HALLO Fa. H. KRIJNS - LAAT 147 - TEL 28 HET STRAATGEVECHT TE AMSTERDAM Wilde haat van een troep communisten STADSNIEUWS GEMENGD NIEUWS Madonnabeeld beroofd van sieraden Botsing tusschen vrachtauto en stoomtram Ernstige kerkdiefstal te Rome Twee niet ernstig gewonden; groote materieele schade De chauffeur van Richard Tauber bekeurd ■et de sig. ee tig. Centrale? Ja Mijnheer. Heeft II neg van die reel. 8 cent sigaren nu fl.2,50 per 50 stuks Ja Mijnheer, maar haast U want ze vliegen weg; ook hebben wij prima Baai Tabak 53 cent per half pond, geen bonnen of ca^eaux ■aar Tabak voor je geld. Zie onze cigaretten-prijzer Hoogheemraadschap Noord-Hollands Noorderkwartier r 1 i 67.6 M2 (728 (14 Hoogheemraadschap 4 Totaal: 6964 k g. klasse 1ste De aangevallenen aan den dood ontsnapt wor- (c. van 37 ge- De bemanning over de burgerluchtvaart werkzaam in naam maakte hij door de Gemeentebestuur van Oostzaan conform besloten. Amore" eenzame De groote zanger ontstemd De navigatie-cabine. Op de foto no. 3 ziet men de navigatle- niimte. Voorin ligt de groote tank, waarop 103 103 gen. Hjj reed evenwel met zoo hard of een agent van de motorpolitie reed nog harder. Deze zette den snelrijdenden auto achterna en op de Nieuwe Parklaan werd het een raee-partu van jewelste, die door den politie man i schooljaren studeeren. A aan der van t 14 Z. iel P« en na bil Pü ze een V< le anti f 1-! f 11 2e de f 16t Hlei f 11 Zuic Dt comi uit i daar heer ledei vans De onde de v Vc 1. dien te tx vo van vo ache: schei vo betel waai gevo vo< ten tnscl den 1 betai 1 te bei dtf rtx vot J Bemanning (4) Benzine: Olie: ge- op 1 var bas van zier we« ach ten 3i end bed het ten C in 2. nen i ten aflos gegai f Il.( ten 1931 Cor aloter Zh den s aflost hing. De het t werk met i ook 1 stemt men den antennek transmiss! rijde, op dei W verbetering Katwouderdijk. hierna een voorstel tot Dijkgraaf en Hoogheem- wera gewonnen, vlak bü het Palacé- hotel. De chauffeur werd opmerkzaam ge maakt, dat hü veel te snel had gereden en dat hü dus moest worden bekeurd. En reeds haalde de politieagent opschrijf boekje en potlood te voorschUn. toen Tau ber op mlnaer artistieke wijze te kennen gaf. dat hU het er heelemaal niet mee eens was. HU maakte zich erg kwaad en oordeelde het blukbaar eerst op dat moment noodlg zich 2„Wissen Sie wohl wer Ich bin? Ich bin der Kamer- s&nger Richard Tauber und Sie. 81e slnd en toen volgde de quaüficatie. waaraan po litieagenten in Den Haag niet voldoen. De man liet zich dat geen twee maal zeggen, al was ”t ook Tauber of wie weet ook welke gewichtige persoonlijkheid en hü zette den chauffeur van den Kammersknger ..op den bon ■-erreente Katwo"de Fectle A Nr. 537 met de zich daarop bev ■■’ende opstallen, i- Uitkeering aan owd-werklieden Voorgesteld wordt te besluiten de over 1930 aan A. Brouwer te Medemblik en K. Buurs en J. Doets te Warder verleende uitkeering van f 3.per week te verhoogen tot f 5. per week: deze werklieden hebben den leef tijd van 65 jaar reeds overschreden en zün langer dan 350 weken bü het Hoogheem raadschap werkzaam geweest. Conform besloten. bedraagt dus motorbelasting zulks ter verbetering van den weg langs den Kat- wo"derdtjk. Alsvoren Het instrumentarium van de pUoten-cockplt of. de helft Is. op vas- Sehadevergoedlng aan Oostzaan. Voorgesteld wordt op billUkheldsgronden aan de gemeente Oostzaan. als tegemoet koming In de nadeellge gevolgen, die voor die gemeente zUn ontstaan uit de omleg- rin<r. gedurende een gedeelte van het jaar 1929. van het verkeer op een gedeelte van den wee op den OostzanerdUk een bedrag toe te kenren van f 800.met welk be drag het instemt. Z. h. st. John Stanley Warburton Stannage, de marconist, is het jongste lid van de beman ning der „Southern Cr is”. HU werd op 4 Februari 1905 in Zuld-Afrlka geboren. HU ontving z’in opleiding voor het grootste ge deelte in Engeland en ging daarna met zijn ouders naar Nieuw-Zeeland. Op 17-jarigen leeftijd begon zUn opleiding tot marconist bU het New Zealand Wireless College en een ’aar later, in 1923. trad hü als zoodanig in dienst val New naar hem Dinsdagmiddag circa half vier kwam te Bergen (L.) een zware vrachtauto uit Gen nep, beladen met mals, In botsing met de stoomtram van den Maasbuurt-spoorweg van de lUn VenloNümegen. De chauffeur wist tUdlg uit den auto te springen. De auto werd ruim 100 M. door de tram meegesleurd, waar na de machine derailleerde en omsloeg. De machinist wist nog tijdig van de machine af te springen. De vier volgwagens van de tram derailleerden eveneens en sloegen geheel in en over elkaar. Zoowel de chauffeur van den vrachtauto als de machinist werden gewond, vennoede- Ujk niet ernstig. De materieele schade Is zeer asmzlenlUk. De geheele Hjn is versperd. Van Gennep uit Is men de lijn aan het vrijmaken met een hulp- tram. 15 meter Watt. De Wijziging Reisverordening Aan de orde was hierna een voorstel tot wUziging der relsverordening In dier voege, dat le. het bedrag van f 150.