HALLO
Fa. H. KRIJNS - LAAT 147 - TEL 28
HET STRAATGEVECHT TE
AMSTERDAM
Wilde haat van een troep communisten
STADSNIEUWS
GEMENGD NIEUWS
Madonnabeeld beroofd van sieraden
Botsing tusschen
vrachtauto en stoomtram
Ernstige kerkdiefstal
te Rome
Twee niet ernstig gewonden;
groote materieele schade
De chauffeur van Richard Tauber
bekeurd
■et de sig. ee tig. Centrale? Ja Mijnheer. Heeft
II neg van die reel. 8 cent sigaren nu fl.2,50 per
50 stuks Ja Mijnheer, maar haast U want ze
vliegen weg; ook hebben wij prima Baai Tabak
53 cent per half pond, geen bonnen of ca^eaux
■aar Tabak voor je geld. Zie onze cigaretten-prijzer
Hoogheemraadschap
Noord-Hollands Noorderkwartier
r 1
i
67.6 M2 (728
(14
Hoogheemraadschap
4
Totaal:
6964 k g.
klasse
1ste
De aangevallenen aan den dood ontsnapt
wor-
(c.
van 37
ge-
De bemanning
over
de burgerluchtvaart werkzaam
in
naam maakte hij door de
Gemeentebestuur van Oostzaan
conform besloten.
Amore"
eenzame
De groote zanger ontstemd
De navigatie-cabine.
Op de foto no. 3 ziet men de navigatle-
niimte. Voorin ligt de groote tank, waarop
103
103
gen. Hjj reed evenwel met zoo hard of een
agent van de motorpolitie reed nog harder.
Deze zette den snelrijdenden auto achterna
en op de Nieuwe Parklaan werd het een
raee-partu van jewelste, die door den politie
man i
schooljaren
studeeren.
A
aan
der
van
t 14
Z.
iel
P«
en
na
bil
Pü
ze
een
V<
le
anti
f 1-!
f 11
2e
de
f 16t
Hlei
f 11
Zuic
Dt
comi
uit i
daar
heer
ledei
vans
De
onde
de v
Vc
1.
dien
te tx
vo
van
vo
ache:
schei
vo
betel
waai
gevo
vo<
ten
tnscl
den 1
betai
1
te
bei
dtf
rtx
vot
J
Bemanning (4)
Benzine:
Olie:
ge-
op
1
var
bas
van
zier
we«
ach
ten
3i
end
bed
het
ten
C
in
2.
nen i
ten
aflos
gegai
f Il.(
ten
1931
Cor
aloter
Zh
den s
aflost
hing.
De
het t
werk
met i
ook 1
stemt
men den
antennek
transmiss!
rijde, op dei
W verbetering Katwouderdijk.
hierna een voorstel tot
Dijkgraaf en Hoogheem-
wera gewonnen, vlak bü het Palacé-
hotel. De chauffeur werd opmerkzaam ge
maakt, dat hü veel te snel had gereden
en dat hü dus moest worden bekeurd.
En reeds haalde de politieagent opschrijf
boekje en potlood te voorschUn. toen Tau
ber op mlnaer artistieke wijze te kennen gaf.
dat hU het er heelemaal niet mee eens was.
HU maakte zich erg kwaad en oordeelde het
blukbaar eerst op dat moment noodlg zich
2„Wissen
Sie wohl wer Ich bin? Ich bin der Kamer-
s&nger Richard Tauber und Sie. 81e slnd
en toen volgde de quaüficatie. waaraan po
litieagenten in Den Haag niet voldoen.
De man liet zich dat geen twee maal
zeggen, al was ”t ook Tauber of wie weet
ook welke gewichtige persoonlijkheid en hü
zette den chauffeur van den Kammersknger
..op den bon
■-erreente Katwo"de Fectle A Nr. 537 met
de zich daarop bev ■■’ende opstallen, i-
Uitkeering aan owd-werklieden
Voorgesteld wordt te besluiten de over 1930
aan A. Brouwer te Medemblik en K. Buurs
en J. Doets te Warder verleende uitkeering
van f 3.per week te verhoogen tot f 5.
per week: deze werklieden hebben den leef
tijd van 65 jaar reeds overschreden en zün
langer dan 350 weken bü het Hoogheem
raadschap werkzaam geweest.
Conform besloten.
bedraagt dus
motorbelasting
zulks
ter verbetering van den weg langs den Kat-
wo"derdtjk.
Alsvoren
Het instrumentarium van de
pUoten-cockplt
of.
de helft Is. op
vas-
Sehadevergoedlng aan Oostzaan.
Voorgesteld wordt op billUkheldsgronden
aan de gemeente Oostzaan. als tegemoet
koming In de nadeellge gevolgen, die voor
die gemeente zUn ontstaan uit de omleg-
rin<r. gedurende een gedeelte van het jaar
1929. van het verkeer op een gedeelte van
den wee op den OostzanerdUk een bedrag
toe te kenren van f 800.met welk be
drag het
instemt.
Z. h. st.
John Stanley Warburton Stannage, de
marconist, is het jongste lid van de beman
ning der „Southern Cr is”. HU werd op 4
Februari 1905 in Zuld-Afrlka geboren. HU
ontving z’in opleiding voor het grootste ge
deelte in Engeland en ging daarna met zijn
ouders naar Nieuw-Zeeland. Op 17-jarigen
leeftijd begon zUn opleiding tot marconist
bU het New Zealand Wireless College en
een ’aar later, in 1923. trad hü als zoodanig
in dienst val
New
naar
hem
Dinsdagmiddag circa half vier kwam te
Bergen (L.) een zware vrachtauto uit Gen
nep, beladen met mals, In botsing met de
stoomtram van den Maasbuurt-spoorweg van
de lUn VenloNümegen. De chauffeur wist
tUdlg uit den auto te springen. De auto werd
ruim 100 M. door de tram meegesleurd, waar
na de machine derailleerde en omsloeg. De
machinist wist nog tijdig van de machine af
te springen. De vier volgwagens van de tram
derailleerden eveneens en sloegen geheel in
en over elkaar.
