LEEKEPREEKEN
L. FRANKENBERG9 Alkmaar
1
ONS BLAD -
PASCHEN
I
•■1
"I
ZATERDAG
APRIL 1930
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 93
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
f50
Voornaamste cKieuws
De „Graf Zeppelin” langs den Rijn
A udiëntie
De nieuwe Aartsbisschop
Arbeider ernstig gewond
Postvluchten naar Indië
Aan nekkramp overleden
Door de tram aangereden
Inzegening parochiekerk te de
Goorn
Intern. Eucharistisch Congres
te Carthago
1
JOH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
Ongeval aan de Stikstof
fabriek te IJmuiden
Telegrammen voor Suriname en
Curacao
I
AAM GIFJE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
Alle abonnê’r op dit blad zijn ingevolge da verrekeringrvoorwaarden
bi>.
cATeesteriverken der Schilderkunst
de gemeente
ONDER DK
De
r
meehelpen
De Nederlandsche groep
l
verrijzen.
HOMO SAPIENS.
f
tot
De
te
in
zU
Aanvang op 15 September
Machinist bekneld geraakt
Aan de gevolgen overleden.'
25-
•5
■*.P. i; 13T'
WAT ZOEKT GILDEN LEVENDE
DOODEN?
Jezus’
en
der
Te Beek bij Maastricht is het zoontje van
den heer HeUnen aan nekkramp overleden.
bU
de
De ..Graf Zeppelin” ral Dinsdag een tocht
langt; den Rijn maken.
Z. D. H. de BI
Maandag en 1
leenen.
Op de stikstoffabriek te IJmniden is een
arbeider ernstig gewond.
Naar vernomen wordt, zal de „Graf Zep
pelin” Dinsdag 22 April ax. te 7.30 's och
tends vertrekken voor een tocht boven den
Rijn. Indien de weersomstandigheden gun
stig zijn, zal het luchtachip op het vliegveld
Hangelaar bij Bonn een tuschenlanding ma
ken voor het uitlaten van post en passagiers.
Met het oog op het slechte weer kan voor
het oogenbllk nog geen juiste route worden
opgegeVen.
Barometerstand 9 uur vm.: 758, stilstand.
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 735 uur en over
morgen om: 737 uur.
De Bisschopswijding vermoedelfjk
op 5 Juni a.s.
„De Tijd" verneemt, dat de eerste Mei, of
schoon een Aposteldag. niet in aanmerk jig
komen kan voor 't toedienen der bisschoppe
lijke waardigheid aan Z.D. H. Mgr, J. H. G.
Jansen, daar de voorbereiding te kort Ls, vooral
met het oog op de ontvangst der offlcieele
benoemingsbul. De daarna volgende Apostel
dag valt daarentegen erg laat. nj. eerst op
29 Juni as. In deze omstandigheden is het
niet onwaarschijnlijk, dat de consecratie zal
geschieden op St. Bonifacius-dag, Donderdag
5 Juni a.s. Hiervoor zou evenwel een bijzon
dere toestemming vereischt worden.
Ongetwijfeld ware de genoemde datum wel
gewenscht voor de wijding van den nieuwen
opvolger van den H. Wlllebrord. Men weet
dat Mgr. Jansen, in Leeuwarden geboren, een
hooge vereerlng heeft voor den H. Bonifa-
clus, wiens devotie hij o m. door de bedevaart
naar Jiokkum zeer hielp bevorderen.
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
20 dooden bij een aardbeving in Glfakrn
land.
I
Blsschop ifan Haarlem zal «LS.
Donderdag geen audiëntie ver-
ABONNEMENTENveer Altrwi
en Agentschappen: per week 25 rt.;
per kwartaal f 1X5; per peet, per
kwartaal 158 bU vooruitbetaling.
Reis- en Vacantiekoffers
Groote Coupé-koffers Gepantserde Hutkoffers
Mgr. J. H. G. Jansen heeft een schrijven
ontvangen van Z.Ern. Kardinaal van Ros-
sum, waarin Mgr. door Z.Em. hartelijk ge-
lukgewenscht wordt met zijn benoeming tot
Aartsbisschop van Utrecht.