— per jaar, als vaste vergoeding voor een nlet-beschik- baar geste’de fiets toe te kennen voor het vervolg als maximum bedrag zal dienen; dat 2e. naar gelang de leden van het Date- lUksch Bestuur en de ambtenaren zün In- tjedee’d In de eerste, tweede of vierde klasse van het voor het Rijk geldende reisbesluit, de gemaakte verblUfkosten tot een minimum van respectlevelUk f 3. f 2.50. of f 2 voor rekening van het Hoogheemraadschap wor den genomen, voor hen die verhinderd zün van 12 uur des middags tot 2 uur des na middags ot van 5 uur des namiddags tot 7 uur des avonds de maaltijden te hunnen hurie te gebruiken. Alsvoren. die hond trouw?” „Of ie trouw Is. mevrouw. Ik heb hem al drie keer verkocht en alle drie keef is ie weer teruggekomen.” (Passing Show) Ter Ocstz verbn over brach bermc van’d vergoi heemi van o hoofdi weg, 4 wegve de uil aansp De Hoogt ingest D(jk overee vies zi ren. De Dagell daan Spr. i om ee twee i der te Spr. «verlet De bedekt De i met wi dig wt Ook dergelj het D ervaik •tig wi t 1100. Spr. Prof. •dries De t derling De 1 om hel men n het I deld h den pc den r «nderh den Pc De h in over De 1 telijke feit, di bet on Spr. heemra te vera te ver» ,1* j in deze ho-din Bes'o bestuur Confc *e ver» Wke st Voigt heemraadschap genoot op het tijdstip van diens overlijden en deze uitkeering te be talen uit den post onvoorziene uitgaven der bevrooting. dienst 1930. Conform besloten. De VOORZITTER deelt mede, dat aan Ged. Staten een schrijven Is verzonden, in zake de Vaststelling pensioengrondslagen Voorgesteld wordt, overeenkomstig de jaar- wedde-verhooglng van secretaris, penning meester en ingenieur vast te stellen den pen sioen'—Ondslag van: J. P. van Amstel, als secretaris van het Hoogheemraadschap, op 7000.P. W. Groot, a’s penningmeester van het Hoog heemraadschap. op 6500.P. TJ. Poppens, als ingenieur van het Hoogheemraadschap, op 7000.te bepalen, dat dit besluit zal worden geacht 1 Januari 1030 te zijn Inge gaan. Conform besloten. De vleugelbelastlng K G. M2 en de K.G./PJC. De benzine is ondergebracht In vier tanks •f' Leeg, inclusief volledige uitrusting 2850 kg --300 3564 250 4114 kg. Richard Tauber U één dezer dagen na af loop der voorstelling van „Das Land des LAchelns” er op merkwaardige wijze aan herinnerd dat ons land er een Is van werke lijkheid en niet een van enkel lachen en zingen. De voorstelling In den Koninklijken Schouwburg was afgeloopen en de gast der Fritz HIrsch operette stapte in zUn auto om naar zijn hotel te Scheveningen terug te keeren. Blijkbaar verlangde de gevierde zanger erg naar zijn bed. hoe bet zij. Tauber reed in een vaart die den Haag nu eenmaal niet duldt in de richting van Scbevenin- «pedflcatie van de machine de volgen de- Vlucht: 21.71 M (71 ft. 2 In). Lengte: 14 60 M. (47 ft. 10 in.). Hoogte: 3.90 M. (12 ft. 9 In.). Dragend vleugeloppervlak sq- ft.). Spoorbreedte landingsgestel: 4.30 M. ft. 1 in.. De gewichtsverdeling is als volgt: terug met scherp. Een andere kerel pro beerde den kraandrijver met een bootshaak •it zUn hokje te trekken. Toen kwam een agent op het tumult at. Deze sprong; op de kraan en trok zUn revolver: meerdere a-enten volgden spoedig. De aanvallers werden door hun hoofdmin teruggeroepen Verwonderlijk vlug waren ze m den Basrs’esweg ve-dwenen Dit was r.let met bijster goede bedoelin gen. want plotseling verschenen ze in de Krommertstraat. waar de drie andere E. M. M -leden aan het werk waren. De voorste belhamel ging voor een der mannen staan, met de vriéndelijke vraag: ..Wil ik jullie nu eens kapot schieten?" Herimntwoord wachtten de beeren niet af: Snmiddellijk be”on het steenen-bombarde- vent opnieuw De drie in het nauw gedre ven steenzetters, vluchtten door het bouw werk naar de achterzijde Hier kwamen ze voor een schutting. De bende communisten ging er in een wilde horde achteraan, som migen schoten nu ook met hun revolvers. Het drietal verkeerde in doodsgevaar. In dezen uiters’en nood trok een van hen zijn revolver en loste een paar scherpe schoten. Of ze troffen, is niet zeker, maar wel ont stond er een oogenbllk verwarring onder de bende en hiervan profiteerden de aangeval lenen om over de schutting te klimmen. Na nog door een paar tuint’es gevlucht te zijn, kwamen zij bij een winkel In de Jan Evert- senstraat. waarvan re de ruiten int’anten om binnen een schuilplaats te zoeken. Van hieruit telefoneerden re de politie, die on- m’ddelli.’k tot hun ontzet ondaagde. Onder polltie-geleide zijn de E. M. M.