R.K. BOND VAN RIJWIELCLUBS IN NOORD-HOLLAND „ST. CHRISTOPHORUS” I 'STER1 I Vaandel wijding KERKNIEUWS De St. Adelbert-akker De UIT DE STAD VAN HET VATICAAN Dc Mevr. gte/ - Ook Venezuela wil de buitenlandsche geestelijken uit het land drijven In eeuwigdurende erfpacht aan het Bisdom Haarlem Tsn boven taal a schtpt goede netto- dat m behoel I I I TABAK MAAKT Linkss x. Amsterdam; 2. Goorn; 3. Alk-,. kracht .van het kruis zullen voere^g^te^ henhMjwd.aaa geven sP°t> aan dat af was genoemde langen een gaat als volgt toegewezen 5 Een feestvergadering Na het lof had in de groote veranda- zaal een feestvergadering plaats, welke door St. Louis op schitterende wijze werd opge luisterd door vroolijke muziek. blik haafd Op •verlette voorbaat. Adelbert Zat lands Konii gevoe per Vlaar van den. Kont O oodi Jan» lioh en grot D aan Con D van bijni U e van mel< den nen De wore mout dige de a ten nlg der dien ..De opho Kl wone norm mak) eenig deele de van slech nale Int Dond daar het 1 te tx Of hebt» tegen ter I af geil Dar laatst RUkei het si men. Dfei alle hoogd aanvri gegeve dan j redder 32 pis 1) Me ter La; Zaandar Aan eind g lenging hebben Intw gevalle geholjx antieke den gri met in De 1 wat zw van in Rani| held aa vergrui En w agenter Ik a hebben openba: bulten, Want werd a huls, n Zaanda En w gewone alle ve komen «terne, i waar in hoog in Ai w! bjjbelscl wat je i juist dl< bil julli den spr ernst oi taxeerei Toen kers bij eerste-k geesten federeer lachen, ultgedle En k den wei »«he sir diend. Nee. s hadden, het hen hlnderei Ik st< vermeld^ Oenoots als vriend van Egmond aan de besprekingen, ter zake had devi ls n.l. voor enkele weken eene overeenkomst Het leven is, geen vrede alhier. Geen wapenstilstand vragen. Het leven is de kruisbanier Tot in Gods handen dragen belaelelijk gemaakt en verbraken. De hei lige wetten, waarmee God het huwelijk be schermd heeft, worden met voeten getreden. Zoo wordt de weg geopend naar een onbe toomd zingenot. Het sexueele leven ontaardt weer tot de zedeloosheid, waaruit het Chris tendom door eeuwenlangen arbeid de rnensch- heid had opgeheven. In zulk een atmosfeer kunnen onmogelijk de christelijke deugden van opoffering en zelfverloochening, van versterving en wijze zelfbeheersching bloeien. In zulk een atmos feer is is de groei van een gezonde samenle-r ving onmogelijk. In zulk een atmosfeer is het Rijk van Koning Christus een onmogelijk heid. Een derde aanval onderneemt de macht der duisternis op de ziel van het kind. Wie het kind heeft, heeft de toekomst. Daarom wordt alles door den Satan in het werk ge steld, om de blanke ziel van het kind te be derven. Wanneer de kinderen heidensch worr- den, dan ontbreken de strijders voor het Rijk van Koning Christusz: dan is het gedaan met Zijn Rijk. In Sovjet-Rusland hebben we het voor beeld, hoe de wereld zal worden als Christus er niet meer heerscht. En we huiveren bij het hooren van de ellende, waarin dat ongeluk kige land gedompeld is. Maar waarom verontrusten we ons erover, ils de Sovjets het huwelijk opheffen, de vrouw tot gemeenschappelijk eigendom ver klaren, en alle zedewetten opheffen Staat dan ook in onze harten de huwelijkstrouw altijd zoo ongerept vast Worden ook bij ons die moderne boeken het meest en het liefst gelezen, die pleiten voor het volle uitleven derr zinnen, en openlijk of bedekt de heiligste in stellingen Gods bespotten. Komen zulke boe-r ken ook niet in onze handen en in onze hui zen 1 Wordt ook bij ons het familieleven niet wreed verstoord door heele of halve kinder moord bij het toepassen van Neo-Malthusi- aansche praktijken Is zelfs bij onze Katho lieke mannen ieder vrij van misdrijven tegen de tnuwelijkstrouw, eenmaal aan het altaa gezworen We beklagen de 8 millioen kinderen, die rondzwerven over de Russische vlakten,sdie opgroeien in zedeloosheid. Maar waken wij voldoende over onze eigen kinderen, vooral als zij wat ouder worden Kennen w hun omgang Laten wij niet al te dikwijls over matige opschik en minder zedelijke kleeding toe bij de meisjes Laten niet vele katholieke ouders hun kinderen met een gerust hart heengaan naar dansgelegenheden waar zij met allerlei minderwaardig tuig in aanraking komen Laten zij niet toe, dat zij bioscoop theaters bezoeken, zonder te weten of de fil men, die daar gegeven worden, wel in over eenstemming zijn met de christelijke zede wetten En zoo zou ik nog kunnen doorgaan. Dit eene zij genoeg ook in onze samenleving zijn de oorzaken aanwezig die in Rusland de overheersching van een modern heidendom mogelijk maakten. En