r
I
Kerknieuws
V
B
Voor de Huiskamer
X
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASS EN EN TRIJNTJE
KUNST EN KENNIS
St. Petrus
ft'
Dee Wereld-Kracht-Conferentle
m
el
I
De invloed van het Shintoïsme
Voor de vierde maal naar Weert
N
EEN HELD
LANDBOUW EN VEETEELT
Mond- en Klauwzeer
Nederl. Aannemersbond
ONDERWIJS
R. K. Unlversiteit
SOCIAAL LEVEN
ONZE OOST
Kostbare schietproeven
X
9
t il i
4m
iiïïuïr
Ned. R. K. Bond van Bakkers
patroons
Het dreigend conflict bij de
glasfabriek van Philips
Eucharistische -
Tertiarissen
opgang van
Japansche Staatsgodsdienst
en Katholicisme
Congres te Oocterhout
i
Yen radio-telefoniaeh experiment
t
laatste
a*.
De stand der kerk
Zondag 22 Juni
Geen oplossing
Vervoerverboden.
De bindende besluiten
een
e
e
r
Lectoraat in de Missiologie
I
I
i'
i’ll
407. Helaas het dalen ging te vlug, de band sneed in Jokko's
F/l
r
r
Vervroeging van het aanvangsuur voor
bakkersarbeid
k
1
1
I
r
r
zijn hand verschenen v^e artikelen
theologische en historische onderwer*
n
te
panache
revolutie
te
e-
B-
le
te
e-
00
Bd
ar
ht
ite
L
Fver
me
‘1de
we-
re*.
ta«
JW-
den
Bel
le,
as
m
a-
d.
t>-
m
re
zon
niet
ar.
*n
dit
lef
tar
M.
rtf
ar
kf-
IO-
konden de aanwezigen den
die er
gelfjk-
De Conferentie in verband met het drei
gend conflict bij de Glasfabrieken van Phi
lips te Eindhoven, welke gisteren onder lei
ding van den Rijksbemlddelaar Prof. Mr.
Aalberse plaats had, heeft geen resultaat op
geleverd.
voor-
'te San Francisco
die eerst in het
Ëngelsch en vervolgens in het Duitsch de
verzamelde congressisten uit
Ruim een ion aan buitenlandsche
fabrikanten en f 28.000 aan
reiskosten betaald
wat verschrikkelijk toch 1 Jif klaagt ook
eeuwig en altijd Hoe heb ie eigenlijk het
hart? Jij, die vrouw noch kind bezit, denkt
alleen maar om jezelf en nu ga je zoo te keer
om een paar onnoozele halmen stroo Jij
zit altijd maar op je wagen en neemt ie
gemak ervan. Ik zou wel eens willen weten,
wat je zou zeggen, als je in onze plaats was!”
De man keek ons kwaad aan. Hij stond
op het punt een antwoord te geven, maar
geërgerd keerde hij zich van ons af en ging
op eenige meters afstand van ons liggen.
Dit incident had de tongen der manschap
pen losgemaakt. Er werden kwinkslagen ver
teld, moppen getapt en toespelingen ge
maakt op sommige soldaten. Zonder twijfel
lag de knorrepot ook te luisteren, maar hij
verroerde geen vin.
Thans was er niets meer te onderscheiden
in het donker, geen weg en geen boomen
meer. De horizon smolt samen met het
land, alles vloeide ineen in een donker
blauw verschiet. De maan was achter de
wolken schuilgegaan en ook de sterren waren
slechts sporadisch te zien.
Een van ons fluisterde:„De Duitschers
komen 1"
Wat luider klonk het in de duisternis:
„Zou je denken Er is niets te zien.” „Toch
wel. Zie je die wolken in de verte? Zij be
ginnen weer
„Zij zullen toch óók *s moeten rusten?”
„Ze doen maar alsof en je zult zien, dat
ze weer gaan schieten."
„Nou, mij goed, 't kan me ook niets meer
schelen. Ik ga maffen 1”
Stand der kerk.
■De katholieke kerk heeft in Japan 92.161
™»en. het laatste jaar bracht 2771 nieuwe
“tholieken er bij. Er werken 265 priesters,
jjearonder 55 Inlandsche, ongeveer 400 jonge-
“tjgen bereiden zich voor tot het priester-
*~aP Het Trappistenklooster ,.O. L. Vrouw
den Vuurtoren", telt 51 monniken, waar-
r meer dan 40 inlanders, dat van de
Pamiiie te Tukusko 19 monniken en het
P*W>istinnenklooster „O. L. Vrouw der
~~8*!en’’ heeft 80 zusters, waarvan 70 Japan-
nsesche. De hoogere scholen staan in groot
De Zeereerw. Hooggel. heer dr. A Mulders,
professor van het Groot-Seminar:e te Hoeven,
is aangesteld tot lector in de faculteit der
Godgeleerdheid aan de R. K. Unlversiteit te
Nijmegen voor het geven van onderwijs in
de Mlssiologie.
