DE OCEAANVLUCHT
VAN KINGSFORD SMITH C.S.
Vergadering van den Raad
der gemeente Alkmaar
TWEEDE BLAD
BLADz-u m
DONDERDAG 26 JUNI 1930
Moeilijkheden door mist
en
naar
Pro Arte
Een vorstelijke propaganda
Naar de Missie
Schoolfeest
over den tocht
Protest vergadering
STADSNIEUWS
Naar den St. Adelbertus-put
Nederl. Politie Sportbond
Aanrijding
Benoemd
Ji
M. KATER
ALKMAAR
MIENT2XJ
bfr a-ace
De vacante raadsxetel der S.D.AJP.
kom pas-m is wijzing vertrek
New York hedenochtend
De tochten over den Oceaan
K.L.M.-pilotenl
in
Lord Thomson seint.
kan
werd
October
Altijd
van het
voor
ll
ge-
Faillissement
1.
Mr.
heer
R.
drie
New-York
van
een
oc
ATLA HT'SCHe
>-o*n
.1^,3
o
X rnmA
f
t
1
daartoe
1 nu
clowns de jongens aangenaam bezig hckden.
"We komen hier morgen nader op terug.
ochtend
York.
De
De
provincie,
omtrent
Bet oordeel van den heer Spit.
De heer Spit, chef van den technlschen
dienst van de K. L M. zeide;
„Deze vlucht is een mooi bewijs voor de
dat de
S Stille
ivluch-
ichtlge
grapte
:h niet op
was
Het oordeel van ex-taaar Ferdinand
van Bulgarije over Alkmaar en de
duinstreek.
Ingang
te bepalen
,yoAK
De
voor
Failliet verklaard: Jacob Maartens, koop
man en winkelier, Vlsschersdljk. Enkhuizen;
mr W A. Ubbens, r. c.; mr. A. J. M. Lees
berg, cur.
it vast, dat
ature ver-
BurgemeeSter en Wethouders hebben met
ingang van 1 Juli 1930 benoemd tot tijdelijk
werkman bjj de gemeente reinig! ng Th. Put,
alhier.
ge-
ge-
een benoeming tot raadslid
komt of hij een raadszet
zal aanvaarden.
In de gisteren te Amsterdam gehouden al-
gemeene vergadering is definitief opgericht
de Nederlandsche Polltie-Sportbond.
Tot lid van bet Hoofdbestuur werd mede
gekozen, de heer A. J. ter Horst, secretaris
der Politie Sportvereeniging, alhier.
Het heeft wellicht niet de algemeene aan
dacht getrokken, welke lof aan Nederland
in het algemeen en Noord-Holland in het
bijzonder is toegezwaaid door niemand min
der dan den gewezen tsaar Ferdinand van
Bulgarije. Deze ex -Balkanvorst, die .blijkbaar
de geheele wereld bereisd heeft en onlangs
van zijn groote belangstelling in en voor
liefde voor de natuurlijke historie blijk gaf
door deel te nemen aan net zevende ornitho
logisch congres te Amsterdam. ultte zich
tegenover een redacteur van het Handels-
blad als volgt:
„Ik heb Uw land bereisd van Noord tot
Zuid, van Oost naar West. Ik heb door de
duinen gedwaald en langs het strand ge
wandeld. Ik heb gereden over de woeste Ve-
luwe en door het polderland met zijn groote
vergezichten. Ik ken de nationale kleder
drachten en uren lang heb ik gezworven
door de oude stadjes, waar de stem van het
verleden voortklinkt: door Hoorn. Medem-,
blik, Enkhuizen. Amersfoort, Haarlem....
maar vooral door Alkmaar, een van de mooi
ste en merkwaardigste oude plaatsen, die ik
ken; Alkmaar met zijn prachtige gevels en
wondermooie omgeving
Ik heb de dulnflora bestudeerd en aan het
zeestrand heb ik een studie gemaakt van de
kreten van wulpen, pluvieren en scholeksters.
Op Texel was ik deze week voor het eerst;
hoe poëtisch is de stemming van dit eiland
met zijn blonde duinen, zijn vergeten poel
tjes. zijn laag struikgewas en de landelijke
zandweggetjes."
Deze loftulgingen uit den mond van een
zoo bevoegd beoordeelaar mag wel eens even
naar voren worden gehaald. Voor een derge-
HJke „vorstelijke” reclame zijn wij dankbaar.
Zjj heeft opnieuw de aandacht van landge
noot en vreemdeling gevestigd op het vele,
dat deze streken bieden voor hem die met
belangstelling het mooie zoekt.
vergadering behandeld w<
luidt zou de vraag we
kwestie krijgt van invloed
van den heer Westerhof \die thans voor
aan de beurt
il al dan niet
Naar aanleiding hiervan kunne
beste bron verzekeren, dat dity
wel heel erg voorbarig is. Er
afdelingsbesturen der Alkmaal
A. P. nog in het geheel geen rapj
gekomen, zoodat het ook niet ir
Onder directie van Jac. Jansen zal boven
genoemd dameskoor hedenavond in den mu-
zlektuin concerteeren
Mej. Annie Veenenbos verleent medewer
king als soliste.
