(Buitenlandsch oJ^ieuws
LACRYMIS SANCTAE MONICAE
t
De inhoud van het verdrag
De Fransche Kamer
Rust In zicht
Ter herinnering aan de tranen der H. Monica
Ernstig onderzoek
Waar blijft de vlootconferentle?
Het communisme in China
KERKNIEUWS
Han-Jflng bezet
Hel Oostelijk herstel
De actie van Gandhi
De onlusten te Leipzig
Tal van scholieren schuldig
Duitsche eenheidspartij?
Protectoraat van Hindenburg
De staking te Tokio
De Leeuw zwakzinnig?
Wat behelsde de
Vlootconferentie
De gevangenisbrand
in Columbus
Gemengde Buitenlandsche
Berichten
Het Fransche commando aan den
Vlaming
De Amerikaansche immigratie-
wetten
De teruggaaf van Welhaiwel
De bepalingen van het verdrag
Tramstaking te Tokio
Een Minister aangevallen
Ongeregeldheden te Madras
Tschitscherln gevangene van
Moskou?
-------
Bloedige Paschen te Warschau
Ongeval in de Fransche bergen
Een zilveren pastoorsteest
Erankrijk bouwt een
kruiser
Nederlanders te Rome
1
Een Sacramentsprocessie in vollen
luister
Vermindering der quoten
4
op
Thans 13000 slakenden
ongeveer 13.000
I
nigt
poli’
geïnsplreertl
ligt ip de be-
het
hedenverdrag
heelt voortgezet, tot
len. Alle tot dusver
.^Jstaïdn8 bü de tjgmbedrüven te Tokio
evenals die in de
er
bü
Het verdrag Inzake de teruggaat van Wei-
halwei bepaalt, dat Welhaiwel en zijn bezit
tingen zonder compensatie aan China zullen
warden teruggegeven. Het aangrenzend eiland
niet
tenzij
zitting gehouden tot slot van de besprekin
gen.
'f -
vo
lol
„Waarom huil je, Betty?"
Willy heeft mijn pop gebroken!”
„Hoe dan?”
jk sloeg hem ermee pp rt» hoofd."
r
r
Overeenkomst verkregen
getast
andere
andere
wittigt
dering
vermeerdering over te gaan. De andere twee
partijen zullen dan het recht hebben tot een
evenredige vermeerdering over te gaan.
Het verdrag wordt wat Groot-Brittannië,
de Ver. Staten en Japan betreft van kracht,
zoodra zij hun ratificaties hebben gedepo
neerd. De Dee’.en I. IV en V worden dit wat
Frankrijk en Italië betreft zoodra zij hun
ratificaties hebben gedeponeerd.
leven. da| in vroeger dagen het geloovlge volk
t had bezield en zijn martelaren had gevoerd
tot bet wonderbaarste "en kalmste heroïsme.
pp datzelfde fundament, de H. Eucharistie
van naastenliefde,
i, terwijl de huizen
or recruteerlng be-
Itbreidlng, die
Het Telegraaf Agentschap „Nippon Dempo"
publiceert een bericht, volgens hetwelk een
uit 5000 man bestaande bende Chlneesche
communisten de provincie Hoe-Pei is binnen
gedrongen en de stad Han-Jang bezet heeft.
In verband met den brand in de Staatsge
vangenis te Columbus heeft de Gouverneur
van den Staat Ohio den directeur van de ge
vangenis van zijn ambt ontheven en een
streng onderzoek bevolen.
Thans is gebleken, dat de ramp zulke
groote afmetingen heeft aangenomen, doof-
dat de sleutels dfr cellen niet te vinden wa
ren. De directeur verklaart, dat al het moge
lijke is gedaan om de gevangenen van den
dood door verbranding te redder» Volgens
hem is er nergens op de gevangenen gescho
len en evenmin zijn zü door de bewakers mis
handeld'.
Reuter voegt er nog aan toe'dat er zoowel
een federale als een staatscommissie van on
derzoek is uitgezonden.
Meer dan vfjftlz begrafenisondernemingen
werken gestadig *n de gevangenis om de be
grafenis der
De identiteit
vastgesteld; i
In de Duitsche bladen is sprake van plan
nen tot vorming van een groote burgerlijke
eenheidspartij De bedoeling zou zijn demo
craten, economische ”Partü. D.-Volkspartij en
volksconservatleva vereeniging samen te bin
den In een Duitsche staatsburgerpartjj. or der
het protectoraat van rijkspresident Hinden
burg. De regeering-Brünlng zou de fusie voor
bereiden. Het plan zou zijn de zaak In den
loop van den zomer definitief te regelen, om
dan in den herfst of winter over te gaan tot
rüksdagontblndlng.
■^Gisteren heeft de politie ernstige ongere
geldheden weten te vermijden toen een groo
te mkQlgte voor het politiebureau in het
centrurnUBl asba<f. was samengeschoold en de
politie met steenen bekogelde. Nadat de me-
Igid was uiteengedreven, ging zij een ander
.Utiebureau met steenen werpen,
Tien "betoogers werden gearresteerd, be
schuldigd van het intimideeren van winke
liers en het weigeren om door te loopen.
Naar de T. S. persdienst uit Parijs ver
neemt, is het op de conferentie voor het
oostelijke herstel, die tijdens de Paaschda-
gen haar vergaderingen t
een overeenkomst gekffint
bestaarlde meeningsverschillen zijn bfjgelegd.
