r I Kerknieuws V B Voor de Huiskamer X DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASS EN EN TRIJNTJE KUNST EN KENNIS St. Petrus ft' Dee Wereld-Kracht-Conferentle m el I De invloed van het Shintoïsme Voor de vierde maal naar Weert N EEN HELD LANDBOUW EN VEETEELT Mond- en Klauwzeer Nederl. Aannemersbond ONDERWIJS R. K. Unlversiteit SOCIAAL LEVEN ONZE OOST Kostbare schietproeven X 9 t il i 4m iiïïuïr Ned. R. K. Bond van Bakkers patroons Het dreigend conflict bij de glasfabriek van Philips Eucharistische - Tertiarissen opgang van Japansche Staatsgodsdienst en Katholicisme Congres te Oocterhout i Yen radio-telefoniaeh experiment t laatste a*. De stand der kerk Zondag 22 Juni Geen oplossing Vervoerverboden. De bindende besluiten een e e r Lectoraat in de Missiologie I I i' i’ll 407. Helaas het dalen ging te vlug, de band sneed in Jokko's F/l r r Vervroeging van het aanvangsuur voor bakkersarbeid k 1 1 I r r zijn hand verschenen v^e artikelen theologische en historische onderwer* n te panache revolutie te e- B- le te e- 00 Bd ar ht ite L Fver me ‘1de we- re*. ta« JW- den Bel le, as m a- d. t>- m re zon niet ar. *n dit lef tar M. rtf ar kf- IO- konden de aanwezigen den die er gelfjk- De Conferentie in verband met het drei gend conflict bij de Glasfabrieken van Phi lips te Eindhoven, welke gisteren onder lei ding van den Rijksbemlddelaar Prof. Mr. Aalberse plaats had, heeft geen resultaat op geleverd. voor- 'te San Francisco die eerst in het Ëngelsch en vervolgens in het Duitsch de verzamelde congressisten uit Ruim een ion aan buitenlandsche fabrikanten en f 28.000 aan reiskosten betaald wat verschrikkelijk toch 1 Jif klaagt ook eeuwig en altijd Hoe heb ie eigenlijk het hart? Jij, die vrouw noch kind bezit, denkt alleen maar om jezelf en nu ga je zoo te keer om een paar onnoozele halmen stroo Jij zit altijd maar op je wagen en neemt ie gemak ervan. Ik zou wel eens willen weten, wat je zou zeggen, als je in onze plaats was!” De man keek ons kwaad aan. Hij stond op het punt een antwoord te geven, maar geërgerd keerde hij zich van ons af en ging op eenige meters afstand van ons liggen. Dit incident had de tongen der manschap pen losgemaakt. Er werden kwinkslagen ver teld, moppen getapt en toespelingen ge maakt op sommige soldaten. Zonder twijfel lag de knorrepot ook te luisteren, maar hij verroerde geen vin. Thans was er niets meer te onderscheiden in het donker, geen weg en geen boomen meer. De horizon smolt samen met het land, alles vloeide ineen in een donker blauw verschiet. De maan was achter de wolken schuilgegaan en ook de sterren waren slechts sporadisch te zien. Een van ons fluisterde:„De Duitschers komen 1" Wat luider klonk het in de duisternis: „Zou je denken Er is niets te zien.” „Toch wel. Zie je die wolken in de verte? Zij be ginnen weer „Zij zullen toch óók *s moeten rusten?” „Ze doen maar alsof en je zult zien, dat ze weer gaan schieten." „Nou, mij goed, 't kan me ook niets meer schelen. Ik ga maffen 1” Stand der kerk. ■De katholieke kerk heeft in Japan 92.161 ™»en. het laatste jaar bracht 2771 nieuwe “tholieken er bij. Er werken 265 priesters, jjearonder 55 Inlandsche, ongeveer 400 jonge- “tjgen bereiden zich voor tot het priester- *~aP Het Trappistenklooster ,.O. L. Vrouw den Vuurtoren", telt 51 monniken, waar- r meer dan 40 inlanders, dat van de Pamiiie te Tukusko 19 monniken en het P*W>istinnenklooster „O. L. Vrouw der ~~8*!en’’ heeft 80 zusters, waarvan 70 Japan- nsesche. De hoogere scholen staan in groot De Zeereerw. Hooggel. heer dr. A Mulders, professor van het Groot-Seminar:e te Hoeven, is aangesteld tot lector in de faculteit der Godgeleerdheid aan de R. K. Unlversiteit te Nijmegen voor het geven van onderwijs in de Mlssiologie. Prof. dr. A. J. M. Mulders werd geboren te Oudenbosch op 31 Januari 1893. Hl) studeerde aan de seminaries in bet Breda - sche diocees te Ypelaar (Ginneken) en te