DE OCEAANVLUCHT VAN WEST DE H. STOEL PUBLICEERT EEN WITBOEK OVER DE MALTEZER KWESTIE NAAR OOST GELUKT - tweede blad WOENSDAG 25 JUNI 1930 ^en officieele lezing (Van onzen Romeinschen correspondent) Van Dijk boven New-Foundland Kin^sforth Smith en In 26 uur van Ierland naar de Amerikaansche kust KAAP RACE GEPASSEERD Om twee uur (Amst. tijd) gister middag uitstekend werk der motoren E)e geschiedenis „Southern Cross” bemanning Later seinde men ons: Om 6.20 uur hedenochtend is de Southern Cross” Kaap Race gepas seerd. Het gedeelte van den tocht boven zee, en daardoor het gevaarvolste, had men toen dus achter den rug. Tusschenlanding te Harbourg Race Een groet aan het Nederland- sehe voft. van de en haar De Oceaaavüegeez. Van links naar rechts: te van I en ts een reparatièn, de Southern Cross. Smith inspecteert, na de laatste De verhouding van Kerk en Staat Bij Kaap Race. Lyrische beschrijving Geen peiling. Te half 5 werd van boord van de .3- C.” geseind: Het ziet er naar uit dat wü geen peiling Kunnen krügen. Juist nu we er een noodig hebben. Binnen een uur kunnen we boven Kaap Race zün. was de gistermiddag ..Southern cat de uur G 1927 werd de driemotorige machine, reeds 31 Cross” van Francisco over den niemand als Apostolisch Delegaat bezocht. Om zün heldere documentatte „n te- op en mistbank Vliegen 'oet d ruim 1000 geen verdere ontvangen. Het vliegtuig nadert New Foundiand Hedenmorgen te 2.19 uur ontving de RUks radiodienst op Schiphol bericht van boord van de ..Southern Cross”, waarin werd me degedeeld. dat de positie van het vliegtuig te 0.17 uur G. M. T., d l. 1.37 uur Amsterd. zomertijd, was: 48 gr. 12 mln. N. B 45 gr. 5 mln. W. L.. dus nog een afstand van 250 mjjl of 400 KM: van Cape Race, he* Ooste- Ujkste punt van New Foundiand. Het radiogram meldd» voorts: ..Alles rus tig boven de mistbank; vliegen op een hoog te van 3500 voet (dit is ruim 1000 meter); iedereen gelukkig en alles ok.” Vliegend in dan mist, maar alles O. K Ondanks de storingen, veroorzaakt door het seinen van 'n Rofnelnschen zend“r. ueeft het station van den RUksradiodienst op Schiphol bijna doorloopend contact met de „Southern Cross". Te 23.15 uur meldde het toestel, dat men zich in de Groote Bank van New-Founo- land bevond; er hing een dichte mist laag boven de golven. Aan boord was alles in orde. New- York bereidt den vliegert hart lijke ontvangt voor Kingsford Smith, Van Dük, John Patrick Saai, Stanley stannage. In Nederland Is men er van verschillende zijden In geslaagd draadloos In contact te komen met de Southern Cross. De Lucht vaartdienst op Schiphol. In het bijzonder de heer v. d. Vlipt. die chef van het Rüks- radiostatlon heeft gistermorgen uitstekend telegrammen ontvangen, maar later tegen één en twee uur ging het slechter vanwege luchtstoringen, terwijl Waalhaven mededeel de dat men den indruk kreeg, dat er iets aan de radio-tnstallatie mankeerde, doch tevens vertelde, dat er toch druk geseind "werd naar New-York. Eerst te 13.15 Amsterdamachen tijd kreeg de RUksradiodienst weer contact met de Southern Cross. Ditmaal kreeg men telegram nr. 15 te pakken, soodat bet dus duidelijk is, dat er door luchtstoringen berichten ver loren zün gegaan. Het bericht van gisteren kwart voor 3. Te 13 45 uur werd een brokstuk van een telegram ontvangen. De brokstukken van het telegram die men opving waren inder daad teer belangrijk en gaven aan. dat Kingsford Smith en Van Dijk volkomen vei lig In de lucht waren: „AH motors working well* was het laat- Hedenochtend te 5.43 A. T. is te Amster dam het laatste bericht van de ,J3 c." ont vangen. De R. R. D. voor de luchtvaart op Schip hol kreeg toen het volgende radlobencht van het vllgetuig: „Wü moeten thans