ONS BLAD i 1.10 L. FRANKENBERG, CARTHAGO’S GROOTST E LES Alkmaar DE VERDEELING VAN DEN ZENDTIJD VRIJDAG 16 MEI 1930 Voornaamste c^Cieuws JOH. LAUWERS DEZE WEEK bijzonder gerecht uit onze LUNCHROOM dit nummer bestaat uit vier bladen VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 11S f40 1 ,,Wu' zijn tevreden,” aldus Pastoor Perquin I j® GEB. ZWEZERIK t® APPELMOES Handel in blanke Slavinnen Nieuwe zaken aan het licht getreden De schatgravers van Zaandam Ned. Roode Kruis families K@:©^->;;© jï©ï©!©iS©!©!©!©^©!©^i et anticuum documentum, novo cedat ritui VROOM DREESMANN ALKMAAR Zaterdag da nieuwste GRAMOPHONE-FLATEN geleverd door de fa. Ypma GEB. AARDAPPELEN COPIEER-INRICHT1NG Vlugge levering Duidelijke afdrukken AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EH TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL Opbrengst rijksmiddelen Rubriek .vraag en aanbod- bjj roormtbetaUng per plee tying t 848 per advertentie van 8 regels; tedere regel meer KI* Geest van den Christus NOORD-HOLLANDSGH DAGBLAD 1 J. Troetetra. *4Be begrafenis ran mr. Chineesche een Briands 16—20 NCRV wij den Barometerstand 9 uur v.m.: 786, voorin*. morgen F. J. W. ’t Oranjefeesidagen Het oordeel van den heer Vogt Ook de heer Vogt sprak gisteravond en zijn Een boor gerequireerd van 1 Juni e. k. is een kind; maar vaste spijs de volwassenen, afgericht eiden.” het Lam Gods, na ge- ken, van Prins Hendrik opnieuw benoemd tot voorzitter woorden wa&n bitter van het eerste af. toen hy er zich over beklaagde geen introductie te mr. de over de De verdeeling van den zendtijd. De indruk bd de omroeporganisaties. De ..Gelria” heeft vannacht wederom see gekozen. Vereenirde Staten van Europa, vragenlijst. Het Vlootverdrag in het Lagerhuis. Engel- sche conservatieven behouden zich hun vrij heid voor. Ernstige beschuldigingen tegen het Roe meense he Kabinet. Bij een ontploffing in een mijn te Washing ton werden 17 mijnwerkers gedood. te De rijksmiddelen brachten over de afge- loopen maand ruim 4 millloen meer op dan in d- overeenkomstige maand in het vorige jaar. De 59ste zitting van den Raad van den Volkenbond. Zondag: KRO 17—19.45 24 KRO. Maandag: 8—24 N C.R.V. Dinsdag 8—24 K R O Woensdag: 8—24 N CJt V Donderdag: 8—10 K RO 10—11 11—14 K R.O., 14—24 N C R V. Vrijdag: 8—24 algemeen programma, beurte lings te verzorgen door K R O. en N C R V Zaterdag: 8—24 KRO. Te Parus is het P. T. T. personeel in at*, king gegaan. De staking is naar de provincie overgeslagen. De zaak De Leeuw Motie tegen van <M- welaert. a De strijd in China Overwinningsberich- ten van Nanking. Het Tweede Kamerlid mr. G. A. Boon zal Interpelleeren n. *- v. de beslissing betreffen* de den zendtijd. ALKMAAR Barometers Thermometers PAYGLOP 3 LICHT OP. De lantaarns moeten worden opgestoken om: 820 uur. ABONNEMENTEN: voor Akrazll en Agentschappen: per week 23 ck; per kwartaal f 325; per post, per kwartaal 338 bU vooruitbetaling. De Tweede Kamer heeft de behandeling ran de herriening der Gemeentewet voort- gezet. dan vri brengen, waren. En in deze nu weer stad Carthago, welke het Romeinsche en Byzantijn- meer Het gemeentelijk gezag In den Wieringer- meerpolder; voorstellen aan de wetgevende macht te wachten. anderen vinger Godrt hebben op de departementen in Den Haag waar de vrienden van Huizen het heft in handen hebben." De beslissing had hem niet verrast, maar niettemin toch eenigermate verbijsterd. Het is een ontstellende slag, waardoor de A.V.R.O. van de huidige 125 slechts een nuttig aantal van 53 zenduren overhoudt, ongeacht nog 't feit, dat men een plaats zal moeten inruimen voor de omroepjes. die daarvoor zullen wor den geacht in aanmerking te komen. Het al gemeen program noemde spr. een naïeve po ging van dt regeering om samenwerking tusschen de omroeporganisaties te verkrijgen. Deze