ONS BLAD
J. SPRUIJT
KOFA*
LJ
L. FRANKENBERG, Alkmaar
Verbluffende vraag!
MAGAZIJN
DE
BIJ NEW YORK GELAND
REISARTIKELEN
„SOUTHERN CROSS”
aahoihe moet op straffe var verlies var rechter, geschieeeh oiterlijk driemaal vier er twirtio urer ra het ohgeval
DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN
EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 14*
VRIJDAG 27 JUNI 1930
VIER
Voornaamste cJCieuws
ALKMAAR - UMUIDEN
<4 RT
Concours-Hippique te Hoofddorp
uur
Na veertien uren, vlieden Van Boston af werd het toestel door
verscheidene leèervlieètui&en begeleid
OST
ONTZAGLIJK ENTHOUSIASME
CULTUUR
au"
Missie-College te Katwijk
JOH. LAUWERS
Barometers Thermometers
r
Gedwongen landing van de D 67
Grootse he feesten
De Malthezer kwestie
De noodwet vandaag geproclameerd
1
PAYGLOP 3
ALKMAAR
fe
De Delftsche studenten in het
Paleis op den Dam
Lindbergh over Kingsford Smith
SJ
Op weg naar New-York
Vanaf heden zullen onze
magazijnen te Alkmaar
wederom iederen Maandag
morgen GEOPEND ZIJN!
1000-jarig bestaan Finsche
Parlement
Geregeld Atlantisch vliegverkeer
Engelsche Persstemmen
Te Roosevelt Field bij New York
geland
m o=« f 3000 750 250 f 125_. f 50.-
te
dat
16 Juli as.
Het plan Briand
rol
Bom dichte mis*
te Gloucester In Mas-
Bezoek van Mgr. J. D. J. Aengenent
Barometerstand 9 uur v.m.756, achteruit.
JAAP SNOR
In
Zq zijn in hooger beroep gegaan bij den
Minister van Onderwijs
1
Over den tocht
Verder lezen wij:
I
der
de
ongenaakbaar ten troon
houden er niet komt.
Dat Is heel goed.
Maar het lag toch allerminst op den
weg van d 11 blad met een ontevreden
gebaar te vragen ,Js dat alles en
de regeering te bezedemeesteren en In
gebreke te stellen.
Ook in dit opzicht moet er volgens
het liberale blad dus meer beschermd
worden.
Tot slot schrijft het blad:
Het Engelsche parlement-MacDonald over
ontbinding in den herfst.
Oe heer dr. Tern<-den wc-gcrt zijn ontslag
als hoofddirecteor der Amsterdamsche gasfa
brieken aan te vragen.
De Tweede Kamer heeft het wetsontwerj
dekking tekort Spoorwegpensioenfonds aan
genomen.
Isser
jken
veid
het
rtk-
bet
JUJ-
De Malthezer kwestie De noodwet van.
daag geproclameerd.
De opstand in Bolivia De toestand ern
stig.
De Fransche Landsverdediging Overwin
ning der regeering.
Dr. Curtins !n Duitscheri Rijksdag nog
maals aan het woord.
Verschenen is het voorloopig verslag det
Tweede Kamer over bet wetsontwerp tot hef
fing van een compenseerend invoerrecht op
sommige soorten suiker.
De Kleine Entente
goedgekeurd.
o
Volkenbond De conventie inzake den ar
beidstijd in de kolenmijnen aangenomen.
Dietrich is benoemd tot minister van Fi
nanciën ais opvolger van Moldenhauer in het
Duitsche kabinet.
mnge
amende
van
1 en in
an uft-
in 1929
Lima
ifdee-
t van
e de»
ordde
ming.
gaat
gisterennacht.
ehtena
File-
BUREAU:
Telefoon:
1
t B
ter
i
oen.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per kwartaal, voor Alkmaar f 2^—
Voor buiten Alkmaar f 2^5
Met Geïllustreerd Zondagsblad
6.60 booger
•fe
ta»-
WM
s-dr.
ren be-
eae tn-
i. maar
ermesr-
lekomst
m blt)-
bereld,
rloonen
1 de
ntoor
m fe
laren
e ge*
-oigt:
3*ta
i'die
voor
voor
pra
chtig
Jzlgd
rond
rhet
drag
■llatie in den Amsterdamschen
over het steenzelters-tonflicL
mda
ruptles
e vele
s. ter-
aantat
n zeer
•.reikte
I aach.
bad
■en int
ml. Zo
de ver.
volgena
n: voor
in int
idem
In U3t
▼and»
niet M
van die
m Veo-
ld voor
□stenen
re Met-
ook ten
urlngen
Een interpel
gemeenteraad
Gloucester gepasseerd.
