DE NIÉUWE SLUIS TE
IJMUIDEN
1
WW
EEN GROOf-SCH WERK
i
4-f-/ s
-1
u,
4M
)E 1
tl
e?
T)e C^Cederlandsche deelneming
z
,v
Te Luik
RADIO-NIEUWS
Radio-signalen blj de spoorwegen
l7-
wi1
ID
I
WntTl
j
Il
1’1
I iJn *4f*Ur*3
MBk •'hkxr
Te Antwerpen
iter;
en
•-1
st*-
j
itio
fl.
t
i
t
i
Caa interessante tote, genomen t^dem tea boaw vaa het ia|tilhW<lM *a l*n
;.u
t>ü>r --
i.~W
dft
i '1
de wereldtentoonstellingen
te ANTWERPEN EN LUIK 1930
wordt.
0 pct.
naar
atent-
11 per
d wat
igron-
en er
at op
Imest-
i dan
mt 40
X) Kg.
lat er
onden
I niet
geteld,
aarop
lijden
te la
ve en
hoe-
ont-
Ingen
ie de
e ka-
aan-
klel-
ichil-
pa-
de
sbrek
esten
oog-
Ibou-
teke-
ook
t bU
ver-
ir do
ster-
lazin
ken-
het
idl-
veen-
i vol-
l men
zavel
sleur,
oende
Nog
O.
tuil.
Ka-
Een
ine-
In-
Uo-
wat
doen
>ende
jaren
On-
s bU
ver
deel
rlnge
ippel-
UJven
f hun
larblj
iroef-
schil-
roof-
rerlo-
vree-
oege-
1 zoo
iWMT-
blurt
bracht moesten worden. Verschillende Ne
derlandsche ondernemingen hebben eigen pa
viljoens opgericht In de onmlddellUke nabij
heid van het Nederlandsche gebouw.
De Nederlandsche Land- en Tuinbouw zul
len op verschillende lijdelijke tentoonstel
lingen vertegenwoordigd zijn.
..Zou jU Je boord en dassle niet eens omdoen? Het is vandaag jou
beurt om aan de deur te vragen." (Smith's Weekly)
met den
bui tensl ms hoofd vormde de laatste phase
r'
In Engeland en de Vereezügde Staten wor
den thans proefnemingen gedaan, om de
optische signalen bij de spuoi wegen te ver
vangen door draadlooze teekens. hetgeen
vanzelfsprekend vele voordeelen heeft.
Het nieuwe systeem berust hierop, dat op
verschillende emplacementen radiosignalen
gegeven worden, die door de machinisten
worden opgevangen en door middel van een
luidspreker worden weergegeven. Voorloopig
zal bet systeem slechts als aanvulling van
bet optische en acoustische slgnaalwesen
worden toegepast.
In 1927 werd de eerste slutafemr. welke, aooals men weet, van Botterdam aft ever
see naar IJmniden is gebracht, in verticalen stand gebracht. Hierboven een foto van
dem gebeurtenis
De 39ste April van dit jaar zal tn onze ge- *Terry-hamer en reusachtige betoo-stortin-
schiedems ongetwijfeld als een belangrijke -
datum worden opgeschreven. Op dien dag
toch wordt de nieuwe schutsluis te IJmui-
den, de grootste van het vaste land, een mil-
lioenenwerk, officieel geopend door H.M. de
Koningin.
Met een „eenvoudige handbeweging”
zooals het programma vermeldt zal onze
Vorstin deze nieuwe toegangspoort naar de
zeehavCïrsyan de hoofdstad openstellen en
daarmede'-dit- geweldige waterbouwkundige
werk, waaraan de namen van onze Neder
landsche ingenieurs met gr00te eere verbon
den zijn, voegen bij de andere bouwkundige
monumenten, welke Nederland voor zich en
zijn nageslacht opricht.
werf- en Machinefabriek, te Rotterdam, voor
f 965.000.Zij zijn ongeveer 30 meter hoog,
50 meter breed en 7^ meter dik.
