ONS BLAD LI - v^* Bezoekt dr MotOITOCOS te Alkmaar Maandag 21 April 1930, 2den Paaschdag 1.10 L. FRANKENBERG, Alkmaar Voornaamste cKieuws Krachtige actie Meesterwerken der’ KOFFERS CITY-BAGS DEZE WEEK bijzonder gerecht uit onze LUNCHROOM kunst VRIJDAG 18 APRIL 1930 DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN f 40 f50 De nieuwe Aartsbisschop Pastoor Th. J. C. Engering Asphattbeton wegen Mijnenveger voor Indlë Uit voorzorg bediend Nederland en Zuid-Afrika Ontslag aan de Rijkswerf De vlucht van de „Graf Zeppelin” van De Waterleiding in Noord-Holland VROOM DREESMANN ALKMAAR Intrekking uitvoerverboden kaas en boter Aanstaande verloving Prinses Juliana? Zaterdag de nieuwste GRAMOPHONE-PLATEN geleverd door de fa. Ypma De Dusseldorfsche rpoordenaar JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR VIER ÉN, TWINTIGSTÉ JAARGANG No. 92 De Britsche Europeesche rondvlucht Bezoek aan Haarlems Kerkvorst AANGIFTE MOET OP STRAFFE Vl^ VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEBEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL Ki IBi. li M AAN VANG HALF TWEE „ALCMARIA” V.V.V. i NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD dat dit althans l, vooru*. Barometerstand 9 uur v.m> watertoren Slapte in het bedrijf Bestrijding der gladheid bij regen Driehonderd personen ontslagen Gisteren te water gelaten Eind, lijk ren goed spoor? was het weer heden- Wederom gerwehten tai de Dnitaebe pen. SEVILLA, 17,. April Thans alle gemeenten aangesloten Met ingang van heden ABONNEMENTEN: voer Alkmaar sa Agentschappen: per week U et.; per kwartaal U>; per peet, per kwartaal 3J8 Mi vooruitbetaling. land, land- OSSENHAAS PIQANTE SAUS TYROLIENNE AARDAPPELEN Hollands nieuwste export naar Amerika in Duitsche bestond da LONDEN. 17 April. Van het vliegveld Heston zijn hedenmorgen vroeg 30 sport vliegers vertrokken waaronder vele dames, voor het maken van een Europeesche rond vlucht. die zal gaan over België. Duitsch- land, Oostenrijk en Nederland. De vliegers vliegen heden naar Brussel. te IJmuiden krijgt een flinke schoonmaakbeurt. Het gevaarte is geheel omsteigerd bij verlies van een duim of wijsvinger LICHT OP. De lantaarns moeten morgei» worden opgestoken om 7.34 uur. Schonburg is 26 jaar'oud. studeerde te Han nover en is aan het Nederlandsche kooings- huis verwant Bi) Kon besl. van den 2den April 1930 (Staatsblad no. 134) is het volgende bepaald: Art 1. Ons besluit van 26 October 1914 Staatsblad no. 5081. houdende verbod van uitvoer van kaas, en Ons besluit van 39 October 1914 (Staatsblad no. 510). houden de verbod van uitvoer van boter, zün tn-‘ getrokken Art. 2. Dit besluit treedt in werking mek ingang van den tweeden dag na dien der dagteekening van het Staatsblad, waarin Mb te aetdreted fnl ia Aart tMOt Aan vijftig werklieden van de Rijkswerf Willemsoord is met Ingang van 1 Mei ont slag aangezegd. Het gezantschap te Pretoria definitief ingesteld dan niet,meer te vreezen. In lende gevolge van de hooge beacher- reclj^pn. dje de verschillende RUBRIEK .PRAAG EN AANBOD" M vooruitbetaling per pmtrtng I MS por advertewue vao 5 rugate; teders regel meur Kil ADVERTENT IEFRLM: Va» regels t IJS; riks regel aaeer u*. RECLA ME per regel K7S voer de esraio pagina; voor de overige pagina*, SJ» Tijdens de interpellatie over de land bouwcrisis zijn, onder druk van de Tweede Kamer, de vrachtfïrijzen voor aardappelen bij vervoer per spoorweg wagen voor den tijdsduur van 31 Maart tot 15 Juni met 50 procent verlaagd. We meenden toen, dat dit een eerste stap was in de richting van de zoo noodza kelijke tariefsverlaging, vooral omdat er door de regeering uitdrukkelijk aan werd toegevoegd, dat ten opzichte van andere producten het overleg met de spoorwegdirectie nog werd voortgezet We dat de onpiogelijkheid, door het /éen onderhandelingsta- ■rzijds te komen tot een die rechten, is de strijd, ryf- en tuinbouw voeren moet, rus ongelijk Op‘grond daarvan wel een zeer grooke teleurstel- Gistermorgei opend den Proi /De burgemeester, de heer Drost, overhandig - le den directeur, den heer Van Oldenborg. een herlnneringsplaquette met inscriptie. De gemeente Warder is de