ONS BLAD
i
1.10
L. FRANKENBERG,
CARTHAGO’S GROOTST E LES
Alkmaar
DE VERDEELING VAN DEN
ZENDTIJD
VRIJDAG 16 MEI 1930
Voornaamste c^Cieuws
JOH. LAUWERS
DEZE WEEK
bijzonder gerecht uit onze
LUNCHROOM
dit nummer bestaat uit vier bladen
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 11S
f40
1
,,Wu' zijn tevreden,” aldus Pastoor Perquin
I
j®
GEB. ZWEZERIK
t®
APPELMOES
Handel in blanke Slavinnen
Nieuwe zaken aan het licht getreden
De schatgravers van Zaandam
Ned. Roode Kruis
families
K@:©^->;;©
jï©ï©!©iS©!©!©!©^©!©^i
et anticuum documentum,
novo cedat ritui
VROOM DREESMANN
ALKMAAR
Zaterdag da nieuwste
GRAMOPHONE-FLATEN
geleverd door de fa. Ypma
GEB. AARDAPPELEN
COPIEER-INRICHT1NG
Vlugge levering Duidelijke afdrukken
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EH TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
Opbrengst rijksmiddelen
Rubriek .vraag en aanbod-
bjj roormtbetaUng per plee tying
t 848 per advertentie van 8 regels;
tedere regel meer KI*
Geest van den Christus
NOORD-HOLLANDSGH DAGBLAD
1
J. Troetetra.
*4Be begrafenis ran mr.
Chineesche
een
Briands
16—20
NCRV
wij
den
Barometerstand 9 uur v.m.: 786, voorin*.
morgen
F. J. W.
’t
Oranjefeesidagen
Het oordeel van den heer Vogt
Ook de heer Vogt sprak gisteravond en zijn
Een boor gerequireerd
van 1 Juni e. k.
is een kind; maar vaste spijs
de volwassenen, afgericht
eiden.”
het Lam Gods, na ge-
ken,
van
Prins Hendrik opnieuw benoemd
tot voorzitter
woorden wa&n bitter van het eerste af. toen
hy er zich over beklaagde geen introductie te
mr.
de
over de
De verdeeling van den zendtijd. De indruk
bd de omroeporganisaties.
De ..Gelria” heeft vannacht wederom see
gekozen.
Vereenirde Staten van Europa,
vragenlijst.
Het Vlootverdrag in het Lagerhuis. Engel-
sche conservatieven behouden zich hun vrij
heid voor.
Ernstige beschuldigingen tegen het Roe
meense he Kabinet.
Bij een ontploffing in een mijn te Washing
ton werden 17 mijnwerkers gedood.
te
De rijksmiddelen brachten over de afge-
loopen maand ruim 4 millloen meer op
dan in d- overeenkomstige maand in het
vorige jaar.
De 59ste zitting van den Raad van den
Volkenbond.
Zondag:
KRO
17—19.45
24 KRO.
Maandag: 8—24 N C.R.V.
Dinsdag 8—24 K R O
Woensdag: 8—24 N CJt V
Donderdag: 8—10 K RO 10—11
11—14 K R.O., 14—24 N C R V.
Vrijdag: 8—24 algemeen programma, beurte
lings te verzorgen door K R O. en N C R V
Zaterdag: 8—24 KRO.
Te Parus is het P. T. T. personeel in at*,
king gegaan. De staking is naar de provincie
overgeslagen.
De zaak De Leeuw Motie tegen van <M-
welaert. a
De strijd in China Overwinningsberich-
ten van Nanking.
Het Tweede Kamerlid mr. G. A. Boon zal
Interpelleeren n. *- v. de beslissing betreffen*
de den zendtijd.
ALKMAAR
Barometers Thermometers
PAYGLOP 3
LICHT OP. De lantaarns moeten
worden opgestoken om: 820 uur.
ABONNEMENTEN: voor Akrazll
en Agentschappen: per week 23 ck;
per kwartaal f 325; per post, per
kwartaal 338 bU vooruitbetaling.
De Tweede Kamer heeft de behandeling
ran de herriening der Gemeentewet voort-
gezet.
dan vri
brengen,
waren.
