ONS BLAD
LI
- v^*
Bezoekt dr MotOITOCOS te Alkmaar
Maandag 21 April 1930, 2den Paaschdag
1.10
L. FRANKENBERG, Alkmaar
Voornaamste cKieuws
Krachtige actie
Meesterwerken der’
KOFFERS
CITY-BAGS
DEZE WEEK
bijzonder gerecht uit onze
LUNCHROOM
kunst
VRIJDAG 18 APRIL 1930
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
f 40
f50
De nieuwe Aartsbisschop
Pastoor Th. J. C. Engering
Asphattbeton wegen
Mijnenveger voor Indlë
Uit voorzorg bediend
Nederland en Zuid-Afrika
Ontslag aan de Rijkswerf
De vlucht van de „Graf Zeppelin”
van
De Waterleiding in Noord-Holland
VROOM DREESMANN
ALKMAAR
Intrekking uitvoerverboden
kaas en boter
Aanstaande verloving
Prinses Juliana?
Zaterdag de nieuwste
GRAMOPHONE-PLATEN
geleverd door de fa. Ypma
De Dusseldorfsche
rpoordenaar
JOH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
VIER ÉN, TWINTIGSTÉ JAARGANG No. 92
De Britsche Europeesche rondvlucht
Bezoek aan Haarlems Kerkvorst
AANGIFTE MOET OP STRAFFE Vl^ VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEBEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
Ki
IBi.
li
M
AAN VANG HALF TWEE
„ALCMARIA” V.V.V.
i
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
dat dit althans
l, vooru*.
Barometerstand 9 uur v.m>
watertoren
Slapte in het bedrijf
Bestrijding der gladheid bij regen
Driehonderd personen ontslagen
Gisteren te water gelaten
Eind, lijk ren goed spoor?
was het weer heden-
Wederom gerwehten tai de Dnitaebe pen.
SEVILLA, 17,. April
Thans alle gemeenten aangesloten
Met ingang van heden
ABONNEMENTEN: voer Alkmaar
sa Agentschappen: per week U et.;
per kwartaal U>; per peet, per
kwartaal 3J8 Mi vooruitbetaling.
land,
land-
OSSENHAAS
PIQANTE SAUS
TYROLIENNE
AARDAPPELEN
Hollands nieuwste export naar
Amerika
in Duitsche
bestond da
LONDEN. 17 April. Van het vliegveld
Heston zijn hedenmorgen vroeg 30 sport
vliegers vertrokken waaronder vele dames,
voor het maken van een Europeesche rond
vlucht. die zal gaan over België. Duitsch-
land, Oostenrijk en Nederland. De vliegers
vliegen heden naar Brussel.
te IJmuiden krijgt een flinke schoonmaakbeurt. Het gevaarte is geheel
omsteigerd
bij verlies van een
duim of wijsvinger
LICHT OP. De lantaarns moeten morgei»
worden opgestoken om 7.34 uur.
Schonburg is 26 jaar'oud. studeerde te Han
nover en is aan het Nederlandsche kooings-
huis verwant
Bi) Kon besl. van den 2den April 1930
(Staatsblad no. 134) is het volgende bepaald:
Art 1. Ons besluit van 26 October 1914
Staatsblad no. 5081. houdende verbod van
uitvoer van kaas, en Ons besluit van 39
October 1914 (Staatsblad no. 510). houden
de verbod van uitvoer van boter, zün tn-‘
getrokken
Art. 2. Dit besluit treedt in werking mek
ingang van den tweeden dag na dien der
dagteekening van het Staatsblad, waarin Mb
te aetdreted fnl ia Aart tMOt
Aan vijftig werklieden van de Rijkswerf
Willemsoord is met Ingang van 1 Mei ont
slag aangezegd.
Het gezantschap te Pretoria definitief
ingesteld
dan niet,meer te vreezen.
In
lende
gevolge van de hooge beacher-
reclj^pn. dje de verschillende
RUBRIEK .PRAAG EN AANBOD"
M vooruitbetaling per pmtrtng
I MS por advertewue vao 5 rugate;
teders regel meur Kil
ADVERTENT IEFRLM: Va»
regels t IJS; riks regel aaeer u*.