Zoowel de chauffeur van den vrachtauto
als de machinist werden gewond, vennoede-
Ujk niet ernstig.
De materieele schade Is zeer asmzlenlUk. De
geheele Hjn is versperd. Van Gennep uit Is
men de lijn aan het vrijmaken met een hulp-
tram.
15 meter
Watt. De
Wijziging Reisverordening
Aan de orde was hierna een voorstel tot
wUziging der relsverordening In dier voege,
dat le. het bedrag van f 150.— per jaar,
als vaste vergoeding voor een nlet-beschik-
baar geste’de fiets toe te kennen voor het
vervolg als maximum bedrag zal dienen;
dat 2e. naar gelang de leden van het Date-
lUksch Bestuur en de ambtenaren zün In-
tjedee’d In de eerste, tweede of vierde klasse
van het voor het Rijk geldende reisbesluit,
de gemaakte verblUfkosten tot een minimum
van respectlevelUk f 3. f 2.50. of f 2 voor
rekening van het Hoogheemraadschap wor
den genomen, voor hen die verhinderd zün
van 12 uur des middags tot 2 uur des na
middags ot van 5 uur des namiddags tot 7
uur des avonds de maaltijden te hunnen
hurie te gebruiken.
Alsvoren.
die hond trouw?”
„Of ie trouw Is. mevrouw. Ik heb hem al drie keer verkocht en alle drie keef is ie weer
teruggekomen.” (Passing Show)
Ter
Ocstz
verbn
over
brach
bermc
van’d
vergoi
heemi
van o
hoofdi
weg, 4
wegve
de uil
aansp
De
Hoogt
ingest
D(jk
overee
vies zi
ren.
De
Dagell
daan
Spr. i
om ee
twee i
der te
Spr.
«verlet
De
bedekt
De i
met wi
dig wt
Ook
dergelj
het D
ervaik
•tig wi
t 1100.
Spr.
Prof.
•dries
De t
derling
De 1
om hel
men n
het I
deld h
den pc
den r
«nderh
den Pc
De h
in over
De 1
telijke
feit, di
bet on
Spr.
heemra
te vera
te ver»
,1* j
in deze
ho-din
Bes'o
bestuur
Confc
*e ver»
Wke st
Voigt
heemraadschap genoot op het tijdstip van
diens overlijden en deze uitkeering te be
talen uit den post onvoorziene uitgaven der
bevrooting. dienst 1930.
Conform besloten.
De VOORZITTER deelt mede, dat aan
Ged. Staten een schrijven Is verzonden, in
zake de
Vaststelling pensioengrondslagen
Voorgesteld wordt, overeenkomstig de jaar-
wedde-verhooglng van secretaris, penning
meester en ingenieur vast te stellen den pen
sioen'—Ondslag van:
J. P. van Amstel, als secretaris van het
Hoogheemraadschap, op 7000.P. W.
Groot, a’s penningmeester van het Hoog
heemraadschap. op 6500.P. TJ. Poppens,
als ingenieur van het Hoogheemraadschap,
op 7000.te bepalen, dat dit besluit zal
worden geacht 1 Januari 1030 te zijn Inge
gaan.
Conform besloten.
De vleugelbelastlng
K G. M2 en de
K.G./PJC.
De benzine is ondergebracht In vier tanks •f'
Leeg, inclusief volledige uitrusting 2850 kg
--300
3564
250 4114 kg.
Richard Tauber U één dezer dagen na af
loop der voorstelling van „Das Land des
LAchelns” er op merkwaardige wijze aan
herinnerd dat ons land er een Is van werke
lijkheid en niet een van enkel lachen en
zingen.
De voorstelling In den Koninklijken
Schouwburg was afgeloopen en de gast der
Fritz HIrsch operette stapte in zUn auto om
naar zijn hotel te Scheveningen terug te
keeren. Blijkbaar verlangde de gevierde
zanger erg naar zijn bed. hoe bet zij. Tauber
reed in een vaart die den Haag nu eenmaal
niet duldt in de richting van Scbevenin-
«pedflcatie van de machine de volgen de-
Vlucht: 21.71 M (71 ft. 2 In).
Lengte: 14 60 M. (47 ft. 10 in.).
Hoogte: 3.90 M. (12 ft. 9 In.).
Dragend vleugeloppervlak
sq- ft.).
Spoorbreedte landingsgestel: 4.30 M.
ft. 1 in..
De gewichtsverdeling is als volgt:
terug met scherp. Een andere kerel pro
beerde den kraandrijver met een bootshaak
•it zUn hokje te trekken.
Toen kwam een agent op het tumult at.
Deze sprong; op de kraan en trok zUn
revolver: meerdere a-enten volgden spoedig.
De aanvallers werden door hun hoofdmin
teruggeroepen Verwonderlijk vlug waren ze
m den Basrs’esweg ve-dwenen
Dit was r.let met bijster goede bedoelin
gen. want plotseling verschenen ze in de
Krommertstraat. waar de drie andere E. M.
M -leden aan het werk waren. De voorste
belhamel ging voor een der mannen staan,
met de vriéndelijke vraag:
..Wil ik jullie nu eens kapot schieten?"
