ONS BLAD
I
I
I
I
I
I
I
L. FRANKENBERG, Alkmaar
1.10
0.40
LUNCHROOM
1
I
I
/f
te Hl
REISARTIKELEN
DEZE WEEK
bijzonder gerecht uit onze
Voornaamste cKieuws
VRIJDAG 15 JUNI 1930
B
afgewezen
DIT nummer bestaat uit vier bladen
EN TWINTIGSTE JAARGANO No. 137
VIER
f 40
WAAROM WEERLOOS?
Moderne Moraal
Fotografeeren op den openbaren weg
Uit een luchtschip gered
De Landbouwcrisis
Een benoeming bij den Volkcnbom
Baron van Voorst tot Voorst
Ongeluk op de kermis
Leeningen Provincie Noord-Holland
De Koninklijke Familie
De „Graf Zeppelin” te Munster
Cassatie aangeteekend
Dames in een coupe
bedreigd
Jongeman richt een revolver op een
gezelschap uit Rijssen
Door de uitbreidende communistische
propaganda
Een spoedig tot standkomen van een
goede Pachtwet gewenscht
Muiterij
in het Fransche leger
Doodslag aan het
Bezuidenhout
Zaterdag de nieuwste
GRAMOPHONE-PLATEN
geleverd door de fa. Ypwa
VROOM DREESMANN
ALKMAAR
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
JOH. LAUWERS
Barometers Thermometers
PAYGLOP 3’
ALKMAAR
NOORD-HOLLANDSCB DAGBLAD
Óf
hier
het
Wunrhnvinr
De ondergang van de P. N. 29
Herman.
b
Thans
Een overwinning voor de Franschen.
heeft
Groote hitte
Langzaam vooruitgaand
Een spoorbrug, die niet meer dicht wil
IJzerschövertJe in
het oog gekregen.
Een aischeidslunch op SoeatdUk
Bij de internationale ballonwedstrijden
Twee vliegtuigen neergestort
Levenslange Reheele ongeschiktheid tot werken door
verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen
Vader, als je kindje groot is,
Opgegroeid In vreemden kring.
Moeder, als ’t van jou zal praten
Als een verre vreemdeling,
Ben je beiden oud geworden.
Wellicht ronder levensdoel.
Dan pas zal je het beseffen:
Kindje, wagen en een stoel.
5-
H,
zéér
niet
Wat de reden wel mag wezen.
Och wat doet er dat hier toe.
't Menschenpaar wil van elkander.
Belden zijn elkander moe.
't Gaat nu om de daad van beiden
Zonder menschel jk gevoel,
‘t Zijn voor hen drie koude woorden:
Kindje, wagen en een stoel.
Ouders, die gaan scheiden, willen
afstand doen van een Hef meisje.
15 maanden, met wagen en stoel
er bij. Brieven franco No
De
bond
Roemenie onder Carol II Generaal Pre-
san kabinetsformateur.
Scherp debat in de Internationale Arheids-
conferentie over den arbeidstijd in de mij
nen.
Een gezelschap dames en meisjes uit Rijs
sen in den trein bij Amersfoort door een jon
geman met revolver bedreigd.
Gisteren is de kapel van liet Mgr. Mut-
saersoord ingezegend.
De veroordeelde inzake den doodslag aan
het Bezuidenhout te Den Haag heeft cas
satie aangeteekend.
Duitsche
haalde,
tot
stoomboot
Met veel
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om; 9.51 uur.
van
trouwt
I
(pSSAO:
Telefoon:
Ten behoeve van openbare werken
en electrische tramlijnen
J. V., die op de kermis te Helvarenbeek
stond te kijken naar het slaan op het hoofd
van Jut, kreeg een wegspringend ijzerschil-
vertje in het oog. Hij moest zich onder
geneeskundige behandeling stellen <m zal
vermoedelijk het oog moeten missen.