Hoeven en werd priester gewijd op 2 Juni 1917. Daarna zette hij zijn theologische studies voort aan de unlversiteit te Freiburg in Zwitserland. Hij bekroonde zijn studies met een doctoraat in de theologie op een dissertatie ..Sur la vocation sacerdotale". Op 31 October 1921 werd dr. Alph. Mulders benoemd tot professor aan het groot seminarie te Hoeven, waar ht de theologia dogmatics en in de kerkgeschiedenis doceerde. Van over pen Agent: „He daar! Wat mot dat?" Slapende landlooper: „Zeg. is dat nou be leefd om in iemands slaapkamer zno’n la waai te maken?" Vervolgens voerde de eere-voorzitter van het Berlünsche congres, dr. von Miller, het woord, die op de beteekenis van deze proef wees en op de beteekenis van den voor uitgang van de technische wetenschappen. Daarna hoorden de aanwezigen senator Marconi, die zich te Londen bevond en er zijn vreugde over betuigde, dat door de methode der verbindingen door electrische golven de volken der aarde in nauwer con tact met elkaa- worden gebracht. Marconi werd weer afgewisseld door Owen Young, die zich op het congres te San Francisco bevond en er op wees, dat alle volken door de ontwikkeling van de weten schap hebben bijgedragen tot de grootscha ontwikkeling, die wij beleven. Ten slotte grooten uitvinder Edison hooren. zijn vreugde over betuigde, dat hij tijdig tot de te San Francisco en te Berlijn verzamelde congressisten kon spreken. Hoe wel door den afstand gescheiden, zijn wij elkaar door de radio nader gekomen. Het gesprokene werd ook op de .Deutsche Welle”., per omroep versprid, zoodat be halve de deelnemers aan het feest ook alle radioluisteraars deze interessante proef neming hebben kunnen hooren. Welk een contrast 1 ’t Was een prachtige Juni-avond. Aan den diep-blauwen hemel schitterden ontelbare sterren Maar in den laten avond marcheerden wij, soldaten, langs een landweg in Noord- Frankrijk. Den heëlen dag hadden wij reeds langs de warme, stoffige wegen geloopen. Vóór ons uit marcheerden troepen; achter ons kwamen er steeds meer. Er scheen geen einde aan te komen Onophoudelijk trok ken in lange rijen de wagens voorbij, die wolken stof opjoegen en de manschappen voor een oogenblik verblindden door het op waaiende zand, dat ze in de oogen kregen. De wegen kregen een zekere levendig heid door al die voorbijtrekkende mannen, paarden en wagens. Ondanks onze vermoeid heid marcheerden wij steeds verder, opge nomen in en voortgestuwd door de massa. Ieder had den ransel van een kameraad vóór zich, die bij eiken stap op en neer be woog en als het ware de maat sloeg. Wie zou dan met meeloopen Wat gaf het, of de oogen pijnlijk staken, de keel als het ware dichtgeschroefd zat van dorst en de ooren slechts een verward mengsel van ge luiden opvingen Wij móésten immers voort 1 Altijd voort! Aan den horizon was achter de stofwolken bet slagveld nog zichtbaar, dat wij zoo juist verlaten hadden. Het slagveld Eeuwig en altijd het slagveld, waaruit nog de jammerkreten op stegen tot hen, die den dood en de ellende voorloopig althans ontkomen waren.... Eindelijk waren we aan een dorp gekomen. Hier zouden we overnachten om den volgen den dag verder te trekken, een eind achter het front, teneinde wat op krachten te komen. Weldra waren alle schuren en stallen be- xe- i door de vermoeide soldaten. Enkele J- ^Bevoorrechten namen bezit van een of andere Arerlaten woning, waarvan de deur half open was. Ongetwijfeld hadJen de vluchtelingen die deuren in hun haast open laten staan. Hier en daar lag een bos stroo op den vloer: welk een rijkdom Wij brachten onze gewonden naar een verlaten hoeve. Daar lagen de zieken op brancards, gerold in hun dekens, velen uit geput van de pijn en de ellende, die ze door gemaakt hadden.... We deden alles voor hen wat we konden, want onder soldaten is de kameraadschap groot, al worden er weinig woorden gewisseld. Ondanks de haast, waarmee we opge broken hadden, hadden