En in deze nu weer
stad Carthago, welke
het Romeinsche en Byzantijn-
meer
Het gemeentelijk gezag In den Wieringer-
meerpolder; voorstellen aan de wetgevende
macht te wachten.
anderen vinger
Godrt hebben op de departementen in Den Haag
waar de vrienden van Huizen het heft in
handen hebben."
De beslissing had hem niet verrast, maar
niettemin toch eenigermate verbijsterd. Het
is een ontstellende slag, waardoor de A.V.R.O.
van de huidige 125 slechts een nuttig aantal
van 53 zenduren overhoudt, ongeacht nog 't
feit, dat men een plaats zal moeten inruimen
voor de omroepjes. die daarvoor zullen wor
den geacht in aanmerking te komen. Het al
gemeen program noemde spr. een naïeve po
ging van dt regeering om samenwerking
tusschen de omroeporganisaties te verkrijgen.
Deze samenwerking is echter ónmogelijk. Het
werk, dat zeven jaar lang is verricht, is he
den door de handteekening van minister Rey-
mer voor een deel in puin gestort.
van menschenvleesch. Zijn
werden in d^n beginne op een
komfoor, vlak vóór het 'afgods
beeld. verbrand. Maar daarna werd al
lengs de wreedheid méér geraffineerd.
Een rooster werd op de uitgestrekte ar
men van het monster geplaatst om wit
gloeiend te worden gestookt. Zoodoende
hield Moloch dan tijdens de offering
zijn slachtoffers zelve vast!....
Ten slotte werd ook die satanische
ritus weer „verbeterd.” Men maakte het
beeld hol, zooals wij ook weten uit net
Boek van Daniël. Kinderen werden dan
direct in den buik van het wit-gloe’cnd
gestookte beeld geworpen. En nóg weer
later werden de armen van het Moloch—
beeld zoodanig gegoten, dat de kin
deren
levend
..Er
(ommun’sten veroveren
stad; 200 dooden.
De wisseling van station, zoo deelde Pas
toor Perquin ons .nog mede, zal moeten blij
ven geschieden tot een nieuw station, op koe
ten van V.A R.A. en A V.R.O.. gebouwd is.
Waar dit station zal verrijzen, is nog niet be
kend. maar d- zender te Hilversum zal ver
dwijnen
Pastoor Perquin besloot het onderhoud met
te herhaler waarmede hij begonnen was. n.L
met de verklaring:
„Wij zijn tj/reden."
Alle -« 1 nJn^'°,ge Verze^erjn®voor^aarden f QfinA Levenslange Reheeleongeschiktheid tot werken door - TRA bijeen ongeval met bij verlies van een hand. - A bij verlies van een gj» bijeen breuk van
tegea ontfcval.cn verzekerd voor een der volgende uitkeeringen I 3UUU.* verlies van beide armen* beide beenen of beide oogen 750." doodeliiken afloop f 250.- een voet of een oog f 125.- duim of wijsvinger f 50.- been of arm
de
kolonisten uit
noemd werd.
De namen van deze godheid uit Ty-
rus, Baal-Moloch, worden vele malen
genoemd in de H. Schrift: ze beteeken-
den slechts „Baal-koning”.
De Moloch van Carthago was onver
zadigbaar
offers
groot
Op feestdagen met betrekking tot het Ko
ninklijk huis of deszelfs leden, zal de ver
zorging van het programma den geheelen dag
geschieden door de algemeene omroep-ver-
eenigingen. welke aan de viering dier feest
dagen wenschen mede te werken. In andere
gevallen van nationale feestviering zal die ver
zorging geschieden als de minister in over
eenstemming acht met den aard van de vie
ring. Indien bovengenoemde feestdagen val
len op een dag. dat andere omroepvereeni-
gingen de beschikking over de omroepstations
geheel of gedeeltelijk zouden hebben gehad,
verkriigen deze omroepvereenigingen van den
door hen afgestanen zendtijd op andere da
gen gelijkwaardigen zendtijd terug.
kens en telkens weer in de praktlfk van het
leven tot uiting komt, is de grondslag van
deze zendverdeeling en steunt op de realiteit
van het leven
Daaruit volgt ook. dat de rechfsche groe
pen bij elkander rijn gekomen pp den éénen
de linksche op den anderen' zender. Wat
rechtsch is is ondergebracht by de 2 groote
rechtsche radio-organisaties. wat linksch is
bij de linksche.
