IJmuidens nieuwe sluis
De opening der nieuwe sluis te IJmuiden
Officieels, opening door H.M.
derde blad
DINSDAG 29 APRIL 1930
ALKMAAR
Ingekomen personen
Vertrokken personen
u— - -
bet
▼an
van
door
Oree4e drwkte te UmaMen
De oprnlnj van de slote
IJmuiden in vla^entooi
Majesteit.
bet
Bovenstaande foto werd hedenmorgen genomen in de haven van IJ malden.
De nieawe rite* te al haar rate.
4
De ontvangst der Kon. Familie
ep den waL
Van de vele honderden, die den tocht n*et
het mailschip naar IJmuiden meemaakten,
noemen wij de Ministers van Staat H. Colljn.
van
de
Rede Minister van Waterstaat.
De Minister van Waterstaat, mr. Reymer,
hield de volgende rede:
Op den steiger waren ter ontvangst van
de Koningin, den Prins en de Prinses, die
dadelijk met lyt gevolg debarkeerden. aan
wezig de burgemeester van VelsenIJmui
den. de heer J. O. Rijkens. ter plaatse waren
eveneens en hale opgesteld de bemanningen
van de reddingboeien de bedieners van het
reddlngsmaterteel. alsmede enkele oud-red-
ders van de Noord- en Zuid-Hollandsche
Redding-MIJ stations 'Noord. Midden en
Zuid) IJmuiden. met den schipper Pieter
Kramer Voorts bevonden rich hier de oom-
missieleden dezer maatschappij, de beeren
S. Koster en C. Oud. alsook de directeuren
der koren, die bij de plechtigheid gezongen
hadden de heeren 8 Vlessing en N. Gon-
lag Een dochtertje ran wethouder J. C.
Dunnebier bood de Koningin en een doch
tertje van wethouder K. H Tuaenhu de
Prinses bloemen aan Na een kort opont
houd op den steiger begaven de vorstelijke
personen rich naar de wachtende auto's, die
Doer de Plateeifabrlek „ZeM - Holland" te Gouda wordt. In verband met de opening der
nieuwe sluis te IJmuiden op heden een fraai wandbord te den handel gebracht, waarvan
w(j ren foto hierboven rrproduceeren. Het wandbord, dat een middellijn van 40 c.M.
heeft, is in goede kleuren uitgevoerd. De volgende spreuk van Huygens is er op aange-
braebt: .Het roer ligt middenboorda, de vlagghe wijst vooruit". Voor Haarlem Is bet bord
alleen vergrtjgbaar b(j de N.V. H. en J. Lamp. Voor verdere bijzonderheden ste men de
advertentie te dit nummer.
Het plechtige moment van de opening was
hiermede genaderd; een ceremonieel van
historische beteekenis. hetwelk ric.i voltrok
op de brug van het schip Het was op deze
plaats, waar de Koninklijke Gasten waren
bijeengekomen, dat de Minister van Water
staat een rede uitsprak, die. dank zjj het
aanbrengen van luldspreker-lnstallatles. door
Philips te Eindhoven, zoowel voor de gasten
op het schip als voor het publiek op het
sluteterreln verstaanbaar was. Het feit, dat
ook de A V.R.O. de rede uitzond mgakte
het mogelijk, dat duizenden in den lande
dit deel der plechtigheid konden aanhooren.
Aan de rede van den Minister is net vol
gende ontleend:
Te Ilmuidi
Het was omstreeks half een toen de ..J
han van Oldenbarnevelt” voor de nieui
riuu arriveerde, waarvan de binnende
reeds geopend was. Langzaam en statig
voer bet trotsche setup de groote schut kolk
binnen, aan beide zijden waarvan zich een
dichte menigte belangstellenden hhd ver
zameld.
Terwijl het schip de kolk binnenvoer,
klonken plotseling de duizend stemmen van
IJmuidenscbe schoolkinderen, die onder
leiding van den heer N. Gonlag het Wilhel
mus zongen, met begeleiding van het Chris
telijk Fanfarecorps ..Wilhelmina.”