GEKOOKTE TONG
EIERSAUS
DOPERWTEN EN
AARDAPPELEN
De sneltrein van 1 u. 2 uit Leeuwarden,
welke 2 u. 7 te Meppel moet aankomen, was
om kwart voor drie nog niet aangekomen.
Oorzaak is, dat de spoorbrug te Grauw door
de groote zonnehitte dermate was uitgezet,
dat ze moeilijk weer tusschen de brugge-
hoofden is te krijgen Er is een motorwagen
naar Grauw gezonden om de passagiers af te
halen.
Het is te hopen, dat de voorzitter van
deze Kamer van Koophandel succes
heeft met zijn streven naar contact, en
dat er werkelijk daden gesteld zullen
kunnen worden.
Uit de mededeelingen van den heer
Van Hasselt blijkt wel, dat er met
Nederlandsche daden in Duitschland
wel wat te bereiken valt.
Waarom moeten wij weerloos blijven
en.... ten onder gaan?
De toestand van Baron van Voorst tot
Voorst is langzaam vooruitgaande.
De koninklijke familie zal, alvorens aan
staanden Maandag naar het buitenland te
vertrekken, dien dag het noenmaal bij de
koningin-moeder ten palelze te Soestdjjk ge
bruiken. Vapdaar vertrekken koningin en
prinses naar Rotterdam voor de inscheping
naar Bergen in Noorwegen.
bi» verlies ’n
anderen vinger
Op de vragen van het Tweede Kamerlid,
den heer Van der Sluis betreffende het
tijdstip van inzending der Memorie van
Antwoord in zake de wetsontwerpen nopens
de pacht, heeft de Minister van Binnen-
landsche Zaken en Landbouw geantwoord,
dat een spoedige totstandkoming van een
..goede Pachtwet’’ over de vraag, wat
deze moet inhouden, kunnen de meerlingen
uiteenloopen onder alle omstandigheden is
gewenscht. De omstandigheden, waarin
thans de landbouw verkeert, maken de af
doening van de aanhangige wetsontwerpen
niet urgenter. Intussche zal de Memorie
Antwoord, naar de Regeering ver-
binnen bekwamen tijd kunnen ver
schijnen.
De veroordeelde Inzake den doodslag aan
het Bezuidenhout te ’s-Gravennage heeft cas
satie aangeteekend tegen het arrest van het
Haagsche Gerechts’ Af, waarbij hij wegens
doodslag op mevrc--« Odem. en poging tot
doodslag op haar huishoudster, is veroor
deeld tot twintig jaar gevangenisstraf.
'va
f?
Bruut te Apeldoorn In arrest gesteld
Een gezelschap van ongeveer vijftig dames
en jonge meisjes verliet Woensdagmorgen
Russen voor een ééndaagsch uitstapje naar
Haarlem en omstreken. Schreiend en geheel
overstuur kwam bet troepje met den laatsten
sneltrein te Rijssen terug. Tot groote ont
steltenis nJ. van enkele der dames, die op
den terugweg hadden plaats genomen in een
coupé ronder zijgang, sprong, aldus meldt de
„Telegraaf." op bet laatste moment voor het
vertrek uit Amersfoort in dit compartiment
een jongeman van pl.m. 25 jaar, die direct
blijk gaf tegenover deze dames met ongun
stige bedoelingen te zijn ingestapt.
Na een korte woordenwisseling begon hij
tot groeten schrik der reizigers, 'n dreigen
de houding aan te nemen. Toen tot overmaat
van ramp dit individu een revolver trok en
het vuurwapen op de inzittenden richtte,
brak in den coupé een paniekstemming uit.
Een der dames had gelukkig de tegenwoordig
heid van geest aan de noodrem te trekken.
Met een schok stopte de trein niet ver buiten
Amersfoort. De dames vluchtten direct allen
links en rechts uit den coupé weg. Ze waren
zóó overstuur, dat zij in het wilde weg been
en weer liepen. Het gelukte na veel moeite de
dames tot kalmte te brengen.