- mannen hierna naar het politiebureau aan den Admiraal de Ruyterweg gegaan. De communisten zijn ontkomen doch de politie, die onder leiding van hoofdinspecteur Mod derman gisteren den gehee’en dag met het onderzoek 1» bezig geweest, hoop”, weldra eenlge arrestaties te doen. Een der aanvallers bevindt zich momen teel in het Tesselschade-ziekenhuis met een schotwond. ZVn toestand Is gunstig De Katholieke steenzetters zijn gistermid dag om vijf uur door de politie naar hun woningen vervoerd. Zjj waren vast van plan vanmorgen weer aan het werk te gaan on der po'itiebewaklng. Alle E M M -leden verk’aarden. en de heer A. de Brujjn bevestigde dit dat het ’aster Is. als er beweerd wordt, dat zij onder den prjjs werken. De eenlge oorzaak van dit conflict is. dat de communisten geen Katholieken in het steenzettersbedrljf dulden. Ecnigen tlid ge leden heeft Eend-acht maakt Macht" zich een loskraan aangeschaft, waardoor het haar mogelljk werd met succes te concur- reeren tegen „Emos" welke reeds 'eng een kraan had. Dit zal wel de naaste aanlei ding tot het vreeselljk tooneel van gister- Verdeeling Hoogheemraadschap _ÜB kleadlstrlrtew Tot dusverre was het gebied van het Hoo-hecmraadschap voor de verkiezing van Hoofd-ingelanden en Hoofdingelanden plaatsvervangers verdeeld in drie kiesdistric ten. met als hoofdplaatsen* Purmerend, Hoorn en Den He’.dsr Door de vergadering van het Hoogheem raadschap van 29 Nov. '29 werd de wensch uitgesproken, het gebied m vier kiesdistric ten in te doelen, teneinde een meer juiste verdee’lng van het aantal stemmen In leder district te verkrijgen Overeenkom tig dien wensch Is door Dijkgraaf en Hoogheemraden aan Gedepu teerde Staten, d.d 29 April jj. verzocht aan dien wencch te voldoen. Volrens de voorgestelde wijziging worden voor de verkiezing van hoofdlngelarden en hun plaat vervangers de volgons artikel 7 aan het Hooj’-.oemraadschap schuldpllchtige eigendommen in vier kiesdistricten verdeeld. Van voormelde schuldpllchtige eigendom men behooren: a. tot het eerste kiesdistrict, met hoofd plaats A kmaar, die gelegen In de gemeen ten Akersloot. Alkmaar, Assendelft. Castri- cum, Egmond aan Zee. Egmond-blnnen, Heem kerk. Hciloo. Koog aan de Zaan, Krommenie, Llmmcn, Oterleek. Oudorp. Uit geest. West’aan. Wormerveer. Wijk aan Zee en Duin, Zaandam en Zaandijk. b. tot het tweede kiesdistrict, met hoofd plaats Purmerend. die gelegen In de ge meenten Amsterdam. Avenhorn. Beemster, Pects, Broek In Waterland Edam, Graft’ Ilpendam. Ji'p, Katwoede. Kwadijk. Lands meer. Middelle, Monnickendam, Oosthuizen, Oostzaan. Oudendijk, Purmerend, de Rlipï Schermerhorn, Ur em. Warder. Wormer, WUdewormer en Zuid- en Noord-Schermer. c. tot* het derde kiesdistrict, met hoofd plaats Hoorn, die gelegen In de gemeenten Abbekerk. And ijk. Berkhout. Blokker Bo venkarspel. Enkhvizen. Orootebroek, Hens- broek. ■HoogkarspeL Hoogwcud. Hoorn Me- demblik. Midwoud. Nlbbixwoud. Obdam. Op meer, Opperdoes. Schelllnkhout. Spanbroek. Stjbekarspcl, Twist. Venhuizen. Wervers- hoof. Westwoud, Wognum. Wijdenes en Zwaa”. d. tot het vierde kiesdistrict, met hoofd plaats Den Helder, die gelegen In de ge meenten Anna Paulowna, Barslngerhorn, Callantsoog, Harcnkarspel, Heerhugowaard, Den Helder, Koedijk, Sint Maarten. Nieuwe Niedorp. Noord-Soharwoude. Oude Niedorp, Oudkarspel, Sint-Pancras, Behagen, Schoorl, Warmenhulzen, Wleringerwaard, Winkel, Zu’d-Seharwoude en Zljpe Elk kiesdistrict kle:t drie Hoofdingelan den en drie Hoofdingelandon-plaatsvervan- gers, wier aantal dus ongewijzigd blijft. Ten beho?ve van de stzmm'ng wordt het kiesdistrict verdeeld in zooveel stemd'stric- ten, als er gemeenten volgens art. 19 lo behooren. Voor kennisgeving aangenomen. in den vleugel, een tank onder de piloten cockpit en een tank in den romp. De vier vleugeltanks hebben elk een Iri- houd van 378.5 (100 U. S. gallons is 833 Imp. gallons), de tank onder de piloten cockpit van 378.5 L. (100 U. S. gallons is 83 3 Imp. gallonsdoch met de pomp kan er slechts 369 L. (97 5 U. 8. gallons is 81 Imp. in de Union Steamship Co. of Zealand. Zijn hart trok hem echter de vliegerij, doch zijn ouders wilden geen toestemming