RECLA ME per regel K7S voer
de esraio pagina; voor de overige
pagina*, SJ»
Tijdens de interpellatie over de land
bouwcrisis zijn, onder druk van de
Tweede Kamer, de vrachtfïrijzen voor
aardappelen bij vervoer per spoorweg
wagen voor den tijdsduur van 31 Maart
tot 15 Juni met 50 procent verlaagd. We
meenden toen, dat dit een eerste stap
was in de richting van de zoo noodza
kelijke tariefsverlaging, vooral omdat
er door de regeering uitdrukkelijk aan
werd toegevoegd, dat ten opzichte van
andere producten het overleg met de
spoorwegdirectie nog werd voortgezet
We
dat
de onpiogelijkheid, door het
/éen onderhandelingsta-
■rzijds te komen tot een
die rechten, is de strijd,
ryf- en tuinbouw voeren moet,
rus ongelijk Op‘grond daarvan
wel een zeer grooke teleurstel-
Gistermorgei
opend
den
Proi
/De burgemeester, de heer Drost, overhandig -
le den directeur, den heer Van Oldenborg.
een herlnneringsplaquette met inscriptie. De
gemeente Warder is de laatste gemeente, die
nog niet was aangesloten in de provincie
Noord-HoHand bj) het Waterleidingbedrijf,
zoodat dus thans geheel Noord-Holland van
goed drinkwaterleiding voorzien is. De direc
teur, de heer Van Oldenburg, hield een ope
ningsrede. waarna de kraan werd openge
draaid en de gemeente Warder van drink
water is voorzien.
Terug naar Sevtala
(BT-A De „Graf
Zeppelin" heeft moeten terug keer en. daar
het bleek, dat er gas ontsnapte
Gistermiddag is met goed gevolg op *s
rijkswerf te Willemsoord te water gelaten
de vierde voor Indië bestemde mijnenveger.
Deze mijnenveger werd 1 October van het
vorig jaar op stapel gezet en is de laatste
der vier mijnenvegere, die op de marinewerf
te Willemsoord werden gebouwd.
Aan de radio-toestellenfabriek N. V. ,De
Voet" te Tilburg, zijn tegen as. Zaterdag,
wegens slapte. 300 personen ontslagen.
De meesten dezer zijn niet ter plaatse
woonachtig.
evenals het bestuur der Nederlandwh- a m-
rikaanache Kamer van Koophandel, du di
rectie van Wilton—Feyenoord en enkele an
deren waartoe het gezelschap zich om 13
uur M restaurant Meerlust aal ttooiKb—
BUREAU! BOP C. ALKMAA1
Tiltea—: IdmteteteaMi Ns. <33
Redactie Na. <33
bij een break van
been of erm
bi> -erlie. ren
anderen rinser
Het Berliner Tageblatt meldt, dat men
een spoor heeft gevonden van den beruchten
Düsseldortschen moordenaar.
Een zekere Schwarze, courantenkoopman
in Bochum, heeft aan de politie medege
deeld. dat hem de naam Baumgart bekend
voorkomt. Iemand van dien naam en wiens
handschrift met dat van den moordenaar
overeenkomt- heeft hem indertijd om mede
werking verzocht voor den verkoop van een
tijdschrift .Klnopost".
De politie doet thans Ijverig nasponngen,
om dezen man terug te vinden.
Waarom zou in ons land niet kunnen,
wat in andere planden wel mogelijk
blijkt. Als we eenmaal van de bulten-
landsche markten verdrongen zijn, is
het te laat, want een verloren positie
wint men niet zoo makkelijk terug
Waar dergelijke gvoote belangen op het
spel staan, daar meenen we. dat het
plicht is van allen om steun te verlee-
nen aan den drang,'die in deze dagen
wordt uitgeoefend op de regeering om
te komen tot de noodzakelijke verla
ging der tarieven öp de spoorwegen
voor land- en tuinbouwproducten. Het
gaat om een belangrijk deel van or.se
volkswelvaart dat is niet gering en
rechtvaardigt een krachtige actie ten
volle.
