(Buitenlandsch oJ^ieuws LACRYMIS SANCTAE MONICAE t De inhoud van het verdrag De Fransche Kamer Rust In zicht Ter herinnering aan de tranen der H. Monica Ernstig onderzoek Waar blijft de vlootconferentle? Het communisme in China KERKNIEUWS Han-Jflng bezet Hel Oostelijk herstel De actie van Gandhi De onlusten te Leipzig Tal van scholieren schuldig Duitsche eenheidspartij? Protectoraat van Hindenburg De staking te Tokio De Leeuw zwakzinnig? Wat behelsde de Vlootconferentie De gevangenisbrand in Columbus Gemengde Buitenlandsche Berichten Het Fransche commando aan den Vlaming De Amerikaansche immigratie- wetten De teruggaaf van Welhaiwel De bepalingen van het verdrag Tramstaking te Tokio Een Minister aangevallen Ongeregeldheden te Madras Tschitscherln gevangene van Moskou? ------- Bloedige Paschen te Warschau Ongeval in de Fransche bergen Een zilveren pastoorsteest Erankrijk bouwt een kruiser Nederlanders te Rome 1 Een Sacramentsprocessie in vollen luister Vermindering der quoten 4 op Thans 13000 slakenden ongeveer 13.000 I nigt poli’ geïnsplreertl ligt ip de be- het hedenverdrag heelt voortgezet, tot len. Alle tot dusver .^Jstaïdn8 bü de tjgmbedrüven te Tokio evenals die in de er bü Het verdrag Inzake de teruggaat van Wei- halwei bepaalt, dat Welhaiwel en zijn bezit tingen zonder compensatie aan China zullen warden teruggegeven. Het aangrenzend eiland niet tenzij zitting gehouden tot slot van de besprekin gen. 'f - vo lol „Waarom huil je, Betty?" Willy heeft mijn pop gebroken!” „Hoe dan?” jk sloeg hem ermee pp rt» hoofd." r r Overeenkomst verkregen getast andere andere wittigt dering vermeerdering over te gaan. De andere twee partijen zullen dan het recht hebben tot een evenredige vermeerdering over te gaan. Het verdrag wordt wat Groot-Brittannië, de Ver. Staten en Japan betreft van kracht, zoodra zij hun ratificaties hebben gedepo neerd. De Dee’.en I. IV en V worden dit wat Frankrijk en Italië betreft zoodra zij hun ratificaties hebben gedeponeerd. leven. da| in vroeger dagen het geloovlge volk t had bezield en zijn martelaren had gevoerd tot bet wonderbaarste "en kalmste heroïsme. pp datzelfde fundament, de H. Eucharistie van naastenliefde, i, terwijl de huizen or recruteerlng be- Itbreidlng, die Het Telegraaf Agentschap „Nippon Dempo" publiceert een bericht, volgens hetwelk een uit 5000 man bestaande bende Chlneesche communisten de provincie Hoe-Pei is binnen gedrongen en de stad Han-Jang bezet heeft. In verband met den brand in de Staatsge vangenis te Columbus heeft de Gouverneur van den Staat Ohio den directeur van de ge vangenis van zijn ambt ontheven en een streng onderzoek bevolen. Thans is gebleken, dat de ramp zulke groote afmetingen heeft aangenomen, doof- dat de sleutels dfr cellen niet te vinden wa ren. De directeur verklaart, dat al het moge lijke is gedaan om de gevangenen van den dood door verbranding te redder» Volgens hem is er nergens op de gevangenen gescho len en evenmin zijn zü door de bewakers mis handeld'. Reuter voegt er nog aan toe'dat er zoowel een federale als een staatscommissie van on derzoek is uitgezonden. Meer dan vfjftlz begrafenisondernemingen werken gestadig *n de gevangenis om de be grafenis der De identiteit vastgesteld; i In de Duitsche bladen is sprake van plan nen tot vorming van een groote burgerlijke eenheidspartij De bedoeling zou zijn demo craten, economische ”Partü. D.-Volkspartij en volksconservatleva vereeniging samen te bin den In een Duitsche staatsburgerpartjj. or der het protectoraat van rijkspresident Hinden burg. De regeering-Brünlng zou de fusie voor bereiden. Het plan zou zijn de zaak In den loop van den zomer definitief te regelen, om dan in den herfst of winter over te gaan tot rüksdagontblndlng. ■^Gisteren heeft de politie ernstige ongere geldheden weten te vermijden toen een groo te mkQlgte voor het politiebureau in het centrurnUBl asba<f. was samengeschoold en de politie met steenen bekogelde. Nadat de me- Igid was uiteengedreven, ging zij een ander .Utiebureau met steenen werpen, Tien "betoogers werden gearresteerd, be schuldigd van het intimideeren van winke liers en het weigeren om door te loopen. Naar de T. S. persdienst uit Parijs ver neemt, is het op de conferentie voor het oostelijke herstel, die tijdens de Paaschda- gen haar vergaderingen t een overeenkomst gekffint bestaarlde meeningsverschillen zijn bfjgelegd. Waarschijnlijk wordt Woensdag een plenaire De volmaaktheid der lie/de is daar, waar geen begeerlijkheid meer is St. Augustinus: De div. quaest. Z6. De Senaat hechtte zijn goedkeuring aan de intrekking van de bepaling in zake de nationale afkomst als grondslag voor de be perking van de immigratie, welke 1 Juli 1929 van kracht werd. Een N.TA.