geven, vlieger te worden. In San Francisco, waar hjj zijn luchtdoop kreeg, ontmoette hjj Kingsford- Smith voor het eerst en koesterde al dade lijk groote bewondering voor den vlieger. In Australië op het Mascott-vllegveld vertoe vende, vernam hU, dat Kingsford-Smith en zUn makkers op hun vlucht naar Engeland verdwenen waren en zonder aarzelen bood hU zich als vrijwilliger aan om te helpen, de vermisten op te sporen. Aan boord van de ..Camberra" ging hij als marconist mee. In vluchten van telkens ongeveer 8 uur werd de wildernis systematisch afgezocht en eindelijk, na ongeveer 100 vlieguren slaagde men er In de verlorenen te vinden Op al die opsporingsvluchten was Stannage geregeld draadloos in verbinding met de bewoonde wereld. Dat hl) zich weet te be helpen. blijkt uit het feit dat. toen hij geen generator kon vinden, die voldoende stroom voor de normale zendlnstallatie kon opwek ken, hij een kleine ontvanglamp van 5 watt voor uitzending gebruikte, waardoor de aanwezige generator bruikbaar werd. Na dit avontuur ging hij weer naar zee en was marconist aan boord van de Manuka, welk schip op 16 December 1929 met een lading kostbare schilderijen schipbreuk leed bij de kust van Nieuw Zeeland. De geheele nacht was de bemanning in de booten, doch 's morgens wist zij veilig de kust te be reiken. Enkele maanden geleden kwam hij met vacantle naar Engeland om zijn ouders te bezoeken, die thjins te Sproxton bjj Melton Mowbray wonen. Hij vernam daar, dat Klngsford-Smith in Europa was en een be manning zocht, waarop hij zich in de Royal Air Force Club te Londen nestelde, in de overtuiging, dat Klngsford-Smith daar zou komen. Zijn veronderstelling bleek juist te zijn en Klngsford-Smith, die de capacitei ten van Stannage reeds kende, was te meer blij hem te kunnen engageeren, rfaar nU slcehts een klein licht kereltje Is, hetgeen op een moeilijke Oceaanvlucht, waar leder kilo benzine meetelt, van groot voordeel Is<fen pout^gem TOOr steUen: Hierna was aan de orde de Benoeming seeretaris Ter benoeming van een secret a-is in de vacature van J. P. van Amstel, was door Dijkgraaf en Hoogheemraden, de volgende voordracht opgemaakt: No. 1. J. W. Boersma. hoofdcommies en waarnemend secretaris van het Hoogheem raadschap No. 2. Mr. E. G. O. Onnen. referendaris ter provinciale griffie van Drenthe te As sen. No. 3. Mr. J. Belonje, advocaat-procureur alhier. Uitgebracht werden: op no. 1 veertien stemmen; op no. 2 drie stemm«n; op no. 3 twee stemmen; zoodat de eerst voorgedra- gene is gekozen. De VOORZITTER complimenteert den neer Boersma met zijn benoeming en uit den wensch, dat deze zal blijken te zijn de rechte man op de rechte plaats. De heer BOERSMA dankt voor deze woor den en zegt er zich van bewust te zjjn, dat een groote verantwoordelijke taak hem wacht, temeer, daar hjj opvolger is geworden van een man als den heer Van Amstel; spr. zal zich echter aan diens voorbeeld spiegelen en hoopt aan de verwachtingen te voldoen; spr. dankt de heeren, die aan zjjn benoe ming hebben medegewerkt. geering de reddlngsmedallle werd verleend. Jonathan Patrick Saul, de navigator, werd te Dublin geboren on 15 Maart 1895 HU Is het type van een flegmatieken Ier Reeds op z”n 14e Jaar gi-g hij naar zee en trad, toen de oorlog uitbrak, als vrijwilliger ie dienst bij de Au-.tra'ische strijdkrachten enals Klngsford-Smith diende ook Saul i Kwjak, U--BWCT7, o **4 v—„1, ui ankrijk. Die twee hebben elkaar In dien t d echter niet gekend. Nadat^Saul twee maal In één week In de Middellandsche Zee -chlebreuk bad geleden, de eerste maal met de Camaeroria en de tweede maal met de Transylvania. d’.“ belde getorpedeerd wer den. werd hij in 1917 waarnemer b’J het Royal Flying Corps, welke functie hij 6 maanden bekleedde. H’i werd toen gewond en ging na z’in herstel terug raar de Royal Engineers. Na den oorlog ging hij weer r.tjir zee en voer al’ kanlteln on verschil lende schepen tot 1927. In 1922 leed hl* schipbreuk in de als het zeemansgraf be ruchte Golf van Biscaye. met bet s.s. „City of Frankfort”. Toen zijn vader In 1927 ziek werd, ging hij aan den wal om de zaken van hem over te nnmen. HU Is thans ma kelaar In onroerende 'goederen eh In zijn vrijen t”d assistent-secretaris van de Irish Aero Club, waarvan h’t tevens een actief lid Is. Foul kwam met Klngsford-Smith tn kennis, toen laatstgenoemde te Dublin ver toefde. De piloten beschikken In hun cockpit <e volgende Instrumenten (zie foto no. 1, van boven naar beneden). Controleur de vol voor den tweeden pi loot (boven rechts). Dit