Het schip werd inmiddels aan de noord
zijde van de Kolk gemeerd. De binnensluis-
deur sloot zich langzaam, waarna onmid-
dellijk de groote omloopnolen opengesteld
werden, waardoor het watei tn de sluiskolk
op hetzelfde peil gebracht wordt als het
water aan de zee-zijde van de sluis.
het een gemengd koor van ongeveer 300 leden
dat onder leiding van den beer 8. Vlessing
het lied „Nederland aan de Zee" zong, met
muziekbegeleiding van de Harmoniekapel ..De
Eendracht" en de Harmome-verenlging
..Concordia". Het waren momenten van ont
roerende plechtigheid Statig voer het mail
schip door het nieuwe buttentoeleidlngs-
kanaal ten Noorden van het fort naar de
buitenhaven- het eerste zeeschip ter wereld
dat dit nieuwe kanaal mocht inwijden;
Vooraf voer de gepavoiseerde motorboot
Insullnde’ van de Noord-en Zuldbolland-
sche Redding MIJ. en toen het mailschip de
buitenhaven bereikte, daverden, als militair
saluut aan de koningin. 35 schoten van den
mtjnenlegger „Medusa" over het water!
Buitengaats werd de ..Johan van Oldenbar-
neveld” opgewacht door de torpedobooten
Z. 5 en Z. 7: de tocht strekte rich uit tot
drie mijlen uit de kust. waar, nadat het
mailschip gedraaid was de terugtocht werd
aanvaard. Het was reeds namiddag, toen de
.Joh.an van Oldenbarneveld" bij den Toeris-
tensteiger meerde Het offlcieele gedeelte van
de plechtigheid was geëindigd.
X W. F. Idenburg en D. Fock. Mgr Dr. W.
H. Nolens: voorts verschillende ministers, den
oud-minister Mr. H van der Vegte en K P.
Westerveld. den Commissaris van de Konin
gin tn Noord-Holland Jhr. Mr. Dr. A. Rdell;
talrijke Kamerleden, voorts de Burgemeesters
van Amsterdam en Rotterdam, den Burge
meester van Antwerpen Van Cauwelaert, de
Amsterdamscbe Wethouders Douwes en
Abrahams en den Gemeente-Secretaris den
heer J. J. Roovers. Verder waren aanwezig
Dr. C J. K van Aalst, talrijke hoogleera-
ren. van wie wjj ataonderlUk noemen Prof
Mr. W. F. Treub en Prof. B. M. Taverne, oe
laatste als waarnemend Voorzitter van den
Raad van Scheepvaart. Mede waren aan
wezig de leden van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken te Amsterdam, verschil
lende Amsterdamscbe Raadsleden, uitgeaon-
derd die der Socialistische en Communteti-
sche fracties: de Consuls van bijkans alle
landen en verder om slechts uit het groote
aantal vooraanstaande figuren een greep te
doen: Jhr. Mr J W. O. Borrel van Koge
lenden; C. A. Lion Cachet; 8. P. van Eeghen.
D. Goedkoop; E. H Krelage; Jhr. H. Lou
don: Mr. Dr. F. A. C Graaf van Lijnden van
Sandenburg- 11 Mussent; J. J. Rambonnet;
Dr. C. F. Stork: Mr. J. Sc hok king; Oud-
Generaal C J. Snijders: P. H. Baron Taets
van Amerongen; Mr. O. Vissering. Mr. W.
B. Baron de Vos van Steenwljk. Mr H_ X
van de Wan Bake, en Mr. P. Coninck Wes
tenberg. de laatste President der Arrondis
sements-Rechtbank te Amsterdam.
D. van Houwentege en gezin, zonder be
roep. van Kennemerpark 35 naar Hilver
sum; C. L Kareis. rX. zonder bercep, van
Spoorstraat «la, naar Zwaag; J C. M.
Hoedjes, dg., hulp in de hulah-, van Boa
aer singel 41 naar Amsterdam; R. Geert**
ma. nh. dienstbode, van Juliana van Btol-
berglaan naar West woud; Wed. P. Renooi),
nX. zonder beroep, van Scbermerweg M
naar Behagen; H. Ploeger. nA, electro
monteur, van K. van *t Weerstraat 51 naar
Haarlem; G. Groot, nX, dienstbode, van
Lindenlaan 55 naar Helloo; H Blokdijk, n h,
kok. van Vtescberslaan 13 naar Renkum: J.
