DE OCEAANVLUCHT VAN KINGSFORD SMITH C.S. Vergadering van den Raad der gemeente Alkmaar TWEEDE BLAD BLADz-u m DONDERDAG 26 JUNI 1930 Moeilijkheden door mist en naar Pro Arte Een vorstelijke propaganda Naar de Missie Schoolfeest over den tocht Protest vergadering STADSNIEUWS Naar den St. Adelbertus-put Nederl. Politie Sportbond Aanrijding Benoemd Ji M. KATER ALKMAAR MIENT2XJ bfr a-ace De vacante raadsxetel der S.D.AJP. kom pas-m is wijzing vertrek New York hedenochtend De tochten over den Oceaan K.L.M.-pilotenl in Lord Thomson seint. kan werd October Altijd van het voor ll ge- Faillissement 1. Mr. heer R. drie New-York van een oc ATLA HT'SCHe >-o*n .1^,3 o X rnmA f t 1 daartoe 1 nu clowns de jongens aangenaam bezig hckden. "We komen hier morgen nader op terug. ochtend York. De De provincie, omtrent Bet oordeel van den heer Spit. De heer Spit, chef van den technlschen dienst van de K. L M. zeide; „Deze vlucht is een mooi bewijs voor de dat de S Stille ivluch- ichtlge grapte :h niet op was Het oordeel van ex-taaar Ferdinand van Bulgarije over Alkmaar en de duinstreek. Ingang te bepalen ,yoAK De voor Failliet verklaard: Jacob Maartens, koop man en winkelier, Vlsschersdljk. Enkhuizen; mr W A. Ubbens, r. c.; mr. A. J. M. Lees berg, cur. it vast, dat ature ver- BurgemeeSter en Wethouders hebben met ingang van 1 Juli 1930 benoemd tot tijdelijk werkman bjj de gemeente reinig! ng Th. Put, alhier. ge- ge- een benoeming tot raadslid komt of hij een raadszet zal aanvaarden. In de gisteren te Amsterdam gehouden al- gemeene vergadering is definitief opgericht de Nederlandsche Polltie-Sportbond. Tot lid van bet Hoofdbestuur werd mede gekozen, de heer A. J. ter Horst, secretaris der Politie Sportvereeniging, alhier. Het heeft wellicht niet de algemeene aan dacht getrokken, welke lof aan Nederland in het algemeen en Noord-Holland in het bijzonder is toegezwaaid door niemand min der dan den gewezen tsaar Ferdinand van Bulgarije. Deze ex -Balkanvorst, die .blijkbaar de geheele wereld bereisd heeft en onlangs van zijn groote belangstelling in en voor liefde voor de natuurlijke historie blijk gaf door deel te nemen aan net zevende ornitho logisch congres te Amsterdam. ultte zich tegenover een redacteur van het Handels- blad als volgt: „Ik heb Uw land bereisd van Noord tot Zuid, van Oost naar West. Ik heb door de duinen gedwaald en langs het strand ge wandeld. Ik heb gereden over de woeste Ve- luwe en door het polderland met zijn groote vergezichten. Ik ken de nationale kleder drachten en uren lang heb ik gezworven door de oude stadjes, waar de stem van het verleden voortklinkt: door Hoorn. Medem-, blik, Enkhuizen. Amersfoort, Haarlem.... maar vooral door Alkmaar, een van de mooi ste en merkwaardigste oude plaatsen, die ik ken; Alkmaar met zijn prachtige gevels en wondermooie omgeving Ik heb de dulnflora bestudeerd en aan het zeestrand heb ik een studie gemaakt van de kreten van wulpen, pluvieren en scholeksters. Op Texel was ik deze week voor het eerst; hoe poëtisch is de stemming van dit eiland met zijn blonde duinen, zijn vergeten poel tjes. zijn laag struikgewas en de landelijke zandweggetjes." Deze loftulgingen uit den mond van een zoo bevoegd beoordeelaar mag wel eens even naar voren worden gehaald. Voor een derge- HJke „vorstelijke” reclame zijn wij dankbaar. Zjj heeft opnieuw de aandacht van landge noot en vreemdeling gevestigd op het vele, dat deze streken bieden voor hem die met belangstelling het mooie zoekt. vergadering behandeld w< luidt zou de vraag we kwestie krijgt van invloed van den heer Westerhof \die thans voor aan de beurt il al dan niet Naar aanleiding hiervan kunne beste bron verzekeren, dat dity wel heel erg voorbarig is. Er afdelingsbesturen der Alkmaal A. P. nog in het geheel geen rapj gekomen, zoodat het ook niet ir Onder directie van Jac. Jansen zal boven genoemd dameskoor hedenavond in den mu- zlektuin concerteeren Mej. Annie Veenenbos verleent medewer king als soliste. De entréeprlJs is zoo gesteld, dat ieder van dit conoert. dat we zeer aanbevelen, gebruik maken. Gisterenavond te 8 uur heeft in de .Har monie" een protfstvergadering plaats gehad tegen de onderwljs-voorstellen van B. en W., welke was georganiseerd door de afd. Alk maar van den Bond van Ned. Onderwijzers en van „Volksonderwijs.” De zaal was slechts voor H gevuld. Onder de aanwezigen merkten we op. de geheele 8. D. A. P.