Te New York is bericht binnengekomen,
dat de „Southern Cross” te 16.25 uur (Amen
tijd) Gloucester gepasseerd is.
Halifax gepasseerd.
Naar gemeld wordt Is de .Southern Cross"
om 12 uur 's middags Amerikaansche tijd
Halifax gepasseerd.
t Is wel heel schandelijk!
Maar och! zou men kunnen zeggen:
i Parijs gebeurt er zooveel schande
lijks; dat weten we nu eenmaal, en
als ze in Parijs
vandaar llnea
worden gedaan, wat redeiykarwyze
de regeerlng kan worden verlangd.
Het doel nadert.
Te Gloucester In Massachusetts is bericht
ontvangen, dat de „Southern Cross” te 15.00
uur (Amer. tijd) Portland in den staat Mai
ne naderde. De machine had met mist, en
wind te kampen.
Heden beginnen op Ijsland de feesteiyk-
het duizendjarig
Gisteren zijn
et ver-
beste-
*t van
n, acht
aanwe
nst der
‘vloeide
voorde
vleesch
de utt-
of sn
ee! los
tn. «en
He” ter
Land-
fe van
De New-Yorksche pers wijdt groote belang
stelling aan de zoo juist volbrachte Oceaan-
vlucht van Kingsford Smith en zijn begelei
ders.
Lindbergh verklaarde dat Kingsford Smith
een der grootste vliegers ter wereld was.
on verlies van
anderen vinger
Omzwermd door een groot aantal militaire
vliegtuigen naderde tegen 7 uur des avonds
de „Southern Cross” New York.
Te 7.29 uur Amenkaanschen tyd, dus 0.49
uur Amsterdamschen tijd, daalde het toestel
vlot op het vliegveld Roosevelt Field, waar
een duizendkoppige menigte de koene be
manning met onbeschrijfelijk enthousiasme
ontving.
Op het vliegveld waren vele autoriteiten
aanwezig, niet alleen vertegenwoordigers
van de stad New-York, maar ook van de
regeering te Washington. Ook eenige leden
van het corps diplomatique waren voor deze
gelegenheid uit Washington naar New-York
gekomen. Een der eersten, die Kingsford
Smith en onzen landgencot Van Dijk, als
mede Stannage en Saul met hun geslaagde
vlucht gelukwenschte, was de Britsche am
bassadeur Sir Ronald Lindsey.
Het 100-jarig bestaan van het Finsche
parlement. Grootsehe feesten begonnen.
Benoemd zijn de leden der Algemeen
Radio-Programma-Commissie.
-In de eerste plaats rijst bU «ns de
vraag, of de schatkist niet voor baar reke
ning kan nemen de sociale lasten van die
akkerbouwers, die kunnen bewijzen, dat
hun bedrijven, ondanks economische
leiding, en tengevolge van uit de wereld
crisis voortvloeiende omstandigheden niet
met winst kunnen worden geëxploiteerd.
De Nederlandsche boer betaalt per ar
beider ongeveer 70 gld. per Jaar voor de
sociale verzekering. Van de vruchten dezer
verzekering zouden wij den landbouwar-
belder zeker niet willen berooven. Zonder
nu in het algemeen de vraag aan de orde
te willen stellen, of deze kosten niet lo
gischer en blllljker ten laste van de gehee-
le bevolking zouden worden gebracht dan
ten laste van de bedrijven, lijkt ons de
vraag overweging ernstig waard, of niet
tijdelijk althans de schatkist deze
lasten, voor zoover zjj werkelijk onhoud
baar zijn gebleken, behoort te dragen.
