DE OCEAANVLUCHT VAN WEST
DE H. STOEL PUBLICEERT
EEN WITBOEK OVER DE MALTEZER
KWESTIE
NAAR OOST GELUKT
-
tweede blad
WOENSDAG 25 JUNI 1930
^en officieele lezing
(Van onzen Romeinschen correspondent)
Van Dijk boven New-Foundland
Kin^sforth Smith
en
In 26 uur van Ierland naar de Amerikaansche kust
KAAP RACE GEPASSEERD
Om twee uur (Amst. tijd) gister
middag uitstekend werk der motoren
E)e geschiedenis
„Southern Cross”
bemanning
Later seinde men ons:
Om 6.20 uur hedenochtend is de
Southern Cross” Kaap Race gepas
seerd.
Het gedeelte van den tocht boven
zee, en daardoor het gevaarvolste,
had men toen dus achter den rug.
Tusschenlanding te Harbourg Race
Een groet aan het Nederland-
sehe voft.
van de
en haar
De Oceaaavüegeez. Van links naar rechts:
te
van
I
en
ts
een
reparatièn, de Southern Cross.
Smith inspecteert, na de laatste
De verhouding van Kerk en Staat
Bij Kaap Race.
Lyrische beschrijving
Geen peiling.
Te half 5 werd van boord van de .3- C.”
geseind:
Het ziet er naar uit dat wü geen peiling
Kunnen krügen. Juist nu we er een noodig
hebben.
Binnen een uur kunnen we boven Kaap
Race zün.
was de
gistermiddag
..Southern
cat de
uur G
1927 werd de driemotorige machine,
reeds
31
Cross” van
Francisco
over den
niemand
als Apostolisch Delegaat bezocht. Om zün
heldere documentatte „n
te-
op
en
mistbank Vliegen
'oet d ruim 1000
geen verdere
ontvangen.
Het vliegtuig nadert New Foundiand
Hedenmorgen te 2.19 uur ontving de RUks
radiodienst op Schiphol bericht van boord
van de ..Southern Cross”, waarin werd me
degedeeld. dat de positie van het vliegtuig
te 0.17 uur G. M. T., d l. 1.37 uur Amsterd.
zomertijd, was: 48 gr. 12 mln. N. B 45 gr.
5 mln. W. L.. dus nog een afstand van 250
mjjl of 400 KM: van Cape Race, he* Ooste-
Ujkste punt van New Foundiand.
Het radiogram meldd» voorts: ..Alles rus
tig boven de mistbank; vliegen op een hoog
te van 3500 voet (dit is ruim 1000 meter);
iedereen gelukkig en alles ok.”
Vliegend in dan mist, maar alles O. K
Ondanks de storingen, veroorzaakt door
het seinen van 'n Rofnelnschen zend“r. ueeft
het station van den RUksradiodienst op
Schiphol bijna doorloopend contact met de
„Southern Cross".
Te 23.15 uur meldde het toestel, dat men
zich in de Groote Bank van New-Founo-
land bevond; er hing een dichte mist laag
boven de golven.
Aan boord was alles in orde.
New- York bereidt den vliegert
hart lijke ontvangt voor
Kingsford Smith, Van Dük, John Patrick
Saai, Stanley stannage.
In Nederland Is men er van verschillende
zijden In geslaagd draadloos In contact te
komen met de Southern Cross. De Lucht
vaartdienst op Schiphol. In het bijzonder de
heer v. d. Vlipt. die chef van het Rüks-
radiostatlon heeft gistermorgen uitstekend
telegrammen ontvangen, maar later tegen
één en twee uur ging het slechter vanwege
luchtstoringen, terwijl Waalhaven mededeel
de dat men den indruk kreeg, dat er iets
aan de radio-tnstallatie mankeerde, doch
tevens vertelde, dat er toch druk geseind
"werd naar New-York.