-sche raads-fractie, benevens de oude fractie en mej. Carels. Ook waren vele onderwijzers en onderwijzeressen aanwezig. De heer Kootj opende de vergadering met een woord van welkom en wees erop, hoe de Alkmaarsche burgerij te hoop was geloopen tegen de onderwjjs-voorstellen van B. en W. Reeds jaren achtereen wordt er in Alkmaar bezuinigd, maar geheel alleen op het Lager Onderwijs. Er wordt niet bezuinigd op de gemeentelijke huishouding, op het hooger en middelbaar onderwijs, maar enkel op het L. O. Spr. hoopte, dat de raad aan B. en W. een: Blijf af van het L. O., zou toeroepen en dat deze actie zal blijken te zijn in het be lang van de Alkmaarsche jeugd. De heer Th. Thljssen. lid van het hoofd bestuur van den Bond van Ned. Onderwijzers ging eerst zeer in den breede na, de moeilijk heden. die zich in een te groote klas voordoen. Het is dan onmogelijk de kinderen allen even goed onderwijs te geven. Voor een goede klas mogen er slechts 30 leerlingen in zitten. Voor een eerste klas behoorde dit eigenlijk nog lager te zijn, omdat de onderwijzers daar de grootste moeite mee hebben. Bpr. wees er daarna, aan de hand van een lijstje op, dat er in verschillende openbare scholen hier ter stede, hoewel de verordening luidt, dat er maximum 40 leerlingen in mo- gen zitten, klassen met 42 leerlingen zijn. Spr. vestigde er voorts de aandacht op, hoe men in Weenen en Duitschland na den oor log heeft Ingezien, dat kleine klassen voor het onderwijs zeer bevorderlijk zijn. Spr. becrlttseeerde vervolgens de uitlating van den burgemeester, waarin deze gezegd had. dat hij niet zou rusten, voordat Alk maar geen enkele boventallige leerkracht meer had. In zijn algemeenheid is dit al een gevaarlijke uitlating, aldus de heer Thljssen Immers het getal onderwijzers hangt af van getal kinderen. Deze uitdrukking beteekent, dat de rijksgetallen. goede getallen zijn, die voor Alkmaar heel goed kunnen worden toe gepast. Als men de leerlingen, die zich voor hebben opgegeven, over 9 de eerste klas klassen verdeelt, zoodat elke klas 31 of 32 leerlingen^ heeft, meende spr., dat dit een goede richting was. Nu B. en W. aantal leerlingen over 8 klassen Een telegram van Fokker. Reuter seint uit New-York, dat de vlieg tuigbouwer Anthony H. G. Fokker aan Kingsford Smith een telegram van geluk wensen heeft gezonden, waarin hij hulde brengt aan de groote eigenschappen van dezen vllegtuigcommandant en aan die van zijn kameraden Van Dijk. Stannage en Saul „Dat gU er In geslaagd zljt den Oceaan van oost naar west te overvliegen is ben nieuw bewijs voor uw kramgen, sterken betrouwbaarheid van de luchtgekoelde mo toren; de „Southern Cross had drie Wright Whirlewind luchtgekoelde motoren. Deze vlucht moet toch beschouwd worden als een experiment. Naderhand zal uit dergelijke vluchten een regelmatig verkeer over den oceaan ontstaan. Wanneer er 'n vergelijking wordt gemaakt met deze vlucht en den tocht van een lucht schip, dan blijkt daaruit, dat een vliegtuig ver in het voordeel is wat snelheid betreft. De „Zeppelin" moet een grootere route nemen en voor slecht weer uitwijken, terwijl de eigen snelheid gering is. Deze vlucht is een schitterend bewijs voor het mooie Fok- kerproduct. De machine heeft met een der- geljjke belasting in verhouding een korten start gehad en is goed los gekomen. De-féëPHpgarr-vorthden, naar men ons me- dmieelde. de grootste groep van de aanwe zigen. die bjj deze plechtigheid tegenwoor dig waren. Het inltlayef van dezen tocht, dat uitging van rector v. d. Weyst, dient wel geprezen te worden. Gestart naar New-York Het vliegtuig „Southem-Cross” is heden morgen te 5.35 uur van Harbour Grace ge start naar New-York. Kingsford Smith en z|jn metgezellen worden hedenmiddag tus schen 4 en 5 uur (Am. T.), dX tusschen 9 en 10 uur hedenavond (Amst. T.) op het Roosefelt-vllegveld verwacht. De weerberichten voor de vlucht langs de Amerikaansche kust luiden gunstig. Onderhoud met Hondong. De heer Hondong, die ook al eenige vluch ten naar