-bericht meldt nog. dat de Se naat het van Senator Norbeck afkomstig voorstel met 39 tegen 34 stemmen aannam. Het oude quotastelsel komt daardoor weer in zwang, waardoor Duitschland en Scandi navië een grooter percentage verkrijgen van het totaal aantal immigranten. President Hoover had de aanneming van het wetsontwerp aanbevolen. breidde zich heden uit, electrlciteitsbedrüven. Voor het oogenbllk zijn personen in staking. Deze passage trof den stichter der Witte Paters. Kardinaal Lavigerie, toen. 44 jaar ge leden, Tunlsië aan zijn zorgen werd toever- nltgestort over mijn wreed bedrog, begon zij opnieuw voor mij te bidden en zij keerde terug naar de plaats, waar zij gewoonlfjk verbleef, terwijl ik mijn reis voortzette naar Rome.” reikt, grenst aan het w oogenbllk telt zij 5000 verspreid In Palestina, Indië, Ceylon, China, 01 De staking van het trampersoneel te Tokio wordt hoe langer hoe ernstiger. Men vreest dat de stakingsbeweging zal overslaan op de andere groote steden. Alle vakbonden en an dere arbeidersorganisaties verleenen den sta kers flnancieelen steun. Bü het gebrekkige tramverkeer, dat vrijwilligers trachten In stand te houden, hebben zich verscheidene ongevallen voorgedaan. Volgens de .Dally Telegraph” zal Frank rijk als antwoord op den door Duitschland voorgenomen bouw van een tweede slag schip. een kruiser doen bouwen ven een waterverplaatslng van 27.000 ton en een be wapening van acht 12 lnch-ka nonnen. De Würtenbergrche minister van Justitie, dr. Beyerle, werd hedenmiddag In zfjn werk, kamer door den 45.jarigen koopman Kart Stangie. die hem een gratieverzoek voor zijn zich in een strafinrichting bevindende echtgenoote overhandigd had, met een dolkmes aangevallen en aan de linkerhand gewond. Ook een ambtenaar, die te hulp schoot, bekwam een steekwond aap de hand. De dader zag kans te ontkomen. De politie stelt een onderzoek in. De zusters hebben zich reeds gevestigd in het Oude paleis, vormt en heerscht. In den loop dezer week de premier Tar- dleu heeft het met stelligheid verklaard aan de parlementsleden die er zoo langzamerhand naar verlangen wat uit te blazen zullen de sociale verzekering en de belastingver lichting definitief gevoteerd zijn en dan kan het parlement op reces gaan. De Kamers zullen waarschijnlijk den 3en Juni weer bijeenkomen en dan zitten tot 14 Juli. Voor dien tijd zullen moeten gevoteerd zijn het ontwerp op de koloniale leeningèn. de conventie Inzake de petroleum en de natio nale uitrusting. Dan zal Ik. zoo verklaarde Tardieu, mijn heele program hebben verwezenlijkt De Senaat heeft besloten, de huidige quo ten, die zijn vastgesteld voor het toegestane aantal Immigranten uit de verschillende lan den te verminderen met een vijfde. Alleen het percentage Duitsche en Scandinavische Immigranten, dat zal worden toegelaten, wordt verhoogd. De door den Senaat besloten wijziging der immlgratlewetten komt hierop neer, dat In de toekomst de verhouding der nieuwe Im migranten tot de reeds in de Vereenigde Staten aanwezige nationaliteiten 114 pet. In plaats van® pet. zal bedragen Daar echter de berekening naar den stand der bevolking zal geschieden van 1890, 'zal. ondanks bet lagere percentage, het quotum verhoogd worden, o.a. voor Duitschland van 25000 tot 39000. des middags van half twe Velen maakten van deze gel< om den beminden herder g^ schen. Des avonds om 7 uur celebreerde Pastoor Stolk een plechtig Bof. waaronder ZijnEerw. de parochianen nogmaals toesprak en dankte. In het Corn. Broerehuls werden de fees telijkheden daarna voortgezet. Voedselweigeraars. De politieke gevangenen in de gevangenis van Allpore, met inbegrip van den burge meester van Calcutta, zijn een voedselwelge- ring begonnen. Zij beweren dat het gevange nispersoneel geweld heeft gebruikt om hen te dwingeh de gevangenisreglementen te ge hoorzamen. Halverwege Carthago an Sidi-Bou-Sald, ligt de blanke kapel en het weeshuis der Zusters Franciscanessen. Missionarissen van Maria. Alles ademt er liefde en reinheid. De smette looss, eenvoudige kapel in Romaanschen stijl, met zijn marmersteenen vloer