Binnenlandsch Nieuws
VOOR DE HUISKAMER
B
n
EEN GOEDE VANGST
Kinderen in een klooster gehouden?
Cl
Standbeeld dr. P. J. Cnypera
Dr. Chaperon t
KERKNIEUWS
TWEEDE KAMER
De arbeid aan de Zuiderzeewerken
Pater dr. Jos. Drehmanns CjaJt
PASSA GIERSUJST
De haven van Amsterdam
ONZE OOST
Indische Dienst
KUNST EN KENNIS
Weer opgravingen te Stein (U
Nationaal Velllgheldscongres
De Christelijk Historische Unie
I
Nederlandsch Zeemanshuis
te Londen
De langste hefbrug van Europa met
een gewicht van vierhonderd ton
r
1
Nederlandsch Huldeblijk voor
Comenlus
Dordrecht’s toekomst als
zeehaven
i
ilffi
Het Amsterdamsche Bureau voor
Medische Sportkeuring
i
I
f
'I
De enthnlUn* 1» Juni M.
te
In flnancieele moeilijkheden
B W. F. Ackei, H. R
■al
brug en de
Ned. Sportkeuringsbureau nu
Rapport der Have
wor-
hij echter
arme
h
d<
den aan 1
van het portaai.
Op 42-Jarigen leeftijd is dr. Chaperon, ra
dioloog van de ParUsche ziekenhuizen. over
leden.
Hij is een nieuw slachtoffer van het om
gaan met X-stralen.
t<
11
V
h
d
te
ongeveer 400.000 KG. (400 ton!); haar leng,
te bedraagt ongeveer 68 M. haar breedte on
geveer 7.5 M.
bij hem reeds da,
dachten. Geld 1 V
handen in z’n leege zakken zonder geld
dl
Ji
is een ag.
bestaat nX
k
rr
k>
61
k<
P
d<
n
van
toe-
stamelde hij.
't oogenblik Sylvain
maakte hij het portier
bestemming.
Het Tweede Kamerlid de heer Wijnkoop
heeft den minister van Justitie de volgende
vragen gesteld:
Naar de ,Jfcb.“ verneemt Ie 4» seereer».
zeergeleerde Pater dr. Joe. Drehtnanm
Css.R. te Rome, thane secretaris van 8. Bm.
W. Kardinaal van Rossum, door zijn over
heid geroepen om het professoraat in bet
Kerkelijk Recht un het Btudentaat der
Paters Redemptoristen te Wittem te gaan
bekleeden.
Als nieuwe secrearis van ZJCm. ie aan
gewezen de seereerw. zeergeleerde Pater dr.
B. LUdsman CasJV, professor te Wittem.
oogenblik staan,
hij kon naar huis
met.de twee reddende bankbiljetten m z’n zak
Inmiddels reed een taxi met zekeren
mijnheer Sylvain Host, in dieven kringen
en bij de politie bekend ais de meest door
trapte treindief van 't Vereemgde Koninkrijk,
langzaam op een eenzamen binnenweg.
Hi) haalde een sierlijk, maar viiimscherp
zakmes uit z*n vestzak en sprak tot zich
zelf, terwijl hi; een begeerigen blik op den
blijkbaar goed gevulden handkoffer sloeg
an, laten we nu eens zien, wat die
kerel hier achter gelaten heeft 1"
De dlrecteur-generaal der Zuiderzeewer
ken heeft aanbesteed het verhoogen en ge
deeltelijk verzwaren van den Frieschen zee
dijk tusschen Harlingen en Poptazijl met
bjjbehoorende werken. Laagste Inschrijver
was H. W. Klos te Baam voor W» 000:
en het afdammen van het verbmdings-
kanaal en het maken van een gedeelte van
de aarden baan van den weg langs het Balg-
zandkanaal nabij de Van Ewjjcksluls met
bijkomende werken. Laagste inschrijver was
C. Klos te Baarq voor 51.900.
Is het den minister bekend, dat de drie
kinderen der Roomsche moeder waarover bij
het hoofdstuk Justitie der jongste Rijksbe-
grooting is gehandeld, noe steeds aan die
moeder worden onthouden en tegen haar zin
in een klooster worden gehouden?
Acnt de minister het oordeel van den rech
ter, dat deze kinderen bi) die moeder geen
goede Roomsche opvoeding zouden krijgen,
wat men daaronder dan ook verstaan moge,
voldoende reden om het onrecht, die moe
der en kinderen aangedaan, maar steeds te
laten bestaan?
Welke maatregelen denkt de minister te
nemen om hieraan eindelijk een eind
maken?
fam. A. J. w Utermöhlen, 8. H. van
Veen en echt*., D. H. van der Velde
echt*., mevr 8t Verfürden, fam, F. R.
Verhoeven, fam. J. Vermeer, J. Vie, fam. J.
E Visser, O. Vlasblom en kind, fam. mevr.
A. van der Vlies, O. A. A Vogel, A. de Vries,
J. F. Waal, fam. H. de Waard, H. Waldeck
en dochter, fam., A R. Warllcht, H. M.
Weeda, P. J Weeda, mej. A. van Weerdt,
Oh van der Wel en echt*., fam. E. I*. Wei
cker. fam Ir J. van Wely. mr. J. D. Werk
man en echt*-, Ir. P J. L. van Wlechen, tam.