samenwerking is echter ónmogelijk. Het werk, dat zeven jaar lang is verricht, is he den door de handteekening van minister Rey- mer voor een deel in puin gestort. van menschenvleesch. Zijn werden in d^n beginne op een komfoor, vlak vóór het 'afgods beeld. verbrand. Maar daarna werd al lengs de wreedheid méér geraffineerd. Een rooster werd op de uitgestrekte ar men van het monster geplaatst om wit gloeiend te worden gestookt. Zoodoende hield Moloch dan tijdens de offering zijn slachtoffers zelve vast!.... Ten slotte werd ook die satanische ritus weer „verbeterd.” Men maakte het beeld hol, zooals wij ook weten uit net Boek van Daniël. Kinderen werden dan direct in den buik van het wit-gloe’cnd gestookte beeld geworpen. En nóg weer later werden de armen van het Moloch— beeld zoodanig gegoten, dat de kin deren levend ..Er (ommun’sten veroveren stad; 200 dooden. De wisseling van station, zoo deelde Pas toor Perquin ons .nog mede, zal moeten blij ven geschieden tot een nieuw station, op koe ten van V.A R.A. en A V.R.O.. gebouwd is. Waar dit station zal verrijzen, is nog niet be kend. maar d- zender te Hilversum zal ver dwijnen Pastoor Perquin besloot het onderhoud met te herhaler waarmede hij begonnen was. n.L met de verklaring: „Wij zijn tj/reden." Alle -« 1 nJn^'°,ge Verze^erjn®voor^aarden f QfinA Levenslange Reheeleongeschiktheid tot werken door - TRA bijeen ongeval met bij verlies van een hand. - A bij verlies van een gj» bijeen breuk van tegea ontfcval.cn verzekerd voor een der volgende uitkeeringen I 3UUU.* verlies van beide armen* beide beenen of beide oogen 750." doodeliiken afloop f 250.- een voet of een oog f 125.- duim of wijsvinger f 50.- been of arm de kolonisten uit noemd werd. De namen van deze godheid uit Ty- rus, Baal-Moloch, worden vele malen genoemd in de H. Schrift: ze beteeken- den slechts „Baal-koning”. De Moloch van Carthago was onver zadigbaar offers groot Op feestdagen met betrekking tot het Ko ninklijk huis of deszelfs leden, zal de ver zorging van het programma den geheelen dag geschieden door de algemeene omroep-ver- eenigingen. welke aan de viering dier feest dagen wenschen mede te werken. In andere gevallen van nationale feestviering zal die ver zorging geschieden als de minister in over eenstemming acht met den aard van de vie ring. Indien bovengenoemde feestdagen val len op een dag. dat andere omroepvereeni- gingen de beschikking over de omroepstations geheel of gedeeltelijk zouden hebben gehad, verkriigen deze omroepvereenigingen van den door hen afgestanen zendtijd op andere da gen gelijkwaardigen zendtijd terug. kens en telkens weer in de praktlfk van het leven tot uiting komt, is de grondslag van deze zendverdeeling en steunt op de realiteit van het leven Daaruit volgt ook. dat de rechfsche groe pen bij elkander rijn gekomen pp den éénen de linksche op den anderen' zender. Wat rechtsch is is ondergebracht by de 2 groote rechtsche radio-organisaties. wat linksch is bij de linksche. Niemand heeft dan ook recht om ontevre den te rijn ook al zou in kleinere onderdee- len het getal uren van den beschikbaren zendtijd, niet met mathematische juistheid aan het percentage der bevolking beantwoor den. Wat speciaal den K RO. betreft, deze heeft eenmaal in de 14 dagen de beschikking over den geheelen Vrijdag. Des Zondags moet hij »nkele uren aan de N C R.V. afstaan, doch deze uren krijgt de katholieke stichting op Donderdag weer terug Tusschen K R O. en NCR V, heeft een eerlijke verdeeling plaats gevonden, waarbij de Katholieken Iets in het voordeel zijn, omdat de N.C.R.V.