De entréeprlJs is zoo gesteld, dat ieder van
dit conoert. dat we zeer aanbevelen, gebruik
maken.
Gisterenavond te 8 uur heeft in de .Har
monie" een protfstvergadering plaats gehad
tegen de onderwljs-voorstellen van B. en W.,
welke was georganiseerd door de afd. Alk
maar van den Bond van Ned. Onderwijzers
en van „Volksonderwijs.”
De zaal was slechts voor H gevuld. Onder
de aanwezigen merkten we op. de geheele
8. D. A. P.-sche raads-fractie, benevens de
oude fractie en mej. Carels. Ook waren vele
onderwijzers en onderwijzeressen aanwezig.
De heer Kootj opende de vergadering met
een woord van welkom en wees erop, hoe de
Alkmaarsche burgerij te hoop was geloopen
tegen de onderwjjs-voorstellen van B. en W.
Reeds jaren achtereen wordt er in Alkmaar
bezuinigd, maar geheel alleen op het Lager
Onderwijs. Er wordt niet bezuinigd op de
gemeentelijke huishouding, op het hooger en
middelbaar onderwijs, maar enkel op het
L. O. Spr. hoopte, dat de raad aan B. en W.
een: Blijf af van het L. O., zou toeroepen en
dat deze actie zal blijken te zijn in het be
lang van de Alkmaarsche jeugd.
De heer Th. Thljssen. lid van het hoofd
bestuur van den Bond van Ned. Onderwijzers
ging eerst zeer in den breede na, de moeilijk
heden. die zich in een te groote klas voordoen.
Het is dan onmogelijk de kinderen allen
even goed onderwijs te geven. Voor een goede
klas mogen er slechts 30 leerlingen in zitten.
Voor een eerste klas behoorde dit eigenlijk
nog lager te zijn, omdat de onderwijzers daar
de grootste moeite mee hebben.
Bpr. wees er daarna, aan de hand van een
lijstje op, dat er in verschillende openbare
scholen hier ter stede, hoewel de verordening
luidt, dat er maximum 40 leerlingen in mo-
gen zitten, klassen met 42 leerlingen zijn.
Spr. vestigde er voorts de aandacht op, hoe
men in Weenen en Duitschland na den oor
log heeft Ingezien, dat kleine klassen voor
het onderwijs zeer bevorderlijk zijn.
Spr. becrlttseeerde vervolgens de uitlating
van den burgemeester, waarin deze gezegd
had. dat hij niet zou rusten, voordat Alk
maar geen enkele boventallige leerkracht
meer had. In zijn algemeenheid is dit al een
gevaarlijke uitlating, aldus de heer Thljssen
Immers het getal onderwijzers hangt af van
getal kinderen. Deze uitdrukking beteekent,
dat de rijksgetallen. goede getallen zijn, die
voor Alkmaar heel goed kunnen worden toe
gepast. Als men de leerlingen, die zich voor
hebben opgegeven, over 9
de eerste klas
klassen verdeelt, zoodat elke klas 31 of 32
leerlingen^ heeft, meende spr., dat dit een
goede richting was. Nu B. en W.
aantal leerlingen over 8 klassen
Een telegram van Fokker.
Reuter seint uit New-York, dat de vlieg
tuigbouwer Anthony H. G. Fokker aan
Kingsford Smith een telegram van geluk
wensen heeft gezonden, waarin hij hulde
brengt aan de groote eigenschappen van
dezen vllegtuigcommandant en aan die van
zijn kameraden Van Dijk. Stannage en Saul
„Dat gU er In geslaagd zljt den Oceaan
van oost naar west te overvliegen is ben
nieuw bewijs voor uw kramgen, sterken
betrouwbaarheid van de luchtgekoelde mo
toren; de „Southern Cross had drie Wright
Whirlewind luchtgekoelde motoren. Deze
vlucht moet toch beschouwd worden als een
experiment. Naderhand zal uit dergelijke
vluchten een regelmatig verkeer over den
oceaan ontstaan.
Wanneer er 'n vergelijking wordt gemaakt
met deze vlucht en den tocht van een lucht
schip, dan blijkt daaruit, dat een vliegtuig
ver in het voordeel is wat snelheid betreft.
De „Zeppelin" moet een grootere route
nemen en voor slecht weer uitwijken, terwijl
de eigen snelheid gering is. Deze vlucht is
een schitterend bewijs voor het mooie Fok-
kerproduct. De machine heeft met een der-
geljjke belasting in verhouding een korten
start gehad en is goed los gekomen.
De-féëPHpgarr-vorthden, naar men ons me-
dmieelde. de grootste groep van de aanwe
zigen. die bjj deze plechtigheid tegenwoor
dig waren.
Het inltlayef van dezen tocht, dat uitging
van rector v. d. Weyst, dient wel geprezen
te worden.
Gestart naar New-York
Het vliegtuig „Southem-Cross” is heden
morgen te 5.35 uur van Harbour Grace ge
start naar New-York. Kingsford Smith en
z|jn metgezellen worden hedenmiddag tus
schen 4 en 5 uur (Am. T.), dX tusschen 9
en 10 uur hedenavond (Amst. T.) op het
Roosefelt-vllegveld verwacht.