Eerst te 13.15 Amsterdamachen tijd kreeg
de RUksradiodienst weer contact met de
Southern Cross. Ditmaal kreeg men telegram
nr. 15 te pakken, soodat bet dus duidelijk
is, dat er door luchtstoringen berichten ver
loren zün gegaan.
Het bericht van gisteren kwart voor 3.
Te 13 45 uur werd een brokstuk van een
telegram ontvangen. De brokstukken van
het telegram die men opving waren inder
daad teer belangrijk en gaven aan. dat
Kingsford Smith en Van Dijk volkomen vei
lig In de lucht waren:
„AH motors working well* was het laat-
Hedenochtend te 5.43 A. T. is te Amster
dam het laatste bericht van de ,J3 c." ont
vangen.
De R. R. D. voor de luchtvaart op Schip
hol kreeg toen het volgende radlobencht van
het vllgetuig:
„Wü moeten thans meer peilingen hebben.
Gaan over op andere goh r
Daarna zün hedenochtend
radioberichten van de „8 C.” ontvangen.
Wel meldde een te'egram uit New-York, dat
daar bericht was ontvangen dat de J8. C."
op 200 mijl afstand van Kaap Race in een
dichten mist vloog.
Dit telegram moet echter voor 5.43 te New
York zjjn ontvangen.
De figuur van Lord Strickland
Lord Strickland, zegt het rapport van Mgr.
.toblnson, heeft In de 40 jaren van zün po
litieke loopbaan, overal waar hij kwam, alles
en allen ontwricht en zich zelven ónmoge
lijk gemaakt. In 1889 werd hU Staatssecre
taris op Malta, maar moest weldra terug ge
roepen worden en zijn weg naar de boot, die
hem naar andere bestemming voeren zou,
liep tusschen het gejoel, gefluit en de stee
nen der menigte. Achtereenvolgens was hü
gouverneur van de Leeward-ellanden. van
West-Australië en van Nieuw Zuld-Wales,
maar zUn gebrek aan tact. zUn onmacht tot
regeering en zijn onzuiverheid van oordeel
dwongen de regeering hem tenslotte heele-
maal uit den staatsdienst te ontslaan. Als
ambteloos burger keerde hü op Malta terug,
waar hU de Constltutloneele PartU sticht
te. Zes jaren lang was hij in de oppositie, in
1927 werd hij Minister-President.
Strickland is een man vah meer dan mid
delmatige begaafdheid, maar onevenwichtig,
onvoorzichtig en boven alles strijdlustig.
Minstens vüf dagen van de week brengt hü
voor de rechtbank door met allerlei vorde
ringen en processen, welke hem sterk maken
en waarbuiten hü niet zou kunnen leven.
Wantrouwend is hU tot tegenover zijn beste
vrienden, raad duldt hU van geen mensch en
hij Is eerzuchtig en een machtswellusteling.
Vanaf het oogenblik dat hü Minister-Presi
dent werd was zijn politiek er openlUk op
gericht: wraak te nemen op de nederlaag
van 1901. toen hü van het eiland weggeroe
pen was
Strickland noemt zich overtuigd katho
liek. en het lijdt geen twijfel dat hü een man
is van onbesproken zedelük gedrag en dat in
zün gezin" een streng katholieke geest
heerscht. Hü heeft evenwel de overtuiging
dat een goed Katholiek overtuigd anii-
clericaal moet zün Zün strijd tegen allen
Invloed der geestelükheid en vooral tegen
het eigendomsrecht der Kerk, heeft dikwüls
de verdenking op hem geladen dat hü vrij
metselaar was: deze verdenking kon hü af
doende weerleggen.
Ondanks zün katholieke overtuiging Iaat hü
dan ook niet af persoonlük en door zün ver
schillende kranten de gemtelükheid. de ker-
kelüke overheid en zelfs den godsdienst be-
lachelljk te maken en zwaar te beleedlgen.
In 1928 organiseerde hü selfs een anticleri-
cale demonstratie: In 1929 belette hü een
Engelschen na ter die van zün Itallaanschen
overste het bevel had ontvangen Malta te
verlaten, aan dit bevel te gehoorzamen.