meer peilingen hebben. Gaan over op andere goh r Daarna zün hedenochtend radioberichten van de „8 C.” ontvangen. Wel meldde een te'egram uit New-York, dat daar bericht was ontvangen dat de J8. C." op 200 mijl afstand van Kaap Race in een dichten mist vloog. Dit telegram moet echter voor 5.43 te New York zjjn ontvangen. De figuur van Lord Strickland Lord Strickland, zegt het rapport van Mgr. .toblnson, heeft In de 40 jaren van zün po litieke loopbaan, overal waar hij kwam, alles en allen ontwricht en zich zelven ónmoge lijk gemaakt. In 1889 werd hU Staatssecre taris op Malta, maar moest weldra terug ge roepen worden en zijn weg naar de boot, die hem naar andere bestemming voeren zou, liep tusschen het gejoel, gefluit en de stee nen der menigte. Achtereenvolgens was hü gouverneur van de Leeward-ellanden. van West-Australië en van Nieuw Zuld-Wales, maar zUn gebrek aan tact. zUn onmacht tot regeering en zijn onzuiverheid van oordeel dwongen de regeering hem tenslotte heele- maal uit den staatsdienst te ontslaan. Als ambteloos burger keerde hü op Malta terug, waar hU de Constltutloneele PartU sticht te. Zes jaren lang was hij in de oppositie, in 1927 werd hij Minister-President. Strickland is een man vah meer dan mid delmatige begaafdheid, maar onevenwichtig, onvoorzichtig en boven alles strijdlustig. Minstens vüf dagen van de week brengt hü voor de rechtbank door met allerlei vorde ringen en processen, welke hem sterk maken en waarbuiten hü niet zou kunnen leven. Wantrouwend is hU tot tegenover zijn beste vrienden, raad duldt hU van geen mensch en hij Is eerzuchtig en een machtswellusteling. Vanaf het oogenblik dat hü Minister-Presi dent werd was zijn politiek er openlUk op gericht: wraak te nemen op de nederlaag van 1901. toen hü van het eiland weggeroe pen was Strickland noemt zich overtuigd katho liek. en het lijdt geen twijfel dat hü een man is van onbesproken zedelük gedrag en dat in zün gezin" een streng katholieke geest heerscht. Hü heeft evenwel de overtuiging dat een goed Katholiek overtuigd anii- clericaal moet zün Zün strijd tegen allen Invloed der geestelükheid en vooral tegen het eigendomsrecht der Kerk, heeft dikwüls de verdenking op hem geladen dat hü vrij metselaar was: deze verdenking kon hü af doende weerleggen. Ondanks zün katholieke overtuiging Iaat hü dan ook niet af persoonlük en door zün ver schillende kranten de gemtelükheid. de ker- kelüke overheid en zelfs den godsdienst be- lachelljk te maken en zwaar te beleedlgen. In 1928 organiseerde hü selfs een anticleri- cale demonstratie: In 1929 belette hü een Engelschen na ter die van zün Itallaanschen overste het bevel had ontvangen Malta te verlaten, aan dit bevel te gehoorzamen. Bü het Ministerie te Den Haag Is gister middag te 13.33 uur een telegram binnenge komen van de ..Southern Cross”, waarin Kingsford Smith en Van Dijk hun groeten zenden aan het Nederlandsche volk en mel den, dat aan boord alles wel is. Maandag bracht de Amerikaansche gezant een bezoek aan de Bloemenveiling (Bloetn- lust) te Aalsmeer. Van L naar r.: de Gezant G. Diekema; W. Westerman, voorzitter van de Ned. Amerikaansche Kamer van Koophandel; voorzitter Bloemlnst v d. w-- - KasteHÖB, --a.»