Prof. dr. A. J. M. Mulders werd geboren
te Oudenbosch op 31 Januari 1893. Hl)
studeerde aan de seminaries in bet Breda -
sche diocees te Ypelaar (Ginneken) en te
Hoeven en werd priester gewijd op 2 Juni
1917. Daarna zette hij zijn theologische
studies voort aan de unlversiteit te Freiburg
in Zwitserland. Hij bekroonde zijn studies
met een doctoraat in de theologie op een
dissertatie ..Sur la vocation sacerdotale". Op
31 October 1921 werd dr. Alph. Mulders
benoemd tot professor aan het groot
seminarie te Hoeven, waar ht de theologia
dogmatics en in de kerkgeschiedenis
doceerde.
Van
over
pen
Agent: „He daar! Wat mot dat?"
Slapende landlooper: „Zeg. is dat nou be
leefd om in iemands slaapkamer zno’n la
waai te maken?"
Vervolgens voerde de eere-voorzitter van
het Berlünsche congres, dr. von Miller, het
woord, die op de beteekenis van deze proef
wees en op de beteekenis van den voor
uitgang van de technische wetenschappen.
Daarna hoorden de aanwezigen senator
Marconi, die zich te Londen bevond en er
zijn vreugde over betuigde, dat door de
methode der verbindingen door electrische
golven de volken der aarde in nauwer con
tact met elkaa- worden gebracht.
Marconi werd weer afgewisseld door Owen
Young, die zich op het congres te San
Francisco bevond en er op wees, dat alle
volken door de ontwikkeling van de weten
schap hebben bijgedragen tot de grootscha
ontwikkeling, die wij beleven.
Ten slotte
grooten uitvinder Edison hooren.
zijn vreugde over betuigde, dat hij
tijdig tot de te San Francisco en te Berlijn
verzamelde congressisten kon spreken. Hoe
wel door den afstand gescheiden, zijn wij
elkaar door de radio nader gekomen.
Het gesprokene werd ook op de .Deutsche
Welle”., per omroep versprid, zoodat be
halve de deelnemers aan het feest ook alle
radioluisteraars deze interessante proef
neming hebben kunnen hooren.
Welk een contrast 1
’t Was een prachtige Juni-avond. Aan den
diep-blauwen hemel schitterden ontelbare
sterren
Maar in den laten avond marcheerden
wij, soldaten, langs een landweg in Noord-
Frankrijk. Den heëlen dag hadden wij reeds
langs de warme, stoffige wegen geloopen.
Vóór ons uit marcheerden troepen; achter
ons kwamen er steeds meer. Er scheen geen
einde aan te komen Onophoudelijk trok
ken in lange rijen de wagens voorbij, die
wolken stof opjoegen en de manschappen
voor een oogenblik verblindden door het op
waaiende zand, dat ze in de oogen kregen.
De wegen kregen een zekere levendig
heid door al die voorbijtrekkende mannen,
paarden en wagens. Ondanks onze vermoeid
heid marcheerden wij steeds verder, opge
nomen in en voortgestuwd door de massa.
Ieder had den ransel van een kameraad
vóór zich, die bij eiken stap op en neer be
woog en als het ware de maat sloeg. Wie
zou dan met meeloopen Wat gaf het,
of de oogen pijnlijk staken, de keel als het
ware dichtgeschroefd zat van dorst en de
ooren slechts een verward mengsel van ge
luiden opvingen
Wij móésten immers voort 1 Altijd voort!
Aan den horizon was achter de stofwolken
bet slagveld nog zichtbaar, dat wij zoo juist
verlaten hadden.
Het slagveld Eeuwig en altijd het
slagveld, waaruit nog de jammerkreten op
stegen tot hen, die den dood en de ellende
voorloopig althans ontkomen waren....
Eindelijk waren we aan een dorp gekomen.
Hier zouden we overnachten om den volgen
den dag verder te trekken, een eind achter
het front, teneinde wat op krachten te komen.
Weldra waren alle schuren en stallen be-
xe- i door de vermoeide soldaten. Enkele
J- ^Bevoorrechten namen bezit van een of andere
Arerlaten woning, waarvan de deur half open
was. Ongetwijfeld hadJen de vluchtelingen
die deuren in hun haast open laten staan.