Bü het Ministerie te Den Haag Is gister
middag te 13.33 uur een telegram binnenge
komen van de ..Southern Cross”, waarin
Kingsford Smith en Van Dijk hun groeten
zenden aan het Nederlandsche volk en mel
den, dat aan boord alles wel is.
Maandag bracht de Amerikaansche gezant een bezoek aan de Bloemenveiling (Bloetn-
lust) te Aalsmeer. Van L naar r.: de Gezant G. Diekema; W. Westerman, voorzitter van
de Ned. Amerikaansche Kamer van Koophandel; voorzitter Bloemlnst v d. w-- -
KasteHÖB, --a.»-
een brokstuk ontvangen, hetwelk het woord
„perfectly" vermeldde.
Amerikaansche hulp.
In Amerikaansche vllegerskringen maakte
men zich zeer bezorgd over de vlucht van
Kingsford Smith. De weerberichten van het
meteorologisch bureau luidden namelijk zeer
ongunstig, zoodat de leider van het bureau
te Washington in verschillende telegram
men aan Kingsford Smith hem dringend
heeft afgeraden van zün voorgenomen vlucht
af te zien.
De weersomstandigheden boven den At-
lantischen Oceaan zjjn zeer ongunstig en het
ziet er naar uit dat zü eer slechter dan
beter zullen worden.
Aan de kust van N. Amerika hangt een
dikke mist. Een der groote Amerikaansche
petroleum-maatschappijen heeft een vlieg
tuig uitgezonden om zoo noodig. het vlieg
tuig van Klncsford Smith van benzine te
voorzien, terwül het zich nog in de lucht
bevindt- Dit vliegtuig wordt door een pell-
vhegtuig begeleid, dat over een daartoe ge
schikte radio-tnstallatie beschikt.
Het verloop van den tocht.
Omtrent het verloop van de vlucht van
Kingsford Smith en Van Dük en hunne
metgezellen, heeft de RUksradiodienst voor
de Luchtvaart op Schiphol de navolgende
telegrammen van de ..Southern Cross” ont
vangen:
15.25 uur (Amsterd. tüd): De laatste uren
in lichten mist, regen en slecht zicht. Alles
wel aan boord. Maken 1650 toeren per mi
nuut, snelheid 100 mülen en hoogte 250
voet.
15 32 uur (Amsterd. tüd) seinde Kingsford
Smith aan het Radiostation van Cape Race
(New Foundiand): Hebben met hevlgen
mist te kampen, vliegen blind en stügen
voortdurend.
1558 uur (Amsterd. tüd): Ontvangen uit
muntend. Vliegen nog steeds in dichten
mist.
1626 uur (Amsterd. tüd): Zün thans bul
ten de mistbank en vliegen op 300, voet
16.45 uur (Amsterd. tüd): Regelen zender
In verband met verwisselen van sterkte
17.10 uur (Amsterd. tüd): Verzoeten een
nieuw weerbericht. Probeert of Valentia-
Radlo (Ierland) er een voor ons heeft.
17.25 uur (Amsterd. tij<H: Zün thans meer
dan halverwege en gaan verder (Hiermede
wordt bedoeld, dat de helft van den weg
over het water reeds afgelegd was. hetgeen
overeenkomt met één derde van de geheele
route naar New York.
steeds in den mist,
j, wat den jeugdigen
tot lyrische ontboeze-
^Wü zien een onmetelüke
linde hü. „van een Igen-
kleur. De ondergaande zon
Xralen in deze groote kom van
iel.”
uur Amsterdamsche tüd hoorde
Lord Strickland heeft daartegen verzet
aangeteekend en stelt zich geen ander doel
te bereiken voor dan de priesters >P te
sluiten in hun kerken en kloosters. Daar bul
ten heerscht. volgens zjjn opvatting, de Staat
waaraan de geestelüken onderworpen rijn en
waarvan zü niet meer kunnen wezen dan
ambtenaren en employé’s.