- een brokstuk ontvangen, hetwelk het woord „perfectly" vermeldde. Amerikaansche hulp. In Amerikaansche vllegerskringen maakte men zich zeer bezorgd over de vlucht van Kingsford Smith. De weerberichten van het meteorologisch bureau luidden namelijk zeer ongunstig, zoodat de leider van het bureau te Washington in verschillende telegram men aan Kingsford Smith hem dringend heeft afgeraden van zün voorgenomen vlucht af te zien. De weersomstandigheden boven den At- lantischen Oceaan zjjn zeer ongunstig en het ziet er naar uit dat zü eer slechter dan beter zullen worden. Aan de kust van N. Amerika hangt een dikke mist. Een der groote Amerikaansche petroleum-maatschappijen heeft een vlieg tuig uitgezonden om zoo noodig. het vlieg tuig van Klncsford Smith van benzine te voorzien, terwül het zich nog in de lucht bevindt- Dit vliegtuig wordt door een pell- vhegtuig begeleid, dat over een daartoe ge schikte radio-tnstallatie beschikt. Het verloop van den tocht. Omtrent het verloop van de vlucht van Kingsford Smith en Van Dük en hunne metgezellen, heeft de RUksradiodienst voor de Luchtvaart op Schiphol de navolgende telegrammen van de ..Southern Cross” ont vangen: 15.25 uur (Amsterd. tüd): De laatste uren in lichten mist, regen en slecht zicht. Alles wel aan boord. Maken 1650 toeren per mi nuut, snelheid 100 mülen en hoogte 250 voet. 15 32 uur (Amsterd. tüd) seinde Kingsford Smith aan het Radiostation van Cape Race (New Foundiand): Hebben met hevlgen mist te kampen, vliegen blind en stügen voortdurend. 1558 uur (Amsterd. tüd): Ontvangen uit muntend. Vliegen nog steeds in dichten mist. 1626 uur (Amsterd. tüd): Zün thans bul ten de mistbank en vliegen op 300, voet 16.45 uur (Amsterd. tüd): Regelen zender In verband met verwisselen van sterkte 17.10 uur (Amsterd. tüd): Verzoeten een nieuw weerbericht. Probeert of Valentia- Radlo (Ierland) er een voor ons heeft. 17.25 uur (Amsterd. tij<H: Zün thans meer dan halverwege en gaan verder (Hiermede wordt bedoeld, dat de helft van den weg over het water reeds afgelegd was. hetgeen overeenkomt met één derde van de geheele route naar New York. steeds in den mist, j, wat den jeugdigen tot lyrische ontboeze- ^Wü zien een onmetelüke linde hü. „van een Igen- kleur. De ondergaande zon Xralen in deze groote kom van iel.” uur Amsterdamsche tüd hoorde Lord Strickland heeft daartegen verzet aangeteekend en stelt zich geen ander doel te bereiken voor dan de priesters >P te sluiten in hun kerken en kloosters. Daar bul ten heerscht. volgens zjjn opvatting, de Staat waaraan de geestelüken onderworpen rijn en waarvan zü niet meer kunnen wezen dan ambtenaren en employé’s. Natuurlük heeft zich de H. Stoel diarbij niet neergelegd, maar, volgens den raad van zjjn Apostolischen Delegaat, den Bisschoppen opgelegd Lord Strickland en zijn aanhang te bestrijden en de rechten der Kerk op Malta te "dedtaen. Bovendien heeft de vorige dat Lord Strickland geen „persona grata” meer was en zün terugroeping geadviseerd. ..Southern Cross” Is een driemotorig Fokker-vllegtulg. type F. VHb-3m.. «M»- rust met Wright Whirlwind J5 motoren van 225 P K. elk. Eigenlijk bestaat de ma chine uit twee Fokker-toestellen. n.l. een F. Vila en een F. VTIb-3m. De vleugel is oorspronkelijk van het eerste driemotorige Fokker-vllegtulg. dat met den z.g. grooten pleugel van 67.6 M2, werd uitgerust en dat, evenals de F. Vila met 400 P.K. Liberty, waarvan een gedeelte van den romp afkom stig is. eind 1925 geleverd werd aan Sir George Wilkins, den Poólonderzoeker. Belde toestellen werden in Alaska beschadigd en het eene werd gerepareerd met een gedeelte van het andere. In die toen Kingsford-Smlth overgenomen. Er Om na dit laatste conflict een openlüke breuk met het Vatlcaan te voorkomen en ook om persoonlük een goeden indruk te maken bij den H Stoel en de katholieke be volking van Malta, vroeg Lord Strickland *n Apostolischen Visitator die verslag zou uit brengen over den toestand op het eiland. Z. H. Paus Plus XI gewaardlgde zich zelfs een Delegaat te zenden, en de Minister-Pre sident bracht een wet In behandeling, welke In schün den Delegaat de ruimste volmachten gaf, In wezen echter het voor Lord Strick land mogelük maakte de werkzaamheid