Economisch is dat minstens evenzeer ge
rechtvaardigd, als de aflossing van staats
schuld met de batige saldi onzer staats
rekening. Omdat daardoor een toekomst
mogelijkheid wordt gered.”
'vÜÏ*’
tr'.öce
R I S
ADVERTENTIEPRIJS: Van J—5
regels 1.25elke regel meer 0.25.
RECLAME per regel f 6.75 voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina’s 6J6.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD”
bjj vooruitbetaling per plaatsing
0.60 per advertentie van 5 regels;
iedere regel meer 0.12
De „Southern Cross” is onder geweldig",
enthousiasme te New York geland.
Dn inwenen van Krommenie zonden de boodschap, dat men thens zonder betaling van
tsi mag warm» met InchtbaUonne» da wereld in.
Van Dijk stapt het eerst uit
Reuter seint nader, dat het vliegtuig een
perfecte landing maakte en daarna, groote
wolken stof opwerpend, naar de hangar
taxiede. Daar werden de vliegers door de
duizenden toeschouwers verwelkomd. De
eerste man, die uit het vliegtuig stapte, was
de Hollander, die bezweet en dik onder 1
stof, letterlijk in de armen van de wach
tenden viel onder het uitroepen van: This
is terrible (Het is verschrikkelijk!).
„Een tweede directe mogelijkheid ligt
in de ook door de liberale commissie aan
bevolen credietgarantie, om het bestaan
de surplus aan zardappelwwwii weg te
bijeen breuk van f 40
been of srm 1
Kingsford Smith seinde gisteren van boord
van de Southern Cross:
Wu zijn nu onderweg naar New-York.
tebbben te kampen met tamelijk sterke
tegenwinden en zullen als het zoo doorgaat
niet eerder In New-York zijn dan ongeveer
zes uur hedenavor.a. De Southern Cross
hc dt zich beter dan ooit: de rust van gis
teren heeft het vliegtuig goed gedaan: alles
nu prefect in tegenstelling tegenorer
Het valt niet mee, het nachtleven In
de wereldsteden op peil te houden.
De blasé boemelaars zijn niet gemak
kelijk tevreden te stellen, en een nieu-'
we attractie moet wel heel bijzonder
zijn, wil zij op de afgestompte geesten
nog *n beetje „indruk” maken.
Nu heeft men in Parjjs Iets sensatio
neels uitgedacht.
„Het Leven” vertelt ervan: daar is
een nieuw cabaret geopend.
In de Noordzee ter hoogte van Petten
moest het watervliegtuig D 67 van het vlieg
kamp de Mok wegens een motordefect op
zee dalen. De in de nabijheid zijnde torpedo
boot H. M Z. 7 en H. M. Jacob Heemskerk
verleenden onnJddelljjk assistentie.
De Z 7 nam het vliegtuig op sleep en
bracht het naar De JacoL van Heemskerk,
welke het aan boord nam en hiermede naar
de reede van Texel stoomde, waarna het
door een sleepboot naar t vliegkamp de Mok
werd gesleept.
lement f
hU óin.
urgentie
handelen. De noodwet zou vandaag door den
gouverriuer van Malta worden geprocla
meerd.
Kingsford Smith zeide over de mogelijkheid
van een geregeld trans-Atlantlsch luchtver
keer. dat de vlucht van Oost naar West der
mate groote moeilijkheden opleverde, dat het
zeer twijfelachtig was, of men ooit een regel
matige voor handelsaoeleinden geschikte
luchtverbinding tot stand zou kunnen bren
gen.
Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent heeft een
bezoek gebracht aan het Missie-college
Katwijk.
lijker te demonstreeren, spreekt de
dactie in een opschrift boven
„Het meest teleurstellende in de houding
der regeering in de gegeven omstandig
heden is voor ons, dat daaruit niet blijkt,
het bewustzijn dat hier en nu alles moet
van
om
voor de toekomst de kansen van den
landbouw te verbeteren en nu zijn
nood te verlichten.”