Relslngh, nX, onderoffvan Waaigat 3.
naar 'sGravenhageA. Bootf. n hdienst
bode, van Luttik Oudorp 87 naar St. Pan-
eras; F. C. J. M. van Bekhoven, rl, kleer
maker, van Groenelaantje 18 naar 's-Her-
togenboech; B. J. GIjzen, rk.. sender be
roep, van Snaarmanslaan 23, naar Amster—
d*m.
N. O. Blankendaal. R.K. landbouwer, van
Omval 32 naar Wleringen.
H. G. Llcker, NH, monteur, en echtge-
noote. van Klnheimstraat 4 naar TVburg.
G. W isman. geen, banketbakker, wan
Schoolstraat 5 naar 's-Oravenhage.
A. A. Kleft. R.K., land- en tuinarbeidar
van Zevenhuizen la naar Monster.
O. M Schuifelen. R.K dienstbode, van
Groot Nleuwland M naar Noord-Sciiar-
woude.
A C. Wagenmaker, RK. dienstbode, van
Lange trast 55 naar Koedijk.
C. Nolten. wed. van KL Wagemaker en
kinderen. R-K-. van Verdronkenoord 83
naar Oudorp.
J. Koogeboom. R-K stalknecht, van Ter-
dronkenoord 83. naar Oudorp; C. Meuleveld,
geen, wagenmaker, van 3e Landdw straat 8.
naar Hoorn; H Klaver. N. H. expeditle-
knecht, van Pieterstraat 16a naar Behagen;
J. M Blankendaal. R.K.. van Vogelenzang
2. naar 'a-Hertogenboech; Th. O. L Robert.
R-K. vonder beroep, van Kennemerstraat-
weg 33. naar Baam; J. P. ten Boeket. Oer,
bankwerker, van Nleuwpoortslaan 313. near
Zleriksee; G de Boer. G. K., dienstbode,
van WUhelmlnalaan 11. naar Urk; O. F.
Hones. huisknecht, en eebtgenoote.
van Langeetraat 55. naar Amsterdam; Oh.
Benoemd is tot Ridder in de Orde van
den Ned. Leeuw Ir. J. A. Ringers, te Den
Haag, oud-noofdlngenleur bij den Rijks
waterstaat te Den Haag, tn het district sluis
bouw IJmuiden en D. Koolman, te Haarlem,
lid van Ged Staten van Noord-Holland:
tot Officier in de Orde van Oran'e-
Nassau E. J. Abrahams, wethouder te Am
sterdam en Ir. C. Th C. Heünlng, te IJmui
den. hoofdingenieur bij den Rijkswaterstaat
te IJmuiden in het district sluisbouw
IJmuiden;
tot Officier te de Orde van Oranje—Nassau
met d* swaarden d» kapitein ter aas B.
L. van Bunder, R.K.. tuinman, van Wübel-
mlnalaan 11, naar Hulst; W G. J. van der
Meer en echtgen., R-K„ onderwijzer,
Oudegracht 164, naar Soerabaya; A. 1
Boer. RK. onderwijzer, van Naasaulaan 30
naar Oudénbosch; J van der Pol. N. K.,
glas-tn-lood-zetter, van van der Wow fasti.
63. naar Bussum; J. C. Pureveen en eentg.
en zoon, pakhuisknecht N. H„ K L. van
Liefdelaaa 38 naar Den Helder; B. J. W.
Swarte en echtgen.. RK, winkelier tn hee-
nenmodes, van Mient 18 naar Amsterdam;
B. H. A. Barenbrug. „R.K.. van Mient 18,
naar Arnhem; C. WH N H. bankwerker,
van Verdronkenoord 38, naar N. Ou Tr-H*
Dat de 34 politiemannen, welke Umuiden
rijk is, de verkeersregeling, de oontröle op
toegangsbewijzen e. d. niet alleen afkonden,
valt licht te begrijpen
Er was dan ook voor een flinke verster
king zorg gedragen, bestaande uit 36 man
marechaussee te voet, 8 te paard en 46
Rljksveldwzchtera
De geheele openbare macht stond onder
leiding van den politie-commissaris van
Velsen en IJmuiden. den heer D. de Ridder
en hoofdinspecteur B. F. Klpp
Het uit den aard der aaak overgroote deel
der belangstellenden, wlen niet het voor
recht van een gereserveerde plaats was ten
deel gevallen, kon de plechtigheid toch op
bijzonder goede wijze volgen aan de reeds
vermelde Noordzijde van de nieuwe sluis en
langs de geheele lengte daarvan, waar op
bet uitgestrekte zandterreln plaats was voor
duizenden.