Voor de nieuwe sluis is een nieuwe toe
gangsweg naar zee gegraven en wel aan de
noordzijde van het fort, dat thans op een
eiland is komen te liggen. Hiervoor was het
noodig, dat het worteleind van de Noord-
pier omgelegd werd. Dit is ook geschied.
Van welk een omvang dit werk is geweest,
valt uit de voltooide sluis niet op te maken.
Men ziet de groote schutkolk en bewondert
de enorme roldeuren, zonder te weten, wat
aan de totstandkoming voorafgegaan is, hoe
veel studie de bouwers zich getroost hebben,
hoeveel arbeid er ligt onder het wateropper
vlak en onder den grond, waarover men thans
loopt.
De bouwers en zij, die het werk van nabij
gevolgd hebben weten dit wel.
Zij hebben vijftien meter onder het tegen
woordige wateroppervlak gewandeld, over
den bodem van den bouwpunt, tusschen
zandtreinen en excavateurs, tusschen hei
stellingen met den ratelenden Mc. Kiernan
Overtuigd van het groote belang, dat er
fel «as gelegen dat Nederland ook op waardi
ge wijze aan deze tentoonstelling zou deelne
men, werd bij KonlnklJt Besluit van 33
Augustus 1929 Ne 23 ingesteld een Centrale
Commissie en een Uitvoerend Comité voor de
deelneming van Nederland aan deze ten
toonstelling. beide onder Voorzitterschap van
den heel Dr E. E. Poethuma, Oud-Mlnister
van Landbouw en Nijverheid en Handel.
Voorzitter van den Nijverheldsixad. die te
vens werd benoemd als Commlssaris-Gene-
raai.
Verder were en als leden van het Uitvoe
rend Comité benoemd: de heer Ir. W. H.
- heer Ir.
de
van 20.000 ton geschut worden, in de nieuwe
sluis kunnen gemakkelijk twee schepen van
deze afmetingen tegelijk geschut worden. Er
is dan zelfs nog plaats voor a schepen van
3000 ton.
De beteekenis van deze tnassasc hut ringen
wordt duidelijk, wanneer men de stijgende
cijfers van het scheepvaartverkeer door de
sluizen ziet. En overigens kunnen wij thans
de grootste Oceaan-reuzen ontvangen. De
passage naar Amsterdam is verzekerd 1
Heringa, Administrateur, Chef der
Afdeellng Handel en Nijverheid van hek
Departement van Arbeid, Handel en Nijver
heid. Vertegenwoordiger van den Ministar
van Arbeid. Handel en Nijverheid, „f.
P. Viseer, administrateur, Chef der AMee-
ling Kunsten en Wetenschappen Van het
Departement van Onderwijs, Kunsten en x
Wetenschappen Vertegenwoordiger van den
Minister van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen.
'Stallaties. Langzaam hebben zij dit enorme
'bouwwerk op zijn palenfundament zien
groeien, het eene blok na het andere, totdat
water en aarde het grootste deel aan bet oog
onttrokken.
Wij reproduceeren hierbij een foto, welke
door ons gemaakt is tijdens den bouw van
het buitensluisboofd. Het is bedoeld als een
herinnering aan den bouw en de kiek geeft
daardoor een interessant beeld. Toen wij des
tijds men over den bodem van de kolk wan
delden, langs de deurkassen en de riolen, kre
gen we den indruk, alsof er een complex
reusachtige gebouwen in wording was. Onbe
schrijfelijk was de indruk, welken men kreeg
bij het zien van dat netwerk van wapemngsij-
zer, waartusschen de Monji-werkers met
hun aan flarden gereten kleeren, de verbin-
dingsijzers vlochten of bij de beschouwing
van de geweldige bekistingen, waarboven de
kabelbanen hun beton-bakken lieten zakken,
dag in, dag uit, totdat de tienduizenden ku
bieke meters afgestort waren. En hoevelen
zullen zich nog den 78 meter hoogen dubbelen
beton-toren herinneren, die gebruikt werd
bij het storten van het binnenKoofd T
Nu dit alles voorbij is en het resultaat van
den arbeid er ligt, is het de herinnering aan
dat buitengewone bouwproces, dat het sluis-
werk aan hen, die het van nabij gevolgd heb
ben, blijvend interessant maakt, méér dan
voor anderen.