we toch genoeg mee kunnen nemen om ons vooreerst te helpen. Qok het eten liet niets te wenschen over. Toen alles geregeld was, was de nacht reeds gevallen. Nu konden we gaan zitten. Zitten Welk een klank had dit woord ge kregen voor ons, die den heelen dag afge beuld waren Wat een weelde I Dicht bij de wagens gingen we in een grooten kring op den grond zitten er werd weinig gesproken ieder was blij zijn moede leden rust te kunnen geven. Alleen één man in onze nabijheid zat in zichzelf te mopperen. Hij bestuurde een der vele veldwagens. Wij waren wel gewoon, dat hij ontevreden was hij had een norsch en stuurseh karak ter, en onophoudelijk zat hij allerlei ver- wenschingen tusschen de tanden te prevelen tegen de warmte, de bevelen, de paarden, de kameraden, tegen alles en iedereen. Ook dien avond was hij nijdig op een der andere soldaten. En hij had geen ongelijk. Het geval was ernstig, met veel moeite had hij een bos stroo weten te bemachtigen, deels voor hem, deels voor zijn paarden be stemd. Toen hij zich even verwijderd had, was het stroo verdwenen. Een ander had het weggenomen Hij vatte dit als een persoon lij ke beleediging op. Een van ons ’plaagde hem „Och, och, e Voorloopig geen aansluiting bjj het R.K. Werkliedenverbond. By de voortzetting der besprekingen om trent aansluiting bij het R. W. V. werd een roorstel in stemming gebracht om als be sloten wordt tot aansluiting, alsnog een re ferendum te houden. Dit werd verworpen met 189236 stemmen. Vervolgens kwam in stemming een voorstel om zich aan te slui ten bij het R. W. V. ook dit werd verwor pen, en wel met 195 tegen 228 senunen. Aangenomen werd een advies van het bondsbestuur om maatregelen te treffen tot central iseerlng. Na een nadere toelichting van den voor zitter werd het geheele programma van actie zonder besprekingen aangenomen. 3 gÉ Het grootste feest ooit te Berlijn gegeven vond Woensdagavond plaats in de groots zaal van het sportpaleis te Berlijn ter eere van het wereldkrachtcongres. De clou van den avond was de proef, om gelijktijdig radio-telefonische gesprek ken te doen plaats hebben uit Berlijn, Lon den, New York en San Francisco, in welke st£d op het oogenblik de Amertkaan- sche nationale bond der verlichtingsindus- trie bijeen is. Voor deze proef was alles in orde gebracht door het Duitsche Rijkspostmipisterle, dat een verbinding over vier draden met den telefoonkabel BerlijnLonden had tot stand gebracht. Te Londen werd dan aansluiting gegeven pp de draadlooze telefoonverbinding met New York en daar werd weder de aan hand en voor hij er op was bedacht ontglipte hem plots de band. Een gil, een kreet en toen een plof, „wat sou er met Duim zijn geschied, o, ik houd mijn hart vast van angst, kijken durf ik,” zeide Jokko, „niet.” In 1926 werd bij beschikking van den mi nister van Koloniën een commissie ingesteld voor de voorbereiding van de aanschaffing van houwitsers voor het Ned. Indische le ger. In de Instructie voor deze commissie was om. bepaald, dat zij gerechtigd was schietproeven voor rekening van den Lande te houden, „indien de kosteloos beschikbaar gesteld» munitie toereikend was”. Naar de Rekenkamer meende, zouden dus de kosten van schietproeven slechts bij wijze van aanvulling en dus voor een klein gedeelte voor ’s Lands rekening komen. In verband hiermede trokken de hooge bedragen, welke aan enkele fabrikanten voor „meer verscho ten munitie" (dan kosteloos beschikbaar was gesteld) waren betaald, haar aandacht. Aan Schneider en Cle. was deswege uitbe taald 33.490.51 en aan Aktiebolaget Bofors 45.100(60. De Kamer heeft hieromtrent inlichtingen gevraagd. De minister deelde mede, dat de mede dingende fabrikanten slechts een zeer be perkt aantal schoten kosteloos ter beschik king hadden gesteld. Voor een volledige be proeving was dit aantal ten eenenmale on voldoende en daar van tevoren de totaal benoodigde munitie niet kon worden