BUREAU: HOF 8, AUU6AAJ
T»hfa»n: Administratie No. <18
Redactie Ne. «IJ
met zi
door zijn opstandin
voor zeer velen ste
Hoe is h<
Z. D. H. Mgr. J. II G. Jansen zal »»*r-
schijn lijk 5 Jnnl de bisschoppelijke wijding
ontvangen.
Deken C. M. Jonckbloedt van Wervershoof
heeft in allen eenvoud ingewijd de nieuwe
parochiekerk te de Goorn, welke bediend
wordt duur de Eerw. Paters Dominicanen.
Na de liturgische wijdingsplechtigheid
werd een plechtige Hoogmis opgedragen met
assistentie van Pastoor Poodt en Kapelaan
van Gent. De consecratie zal later plaats
hebben.
Arme verdoolden! Zij zoeken in en
door den godsdienst een rustig en ge
makkelijk leven, tijdelijk gewin en voor
spoed. Zij begrijpen niet, dat Christus
gekomen is om zielen te redden en
dat naast de enkele woorden, die zij
wel uit de Goddelijke leer willen en
kunnen gebruiken, honderden en hon
derden uitspraken vaij denzelfden
Oodmensch staan, die ons leeren het
rijk Gods niet hier op aarde te zoeken,
te vertrouwen op de Goddelijke Voor
zienigheid, ook wanneer alles tegen
loopt; den balk in het eigen oog en niet
den splinter in het oog van een ander
te zien; vóór alles nederig te zijn, zich
zelf in het eigen vleesch te kastijden,
zichzelf te verloochenen, het kruis op
te nemen en Jezus te volgen. Zij ■willen
er niet van hooren, dat wij ledematen
van den lijdenden Christus moeten zijn,
om eenmaal in Zijn "heerlijkheid-te
deelen. Zij zoeken in één woord hun
hemel op aarde en wanneer de pries
ters en de kerk en de godsdienst hun
niet
niet
bij een breuk van
been of arm
De 62-jarige A. v. Beek te Zeist, die
het oversteken van de Slotlaan door
tram werd aangereden en met een schedel
breuk naar het ziekenhuis werd overge-
I bracht, is daar aan de gevolgen overleden.
-u haaa Levenslange gchoele ongeschiktheid tot werken door r *7EA bijeën ongeval met - OEA bij verlies van een hand. jat bij verlies van een
tegen ongevallen verzekerd voor eer der volgende altkeeringen I uUUUn" verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen I IJU»“ dooocl ijken afloop ZjU." een voet of een oog 1 duim of wijsvinger
a
ADVERTENTIEPRIJS; Van 1—
J regels 1X5, elke regel meer 0X5,
RECLAME per regel, f 0.75 voer
de eerste pagina; voor de overige
pagina f 0X0
RUBRIEK -VRAAG EN AANBOD-
w bU veereltbetallng per plaatsing
t 0X0 per advertentie van 5 regels;
Iedere regel meer 0-12
CS
bil verlies van
40.- anderen singar
i
Een schrijven van Z.Em. Kardinaal
Van Kossum.
De veertlendaagsche postvluchten naar
Indië zullen op 15 September weer aanvan
gen. Wij vermelden de bemanningen van do
negen vluchten.
Gisteren was de 36-jartge DuUsche ar
beider H. Ewald, uit Velsen-Noord. op het
terrein aan de M. C. K O. G. bezig met
het buigen van een koperen pijp. Zooal-s
gewoonlijk werd de pijp hiertoe met ge
smolten hars gevuld Zonder noodzaak en
zeer onvoorzichtig heeft E. vervolgens de
pijp op de te buigen plaats verwarmd,
met het noodlottig gevolg, dat zij sprong
en E. de hoog verwarmde hars in het gelaat
en over de beide handen kreeg. Met ernstige
brandwonden werd hij naar de verband-
kamer van het bedrijf gebracht. Na voor-
loopig verbonden te zijn, werd hij per zie
kenauto naar het Roode Kruisziekenhuis
te Beverwijk vervoerd.