en altaar van wit marmer; de zusters in haar witte habijten met lange sluiers, lijken op marmeren beelden in. aanbidding neergeknield voor het Aller heiligste, de bruine en blanke weesmeisjes in hun eenvoudig-grijs costuum, met kleine sluiers op het hoofd, dat alles maakt zoon diepen indruk, wanneer men het geluk heeft er eens het Lof bij te wonen en er de wees meisjes met hun zuivere, ijle stemmen te hoeren zingen. Het is als een vluchthaven, als een stukje paradijs, te midden van de men- scheiijke ellende, die men bij lederen stap ontmoet, wanneer mer. een haveloos geklee- den Arabier tegen komt, of langs de ellendige, geheimzinnige gesloten hutten der Arabieren passeert. Heel de omgeving, de schoone lig ging by de blauwe golf van Tunis, stemt tot devotie, maar vooral de herinneringen aan deze plek verbonden. Hier op deze gedenk waardige plek had het afscheid plaats van de H. Monica en den H. Augustinus, toen deze laatste de reis aanvaardde naar Italië. Augustinus heeft ons deze roerende scène ver haald in zijn Belijdenissen (4e boek, 8e hoofdstuk). „Waarom nu weer van hier vertrekken naar Italië?” vraagt hij zich af, sprekend over zijn genomen besluit om Carthago te verlaten, waar hij zoovele jaren in zonde heeft doorge bracht, en zich naar Rome te begeven. „Gij wist het, mijn God. maar Gü hebt mjj in mijn onwetendheid gelaten, evenals mijn moe der, die weende en jammerde van droefheid bij mijn vertrek en me volgde tot aan de zee. - Zü klemde zich krampachtig aan me vast om me terug te houden of om me te volgen; en ik bedroog haar onder het voorwendsel, dat ik afscheid moest gaan nemen van een vriend, die bij de eerst volgende gunptige gelegenheid ging vertrekken. Zoo beloog ik mijn moeder en nog wel zoo’n moeder! en ik nam de vlucht. Gij hebt me vergeven in uw groote barm hartigheid; hoe laf en ellendig ik ook was, toch hebt gij me veilig over de groote water vlakte der zee gevoerd, om me te geleiden naar de bron uwer genade, die me zou rei nigen en tevens den tranenvloed zou drogen, waarmee mijn moeder lederen dag den grond besproeide tijdens baar gebeden, die zij voor mijn bekeering verrichtte. En daar zij weiger- terug te keeren zonder mij, wist ik haar tenslotte met veel moeite te overhalen om den nacht door te brengen in een kapel van den H. Cyprianus, niet ver van het schip af ge legen. En dienzelfden nacht vertrok ik in T geheim, terwijl zij bleef bidden en weenen. En wat vroeg zjj u. mijn God. onder zooveel tranen? Te verhinderen, dat ik mijn reis zou kunnen voortzetten! Maar Gij. in uw on eindige raadsbesluiten hebt geen rekening gehouden met haar gebed van een enkelen dag, om alleen het gebed te verhooren, dat Bij jaren lang dagelijks voor mij stortte. Een frlssche bries deed onze zeilen zwellen en onttrok spoedig de kust aan onze blikken. ■S Morgens kwam zij aan de haven, bulten richzelve van smart, met haar klachten en zuchten onze ooren verscheurend, die doof bleven voor haar wanhopige smart; maar Gij hebt me juist als 1 ware aan de hand mijner hartstochten meegetrokken naar die plaats, waar ik ze tenslotte voor goed zou vaarwel zeggen, en uw rechtvaardigheid sloeg haar moederlijke, natuurlijke liefde met den geesel der droefheid. Zij zag me zoo graag bij zich als een moeder, ja met een liefde, grooter dan dip van vele moeders te zamenen zij kende de groote vreugde niet, die Gij haar gingt bereiden door deze afwezigheid. Zij wist het niet. En door haar tranen, haar snikken en haar angsten zocht zij al schreien de wat zjj in tranen had gebaard. Maar nadat zjj haar hart voor u in klachten had r en-- richtte op haar sterfbed tot de- taar omringden, was, zich harer aan het altaar. Ik bid God voor >ren zielen, die geroepen worden illg werk, dat ze zich tenvolle gen mogen Japan. Noord-, Zuid- en Mldden-Afrlka. Noord- en Zuid-Amerika, en Oceanlë. De jeugdige Congregatie ontving het doopsel des bloeds tijdens den Bokseropstand, waarin zeven harer leden voor het geloof stierven. Onder hen bevond zich een Hollandsche zus ter. Maria Adolphlna, geboren Maria Dierkx van Ossendrecht. Ook in Tunlsië is deze Mlslecongregatle een weldaad geworden voor de bevolking. De eerste stichting, in lijden en armoede be gonnen. groeide uit tot 4 nieuwe hulzen oa. een hospitaal te Tunis. Langzamerhand heeft St. Monique zich uitgebreid tot een wees huis. waar 100 weesjes kunnen opgenomen worden, met een eigen