit goede bron mededeelt, heb ben de Nederlandsche Spoorwegen een voor stel tot wijziging van net abonnementstarlet bij de regeerlng aannangig gemaakt waarin □njulste geruchten over een voorgenomen verlaging van de algemeene relzlgersterleveri vermoedelljk nun oorsprong hebben gevon den Het voorstel beoogt: le de prijzen der algemeene abonnements kaarten te verlagen tot de prijzen der groepz kaarten «Noordcr- of Zuidergroepi welke laatste dan zouden vervallen «dit beteekent over 12 maanden voor de drie klassen een vermindering van ondersch 1 800. I 600 I 400 tet I 740 f 555 en t 370>. 3e den geldigheidsduur van een algemeene abonnerrentskacrt eiken dag te doen in- gaan: 3e den termijn, welke thans voor het aan vragen van een kaart m acht genomen moet worden, te doen vervallen of althans aan zienlijk te verkorten; 4e "ie a.-htdaagsche abonnementskaarten gedurende bet geheele jaar verkrijgbaar te stellen. de Nederlandsche spoorwegtarieven werken als een zeer zwaar uitvoerrecht waardoor de afzet van tuinbouwproduc ten op de bultenlandsche markten ern stig belemmerd wordt. De Nederland sche land- en tuinbouw vormt voor ons volk een zeer belangrijke bron van in komsten en de volkswelvaart Is daar In hooge mate van afhankelijk, want terecht luidt een oud gezegde, dat als het den boer in een lapd goed gaat, het allen goed gaat. Ten mende landen reeds heffen van onze produc ten, en de onmogelijkheid, door het ontbreken van een onderhandelingsta- rief, om onzerzijds te komen tot een verlaging van die rechten, is de strijd, dien land- en tuinbouw voeren moet, toch reeds ongelljk. Op grond daarvan Is het wel een zeer groote teleurstel ling, dat de spoorwegen van het eigen land, waarin de regeerlng toch alles te zeggen heeft, dezen strijd nog verzwa ren, door Iedere^ tegemoetkoming tn den vorm van verlaging der vracht prijzen af te wijzen. Waarom zou in ons land niet kunnen, wat In andere landen wel mogelijk blijkt. Als we eenmaal van de bulten landsche markten verdrongen zijn. Is het te laat, want een verloren positie wint men niet zoo makkelijk terug Waar dergelijke groote belangen op het spel staan, daar meenen we. dat het plicht is van allen om steun te verlee- nen aan den drang, die In deze dagen wordt uitgeoefend op de regeerlng om te komen tot de noodzakelijke verla ging der tarieven op de spoorwegen voor land- en tuinbouwproducten Het gaat om een belangrijk deel van onze volkswelvaart dat Is niet gering en rechtvaardigt een krachtige actie ten volle. De Zeereerw. Heer dr. A. Smf) r» i» be noemd tot bijzonder hoocleeraar voor tbee- rie en ceecbiedenls der mnziek te Utrecht. Pastoor Th. J. C. Ea<ertafte CaetrteaBA is alt voonorz roorxien van de HH. Sacra menten der Stervenden. Afzeweaen b het veraoeh om verlarln* der vrachttarieven voor land- en talnbouv- prodacten. Behalve het reeds aanfekondlffde Const»- torie ml ook in Mei an. een eonststortn gehouden worden. In dit consistorie soadew ook eenige nieuwe kardinalen werden fw- creëerd, o. a. mgr. d’Herblgny. Gisterochtend I» de bekende Dattaeho vlieger Nehring in de baart van Darmstadt doodgevallen. De Hof van Gethsémané De Rijksmiddelen brachten ia Maart 2.430.709 en in het eerste kwartaal f ÏM3H1 meer op dan ia dearifde tijd vakken van 1929. De oud-aandeelhouders der Vemdammer Hypotheekbank xjjn verplicht tot vnlslsrling hunner aandeelen. B. en W. van Amsterdam stellen voor als vasten bespeler van den Stadsschouwbarx aan te wijsen het Ned. Tooneel onder Saat- born en Verbeek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 9