Het .Jïandelsblad” bespreekt het plan
der regeering, den akkerbouw in zijn
krisis eenlgszins tegemoet te komen
door invoering van een suikerinvoer-
rechtwetje (dat de regeering ook een
maalverbod zou óverwegen om de posi
tie der eigenaren van groote aardappel-
meelvoorraden eenigermate te verlich
ten, was aan de redactie toen nog niet
bekend) en stelt dan de verbluffende
vraag:
„Is dat alles?”
Om haar onvoldaanheid nog duide-
-J re
in een opschrift boven het
artikel van „De teleurstellende
houding der regeering te
genover de akkerbouwer!-
lli.”
Wü noemden de vraag ,Js dat alles?”
verbluffend.
Niet omdat wU die vraag ten onrechte
gesteld zouden achten.
iMhegendeel; wij zijn van oordeel, dat
•e regeermg veel te weinig doet (en
BHptbaar ook In de toekomst nog veel te
weinig doen wil) tot voorziening in den
krislsnood; en niet alleen nu schiet de
regeering te kort, bij bijna iedere krisis,
welke sinds den oorlog te verduren was.
heeft de regeering in haar al te grooten
eerbied voor „onze beproefde handelsbe-
ginselen” te weinig medewerking ver
leend, waar getracht moest worden te
redden wat et te redden vlei.
Het Suikerinvoerrechtwetje Is van die
te geringe medewerking weer een nieuw
bewijs, als dit wetje wordt uitgevoerd,
gullen de door de krisis getroffen akker
bouwers slechts in een klein aantal en
dan nog op geheel onvoldoende wijze
geholpen worden.
Terecht wordt dus de vraag gesteld:
Js dat alles
Het verbluffende zit 'm alleen maar
hierin, dat de vraag gesteld wordt
door.... het „Handelsblad", door het
bted. dat zich jaar in, jaar uit steeds
het felst gekeerd heeft tegen iedere
steunverleening aan wélke bedreigde in
dustrie en aan wélken vorm van handel
ook.
In naam van den onaantastbaren
vrijhandel moest de regeering zich van
iedere inmenging onthouden; het eco
nomisch „recht” moest zijn loop heb
ben; beschermende maatregelen zouden
toch niet baten en integendeel
nog nadeellg werken door de in uitzicht
gestelde repressaiUe-maatregelen van t
buitenland.
Wat is er rondom de aardewerk-, de
klompen- en de schoenen-lndustrie niet
verwoed gevochten I
Nu valt er weer een vaderlandsch
goed te redden.
De regeering doet eenige, te zwakke
pogingen om de reddende hand te bie
den, en nu is het dat zelfde „Handels
blad”. dat ontstemd en „teleurgesteld”
de vraag stelt:
^s dat alles
Dit blad heeft toch wel allerminst het
recht, deze vraag zoo suggestief te stel
len
En nu zullen we natuurlijk te hooren
krijgenja, maar *t is nu een heel an
der gevalde krisis is buitengewoon en
Wat wij voorstaan, heeft niet dat pro
tectionistisch karakter.
Och Wat zullen we gaan redetwisten
over een wóórd
In ieder geval eischt het „Handels
blad” nu ineens steunverleening aan,
bevoorrechting van de door een econo
mische krisis getroffenen.
Het Suikerinvoerrechtwetje (ook geen
vorm van protectie gaat het blad
lang niet ver genoeg.
Behalve maatregelen, welke in de toe
komst effect kunnen hebben (beter on
derwijs, betere inlichtingsdienst), doet
het blad nog andere hulpmiddelen aan
de haqd:
Alle Engelsche bladen bespreken in en
thousiaste bewoordingen de prachtige vlucht.
De „Times” zegt: „Majoor Kingsford Smith
en zijn begeleiders, een Engelschman, een
Hollander en een Zuid-Afrikaan, zijn er in
geslaagd, de eerste vlucht over den Oceaan
van Oost naar West zonder ongelukken te
volbrengen. Zij hebben dit succes bereikt niet
alleen door hun bekwaamheid, hun onver
schrokkenheid en hun uithoudingsvermogen,
maar ook door de zorgvuldige voorbereiding
van dezen tocht. Het was een triomf zoowel
van de wetenschap en van de organisaties
als van den moed.'