Waarschijnlijk wordt Woensdag een plenaire
De volmaaktheid der lie/de is daar,
waar geen begeerlijkheid meer is
St. Augustinus: De div. quaest. Z6.
De Senaat hechtte zijn goedkeuring aan
de intrekking van de bepaling in zake de
nationale afkomst als grondslag voor de be
perking van de immigratie, welke 1 Juli 1929
van kracht werd.
Een N.TA.-bericht meldt nog. dat de Se
naat het van Senator Norbeck afkomstig
voorstel met 39 tegen 34 stemmen aannam.
Het oude quotastelsel komt daardoor weer
in zwang, waardoor Duitschland en Scandi
navië een grooter percentage verkrijgen van
het totaal aantal immigranten.
President Hoover had de aanneming van
het wetsontwerp aanbevolen.
breidde zich heden uit,
electrlciteitsbedrüven.
Voor het oogenbllk zijn
personen in staking.
Deze passage trof den stichter der Witte
Paters. Kardinaal Lavigerie, toen. 44 jaar ge
leden, Tunlsië aan zijn zorgen werd toever-
nltgestort over mijn wreed bedrog, begon zij
opnieuw voor mij te bidden en zij keerde
terug naar de plaats, waar zij gewoonlfjk
verbleef, terwijl ik mijn reis voortzette naar
Rome.”
reikt, grenst aan het w
oogenbllk telt zij 5000
verspreid In Palestina,
Indië, Ceylon, China, 01
De staking van het trampersoneel te Tokio
wordt hoe langer hoe ernstiger. Men vreest
dat de stakingsbeweging zal overslaan op de
andere groote steden. Alle vakbonden en an
dere arbeidersorganisaties verleenen den sta
kers flnancieelen steun. Bü het gebrekkige
tramverkeer, dat vrijwilligers trachten In
stand te houden, hebben zich verscheidene
ongevallen voorgedaan.
Volgens de .Dally Telegraph” zal Frank
rijk als antwoord op den door Duitschland
voorgenomen bouw van een tweede slag
schip. een kruiser doen bouwen ven een
waterverplaatslng van 27.000 ton en een be
wapening van acht 12 lnch-ka nonnen.
De Würtenbergrche minister van Justitie,
dr. Beyerle, werd hedenmiddag In zfjn werk,
kamer door den 45.jarigen koopman Kart
Stangie. die hem een gratieverzoek voor
zijn zich in een strafinrichting bevindende
echtgenoote overhandigd had, met een
dolkmes aangevallen en aan de linkerhand
gewond.
Ook een ambtenaar, die te hulp schoot,
bekwam een steekwond aap de hand.
De dader zag kans te ontkomen.
De politie stelt een onderzoek in.
De zusters hebben zich reeds gevestigd in
het Oude paleis,
vormt en
heerscht.
In den loop dezer week de premier Tar-
dleu heeft het met stelligheid verklaard aan
de parlementsleden die er zoo langzamerhand
naar verlangen wat uit te blazen zullen
de sociale verzekering en de belastingver
lichting definitief gevoteerd zijn en dan kan
het parlement op reces gaan.
De Kamers zullen waarschijnlijk den 3en
Juni weer bijeenkomen en dan zitten tot 14
Juli. Voor dien tijd zullen moeten gevoteerd
zijn het ontwerp op de koloniale leeningèn.
de conventie Inzake de petroleum en de natio
nale uitrusting.
Dan zal Ik. zoo verklaarde Tardieu, mijn
heele program hebben verwezenlijkt
De Senaat heeft besloten, de huidige quo
ten, die zijn vastgesteld voor het toegestane
aantal Immigranten uit de verschillende lan
den te verminderen met een vijfde. Alleen
het percentage Duitsche en Scandinavische
Immigranten, dat zal worden toegelaten,
wordt verhoogd.
De door den Senaat besloten wijziging der
immlgratlewetten komt hierop neer, dat In
de toekomst de verhouding der nieuwe Im
migranten tot de reeds in de Vereenigde
Staten aanwezige nationaliteiten 114 pet. In
plaats van® pet. zal bedragen Daar echter
de berekening naar den stand der bevolking
zal geschieden van 1890, 'zal. ondanks bet
lagere percentage, het quotum verhoogd
worden, o.a. voor Duitschland van 25000 tot
39000.
des middags van half twe
Velen maakten van deze gel<
om den beminden herder g^
schen.
Des avonds om 7 uur celebreerde Pastoor
Stolk een plechtig Bof. waaronder ZijnEerw.
de parochianen nogmaals toesprak en
dankte.
In het Corn. Broerehuls werden de fees
telijkheden daarna voortgezet.
Voedselweigeraars.
De politieke gevangenen in de gevangenis
van Allpore, met inbegrip van den burge
meester van Calcutta, zijn een voedselwelge-
ring begonnen. Zij beweren dat het gevange
nispersoneel geweld heeft gebruikt om hen te
dwingeh de gevangenisreglementen te ge
hoorzamen.
Halverwege Carthago an Sidi-Bou-Sald, ligt
de blanke kapel en het weeshuis der Zusters
Franciscanessen. Missionarissen van Maria.