vastge steld, moest aan de commissie een zekere mate van vrijheid worden gelaten. De door gezette beproeving, welke voor het vormen van een eindoordeel noodzakelijk werd ge oordeeld, heeft in overleg met het departe ment van Koloniën plaats gehad. Intusschen is de Kamer gebleken, dat in verband met de hier bedoelde schietproeven nog is betaald pl.m. 29.500 voor munitie en pl.m. f 28.000 voor reis- en verblijfkosten en toelating aan commissieleden. In totaal hebben deze proeven voor zooveel bij de Rekenkamer is na te gaan derhalve circa 136.000 gekost De minister van binnen!, zaken en land bouw heeft ingetrokken zijn beschikkingen van 26 Mei en van 3 Juli J-, waarbij met ingang van morgen het vervoeren of doen vervoeren van herkauwende dieren en var kens werd verboden naar kringen, omvat tende resp. Limburg en Zeeland. Verboden is echter het vervoeren of doen vervoeren van herkauwende dieren en var kens naar een kring, omvattende Limburg, het gedeelte van Noord-Brabant. ten Noor den begrensd door het Hollandsch Diep, den Amer. de Bergsche Maas en de Maas; Zeeland, zoomede het gedeelte van Gelder land. ten Noorden begrensd door de Waal, van de sluis bij het oud fort St. Andries tot waar deze rivier aan de Duitsche grens binnenkomt. Onder dit verbod is niet begrepen: de doorvoer van herkauwende dieren en var kens in gesloten, verzegelde spoorwegwa gens. alsmede in andere openbare middelen van vervoer (per schip of per tram) mits dan de doorvoer geschiede onder politietoe zicht of in verzegelde tramwagens op kos- ten van belanghebbenden: evenmin de in- voer van slachtvee met een openbear mid- del van vervoer, mits de dieren van de lossing onder politietoezicht worden gesteld en binnen tweemaal 24 uur na aankomst ter plaatse van bestemming worden geslacht, een en ander eveneens op kosten van be langhebbenden. Bepaald is dat. wanneer bijzondere rede nen afwijking van laatstgenoemd verbod noodzakeliik maken, zoodanige afwijking kan worden toegestaan door den betrokken Oommissaris der Koningin onder de door den betrokken inspecteur van den veeart- senijkimdigen dienst aan te geven voor waard on. In de congresvergadering van bovenge noemden bond te Tilburg werden besprekin gen gevoerd over het door den heer J. v. d. Bergh (Amsterdam) Ingelelde punt over de wettelijke regeling van den arbeidstijd in bakkerijen. De afdeellng Nijmegen stelde dienaan gaande voor de actie te staken, die beoogt het aanvangsuur voor den bakkersarbeid be paald te krijgen op 5 uur v.m. en te bevor deren, dat de verkoop van klein brood om acht uur v.m. begonnen kan worden. Opdat door de kleine bakkerijen de ooncurrentle tegen de groote kan worden volgehouden, handhaafde de heer v. d. Bergh zijn voor stel, strekkende den aanvang van den arbeid met een uur te kunnen vervroegen, met welk voorstel de gezellen-organisatles zich accoord hebben verklaard. Bij de regeerlng zijn daar toe reeds jx>gingen gedaan en heden heeft daarover Juist een conferentie met den Minister plaats. De heer Schulte (Rotterdam) kantte zien tegen het voorstel van den Inleider, die bij eventueele terugtreding der werknemersorga nisatie inzake de overeenstemming over een vervroegd arbeidsuur bij deurwaardersexplolt het collectief contract onmiddellijk wilde opzeggen. Spr. hoopte meer te bereiken met een krachtige doorgevoerde actie, waarbij ge wezen kan worden op de aanvankelijke be- reidsverklaring van de geaellenvereeniglngen. De vergadering besloot den Minister tele fonisch in kennis te stellen van een motie, waarin de wenscheljjkheld wordt betoogd het aanvangsuur algemeen op 5 uur te stellen. Voor het voorstel verkoopen van kelln brood om acht uur 's morgen, is eerst succes te verwachten meende de voorzitter, als daar voor een meerderheid is verkregen in de centrale commissie Het bondsbestuur werd gemachtigd deze kwestie naar omstandig heid te behandelen. Als plaats voor het