Niemand heeft dan ook recht om ontevre
den te rijn ook al zou in kleinere onderdee-
len het getal uren van den beschikbaren
zendtijd, niet met mathematische juistheid
aan het percentage der bevolking beantwoor
den.
Wat speciaal den K RO. betreft, deze heeft
eenmaal in de 14 dagen de beschikking over
den geheelen Vrijdag. Des Zondags moet hij
»nkele uren aan de N C R.V. afstaan, doch
deze uren krijgt de katholieke stichting op
Donderdag weer terug Tusschen K R O. en
NCR V, heeft een eerlijke verdeeling plaats
gevonden, waarbij de Katholieken Iets in het
voordeel zijn, omdat de N.C.R.V.-zendtijd
moet afstaan aan den Democratischen Bdnd.
Resumeerende zeide Pastoor Perquin, dat
de oplossing gebaseerd is. op de rechtsgelijk
heid dei twee bevolkingsgroepen, die tegen
"Ikaar opwegen
Onze omroep gaat nu een nieuwe faze in:
een tijdperk van verdrukking Is ingegaan.
Spr.. die van Zwolle uit sprak, zeide dan,
dat de Zwolsche minister van der Vegte ala
eerlijk man altijd voor een dergeljjke oploe-
slng is teruggeschrokken. De oud-burge
meester van Hilversum echter heeft het in
stituut verminkt, dat den naam van zijn vo
rige woonplaats over de grenzen bracht. In
het in hem gestelde vertrouwen heeft hij
ons beschaamd.
Zeker, zijn taak was niet gemakkeljjk. Drie
om onrecht schreeuwende partijen drongen
bij hem aan. Doch zijn beslissing beteekent
een cynische vertrapping van onze wenschen:
Als schadelijk onkruid worden wij uitgewied.
Deze dag is een zwarte dag voor de Neder-
landsche huiskamer en voor de regeering des
lands, die recht moest schenden, omdat zij
den moed niet had aan onrecht te weer
staan.
De heer Vogt deelde echter mede, dat men
niet van plan is bp de pakken neer te zitten.
Zaterdagmiddag is er een spoedvergadering
van het A.V.R.O.-bestuur om te overleggen,
wat te doen staat en men zal pogen uit het
buitenland om te roepen.
Spr. maakte aan een vergelijking met het
beruchte Angarie-recht uit den oorlogstijd.
Nu is er een decreet dat nog veel érger is.
Toen had men immers nog uitzicht op herstel
van de schade. Hier is onverschilligheid voor
alle belangen. De Nederlarjdsche partij
politiek wilde het licht dooven, dat haar
oogen verblindde.
Spr. besloot met een oproep tot steun aan
de A.V.R.O en met de opmerking, dat nu de
strijd pas begint.
De rijksmiddelen hebben In April 1930 op
gebracht f 44 145.893; tegen f 40.127.733 in
1929.
Over de eerste vier maanden van 1930 en
1929 bedroeg de opbrengst der rijksmiddelen
resp. f 169.237.049 en f 161.269.546.
AOVERTKNTIEPRUS: Van 1—
regen 425; elke regel meer 825.
RECLAME per regel K7» n"
de eerau pagina; voor de overtgd
pagina-* 1 AM
den verrezen,
onder
BUREAU: BOF 8. ALKMAA1
Telefoon: Administratie No. 433
Redactie Ne. 833
De Berlijnsche politie heeft een ernstige
aanklacht ontvangen tegen den Spaanschen
impressario. Marogliano en zijn agent te
Berlijn. Voor de dansgezelschappen van
Marogliano waren te Berlijn destijds 79
meisjes aangeworven. Zekere Tanarof begon
eenige maanden geleden een toumée met een
ballet van Berlijnsche danseresjes, dat de
..Sunshine Dancing girls" heette en waar
mede hij zich o.a. naar Barcelona begaf.