De voor genood 1 grien gereserveerde ruimte
bevond zich aan den Zuidkant van de
sluis aoodat zoowel bakboord- als stuur-
boordkant van de Johan van Oldenbarne
velt" honderden paren oogen tot zich zouden
trekken.
de hoofdambtenaren van Rijkswaterstaat
Voor bet Koninklijk Gezin waren aan boort
de eerste klasse rooksalon en schrljfsaior
gereserveerd; de Koningin had ook de be
schikking over een luxe hut. Op het motn-nl
dat de Kon. Familie zich op het schip be-
von<*' werd de Koninklijke Standaard in top
geheschen, temidden der andere, vele vlag
gen! De verbinding met de sleepbooten was
Inmiddels reeds tot stand gebracht, zoodat
niets het vertrek meer In den weg stond
Weldra bevond de trotsche mailstoomer zich
dan ook in het midden van het vaarwater
en ving de vaart naar IJmuiden aan. Een
boot der Amsterdamscbe Havenpolitie be
geleidde het schip tot aan de grens der ge
meente; daar nam Rijkswaterstaat het toe-
zicht in hinden
Zeer vele belangstellenden stonden op de
De Ruyterkade en langs den anderen IJ-
oever geschaard om den trotschen matlstoo-
mer met zijn kostbaren last te zien pas-
seeren. Verschillende set»pen. die gepas
seerd werdenbrachten het saluut met de vlag.
Aan boord van het mailschip werd tegen
twaalf uur een .Joopende lunch" aangebo
den; de Koningin gebruikte het noenmaal
met Gemaal en Dochter in den schrUfsalon.
Inrusschen hadden de sleepbooten van
Wijsmuller de sleeptrossen aan het schip
vastgemaakt. Het sein tot vertrek werd
gegeven voor een korte tocht op de Noordzee.
Terwijl allerwegen gejuich opklonk was de
verbinding van de ..Johan van Oldenbarne
veld” met den wal losgemaakt en voet het
mailschip langzaam de sluit uit. En weer
klonken tonen over het water; thans was
N. J. de Tries en reten, tjsei weiUer. van
Amsterdam naar Scbelphoek 8; 8. J. Dros,
dg., LL verpleegster, van Texel naar WU-
belminalaan 11; B M. Vink en geten, R.K„
uitgever, van Helloo naar Kennems, »i,^-j
1; K Neumeler, R. K, dienstbode, van Bue
sum naar Enunastraat ito; L van Olst,
nK, koopman, ambtshalve ingeschreven aan
b t adres: Klein Nteuwlanc 3; J. Hifmaxu
R. K trenuner, van De wijk naar Baan-
sloot 19; P. Kuiper, R.K. arbeider, van Kg-
mond-Blnnen naar Fabriekswee 3; J.
Elesna, nX. tandarts, va Utrecht naar
Enunastraat M; J. O. HotetQn, a±, prea.
Arr. Rechtbank, van Rotterdam naar Ken-
□emerpark 31; G. Hageman, geen, U. ver
pleegster. van Amsterdam naar WHhelmi-
nalaan 11; J. A. B Fenjjn, nJx., handels
agent. van Düsseldorf naar Ventronkem-
oord 98; A_ Knol, echtg. van H Goidhorn.
nJi., huishoudster, van Amsterdam naar
Laat 51; A. A. Verhagen, geen, huishoud
ster. van Sprang-Capeile naar Landstraat
8; H Smit. nX. sender beroep^ van Anna-
Paulowna naar C-eeeter.-eg 14; C. van
Eeten. nX. wagenmaker, van Wleringer-
waard naar Voormeer 11; R. Rjjksen. n h
kappersbediende, van Haarlem ^r lan-
gestraat 84; M. K Gutter, gX. verpleegster,
van Bergen-op-Zoom naai Wilhelmina tesri
11; K- Masereevw en echtg.. nh wmdsr
beroep, van Scbagan naar Bnaarmanslaan
had. kwam het lang verbeide moment, dat
Z.Exc. aan de Koningin verzocht, om door
het overhalen van een handle het setn te
geven tot het openen van de deur 'an het
buitens!uishoofd. Hare Majesteit gaf. na een
enkel woord aan dit verzoek gehoor en on-
mlddellljk daarop ragen duizenden paren
oogen. dat de geweldige deur zijdelings in
de deurkas wegrolde De plechtige opening
was geschied, de doorvaart naar de Noordzee
was vrij gegeven.