Alles ademt er liefde en reinheid. De smette
looss, eenvoudige kapel in Romaanschen stijl,
met zijn marmersteenen vloer en altaar van
wit marmer; de zusters in haar witte habijten
met lange sluiers, lijken op marmeren beelden
in. aanbidding neergeknield voor het Aller
heiligste, de bruine en blanke weesmeisjes
in hun eenvoudig-grijs costuum, met kleine
sluiers op het hoofd, dat alles maakt zoon
diepen indruk, wanneer men het geluk heeft
er eens het Lof bij te wonen en er de wees
meisjes met hun zuivere, ijle stemmen te
hoeren zingen. Het is als een vluchthaven, als
een stukje paradijs, te midden van de men-
scheiijke ellende, die men bij lederen stap
ontmoet, wanneer mer. een haveloos geklee-
den Arabier tegen komt, of langs de ellendige,
geheimzinnige gesloten hutten der Arabieren
passeert. Heel de omgeving, de schoone lig
ging by de blauwe golf van Tunis, stemt tot
devotie, maar vooral de herinneringen aan
deze plek verbonden. Hier op deze gedenk
waardige plek had het afscheid plaats van
de H. Monica en den H. Augustinus, toen
deze laatste de reis aanvaardde naar Italië.
Augustinus heeft ons deze roerende scène ver
haald in zijn Belijdenissen (4e boek, 8e
hoofdstuk).
„Waarom nu weer van hier vertrekken naar
Italië?” vraagt hij zich af, sprekend over zijn
genomen besluit om Carthago te verlaten,
waar hij zoovele jaren in zonde heeft doorge
bracht, en zich naar Rome te begeven. „Gij
wist het, mijn God. maar Gü hebt mjj in
mijn onwetendheid gelaten, evenals mijn moe
der, die weende en jammerde van droefheid
bij mijn vertrek en me volgde tot aan de zee. -
Zü klemde zich krampachtig aan me vast
om me terug te houden of om me te volgen;
en ik bedroog haar onder het voorwendsel,
dat ik afscheid moest gaan nemen van een
vriend, die bij de eerst volgende gunptige
gelegenheid ging vertrekken. Zoo beloog ik
mijn moeder en nog wel zoo’n moeder! en
ik nam de vlucht.
Gij hebt me vergeven in uw groote barm
hartigheid; hoe laf en ellendig ik ook was,
toch hebt gij me veilig over de groote water
vlakte der zee gevoerd, om me te geleiden
naar de bron uwer genade, die me zou rei
nigen en tevens den tranenvloed zou drogen,
waarmee mijn moeder lederen dag den grond
besproeide tijdens baar gebeden, die zij voor
mijn bekeering verrichtte. En daar zij weiger-
terug te keeren zonder mij, wist ik haar
tenslotte met veel moeite te overhalen om den
nacht door te brengen in een kapel van den
H. Cyprianus, niet ver van het schip af ge
legen. En dienzelfden nacht vertrok ik in T
geheim, terwijl zij bleef bidden en weenen. En
wat vroeg zjj u. mijn God. onder zooveel
tranen? Te verhinderen, dat ik mijn reis zou
kunnen voortzetten! Maar Gij. in uw on
eindige raadsbesluiten hebt geen rekening
gehouden met haar gebed van een enkelen
dag, om alleen het gebed te verhooren, dat
Bij jaren lang dagelijks voor mij stortte.
Een frlssche bries deed onze zeilen zwellen
en onttrok spoedig de kust aan onze blikken.
■S Morgens kwam zij aan de haven, bulten
richzelve van smart, met haar klachten en
zuchten onze ooren verscheurend, die doof
bleven voor haar wanhopige smart; maar Gij
hebt me juist als 1 ware aan de hand mijner
hartstochten meegetrokken naar die plaats,
waar ik ze tenslotte voor goed zou vaarwel
zeggen, en uw rechtvaardigheid sloeg haar
moederlijke, natuurlijke liefde met den geesel
der droefheid. Zij zag me zoo graag bij zich
als een moeder, ja met een liefde, grooter
dan dip van vele moeders te zamenen zij
kende de groote vreugde niet, die Gij haar
gingt bereiden door deze afwezigheid. Zij
wist het niet. En door haar tranen, haar
snikken en haar angsten zocht zij al schreien
de wat zjj in tranen had gebaard. Maar
nadat zjj haar hart voor u in klachten had
r en--
richtte op haar sterfbed tot de-
taar omringden, was, zich harer
aan het altaar. Ik bid God voor
>ren zielen, die geroepen worden
illg werk, dat ze zich tenvolle
gen mogen
Japan. Noord-, Zuid- en Mldden-Afrlka.
Noord- en Zuid-Amerika, en Oceanlë. De
jeugdige Congregatie ontving het doopsel des
bloeds tijdens den Bokseropstand, waarin
zeven harer leden voor het geloof stierven.
Onder hen bevond zich een Hollandsche zus
ter. Maria Adolphlna, geboren Maria Dierkx
van Ossendrecht.
Ook in Tunlsië is deze Mlslecongregatle
een weldaad geworden voor de bevolking. De
eerste stichting, in lijden en armoede be
gonnen. groeide uit tot 4 nieuwe hulzen oa.
een hospitaal te Tunis. Langzamerhand heeft
St. Monique zich uitgebreid tot een wees
huis. waar 100 weesjes kunnen opgenomen
worden, met een eigen kapel, waarvan de
steenen werden bijeengebracht door de ka
tholieken van Tunis, door de giften van in
roaw gedompelde moeders van Frankrijk.