wanneer wij niet allen eensgezind te wapen snellen, dan zullen die oorzaken langzamerhand zoo doorwerken, dat ook hier over de heele wereld de kreet weerklinke Nolumus ilium regnare super nos Wij willen niet, dat Christus over ons heersche. Meer dan ooit is het noodig, in aaneengesloten gelederen te strijden voor het Koninkrijk van Christus. Ik roep u allen dus op tot een moderne Kruistocht de kruistocht der twintigste eeuw. van het Alkmaar, hield waarin hij dank zegde voor de uitnoodiging, welke door diet bestuur uit Alkmaar zeer op prijs werd gesteld. Spr. constateerde met genoegen de goede samenwerking tusschen den Bond en het Genootschap van den Stillen Omgang te Alkmaar en feliciteerde den Bond met het mooie vaandel. Spr. eindigde met den wensch, dat het ledental van den Bond mocht toe nemen. (Applaus). telkens opnieuw door de H. Eucharistie, gesteund door de moederlijke zorgen van de Koningin des Hemels, Maria Over dezen strijd wil ik u hedenmiddag meer bijzonder spreken. En dan zou ik u a.ien willen oproepen tot een modernen Kruistocht. Eens trokken onze voorvaderen, bezield met een brandende geestdrift, naar het H. Land, om de H. plaatsen aan de macht der heidenen te ontrukken. Thans bedreigt de Vijand van het heidendom de heele Christen wereld, waartegen wij in een nieuwen Kruis tocht ten strijde moeten trekken. Ik weet het't beeld van een Kruistocht is oud en dikwijls gebruikt, maar het komt er niet op aan, een nieuw of een oud beeld te gebruiken, daar de gedachte, die het uit drukt, altijd nieuw en modern blijft, omdat het Kruis immer modern is, met den bloedenden Christus eraan, „dezelfde gis teren, heden en in de toekomst”, omdat het altijd moderner is de nieuwe gevaren onder oogen te zien en er tegen te velde te trekken, dan zich er door te laten over rompelen. Ik spreek dan over een modernen Kruis tocht tegen moderne gevaren. Welke zijn de gevaren, die het Christelijk leven bedreigen Welke zijn de wapenen, waarmee we ten strijde moeten trekken Een modern Duitsch geleerde heeft eens gezegd, dat de gebouwen der menschen hunné'ldeeën uitdrukken. De oude tijd der Middeleeuwen was geheel christelijk de openbare gebouwen der Middeleeuwen waren de kerken en kathedralen, die zware offers aan geld en de hoogste inspanning der kunstenaars gevorderd hebben. Het middeMtrwtche stadsbeeld wordt beheerscht door de kerk of kathedraal als middelpunt. Het moderne stadsbeeld wordt beheerscht door machtige warenhuizen, kantoorgebou wen en beurspaleizen. In de Middeleeuwen was het Huis Gods het middelpunt van het openbaar leven, in onzen tijd zijn het de paleizen van den Mammon. Daarmee is de geest van onzen tijd ge- teekendVoor het meerendeel der men schen zijn de hoogere belangen der ziel ver drongen uit hun voorrangspositie, en re- gteren de zuiver stoffelij ke belangen heel het denken en handelen. De wereld is op weg terug naar het fieidendom. In een eeuwenlangen strijd hebben de apostelen van het Christendom de heiden- sche wereld voor hun Koning Christus ver overd. Drie eeuwen lang hebben de keizers van het Romeinsche wereldrijk met hun bloededikten getracht het groeiende Chris tendom te verpletteren. Maar de roep ging over de wereld „Oportet Ilium regnare”, Qij, onze Koning Christus moet heerschen. En Christus zegevierde over het Romein sche Heidendom. De Muzelmannen kwamen met onover zienbare scharen aangezwermd uit de ge heimzinnige diepten van Azië, om heel Europa met zwaard en bloed en vuur te ont rukken aan Christus en te veroveren voor Mahomed. Maar weer klonk de kreet„Oportet Ilium regnare”, Christus Koning moet heerschen. En de Muzelmannen liepen hun dweepzieke koppen te pletter op de legers van Karei Martel, Karei den Grooten, de Kruis vaarders en de Spaansche kortingen. Christus zegevierde over de Halve Maan. Daarna begonnen de machten der duis ternis een andere taktiek het stille werk in de gedachten en harten. Langzamerhand werd door goddelooze schrijvers de christe lijke wereld ontchristelijkt. De eerste groote uitbarsting kwam bij de Fransche revolutie, de tweede bij den roof der Pauselijke Staten, en de derde beleven we nu in de communis tische Revolutie in het onmetelijke Rus sische Rijk. De aanval van het moderne heidendom is gericht op drie steunselen van een gezonde samenleving, waarvoor het Christendom immer gestreden heeft op het eigendoms recht, op de familie, op het kind. Een aanval op het eigendomsrecht Het maakt tenslotte geen verschil, of de groote massa der menschen onterfd en tot slavernij gebracht wordt door een hartelooze