van den Delegaat te controleeren en in door hem gewenschte banen te leiden De bevoegd heden welke deze wet aan Mgr. Robinson zou toekennen, werden bü voorbaat gewei gerd en Lord Strickland trok de wet terug. Het was ook tüdens het verblüf van den Delegaat op Malta, dat Lord Strickland hem een ontwerp voor een Concordaat overhan digde. Dit behelsde voornamelük dat de Kerk haar huwelükswetgevlng zeer zou ver- gemakkelüken en dat de geestelükheid alle zelfstandigheid zou verliezen en geheel val len onder den staat. Dit laatste is het groote doel dat de Minister-President zich te berei ken voorstelt. Het volk van Malta heeft een groote ach ting voor zün geestelükheid. ook op niet geestelük terrein. Strickland, die dat weet, heeft daarom In 1927 voor de verkiezingen groote moeite gedaan om de geestelüken achter zich te krügen Dit is hem niet ge lukt. Hü heeft toen zün actie in een andere richting gestuurd en zich jewend tot gees telüken. die tüdens de vele kwesties en con flicten meer of minder in wrijving waren Zonsondergang in den mist Te 17 minuten na twaalven. Amsterdam- schen tüd. hoorde men op Schiphol de ..Southern Cross” weer. Het toestel vloog terwül de zon ondei marconist Stannagi mingen bracht, zee van mist”, aardige blauwe werpt roode blauwen n^t Te de RUksradiodienst op Schiphol de volgende ontboezeming aan boord van de .Southern Cross”, onderbroken door enkele storingen: ..Het begint vrü donker te worden in de ca bine. Het gloeien van de lampen van de radio-apparaten werpt in de cabine een rood schünsel, dat een gezelligen aar.bllk biedt. Ik denk, dat ik. om de zaak com pleet te maken, een sandwich zal eten Dat deze sandwich den marconist goed bekomen is. bleek uit het te 0.43 uur opge vangen radiogram: ..Wel, ik geloof, dat het een heel behoorlük souper was voor aan boord van dit schip. Het was een hartige sandwich en werkelük konlnklük met een kop koffiede koffie was niet zoo goed... het is nog niet heelemaal donker, maar we zün nu tamelük dat is een groot deel van de bevolking van weet te overtuigen dat zün strijd tegen de gees telükheid "geheel in het belang van Kerk en godsdienst Is. Lord Strickland oefent als het ware een betoovering uit op zün aanhangers die voor het grootste deel vurige en over tuigde Katholieken zün. Het is geen overdrüvlng te beweren dat het eiland onderworpen is aan een fljglme van terreur en despotisme; dat de oppositie aan banden is gelegd en de kranten tot zwügen verplicht zün; dat de rechtbanken bedreigd worden en de justitie machteloos is; dat de grondwet in gevaar verkeert, het eiland in een chaos ligt, dat Kerk en godsdienst open- lük worden aangevallen. Aan het einde van zün rapport wüdt Mgr. Robinson een korte beschouwing aan de mid-, delen welke tot de oplossing van het con flict zouden kunnen leiden. Voor alles moet de bevolking op onverschil lig welke wüze er van overtuigd worden dat de H. Stoel Lord Strickland niet als ..perso na grata” beschouwt en dat het bestuur 1er Kerkelüke belangen en aangelegenheden een onvervreemdbaar recht is van de Bisschop pen. De Bisschoppen, op deze wüze openlük door den H. Stoel als hoogste handhavers van bet Kerkelük recht erkend, zouden dan op alle wüzen kunnen waarschuwen tegen de dwalingen en den kwaden wil van Lord Strickland, en de bevolking langzaam-aan weer In de juiste banen terugleiden. Tevens zou de H. Stoel een diplomatieke poging kunnen doen bü de Engelsche regee ring om Lord Strickland's terugroeping te verkrügen. Dit zou niet alleen in het be lang zün van de Kerk, maar ook van Enge land dat bü het welwillende deel der be volking zün aanzien verliest en dat zün bes te tradities door den huldigen vertegenwoor diger van zün