K. F. Wlerlnga, H. A. Wilting, echt*, en
kind, mej. A H Winters, mej. B. Winters
O. Wit, mevr. O. J de Wit, fam. mevr. **-
Wolff. F. Zandvliet. O. R. Zitter. mei O. B
stelling toegezegd en tn kringen van Neder
landsche land- en tuinbouworganisaties is
het belang betoogd, dat ook de Nederland
sche land- en tuinbouw aan die tentoonstel
ling zal deelnemen. Op Regeering-steun ter
tegemoetkoming In de kosten is door die or
ganisaties aangedrongen. De ter beschikking
van de bij K. B. van 35 Augustus 1929 inge
stelde „Centrale Commissie voor de deelne
ming van Nederland aan de in 1930 te hou
den Wereldtentoonstelling voor Koloniën.
Zeevaart en Vlaamsche Kunst” gestelde gel
den. laten echter niet toe, daaruit een deel
neming van den land- en tuinbouw te sub-
sidieeren. Het thans aangpvraagde bedrag
van t 25.000, ter beschikking te stellen van
de Centrale Commissie voornoemd. heeft tot
doel de deelneming van den Nederlandschen
land- en tuinbouw te steunen.
Aan het einde van dit jaar of tn de eerste
helft van het volgende jaar aal da restauratie
plaats vinden van het koor der voormalige
Waalsche kerk te Naarden. Deze koorruimte
Is door onze regeering ten geschenke gegeven
aan de Tsjechoslowaaksche regeering. die voor
eigen kosten hier een grafkapel zal Inrichten
voor Comenlus, wiens gebeente hier gevon
den is.
Het Comenlus-comité, dat zich verleden
jaar heeft gevormd wenscht als blijk van ver-
eering der Nederlandsche natie voor de na
gedachtenis van Comenlus op den dag der
inwijding een gebrandschilderd raam aan te
bieden.
De vervaardiging hiervan aal aan een be
kwaam glasschilder worden opgedragen. Na
mens zijn regeering heeft minister dr. Ed.
Benesj tijdens zijn verblijf in ons land gedu
rende de Tweede Haagsche Conferentie, het
voornemen van het comité met ingenomen
heid begroet.
De kosten van het huldeblijk worden ge
schat op ruim f 1000.
venelnden van de brug. terwijl de uiteinden
dezer ophaalkabels tenslotte be.estlgd
het boveqfinde van de andere zijde
Wanneer dus aeze kabels on de trommels
opgewikkeld worden, wordt de brug -eebt-
standig omhoog gehsver Voor net neer.atcn
van de brug, wn’oe de necrhaalkabels
dienen, is eenzelfde in ichting aang?braeht,
waardoor een oeweging x> tegengestelden zin
mogelijk gemsazt wordt Voor de itediening
van het gevaarte zal een elec’-umotor van
ongeveer 180 K toegepav «orden
De afstand van de onderateuniugspunten
van het helportaal, evenwijdig aan de brug,
bedraagt ongeveer 70 M.; dwars op de brug
ia dese afstand 29 M. De hoogte van het
portaal in het midden bedraagt 55.5 M ter
wijl de afstand van den bovenkant van een
pijler tot het midden van de draagwielen.
welke boven op het portaal *ijn aangebracht.
De tenteon0e!Ung te Antwerpen
de Nederlandsche landbouw
Nadat tot deelneming van Nederland aan
de in 1930 te Antwerpen te houden Wereld
tentoonstelling voor KoBniën, Zeevaart en
Vlaamsche Kunst was besloten en gelden
daartoe door de Sta ten-Generaal waren ge
voteerd, werd bekend, dat aan die tentoon
stelling een afdeeling „Landbouw” zou wor
den toegevoegd. Blijkens inmiddels ontvan
gen berichten is deelneming van den land
bouw uit een aantal landen aan die tentoon-
Onder leiding van dr. Beckers, oudheid
kundige te Beek (L.1, zijn te Steln weer
opgravingen gedaan. In de onmiddelijke
omgeving van het oude kasteel heeft men
een begraafplaats ontdekt uit het Fran
kische tijdperk, terwijl verder nog twee
graven werden blootgelegd. Dr. Beckers
meent, dat zich bij deze plaats nog meer
graven rullen bevinden, zoodat de onder
zoekingen worden voortgezet.
en Dinsdag 24 Juni as zal worden gehou
den
Het voorloopt* programma luidt als volgt:
Maandag 23 Juni. Inleidingen van de hee-
ren Ir. J. P. Mlnderhoud, hoofdingenieur
van ..Werkspoor” te Zullen, P. van Eek lid
van het hoofdbestuur van den Alg. Ned. Me-
taalbewerkersbond te Amsterdam en J. W.
Andrlessen, lid van het Dag Bestuur van
het Ned. R. K. Werkliedenverbond, die allen
het onderwerp: „Een en ander over Velllg-
heidscommlssles" zullen behandelen.
Den Minister van Arbeid, Handel en Nij
verheid zal gevraagd worden het Congres te
willen openen.
Dinsdag 24 Juni. De inleiders voor dezen
dag zijn: Ir. W. M. J. Poelmann, hoofdinge
nieur bij de N. V Huygen en Wessel's Ing
Bureau te Amersfoort en J. de Jong, tech
nisch ambtenaar bij de Arbeidsinspectie te
Deventer, die beiden het onderwerp „Bevei
liging van Liften” zullen behandelen.
Het Gemeentebestuur van Enschede over
weegt de deelnemers aan het Vtfde Natio
naal Vetligheidscongres officieel te ontvan
gen. Op Dinsdag 24 Juni des namiddags is
er gelegenheid tot een bezoek aan de Ten
toonstelling en of aan een of meer groote
„Hoeveel kost bet, als je mijn por
tret schildert?"
„Vijftien dollars."
„En als je m'n kleinzoon schildert?*
„Ook vijftien dollars."