instrument dient speciaal voor het blindv'.iegen en bestaat uit een snelheidsmeter, gyroscopische bocht- aanwUzer en dwarsscheepsche hellingmeter. Daaronder, in het midden, een aperiodisch compas. Dan volgen naast elkaar de drie toerentellers voor de motoren en een hoogte meter. terwijl op de volgende rtj een klok, de voltmeter van het aardlnductie-compas (de piloot moet de naald precies In het midden houcjen om den door den navigator aangegeven koers te volgen), de snelheids meter en een selnknopje met lampje voor de verbinding tusschen cockpit en navigatle- cabine. Vervolgens een gyroscopische bochtaanwij- zer voor den eersten piloot en een olle- manometer. Links op het instrumentenbord Is nog een langsscheepsche hellingmeter gemonteerd (het langwerpige instrument) en daarnaast een meter, die de stUgsnelheld aangeeft en een benzinemeter voor bet niveau van de tank onder de pllotenzitplaats. Daaronder bevinden zich drie knoppen voor de Inspultleidingen der motoren. Het onderste instrument Is een oUether- mometer voor den middenmotor. De oliethermometers m manometers voor de zijmotoren zjjn op de motorgondels dezer motoren gemonteerd. Dan volgen de knoppen voor gas eh hoog- tegas en daaronder de contacten voor de verlich tings installatie. De losse bochtaanwUser wordt aangedre ven door een venturi-buls, de controleur de vol en de snelheidsmeters door een pitot- buls, welke laatste voorzien is van een elec- trisch elementje, dat aangesloten is op de Uchtleiding en dat In werking gesteld wordt r wanneer de pltot -buis door sneeuw of Ijs onklaar zou raken. Achter de piloten bevindt zich 'het ver- deelsysteem der benzineleidingen (zie foto no. 2). Op den vleugellangsligger zUn de peilglazen, die den stand der benzine aan geven. gemonteerd. De buis van vrij grooten diameter, die men op de foto ziet, staat in verbinding met de hoofdtank en dient om de lucht snel tot dit reservoir toe te laten tn bet geval, dat de veiligheidsklep gebruikt wordt. De kruk direct onder den vleugel- ligger dient tot verstellen van het stabilo gedurende de vlucht. Het pijltje „High-Low" geeft de draairichting aan voor het booger of lager stellen. Links op de foto ziet men een dridkant gat, waardoor de bovenkant van de hoofd tank zichtbaar is. Door dit gat correspon- deeren de piloten met de andere twee leden In de navigatle-cablne en wel door middel van een stok met een knijpertje aan het eind, dat tn de piloteneockplt uitkomt en waaraan ae geschreven boodschappen be vestigd worden. De Romelnsche correspondent van het .Jïandelsblad” meldt, dat In den nacht, vol gende op Sacramentsdag, onbekende dieven binnengedrongen zijn in bet beroemde heilig dom van de ..Madonna del Dlvln dat 14 KM bulten de stadspoort van San Sebastlano verrijst op een zeer plaats in de „Campagna Romana", aan een zijweg van de Vla Appia. De inbrekers hebben het Madonnabeeld, waaraan talloozc wonderen worden toege schreven. beroofd van alle kostbare sieraden, die in den loop van vele eeuwen als „ex-voto” door de geloovigen waren geschonken. Daar onder waren niet minder dan 300 gouden ringen, evenveel armbanden en ruim hon- de-d horloges. Ook de aalmoezenkistjes zUn opengebroken. De totale buit der kerkschen- ners wordt geschat op 300.000 A 400.000 lire. De tijding heeft in de hoofdAad. voorna melijk in de volkswijken van Trastèvere en Monti, groote opschudding verwekt. Gedu rende de geheele Junimaand en vooral op Pinkstermaandag plegen de .jninentl". dat zUn de mlnder-arme volksvrouwen van Rome naar dere kerk bedevaarten te ondernemen Beroemd is de eroote nachtelijke bedevaart waarbU de 14 K M langs den Vla Appia m het ho’st van den nacht bU toortslicht wor den afqe'ejxl. B“'TljneUJk is het dat een diefstal in een zóó vereerd heiligdom groote erontwaard'-’ne heeft gewekt Reeds wor den verzoeningsbedevaarten georgan’^eerd waaraan duizenden personen zullen deelne men. Aan de orde macht’ jing van - --- raden met J. van Wen’erden te Katwoude een ovrr.enkomst aan te gaan 'ot aankoop van bet e-fpacht van perceel kad bekend Gistermiddag had de .Msb.' nog een on derhoud met de steenzetters leden van de Katholieke organisatie ..Eendracht maakt Macht", die gistermorgen te Amsteidam zoo lafhartig door een groote overmacht naar schatting ruim honderd man van leden der syndicalistische steen-etters-organisatie „Emos" zUn overva’len. De mannen zaten op hel politiebureau Admiraal de Ruyterweg bijeen, waar ze. na gehoord te zUn door den hoofdinspecteur, den heer S. Modderman, bezoek ontvingen van den heer A. C de BruUn. voorzitter van het R. K. 