gezag met voeten getreden ziet. De grenslün van godsdienst en politiek. Alle andere gepubliceerde documenten wü zelden het boven al werden reeds ge publiceerd en wü zullen dus een kolommen lang uittreksel vermüden. Alleen lijkt het ons nuttig de algemeene lijn er van, welke tevens de kern der Maltezer kwestie is, even te volgen. In de Inleiding van bet Witboek wordt ge zegd dat de geestelükheid op Malta steeds een grooten Invloed had, ook waar het zaken betrof die buiten het zuiver geestelük terrein vielen. Deze stand van zaken wordt als be ginsel erkend in de grondwet welke o.i. een der tien vaste stand-zetels in den Senaat toe kent aan den clerus. Nog steeds heeft de RUksradiodienst op Schiphol contact met de ..Southern Cross”. Aan boord van het vliegtuig schünt men in de seinpauzes een microfoon op her radlo- apparaat te schakelen, want met vrU re gelmatige tusschenpooaen kon men op Schiphol het geronk der motoren hesren. Te 1.08 seinde Stannage weer een lyri sche beschrijving: „Het wordt nu dbnker. De buitenboord motoren zün verhuld in een blauwig waas en uit elk der ultlaatgaten slaat een zwak ken rose vlam, die geheimzinnig heen en weer waaiert Gesignaleerd. Het vliegtuig „Southern Cross” is op 800 mül afstands van Ierland gesignaleerd door het Nederlandsche stoomschip „Volendam." De machine vloog met een snelheid 100 mülen per uur door den mist. Blükens een te Belfast opgevangen radio gram was de „Southern Cross te 5 uur halverwege den Atlantischen Oceaan. De snelheid bedroeg 100 mülen per uur. Het vliegtuig bevond zich te 17 uur 35 mln. Amst. tüd pp 50 gr. 30' N. B. en 35 gr. W. L. Het vliegtuig was in draadloozc verbinding met Halifax. hoog. büna 4000 voet, ongeveer 1200 meter.” Ren toegebracht en eischt eerherstel middel van de openbare verklaring Engeland dat er onrecht is gepleegd, door terugroeping van Lord Strickland. Helaas is de strüd te laat begonnen konden de gevolgen tot zoodanige excessen komen. De toestand verscherpt zich dagelüks en bü zulke tegenstrijdige gezichtspunten kan de oplossing niet nabü worden geacht. Zaterdag publiceerde de H. Stoel het reeds lang verwachte Witboek over de Maltezer kwestie. De uitgave draagt den naam van: „Esposizione documentata della Santa Sedê sulla questione maltese". telt büna tweehon derd bladzüden en bevat een inleiding, drie hoofdstukken. 39 documenten er een besluit Voornamelük door de Indiscretie van Engel sche züde waarop hier en daar aanmer kingen worden gemaakt. behelst de pu blicatie uitsluitend meer uitvoerige behande lingen van correspondenties, welke in hoofd taak reeds lang bekend waren. Het eenige document, waarvan de Engelsche regeering onkundig was en waaruit dus nog geen enke le mededeeling kon worden gedaan, is het rapport van Mgr. Pasqualls Robinson, thans Nuntius te Dublin die Malta het vorig jaar groote uitvoerigheid forsche taal, is dit rapport de meest slaagde uiteenzetting van den toestand Malta, welke tot op heden verscheen. daarom tevens rhet voornaamste en belang- rükste document der publicatie. Een samen vatting van den Inhoud laten wü hieronder volgen: secretaris van Staat, Kard Gasparri, de Engelsche regeering er van in kennis gesteld Nu beweert Engeland dat de H. Stoel niet alleen diplomatiek, maar ook en daarover vooral is het zeer verstoord! apenbaar tegenover de Bisschoppen en dooi hun be middeling tegenover het volk, stelling koos tegen een vertegenwoordiger van het Engel sche gezag op Engelsch gebied; dit wordt be schouwd als hooglük ongewenschte en onge rechtvaardigde inmenging in interne aange legenheden van het vereenigd koninkrijk. De H. Stoel echter beweerde en beweert dat er groote belangen van zuiver kerkelüken aard ernstig