Ira! van de gravin Douairière de Chasse-
g Laubat.
leze kapel is het centrum van de Eeuwlg-
•en de Aanbidding en van den Eucharlstl-
schen Bond van de H. Monica (Union Eucha-
ristlque de St. Monique), die ten doel heeft
in vereeniging met Jezus in de H. Eucharis
tie te bidden voor de H. Kerk, voor de be
keering van zondaars en ongeloovlgen en
het behoud van een levend en dadenrijk ge-
loof in de katholieke families.
Behalve het groote weestiUis voor verlaten
en verweesde kinderen van christelijke fami
lies. houden de zusters een atelier. waar
Arabisch» meisjes handwerk komen leeren.
Zoo had o.a. een der prinsessen van de fa
milie van den Bey van Tunis, een aangeno
men dochtertje er heen gezonden. Toen het
meisje tot den huwbaren leeftijd ge'komen
was. werden haar voorstellen gedaan tot een
rijk huwelijk. Het meisje jweigerde en wilde
de zusters niet verlaten. Met dwang moest
zij eindelijk het weeshuis verlaten, maar al
vorens in het rijtuig te stappen, vluchtte zii
naar de kanel en deed daar de belofte van
zuiverheid In stilte voor het tabernakel.
Sinds twee jaar verblijft zii In het paleis
van den Bey te La Marsa en tot nu toe wei
gert zij standvastig ieder huwelijk.
In het Arabisch dorp. Sidl-èou-Sald. heb
ben de zusters een dispensaire opgericht.
Geregeld gaan twee zusters de hulzen af om
er In die duistere, donkere krotten wat licht
te brentren in het eentonige, droevige slaven
leven der arme Arabische vrouw. Wat dat
zeggen wil kan men alleen begrijpen als men
de Arabische vrouw vergelijkt met de Euro-
peesche. als men ziet, hoe een Europeesche
dame als gelijkwaardige met haar man uit
gaat en deelneemt aan het gewone publieke
leven, terwijl een Arabische vrouw leeft als
een arme gevangene. Dat opgesloten leven
In woningen, die dien haam niet verdienen,
stompt den geest af en Is oorzaak van Inbeel-
dlngsziekten Dat de Arabieren zelf dit ap-
precleeren blijkt uit de hartelijke ontvangst,
die de zusters overal vinden, uit het kort,
maar veelzeggende woord, dat een van hen
in ’t Arabisch op de deur van de dispensaire
schreef: „goed.” Zoo werken deze zusters dag
In dag uit met een bewonderenswaardiqe op
offering ajm.de bekeering van de Arabische
vrouw, aan de opvoeding van het verlaten
weeskind; dqor hun gebedsleven van voort
durende aanbidding zetten zij het werk voort
der H. Monica, het gebed voor de bekeering
van den verloren zoon. Zoo vind ik In een
jaarlüksch bulletin een eenvoudig „ter ge-
Het be
lezer» de ziel
en
De Vlaam^che soldaat De Leeuw, die zoo-
als men Weet, weigerde een Fran ch com
mando op te volgen, is uit de militaire ge
vangenis van Antwerpen naar het krijgshos
pitaal ovgrgebracht en in de afdeellng ..zwak
zinnigen" opgenomen. ,De Schelde” schrijft
naar aanleiding hiervan:
„De toeleg van de militaire overheden in
zake het geval Joris de Leeuw wordt duide
lijk.
Men wfl zich van de moeilijkheid, om ecu
De „Telegafen Uunlon” meldt uit Kowno:
Uit Moskou wordt bericht, dat de Raad
van Volkscommissarissen der Sovje’-Jnie
besloten zou hebben het verlof van den
Volkscommissaris van Buitenlandsche Za
ken, Tschltscherin, dat naar men weet op
1 Mei afloopt, wederom met zes maanden te
verlengen.
Een verzoek van Tschitscherln om zich
tot herstel van gezondheid naar het bultenj
land te mogen begeven, zou de Raad hebben
afgewezen.
trouwd. Hij wildf op die plaats een kapel
bouwen, een monument ter eeuwige herin
nering aan’ dit feit, dat zich lederen’ dag
herhaalt in den intiemen familiekring. Maar
tevens wilde de stichter er het fundament
leggen van de nieuwe te stichten kerk in
de H. Eucharistie, In de Eeuwigdurende aan-
bidding.
Om een Christelijk Carthago te doen her
leven, deed de Kardinaal een beroep op de
dooden, bij gebrek aan levende leden der
kerk; hij lichtte het doodskleed op, dat sinds
zooveel eeuwen de ruinen der oude basilieken
bedekte, hij vond er een Intens eucharistisch
heeft Lavigerie den bisschoppeiyken zetel van
Carthago gebaseerd.
Op de plaatsen, waar vroeger duizenden
geloovlgen bijeenkwamen, in de talrijke mag
nifieke basilieken.'restte nu niets anders dan
een klein groepje getrouwen en de trooste-
looze ruïnen van vroegere grootheid. Daar,
waar vroeger Concilies plaats hadden van
meer dan 700 bisschoppen, bevonden zich
thans enkele priesters, met de zielzorg belast.