liberalistische geldmacht of door de enkele gewetenlooze uitbuiters, die regeeren in een communistischen staat als bv. Rusland. In beide gevallen teren enkelen in weelderigen qvervloed op het zweet en bloed van heele volkeren. In beide gevallen regeeren onbarm hartige zelfzucht en rauwe haat. In beide gevallen is er geen plaats meer voor de chris telijke liefde, de christelijke deugden, de hoogere belangen der ziel. In beide gevallen is het gedaan met het Vrederijk van Koning Christus. Het nieuwe heidendom richt zijn aanval op het familieleven. Het huisgezin is de kern des samenleving en de voedingsbron der christelijke geslachten. Zoolang het huisge- zin goed is, blijft het katholiek geloofsleven jen_ tonele, bloeien. Het moderne heidendom tracht het fami lieleven te ontwrichten. De onverbreekbare immer en overwint. Wie als echte Katholiek wil werken, strijden en vruchten dragen moet met Christus en zijn evenmensch verbonden blijven door de bovennatuurlijke liefde. „Blijft in mijn liefde,” heeft Christus gezegd. „Zooate de rank geen vrucht kan dragen als hij nirt met den wijnstok verbonden is, zoo ook gij, als gij niet blijft in mij Daarom zal voor ons het hoogste gebod bij onzen arbeid en strijd voor Gods Rijk steeds gelden Gij zult den Heer Uwen God beminnen uit ge heel Uw hart, en Uw naaste als U zelven. Die liefde zal ons den weg ter overwinning banen, volgens het profetenwoord op dat uur zal de waarheid overwinnen door de hef de. „Waarom schud jij steeds van neenl neenl Meen je soms, dat het rooken van n pijp je niet zal bevallen? Kook dan eens een pijp STER-TABAK Dan zul je jal ia! knikken en van geen ophouden meer weten.” VRIENDEN Maar denken we, dat het werk van het i-j.z'.t -zzz iz jetal. Een kleine schaar van apostelen heeft het wereldrijk der Romeinen omvergeworpen. Een klein getal christenen behaald op een wereld- j hebben we de godde- Toespraak van den heer Jac. Baart De heer J. Baart, voorzitter Stille Omgang-bestuur, uit hierna een korte toespraak, Te Bergen, in het retraitenhuis „St. Pe trus Camsius” had gisteren een groote reünie plaats van de leden van de R.K. rij wielclubs in Noord-Holland, sinds 25 Mei >4 vereenigd in één Bond, onder de bescher ming van St. Christophoris. Alle afdeelingen hadden hun afgevaar digden gestuurd er waren ongeveer 200 leden present. Het was n.l. de dag, waarop de plechtige vaandelwijding plaats zou hebben in het Retraitehuis, den zetel van den Bond. De kleine kapel van het retraitehuis niet groot genoeg om al de belangstellenden te kunnen bevatten velen moesten zich met een staanplaats tevretjpn stellen. Om 4 uur begon een plechtig lof, gecele breerd door den H. E. Deken E. P. Rengs van Alkmaar, daarbij geassisteerd door den W. E. Pater N. A. van Rijn O.P. als diaken en den Z.E. Rector P. Verwer als subdiaken. Nadat het vaandel gewijd was, ving het lof aan, waaronder Gregoriaansche zangen werden gezongen met begeleiding van een verkleinde bezetting van de muziekkapel van „St. Louis” uit Alkmaar. Na de liturgische plechtigheid vaandelwijding hield de H. E. Deken een toespraak, waarin hij zijn voldoening er over uitte, dat de Bond tot beschermer gekozen had, den H. Christophorus. Spr. noemde dit een bewijs van goeden Roomschen smaak, tot patroon te kiezen een Christusdrager om daardoor te erkennen, dat men ook wilde worden,'Wat hij was, een Christusdrager door de heiligmakende genade. De H. E. spr. spoorde de leden aan om in navolging van hun H. Patroon, ook Chris tusdragers te zijn en naar buiten uit hun Christus te belijden. De Gregoriaansche lofgezangen werden uitgevoerd met begeleiding van de R.K. muziekkapel „St. Louis” Alkmaar, in kleine processie. Onder het lof ^verd in den heerlij ken tuin van het retraitehuis een processie gehouden, waarin behalve het nieuw ingewijde vaandel, nog zes andere vaandels werden Aiedege- gedragen. Met St. Louis-begeleiding werden de processiegezangen uitgevoerd. maar; 4. Weere; 5. Waarland; 6. Obdam; 7. Hoogwoud; 8. Warmenhuizen; 9. Tuitjen- horn. Rechts: 1. Spanbroek; 2. H.H. Waard (zuid); 3. Spierdijk; 4. Wognum; 5. Beem- ster; 6. H.H. Waard (noord); 7. •'Nibbix- woud; 8. Langendijk. De vaandels zullen aan den kant van de afdeelingen geplaatst worden. Rede van den voorzitter. De heer Niele opende de vergadering met den Christelijken groet, waarna hij welkom heette den H. E. Deken, de overige geeste lijken, het bestuur van het Stille Omgang- genootschap uit Alkmaar en alle aanwezigen van de 16 afdeelingen, speciaal de nieuwe afdeeling van Tuitjenhom. Spr. noemde