Natuurlük heeft zich de H. Stoel diarbij
niet neergelegd, maar, volgens den raad van
zjjn Apostolischen Delegaat, den Bisschoppen
opgelegd Lord Strickland en zijn aanhang te
bestrijden en de rechten der Kerk op Malta
te "dedtaen. Bovendien heeft de vorige
dat Lord Strickland geen „persona grata”
meer was en zün terugroeping geadviseerd.
..Southern Cross” Is een driemotorig
Fokker-vllegtulg. type F. VHb-3m.. «M»-
rust met Wright Whirlwind J5 motoren
van 225 P K. elk. Eigenlijk bestaat de ma
chine uit twee Fokker-toestellen. n.l. een
F. Vila en een F. VTIb-3m. De vleugel is
oorspronkelijk van het eerste driemotorige
Fokker-vllegtulg. dat met den z.g. grooten
pleugel van 67.6 M2, werd uitgerust en dat,
evenals de F. Vila met 400 P.K. Liberty,
waarvan een gedeelte van den romp afkom
stig is. eind 1925 geleverd werd aan Sir
George Wilkins, den Poólonderzoeker. Belde
toestellen werden in Alaska beschadigd en
het eene werd gerepareerd met een gedeelte
van het andere.
In
die toen
Kingsford-Smlth
overgenomen. Er
Om na dit laatste conflict een openlüke
breuk met het Vatlcaan te voorkomen en
ook om persoonlük een goeden indruk te
maken bij den H Stoel en de katholieke be
volking van Malta, vroeg Lord Strickland
*n Apostolischen Visitator die verslag zou uit
brengen over den toestand op het eiland.
Z. H. Paus Plus XI gewaardlgde zich zelfs
een Delegaat te zenden, en de Minister-Pre
sident bracht een wet In behandeling, welke
In schün den Delegaat de ruimste volmachten
gaf, In wezen echter het voor Lord Strick
land mogelük maakte de werkzaamheid van
den Delegaat te controleeren en in door hem
gewenschte banen te leiden De bevoegd
heden welke deze wet aan Mgr. Robinson
zou toekennen, werden bü voorbaat gewei
gerd en Lord Strickland trok de wet terug.
Het was ook tüdens het verblüf van den
Delegaat op Malta, dat Lord Strickland hem
een ontwerp voor een Concordaat overhan
digde. Dit behelsde voornamelük dat de
Kerk haar huwelükswetgevlng zeer zou ver-
gemakkelüken en dat de geestelükheid alle
zelfstandigheid zou verliezen en geheel val
len onder den staat. Dit laatste is het groote
doel dat de Minister-President zich te berei
ken voorstelt.
Het volk van Malta heeft een groote ach
ting voor zün geestelükheid. ook op niet
geestelük terrein. Strickland, die dat weet,
heeft daarom In 1927 voor de verkiezingen
groote moeite gedaan om de geestelüken
achter zich te krügen Dit is hem niet ge
lukt. Hü heeft toen zün actie in een andere
richting gestuurd en zich jewend tot gees
telüken. die tüdens de vele kwesties en con
flicten meer of minder in wrijving waren
Zonsondergang in den mist
Te 17 minuten na twaalven. Amsterdam-
schen tüd. hoorde men op Schiphol de
..Southern Cross” weer.
Het toestel vloog
terwül de zon ondei
marconist Stannagi
mingen bracht,
zee van mist”,
aardige blauwe
werpt roode
blauwen n^t
Te
de RUksradiodienst op Schiphol de volgende
ontboezeming aan boord van de .Southern
Cross”, onderbroken door enkele storingen:
..Het begint vrü donker te worden in de ca
bine. Het gloeien van de lampen van de
radio-apparaten werpt in de cabine een
rood schünsel, dat een gezelligen aar.bllk
biedt. Ik denk, dat ik. om de zaak com
pleet te maken, een sandwich zal eten
Dat deze sandwich den marconist goed
bekomen is. bleek uit het te 0.43 uur opge
vangen radiogram: ..Wel, ik geloof, dat het
een heel behoorlük souper was voor aan
boord van dit schip. Het was een hartige
sandwich en werkelük konlnklük met een
kop koffiede koffie was niet zoo goed...