Nadat de meisjes daar in ellendige loka
len hadden moeten optreden, werd van haar
geëischt. dat zij onderdak zouden aanvaarden
in een zg. gesloten huis, dat zij zonder toe
stemming van den eigenaar niet mochten
verlaten.
De meeste meisjes weigerden hierop in te
gaan en verlieten den troep, doch beschikten
niet over de noodige middelen om naar huls
terug te keeren.
Gelukkig achtte Pastoor Perquin het, dat
de Minister niet aan het passen en meten is
gegaan doch ingezién heeft, dat ons volk
uit twee deelen bestaat (rechts en links), die
ieder een eigen opvatting hebben van het
leven hier en hiernamaals
Het ééne. dat zich vasthoudt aan C
Scheppei van hemel en aarde, en aan Zijn
Zoon Jezus Christus, onzen Verlosser en Za
ligmaker. die als éénige Middelaar zich aan
den mensch geopenbaard heeft; dat alles
hier op deze wereld beschouwt in het licht
van die openbaring, en God niet alleen een
plaats geeft in de ziel van den mensch. maar
ook in heel het maatschappelijk leven.
Het andere deel, in levensbeschouwing ge
heel verschillend, dat den autonomen
mensch de macht en het recht toekent om
de zaken van deze wereld te regelen en den
Christus niet de plaats geeft, die Hem als
Zoon Gods en Verlosser der wereld volgens
de eersten toekomt.
Deze verdeeling. die niet door welk so-
nhisme ook is weg te rede- ren, en die tel-
prediking ijdel, ijdel
dan
(I Oor. 15)
Maar neen, Christus is van de doo-
Alleluja! Als eersteling
hen. die ontslapen zijn. Daar
door heeft Hij het ‘grootste bewijs, het
afdoende bewijs geleverd. Meester te
zijn zoowel van het 'leven als van den
dood. En als Meester van leven en dood,
heeft Hij het opperste bewijs van zijn
Godheid gegeven aan zoovele ooggetui
gen. Aan Cephas én aan de aposte
len en hun aller opvolgers! Met Sint
Thomas van Aqulno bidden en zingen
vqI eerbied het Adoro Te. omdat
niet door te zien, te tasten of te sma-
maar door te hooren het woord
Zoon Gods wij gelooven in
Christus’ waarachtige tegenwoordigheid
in het H. Sacrament.
Christus, onze Paaschlam, leert ons
de sublieme les van het offer. Van het
zichzelven ten offer brengen voor onze
medemenschen van het dagelijksch
opofferen onzer eigen persoonlijkheid,
onzer eigenliefde, zelfs onzer eigen mee-
ningen en belangen voor het grootere
goed van allen, van de geheele Chris-
ten-gemeenschap.
Millioenen en millioenen mannen en
vrouwen, ja, kinderen, hebben sedert
Christus’ kruisoffer aan de goddelijke
uitnoodiging tot zelf-opoffering gehoor
gegeven zeker niet het minst in
Afrika! Dat vooral heeft het Congres
van Carthago weer in het licht getrok
ken
De Parüwhe schUderijen-verralschfeig
Nieuwe mededeelingen.
Voorts herinnerde Pastoor Perquin er aan.
dat de Katholieken zich steeds tegen een
algemeen programma verzet hebben, omdat
zij' de stichting van een natlonalen omroep
wenschten te voorkomen. Deze zou door de
vier groote omroepen bekostigd moeten wor
den. wat beteekende. dat men met eigen
geld beconcurreerd zou worden. Het geval
zou zich’ dan hebben voorgedaan, dat tegelij
kertijd met de uitzending van het algemeen
programma bv. de K RO. zijn zenduren
had waardoor men het gevaar liep, dat Ka
tholieken af zouden stemmen op ‘t algemeen
programma en dus naar het cultureele
programma v d. K R O. niet algemeen ge
luisterd zou worden. Dit gèvaar heeft men
bezworen, door de verzorging van het alge
meen programma om beurten aan de om
roepen op te dragen De A.VJt O en V.A.R A.
