DE NIÉUWE SLUIS TE IJMUIDEN 1 WW EEN GROOf-SCH WERK i 4-f-/ s -1 u, 4M )E 1 tl e? T)e C^Cederlandsche deelneming z ,v Te Luik RADIO-NIEUWS Radio-signalen blj de spoorwegen l7- wi1 ID I WntTl j Il 1’1 I iJn *4f*Ur*3 MBk •'hkxr Te Antwerpen iter; en •-1 st*- j itio fl. t i t i Caa interessante tote, genomen t^dem tea boaw vaa het ia|tilhW<lM *a l*n ;.u t>ü>r -- i.~W dft i '1 de wereldtentoonstellingen te ANTWERPEN EN LUIK 1930 wordt. 0 pct. naar atent- 11 per d wat igron- en er at op Imest- i dan mt 40 X) Kg. lat er onden I niet geteld, aarop lijden te la ve en hoe- ont- Ingen ie de e ka- aan- klel- ichil- pa- de sbrek esten oog- Ibou- teke- ook t bU ver- ir do ster- lazin ken- het idl- veen- i vol- l men zavel sleur, oende Nog O. tuil. Ka- Een ine- In- Uo- wat doen >ende jaren On- s bU ver deel rlnge ippel- UJven f hun larblj iroef- schil- roof- rerlo- vree- oege- 1 zoo iWMT- blurt bracht moesten worden. Verschillende Ne derlandsche ondernemingen hebben eigen pa viljoens opgericht In de onmlddellUke nabij heid van het Nederlandsche gebouw. De Nederlandsche Land- en Tuinbouw zul len op verschillende lijdelijke tentoonstel lingen vertegenwoordigd zijn. ..Zou jU Je boord en dassle niet eens omdoen? Het is vandaag jou beurt om aan de deur te vragen." (Smith's Weekly) met den bui tensl ms hoofd vormde de laatste phase r' In Engeland en de Vereezügde Staten wor den thans proefnemingen gedaan, om de optische signalen bij de spuoi wegen te ver vangen door draadlooze teekens. hetgeen vanzelfsprekend vele voordeelen heeft. Het nieuwe systeem berust hierop, dat op verschillende emplacementen radiosignalen gegeven worden, die door de machinisten worden opgevangen en door middel van een luidspreker worden weergegeven. Voorloopig zal bet systeem slechts als aanvulling van bet optische en acoustische slgnaalwesen worden toegepast. In 1927 werd de eerste slutafemr. welke, aooals men weet, van Botterdam aft ever see naar IJmniden is gebracht, in verticalen stand gebracht. Hierboven een foto van dem gebeurtenis De 39ste April van dit jaar zal tn onze ge- *Terry-hamer en reusachtige betoo-stortin- schiedems ongetwijfeld als een belangrijke - datum worden opgeschreven. Op dien dag toch wordt de nieuwe schutsluis te IJmui- den, de grootste van het vaste land, een mil- lioenenwerk, officieel geopend door H.M. de Koningin. Met een „eenvoudige handbeweging” zooals het programma vermeldt zal onze Vorstin deze nieuwe toegangspoort naar de zeehavCïrsyan de hoofdstad openstellen en daarmede'-dit- geweldige waterbouwkundige werk, waaraan de namen van onze Neder landsche ingenieurs met gr00te eere verbon den zijn, voegen bij de andere bouwkundige monumenten, welke Nederland voor zich en zijn nageslacht opricht. werf- en Machinefabriek, te Rotterdam, voor f 965.000.Zij zijn ongeveer 30 meter hoog, 50 meter breed en 7^ meter dik. Voor de nieuwe sluis is een nieuwe toe gangsweg naar zee gegraven en wel aan de noordzijde van het fort, dat thans op een eiland is komen te liggen. Hiervoor was het noodig, dat het worteleind van de Noord- pier omgelegd werd. Dit is ook geschied. Van welk een omvang dit werk is geweest, valt uit de voltooide sluis niet op te maken. Men ziet de groote schutkolk en bewondert de enorme roldeuren, zonder te weten, wat aan de totstandkoming voorafgegaan is, hoe veel studie de bouwers zich getroost hebben, hoeveel arbeid er ligt onder het wateropper vlak en onder den grond, waarover men thans loopt. De bouwers en zij, die het werk van nabij gevolgd hebben weten dit wel. Zij hebben vijftien meter onder het tegen woordige wateroppervlak gewandeld, over den bodem van den