-zendtijd moet afstaan aan den Democratischen Bdnd. Resumeerende zeide Pastoor Perquin, dat de oplossing gebaseerd is. op de rechtsgelijk heid dei twee bevolkingsgroepen, die tegen "Ikaar opwegen Onze omroep gaat nu een nieuwe faze in: een tijdperk van verdrukking Is ingegaan. Spr.. die van Zwolle uit sprak, zeide dan, dat de Zwolsche minister van der Vegte ala eerlijk man altijd voor een dergeljjke oploe- slng is teruggeschrokken. De oud-burge meester van Hilversum echter heeft het in stituut verminkt, dat den naam van zijn vo rige woonplaats over de grenzen bracht. In het in hem gestelde vertrouwen heeft hij ons beschaamd. Zeker, zijn taak was niet gemakkeljjk. Drie om onrecht schreeuwende partijen drongen bij hem aan. Doch zijn beslissing beteekent een cynische vertrapping van onze wenschen: Als schadelijk onkruid worden wij uitgewied. Deze dag is een zwarte dag voor de Neder- landsche huiskamer en voor de regeering des lands, die recht moest schenden, omdat zij den moed niet had aan onrecht te weer staan. De heer Vogt deelde echter mede, dat men niet van plan is bp de pakken neer te zitten. Zaterdagmiddag is er een spoedvergadering van het A.V.R.O.-bestuur om te overleggen, wat te doen staat en men zal pogen uit het buitenland om te roepen. Spr. maakte aan een vergelijking met het beruchte Angarie-recht uit den oorlogstijd. Nu is er een decreet dat nog veel érger is. Toen had men immers nog uitzicht op herstel van de schade. Hier is onverschilligheid voor alle belangen. De Nederlarjdsche partij politiek wilde het licht dooven, dat haar oogen verblindde. Spr. besloot met een oproep tot steun aan de A.V.R.O en met de opmerking, dat nu de strijd pas begint. De rijksmiddelen hebben In April 1930 op gebracht f 44 145.893; tegen f 40.127.733 in 1929. Over de eerste vier maanden van 1930 en 1929 bedroeg de opbrengst der rijksmiddelen resp. f 169.237.049 en f 161.269.546. AOVERTKNTIEPRUS: Van 1— regen 425; elke regel meer 825. RECLAME per regel K7» n" de eerau pagina; voor de overtgd pagina-* 1 AM den verrezen, onder BUREAU: BOF 8. ALKMAA1 Telefoon: Administratie No. 433 Redactie Ne. 833 De Berlijnsche politie heeft een ernstige aanklacht ontvangen tegen den Spaanschen impressario. Marogliano en zijn agent te Berlijn. Voor de dansgezelschappen van Marogliano waren te Berlijn destijds 79 meisjes aangeworven. Zekere Tanarof begon eenige maanden geleden een toumée met een ballet van Berlijnsche danseresjes, dat de ..Sunshine Dancing girls" heette en waar mede hij zich o.a. naar Barcelona begaf. Nadat de meisjes daar in ellendige loka len hadden moeten optreden, werd van haar geëischt. dat zij onderdak zouden aanvaarden in een zg. gesloten huis, dat zij zonder toe stemming van den eigenaar niet mochten verlaten. De meeste meisjes weigerden hierop in te gaan en verlieten den troep, doch beschikten niet over de noodige middelen om naar huls terug te keeren. Gelukkig achtte Pastoor Perquin het, dat de Minister niet aan het passen en meten is gegaan doch ingezién heeft, dat ons volk uit twee deelen bestaat (rechts en links), die ieder een eigen opvatting hebben van het leven hier en hiernamaals Het ééne. dat zich vasthoudt aan C Scheppei van hemel en aarde, en aan Zijn Zoon Jezus Christus, onzen Verlosser en Za ligmaker. die als éénige Middelaar zich aan den mensch geopenbaard heeft; dat alles hier op deze wereld beschouwt in het licht van die openbaring, en God niet alleen een plaats geeft in de ziel van den mensch. maar ook in heel het maatschappelijk leven. Het andere deel, in levensbeschouwing ge heel verschillend, dat den autonomen mensch de macht en het recht toekent om de zaken van deze wereld te regelen en den Christus niet de plaats geeft, die Hem als Zoon Gods en Verlosser der wereld volgens de eersten toekomt. Deze verdeeling. die niet door welk so- nhisme ook is weg te rede- ren, en die tel- prediking ijdel, ijdel dan (I Oor. 15) Maar neen, Christus is van de doo- Alleluja! Als eersteling hen. die ontslapen zijn. Daar door heeft Hij het ‘grootste bewijs, het afdoende