Daarom wilde de Kardinaal op de eerste
plaats het gebed en de dankzegging doen her
leven van Hem, die den Vader voor ons on
ophoudelijk smeekt.
HIJ besloot dan ook aanstonds de Eeuwig
durende Aanbidding in te stellen en wel op
deze gedenkwaardige plaats, zooa’s hij in zfjn
eerste amandement. gedateerd den 2en Fe
bruari 1888, schrijft:
„O. wat een groote genade heeft God ons
geschonken door ons te plaatsen op een
grond, die zooveel grootte Heiligen betreden
hebben. Ik kan met geen pen beschrijven
wat Ik dien dag heb gevoeld, waarop ik.
staande op de verlaten hoogten van Carthago,
met de eigen woorden van Sint Augustinus
het verhaal heb gelezen van deze seène. waar
in men niet weet wat meer te bewonderen,
de teederheld van de moeder of de nederige
belijdenis van den zoon. Ik reconstltueerde
alles in mijn verbeelding, de haven, het schip,
dat daar wegvluchtte tn de verte, de zon,
die opging achter de blauwachtige toppen,
die de golf tegenover Carthago omringen. Het
was alsof ik daar de H. Monica uit het
heiligdom 'van Slnt-Cyprianus zag treden:
het was alsof ik haar wanhoopskreten hoor
de. die spoedig in vreugdetranen zouden ver
anderen. want deze vlucht voerde Augustinus
aan de voeten van den H. Ambrosius te
Milaan en daar Juist verwachtte God hem om
de gebeden van zijn moeder te verhooren.
Ik heb de Juiste plaats willen terugvinden,
waar deze hartroerende scène zich afspeelde.
Na langdurige onderzoekingen, steunend op
de gegevens van Slnt-Augustinus’ verhaal,
hebben we deze plek kunnen vaststel’ei.
Ik heb tn naam van geheel de katholieke
wereld bezit genomen van deze ruïnen en
van dezen grond om er het publieke gebed
te hervatten en Ik heb het afgestaan aan de
communiteit der Zusters Franciscanessen-
Missionarissen van Maria.
De Paaschdagen hebben te Warschau een
buitengewoon bloedig verloop gehad, wat
o. a. zfjn oorzaak vond in overmatig gebruik
van sterken drank, met name onder de be
woners van de voorsteden!
Naar thans bekend wordt, moesten de
eerste, hulp-organbatks alleen reeds te
Warschau en in de omgeving in 320 gevallen
assistentie verleenen.
Ook werd een 10-tal pogingen tot zelfmoord
geconstateerd, waarvan vier met doodelijken
afloop
In de voorstad Mokotow walstond tijdens
een drinkgelag een bloedige twist, waarbij
een vader zijn zoon met een bijl doodsloeg,
nadat de jongen eerst vier andere personen
met messteken had gewond.
slachtoffer^ gereed te maken.
t van 276 dooden is tot dusver
anderen zfin zoo deerlijk ver
brand dat een Identificatie vrijwel ónmoge
lijk is.
Onder de dooden waren twinftg moorde
naars, die tot levenslang waren veroordeeld,
en feltelijk alle 317 slachtoffers waren ban
dieten en inbrekers.
Het vüfmogendhedenverdrag tot beperking
van de bewapening opent met een conside
rans, welke de doeleinden der onderteeke-
naars vermeldt en verklaart, dat de contrac-
teferende partijen met elkaar overeenkomen,
geen gebruik te maken van hun recht tot het
op stapel zetten van slagschepen tot het
vervangen van hun tonnage gedurende de
Jaren 19311936. zooals bepaald in het ver
drag van Washington van 6 Februari 19f2.
Frankrijk en Italië mogen echter een be
paald tonnage tot vervanging bouwen vol
gens het verdrag van Washington.
Het verdrag noemt vervolgens een aantal
slagschepen, die zullen worden afgedankt,
welke reeds bekend zijn, en de technische
bijzonderheden betreffende de wijze van. af
danking. Groot-Britamdë dankt vijf slag
schepen af, di Ver. Staten drie. Japjn éèn,
binnen den tijd van dertig maanden. Het ver
drag voorziet in het behoud van één slag
schip elk voor Groot-Brittannië, de Ver.
Staten en Japan voor oefendoeleinden, en
omschrijft de methode van de ontwapening
van deze schepen.
Het verdrag bevat de reeds gepubliceerde
beperkingen wat betreft grootte en aantal der
dulkbooten en behelst de vrijstelling van be
perking van aan de oppervlakte varende
schepen onder de 600 tens en van schepen.die
de 2000 tons niet te boven gaan, mits deze geen
kanonnen monteeren van meer dan 6.1 Inch
of meer dan vier kanonnen van meer dan 3
Inch, en ook mits zij niet uitgerust zijn voor
het lanceeren van torpedo's, die een snelheift
van meer dan twintig knoopen. en een pant-
serbescherming hebben. Eveneens zijn vrij
gesteld aan de oppervlakte varende schepen,
die niet speciaal zijn gebouwd als gevechts-
schepen, doch worden gebruikt voor
vlootdiensten of troepentransport, onder voor
waarde, dat zij niet meer hebben dan de
bovengenoemde bewaplng of een andere ge
specificeerde voorziening voor luchtvllegtul-
'gen. Het verdrag bepaalt, dat binnen een
maand na het op stapel zetten en het vol
tooien van een oorlogsschip, dat geen slag
schip is, partijen elkaar op de hoogte zullen
stellen van de bijzonderheden van een zoo
danig schip. Stationneerende opleidings
schepen mogen worden behouden wanneer
zij zich in niet-zeewaard.ge toestand bevin
den. terwijl de schepen die behbuden blijven
onder speciale voorwaarden oplelden.