De bruut werd gegrepen en onder strenge
bewaking van eenige conducteurs in een
coupé naar Apeldoorn vervoerd, waar de poli
tie. die inmiddels gewaarschuwd was. hem
overnam en naar het politiebureau bracht. De
overige dames, die in de consternatie de juiste
toedracht van den aanslag niet wisten, meen
den aanvankelijk, dat een hunner uit den
trein was gevallen.
De trein kwam met een half uur a drie
kwartier vertraging te Rijssen aan. waarna 't
gezelschap zeer ontdaan en overspannen huis
waarts keerde.
Allemachtig, wat een liefde
Heefuchte er in dat gezin.
Wat een trouw en een begrijpen
En een hechte eenheidszin.
’t Staat er doodgewoon en nuchter.
Zoo héél zakelijk en koel:
Wij gaan scheiden en wie wil ons
Kindje, wagen en zijn stoel.
I
l
I
Tijdens dg internationale ba 11 on wedstrij
den. die op Zondag 15 Juni a.s. te Münster in
Westphalen gehouden zullen worden, zal het
luchtschip „Graf Zeppelin” van Friedrichs
hafen een vlucht naar Münster maken en van
5 tot 7 uur des namiddags, na een landing
te hebben gemaakt op de Laddenixelde,
aldaar blijven liggen. Aan de ballonwedstrij
den wordt o». deelgenomen door de Hol-
landsche ballon „Hollandia”. Aangezien de
landing en de start van de „Graf Zeppelin
een der voornaamste attracties zal vormen,
verwacht men ook een grooten toeloop van
Gedeputeerde Staten stellen voor hen te
machtigen ten bate van de provincie aan te
gaan leeningen van zoodanige nominale be
dragen als noodig zullen blijken om eene som
te verkrijgen ter voldoening van: t 3.915.700
ultkeering aan bet Prov. Flectr. bedrijf ten
behoeve van de uitbreidingswerken; f 454500
aan het Prov. Waterleidingbedrijf ten be
hoeve van de uitbreidingswerken. I 4850 bij
drage aan het Prov. Ziekenhuis „Dulnen-
bosch” te Bakkum (N.-H.) voor buitenge
wone werken; f 100.000 renteloos voorschot
aan de N. V. Noordholl. Tramweg Mij. en
de N. V. Tweede Noordholl. Tramweg Mij.
voor de electrificeering van de tramlijnen
AmsterdamEdam en AmsterdamPur-
merend. Zij stellen verder voor te bepalen,
dat deze leeningen zullen worden aangegaan
tegen eene reëele rente van ten hoogste 5
pCt., dat de aflossingen in gelijke of afloo-
pende termijnen zullen geschieden, voor de
eerste en de tweede leening in 40 jaar, voor
de derde in 15 jaar en voor de vierde in 30
De Minister van Binnenlandsche Zaken
en Landbouw heeft verklaard, een spoedig
tot standkomen van een goede Pachtwet
gewenscht te achten.
I
ARON .NEMENTEN: voor Alkmaar
M Agentschappen: per week 25 et.;
kwartaal f 355; per post, per
kwsrtaal f 358 bü vooruitbetaling.
Ingediend is een suppletoire Onderwijsbc-
grooting ten bedrage van ruim 5 millioen
gulden.
..ie abonne s op dit blad zijn Ingevolge de verzekcringsvoorwaar i - a --
ongevallen verzekerd voor een der volgende uitk^ra" ff 3000.- ff 750.- f 250.- ff 125.- d^^S ff 50.- T* Vrm
De land- en tuinbouw vormt een tak
van ons volksbestaan, die op het wel
en wee van de gansche natie overwe
genden invloed uitoefent, zoodat met
recht gezegd mag worden, dat, als het
den boer en dgn tuinder goed gaat, er
welvaart heerscht in het land.