bewijs geleverd. Meester te zijn zoowel van het 'leven als van den dood. En als Meester van leven en dood, heeft Hij het opperste bewijs van zijn Godheid gegeven aan zoovele ooggetui gen. Aan Cephas én aan de aposte len en hun aller opvolgers! Met Sint Thomas van Aqulno bidden en zingen vqI eerbied het Adoro Te. omdat niet door te zien, te tasten of te sma- maar door te hooren het woord Zoon Gods wij gelooven in Christus’ waarachtige tegenwoordigheid in het H. Sacrament. Christus, onze Paaschlam, leert ons de sublieme les van het offer. Van het zichzelven ten offer brengen voor onze medemenschen van het dagelijksch opofferen onzer eigen persoonlijkheid, onzer eigenliefde, zelfs onzer eigen mee- ningen en belangen voor het grootere goed van allen, van de geheele Chris- ten-gemeenschap. Millioenen en millioenen mannen en vrouwen, ja, kinderen, hebben sedert Christus’ kruisoffer aan de goddelijke uitnoodiging tot zelf-opoffering gehoor gegeven zeker niet het minst in Afrika! Dat vooral heeft het Congres van Carthago weer in het licht getrok ken De Parüwhe schUderijen-verralschfeig Nieuwe mededeelingen. Voorts herinnerde Pastoor Perquin er aan. dat de Katholieken zich steeds tegen een algemeen programma verzet hebben, omdat zij' de stichting van een natlonalen omroep wenschten te voorkomen. Deze zou door de vier groote omroepen bekostigd moeten wor den. wat beteekende. dat men met eigen geld beconcurreerd zou worden. Het geval zou zich’ dan hebben voorgedaan, dat tegelij kertijd met de uitzending van het algemeen programma bv. de K RO. zijn zenduren had waardoor men het gevaar liep, dat Ka tholieken af zouden stemmen op ‘t algemeen programma en dus naar het cultureele programma v d. K R O. niet algemeen ge luisterd zou worden. Dit gèvaar heeft men bezworen, door de verzorging van het alge meen programma om beurten aan de om roepen op te dragen De A.VJt O en V.A.R A. - zorgen hiervoor op Maandag en K.R.O. en N C R.V op Vrijdag doch elk afzonderlijk. Alleen moeten de omroepen het algemeen programma 8 dagen tevoren aan den Radio- raad zenden. Deze oefent evenwel geen cen suur uit. doch kan slechte in beroep gaan bij den Minister ,.De beteekenis van Carthago?” Mij werd gevraagd, na afloop van het XXXste Internationaal Eucharistisch Congres van Carthago In één enkel ar tikel de beteekenis van Carthago als gastvrouwe van deze grootsche demon stratie vSn het Christendom der Katho lieke en Apostolische Kerk te schetsen. Toen wist ik niet beter te doen, dan Carthago, deze aloude „hooge plaats” der heidensche, satanische offergruwe- len. tjt,laten zien in zijn kwaliteit van „offelrberg" voor de oblatie van het Nieuwe Verbond. Een oblatie van de „hostia pura, hostia sancta, hostia im- maculata”, van het Heilige Brood des eeuwigen levens en den Kelk van het eeuwig heil. Talrijk zijn de gezaghebbende docu menten om te bevestigen, dat de» vol ken der allerhoogste oudheid aan hun góden menschenoffers gebracht hebben, jonge meisjes en onschuldige knapen, later ook volwassenen. Door hun men- scheljjke slachtoffers aan hun plaatse lijke godheid op te offeren, meenden die volken instinctmatig haar toorn te zullen bedwingen, of minstens haar goede gunsten voor zich te verwerven. Punische urnen, welke nog in 1925 gevonden werdeh in de opgravingen van den tempel van Tanlt te Carthago, za ten vol kinderenbeenderen. Op meerde re dier urnen heeft men het woord s ac r 1 f 1 c i a dat in onze liturgie zoo veelvuldig voorkomt meenen te kunnen ontcijferen. Wat wel aantoont, dat men zich hier in tegenwoordigheid bevindt visbeenderen van Cvthaag- sche kinderen; van overblijfselen van brandoffers, aan de tradltloneele god heid van Carthago geslachtofferd aan den afschuwelijken Baal-Moloch. Deze godheid was afkomstig uit Tyrus, in Klein-Azië; evenals trouwens de eerste stichters van dit Kart-Hadach, „Nieuwe Stad”, zooals ze door die ”t oude Tyrus hier ge- cht oi- r.