De zich tijdens het ongeval in de nabij
heid bevindende arbeider Mk-hel. uit Vel-
serv-Noord. kreeg eenige lichte brandwon
den in het gelapt.
duisterd.’i Aldus
Evangelisten
De bemanningen der vliegtuigen
Naar de „Msb.” verneemt, zal de nieuwe
reeks van negen postvluchten' naar Indië,
welke aanvangt op 15 September a_s. en
welke vluchten uitgevoerd zullen worden om
de veertien dagen, gemaakt worden door de
volgende vliegers
15 September. 1c post vlucht; Smirnoff en
Slllevls.
2e postvlucht: Houdong en Parmentier.
3e postvlucht: van Dijk en v. Veenendaal.
4e postvlucht: Duimelaar en Bot.
5e postvlucht: Beekman en Kress.
6e postvlucht: Tepas en van Onlangs.
7e postvlucht: Frijns en Blaak.
8e postvlucht: Aler en Pellens.
9e postvlucht: Soer en van Alphen.
Van deze bemanningen hebben alle eerst-
genoemden reeds een of meer vluchten haar
Indië en terug volbracht. Alle laatstgenoem
den zullen voor de eerste maal de luchtreis
naar Indië aanvaarden.
Belangrijke besprekingen
Gisterochtend hebben op de Luchtsche-
penwerf belangrijke besprekingen plaats ge
had met den Spaanschen Generaal Kin-
dclan. Na afloop werd een maaltijd gehou
den in het Kurgarten Hotel, waaraan tal
van bekende personen uit luchtvaartkringen
te Friedrichshafen aanzaten, alsook Gene
raal Kindelan. de Spaansche Majoor-Vlieger
Gallarza en anderen.
Een royale schenking aan
Maassluis.
Belangrijke tariefsverlaging
radiolclegraf ische verkcersmiddeteB
brengen steeds meer voordeelen aan de ge
meenschap. niet alleen in den zin van uit
breiding van de bestaande middelen van
verkeer en over het algemeen versnelde tot
standkoming van verbindingen, maar
maken bovendien lagere t a nf Jeering
lijk.
Dit komt vooral tot uiting in het
met de overzeesche gebieden van het Rijk,
waar, bij gebruikmaking van den rechte
streekschen radioweg zoowel de kabeltaksen
als de taksen voor tusschenliggende landen
(z.g. transittaksen) kunnen worden uitge
schakeld.
In het verkeer met onze West-Indische
gebiedsdeelen zijn in de telegramtarieven
sedert 1923 reeds de volgende wijzigingen
aangebracht kunnen worden:
Overzicht der tariefsverlagingen voor
Curacao en Suriname
Curacao (met Inbegrip van Aruba, Bonaire
en St. Martini: j
via H»Ht op 1 Juni MSB van f 4.80 op
f 4.12%; -4-
via Haïti op 15 October 1926 van
op f 3.05; f g
via Haïti op 8 Maart 1928 van f 3.06 óp
f 34?%1
via New-York radio op 2 Juli 1928 gestéM
op f 1.70;
via Holland radio op 2 Juli 1928 gesteld
op f 1.70;
via Haïti op 15 Mei 1929 gesteld op f 1.70.
Suriname:
via Haïti op 1 Juni 1923 verlaagd van
f 4 20 op f 4.12%;
via Haïti op 15 October 1926 verlaagd van
f 4.12%" op f 3.05;
via Barbados, radio, op 27 Juli 1926 op
f 220;
via New-York, radio, op 1 October 1927
öp f 1.75;
via Holland, radio, op 2 Januari 1938 op
f 1.70.
vla New-York, radio, op 2 Januari 1938
oy f 1.70;
via Barbados, radio, op 1 Maart 1920 op
f 1.70;
via New-York, radio, op 1 Maart 1938
f 1.70;
via Haïti op 1 November 1929 van f %06
op t 1.70.
Ook dit laatste tarief zal nu weder een
verlaging ondergaan en worden gebracht
op f 1.25. Met het Departement van Kolo
niën is hieromtrent overeenstemming ver
kregen, terwijl de tariefsverlaging eveneens
van kracht zal worden over de nevenwegen
„New-York” radio en
verlaging M! oo 1 Mëi
terwijl gij sliept. En als dit den land
voogd tet oore mocht komen, dan zul
len wij hem tevreden stellen en maken
dat gij ongemoeid blijft.