Thans Is dit allerminst het geval,
want er heerscht een crisis, doordat de
prijzen van zoo goed als alle producten
door tai van omstandigheden, die wij
hier nu niet na zullen gaan, zoo laag
rijn» dat de kosten van het bedrijf er
niet door worden gedekt.
Op de regeering rust dan ook de ver
plichting, zooals de minister-president
erkende bij de installatie van de com
missie, die middelen moet aangeven,
welke tot verbetering kunnen leiden van
den oogenblikkelijken toestand, om al
les wat in haar vermogen is te doen,
ten einde den door de crisis getroffenen,
indien slechts eenigszins mogelijk, te
gemoet te komen.
De maatstaf voor de te nemen lijde
lijke maatregelen, is, zooals hier uit
drukkelijk werd vastgesteld, dat ze slechts
eenigszins „mogelijk moeten zijn, maar
djj^schijnt n°E uitermate moeilijk, want
er geschiedt tot heden zoo goed als
niets. De eenige maatregel, dien de
regeering onder druk van de Kamer,
een maand vóórdat de commissie ge
ïnstalleerd werd, getroffen heeft, is, dat
het vrachttarief voor aardappelen bij
vervoer per spoor van 31 Maart tot 15
Juni met 50 procent werd verminderd.
Veel was dat niet, want in vergelijking
met de andere landen, waarmède wij
op de wereldmarkt concurreeren moe
ten, zijn de tarieven bij vervoer per
spoor hier zeer hoog.
Zoodra de commissie in de eerste da
gen van Mei aan het werk toog, heeft
het Centraal Bureau van de veilingen
aan ieder van de leden der commissie
een uitvoerige nota doen toekomen
inzake de spoorvrachten voor groenten,
fruit en aardappelen. In die nota werd
met talrijke voorbeelden aangetoond,
dat tussohen de marktwaarde onzer
producten en de kosten van het vervoer
een absolute wanverhouding was ont
staan, ten gevolge van de daling der
prijzen, die in de laatste jaren is inge
treden en in deze dagen nog onrust
barend is toegenomen.
Verder gaf de nota een overzicht van
de spoorwegtarieven in Duitschland,
Frankrijk, België en Italië, waaruit
bleek, dat de producten dier landen veel
goedkooper werden vervoerd dan in
Nederland het geval is. Met kracht werd
er op aangedrongen, de regeering te
adviseeren, zoo spoedig mogelijk een
algemeene tariefsverlaging met 50 pro
cent te bewerkstelligen,
De samenstelling van de commissie,
waarin tal van leden, die ook in de Ka
mer tijdens de interpellatie over de
landbouwcrisis voor tariefsverlaging
hebben gepleit, is zoodanig, dat wel met
zekerheid mag worden aangenomen, dat
zij de regeering dit gevraagde advies
heeft gegeven.
Bovendien heeft ook de Bond van
exporteurs zich tot de spoorwegdirectie
gewend met eenzelfde verzoek, zij het
desnoods voorloopig alleen voor het ver
voer van vroege aardappelen, omdat
anders na 15 Juni, als de campagne pas
goed begint, weder het volle vrachttarief
zal moeten worden betaald.
Van de regeering, die toch in de
spoorwegdirectie alles te zeggen heeft,
is tot heden niets vernomen, maar de
Bond van exporteurs heeft van de direc
tie reeds bericht ontvangen, dat het
verzoek is afgewezen.
Het is haast niet te gelooven In dezen
tijd van crisis, dat zoo weinig tegemoet
koming betoond wordt aan land- en
tuinbouw, waaraan de spoorwegen in de
afgeloopen jaren door den steed§ toene
menden export millioenen verdiend heb
ben. In Duitschland zijn de vrachtta
rieven 80 prpcent lager dan hier en Bel
gië heeft op het oogenblik juist met het
oog op den export de tarieven verlaagd.
De bestaande toestand kan en mag
niet bestendigd worden. Hier geldt het
een maatregel, waarvan niet gezegd kar.