bouwpunt, tusschen zandtreinen en excavateurs, tusschen hei stellingen met den ratelenden Mc. Kiernan Overtuigd van het groote belang, dat er fel «as gelegen dat Nederland ook op waardi ge wijze aan deze tentoonstelling zou deelne men, werd bij KonlnklJt Besluit van 33 Augustus 1929 Ne 23 ingesteld een Centrale Commissie en een Uitvoerend Comité voor de deelneming van Nederland aan deze ten toonstelling. beide onder Voorzitterschap van den heel Dr E. E. Poethuma, Oud-Mlnister van Landbouw en Nijverheid en Handel. Voorzitter van den Nijverheldsixad. die te vens werd benoemd als Commlssaris-Gene- raai. Verder were en als leden van het Uitvoe rend Comité benoemd: de heer Ir. W. H. - heer Ir. de van 20.000 ton geschut worden, in de nieuwe sluis kunnen gemakkelijk twee schepen van deze afmetingen tegelijk geschut worden. Er is dan zelfs nog plaats voor a schepen van 3000 ton. De beteekenis van deze tnassasc hut ringen wordt duidelijk, wanneer men de stijgende cijfers van het scheepvaartverkeer door de sluizen ziet. En overigens kunnen wij thans de grootste Oceaan-reuzen ontvangen. De passage naar Amsterdam is verzekerd 1 Heringa, Administrateur, Chef der Afdeellng Handel en Nijverheid van hek Departement van Arbeid, Handel en Nijver heid. Vertegenwoordiger van den Ministar van Arbeid. Handel en Nijverheid, „f. P. Viseer, administrateur, Chef der AMee- ling Kunsten en Wetenschappen Van het Departement van Onderwijs, Kunsten en x Wetenschappen Vertegenwoordiger van den Minister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen. 'Stallaties. Langzaam hebben zij dit enorme 'bouwwerk op zijn palenfundament zien groeien, het eene blok na het andere, totdat water en aarde het grootste deel aan bet oog onttrokken. Wij reproduceeren hierbij een foto, welke door ons gemaakt is tijdens den bouw van het buitensluisboofd. Het is bedoeld als een herinnering aan den bouw en de kiek geeft daardoor een interessant beeld. Toen wij des tijds men over den bodem van de kolk wan delden, langs de deurkassen en de riolen, kre gen we den indruk, alsof er een complex reusachtige gebouwen in wording was. Onbe schrijfelijk was de indruk, welken men kreeg bij het zien van dat netwerk van wapemngsij- zer, waartusschen de Monji-werkers met hun aan flarden gereten kleeren, de verbin- dingsijzers vlochten of bij de beschouwing van de geweldige bekistingen, waarboven de kabelbanen hun beton-bakken lieten zakken, dag in, dag uit, totdat de tienduizenden ku bieke meters afgestort waren. En hoevelen zullen zich nog den 78 meter hoogen dubbelen beton-toren herinneren, die gebruikt werd bij het storten van het binnenKoofd T Nu dit alles voorbij is en het resultaat van den arbeid er ligt, is het de herinnering aan dat buitengewone bouwproces, dat het sluis- werk aan hen, die het van nabij gevolgd heb ben, blijvend interessant maakt, méér dan voor anderen. Bij het organlseeren van de deelneming van Nederlandsche zijde aan de Internationale tentoonstelling te Luik heeft het Neder landsen Uitvoerend Comité sooveel moeelijk getracht voor wat betreft de wijze van deel neming collectiviteit te bevorderen. In de eerste plaats kan in dit opzicht wor den gewezen op de gelukkige samenwerking, waardoor het mogelljk is de Maaakanslisa- tle tn beeld te brengen. Hlertjlj wordt samen gewerkt door alle vier de Kamers van Koop handel en Fabrieken in Limburg dus: Maas tricht, Heerlen Roermond e«i Venlo, de Ka mers van Koophandel en Fabrieken te Nij megen. Amsterdam en Rotterdam, terwijl de gemeentebesturen van deze verschillende ge meenten eveneens van hun belangstelling blijk hebben gegeven en tevens het Gemeen tebestuur