Herimntwoord wachtten de beeren niet af:
Snmiddellijk be”on het steenen-bombarde-
vent opnieuw De drie in het nauw gedre
ven steenzetters, vluchtten door het bouw
werk naar de achterzijde Hier kwamen ze
voor een schutting. De bende communisten
ging er in een wilde horde achteraan, som
migen schoten nu ook met hun revolvers.
Het drietal verkeerde in doodsgevaar. In
dezen uiters’en nood trok een van hen zijn
revolver en loste een paar scherpe schoten.
Of ze troffen, is niet zeker, maar wel ont
stond er een oogenbllk verwarring onder de
bende en hiervan profiteerden de aangeval
lenen om over de schutting te klimmen. Na
nog door een paar tuint’es gevlucht te zijn,
kwamen zij bij een winkel In de Jan Evert-
senstraat. waarvan re de ruiten int’anten
om binnen een schuilplaats te zoeken. Van
hieruit telefoneerden re de politie, die on-
m’ddelli.’k tot hun ontzet ondaagde.
Onder polltie-geleide zijn de E. M. M.-
mannen hierna naar het politiebureau aan
den Admiraal de Ruyterweg gegaan. De
communisten zijn ontkomen doch de politie,
die onder leiding van hoofdinspecteur Mod
derman gisteren den gehee’en dag met het
onderzoek 1» bezig geweest, hoop”, weldra
eenlge arrestaties te doen.
Een der aanvallers bevindt zich momen
teel in het Tesselschade-ziekenhuis met een
schotwond. ZVn toestand Is gunstig
De Katholieke steenzetters zijn gistermid
dag om vijf uur door de politie naar hun
woningen vervoerd. Zjj waren vast van plan
vanmorgen weer aan het werk te gaan on
der po'itiebewaklng.
Alle E M M -leden verk’aarden. en de
heer A. de Brujjn bevestigde dit dat het
’aster Is. als er beweerd wordt, dat zij onder
den prjjs werken.
De eenlge oorzaak van dit conflict is. dat
de communisten geen Katholieken in het
steenzettersbedrljf dulden. Ecnigen tlid ge
leden heeft Eend-acht maakt Macht" zich
een loskraan aangeschaft, waardoor het
haar mogelljk werd met succes te concur-
reeren tegen „Emos" welke reeds 'eng een
kraan had. Dit zal wel de naaste aanlei
ding tot het vreeselljk tooneel van gister-
Verdeeling Hoogheemraadschap
_ÜB kleadlstrlrtew
Tot dusverre was het gebied van het
Hoo-hecmraadschap voor de verkiezing van
Hoofd-ingelanden en Hoofdingelanden
plaatsvervangers verdeeld in drie kiesdistric
ten. met als hoofdplaatsen* Purmerend,
Hoorn en Den He’.dsr
Door de vergadering van het Hoogheem
raadschap van 29 Nov. '29 werd de wensch
uitgesproken, het gebied m vier kiesdistric
ten in te doelen, teneinde een meer juiste
verdee’lng van het aantal stemmen In leder
district te verkrijgen
Overeenkom tig dien wensch Is door
Dijkgraaf en Hoogheemraden aan Gedepu
teerde Staten, d.d 29 April jj. verzocht aan
dien wencch te voldoen.
Volrens de voorgestelde wijziging worden
voor de verkiezing van hoofdlngelarden en
hun plaat vervangers de volgons artikel 7
aan het Hooj’-.oemraadschap schuldpllchtige
eigendommen in vier kiesdistricten verdeeld.
Van voormelde schuldpllchtige eigendom
men behooren:
a. tot het eerste kiesdistrict, met hoofd
plaats A kmaar, die gelegen In de gemeen
ten Akersloot. Alkmaar, Assendelft. Castri-
cum, Egmond aan Zee. Egmond-blnnen,
Heem kerk. Hciloo. Koog aan de Zaan,
Krommenie, Llmmcn, Oterleek. Oudorp. Uit
geest. West’aan. Wormerveer. Wijk aan Zee
en Duin, Zaandam en Zaandijk.
b. tot het tweede kiesdistrict, met hoofd
plaats Purmerend. die gelegen In de ge
meenten Amsterdam. Avenhorn. Beemster,
Pects, Broek In Waterland Edam, Graft’
Ilpendam. Ji'p, Katwoede. Kwadijk. Lands
meer. Middelle, Monnickendam, Oosthuizen,
Oostzaan. Oudendijk, Purmerend, de Rlipï
Schermerhorn, Ur em. Warder. Wormer,
WUdewormer en Zuid- en Noord-Schermer.
c. tot* het derde kiesdistrict, met hoofd
plaats Hoorn, die gelegen In de gemeenten
Abbekerk. And ijk. Berkhout. Blokker Bo
venkarspel. Enkhvizen. Orootebroek, Hens-
broek. ■HoogkarspeL Hoogwcud. Hoorn Me-
demblik. Midwoud. Nlbbixwoud. Obdam. Op
meer, Opperdoes. Schelllnkhout. Spanbroek.
Stjbekarspcl, Twist. Venhuizen. Wervers-
hoof. Westwoud, Wognum. Wijdenes en
Zwaa”.
d. tot het vierde kiesdistrict, met hoofd
plaats Den Helder, die gelegen In de ge
meenten Anna Paulowna, Barslngerhorn,
Callantsoog, Harcnkarspel, Heerhugowaard,
Den Helder, Koedijk, Sint Maarten. Nieuwe
Niedorp. Noord-Soharwoude. Oude Niedorp,
Oudkarspel, Sint-Pancras, Behagen, Schoorl,
Warmenhulzen, Wleringerwaard, Winkel,
Zu’d-Seharwoude en Zljpe
Elk kiesdistrict kle:t drie Hoofdingelan
den en drie Hoofdingelandon-plaatsvervan-
gers, wier aantal dus ongewijzigd blijft.