En zij (de wachters) namen het geld
en deden overeenkomstig hun gezegd
was. En dit verzinsel is onder de Joden
verspreid tot op den huldigen dag.”
Wanneer wij aldus de gebeurtenissen
in verband lezen, verbaast het ons dan
nog, dat dit Joodsche volk ondanks de
meest treffende bewijzen niettemin niet
in Jezus’ Godheid geloofde? En wordt
ons dan niet zonneklaar, dat de opper
priesters van het Joodsche volk opzet
telijk den grooten dienaar van de
waarheid uit den weg hebben geruimd,
omdat de nieuwe leer hun hoogmoed en
zinnelijkheid, hun heerschzucht en
gouddorst in den weg stond?
Hiermee ls tevens het antwoord
gegeven op de vraag, hoe het toch mo
gelijk is, dat na negentien eeuwen be
schaving het christendom betrekkelijk
nog zoo weinig vorderingen heeft ge
maakt en dat wij reeds eeuwen geleden
gekerstende landen in het grofste hei
dendom zien wegzakken. Een der voor
naamste redenen daarvoor moet gezocht
fvorden in het satanische optreden van
zoogenaamde volksleiders. Zoo lang
mogelijk moeten wij bij den naaste
dwallng-tc-goeder-trouw veronderstel
len. Maar vele filosofen en dichters,
vele hoogleeraren en politici hebben ons
dat in hun bestrijding van God en gods
dienst wel heel moeilijk gemaakt. Wan
neer wij om bij onzen tijd te blijven
thans de Russische machthebbers
bezig zien om met geweld het christelijk
geloof uit de harten der eenvoudige
boeren weg te rukken; wanneer daarbij
de grofste middelen worden gebruikt:
beeltenissen worden rondgedragen,
waarin de geheiligde Christusfiguur als
volksbedrieger speelt; wanneer voor Ju
das een standbeeld wordt opgericht en
God In het openbaar symbolisch wordt
vernietigd; wanneer het christelijk
huwelijk langs wetlelljken weg UK-aan
bespotting wordt gemaakt en de kinde
ren door middel van lectuur en over-
heidsschool tot de laagste driften
worden geprikkeld; dan kan men moei
lijk anders aannemen of zulke moderne
farlzeën vernielen tegen beter weten
in iets moois, iets heiligs, alleen om
.zichzelf in een wankel systeem te
handhaven.
Zóó wordt na negentien eeuwen liet
werk der Joodsche opperpriesters nog
voortgezet. God is dood, houden de
volksleiders van allerlei aard, de porno
grafen en alle speculanten op den laag-
sten menschelljken hartstocht aan hun
misleide lezers en bezoekers van huizen
van vermaak, voor. God is dood, leeren
de materialisten, wien het er om te
doen is langs de ruggen van een be-
geerige massa omhoog te komen. En
zóó wordt de vrucht der verrijzenis
moedwillig bij duizenden en duizenden
verijdeld.
Wegwijzer langs Uolland-np-z'n-mooistj
de in bloei staande bloemenvelden.
.ZU-.-- 7~~-
in Staatsmijn Emma" geraakte de
jarige gehuwde locomotlef-machinist A. A
bekneld tusschen twee kolenwagens. Zwaar
inwendig gekneusd werd hfj naar het Zie
kenhuis te Heerlen overgebracht, waar hij
is overleden. De ongelukkige was vader van
één kind en te Treebeek woonachtig.
Worden op deze wijze talloozen van
de genadebronnen der Kerk afgehou
den, even velen zijn er. die Christus”
wel zoeken, maar op een verkeerde
manier. Toen de vrouwen bij het graf
van Jezus waren gekomen en den
Meester niet vonden, keken zij vliegen,
verhaalt ons de Evangelist. Dóch zie,
daar stonden twee mannen bij haar in
schitterend gewaad. En hij, die aan den
rechterkant was, zei tot de vrouwen:
„Weest niet ontsteld! Want ik weet dat
gij Jezus van Nazareth zoekt, die ge
kruisigd is. Wat zoekt gl) den
levende b ij de dooden? Hij is
niet hier, want Hij 4s verrezen, zooals
Hij gezegd heeft.”