Heden heeft H. M. de Koningin de nieuwe
ritus te IJmuiden de Noordersluis. officieel
geopend en daarmede dit prachtige water
bouwkundig monument gevoegd bii de
sndere. die Nederland reeds stichtte.
Jiren waren noodi* om de plannen te
bestudeeren en uit te werken. Onze Neder-
jandsche ingenieurs hebben hun bekwaam
heid gedemonstreerd bij dit riuiswerk. dat
alk andere ter wereld in grootte overtreft
en dat na de kanaalverbreeding. voor de
gceotste oceaan-reuzen den toegang naar
Annterdam-zeenaven opent.
Het millioenenwerk is voltooid. De enorme
roldeuren hebben reeds eemge malen hun
rushgen, zwaren gang dooi de siuishoofden
gedaan. Vandaag ztm ze door vorstehike
tend bestuurd geworden en daarmede of-
fuusel in dienst gesteld.
Nu bet plechtig oogenbllk te aangebroken,
waarop een arbeid van omstreeks 15 jaren
bekroond gaat worden doordat Uwe Majes
teit aan dezen arbeid zijn bestemming zal
geven, moge ik er aan herinneren, dat het
thans meer dan een halve eeuw geleden te.
dat niet ver van deze plaats een zelfde
plechtigheid plaats had als welke Uwe Ma
jesteit staat te verrichten.
Op 1 November 1876 immer; opende Uwer
Majesteit* Koninklijke Vader op offlcieele
wljse den nieuwen toegang vit zee tot de
haven van Amsterdam' de doorgraving van
Holland op zijn smalst.
De sliuc. die destuda het kanaal van de
zee afaloou kreeg voor haar tijd groote af
metingen en werd voor vefre toekomst be
rekend geacht. Kort na bare openstelling
bleek echter reeds, dat de belangen van
handel en scheepvaart van de hoofdstad ver
ruiming van de schutgelegenheid noodig
maakten en moest met het ontwerpen van
een nieuwe grootere sluis worden aangevan
gen.
De voortdurende en snelle toeneming, zoo
wel van het aantal als van de afmetingen
der schepen, welke te IJmuiden de sluizen
passeerden, maakte bovendien dat al spoe
dig- ondanks de aangebrachte belangrijke
verbeteringen, welke In 1896 tot stand kwa
men. de vraag naar verdere verruiming van
den toegang uit zee opnieuw aan de orde
kwam.
Niet alleen waren de afmetingen van de
groote sluis niet meer voldoende om de al
lergrootste schepen dte Amsterdam moesten
aandoen, door te laten, doch de vrees, dat
bU mogelijke beschadiging en onbruikbaar
heid van deze sluis de scheepvaart op'Am
sterdam nagenoeg geheel zou worden stilge
legd. deed den wensch naar een zeer be
langrijke uitbreiding der schutgelegenheid
sterker worden.
Ket beeft echter nog tot 1917 geduurd,
voordat ten deze een besluit werd genomen
De oorlogsomstandigheden hebben ook hier
haar remmenden Invloed doen gelden. In de
aret van 3 Januari van dat jaar leest men
tn sombere bewoordingen
..Van Rijkswege zullen worden, uitgevoerd
<3e werken noodig voor den bouw van een
schutsluis met een slagdrempel-diepte van
15 M N. X P, ten Noordoosten van de
groote Noordaeesluiaen te Umuiden."
Het resultaat van deze wettelljke opdracht
is thans gereed om door Uwe Majesteit aan
zjjn bestemming te worden gegeven.
Ik acht mU gelukkig hier op dit historisch
oogenblik met een enkel woord uiting te mo
gen geven aan de gevoelens, welke zeker ons
allen vervullen.