kapel, waarvan de steenen werden bijeengebracht door de ka tholieken van Tunis, door de giften van in roaw gedompelde moeders van Frankrijk. Ira! van de gravin Douairière de Chasse- g Laubat. leze kapel is het centrum van de Eeuwlg- •en de Aanbidding en van den Eucharlstl- schen Bond van de H. Monica (Union Eucha- ristlque de St. Monique), die ten doel heeft in vereeniging met Jezus in de H. Eucharis tie te bidden voor de H. Kerk, voor de be keering van zondaars en ongeloovlgen en het behoud van een levend en dadenrijk ge- loof in de katholieke families. Behalve het groote weestiUis voor verlaten en verweesde kinderen van christelijke fami lies. houden de zusters een atelier. waar Arabisch» meisjes handwerk komen leeren. Zoo had o.a. een der prinsessen van de fa milie van den Bey van Tunis, een aangeno men dochtertje er heen gezonden. Toen het meisje tot den huwbaren leeftijd ge'komen was. werden haar voorstellen gedaan tot een rijk huwelijk. Het meisje jweigerde en wilde de zusters niet verlaten. Met dwang moest zij eindelijk het weeshuis verlaten, maar al vorens in het rijtuig te stappen, vluchtte zii naar de kanel en deed daar de belofte van zuiverheid In stilte voor het tabernakel. Sinds twee jaar verblijft zii In het paleis van den Bey te La Marsa en tot nu toe wei gert zij standvastig ieder huwelijk. In het Arabisch dorp. Sidl-èou-Sald. heb ben de zusters een dispensaire opgericht. Geregeld gaan twee zusters de hulzen af om er In die duistere, donkere krotten wat licht te brentren in het eentonige, droevige slaven leven der arme Arabische vrouw. Wat dat zeggen wil kan men alleen begrijpen als men de Arabische vrouw vergelijkt met de Euro- peesche. als men ziet, hoe een Europeesche dame als gelijkwaardige met haar man uit gaat en deelneemt aan het gewone publieke leven, terwijl een Arabische vrouw leeft als een arme gevangene. Dat opgesloten leven In woningen, die dien haam niet verdienen, stompt den geest af en Is oorzaak van Inbeel- dlngsziekten Dat de Arabieren zelf dit ap- precleeren blijkt uit de hartelijke ontvangst, die de zusters overal vinden, uit het kort, maar veelzeggende woord, dat een van hen in ’t Arabisch op de deur van de dispensaire schreef: „goed.” Zoo werken deze zusters dag In dag uit met een bewonderenswaardiqe op offering ajm.de bekeering van de Arabische vrouw, aan de opvoeding van het verlaten weeskind; dqor hun gebedsleven van voort durende aanbidding zetten zij het werk voort der H. Monica, het gebed voor de bekeering van den verloren zoon. Zoo vind ik In een jaarlüksch bulletin een eenvoudig „ter ge- Het be lezer» de ziel en De Vlaam^che soldaat De Leeuw, die zoo- als men Weet, weigerde een Fran ch com mando op te volgen, is uit de militaire ge vangenis van Antwerpen naar het krijgshos pitaal ovgrgebracht en in de afdeellng ..zwak zinnigen" opgenomen. ,De Schelde” schrijft naar aanleiding hiervan: „De toeleg van de militaire overheden in zake het geval Joris de Leeuw wordt duide lijk. Men wfl zich van de moeilijkheid, om ecu De „Telegafen Uunlon” meldt uit Kowno: Uit Moskou wordt bericht, dat de Raad van Volkscommissarissen der Sovje’-Jnie besloten zou hebben het verlof van den Volkscommissaris van Buitenlandsche Za ken, Tschltscherin, dat naar men weet op 1 Mei afloopt, wederom met zes maanden te verlengen. Een verzoek van Tschitscherln om zich tot herstel van gezondheid naar het bultenj land te mogen begeven, zou de Raad hebben afgewezen. trouwd. Hij wildf op die plaats een kapel bouwen, een monument ter eeuwige herin nering aan’ dit feit, dat zich lederen’ dag herhaalt in den intiemen familiekring. Maar tevens wilde de stichter er het fundament leggen van de nieuwe te stichten kerk in de H. Eucharistie, In de Eeuwigdurende aan- bidding. Om een Christelijk Carthago te doen her leven, deed de Kardinaal een beroep op de dooden, bij gebrek aan levende leden der kerk; hij lichtte het doodskleed op, dat sinds zooveel eeuwen de ruinen der oude basilieken bedekte, hij vond er een Intens eucharistisch heeft Lavigerie den bisschoppeiyken zetel van Carthago gebaseerd. Op de plaatsen, waar vroeger duizenden geloovlgen bijeenkwamen, in de talrijke mag nifieke basilieken.'restte nu niets anders dan een klein groepje getrouwen en de trooste- looze ruïnen van vroegere grootheid. Daar, waar vroeger Concilies plaats hadden van meer dan 700 bisschoppen, bevonden zich thans enkele