van Dordrecht en Rijkswaterstaat. Met behuln van maquetten, Uchtkaarten. al dan niet bewegend en foto's sal de bezoe ker zich een duidelijk denkbeeld kunnen vor men van hetgeen op waterstaatkundig gebied tot stand is gebracht en een beeld krijgen van de economische beteekeuls van deae nieuwe waterverbinding op Nederlandsch ge bied. in Internationaal opzicht. De directies van de verschillende steen- kölenmijnbedrtjven in Heerlen hebben slch onder leiding van het Staa(«steenkolenmijn- bedrijf vereenlgd en In de gemeenschappelijke van. Leeuwei. Onder-Voorzitter O. j. van Dusseldorp. Penningr beer H F R Snoek. Secretaris; de heer Ir. K de Kruyff. Ud. welke laatste tevens werd benoemd air gedelegeerde tn België van bet Uitvoerend Comité. Als vertegenwoordiger van den Minister van Arbeid. Handel en Nijverheid werd benoemd de beer F K. J. Heringa, administrateur, Chef van d« afd. Handel en Nijverheid van het Departement van Arbeid. Handel en Nij verheid en als vertegenwoordiger van den •Minister van Koloniën werd benoemd de heer Dr. L. J v d. Waals. Referendaris, Chef der fVde afdeellng van het Ministerie van Koloniën. Het ontwerpen van het Nederlandsche pa viljoen werd toevertrouwd aan den heer H. Th. Wljdeveld. architect B. N. A. Waa het aanvankelijk de bedoeling de totale opper vlakte van het Nederlandsche paviljoen plzn. gOOO M2 te doen zijn, later bleek bet, dat deze ruimte niet voldoende was in verband met de daadwerkelijke belangstelling die van Nederlandscne offlcieele en particuliere zijde werd getoond, zoodat tenslotte het Neder landsche pavtlloer een oppervlakte kreeg van meer dan 12000 M2 dus een van de grootste buitenlandsche paviljoens op deze tentoonstelling is gewórden. De lengte van het gebouw it> 250 M J“ BIJ den hoofdingang bevindt zich een sterk contrast met de laaggehouden architectuur venset gebouw een pylonen-partlj. die on geveer 30 M hoog is. waardoor bereikt wordt dat de Nederlandsche inzending van verre reeds opvalt als tets bepaalds tusschen de vele, mees' in lichte kleur gehouden, gebou wen van de tentoonstelling. Door het zeer tijdelijke karakter van den bouw was een uitvoering in houtconstructie met zeer goedkoop materiaal noodzakelljk. De duur der tentoonstelling zal ongeveer ses maanden zijn Na afloop wordt het ge bouw onmiddellijk weer afgebroken. De langgerekte vorm van het paviljoen, dat aan de twee uiteinden afgesloten wordt door de Groote Receptiezaal eenerzljds en door bet paviljoen van de gemeente Rotter dam anderzijds, is over twee verkeerswegen van het tentoonstellingsterrein heen gepro jecteerd zoodat de onder-verdieping twee maal onderbroken wordt door een doorgang die overdekt wordt door een verdieping, waarin de afdeellng Nederlandsche Koloniën gehuisvest Is. De overgang van den begknen grond naar tjaaagrliggende galerijen en naa» de Aid. Ko- is zeei geleidelijk bijna oTlgsmerkt ddbr telkens eenige treden tegelijk. Het Interieur werd In hoofdzaak met tri plex en celetex afgewerkt, waarbij zooveel mogelUk partl' getrokken werd van de spe cifieke kleurwerklng van deze materialen. De werkzaamheden verbonden aan het toezicht op den bouw en alles wat hier mede samenhangt werden door het Uitvoe rend Comité toevertrouwd aan het Ingeni eursbureau G. J. Langhout. terwijl de bouw zelf in handen werd gesteld van de N. V. Nederlandscne Aanneming Maatschappij v.h. Firma H. F. Boersma. De heer H Th Wljdeveld, het Ingenieurs bureau G. J. Langhout en de N. V. Neder landsche Aanneming Maatschappij v.h. fir ma H. t Boersma zagen zich voor een zwa re taak geplaatst maar dank zjj onderlinge earner werking ook met net Uitvoerend Co mité Is het