Indlë heeft medegemaakt, ver klaarde dat hij niet getwijfeld heeft aan het gelukken van de vlucht, omdat die goed voorbereid was met goede piloten. Hjj heeft nooit getwijfeld aan het succes en achtte Van Dijk den aangewezen man voor Neder land om uitgekozen te worden, ook wat zijn capac.teiten betreft. Hondong. die juist uit Londen kwam,’ver telde dat de Engelsche piloten, die hij ge sproken had. ook van meenlng waren dat Smith en Van Dijk er zeker zouden koihen. Ook hij achtte deze vlucht de best voor bereide die er ooit is geweest. De vlucht is in een mooten tijd gemaakt. Over het bij vullen in de lucht verklaarde Hondong. dat er toch verschillende bezwaren zouden heb ben bestaan. Het is heel gemakkelljk gezegd om een slang vast te grijpen en dan bij te vullen, maar het toestel was er tocl ingericht; wanneer dat mogeljjg was ge weest, zou Kingsford Smith het zeker heb ben gedaan. Hondong roemde de radlo-lnstallatie van het toestel op de korte golf en besloot zijn interview, welke het „Hbld.” met de piloten mocht hebben, met de verklaring, dat de piloten van de ..Southern Cross, de eenlgen zijn geweest, die geschikt waren voor een dergeljjke vlucht. Ook de heer Thomson, chef van het vlieg veld op Schiphol, uitte zich in bewonderende termen over de geleverde prestatie; hij had de kans voor 100% zeker geacht. Het Engelsche luchtvaartmlnisterle deelt mede, ~^Mt lord Thomson, de luchtvaart- mlnister, Jtet volgende telegram aan Kings ford Smith zon „uit naam van het lucht- vaartmlnlsterie wensch ik u en uw kamera den hartelijk geluk met het welslagen van uw schitterende Oceaanvlucht. Hoe mevr, van Dijk de blijde tijding ontving. On.alddelluk nadat het telegram ontvan- waarln de heugelijke mededee- veillg heeft Onze stadgenoot, de Weleerw. Heer P. Maessen. 8.M.A., heeft zijn benoeming ont vangen voor de zeer bloeiende Missie de Goudkust. West-Afrika. ZEerw zal de tweede helft van vanuit Marseille vertrekken. geest, en voor uw groote organisatievermo gen.” daaraan toevoegen, dat mogelijk is, omdat de motorlge machine was; Ingekovnen stukken VOORZITTER deelt mede, dat zijn De start niet vóór hedenochtend Uit Harbour Grace werd gistere’- gemeld: jezellen De Nederl. Vereeniging van verkeersvlie gers heeft gistermorgen een telegram naar New York gezonden, waarin de bemanning van dë „Southern Cross" wordt geluk wenscht met de behouden landing. der burgerbevolking tegen everitueele aanvallen; VOORZITTER stelt voor, dit adres kennisgeving aan te nemen. heer BAKKER stelt voor, dit in han- te nemen om bericht en raad. Spr. - - - om j Nadere bijzonderheden Door het langdurig rondvliegen In den mist, was een groot gedeelte van de benzine verbruikt en Kingsford Smith en Van Dijk achtten het niet gewenscht verder door te vliegen. Nadat de posiUe was vastgesteld, i besloten te Harbour Grace te landen. groot gedeelte van de vlucht de laatste uren werd blind de welke tot dusverre de aan- ge- en wU uit de bericht toch nJ. bij de rsche 8. D. kort binnen- li een afdee- llngsvergadering volgende week) behandeld kan worden. Tenslotte staat het ook nog n de heer Westerhof in deze vi kozen verklaard zal worden. Vandaag was het de dag. waarop de leer lingen van de R. K. lagere Jongensscholen hun jaarlljksch schoolfeestje naar Schoor! maakten. In de 8t. Josephkerk werd vanmorgen een H. MIs tot intentie van de R K. Jongensscho len opgedragen. Om 1120 uur was het aantreden bjj de 8t. Josepschool aan den Nieuwlandersingel. waarna om goed half 12 naar de boot werd afgemarcheerd. Onder begunstiging van goed zomerweer werd de heerlijke bootreis aanvaard. Na de tweede tractatle zouden eenige Gisteren z|jn de leerlingen van ons R. K. Lyceum, ongeveer 100 in getal, met den rec tor, den heer v. d. Weyst, den Moderator rector Fllbry en verschillende leeraren, per fiets naar den St. Adelbertus-put gegaan, ter bijwoning van de pontificale H. Mis. De lange stoet van Lyceïgten bood aardig aanzicht. Kingsford Smith heeft om 9.45 gisteroch tend een telegram gericht aan de Vacuum Oil Company te New-York met het ve-zoek om 400 gallons benzine en 12 gallons olie ten einde de vlucht naar New-York te kun nen voortzetten. De telegrafische toestemming C._ kwam dadelijk en het vliegtuig wordt van brandstof voorzien. Geslaagde tochten: 1415 Juni 1919 De Engelsche capt. J. Alcock en It. A. W. Brown; van Newfound landIerland. 