„Nou. dan moet je me schilderen
terwijl ik met mijn kleinzoon op
mijn knie zltr (Buen Humor)
„O, m'n lieve Augustijn, denk je wel al
tijd aan me?”
„Dat nou niet precies, schat, maar als
De Algemeene Secretaris van het Natlo-
wv»e ovvcu „p n»al Velllgheldscongres deelt ons mede, dat
585 M. bediaagt. Het gewicht van de brug is dit Congres te ,En«:hede op Maandag
van bet ma OhrMaan Kayga^t AA.
April van Amsterdam naar Batavia vertrok-
ken:
mej. R. IXAbo.
Adam, J. J. van Aken. I. B. Albert. F. AL
llaume en echt*- fam. O. A. van Amese-
foorth, W. J. van Amstel, fam. E. Arp. O
R. von Arx, N. E. O Ayhuwan en echtg„
fam. S. Bakker, fam. mr. F. C. Barbas, J. A.
Batselaere, J. M. Bayens en echtg., mevr.
I. s. Bazztnottl, fam. H. A. van Beek. J.
van der Berg fam. Ph. H. Bethbeder, mej.
L. H. Betting D Blerenbroodspot. H. Blok
en echtgfam. J. L. Blondeau, fam. L. W.
den Boef, mevr. F. de Boer, W Boers, fa. D.O.
E. H. Bolman H. Boogaard en echtg, W.
Boogaaro en echtg., B. W. de Bordes, fam.
T. Bos, mevr. J. A. Braam, dr. F. Bromberg
en echtg, fam. W. Brouwer, mevr. H. W.
Brugman. A. N. ten Brummeler, mej. Q.
Burgers. A. J. Classen, H. H. de Cock en
echt*., R. F. Cohen, fam. P. A. Carver, G
H. Comes, fam. F. W. P. M. Cramer, mevr,
de wed. L. A Cramm. J. O. Orooy, fam.
mevr. J. B. van Cuylenburg, K. Czelnlak
en echtg., faun. G. F. R. Davies, E. F. A M.
J. Deetnum. E. Demandt. mej. G. A. Denecka.
F Dersjant en echtg., J. A Deaentjé Ham
ming, mevr. J. M. O. Dicke-Brauer, W. K.
R. Dlemont, mevrouw M. van Dieet. J.
Dletlker, Th. W. A Diets en echtg, fam. A
van Doom, mevr. M. W. M. Duller, mevr.
G. P. Dijkstra, H. Erich. J. W. B. Everts 48
echtg., W. H. Falntuch en echtg., mevr, de
wed. L. A La Feber, tnlvr. C. Feringa, fam.
M. Flohil, fam. H. F. O Folkerlnga, fam. B.
Frans, C J. H. Fuchter en d. ,fam. Ir. L. F.
Geerllgs, dr Ir. J K. van Gelder. A W. K
Gelderman en echtg., V. George, Oh. Gerrita,
mevr. M. Gerritse, W. J .Gerth en echtg, J.
G. J. M. van Olnkel en echtg., j. w. Graven-
stein Tholen en echtg., J. H. E. Groenewoud.
mej. J. J. de Groot, mej. M. E de Groot,
mevr. W. de Groot Portier, fam. J. W. Groo-
tlngs, L. Th. van Haaften, P. Hajenlus en
echtg., G. F. Hana, fam. A D. Hanena, J.
Hanssen en echtg, A E. Hanssen. F. J. Har-
terink, fam. A. B. Hauber, fam. G. Heine
mann, fam F. J. A. Hesslnk, 8. Hettyey de
Makkoahettye, fam. Ir. J. H. Hilgen, fam. G.
E. HHleveld. M. Hlns en echtg, E. R Hoeks
en echtg., Ir. G. H. B. Hofman, H. Hoffman,
mevr. H. Hoogendoom, fam. mevr. J. Hoog
land, mr. Th. A M. Hoogvelt en echtg, mevr
E. M. L. Hubert van Assenraad, fem. W
Hubert van Assenraad, L. J. Husselman, mr.
O. Been M H. Ivy en echtg, fam. M J. van
Jaarsveld, A H. V. Jansen, mej. Ch. A H.
Jansen, mevr C. 8. de Jong, mevr. P. A de
Jong, W. B. Jonkmans, fam. mr. W. O.
Joustra, 8. 8. Kan, W. J. A Kardinaal en
echtg, fam. W. H. Keasberry, L J. de Key-
aer en echtg, mej. J. M. Kleraek. dr. I»
Kirschner, fam. ir. E. Klay, fam. A E Klee-
rig van Beerenbergh, Ch. O. Klein en echtg,
mr. dr. H. E Klein en echtg, J. A. C. Kra-
jenbrlnk en echtg, M. Krajenbrtnk. G. M
Kramer, fam. A. A. Kranenburg, fam P. Q
H. Kran* A Krouwer, mej. C. Ch. Kuhu-
wael, J. J. A. Lambertl, j. de Lange en
echtg, mej. Ch. Laurillard, H. Lederer en
echtg., K. Leeksma, dr. O. Leurlnk en echtg.
J. A, L. Leyder en d, fam. J. Llnschoten, B
Lippert, mevr. D M van Laan, jongejuffr. J.
M. Luiting, H. Lynis Huffenreuter, E. E C.
van Maanen en echtg, fam F. M. Malessy,
mevr. 8 J H Mannem en k„ H. J, Man
schot, mevr A. J. O. Martens, W. G. J. van
der Meer en echtg, fam. H. C. Meezen, F. B.
Meyer, K. Miedema, prof. dr. E C. J Mohr.
fam. H. B Molteer, fam F. A. Monsees, mej.