dezen dag een feestdag voor het Bondsbestuur het is de dag, waarop de kroon op het werk wordt gezet. Spr. brengt dank aan de afdeelingsbesturen voor het werk dat zij. verricht hebben om tot zoo'n groote en machtige organisatie te komen. Spr. herinnert aan de voorgeschiedenis van den Bond, hoe in 191a de rijwielclub van Alkmaar bestond, waarbij zich Heer Hugo- waard en de Langendijk aansloten. In 1916 bestonden reeds zes verschillende clubs, die een organisatie wilden stichten, omdat zij hetzelfde doel beoogden er ontstond een federatie -van die afdeelingen welke reeds zoo groot werd, dat zij in staat was in de bedevaartplaats van O. L. Vrouw Ter Nood ’n Kruiswegstatie op te richten. (Appl.). Toen er 13'i 14 afdeelingen waren met 600 i 700 leden, werd officieel een Bond op gericht, niet om iets grootsch te zijn, maar om de bisschoppelijke goedkeuring te krij gen die Bond werd opgericht 25 Mei 1924, met 14 afdeelingen, en met het doel de beevaart naar Amsterdam te organiseeren. Bij de laatste bedevaart namen ruim 800 leden deel aan den nachtelijken tocht naar Ansterdam. Vanaf Purmerend is het altijd een edhte beevaart spr. uitte den wensch, dat ieder jaar mag groeien, die beevaart, welke beoogt het geestelijk leven van de leden op te wek ken en op hooger peil te brengen. Een resultaat noemt spr. het ook, dat de Bond zoo krachtig geworden is, om een beevaart naar Heiloo te kunnen financieren spr. brengt in dit verband dank aan de 16 verschillende organisaties, voor haar mede werken in dezen. Het 3e doel is de beevaart naar den stillen omgang van Alkmaar, op den eersten Mei- Zondag, waarbij de Bond ook steeds tal rijker is vertegenwoordigd. Verder de bede vaart naar Kevelaar, waartoe het initiatief is genomen door de afdeeling Alkmaar. Tenslotte stelt de Bond zich ten doel het retraitewerk onder de leden te bevorderen, om zoodoende hun geestelijk leven op te wekken. Spr. spoort de afdeelingsbesturen aan, om ook in dit opzicht hun best te doen (Appl.). Dankbaarheid uitte spr. over het feit, dat de Bond door Z. D. H. den Bisschop een geestelijke leider had ontvangen, waardoor de Bond zoo niet een officieele, dan toch een officieuze Bisschoppelijke goedkeuring had ontvangen. Dank brengt spr. aan den H. E. Deken van Alkmaar, voor diens bemoeiingen in dezen dank ook aan den geestelijken advi seur en aan het bestuur van den Stillen Om gang te Alkmaar dank aan de leden voor hun groote opkomst op dezen feestdag. Hierna deed spr. voorlezing van een tele gram van gelukwensch van den vroegeren secretaris, den heer Verstraeten, die den Bond geluk wenschte met dit heugelijk feit (Appl.). Hierna werden door St. Louis eenige Welke zijn onze wapenen in den strijd 1 Mannen Broeders we hebben erkend, dat de 'strijd tot verdediging en herovering der wereld voor Christus een dure plicht voor ons is. Laten we de wapenen ter hand nemen, die een groot strijder voor het Gods rijk, St. Paulus ons in de handen drukt „Broeders, zoo spreekt hij, weest sterk in den Heer en in de macht van Zijn kracht Trekt aan de wapenrusting Gods, opdat gij wederstand kunt bieden in den boozen tijd en onwrikbaar vast moogt staan. Wapent uwe lendenen met waarheid, neemt aan het Pantser der gerechtigheid en schoeit uwe voeten met de bereidwilligheid voor het Evangelie des vredes. Vóór alles grijpt naar het schild van het Geloof, waarmee gij alle pijlen van den Booze kunt afweren neemt de helm van de hope des heils, en het zwaard des geestes, welke is het woord Gods”. Dat zijn onze wapenen, waaronder we vooral aan de drie laatsten onzen bijzonderen aan dacht hebben te schenken. Neemt voor alles het schild van het geloof. Wat we vooral noodig hebben, dat is een levendig, bovennatuurhjk geloof, dat ons tot alle offers bereid doet zijn 1 Ons geloof moet niet alleen bestaan in een uiterlijke bekentenis, neen het moet een geloof van daden zijn, een geloof, dat. al onze handelin gen in het dagelijksch leven doordringt, dat de diepe en voortdurende oorzaak is van een heilige levenshouding. Wanneer we in het dagelijksch leven voor moeilijkheden en gevaren staan, wanneer bij de opvoeding van onze kinderen conflikten voorkomen, dan moeten de grondregelen van ons geloof ons den weg aanduiden, die we moeten gaan. En wanneer we zelf geen raad meer weten, dan moeten we den weg bewandelen, die de plaatsbekleders van God, uw herders en priesters, u aangeven, hoe de wereld buiten ons, en de booze wereld onzer hartstochten in ons ook lachen en spotten. Dan leven we ten volle uit het geloof, en dan is ons