Hier en daar lag een bos stroo op den vloer:
welk een rijkdom
Wij brachten onze gewonden naar een
verlaten hoeve. Daar lagen de zieken op
brancards, gerold in hun dekens, velen uit
geput van de pijn en de ellende, die ze door
gemaakt hadden.... We deden alles voor
hen wat we konden, want onder soldaten is de
kameraadschap groot, al worden er weinig
woorden gewisseld.
Ondanks de haast, waarmee we opge
broken hadden, hadden we toch genoeg mee
kunnen nemen om ons vooreerst te helpen.
Qok het eten liet niets te wenschen over.
Toen alles geregeld was, was de nacht
reeds gevallen. Nu konden we gaan zitten.
Zitten Welk een klank had dit woord ge
kregen voor ons, die den heelen dag afge
beuld waren Wat een weelde I
Dicht bij de wagens gingen we in een
grooten kring op den grond zitten er werd
weinig gesproken ieder was blij zijn moede
leden rust te kunnen geven.
Alleen één man in onze nabijheid zat in
zichzelf te mopperen. Hij bestuurde een der
vele veldwagens.
Wij waren wel gewoon, dat hij ontevreden
was hij had een norsch en stuurseh karak
ter, en onophoudelijk zat hij allerlei ver-
wenschingen tusschen de tanden te prevelen
tegen de warmte, de bevelen, de paarden, de
kameraden, tegen alles en iedereen.
Ook dien avond was hij nijdig op een der
andere soldaten. En hij had geen ongelijk.
Het geval was ernstig, met veel moeite had
hij een bos stroo weten te bemachtigen,
deels voor hem, deels voor zijn paarden be
stemd. Toen hij zich even verwijderd had,
was het stroo verdwenen. Een ander had het
weggenomen Hij vatte dit als een persoon
lij ke beleediging op.
Een van ons ’plaagde hem „Och, och,
e
Voorloopig geen aansluiting bjj het
R.K. Werkliedenverbond.
By de voortzetting der besprekingen om
trent aansluiting bij het R. W. V. werd een
roorstel in stemming gebracht om als be
sloten wordt tot aansluiting, alsnog een re
ferendum te houden. Dit werd verworpen
met 189236 stemmen. Vervolgens kwam in
stemming een voorstel om zich aan te slui
ten bij het R. W. V. ook dit werd verwor
pen, en wel met 195 tegen 228 senunen.
Aangenomen werd een advies van het
bondsbestuur om maatregelen te treffen tot
central iseerlng.
Na een nadere toelichting van den voor
zitter werd het geheele programma van
actie zonder besprekingen aangenomen.
3
gÉ
Het grootste feest ooit te Berlijn gegeven
vond Woensdagavond plaats in de groots
zaal van het sportpaleis te Berlijn ter eere
van het wereldkrachtcongres.
De clou van den avond was de proef,
om gelijktijdig radio-telefonische gesprek
ken te doen plaats hebben uit Berlijn, Lon
den, New York en San Francisco, in welke
st£d op het oogenblik de Amertkaan-
sche nationale bond der verlichtingsindus-
trie bijeen is.
Voor deze proef was alles in orde gebracht
door het Duitsche Rijkspostmipisterle, dat
een verbinding over vier draden met den
telefoonkabel BerlijnLonden had tot
stand gebracht.
Te Londen werd dan aansluiting gegeven
pp de draadlooze telefoonverbinding met
New York en daar werd weder de aan
hand en voor hij er op was bedacht ontglipte hem plots de
band. Een gil, een kreet en toen een plof, „wat sou er met
Duim zijn geschied, o, ik houd mijn hart vast van angst,
kijken durf ik,” zeide Jokko, „niet.”
In 1926 werd bij beschikking van den mi
nister van Koloniën een commissie ingesteld
voor de voorbereiding van de aanschaffing
van houwitsers voor het Ned. Indische le
ger. In de Instructie voor deze commissie
was om. bepaald, dat zij gerechtigd was
schietproeven voor rekening van den Lande
te houden, „indien de kosteloos beschikbaar
gesteld» munitie toereikend was”. Naar de
Rekenkamer meende, zouden dus de kosten
van schietproeven slechts bij wijze van
aanvulling en dus voor een klein gedeelte
voor ’s Lands rekening komen. In verband
hiermede trokken de hooge bedragen, welke
aan enkele fabrikanten voor „meer verscho
ten munitie" (dan kosteloos beschikbaar
was gesteld) waren betaald, haar aandacht.
Aan Schneider en Cle. was deswege uitbe
taald 33.490.51 en aan Aktiebolaget Bofors
45.100(60.
De Kamer heeft hieromtrent inlichtingen
gevraagd.