20—21 Mei 1927 Capt Lindbergh; van New-York naar Le Bourget, Parijs. 46 Juni 1927 Lt Chamberlin en mr. Levine; van New-York naar Eisleben, Duitschland. 29 Juni1 Juli 1927 Comm. Byrd, New- YorkVer-sur-Mer, Normandlë. 27 Aug. 1927 W. Broek en 8. Schlee, van Newfoundland naar Croydon. (De drie laat ste waren Amerikaansche vluchten). 12 April 1928 Kohl, V. Hünefeld en Fitz- maurice, van Ierland naar New-York. 14 Juni 1929 Lefèvre en Assolant met de „Gele Vogel” van C8d Orchard naar Santan der. 9 Juli 1929 Williams en Yancy met ..Pathfinder” van Old Orchard tot Santan der. Een durende vlogen. Na de landing op het vliegveld te Har bour Grace werd het toestel nagekeSen. Gebleken is, dat alles In goede orde was. Groote waardeerlng voor de verrichtingen van Kingsford Smith ca. De K. L> M.-piloot Beekman verklaarde, dat er schitterend was genavigeerd èh dat de „Southern Cross" precies op [_het punt was uitgekomen, waar hij zou moeten landen na de laatste telegrammen. Op de vraag om een vergelijking te geven van de vlucht van de .Southern Cross" met den tocht van Von Koehl met de .Sremen”, zeide Beekman, dat er geen vergelijking mogelijk is, waarmede hU echter niets wilde af doen aan de prestaties van de Duitschers. it, die op de Be-to^ht van óók zóó Kingsford Smith en zijn drie slapen thans. ZU zullen waarschijnlijk om vier uur be ginnen met de werkzaamheden bijladen voor het laatste deel van hun vlucht. De start wordt eerst verwacht tegen morgenochtend bij het aanbreken van den dag. Zoen Kingsford Smith werd gevraagd naar zlj.i ondervinding, vertelde hij, dat zh een r -- De trip Hieronder volgt een overzicht van oceaanvluchten dacht van de wereld hebben gehad slaagde en niet-geslaagde. Beginnen we met de laatste: 18 Mei 1919 H. Hawker en Mackenzie Grieve, van Newfoundland naar Ierland. 8 Mei 1927 Nungesser en Coll, van Pa rijs naar New-York. 31 Aug. 1927 Prinses Löwensteln-Wertheim, kol. Mitchln en capt. Hamilton, van Upavon naar Ottawa. 6 Sept. 1927 Lloyd Bertaud. James HUI en Philip Payne, van Old Orchard naar Rome. 7 Sept. 1927 Capt. TuUy en It Madcalf, van Newfoundland naar Londen. 23 Dec. 1927 Mrs. Grayson en Omdal van Old Orchard naar Kopenhagen. 13 Maart 1928 Hinchllffe en miss Elsie Mackay, van Cranwell naar Philadelphia. 21 Juni 1929 Majoor Franco (Spanje) van Cartagena; 29 Juni nabij Azoren op zee gevonden en gered. I 13 Juli 1929 Poolsch vUegtuig met Idzi- Jkowskl en Kabula van Le Bourget vertrok ken. BU de Azoren gevallen. Idzlkowskl ge dood. Kabula gewond. 18 Aug. 1929 Kater en Leischer, Far- mantoestel, gestart uit Lissabon naar New- York vla de Azoren, nooit teruggevonden. 24 Aug. 1929 Schestakow gestart van Moskou naar New-York, vermist Gistermiddag om ongeveer 5 uur had op den hoek Geest-Zeveivhuizen een aanrijding plaats tusschen twee wielrijders: den heer J. C. Dekker, wonende Vlsscherslaan, alhier, en een onbekend meisje. Eerstgenoemde bekwam een kleine wond aan het hoofd en werd door de politie ver bonden. De fietsen bekwamen lichte schade. Onder dezen titel verscheen t gisteren de „Alkm. Crt" het volgende bericht: Naar wjj vernemen is dezer dagen de ter mijn afgeioopen waarin de heer Schats, be noemd raadslid in de vacature Hoogeboom, moest beslissen of hij een benoeming zou aan vaarden. De heer Schats heeft thans voor een benoeming bedankt. Het rapport der com missie, samengesteld om eeh uitspraak te doen inzake de geschillen in de afd. Alkmaar der 8. D. A. P. is wel verschenen maar zal eerst de volgende week in, een afdeellngs- len. Naar ver- i oplossing deze Bi op het besluit stap In dt echteraat willen verdeelen, waardoor in elke klas 3i of 36 leerlingen kernen, gaat het gemeente bestuur dwars tegen den geest van den tijd in. Spr. vestigde de aandacht erop, dat aan de 3e gemeenteschool op het oogenblik 209 leer lingen z|jn. Door de voorgestelde wijziging gaan er 35 af, zoodat er 174 over blijven. Als er in den loop van het volgdend jaar iets met de school gebeurt, en het aantal leerlin gen zal beneden