het is nog niet heelemaal donker, maar we
zün nu tamelük
dat is
een groot deel van de bevolking van weet
te overtuigen dat zün strijd tegen de gees
telükheid "geheel in het belang van Kerk en
godsdienst Is. Lord Strickland oefent als het
ware een betoovering uit op zün aanhangers
die voor het grootste deel vurige en over
tuigde Katholieken zün.
Het is geen overdrüvlng te beweren dat het
eiland onderworpen is aan een fljglme van
terreur en despotisme; dat de oppositie aan
banden is gelegd en de kranten tot zwügen
verplicht zün; dat de rechtbanken bedreigd
worden en de justitie machteloos is; dat de
grondwet in gevaar verkeert, het eiland in
een chaos ligt, dat Kerk en godsdienst open-
lük worden aangevallen.
Aan het einde van zün rapport wüdt Mgr.
Robinson een korte beschouwing aan de mid-,
delen welke tot de oplossing van het con
flict zouden kunnen leiden.
Voor alles moet de bevolking op onverschil
lig welke wüze er van overtuigd worden dat
de H. Stoel Lord Strickland niet als ..perso
na grata” beschouwt en dat het bestuur 1er
Kerkelüke belangen en aangelegenheden een
onvervreemdbaar recht is van de Bisschop
pen. De Bisschoppen, op deze wüze openlük
door den H. Stoel als hoogste handhavers
van bet Kerkelük recht erkend, zouden dan
op alle wüzen kunnen waarschuwen tegen de
dwalingen en den kwaden wil van Lord
Strickland, en de bevolking langzaam-aan
weer In de juiste banen terugleiden.
Tevens zou de H. Stoel een diplomatieke
poging kunnen doen bü de Engelsche regee
ring om Lord Strickland's terugroeping te
verkrügen. Dit zou niet alleen in het be
lang zün van de Kerk, maar ook van Enge
land dat bü het welwillende deel der be
volking zün aanzien verliest en dat zün bes
te tradities door den huldigen vertegenwoor
diger van zün gezag met voeten getreden
ziet.
De grenslün van godsdienst en politiek.
Alle andere gepubliceerde documenten
wü zelden het boven al werden reeds ge
publiceerd en wü zullen dus een kolommen
lang uittreksel vermüden. Alleen lijkt het
ons nuttig de algemeene lijn er van, welke
tevens de kern der Maltezer kwestie is, even
te volgen.
In de Inleiding van bet Witboek wordt ge
zegd dat de geestelükheid op Malta steeds
een grooten Invloed had, ook waar het zaken
betrof die buiten het zuiver geestelük terrein
vielen. Deze stand van zaken wordt als be
ginsel erkend in de grondwet welke o.i. een
der tien vaste stand-zetels in den Senaat toe
kent aan den clerus.
Nog steeds heeft de RUksradiodienst op
Schiphol contact met de ..Southern Cross”.
Aan boord van het vliegtuig schünt men
in de seinpauzes een microfoon op her radlo-
apparaat te schakelen, want met vrU re
gelmatige tusschenpooaen kon men op
Schiphol het geronk der motoren hesren.
Te 1.08 seinde Stannage weer een lyri
sche beschrijving:
„Het wordt nu dbnker. De buitenboord
motoren zün verhuld in een blauwig waas
en uit elk der ultlaatgaten slaat een zwak
ken rose vlam, die geheimzinnig heen en weer
waaiert
Gesignaleerd.
Het vliegtuig „Southern Cross” is op 800
mül afstands van Ierland gesignaleerd door
het Nederlandsche stoomschip „Volendam."
De machine vloog met een snelheid
100 mülen per uur door den mist.