In de eerste plaats dan moge ik er op
wijzen, dat de hoofdstad des lands thans
heeft verkregen een verruiming van den toe
gang uit zee tot haar havengebied, welke
verruiming haar volledig effect zal verkrij
gen wanneer ook de verbetering van het
Noordzeekanaal zal zijn voltooid De ge
schiedenis leert dat elke verruiming van den
toegang tot haar haven gevolgd Is door een
nieuwe opleving van handel en scheepvaart
der hoofdstad. WJJ mogen ons verzekerd
houden, dst de eer en de bloei van de
hoofdstad en haar goede naam in de wereld
van deze nieuwe verbetering rijke vruchten
zal mogen plukken
Vervolgens moge ik wijzen op het inder
daad nationale karakter van het grootache
werk, dat hier is tot stand gebracht. De
sluis, waarin wij ons thans bevinden en die
den naam draagt van Noordersluis. is de
grootste der wereld. ZU te 400 M lang. 50 M.
breed en 15 M diep. Haar schutkolkopper-
vlak bedraagt derhalve 3 H A Noch het Pa-
namakanaal, noch welke andere gelegenheid
voor de groote zee-scheepvaart ook biedt
ruimer schutgelegenheid dan deze nieuwe
sluis. Door deze zeer groote afmetingen heeft
dit werk reeds thans de belangstelling en tfe
bewOTKterrjz van binnen en buitenland bl;
voortduring gewekt. Het -verk is uitge"->erd
met alle middelen van de moderne weten
schap. Ik mag er niet aan denken In te gaan
op die vele vraagstukken, die bij den bouw
der sluis onder de oogen moesten worden
gezien Vele mtllloenen zijn met de uitvoering
van dit werk gemoeid geweest, doch het werk
te geslaagd en de ramingen werden niet
overschreden; de provincie Noord-Holland en
de gemeente Amsterdam hebben hierin naar
vermogen bijgedragen I* ducht geen tegen
spraak wanneer ik zeg. dat dit getuigt van
een krachtig initiatief, een voorutzlenden
blik en van groot vertrouwen in de toe
komst van stad en ’and. Dit werk mag wor
den genoemd een monument van onze na
tionale kracht.
Het te met begrljpelijken trots wanneer ik
er hier aan moge herinneren, dat dit gehee
le werk Is ontworpen en tot stand gekomen
door en onder leiding van ingenieurs van den
Rijkswaterstaat. Ik moge hun namen hier
verzwijgen, deze ingenieurs hebben met hun
technische medewerkers in den loop der ja
ren hun beste kracht aan dezen belangrijken
arbeid gegeven, welke den goeden naam van
het gansche cpri>s bevestigt, en waardoor
onze vooraanstaande plaats op waterbouw
kundig gebied In de wereld wordt gehand
haafd en versterkt Maar ook in ander op
zicht geldt het hier een nationaal werk. Het
is uitgevoerd door Nederlandsche aannemers
en Nederlandsche werklieden en ook zij heb
ben aanspraak op onze erkentelijkheid voor
wat hier te tot stand gekomen.
Uwe Majesteit, die steeds zooveel belang
stelt tn de ontwikkeling van ons land en ons
volk heelt zich tot onze groote vreugde be
reid verklaard, om tn gezelschap van Hare
Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana en
Zijne Koninklijke Hoogheid den Prins der
Nederlanden, de opening van deze sluis per
soonlijk te verrichten, waardoor deze open
stelling wordt gewijd tot een nationale ge
beurtenis in den besten zin des woords. tot
een feestdag voor ons volk. Voor Hare be
reidwilligheid moge ik Uwer Majesteit eer
biedig dank betuigen.
Het moge Uwe Majesteit thans behagen
de drikd te verrichten, welke deze sluis aan
hare bestemming zal doen beantwoorden.
Nadat de Minister zijn toespraak geëindigd
Reeds tn de morgenuren heerzehte er in
om IJmuiden een groote drukte en
bedrijvigheid.
De burgerij had, door het uitsteken van
de vlag, blijk gegeven ven haar medeleven
met bet grootache gebeuren, dat ts wach
ten stond; ook van alle openbare gebouwen
sa fabrieken tn den omtrek wapperde de
driekleur. aoodat de stad een bijzonder
vroollJk en feestelijk aspect bood.
In de verschillende straten en op de
buitenwegen bewoog zich een vrij dichte
menigte, mannen, vrouwen en kinderen, de
meesten getooid met het tradltioneele
oranjestnkje of knopje, wel een bewijs,
dat de vele met dit artikel ventende koop
lui goede zaken maakten!