De weerberichten voor de vlucht langs de
Amerikaansche kust luiden gunstig.
Onderhoud met Hondong.
De heer Hondong, die ook al eenige vluch
ten naar Indlë heeft medegemaakt, ver
klaarde dat hij niet getwijfeld heeft aan het
gelukken van de vlucht, omdat die goed
voorbereid was met goede piloten. Hjj heeft
nooit getwijfeld aan het succes en achtte
Van Dijk den aangewezen man voor Neder
land om uitgekozen te worden, ook wat zijn
capac.teiten betreft.
Hondong. die juist uit Londen kwam,’ver
telde dat de Engelsche piloten, die hij ge
sproken had. ook van meenlng waren dat
Smith en Van Dijk er zeker zouden koihen.
Ook hij achtte deze vlucht de best voor
bereide die er ooit is geweest. De vlucht is
in een mooten tijd gemaakt. Over het bij
vullen in de lucht verklaarde Hondong. dat
er toch verschillende bezwaren zouden heb
ben bestaan. Het is heel gemakkelljk gezegd
om een slang vast te grijpen en dan bij te
vullen, maar het toestel was er tocl
ingericht; wanneer dat mogeljjg was ge
weest, zou Kingsford Smith het zeker heb
ben gedaan.
Hondong roemde de radlo-lnstallatie van
het toestel op de korte golf en besloot zijn
interview, welke het „Hbld.” met de piloten
mocht hebben, met de verklaring, dat de
piloten van de ..Southern Cross, de eenlgen
zijn geweest, die geschikt waren voor een
dergeljjke vlucht.
Ook de heer Thomson, chef van het vlieg
veld op Schiphol, uitte zich in bewonderende
termen over de geleverde prestatie; hij had
de kans voor 100% zeker geacht.
Het Engelsche luchtvaartmlnisterle deelt
mede, ~^Mt lord Thomson, de luchtvaart-
mlnister, Jtet volgende telegram aan Kings
ford Smith zon „uit naam van het lucht-
vaartmlnlsterie wensch ik u en uw kamera
den hartelijk geluk met het welslagen van
uw schitterende Oceaanvlucht.
Hoe mevr, van Dijk de blijde tijding
ontving.
On.alddelluk nadat het telegram ontvan-
waarln de heugelijke mededee-
veillg
heeft
Onze stadgenoot, de Weleerw. Heer P.
Maessen. 8.M.A., heeft zijn benoeming ont
vangen voor de zeer bloeiende Missie de
Goudkust. West-Afrika.
ZEerw zal de tweede helft van
vanuit Marseille vertrekken.
geest, en voor uw groote organisatievermo
gen.”
daaraan toevoegen, dat
mogelijk is, omdat de
motorlge machine was;
Ingekovnen stukken
VOORZITTER deelt mede, dat zijn
De start niet vóór hedenochtend
Uit Harbour Grace werd gistere’- gemeld:
jezellen
De Nederl. Vereeniging van verkeersvlie
gers heeft gistermorgen een telegram naar
New York gezonden, waarin de bemanning
van dë „Southern Cross" wordt geluk
wenscht met de behouden landing.
der burgerbevolking tegen everitueele
aanvallen;
VOORZITTER stelt voor, dit adres
kennisgeving aan te nemen.
heer BAKKER stelt voor, dit in han-
te nemen om bericht en raad. Spr.
- - - om j
Nadere bijzonderheden
Door het langdurig rondvliegen In den
mist, was een groot gedeelte van de benzine
verbruikt en Kingsford Smith en Van Dijk
achtten het niet gewenscht verder door te
vliegen.
Nadat de posiUe was vastgesteld, i
besloten te Harbour Grace te landen.
groot gedeelte van de vlucht
de laatste uren werd blind
de
welke tot dusverre de aan-
ge-
en wU uit de
bericht toch
nJ. bij de
rsche 8. D.
kort binnen-
li een afdee-
llngsvergadering volgende week) behandeld
kan worden.
Tenslotte staat het ook nog n
de heer Westerhof in deze vi
kozen verklaard zal worden.
Vandaag was het de dag. waarop de leer
lingen van de R. K. lagere Jongensscholen
hun jaarlljksch schoolfeestje naar Schoor!
maakten.
In de 8t. Josephkerk werd vanmorgen een
H. MIs tot intentie van de R K. Jongensscho
len opgedragen.
Om 1120 uur was het aantreden bjj de
8t. Josepschool aan den Nieuwlandersingel.
waarna om goed half 12 naar de boot werd
afgemarcheerd.
Onder begunstiging van goed zomerweer
werd de heerlijke bootreis aanvaard.
Na de tweede tractatle zouden eenige
Gisteren z|jn de leerlingen van ons R. K.
Lyceum, ongeveer 100 in getal, met den rec
tor, den heer v. d. Weyst, den Moderator
rector Fllbry en verschillende leeraren, per
fiets naar den St. Adelbertus-put gegaan, ter
bijwoning van de pontificale H. Mis.
De lange stoet van Lyceïgten bood
aardig aanzicht.
Kingsford Smith heeft om 9.45 gisteroch
tend een telegram gericht aan de Vacuum
Oil Company te New-York met het ve-zoek
om 400 gallons benzine en 12 gallons olie
ten einde de vlucht naar New-York te kun
nen voortzetten.