J. A. Morée, B. F. C. Zur Mtlhlen, G. Mulder,
H. J. Mulder, fam. G. A. J. Muyser, J. L.
Neuteboom en echtg, G. J. Nleuwenhulaen,
dr. F. J H Noordhoek Hegt en echtg, J. Ny-
holt en echtgA Odewald, L. Oedekerk en
echtg, fam M 8. Oslnga, H. Ph. R. Over-
duin en echtg, fam. J. W. L. Parent, mej.
Ch. Pattiwal, G. de Pauw, A J. van Phi
lips. B. j. o Pohlkamp en echtg, A. O. van
Putten, F C A. von Raesfeld Meyer, fam
H. Regensburg A. van Renesse, fam. E. A.
Riphagen, mej. M L. Robbers, mr. G. Ro
denburg en echtg, mej. G. R. de Roos, mei
A. de Rooy, dr. W. Rumecheldt en echtg. fam.
W. Ruys. R. Balbjar. mej. M. E Samuelssoti,
fam G Banders, mevr. O. Schkfer, fam
F. C. Scheffrahn, mevr. M, A Schelling, fam
E Scherrer, tam O. Schöttelndreler, mevr.
M. 8. BchUte-WaUer. mej. B. scipio Blüme.
C. J. Beegeler, ir, W. H. D. Segboer en
echtg, L. Sepp en echtg, W. Blegenthaler
en echtg, fam, J. H. Simon, C. Sump,
mevr. M. Bmles en kind, mej. J. Snor, mevr.
A. A Bonepo'ise, mej. F. A de Souza, J.
Steeman, fam J Th. Stlns. mevr. M. Btreef-
land Schenk en kind, F. Strik, mevr. J, C
T. van Stryp en kind, fam H. Swartsenburg.
dr. Tan Ton Joe, F W. J. H. Tengbergen, I*
L Thung E Timmermans, fam W. J. Tuyl
der
en
J.
en bovendien, dat de voorzitter der Tweede
Kamerfractie, als soodanig, eere-voorzitter
der Unie zal zijn.
Voorts was er een amendement van <fe
afdeeling Alphen. die het voorstel van
Amersfoort tot drje leden beperkt wtnsohte
te zien. I
Nadat Alphen haar voorstel had inge
trokken. werden de voorstellen Naarden en
Amersfoort bij zitten en opstaan met groote
meerderheid verworpen
Behandeld werd hierna het voorstel van
Loosdrecht. dat de algemeene vergadering
haar instemming betuigt met de door de
regeering aangekond'gde handelspolitiek, met
name inzake het streven naar vaststelling
van een onderhandelingstarief en dat de
vergadering het H B zal uitnoodlgen in
deze richting krachtig mede te werken.
Gisteravond is in net Gemeenteblad van
Amsterdam verschenen het rapport van de
door het Gemeentebestuur ingestelde haven
commissie Deze commissie werd in Febru
ari 1929 Ingesteld en had tot taak rapport
uit te brengen over de vraag of het wen-
schelilk is van gemeentewege maatregelen
te treffen, welke kunnen leiden tot een toe
neming van de scheepvaart op de Amster
damsche haven en het gebruik van haar in
richtingen
Het rapport bevat tenslotte een groot aan
tal wenschen, om. de volgende:
Voldoende sieepboothulp kan te Amster
dam met worden gemist en kan het best
door particuliere ondernemingen worden ver
schaft; buitengewone omstandigheden uit
gezonderd is op bet Noordzeekanaal sleep-
boothulp niet noodzakeiljk.
Het is gewenscht een aigemeen plan voor
d« uitbreiding der haven vaat te stellen.
Er bestaat vooi de gemeente geen aanlei
ding, om, sooals zulks in sommige buitqn-
landscbe havens geschiedt, van harentwege
inrichtingen voor scueepsreparatlen beschik
baar te stellen Alleen zou dat bet geval
kunnen zi)n. indien een tekort aan derge-
hjke inrichtingen mocht ontstaan en het
psu-ticulier initiatief tekort schoot hierin te
voorzien, of wel particuliere scheepsbouwon-
derneiningen op andere wijze, b.v. door
prijsopdrijving, bet belang der haven moch-
-en schaden.
De eerste en meest urgente eisch voor den
bloei der Ainsteroainsche haven is bet bin
nen den korst mogeluken tyd tot stand ko
men eener betere verbinding met den Run.
Een geregelde scheepvaartverbinding met
Noord-Amenka is" voor de Amsterdamscue
naven van buzonder belang.
Het is gewensent, dat de pogingen niet
worden gestaakt om voor de Nederlandsche
havens gelukstelling met Antwerpen te ver
krijgen ten aanzien van de door Frankruk
verieende vrusteiling vaA de surtaxe d entre
pot voor goederen, die via de laatstgenoem
de haven langs den Rijn naar Frankrijk wor
den ingevoerd.
Geen- gelegenheid worde verzuimd om een
wuzlging in de tarief-politiek der Duitsche
Verlofgangers: J. de Vries, hoofdadm. burg,
ambt. b. d. Magazljnd. der Intend., *s-Gra-
venhage; C. van Andel, refer, b. h. Dep. van
Blnn. Best, Rotterdam; H. J. Vingerhoede,
ass.-res. b. d. Alg. Bestuurzd, 's-Gravenhage;
G. F. Berg, ing. Ie kl. b.d. Staatasp. en tramw,
Haarlem; F. H. Tlelman. alg. ontv 3e kl. van
's Lands kas te Temate, 's-Gravenhage; Ir. E.