Tot hoeveien zou de Engel ook nu
nog diezelfde woorden kunnen zeggen?
Wat zoekt gij den levende bij de doo
den! O, men wil wel christen heeten,
men wil wel in den Christus gelooven,
maar men wil Zijn leer uitleggen naar
eigen inzicht en een godsdienst naar
eigen léést pasklaar maken. Er is in
Jezus’ parabelen, in Zijn lessen, in Zijn
Bergrede, in Zijn optreden tegen de
farlzeën en Zijn geeselen van de on
deugd, veel wat men bewondert, wat
men kan toepassen op anderen of op
misstanden in de samenleving, waarvan
men zich het slachtoffer waant. En uit
die gulden woorden yormt men zich
dan een eigen christendom. Velen gaan
nog verder en zien in den Christus den
grooten Tevolutionnair, den bevrijder
van het menschdom niet uit de slaver
nij des duivels, maar uit die der over-
heerschlng van aardsche machthebbers
en maatschappelijke stelsels. Voor dezen
is de groote Lijder, die tot Petrus zeide:
„steek het zwaard in de scheede, want
allen die het zwaard trekken, zullen
door het zwaard omkomen” voor dezen
allen is de gestorven en verrezen
Christus de bevrijder van het mensch
dom uit den oqrlog, het symbool van
een aardsche gelukzaligheid.
helpen aan aardschen voorspoed,
om liet verschil In
maatschappelijke standen cn ongelijk
bezit van geld en goed weg te nemen;
wanneer die Kerk van Christus van al
len zonder onderscheid, rijk of arm, de
volbrenging van Jezus' zedewettenJ-
rechtvaardigheid en naastenliefde en
de vervulling der huwelijksplichten
blijft eischen. dan keeren zij de kerk
den rug toe, vallen af of maken voor
zichzelf een karikatuur van het Chris
tendom. Zij zoeken den levenden Chris
tus bij de sterfelijke en vergankelljke
dingen en vinden Hem daar niet.
Hij is verrezen, Hij is niet hier! La
ten wij den levende niet hij «te dooden
zoéken. Laten wij tót doft verrezen
Christus boven alle aardsche nietighe
den uit, opstijgen, tot <}éar, waar Hij
voor eeuwig troont en waar wij Hem
hopen te bezitten na Zijn goddelijke
leef geheel en zonder 'voorbehoud, naar
de verklaring Zijnef Kerk, vervuld te
hebben.
Want Christus, eenmaal gestorven,
sterft niet meer. Wij moeten niet trach
ten Hem naar ohze vergadkelijke din
gen en grillige wefischen pasklaar te
maken, maar wij moeten onszelf naar
Jijn verheven vgorbeeld vormen. Dan^
ÜbUM8MpU waarlijk BMR den ChvfrfiMr
groote lijden sdag van Christus,
geëindigd met zijn dood en gevolgd
uit het graf, blijft
Is vol raadselen-en
vragen. Hoe is Mt mogelijk, dat een
Hooge Raad zonder protest van wien
ook den grooten Wonderdoener ter dood
veroordeelde? Hoe is het mogelijk, dat
het volk een misidadiger boven Jezus
verkoos? Wat is er' tijdens het sterven
en onmiddellijk na den kruisdood bij de
leerlingen van den Heiland omgegaan?
In zijn smartelijkst^ uren lieten zij Hem
in den steek en toch bleven zij in Hem
gelftoven, want na ^ijn dood zochten zij
rondom zijl! graf..l...
Wie de Evangelie^ echter aandachtig
en in onderling verband leest, houdt
geen twijfel over. Voor de Schriftgeleer
den was Jezus wel'1 degelijk een meer
dap- gewoon wezen* Zij wisten in hun
hart, dat Hij de waarheid sprak; maar
de waarheid kwam hun niet gelegen,
was hun te hard en daarom haatten zij
den Nazareër. De strijd tusschen Jezus
en de Joodsche priesters was er niet
een van overtuiging tegen overtuiging,
niet de nieuwe waarheid vocht tegen
verblindheid en dwaling-te-goeder-
trouw. Neen; de gehuichelde vroomheid
en de starre vormendienst vreesden
ontmaskerd te wordep en den onver-
dienden invloed op het volk kwijt te
geraken. Dat is voor wie de gewijde
boeken goed leest, historisch bewezen.