De telegrafische toestemming C._
kwam dadelijk en het vliegtuig wordt
van brandstof voorzien.
Geslaagde tochten:
1415 Juni 1919 De Engelsche capt. J.
Alcock en It. A. W. Brown; van Newfound
landIerland.
20—21 Mei 1927 Capt Lindbergh; van
New-York naar Le Bourget, Parijs.
46 Juni 1927 Lt Chamberlin en mr.
Levine; van New-York naar Eisleben,
Duitschland.
29 Juni1 Juli 1927 Comm. Byrd, New-
YorkVer-sur-Mer, Normandlë.
27 Aug. 1927 W. Broek en 8. Schlee, van
Newfoundland naar Croydon. (De drie laat
ste waren Amerikaansche vluchten).
12 April 1928 Kohl, V. Hünefeld en Fitz-
maurice, van Ierland naar New-York.
14 Juni 1929 Lefèvre en Assolant met de
„Gele Vogel” van C8d Orchard naar Santan
der.
9 Juli 1929 Williams en Yancy met
..Pathfinder” van Old Orchard tot Santan
der.
Een
durende
vlogen.
Na de landing op het vliegveld te Har
bour Grace werd het toestel nagekeSen.
Gebleken is, dat alles In goede orde was.
Groote waardeerlng voor de verrichtingen
van Kingsford Smith ca.
De K. L> M.-piloot Beekman verklaarde,
dat er schitterend was genavigeerd èh dat
de „Southern Cross" precies op [_het punt
was uitgekomen, waar hij zou moeten landen
na de laatste telegrammen.
Op de vraag om een vergelijking te geven
van de vlucht van de .Southern Cross" met
den tocht van Von Koehl met de .Sremen”,
zeide Beekman, dat er geen vergelijking
mogelijk is, waarmede hU echter niets wilde
af doen aan de prestaties van de Duitschers.
it, die op de
Be-to^ht van
óók
zóó
Kingsford Smith en zijn drie
slapen thans.
ZU zullen waarschijnlijk om vier uur be
ginnen met de werkzaamheden
bijladen voor het laatste deel van hun
vlucht.
De start wordt eerst verwacht tegen
morgenochtend bij het aanbreken van den
dag.
Zoen Kingsford Smith werd gevraagd
naar zlj.i ondervinding, vertelde hij, dat zh
een r --
De trip
Hieronder volgt een overzicht van
oceaanvluchten
dacht van de wereld hebben gehad
slaagde en niet-geslaagde. Beginnen we met
de laatste:
18 Mei 1919 H. Hawker en Mackenzie
Grieve, van Newfoundland naar Ierland.
8 Mei 1927 Nungesser en Coll, van Pa
rijs naar New-York.
31 Aug. 1927 Prinses Löwensteln-Wertheim,
kol. Mitchln en capt. Hamilton, van Upavon
naar Ottawa.
6 Sept. 1927 Lloyd Bertaud. James HUI
en Philip Payne, van Old Orchard naar
Rome.
7 Sept. 1927 Capt. TuUy en It Madcalf,
van Newfoundland naar Londen.
23 Dec. 1927 Mrs. Grayson en Omdal van
Old Orchard naar Kopenhagen.
13 Maart 1928 Hinchllffe en miss Elsie
Mackay, van Cranwell naar Philadelphia.
21 Juni 1929 Majoor Franco (Spanje)
van Cartagena; 29 Juni nabij Azoren op
zee gevonden en gered.
I 13 Juli 1929 Poolsch vUegtuig met Idzi-
Jkowskl en Kabula van Le Bourget vertrok
ken. BU de Azoren gevallen. Idzlkowskl ge
dood. Kabula gewond.
18 Aug. 1929 Kater en Leischer, Far-
mantoestel, gestart uit Lissabon naar New-
York vla de Azoren, nooit teruggevonden.
24 Aug. 1929 Schestakow gestart van
Moskou naar New-York, vermist
Gistermiddag om ongeveer 5 uur had op
den hoek Geest-Zeveivhuizen een aanrijding
plaats tusschen twee wielrijders: den heer
J. C. Dekker, wonende Vlsscherslaan, alhier,
en een onbekend meisje.
Eerstgenoemde bekwam een kleine wond
aan het hoofd en werd door de politie ver
bonden.
De fietsen bekwamen lichte schade.