volgend congres werd Nijmegen aangewezen. Bij de rondvraag drong pater Alexander O.M.C., geestelijk adviseur vau de afdeellng Amsterdam, er bij de leden op aan. de be palingen van het collectief arbeidscontract stipt na te leven, wil men althans met de gezellen samenwerken. van Beurden sloot zich hierbij aan. Van katholiek georganiseerden mag verwacht worden, dat hun beginsel in hun zaken wor- dqprgevoerd. de motie aanvaard: De vergadering, .gehoord de besprekingen bij de behandeling van punt 16 (tydelijke opschorting van de bindende besluiten), van meening. dat de berechting door een com missie, waarin als regel een Jurist zitting heeft, niet is de gewenschte vorm van be handeling voor technische geschillen; van meening ook, dat de mogelijkheid van hooger beroep op een verkregen uit spraak uitgesloten moet zijn; spreekt de wenschelijkheid uit, dat met alle kracht en door het hoofdbestuur en door de besturen der afdeelingen worde ge streefd naar een dusdanige regeling, waarbij de behandeling van geschillen worde gelegd In handen van eene. commissie, samenge steld op eene wijze als bij den Raad van Arbitrage voor de Bouwbedrijven in Neder land gebruikelijk. Als de plaats voor de volgende algemeene vergadering werd Zwolle aangewezen. Vooruitzichten. In het Japansche volk zijn heerlijke karak tertrekken. die het als van nature geschikt maken voor het katholiek geloof. Zijn liefde ontvankelijkheid voor natuurschoon doet het Japansche hart, na eenlg onderricht, blij telooven in een algoeden Goddeljjken Scheu- per en Mefdevol zorgenden vader, zijn autori teitsgevoel jegens den vader als opjjerste heer v»n het gezin, jegens den keizer als hoogste heer in het groote gezin, het vaderland, trekt den Jaronnees naar de H. Kerk met haar ttne opperhoofd, den plaatsvervanger van God en met haar goddelijk bindend gezag. Het edele, vriendelijke, blije en dankbare hart der Japanneezen is als geschapen voor ons hlije geloof met zijn bovennatuurlüke naas tenliefde en geestelijken rijkdom. De gods dienstige sfeer van heel het familieleven, het hulsaltaartjc en de tallooze bjjgeloovlge ge bruiken wijzen op het godsdienstige gevoel der volksziel. „Het Shintoïsme nauwelijks zestig Jaar oud. m°et al kunstmatig door den staat in het teven worden gehouden,” schryft een Japano- teog. Ons rijke geloof geeft aan de Japansche hel een volledige bevredigende vervanging voor wat zij aan dierbaars door de bekeering Moet missen. In plaats van een koude na- hnirkracht leert het hun een goeden vader In den hemel kenneft en beminnen, en geeft het hun een Moeder, waaraan zij zulk een be- hoefte hebben. Het leert, dat de ouders de Pteatsvervangers van God zijn in de opvoe ding der kinderen, dat zij na hun dood wel htet als Kami, God. mogen vereerd worden. ®*ar dat hun kind door de gemeenschap der ™Hgen met hun verbonden blijft, voor hen “n bidden en hen als heiligen vereeren. ynneer zij in den hemel zijn. Het leert, dat G°d ook de echte vaderlandsliefde beloont nte een deugd. Op den tweeden dag van het Congres van den Ned. R.K. Bond van Poet-, Tele graaf- en Telefoonpersoneel „St. Petrus” kwam, toen de stemming voor een bonds voorzitter in vollen gang was, de verrassende mededeeling, dat de heer J. W. Robyns, Am sterdam, zijn tegencandidatuur Introk, waarop een geweldig applaus volgde, toen laatstge noemde heer de vergaderzaal betrad. De heer M v. d. Broek werd nu als herkozen verklaard. In de overige vacatures werd bij eerste stemming voorzien door de benoeming van de heeren W. de Beus. Hillegom (aftr.); J. van Mierlo, Amsterdam (aftr.); M. P. Ooms. Rotterdam (aftr.) en L. Schreurs, Vaals (aftr.). Gekozen vertelaard werden nog de heeren W. C. ten Hoedt, Arnhem en C. H. Vocks, Zwolle (aftr.). Misleiding Om echter de 42 y, millioen Boedhtsten en Christenen als steun der regeerlng te be houden. wordt altijd weer van hooger hand verkondigd, dat de Staats-shinto