„worden, dat hij eenigszins mogelijk is,
maar zelfs, dat hij volkomen mogelijk is,
want voor graan en andere producten,
over gelijke afstanden vervoerd, maar
naar Rotterdam en Amsterdam, zijn de
vrachttarieven lager dan voor de pro
ducten naar de Duitsche grenzen.
De winsten, die op een wagon aard
appelen en groenten gemaakt worden,
zijn uitermate gering en de vrachtprijs
te van grooten invloed. In 19z8 weiden
ruim 90 millioen K.G. aardappelen ge
ëxporteerd voor een waarde van 5.5 mil
lioen en in 1929 een ongeveer gelijke
hoeveelheid voor 4 millioen gulden. De
vrachtprijs, ruw geschat op 70.*>C0 gul
den. bleef gelijk, terwijl de waarde toch
15 millioen gulden lager was. Dat dit
invloed heeft op den prijs, voor de pro
ducten op de veiling te besteden en in
het buitenland te vragen, is voor ieder
duidelijk. Een verlaging van den vracht- t ae
prijs komt niet enkel den exporteur ten
tuinbouwproducten gehouden
dan houdt men zooals on-
op een door de Duitsche Tuin
gehouden Persconferentie ge
ls den belangstellenden toe-
Hollandsche
De toestand van den te Gorssel verpleegd
wordenden luitenant-gen. J. J. G. baron van
Voorst tot Voorst, oud-voorzitter der Eerste
Kamer is. naar van de zijde der familie
wordt gemeld, langzaam vooruitgaand. Het
wordt echter op het oogenblik minder ge
wenscht geacht, dat de patiënt bezoek ont
vangt.
Barometerstand 9 uur v.m.: 765. vooruit.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5
regels IJÏ5; elke regel meer 9-2a-
RECLAME per regel 0.75 voor
de eerste pagina; voor do overtgo
pagina'» 050
RUBRIEK .VRAAG EN AANBOD”
bij vournit beuling per plaatsing
0.60 per advertentie van 5 regels;
Iedere regel meer 0.12
In het Algemeen Politieblad komt de vol
gende bekendmaking voor:
In verband met eventueel te verleenen ver
gunningen tot het fotografeeren op den
openbaren weg. vestigt de Commissaris van
Politie der centrale recherche, hoofdbureau
van politie te Amsterdam de aandacht op een
tiental Amsterdamsche z.g. filmfotografen.
die het land afreizen voor het maken van
foto’s op den openbaren weg. bij vooruitbe
taling. Zij make., slechte foto’s en zijn met
de aflevering daarvan zeer nalatig.
De namen der door hen geëxploiteerd wor
dende fUmbureaux luiden als volgt: lllm-
bureau Smeer; Film Foto Company; Film
Foto Cy. Un-versal; Filmbureau Centrum;
Fllbureau Mercurius en FUmbureau Lux:
Mozes Rodrig’ies Loopes; Heljman Rodrigues
Loopes; Salomon Sealtiel.
HEDENIJS
COUPE AFRICA
BOF ALKMAA1
AdmiristraUa N». «33
Redactie Na. «33
De Eerste Kamer heeft het wetsontwerp
tot wijziging der Arbeidswet 1919 z. h. s*
aangenomen.
Twee vliegtuigen van de Royal Airforce zijn
gistere!» in Wiltshire tengevolge van een
botsing neergestort. Een er van was een
.,BuUdog”-machine, bestuurd door Lord Mal
colm Douglas Hamilton, den derden zoon van
den Hertog van Hamilton. Hij wist zich te
redden door op het laatste oogenblik uit de
machine te springen met behulp van een
parachute.
De andere machine werd bestuurd door
sergeant Frederick Omeara, die gedood werd.