'Werkliedenverbond, den heer Voorham. secretaris van den R. K. Bouw- vakarbeidersbond en den heer Heezelaars. voorzitter van de afd Amsterdam van deren bond. Op sommigen der steenzetters waren de sporen van het gevecht nog duidelijk te zien Een liep met een wond aan de kin en een vleeschwond In de muis van zn hand Een ander, dé leider had rijn hoofd in verband, een van zUn communistische „collega's" had hem met een bootshaak een slag gegeven. Van deze mannen hoorde het blad precies hoe het geval zich heeft toejedragen. Maandagmiddag kwam op een oeuwwerk In de Krommertstraat. waar de E. M. M.- tnannen aan het werk waren een groep be stuursleden van ..Emoe". Zij e lach ten van de andere arbeiders, dat zij het were zouden neerleggen, zoolang de Katholieken met hun arbeid voortgingen. .Aandera". dreigden zij. .zullen we wel zorgen, dat jullie onder politlegelelde naar het werk moetenAls reden voor deze houding gaven de ..Emos"- mannen op. dat de Kstho.leken onder het loon werkten. Toen hun echter naar bewij zen van deze bewering werd gevraagd, ble ven ze het antwoord schuldig. Na lang over en weer gepraat werd er toen overeenge komen. dat het geschil gistermorgen door de organisaties zou worden opgriost. Daar na trokken de „Emos”-mannen af Gistermorgen om kwart voor zeven kwa men ze terug aan de losplaats aan den Baarsjesweg, waar E. M. M. haar loskraan heeft. Er waren zes man bU de kraan aan het werk, drie anderen waren op dit mo ment In de Krommertstraat De twmtig man van Maandagmiddag hadden een geweldige versterking meegebracht gewapend met re volvers. messen en bUlen. Toen begon de organisatorische oplossing van het geschil ^Jullie motte kapot” en dergelljke uitroepen weerklonken uit den hoop. En voor het groepje Kathcdeke steen zetters zich op de schuit die ze aan het lossen waren, had kunnen verschansen, vlo gen hun de klinkers al om het hoofd Eem- gen van hen werden geraakt Toen ’.rok de baas zUn knalpistool. dat dus niet met scherp geladen was. en schoot het ding al Dit was het sein voor de aanvallers om het over een anderen boeg te gooien. ZU trokken eveneens hun revolvers en schoten ,-norgen zijn geweest. gallons) uitgehaald worden. De hoofdtank In den romp heeft een in houd van 3028 L. (800 U. S. gallens is 686 Imp. gallons). In totaal kan dus over een hoeveelheid —n 4911 L. (1297. 5 U. s. gallons is 1080 Imp. gallons) beschikt den. Bij een gemiddeld verbruik van 132 I„ 35 U. 8. gallons) per uur be’eekent dit dus een maximum vllegduur uur. BU een kruissnelheid van 160 K M (100 miles) per uur. welke over 4 banen van 6 K.M elk gemeten werd, bedraagt dus de werkingssfeer bü windstilte 5920 K M. (3679 miles). Rekent men op een gemiddelde te genwind van 20 K.M. (125 miles) per uur, dan is de werkingssfeer dus praktisch 5200 KM. (3230 miles). Het traject Dublin—New York is £108 K M. (3175 miles) lang, gemeten over den groot- cirkel. (De kortste weg van het eene punt van den aardbol naar het andere). Rekent men ongeveer 10 pCt. voor koe-satwijkir,(zen dan Is de werkingssfeer van de Southern Cross” juist voldoende om van Dublin naar New York te vliegen. De romptank is voorzien van een speciale veiligheidsklep, door den heer Fokker ont worpen. Door middel van deze klep die dooi den tweeden piloot bediend wordt en die een diameter van 20 cM. (8 Inches) heeft, kan het hoofd reservoir In 50 seconden gele digd worden. Blijkt het den eersten piloot bü het starten, dat het gewicht der machine te groot is om onder de gegeven terrein- ot weersomstandigheden los te komen, dan geeft hü den tweeden piloot een teeken om het teveel aan gewicht In den vorm van benzine weg te laten loopen. zoodat het toestel onmlddetlük lichter wordt Ook re’dt deze veiligheidsmaatregel voor gevallen, waarin bijv, één der motoren zou sloppen en het «toestel nog te veel overbelast rou zijn om zün vlucht op twee motoren te kunnen vervolgen. Men laat dan genoeg benzine wegloopen om tot het gewenschte gewicht te komen en kan dan of terugkeeren. wanneer men reeds over twee motoren doorvliegen tot men den ten wal heeft bereikt. In het allerergste geval, wanneer het toe stel om een of andere reden op zee zou moeten dalen, kan men he» reservoir geheel leeg laten loopen en de klep weer sluiten, waardoor een drUfvermogen van 3000 L. of 3000 K.G. ontstaat. Met het drUfvermogen van den vleugel mee zou de machine dus nog geruimen tUd kannen blüven ronddob beren. BU slecht weer en ruwe zee zal deze mogelijkheid natuurlük vrü beperkt