De Morning Post" zegt: „De non-stop-
vlucht van de oude naar de nieuwe wereld
blijft nog steeds het gevaarlijkste van alle
luchtvaart-waagstukken, dat alleen de be
kwaamste vliegers kunnep ondernemen.
„Daily Tel.”: De schoöhe heldendaad, die
twee jaar geleden volbracht werd, is thans
door Kingsford Smith verbeterd. Ofschoon
de vliegers zien wellicht teleurgesteld zullen
gevoelen, wanneer ze bedenken, wat ze had
den kunnen bereiken onder voortdurend gun
stige omstandigheden, toch heeft een vlucht
als deze, die zij zoo knap tot een eind ge
bracht hebben, voer de burgerlijke lucn.vaart
veel meer waarde dan een tocht, waarbij bet
geluk den vliegers voortdurend toelacht.
„Daily Mail": Van het begin tot het eind
was net een triomf van de organisatie.
De „News Chronicle” zegt, dat de moeilijk
heden aan de vlucht het karakter van een
avontuur gegeven hebben en dat de lezers
van het verslag met groote bewondering ver
vuld zijn voor de dappere mapnen. die deze
gevaren getrotseerd en overwonnen hebben.
De „Daily Express” negeert de nationali
teit van Van Dijk en verklaart, dat ditmaal
een zuiver Britsche bemanning den Atlan-
tischen Oceaan is overgestoken. Zij voegt
er bij, dat majoor Kingsford Smith en zijn
drie begeleiders de reeks successen hebben
vermeerderd, die reeds Britsch nationaal
eigendom zijn.
BOF 6. ALKMAAR
Administratie No. 433
Redactie No. 633
Op de vragen van het Tweede-Kamerlid,
den heer Van der Waerden, in verband met
een door den Senaat der Technische Hooge-
school ten opzichte van tv.ee studenten ge
nomen discipllnairen maatregel, wegens hun
gedrag op 11 Mei j.l. In het koninklijk paleis
te Amsterdam heeft de Minister van Onder
wijs, K. en W geantwoord:
Zooals onder meer uit de geschiedenis der
totstandkoming van art. 5T r Hooger
Onderwijs-wet blijkt, nebben de disciplinaire
maatregelen, waarop dit artikel ziet, ook
strekking op het openbaar optreden der
studenten en kan de academische straf wor
den opgelegd, afgescheiden vai. de tusschen-
komst van den strafrechter en onverminderd
de door d»zer op te leggen straf.
De Minlste bezit ten aanzien an de uit
spraak van den Senaat der Technische
Hhogeschool geen vernietigi» -.tcht. Wel zijn
bedoelde studenten overeenkomstig het
tweede lid van art. 69 o«j den Minister in
hooger beroep gekomen. Vermit^ net onder
zoek nog niet is afgeloopen k"nntn omtrent
1 1 afloop van dit oerov) nog geen mede-
aeeungen worden verstrekt.
„Overdag is het zwarte huisje met witte
randen potdicht gesloten, maar als de duis
ternis valt, gaan de deuren open. En hoe
gezellig het ook wezen mag In het café vlak
er naast, waar wederomJYanziskaner
Leistbrau” genoten kan worden (de
Franschman is niet haatdragend), vóór het
loketje verdringt men zich des avonds, en
de lugubere griezeling daarbinnen wordt op
behoorlijke wijze ondergaan.
Ge zit er geschaard om zwarte doodkis
ten, ge krijgt uw „bock*, uw „limonade” of
uw „liqueur” door doodbidders of aanspre
kers toegereikt, die er allerlei doodsgebe
den bij prevelen.
Spreuken van vele beroemdheden over
den dood .sieren” de wanden, en een res
pectabele verzameling knekels, doodskoppen
en doodsbeenderen vroólijkt het lokaal op
met een aantal bekende schilderijen, die
door een lichttruc straks veranderen in
macabere verzamelingen van geraamten. De
„abbé” die u toespreekt, is gewapend met
een kolossaal dijbeen, aan den zolder hangt
een lichtkroon, uit knekels samengesteld,
waarvan u verhaald wordt, dat het onder
ste doodshoofd dat Is van een bekend mis
dadiger, terwijl de twee daarboven die zijn
van.... denzelfden bandiet als kind.... en
als jonkman! De huid van een anderen
bandiet, den befaamden Bebert, wordt met
gepasten griezel bekeken en allerlei andere
vertooningen, waarvan wij hier „de clou”
niet zullen verklappen, doch die alle in
denzelfden geest van griezeligheid zijn, vul
len het bezoek aan dit „cabaret de la ter
reur” verder aan.”