E. Hens, ing. 2e kl. b. d. Water en 's Lands
B O. W.. 's-Gravenhage; J. A. Krauss, beh le
kl. b. d. Pandhulsd., 's-Gravenhage; J. King-
ma, onderopz.-mach. b. d. Staatssp. en tramw,
Amsterdam; C. Disco, radio-comm. le kl. b. d.
P.T.T., 's-Gravenhage; P. e. Emanuel, contr.
le kl. b. h. Blnn. Best, 's-Gravenhage; T. A.
C. O. van Hengst, opz. b. d. Staatssp. en
tramw, 's-Gravenhage; A G. Eerdmans,
ambt. 3e kl. b. d. Dienst der In- en Uitvoerr.
en Acc., 's-Gravenhage; mej. H. Koot, on-
derw. 2e kl. b. h. openb. Westersch lager
onderw., 's-Gravenhage; mej. M. Kat, verpl.
le kl. b. d. Dienst der Volksgezondh., Scheve-
ningen; mej. F. Walbeehm, le comm b. d.
Staatssp. en tramw, 's-Gravenhage; Mr. H.
Kraak, voorz. v.d. Landraden te Makassar c.a„
Groningen; F. H. Bronckers, hoofdrech. le kl.
b. d. stadspolitie te Bandoeng, Treebeek (L.).
GepenslonneerdenC. Dlmontl, comm. b. d.
P.T.T, 's-Gravenhage.
BU de onthulling op N Juni van hst
standbeeld voor wijlen dr. F. J. Cuypers 4»
Roermond zal H. M. de Koningin zich dose
vertegenwoordigen.
Z. K H. Prins Hendrik aal persoonlijk M|
deze plechtigheid tegenwoordig zijn.
;en had.
daarna zat
George was door een door koud en too
huiverig als iemand slechts kan zijn, wan
neer hi) honger lijdt. Hij had den heelen
langen dag op straat rond gezworven en
geen werk gevonden. Nu was de avond ge-
vallen, de winkels en kantoren waren ge
sloten het werd tijd om naar huis te gaan,
waar z’n vrouw in spanning op hem zat
te wachten, in de hoop, dat hi) vandaag
wai verdiend had, zoodat ze hun honger
zouden kunnen stillen.
„Dat bleeke, geduldige gezicht van haar
dacht hij. En ze zou zoo’n honger hebben
Hij klemde z’n tanden op elkaar en deed
z’n oogen dicht. Ja, zoo dacht hij verder,
een man, die z’n vrouw van honger laat
om komen is een ellendeling. Maar hij zag
geen uitweg.
Het groote spoorwegstation was vol men-
schen, die naar huis gingen. Hij had in de
onmiddellijke nabijheid van die menigte,
maar ouiten het eigenlijke gewoel, op een
bank plaats genomen en zag al dat drukke
gedoe wanhopig aan. Haastige voetstappen
gingen langs hem heen allerlei menschen
liepen hem rakelings voorbij en, vreemd
genoeg, het scheen, dat al die menschen,
hoeveel haast ze ook hadden, hem in *t
voorbijgaan even aankeken.
Geld 1 Dat moest hij hebben, dat verdrong
- 'igen lang alle andere ge-
wanhopig stak hij beide
kken zonder geld
zou z’n lieve vrouw van honger en ellende
sterven I
Zoo zat hij daar, het hoofd voorover ge
bogen, als een beeld van ellende met net
aide, sombere vooruitzicht, dat aan
ipeloozen toestand voorloopig geen
Het Bureau voor Medische Sportkeuring
te Amsterdam, dat In September 1927 werd
geopend zal, wanneer de flnancieele toestand
niet spoedig verbetert, gesloten moeten wor
den.
Toen het bureau In September 1927 door
den toenmaligen wethouder voor de open
bare gezondheid, dr Vos. werd geopend,
zegde deze het bestuur namens het gemeen
tebestuur nl»t alleen moreelen, maar ook
daadwerkelijken sjeun toe. Ruim een jaar
later wendde het Bestuur zich tot B. en W.
met het verzoek te willen bevorderen, dat
het bureau gesubsidieerd zou worden met *n
bedrag van f 4000 Op dit verzoek werd af
wijzend beschikt het bureau zou eerst eenlge
jaren zün bestaansrecht moeten bewijzen.
In December 1929 werd opnieuw een ver
zoek tot B. en W. gericht, ditmaal om een
subsidie van t 2750.
Op 3 April LI. kreeg het bureau echter
bericht dat wederom afwUaend op de sub-
sldle-aanvrage was beschikt.
Hierdoor zal de tijd weldra daar sUn, dat
het bureau voor medlscne sportkeuring
moeten worden gesloten.
Het Is daarom dat het bestuur van het
rechtstreeks
tot den Raad het verzoek richt te willen be
vorderen. dat op zeer korten termijn aan
zijn verzoek, om subsidie van f 2750 voor
1930 te mogen ontvangen, wordt voldaan.
„Juist. En heb je op zoo’n sluwe, zoo’n
behendige manier van iemand anders eigen
dom meester gemaakt. Jat ik je in ’t eerste
oogenblik voor het opperhoofd der bende
aanzag. Je kent hem natuurlijk je bent
zeker een van z’n handlangers T"
„Neen.”
„Nu, dan kent hij jou toch."
„Ook niet.”
„Bah I” hernam de andere, haalde z’n
schouders op en stak een eigaret aan. „Om
je de waarheid te zeggen, en dat zal ie
ook wel weten de man, dien ik bedoel,
is de meest doortrapte rreindief van het ge-
hecle Vereenigde Koninkrijk.”
De taxi reed verschillende straten door.