zün, doch bU niet al te ruwe zee bluft er voor de bemanning steeds een goede kans over. De olie is ondergebracht In drie tanks achter de motoren. Deze tanks hebben elk een inhoud van 80 L. (21 U. S. gallons 17.6 Imp. g.) De benzinetoevoer naar de motoren ge schiedt uit de vleugeltanks dooi middel van de zwaartekracht. De benzine uit de^ hoofd tank en uit het reservoir onder de plloten- zltp'aats moet dus eerst naar de vleugel tanks worden gepompt. Dit geschiedt door middel van een handpomp, waarvan de zwengel tusschen de beide ptlotenzltplaatsen aangebracht is en die door den tweeden pi loot bediend wordt. Hedenmorgen om tien uur vergaderde In het Gemeenlandshuis aan den Kennemer- straatweg. alhier, het bestuur van ’t Hoog heemraadschap Noordhollands Noorderkwar tier., Voorzitter, de heer C. WUdenes Spaans, DUkgraaf. Waarnemend Secretaris: de heer J. W. Boersma. De VOORZITTER opent de vergadering en herdenkt hierna den overleden secretaris, den heer J. van Amstel, die In de kracht van zijn leven aan het Hoogheemraadschap Is ontvallen. Spr. herinnert aan de groote verdiensten van den overleden secretaris, die een leegte achterlaat welke moeilük is aan te vullen. Spr. getuigt van leedwezen met de nabe staanden van den secretaris, die in dezen een goed man en vader verloren hebben. Speciaal voor het Hoogheemraadschap is zün heengaan een groot verlies; sedert 6 Aug. 1920 heeft hü met groote werklust en veel ambitie zün zware taak vervuld, ten vot- beeM van die met hem samenwerkten. Voor zün veel en goed werk hebben we aldus spr. de meeste waardeering. Zün naam zal steeds op de aangenaamste wijze verbon den blüven aan het Hoogheemraadschap. Deze woorden werden door de vergadering staande aangehoord. De VOORZITTER deelt mede, dat de hee ren Best (Berkhout) en Groot (Beemster) verhinderd waren aanwezig te ritn; In hun plaats rijn aanwezig de heeren Fluister en den Hartog. Van Ged. Staten is bericht Ingekomen dat de begrootlng is goedgekeurd. Voor kennisgeving aangenomen. Van hetzelfde College een dankschrijven voor het ontvangen geschenk voor het nieuwe Gouvernementsgebouw. Alsvoren. Ten aanzien van de Invordering van den oms’ag. deelt de VOORZITTER mede, dat voor den dienst 1929 het kohier over dit dienstjaar omvatte 61505 aa"',a‘*en tot een totaalbedrag van f 1.194 529.77. Hiervan staan thans nog open 5 aanslagen, tezamen 30.11. Voor den dienst 1930 omvat het voor dit dienstjaar vastgestelde kohier 62262 aansla gen, uitmakende een bedrag van ƒ1.178.355.14. De termijn van betaling is gesteld op 1 October 1930. Tot heden zün reeds ontvan gen 9906 aanslagen tot een totaal bedrag van f 101353.74. Voor kennisgeving aangenomen. Uitkeering bü overlijden Aan de orde was hierna een voorstel om de jaarwedde-verordenlng van de ambtena ren a’d' s te wüzlgen, dat deze verordening ook geldens Is voor de hoofd-ambtenaren. in dienst van het Hoogheemraads-han. Dienovereenkomstig wordt voorresteld aan mevr, de weduwe J. P van Amstri geb. J. C. Moonen. een uitkeering ineens te verlee- nen. ge'Uk aan 3 12 v^n de laarwcdde die haar echtgtnoot, als secretaris van 't Hoog eer: bord is vastgemaakt met een snelheids meter. een voltmeter van het aardlnductie- compas. waarop de navigator kan controlee- ren of de piloot zuiver den opgegeven koers vliegt en een hoogtemeter. Op de hoeken een paar lampjes voor de verlichting der instrumenten, In het midden een schake- 'aar en links onder een seinlampje. Onder dit berd bevindt zich <4n opklap bare kaartentafel, waarop de sextant, ern b I de Royal Engeneers in Gallipoli en tn parallellineaal en een driftmeter liggen. Bo ven, in het dak, is een schulfopenlng aan gebracht. waardoor de navigator zün waar nemingen met den sextant doet. De drift van het vliegtuig meet hü door den arift- meter buiten boord in een daarvoor ge- .uaakten steun te bevestigen. Rechts ooven- aan, bevestigd aan een der bui en van den züwand, is de koersroos van het aardinduc- tie-compas. waarmede de te vo>gen koers door den navigator wordt ingesteld, aange- brachu Links is de complete radio-lnstallatie monteerd. die echter duidelüker ultkornt toto no. 4. Daarop ziet men. dat alle rad o- instrumenten in schokbrekerkoord zün op gehangen. Bovenaan hangt de Marconi- zender voor golflengten van 6j1800 meter. Deze installatie, dl; met een energie van 80 watt werkt, dient voor de verbinding roet de schepen, welke oo deze golflengten werken. Het toestel daaronder is de cirtvang-lnstal- latie voor alle golflengten van 20 tot 2400 meter. Het onderste kastje