geloof ook een schild tegen de aanvallen van het moderne heidendom. We moeten ons wapenen met de helm van de hope des heilsl m.a.w., we moeten kunnen beschikken over een onwankelbaar vertrouwen Wanneer we de overmacht van onze vij anden zien, wanneer we een vloedgolf van modern heidendom zich over de wereld zien losstorten, om het Rijk van Christus te ver zwelgen, en we aanschouwen ons kleine aan tal, dan zouden we moedeloos en wanhopig kunnen worden. Dan vragen we ons af wat we met dit kleine troepje kunnen doen. Na Mexico, volgt thans Venezuela dat in een verkeerd begrepen nationalisme het plan heeft opgevat om de buitenlandsche geeste lijken van zijn gebied te verjagen. Tot welke onwaardige en voor het H. Geloof schadelijke uitersten zulks pleegt te lelden, behoeft geen betoog. Geen wonder dan ook, dat de kerkelijke autoriteiten met - kracht protesteeren. De Oea. Rotn. meldt daarom trent het volgende: Onlangs maakten wjj melding van een collectieven brief waarin het Episcopaat van Venezuela zijn geloovigen ernstig wees op de voornaamste punten van het godsdienston derwijs en tevens den nadruk legde op de uiterst delicate situatie waarin de republiek op godsdienstig terrein verkeerde. Op een en ander gaat hetzelfde Episco paat dieper In door middel van een me morandum dat dezer dagen werd geadres seerd aan het Nationaal congres,, (de twee de kamer) Dit memorandum vangt aan met een protest tegen de uitwijzing uit het land van den Bisschop van Valenza, en merkt op dat deze, door den resident der repu bliek bekrachtigde uitwijzing in strijd is met het wetboek van strafrecht zoowel als met de z.g. „Wet op het Kerkelijk Patro naat”. De staat is hier dus de perken zij ner macht te buiten gegaan en heeft zich schuldig gemaakt aan verkrachting der a^e bur- hef* oogen- muzieknummers ten gehoore gebracht. De processie naar Heiloo De secretaris deed hierna mededeeling van de volgende regeling van de processie naar Heiloo op 6 Juli 10 uur, aantreden in de Wilhelminalaan 10 ya uur, vertrek. 11.30 uur, plechtige Hoogmis. 2 uur. Kruisweg daajAa plechtig lof, waaronder plechtige próc«sie, met vaan dels na de processie wordt het Te Drum gezongen. De plaatsen in de kerk worden als volgt toegewezen ------- igen. God geven.” Mannen worden niet geteld maar gewogen. Gij moet naar uw huizen terugkeeren, en trachten, ieder voor zich in zijn omgeving, in zijn levensomstandigheden 18-karaats christenen te zijn. Dan zijt gij ook strijders voor het Rijk Gods waartegen geen helsche macht bestand is. Het laatste wapen is het Woord Gods. Niet het woord alleen maar Hij zelf, het mensch- geworden Woord, onze Koning Christus, die door de liefde moet heerschen in onze harten. Zonder de liefde kan ons geloof tot ij en onze hoop tot vermetelheid wor- Ijr de liefde zijn we niets en kun nen we niets. De grond, de kracht, de kroon van die liefde moet zijn Christus. Bij ont goochelingen en nederlagen, bij bitterheid er» spot, bij haat en vervolging de liefde blijft van de En nu tot slot het volgende Daar staat uw vaandel. Het spreekt van uwe bedevaarten naar de H. Eucharistie en naar de Moeder Gods. De H. Eucharistie is de groote krachtbron van ons godsdienstig leven. De Moeder Gods is de smee kende Almacht, die alles voor ons kan verkrijgen Laat uwe bedevaarten nooit ontaarden m uitgangsdagen of in een spannende wieler sport. Het gevaar ligt in het streven zelf besloten .maar we moeten het vermijden. Uw bedevaarten moeten de dagen worden, waarop ge aan de twee groote krachtbronnen van ons godsdienstig leven in de H. Eucharis tie en aan de voorspraak der Moeder Gods de krachten gaat ontleenen, om te strijden voor het Rijk Gods. Het moderne heidendom komt over de wereld geslagen als een stormvloed. Onze voorvaderen wierpen tegen de stormvloeden der zee machtige dijken op van klei en bazalt. Heel de wereld heeft de oogen op Holland gericht, waar men het aandurft dammen te leggen dwars door de Zuiderzee, om het eens verloren land terug te winnen. Dat moet het beeld zijn van onzen strijd voor het Geloof. Ieder van ons moet taai zijn als de klei en de vlechtstukken der dijken. Ieder van ons moet hard zijn als de basaltblokken der dijkbekleeding. Dan zal geen stormvloed van modern heidendom óns kunnen ont rukken aan het Rijk van Christus. In ons persoonlijk leven kunnen we mis schien vallen en zware nederlagen lijden. De strijd kan ons misschien zware schier ondraagelijke offers kosten. Maar ziet dan boven op Uw vaan staat de kruisbanier. Dat is het teeken der liefde, waarmee Christus de