Zelfs degenen. die omtrent het aantal
inwoners van Amsterdams voorhaven In
absolute on wt tend held verkeerden, konden
■do tegen twaalf uur wel gisten, dat de
rich over de toegangswegen tot het sluizen-
gebied bewegende massa IJmuiden'* wonlng-
capacitelt verre overtrof I
Er waren dan ook tallooee belangstellen
den van heinde en verre gekocnen om de
plechtigheid bjj te wonen
Wat de vervoermiddelen betreft. lieten
vooral de flets, het motorrijwiel en de auto
rich tn groote verscheidenheid sten; de
openbare macht sag echter streng toe. dat
al deze vehikels het verkeer niet in gevaar
brachten
Zoo waren reeds van negen uur af bet
Blulsplctn. de; overgang der bruggen en
riuirdeuren en het sluisterreln voor geen
enkel vervoermiddel toegankelijk; zelf*
was bet verboden om met een flets aan
de hand zich op deze plaatsen te vertoonenl
Voor de zeer vele auto's was er op het
Kennemerpleln. In de Kennemerlaan en op
de Vlsscherahaven. alle dicht bij het Sluls-
terrefn gelegen stadsgedeelten, een uitste
kende gelegenheid om te parkeeren, terwijl
op tal van plaatsen rijwielstallingen waren
tngericht. Van een en ander werd een druk
gebruik gemaakt.
Voor den grooten .juinvoer" van bulten
af waren bij Velsen drie ponten In gebruik
gesteld een maatregel, die zeker niet over
bodig bleek te zijn.
Vooral van dit punt af. begaven talloosen
rich, de gemeente mijdende, naar de Noord
zijde van de nieuwe sluis.
Ia de A met tide mee be beven
Ook het havengebied van Amsterdam
bood een fleurigen aanbllk door de talrijke
van particuliere en openbare gebouwen
wapperende vlaggen en door de verschillende
gepavoiseerde zeeschepen.
Aan den oproep van het gemeentebestuur,
om In de stad zelf de driekleur uit te steken,
was door velen gevolg gegeven. Ook hier
bleek, dat dr Amsterdammers de beteekenis
van dezen dag volkomen begrepen!
Aan ue Sumatrakade. grenzende aan bet
Bulten-U, lag het trotsche mailschip, het
grootste in de vaan op Ned. Indlë, de
Johar van Oldenbarnevelt” van de Stoom,
vaan Maatschappij „Nederland" grmeerd.
welk schip docr deee maatschappij aan de
regeertng voor de plechtige opening van de
suite ter beschikking was gesteld.
De talrijke gasten, die waren uitgenoodigd
om de plechtigheid bti te wonen en waaronder
tich verschillende hooge autoriteiten be
vonden kwamen, voor zoover Zn van buiten
Amsterdam afkomstig waren, per extra-trein
om 8.45 aan hei Centraal Station aan. Direct
na aankomst begaf men zieb dooi de Noorde
lijken uitgang, aan de -zijde, van het
station naai de De Ruyter kade waar aan
steigei no. 5 de stoomschepen ..Friesland"
en ..Zuiderzee" gereed lagen om de gasten
over te brengen naar de Johan van Olden-
barnevclt.” Beide stoomschepen waren door
de N.V. Koppe’s Scheepsagentuur ter be
schikking gesteld.
Aaakaansi der Kon. Familie.
Terwijl allen aan boord waren arriveer
den per auto in de hoofdstad Hare Majesteit
de Koningin, Z. K. H Prins Hendrik en H.
K. H. Prinses Juliana, met groot gevolg.
Dank zjj de uitstekende politiemaatregelen
konden de auto's in snelle vaart naar de
Plet Helnkade oü de Oosterdoksluls rijden,
waar een extra pont gereed lag oen de
Hooge Gasten naar het mailschip te bren
gen. Er was vrij veel publiek, dat bet op
rijden der auto's op de pont met belang
stelling gadesloeg.