Blükens een te Belfast opgevangen radio
gram was de „Southern Cross te 5 uur
halverwege den Atlantischen
Oceaan. De snelheid bedroeg 100 mülen per
uur.
Het vliegtuig bevond zich te 17 uur 35
mln. Amst. tüd pp 50 gr. 30' N. B. en 35 gr.
W. L.
Het vliegtuig was in draadloozc verbinding
met Halifax.
hoog. büna 4000 voet,
ongeveer 1200 meter.”
Ren toegebracht en eischt eerherstel
middel van de openbare verklaring
Engeland dat er onrecht is gepleegd,
door terugroeping van Lord Strickland.
Helaas is de strüd te laat begonnen
konden de gevolgen tot zoodanige excessen
komen. De toestand verscherpt zich dagelüks
en bü zulke tegenstrijdige gezichtspunten
kan de oplossing niet nabü worden geacht.
Zaterdag publiceerde de H. Stoel het reeds
lang verwachte Witboek over de Maltezer
kwestie. De uitgave draagt den naam van:
„Esposizione documentata della Santa Sedê
sulla questione maltese". telt büna tweehon
derd bladzüden en bevat een inleiding, drie
hoofdstukken. 39 documenten er een besluit
Voornamelük door de Indiscretie van Engel
sche züde waarop hier en daar aanmer
kingen worden gemaakt. behelst de pu
blicatie uitsluitend meer uitvoerige behande
lingen van correspondenties, welke in hoofd
taak reeds lang bekend waren. Het eenige
document, waarvan de Engelsche regeering
onkundig was en waaruit dus nog geen enke
le mededeeling kon worden gedaan, is het
rapport van Mgr. Pasqualls Robinson, thans
Nuntius te Dublin die Malta het vorig jaar
groote uitvoerigheid
forsche taal, is dit rapport de meest
slaagde uiteenzetting van den toestand
Malta, welke tot op heden verscheen.
daarom tevens rhet voornaamste en belang-
rükste document der publicatie. Een samen
vatting van den Inhoud laten wü hieronder
volgen:
secretaris van Staat, Kard Gasparri, de
Engelsche regeering er van in kennis gesteld
Nu beweert Engeland dat de H. Stoel niet
alleen diplomatiek, maar ook en daarover
vooral is het zeer verstoord! apenbaar
tegenover de Bisschoppen en dooi hun be
middeling tegenover het volk, stelling koos
tegen een vertegenwoordiger van het Engel
sche gezag op Engelsch gebied; dit wordt be
schouwd als hooglük ongewenschte en onge
rechtvaardigde inmenging in interne aange
legenheden van het vereenigd koninkrijk.
De H. Stoel echter beweerde en beweert
dat er groote belangen van zuiver kerkelüken
aard ernstig geschaad werden en dat tegen
dengene die daarvan de oorzaak was. open
lUk actie moest worden gevoerd, ongeacht de
functie welke hü bekleedt.
Engeland ziet Lord Strickland dus op de
eerste plaats als Minister-President; net
Vatlcaan laat zün titels buiten beschouwing
en acht hem verantwoordelük voor zün
funest bedrüf.
Engeland acht-het een kwestie van prestige
zün vertegenwoordiger te beschermen en
eischt herroeping der Vatlcaanfche actie. De
H. Stoel wüst op de schade aan zün belan-
door
van
d. L
Eenige minuten later: ..De bekleeding van
den stuurboordvleugel vertoont een gouden
glanszwakke stralen kleuren den he
mel
Latere berichten.
Hedenmorgen te 2 19 uw ontving de Rijks
Radio Dienst voor de Luchtvaart op Schip
hol bericht van boord var de
Cross”, waarin werd medegedeeld,
positie van het vlieegtulg was te 0.1
M. T. (d.l. 1.37 uur Amst. Zomertüd) was
48 gr. 12' N. B. en 45 gr. 5 W L.. dus nog
een afstand van 250 mül '400 KM van
Kaap Race, het Oostelükste punt van New-
Foundland.