Ten beho?ve van de stzmm'ng wordt het
kiesdistrict verdeeld in zooveel stemd'stric-
ten, als er gemeenten volgens art. 19 lo
behooren.
Voor kennisgeving aangenomen.
in den vleugel, een tank onder de piloten
cockpit en een tank in den romp.
De vier vleugeltanks hebben elk een Iri-
houd van 378.5 (100 U. S. gallons is 833
Imp. gallons), de tank onder de piloten
cockpit van 378.5 L. (100 U. S. gallons is 83 3
Imp. gallonsdoch met de pomp kan er
slechts 369 L. (97 5 U. 8. gallons is 81 Imp.
in de Union Steamship Co. of
Zealand. Zijn hart trok hem echter
de vliegerij, doch zijn ouders wilden
geen toestemming geven, vlieger te
worden. In San Francisco, waar hjj zijn
luchtdoop kreeg, ontmoette hjj Kingsford-
Smith voor het eerst en koesterde al dade
lijk groote bewondering voor den vlieger. In
Australië op het Mascott-vllegveld vertoe
vende, vernam hU, dat Kingsford-Smith en
zUn makkers op hun vlucht naar Engeland
verdwenen waren en zonder aarzelen bood
hU zich als vrijwilliger aan om te helpen,
de vermisten op te sporen. Aan boord van
de ..Camberra" ging hij als marconist mee.
In vluchten van telkens ongeveer 8 uur
werd de wildernis systematisch afgezocht
en eindelijk, na ongeveer 100 vlieguren
slaagde men er In de verlorenen te vinden
Op al die opsporingsvluchten was Stannage
geregeld draadloos in verbinding met de
bewoonde wereld. Dat hl) zich weet te be
helpen. blijkt uit het feit dat. toen hij geen
generator kon vinden, die voldoende stroom
voor de normale zendlnstallatie kon opwek
ken, hij een kleine ontvanglamp van 5 watt
voor uitzending gebruikte, waardoor de
aanwezige generator bruikbaar werd. Na dit
avontuur ging hij weer naar zee en was
marconist aan boord van de Manuka, welk
schip op 16 December 1929 met een lading
kostbare schilderijen schipbreuk leed bij de
kust van Nieuw Zeeland. De geheele nacht
was de bemanning in de booten, doch
's morgens wist zij veilig de kust te be
reiken.
Enkele maanden geleden kwam hij met
vacantle naar Engeland om zijn ouders te
bezoeken, die thjins te Sproxton bjj Melton
Mowbray wonen. Hij vernam daar, dat
Klngsford-Smith in Europa was en een be
manning zocht, waarop hij zich in de Royal
Air Force Club te Londen nestelde, in de
overtuiging, dat Klngsford-Smith daar zou
komen. Zijn veronderstelling bleek juist te
zijn en Klngsford-Smith, die de capacitei
ten van Stannage reeds kende, was te meer
blij hem te kunnen engageeren, rfaar nU
slcehts een klein licht kereltje Is, hetgeen
op een moeilijke Oceaanvlucht, waar leder
kilo benzine meetelt, van groot voordeel Is<fen pout^gem TOOr steUen:
Hierna was aan de orde de
Benoeming seeretaris
Ter benoeming van een secret a-is in de
vacature van J. P. van Amstel, was door
Dijkgraaf en Hoogheemraden, de volgende
voordracht opgemaakt:
No. 1. J. W. Boersma. hoofdcommies en
waarnemend secretaris van het Hoogheem
raadschap
No. 2. Mr. E. G. O. Onnen. referendaris
ter provinciale griffie van Drenthe te As
sen.
No. 3. Mr. J. Belonje, advocaat-procureur
alhier.
Uitgebracht werden: op no. 1 veertien
stemmen; op no. 2 drie stemm«n; op no. 3
twee stemmen; zoodat de eerst voorgedra-
gene is gekozen.
De VOORZITTER complimenteert den neer
Boersma met zijn benoeming en uit den
wensch, dat deze zal blijken te zijn de rechte
man op de rechte plaats.
De heer BOERSMA dankt voor deze woor
den en zegt er zich van bewust te zjjn, dat
een groote verantwoordelijke taak hem
wacht, temeer, daar hjj opvolger is geworden
van een man als den heer Van Amstel; spr.
zal zich echter aan diens voorbeeld spiegelen
en hoopt aan de verwachtingen te voldoen;
spr. dankt de heeren, die aan zjjn benoe
ming hebben medegewerkt.
geering de reddlngsmedallle
werd verleend.
Jonathan Patrick Saul, de navigator,
werd te Dublin geboren on 15 Maart 1895
HU Is het type van een flegmatieken Ier
Reeds op z”n 14e Jaar gi-g hij naar zee en
trad, toen de oorlog uitbrak, als vrijwilliger
ie dienst bij de Au-.tra'ische strijdkrachten
enals Klngsford-Smith diende ook Saul
i Kwjak, U--BWCT7, o **4 v—„1, ui
ankrijk. Die twee hebben elkaar In dien
t d echter niet gekend. Nadat^Saul twee
maal In één week In de Middellandsche Zee
-chlebreuk bad geleden, de eerste maal met
de Camaeroria en de tweede maal met de
Transylvania. d’.“ belde getorpedeerd wer
den. werd hij in 1917 waarnemer b’J het
Royal Flying Corps, welke functie hij 6
maanden bekleedde. H’i werd toen gewond
en ging na z’in herstel terug raar de Royal
Engineers. Na den oorlog ging hij weer
r.tjir zee en voer al’ kanlteln on verschil
lende schepen tot 1927. In 1922 leed hl*
schipbreuk in de als het zeemansgraf be
ruchte Golf van Biscaye. met bet s.s. „City
of Frankfort”. Toen zijn vader In 1927 ziek
werd, ging hij aan den wal om de zaken
van hem over te nnmen. HU Is thans ma
kelaar In onroerende 'goederen eh In zijn
vrijen t”d assistent-secretaris van de Irish
Aero Club, waarvan h’t tevens een actief
lid Is. Foul kwam met Klngsford-Smith tn
kennis, toen laatstgenoemde te Dublin ver
toefde.