George lag nog steeds achterover in z’n
hoek en staarde onafgewend naar den ge
stolen handkoffer. Maar z’n gedachten waren
bij het bleeke gezicht van een vrouw, die
weldra van schaamte over z’n misdaad en
van honger zou sterven, z’n Mary.
„En,” zei z’n metgezel onverwachts,
„je hebt natuurlijk de gebruikelijks zieke
vrouw de vrouw van kerels als jij, die op
het stelen van handkoffers betrapt worden,
is altijd ziek en....”
„Ja dat heb ik, dat heb ik 1” riep George
wanhopig uit. „2e is nog zoo jong en zoo
teer ze heef) versterkend voedsel noodig,
ze moet in de fnssche buitenlucht en dat
kan ik haar niet geven, ofschoon ik er genoeg
m’n best voor gedaan heb. Ik heb alles
gedaan wat ik kon, God is m’n getuige.
•En nunu ben ik een dief. Als ze er
achter komt, zal het haar dood zijn
en daarom smeek ik om harentwil, heb
medelijden met mi) neen niet met ‘Wiij,
maar met haar. Och, mij kan het zoovgel
met schelen, wanneer ik tot gevangenisstraf
veroordeeld word, maar als rij dat hoort,
danO, ik mag er met aan denken,
mijnheer 1”
George verborg z’n gelaat in z’n handen
en brak in zenuwachtig snikken uit.
„Ik moet het eerlijk bekennen,” hernam
de in de puntjes gekleede lange heer tegen
over hem, „je speelt je rol zóó natuunijk,
dat ik zelfs er bijna zou inloopen.”
„Laat me er uit nep George 1 „laat me
gaan l en ik zweer....”
„Dat je in ’t vervolg beter je maatregelen
zult nemen als je weer van plan bent om je
slag te slaan niet T” vroeg de andere langzaam
en op tjskouden toon.
George viel onder het slaken van een
jammerkreet achterover, alsof hij een slag
in ‘t gezicht gekr-
Een oogenblik
rechtop, wierp een blik vol haat op z’n met
gezel en hield hem z’n gebalde vuist voor.
„Als ik de man was van vroeger en niet
door honger en ontbering uitgeput, dan zou
ik je tegen den grond slaan I” grijnslachte hij.
„Dat wil ik graag gelooven, zei de Jere
altijd even bedaard, „maar gelukkig voor
mij ben je nu ziek misschien ga ie wel
gauw dood.”
Nauwelijks had hij dit gezegd, of hij boog
zich voorover en drukte George iets in de
hand, dat een krakend geluid gaf.
Verbaasd en ontsteld keek George een
oogenblik later naar z’n geopende hand,
waarin twee ineen gefrommelde bank
biljetten van vijf pond lagen. Alsof hi) een
geest voor zich za^, zoo staarde hij ver
schrikt en met wijd geopende oogen z’n
metgezel aan.
„Wie bent u
„M’n naam is op
Host.” Tegelijkertijd
open „Hier is de plaats van je
Stap uit I”
George volgde dit bevel op, keerde zich
om, om z’n weldoener té bedanken, maar
werd door de voorbijgangers die daar zeer
talrijk waren, op zij en vooruit geduwd.
De taxi met mijnheer Sylvain Host was ver
dwenen en stom van verbazing stond George
op het trottoir.
Hij bleef er maar één
Daarna liep hij zoo hard
Bij de verkiezing van drie leden van het
l Hoofdbestuur werden herkozen de hoeren J
I R Snoeck Henkemans en H. W. Tilanus,
FT reap, met 831 en 653 stemmen welke beide
t heeren aan de beurt van aftreden waren, en
gekozen werd prof dr. J. R. Slotemaker de
Bruine, zulks ter voorziening in de vaca
ture ontstaan door het aftreden van dr.
J. Th. de Visser. De drie gekozenen waren
door bet Hoofdbestuur aanbevolen.
Een zeer uitvoerige discussie ontstond
naar aanleiding van het voorstel vin de af
deeling Naarden, behelzende om in artikel
p 3, punt X der statuten te bepalen, dat het
lidmaatschap der Siaten-Generaal onveree-
nigbaai zal «ijn fhet bet stemhebbende lid
maatschap van het Hoofdbestuur der Unie.
Ook de afdeeling Amersfoort had een
aoortgeliJk voorstel Ingediend, doch wilde als - -
datum v»n ingang I Juli 1933 bepaald zien industrteele bedrUven In Twente.
De correspondent van het Feiaborean
Vaz Dias te Londen meldt:
Niettegenstaande de maritieme geschie
denis van Groot-Brlttannië en Nederland
zeer nauw met elkaar zjjn verbonden, is
het tot nu toe nog niet mogelUk geweest
te Londen een Nederlandsch Tehuis voor
Zeelieden te vestigen.
Zeevarenden uit Nederland moesten dan
ook gewoonlijk, wanneer zij de hoofdstod
van het Britsche Rijk bezochten, onderge
bracht worden in de verschillende rusthui
zen voor zeelieden, die in de havenwUk
langs de Theems zUn gevestigd.
Dank zij het initiatief ijan den Neder
landschen gezant te ponden. Jhr. R de
Marees van Bwlnderen, alsmede van een
aantal vooraanstaande personen uit de
Nederlandsche Kolonie, is het mogelUk ge
worden door ruime bijdragen de hand te
leggen op een gebouw, dat op gerlngen af
stand van de Katherine haven vlak bU den
htatorischen Tower, Is gelegen. Voor dit
doel zal een oud voor-oorlogsch hotel, het
bekende Bohn's hotel worden verbouwd en
wanneer de noodzakelijke veranderingen
sullen zijn aangebracht, zullen de Neder
landsche zeelieden, wanneer zij Londen
aandoen, een geriefelijk en gezellig home te
hunner beschikking hebben, waar zij hun
tijdelijke rust zullen kunnen genieten en
verpoozlng zullen vinden.