- zorgen hiervoor op Maandag en K.R.O. en
N C R.V op Vrijdag doch elk afzonderlijk.
Alleen moeten de omroepen het algemeen
programma 8 dagen tevoren aan den Radio-
raad zenden. Deze oefent evenwel geen cen
suur uit. doch kan slechte in beroep gaan
bij den Minister
,.De beteekenis van Carthago?”
Mij werd gevraagd, na afloop van het
XXXste Internationaal Eucharistisch
Congres van Carthago In één enkel ar
tikel de beteekenis van Carthago als
gastvrouwe van deze grootsche demon
stratie vSn het Christendom der Katho
lieke en Apostolische Kerk te schetsen.
Toen wist ik niet beter te doen, dan
Carthago, deze aloude „hooge plaats”
der heidensche, satanische offergruwe-
len. tjt,laten zien in zijn kwaliteit van
„offelrberg" voor de oblatie van het
Nieuwe Verbond. Een oblatie van de
„hostia pura, hostia sancta, hostia im-
maculata”, van het Heilige Brood des
eeuwigen levens en den Kelk van het
eeuwig heil.
Talrijk zijn de gezaghebbende docu
menten om te bevestigen, dat de» vol
ken der allerhoogste oudheid aan hun
góden menschenoffers gebracht hebben,
jonge meisjes en onschuldige knapen,
later ook volwassenen. Door hun men-
scheljjke slachtoffers aan hun plaatse
lijke godheid op te offeren, meenden
die volken instinctmatig haar toorn te
zullen bedwingen, of minstens haar
goede gunsten voor zich te verwerven.
Punische urnen, welke nog in 1925
gevonden werdeh in de opgravingen van
den tempel van Tanlt te Carthago, za
ten vol kinderenbeenderen. Op meerde
re dier urnen heeft men het woord
s ac r 1 f 1 c i a dat in onze liturgie
zoo veelvuldig voorkomt meenen te
kunnen ontcijferen. Wat wel aantoont,
dat men zich hier in tegenwoordigheid
bevindt visbeenderen van Cvthaag-
sche kinderen; van overblijfselen van
brandoffers, aan de tradltloneele god
heid van Carthago geslachtofferd
aan den afschuwelijken Baal-Moloch.
Deze godheid was afkomstig uit Tyrus,
in Klein-Azië; evenals trouwens de
eerste stichters van dit Kart-Hadach,
„Nieuwe Stad”, zooals ze door die
”t oude Tyrus hier ge-
cht oi-
r.-cn dan vrijwillig
hun eigen kinderen brengen, welke
meer dan driehonderd waren. Men
bracht ze in processie tot voor het beeld
de dooden is' verrezen zooals letter
lijk alles in dezer» PaaschtIJd dat pre
dikt ,.hoe kunnen dan sommigen on
der u zeggen: De opstanding der doo
den is onmogelijk? Indien de opstan
ding der dooden onmogelijk is. dan is
ook Christus niet verrezen; dan is onze
ook uw geloof;
zijt gij nog in uw zonden.”
als ’t ware door den Moloch
verslondefi werden
bestaat bij de Carthagers een
groot beeld van koper, dat Saturnüs
moet voorstellen,” zoo beschreef Dio
dorus van Sicilië de offer-gruwelen.
„De handen en armen van dat beeld
zjjn zóódanig afhellende gemaakt, dat
een kind, op de handen van de godheid
als een offer neergelegd, als vanzelf
naar achteren en In den witgloeienden
vuurbulk van dat beeld komt te rol
len En op sommige dagen telden
de rampzalige slachtoffers meerdere
honderden
Het afschuwelijk monster braadde
letterlijk zijn eigen schuldelooze slacht
offers in zijn witgloeiend gestookte
bronzen of koperen ingewanden. En
Diodorus vertelt ons nog, in de bekende
passage van zijn Boek XX: „De Car
thagers. door Agathocles overwonnen
schreven hun nederlaag toe aan de
goddelijke gramschap. Want vroeger
had men aan Moloch slechts de edelste
en schoonste kinderen geofferd. Sedert
enkele jaren echter werden de kinderen
offers op de markt gekocht en daarna
vetgemest voor het offer. Om verbete
ring In dien staat van zaken te brengen
en tevens vergiffenis voor hun bedrie-y
gerij te verkrijgen, besloot men weer
een ouderwetsch offer, maar dan op
monsterachtig groote schaal te brengen.