de 180 komen, hetgeen spr. niet onmogelijk voorkwam, dan moet de ge meente toch weer een boventalligen onder wijzer betalen. Voorts merkte de heer Thljs sen op, dat het gemeentebestuur voor eenige jaren wel een bedrag van f 27.000 had wil len offeren voor het gymriaslum, hetgeen on geveer f 270 per leerling bedraagt. En nu het hier nog geen f 10 per leerling bedraagt, wordt dit afgewezen. Spr. vindt het een dom me politiek als men het lager onderwijs gaat verwaarloozen, daar hier de grondslagen wor den gelegd voor het Middelbaar en Hooger onderwijs. Voörte herinnerde spr. er aan. dat door den wethouder van financiën was medegedeeld, dat bij de nieuwe ftnancieele verhouding tus schen het rjjk en de gemeenten. Alkmaar f 200.000 zou vooruitgaan. Spr. meende, dat het gemeentebestuur daarvan best t 4000 voor 2 boventallige leerkrachten zou kunnen betalen. De beer Thljssen eindigde met den wensch te uiten, dat de raad de voorstellen van B. en W. zouden verwerpen, opdat zjj zouden handelen in het belang van de jeugd van Alkmaar. Na een wóórd van dank door den beer Koo<j werd de vergadering gesloten. Dit is de eenige Oceaanvluck uiterste puntjes Is voorbereid. Byrd van New York naar Europa wl goed geprepareerd, maar toch lang nl als deze. Beekman was voorts van meenlng, vluchten van Kingsford Smith over di Zuidzee en de andere lange afstand); ten, die hij reeds gemaakt heeft, pS oefentochten zijn geweest voor deze( Oceaanvlucht, die veel machtiger, moellUkèx en gevaarlijker is, vooral met het oog op ijs-' aanzetting. De vliegprestatie van de geheele bemanning is schitterend geweest; Immers, zij moest onafgebroken in het touw komen/ Ik zei daar straks aldus de heer Beek man lets van de „Bremen” en wil nu nog geen vergelijking .Bremen” een een- zoodat de vlucht prac- tlsch van geen waarde was voor de toekomst. Het was een .gokje met de eeuwigheid"; de uitrusting van de radio en de navigatie wa ren lang niet zoo best als van de „Southern Cross". Kingsford Smith heeft den tocht buitengewoon serieus voorbereid.” De heer Tepas onderbrak zijn collega hier: „Buitengewoon secuur; Smith heeft zich niet laten verleiden door jacht naar roem maar alles volkomen seleus voorbereid.” „En de Australiër heeft een uitstekende greep gedaan bi) de K. L. M aldus Beek man. ,Jk ben het er hiet mee eens. dat men st-eds vrijwel alleen den naam van Kings ford Smith noemt Ik geloof zeker dat Van D|)k, de Nederlandsche piloot op dezen tocht het leeuw 1 v r ht. Van Dü, is vooral de man van het vliegen bjj gevaar lijk weer. De Nederlander heeft in dat op- 3i-hl r c 'nr." Ten slotte legde Beekman er den nadruk op, dat vooral de Radiodienst aan boord buitengewoon in orde was, waa.uoor de be manning steeds wist waar zjj was. Wethouder nooit twee aangezien bet dienstverband niet bestond. Spr moet het voorstel-Bonsema ontraden. De heer BONSEMA wil gevoelsargumenten laten gelden en met 14 dagen loon uitbe taling den man tegemoet komen. Het is een gering bedrag dat spr. vraagt. De heer COVERS is het met den voor zitter van het bedrijf eens, dat er geen rechtsgrond bestaat. Op billljkheidsgronden voelt spr. er voor, een week loon te geven. De heer VAN SLINGERLAND is het met wethouder Ringers niet eens, inzake diens opmerking van los dienstverband. Wethouder RINGERS wil een week ge ven. Het voorstel-Bonsema wordt met 7 tegen 10 stemmen verworpen. Vóór de 8. D. A. P. en V. D. r. een brief, d.d. 11 Juni 1930, nr. 182, van Gedeputeerde Staten dezer provincie, hou dende enkele opmerkingen omtrent de ge- meentebegrooting voor 1930. Besloten voor zooveel noodig aan de op merkingen van Gedeputeerde Staten tege moet te komen en met inachtneming daar van die begroeting opnieuw vastgesteld. De heer VAN DRUNEN vraagt naar de bedoeling van Gedeputeerde Staten, waarin hjj ziet, dat de Raad niet veel meer over de begrooting te zeggen heeft. De VOORZITTER zegt, dat dit niet, de bedoeling is, doch de goedkeuring van Ged. Staten is ook voor de af- en overschrijvin gen voorbehouden. Het is een uiting van de curateele. die de gemeentewet wil. s. voorstellen van Burgemeester en Wethou ders om de verslagen met de rekeningen betreffende het gemeentelijk ongevallen