Als gevolg der bijdragen, welke reeds
verzekerd zijn, zal het mogelijk zijn een
der mooiste tehuizen van dezen aard tn
Engeland te stichten. Het flnancieele deel
van dit plan zal op een zakeüike basis door
een maatschappij met beperkte aanspra
kelijkheid worden uitgevoerd. Deze maat
schappij staat onder leiding van den Ne
derlandschen gezant te Londen en de le
den, die met het plan voor den dag zUn
gekomen.
kwam vlug aangereden en terwijl de lange
jonge man den chauffeur iets in het oor
fluisterde, maakte de zwaarlijvige politie
agent beleefd het portier open. George sprong
er me’ z’n handkoffer in, ging, meer dood
dood dan levend zitten en leunde een oogen
blik later met gesloten oogen achterover
vol berouw over z’n diefstal. Zij zou op hem
wachten, z’n Mary, maar hij zeu niet komen.
Men zou haar zeggen, dat hij een ellen
dige gauwdief was I
Hij hoorde het portier van de taxi dicht
slaan, werd gewaar, dat het voertuig zich
in beweging zette, sloeg z’n oocen op en
zag den man, die hem als ’t w. r; gevangen
genomen had, tegenover hem zitten en met
groote belangstelling naar hem kijken.
Deze laatste verbrak het eerst het stil
zwijgen.
„Volgens jou is dit dus je eerste diefstal,
niet
De brug over de Oude Miu bU Baren-
drecht, welker bouw In 1885 begonnen en
in 1889 voltooid werd, zal thans In verband
met de verbetering van den waterweg van
Dordrecht naar de Noordzee, een belangrijke
verandering ondergaan.
Naar bekend is. bestaat deze brug uit vtjf
bruggen, nl één draaibrug in het midden en
ter weerszijden daarvan twee vaste brug
gen.
Aangezien nu de doorvaartopenlng
de bestaande draaibrug in de naaste
komst niet meer voldoen kon aan de eischen.
welke de groote scheepvaart stellen gaat zal
de vaste brug, welke ligt aan de Noordzijde
van de draaibrug, weggenomen en vervangen
worden door een hefbrug, welke de langste
van Europa zal worden!
Zoowel van den onderbouw als van den
bovenbouw zijn de ontwerpen gemaakt door
ir. W de Klerk te ’s-Gravenhage.
De uitvoering van den onderbouw is reeds
Mngevangen en zal dit Jaar gereed komen
Mot het geheele omvangrijke werk wordt
de meeste spoed betracht.
Wat den onderbouw betreft, deze be
staat uit vier pijlers, elk geplaatst voor den
kop op de bestaande pijlers. De pijlers
komen te rusten op een paalfundeerlng,
waaromheen een plaat van gewapend beton
wordt aangebracht, terwijl het verdere ge
deelte gewoon uit beton zal bestaan. De
fundeerlng en de pUlers zullen In het droge
gemaakt worden; te dien ’inde is het noo
dig een z.g. kuip aan te brengen De wan
den daarvan zijn ijzeren damwanden. be
staande uit damwandtjzzra volgens het
systeem-Larssen. De onderkant van de be
tonnen pijlers komt te liggen op 6 meter 70
beneden N. A P.; het bovenvlak der palen
zal zich 4 meter 34 boven N. A P bevin
den.
De brug zelf wordt, zooels gemeld, uit
gevoerd als metalen hefbrug.
De geheele bovenbouw is te onderscheiden
in twee gedeelten, n.1. een gedeëlte, dat
dient voor het heffen van de
brug zelf.
Het gedeelte om te heffen
driescharnler-hefportaal. Dit
uit twee hoofdspanten, waarvan de onder
einden scharnierend ondersteund worden
op de betonnen pijlers, terwijl de boven
einden met elkaar door een scharnier ver
bonden zijn. Deze constructie la gekozen,
om een uitvoering mogelijk te maken, zon
der bestaande bruggen en pijlers te be
lasten.
Het portaal wordt met drie scharnieren
geconstrueerd om het geheel statisch bepaald
te doen zijn, waardoor ook tevens even-
tueele zettingen van de betonpijlera zoo
veel mogelijk onschadelijk gemaakt worden.
De hoofdispanten zijn 'vakwer'ken, be
staande uit een onderrand, bovenrand, dia
gonaal- en vertlcaalstaven. Deze hoofd
spanten zijn met elkaar verbonden door
dwarsverbanden, zoodat op deze wijze een
zamenhangend stabiel bouwwerk, het drie-
schamierend portaal, gevormd wordt. Aan
de Noordelijke helft van dit portaal worden
twee consoles uitgebouwd, waarop het be-
dienings- en machinehuis verrijzen zullen
De te heffen brug is een vakwerkbrug,
welke wordt Ingericht voor gewoon ver
keer en voor tramverkeer. ZU bestaat uit
twee vakwerkhoofdllggen met gebogen
bovenrand en rechten enderrand.
Tusschen de onderranden wordt de rtJvloer
aangebracht, bestaande uit geconstrueerde
dwarsliggers en langsliggers v
houten dekken en de rails bevestigd worden.
Tuaachen de bovenranden wordt ‘n dwars
verband aangebracht.