Men pikte uit de allereerste
van «n omstreken (weehon-
Prins Hendrik is voor den tijd van vjjf
jaar opnieuw benoemd tot voorzitter van
het Ned. Roode Kruis, zulks met ingang
Het oardeei van nw. A. van der Denre
Gistermiddag om twee uur heeft de voor
zitter van de N.C.R.V., mr. A. van der Deure
te Bennekom voor de Huizer microfoon bet
besluit inzak" de verdeeling van den zend
tijd in het kort besproken.
8pr. bracht de voornaamste bepalingen
van het besluit naar voren. Nadat hij deze
had medegedeeld, ging hij als volgt voort: ’t
is misschien wel goed om even na te gaan,
wat nu evenwel de leidende gedachten zijn
geweest van het ministerieels besluit bij de
verdeeling en dit zijn drie hoofdpunten. Ten
eerste, dat de beschikbare zendtijd gelijkelijk
wordt verdeeld tusschen de viergroote om
roepvereenigingen; iedere volksgroep krijgt
dus een kwart van den totalen zendtijd. Er
wordt volkomen gelijk naast elkander gehan
deld.
Ten tweede: naast de groote algemeene
omroepvereenigingen zijn er in den loop der
jaren verschillende kleinere organisaties ont
staan, die elk een bijzonder doel hebben.
Zendtijd ontvangen zij van den omroep
waaraan zij het meest verwant zjjn. Door den
minister is bepaald, dat ieder groote omroep-
vereenieing eer dag per veertien dagen re
serveert voor een algemeen programma. Het
algemeen programma dient men zoo te ver
staan. dat door alle Nederlanders daarnaar
kan worden geluisterd. Aan de rechtsche
volksgroep wordt volkomen recht gedaan. De
heer Van der Deure bracht vervolgens een
eere-saluu» aan minister Reymer. die den
moed heeft gehad om d° rechtschen naar
voren te brenven iets waarom sedert jaren
werd eevraagd en waarnaar werd verlangd
Het hoofdpunt is: de slag is gewonnen: de
regeling waarvoor de NCRV, reeds vele
laren werkte. Spr eindigde zijn rede aldus:
voor dernn reven op ons werk hebben wij
onzen God dankbaar te zijn.
Onderhoud met Pastoor Perquin
Onmlddellljk na het bekend worden van de
beschikking van den Minister van Water-
staat, zijn wij naar Amsterdam getogen, om
de tneenlng van den Zeêreerw. Pastoor L. H.
Perquin OP. te vernemen omtrent het sta
dium, waarin het rsdiovraagstuk thans is
gekomen.
„Wij zijn tevreden", aldus verzekerde ons
dziêehjk de voprzitter van den K R O., „want
RU is er rechtsgelijkheid gekomen tusschen
rechte en links." Waarvoor bij het onderwijs
50’- jaar lang gestreden is moeten worden,
hebben wij hier in 5 jaar bereikt.
„Maar we hebben ervoor moeten vechten.”
verklaarde Pastoor Perquin. die het verder
een goeden maatregel noemde, dat de kleine
omroepen ondergebracht zijn bij de groote.
Ware dit niet een feit geworden, dan zou
zulks een voortdurende bron van moeilijk
heden zijn gebleven. Nu komen de kleine
linksche omrogpen op den linkschen zender
en de rechtsche worden bij den rechtschen
zender ingedeeld
„En de V(rijzinnig) P(rotestantsche> R(a-
dio O(mroep)?" vroegen wij.
„De V.P.R.O is links." antwoordde Pastoor
Perquin. „Zijn godsdienstige programma-ge-
deelte wordt verzorgd door de V.A R A., om
dat de aanhangers van deze richting onge
veer t? vergelijken ziin met de religieuze so
cialisten De A.V.R.O. verzorgt het cultureel
gedeelte.”