resultaat, dat Nederland op deze tentoonstelling zal verschijnen met een pa viljoen van moderne architectuur, dat onge twijfeld door opzet. bouw en uitwendige en inwendige decoratie de internationale aan dacht zaï trekken. Voor wat betreft den tuinaanleg rondom het gebouw werd de medewerking verkregen van een sub-commissie uit den Nederland- schen tuinbouw, onder voorzitterschap van den heer Ernst Krelage. Bij den tuinaanleg, die door den heer H. de Lange, tuinarchitect te Rotterdam ont worpen is. is er naar gestreefd, tijdens den gansenen duur van de tentoonstelling volop bloemen te kunnen tponen. Aanvankelijk zonder is hierbij nog de medewerking ver kregen van de afdeellng Rotterdam van den Metaalbond Teruggaande In het Amsterdamsche ge deelte bestijgt men met een monumentale trap de bovenverdieping, die zich over het geheele gebouw (met uitsondering van het Rotterdamache gedeelte) uitstrekt. Deze ver dieping Is geheel gewijd aan overzeesch Ne derland Daar, zooals bekend is. in 1931 esn groote Internationale Koloniale Tentoonstel ling tn Parijs zal plaats vinden, bleek van particuliere zijde weinig belangstelling, maar desalniettemin, zal deze afdeellng groots aandacht van de bezoeken trekken, omdat op bijzonder aantrekkelijke wijze In beeld is gebracht, wat Nederlandsch Oost-Indlë, Su riname en Curacao beteekenen. BU alle Inzendingen van overheidswege te er naar gestreefd, de voorstelling, waarop de aandacht werd gemeend te moeten worden gevestigd zoo te doen zijn, dat ÖJ de meest mogelijke aandacht zouden kunnen trekken met behulp van verlichte of bewegende voor stellingen, fraai uitgevoerde maquetten en modellen Er mag dan ook worden gezegd, dat <Ut doel volkomen te bereikt. BU den Ingang van het gebouw treft men nog een afzonderlUke ruimte aan. waarin de afdeellng Handel en NUverheld van bet De partement van Arbeid. Handel en NUverheld en de Algemeens Nederlandsche Vereenlglng voor Vreemdelingenverkeer baar inzendin gen hebben opgesteld. De daadwerkelUke belangstelling van het Nederlandsche bedrUfsleven was van dien aard, dat het onmogelUk was aan alle wen- schen tot plaatsruimte te voldoen, waarvan het gevolg is geweest, dat verscheidene Ne derlandsche particuliere bedrUven elders in de internationale afdeellng onderdak ge- Ten slotte zij aan deze, uit den aard der zaak zeer oppervlakkige mededeelingen, nog toegevoegd de bijzonderheid, dat de nieuwe sluis gelegenheid biedt voor tnassa-schurtin- gen. Een groot aantal schepen kan thans ge lijktijdig geschut worden, hetgeen een groot voordeel is- Kon in den oude sluis slechts één schip heer 8 Akersloot. Niet minder dan 5000 strulkrosen sullen de Nederlandsche rozenteelt vertegenwoordigen, ingezonden door de ftrma's O. A. H. Buis man en Zoon te Heerde. M Leenders en Co. te Steyl en J. H. Fa assen Hekkens te Tege- len. TalrUk zullen tn den zomer en den herfst de Dahlia s zbn, waarbij vooral de Mignon- dahllas hare voortreffelijkheid voor perkbe- plantlng zullen aantoonen, inzenders zijn de heer J A Domlnicus te Schiedam en de firma's J G. Bal lego en Zoon te Leiden en W. Topevoort te Aalsmeer. terwUl de Neder landsche Dahliavereenlging voor perken met 3500 «tuks sorgt. Het Nederlandsche paviljoen la door door gangen verdeeld In 3 gedeelten. Wanneer men het gebouw bU den hoofd Ingang bin nentreedt bevindt men zich in een reus achtige ontvangzaal. De aandacht van de bezoekers zal ongetwijfeld het eerst worden getrokken dooi een wandbeschlldering van de Zuiderzeewerken, waardoor duidehjk en op zeer kunstzinnige wUze een beeld wordt gegeven ven het ontstaan van onze twaalfde provincie Deze saai, die dienst doet