wereld overwon. In dat teeken moet ook gij overwinnen. En daarom wil ik sluiten met een strijdkreet van den dichter Gezelle Het leven is een krijgsbanier Door goede en kwade dagen Gescheurd, bevlekt, ontvallen schier. Kloekmoedig voorwaarts dragen. Men valt, en wonden krijgt Men dikwijls, dichte en diepe Maar 't is geen weerbaar man die wijgt Of hem de dood beliepe. gemaakt rechten welke de grondwet aan gers van Venezuela toekent. Het Episcopaat heeft tot op voorzichtig stilzwijgen gehand- en heeft zich zoo gematigd mo- gelijk gedragen om de situatie niet moei- Ijjker te maken en omdat het boven alles vredestidhtenden arbeid hoopt te verrich ten. Het meent zich echter niet te mogen onttrekken aan zijn herderlijken plicht om, waar zulks noodig is, de waarheid te zeg gen. Het Episcopaat verklaart daarom open lijk, dat de Bisschop van Valenza niets anders gedaan heeft dan op de juiste wijze rijn ambt vervullen door de grondwaarhe den van den katholieken /godsdienst te preeken. In dit verband meent men tevens te moeten opmerken, dat zich reeds sedert langeren tijd In Venezuela een „de kerk absoluut vijandig streven” heeft geopen baard. Dat openbaart zich vooral wanneer het om het godsdienstonderwijs dat nu reeds practisch geheel onmogelijk Is ge worden. En dat blijkt ook nu al meer dan een jaar geen buitenlandsche geestelijken meer In de republiek worden toegelaten, terwijl een mlnlsterleele circulaire aankon- dlgt dat in December 1930 dus juist bij de viering van het eeuwfeest van den dood van Bolivar alle kerkelijke beneficies in handen moeten zijn van nationale of gena tionaliseerde geestelijken. De groote schade welke lift dit besluit voor den godsdienst Sluiting Rector Verwer dankte hierna den spreker Pater van Rijn voor zijn heerlijke rede, als ook de pers voor haar tegenwoordigheid. Spr. hoopte voorts, dat de leden in groote getale zouden deelnemen aan de op het pro gramma staande beevaarten naar Heiloo en Kevelaer, en dat de leden, als de retraite van den Bond van rijwielclubs in Noord-Hol land wordt gehouden, het vaandel, dat een plaats op het altaar krijgt, met alleen zullen laten. (Applaus). t Hierna werd de goedgeslaagde vergadering1 gesloten met den Chr. groet. Voor het gebouw had hierna de plechtige liturgische zegening der'ongeveer 200 rij wielen plaats, waarna men zich, voldaan over den goedgeslaagden middag, na nog even Bergen bezocht te hebben, huiswaarts begaf. Rede Pater W. A. van Rijn O.P. Hierna betrad Pater van Rijn uit Alkmaar, het spreekgestoelte tot het houden van de feestrede Mannen Broeders aldus begon P ater van Rijn zijn rede zooeven waart gij ge tuigen van een plechtigheid, even eenvoudig als vol van symbolische beteekenis Het vaandel van Uw Bond is plechtig gewijd en gezegend met de zegebeden der H. Kerk, en daarmee officieel in gebruik genomen. Het is ongeveer een tiental jaren gelden, dat enkelen Uwer tesamen kwamen, be zield door dezelfde gelukkige gedachte n.l.: om een bond te stichten van wielrijders- bedevaartgangers. Ik noem dat een gelukkige gedachte. Een nieuw middel van vervoer, de fiets, had in ons vlakke land al heel spoedig al gemeen burgerrecht verkregen. Er is geen land ter wereld, waar zooveel fietsen zijn, en waar zooveel gefietst wordt, als in ons vaderland. Het was een zeer origineel plan, dat en kelen onder u opvatten, om de fiets te be nutten voor het houden van bedevaarten. En het feit is éénig over de heele wereld: alleen de Hollanders gaan ter bedevaart op de fiets. En praktisch ook Van den eenen kant immers gaan de rei zen naar de bedevaartplaatsen immer met onkosten gepaard, die niet iedere beurs zich kan veroorloven. En zoo zou voor menigeen de bedevaart vrijwel onmogelijk zijn. Van den anderen kant missen wij on 9nze jachtende eeuw den tijd om te doen, wat onze middeleeuwsche voorvaderen de den te voet te pelgrimeeren naar de oorden, waar Gods genade rijkelijker vloeit. De Middeleeuwers namen den tijd ervoor en liepen niet alleen uréh, maar heele weken en maanden. Wij kunnen dat niet meer. Hier biedt ons nieuwe vervoermiddel, dat ongeveer in ieders bezit is, een prachtige gelegenheid voor iedereen, om aan een bede vaart deel te nemen. Hulde dan op dit oogen- blik aan de mannen, die het initiatief toenter tijd genomen hebben 1 (Applaus). Een goed idee draagt steeds het succes der uitvoering met zich mee. Wat enkelen schuchter begonnen waren, groeide weldra uit tot een krachtigen bond. Dorp na dorp en stad na stad sloten zich aan, om per fiets te pelgrimeeren naar de Ommegangen van Alkmaar met