Van belang achtte Pastoor Perquin het.
dat de rechtsche omroejSen geen onderdeelen
Kennen. Omdat van hun zendtijden dus geen
uren aan anderen behoeven te worden afge
staan worden de politle-berichten via den
rechtschen zender uitgezonden. Dat heeft
men echter met genoegen toeeestaan. omdat
'hiermede een algemeen belang gediend
wordt.
Een interpellatie
Van bevoegde züde vernemen wij, dat
Boon (Lib.) het voornemen heeft, in
Tweede Kamer een interjjellatie
zcndtjjdverdeeling te houden.
Van katholieke zijde zou hierbij het woord
w orden gevoerd door ir. A. Feber, terwijl ir.
Albania dan het standpunt der sociaal
democraten zou uiteenzetten.
ook kijkt in en rond dit
wat ge er In deze heerlijke
dagen ook over gehoord hebt In de
verheven goddelijke liturgie der Kerk,
in de tallooze toespraken, op alle sec
tievergaderingen, in de ontroerende of
ferande der palmen op Donderdag-
namiddag, In de meeslepende liederen
der kinderen en de liturgische hymnen
der congressisten ’t is altijd: het of
fer! Het Offerlam! Christus, „Immola-
tus pro nobis”, voor ons geslacht.
„O, salutarls hostia!”....
kern van ons gelooven, levende
al onzer hoop, onze innigste
Gisteren werd uit Zaandam gemeld:
Het goud. dat volgens de aanwijzingen van
Madame Sylvia op de oude begraafplaats
moet zijn verborgen, laat lang op zich wach
ten. De Duiteche expedite blijft echter vol
moed haar onderzoekingswerk voortzetten.
Intusschen is gebleken, dat moderne werk
tuigen noodlg zijn om tot het doel te geraken.
Nadat twee dagen waren besteed met de ver
sterking van de bekisting, heeft gistermorgen
de firma J. Lankelma en Zoon uit Pur-
merend een boor geplaatst, waarmee thans de
bodem wordt onderzocht. Zooals dezer dagen
werd bericht, meent de héér Langhlrt, dat
nog twee meter grond moet worden verwerkt
om den schat te kunnen blootleggen Met de
boor, waarmee thans gewerkt wordt, is het
verwerken van deze hoeveelheid aarde
slechts een kwestie van een paar uur. en het
zal nu spoedig moeten blijken, of men op de
juiste plaats is.
812 15 Kerkdienst, beurtelings
en NCRV.. 12 15—17 K.R.O,
Kerkdienst N.C.R.V.. 19 45—
van Moloch, waar zij In de vlammen
verteerd werden.
Gustave Flaubert heeft zich van den
tekst van Diodorus van Sicilië bediend
voor zijn schildering van het Moloch-
offer in een der hoofdstukken van
„Salammbo”. Die roman heeft het
oude Carthago voor plaats van han-
deling.-
Die Moloch-offers van Carthago had
den niets gemeen met de brandoffers
onder de Oude Wet, welke immers
„Gode welgevallig” waren en vooraf-
beelden moesten: het groote Offer van
den beloofden Messias.
Wel zondigde het Uitverkoren Volk
van het Oude Verbond herhaaldelijk,
door Baal ter eere „hooge plaatsen” te
bouwen, „om daar hun zonen en doch
ters door het vuur te doen vergaan.
Te Carthago toonden de offergruwe-
len méér dan elders aan, tot welk een
gruwelijken staat van barbarisme en
verholen sanatisme de menschheld vóór
de komst van den Verlosser gevallen
was.