Onder dezen titel verscheen t gisteren
de „Alkm. Crt" het volgende bericht:
Naar wjj vernemen is dezer dagen de ter
mijn afgeioopen waarin de heer Schats, be
noemd raadslid in de vacature Hoogeboom,
moest beslissen of hij een benoeming zou aan
vaarden. De heer Schats heeft thans voor
een benoeming bedankt. Het rapport der com
missie, samengesteld om eeh uitspraak te
doen inzake de geschillen in de afd. Alkmaar
der 8. D. A. P. is wel verschenen maar zal
eerst de volgende week in, een afdeellngs-
len. Naar ver-
i oplossing deze
Bi op het besluit
stap In dt
echteraat
willen verdeelen, waardoor in elke klas 3i
of 36 leerlingen kernen, gaat het gemeente
bestuur dwars tegen den geest van den tijd
in. Spr. vestigde de aandacht erop, dat aan de
3e gemeenteschool op het oogenblik 209 leer
lingen z|jn. Door de voorgestelde wijziging
gaan er 35 af, zoodat er 174 over blijven. Als
er in den loop van het volgdend jaar iets
met de school gebeurt, en het aantal leerlin
gen zal beneden de 180 komen, hetgeen spr.
niet onmogelijk voorkwam, dan moet de ge
meente toch weer een boventalligen onder
wijzer betalen. Voorts merkte de heer Thljs
sen op, dat het gemeentebestuur voor eenige
jaren wel een bedrag van f 27.000 had wil
len offeren voor het gymriaslum, hetgeen on
geveer f 270 per leerling bedraagt. En nu het
hier nog geen f 10 per leerling bedraagt,
wordt dit afgewezen. Spr. vindt het een dom
me politiek als men het lager onderwijs gaat
verwaarloozen, daar hier de grondslagen wor
den gelegd voor het Middelbaar en Hooger
onderwijs.
Voörte herinnerde spr. er aan. dat door den
wethouder van financiën was medegedeeld,
dat bij de nieuwe ftnancieele verhouding tus
schen het rjjk en de gemeenten. Alkmaar
f 200.000 zou vooruitgaan. Spr. meende, dat
het gemeentebestuur daarvan best t 4000
voor 2 boventallige leerkrachten zou kunnen
betalen.
De beer Thljssen eindigde met den wensch
te uiten, dat de raad de voorstellen van B.
en W. zouden verwerpen, opdat zjj zouden
handelen in het belang van de jeugd van
Alkmaar.
Na een wóórd van dank door den beer Koo<j
werd de vergadering gesloten.
Dit is de eenige Oceaanvluck
uiterste puntjes Is voorbereid.
Byrd van New York naar Europa wl
goed geprepareerd, maar toch lang nl
als deze.
Beekman was voorts van meenlng,
vluchten van Kingsford Smith over di
Zuidzee en de andere lange afstand);
ten, die hij reeds gemaakt heeft, pS
oefentochten zijn geweest voor deze(
Oceaanvlucht, die veel machtiger, moellUkèx
en gevaarlijker is, vooral met het oog op ijs-'
aanzetting. De vliegprestatie van de geheele
bemanning is schitterend geweest; Immers,
zij moest onafgebroken in het touw komen/
Ik zei daar straks aldus de heer Beek
man lets van de „Bremen” en wil nu nog
geen vergelijking
.Bremen” een een-
zoodat de vlucht prac-
tlsch van geen waarde was voor de toekomst.
Het was een .gokje met de eeuwigheid"; de
uitrusting van de radio en de navigatie wa
ren lang niet zoo best als van de „Southern
Cross". Kingsford Smith heeft den tocht
buitengewoon serieus voorbereid.”
De heer Tepas onderbrak zijn collega hier:
„Buitengewoon secuur; Smith heeft zich niet
laten verleiden door jacht naar roem maar
alles volkomen seleus voorbereid.”
„En de Australiër heeft een uitstekende
greep gedaan bi) de K. L. M aldus Beek
man. ,Jk ben het er hiet mee eens. dat men
st-eds vrijwel alleen den naam van Kings
ford Smith noemt Ik geloof zeker dat Van
D|)k, de Nederlandsche piloot op dezen tocht
het leeuw 1 v r ht. Van Dü,
is vooral de man van het vliegen bjj gevaar
lijk weer. De Nederlander heeft in dat op-
3i-hl r c 'nr."
Ten slotte legde Beekman er den nadruk
op, dat vooral de Radiodienst aan boord
buitengewoon in orde was, waa.uoor de be
manning steeds wist waar zjj was.
Wethouder
nooit twee
aangezien bet dienstverband niet bestond.
Spr moet het voorstel-Bonsema ontraden.
De heer BONSEMA wil gevoelsargumenten
laten gelden en met 14 dagen loon uitbe
taling den man tegemoet komen. Het is een
gering bedrag dat spr. vraagt.
De heer COVERS is het met den voor
zitter van het bedrijf eens, dat er geen
rechtsgrond bestaat. Op billljkheidsgronden
voelt spr. er voor, een week loon te geven.
De heer VAN SLINGERLAND is het met
wethouder Ringers niet eens, inzake diens
opmerking van los dienstverband.
Wethouder RINGERS wil een week ge
ven.
Het voorstel-Bonsema wordt met 7 tegen
10 stemmen verworpen.
Vóór de 8. D. A. P. en V. D.
r. een brief, d.d. 11 Juni 1930, nr. 182, van
Gedeputeerde Staten dezer provincie, hou
dende enkele opmerkingen omtrent de ge-
meentebegrooting voor 1930.
Besloten voor zooveel noodig aan de op
merkingen van Gedeputeerde Staten tege
moet te komen en met inachtneming daar
van die begroeting opnieuw vastgesteld.
De heer VAN DRUNEN vraagt naar de
bedoeling van Gedeputeerde Staten, waarin
hjj ziet, dat de Raad niet veel meer over
de begrooting te zeggen heeft.