fonds en het gemeentelijk pensioenfonds over het dienstjaar 1929 voor kennisgeving aan te nemen. Aangenomen voor kennisgeving. t. Een adres, d.d. 21 Juni 1930, van het Bestuur van de afdeeling Alkmaar der Jon geren Vredes Actie, inzake de besenerming der burgerbevolking tegen everitueele gas gen was. ling vermeit stond, dat de” vliegers op New-foundland gedaald waren, de „Telegraaf" zich in verbinding gesteld met mevrouw Van Dijk, om haar het goede nieuws te vertellen. Na de donkere uren van angstige span ning, waarin de achterblijvende, als maar wachtende, zich maar weer steeds opnieuw heeft moeten af vragen: „Zouden zjj het halen? Waar zullen zjj n u zjjn?". was net begrijpelijk, dat mevrouw Van Dijk deze tijding met stralend gelaat vernam.' Weg war nu de ergste spanning. „Heerlijk,” juichte zij, „dat ril geslaagd zijn. Altijd ben ik trotsch op mijn man geweest, maar nu toch wel heel erg. Doch eerst geheel genist zal Ik pas zijn, als zjj goed en wel in New-York zullenzjjn aangekomen, want dat is ten slotte het einddoel." Een telegram van gelukwensch De heer H. Wallaards Sacré. secretaris van de Kon. Ned. Vereeniging ve r Luchtvaart heeft aan Kingsford Smith te New-York het volgende telegram gezonden: U en de bemanning onze harteltyke geluk- wenschen voor de schitterende prefatie. Wjj zijn er trotsch op. dat een Hollander heeft deelgenomen aan deze historische vlucht. 1930 tot verhuur van twee aan de Vereen. Alsvoren. J. een brief, d.d. 18 Juni 1930, reri Mr. F. a. Josephus Jltta, daarbij mededeelende de oe- noeming tot lid der Commissies zicht op het M. O. en het Gemeentelijk Nij verheidsonderwijs aan te nemen. AlsVoren. k. een brief, dd. 10 Juni 1930. van wre eenlglng van .Nederlandsche Gemeenten, houdende dankbetuiging voor de verleende bijdrage in het geschenk, aangeboden ter ge legenheid van de opening van het nieuwe gebouw der vereeniging. Alsvoren. l. een brief, dd. 18 Juni 1930, van de R1J- wielpadvereeniglng „Noord Kennemerland daarbij dank zeggende voor de toegekende bijdrage uit de gemeentekas, in de kosten van aanleg van een rijwielpad van Helloo naar Egmond aan den Hoef. Alsvoren. m. een brief d.d. 14 Juni 1930 aan mej. 8. Wlglama. daarbij ontslag verzoekende uit hare betrekking als onderwijzeres aan Ge meenteschool nr. 4. Het ontslag eervol verleend, met van een nader door B. en W. t_ datum. n een adres, dd. 17 Juni 1930, van het Bestuur van de afd. Noord-Holland van den Bond van gemeente ambtenaren verzoekende met ingang van 1 Januari 1931 de heffing van pensioenbijdragen voor het personeel der gemeente af te schaffen. Besloten te behandelen bij de gemeente- begrooting voor 1931. o. een adres, dd. 17 Juni 1930. van het Be stuur der afd. Alkmaar van den Bond van Ned. Onderwijzers, verzoekende het daar heen te lelden, dat het maximum aantal kin deren per klasse der openbare scholen wordt gesteld op 32 a 36 en op 24 voor de 7e iflasse. In handen van Burgemeester en Wethou ders gesteld om bericht en raad. p. een adres d.d. 19 Juni 1930 van de, be woners van de Overdiestraat. verzoekende deze straat van een beter begaanbaar weg dek te voorzien. In handen van Burgemeester en Wethou ders gesteld ter afdoening. q. een adres, d.d. 19 Juni 1930, van H. de Ruyter. Verzoekende de uitbetaling van een bedrag, gelijk aan dat van twee weken loon. De heer BONSEMA neemt dit adres als vocrttel der 8. D. A. P. sche fractie over. Aan De Ruljter was toegezegd, dat hij weer in dienst der gemeente mocht komen. Hierdoor heeft hu een hem aangeboden particuliere betrekking van 6 weken afge- slagen. De heer VAN SLINGERLAND sluit zich hierbU aan en ondersteunt de idee-Bonse- ma. <De heer KLAVER komt ter vergadering). ftINGERS merkt op, dat toch ’eken uitbetaald kan worden. den t: r acht het te belangrijk, om het voor ken nisgeving aan te nemen. Spr. zag gaarne in de volgende vergadering antwoord van B. en W. De - VOORZITTER betoogt, dat dit een landsaangelegenheid is, die thuis hoort bij de landsregeering en niet bij het gemeente bestuur. Vandaar spr.’s voorstel De heer BAKKER acht het wel degelijk van belang voor de gemeente, temeer, daar de Minister van Defensie de zorg in dezen op de gemeentebesturen