-cn dan vrijwillig hun eigen kinderen brengen, welke meer dan driehonderd waren. Men bracht ze in processie tot voor het beeld de dooden is' verrezen zooals letter lijk alles in dezer» PaaschtIJd dat pre dikt ,.hoe kunnen dan sommigen on der u zeggen: De opstanding der doo den is onmogelijk? Indien de opstan ding der dooden onmogelijk is. dan is ook Christus niet verrezen; dan is onze ook uw geloof; zijt gij nog in uw zonden.” als ’t ware door den Moloch verslondefi werden bestaat bij de Carthagers een groot beeld van koper, dat Saturnüs moet voorstellen,” zoo beschreef Dio dorus van Sicilië de offer-gruwelen. „De handen en armen van dat beeld zjjn zóódanig afhellende gemaakt, dat een kind, op de handen van de godheid als een offer neergelegd, als vanzelf naar achteren en In den witgloeienden vuurbulk van dat beeld komt te rol len En op sommige dagen telden de rampzalige slachtoffers meerdere honderden Het afschuwelijk monster braadde letterlijk zijn eigen schuldelooze slacht offers in zijn witgloeiend gestookte bronzen of koperen ingewanden. En Diodorus vertelt ons nog, in de bekende passage van zijn Boek XX: „De Car thagers. door Agathocles overwonnen schreven hun nederlaag toe aan de goddelijke gramschap. Want vroeger had men aan Moloch slechts de edelste en schoonste kinderen geofferd. Sedert enkele jaren echter werden de kinderen offers op de markt gekocht en daarna vetgemest voor het offer. Om verbete ring In dien staat van zaken te brengen en tevens vergiffenis voor hun bedrie-y gerij te verkrijgen, besloot men weer een ouderwetsch offer, maar dan op monsterachtig groote schaal te brengen. Men pikte uit de allereerste van «n omstreken (weehon- Prins Hendrik is voor den tijd van vjjf jaar opnieuw benoemd tot voorzitter van het Ned. Roode Kruis, zulks met ingang Het oardeei van nw. A. van der Denre Gistermiddag om twee uur heeft de voor zitter van de N.C.R.V., mr. A. van der Deure te Bennekom voor de Huizer microfoon bet besluit inzak" de verdeeling van den zend tijd in het kort besproken. 8pr. bracht de voornaamste bepalingen van het besluit naar voren. Nadat hij deze had medegedeeld, ging hij als volgt voort: ’t is misschien wel goed om even na te gaan, wat nu evenwel de leidende gedachten zijn geweest van het ministerieels besluit bij de verdeeling en dit zijn drie hoofdpunten. Ten eerste, dat de beschikbare zendtijd gelijkelijk wordt verdeeld tusschen de viergroote om roepvereenigingen; iedere volksgroep krijgt dus een kwart van den totalen zendtijd. Er wordt volkomen gelijk naast elkander gehan deld. Ten tweede: naast de groote algemeene omroepvereenigingen zijn er in den loop der jaren verschillende kleinere organisaties ont staan, die elk een bijzonder doel hebben. Zendtijd ontvangen zij van den omroep waaraan zij het meest verwant zjjn. Door den minister is bepaald, dat ieder groote omroep- vereenieing eer dag per veertien dagen re serveert voor een algemeen programma. Het algemeen programma dient men zoo te ver staan. dat door alle Nederlanders daarnaar kan worden geluisterd. Aan de rechtsche volksgroep wordt volkomen recht gedaan. De heer Van der Deure bracht vervolgens een eere-saluu» aan minister Reymer. die den moed heeft gehad om d° rechtschen naar voren te brenven iets waarom sedert jaren werd eevraagd en waarnaar werd verlangd Het hoofdpunt is: de slag is gewonnen: de regeling waarvoor de NCRV, reeds vele laren werkte. Spr eindigde zijn rede aldus: voor dernn reven op ons werk hebben wij onzen God dankbaar te zijn. Onderhoud met Pastoor Perquin Onmlddellljk na het bekend worden van de beschikking van den Minister van Water- staat, zijn wij naar Amsterdam getogen, om de tneenlng van den Zeêreerw. Pastoor