Toen de hoogepriester, voorzitter van
den Hoogen Raad, er niet in slaagde
een aannemelijk requisitoir op getui
genverhoor op te bouwed. moest de ver
klaring: „Hij heeft gezegd den tempel
te zullen afbreken en in drie dagen te
zullen opbouwen," opgeld doen. Reeds
twee dagen later blijkt, dat de rechts
geleerden heel goed van Jezus’ bedoeling
op de hoogte waren. Na den kruisdood
gaan zij naar Pilatus en vragen een be
waking van het graf. „Heer,” aeiden zij
tot den Romeinschen landvoogd, „wij
herinneren ons, dat deze verleider, toen
Hij nog leefde, gezegd heeft: „Na drie
dagen zal ik verrijzen.” Gelast dus het
graf te bewaken, opdat Zijn leerlingen
niet komen en Hem ontvoeren en tot
het volk zeggen: „Hij is van de dooden
opgestaan” en deze laatste dwaling zou
erger zijn dan de eerste.”
Vanwaar die plotselinge herinnering
aan Jezus’ voorspelling omtrent Zijn
eigen Verrijzenis en vanwaar die vrees?
„Het was omtrent het zesde uur
(twaalf uur ’s middags), er kwam duis
ternis over het geheele land tot het
negende uur toe. En de zon werd ver-
beschrijven ons de
de drie laatste uren van
Jezus’ leven aan het Kruis. Die zons-
Verduistering hadden de Schriftgeleer
den en «Farlzeën meegemaakt. Zij had
den nog meer gezien en^ gehoord.
Onmiddellijk nadat de groote Lijder het
hoofd gebogen had,xie verhalen
ons de ooggetuigen het voorhangsel
van den tempel scheurde middendoor
van boven naar beneden in tweeën en
de aarde beefde en de steenrotsen sple
ten en de graven gingen open en vele
lichamen van heiligen, die ontslapen
waren, verrezen." En op den kruisberg
had de Romeinsche honderdman, die
de orde handhaafde een ruw soldaat,
die onpartijdig de gebeurtenissen ge
volgd had, na Jezus’ dood spontaan
Uitgeroepen: „Waarlijk, deze mensch
was rechtvaardig. Waarlijk, Hij was de
?oon Gods.”
„En die met hem Jezus bewaakten
vertellen de Evangelisten en geheel
de menigte, die naar dit schouwspel was
samengestroomd, verschrikte hevig bij
het zien van de aardbeving en van wat
er gebeurde en zij zeiden: Waarlijk,
deze was de Zoon Gods! En zich op de
borst slaande, keerden zij naar huls
terug,”
De bewijzen, dat hier een onschuldige
en meer dan een gewoon mensch ge
storven was. waren er dus overvloedig
Er zouden nog veel sterker argumenten
komen, maar de blinde haat wilde niet
zien. „En zie, er ontstond een groote
aardbeving. Want een Engel des Heeren
daalde van den Hemel, trad toe, wen
telde den steen af en zette zich daarop
neer. En zijn gezicht was als de bliksem
en zijn kleed wit als sneeuw. En de
wachters sidderden van vrees en wer
den als dooden.’
Wat is er met die wachters, die kroon
getuigen voor de waarachtige verrijzenis
van Jezus, gebeurd? Matthaeus verhaalt
het ons aldus: „Toen zij waren heen
gegaan. zie daar kwamen eenigen van
de wachtërs in de stad en berichtten
aan de opperpriesters alles wat gebeurd
was. En vergaderd met de ouderlingen
gaven oeze, na gehouden beraadslaging,
rijkelijk geld aan de soldaten en zeiden:
Zegt, dat Zijn leerlingen bij nacht ge
komen zijn en Hem ontvoerd hebben,
Bepalingen voor hel diocees Haarlem
Mgr. J. D J. Aengenent publiceert
,jStBavo” de volgende mededeeling:
Opdat alle Eerw Geestelijken en geloo-
vigen van Ons Bisdom zich in den geest
kunnen aansluiten bij hen. die het Congres
bijwonen, wenschen Wij de volgende bepa
lingen te geven:
1. In alle H H. Missen zal van 4 Mei tot
en met 11 Mei als oratio imperata gebeden
worden de oratio van het Allerheiligste Sa^
crament (pro re gravi).