De VOORZITTER zegt, dat dit niet, de
bedoeling is, doch de goedkeuring van Ged.
Staten is ook voor de af- en overschrijvin
gen voorbehouden. Het is een uiting van
de curateele. die de gemeentewet wil.
s. voorstellen van Burgemeester en Wethou
ders om de verslagen met de rekeningen
betreffende het gemeentelijk ongevallen
fonds en het gemeentelijk pensioenfonds
over het dienstjaar 1929 voor kennisgeving
aan te nemen.
Aangenomen voor kennisgeving.
t. Een adres, d.d. 21 Juni 1930, van het
Bestuur van de afdeeling Alkmaar der Jon
geren Vredes Actie, inzake de besenerming
der burgerbevolking tegen everitueele gas
gen was.
ling vermeit stond, dat de” vliegers
op New-foundland gedaald waren,
de „Telegraaf" zich in verbinding gesteld
met mevrouw Van Dijk, om haar het goede
nieuws te vertellen.
Na de donkere uren van angstige span
ning, waarin de achterblijvende, als maar
wachtende, zich maar weer steeds opnieuw
heeft moeten af vragen: „Zouden zjj het
halen? Waar zullen zjj n u zjjn?". was net
begrijpelijk, dat mevrouw Van Dijk deze
tijding met stralend gelaat vernam.' Weg
war nu de ergste spanning. „Heerlijk,”
juichte zij, „dat ril geslaagd zijn. Altijd
ben ik trotsch op mijn man geweest, maar
nu toch wel heel erg. Doch eerst geheel
genist zal Ik pas zijn, als zjj goed en wel in
New-York zullenzjjn aangekomen, want
dat is ten slotte het einddoel."
Een telegram van gelukwensch
De heer H. Wallaards Sacré. secretaris van
de Kon. Ned. Vereeniging ve r Luchtvaart
heeft aan Kingsford Smith te New-York het
volgende telegram gezonden:
U en de bemanning onze harteltyke geluk-
wenschen voor de schitterende prefatie. Wjj
zijn er trotsch op. dat een Hollander heeft
deelgenomen aan deze historische vlucht.
1930 tot verhuur van twee
aan de Vereen.
Alsvoren.
J. een brief, d.d. 18 Juni 1930, reri Mr. F. a.
Josephus Jltta, daarbij mededeelende de oe-
noeming tot lid der Commissies
zicht op het M. O. en het Gemeentelijk Nij
verheidsonderwijs aan te nemen.
AlsVoren.
k. een brief, dd. 10 Juni 1930. van wre
eenlglng van .Nederlandsche Gemeenten,
houdende dankbetuiging voor de verleende
bijdrage in het geschenk, aangeboden ter ge
legenheid van de opening van het nieuwe
gebouw der vereeniging.
Alsvoren.
l. een brief, dd. 18 Juni 1930, van de R1J-
wielpadvereeniglng „Noord Kennemerland
daarbij dank zeggende voor de toegekende
bijdrage uit de gemeentekas, in de kosten
van aanleg van een rijwielpad van Helloo
naar Egmond aan den Hoef.
Alsvoren.
m. een brief d.d. 14 Juni 1930 aan mej. 8.
Wlglama. daarbij ontslag verzoekende uit
hare betrekking als onderwijzeres aan Ge
meenteschool nr. 4.
Het ontslag eervol verleend, met
van een nader door B. en W. t_
datum.
n een adres, dd. 17 Juni 1930, van het
Bestuur van de afd. Noord-Holland van den
Bond van gemeente ambtenaren verzoekende
met ingang van 1 Januari 1931 de heffing
van pensioenbijdragen voor het personeel
der gemeente af te schaffen.
Besloten te behandelen bij de gemeente-
begrooting voor 1931.
o. een adres, dd. 17 Juni 1930. van het Be
stuur der afd. Alkmaar van den Bond van
Ned. Onderwijzers, verzoekende het daar
heen te lelden, dat het maximum aantal kin
deren per klasse der openbare scholen wordt
gesteld op 32 a 36 en op 24 voor de 7e iflasse.
In handen van Burgemeester en Wethou
ders gesteld om bericht en raad.
p. een adres d.d. 19 Juni 1930 van de, be
woners van de Overdiestraat. verzoekende
deze straat van een beter begaanbaar weg
dek te voorzien.
In handen van Burgemeester en Wethou
ders gesteld ter afdoening.
q. een adres, d.d. 19 Juni 1930, van H. de
Ruyter. Verzoekende de uitbetaling van een
bedrag, gelijk aan dat van twee weken loon.
De heer BONSEMA neemt dit adres als
vocrttel der 8. D. A. P. sche fractie over.
Aan De Ruljter was toegezegd, dat hij
weer in dienst der gemeente mocht komen.
Hierdoor heeft hu een hem aangeboden
particuliere betrekking van 6 weken afge-
slagen.
De heer VAN SLINGERLAND sluit zich
hierbU aan en ondersteunt de idee-Bonse-
ma.