L. H. Perquin OP. te vernemen omtrent het sta dium, waarin het rsdiovraagstuk thans is gekomen. „Wij zijn tevreden", aldus verzekerde ons dziêehjk de voprzitter van den K R O., „want RU is er rechtsgelijkheid gekomen tusschen rechte en links." Waarvoor bij het onderwijs 50’- jaar lang gestreden is moeten worden, hebben wij hier in 5 jaar bereikt. „Maar we hebben ervoor moeten vechten.” verklaarde Pastoor Perquin. die het verder een goeden maatregel noemde, dat de kleine omroepen ondergebracht zijn bij de groote. Ware dit niet een feit geworden, dan zou zulks een voortdurende bron van moeilijk heden zijn gebleven. Nu komen de kleine linksche omrogpen op den linkschen zender en de rechtsche worden bij den rechtschen zender ingedeeld „En de V(rijzinnig) P(rotestantsche> R(a- dio O(mroep)?" vroegen wij. „De V.P.R.O is links." antwoordde Pastoor Perquin. „Zijn godsdienstige programma-ge- deelte wordt verzorgd door de V.A R A., om dat de aanhangers van deze richting onge veer t? vergelijken ziin met de religieuze so cialisten De A.V.R.O. verzorgt het cultureel gedeelte.” Van belang achtte Pastoor Perquin het. dat de rechtsche omroejSen geen onderdeelen Kennen. Omdat van hun zendtijden dus geen uren aan anderen behoeven te worden afge staan worden de politle-berichten via den rechtschen zender uitgezonden. Dat heeft men echter met genoegen toeeestaan. omdat 'hiermede een algemeen belang gediend wordt. Een interpellatie Van bevoegde züde vernemen wij, dat Boon (Lib.) het voornemen heeft, in Tweede Kamer een interjjellatie zcndtjjdverdeeling te houden. Van katholieke zijde zou hierbij het woord w orden gevoerd door ir. A. Feber, terwijl ir. Albania dan het standpunt der sociaal democraten zou uiteenzetten. ook kijkt in en rond dit wat ge er In deze heerlijke dagen ook over gehoord hebt In de verheven goddelijke liturgie der Kerk, in de tallooze toespraken, op alle sec tievergaderingen, in de ontroerende of ferande der palmen op Donderdag- namiddag, In de meeslepende liederen der kinderen en de liturgische hymnen der congressisten ’t is altijd: het of fer! Het Offerlam! Christus, „Immola- tus pro nobis”, voor ons geslacht. „O, salutarls hostia!”.... kern van ons gelooven, levende al onzer hoop, onze innigste Gisteren werd uit Zaandam gemeld: Het goud. dat volgens de aanwijzingen van Madame Sylvia op de oude begraafplaats moet zijn verborgen, laat lang op zich wach ten. De Duiteche expedite blijft echter vol moed haar onderzoekingswerk voortzetten. Intusschen is gebleken, dat moderne werk tuigen noodlg zijn om tot het doel te geraken. Nadat twee dagen waren besteed met de ver sterking van de bekisting, heeft gistermorgen de firma J. Lankelma en Zoon uit Pur- merend een boor geplaatst, waarmee thans de bodem wordt onderzocht. Zooals dezer dagen werd bericht, meent de héér Langhlrt, dat nog twee meter grond moet worden verwerkt om den schat te kunnen blootleggen Met de boor, waarmee thans gewerkt wordt, is het verwerken van deze hoeveelheid aarde slechts een kwestie van een paar uur. en het zal nu spoedig moeten blijken, of men op de juiste plaats is. 812 15 Kerkdienst, beurtelings en NCRV.. 12 15—17 K.R.O, Kerkdienst N.C.R.V.. 19 45— van Moloch, waar zij In de vlammen verteerd werden. Gustave Flaubert heeft zich van den tekst van Diodorus van Sicilië bediend voor zijn schildering van het Moloch- offer in een der hoofdstukken van „Salammbo”. Die roman heeft het oude Carthago voor plaats van han- deling.