Bij het organlseeren van de deelneming van
Nederlandsche zijde aan de Internationale
tentoonstelling te Luik heeft het Neder
landsen Uitvoerend Comité sooveel moeelijk
getracht voor wat betreft de wijze van deel
neming collectiviteit te bevorderen.
In de eerste plaats kan in dit opzicht wor
den gewezen op de gelukkige samenwerking,
waardoor het mogelljk is de Maaakanslisa-
tle tn beeld te brengen. Hlertjlj wordt samen
gewerkt door alle vier de Kamers van Koop
handel en Fabrieken in Limburg dus: Maas
tricht, Heerlen Roermond e«i Venlo, de Ka
mers van Koophandel en Fabrieken te Nij
megen. Amsterdam en Rotterdam, terwijl de
gemeentebesturen van deze verschillende ge
meenten eveneens van hun belangstelling
blijk hebben gegeven en tevens het Gemeen
tebestuur van Dordrecht en Rijkswaterstaat.
Met behuln van maquetten, Uchtkaarten.
al dan niet bewegend en foto's sal de bezoe
ker zich een duidelijk denkbeeld kunnen vor
men van hetgeen op waterstaatkundig gebied
tot stand is gebracht en een beeld krijgen
van de economische beteekeuls van deae
nieuwe waterverbinding op Nederlandsch ge
bied. in Internationaal opzicht.
De directies van de verschillende steen-
kölenmijnbedrtjven in Heerlen hebben slch
onder leiding van het Staa(«steenkolenmijn-
bedrijf vereenlgd en In de gemeenschappelijke
van. Leeuwei. Onder-Voorzitter
O. j. van Dusseldorp. Penningr
beer H F R Snoek. Secretaris; de heer Ir.
K de Kruyff. Ud. welke laatste tevens werd
benoemd air gedelegeerde tn België van bet
Uitvoerend Comité.
Als vertegenwoordiger van den Minister van
Arbeid. Handel en Nijverheid werd benoemd
de beer F K. J. Heringa, administrateur,
Chef van d« afd. Handel en Nijverheid van
het Departement van Arbeid. Handel en Nij
verheid en als vertegenwoordiger van den
•Minister van Koloniën werd benoemd de
heer Dr. L. J v d. Waals. Referendaris, Chef
der fVde afdeellng van het Ministerie van
Koloniën.
Het ontwerpen van het Nederlandsche pa
viljoen werd toevertrouwd aan den heer H.
Th. Wljdeveld. architect B. N. A. Waa het
aanvankelijk de bedoeling de totale opper
vlakte van het Nederlandsche paviljoen plzn.
gOOO M2 te doen zijn, later bleek bet, dat
deze ruimte niet voldoende was in verband
met de daadwerkelijke belangstelling die van
Nederlandscne offlcieele en particuliere zijde
werd getoond, zoodat tenslotte het Neder
landsche pavtlloer een oppervlakte kreeg
van meer dan 12000 M2 dus een van de
grootste buitenlandsche paviljoens op deze
tentoonstelling is gewórden. De lengte van
het gebouw it> 250 M J“
BIJ den hoofdingang bevindt zich een sterk
contrast met de laaggehouden architectuur
venset gebouw een pylonen-partlj. die on
geveer 30 M hoog is. waardoor bereikt wordt
dat de Nederlandsche inzending van verre
reeds opvalt als tets bepaalds tusschen de
vele, mees' in lichte kleur gehouden, gebou
wen van de tentoonstelling.