Op deren droevigen kerkdijken dag gaan dtue gedachten uit naar den stervenden
Chris!us op Golgotha. Kunstenaars zijn door dit tragische gebeumen op velerlei wijzig
geïnspireerd geworden. Wij reprodnceeren hier de beroemde Piëta van Salvador Carmona
Dit meesterwerk is geheel uit hout gesneden
werd de waterleiding ge
ler in tegenwoordigheid 'van
ir^cteiu- en-hoofdambtenaren van het
iciaal Waterleidingbedrijf Noord-Hol-
AUe .bonne*» op dit blad rijn ingevolge de verrekerinasvoorwaarden
legea ongevallen verzekerd voor eer der volgende nitkeeringen
Voor het ontwerpen van het Aartsbis
schoppelijk wajien en het Diocesaan zegel
van het Bisdom Utrecht gaf Mgr. J. Jansen
aan Dorus Hermsen de opdracht
Met ingang van 1 Mei 1930 is mr. H. A.
Lorentz, thans consul-generaal te Pretoria,
met den persoonlijken titel van buitenge
woon gezant en gevolmachtigd minister, be
noemd tot buitengewoon gezant en gevol
machtigd minister daar ter plaatse.
Geen staking bjj Philips te Maastricht.
Thans is de laatste gemeente (Warder)
btf het Prov. Waterleidingbedrijf van Noord
Holland aangesloten.
m,©:©:©^r©:©^:©:©:©:©:<
Z. D. H. de Aartsbisschop van Utrecht,
Mgr. J. H. O Jansen, heeft Woensdagmiddag
een bezoek gebracht aan Z. D. H den
Blsschop van Haarlem Mgr. J. D. J. Aen-
genent.
De nieuwe Aartsbisschop werd aan. bet
station afgehaald door den secretaris van
het Bisdom, den Zeereerw. Heer Th. W.
Picbot en verbleef ongeveer een uur aan het
Bisschoppelijk Paleis
Daarna vertrok de hooge bezoeker weer
naar Utrecht
Geen verlaging van interiicale telefoon-
FRIEDRICH8HAFEN, 17 April De
„Graf Zeppelin" meldt te 7.50 uur Biscaye
gepasseerd te am met koers op La Bouche
aan de Loire. De windrichting schijnt voor
de thuisvlucht van het luchtschip gunstig
te zijn. Het luchtschip wordt nog heden
voor het invallen van de duisternis te Frie
drichshafen terugverwacht. Wanneer de
..Graf Zeppelin” eerst na het invallen van
de duisternis Bodensee bereikt, zal het
luchtschip gedurende den nacht in de lucht
blijven.
Te Friedrichshafen
morgen ongunstig
In de laatste jaren is herhaaldelijk ge
bleken dat asphaltbetonwegen, afgedekt met
een spramexlaag, in natten toestand buiten
gewoon glad zijn en geregeld aanleiding ge
ven tot slippen van de automobielen, mek
als gevolg vaak het optreden van ernstige
ongelukken.
Hierover komen geregeld klachten binnea
en hoewel de betrokken ingenieurs alles la
het werk stellen om het euvel op te heffen,
oa. door het inwalsen van fijn split, zoo mo
gelijk verwarmd, in de deklaag, leert de on
dervinding. dat dit allesbehalve afdoende ks.
De weg blijft bijzonder glad en blijft dan
gevaar opleveren. Het geschetste euvel heeft
een onderwerp van beraadslagingen In onze
Wegen-Commissie van den BB.N. (Bond
van Bedrijfsautohouders in Nederland» uit
gemaakt: bU deze bespreking bleek, dat al
gemeen de oorzaak van de gladheid gezocht
moet worden in de spramexlaag, waarmede
het asphaltbeton is afgewerkt. Tegehjkettfd
was men van meening, dat het heel goed
mogeljjk is deze spramexlaag weg te laten,
zander dat de bruikbaarheid van den weg
daaronder Hjdt; gladheid van den weg valt
vki rivvuvn. A.