- Die Moloch-offers van Carthago had den niets gemeen met de brandoffers onder de Oude Wet, welke immers „Gode welgevallig” waren en vooraf- beelden moesten: het groote Offer van den beloofden Messias. Wel zondigde het Uitverkoren Volk van het Oude Verbond herhaaldelijk, door Baal ter eere „hooge plaatsen” te bouwen, „om daar hun zonen en doch ters door het vuur te doen vergaan. Te Carthago toonden de offergruwe- len méér dan elders aan, tot welk een gruwelijken staat van barbarisme en verholen sanatisme de menschheld vóór de komst van den Verlosser gevallen was. Toen werd Hij, genoemd „het Lam Gods, dat de zonden der wereld weg neemt,” op de „hooge plaats” bulten de Stad op Golgotha verheven. Hij, die daarna ook alle menschen tot zich trekken zou nieuw-groeiende onder sche rijk meer dan dertig concilies vergaderd zag en de stemmen hoorde weerkltnken van een TertuHlanus en een Cyprianus, van een Augustinus en een Fulgentlus, worden sedert de ope ning van het XXXste Int. Euch. Con gres de eucharistische geschriften over de offert van de aloude Kerk van Afrtk£ weer Ijverig bestudeerd. En dat, terwijl een Louis Bertrand boven op de espla nade achter de prlmatiale basiliek, ten aanhoore van geheel het Congres, dien laatsten Zaterdag-middag op den top van den Byrsa-heuvel verzameld, de „Heerlijkheid der Eerste Kerk van Afrika” met zijn meesterlijk lyrische welsprekendheid voor héél de Kath. wereld bezongen heeft. Waar ge Carthago. In aansluiting op hetgeen wij reeds in een deel van. onze vorige oplaag omtrent de mi- nisterieefe beschikking betreffende de verdee ling van den zendtijd hebben medegedeeld, zij thans nog vermeld, dat met inachtneming van hetgeen gisteren gepubliceerd werd, de overschietende zendt‘.id op ’t station Hilver sum gelijkelijk verdeeld wordt tusschtn Avro en Vara, met dien verstande, dat uëze ver- eenlgingen op dit station uitzenden volgens onderstaand schema: Des Zondags (om den anderen): 810 Vara. 10—12 VPRO.. 13-17 Avro, 17-20 Vara 20—24 Avro. ef: 8—12 Vara. 12— 17 Avro. 17—Vara, 18—20 VPRO., 2024 Avro. i» Maandag- 824 algemeen programma beur telings te verzorgen door Avro en Vara. Dinsdag: 824 Avto. Woensdag. 8—24 Vara. Donderdag: b24 Avro. Vrijdag: 812 Vara. 1216 Avro, Vara. 20—24 V P R O. Zaterdag: 824 Vara. Op het station Huizen wordt de overschie- tendg zendtijd tussthen K.R.O en N.C.R.V. verdeeld met dien verstande, dat die vereeni- gtngen uitzenden volgens onderstaand sche ma: De bron liefde!.... Wanneer wij hier, als overal, van een broodstrijd hooren gewagen, van sociale en economische problemen, dan vinden wij In het bovennatuurlijke leven alléén de zekere belofte, dat*wij het „leven en het leven méér overvloedig” kunnen deeïachtlg worden. Door dat leven in Christus worden de menschenproble- men opgelost en als bij tooverslag weg gevaagd. Omdat Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven, inderdaad „alle dingen nieuw” maaktEn dezer da gen hoorden wy te Carthago telkens weer de kernwaarheden van het Chris tendom verkondigen. Van Hem. die zei: „Mozes heeft u geen brood uit den he mel gegeven, maar mijn Vader geeft u het ware brood, dat leven schenkt aan de wereld.” Waarop zij zeiden, die het hoorden: „Heer, geef ons dit brood voor altijd.” Maar Jezus sprak tot hen: „Ik ben het brood des levens....” Toen brak de strijd los! En de Joden morden: ,Js deze niet Jezus, de zoon van Joseph, wiens vader en moeder we kennen?” Maar Hij zei: „Het brood, dat Ik u geven zal, is Mijn vleesch voor het leven der wereld.” Wat velen zijner leerlingen deed zeggen: „Dit woord is hard, wie kan zoo Iets aanhooren?” En. niet geloovende. trok ken velen zich terug „en bleven niet langer bij Hem Is dat ook niet de voorafbeelding van het historisch verloop, van de ontwik keling aller dwaalleeringen over de waarachtige tegenwoordigheid van Christus in het H Sacrament? Want, zegt dé apostel Paulus, „wie nog melk behoeft, i is voor •in te or. Chris’ us dan le Jen te hebben na gestorven te zijn en begraven, is den derden dag verrezen gelijk Hij had voorspeld. In dien van Christus gepreekt wordt, dat Hij van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 1