volstrekt geen godsdienst is, maar enxel een voor vader- en heldenvereerlng met zuiver burge lijk karakter De gevolgtrekking zou dus zijn, dat de katholieke ambtenaren en school kinderen gerust mochten meedoen aan dezen eeredlenst. De meeste katholieken en ook vele protestanten en professoren deelen echter niet in deze meening en naar het schijnt terecht. Van Rome was nog geen uitspraak gedaan, naar wie den energleken herderlijken brief van den eersten Japanschen blsschop, Mgr. Hayasaka. in het begin van dit jaar. leest, ml niet meer twijfelen omtrent het stand punt, dat de kerk inneemt. Hij zegt o.a.: „De Shinto-tempeldienst is geen godsdienst, wordt van hoogerhan(f steeds beweerd, maar tegelijkertijd laat men daar toch zuiver gods dienstige plechtigheden verrichten. Door het ministerie van eeredlenst wordt het alge meens. heilige recht van godsdienstvrijheid, dat door par. 280 der grondwet gegeven is. verwaarloosd en veracht, door de schoolkin deren te dwingen tot godsdienstig tempelbe- soek-t De verplichte keizervereering. het ver plichte gebed en de offers en vooral het idee, dat een echte vaderlandslievende Japannees het Shintoïsme moet hoogachten. maakt voor de ambtenaren en voor vele anderen den overgang tot het kathpllcisme zeer bezwaar lijk. Zoo zelfs, dat goede kenners van Japan beweren, dat men daar ook op een massa- bekeering kon hopen, als het bolwerk van het Shintoïsme was opgeruimd. Maar tot nu toe is elk godsdienstig onderricht tijdens de scfeBluren streng verboden, het onderwijs in ht'ëFliintoï^ne echter ff voor alle staats scholen en kazernes voorgeschreven. 408. Een kreet om hulp, daar viel onze Duim, met een pkrf op t Pl*tte dék, alles deed hem erg pijn, d'arme man; hij dacht: ,Jk ben *n bal gebak „Dat is een keer," riep hjj zeer kwaad. maar nu, Jokko, nimmer meer. Ik zit nog bever in de cel’ alles doet me geweldig zeer." Het Shintoïsme. weg-der-goden. de officieu- te staatgodsdlenst van het godsdienstvrlje japan, is de vereering van zon; maan en natuurkrachten de vereering der helden en voorouders en de vereering van den Mikado, den keizer, als zoon van de zonnegodln. Ofschoon deze godsdienst officieel maar 17 millioen aanhangers telt, is hij van de groot- ite beteekenis voor de katholieke missionee- ring, omdat hij zulk een geweldigen Invloed heeft OP het Japansche volksleven, zoo zelfs dat men kan beweren dat alle 60 millioen Japaneezen onder zijn Invloed staan. Voortil de zg- Staatshlnto is voor ons van belang. omdat deze het grootste beletsel is voor de bekeering van duizenden. De staats shftito vat Japan op als een heilig land met een keizer aan het hoofd, die „zoon des hemels", „hoog ste heer” genoemd wordt en geldt als de telg van de zonnegod In Amaterasoe. aan wlen men strikt te gehoorzamen heeft. Deze gods dienst uit zich in de vereering van den keizer en in de offlcteele offers, gebeden en pro cessies in en bü staatsschrljnen (godentem- pe». sluiting tot stand gebracht op den telefoon kabel New York—Chicago—San Francisco. De totale lengte der verbinding bedroeg 11000, K.M., dus ongeveer een vierde van den totalen omtrek van de aarde. De proef, die 45 minuten duurde, is uit stekend geslaagd en heeft alle verwachtin gen overtroffen. Precies om 9 uur kwam de Amerikaansche telefonist PhUlpa Carlin het gesprek aan melden en terstond daarop werd de zitter van het congres gehoord, de heer Sloan, In de gistermorgen te Maastricht voort gezette vergadering van den Nederl. Aan nemersbond was aan de orde het voorstel van Zuid-Bevelandte overwegen of er middelen gevonden kunnen worden dat in het vervolg in de bestekken, voornamelijk in die der groote gemeenten, geen bepalin gen meer opgenomen worden, waarin den aannemer verplichtingen worden opgelegd ten opzichte van te bezigen werkkrachten of te betalen loonen noch voorwaarden voor het geven van tweeledige inschrijving ten opzichte van het al of