Het telegram meldde voorts:
Alles rustig boven de
op een hoogte van 3500
Meter. Iedereen gelukkig cn alles g> K.
Na een tijd niets meer van de .3 C.
hebben gehoord, xreeg de R. R.D. oo Schip
hol hedenmorgen ie 3 GO A. T. weer contact
met de Oceaanvliegers.
Stannage verklaarde waarom hü zoo lang
weggebleven was.
Wü moesten een heeler tüd w^gblijven
want de P. T. E., het raoio-station Kaap
Race konden wü op 600 meter niet te pak
ken krügen.
Waarschünlük, in antwoord op een draad
loos ontvangen aanbieding van de 'Canadee-
sche luchthaven Harbergrt.ee, om orar.d-
stoffen te komen bijladen, seinde de JS. C.”
om 3 38 uur: We zullen trychten lan'. te be
reiken.
vele vlieguren had. door
van Sir George Wilkins
werden nlet””“ motoren
in het toestel gemonteerd en v.?l Wright-
Whlrland J5. dezelfde, die er nu nog in zit
ten.
Eerst werden 3 pogingen ondernomen om
het duurrecord te verbeteren. Elke poging
b-teekende ongeveer 50 vlieguren. In 1928
slaagde Kingsford-Smlth. vergezeld -van
George Pond, er in. 50 uur 4 minuten in de
lucht te blijven. Ofschoon het een driemo-
tortg vliegtuig nog nooit gelukt was. zoo
lang zonder bil vulling van benzin; te blü-
ven doorvliegen, was deze prestatie geen
officieel record, aangezlc-n bij duurrecords
geen verschil wordt gemaakt tusschen één-
of meermotorige ftiachines. Bü de start voor
deze poging woog het toestel, dat voor een
totaal-gewlcht van 4100 K.G. gebouwd werd,
niet minder dan 7176 K.G. (15807 lbs.), een
overbelasting dus van 75 pet.
Op 31 Mei 1928 startte de ..Southern
het vliegveld Oakland bü 8»n
voor de wereldberoemde vlucht
Stillen Oceaan, welke nog door
nagedaan werd. De toeht werd
volbracht in 3 etappes, n.l. San Francisco-
Honolulu. 3875 K M (2408 miles) in 27 uur
27 minuten. HonoluluSuva (Fidjl-eilan-
den) 5060 KM. (3144 miles) in 34 uur 33
minuten en SuvaBrisbane 2888 K.M. (1795
milfs) in 21 uur 35 minuten. De totale af
stand van 11823 K.M. <9263 miles) werd
dus afgelegd in 83 uur 35 minuten, met
een gemiddelde snelheid van 142 K.M.
(88.25 miles) per uur. Wanneer men reke
ning houdt met het feit, dat met het oog
op het weer niet zuiver koers kon worden
gevlogen en dat dientengevolge de totale
afgelegde afstand minstens 10 A 15 pCt.
meer bedraagt, is de gemiddelde snelheid
per uur zeer gunstig. ''"-j
Op de vlucht over den Stillen Oceaan ^>9*
stond de bemanning uit Ch. E. Kingsford-
Smlth. 1ste piloot. C. T. P. ülm, 2e pUoot.
H. Lyon Jr., navigator en J. Warner mar
conist. (In hun boek „Great Transpacific
Flight” (Hutchinson Co.. Londen. Prijs
12/6) hebben Kingsford-Smlth en Ulm hun
wederwaardigheden op deze historische
vlucht uitvoerig beschreven.)
Na deze groote en ongeëvenaarde vlucht
vertrokken Kiqsford-Smith en Ulm, dit
maal vergezeld van Litchfield als navigator
en McWilliams als marconist op 11 Augus
tus van Melbourne naar Perth, een afstand
van 3220 K.M. (2000 miles), welke non-stop
in 23 uur 24 minuten werd afgelegd. De
terugreis naar Sydney, 4000 K.M. (2500
miles) werd eveneens non-stop gevlogen.