geschaad werden en dat tegen dengene die daarvan de oorzaak was. open lUk actie moest worden gevoerd, ongeacht de functie welke hü bekleedt. Engeland ziet Lord Strickland dus op de eerste plaats als Minister-President; net Vatlcaan laat zün titels buiten beschouwing en acht hem verantwoordelük voor zün funest bedrüf. Engeland acht-het een kwestie van prestige zün vertegenwoordiger te beschermen en eischt herroeping der Vatlcaanfche actie. De H. Stoel wüst op de schade aan zün belan- door van d. L Eenige minuten later: ..De bekleeding van den stuurboordvleugel vertoont een gouden glanszwakke stralen kleuren den he mel Latere berichten. Hedenmorgen te 2 19 uw ontving de Rijks Radio Dienst voor de Luchtvaart op Schip hol bericht van boord var de Cross”, waarin werd medegedeeld, positie van het vlieegtulg was te 0.1 M. T. (d.l. 1.37 uur Amst. Zomertüd) was 48 gr. 12' N. B. en 45 gr. 5 W L.. dus nog een afstand van 250 mül '400 KM van Kaap Race, het Oostelükste punt van New- Foundland. Het telegram meldde voorts: Alles rustig boven de op een hoogte van 3500 Meter. Iedereen gelukkig cn alles g> K. Na een tijd niets meer van de .3 C. hebben gehoord, xreeg de R. R.D. oo Schip hol hedenmorgen ie 3 GO A. T. weer contact met de Oceaanvliegers. Stannage verklaarde waarom hü zoo lang weggebleven was. Wü moesten een heeler tüd w^gblijven want de P. T. E., het raoio-station Kaap Race konden wü op 600 meter niet te pak ken krügen. Waarschünlük, in antwoord op een draad loos ontvangen aanbieding van de 'Canadee- sche luchthaven Harbergrt.ee, om orar.d- stoffen te komen bijladen, seinde de JS. C.” om 3 38 uur: We zullen trychten lan'. te be reiken. vele vlieguren had. door van Sir George Wilkins werden nlet””“ motoren in het toestel gemonteerd en v.?l Wright- Whlrland J5. dezelfde, die er nu nog in zit ten. Eerst werden 3 pogingen ondernomen om het duurrecord te verbeteren. Elke poging b-teekende ongeveer 50 vlieguren. In 1928 slaagde Kingsford-Smlth. vergezeld -van George Pond, er in. 50 uur 4 minuten in de lucht te blijven. Ofschoon het een driemo- tortg vliegtuig nog nooit gelukt was. zoo lang zonder bil vulling van benzin; te blü- ven doorvliegen, was deze prestatie geen officieel record, aangezlc-n bij duurrecords geen verschil wordt gemaakt tusschen één- of meermotorige ftiachines. Bü de start voor deze poging woog het toestel, dat voor een totaal-gewlcht van 4100 K.G. gebouwd werd, niet minder dan 7176 K.G. (15807 lbs.), een overbelasting dus van 75 pet. Op 31 Mei 1928 startte de ..Southern het vliegveld Oakland bü 8»n voor de wereldberoemde vlucht Stillen Oceaan, welke nog door nagedaan werd. De toeht werd volbracht in 3 etappes, n.l. San Francisco- Honolulu. 3875 K M (2408 miles) in 27 uur 27 minuten. HonoluluSuva (Fidjl-eilan- den) 5060 KM. (3144 miles) in 34 uur 33 minuten en SuvaBrisbane 2888 K.M. (1795 milfs) in 21 uur 35 minuten. De totale af stand van 11823 K.M. <9263 miles) werd dus afgelegd in 83 uur 35 minuten, met een gemiddelde snelheid van 142 K.M. (88.25 miles) per uur. Wanneer men reke ning houdt met het feit, dat met het oog op het weer niet zuiver koers kon worden gevlogen en dat dientengevolge de totale afgelegde afstand minstens 10 A 15 pCt. meer bedraagt, is de gemiddelde snelheid per uur zeer gunstig. ''"-j Op de vlucht over den Stillen Oceaan ^>9* stond de bemanning uit Ch. E. Kingsford- Smlth. 