laatste gemeente, die nog niet was aangesloten in de provincie Noord-HoHand bj) het Waterleidingbedrijf, zoodat dus thans geheel Noord-Holland van goed drinkwaterleiding voorzien is. De direc teur, de heer Van Oldenburg, hield een ope ningsrede. waarna de kraan werd openge draaid en de gemeente Warder van drink water is voorzien. Terug naar Sevtala (BT-A De „Graf Zeppelin" heeft moeten terug keer en. daar het bleek, dat er gas ontsnapte Gistermiddag is met goed gevolg op *s rijkswerf te Willemsoord te water gelaten de vierde voor Indië bestemde mijnenveger. Deze mijnenveger werd 1 October van het vorig jaar op stapel gezet en is de laatste der vier mijnenvegere, die op de marinewerf te Willemsoord werden gebouwd. Aan de radio-toestellenfabriek N. V. ,De Voet" te Tilburg, zijn tegen as. Zaterdag, wegens slapte. 300 personen ontslagen. De meesten dezer zijn niet ter plaatse woonachtig. evenals het bestuur der Nederlandwh- a m- rikaanache Kamer van Koophandel, du di rectie van Wilton—Feyenoord en enkele an deren waartoe het gezelschap zich om 13 uur M restaurant Meerlust aal ttooiKb— BUREAU! BOP C. ALKMAA1 Tiltea—: IdmteteteaMi Ns. <33 Redactie Na. <33 bij een break van been of erm bi> -erlie. ren anderen rinser Het Berliner Tageblatt meldt, dat men een spoor heeft gevonden van den beruchten Düsseldortschen moordenaar. Een zekere Schwarze, courantenkoopman in Bochum, heeft aan de politie medege deeld. dat hem de naam Baumgart bekend voorkomt. Iemand van dien naam en wiens handschrift met dat van den moordenaar overeenkomt- heeft hem indertijd om mede werking verzocht voor den verkoop van een tijdschrift .Klnopost". De politie doet thans Ijverig nasponngen, om dezen man terug te vinden. Waarom zou in ons land niet kunnen, wat in andere planden wel mogelijk blijkt. Als we eenmaal van de bulten- landsche markten verdrongen zijn, is het te laat, want een verloren positie wint men niet zoo makkelijk terug Waar dergelijke gvoote belangen op het spel staan, daar meenen we. dat het plicht is van allen om steun te verlee- nen aan den drang,'die in deze dagen wordt uitgeoefend op de regeering om te komen tot de noodzakelijke verla ging der tarieven öp de spoorwegen voor land- en tuinbouwproducten. Het gaat om een belangrijk deel van or.se volkswelvaart dat is niet gering en rechtvaardigt een krachtige actie ten volle. Op deren droevigen kerkdijken dag gaan dtue gedachten uit naar den stervenden Chris!us op Golgotha. Kunstenaars zijn door dit tragische gebeumen op velerlei wijzig geïnspireerd geworden. Wij reprodnceeren hier de beroemde Piëta van Salvador Carmona Dit meesterwerk is geheel uit hout gesneden werd de waterleiding ge ler in tegenwoordigheid 'van ir^cteiu- en-hoofdambtenaren van het iciaal Waterleidingbedrijf Noord-Hol- AUe .bonne*» op dit blad rijn ingevolge de verrekerinasvoorwaarden legea ongevallen verzekerd voor eer der volgende nitkeeringen Voor het ontwerpen van het Aartsbis schoppelijk wajien en het Diocesaan zegel van het Bisdom Utrecht gaf Mgr. J. Jansen aan Dorus Hermsen de opdracht Met ingang van 1 Mei 1930 is mr. H. A. Lorentz, thans consul-generaal te Pretoria, met den persoonlijken titel van buitenge woon gezant en gevolmachtigd minister, be noemd tot buitengewoon gezant en gevol machtigd minister daar ter plaatse. Geen staking bjj Philips te Maastricht. Thans is de laatste gemeente (Warder) btf het Prov. Waterleidingbedrijf van Noord Holland aangesloten. m,©:©:©^r©:©^:©:©:©:©:< Z. D. H. de Aartsbisschop van Utrecht, Mgr. J. H. O Jansen, heeft Woensdagmiddag een bezoek gebracht aan Z. D. H den Blsschop van Haarlem Mgr. J. D. J. Aen- genent. De nieuwe Aartsbisschop werd aan. bet station afgehaald door den secretaris van het Bisdom, den Zeereerw. Heer Th. W. Picbot en verbleef ongeveer een uur aan het Bisschoppelijk Paleis Daarna vertrok de hooge bezoeker weer naar Utrecht Geen verlaging van interiicale telefoon- FRIEDRICH8HAFEN, 17 April De „Graf Zeppelin" meldt te 7.50 uur Biscaye gepasseerd te am met koers op La Bouche aan de Loire. De windrichting schijnt voor de thuisvlucht van het luchtschip gunstig te zijn. Het luchtschip wordt