zijn H. Bloed en Amsterdam met zijn H. Stede naar Maria’s genade oorden te Runxpiutte, ja zelfs tot over onze landsgrenzen te Kevelaar. En zoo zie ik hier op dezen plechtigen middag rondom' mij vergaderd de stoere mannen uit alle hoeken van Hollands Noor derkwartier. Groot is uw bond geworden, en mooi is het doel 1 Hedenmiddag is de kroon op het werk gezet. Gij hebt nu een vaandel 1 Een vaandel is meer dan een stuk doek en een stok, waaraan het bevestigd wordt. Het vaandel is een symbool en een teeken het vaandel vertegenwoordigt een gedachte en een streven een vaandel is vooral de band die velen bindt tot een eenheid in het stre ven. Dit vaandel is het symbool van ons eens gezind streven Uit vele draden is het samen geweven hecht en sterk zijn die draden samengevoegd en krachtig moet de hand zijn, die het uiteen zal rukken. Zoo moet ook eenheid zijn hecht en moeilijk te voortvloeit. Iaat xteh makkeluk schaten wanneer men bedenkt dat er van de 4ió parochies welke Venezuela telt, 150 verla ten rijn wegens gebrek aan priesters, en dat er 67 bediend worden door buitenland- sche geestelijken. Het memorandum herinnert er aan dat de huwelijkswetgeving geenszins beantwoordt aan de Katholieke tradities van het land doordat de algeheele echtsontblndtng wordt erkend. Het Episcopaat vraagt dat aan'het kerkelUk huwelijk civiele beteekenis wordt toegekend met de Kathollek-karakterlstleka eigenschap van onontbindbaarheid Venezuela heeft momenteel 3026.878 in woners, waarvan er 2.818.200 den Katho lieken godsdienst belUden. Slechts 208.678 zUn alzoo niet Katholiek. Z(j bestaan uit 136.147 kleurlingen en 72.183 vreemdelingen van geen of andere godsdiensten. Deze kleine minderheid kan natuurlijk niet af doen aan het feit dat Venezuela een typisch Katholiek land is ën het mag dus als billijk worden beschouwd dat de wetgeving daar mee overeenstemt. Het Episcopaat spreekt de hoop uit dat men geen klove scheppen zal tusschen de godsdienstige en de burgerlijke co'uciéntle, en eindigt met de woorden aan te halen welke Bolivar, de Bevrijder, als een politiek testament naliet aan de wetgevers van het Oroot-Columbla„Staat mU toe als laatste handeling u aan te bevelen den heiligen godsdienst, welken wij belUden, te bescher men als een overvloedige bron van hemel- sche zegeningen." onze breken. Het vaandel is het teeken van eenheid naar militair voorbeeld. Want in het leger is het vaandel het verzamelpunt van een bepaalde groep of van een regiment. Wie zijn hand omhooggeheven heeft tot God en trouw zwoer aan het vaandel, heeft zich eng verbonden met het leger. En wie dan wegvlucht, bedrijft eedsbreuk en is een deserteur. Zoo zal dit vaandel voortaan uw verzamel- teeken zijn. Want gij zijt als een regiment in het groote Godsleger der H. Kerk. Aan dit vaandel hebt ge trouw gezworen. En wanneer de oproep weerschalt om op te trekken naar een heiligdom van den Eucha- ristischen God-Koning of naar de genade oorden van de Koningin des Hemels, dan is dat vaandel uw legerstandaard, waarom gij u zult scharen, in gesloten gelederen. Maar dit vaandel behelst ook een ge dachte We zien daar op de teekenen van het H. Bloed van Mirakel te Alkmaar en van de H. Stede te Amsterdam we zien ér de zinne beelden van O. L. Vrouw ter Nood en van Kevelaar. Het vaandel spreekt van ons ge loof in de H. Eucharistie en in de smeekende macht van de Moeder Gods. We zien er St. Christoffel, den Patroon der reizigers, onder wiens sterke schutse gij uw tochten onder neemt. En boven op het vaan staat ’t Kruis het teeken van onze verlossing5 het teeken waarin we met Koning Christus zullen moeten zegevieren over de machten van de duisternis. En daarom spreekt dit vaandel van strijd. Een heftigen strijd hebben we als een leger- afdeeling van het Godsrijk te voeren tegen den boozen vijand een strijd, dien we in de Toen in het jaar 1927 meerdere H. Eerw. en Zeereerw. Heeren Geestelijken. Historici en andere belangstellende vrienden van Egmond. daar bijeen waren gekopien om te overwegen, hoe men, als een der eerst te stellen daden om geleidelijk te komen tot het volledige historisch herstel van het be roemde Egmond. den bouw zou kunnen be vorderen van een kapel oj> de St. Adel- bert-Stichting. verlof had gegeven, was men eenparig van meenlng. dat het passend was, om aan Z. D. H. eerst kennis te geven, hoe men rich voorstelde, dat dit op de meest geschikte wijze sou kunnen geschieden. En het was bij gelegenheid van die ken nisgeving, hoe te meer bleek hoeveel belang Z. D. H. stelde in alles wat in betrekking stond