als ontvang- en receptiezaal, bevat de inzen dingen op bet gebied van Nederlandsche kunstnUverheld, voor welke afdeellng een af zonderlijke subcommissie is Ingesteld onder leiding van den heer Ir. Jl de Ble Leuve- llnk Tjeenk. f In de daarnaast gelegen saai treft men de verschillende inzendingen van Rijkswege aan, zooals de uitgebreide Inzending van het Departement van Waterstaat, gevende een overzlchk van de Nederl. Internationale waterverbindingen en van de Zuiderzeewer ken. terwUl verder de aandacht wordt ge vestigd on he* aandeel, dat Nederland beeft in het verkeer door het Buez-kanaal. De afdeellng luchtvaart van het Departe ment van Waterstaat toont, wat o.a op radlogebled van Nederlandsche zUde ge schiedt in verband met de Luchtvaart, ter wUl de afdeellngen Kustverllchtlng en Hy drographic van het Departement van De fensie naar vuren brengen, op welke moder ne wU*e deze twee rUksinstellingen werken ter beveiliging van het Internationale zee- vaartverkeer. Tenslotte is in deze zaal nog opgesteld een diorama, betrekking hebbende op het Neder landsch Scheepsbouwkundig Proefstation. Dit proefstation, tot den bouw waarvan, zooals men weet, onlangs werd besloten, heeft ten doel het verrichten van proefnemingen met modellen van senepen en voortstuwers. Wanneet men deae afdeellng verlaat gaat men door een overdekten doorgang naar de 2de afdeellng, waarin In hoofdsaak de Ne derlandsche particuliere deelneming is op gesteld. Aansluitend aan deze afdeellng komt men in de saai, waarin men de Dordrechtsche en Vlisslngsche collectieve deelneming vindt op gesteld, terwijl men vervolgens de saai be treedt, waarin de Amsterdamsche collectieve inzending la ondergebracht. De leiding van deze collectieve afdeellng berust bij het Am sterdamsche Gemeentebestuur en rondom de inzending van Gemeentezede, betrekking hebbende op het havenbedrUf en alles wat hiermede samenhangt, vindt men opgestold de inzendingen van de particuliere Amster damsche bedrUven welke zich in een of ander opzicht op zeevaartkundig terrein bewegen. BU deze afdeellng sluit zich aan de bU- zonder uitgebeelde collectieve Rotterdamache afdeellng. Op dezelfde wUze als ook ts Am sterdam ia geschied neeft ook voor wat be treft Rotterdam het gemeentebestuur de lei ding van een collectieve inzending op zich genomen en ook hier zUn, rondom de Ge meentelijke inzending op havengebied, ver schillende van de vooraanstaande particu liere bedrijven vertegenwoordigd. In het bjj- opstslltng aal duidelijk en zeer overtuigend naar voren worden gebracht wat bet Neder landsche steenkolenmUnbedrUf beteekent en boe reusachtig snel dit zich beeft ontwikkeld. Verder wordt een zeer belangwekkende ruimte Ingenomen door een collectieve stand van het Coöperatieve ZulvelbedrUf in Ne derland, welke Inzending wordt verzorgd door den Algemeenen Nederlandschen Zul- velbond. In deaen stand ssd. met behulp van de seer belangwekkende film van dese orga nisatie nader worden getoond, boe ontzag lijk bet Coöperatieve Zuivelbedrijf in Neder land slch beeft ontwikkeld. Verder de zaal doorgaand komt men aan 'n eveneens buitengewoon belangwekkende collectie'e tnzendtng en wel de inzending van de Nederlandsche electrotechnlscbe in dustrie en wat hiermede verband houdt- Deze coBectleve groep staat geheel onder leiding van de Stroomverkoop MQ. te Maas tricht en het te een verheugend verschijnsel dat bUna alle vooraanstaande Nederland sche ondernemngen op dit gebied van hun daadwerkeltjke belangstelling blijk hebben gegeven De opstelling en tadeeling van deae tfroep zal ook ongetwijfeld groeten Indruk maken op den besoeker en hem toonen hoe ootzag- lUk de