De minister deelde mede, dat de mede
dingende fabrikanten slechts een zeer be
perkt aantal schoten kosteloos ter beschik
king hadden gesteld. Voor een volledige be
proeving was dit aantal ten eenenmale on
voldoende en daar van tevoren de totaal
benoodigde munitie niet kon worden vastge
steld, moest aan de commissie een zekere
mate van vrijheid worden gelaten. De door
gezette beproeving, welke voor het vormen
van een eindoordeel noodzakelijk werd ge
oordeeld, heeft in overleg met het departe
ment van Koloniën plaats gehad.
Intusschen is de Kamer gebleken, dat in
verband met de hier bedoelde schietproeven
nog is betaald pl.m. 29.500 voor munitie
en pl.m. f 28.000 voor reis- en verblijfkosten
en toelating aan commissieleden.
In totaal hebben deze proeven voor
zooveel bij de Rekenkamer is na te gaan
derhalve circa 136.000 gekost
De minister van binnen!, zaken en land
bouw heeft ingetrokken zijn beschikkingen
van 26 Mei en van 3 Juli J-, waarbij met
ingang van morgen het vervoeren of doen
vervoeren van herkauwende dieren en var
kens werd verboden naar kringen, omvat
tende resp. Limburg en Zeeland.
Verboden is echter het vervoeren of doen
vervoeren van herkauwende dieren en var
kens naar een kring, omvattende Limburg,
het gedeelte van Noord-Brabant. ten Noor
den begrensd door het Hollandsch Diep,
den Amer. de Bergsche Maas en de Maas;
Zeeland, zoomede het gedeelte van Gelder
land. ten Noorden begrensd door de Waal,
van de sluis bij het oud fort St. Andries
tot waar deze rivier aan de Duitsche grens
binnenkomt.
Onder dit verbod is niet begrepen: de
doorvoer van herkauwende dieren en var
kens in gesloten, verzegelde spoorwegwa
gens. alsmede in andere openbare middelen
van vervoer (per schip of per tram) mits
dan de doorvoer geschiede onder politietoe
zicht of in verzegelde tramwagens op kos-
ten van belanghebbenden: evenmin de in-
voer van slachtvee met een openbear mid-
del van vervoer, mits de dieren van de
lossing onder politietoezicht worden gesteld
en binnen tweemaal 24 uur na aankomst
ter plaatse van bestemming worden geslacht,
een en ander eveneens op kosten van be
langhebbenden.
Bepaald is dat. wanneer bijzondere rede
nen afwijking van laatstgenoemd verbod
noodzakeliik maken, zoodanige afwijking kan
worden toegestaan door den betrokken
Oommissaris der Koningin onder de door
den betrokken inspecteur van den veeart-
senijkimdigen dienst aan te geven voor
waard on.
In de congresvergadering van bovenge
noemden bond te Tilburg werden besprekin
gen gevoerd over het door den heer J. v. d.
Bergh (Amsterdam) Ingelelde punt over de
wettelijke regeling van den arbeidstijd in
bakkerijen.
De afdeellng Nijmegen stelde dienaan
gaande voor de actie te staken, die beoogt
het aanvangsuur voor den bakkersarbeid be
paald te krijgen op 5 uur v.m. en te bevor
deren, dat de verkoop van klein brood om
acht uur v.m. begonnen kan worden. Opdat
door de kleine bakkerijen de ooncurrentle
tegen de groote kan worden volgehouden,
handhaafde de heer v. d. Bergh zijn voor
stel, strekkende den aanvang van den arbeid
met een uur te kunnen vervroegen, met welk
voorstel de gezellen-organisatles zich accoord
hebben verklaard. Bij de regeerlng zijn daar
toe reeds jx>gingen gedaan en heden heeft
daarover Juist een conferentie met den
Minister plaats.
De heer Schulte (Rotterdam) kantte zien
tegen het voorstel van den Inleider, die bij
eventueele terugtreding der werknemersorga
nisatie inzake de overeenstemming over een
vervroegd arbeidsuur bij deurwaardersexplolt
het collectief contract onmiddellijk wilde
opzeggen. Spr. hoopte meer te bereiken met
een krachtige doorgevoerde actie, waarbij ge
wezen kan worden op de aanvankelijke be-
reidsverklaring van de geaellenvereeniglngen.
De vergadering besloot den Minister tele
fonisch in kennis te stellen van een motie,
waarin de wenscheljjkheld wordt betoogd het
aanvangsuur algemeen op 5 uur te stellen.
Voor het voorstel verkoopen van kelln brood
om acht uur 's morgen, is eerst succes te
verwachten meende de voorzitter, als daar
voor een meerderheid is verkregen in de
centrale commissie Het bondsbestuur werd
gemachtigd deze kwestie naar omstandig
heid te behandelen.