Wat betreft de dulkbooten bepaalt het
verdrag, dat dulkbooten in overeenstemming
moeten zijn met de regelen van het mter-
„nationaal recht betreffende het optreden
tegen koopvaardijschepen. Uitgezonderd in
geval van hardnekkige weigering om te
stoppen of bjj act.even weerstand, mag een
oorlogsschip een koopvaardijschip niet tot
zinken brengen of het onklaar maken zen
der vooraf passagiers en bemanning in vei
ligheid te hebben gesteld; de scheepsbot ten
worden niet beschouwd als een veilige
plaats. tenzfj de veiligheid verzekerd is
door het weer, dj nabijheid van land, of de
aanwezigheid van een ander schip.
Het verdrag blijft van kracht tot 31
December 1936, en tenzij de contracteerende
partijen overeenkomen anderszins door mid
del van een meer algemeene£iovereenkomst,
de vlootbewapenlngen beperkt en
allen als partij toetreden, zullen
dachtepis”, dat boekdeelen spreekt,
veelt aan in de gebeden d#
van een jongeman, die wegens diefstal
moord tot vele Jaren gevangenisstraf veroor
deeld, door zijn ouders in de gebeden der
zusters was aanbevolen. De Jongeman kwam
tot inkeer, zijn gevangenisstraf werd verkort
en eens in het gewone leven teruggekeerd,
bleef hij een voorbeeldig Christen tot zijn
dood.
Deze zusterezijn werkelijk de zichtbare
Engelbewaarders van zoovelen. die gedachte
loos voortleven tot het uur van Gods onein
dige Barmhartigheid ook voor hen slaat. Het
klooster van de H. Monica is een centrum
van Eucharistisch leven, dat om de herin
neringen er aam verbonden belangstelling
verdient bij gelegenheid van het groote
Eucharistisch Congres, dat het oude geloof
in Christus Eucharisticus op Carthago’s
ruïne zal wakker roepen.
Bi) een uitstapje in het gebergte, dat eenlg*
Jongelieden van Grenoble uit order namen,
viel een Tsjech van een hoogte van meer dan
80 M Hij was onmlddellijk dood Bü de pogin
gen om het lijk te bergen, verloor een gan-
Jparme het evenwicht en viel eveneens naar
beneden. Hij werd ernstig gewond.
prlnclpleele qu^estle ook principieel op te los
sen, af maken door* den kranigen, bezonnen
tn verstandlgen jongen zoo wat ontoereken-
baar te verklaren.
Men heeft hem met die bedoeling In obser
vatie ge teld Jn het Krijgsgasthuls bü de
zwakzinnigen.
Er zal wel een of andere /okter gevonden
worden die het noodige verslag zal uitbren
gen en beweren dat De LeeJw niet goed bü
zün zinnen is. waarvan dan de „zotte daad”
die hij uith’aalt, het bewüs moet leveren."
Naar de gevangenis te Sint-GilH»
gebracht
Het Vad. schrijft nader:
De Vlaamsqiie milicien Joris de Leeuw. A
de vorige weck in het militair ziekenhuis t«
AntwetiJen werd opgenomen en in de afdee
llng voor krankzinnigen was opgesloten, ia
Zaterdagmiddag weer naar de gevangenis te
Antwerpen overgebracht en later, vermoede-
lük uit vrees voor Vlaamsch-nationale betoo-
gingen in de Schèldestid, op transjiort gesteld
met bestemming naar de gevangenis te Slnt-
Gillls-Brussel. In een dievenwaten werd hij,
samen met een groep veroordeelden, waaron
der verscheidene boeven, naar-het Centraal
station gébracht, waar hem. bü het verlaten
van den wagen, de boeien om de polsen wer
den geschoven. De Jonge Vlaming, die alduz
behandeld wordt omdat hü verklaarde alleen
in het Nederlandsch gegeven militaire beve
len te zullen gehoorzamen, zag er. naar oog
getuigen verzekeren, geenszins terneergesla
gen uit.
zü in de H. Eucharisl
aanbidding is ultgesh
waar de religieuzen g(
aanbiddlngsuur houd
leven van offerande en gebed gaat een
vruchtbare activiteit gepaard, die zich open
baart in allerlei werk,
vooral in de Misslelam
In Europa uitsluitend
stemd zün. De sneUe uitbreiding, die de
Congregatie In nauwelüks 50 Jaren heeft be-
roilrt. erenst aan het wonderbare. Op het
en hulzen,
e, Engelsch-
Mandsjoerüe.
Likoengtoa zal door Britsche vlooteenheden
gedurende zes Jaar gebruikt kunnen worden
als kuatatation, doch aan dit voorrecht zal
elk oogenbllk een eind gemaakt kunnen wor
den. indien' China van Welhaiwel een vloot-
basis wenscht te maken.