nog heden voor het invallen van de duisternis te Frie drichshafen terugverwacht. Wanneer de ..Graf Zeppelin” eerst na het invallen van de duisternis Bodensee bereikt, zal het luchtschip gedurende den nacht in de lucht blijven. Te Friedrichshafen morgen ongunstig In de laatste jaren is herhaaldelijk ge bleken dat asphaltbetonwegen, afgedekt met een spramexlaag, in natten toestand buiten gewoon glad zijn en geregeld aanleiding ge ven tot slippen van de automobielen, mek als gevolg vaak het optreden van ernstige ongelukken. Hierover komen geregeld klachten binnea en hoewel de betrokken ingenieurs alles la het werk stellen om het euvel op te heffen, oa. door het inwalsen van fijn split, zoo mo gelijk verwarmd, in de deklaag, leert de on dervinding. dat dit allesbehalve afdoende ks. De weg blijft bijzonder glad en blijft dan gevaar opleveren. Het geschetste euvel heeft een onderwerp van beraadslagingen In onze Wegen-Commissie van den BB.N. (Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland» uit gemaakt: bU deze bespreking bleek, dat al gemeen de oorzaak van de gladheid gezocht moet worden in de spramexlaag, waarmede het asphaltbeton is afgewerkt. Tegehjkettfd was men van meening, dat het heel goed mogeljjk is deze spramexlaag weg te laten, zander dat de bruikbaarheid van den weg daaronder Hjdt; gladheid van den weg valt vki rivvuvn. A. Gelderland en Overljsel zijn verschiL- asphaltbetonwegen gemaakt zonder oppervlaktebehandeling. De B. B. N. heen zich thans tot den hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat in alle provinciea gewend om te verkrijgen, dat de spramex laag zal worden weggelaten. Wanneer tal tegenstelling met de verwachting zou blij ken, dat de asphaltbetonlaag niet bestand is tegen het verkeer, dan kan altijd later nog tlt een dergelijke behandeling worden overgegaan. durfden immers niet onderstellen, deze tarief verlaging voor aardap pelen de eenigste tegemoetkoming zou zijn aan deh In nood verkeerenden land- en tuinbouw. Helaas blijkt het, voorlooplg wel het geval is geweest en dat de spoorwegen niet bereid*zijn nog iets te doen. Aan het centraal bureau van de veilingen is medegedeeld, dat in vergelijking met andere goederen van overeenkomstige waarde de voortbreng selen van land- en tuinbouw reeds |n lage tanefklassen voor het vervoer per spoorweg zijn gerangschikt. Naar de meening van de directie warden thans reeds zoodanige vrachtprijzen voor Let vervoer per spoorweg toegepast, dat een algemeene verlaging van die ta rieven, ook met het oog op de bedrijfs- uitkomsten van de spoorwegen, be zwaarlijk in overweging genomen kan worden. Een antwoord, dat zeker niet ver wacht is, want de daarbij aangevoerde motieven zijn niet geheel juist en het is dan ook begrijpelijk, dat de organi saties besloten hebben, haar ernstige teleurstelling daarover uit te spreken aan den minister en aan de directie van de spoorwegen en tevens met kracht te blijven aandringen op zoo spoedig mogelljke algemeene verlaging der vrachttarieven van groenten en fruit en vroege aardappelen. Verlaging Is~»b6oluut noodzakelijk, wil men kun nen blijven concurreeren en daarvoor dient een krachtige actie Ingezet. De vrachttarieven zijn In 1926 het laatst gewijzigd en het argument, dat toen de waarde van de voortbrengselen van land- en tuinbouw daarbij als grondslag heeft gediend, mag op zich luist zijn, maar dat kan nu geen dienst meer doen. Ontkend zal toch zeker niet kunnen worden, dat de waarde der pro ducten in de laatste jaren zeer gedaald is, terwijl de spoorwegen de tarieven en In het bijzonder de hooge Ijlgoed- prjjzen hebben gehandhaafd. Wat vier jaar geleden, als een. zij het vrij hoog, maar toch nog te betalen tarief kon worden aangemerkt, is het op dit oogenblik zeker niet meer en als de spoorwegen dit niet inzien, dan is het met het commercieel inzicht van de directie niet In orde. Waar de vracht van groenten en fruit uit de tuinbouwstreken naar de grens op dit oogenblik, gezien de waarde, gelijk staat met een prljsver- meerderlng van 30 tot 60 procent, be hoeft men geen econoom te zijn om te kunnen nagaan, dat hierdoor op den duur de