niet verplicht nemen van plaatselijke werkkrachten. Na eenige discussie laat de afdeellng Zuld-Beveland de kwestie van de loonen uit het voorstel vervallen, zoodat alleen de ver plichting ten opzichte van de te bezigen werkkrachten gehandhaafd blijft. Het voorstel wordt aangenomen met 161 tegen 116 stemmen. De 5 peripdick. aftredende jeden der dactle-commissie van het bondsorgaan, J. Coe, B. van Ersteren, G. Elfferich, A. J. de Haan en ir. W. M. T. ThiJssen. werden herkozen. Het voorstel van de afdeellng Vlaardin- gen, het hoofdbestuur op te dragen een on- densoek in te stellen naar de mogelijkheid om tot een uniforme regeling te komen bij het inschrijven naar onderhandsche aan bestedingen. daar hier toch (meestal van de zijde der architecten en besteders) een groote willekeur en geheimzinnigheid heerscht, leidde tot eenige discussie. Met algemeene stemmen werd de volgen- Japan ontwaakt. De godsdiensten van Japan, heel het Japansche volk, dat in een tijdsruimte van nog geen honderd Jaar opklom tot een mo derne eerste-rangs-natie, is in stuwend stre ven naar hoogeiwreactie tegen het materia lisme. dat een volk ten gronde brengt. Het Shintoïsme met zijn „Shisozendo". „leiding na» het hoogere." dat men op zoovele con gressen en in zooveel voordrachten en tijd schriften kan hooren. 7 Boedhfcme met zijn groote pers- en unl- versiteits-propaganda, met zijn vernieuwd monnikenleven, waarvan zelfs een klooster naar de regelp van St. Sulplce is ingericht: met zijn overname van de christelijke chari tatieve werkzaamheden, ’t Protestantisme met rijn eenheldsformule en vereenlging van 32 «ecten in de „Vereenlgde, christelijke Japan sche kerk" met zijn 23 universiteiten en 92 hoogere scholen, met zijn persinvloed en dui zenden bijbels. Het communisme, dat 42 Ja- studenten in Moskou de wereld- leert liefhebben en propageeren. dat «geheime vergaderingen houdt en dit groote volk van het Oosten, volgens Lenins ideaal wil veroveren, ’t Vindt in het autori- tatleve Japan wel geen vruchtbare voedings bodem. telt enkele aanhangers bij de jongelui, maar voor de toekomst kan het een gevaar worden. Al deze richtingen streven er naar de ziel van het Japansche volk te winnen. Het volk zoekt naar hooger. te Berlijn naam van het te San Francisco verzamelde congres begroette. Deze toespraak werd beantwoord door den voorzitter van het Berlijnsche congres, den heer Koettgen, die het congres te San Francisco de groeten van het Berlynsche congres overbracht. Daarna kwam Londen aan het woord, waar de Earl of Derby, de voorzitter van het eerste wereldkrachtcongres zijn voldoe ning betuigde over het gelukken van deze proef. Dit jaar zal de vierde Eucharische Opgang van Tertiarissen plaats hebben naar Weert. Doel is. te komen tot een nationale organisa tie. De intenties, welke dit jaar tijdens den vierden EucharisUschen Derde-Ordedag op het programma voorkomen, o.m. „opdat de geest der Derde-Orde den geest van het com munisme krachtig moge bestrijden in Neder land zullen een inzicht geven van den geest, welke dezen nationalen dag In de toekomst zal moeten bezielen. Wat was de oorsprong van dezen Gods- dlenstigen Tocht naar het Zuiden? Wat is het doel van het bezoek aan Weert? Wat zoeken, wat willen, wat doen de Tertiarissen daar? Kort en goed; de Tertiarissen willen iets, dat de H. Vader Franciscus met heilig welgevallen gadeslaat. Zij, kinderen van den serafijnschen min naar der Hoog-Heilige Eucharistrie. kunnen 't niet uitstaan, dut de Eucharistische Hei land, de Redder en Koning der wereld, offi cieel als een ultgebannene, als iemand der burgerrecht wordt beschouwd, die eens publiek op straat mag komen. Hiertegen protesteeren zU niet alleen met het woord, maar met de daad, een kloeke daad. En ze gaan naar een oord, waar de Goede Meester in een triomftocht wordt be geleid rond de pleinen, door de straten, door de wiegelende korenvelden. Met die