Door het zeer tijdelijke karakter van den
bouw was een uitvoering in houtconstructie
met zeer goedkoop materiaal noodzakelljk.
De duur der tentoonstelling zal ongeveer
ses maanden zijn Na afloop wordt het ge
bouw onmiddellijk weer afgebroken.
De langgerekte vorm van het paviljoen,
dat aan de twee uiteinden afgesloten wordt
door de Groote Receptiezaal eenerzljds en
door bet paviljoen van de gemeente Rotter
dam anderzijds, is over twee verkeerswegen
van het tentoonstellingsterrein heen gepro
jecteerd zoodat de onder-verdieping twee
maal onderbroken wordt door een doorgang
die overdekt wordt door een verdieping,
waarin de afdeellng Nederlandsche Koloniën
gehuisvest Is.
De overgang van den begknen grond naar
tjaaagrliggende galerijen en naa» de Aid. Ko-
is zeei geleidelijk bijna oTlgsmerkt
ddbr telkens eenige treden tegelijk.
Het Interieur werd In hoofdzaak met tri
plex en celetex afgewerkt, waarbij zooveel
mogelUk partl' getrokken werd van de spe
cifieke kleurwerklng van deze materialen.
De werkzaamheden verbonden aan het
toezicht op den bouw en alles wat hier
mede samenhangt werden door het Uitvoe
rend Comité toevertrouwd aan het Ingeni
eursbureau G. J. Langhout. terwijl de bouw
zelf in handen werd gesteld van de N. V.
Nederlandscne Aanneming Maatschappij v.h.
Firma H. F. Boersma.
De heer H Th Wljdeveld, het Ingenieurs
bureau G. J. Langhout en de N. V. Neder
landsche Aanneming Maatschappij v.h. fir
ma H. t Boersma zagen zich voor een zwa
re taak geplaatst maar dank zjj onderlinge
earner werking ook met net Uitvoerend Co
mité Is het resultaat, dat Nederland op deze
tentoonstelling zal verschijnen met een pa
viljoen van moderne architectuur, dat onge
twijfeld door opzet. bouw en uitwendige en
inwendige decoratie de internationale aan
dacht zaï trekken.
Voor wat betreft den tuinaanleg rondom
het gebouw werd de medewerking verkregen
van een sub-commissie uit den Nederland-
schen tuinbouw, onder voorzitterschap van
den heer Ernst Krelage.
Bij den tuinaanleg, die door den heer H.
de Lange, tuinarchitect te Rotterdam ont
worpen is. is er naar gestreefd, tijdens den
gansenen duur van de tentoonstelling volop
bloemen te kunnen tponen. Aanvankelijk
zonder is hierbij nog de medewerking ver
kregen van de afdeellng Rotterdam van den
Metaalbond
Teruggaande In het Amsterdamsche ge
deelte bestijgt men met een monumentale
trap de bovenverdieping, die zich over het
geheele gebouw (met uitsondering van het
Rotterdamache gedeelte) uitstrekt. Deze ver
dieping Is geheel gewijd aan overzeesch Ne
derland Daar, zooals bekend is. in 1931 esn
groote Internationale Koloniale Tentoonstel
ling tn Parijs zal plaats vinden, bleek van
particuliere zijde weinig belangstelling, maar
desalniettemin, zal deze afdeellng groots
aandacht van de bezoeken trekken, omdat
op bijzonder aantrekkelijke wijze In beeld is
gebracht, wat Nederlandsch Oost-Indlë, Su
riname en Curacao beteekenen.
BU alle Inzendingen van overheidswege te
er naar gestreefd, de voorstelling, waarop de
aandacht werd gemeend te moeten worden
gevestigd zoo te doen zijn, dat ÖJ de meest
mogelijke aandacht zouden kunnen trekken
met behulp van verlichte of bewegende voor
stellingen, fraai uitgevoerde maquetten en
modellen Er mag dan ook worden gezegd,
dat <Ut doel volkomen te bereikt.