De piloten beschikken In hun cockpit
<e volgende Instrumenten (zie foto no. 1,
van boven naar beneden).
Controleur de vol voor den tweeden pi
loot (boven rechts). Dit instrument dient
speciaal voor het blindv'.iegen en bestaat
uit een snelheidsmeter, gyroscopische bocht-
aanwUzer en dwarsscheepsche hellingmeter.
Daaronder, in het midden, een aperiodisch
compas. Dan volgen naast elkaar de drie
toerentellers voor de motoren en een hoogte
meter. terwijl op de volgende rtj een klok,
de voltmeter van het aardlnductie-compas
(de piloot moet de naald precies In het
midden houcjen om den door den navigator
aangegeven koers te volgen), de snelheids
meter en een selnknopje met lampje voor de
verbinding tusschen cockpit en navigatle-
cabine.
Vervolgens een gyroscopische bochtaanwij-
zer voor den eersten piloot en een olle-
manometer.
Links op het instrumentenbord Is nog een
langsscheepsche hellingmeter gemonteerd
(het langwerpige instrument) en daarnaast
een meter, die de stUgsnelheld aangeeft en
een benzinemeter voor bet niveau van de
tank onder de pllotenzitplaats.
Daaronder bevinden zich drie knoppen
voor de Inspultleidingen der motoren.
Het onderste instrument Is een oUether-
mometer voor den middenmotor.
De oliethermometers m manometers voor
de zijmotoren zjjn op de motorgondels dezer
motoren gemonteerd.
Dan volgen de knoppen voor gas eh hoog-
tegas en daaronder de contacten voor de
verlich tings installatie.
De losse bochtaanwUser wordt aangedre
ven door een venturi-buls, de controleur de
vol en de snelheidsmeters door een pitot-
buls, welke laatste voorzien is van een elec-
trisch elementje, dat aangesloten is op de
Uchtleiding en dat In werking gesteld wordt
r wanneer de pltot -buis door sneeuw of Ijs
onklaar zou raken.
Achter de piloten bevindt zich 'het ver-
deelsysteem der benzineleidingen (zie foto
no. 2). Op den vleugellangsligger zUn de
peilglazen, die den stand der benzine aan
geven. gemonteerd. De buis van vrij grooten
diameter, die men op de foto ziet, staat in
verbinding met de hoofdtank en dient om
de lucht snel tot dit reservoir toe te laten
tn bet geval, dat de veiligheidsklep gebruikt
wordt. De kruk direct onder den vleugel-
ligger dient tot verstellen van het stabilo
gedurende de vlucht. Het pijltje „High-Low"
geeft de draairichting aan voor het booger
of lager stellen.
Links op de foto ziet men een dridkant
gat, waardoor de bovenkant van de hoofd
tank zichtbaar is. Door dit gat correspon-
deeren de piloten met de andere twee leden
In de navigatle-cablne en wel door middel
van een stok met een knijpertje aan het
eind, dat tn de piloteneockplt uitkomt en
waaraan ae geschreven boodschappen be
vestigd worden.
De Romelnsche correspondent van het
.Jïandelsblad” meldt, dat In den nacht, vol
gende op Sacramentsdag, onbekende dieven
binnengedrongen zijn in bet beroemde heilig
dom van de ..Madonna del Dlvln
dat 14 KM bulten de stadspoort van San
Sebastlano verrijst op een zeer
plaats in de „Campagna Romana", aan een
zijweg van de Vla Appia.
De inbrekers hebben het Madonnabeeld,
waaraan talloozc wonderen worden toege
schreven. beroofd van alle kostbare sieraden,
die in den loop van vele eeuwen als „ex-voto”
door de geloovigen waren geschonken. Daar
onder waren niet minder dan 300 gouden
ringen, evenveel armbanden en ruim hon-
de-d horloges. Ook de aalmoezenkistjes zUn
opengebroken. De totale buit der kerkschen-
ners wordt geschat op 300.000 A 400.000 lire.
De tijding heeft in de hoofdAad. voorna
melijk in de volkswijken van Trastèvere en
Monti, groote opschudding verwekt. Gedu
rende de geheele Junimaand en vooral op
Pinkstermaandag plegen de .jninentl". dat
zUn de mlnder-arme volksvrouwen van Rome
naar dere kerk bedevaarten te ondernemen
Beroemd is de eroote nachtelijke bedevaart
waarbU de 14 K M langs den Vla Appia m
het ho’st van den nacht bU toortslicht wor
den afqe'ejxl. B“'TljneUJk is het dat een
diefstal in een zóó vereerd heiligdom groote
erontwaard'-’ne heeft gewekt Reeds wor
den verzoeningsbedevaarten georgan’^eerd
waaraan duizenden personen zullen deelne
men.