Het vliegtuig vervoerde den bekenden
luchtvaartspecialist Hagan, die ongedeerd
bleef. nubUek uit Nederland
„De Nederlandsche federatie van Veree-
nigingen van bedrjjfspluimveehouders had
een verzoek ingediend om adhaesie aan
haar adres aan den Minister, waarbij opge
komen wordt tegen de zeer sterke verhoo-
ging der invoerrechten van vijf op dtrtig
Mark per 100 K.G. eieren, welke Duitsch
land zich voorstelt 18 Dec. a.s. van kracht
te doen worden. Deze adhaesie wordt ron
der eenige ^restrictie verleend, maar zeer
sterk werd betwijfeld, of een dergeljk adres
eenig effect zou sorteeren.
De heer Groeneveld vroeg, of voor Ne
derland de tijd niet gekomen is nu
krachtige protesten niet blijken te heljaen
ook zijnerzijds over te gaan tot het heffen
van Invoerrechten.
De heer Van Hasselt wees er op, dat drie
jaren geleden de baksteenfabrikanten een
krachtige actie gevoerd hebben tegen dc
Duitsche verhooging van invoerrechten op
hun product; alle vertoogen In Den Haag
hadden geen enkel resultaat. Toen hebben
de baksteenfabrikanten zich direct tot Ber
lijn gewend met de mededeellng. dat als de
regeering haar standpunt hand-
zlj hunnerzijds over zouden gaan
een volledig boycot van alle Duitsche
artikelen. Toen de Duitsche regeerink zag,
dat deze bedreiging inderdaad ten uitvoer
werd gelegd en doorgevoerd, haalde zü bak
zeil. Dat Ujkt spr. de eenige weg om inzake
invoerrechten eenig resultaat te bereiken.
De heer Groeneveld bepleitte dan een ge
meenschappelijke actie, niet alleen tegen de
verhooging der invoerrechten, maar ook
tegen de z.g. uitvoerpremies. Deze moeten
leiden tot een volkomen ontwrichting der
verhoudingen, als men ziet tot welke hoogte
deze al gestegen zijn. In Nederland is de
kostprijs van 100 K.G. aardappelmeel 10,
Duitschland geeft op iedere 100 K.G., die
uitgevoerd wordt uit zijn land, een premie
van 7.10.
De voorzitter, de heer J. Warner, zeide
toe, contact te zullen zoeken met andere
Kamers van Koophandel, om te onderzoe
ken, op welke wijze een actie te voeren zou
zijn. Er is hoop op een andere opvatting in
Duitschland. waar de Industrieele groepen
steeds sterker front maken tegen dc zuiver
agrarische jsolitiek der Regeering."
secretaris-generaal van den Volken
dan Griek Aghines benoemd
tot opvolger van den heer Col ban. chef der
ontwapeningsafdeeling van het secretariaat.
Deze benoeming, die nog door den Raad
bekrachtigd moet worden, wordt te Genève
als een Fransche overwinning beschouwd,
aangezien de Engelschen een anderen can-
dldaat. den Engelschman Watson hadden
voorgedragen.
Eerst thans maakt de „Echo de Paris"
melding van een geval van muiter m het
Fransche leger, dat zich verleden week
Dinsdag in een kamp van reservisten te Sis-
sone bü Rijssel in Noord-Frankrük heeft
voorgedaan en waarover de autoriteiten het
diepste stilzwijgen hebben bewaard.
Toen de officieren aan tafel zouden gaan,
rotte een aantal soldaten voor de officiers-
eetzaal bijeen en uitto bedreigingen aan het
adres der officieren. Door het tactisch op
treden van eenige onderofficieren kon na
geruimen tüd de orde worden hersteld.
Des nachts herhaalden de incidenten zich
en 2 reservisten weigerden, de hun gegeven
bevelen op te volgen.
Donderdag trachtte c en groep reservisten
hun overige kameraden over te halen, buiten
de kazerne te blijven en ook hier duurde
het verscheidene uren, voordat de rust her
steld was.
Een klein aantal soldaten, die een leMende
rol hadden gespeeld, werden gearresteerd.