BU den Ingang van het gebouw treft men
nog een afzonderlUke ruimte aan. waarin de
afdeellng Handel en NUverheld van bet De
partement van Arbeid. Handel en NUverheld
en de Algemeens Nederlandsche Vereenlglng
voor Vreemdelingenverkeer baar inzendin
gen hebben opgesteld.
De daadwerkelUke belangstelling van het
Nederlandsche bedrUfsleven was van dien
aard, dat het onmogelUk was aan alle wen-
schen tot plaatsruimte te voldoen, waarvan
het gevolg is geweest, dat verscheidene Ne
derlandsche particuliere bedrUven elders in
de internationale afdeellng onderdak ge-
Ten slotte zij aan deze, uit den aard der
zaak zeer oppervlakkige mededeelingen, nog
toegevoegd de bijzonderheid, dat de nieuwe
sluis gelegenheid biedt voor tnassa-schurtin-
gen. Een groot aantal schepen kan thans ge
lijktijdig geschut worden, hetgeen een groot
voordeel is-
Kon in den oude sluis slechts één schip
heer 8
Akersloot.
Niet minder dan 5000 strulkrosen sullen de
Nederlandsche rozenteelt vertegenwoordigen,
ingezonden door de ftrma's O. A. H. Buis
man en Zoon te Heerde. M Leenders en Co.
te Steyl en J. H. Fa assen Hekkens te Tege-
len. TalrUk zullen tn den zomer en den herfst
de Dahlia s zbn, waarbij vooral de Mignon-
dahllas hare voortreffelijkheid voor perkbe-
plantlng zullen aantoonen, inzenders zijn de
heer J A Domlnicus te Schiedam en de
firma's J G. Bal lego en Zoon te Leiden en
W. Topevoort te Aalsmeer. terwUl de Neder
landsche Dahliavereenlging voor perken met
3500 «tuks sorgt.
Het Nederlandsche paviljoen la door door
gangen verdeeld In 3 gedeelten. Wanneer
men het gebouw bU den hoofd Ingang bin
nentreedt bevindt men zich in een reus
achtige ontvangzaal. De aandacht van de
bezoekers zal ongetwijfeld het eerst worden
getrokken dooi een wandbeschlldering van
de Zuiderzeewerken, waardoor duidehjk en
op zeer kunstzinnige wUze een beeld wordt
gegeven ven het ontstaan van onze twaalfde
provincie Deze saai, die dienst doet als
ontvang- en receptiezaal, bevat de inzen
dingen op bet gebied van Nederlandsche
kunstnUverheld, voor welke afdeellng een af
zonderlijke subcommissie is Ingesteld onder
leiding van den heer Ir. Jl de Ble Leuve-
llnk Tjeenk. f
In de daarnaast gelegen saai treft men de
verschillende inzendingen van Rijkswege
aan, zooals de uitgebreide Inzending van het
Departement van Waterstaat, gevende een
overzlchk van de Nederl. Internationale
waterverbindingen en van de Zuiderzeewer
ken. terwUl verder de aandacht wordt ge
vestigd on he* aandeel, dat Nederland beeft
in het verkeer door het Buez-kanaal.
De afdeellng luchtvaart van het Departe
ment van Waterstaat toont, wat o.a op
radlogebled van Nederlandsche zUde ge
schiedt in verband met de Luchtvaart, ter
wUl de afdeellngen Kustverllchtlng en Hy
drographic van het Departement van De
fensie naar vuren brengen, op welke moder
ne wU*e deze twee rUksinstellingen werken
ter beveiliging van het Internationale zee-
vaartverkeer.
Tenslotte is in deze zaal nog opgesteld een
diorama, betrekking hebbende op het Neder
landsch Scheepsbouwkundig Proefstation.
Dit proefstation, tot den bouw waarvan,
zooals men weet, onlangs werd besloten, heeft
ten doel het verrichten van proefnemingen
met modellen van senepen en voortstuwers.