<De heer KLAVER komt ter vergadering).
ftINGERS merkt op, dat toch
’eken uitbetaald kan worden.
den t: r
acht het te belangrijk, om het voor ken
nisgeving aan te nemen. Spr. zag gaarne
in de volgende vergadering antwoord van
B. en W.
De - VOORZITTER betoogt, dat dit een
landsaangelegenheid is, die thuis hoort bij
de landsregeering en niet bij het gemeente
bestuur. Vandaar spr.’s voorstel
De heer BAKKER acht het wel degelijk
van belang voor de gemeente, temeer, daar
de Minister van Defensie de zorg in dezen
op de gemeentebesturen afschuift.
De VOORZITTER wil afwachten tot er
een verzoek van regeeringswege wordt ge
daan. Spr. gelooft, dat men te vroeg is met
dit advies.
De heer BAKKER wijst er op, dat ge
vraagd wordt in het adres, dat het gemeen
tebestuur voorzorgsmaatregelen neemt te
gen gasoorlogen.
De heer VOGELAAR betoogt, dat de Mi
nister van Defensie niet door een uitlating
in de Kamer een gemeentebestuur iets op
kan dragen. Spr. meent, dat er iets an
ders achter komt, n.1. dat men successieve
lijk tot ontwapening wil komen. Spr. acht
het hier niet de plaats, om over dit punt
te dlscuasieeren.
Het voorstel van B. en W. wordt aan
genomen m^t 12 tegen 5 stemmen. Tegen
de 8. D. A. P.
u. Adressen, d.d. 23 en 24 Juli 1930, van
de Besturen van de afd Alkmaar van „Volks
onderwijs”, van den Bond van Nederl. On
derwijzers en van het Ned. Onderw. Ge
nootschap, alsmede van de Centrale Ouder-
commissie, van Comité tot bescherming van
het openbaar onderwijs alhier, en van de
Oudercommissie der 3e Gemeenteschool, om
trent het voorstel betreffende voorz .eningen
bjj het openbaar lager onderwijs;
Te behandelen bjj punt 11 der agenda.
v. Een brief, d.d. 18 Juni 1930, nr. 117.
van Gedeputeerde Staten dezer provincie,
ten geleide van het door hen, voor zooveel
noodig, goedgekeurd raadsbesluit van 5 Juni
1930 tot aankoop van een gedeelte sloot
nabij den Stationsweg;
Voor kennisgeving aangenomen.
w. Een brief, d.d. 18 Juni J930, nr. 117,
van hetzelfde college, ten geleide in het
door hen goedgekeurd raadsbesluit van 5
Juni 1930 tot verkoop van een perce*?. bouw
terrein aan den Schermerwég;
Alsvoren.
X. Een verzoek, d.d. 24 Juni 1930. y
lid van den raad W. J. Billens, om I
gemeester en Wethouders vragen I
stellen inzake plannen voor eenI
bad- en zweminrichting;
De
ingekomen:
a. een besluit, dd. 4 Juni 1930, nr. 53 van
Gedeputeerde Staten dezer provincie, tot
verdaging hunner beslising omtrent het
raadsbesluit van 8 Mei 1930. nr. 12 IV. tot
verhuring van twee door de gemeente te
bouwen scholen voor voorbereidend lager on
derwijs.
Aangenomen voor kennisgeving. v
b. een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 18 van
hetzelfde college, daarbij de ontvangst be
richtende van de bij raadsbesluit van 19
December 1929 vastgestelde verordening tot
wijziging der Verordening op de veemarkten.
Alsvoren.
c. een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 68 van
hetzelfde college, ten geleide van het^oor
hen goedgekeurd raadsbesluit van 8 Mei
1930 tot verkoop van een perceel grond, ge
legen aan de Noorderkade. aan de N. V.
Vereen. Brandstoffenhandel.
Alsvoren.
d. een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 68 van
hetzelfde college, ten gelelde van het door
hen goedgekeurde raadsbesluit van 8 Mei
1930, tot verkoop van een stukje grond aan
de Zocherstraat aan de N. V. Wonlngmaat-
schapplj .Xlkmaar.”
Alsvoren.
e. een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 166 van
hetzelfde college, daarbij de ontvangst be
richtende van de bij raadsbesluit van 10
April 1930 vastgestelde Verordening tot wij
ziging van de Verordening op den genees-,
Heel- en Verloskundigen dienst voor behoef-
tigen in de gemeente Alkmaar.
Alsvoren.
f een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 167 van
hetzelfde college, daarbij de ontvangst be
richtende van het raadsbesluit van 10 April
1930 tot regeling der jaarwedden van den
Directeur van den Gemeentelijken Genees
kundigen Dienst en tot intrekking der be
palingen, betreffende de jaarwedden van de
artaen-specialisten, belast met de genees
kundige behandeling van armen.
Alsvoren.
g. een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 75 van
hetzelfde college, daarbij mededeelende het
bedrag hetwelk naar aanleiding van artikel
1 der wet van 24 Mei 1897, 8t. 156 aan deze
gemeente over 1930 zal worden uitgekeerd.
Besloten geen berpep in te stellen.
h. een brief dd. 11 Juni 1930, nr. 62 van
hetzelfde college, ten geleide van het door
hen goedgekeurd raadsbesluit van 8 Mei
1930 tot vaststelling van eené suppletotre
begiootlng van inkomsten en uitgaven voor
het dienstjaar 1929.