Daarna vloog de Southern Cross met de
zelfde bemanning als eerste vliegtuig Over
de Tasmanzee. van Australië naar Nleuw-
Zeeland, een afstand van 2290 K.M. (1425
miles) over open zee. Door een gunstigen
wind geholpen legde men dit traject af in
14 uur. dus met een gemiddelde van 164
KM (102 miles) per uur. De terugweg werd
in 22 uur volbracht. Op de heenreis geraak
ten de vliegers in electrlsqhen stroom, die de
vonken van alle metalen deelen deed spat
ten. De propellers draalden als het ware
in een krans van vuur en de bemanning
dacht niet anders, dan dat het met hen ge
daan was. Ook deze Oceaanvlucht werd tot
dusver door niemand herhaald.
Op 30 Maart 1929 vertrok de Southern
Cross met dezelfde bemanning van Syd
ney om te trachten het record Australië
Engeland te verbeteren, dat met 15 dagen
op naam van Bert Hinkler stond Na onge
veer 3600 K.M. (2240 miles) te hebben af
gelegd. waren de vliegers door benzinegebrek
gedwongc een noodlanding te maken in
de wildernis. Eerst na 12 dagen van ongeken
de ontberingen werden zij gevonden en ge
red en vlogen zü 5 dagen later in étappes
naar Sydney terug.
Op 25 Juni startten zü opnieuw van Sydney
en kwamen op 10 Juli d.a.v. te Londen aan.
Het record Australië (kust)Engeland had
den zü met 12 dagen 20 uur op hun naam
gebracht.
De Southern Cross werd op' 19 Juli 1939
naar Amsterdam overgevlogen ven in de
Fokker-fabriek geheel en al r agèzien en in
orde gebracht voor de vlucht over den At
lantische i Oceaan.
Zoodra de machine gereed was kwam
Kingsford Smith, die inmiddels met Ulm de
Australian National Airways had opge-
rlcht, naar Amsterdam. Inmiddels waren
ook de motoren, die nu reeds ongeveer 600
bedrüfsuren elk hadden, door een expert van
de Wright-fabriek. „Doe” Maidment, nage
zien en konden de proefvluchten kort na
aankomst van Kingsford Smith beginnen.
Er blei* Kingsford Smith nu nog slechts
het kiezen van -de bemanning en het afwach
ten van de gunstige gelegenheid om den
sprong te wagen. Als tweede piloot koos hü
den K/L. M.-vUeger Van Dük. als navi
gator den lerschen scheepskapitein Saul en
air marconist de Nieuw-Zeelander Stan
nage.
•n óm Kerk en geestelük-
:n in de uitoefening van
slaagde hü niet naar wensch. maar eenigen
steun kreeg hü toch, en zün overwinning in
den verkiezingsstrijd was volkomen.
Thans echter, nu hü enkele jaren aan de
regeering is en de verkiezingen weer voor
de deur staan, weet hü o°k wel dat een over
winning alleen mogelük is wanneer niet en
kele ongehoorzame geestelijken, maar heel
de katholieke hiërarchie zün partü steunt
De ondervinding heeft hem geleerd dat dit
nooit gebeuren zal en zün eenige redding is
het den Invloed der geestelükheid op het
volk radicaal te breken Dit doel streeft hü
na op de doortrapste en lafste wüze door
middel van zün kranten, woorden en aller
lei duistere geschriftjes. Zün macht mis
bruikt hü bovendl
«ld te tii Ir uRlM
sar taak. x
Waar de geestelükheid op Malta steeds
overwegenden invloed neeft gehad en de
meerderheid overtuigd katholiek Is. kan t
niet anders of de gevolgen van een zoo fei
len strüd moeten funest zün
De politiek van Lord Strickland Is des te
verderfelijker omdat hü °P rijn volgelingen
een absoluut geestelük overwicht heeft en
dezen zelfs niet meer kunnen denken dan
door zün hersenen en door zün kranten.
Daarbü komt dat de Minlster-Prarident er