priesters, met de zielzorg belast. Daarom wilde de Kardinaal op de eerste plaats het gebed en de dankzegging doen her leven van Hem, die den Vader voor ons on ophoudelijk smeekt. HIJ besloot dan ook aanstonds de Eeuwig durende Aanbidding in te stellen en wel op deze gedenkwaardige plaats, zooa’s hij in zfjn eerste amandement. gedateerd den 2en Fe bruari 1888, schrijft: „O. wat een groote genade heeft God ons geschonken door ons te plaatsen op een grond, die zooveel grootte Heiligen betreden hebben. Ik kan met geen pen beschrijven wat Ik dien dag heb gevoeld, waarop ik. staande op de verlaten hoogten van Carthago, met de eigen woorden van Sint Augustinus het verhaal heb gelezen van deze seène. waar in men niet weet wat meer te bewonderen, de teederheld van de moeder of de nederige belijdenis van den zoon. Ik reconstltueerde alles in mijn verbeelding, de haven, het schip, dat daar wegvluchtte tn de verte, de zon, die opging achter de blauwachtige toppen, die de golf tegenover Carthago omringen. Het was alsof ik daar de H. Monica uit het heiligdom 'van Slnt-Cyprianus zag treden: het was alsof ik haar wanhoopskreten hoor de. die spoedig in vreugdetranen zouden ver anderen. want deze vlucht voerde Augustinus aan de voeten van den H. Ambrosius te Milaan en daar Juist verwachtte God hem om de gebeden van zijn moeder te verhooren. Ik heb de Juiste plaats willen terugvinden, waar deze hartroerende scène zich afspeelde. Na langdurige onderzoekingen, steunend op de gegevens van Slnt-Augustinus’ verhaal, hebben we deze plek kunnen vaststel’ei. Ik heb tn naam van geheel de katholieke wereld bezit genomen van deze ruïnen en van dezen grond om er het publieke gebed te hervatten en Ik heb het afgestaan aan de communiteit der Zusters Franciscanessen- Missionarissen van Maria. De Paaschdagen hebben te Warschau een buitengewoon bloedig verloop gehad, wat o. a. zfjn oorzaak vond in overmatig gebruik van sterken drank, met name onder de be woners van de voorsteden! Naar thans bekend wordt, moesten de eerste, hulp-organbatks alleen reeds te Warschau en in de omgeving in 320 gevallen assistentie verleenen. Ook werd een 10-tal pogingen tot zelfmoord geconstateerd, waarvan vier met doodelijken afloop In de voorstad Mokotow walstond tijdens een drinkgelag een bloedige twist, waarbij een vader zijn zoon met een bijl doodsloeg, nadat de jongen eerst vier andere personen met messteken had gewond. slachtoffer^ gereed te maken. t van 276 dooden is tot dusver anderen zfin zoo deerlijk ver brand dat een Identificatie vrijwel ónmoge lijk is. Onder de dooden waren twinftg moorde naars, die tot levenslang waren veroordeeld, en feltelijk alle 317 slachtoffers waren ban dieten en inbrekers. Het vüfmogendhedenverdrag tot beperking van de bewapening opent met een conside rans, welke de doeleinden der onderteeke- naars vermeldt en verklaart, dat de contrac- teferende partijen met elkaar overeenkomen, geen gebruik te maken van hun recht tot het op stapel zetten van slagschepen tot het vervangen van hun tonnage gedurende de Jaren 19311936. zooals bepaald in het ver drag van Washington van 6 Februari 19f2. Frankrijk en Italië mogen echter een be paald tonnage tot vervanging bouwen vol gens het verdrag van Washington. Het verdrag noemt vervolgens een aantal slagschepen, die zullen worden afgedankt, welke reeds bekend zijn, en de technische bijzonderheden betreffende de wijze van. af danking. Groot-Britamdë dankt vijf slag schepen af, di Ver. Staten drie. Japjn éèn, binnen den tijd van dertig maanden. Het ver drag voorziet in het behoud van één slag schip elk voor Groot-Brittannië, de Ver. Staten en Japan voor oefendoeleinden, en omschrijft de methode van de ontwapening van deze schepen. Het verdrag bevat de reeds gepubliceerde beperkingen wat betreft grootte en aantal der dulkbooten en behelst de vrijstelling van be perking van aan de oppervlakte varende schepen onder de 600 tens en van schepen.die de 2000 tons niet te boven gaan, mits deze geen kanonnen monteeren van meer dan 6.1 Inch of meer dan vier kanonnen van meer dan 3 Inch, en ook mits zij niet uitgerust zijn voor het lanceeren van torpedo's, die een snelheift van meer dan twintig knoopen. en een pant- serbescherming hebben. Eveneens zijn vrij gesteld aan de oppervlakte varende schepen, die niet speciaal zijn gebouwd als gevechts- schepen, doch worden gebruikt voor vlootdiensten of