Aan de uiteinden der bovenranden van de
brug, zijn, door middel van z.g. evenaars,
staaldraad kabels verbonden, welke loopen
over de Boven op de hoofdstijlen van het
drieseharnlerportaal geplaatste schijven van
otrea 3% meter mlddellUn.
Aan de uiteinden van deze kabels is een
ballastblok van beton bevestigd Op deze
wjjze wordt dus het gewicht van de brug
nagenoeg in evenwicht gehouden door de
twee boUastblokken; één aan eiken kant
De weerstand voor de verticale beweging,
dus het heffen en neerlaten van de brig,
wordt zoodoende tot een minimum geredu
ceerd.
Voor de beweging van het gevaarte zijn
in het machinehuis o. m. opgecteld twee
kabeltrommels. waarop de bew<-ring.«kaoels
op- of afgewikkeld worden. Bij h«t bewegen
van deze trommels worden Indien de op
haalkabels opgewikkeld worden, ie neerhaal-
kabels tegelijkertijd afgewikkeld. De op
haalkabels worden, van de tromemls komen,
de, geelid over acrljven. Welke geplaatst zijn
op het boveneinde van de eene zijde van net
portaal, om daarna doorgevoerd te worden
onder schijven die bevestigd zijn aan de oo-
ont
z’n
einde zou komen.
Eensklaps zag hij uit de dichte menigte,
vlak bij hem, iemand op hem afkomen,
die het echter blijkbaar niet op z’n persoon
gemunt haa. Het was een gezet, flink ge
bouwd heer, keurig gekleed, die in opge
wonden toestand scheen ts verkeeren nij
kwam hijgend aanloopen en veegde z’n
glimmend, rood gezicht met een hagelwitten
.zakdoek af. Toen deze man George tot op
een paar nappen genaderd was, keek hij
hem aan, mompelde iet» onverstaanbaars
russchen de tenden zette den vrij grooten
handkotiet, dien hij droeg, op de ledige plaats
naast George en was in een oogwenk tusschen
de menigte verdwenen.
George keek hem even na, slaakte een
diepen zucht, stond op, nam den hana-
koffer en zette het op een loopen. Ook hij
was weldra onvindbaar tusschen de menschen-
massa.
De handkoffer was zwaar, maar dat was
met de oorzaak, waarom hij zoo diep adem
haalde, waarom z’n hart zoo onstuimig
klopte. Neen, angstig luisterde hij naar het
geluid van de voetstappen achter hem, en
het verwonderde hem, dat het verschrik
kelijke houd den dief l van mogelijke ver
volgers nog nier in z’n ooren klonk. Binnen
vijf minuten zou hij in Strandsrreet en dan
betrekkelijk in veiligheid zijn. Bi) den
naasten uitgang van *t station stond een
zwaarlijvige polnie-agent. Zonder aarzelen
liep hii hem voorbil. Daar tikte hem iemand
op den schouder. Het scheelde niet veel,
of hi) had den handkoffer van schrik laten
vallen.
Een lange, onberispelijk gekleede jonge
man keek hem met één oog strak aan,
terwijl her andere oog met een monocle
gewapend w«s.
„Je maakt ie zeker met je buit uit de
voeten, niet T Of wil je tr soms om vechten t"
De jonge man stelde deze vragen zacht
en vlug, maar voor George duiaelijk ver
staanbaar en sloeg met z’n fraaien wandelstok
een paar keeren op den handkoffer.
De ongelukkige liet een half onder
drukten kreet van schrik hooren en veegde
z’n klam voorhoofd af met de band, die hij
vrij had.
„Ik heb toevallig goed op je gelet,” hernam
bet Lange jongmensch.
„Ja u hebt me gesnapt,” stamelde George
op een toon om medelijden mee te krijgen
„en daar ginds staat ook al een agent.”
„Dat zie ik loop door, maar langzaam
zoo is ’t goed.”
„Mijnheer.” zei George nadat hij met het
puntje van z‘n tong z’n droge lippen vochtig
had gemaakt, misschien kan het z’n nut
hebben, als ik u vertel, dat het de eerste
keer is. dat ik....”
„O, ja, dat kennen we,” luidde het onver
schillige antwoord van den man, in wiens
macht hij zich bevend „je bent ziek, zonder
werk en je hebt een vrouw en een hoop
kinderen, die om brood schreien. Ja. ja,
her gewone liedje. Vooruit, niet stilstaan, een
beetje vlugger r'
„Wilt u me aan de politie overleveren
vroeg George, bevend van angst, toen hij
zag, da' tt steeds dichter in de nabijheid
van den agent kwamen.
„Ik denk het wel.” mompelde de andere,
terwijl hi) George bij den arm greep j „maar
niet op straat in tegenwoordigheid van al
dat gepeupel. Bow-street en Vtnestraa' zijn
hier dichtbij. Daat zijn poiitte-bureaux,
waar je op je gemak x leugenachtig verhaal
kunt opdisschen I Hallo, een taxi I”
Een dezer voertuigen, die reeds geruimen
tijd op passagiers hadden staan wachten.
Ryksspoorwegen ten gunste van het verkeer
over de Neder.andscne havena te bevorderen.
Het Gemeentebestuur drmge er bu de Ne-
derlandsche Spoorwegen op aan, dat aan een
inconsequente tariefpolitiek ten nadeele van
Amsterdam een einde lome.
De commissie spreekt als haar oordeel uit,
dat zij in het laaghouden van ae kosten voor
opslag een middel ziet, waardoor deze en
daarmede het havenverkeer worden bevew-
deixl
b
h
d
N
fa
hi
oi
d<
E
ei
VI
b
ei
H
b
g>
R
b
b
n
o
B
VI
b
d
h
V
v