Wanneet men deae afdeellng verlaat gaat
men door een overdekten doorgang naar de
2de afdeellng, waarin In hoofdsaak de Ne
derlandsche particuliere deelneming is op
gesteld.
Aansluitend aan deze afdeellng komt men
in de saai, waarin men de Dordrechtsche en
Vlisslngsche collectieve deelneming vindt op
gesteld, terwijl men vervolgens de saai be
treedt, waarin de Amsterdamsche collectieve
inzending la ondergebracht. De leiding van
deze collectieve afdeellng berust bij het Am
sterdamsche Gemeentebestuur en rondom
de inzending van Gemeentezede, betrekking
hebbende op het havenbedrUf en alles wat
hiermede samenhangt, vindt men opgestold
de inzendingen van de particuliere Amster
damsche bedrUven welke zich in een of ander
opzicht op zeevaartkundig terrein bewegen.
BU deze afdeellng sluit zich aan de bU-
zonder uitgebeelde collectieve Rotterdamache
afdeellng. Op dezelfde wUze als ook ts Am
sterdam ia geschied neeft ook voor wat be
treft Rotterdam het gemeentebestuur de lei
ding van een collectieve inzending op zich
genomen en ook hier zUn, rondom de Ge
meentelijke inzending op havengebied, ver
schillende van de vooraanstaande particu
liere bedrijven vertegenwoordigd. In het bjj-
opstslltng aal duidelijk en zeer overtuigend
naar voren worden gebracht wat bet Neder
landsche steenkolenmUnbedrUf beteekent en
boe reusachtig snel dit zich beeft ontwikkeld.
Verder wordt een zeer belangwekkende
ruimte Ingenomen door een collectieve stand
van het Coöperatieve ZulvelbedrUf in Ne
derland, welke Inzending wordt verzorgd
door den Algemeenen Nederlandschen Zul-
velbond. In deaen stand ssd. met behulp van
de seer belangwekkende film van dese orga
nisatie nader worden getoond, boe ontzag
lijk bet Coöperatieve Zuivelbedrijf in Neder
land slch beeft ontwikkeld.
Verder de zaal doorgaand komt men aan
'n eveneens buitengewoon belangwekkende
collectie'e tnzendtng en wel de inzending
van de Nederlandsche electrotechnlscbe in
dustrie en wat hiermede verband houdt-
Deze coBectleve groep staat geheel onder
leiding van de Stroomverkoop MQ. te Maas
tricht en het te een verheugend verschijnsel
dat bUna alle vooraanstaande Nederland
sche ondernemngen op dit gebied van hun
daadwerkeltjke belangstelling blijk hebben
gegeven
De opstelling en tadeeling van deae tfroep
zal ook ongetwijfeld groeten Indruk maken
op den besoeker en hem toonen hoe ootzag-
lUk de Nederlandsch electrotechniscbe indus
trie zich in de laatste kwart-eeuw heeft ont
wikkeld Dat in verband hiermede de elec-
trlflcatie van Nederland ook seer snelle vor
deringen maakt wordt op btjsonder gelukkig
gevonden wijze in beeld gebracht, tn de stand
van de Stroomverkoop Mij.
Als vertegenwoordigers van de Limburg-
sche NUverheld vindt men een zeer groote
Inzending van de N. V, Kristal-, Glas- en
Aardewerk Industrie ..De Sphinx"te Maas
tricht. een uitgebreide inzending van de
Eerste Nederlandsche Cementindustrie te
Maastricht terwUl verder uit Limburg deel
nemen de N. V. Kristal Unie, te Maastricht
en de Swalmer Dakpannenfabriek te Swal-
men.
Maar ook de andere inzendingen sullen
het bewUs leveren, dat Nederland uit 1°*
dustrieel oogpunt met vojle gerustheid, een
vergelijking met bet buitenland kan door
staan
Een afzonderlUke groep vormen de Afdee-
Ungen Wetenschappen en Muziek. Voor het
organlseeren var deze twee afdeellngen zijn
twee subcommissies ingesteld, die vpor de
Wetenschappen onder leiding van Prof. J. v.
d. Hoeve en oie voor wat betreft de Muziek
onder voorzitterschap van den beer Dr. Joh.