Nederlandsch electrotechniscbe indus trie zich in de laatste kwart-eeuw heeft ont wikkeld Dat in verband hiermede de elec- trlflcatie van Nederland ook seer snelle vor deringen maakt wordt op btjsonder gelukkig gevonden wijze in beeld gebracht, tn de stand van de Stroomverkoop Mij. Als vertegenwoordigers van de Limburg- sche NUverheld vindt men een zeer groote Inzending van de N. V, Kristal-, Glas- en Aardewerk Industrie ..De Sphinx"te Maas tricht. een uitgebreide inzending van de Eerste Nederlandsche Cementindustrie te Maastricht terwUl verder uit Limburg deel nemen de N. V. Kristal Unie, te Maastricht en de Swalmer Dakpannenfabriek te Swal- men. Maar ook de andere inzendingen sullen het bewUs leveren, dat Nederland uit 1°* dustrieel oogpunt met vojle gerustheid, een vergelijking met bet buitenland kan door staan Een afzonderlUke groep vormen de Afdee- Ungen Wetenschappen en Muziek. Voor het organlseeren var deze twee afdeellngen zijn twee subcommissies ingesteld, die vpor de Wetenschappen onder leiding van Prof. J. v. d. Hoeve en oie voor wat betreft de Muziek onder voorzitterschap van den beer Dr. Joh. Wagenaai. Het zou ons te ver voeren hier verder op deze afdeellngen in te gaan, nog zU gewezen op een afzonderlUke afdeellng behoorend tot de groep Wetenschappen, waarin de aan dacht wordt getrokken door de Nederlan ders die in de-.- loop der Jaren de onderschei ding van den Nobelprijs hebben verworven, de Inzendingen op t gebied der natuurwe- tenachappen zijn tot. stand gekomen door sa menwerking der Universitelten te Amsterdam Delft, Groningen, Lelden, Utrecht, De be langstelling voor deelneming, eerst aarze lend, bleek later van dien aard te zijn, dat was het zwaartepunt gelegd in groote hoe veelheden potplanten, in breede strooken in het gazon maar naarmate bet paviljoen groeier afmetingen kreeg, moesten ook aan den tuinaanleg andere eiachen worden ge steld. De bloeiperiode wordt geopend door 30.000 Darwin en andere late tulpen in verscheiden heid. ingezonden door 1 Oentr Bloembollen Comité Haarlem. Dese worden opgevolgd door een uitgebreide perkbeplantlng met Pe largonium Zonale Regonla Erfordia en knol- begonla's, van de NUmeegsche Vefllngmabt- schapnlj en v»r de N V. vh. M. van Wave- ren en Zonen te Hillegom. Twee zeer uitge strekte boordbedden zullen doen zien, wat de Nederlandsche tuinbouw op het gebied van vaste planten vermag; het zijn inzendingen van de KonlnklUke KweekerU Moerhelm te □edemsvaart en van de firma G. Lubbe Zoon te Oegstgeest. Fen bijzondere merkwaardige en uitgebrei de verzameling Lelies is geplant door den J. Schoon, bloembollenkweeker te riool noodig was, belangrijk te vereenvoudi gen. De muren konden nu aan beide zijden als normale kademuren op paalfundeering worden gebouwd, hetgeen een besparing bracht van ruim 1 millioen gulden. Daarbij is nu verkregen, dat de schepen in de kolk tijdens de vulling „rustig” liggen,.hetgeen bij de toepassing van de z-g. spruiten niet het geval is. De bouw van de muren kostte ni-nf 3000 per strekkenden meter cf in totaal f 1.576.000. Alleen voor de schutkolkmuren waren 6100 betonpalen noodig. Het werk werd uitgevoerd door de N. V. Aannemings Mij. v.h. Hillen en Roosen en Betonbouw „Tno”, uit Amster dam. Het binnenhoofd is gebouwd door de Hollandsche Mij. tot het maken van werken in gewapend beton voor f 3.976.000. Voor het binnenhoofd moest ongeveer 70.000 M3 beton verwerkt worden. In totaal ts voor den sluisbouw ongeveer 200.000 M3 beton verwerkt. Het buitensluishoofd is gebouwd door de Fa. Broekhoven en v. Zuijlen. De kasten hiervan hebben tusschen de 4 en 5 millioen gulden bedragen. De dne