Als plaats voor het volgend congres werd
Nijmegen aangewezen.
Bij de rondvraag drong pater Alexander
O.M.C., geestelijk adviseur vau de afdeellng
Amsterdam, er bij de leden op aan. de be
palingen van het collectief arbeidscontract
stipt na te leven, wil men althans met de
gezellen samenwerken.
van Beurden sloot zich hierbij aan.
Van katholiek georganiseerden mag verwacht
worden, dat hun beginsel in hun zaken wor-
dqprgevoerd.
de motie aanvaard:
De vergadering, .gehoord de besprekingen
bij de behandeling van punt 16 (tydelijke
opschorting van de bindende besluiten), van
meening. dat de berechting door een com
missie, waarin als regel een Jurist zitting
heeft, niet is de gewenschte vorm van be
handeling voor technische geschillen;
van meening ook, dat de mogelijkheid
van hooger beroep op een verkregen uit
spraak uitgesloten moet zijn;
spreekt de wenschelijkheid uit, dat met
alle kracht en door het hoofdbestuur en
door de besturen der afdeelingen worde ge
streefd naar een dusdanige regeling, waarbij
de behandeling van geschillen worde gelegd
In handen van eene. commissie, samenge
steld op eene wijze als bij den Raad van
Arbitrage voor de Bouwbedrijven in Neder
land gebruikelijk.
Als de plaats voor de volgende algemeene
vergadering werd Zwolle aangewezen.
Vooruitzichten.
In het Japansche volk zijn heerlijke karak
tertrekken. die het als van nature geschikt
maken voor het katholiek geloof. Zijn liefde
ontvankelijkheid voor natuurschoon doet
het Japansche hart, na eenlg onderricht, blij
telooven in een algoeden Goddeljjken Scheu-
per en Mefdevol zorgenden vader, zijn autori
teitsgevoel jegens den vader als opjjerste heer
v»n het gezin, jegens den keizer als hoogste
heer in het groote gezin, het vaderland, trekt
den Jaronnees naar de H. Kerk met haar
ttne opperhoofd, den plaatsvervanger van
God en met haar goddelijk bindend gezag.
Het edele, vriendelijke, blije en dankbare hart
der Japanneezen is als geschapen voor ons
hlije geloof met zijn bovennatuurlüke naas
tenliefde en geestelijken rijkdom. De gods
dienstige sfeer van heel het familieleven, het
hulsaltaartjc en de tallooze bjjgeloovlge ge
bruiken wijzen op het godsdienstige gevoel
der volksziel.
„Het Shintoïsme nauwelijks zestig Jaar oud.
m°et al kunstmatig door den staat in het
teven worden gehouden,” schryft een Japano-
teog.
Ons rijke geloof geeft aan de Japansche
hel een volledige bevredigende vervanging
voor wat zij aan dierbaars door de bekeering
Moet missen. In plaats van een koude na-
hnirkracht leert het hun een goeden vader In
den hemel kenneft en beminnen, en geeft het
hun een Moeder, waaraan zij zulk een be-
hoefte hebben. Het leert, dat de ouders de
Pteatsvervangers van God zijn in de opvoe
ding der kinderen, dat zij na hun dood wel
htet als Kami, God. mogen vereerd worden.
®*ar dat hun kind door de gemeenschap der
™Hgen met hun verbonden blijft, voor hen
“n bidden en hen als heiligen vereeren.
ynneer zij in den hemel zijn. Het leert, dat
G°d ook de echte vaderlandsliefde beloont
nte een deugd.
Op den tweeden dag van het Congres
van den Ned. R.K. Bond van Poet-, Tele
graaf- en Telefoonpersoneel „St. Petrus”
kwam, toen de stemming voor een bonds
voorzitter in vollen gang was, de verrassende
mededeeling, dat de heer J. W. Robyns, Am
sterdam, zijn tegencandidatuur Introk, waarop
een geweldig applaus volgde, toen laatstge
noemde heer de vergaderzaal betrad. De
heer M v. d. Broek werd nu als herkozen
verklaard. In de overige vacatures werd bij
eerste stemming voorzien door de benoeming
van de heeren W. de Beus. Hillegom (aftr.);
J. van Mierlo, Amsterdam (aftr.); M. P.
Ooms. Rotterdam (aftr.) en L. Schreurs,
Vaals (aftr.). Gekozen vertelaard werden nog
de heeren W. C. ten Hoedt, Arnhem en C.