afschuift. De VOORZITTER wil afwachten tot er een verzoek van regeeringswege wordt ge daan. Spr. gelooft, dat men te vroeg is met dit advies. De heer BAKKER wijst er op, dat ge vraagd wordt in het adres, dat het gemeen tebestuur voorzorgsmaatregelen neemt te gen gasoorlogen. De heer VOGELAAR betoogt, dat de Mi nister van Defensie niet door een uitlating in de Kamer een gemeentebestuur iets op kan dragen. Spr. meent, dat er iets an ders achter komt, n.1. dat men successieve lijk tot ontwapening wil komen. Spr. acht het hier niet de plaats, om over dit punt te dlscuasieeren. Het voorstel van B. en W. wordt aan genomen m^t 12 tegen 5 stemmen. Tegen de 8. D. A. P. u. Adressen, d.d. 23 en 24 Juli 1930, van de Besturen van de afd Alkmaar van „Volks onderwijs”, van den Bond van Nederl. On derwijzers en van het Ned. Onderw. Ge nootschap, alsmede van de Centrale Ouder- commissie, van Comité tot bescherming van het openbaar onderwijs alhier, en van de Oudercommissie der 3e Gemeenteschool, om trent het voorstel betreffende voorz .eningen bjj het openbaar lager onderwijs; Te behandelen bjj punt 11 der agenda. v. Een brief, d.d. 18 Juni 1930, nr. 117. van Gedeputeerde Staten dezer provincie, ten geleide van het door hen, voor zooveel noodig, goedgekeurd raadsbesluit van 5 Juni 1930 tot aankoop van een gedeelte sloot nabij den Stationsweg; Voor kennisgeving aangenomen. w. Een brief, d.d. 18 Juni J930, nr. 117, van hetzelfde college, ten geleide in het door hen goedgekeurd raadsbesluit van 5 Juni 1930 tot verkoop van een perce*?. bouw terrein aan den Schermerwég; Alsvoren. X. Een verzoek, d.d. 24 Juni 1930. y lid van den raad W. J. Billens, om I gemeester en Wethouders vragen I stellen inzake plannen voor eenI bad- en zweminrichting; De ingekomen: a. een besluit, dd. 4 Juni 1930, nr. 53 van Gedeputeerde Staten dezer provincie, tot verdaging hunner beslising omtrent het raadsbesluit van 8 Mei 1930. nr. 12 IV. tot verhuring van twee door de gemeente te bouwen scholen voor voorbereidend lager on derwijs. Aangenomen voor kennisgeving. v b. een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 18 van hetzelfde college, daarbij de ontvangst be richtende van de bij raadsbesluit van 19 December 1929 vastgestelde verordening tot wijziging der Verordening op de veemarkten. Alsvoren. c. een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 68 van hetzelfde college, ten geleide van het^oor hen goedgekeurd raadsbesluit van 8 Mei 1930 tot verkoop van een perceel grond, ge legen aan de Noorderkade. aan de N. V. Vereen. Brandstoffenhandel. Alsvoren. d. een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 68 van hetzelfde college, ten gelelde van het door hen goedgekeurde raadsbesluit van 8 Mei 1930, tot verkoop van een stukje grond aan de Zocherstraat aan de N. V. Wonlngmaat- schapplj .Xlkmaar.” Alsvoren. e. een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 166 van hetzelfde college, daarbij de ontvangst be richtende van de bij raadsbesluit van 10 April 1930 vastgestelde Verordening tot wij ziging van de Verordening op den genees-, Heel- en Verloskundigen dienst voor behoef- tigen in de gemeente Alkmaar. Alsvoren. f een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 167 van hetzelfde college, daarbij de ontvangst be richtende van het raadsbesluit van 10 April 1930 tot regeling der jaarwedden van den Directeur van den Gemeentelijken Genees kundigen Dienst en tot intrekking der be palingen, betreffende de jaarwedden van de artaen-specialisten, belast met de genees kundige behandeling van armen. Alsvoren. g. een brief, dd. 4 Juni 1930, nr. 75 van hetzelfde college, daarbij mededeelende het bedrag hetwelk naar aanleiding van artikel 1 der wet van 24 Mei 1897, 8t. 156 aan deze gemeente over 1930 zal worden uitgekeerd. Besloten geen berpep in te stellen. h. een brief dd. 11 Juni 1930, nr. 62 van hetzelfde college, ten geleide van het door hen goedgekeurd raadsbesluit van 8 Mei 1930 tot vaststelling van eené suppletotre begiootlng van inkomsten en uitgaven voor het dienstjaar 1929. Aangenomen voor kennisgeving. 