Aangenomen voor kennisgeving.
1 een brief, dd. 11 Juni 1930, nr. 80 van
hetzelfde college, ten gelelde van het door
ben goedgekeurd raadsbesluit van Mei
op Donderdag 26 Juni, des namiddags te 1
uur.
VOORZITTER de heer Mr. W. C. Wende-
laar, burgemeester.
LOCO-8ECRETARI8 de
Veendorp.
In verband met punt 11 der agenda, inza
ke de voorgestelde voorzieningen bU het
openbaar lager onderwijs, was n eenige be
langstelling op de publieke tribune.
Toen de vergadering begon, waren
personen aanwezig.
Aanwezig de dames Mej. Carels en Mevr.
HellemanHardebol.
Voorts de heeren Govers, Vogelaar, van
Slingerland. Woldendorp, Keesom, Geels,
Ringers, Thomsen, Leesberg, Van Drunen,
Bulens, Bonsema, Bakker en Sietsma.
Een vacature (wegens overlijden van den
heer Hoogenboom).
De VOORZITT ER opent de vergadering
en deelt mede, dat de secretaris verhinderd
is, de vergadering bij te wonen, wegens het
afnemen van examens van Gemeentebelan
gen te Den Haag. De heer Veendorp zal
hem vervangen.
De notulen der vorige vergadering worden
onveranderd vastgesteld.
helschen nacht hadden doorgemaakt,
was zonder eenige bijzonderheid
verloope” tot op ongeveer 10 mijlen van
XKaap Race, ofschoon zij toch gedurende
d< vlucht een vijftal uren lang In hevlgen
storm gezeten hadden.
Maar van dat fatale punt op tien mijlen
van Kaap Race af, kwamen zjj in een
hevlgen mist; bovendien functioneerde een
der kompassen slecht, zoodat zjj voor het
behouden van den goeden koers, afhanke
lijk waren van draWdiooze peiling. De daar
voor gebruikte stations waren Belle Island
en Kaap Race.
De motoren en trouwens het geheele vlieg
tuig waren schitterend gedurende den ge-
heelen tocht.
Toen de vier het vliegtuig verlieten en het
vliegveld opstapten, zagen zjj er uitstekend
„fit” uit; alleen hadden zij een beetje last
aan de oogen en ze waren echt „doof"
Maar allen hadden een breeden glimlach
van vo’ lening op het gezicht.
Hun eerste vraag was: „heeft iemand ook
een cigarette" en toen zij die gekregen
hadden, waren schijnbaar al hun wen-
schen bevredigd.
De menigte op het vliegveld bracht den
vliegers een harteljjke ovatie; daarna stap
ten zj in de gereedstaande taxi’s, waar-
mede zijn naar het hotel werden gebracht
omte ontbijten.
In aansluiting op bet bovenstaande tele
gram seint Kingsford Smith het volgende:
Wjj hebben Instructies achtergelaten, dat
wU niet mogen worden gestoord voor des
middags vier uur. ZUn volkomen af door
den Inspannenden tocht.
Gedurende twintig van de 25 uren vlie
gen hebben wU zonder zicht gevlogen,
eerste uren was de tocht zeer mooi,
schepen onderweg zUn ons van veel dienst
geweest: gedurende den heelen tocht vin
gen wij de draadlooze berichten van deze
schepen op.
Op 500 mijlen van Harbour Grace stemden
d- r diopeilingen niet meer met onze kom
passen en daarom besloten wij na ampel
onderzoek van onze Instrumenten om alleen
verder te sturen op radlopelllngen door mid
del van het draadlooze station Kaap Race
Zes urea lang hebben wij in groote cirkels
gevlogen en bU het aanbreken van den dag
bemerkten wU. dat wij het land nog niet
hadder bereikt. Geleld door radiomeldingen
van Kaap Race stuurden wij toen daarop
af. Het land daar was volkomen bedekt met
een dikken mist, om zeven uur vlogen wU
boven Harbour Grace, maar ook daar be
lette de dikke mist een landing. Eerst om
8.30 uur slaagden wij er in een gaatje te
vinden en stonden toen ook weldra aan den
grer-d.
Wij starten zeker niet eerder dan morgen-
oor onze verdere vlucht naar New-
Tepas aan het
Tepas onderstreepte de woorden
Beekman volkomen. Ze hebben .hondjes van
motoren" gehad en we waren er allemaal
zeker van, dat de vlucht tot een goed einde
zou worden gebracht, wanneer de motoren
maar draaiden. Er is geen oogenblik geweest,
dat ze niet wisten waar ze zaten. Er is ab
soluut en Beekman vjel zjjn collega hierin
spon’aar. bij geen aanleiding om te zeg
gen. dat zU aan het zoekc” zijn geweest.
Het verse J met Von Ko^ul is dit. da: de
Dultscher ergens Is geland en niet wist waar.
Deze tocht moest slagen I
Beekman en Tepas weidden toen nog uit
over den start, waarover naar hun meenlng
zoo weinig is gezegd, maar die toch een van
de zwaarrt" risico's is geweest van dezen
tocht. In den start bestond het gevaar, dat
een band zou springen of iets dergelUks.