Wagenaai.
Het zou ons te ver voeren hier verder op
deze afdeellngen in te gaan, nog zU gewezen
op een afzonderlUke afdeellng behoorend tot
de groep Wetenschappen, waarin de aan
dacht wordt getrokken door de Nederlan
ders die in de-.- loop der Jaren de onderschei
ding van den Nobelprijs hebben verworven,
de Inzendingen op t gebied der natuurwe-
tenachappen zijn tot. stand gekomen door sa
menwerking der Universitelten te Amsterdam
Delft, Groningen, Lelden, Utrecht, De be
langstelling voor deelneming, eerst aarze
lend, bleek later van dien aard te zijn, dat
was het zwaartepunt gelegd in groote hoe
veelheden potplanten, in breede strooken in
het gazon maar naarmate bet paviljoen
groeier afmetingen kreeg, moesten ook aan
den tuinaanleg andere eiachen worden ge
steld.
De bloeiperiode wordt geopend door 30.000
Darwin en andere late tulpen in verscheiden
heid. ingezonden door 1 Oentr Bloembollen
Comité Haarlem. Dese worden opgevolgd
door een uitgebreide perkbeplantlng met Pe
largonium Zonale Regonla Erfordia en knol-
begonla's, van de NUmeegsche Vefllngmabt-
schapnlj en v»r de N V. vh. M. van Wave-
ren en Zonen te Hillegom. Twee zeer uitge
strekte boordbedden zullen doen zien, wat de
Nederlandsche tuinbouw op het gebied van
vaste planten vermag; het zijn inzendingen
van de KonlnklUke KweekerU Moerhelm te
□edemsvaart en van de firma G. Lubbe
Zoon te Oegstgeest.
Fen bijzondere merkwaardige en uitgebrei
de verzameling Lelies is geplant door den
J. Schoon, bloembollenkweeker te
riool noodig was, belangrijk te vereenvoudi
gen. De muren konden nu aan beide zijden
als normale kademuren op paalfundeering
worden gebouwd, hetgeen een besparing
bracht van ruim 1 millioen gulden. Daarbij
is nu verkregen, dat de schepen in de kolk
tijdens de vulling „rustig” liggen,.hetgeen bij
de toepassing van de z-g. spruiten niet het
geval is.
De bouw van de muren kostte ni-nf 3000
per strekkenden meter cf in totaal f 1.576.000.
Alleen voor de schutkolkmuren waren 6100
betonpalen noodig. Het werk werd uitgevoerd
door de N. V. Aannemings Mij. v.h. Hillen
en Roosen en Betonbouw „Tno”, uit Amster
dam.
Het binnenhoofd is gebouwd door de
Hollandsche Mij. tot het maken van werken
in gewapend beton voor f 3.976.000. Voor het
binnenhoofd moest ongeveer 70.000 M3
beton verwerkt worden.
In totaal ts voor den sluisbouw ongeveer
200.000 M3 beton verwerkt.
Het buitensluishoofd is gebouwd door de
Fa. Broekhoven en v. Zuijlen. De kasten
hiervan hebben tusschen de 4 en 5 millioen
gulden bedragen.
De dne reusachtige sluisdeuren zijn ver
vaardigd door de N.V. Burgerhouts Scheeps-
De geschiedenis van den sluisbouw gaat
terug tot 1909, in welk jaar een Staatscom
missie werd ingesteld, voor een onderzoek
naar de wenschelijkheid voor het nemen van
maatregelen, om op den duur een geregelden
toegang tot Nederland door het Noordzee-
kanaal te verzekeren. Besloten werd o.m. tot
den bouw van een nieuwe sluis, die eerst een
lengte zou hebben van 360 M. bij een breedte
van 40 M. en een diepte van 14 M. Later zijn
deze afmetingen gewijzigd en werd besloten
tot den bouw van een sluis, 400 M. lang en 50
meter breed, met een diepte van 15 meter.