2. Aan de kloosters geven Wij voor de
communiteit en de inwonenden verlof in
een der nachten tusschen 4 en 11 Mei een
aanbidding te houden voor het H. Sacra
ment. uitgesteld in den Monstrans.
3. In alle kerken en kapellen, waarin s»;
H. Sacrament bewaard worcy. mag op Woens
dag 7 Mei en Zondag 11 Mei in den na
middag of in de avonduren eer^ aanbidding
gebonden wórden voor het H. Sacrament,
uitgesteld in Monstrans, gedurende den tijd,
door de plaatseltjke Geestelijke. Overheid te
bepalen Deze aanbidding zal telkens geslo
ten worden met een plechtig Lof. waaronder
de acte van Eerherstel aan het H. Hart
gebeden wordt.
4 Wtj noodtgen dringend de geloovigen
uit op Zondag 11 Mei te naderen tot de
H. Tael en het zal ons uiterst aangenaam
zijn, wanneer op een der dagen van net
Congres een algemeene Kindercommunie ge
houden wordt.
Blijde klinken nu de wenschen
Voor een zalig, vroolijk Pascben;
Onderwijl we,.%Js natuurlijk,
Op mooi Paaschweer zitten azen.'
Want met Paschen wil men uitgaan.
Omdat wij dan super fine zijn;
En de menschen, op hun Paaschbest,
Willen gaarne ook gezien zijn!
En wij gaan dan naar de bollen.
Of wij gaan ook op visite.
Ja wellicht een auto-toertje.
Juist als zijn we de élite.
En. natuurlijk, op die dagen
Stellen wij belang In Paasch-ei.
In het eten, naar het aantal,
Is er altijd wel een baas bij!
Zalig Paschen! Vroolijk Paschen!
Dit gaan wij elkander wenschen
Nu de klokken luide roepen:
Alleluja! tot de menschen.
MARTIN BERDEN.
De Nederlandsche groep, welke aan het
Congres zal deelnemen, onder de technische
■Mdtng van het Reisbureau „Ontropa” te
Utrecht, bestaat uit ongeveer 60 personen.
Daaronder bevinden zich o.a. Mgr. dr. Jan
Olav Smit, Mgr. dr. Bern. Eras, de Provin
ciaal der Augustijnen, Dr. S. Th. Makaay en
voorts vele Zeereerw. H.H. Geestelijken uit
alle bisdommen van Nederland.
Het gezelschap zal vertrekken op 2 Mei
a.s. over Luzern naar Milaan, W'aar tot 5 Mei
wordt gelogeerd. Tegen den avond van dien
dag naar Genua. Hier schepen de deelnemers
zich In op de ..Lutzow” van den Norddeut-
scher Lloyd. Te Tunis blijft dit schip aan
de kade liggen, ten einde als hoteischip te
worden gebruikt. Op de .Lützow” zullen ook
de congresgangers uit Duitschland. Enge
land. Zwitserland. Oostenrijk en Hongarije
verblijven, met de Hollanders medegerekend
ongeveer 300 personen in totaal.
Aan het hoofd der Duitschers staat Z.Em.
Kardinaal Faulhaber, terwijl de Engelsche
groep door Z. D. H. Mgr. Williams, Blsschop
van Birmingham, begeleid wordt.
De nieuwe Aartsbisschop van Utrecht,
Mgr. J. H. O. JaJnsen, kon met het oog op
zijn vele werkzaamheden, tot zijn spijt geen
gevolg geven aan de uitnoodiging, zich aan
het hoofd der Hollandsche deelnemers
stellen.
Bepalingen voor het diocees Haarlem be
treffende het Internationaal Eocharistiscfc
Congres te Carthago.
FRA BARTOLOMEO CHRISTI S IS VERREZEN!
'4'
i