Onder groote belangstelling heeft Pastoor
L. stolk'van de St. Catharinakerk. aan den
Singel te Amsterdam, cp den tweeden
Paaschdag zün zilveren jubileum als Pastoor
van die kerk gevierd.
Des morgens te half 11 droeg aan het
fraai versierde hoofdaltaar de Jubilaris1’de
plechtige Hoogmis op.
Onder de H. MIs hield de Eerw. Jubilaris
een predikatie.
Na deze plechtige Hoogmis begaf men
zich naar d£ Pastorie, waar Pastoor Stol»
In verband met de bloedige gebeurtenissen
te Leipzig op Paaschzondag, werden de per
auto terugkeerende Münchener deelnemers
aan het Congres der Communistische Jeugd,
gisternacht in een der voorsteden door de
politie aangehouden. All^n werden gefouil
leerd en op een vond men een dolk en eea
bebloeden zakdoek. Verdacht betrokken te
zün geweest bü de gebeurtenissen te Leipzig
werd hü ter beschikking van de Justitie ge
steld. De overige congressisten werden weer
vrijgelaten. Onder de deelnemers bevinden
zich tal van scholieren.
welke
waartoe
zü in 1935 büeerikomen tot het opstellen van
een nieuw verdrag tot vervanging van het
onderhavige. Het verdrag is gesloten tus-
schen de vüf mogendheden, doch Deel III
behelst het reeds bekende Driemogend-
tusschen de Ver. Staten.
Groct-Brltiannië en Japan betreffende de
kruiser-, destroyer- en duikboottonnages.
Artikel 21, de z.g. „waarborgclausule” be
paalt, dat indien gedurende een looptüd
van het vedrag de Rationale veillgheids-
eischen van een der partüen met betrekking
tot de oorlogsschepen, beperkt bü Deel III,
naar haar meenlng aanzlenlük worden aan-
door nieuwen aanbouw van een
dan deze drie mogendheden, zü de
partüen met redenen Omkleed ver-
betreffende de vere»schte vermeer-
en het recht zal hebben tot deze
L‘S?3<’.en de l orde du coeur. en wel zoo sterk
dat de intellectualist Descartes en d^l o^dre
wezen wordt door Pater Bemardot^R
dle me’men dat men de prediking der
ebkei te»^“‘’rhr<ien moet vo°rbehouden aan
ricr^ LibeVO<LrreChte zielen en voor büzon-
dere gelegenheden, laten onbewust de meest
overvloedige bron van heiligheid in de kwk
uitdrogen; de waarheid toch Ls het berin de
eerste oorzaak van alle liefdegoed
opoffering. Zü vergeten, dat h. Doo^ri'
in iedere ziel een soort van goddelük aan
voelingsvermogen doet ontspringen, uitvloei
sel der gaven van wijsheid en verstand die
het den meest eenvoudigen zielen, zelfs'den
kleinsten kinderen mogelyk maakt de ver
heven waarheden te vaUen en te voe’en
Wü voor ons meenen, dat het goed is God
in die mate te d<en kennen, als 3^ riek
heeft geopenbaard."
De wilspsychologie van St Augustinus is zoo
Juist. Volgens zün leer en methode wordt
de wil in zün inspanningen
door de Schoone waarde, die er
vrijdlng, in den opgang naar het bovenzin
nelijke. Onze tüd beging de opvoedkundige
fout dat hü Of te veel vertrouwen had op
de beweegkracht van de loutere doelvoor-
stelling. oftewel te veel ve: trouwen hid op
het directe en geïsoleerde aangrüpen van
den wil door de loutere oefening.
„Wanneer het grocte door de kleinen
wordt gezocht, zal t kleine ook groot maken’
zegt Augustinus. De groote H. Theresia
zegt tot haar Dochters „Laat uw gedachten
groot zün. en stap voor stap zult gij daar
komen, waar de Heiligen zün aangeland.’*®
Lacordaire zegt ergens: „Het is eigen aah
groote harten, om de voornaamste behoeften
bloot te leggen van den tüd. waarin zü leven
en waaraan zü zich vrijden.”
Hoe groot dan wel, moet het hart van den
H. Vader August nus geweest zün, die nu
nog is de toegewüde Heeler der wonden van
onzen tüd.
Vigilie van St. Augustinus’ Bekeering
Rector VLAAR O ESA.
v. h. R. K. Lyceum
ordening ven de liefde. .Jlet goed van de
deug! bestaat in de ordening der liefde".
Heel de schepping buiten de ziel is slechts
middel, en bü dit middel moet men niet ver-
Marren. Augustinus noemt de menschen, die
bf) het middel blijven hangen,^^klpgens-
wwardig. Hü beklaagt de menschen die
steeds begeerig naar het nieuwe, onverschil
lig blüven voor het gek-nde, die liX’er aan-
leeren dan weten, terwül toch het weten het
doel Is van het aanleeren die liever strij
den dan overwinnen, terwül toch de over
winning het doel is van den strijd Tegen
dezulken roept hü een „wee” uit„Wee
hun, die U als Leider veronachtzamen en
ronddwalen in Uwe voetsporen, die Uw tee-
kenen in plaats van U zelf beminnen en
vergeten Hem, die deze teekenen gaf
Nog is volgens St. Augustinus de innerlijkheid,
de zelfinkeer n factor van groote beteekems,
om tot de kennis van de waarheid te komen.