handel onmogelijk wordt, vooral als daarbij komt, dat andere lan den. waarmede ons land op de wereld markt concurreeren moet, tegen veel lagere tarieven vervoeren. Dat deze linden met de vrachtprijzen niet zou den uitkomen en zich dus van de be- drljfsultkomsten, waarop onze spoorwe gen het gooien, niets zouden aantrek ken, kunnen we niet gelooven. .Boven dien wordt er door de spoorwegen, om maar Iets te nöemen, buitenlandsch graan vervoerd tegen veel lagere tarie ven en zou de directie dit din wel mo- zouden hier nog tal van voor beelden van Fransche en Belgische spoorwegvrachten aan toe kunnen voe gen, maar dat is overbodig, omdat dooi het bovenstaande reeds meer dan vol doende duidelijk wordt aangetoond, dat de Nederlandsche spoorwegtarieven werken als een zeer zwaar uitvoerrecht, waardoor de afzet van tuinbouwproduc ten op de bultenlandsche markten ern stig belemmerd wordt. De Nederland sche land- en tuinbouw vormt voor ons volk een zeer belangrijke bron van in komsten en de volkswelvaart is daar in hooge mate van afhankelijk, want terecht luidt een oud gezegde, dat als het den boer in een land goed gaat, het allen goed gaat. Ten mende landen reeds' heffen van onze produc ten, en ontbreken van rief, om onz/ verlaging vgn dien li toch re Is ling/dat de spoorwegen van het eigen land, waarin de regeering toch alles te zeggen heeft, dezen strijd nog verzwa ren, door iedere tegemoetkoming In den vorm van verlaging der vracht prijzen af te wijzen. gen doen, als zij er financieel nfet mee zou uitkomen? Italië. België. Frankrijk en Duitsch- landen waarmede wij met onze en tuinbouwproducten moeten concurreeren op de wereldmarkt, ver voeren die producten tegen veel lagere prijzen dan Nederland. In Dultschland worden de licht bedervende producten zooals in dezen tijd spinazie, sla, bloem kool, komkommers enz., als Ijlgoed ver voerd tegen vrachtgoedprijzen, waar door hi het algemeen de vrachtkosten voor deze tuinbouwproducten daar 80 procent lager zijn dan hier. In Italië kost het vervoer voor een wagon van 10.000 K G. bloemkool, sla of tomaten van Plsa naar Bremen, een afstand van 334 K.M.. als jjlgoed 62.4 gld. De Nederlandsche Spoorwegen vra gen voor het vervoer 138 gulden, waar uit blijkt, dat de Nederlandsche vracht 120 procent hooger Is dan de Italiaan- sche. We Aan bet initiatief van een in Amerika Be vestigden Hollander, ir. F. van Rossen Hoo- gendljk. Naval architect te New-York, dan ken verschillende Nederlandsche werven, dat daar thans jachten voor Amerikaanache re kening worden gebouwd Ook de bouw van grootere booten zal b<j WiltonFeyenoord volgen, waarmede een nieuwe export-industrie wordt ingeluid. Een dier jachten zal aji Zaterdag op de werf de Kaag bij Warmond te water wor den gelaten en wel de General Wood, die voor rekening van het bekende Leonard Wood Memorial Fund wordt gebouwd ten dienste van de leproeenbestrydlng in de Philippjjnen. Excellentie G. Diekema, gerent der Ver ten. staten, rel de plechtigheid der te water- lating. die door mevrouw Diekema wordt De Zeereerw. Heer Th. J. C Engering, Pastoor te Castricum, van wiens ziekte toestand wu reeds melding maakten, is thans uit voorzorg van de H.H Sacra menten der Stervenden voorzien. fra/W 1 ui-- -■ - i 4|AAA Levenslange geheèle ongeschiktheid tot werken door d *7CA bij een ongeval met - OEA bij verlies van een hand. 1AE vUUUr* verlies van heide armen heide beenen of beide oogen I fwUa"* doodelijken afloop een voet of een oog Zv Herhaaldeluk duiken, volgens de .Ttate- graaf' in de Duitsche pers berichten op over een aanstaande verloving van PrinaM Juliana, waarbij in het bijzonder de naam van Prins Wilhelm Ernst von Erbach- Schönberg wordt genoemd. Thans beweert de ..Tempo een bevesti ging van de geruchten ontvangen te heb ben, terwijl ook de datum reeds bekend aoa zijn: 30 April, de verjaardag der Prinsea. Het blad voegt er aan toe. dat adellijke kringen de bedoeling verloving te verhinderen en wel op grond van het feit, dat de regeerings-capadtett van den pretendent niet boven lederen twij fel verheven aou zijn. Prins von Erbach-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 1