Men vermoedt, dat de incidenten een ge
volg zün van de communistische propaganda
in het leger, die zich, ondanks de strenge
maatreden dér autoriteiten, steeds «neer
ultbreidt.
De drie Duitschers die aan boord waren
van het kleine luchtschip Parsifal P. N. 29.
dat ten zuiden van öland in de Oostzee is
gezonken, zijn uit Kopenhagen, waar ze aan
land gebracht werden, te Stockholm terug
gekeerd.
De bestuurder van de P. N. 29. ingenieur
Thomas, vertelde over den ondergang van
het luchtschip het volgende:
De P. N. 29 vertrok Woensdagmorgen om
zes uur van het tentoonstellingsterrein te
Stockholm en om tien uur werd öland gepas
seerd. Tot nu toe was alles goed gegaan,
maar toen wü weer boven zee waren weiger
de plotseling de motor en het was onmoge-
lijk hem weer op gang te brengen. Onbe
stuurbaar als een luchtballon dreef de P. N.
29 op een hoogte van ongeveer veertig meter
naar het oosten af. Het bleek dat gas ont
snapte en daar het luchtschip verder naar
het oosten buiten de routes der stoomvaart
lijnen zou geraken besloot ingenieur Thomas
te dalen. Enkele malen als een schip i>as-
seerde. werd getracht .met vlaggen seinen te
geven, doch aan boord van die schepen wer
den de seinen waarschünlük als groeten be
schouwd. de schepen voeren tenminste verder.
Wü wierpen een drüfanker uit, doch dit
bleek van geen nut te zün. Het was nu dui-
delijk dat het luchtschip gas verloor, zelfs
veel gas, en het zakte meer en meer.
Op een gegeven oogenblik kwam het schuin
te liggen, met het achtereind in ’t water en
even later had de golfslag daar het roer
en het omhulsel ernstig beschadigd. De gon
del bevond zich nog ongeveer een meter boven
water, gelukkig was de zee vrü kalm, maar de
drie opvarenden dachten toch, dat ze spoedig
met het luchtschip naar de diepte zouden
gaan. Blijkbaar ontsnapte er nu geen gas
meer. want het luchtschip bleef in zün
schuine positie. Eindelijk, tegen twee uur on
geveer, kwam de Zweedsche
Nancy uit Gothenburg in zicht.
moeite wisten matrozen de luchtschipbreuke
lingen uit den gondel te redden, en dit niet
zonder gevaar, daar, volgens ingenieur
Thomas, de kans op ontploffing van het
luchtschip groot was. De Nancy had geen
radio aan boord, maar na een half uur kon
men de Duitsche stoomboot Wartburg
praaien, waarna deze een draadloos bericht
over het ongeluk kon uitzenden om de
marine te waarschuwen, dat het luchtschip
gevaar voor de scheepvaart opleverde.
Een marinevliegboot heeft daarna ’s mid
dags tegen zes uur de positie van het lucht
schip bepaald en deze opgegeven aan den
kapitein van het berglngsvaartuig Mercur dat
te Degershamm op öland gestationneerd is.
Des nachts heeft het berglngsvaartuig de
P. N. 29 op sleeptouw genomen, maar onder
het sleepen liep het omhulsel geheel vol,
zoodat de kapitein genoodzaakt was de tros
te kappen. De overblüfselen van het lucht
schip zün in vrü diep water gezonken en
het is niet waarschünlük dat men zal trach
ten het wrak te bergen.
goede, maar voor een belangrijk deel
den land- en tuinbouw. r
Ons land moet met Duitschland en
België concurreeren op de Duitsche
markten en wordt door de spoorweg
directie hierin tegengewerkt en dat, ter
wijl het buitenland door hooge tarieven
en andere maatregelen den invoer toch
al In sterke mate belemmert.