troepentransport, onder voor waarde, dat zij niet meer hebben dan de bovengenoemde bewaplng of een andere ge specificeerde voorziening voor luchtvllegtul- 'gen. Het verdrag bepaalt, dat binnen een maand na het op stapel zetten en het vol tooien van een oorlogsschip, dat geen slag schip is, partijen elkaar op de hoogte zullen stellen van de bijzonderheden van een zoo danig schip. Stationneerende opleidings schepen mogen worden behouden wanneer zij zich in niet-zeewaard.ge toestand bevin den. terwijl de schepen die behbuden blijven onder speciale voorwaarden oplelden. Wat betreft de dulkbooten bepaalt het verdrag, dat dulkbooten in overeenstemming moeten zijn met de regelen van het mter- „nationaal recht betreffende het optreden tegen koopvaardijschepen. Uitgezonderd in geval van hardnekkige weigering om te stoppen of bjj act.even weerstand, mag een oorlogsschip een koopvaardijschip niet tot zinken brengen of het onklaar maken zen der vooraf passagiers en bemanning in vei ligheid te hebben gesteld; de scheepsbot ten worden niet beschouwd als een veilige plaats. tenzfj de veiligheid verzekerd is door het weer, dj nabijheid van land, of de aanwezigheid van een ander schip. Het verdrag blijft van kracht tot 31 December 1936, en tenzij de contracteerende partijen overeenkomen anderszins door mid del van een meer algemeene£iovereenkomst, de vlootbewapenlngen beperkt en allen als partij toetreden, zullen dachtepis”, dat boekdeelen spreekt, veelt aan in de gebeden d# van een jongeman, die wegens diefstal moord tot vele Jaren gevangenisstraf veroor deeld, door zijn ouders in de gebeden der zusters was aanbevolen. De Jongeman kwam tot inkeer, zijn gevangenisstraf werd verkort en eens in het gewone leven teruggekeerd, bleef hij een voorbeeldig Christen tot zijn dood. Deze zusterezijn werkelijk de zichtbare Engelbewaarders van zoovelen. die gedachte loos voortleven tot het uur van Gods onein dige Barmhartigheid ook voor hen slaat. Het klooster van de H. Monica is een centrum van Eucharistisch leven, dat om de herin neringen er aam verbonden belangstelling verdient bij gelegenheid van het groote Eucharistisch Congres, dat het oude geloof in Christus Eucharisticus op Carthago’s ruïne zal wakker roepen. Bi) een uitstapje in het gebergte, dat eenlg* Jongelieden van Grenoble uit order namen, viel een Tsjech van een hoogte van meer dan 80 M Hij was onmlddellijk dood Bü de pogin gen om het lijk te bergen, verloor een gan- Jparme het evenwicht en viel eveneens naar beneden. Hij werd ernstig gewond. prlnclpleele qu^estle ook principieel op te los sen, af maken door* den kranigen, bezonnen tn verstandlgen jongen zoo wat ontoereken- baar te verklaren. Men heeft hem met die bedoeling In obser vatie ge teld Jn het Krijgsgasthuls bü de zwakzinnigen. Er zal wel een of andere /okter gevonden worden die het noodige verslag zal uitbren gen en beweren dat De LeeJw niet goed bü zün zinnen is. waarvan dan de „zotte daad” die hij uith’aalt, het bewüs moet leveren." Naar de gevangenis te Sint-GilH» gebracht Het Vad. schrijft nader: De Vlaamsqiie milicien Joris de Leeuw. A de vorige weck in het militair ziekenhuis t« AntwetiJen werd opgenomen en in de afdee llng voor krankzinnigen was opgesloten, ia Zaterdagmiddag weer naar de gevangenis te Antwerpen overgebracht en later, vermoede- lük uit vrees voor Vlaamsch-nationale betoo- gingen in de Schèldestid, op transjiort gesteld met bestemming naar de gevangenis te Slnt- Gillls-Brussel. In een dievenwaten werd hij, samen met een groep veroordeelden, waaron der verscheidene boeven, naar-het Centraal station gébracht, waar hem. bü het verlaten van den wagen, de boeien om de polsen wer den geschoven. De Jonge Vlaming, die alduz behandeld wordt omdat hü verklaarde alleen in het Nederlandsch gegeven militaire beve len te zullen gehoorzamen, zag er. naar oog getuigen verzekeren, geenszins terneergesla gen uit. zü in de H. Eucharisl aanbidding is ultgesh waar de religieuzen g( aanbiddlngsuur houd leven van offerande en gebed gaat een vruchtbare activiteit gepaard, die zich open baart in allerlei werk, vooral in de Misslelam In Europa uitsluitend stemd zün. De sneUe uitbreiding, die de Congregatie In nauwelüks 50 Jaren heeft be- roilrt. erenst aan het wonderbare. Op het en hulzen, e, Engelsch- Mandsjoerüe. Likoengtoa zal door Britsche vlooteenheden gedurende zes Jaar gebruikt kunnen worden als kuatatation, doch