tot het oude Egmond. zooals reeds gebleken was door de toestemming tot den kapelbouw. want aan de afgevaardigden ter rake, deelde Monseigneur toen mede, dat hlj het op hoogen prijs zou stellen, wanneer het beheer van den St. Adelbert-akker. mitsdien ook de kapelbouw, aan het Bisdom zou kunnen worden toevertrouwd. Het Bis dom toch verzorgde reeds met zooveel vol doening voor Z D. H. die andere, histori sche Heiligdommen in het Diocees, van de H.H. Martelaren van Gorkum. van St. Je roen te Noordwfjk en van het belangwek kende Heiligdom van O. L. Vrouw ter Nood te Heiloo; en het zou Haar daarom tot groote vreugde strekken, wanneer aan dat gezegend en gewaardeerd beheer ook dat van de oude Bedevaartplaats van St. Adel bert zou kunnen worden toegevoegd. Zoodra de Hoogeerw. Abt van Oosterhout, Dom J. de Puniet, in zijne hoedanigheid van voorzitter van het bestuur der St. Adel- bert-Stichting eigenaresse van den akker, kennis kreeg van dezen bisschoppeljjken wensch, liet hij Monseigneur aanstonds we ten, dat hij gaarne zou meewerken om aan dit. zijn begrijpelijk verlangen tegemoet te komen, wanneer slechts het grondeigen- domsrecht van den akker ten name van de Stichting bleef staan, waardoor deze dan voor immer verbonden zoude blijven aan dit van oudsher Benedictijner bezit. Ten gevolge van de ziekte van Monseig neur Calller en diens daarop gevolgd over lijden en mede van al wat daarop volgde, bleef echter de zaak hangende, al werd ze niet afgesteld. W(j kunnen nu echter het heuglijk nieuws tnededeelen, dat aan den wensch der belde Kerkelljke Hoogwaardigheldsbe- kleeders, op voortreffelijke wijze is voldaan. Tusschen het bestuur der St. Adelbert- Stichtlng, in overeenstemming met het ver- van zijn Hoogeerw. voorzitter, den Hoogeerw. Abt van Oosterhout. Dom J. de Puniet, en Z. D. H. Monseigneur Aengenent, die reeds vroegere genomen, notarieele overeenkomst gesloten, waarbij de St. Adelbert-Stlchtlng als „grondeigena resse”, in eeuwigdurend erfpacht aan het Bisdom van Haarlem het onbeperkt beheer verleent over den St. Adelbert-akker, .in overeenstemming met zijn eerbiedwaardig karakter.” Het kan niet anders of deze overeen komst, welke wij met blijdschap vermelden, zal aan de verheven bestemming van deze heilige, historische plaats in alle opzichten ten goede komen en zegenbrengend zijn voor het historische Egmond en verdient dus van alle vrienden van Egmond toejui ching en dank. Moge die dank vooral tot uiting komen, wanneer het geldt dat tot stand te brengen, hetgeen èn Monseigneur, èn de Hoogeerw. Vader Abt, eenmaal in het belang van Eg mond van deze „historische" daad ver wachten, welke tevens op kiesche wijze ons spreekt van waardeering voor alles, wat de seculiere geestelijkheid te Egmond heeft ge daan. om St. Aelbrecht’s erfgoed daar steeds bU het volk in eere te houden, vooral door er het geloof te bewaren, dat hij en zijne medebroeders te Egmond hebben gepredikt. Gezien Haarlem -9 Juni 1930. Wij kunnen in verband met dit bericht nog het volgende mededeelen Zooals bekend, is door de goede zorgen van den Zeereerw. Heer pastoor P. Roovers, het feest van den H. Adelbert in de laatste jaren steeds plechtig gevierd op deze hei lige en historische plaats door het opdragen van een plechtige H. Mis. vereering van de reliek van St. Adelbert en andere feestelijk heden. Ook dit jaar zal de St. Adelbert-Mis we der op den 25en Juni a.s. op den akker wor den opgedragen. Indien reeds te voren vastgestelde vorm- reizen geen beletsel hadden gevormd, zou Monseigneur zelf gaarne, in de nieuwe phase, waarin dit aantrekkllJk Heiligdom is komen te staan, daar die H. Mis hebben opgedragen. Nu dit niet ging, zal de Hoog" eerw. heer Mgr. Taskin, president van het .Groot Seminarie Warmond, daartoe uitge- noodigd als vertegenwoordiger van Mon seigneur, in diens plaats de H. Mis Wjj vermelden dit heuglijk nieuws reeds bij voorbaat, opdat de vele vrienden van St. Adelbert en zijn bemind Egmond, cr mede rekening kunnen houden, om den 25en as. vrij te houden: we gaan dan grooten getale op naar de oudste heilige plaats van Egmond, waar we door Sint Adelberts voorspraak Gods Zegen afsmee- ken over het werk van den Heilige. Christendom nooit volbracht is door de macht van het g< hi cmvergeworpen. Een klein heeft de overwinning t heidendom. En daarbij lijke belofte met ons De machten van de hel zullen het Rijk van Christus niet kunnen overweldigen. „Vreest niet gij kleine schaar, waar het God behaagt aan u de heerschappij te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 6