Aan de orde
macht’ jing van - ---
raden met J. van Wen’erden te Katwoude
een ovrr.enkomst aan te gaan 'ot aankoop
van bet e-fpacht van perceel kad bekend
Gistermiddag had de .Msb.' nog een on
derhoud met de steenzetters leden van de
Katholieke organisatie ..Eendracht maakt
Macht", die gistermorgen te Amsteidam zoo
lafhartig door een groote overmacht naar
schatting ruim honderd man van leden
der syndicalistische steen-etters-organisatie
„Emos" zUn overva’len.
De mannen zaten op hel politiebureau
Admiraal de Ruyterweg bijeen, waar ze. na
gehoord te zUn door den hoofdinspecteur,
den heer S. Modderman, bezoek ontvingen
van den heer A. C de BruUn. voorzitter
van het R. K. 'Werkliedenverbond, den heer
Voorham. secretaris van den R. K. Bouw-
vakarbeidersbond en den heer Heezelaars.
voorzitter van de afd Amsterdam van deren
bond.
Op sommigen der steenzetters waren de
sporen van het gevecht nog duidelijk te zien
Een liep met een wond aan de kin en een
vleeschwond In de muis van zn hand Een
ander, dé leider had rijn hoofd in verband,
een van zUn communistische „collega's" had
hem met een bootshaak een slag gegeven.
Van deze mannen hoorde het blad precies
hoe het geval zich heeft toejedragen.
Maandagmiddag kwam op een oeuwwerk
In de Krommertstraat. waar de E. M. M.-
tnannen aan het werk waren een groep be
stuursleden van ..Emoe". Zij e lach ten van
de andere arbeiders, dat zij het were zouden
neerleggen, zoolang de Katholieken met hun
arbeid voortgingen. .Aandera". dreigden zij.
.zullen we wel zorgen, dat jullie onder
politlegelelde naar het werk moetenAls
reden voor deze houding gaven de ..Emos"-
mannen op. dat de Kstho.leken onder het
loon werkten. Toen hun echter naar bewij
zen van deze bewering werd gevraagd, ble
ven ze het antwoord schuldig. Na lang over
en weer gepraat werd er toen overeenge
komen. dat het geschil gistermorgen door
de organisaties zou worden opgriost. Daar
na trokken de „Emos”-mannen af
Gistermorgen om kwart voor zeven kwa
men ze terug aan de losplaats aan den
Baarsjesweg, waar E. M. M. haar loskraan
heeft. Er waren zes man bU de kraan aan
het werk, drie anderen waren op dit mo
ment In de Krommertstraat De twmtig man
van Maandagmiddag hadden een geweldige
versterking meegebracht gewapend met re
volvers. messen en bUlen.
Toen begon de organisatorische oplossing
van het geschil ^Jullie motte kapot” en
dergelljke uitroepen weerklonken uit den
hoop. En voor het groepje Kathcdeke steen
zetters zich op de schuit die ze aan het
lossen waren, had kunnen verschansen, vlo
gen hun de klinkers al om het hoofd Eem-
gen van hen werden geraakt Toen ’.rok de
baas zUn knalpistool. dat dus niet met scherp
geladen was. en schoot het ding al
Dit was het sein voor de aanvallers om
het over een anderen boeg te gooien. ZU
trokken eveneens hun revolvers en schoten ,-norgen zijn geweest.
gallons) uitgehaald worden.
De hoofdtank In den romp heeft een in
houd van 3028 L. (800 U. S. gallens is
686 Imp. gallons). In totaal kan dus over
een hoeveelheid —n 4911 L. (1297. 5 U. s.
gallons is 1080 Imp. gallons) beschikt
den.
Bij een gemiddeld verbruik van 132 I„
35 U. 8. gallons) per uur be’eekent
dit dus een maximum vllegduur
uur.
BU een kruissnelheid van 160 K M (100
miles) per uur. welke over 4 banen van 6
K.M elk gemeten werd, bedraagt dus de
werkingssfeer bü windstilte 5920 K M. (3679
miles). Rekent men op een gemiddelde te
genwind van 20 K.M. (125 miles) per uur,
dan is de werkingssfeer dus praktisch 5200
KM. (3230 miles).
Het traject Dublin—New York is £108 K M.
(3175 miles) lang, gemeten over den groot-
cirkel. (De kortste weg van het eene punt
van den aardbol naar het andere). Rekent
men ongeveer 10 pCt. voor koe-satwijkir,(zen
dan Is de werkingssfeer van de Southern
Cross” juist voldoende om van Dublin naar
New York te vliegen.
De romptank is voorzien van een speciale
veiligheidsklep, door den heer Fokker ont
worpen. Door middel van deze klep die dooi
den tweeden piloot bediend wordt en die
een diameter van 20 cM. (8 Inches) heeft,
kan het hoofd reservoir In 50 seconden gele
digd worden. Blijkt het den eersten piloot
bü het starten, dat het gewicht der machine
te groot is om onder de gegeven terrein-
ot weersomstandigheden los te komen, dan
geeft hü den tweeden piloot een teeken om
het teveel aan gewicht In den vorm van
benzine weg te laten loopen. zoodat het
toestel onmlddetlük lichter wordt Ook re’dt
deze veiligheidsmaatregel voor gevallen,
waarin bijv, één der motoren zou sloppen en
het «toestel nog te veel overbelast rou zijn
om zün vlucht op twee motoren te kunnen
vervolgen. Men laat dan genoeg benzine
wegloopen om tot het gewenschte gewicht
te komen en kan dan of terugkeeren.
wanneer men reeds over
twee motoren doorvliegen tot men den
ten wal heeft bereikt.