In zün Commentaar op St. Jan klinkt het:
»GÜ dwaalt indien Gij maar zweeft aan de
oppervlakte; keer terug, maar waarheen
Tot den Heer. Hü is bü u keer eerst maar
terug in uw hart, en zie dan, wat gij daar
van God ondervindt".
In ons binnenste onderwijst God ons zelf.
„Mogen wü vinden den Goddelüken Kunste
naar, Die in ons woont eerst bewerkt Hü
tn onze ziel schoonheden van hoogere orde,
en vervolgens in ons lichaam schoonheden
van lagere orde.” Dat is volgens St. Augus
tinus het middel, om innerlüke menschen
te worden. In een züner predicatles zegt
„Wie zich stelt boven de geschapen dingen,
en over God, Inzooverre het den mensch
gegeven Is, waardig begint te denken, hü zal
de onuitsprekelüke stilte des harten vinden,
de stilte, die God prijst."
Hoe klinkt dit alles als een waardig protest
tegen den Auszencultus en de mechaylseering
van onzen tüd 1 Onder de leiding van zün
verheven paedagogische denkbeelden komt
da orde in onze ziel en in,.al haar vermo
gens, en deze orde maakt de ziel schoon.
^Lmando Deum anima pulchra -fficitur”.
J3oor God te beminnen wordt de ziel
■choon."
Zoowel in de leer als in de methode van St.
Augustinus vinden we 'n concentreeren rond
om de waarheid en de liefde, een Intellectua-
een nieuw
Overig I
dat er het centrum van
dat heel de kust en de zee be-
Daar. In de kapel, toegewijd aan
de trapen der H. Monica. Is de eeuwigdu
rende Aanbidding van het Allerheiligste
Sacramjent begonneii. Kon men een geschik
tere plaats vinden? Daar vragen de Zus
ters lederen dag, in naam dér H. Kerk, door
hun gebeden en boetedoeningen den terug
keer van zoovele Augustlnussen en het einde
van de smarten van die tweede Moeder, de
H. Kerk; daar zullen ze zich herinneren, dat
de H. Monica nooit een dag liet voorbügaan
werd ontvangen door het feertcomtlté.
Namens dat comité sprak de heer Th.
Everard. kerkmeeste r.den jubilaris toe en
bood hem een cadeau onder co/vert aan.
Pastoor Etolk dankte met nartelyke woor
den. I
In de Pastorie recipkerdef Pastoor Stolk
tot drie uur.
fiheld gebruik
te wen-
de Paus ontvln8 gisteren in een aparte
aualëntie een groep Nederlanders, o.w. Mgr.
de Gruyter, Rector Goorts en andere Geeste-
lüken.
Allen ontvingen de herinneringsmedaUl*
van het jubileum van ZJL den Paus.
Z. D. H. Mgr. J. H. G. Jansen naar 't Goy
Naar de Zeereerw. heer Pastoor H. M
Elbersen In 1 Goy (gemeente Houten, Utr.)
van den preekstoel heeft meegedeeld, is het
zeer waarschünlük, dat Z. D. H. Mgr. J. H.
G. Jansen, benoemd Aartsbisschop van
Utrecht en oud-pastoor van ’t Goy, den
Zondag na H. Sacramentsdag. 22 Juni In 1
Goy een Pontificale Hoogmis zal celebreeren
Het plan bestaat voorts, de plechtige H.
Sacramentsprocessie dan wederom In vollen
luister te doen plaats vinden, terwül de mo-
gelükheid bestaat, dat de nieuwe Aartsbis
schop bü deze gelegenheid het Allerheiligste
zal ronddragen.
zonder te komen neerknielen In de basiliek
van Sint Cyprianus en er de H. Eucharistie
te ontvangen en dat haar eenlgste smeek
bede, die z
genen, die
te gedenke
deze uitvei
voor dit 1—-
dien geest eigen mogen maken. Zü zullen er
leuw motief in vinden om vurig en
te blijven. Ik vraag het ook voor alle
geloovlgen van dit diocees, waarvan de kapel
der tranen van de H. Monica het centrum
wordt voor de Aanbidding van het Allerhei
ligste Sacrament.
Den 29en Juli 1885, kwamen de eerste twee
Zusters Franciscanessen Missionarissen van
Maria te Carthago ann. Deze mlssie-congre-
gatle van Zusters, die twee hulzen irf Hol
land heeft, n.l. te Amsterdam en Maastricht
was den 6en Jariuarl 1877 gesticht door een
Bretonsche damp van Nantes Hélène de
Chappotin de NeuvUle. De Zusters leiden
een gemengd levan, het actief en het be
schouwend leven volgens den geest van den
H. Franciscus van Assisië. Wat de congrega
tie büzonder kenmerkt, is de geest van
slachtoffer en van Aanbidding. De Zusters
spreken een actie uit van offerande, waardoor
ril zich als slachtoffers aan God opdragen
voor de kerk en de zielen om bü het Godde
lük Lam de zaak vap zondaars en ongeloo
vlgen te bepleiten. De kracht daartoe putten
ril in de H Eucharistie, die lederen dag in
In de kapel en
eld om beurten het
Met dit sublieme