Gelderland en Overljsel zijn verschiL-
asphaltbetonwegen gemaakt zonder
oppervlaktebehandeling. De B. B. N. heen
zich thans tot den hoofdingenieur van den
Provincialen Waterstaat in alle provinciea
gewend om te verkrijgen, dat de spramex
laag zal worden weggelaten. Wanneer tal
tegenstelling met de verwachting zou blij
ken, dat de asphaltbetonlaag niet bestand
is tegen het verkeer, dan kan altijd later
nog tlt een dergelijke behandeling worden
overgegaan.
durfden immers niet onderstellen,
deze tarief verlaging voor aardap
pelen de eenigste tegemoetkoming zou
zijn aan deh In nood verkeerenden
land- en tuinbouw.
Helaas blijkt het,
voorlooplg wel het geval is geweest en
dat de spoorwegen niet bereid*zijn nog
iets te doen. Aan het centraal bureau
van de veilingen is medegedeeld, dat in
vergelijking met andere goederen van
overeenkomstige waarde de voortbreng
selen van land- en tuinbouw reeds |n
lage tanefklassen voor het vervoer per
spoorweg zijn gerangschikt. Naar de
meening van de directie warden thans
reeds zoodanige vrachtprijzen voor Let
vervoer per spoorweg toegepast, dat
een algemeene verlaging van die ta
rieven, ook met het oog op de bedrijfs-
uitkomsten van de spoorwegen, be
zwaarlijk in overweging genomen kan
worden.
Een antwoord, dat zeker niet ver
wacht is, want de daarbij aangevoerde
motieven zijn niet geheel juist en het
is dan ook begrijpelijk, dat de organi
saties besloten hebben, haar ernstige
teleurstelling daarover uit te spreken
aan den minister en aan de directie
van de spoorwegen en tevens met
kracht te blijven aandringen op zoo
spoedig mogelljke algemeene verlaging
der vrachttarieven van groenten en
fruit en vroege aardappelen. Verlaging
Is~»b6oluut noodzakelijk, wil men kun
nen blijven concurreeren en daarvoor
dient een krachtige actie Ingezet.
De vrachttarieven zijn In 1926 het
laatst gewijzigd en het argument, dat
toen de waarde van de voortbrengselen
van land- en tuinbouw daarbij als
grondslag heeft gediend, mag op zich
luist zijn, maar dat kan nu geen dienst
meer doen. Ontkend zal toch zeker niet
kunnen worden, dat de waarde der pro
ducten in de laatste jaren zeer gedaald
is, terwijl de spoorwegen de tarieven
en In het bijzonder de hooge Ijlgoed-
prjjzen hebben gehandhaafd. Wat vier
jaar geleden, als een. zij het vrij hoog,
maar toch nog te betalen tarief kon
worden aangemerkt, is het op dit
oogenblik zeker niet meer en als de
spoorwegen dit niet inzien, dan is het
met het commercieel inzicht van de
directie niet In orde.
Waar de vracht van groenten en
fruit uit de tuinbouwstreken naar de
grens op dit oogenblik, gezien de
waarde, gelijk staat met een prljsver-
meerderlng van 30 tot 60 procent, be
hoeft men geen econoom te zijn om te
kunnen nagaan, dat hierdoor op den
duur de handel onmogelijk wordt,
vooral als daarbij komt, dat andere lan
den. waarmede ons land op de wereld
markt concurreeren moet, tegen veel
lagere tarieven vervoeren. Dat deze
linden met de vrachtprijzen niet zou
den uitkomen en zich dus van de be-
drljfsultkomsten, waarop onze spoorwe
gen het gooien, niets zouden aantrek
ken, kunnen we niet gelooven. .Boven
dien wordt er door de spoorwegen, om
maar Iets te nöemen, buitenlandsch
graan vervoerd tegen veel lagere tarie
ven en zou de directie dit din wel mo-
zouden hier nog tal van voor
beelden van Fransche en Belgische
spoorwegvrachten aan toe kunnen voe
gen, maar dat is overbodig, omdat dooi
het bovenstaande reeds meer dan vol
doende duidelijk wordt aangetoond, dat
de Nederlandsche spoorwegtarieven
werken als een zeer zwaar uitvoerrecht,
waardoor de afzet van tuinbouwproduc
ten op de bultenlandsche markten ern
stig belemmerd wordt. De Nederland
sche land- en tuinbouw vormt voor ons
volk een zeer belangrijke bron van in
komsten en de volkswelvaart is daar
in hooge mate van afhankelijk, want
terecht luidt een oud gezegde, dat als
het den boer in een land goed gaat, het
allen goed gaat.