Ontzaggelijk enthousiasme van
een duizendkoppige menigte.
Het verheugt ons natuürlijk, dat ein
delijk ook het „Handelsblad” Is gaan
inzien, dat men door in abnormale
omstandigheden het vrijhandels-ideaal
verheven te
Wij lezen in de Tel.:
Tijdens zijn verblijf te Harbour Grace
hadden wy een onderhoud met Kingsford
Smith, die over het eerste deel van den
tocht nog het volgende mededeelde:
Sedert wij van de lersche kust waren op
gestegen konden wij tot op de helft van
den afstand die ons van New Foundland
scheidde, een gemiddelde snelheid van 145
K.M. per uur ontwikkelen. Daarna echter
hadden wy op talrijke plaatsen aan hevige
windvlagen het hoofd te bieden. Het vlieg
tuig en het kompas gedroegen zich echter
schitterend, terwyi de bemanning haar taak
Het radiostation
sachusetts heeft gisteren een radiogram op
gevangen van de bouthern Cross, afgezonden
te 12.10 (Greenwich tyd) meldende, dat de
Southern Cross boven dichte mist vliegt. Er
werd geen positiebepaling by opgegeven.
In het Lagerhuis antwoordde Snowden he
den in plaats van den premier op de vraag
of de maatregel tot opschorting van de
grondwet van Malta door net Bntscne par-
gesanctionneerd zou worden waarbij
zeide dat het in verband met de
der zaak noodig was onverwijld te
AUe «bonnév op dit blad zijn ingevolge de verzekering» I -----
werken op zoodanige wyze, dat de produ
centen de beschikking krygen over de gel
den. die zy behoeven voor pootgoed, kunst
mest, enz., wederom aangevuld met een
waarborg tegen productleopdryvlng. Wy
zouden het hebben toegejuicht. Indien
de regeerlng maatregelen van dezen aard,
die zy sedert Maart overweegt thans had
aangekondlgd.
Ten aanzien van de vrachttarieven, die,
wy zelden het reeds, ten deele tot be
scherming van buiten landsche produc
ten lelden, is onze regeerlng veel minder
diligent geweest dan b.v. de Belgische.”
wat deert het ons,
krankzinnig doen en
recta ter helle vaten.
Het meest frappante van de heele
geschiedenis is echter het feit, dat „Het
Leven” ,4n den opzet van dit curieuze
„Cabaret” iets (ziet) van^dlen pétil-
lanten, spottenden, fijnen Franschen
geest, die luchtig zelfs het ernstigste
behandelt”.
Wat *n cultuur!
Het staat nu vast dat het jaariyksch con-
cours-hippique op Woensdag 16 Juli 1930 zal
worden gehouden.
Het voorloopig vastgestelde programa
ziet er als altyd weer schitterend uit.
Het geheele concours zal staan in t tee-
ken van het Nederlandsche landbouwtuig-
paard, waarby de leden van de landelyke
ryvereenigingen een voorname rol zullen
spelen.
Ook Is «r dit jaar weer iets nieuws, want
door meer dan 50 ruiters zal in de kleur-
ryke uniform van ee toenmalige dragonders
uit het jaar 1830, den tyd van Koning Wil
lem; I, een zeer Interessante historische qua
drille worden gereden
Het onmisbare springconcours ontbreekt
ook nu weer niet op het nrogramma en als
laatste nummer vindt men vertnelo een
hordenren over een afstana van 3200 meter.
Het mag worden verwacht dat aan het
einde van den dag deze snelheidswedstryd
ook nu het enthousiasme van de duizenden
toeschouwers in hooge spanning zal brengen
en wel gelukkig is Haarlemmermeer te pry-
zen dat haar sportterrein zoo lang en zoo
breed is dat een derveiykc hordenren kan
worden gehouden m afwijking van zoovele
andere plaatsen waar ook wel een concours-
hlpplque wordt gehouden, maar de opper
vlakte van het sportterrein voor zulke snel-
heidsritten niet groot genoeg is.
heden ter gelegenheid van 1.
bestaan van het parlement. Gisteren ziin
de laatste gasten, die aan de feestelijkheden
deelnemen, te Reykjavik aangekomen.