aan dit voorrecht zal elk oogenbllk een eind gemaakt kunnen wor den. indien' China van Welhaiwel een vloot- basis wenscht te maken. Onder groote belangstelling heeft Pastoor L. stolk'van de St. Catharinakerk. aan den Singel te Amsterdam, cp den tweeden Paaschdag zün zilveren jubileum als Pastoor van die kerk gevierd. Des morgens te half 11 droeg aan het fraai versierde hoofdaltaar de Jubilaris1’de plechtige Hoogmis op. Onder de H. MIs hield de Eerw. Jubilaris een predikatie. Na deze plechtige Hoogmis begaf men zich naar d£ Pastorie, waar Pastoor Stol» In verband met de bloedige gebeurtenissen te Leipzig op Paaschzondag, werden de per auto terugkeerende Münchener deelnemers aan het Congres der Communistische Jeugd, gisternacht in een der voorsteden door de politie aangehouden. All^n werden gefouil leerd en op een vond men een dolk en eea bebloeden zakdoek. Verdacht betrokken te zün geweest bü de gebeurtenissen te Leipzig werd hü ter beschikking van de Justitie ge steld. De overige congressisten werden weer vrijgelaten. Onder de deelnemers bevinden zich tal van scholieren. welke waartoe zü in 1935 büeerikomen tot het opstellen van een nieuw verdrag tot vervanging van het onderhavige. Het verdrag is gesloten tus- schen de vüf mogendheden, doch Deel III behelst het reeds bekende Driemogend- tusschen de Ver. Staten. Groct-Brltiannië en Japan betreffende de kruiser-, destroyer- en duikboottonnages. Artikel 21, de z.g. „waarborgclausule” be paalt, dat indien gedurende een looptüd van het vedrag de Rationale veillgheids- eischen van een der partüen met betrekking tot de oorlogsschepen, beperkt bü Deel III, naar haar meenlng aanzlenlük worden aan- door nieuwen aanbouw van een dan deze drie mogendheden, zü de partüen met redenen Omkleed ver- betreffende de vere»schte vermeer- en het recht zal hebben tot deze L‘S?3<’.en de l orde du coeur. en wel zoo sterk dat de intellectualist Descartes en d^l o^dre wezen wordt door Pater Bemardot^R dle me’men dat men de prediking der ebkei te»^“‘’rhr<ien moet vo°rbehouden aan ricr^ LibeVO<LrreChte zielen en voor büzon- dere gelegenheden, laten onbewust de meest overvloedige bron van heiligheid in de kwk uitdrogen; de waarheid toch Ls het berin de eerste oorzaak van alle liefdegoed opoffering. Zü vergeten, dat h. Doo^ri' in iedere ziel een soort van goddelük aan voelingsvermogen doet ontspringen, uitvloei sel der gaven van wijsheid en verstand die het den meest eenvoudigen zielen, zelfs'den kleinsten kinderen mogelyk maakt de ver heven waarheden te vaUen en te voe’en Wü voor ons meenen, dat het goed is God in die mate te d<en kennen, als 3^ riek heeft geopenbaard." De wilspsychologie van St Augustinus is zoo Juist. Volgens zün leer en methode wordt de wil in zün inspanningen door de Schoone waarde, die er vrijdlng, in den opgang naar het bovenzin nelijke. Onze tüd beging de opvoedkundige fout dat hü Of te veel vertrouwen had op de beweegkracht van de loutere doelvoor- stelling. oftewel te veel ve: trouwen hid op het directe en geïsoleerde aangrüpen van den wil door de loutere oefening. „Wanneer het grocte door de kleinen wordt gezocht, zal t kleine ook groot maken’ zegt Augustinus. De groote H. Theresia zegt tot haar Dochters „Laat uw gedachten groot zün. en stap voor stap zult gij daar komen, waar de Heiligen zün aangeland.’*® Lacordaire zegt ergens: „Het is eigen aah groote harten, om de voornaamste behoeften bloot te leggen van den tüd. waarin zü leven en waaraan zü zich vrijden.” Hoe groot dan wel, moet het hart van den H. Vader August nus geweest zün, die nu nog is de toegewüde Heeler der wonden van onzen tüd. Vigilie van St. Augustinus’ Bekeering Rector VLAAR O ESA. v. h. R. K. Lyceum ordening ven de liefde. .Jlet goed van de deug! bestaat in de ordening der liefde". Heel de schepping buiten de ziel is slechts middel, en bü dit middel moet men niet ver- Marren. Augustinus noemt de menschen, die bf) het middel blijven hangen,^^klpgens- wwardig. Hü beklaagt de menschen die steeds begeerig naar het nieuwe, onverschil lig blüven voor het gek-nde, die liX’er aan- leeren dan weten, terwül toch het weten het doel Is van het aanleeren die liever strij den dan overwinnen, terwül toch de over winning het doel is van den strijd Tegen dezulken roept hü een „wee” uit„Wee hun, die U als Leider veronachtzamen en ronddwalen in Uwe voetsporen, die Uw tee- kenen in plaats van U