Ten
mende
landen reeds' heffen van onze produc
ten, en
ontbreken van
rief, om onz/
verlaging vgn
dien li
toch re
Is
ling/dat de spoorwegen van het eigen
land, waarin de regeering toch alles te
zeggen heeft, dezen strijd nog verzwa
ren, door iedere tegemoetkoming In
den vorm van verlaging der vracht
prijzen af te wijzen.
gen doen, als zij er financieel nfet mee
zou uitkomen?
Italië. België. Frankrijk en Duitsch-
landen waarmede wij met onze
en tuinbouwproducten moeten
concurreeren op de wereldmarkt, ver
voeren die producten tegen veel lagere
prijzen dan Nederland. In Dultschland
worden de licht bedervende producten
zooals in dezen tijd spinazie, sla, bloem
kool, komkommers enz., als Ijlgoed ver
voerd tegen vrachtgoedprijzen, waar
door hi het algemeen de vrachtkosten
voor deze tuinbouwproducten daar 80
procent lager zijn dan hier.
In Italië kost het vervoer voor een
wagon van 10.000 K G. bloemkool, sla
of tomaten van Plsa naar Bremen, een
afstand van 334 K.M.. als jjlgoed 62.4
gld. De Nederlandsche Spoorwegen vra
gen voor het vervoer 138 gulden, waar
uit blijkt, dat de Nederlandsche vracht
120 procent hooger Is dan de Italiaan-
sche.
We
Aan bet initiatief van een in Amerika Be
vestigden Hollander, ir. F. van Rossen Hoo-
gendljk. Naval architect te New-York, dan
ken verschillende Nederlandsche werven, dat
daar thans jachten voor Amerikaanache re
kening worden gebouwd
Ook de bouw van grootere booten zal b<j
WiltonFeyenoord volgen, waarmede een
nieuwe export-industrie wordt ingeluid.
Een dier jachten zal aji Zaterdag op de
werf de Kaag bij Warmond te water wor
den gelaten en wel de General Wood, die
voor rekening van het bekende Leonard
Wood Memorial Fund wordt gebouwd ten
dienste van de leproeenbestrydlng in de
Philippjjnen.
Excellentie G. Diekema, gerent der Ver
ten. staten, rel de plechtigheid der te water-
lating. die door mevrouw Diekema wordt
De Zeereerw. Heer Th. J. C Engering,
Pastoor te Castricum, van wiens ziekte
toestand wu reeds melding maakten, is
thans uit voorzorg van de H.H Sacra
menten der Stervenden voorzien.
fra/W 1 ui-- -■ - i
4|AAA Levenslange geheèle ongeschiktheid tot werken door d *7CA bij een ongeval met - OEA bij verlies van een hand. 1AE
vUUUr* verlies van heide armen heide beenen of beide oogen I fwUa"* doodelijken afloop een voet of een oog Zv
Herhaaldeluk duiken, volgens de .Ttate-
graaf' in de Duitsche pers berichten op
over een aanstaande verloving van PrinaM
Juliana, waarbij in het bijzonder de naam
van Prins Wilhelm Ernst von Erbach-
Schönberg wordt genoemd.
Thans beweert de ..Tempo een bevesti
ging van de geruchten ontvangen te heb
ben, terwijl ook de datum reeds bekend aoa
zijn: 30 April, de verjaardag der Prinsea.
Het blad voegt er aan toe. dat
adellijke kringen de bedoeling
verloving te verhinderen en wel op grond
van het feit, dat de regeerings-capadtett
van den pretendent niet boven lederen twij
fel verheven aou zijn. Prins von Erbach-