Is een Heinz en Kauf- man-kortegolf zender van 33,133. golflengte, met een energie van 50 doos met reservedeelen voor de radio Instal latie staat op den grond en daarnaast ziet haspel met de korte golf zend- De antenne voor dt lange golf ^ontvangst is aan stuurboord- grond, tegenover de korte golf- antenne aangebracht, doch is op de foto niet zichtbaar. Aan de stülen van de radlo- stellage bevindt zich bovenaan links de schakelaar voor lange golf, rechts die voor de korte golf. Rechts onder de ontvang-installatie riet men den selnsleutel en direct daaronder een transformator. Geheel onderaan de batte- rüfn voor het ontvangtoestel. Op den voor grond staat het hoofd-compas. Rechts bo venaam riet men nog diverse schakelaars en een setaknop met lampje. Foto no. 5 geeft een klikje In het achter ste gedeelte van den romp. Het luik voor de waarnemingen buiten het vliegtuig is hierop duldelük te zien. Ongeveer in net midden van den afstand cabine- staart- steun hangt de generator van hec aard lnductie-compas, die door een molentje bo ven op den romp wordt aangedreven. Onderaan rechte op de K to ziet men den Longlnes chronometer d<e voor de navi gatie van groot belang Is en dientengevolge büzonder precies moet loopen. Teneinde het uurwerk voor trillingen te vrüwaren is de chronometer geheel In schokbreker koord opgehangen. Op den bodem ligt de speciale vliegkap voor den marconist met ingewerkte koptelefoon, die de ooren heel afsluit. Eerste piloot en eigenaar van het toestel is squadron-leader (majoor) Charles Edward Klngsford-Smith, die op 9 Februari 1897 te Brisbane in Australië werd geboren. Na zün ging hü in de electrotechniek In 1915, op 18-jarigen leeftijd nam hü als vrijwilliger dienst bij de Roy-<1 Engineers en verdedigde de zaak van zijn land in Egypte, Gallipoli en Frankrijk. In Frankrük ging hü naar het Royal Flying Corps over en haalde in Maart 1917 zün brevet. Als vlieger diende hü bü het 23ste squadron en onderscheidde zich al spoedig als bekwaam pilootK In een gevecht met von Richthofen in Augustus 1917 werd hü zwaar gewond, doch wist zün machine nog achter de eigen linies te brengen. Hü werd daarop naar Engelakd gezonden om te ge nezen, waarmede 6 maanden gemoeid wa ren. Zün dapperheid werd beloond met net Military Cross. Na zün genezing werd hü Instructeur bü het Royal Flying Corps t>ot na het einde van den oorlog. Hü was één der eerste vliegers In de handelsluchtvaart en vloog als zoodanig nog 3 maanden tn Engeland, waarop hü naar Amerika ging en aldaar was. Zün grooten eerste vlucht over den Stillen Oceaan en andere beroemde vluchten aan het begin van dit artikel opgesomd. Te zamen met Ulm, zün tweeden piloot bü deze vluchten, richtte hü de Australian Na tional Airways op, een maatschappü. die uitsluitend driemotorige Fokker-vliegtulgen gebruikt en daarmede een dienst exploi teert tusschen Sydney en Brisbane, een af stand van 800 K.M. (500 miles). Tot dus ver waren de vliegtuigen dezer maatschap- steeds volgeboekt en niettegenstaande zonder regeeringssubsidies werkt, wordt behoorlijke winst gemaakt, mede dank zü de bedrijfseconomie tier Fokker-toestel len. Ulm, die natuurlük ook nu weer graag - van de partü zou geweest zün, moest echter In Australië achter blüven. om de zaken ge durende de afwezigheid van Klngsford- Smith te lelden. De tweede piloot. Evert van Dük, werd op 23 Mei 1893 te Delft geboren. Hü genoot te Dordrecht zün schoolopleiding en ging op 17-jarlgen leeftijd naar Indië, waar hü in de cultures ging en opklom tot leider van een rubber-ondernemlng op Borneo. In 1920 repatrieerde hü en kwam bü den Neder- landschen Marine vllegdienst. Hü haalde zün internationaal brevet op 22 December 1921 en verliet de Marine als offlcler-vUeger der 2e klasse In 1924. HU trad daarop in dienst bü de K. L. M.. waar hü als een zeer kundig vlieger bekend staat. In totaal heeft hü nu ongeveer 5000 vlieguren. Van Dük heeft «en vrij avontuurlük leven achter den rug. Als er Iets moellüks te ondernemen was, was hü er steeö; als de kippen bü en dat hü niet voor een klein geruchtje ver vaard is, blijkt uit zün gedrag bü een schip breuk. In December 1916. óp een verlofrels zijnde, werd zün schip de ’’agal'an" tn de Middellandsche Zee In de buurt van Gi braltar getorpedeerd. Door zün moedig optreden wist hü met gevaar voor eigen leven verscheidene mede schipbreukelingen te redden, waarvoor hem door de Fransche rrgeering de gouden red dlngsmedallle en door de Nederlandsche re-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 12