duizenden Llmburgsche Katho lieken trekken ze mee, zingen ze mee, huldi gen ze mee. Dat is de beteekenis van het meemaken van een Llmburgsche H. Sacramentsproces sie langs den openbaren weg. Waarom doet men ’t Juist in Weert? Om dat de Tertiarissen leden zijn van de tiendui zenden sterke Orde, waarvan het Centraal Bureau te Weert is gevestigd. Omdat in Weert de hart-ader klopt van het rijk en bloeiend Derde-Ordeleven. Omdat van Weert uit de groote geestelijke leiding gaat nnar honderden TertiaHssenvereenigingen in Ne derland. Het Derde-Ordeleven is of moet althans zUn ’n Eucharistisch leven. Nieuwe kracht voor dit leven gaat men halen uit de Cen- i trale te Weert. Daar komt men na ’s mor gens de heerlijke processie te hebben meege maakt. -"s middags bijeen in de aloude Min- derbroederskerk. Daar zal men 't gezamenlijk en luide aan Koning Christus peggen, dat men Hem liefheeft, dat men om Hem eerher- 1 stel te brengen, een lange reis heeft gemaakt, dat men naar de woonsteden terug wil kee- ren met méér overtuigingsmoed. Daarna zullen de Tertiarissen in een 1 prachtvergadering opgewekt worden ter vol- Ier beleving van den Franclscaanschen leef regel, daar zullen zij contact zoeken met de letters der #>eweglng, rijis zullen «ij gezametu lijk overleggen, hoe men de wereld-hernle- •wende macht der Deroe-Orde kan uitbrelden. Is het doel niet schoon en aantrekkelijk? Zoon Eucharistische Derde-Ordedag mag niet meer verdwijnen. Neen hij moet telken- jaren en luister groeien. 1 Mbet meer en meer en meer 'n dag worden van ingrijpende van nationale beteekenis voor de Nederland- sche Derde-Ordebeweging. Aan de leden de taak om hiertoe mee te werken I Men trekke mee en door ondervinding zal men leeren, dat dit „Nieuw maar mooi idee” zooals het Centraal Bureau dit Utrechtsche idee eens noemde, heilzame vruchtbare ge volgen moet hebben voor eiken deelnemen- den Tertiaris in liet bijzonder en voor de Derde-Orde in het algemeen. „Hoor eens In de verte klonk het gerommel van het vijandelijk geschut. Af en toe klonk knal „Daar zijn zei....” Alle soldaten hieven instinctmatig het hoofd op en tuurden in de lucht. In de duisternis kwam ewi1 geluid tot ons, al luider en luider, rhythmisch en zwaar. Klaarblijkelijk zocht de vijand met vlieg machines de streek af. „Er is maar één vliegmachine," zei iemand zacht. ,Ja, hij is bezig zich te oriënteeren Altijd en eeuwig die angst voor wat je uit de lucht boven je hoofd hing. Alsof het ge vecht óp de aarde al niet erg genoeg was! We waren allen stil geworden en Voelden ons klein onder de machtige vleugels. Plotseling stond de brombeer op, liep naar zijn wagen, haakte daar iets los en rende weg, ais een pijl uit den boog. De kameraden moesten lachen, of ze wilden of niet. „Kijk, kijk, hij is bang?” Spoedig was hij uit het gezicht verdwenen; plotseling doemde hij ginds in het open veld weer*voor onze oogen-op. Wij schrokken allen-: hij had zijn lantaarn aangestoken en liep maar door, zich steeds verder van het dorp verwijderend. Eenigen riepen „Is hij gek geworden?" Maar toen begrepen wij het. „De arme kerel 1” Door zijn heldhaftig optreden vestigde hij de aandacht van den vlieger pp zich. Vér van ons munitie-depot, vér van de zieken en gewonden zouden de vijandelijke bommen neerkomen. Alleen hij zou worden getroffen. En dit geschiedde eerder, dan wij hadden kunnen denken. Het ronken van den motor boven onze hoofden hisld opDe vlie ger liet zijn machine dalenEen ang stige, benauwende stilte volgdetoen dreunde de aarde ver in ’t rond. Drie enorme ontploffingen, voorafgegaan door een angstaanjagend gefluit. Op drie plaatsen tegelijk stond alles in lichterlaaie.. De vliegmachine verdween pijlsnel in de richting van het vijandelijk front. De lantaarn was uitgegaanWij gin gen zoeken en vonden op de aardkluiten en lichaam, waaraan het hoofd ontbrak..

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 7