In het allerergste geval, wanneer het toe
stel om een of andere reden op zee zou
moeten dalen, kan men he» reservoir geheel
leeg laten loopen en de klep weer sluiten,
waardoor een drUfvermogen van 3000 L. of
3000 K.G. ontstaat. Met het drUfvermogen
van den vleugel mee zou de machine dus
nog geruimen tUd kannen blüven ronddob
beren. BU slecht weer en ruwe zee zal deze
mogelijkheid natuurlük vrü beperkt zün,
doch bU niet al te ruwe zee bluft er voor
de bemanning steeds een goede kans over.
De olie is ondergebracht In drie tanks
achter de motoren. Deze tanks hebben elk
een inhoud van 80 L. (21 U. S. gallons
17.6 Imp. g.)
De benzinetoevoer naar de motoren ge
schiedt uit de vleugeltanks dooi middel van
de zwaartekracht. De benzine uit de^ hoofd
tank en uit het reservoir onder de plloten-
zltp'aats moet dus eerst naar de vleugel
tanks worden gepompt. Dit geschiedt door
middel van een handpomp, waarvan de
zwengel tusschen de beide ptlotenzltplaatsen
aangebracht is en die door den tweeden pi
loot bediend wordt.
Hedenmorgen om tien uur vergaderde In
het Gemeenlandshuis aan den Kennemer-
straatweg. alhier, het bestuur van ’t Hoog
heemraadschap Noordhollands Noorderkwar
tier.,
Voorzitter, de heer C. WUdenes Spaans,
DUkgraaf.
Waarnemend Secretaris: de heer J. W.
Boersma.
De VOORZITTER opent de vergadering
en herdenkt hierna den overleden secretaris,
den heer J. van Amstel, die In de kracht
van zijn leven aan het Hoogheemraadschap
Is ontvallen. Spr. herinnert aan de groote
verdiensten van den overleden secretaris, die
een leegte achterlaat welke moeilük is aan
te vullen.
Spr. getuigt van leedwezen met de nabe
staanden van den secretaris, die in dezen
een goed man en vader verloren hebben.
Speciaal voor het Hoogheemraadschap is zün
heengaan een groot verlies; sedert 6 Aug.
1920 heeft hü met groote werklust en veel
ambitie zün zware taak vervuld, ten vot-
beeM van die met hem samenwerkten. Voor
zün veel en goed werk hebben we aldus
spr. de meeste waardeering. Zün naam
zal steeds op de aangenaamste wijze verbon
den blüven aan het Hoogheemraadschap.
Deze woorden werden door de vergadering
staande aangehoord.
De VOORZITTER deelt mede, dat de hee
ren Best (Berkhout) en Groot (Beemster)
verhinderd waren aanwezig te ritn; In hun
plaats rijn aanwezig de heeren Fluister en
den Hartog.
Van Ged. Staten is bericht Ingekomen dat
de begrootlng is goedgekeurd.
Voor kennisgeving aangenomen.
Van hetzelfde College een dankschrijven
voor het ontvangen geschenk voor het nieuwe
Gouvernementsgebouw.
Alsvoren.
Ten aanzien van de Invordering van den
oms’ag. deelt de VOORZITTER mede, dat
voor den dienst 1929 het kohier over dit
dienstjaar omvatte 61505 aa"',a‘*en tot een
totaalbedrag van f 1.194 529.77. Hiervan
staan thans nog open 5 aanslagen, tezamen
30.11.
Voor den dienst 1930 omvat het voor dit
dienstjaar vastgestelde kohier 62262 aansla
gen, uitmakende een bedrag van ƒ1.178.355.14.
De termijn van betaling is gesteld op 1
October 1930. Tot heden zün reeds ontvan
gen 9906 aanslagen tot een totaal bedrag
van f 101353.74.
Voor kennisgeving aangenomen.
Uitkeering bü overlijden
Aan de orde was hierna een voorstel om
de jaarwedde-verordenlng van de ambtena
ren a’d' s te wüzlgen, dat deze verordening
ook geldens Is voor de hoofd-ambtenaren.
in dienst van het Hoogheemraads-han.
Dienovereenkomstig wordt voorresteld aan
mevr, de weduwe J. P van Amstri geb. J.
C. Moonen. een uitkeering ineens te verlee-
nen. ge'Uk aan 3 12 v^n de laarwcdde die
haar echtgtnoot, als secretaris van 't Hoog
eer: bord is vastgemaakt met een snelheids
meter. een voltmeter van het aardlnductie-
compas. waarop de navigator kan controlee-
ren of de piloot zuiver den opgegeven koers
vliegt en een hoogtemeter. Op de hoeken
een paar lampjes voor de verlichting der
instrumenten, In het midden een schake-
'aar en links onder een seinlampje.
Onder dit berd bevindt zich <4n opklap
bare kaartentafel, waarop de sextant, ern b I de Royal Engeneers in Gallipoli en tn
parallellineaal en een driftmeter liggen. Bo
ven, in het dak, is een schulfopenlng aan
gebracht. waardoor de navigator zün waar
nemingen met den sextant doet. De drift
van het vliegtuig meet hü door den arift-
meter buiten boord in een daarvoor ge-
.uaakten steun te bevestigen. Rechts ooven-
aan, bevestigd aan een der bui en van den
züwand, is de koersroos van het aardinduc-
tie-compas. waarmede de te vo>gen koers
door den navigator wordt ingesteld, aange-
brachu
Links is de complete radio-lnstallatie
monteerd. die echter duidelüker ultkornt
toto no. 4. Daarop ziet men. dat alle rad o-
instrumenten in schokbrekerkoord zün op
gehangen. Bovenaan hangt de Marconi-
zender voor golflengten van 6j1800 meter.