zelf beminnen en vergeten Hem, die deze teekenen gaf Nog is volgens St. Augustinus de innerlijkheid, de zelfinkeer n factor van groote beteekems, om tot de kennis van de waarheid te komen. In zün Commentaar op St. Jan klinkt het: »GÜ dwaalt indien Gij maar zweeft aan de oppervlakte; keer terug, maar waarheen Tot den Heer. Hü is bü u keer eerst maar terug in uw hart, en zie dan, wat gij daar van God ondervindt". In ons binnenste onderwijst God ons zelf. „Mogen wü vinden den Goddelüken Kunste naar, Die in ons woont eerst bewerkt Hü tn onze ziel schoonheden van hoogere orde, en vervolgens in ons lichaam schoonheden van lagere orde.” Dat is volgens St. Augus tinus het middel, om innerlüke menschen te worden. In een züner predicatles zegt „Wie zich stelt boven de geschapen dingen, en over God, Inzooverre het den mensch gegeven Is, waardig begint te denken, hü zal de onuitsprekelüke stilte des harten vinden, de stilte, die God prijst." Hoe klinkt dit alles als een waardig protest tegen den Auszencultus en de mechaylseering van onzen tüd 1 Onder de leiding van zün verheven paedagogische denkbeelden komt da orde in onze ziel en in,.al haar vermo gens, en deze orde maakt de ziel schoon. ^Lmando Deum anima pulchra -fficitur”. J3oor God te beminnen wordt de ziel ■choon." Zoowel in de leer als in de methode van St. Augustinus vinden we 'n concentreeren rond om de waarheid en de liefde, een Intellectua- een nieuw Overig I dat er het centrum van dat heel de kust en de zee be- Daar. In de kapel, toegewijd aan de trapen der H. Monica. Is de eeuwigdu rende Aanbidding van het Allerheiligste Sacramjent begonneii. Kon men een geschik tere plaats vinden? Daar vragen de Zus ters lederen dag, in naam dér H. Kerk, door hun gebeden en boetedoeningen den terug keer van zoovele Augustlnussen en het einde van de smarten van die tweede Moeder, de H. Kerk; daar zullen ze zich herinneren, dat de H. Monica nooit een dag liet voorbügaan werd ontvangen door het feertcomtlté. Namens dat comité sprak de heer Th. Everard. kerkmeeste r.den jubilaris toe en bood hem een cadeau onder co/vert aan. Pastoor Etolk dankte met nartelyke woor den. I In de Pastorie recipkerdef Pastoor Stolk tot drie uur. fiheld gebruik te wen- de Paus ontvln8 gisteren in een aparte aualëntie een groep Nederlanders, o.w. Mgr. de Gruyter, Rector Goorts en andere Geeste- lüken. Allen ontvingen de herinneringsmedaUl* van het jubileum van ZJL den Paus. Z. D. H. Mgr. J. H. G. Jansen naar 't Goy Naar de Zeereerw. heer Pastoor H. M Elbersen In 1 Goy (gemeente Houten, Utr.) van den preekstoel heeft meegedeeld, is het zeer waarschünlük, dat Z. D. H. Mgr. J. H. G. Jansen, benoemd Aartsbisschop van Utrecht en oud-pastoor van ’t Goy, den Zondag na H. Sacramentsdag. 22 Juni In 1 Goy een Pontificale Hoogmis zal celebreeren Het plan bestaat voorts, de plechtige H. Sacramentsprocessie dan wederom In vollen luister te doen plaats vinden, terwül de mo- gelükheid bestaat, dat de nieuwe Aartsbis schop bü deze gelegenheid het Allerheiligste zal ronddragen. zonder te komen neerknielen In de basiliek van Sint Cyprianus en er de H. Eucharistie te ontvangen en dat haar eenlgste smeek bede, die z genen, die te gedenke deze uitvei voor dit 1—- dien geest eigen mogen maken. Zü zullen er leuw motief in vinden om vurig en te blijven. Ik vraag het ook voor alle geloovlgen van dit diocees, waarvan de kapel der tranen van de H. Monica het centrum wordt voor de Aanbidding van het Allerhei ligste Sacrament. Den 29en Juli 1885, kwamen de eerste twee Zusters Franciscanessen Missionarissen van Maria te Carthago ann. Deze mlssie-congre- gatle van Zusters, die twee hulzen irf Hol land heeft, n.l. te Amsterdam en Maastricht was den 6en Jariuarl 1877 gesticht door een Bretonsche damp van Nantes Hélène de Chappotin de NeuvUle. De Zusters leiden een gemengd levan, het actief en het be schouwend leven volgens den geest van den H. Franciscus van Assisië. Wat de congrega tie büzonder kenmerkt, is de geest van slachtoffer en van Aanbidding. De Zusters spreken een actie uit van offerande, waardoor ril zich als slachtoffers aan God opdragen voor de kerk en de zielen om bü het Godde lük Lam de zaak vap zondaars en ongeloo vlgen te bepleiten. De kracht daartoe putten ril in de H Eucharistie, die lederen dag in In de kapel en eld om beurten het Met dit sublieme

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 6