H. Vocks, Zwolle (aftr.).
Misleiding
Om echter de 42 y, millioen Boedhtsten en
Christenen als steun der regeerlng te be
houden. wordt altijd weer van hooger hand
verkondigd, dat de Staats-shinto volstrekt
geen godsdienst is, maar enxel een voor
vader- en heldenvereerlng met zuiver burge
lijk karakter De gevolgtrekking zou dus zijn,
dat de katholieke ambtenaren en school
kinderen gerust mochten meedoen aan dezen
eeredlenst. De meeste katholieken en ook vele
protestanten en professoren deelen echter
niet in deze meening en naar het schijnt
terecht.
Van Rome was nog geen uitspraak gedaan,
naar wie den energleken herderlijken brief
van den eersten Japanschen blsschop, Mgr.
Hayasaka. in het begin van dit jaar. leest,
ml niet meer twijfelen omtrent het stand
punt, dat de kerk inneemt. Hij zegt o.a.:
„De Shinto-tempeldienst is geen godsdienst,
wordt van hoogerhan(f steeds beweerd, maar
tegelijkertijd laat men daar toch zuiver gods
dienstige plechtigheden verrichten. Door het
ministerie van eeredlenst wordt het alge
meens. heilige recht van godsdienstvrijheid,
dat door par. 280 der grondwet gegeven is.
verwaarloosd en veracht, door de schoolkin
deren te dwingen tot godsdienstig tempelbe-
soek-t
De verplichte keizervereering. het ver
plichte gebed en de offers en vooral het idee,
dat een echte vaderlandslievende Japannees
het Shintoïsme moet hoogachten. maakt
voor de ambtenaren en voor vele anderen den
overgang tot het kathpllcisme zeer bezwaar
lijk. Zoo zelfs, dat goede kenners van Japan
beweren, dat men daar ook op een massa-
bekeering kon hopen, als het bolwerk van
het Shintoïsme was opgeruimd. Maar tot nu
toe is elk godsdienstig onderricht tijdens de
scfeBluren streng verboden, het onderwijs in
ht'ëFliintoï^ne echter ff voor alle staats
scholen en kazernes voorgeschreven.
408. Een kreet om hulp, daar viel onze Duim, met een pkrf op t
Pl*tte dék, alles deed hem erg pijn, d'arme man; hij dacht:
,Jk ben *n bal gebak „Dat is een keer," riep hjj zeer kwaad.
maar nu, Jokko, nimmer meer. Ik zit nog bever in de cel’
alles doet me geweldig zeer."
Het Shintoïsme. weg-der-goden. de officieu-
te staatgodsdlenst van het godsdienstvrlje
japan, is de vereering van zon; maan en
natuurkrachten de vereering der helden en
voorouders en de vereering van den Mikado,
den keizer, als zoon van de zonnegodln.
Ofschoon deze godsdienst officieel maar 17
millioen aanhangers telt, is hij van de groot-
ite beteekenis voor de katholieke missionee-
ring, omdat hij zulk een geweldigen Invloed
heeft OP het Japansche volksleven, zoo zelfs
dat men kan beweren dat alle 60 millioen
Japaneezen onder zijn Invloed staan. Voortil
de zg- Staatshlnto is voor ons van belang.
omdat deze het grootste beletsel is voor de
bekeering van duizenden. De staats shftito vat
Japan op als een heilig land met een keizer
aan het hoofd, die „zoon des hemels", „hoog
ste heer” genoemd wordt en geldt als de telg
van de zonnegod In Amaterasoe. aan wlen
men strikt te gehoorzamen heeft. Deze gods
dienst uit zich in de vereering van den keizer
en in de offlcteele offers, gebeden en pro
cessies in en bü staatsschrljnen (godentem-
pe».
sluiting tot stand gebracht op den telefoon
kabel New York—Chicago—San Francisco.
De totale lengte der verbinding bedroeg
11000, K.M., dus ongeveer een vierde van
den totalen omtrek van de aarde.
De proef, die 45 minuten duurde, is uit
stekend geslaagd en heeft alle verwachtin
gen overtroffen.
Precies om 9 uur kwam de Amerikaansche
telefonist PhUlpa Carlin het gesprek aan
melden en terstond daarop werd de
zitter van het congres
gehoord, de heer Sloan,
In de gistermorgen te Maastricht voort
gezette vergadering van den Nederl. Aan
nemersbond was aan de orde het voorstel
van Zuid-Bevelandte overwegen of er
middelen gevonden kunnen worden dat in
het vervolg in de bestekken, voornamelijk
in die der groote gemeenten, geen bepalin
gen meer opgenomen worden, waarin den
aannemer verplichtingen worden opgelegd
ten opzichte van te bezigen werkkrachten
of te betalen loonen noch voorwaarden
voor het geven van tweeledige inschrijving
ten opzichte van het al of niet verplicht
nemen van plaatselijke werkkrachten.