reusachtige sluisdeuren zijn ver vaardigd door de N.V. Burgerhouts Scheeps- De geschiedenis van den sluisbouw gaat terug tot 1909, in welk jaar een Staatscom missie werd ingesteld, voor een onderzoek naar de wenschelijkheid voor het nemen van maatregelen, om op den duur een geregelden toegang tot Nederland door het Noordzee- kanaal te verzekeren. Besloten werd o.m. tot den bouw van een nieuwe sluis, die eerst een lengte zou hebben van 360 M. bij een breedte van 40 M. en een diepte van 14 M. Later zijn deze afmetingen gewijzigd en werd besloten tot den bouw van een sluis, 400 M. lang en 50 meter breed, met een diepte van 15 meter. De wet, tot het bouwen van deze sluis, werd 3 Januari 1917 afgekondigd. Het spreekt zelfs voor leeken vanzelf, dat een dergehjk werk maar met zonder meer aangevangen wordt. Onze Nederlandsche in genieurs zetten zich aan den arbeid en na een intensieve bestudeering van alle vraagstukken, welke met dit buitengewone werk verband houden, werd in 1934 met den bouw van de schutkolkmuren begonnen. Interessant m het intusschen^te weten, dat de bemaling van den bouwput, welke droog gehouden moet worden, een aanzien lijke hoeveelheid water opleverde, hetwelk aan het Provinciaal Waterleidingbedrijf van Noord-Holland geleverd werd. Millioenen kubieke picters water heeft de sluisbouw aan de provincie geleverd. Zooals bekend, is de sluis gefundeerd op betonpalen, waarvan een duizenden in den grond geheid zijn. De bouw van de schutkolkmuren was in Maart 1925 voltooid. Daarna werd begonnen met den bouw van het binnenhoofd. Het ^„cblBeods aanvragen te» deelnemhig ta bet Nederlandsche paviljoen moesten MSftftfe afgewezen Het Nederlandsche gebouw beet» een totale oppervlakte van meer dan M2., is gebouwd door het tante ernst rlHy bestuur terwijl de heer Dentjs de ullsi en inwendige decoratie verzorgt. De tuinaanleg rond het gebouw wordt vte^ zorgd door een speciale subcommissie uudte ruut ziUersrtiap van den hor Krnft Kretaga. terwUl de beer H. de Lange tutu aiitiftsft, dezen tuinaanleg heeft ontworpen. De Algemeene Nederlandsche VereeniglUA voor Vreemdelingenverkeer en de Exjalolta- tie Mij „Schevenlngen” sullen met haar in- rendlngen het bewijs leveren, dat als toe- ristenland Nederland ook alle aandacht ver dient terwijl de afdeeiing Haqdel en Nijver heid van het Departement van Arbeid. Han del en NU vetheid voor de noodlge handete- voorhchting «n wat hiermede samenhangt zorg draagt Tenslotte zij vermeld, dat btj K B. van 14 October 1929. do. 9. werden ingesteld een Centrale Commissie en een Uitvoerend Comité voor de deelneming van Nederland aan bovengenoemde tentoonstelling, beide onder voorzitterschap van den heer Mr. Dr. W. F J. Froweln, Directeur-Voorzitter der Ht».tonijn Limburg, die tevens Is benoemd als Commissaris-GeneraaL Het Uitvoerend Comité bestaat uft do beer en: Mr. Dr. W. F. 3. Froweln, voorzittafc P. H M. Regout, onder-voorzitter. Mr. K K Menten. Penningmeester. H. F. R. Snoek, Secretaris. Ir. E. de Kruyff, Ud en Gedelegeerde B» België. F. K van den bouw. Een onderwerp van bijzondere studie vormde de methode van vulling der schut kolk. In do oude sluis is daartoe in de kolk- muur een riool aangebracht met zijwaartsche spruiten, waardoor het water 10 en buiten de sluis op gelijk peil gebracht wordt. In een waterbouwkundig Laboratorium te Berlijn werden langdurige proeven genomen, waarvan het resultaat was, dat besloten werd de vulling van de kolk te doen plaats hebben door z-g. omloopriolen in de slmsboofden. Dientengevolge was het mogelijk, den bouw van dc setan kalkmuren, waarin au geen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 19