1 een brief, dd. 11 Juni 1930, nr. 80 van hetzelfde college, ten gelelde van het door ben goedgekeurd raadsbesluit van Mei op Donderdag 26 Juni, des namiddags te 1 uur. VOORZITTER de heer Mr. W. C. Wende- laar, burgemeester. LOCO-8ECRETARI8 de Veendorp. In verband met punt 11 der agenda, inza ke de voorgestelde voorzieningen bU het openbaar lager onderwijs, was n eenige be langstelling op de publieke tribune. Toen de vergadering begon, waren personen aanwezig. Aanwezig de dames Mej. Carels en Mevr. HellemanHardebol. Voorts de heeren Govers, Vogelaar, van Slingerland. Woldendorp, Keesom, Geels, Ringers, Thomsen, Leesberg, Van Drunen, Bulens, Bonsema, Bakker en Sietsma. Een vacature (wegens overlijden van den heer Hoogenboom). De VOORZITT ER opent de vergadering en deelt mede, dat de secretaris verhinderd is, de vergadering bij te wonen, wegens het afnemen van examens van Gemeentebelan gen te Den Haag. De heer Veendorp zal hem vervangen. De notulen der vorige vergadering worden onveranderd vastgesteld. helschen nacht hadden doorgemaakt, was zonder eenige bijzonderheid verloope” tot op ongeveer 10 mijlen van XKaap Race, ofschoon zij toch gedurende d< vlucht een vijftal uren lang In hevlgen storm gezeten hadden. Maar van dat fatale punt op tien mijlen van Kaap Race af, kwamen zjj in een hevlgen mist; bovendien functioneerde een der kompassen slecht, zoodat zjj voor het behouden van den goeden koers, afhanke lijk waren van draWdiooze peiling. De daar voor gebruikte stations waren Belle Island en Kaap Race. De motoren en trouwens het geheele vlieg tuig waren schitterend gedurende den ge- heelen tocht. Toen de vier het vliegtuig verlieten en het vliegveld opstapten, zagen zjj er uitstekend „fit” uit; alleen hadden zij een beetje last aan de oogen en ze waren echt „doof" Maar allen hadden een breeden glimlach van vo’ lening op het gezicht. Hun eerste vraag was: „heeft iemand ook een cigarette" en toen zij die gekregen hadden, waren schijnbaar al hun wen- schen bevredigd. De menigte op het vliegveld bracht den vliegers een harteljjke ovatie; daarna stap ten zj in de gereedstaande taxi’s, waar- mede zijn naar het hotel werden gebracht omte ontbijten. In aansluiting op bet bovenstaande tele gram seint Kingsford Smith het volgende: Wjj hebben Instructies achtergelaten, dat wU niet mogen worden gestoord voor des middags vier uur. ZUn volkomen af door den Inspannenden tocht. Gedurende twintig van de 25 uren vlie gen hebben wU zonder zicht gevlogen, eerste uren was de tocht zeer mooi, schepen onderweg zUn ons van veel dienst geweest: gedurende den heelen tocht vin gen wij de draadlooze berichten van deze schepen op. Op 500 mijlen van Harbour Grace stemden d- r diopeilingen niet meer met onze kom passen en daarom besloten wij na ampel onderzoek van onze Instrumenten om alleen verder te sturen op radlopelllngen door mid del van het draadlooze station Kaap Race Zes urea lang hebben wij in groote cirkels gevlogen en bU het aanbreken van den dag bemerkten wU. dat wij het land nog niet hadder bereikt. Geleld door radiomeldingen van Kaap Race stuurden wij toen daarop af. Het land daar was volkomen bedekt met een dikken mist, om zeven uur vlogen wU boven Harbour Grace, maar ook daar be lette de dikke mist een landing. Eerst om 8.30 uur slaagden wij er in een gaatje te vinden en stonden toen ook weldra aan den grer-d. Wij starten zeker niet eerder dan morgen- oor onze verdere vlucht naar New- Tepas aan het Tepas onderstreepte de woorden Beekman volkomen. Ze hebben .hondjes van motoren" gehad en we waren er allemaal zeker van, dat de vlucht tot een goed einde zou worden gebracht, wanneer de motoren maar draaiden. Er is geen oogenblik geweest, dat ze niet wisten waar ze zaten. Er is ab soluut en Beekman vjel zjjn collega hierin spon’aar. bij geen aanleiding om te zeg gen. dat zU aan het zoekc” zijn geweest. Het verse J met Von Ko^ul is dit. da: de Dultscher ergens Is geland en niet wist waar. Deze tocht moest slagen I Beekman en Tepas weidden toen nog uit over den start, waarover naar hun meenlng zoo weinig is gezegd, maar die toch een van de zwaarrt" risico's is geweest van dezen tocht. In den start bestond het gevaar, dat een band zou springen of iets dergelUks.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 11