Na eenige discussie laat de afdeellng
Zuld-Beveland de kwestie van de loonen uit
het voorstel vervallen, zoodat alleen de ver
plichting ten opzichte van de te bezigen
werkkrachten gehandhaafd blijft.
Het voorstel wordt aangenomen met 161
tegen 116 stemmen.
De 5 peripdick. aftredende jeden der
dactle-commissie van het bondsorgaan,
J. Coe, B. van Ersteren, G. Elfferich, A. J.
de Haan en ir. W. M. T. ThiJssen. werden
herkozen.
Het voorstel van de afdeellng Vlaardin-
gen, het hoofdbestuur op te dragen een on-
densoek in te stellen naar de mogelijkheid
om tot een uniforme regeling te komen bij
het inschrijven naar onderhandsche aan
bestedingen. daar hier toch (meestal van de
zijde der architecten en besteders) een
groote willekeur en geheimzinnigheid
heerscht, leidde tot eenige discussie.
Met algemeene stemmen werd de volgen-
Japan ontwaakt.
De godsdiensten van Japan, heel het
Japansche volk, dat in een tijdsruimte van
nog geen honderd Jaar opklom tot een mo
derne eerste-rangs-natie, is in stuwend stre
ven naar hoogeiwreactie tegen het materia
lisme. dat een volk ten gronde brengt. Het
Shintoïsme met zijn „Shisozendo". „leiding
na» het hoogere." dat men op zoovele con
gressen en in zooveel voordrachten en tijd
schriften kan hooren.
7 Boedhfcme met zijn groote pers- en unl-
versiteits-propaganda, met zijn vernieuwd
monnikenleven, waarvan zelfs een klooster
naar de regelp van St. Sulplce is ingericht:
met zijn overname van de christelijke chari
tatieve werkzaamheden, ’t Protestantisme met
rijn eenheldsformule en vereenlging van 32
«ecten in de „Vereenlgde, christelijke Japan
sche kerk" met zijn 23 universiteiten en 92
hoogere scholen, met zijn persinvloed en dui
zenden bijbels. Het communisme, dat 42 Ja-
studenten in Moskou de wereld-
leert liefhebben en propageeren.
dat «geheime vergaderingen houdt en dit
groote volk van het Oosten, volgens Lenins
ideaal wil veroveren, ’t Vindt in het autori-
tatleve Japan wel geen vruchtbare voedings
bodem. telt enkele aanhangers bij de jongelui,
maar voor de toekomst kan het een gevaar
worden. Al deze richtingen streven er naar
de ziel van het Japansche volk te winnen.
Het volk zoekt naar hooger.
te Berlijn
naam van het te San Francisco verzamelde
congres begroette.
Deze toespraak werd beantwoord door den
voorzitter van het Berlijnsche congres, den
heer Koettgen, die het congres te San
Francisco de groeten van het Berlynsche
congres overbracht.
Daarna kwam Londen aan het woord,
waar de Earl of Derby, de voorzitter van
het eerste wereldkrachtcongres zijn voldoe
ning betuigde over het gelukken van deze
proef.
Dit jaar zal de vierde Eucharische Opgang
van Tertiarissen plaats hebben naar Weert.
Doel is. te komen tot een nationale organisa
tie.
De intenties, welke dit jaar tijdens den
vierden EucharisUschen Derde-Ordedag op
het programma voorkomen, o.m. „opdat de
geest der Derde-Orde den geest van het com
munisme krachtig moge bestrijden in Neder
land zullen een inzicht geven van den geest,
welke dezen nationalen dag In de toekomst
zal moeten bezielen.
Wat was de oorsprong van dezen Gods-
dlenstigen Tocht naar het Zuiden? Wat is
het doel van het bezoek aan Weert? Wat
zoeken, wat willen, wat doen de Tertiarissen
daar? Kort en goed; de Tertiarissen willen
iets, dat de H. Vader Franciscus met heilig
welgevallen gadeslaat.
Zij, kinderen van den serafijnschen min
naar der Hoog-Heilige Eucharistrie. kunnen
't niet uitstaan, dut de Eucharistische Hei
land, de Redder en Koning der wereld, offi
cieel als een ultgebannene, als iemand
der burgerrecht wordt beschouwd, die
eens publiek op straat mag komen.
Hiertegen protesteeren zU niet alleen met
het woord, maar met de daad, een kloeke
daad. En ze gaan naar een oord, waar de
Goede Meester in een triomftocht wordt be
geleid rond de pleinen, door de straten, door
de wiegelende korenvelden.
Met die duizenden Llmburgsche Katho
lieken trekken ze mee, zingen ze mee, huldi
gen ze mee.