Hedenmorgen vroeg deden studenten uit
Denemarken, Noorwegen. Zweden en Fin
land, die tegeiykertyd een congres te
Reykjavik houden, hun intocht
In den loop van den voormiddag van gis
teren zyn het Deensche koningspaar en de
Zweedsche kroonprins aangekomen. Na een
feestmaaltijd begaven de gasten zich naar
de Tingvalla-vlakte, waar een tentenstad
met vyfddizend tenten is opgericht.
Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent, Bisschop
van .Haarlem, bracht eergisteren, vergezeld
van den Hoogeerw. heer Deker van Leiden,
den ZE. heer Th. Plchot secretaris van het
bisdom en den Z.E. heer Pastoor van Kat-
wyk, een kort bezoek aan het missiecollege
St. Wlllibrord van de Paters Franciscanen te
Katwyk a d. Ryn.
Z. D. H. werd ontvangen In de recreatie
zaal der studenten, alwaar de Z.E. Pater E.
van der Helm, directeur van het college, in
tegenwoordigheid van paters-leeraren, broe
ders en studenten een harteiyk woord van
welkom sprak: dankbaar releveerend hoe
Mgr. aanstonds bereid gevonden was aan de
oprichting van dit college verlof en zegen te
schenken.
De jongens gaven biyk van frlsch leven
door zang, toespraak en muziek.
Mgr. dankte ten slotte voor de harteiyke
ontvangst, hoopte van ganscher harte dat dit
nieuwe missie-mstituut een grooten bloei
mocht tegemoetgaan en verzekerde van diens
toenemenden bloei zich nog wel eens te
komen overtuigen.
WIJ BREIEN en REPAREEREN alle soorten
wollen kleeding, kdusen en sokken; ook de
allerfijnste.
Zuidstraat 15 - Den Helder.
Let op den gelen winkel.
Depót Alkmaar: Mej. J. Floris, Boomkamp-
straat 18.
Voor Schagen en omgeving: mejuffr. C. de
Moei, Noord. Overige plaatsen met den
vrachtrijder.
Licht op. De lantaarns moeten, morgen
worden opgestoken om: 9.54 uur.
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
op bewonderenswaardige wyze en«>nder
de geringste vrees verrichtte.
Kapitein Saul, de navigator van de
Southern Cross, verklaarde het volgende
omtrent het verloor van den tocht: „Na
Dinsdagmiddag 12 uur hebben wy slechts
tweemaal de zon gezien. Om 3.30 zagen wy
haar gedurende 20 minuten door de snel
voorbydryvende wolken, wy konden toen
onze positie bepalen er. bemerkten, dat wy
vrijwel zuiver koersten naar Kaap Race
Sinds dien tyd hebben wy de zon niet meer
gezien alvorens zy onderging; wy klommen
toen tot 2000 meter hoogte en zagen, toen
wy de mistbanken te boven waren, de weer
spiegeling van de dalende zon door de
wolken.
„Toen ons kompas defect was." verklaarde
Saul vervolgens, „begrepen wy wel, dat wy
geen zuiveren koers meer hielden. Wu vlo
gen voort, tot de dag aanbrak en zagen
toen van een hoogte van 1700 meter land,
dat naar wy veronderstelden, de omgeving
van Kaap Race moest zün. wy vlogen toen
In noordeiyke richting, zonder precies te
weten, waar wy Harbour Grace moesten
zoeken. Na 3S uur kregen wq een dorp
aan de Robertbaal in het zicht. Nog twee
uur lang vlogen wy voort gedurende welken
tyd wy Harbour Grace passeerden. Wu
keerden terug en, laag vliegend, zagen wy
menschen samenstroomen op een veld. Wu
concludeerden hieruit, dat dit het vliegter
rein moest zyn, waarna wy een landing
volbrachten.