1ste piloot. C. T. P. ülm, 2e pUoot. H. Lyon Jr., navigator en J. Warner mar conist. (In hun boek „Great Transpacific Flight” (Hutchinson Co.. Londen. Prijs 12/6) hebben Kingsford-Smlth en Ulm hun wederwaardigheden op deze historische vlucht uitvoerig beschreven.) Na deze groote en ongeëvenaarde vlucht vertrokken Kiqsford-Smith en Ulm, dit maal vergezeld van Litchfield als navigator en McWilliams als marconist op 11 Augus tus van Melbourne naar Perth, een afstand van 3220 K.M. (2000 miles), welke non-stop in 23 uur 24 minuten werd afgelegd. De terugreis naar Sydney, 4000 K.M. (2500 miles) werd eveneens non-stop gevlogen. Daarna vloog de Southern Cross met de zelfde bemanning als eerste vliegtuig Over de Tasmanzee. van Australië naar Nleuw- Zeeland, een afstand van 2290 K.M. (1425 miles) over open zee. Door een gunstigen wind geholpen legde men dit traject af in 14 uur. dus met een gemiddelde van 164 KM (102 miles) per uur. De terugweg werd in 22 uur volbracht. Op de heenreis geraak ten de vliegers in electrlsqhen stroom, die de vonken van alle metalen deelen deed spat ten. De propellers draalden als het ware in een krans van vuur en de bemanning dacht niet anders, dan dat het met hen ge daan was. Ook deze Oceaanvlucht werd tot dusver door niemand herhaald. Op 30 Maart 1929 vertrok de Southern Cross met dezelfde bemanning van Syd ney om te trachten het record Australië Engeland te verbeteren, dat met 15 dagen op naam van Bert Hinkler stond Na onge veer 3600 K.M. (2240 miles) te hebben af gelegd. waren de vliegers door benzinegebrek gedwongc een noodlanding te maken in de wildernis. Eerst na 12 dagen van ongeken de ontberingen werden zij gevonden en ge red en vlogen zü 5 dagen later in étappes naar Sydney terug. Op 25 Juni startten zü opnieuw van Sydney en kwamen op 10 Juli d.a.v. te Londen aan. Het record Australië (kust)Engeland had den zü met 12 dagen 20 uur op hun naam gebracht. De Southern Cross werd op' 19 Juli 1939 naar Amsterdam overgevlogen ven in de Fokker-fabriek geheel en al r agèzien en in orde gebracht voor de vlucht over den At lantische i Oceaan. Zoodra de machine gereed was kwam Kingsford Smith, die inmiddels met Ulm de Australian National Airways had opge- rlcht, naar Amsterdam. Inmiddels waren ook de motoren, die nu reeds ongeveer 600 bedrüfsuren elk hadden, door een expert van de Wright-fabriek. „Doe” Maidment, nage zien en konden de proefvluchten kort na aankomst van Kingsford Smith beginnen. Er blei* Kingsford Smith nu nog slechts het kiezen van -de bemanning en het afwach ten van de gunstige gelegenheid om den sprong te wagen. Als tweede piloot koos hü den K/L. M.-vUeger Van Dük. als navi gator den lerschen scheepskapitein Saul en air marconist de Nieuw-Zeelander Stan nage. •n óm Kerk en geestelük- :n in de uitoefening van slaagde hü niet naar wensch. maar eenigen steun kreeg hü toch, en zün overwinning in den verkiezingsstrijd was volkomen. Thans echter, nu hü enkele jaren aan de regeering is en de verkiezingen weer voor de deur staan, weet hü o°k wel dat een over winning alleen mogelük is wanneer niet en kele ongehoorzame geestelijken, maar heel de katholieke hiërarchie zün partü steunt De ondervinding heeft hem geleerd dat dit nooit gebeuren zal en zün eenige redding is het den Invloed der geestelükheid op het volk radicaal te breken Dit doel streeft hü na op de doortrapste en lafste wüze door middel van zün kranten, woorden en aller lei duistere geschriftjes. Zün macht mis bruikt hü bovendl «ld te tii Ir uRlM sar taak. x Waar de geestelükheid op Malta steeds overwegenden invloed neeft gehad en de meerderheid overtuigd katholiek Is. kan t niet anders of de gevolgen van een zoo fei len strüd moeten funest zün De politiek van Lord Strickland Is des te verderfelijker omdat hü °P rijn volgelingen een absoluut geestelük overwicht heeft en dezen zelfs niet meer kunnen denken dan door zün hersenen en door zün kranten. Daarbü komt dat de Minlster-Prarident er

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 11