Het advies tot verlaging van de
spoorwegvrachten is niet willekeurig. De
minister-president heeit terecht gezegd,
dat de commissie bestond uit mannen,
die aan de agrarische verschijnselen on
verdeelde aandacht wijden, zoodat met
reden verwacht mocht worden, dat zoo
iemand, dan zeker zij, licht zouden we
ten te ontsteken om de crisis te bezwe
ren. Door alle takken van land- en
tuinbouw is aangedrongen op ver
laging van de s]?oorwegvrachten als
een eerste voor de hand liggend middel,
dat hulp en steun kon bieden,
geeft de commissie dit advies.
Het is onbegrijpelijk, dat tot heden de
verlaging der vrachtprijzen is afgewe
zen en met verwondering vraagt men
zich af, welke macht In de regee '.ng
dezen maatregel tegenhoudt, tenzij het
is de Minister van Financiën die mis
schien bevreesd is, dat bij een mogelijk
tekort bij de spoorwegen de Staat zal
moeten bijpassen. Dit laatste zal echter
toch het geval zijn, als door verminder
den export de te vervoeren hoeveelheden
dalen, want ook dan krijgen de spoor
wegen minder inkomsten.
Met kracht dringen wü er daarom bü
de regeering op aan, dat zü zal ingrü-
pen. De nood is hoog gestegen, de prü-
zen zün lager dan ooit na den oorlog
en de welvaart van heele landstreken,
waarbij we Noord-Holland noemen als
een streek, die bü zonder belang heeft
bü den export van nieuwe aardappelen,
staat ep het spek
Laat de regeering nu vrü het besluit
nemen tot verlaging van de vrachtta
rieven, in de eerste plaats voor de nieu
we aardappelen, maar mogelük ook voor
andere producten, want anders vreezen
we, dat zü door een stemming in de
Kamer, als deze ter bespreking van
landbouwcrisismaatregelen over eenige
weken weder bü elkaar komt, er toe ge
dwongen zal worden. Het afgewezen
van de spoorwegdirectie dient door haar
ten spoedigste in een toegestaan te wor
den veranderd!
Terwül de Nederlandsche regeering
volhardt in haar vrühandelspolitiek
wat in normale omstandigheden heel
juist zou zün dreigen verschillende
Nederlandsche bedrüven doordat
vele omstandigheden niet normaal zün
ten gronde te gaan.
Aan het princiep dreigt
leven opgeofferd te worden.
De land- en tuinbouw het is reeds
ültentreure betoogd maakt ten on
zent een welhaast noodlottige crisis
door.
Voor een zéér groot deel, doordat
Duitschland niet alleen met groote
krachtsinspanning zélf tuinbouwpro
ducten ter voorziening in eigen behoef
te is gaan voortbrengen, doch boven
dien den Import uit ons land ten sterk
ste belemmert en bovendien nog pre
mies stelt op den uitvoer;
De Duitsche producten kunnen met
de Nederlandsche niet concurreeren
doch, wat nood?
Als er een tentoonstelling van Duit
sche
wordt,
langs
bouw
schied
schouwer Hollandsche tomaten voor,
als waren die in Duitschland gekweekt!
De Duitsche tuinbouw schrikt er niet
voor terug, zich van Nederlandsche
producten te bedienen om propaganda
te makên voor Duitsche waar!
Zóó ver Is het al gekomen.
En de Nederlandsche regeering ziel
lüdelük toe.
En de Nederlandsche spoorwegen
weigeren,’ den Nederlandschen tuinbouw
in zün doodelüke crisis met goedkoo-
pere vervoertarieven tegemoet te komen.
Moeten wü daarin maar berusten?
Moeten wü, ondanks de ons vermoor
dende protectie in het buitenland, maar
blüven zweren bü het vrijhandelssys-
teem uit vrees, dat het buitenland
ons nog méér de dampen éan zal doen?
Moeten wü uit vreesniets doen
en ons kalmpjes latep af maken in mer-
cantielen zin?
Dezer dagen is er In de Kamer van
Koophandel voor Noordelük Overijsel
over dit onderwerp een interessant de
bat gevoerd.
Wü ontleenen aan hetverslag