Aan boord van de „Johan van Oldenbar
neveltwera de Koningin verwelkomd door
den Minister van Waterstaat; voor de ont
vangst van oen Prins en de Prinsee waren
om aanwezig de beer fegelberg oudste
directeur van de „Nederland", de kapitein
van bet schip, de beer Kruyt en verachlUen-
vervolgens In matig tempo door de Vteee-
ringstraat. de Kanaalstraat en de Oranje
straat reden. Een eeer talrijk publiek juich
te bet KontnUUk Gezin van achter de af
zetting enthousiast toe. De buurtvereeni-
gtng „Umuiden-Centrum" had de Kanaal
straat en de Oranjestraat op schitterende
wllze met vlargen en rroen versierd.
Het was namen* deze buurtvereenlglng.
dat ter hoogte van perceel 16 tn laatstge
noemde straat, het dochtertje van het be
stuurslid H. K. Jansen, de Koningin bloe
men offreerde, terwijl het dochtertje
het beat'iurzlid H J. H. Heere. sulks deed
aan de Prinses.
Beide metejos
vrouw G. Fennell, echtgenoote
werden geleid door me-
G. Fennell, echtgenoote van den
voorzitter der buurtvereenlglng. en
mevrouw H K. Jansen.
De heer Fennell self, alsook de secretaris,
de heer C. M. Arends, en de overige be
stuursled bedden zich hier opgesteld.
Ven de Oranjestraat gin? de Koninklijke
stoet langs de WUhelminaXade over de
betonbrug langs honderden juichende
toeschouwers linksaf naar de Jullana-
kade, om ter hoogte van de Willem Ba-
rendsmtraat halt te houden.
Op dit punt was aanwezig bet bestuur
van de Oranjevereenlglng „Umuiden",
voorzitter de heer P. Heere.
Ook stonden hier opgesteld de leden van
de Vereenlgtng van Ned. Christelijke Vrou
wen.
Ook op deze plaats werd een bloemen
hulde gebracht en wel door bet dochtertje
van den heer Heere en door de voorzitster
van de Vrouwenvereenlgtng. mevr. Homburg
Hogendtjk.
Langs de Julianakade. den Wijk aan Zee-
erweg, de Trompstraat en de WUlebrordus-
ztraat reden de auto's langs dichte menseben-
hagen linksaf naar den Stationsweg om ver
volgens onder de tunnel* do^r in rechtgaan-i,
de richting de Velserpont te bereiken Alleen
op het laatste gedeelte der route, die bulten
het eigenlijke stadsgedeelte viel, was de be
langstelling eenlgermate geluwd Bij de pont
nam de Koningin afscheid van den burge
meester van Velsen-IJmuiden. dien Ztj dank
te voor de grootsche hulde, welke haar In
deze gemeente was gebracht.
Spoedig daarna waren de auto's uit bet
gezicht verdwenen en behoorde de geheele
plechtigheid, waarvan de herinnering in de
harten van duizenden bewaard zal blijven,
tot het verleden.
In Umuiden bleef de feestelijke st
echter voortduren; zoo staan voor vanavond
muziekfeesten op het programma. Ook de
hoofdstad zal niet in vreugde-ultlngen acb-
terblljveu; daar sal de opening van de nieu
we sluis officieel worden gevierd met een
diner In het Carlton Hotel, dat door het ge
meentebestuur van Am-terdam wordt aange
boden aan zeer vele genoodigden. terwijl de
burgerij op muziekuitvoeringen op den Dam.
op verschillende pleinen en In de parken, als
mede op een klein vuurwerk, dat wordt af
gestoken aan den overkant van het U, aal
worden vergast!
Kruit* te Amsterdam, directeur
Loodsweeën tn bet 9* district;
tot Ridder in de Orde van Oranje-Ha»n
J. C. Dunnebier wethouder te Veleen-
Verieend te de eere-medallle der Oranje-
in goud: P. C. Koopman. Umuiden. bui
tengewoon oprichter aan den Rijkswater
staat, X P. Roza. Umuiden. tljdelljk bureel
chef bij den Rijkswaterstaat. R. Willem*,
Amsterdam, btnnenloods.
tn silver: J. d. Plas, Umuiden. waker
btj den Rijkswaterstaat. H. Jongemx IJmui
den. piot gheas bfj den Rijkswaterstaat en X
Grolle. IJmuiden. lichtwachter
in brons: J. Leentjes en J Kalmer, belden
te Amsterdam. havenbeambten-UikifosiWtete
bij den havendienst aldaar.