De wet, tot het bouwen van deze sluis,
werd 3 Januari 1917 afgekondigd.
Het spreekt zelfs voor leeken vanzelf,
dat een dergehjk werk maar met zonder meer
aangevangen wordt. Onze Nederlandsche in
genieurs zetten zich aan den arbeid en na een
intensieve bestudeering van alle vraagstukken,
welke met dit buitengewone werk verband
houden, werd in 1934 met den bouw van de
schutkolkmuren begonnen.
Interessant m het intusschen^te weten,
dat de bemaling van den bouwput, welke
droog gehouden moet worden, een aanzien
lijke hoeveelheid water opleverde, hetwelk
aan het Provinciaal Waterleidingbedrijf van
Noord-Holland geleverd werd. Millioenen
kubieke picters water heeft de sluisbouw
aan de provincie geleverd.
Zooals bekend, is de sluis gefundeerd op
betonpalen, waarvan een duizenden in den
grond geheid zijn.
De bouw van de schutkolkmuren was in
Maart 1925 voltooid. Daarna werd begonnen
met den bouw van het binnenhoofd. Het
^„cblBeods aanvragen te» deelnemhig ta
bet Nederlandsche paviljoen moesten MSftftfe
afgewezen Het Nederlandsche gebouw beet»
een totale oppervlakte van meer dan
M2., is gebouwd door het tante ernst rlHy
bestuur terwijl de heer Dentjs de ullsi
en inwendige decoratie verzorgt.
De tuinaanleg rond het gebouw wordt vte^
zorgd door een speciale subcommissie uudte
ruut ziUersrtiap van den hor Krnft Kretaga.
terwUl de beer H. de Lange tutu aiitiftsft,
dezen tuinaanleg heeft ontworpen.
De Algemeene Nederlandsche VereeniglUA
voor Vreemdelingenverkeer en de Exjalolta-
tie Mij „Schevenlngen” sullen met haar in-
rendlngen het bewijs leveren, dat als toe-
ristenland Nederland ook alle aandacht ver
dient terwijl de afdeeiing Haqdel en Nijver
heid van het Departement van Arbeid. Han
del en NU vetheid voor de noodlge handete-
voorhchting «n wat hiermede samenhangt
zorg draagt
Tenslotte zij vermeld, dat btj K B. van
14 October 1929. do. 9. werden ingesteld een
Centrale Commissie en een Uitvoerend
Comité voor de deelneming van Nederland
aan bovengenoemde tentoonstelling, beide
onder voorzitterschap van den heer Mr. Dr.
W. F J. Froweln, Directeur-Voorzitter der
Ht».tonijn Limburg, die tevens Is benoemd
als Commissaris-GeneraaL
Het Uitvoerend Comité bestaat uft do
beer en:
Mr. Dr. W. F. 3. Froweln, voorzittafc
P. H M. Regout, onder-voorzitter.
Mr. K K Menten. Penningmeester.
H. F. R. Snoek, Secretaris.
Ir. E. de Kruyff, Ud en Gedelegeerde B»
België.
F. K
van den bouw.
Een onderwerp van bijzondere studie
vormde de methode van vulling der schut
kolk. In do oude sluis is daartoe in de kolk-
muur een riool aangebracht met zijwaartsche
spruiten, waardoor het water 10 en buiten de
sluis op gelijk peil gebracht wordt.
In een waterbouwkundig Laboratorium te
Berlijn werden langdurige proeven genomen,
waarvan het resultaat was, dat besloten werd
de vulling van de kolk te doen plaats hebben
door z-g. omloopriolen in de slmsboofden.
Dientengevolge was het mogelijk, den bouw
van dc setan kalkmuren, waarin au geen