Deze installatie, dl; met een energie van 80
watt werkt, dient voor de verbinding roet de
schepen, welke oo deze golflengten werken.
Het toestel daaronder is de cirtvang-lnstal-
latie voor alle golflengten van 20 tot 2400
meter.
Het onderste kastje Is een Heinz en Kauf-
man-kortegolf zender van 33,133.
golflengte, met een energie van 50
doos met reservedeelen voor de radio Instal
latie staat op den grond en daarnaast ziet
haspel met de korte golf zend-
De antenne voor dt lange golf
^ontvangst is aan stuurboord-
grond, tegenover de korte golf-
antenne aangebracht, doch is op de foto
niet zichtbaar. Aan de stülen van de radlo-
stellage bevindt zich bovenaan links de
schakelaar voor lange golf, rechts die voor
de korte golf.
Rechts onder de ontvang-installatie riet
men den selnsleutel en direct daaronder een
transformator. Geheel onderaan de batte-
rüfn voor het ontvangtoestel. Op den voor
grond staat het hoofd-compas. Rechts bo
venaam riet men nog diverse schakelaars
en een setaknop met lampje.
Foto no. 5 geeft een klikje In het achter
ste gedeelte van den romp. Het luik voor
de waarnemingen buiten het vliegtuig is
hierop duldelük te zien. Ongeveer in net
midden van den afstand cabine- staart-
steun hangt de generator van hec aard
lnductie-compas, die door een molentje bo
ven op den romp wordt aangedreven.
Onderaan rechte op de K to ziet men den
Longlnes chronometer d<e voor de navi
gatie van groot belang Is en dientengevolge
büzonder precies moet loopen. Teneinde
het uurwerk voor trillingen te vrüwaren
is de chronometer geheel In schokbreker
koord opgehangen. Op den bodem ligt de
speciale vliegkap voor den marconist met
ingewerkte koptelefoon, die de ooren
heel afsluit.
Eerste piloot en eigenaar van het toestel
is squadron-leader (majoor) Charles Edward
Klngsford-Smith, die op 9 Februari 1897 te
Brisbane in Australië werd geboren. Na zün
ging hü in de electrotechniek
In 1915, op 18-jarigen leeftijd
nam hü als vrijwilliger dienst bij de Roy-<1
Engineers en verdedigde de zaak van zijn
land in Egypte, Gallipoli en Frankrijk. In
Frankrük ging hü naar het Royal Flying
Corps over en haalde in Maart 1917 zün
brevet. Als vlieger diende hü bü het 23ste
squadron en onderscheidde zich al spoedig
als bekwaam pilootK In een gevecht met
von Richthofen in Augustus 1917 werd hü
zwaar gewond, doch wist zün machine nog
achter de eigen linies te brengen. Hü werd
daarop naar Engelakd gezonden om te ge
nezen, waarmede 6 maanden gemoeid wa
ren. Zün dapperheid werd beloond met net
Military Cross. Na zün genezing werd hü
Instructeur bü het Royal Flying Corps t>ot
na het einde van den oorlog. Hü was één
der eerste vliegers In de handelsluchtvaart
en vloog als zoodanig nog 3 maanden tn
Engeland, waarop hü naar Amerika ging en
aldaar
was.
Zün grooten
eerste vlucht over den Stillen Oceaan en
andere beroemde vluchten aan het begin
van dit artikel opgesomd.
Te zamen met Ulm, zün tweeden piloot bü
deze vluchten, richtte hü de Australian Na
tional Airways op, een maatschappü. die
uitsluitend driemotorige Fokker-vliegtulgen
gebruikt en daarmede een dienst exploi
teert tusschen Sydney en Brisbane, een af
stand van 800 K.M. (500 miles). Tot dus
ver waren de vliegtuigen dezer maatschap-
steeds volgeboekt en niettegenstaande
zonder regeeringssubsidies werkt, wordt
behoorlijke winst gemaakt, mede dank
zü de bedrijfseconomie tier Fokker-toestel
len.
Ulm, die natuurlük ook nu weer graag
- van de partü zou geweest zün, moest echter
In Australië achter blüven. om de zaken ge
durende de afwezigheid van Klngsford-
Smith te lelden.
De tweede piloot. Evert van Dük, werd op
23 Mei 1893 te Delft geboren. Hü genoot te
Dordrecht zün schoolopleiding en ging op
17-jarlgen leeftijd naar Indië, waar hü in
de cultures ging en opklom tot leider van
een rubber-ondernemlng op Borneo. In 1920
repatrieerde hü en kwam bü den Neder-
landschen Marine vllegdienst. Hü haalde
zün internationaal brevet op 22 December
1921 en verliet de Marine als offlcler-vUeger
der 2e klasse In 1924. HU trad daarop in
dienst bü de K. L. M.. waar hü als een zeer
kundig vlieger bekend staat. In totaal heeft
hü nu ongeveer 5000 vlieguren. Van Dük
heeft «en vrij avontuurlük leven achter den
rug. Als er Iets moellüks te ondernemen
was, was hü er steeö; als de kippen bü en
dat hü niet voor een klein geruchtje ver
vaard is, blijkt uit zün gedrag bü een schip
breuk. In December 1916. óp een verlofrels
zijnde, werd zün schip de ’’agal'an" tn de
Middellandsche Zee In de buurt van Gi
braltar getorpedeerd.
Door zün moedig optreden wist hü met
gevaar voor eigen leven verscheidene mede
schipbreukelingen te redden, waarvoor hem
door de Fransche rrgeering de gouden red
dlngsmedallle en door de Nederlandsche re-