Dat is de beteekenis van het meemaken
van een Llmburgsche H. Sacramentsproces
sie langs den openbaren weg.
Waarom doet men ’t Juist in Weert? Om
dat de Tertiarissen leden zijn van de tiendui
zenden sterke Orde, waarvan het Centraal
Bureau te Weert is gevestigd. Omdat in
Weert de hart-ader klopt van het rijk en
bloeiend Derde-Ordeleven. Omdat van Weert
uit de groote geestelijke leiding gaat nnar
honderden TertiaHssenvereenigingen in Ne
derland.
Het Derde-Ordeleven is of moet althans
zUn ’n Eucharistisch leven. Nieuwe kracht
voor dit leven gaat men halen uit de Cen- i
trale te Weert. Daar komt men na ’s mor
gens de heerlijke processie te hebben meege
maakt. -"s middags bijeen in de aloude Min-
derbroederskerk. Daar zal men 't gezamenlijk
en luide aan Koning Christus peggen, dat
men Hem liefheeft, dat men om Hem eerher- 1
stel te brengen, een lange reis heeft gemaakt,
dat men naar de woonsteden terug wil kee-
ren met méér overtuigingsmoed.
Daarna zullen de Tertiarissen in een 1
prachtvergadering opgewekt worden ter vol-
Ier beleving van den Franclscaanschen leef
regel, daar zullen zij contact zoeken met de
letters der #>eweglng, rijis zullen «ij gezametu
lijk overleggen, hoe men de wereld-hernle-
•wende macht der Deroe-Orde kan uitbrelden.
Is het doel niet schoon en aantrekkelijk?
Zoon Eucharistische Derde-Ordedag mag
niet meer verdwijnen. Neen hij moet telken-
jaren en luister groeien. 1 Mbet meer en
meer en meer 'n dag worden van ingrijpende
van nationale beteekenis voor de Nederland-
sche Derde-Ordebeweging.
Aan de leden de taak om hiertoe mee te
werken I
Men trekke mee en door ondervinding zal
men leeren, dat dit „Nieuw maar mooi idee”
zooals het Centraal Bureau dit Utrechtsche
idee eens noemde, heilzame vruchtbare ge
volgen moet hebben voor eiken deelnemen-
den Tertiaris in liet bijzonder en voor de
Derde-Orde in het algemeen.
„Hoor eens
In de verte klonk het gerommel van het
vijandelijk geschut. Af en toe klonk
knal
„Daar zijn zei....”
Alle soldaten hieven instinctmatig het
hoofd op en tuurden in de lucht.
In de duisternis kwam ewi1 geluid tot
ons, al luider en luider, rhythmisch en zwaar.
Klaarblijkelijk zocht de vijand met vlieg
machines de streek af.
„Er is maar één vliegmachine," zei iemand
zacht.
,Ja, hij is bezig zich te oriënteeren
Altijd en eeuwig die angst voor wat je uit
de lucht boven je hoofd hing. Alsof het ge
vecht óp de aarde al niet erg genoeg was!
We waren allen stil geworden en Voelden
ons klein onder de machtige vleugels.
Plotseling stond de brombeer op, liep
naar zijn wagen, haakte daar iets los en rende
weg, ais een pijl uit den boog.
De kameraden moesten lachen, of ze
wilden of niet.
„Kijk, kijk, hij is bang?”
Spoedig was hij uit het gezicht verdwenen;
plotseling doemde hij ginds in het open veld
weer*voor onze oogen-op. Wij schrokken
allen-: hij had zijn lantaarn aangestoken en
liep maar door, zich steeds verder van het
dorp verwijderend.
Eenigen riepen „Is hij gek geworden?"
Maar toen begrepen wij het.
„De arme kerel 1”
Door zijn heldhaftig optreden vestigde
hij de aandacht van den vlieger pp zich.
Vér van ons munitie-depot, vér van de
zieken en gewonden zouden de vijandelijke
bommen neerkomen.
Alleen hij zou worden getroffen.
En dit geschiedde eerder, dan wij hadden
kunnen denken. Het ronken van den motor
boven onze hoofden hisld opDe vlie
ger liet zijn machine dalenEen ang
stige, benauwende stilte volgdetoen
dreunde de aarde ver in ’t rond.
Drie enorme ontploffingen, voorafgegaan
door een angstaanjagend gefluit. Op drie
plaatsen tegelijk stond alles in lichterlaaie..
De vliegmachine verdween pijlsnel in de
richting van het vijandelijk front.
De lantaarn was uitgegaanWij gin
gen zoeken en vonden op de aardkluiten
en lichaam, waaraan het hoofd ontbrak..