Toen werd Hij, genoemd „het Lam
Gods, dat de zonden der wereld weg
neemt,” op de „hooge plaats” bulten de
Stad op Golgotha verheven. Hij,
die daarna ook alle menschen tot zich
trekken zou
nieuw-groeiende
onder
sche rijk meer dan dertig concilies
vergaderd zag en de stemmen hoorde
weerkltnken van een TertuHlanus en
een Cyprianus, van een Augustinus en
een Fulgentlus, worden sedert de ope
ning van het XXXste Int. Euch. Con
gres de eucharistische geschriften over
de offert van de aloude Kerk van Afrtk£
weer Ijverig bestudeerd. En dat, terwijl
een Louis Bertrand boven op de espla
nade achter de prlmatiale basiliek, ten
aanhoore van geheel het Congres, dien
laatsten Zaterdag-middag op den top
van den Byrsa-heuvel verzameld, de
„Heerlijkheid der Eerste Kerk van
Afrika” met zijn meesterlijk lyrische
welsprekendheid voor héél de Kath.
wereld bezongen heeft.
Waar ge
Carthago.
In aansluiting op hetgeen wij reeds in een
deel van. onze vorige oplaag omtrent de mi-
nisterieefe beschikking betreffende de verdee
ling van den zendtijd hebben medegedeeld,
zij thans nog vermeld, dat met inachtneming
van hetgeen gisteren gepubliceerd werd, de
overschietende zendt‘.id op ’t station Hilver
sum gelijkelijk verdeeld wordt tusschtn Avro
en Vara, met dien verstande, dat uëze ver-
eenlgingen op dit station uitzenden volgens
onderstaand schema:
Des Zondags (om den anderen): 810
Vara. 10—12 VPRO.. 13-17 Avro, 17-20
Vara 20—24 Avro. ef: 8—12 Vara. 12—
17 Avro. 17—Vara, 18—20 VPRO.,
2024 Avro. i»
Maandag- 824 algemeen programma beur
telings te verzorgen door Avro en Vara.
Dinsdag: 824 Avto.
Woensdag. 8—24 Vara.
Donderdag: b24 Avro.
Vrijdag: 812 Vara. 1216 Avro,
Vara. 20—24 V P R O.
Zaterdag: 824 Vara.
Op het station Huizen wordt de overschie-
tendg zendtijd tussthen K.R.O en N.C.R.V.
verdeeld met dien verstande, dat die vereeni-
gtngen uitzenden volgens onderstaand sche
ma:
De
bron
liefde!....
Wanneer wij hier, als overal, van een
broodstrijd hooren gewagen, van sociale
en economische problemen, dan vinden
wij In het bovennatuurlijke leven alléén
de zekere belofte, dat*wij het „leven en
het leven méér overvloedig” kunnen
deeïachtlg worden. Door dat leven in
Christus worden de menschenproble-
men opgelost en als bij tooverslag weg
gevaagd. Omdat Christus, de Weg, de
Waarheid en het Leven, inderdaad „alle
dingen nieuw” maaktEn dezer da
gen hoorden wy te Carthago telkens
weer de kernwaarheden van het Chris
tendom verkondigen. Van Hem. die zei:
„Mozes heeft u geen brood uit den he
mel gegeven, maar mijn Vader geeft u
het ware brood, dat leven schenkt aan
de wereld.” Waarop zij zeiden, die het
hoorden: „Heer, geef ons dit brood
voor altijd.” Maar Jezus sprak tot hen:
„Ik ben het brood des levens....”
Toen brak de strijd los!
En de Joden morden: ,Js deze niet
Jezus, de zoon van Joseph, wiens vader
en moeder we kennen?” Maar Hij zei:
„Het brood, dat Ik u geven zal, is Mijn
vleesch voor het leven der wereld.” Wat
velen zijner leerlingen deed zeggen:
„Dit woord is hard, wie kan zoo Iets
aanhooren?” En. niet geloovende. trok
ken velen zich terug „en bleven niet
langer bij Hem
Is dat ook niet de voorafbeelding van
het historisch verloop, van de ontwik
keling aller dwaalleeringen over de
waarachtige tegenwoordigheid van
Christus in het H Sacrament? Want,
zegt dé apostel Paulus, „wie nog melk
behoeft, i
is voor
•in te or.
Chris’ us dan
le Jen te hebben na gestorven te zijn en
begraven, is den derden dag verrezen
gelijk Hij had voorspeld. In dien van
Christus gepreekt wordt, dat Hij van